back to top
2024. november 24. 07:31
Kezdőlap Blog Oldal 142

Az autójukat fegyverként használó közúti suttyókat idézett két F1-es pilóta, de nem kaptak büntetést

0

Égető kérdéseket vet fel, hogy a Spanyol Nagydíj utolsó szabadedzésén keménykedő Charles Leclerc és Lance Stroll is megúszta büntetés nélkül azt, amit tett.

Alighanem mindannyian találkoztunk már a közutakon olyanokkal, akik vélt vagy valós sérelmeiket úgy gondolták megtorolni, hogy az autójukkal félemlítették meg a másik felet. A büntetőfékezéstől a leszorításon át a rálegyezésig ebbe sok minden beletartozik, a lényeg, hogy ezek az emberek saját magukat és másokat veszélyeztetnek azzal, hogy nem bírják kordában tartani az idegeiket. Az egyértelmű, hogy ilyesminek nincs helye a közutakon, de az a jelek szerint már kevésbé, hogy nemcsak ott, hanem a versenypályán sem. Hiszen mindkét helyen elő szokott fordulni ilyesmi, és időről időre még az F1-ben is látunk rá példát. Legutóbb a Spanyol Nagydíj harmadik szabadedzésén történt meg, ráadásul kétszer is, viszont büntetést egyik incidens sem vont maga után.

Előbb Charles Leclerc húzta rá a kormányt Lando Norrisra a hetes kanyar előtt, amitől a két autó egy kicsit össze is ért. A monacói pilóta látszólag azt torolta meg, hogy Norris az ötös kanyarban feltartotta, majd az összeérés után rövid káromkodást eresztett el a rádióban, míg a McLaren versenyzője annyit mondott a mérnökének, hogy „egyszerűen csak nekem jött, szerintem sérült az autóm.”

Leclerc és Norris esete:

A másik eset az ötös kanyarban történt, amikor Lance Stroll ment neki Lewis Hamiltonnak, amiért a hétszeres világbajnok korábban feltartotta. A kontakt itt is minimális volt, de a szándék hasonlóan egyértelmű. Mégis, a mindkét esetet vizsgáló felügyelőknek utólag csak Stroll ismerte be, hogy idegességében cselekedett, és „ki akarta fejezni a nemtetszését a másik pilótának azzal, hogy félrehúzódott mellé a kanyarkijáraton.” A felügyelők szerint Leclerc ezzel szemben azt a magyarázatot adta, hogy egyszerűen csak igyekezett lejönni az ideális ívről a hetes kanyar előtt, és rosszul mérte fel az autója pozícióját, emiatt ért össze Norrisszal. Ezt a magyarázatot a monacói pilóta aztán a sajtó képviselőinek is megerősítette.

Hamilton és Stroll kontaktja:

„Nagyon egyszerű, hogy mi történt. Lando kijött a bokszból, én érkeztem mögötte gyorskörön, aztán amikor félbehagyta a körét (itt Leclerc nyilván arra gondolt, hogy amikor Norris félreállt, hiszen nem mért körön volt – a szerk.), én is félbehagytam a sajátomat, majd fékeztem, hogy mellé érjek, és rosszul mértem fel a helyzetet. A jobb oldalon voltam, és nem akartam feltartani a mögöttem érkezőket. Kicsit az út közepén voltam, frusztrálttá váltam, közben néztem a tükröt, és igyekeztem nem feltartani senkit, majd összeértünk. De ez leginkább félreértés volt, mint bármi más.”

Leclerc szavai az alább látható fedélzeti kamerás felvételek alapján ugyanakkor nehezen hihetőek (ráadásul a kontakt után a gázra lépett és otthagyta Norrist anélkül, hogy tovább autózott volna lehúzódva, várva a gyorskörön érkezőket), és az autó mozgása, valamint a fékezés dinamikája is inkább arra utal, hogy a Ferrari versenyzőjén egyszerűen úrrá lett a frusztráció, és Strollhoz hasonlóan csak jelezni akarta ezt Norrisnak. Azt ugyanakkor feltételezhetjük, hogy sem a kanadai, sem a monacói nem akart összeérni a riválisával, és mindketten elmérték egy kicsit a helyzetet, miközben az is tény, hogy felfokozott idegállapotban az embernek nem feltétlenül a következmények jutnak eszébe, így bár utólag nekik is logikus, hogy nem éri meg kárt okozni a saját autójukban, a pillanat hevében ez nem mindig ugrik be, mint ahogyan azt Sebastian Vettel esetében is láttuk a 2017-es Azeri Nagydíjon, amelyen dühében direkt nekiment Lewis Hamiltonnak.

