back to top
2024. november 23. 07:56
Kezdőlap Blog Oldal 151

Az F1 légköre lengi körül Molnár Martin következő versenyének helyszínét

0

Ezúttal nincs pihenés, Molnár Martin a szezon egyetlen duplahétvégéjének második felvonásával zárja le az idény első felét a brit Forma–4-ben. A Virtuosi Racing magyar pilótája már várja, hogy a minden szempontból a Forma–1 hangulatát árasztó Silverstone-ban versenyezzen, ráadásul ugyanazon a körön, amelyen három héttel később a Brit Nagydíjat is rendezik.

Mindössze egy héttel a thruxtoni negyedik forduló után a szezon féltávjához érkezik a brit Forma–4-es bajnokság, amelynek idei ötödik versenyhétvégéjét Anglia, egyben a világ egyik leghíresebb pályáján rendezik. Silverstone-t alighanem egyetlen autósport-kedvelőnek sem kell bemutatni: 1950. május 13-án – a később megszokottá vált vasárnap helyett szombaton – itt tartották a történelem első Forma–1-es futamát, amelyet Giuseppe Farina, a sportág történetének első világbajnoka nyert meg 2 óra 13 perc és 23 másodperc alatt. A versenyen azóta is egyedülálló módon a brit királyi család is tiszteletét tette.

Háromból három újoncdobogó és az eddigi legjobb eredmény Molnár Martin mérlege Thruxtonban

Silverstone a kezdeti évek után sokáig felváltva adott otthont a Forma–1-es Brit Nagydíjnak Aintreevel, majd Brands Hatch-el, de 1987 óta ez a verseny otthona. Hosszas terjedelemben lehetne sorolni, hogy milyen emlékezetes, az autósport történelmének szerves részét képező momentumok játszódtak le itt Max Verstappen és Lewis Hamilton 2021-es ütközésétől kezdve utóbbi 2008-as esős győzelmén át Michael Schumacher 1999-es lábtöréséig, 1998-as furcsa győzelméig, vagy 1995-ös, Damon Hill-lel történt ütközéséig.

És persze nemcsak a gazdag történelem lengi körbe a pályát, hanem a jelenben is folyamatosan érezni az F1-es jelenlétet, hiszen 5 csapatnak is 45 km-en belül található a központja – az Aston Martinnak egyenesen a pálya bejáratában –, de a Williams (65 km) és a McLaren (124 km) főhadiszállása sincs nagyon messze. Amellett, hogy Silverstone-ban folyamatosan zajlik a motorsportos élet, időről időre a Brit Nagydíjon kívül is feltűnnek F1-es torpedók a pályán, hiszen a brit csapatok legtöbbje itt szokta bejáratni az új modellt, és forgatási napokon, valamint fiatal pilótákat tesztelve is rendszeresen birtokba veszik annak 5891 méter hosszú aszfaltcsíkját, vagy valamelyik rövidebb konfigurációt.

Merthogy Silverstone-ban a Grand Prix-pálya mellett két kisebb körön is rendeznek versenyt – a National nyomvonalra a brit F4 is ellátogat majd szeptemberben –, ám most, a brit hosszú távú bajnokság betétfutamaként az F4-es mezőny is a leghosszabb, Forma–1-es futamokon is használt pályán csaphat össze.

„Eléggé más lesz ez a pálya az eddigiekhez képest, mert egyiken sem voltak ekkora bukóterek, egyedül Donington hasonlít ebből a szempontból Silverstone-ra. Nemcsak a bukóterek, hanem maga a pálya is nagyon széles, ami jót tehet a versenyzésnek, szerintem lesznek izgalmas pillanatok, az egyenesekben a szélárnyékozás is nagy szerepet fog játszani, illetve számos előzési pont található a pályán” – összegezte Martin, hogy mi vár rá és a többi pilótára ezen a hétvégén.

Molnár Martin, Virtuosi
Fotó: Jakob Ebrey Photography

Azért lehetnek persze hátulütői is annak, hogy a Grand Prix-pályát használja a mezőny. „Mivel nagyon hosszú, Forma–4-es autóval több mint 2 perc egy kör, ha baleset történik és jön a biztonsági autó, egyetlen mögötte megtett körrel is legalább 3 percet veszítünk majd a versenyidőből. Mivel a 20 perces futamokba amúgy sem fér bele sok kör, remélhetőleg minél kevesebb baleset lesz, hogy a lehető legtöbbet tudjunk versenyezni.”

Mivel az idén ez az első – a másik Zandvoort lesz – olyan versenyhelyszíne a brit F4-nek, amelyen Forma–1-es futamot is rendeznek, óhatatlan felmerül az összehasonlítás a királykategóriával. Ez Martint is foglalkoztatja, de mint mondja, mintha két teljesen külön pályán mennének. „Nagyon más azért a Forma–4-es autókkal körözni Silverstone-ban. Remek példa erre a Copse-kanyar, amelyet az F1-esek gázelvétel nélkül, 300 km/órás tempóval vesznek be, mi pedig a lassabb tempó ellenére még egy kicsit fékezünk is. Úgyhogy a leszorítóerőben tapasztalható különbségek miatt össze sem lehet hasonlítani a két sorozatot. De ennek tudatában is érdekes menni a pályán, hiszen látjuk, hogy az F1-es autók milyen elképesztő tempót visznek át ezeken a kanyarokon.”

„Emellett természetesen azt is érzékeljük az infrastruktúrában és egyéb dolgokban, hogy ez egy Grand Prix-pálya, de ezen az ember nem gondolkozik, hanem a saját feladatára koncentrál. De persze bizsergető érzés látni az Aston Martin F1-es csapatának gyárát meg kamionjait a pálya bejáratánál, és érezni, hogy az egész közeget átjárja a motorsport. Más érzés ebből a szempontból itt versenyezni.”

Molnár Martin, Virtuosi
Fotó: Jakob Ebrey Photography

A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. által működtetett Hungarian Motorsport Academy versenyzője a thruxtoni hétvégéről a jó időmérős tempót szeretné átmenteni Silverstone-ra, ahol folytatná remek sorozatát, hiszen az utóbbi négy versenyen egyaránt felállhatott az újoncok dobogójára, összesen pedig már 7 top 3-as helyezésnél tart az újonc értékelésben.

Az 5. versenyhétvége menetrendje (magyar idő szerint):

Péntek
12:40 – 13:20: 1. szabadedzés
17:10 – 17:55: 2. szabadedzés

Szombat
10:30 – 10:50: időmérő edzés
13:10 – 13:30: 1. futam

Vasárnap
12:15 – 12:35: 2. futam
16:40 – 17:00: 3. futam

A WRC Promóter biztos a Szaúd-Arábia Rally sikerében

0

A Szardínia Rally idején jelentették be, hogy 2025-től 10 évre csatlakozik a WRC-naptárhoz Szaúd-Arábia. A WRC Promótere bővebb interjút is adott a bejelentéssel kapcsolatban. 

Egy évek óta tartó dolog végére került pont a Szardínia Rallyn azzal, hogy bejelentették Szaúd-Arábia csatlakozását a WRC-hez. Ráadásul a közel-keleti ország elköteleződését mutatja, hogy azonnal 10 éves szerződés került aláírásra, így a WRC-történtének egyik legjelentősebb szerződése került aláírásra. 

Azonban az hivatalos bejelentés után több kritika is megfogalmazódott, ilyen volt, hogy Szaúd-Arábiában nincs gyökere a rallysportnak. 

“A fő célunk mindig is az volt, hogy a WRC-naptárban legyen két Dél-Amerikai, japán, afrikai, amerikai és közel-keleti verseny is az európai futamok mellett – mondta Simon Larkin, a WRC Promóter versenyekért felelős igazgatója a Rallit.fi oldalának. – Szaúd-Arábia volt a legjobb lehetőség arra, hogy a Közel-Keleten is tudjunk versenyt rendezni. Biztosak vagyunk benne, hogy a szaúdi verseny csodálatos lesz és hogy mindenki elégedett lesz vele. Szaúd-Arábiában a motorsport kultúra a rallysport segítségével alakult ki, mivel régebben több szaúdi versenyző is volt. A rallysporton keresztül vezetett az érdeklődés a Forma-1 és egyéb motorsport felé is. A rallysport sokkal közelebb áll a szaúdi emberekhez, mint bármely más sportág. Úgy gondolom, hogy a WRC-futam nagy lökést adhat a szaúdi rallysportnak és gyökeret növeszthet ez a sport az országban. Tavasszal szeretnénk egy versenyt rendezni, ami teszt eseménye lehetne a WRC-futamnak és ezzel a rallyval indulhatja a szaúdi rally bajnokság is. Közös erővel szeretnénk egy színvonalas bajnokságot létrehozni Szaúd-Arábiában.” 