Vettel és Hamilton 7 évvel ezelőtti incidense:

Büntetni kellett volna

A felügyelők a sportszabályzat 33.4-es pontja alapján vizsgálták a történteket, amely kimondja, hogy egy autót semmikor sem lehet szükségtelenül lassan, kiszámíthatatlanul kapkodva, vagy olyan módon vezetni, amely potenciálisan veszélyes a többi pilótára vagy bárki másra nézve. Ezen pont alapján büntették meg például Fernando Alonsót az idei Ausztrál Nagydíjon, ám most elmaradt a szankció, és Leclerc, illetve Stroll is csak megrovásban részesült, mondván a tettük szabálytalan volt, de nem veszélyes. Mindkettejüknek ez volt az idén az első megrovása (négy után jár automatikus hátrasorolás a rajtrácson), így nem kerülnek hátrébb a mai futamra az időmérőn elért eredményükhöz képest.

A felügyelők ráadásul megjegyezték az indoklásban, hogy a két manőver „a szándéktól függetlenül” nem volt veszélyes, ami arra enged következtetni, hogy nem változtat az esetek megítélésén az, ha valaki versenyzői hibát vét, esetleg figyelmetlen, azzal szemben, amikor szándékosan akarja megleckéztetni az ellenfelet. Miközben teljesen más az, ha valaki hirtelen felindulásból megtorol, és direkt nekimegy, esetleg csak rálegyez a másikra, de rosszul méri fel a távolságot, és azért történik kontakt, azzal szemben, ha csak simán hibázik. Mert lehet a közúton figyelmetlenül sávot váltva balesetet okozni (nyilván oda kell figyelni, de az ilyesmi bárkivel megeshet), de nem megbocsátható, ha szándékosan rántjuk bele valakibe a kormányt, mert valami miatt idegesek lettünk rá.

Norris és Verstappen is hitelenkedett egy sort az időmérő után azon, hogy Leclerc csak megrovást kapott:

Persze nem akarjuk azt mondani, hogy a közúti közlekedést mindenben egy kalap alá lehet venni az autóversenyzéssel, de ezek a pilóták mégiscsak milliók bálványai, és ha számos más esetben kínosan odafigyel mindenki arra, hogy példaképként is viselkedjenek, akkor az ilyen szituációkban is figyelembe kellene venni ezt. Mert teljesen mindegy, hogy valaki közúton teszi ezt vagy a versenypályán, az autót egyik helyen sem lehet fegyverként használni, és ha valaki mégis megteszi, annak komoly büntetés kell, nem pedig megrovás.

Sebastian Vettel nem is úszta meg, amikor szintén lassú sebességnél, a biztonsági autó mögött haladva nekiment Lewis Hamiltonnak, és 10 másodperces stop and go büntetést kapott, az idei Ausztrál Nagydíj alatt a Forma–3-ban versenyző Nikola Colov pedig 3 helyes hátrasorolással bűnhődött – jóllehet, a legtöbben legalább egyversenyes eltiltását követelték – amiért a szabadedzésen (!) megtorlás gyanánt a falba lökte Alex Dunne-t. Leclerc-t és Strollt azonban futni hagyták, ami nagyon rossz üzenet nemcsak a fiatal rajongóknak, hanem az utánpótlás-kategóriákban versenyzőknek is, hiszen azt közvetíti, hogy amíg kis sebességnél csinálják és nem veszélyeztetnek azzal másokat, nyugodtan levezethetik a frusztrációjukat a pályán, és megfélemlíthetik az ellenfelet.

Persze ettől még sem Leclerc, sem Stroll nem említhető egy lapon a közúton másokat veszélyeztető sofőrökkel, és az is lehet enyhítő körülmény, hogy egy Forma–1-es autóban még szabadedzésen is sokkal felfokozottabb idegállapotban van az ember, mint amilyenben a közúton bármikor is lennie szabad. Emellett egyik pilóta sem tartozik a piszkos trükköket alkalmazó versenyzők közé, de az ilyen esetekben ennek sem lenne szabad számítania.

A bosszú napja: Prost meg akarta ütni, de undorodott a védhetetlent húzó Sennától

Francia győzelem a jubileumi Ypres Rallyn

0

A 60 éves Ypres Rally történelme során új győztest jegyezhettek fel idén, miután a francia Stéphane Lefebvre szerezte meg a győzelmet az autót váltót belga címvédő előtt. 

A nagy múltú és méltán híres belga Ypres Rallyn idén pénteken és szombaton 18 gyorsasági szakasz, valamint 222.57 km versenytáv várt a 91 fős mezőnyre, melyben 20-as indultak Rally2-es autóval. 

A belga bajnokságban idén ez a verseny volt a negyedik és a tavalyi bajnok, Maxime Potty ezen a versenyen már új autóra, egy Toyotára cserélte korábbi Citroenjét. Ugyancsak a japán gyártó Rally2-es autójával állt rajthoz az Ypres Rally legeredményesebb versenyzője, Freddy Loix, aki korábban 11-szer tudott ezen az aszfaltos futamon nyerni. 