Ugyancsak felvetődnek emberjogi kérdések is Szaúd-Arábia kapcsán. 

“Ehhez semmi közünk. A következő hetekben elindul saját edzői programunk, amiben nők vehetnek részt. Ugyanakkor Szaúd-Arábiában van rallysorozat, amiben nők versenyeznek. Azt hiszem, hogy az utóbbi években sokat változtak az emberjogi kérdések Szaúd-Arábiában. Változtak a nőkre vonatkozó járművezetési szokások. Ebben az országban is rájöttek arra, hogy változtatni kell néhány dolgon, ha lépést szeretnének tartani a modern világgal. Emberjogi problémák azonban más országokban is voltak és vannak, nem csak Szaúd-Arábiában, azonban ezek az országok is változnak.” 

A WRC-történelem egyik legfontosabb szerződése került aláírásra szombaton

Larkin ismét megerősítette, hogy a szaúdi WRC-futam három napja három különböző versenyt fog tartalmazni. 

“Három rallyt szeretnénk a tervek szerint tartani a három nap során. Lenne egy hegyek közötti nap, egy vulkáni felületen zajló nap, valamint egy sivatagi nap. Nem olyan utakról van szó, mint a Dakar szakaszai, de ilyenek is lesznek. Minden versenynap másképp fog kinézni. A verseny Dzsiddából indulna a tengerparton.” 

Larkin azt is megerősítette, hogy a jövő évtől a szaúdi verseny zárja a WRC-szezont, míg Japán az utolsó előtti verseny lesz. 

Mecsek Rally 2024 – Minden infó egy helyen

0

A Mecsek Rallyval idei harmadik versenyéhez érkezik a HUMDA Országos Rally Bajnokság minden mezőnye, de június 14-15-én Pécsett rajthoz áll a Mitropa Kupa és a Historic ERC mezőnye is.

A verseny története
A Mecsek Rally az egyik legrégebbi, jelenleg is létező magyar rallyverseny, melyet 1967-ben tartottak meg először. A verseny szakaszaihoz sok legenda és történet kötődött az évtizedek alatt, és a versenyzők kedvenc pályái lettek. A gyorsasági szakaszok általában nagyon gyors pályák, de vannak technikás részek is.

A legjelentősebb versenyt 2011-ben rendezték Pécsett, amikor a Mecsek útjain az IRC mezőnye állt rajthoz, és olyan versenyzők indultak, mint Jan Kopecky, Thierry Neuville, Andreas Mikkelsen, Freddy Loix, Bryan Bouffier, Giandomenico Basso, Toni Gardemeister, akik 2011 előtt, illetve azt követően értek el komoly eredményeket nemzetközi vagy éppen WRC futamokon.

A pécsi verseny legsikeresebb versenyzője a néhai Ferjáncz Attila, aki 14-szer tudott nyerni a Mecsekben.

A Mecsek Rally 2010 óta évente otthont ad a Historic Rally Európa-bajnokságnak is, ahol a múlt nagy sztárjai állnak rajthoz legendás autókkal.

A verseny legutóbbi győztesei
ORB
2010: Kakuszi Zsolt – Kakuszi Csaba Ford Fiesta S2000
2011: Jan Kopecky – Petr Stary (CZE) Skoda Fabia S2000
2012: Herczig Norbert – Igor Bacigál Skoda Fabia S2000
2013: Turán Frigyes – Csökő Zoltán Ford Focus WRC 2007
2014: Herczig Norbert – Igor Bacigál Skoda Fabia S2000
2015: ifj. Tóth János – Szőke Tamás Peugeot 208 T16 R5
2016: Hadik András – Kertész Krisztián Ford Fiesta R5
2017: Herczig Norbert – Igor Bacigál Skoda Fabia R5
2018: Hadik András – Deák Attila Ford Fiesta R5
2019: Hadik András – Deák Attila Ford Fiesta R5
2021: Mads Ostberg – Torstein Eriksen (NOR) Citroen C3 Rally2
2022: Mads Ostberg – Patrik Barth (NOR – SWE) Citroen C3 Rally2
2023: Vincze Ferenc – Percze Nándor Skoda Fabia Rally2 evo