A 2021-ben és 2022-ben WRC-naptárban is szereplő versenyen a francia Stéphane Lefebvre éppen Toyotával kezdte idei szezonját még a Montén, az Ypres Rally pedig idei ötödik versenye volt és minden rallyn más és más versenyautóval állt rajthoz. Belgiumban egy Rally2-es Hyundaijal indult. 

A 32 éves versenyző pedig ezzel az autóval is diktálta a tempót, hat szakaszt tudott nyerni és rajt-cél győzelmet ünnepelhetett szombat este, így első alkalommal tudta a leghíresebb belga versenyt megnyerni. 

A második helyen a Maxime Potty ért célba az új Toyotával, aki tavaly a belga bajnokság legfiatalabb bajnoka lett, ezúttal 40.4 másodperc hátránnyal ért célba a második helyen, így minden idei belga bajnokin ezt az eredményt tudta elérni. 

A dobogó legalsó fokát Cédric Chérain Lefebre-hez hasonlóan Hyundaijal tudta megszerezni, 1:17.9 perc hátránnyal. 

Freddy Loix végül a hatodik helyen ért célba. 

Jos Verstappen rossz sorozata pedig ezen a versenyen is folytatódott, az egykori holland F1-es pilóta, Max Verstappen édesapja bár még a belga szezonnyitón az ötödik helyen ért célba, a következő három versenyen egyaránt kiesett. 

A modern F1-ben is nyerhet valaki azért, mert tökösen a padlóig nyomja a gázt

0

Lando Norris a Spanyol Nagydíj időmérő edzésén megmutatta, hogy napjaink sokszor sterilnek és a versenyzők szerepét háttérbe szorítónak bélyegzett Forma–1-ében is lehet első valaki azért, mert tökösen a padlóig nyomja a gázpedált.

Gyakran éri az a vád napjaink Forma–1-ét, hogy nem elég hangsúlyos a versenyző szerepe, vagy amikor mégis, nem úgy, ahogyan régen. Hiszen romantikus szemlélettel nézve mi sem heroikusabb annál, mint amikor valaki úgy futja meg a leggyorsabb kört, mint Keke Rosberg az 1985-ös Brit Nagydíj időmérőjén (részletesen az alábbi cikkben), saját magát is megrémisztve ezzel. Manapság ezzel szemben kevésbé látványos a pilóták küzdelme, hiszen eleve „könnyebb” vezetni az autókat, illetve mindenki összehasonlíthatatlanul felkészültebb, így sokkal nehezebb megtalálni azokat az apró előnyöket, amelyeken a helyezések múlnak.

Elragadtatta magát az F1-es világbajnok 1200 lóerővel a háta mögött, de soha többet nem vetemedett erre

A Spanyol Nagydíj időmérő edzésén Max Verstappent mindössze 0,020 másodperccel legyőző Lando Norris sem halált megvető bátorságával szerezte meg tegnap az első helyet, hanem azzal, hogy az utolsó századokat is kifacsarta magából és az autójából. Hogy ez könnyű lett volna? Egyáltalán nem. Hogy ennek ellenére szüksége volt-e tökösségre hozzá? Abszolút!

Miután a Q2-ben kiderült, hogy maximumra tekert motorral a Red Bull és a McLaren is előnybe kerül a Ferrarihoz és a Mercedeshez képest (nem azért, mert nekik erősebb lenne az erőforrásuk – a McLaren és a Mercedes között nyilván nem is lehet eltérés –, hanem azért, mert a feltekert motor által megnőtt kanyarbemeneti tempók mellett ez a két autó kevésbé kitett a nagyobb aerdinamikai terhelés által előidézett pattogásnak, amit a péntekinél és szombat kora délutáninál hűvösebb körülmények és ezáltal jobban működő gumik csak még jobban kidomborítottak), már sejthető volt, hogy legfeljebb a wokingiak szorongathatják meg Verstappent. Norris végül nemcsak megszorongatta, hanem le is győzte, amihez az utolsó Q3-as körében meg kellett tegye, amit előtte egyszer sem tett meg.

A McLaren ugyanis, legyen bármennyire is jó, a gyors kanyarokban továbbra is elmarad a Red Bulltól. Így míg Verstappen a 9-es és a 14-es kanyart is simán padlógázzal vette, addig a többiekhez hasonlóan Norrisnak is enyhén bele kellett emelni a gázba, miközben a lassabb kanyarokban hozott a hollandon. Ám ahhoz, hogy elkapja az utolsó körével jelentőset javító címvédőt, a gyors kanyarokban kellett javulnia. Ott, ahol a legtöbb önbizalomra van szükség.