Historic ERC
2010: Pierangelo Rossi – Luca Beltrame (ITA) Porsche 911 SC
2011: Pierangelo Rossi – Luca Beltrame (ITA) Porsche 911 SC
2012: Massimo “Pedro” Pedretti – Marco Verdelli (ITA) Lancia 037
2013: Karl Wagner – Gerda Zauner (AUT) Porsche 911 SC
2014: Karl Wagner – Gerda Zauner (AUT) Porsche 911 SC
2015: Wirtmann Ferenc – Barna György Ford Escort RS2000 MkI
2016: Esa Peltonen – Hannu Lamminen (FIN) Toyota Starlet 1300
2017: Ville Silvasti – Jonne Halttunen (FIN) Porsche 911 Carrera RS 3.0
2018: Wirtmann Ferenc – Kerekes József Ford Escort RS1800 MkII
2019: Luigi “Lucky” Battistolli – Fabrizia Pons (ITA) Lancia Delta Integrale 16V
2021: Andrea “Zippo” Zivian – Denis Piceno (ITA) Audi Quattro
2022: ifj. Érdi Tibor – Csökő Zoltán Ford Sierra Cosworth
2023: ifj. Érdi Tibor – Csökő Zoltán Ford Sierra Cosworth

A 2024-es magyar bajnokságok
Az ORB-ben két verseny után a Turán Frigyes – Zsiros Gábor kettős vezet 9.5 pont előnnyel a Diósgyőrben első győzelmét megszerző Német Gábor-Németh Gergely duó előtt, míg a bajnokság harmadik helyén Klausz Kristóf és Papp Tamás 15.5 pont hátránnyal áll.

Az ORB2-ben Rónavölgyi Endre és Aczél András két győzelmének köszönhetően 7.5 pont előnnyel vezet Tamás Gyula és Sztrakon Bence, valamint 11.5 ponttal Baksai László és Erdei Zoltán előtt.

Az ORB3-ban Bévárdi Péter és Kanász Cintia 10 pont előnnyel rendelkezik a Géczi László Péter Pál kettős előtt, míg Kovács Dominik és Kovács Zoltán 11 pont hátránnyal a harmadik.

A 2024-es útvonal
Amíg az ORB/ORC, Mitropa Kupa és Historic ERC/OB/Mitropa Kupa mezőnye csak péntek délután kezdi a mecseki száguldást, addig az ORB2 és ORB3 mezőnye péntek délelőtt áll rajthoz a versenyen öt, illetve négy gyorsaságin. A számukra kihelyezett szervizpark Pécsváradon lesz.

Forrás: mecsekrallye.com

Az többi mezőny azonban csak péntek délután kezdi a versenyt, az első és második napon is hat szakasz vár a versenyzőkre.

Időtervek
ORB2/ORB3
Június 14., péntek
ORB2 07:18/ORB3 07:40 SS1 Hatos – Trefortpuszta 1 13.55 km
ORB2 08:06/ORB3 08:28 SS2 Pécsvárad – Zobákpuszta 1 11.80 km
ORB2 08:49/ORB3 09:11 SS3 Hatos – Trefortpuszta 2 13.55 km
ORB2 10:32/ORB3 11:39 SS4 Hatos – Trefortpuszta 3 13.55 km
ORB2 11:20 SS5 Pécsvárad – Zobákpuszta 1 11.80 km

ORB/ORC/Mitropa Kupa/Historic ERC/OB/Mitropa Kupa
Június 14., péntek
HIS 14:00/ORB 15:15 SS1 Hatos – Trefortpuszta 1 13.55 km
HIS 14:48/ORB 16:03 SS2 Pécsvárad – Komló 1 11.80 km
HIS 15:53/ORB 17:08 SS3 Árpádtető – Camping 1 8.45 km
HIS 18:20/ORB 19:35 SS4 Hatos – Trefortpuszta 2 13.55 km
HIS 19:08/ORB 20:23 SS5 Pécsvárad – Komló 2 11.80 km
HIS 20:24/ORB 21:39 SS6 Árpádtető – Camping 2 8.45 km

Jónius 15., szombat
HIS 08:50/ORB 10:05 SS7 Golgota – Hetvehely 1 10.65 km
HIS 09:21/ORB 10:36 SS8 Abaliget – Árpádtető 1 19.76 km
HIS 10:44/ORB 11:59 SS9 Trefortpuszta – Hatos 1 12.85 km
HIS 12:59/ORB 14:14 SS10 Golgota – Hetvehely 1 10.65 km
HIS 13:30/ORB 14:45 SS11 Abaliget – Árpádtető 1 19.76 km
HIS 14:53/ORB 16:08 SS12 Trefortpuszta – Hatos 1 12.85 km