Verstappen, Red Bull, Spanyol Nagydíj
A gyors kanyarokban továbbra is a Red Bull az úr / Fotó: Chris Graythen/Getty Images/Red Bull Content Pool

„Az utóbbi hetekben már beszéltem arról, hogy nem tudok még többet kihozni az autóból az időmérőhöz érkezve, és a határhoz érve kicsit beragadok. Nehéznek találtam innen tovább fejlődni és jó ritmusba kerülni – nyilatkozott a korábbi nehézségeiről Norris az időmérő utáni FIA-sajtótájékoztatón. – Így elég keményen dolgoztunk a szimulátorban azon, hogy próbáljunk javítani ezeken a dolgokon, mert másokkal, illetve Oscar [Piastrival] összehasonlítva egyes területeken nem voltam elég magabiztos ahhoz, hogy fogjam és megtegyem, amit kell. Ezen a hétvégén viszont más megközelítést alkalmaztam, újrakalibráltam néhány dolgot, és egyértelműen azt érzem, hogy most sokkal jobb helyzetben vagyok.”

„Az utóbbi hónapokban az autó jobban olyanná vált, amilyennek akarom, ami még egyértelműen nem az, amire szükségem van, vagy amivel a legmagabiztosabb lennék, de dolgozunk rajta, és minden elismerés megilleti a csapatot, mert az autó nélkül ma nem szereztem volna meg a pole-t. Volt néhány hely, amelyről tudtam, hogy ott javulnom kell. Ezek mind a nagy sebességű kanyarokban voltak. Tudtam, hogy tökösnek kell lennem és csak meg kell tennem. A 9-es és 14-es kanyarban volt ideges az autó és kicsit pattogott is. Nem éppen tölt el magabiztossággal, amikor az autó ekkora tempónál így mozog alattad. Eléggé kiszámíthatlan, ami ilyen sebességnél kissé idegőrlő.”

„Hogy elkötelezd magad és tudd, mikor kockáztass… a hétvége során feszegettem a határokat, de talán nem a nagyon gyors kanyarokban, amelyekben komolyabb következményekkel kell számolni [ha az ember eldobja]. Ezekben a kanyarokban voltam kevésbé magabiztos, az utolsó Q3-as körben azonban elköteleztem magam és reméltem, hogy egy darabban jövök ki a túloldalon. Ezt kellett tennem az utolsó mért körben, és pontosan ezt is tettem. Nagyjából tökéletes kört hoztam össze, ami valószínűleg a legjobb, amit valaha futottam.”

Norris, McLaren, Spanyol Nagydíj
Norris pályafutása második pole pozícóját szerezte / Fotó: Zak Mauger / LAT Images / Pirelli

A telemetria alapján Norris igazat mondott: a 9-es kanyarban az utolsó előtti gyorskörében ugyanis 92%-os gázállásig beleemelt, az utolsóban viszont 100%-on hagyta a pedált, azaz padlógázzal ment át a kanyaron. A utolsó előtti, 14-es kanyarban eközben 80%-os minimum gázállásról javult fel 91%-ra. Verstappen mindkét kanyaron padlógázzal ment át, az utolsóban tehát nem sikerült hozni azt, amit a holland, a McLaren ugyanakkor kisebb leszorítóerős beállítással ment, mint az időmérőre a 3. szabadedzéshez képest nagyobb leszorítóerőre szavazó Red Bull, így Norrisnak tényleg kockáztatnia kellett. Ha pedig nem jön be, és túlfeszíti a húrt, hatalmas tempóval csapódott volna a védőfalnak.

A McLaren versenyzője tehát megmutatta, hogy napjaink Forma–1-ében sem csak az előre kitalált tervet robotszerű pontossággal végrehajtó versenyzők ülnek az autókban, és igenis továbbra is szükség van arra a pluszra, amit csak a legjobbak tudnak hozzátenni.

Ogier szeretne harmadik győzelméért harcolni a Lengyel Rallyn

0

Sébastien Ogier bár a gyors versenyeket kevésbé szereti, Lengyelországban már kétszer is nyerni tudott, idén pedig szeretné tovább növelni sikereinek számát. 

A WRC legerősebb kategóriájában jelenleg Sébastien Ogier tudott nyerni a legtöbbször a Lengyel Rallyn, miután 2014-ben és 2015-ben is az első helyen zárt VW Polo WRC-vel. 

A nyolcszoros világbajnok bár kevésbé szereti a gyors versenyeket, az idei Lengyel Rallyt már nagyon várja. 

Ogier megcélozhatja harmadik győzelmét a Lengyel Rallyn – Nevezési lista

„Alig várom, hogy visszatérjek a Lengyel Rallyra – mondta Sébastien Ogier. – Ez egy olyan rally volt régen, amelyet nagyon élveztem, és jó emlékeket hagyott bennem. Rendkívül gyors versenyről van szó, bár az utak nem feltétlenül túl szélesek, és vannak puha, homokos részek is, ahol a második teljesítés során meglepetések érhetik a versenyzőket. Most, hogy hét év után visszatérek erre a versenyre, olyan mintha egy új versenyre készülnék. Nagy változások lesznek az útvonalon, mivel korábban nem volt olyan sok szakasz, szóval érdekes lesz. Igaz, hogy nem vezettem sok gyors rallyt az elmúlt szezonokban, de jelenleg jól érzem magam az autóban, és a cél ugyanaz, mint a közelmúlt versenyein: harcolni a győzelemért.” 

Ogier korábban ötször indult már Lengyelországban, ahol két győzelme mellett egy harmadik helyezése is van 2017-ből. 

A Lengyel Rallyn 19 gyorsasági szakaszt és 303.16 km versenytávot kell a mezőnynek teljesíteni. A hétvége során néhány zápor könnyítheti meg elviselni a nyári kánikulát.   

19 gyorsasági szakasz vár a Lengyel Rally mezőnyére

„Mi a f*szt csinált Lewis?” – ezért akadhatott ki Hamiltonra a csapattársa

0

George Russell nem volt boldog a Spanyol Nagydíj időmérő edzésén, és idegesen érdeklődött arról, hogy mit művelt előtte Lewis Hamilton. Megnéztük, min akadhatott ki.

Mielőtt a Mercedes kibérelte a második rajtsort a mai Spanyol Nagydíjra, érdekes üzenetváltást hallhattunk George Russell és mérnöke között az első Q3-as próbálkozások után az időmérőn. Russell ugyanis köre után megkérdezte a rádióban, hogy „Mi a f*szt csinált Lewis a köre előkészítése közben?”. Mérnöke, Marcus Dudley azonban nem magyarázta el neki, hogy mi történt, csak annyit mondott, hogy majd „utólag megbeszéljük”, és most koncentráljon az előtte álló feladatra.

A két Mercedes Hamilton–Russell sorrendben hagyta el a bokszutcát az első Q3-as körök előtt, utóbbi fedélzeti kamerás felvételeinek tanulmányozása során pedig semmi kirívót nem lehet látni egészen az utolsó kanyarig. Ekkor ugyanis Russell hirtelen Hamilton mögött találta magát, mivel a hétszeres világbajnoknak is el kellett engednie a Russell által az utolsó előtti kanyar előtt elengedett, gyorskörön érkező Esteban Ocont.

Verstappen, Norris, Hamilton, Red Bull, McLaren, Mercedes, Spanyol Nagydíj
Végül Hamilton ért oda a top 3-ba / Fotó: LAT Images / Mercedes

Hamilton ezután a gázra lépett és még az érkező Carlos Sainz előtt elindult a gyorskörére, Russellnek erre azonban nem volt lehetősége, és neki még az utolsó kanyar előtt félre kellett állnia a Ferrari elől is, hogy utána rögtön gyorsítani kezdjen. Hogy mi lehetett Russell problémája? Valószínűleg az, hogy Hamilton az utolsó szektorban már az elengedések előtt is lassabb tempót autózott, mint előtte, ezáltal csökkent a távolság a két Mercedes között. Így amikor Hamilton elengedte Ocont, a hátrébb már lendületből érkező Russellnek nem volt más választása, mint a fékbe taposni, különben túl közel került volna a csapattársához. A fékezés következménye pedig az volt, hogy Russell kénytelen volt elengedni még Sainzot is, és nem tudott ideálisan kigyorsítani a célegyenesre.

Hogy mi lehetett Hamilton felvezető kör végi lassabb tempójának oka, arra több magyarázat is van. Egyrészt a gumik előkészítése kiemelten fontos volt, azokat a megfelelő működési tartományba kellett hozni, de nem szabadott túlmelegíteni, különben a gyorskör végére nem lesznek megfelelőek. Így elképzelhető, hogy Hamilton azért lassított vissza, mert azt látta, hogy gyorsabb tempóval nem lesz ideális a gumihőmérséklete a gyorskör kezdetére.

Russell itt már látta, hogy lassítania kell, hiszen ott volt előtte az éppen Ocont (külső íven) elengedő csapattársa / Forrás: F1 TV

A másik lehetséges forgatókönyv az, hogy Hamilton szélárnyékot szeretett volna fogni. Az időmérő során ugyanis több versenyzőnél is láttuk, hogy megpróbálnak némi időhöz jutni azzal, hogy a gyorskörük kezdeténél az éppen mért körön érkező pilótát elengedve, majd mögötte gyorsítva szélárnyékba kerülnek – amit persze az elengedett versenyző a célvonalon áthaladva rögtön megtört azzal, hogy gyorsan lassított és félrehúzódott –, és legalább a célvonalig húzatják magukat. Elképzelhető, hogy Hamiltonnak is ez volt a terve, és ezért várta be Ocont, a mérnöke ugyanis szólt a közte és az Alpine közötti különbségről, így Hamilton azt is tudta, hogy simán elkezdhetné a körét még a francia pilóta érkezése előtt.