DuEn Műsorfüzet
Teljes élő közvetítés: Rallye Rádió
Élő eredmények
A verseny hivatalos honlapja
Időjárás

Érdi Tibor győzni jött a Mecsekre

0

A Diósgyőr Rallyn elért siker után ismét a dobogó tetejét célozza meg ifj. Érdi Tibor és Kerék István, ám most az Eb mezőnyben kell legyőzniük a versenytársakat.

Mindössze 19 fős Eb mezőnyben célozza meg a dobogó tetejét ifj. Érdi Tibor, de így is lesz egy-két komoly versenytárs akit le kell győzniük az Eb futamgyőzelemért. Először azonban a pályával kell megbirkózni, ami a pályabejárás és a sokéves itteni versenyrutin után is nyújt majd meglepetéseket.

„A pályabejáráson hagytunk a végére egy lehetőséget az erdőgazdasági utakra, de attól félek, hogy ez sem fogja az igazi képét mutatni. Nem tudjuk, milyen utakon fogunk elrajtolni a holnap a versenyen, mivel előttünk kétszer átmegy rajta a másodosztály és a harmadosztály, így nem vagyok benne száz százalékig biztos, hogy a helyes íveken megyünk majd. Sok lesz a kihordás, mi leszünk az elsők a pályán, emiatt van ott a kérdőjel” – magyarázza Érdi Tibor a pálabejárásra használt Suzuki SX4 volánja mögött (aminek egyébként nagyon szépen sikerült a szemmel láthatóan friss bőrbevonata a kormányon..)

Érdi
foto: Rallycafe/TR

Érdi Tibor azt is elárulta, hogy melyik pályán várja maguktóla  legjobb eredményt: „Érdekes módon nem az erdőgazdasági utakon voltunk a leggyorsabbak, hanem az árpádtetőin. Mindegy melyik irányba mentünk, ott sikerült igazán nagy különbséget kialakítanunk a tavalyi évben. Nem titok, hogy győzni jöttünk ide, és jó lenne beállítani a mesterhármast, az egymás utáni években, de ehhez kell az autó is, amivel nagyon-nagyon sokat dolgoztunk. Mindent megtettünk, hogy erre a versenyre csúcsformában legyen mindene.”

A mezőny a megszokottnál foghíjasabb, ugyanakkor abszolútban és a saját korosztályukban is van egy-egy kemény ellenfél. „Zippo az Audival az összetettben nem ellenfelünk, mert nem egy évjáratú autóval versenyzünk. Igazából Stajf a közvetlen riválisunk a Toyotával, de persze ha nyerni akarunk, akkor mindent meg akarunk nyerni, úgy lenne az igazi. Ezt várják el a az ellenfelek is, Spanyolországban elmondták, hogy találkozunk akkor a dobogó tetején, tehát már rám tettek ott kint némi nyomást, de nem gondolom, hogy ez alatt a nyomás alatt nem fogunk tudni jól menni” – mondta ifj. Érdi Tibor.

Érdi Tibor
foto: Rallycafe/TR

Ranga Péter a dobogót célozza meg a Mecsek Rallyn, de bakancslistás lenne a győzelem is

0

Ranga Péter és Czakó Janek legjobb eredménye a Mecsek Rallyn eddig a 2016-os abszolút második helyezésük. A duó most is a dobogót célozza meg, a felkészülésük jól sikerült.

Csütörtökön kora délután békés volt a hangulat a Ranga csapat sátrában. A szemerkélő esőben Janek az itinert frissítgette, Büki Ernő épp elindult valamilyen ügyet intézni, Ranga Péter és Ranga László csendesen beszélgettek, a szerelők pedig az utolsó simításokat végezték a csapat Skoda Fabiáján.

„A szűk erdőgazdasági utak jelentik szerintem a kulcs faktort ebben a versenyben, meg talán az esti-éjszakai gyorsaságik. Szerintem azért a nagy részén már mentünk Skodával is, úgyhogy megvan az elképzelésünk a pályákról. Jó az itinerünk is, szerintem jól felkészültünk minden szempontból, úgyhogy várjuk a versenyt” – mondta Ranga Péter, aki az idei programmal is elégedett.