Mivel végül mindkét Mercedes-pilóta javított az utolsó Q3-as körén, ez az epizód nem befolyásolta a végeredményt, ám jól mutatja, hogy bár ezt sokszor nem ismerik be, minden versenyző elsősorban a csapattársát akarja legyőzni, és amikor úgy érzi, hogy hátrány éri, azonnal szóvá teszi ezt a csapatnak.

Hivatalos! Megvan a 2025-ös WRC-szezon második dél-amerikai versenye!

0

Magyar idő szerint szombatról vasárnapra virradó éjszaka bejelentették a 2025-ös WRC-szezon második dél-amerikai versenyét, melyet Paraguayban rendeznek meg Chile mellett. 

Chile helye évekre biztosítva volt már korábban is a WRC-naptárban, azonban a WRC Promóter egy második dél-amerikai versenyt is szeretett volna, Argentína és Paraguay közül pedig végül a teljesen új helyszínre esett a választás. 

WRC Promóter: A Kanári-szigetek Rally megérdemelten lett a WRC-naptár része

Paraguay helye a szintén új versenyként jövőre megrendezésre kerülő Szaúd-Arábiához hasonlóan évekre biztosítva lett. A Kanári-szigetek Rally ugyancsak új verseny lesz jövőre a WRC-menetrendben. 

“Paraguay eddig is igen nagy volt, és most a WRC-naptárba kerüléssel a világ felfedezheti országunkat – jelentette be helyi idő szerint szombat este a paraguayi elnök, Santiago Pena. – Ez a rendezvény ismét egy olyan dolog, melynek köszönhetően megmutathatja Paraguay a nagyságát.” 

Simon Larkin örül, hogy sikerült Paraguay-jal megegyezni. 

“Már több éve tárgyaltunk Paraguayjal, így nagyon örülök, hogy sikerült megegyeznünk minden részletben.” – mondta a WRC Promóter versenyekért felelős igazgatója 

A 2025-ös új verseny helyszíne a Panama-folyó menti Encarnacion lesz. A szervezők igen sok szurkoló érkezésére számítanak Argentínából, a két országot éppen ez a folyó választja el egymástól. A verseny murvás gyorsasági szakaszai Itapua tartományban lesznek kijelölve, ahol az igen nagymúltú Rally Trans Itapúa CODASUR-versenyt is rendezik. 

A WRC-történelem egyik legfontosabb szerződése került aláírásra szombaton

Paraguayjal egy rallysportban igen nagy hagyományokkal rendelkező ország került a vb-menetrendbe, a helyi versenyzők évek óta uralják a Dél-Amerikai Rally Bajnokságot (CODASUR) és tempójukkal a WRC2-es mezőny tagjainak futamát is megtudják nehezíteni.

Senna sokakat feldühített, majd másnap győzelemmel kárpótolta szomorkodó honfitársait

0

38 éve rendezték az 1986-os Detroiti Nagydíjat, amely a lassú defektje ellenére Ayrton Senna győzelmével zárult. A brazil pilóta diadala vélhetően sok millió honfitársának jelentett némi gyógyírt, miután labdarúgó-válogatottjuk az előző napon búcsúzott a világbajnokságtól, aminek kapcsán a későbbi háromszoros világbajnok nem szerzett jó pontot az újságíróknál.

1986. június 22-én, vagyis napra pontosan 38 esztendővel ezelőtt rendezték meg a Detroiti Nagydíjat. A hétvége minden szempontból Ayrton Senna sikerével zárult, hiszen a pole pozíció után a futamgyőzelmet is megszerezte, így pályafutása során harmadszor duplázott. Mindezt azonban a legkevésbé sem sima körülmények között érte el.

Már szombaton is szerencséje volt, hiszen Nigel Mansell megfoszthatta volna őt a rajtelsőségtől, de Alain Prost balesete miatt a brit pilóta nem fejezhette be gyorskörét. Ezután a későbbi háromszoros világbajnok igencsak magára haragította a sajtó munkatársait, amikor ahelyett, hogy nyilatkozott volna, bezárkózott a hotelszobájába, hogy megnézze hazája válogatottjának Franciaország elleni negyeddöntőjét a labdarúgó-világbajnokságról. Bár a brazilok a rendes játékidőben, majd a tizenegyespárbaj első köre után is vezettek, végül 1–1 után büntetőkkel 4–3-ra kikaptak.

Másnap tehát Sennán volt a sor, hogy legalább egy kis gyógyírt nyújtson a híresen futballszerető honfitársai sebére. Bár a futam elején félreváltott, így Mansell megelőzte, a brit versenyzőt nem sokkal később fékhiba sújtotta. Utána viszont a Lotus pilótájának kellett kiállnia lassú defekt miatt, és bár egészen a nyolcadik helyig esett vissza, végül részben a kieséseknek, részben saját remek teljesítményének köszönhetően több mint fél perccel nyert Jacques Laffite előtt. A részletekről korábbi cikkünkben lehet olvasni.

Senna megszerezte a pole-t, majd magára haragított mindenkit, mert elment focimeccset nézni

Sesks: Leírthatatlan élmény vezetni egy Rally1-es autót

0

Martins Sesks a Lengyel Rallyn mutatkozhat be a WRC legerősebb kategóriájában, ahol az M-Sport egy hibrid rendszer nélküli Ford Pumájával áll rajthoz. A lett versenyző szája már a teszten is a füléig ért. 

Martins Sesks versenye bárhogy is alakul Lengyelországban, biztosan történelmet fog írni, mivel a lett versenyző fog először hibrid rendszer nélküli Rally1-es autót vezetni. 

Sesks már a teszten is nagyon élvezte a Ford Puma vezetését, így a versenyt is nagyon várja. 

Ogier megcélozhatja harmadik győzelmét a Lengyel Rallyn – Nevezési lista

“„Nagyon izgatott vagyok, hogy újra Lengyelországban versenyezhetek! – mondta Martins Sesks. – Nagyon szép emlékeink vannak erről a versenyről a tavalyi ERC-futam megnyerése után! Idén azonban egy teljesen más verseny lesz, mivel ez lesz az első versenyünk egy Rally1-es autóban. A múlt héten elvégzett tesztelés valami hihetetlen élmény volt, és teljesen más, mint bármi, amit korábban csináltam! Az autó nagyon gyorsan reagál, és az, hogy milyen gyorsan megy be a kanyarokban, olyan egyedi és leírhatatlan bárki számára, aki még nem vezette az autót. Nagy kihívás lesz felvenni a jó tempót a gyors lengyel pályákon, de ez lesz a cél. Azért, hogy hozzászokjunk az autó aerodinamikájához nem lesz az autóban hibrid rendszer, azonban szeretnénk jól felkészülni a Lett Rallyra is. A cél az, hogy minél több versenykilométert szerezzünk, befejezzük a rallyt, és minél többet tanuljunk.” 

19 gyorsasági szakasz vár a Lengyel Rally mezőnyére

Martins Sesks korábban három alkalommal indult már Lengyelországban, tavaly pedig kimagasló teljesítményt nyerni tudott az ERC-futamon. 

A Lengyel Rallyn 19 gyorsasági szakaszt és 303.16 km versenytávot kell a mezőnynek teljesíteni. A hétvége során néhány zápor könnyítheti meg elviselni a nyári kánikulát.   

A kigyulladt motorhome után ünnepelhetett a McLaren, Norris pole-t szerzett Barcelonában

0

Pár órával korábban még a tűzoltóknak kellett a McLaren segítségére sietniük a barcelonai paddockban, ám Lando Norris az időmérőn feledtette a csapattal a nap kellemetlenségeit, amikor két századdal legyőzte Max Verstappent a Spanyol Nagydíj időmérőjén.

A harmadik szabadedzés utolsó pillanatai két furcsa koccanást hoztak, az egyikben Charles Leclerc Lando Norrisszal, a másikban Lance Stroll Lewis Hamiltonnal ért össze a pályán. A két ügyben még lezajlott a meghallgatás és megszületett a döntés az időmérő előtt, s mindkét esetben a gyorskörön lévő pilótát, Leclerc-t és Strollt találták vétkesnek, ám figyelmeztetéssel megúszták.

A helyi idő szerint 16 órakor startoló kvalifikáció első 18 perce aztán már incidensek nélkül lezajlott a teljes mezőny részvételével. Hamilton jegyezte a leggyorsabb időt 1:12,143-mal, különösebb meglepetés pedig a kiesők között sem történt, hiszen Kevin Magnussen, Cunoda Juki, Daniel Ricciardo, Alexander Albon és Logan Sargeant került az utolsó öt rajthelyre. Az RB számára mindenesetre okozhat némi fejvakarást az idei első kettős Q1-es kiesés, hiszen az egyik legtöbb fejlesztéssel felvértezett autóval érkeztek Barcelonába, amiből viszont egyelőre nem tudták kihozni a legtöbbet.

A Q2-ben Verstappen fél másodperccel tovább javította a hétvégi etalont, 1:11,653-as körét már viszonylag korán feljegyezte, így a hajrában már nem is kellett kihajtania. A két Mercedes a végén feljött két tizeden belülre a 2. és a 3. helyre, de a Ferrari és a McLaren is lőtávolon belül maradt. Idén először került mindkét autójával a Q3-ba a feljavult tempóját már az edzéseken is meg-megvillantó Alpine, kiszorult viszont onnan Fernando Alonso, aki csak a 11. rajthelyet szerezte meg – a spanyol így az utóbbi öt hétvégéből már negyedszer maradt le az időmérő utolsó fordulójáról. Az Alonso mögötti rajthelyekre Valtteri Bottas, Nico Hülkenberg, Stroll és Csou Kuan-jü kerültek.

A Q3-ban öt csapat, a Red Bull, a Mercedes, a McLaren, a Ferrari és az Alpine volt ott mindkét autójával. Az első gyorskörök után 1:11,673-mal Verstappen állította az élre a Red Bullt, de három tizeden belül követte őt sorrendben Norris, Hamilton, Russell, Sainz és Leclerc. A folytatásban jött a várt tűzijáték: először a Ferrarik pár századra megközelítették Verstappent, a holland viszont hamarosan további két tizeddel el tudott lépni, Hamilton és Russell is csak mögé besorolt be. Az utolsóként érkező Norris azonban két századdal felülmúlta még a holland idejét is, 1:11,383-mal megszerezte második rajtelsőségét a 2021-es Orosz Nagydíj után.

A másik McLarennek nem alakult jól a végjáték, Piastri egyetlen körre hajtott ki az időmérő végén, de lecsúszott a pályáról, így a 10. helyen zárt. A csapatnál így is van ok az örömre, különösen azok után, hogy pár órával korábban a motorhome-jukban keletkezett tűz zavarta meg a felkészülésüket.

Leclerc és Sainz az 5. és a 6. helyről rajtolhat, a két Alpine által közrefogott Pérez pedig csak a 8. – ehhez jön hozzá a Kanadai Nagydíjról áthozott öt rajthelyes büntetése, így a mexikóinak ismét a mezőny sűrűjéből kell majd megpróbálnia előrejuttatni a Red Bullt.

Az időmérő végeredménye:

 

687 lóerős autóval indul a Pikes Peak-en Dani Sordo – magyar indulóval is meg kell küzdenie

0

A 2024-es Pikes Peak 61 résztvevője között ott van Dani Sordo is. A Hyundai versenyzője egy elektromos Ioniq 5 N TA Spec modellel indul az Exhibition kategóriában.

Sébastien Loeb, Ari Vatanen, Michèle Mouton, Marcus Grönholm után Dani Sordo is nekivág az 1916-ban Spencer Penrose által életre hívott Pikes Peak hegyi felfutóversenynek.

A 156 kanyart tartalmazó pálya 2862 méteres tengerszint feletti magasságról indul és a 4300 méteren fekvő csúcsig tart. A rekorder Romain Dumas, ő 2018-ban futotta a legjobb időt, áttörve a 8 perces álomhatárt. Dumas most is ott van a mezőnyben egy 1400 lóerős Ford F150 Lightning Supertruck-kal, az eddigi edzéseken ő volt a leggyorsabb. A versenyautó érdekessége, hogy a fejlesztésben részt vett Manfred Stohl és STRAD nevű csapata is.

Dani Sordo egy tisztán elektromos hajtású Ioniq 5 N TA Spec modellel indul az átalakított szériaautók Time Attack osztályában. Bár az Ioniq 687 lóereje nem lesz elegendő az összesített győzelemhez, a kategória első helye elérhető közelségben van Sordo számára; a háromszoros WRC-győztes már az első két edzésnap során is legjobb volt az osztályában.

A Bryan Herta Autosport által vezetett Hyundai csapat felkészülése azonban nem volt zökkenőmentes. Az eredetileg négyautós felállás háromra csökkent, miután Paul Dallenbach tesztelés közben balesetet szenvedett az egyik széria közeli autóval. A versenyzőnek eltörött a lába és a háta. Dallenbach sikeres műtéten esett át, és várhatóan nem versenyzőként, de ott lesz a futamon. A Hoonigan csapat korábbi tagja, Ron Zaras vezeti a megmaradt Ioniq 5 N-t.

A másik Time Attack-ra épített Ioniq 5 N-ben is volt egy késői pilótacsere, mivel a négyszeres Pikes Peak-győztes Robin Shute-ot Randy Pobst váltotta a második edzésnapon.

Az Ioniq 5 NA TA Spec, amelyet Sordo vezet majd, szintén a szériaautó 84 kWh-s akkumulátorával, töltőrendszerével és villanymotorjaival rendelkezik, de néhány szoftveres fejlesztésnek köszönhetően a teljesítménye 37 lóerővel, 678 lóerőre nőtt. A legnagyobb különbség azonban a külsejében van – az aerocsomag a hagyományos hatalmas szárnyakat tartalmazza, amelyek uralják a Pikes Peak autók külsejét.

A 61 fős mezőnyben egy magyar színekben induló versenyző is ott van. A Bostonhoz közeli Waltham-ben élő Keskeny László egy 1986-os Audi 4000-rel nevezett.

Sordo Pikes Peak
foto: Hyundai