„Szerintem jó, hogy megyünk este is, az Orfűi szakasz az abszolút kedvencem, úgyhogy minden benne van a programban, amitől egy Mecsek Rally jó lesz. A lámpákat is beállítottuk tegnap este, télen a szemműtétem is megvolt, készen állunk.”

Czakó Janek
foto: Rallycafe/TR

A célok tekintetében óvatosan – és reálisan- nyilatkozik a pilóta, de a nagy álmot sem titkolja:

„Nyilván a dobogóért szeretnénk harcolni, de ahogy számoltuk hatan-heten azért sorba állunk erre a három helyre. A bakancslistán ott van egy abszolút Mecsek Rally győzelem, ami idén azért reálisan nézve talán egy picit túl bátor elképzelés, de próbálkozni fogok.”

Ranga
foto: Rallycafe/TR

Annak, hogy nem egyértelmű cél a futamgyőzelem több oka is van, egyrészt az, hogy a csapat autója már két generációnyi technikai hátrányban van, a másik, hogy Ranga Péter kedvence továbbra is a murva.

„Ha választani kellene még mindig a murva felé húznék, de talán aszfalton sem vagyunk  lassúak. Az élmezőnyhöz mindig volt egy pici lemaradásunk, kilométerenként egy pár tized, úgyhogy most rajta vagyunk, hogy kiküszöböljük, de nyilván vannak újabb autók. Nem tudom, hogy ez utóbbi mennyit számít, de mindenképp próbálkozni fogunk” – fogadkozott Ranga Péter, majd az égre nézett, közölte, hogy unják már a negyedik napja tartó esőt, aztán megtette azt, amit csak a Mecsek Rallyn tehet meg: gyorsan hazaszaladt valamiért.

Ranga
foto: Rallycafe/TR

 

Szívszorító tragédia és az egyik legkülönlegesebb autóval aratott győzelem – F1-es évfordulók

0

Napra pontosan 42 évvel ezelőtt rendezték az 1982-es Kanadai Nagydíjat, amelyen Riccardo Paletti egy rajtbalesetben életét vesztette, ráadásul édesanyja szeme láttára. Hat esztendővel korábban Jody Scheckter egy hatkerekű Tyrrell-lel nyerte meg a svédországi futamot.

Nyár eleji napról lévén szó június 13-a jó néhány olyan F1-es futam évfordulóját jelenti. Ezek közül kettőről emlékeztünk meg korábban. Az 1982-es montreali futamon nem sokakat érdekelt az eredmény, hiszen a verseny elején halálos baleset történt. Az 1976-os Svéd Nagydíjon viszont pont a győztes autó volt az igazán érdekes.

42 évvel ezelőtt Didier Pironi rajtolt az élről, illetve csak rajtolt volna, mert a Ferrarija lefulladt. Ezt a mezőny hátuljáról induló újonc, Riccardo Paletti nem vette észre, és teljes sebességgel belerohant a francia versenyző autójába. Ennek következtében halálos sérüléseket szenvedett, és az már aligha számított, hogy nem sokkal később még az autója is kigyulladt. Az olasz pilóta édesanyja a lelátóról nézte végig a történeteket.

Anyja szeme láttára halt meg a pilóta, aki Sennáék előtt az utolsó áldozata volt az F1-es vb-nek

Hat esztendővel korábban Jody Scheckter nyerte Anderstorpban, amivel megszakította a Ferrari, akkoriban rekordnak tűnő győzelmi sorozatát. Mindezt ráadásul egy hatkerekű autóval tette, hiszen a Tyrrell ezzel a megoldással próbálkozott ebben az évben, majd a következőben is. Több győzelmet azonban nem arattak a P34-essel.

Az F1 legendája félrenyelt, amikor értesült a különleges autóról, amely végül futamot nyert

Nézd élőben a Skandináv Rally kvalifikációját!

0

Csütörtök délután 14 órától rendezik az ERC svéd versenyének, a Skandináv Rallynak a kvalifikációját, melyről ingyenes élő közvetítés érhető el.

Csütörtökön, 14:01-től rendezik a Skandináv Rally kvalifikációja, melynek eredménye alapján fordított sorrendben indulnak pénteken a versenyzők.

Skandináv Rally 2024 – Minden infó egy helyen

Amíg kezdődik az idei kvalifikáció, íme a tavalyi.

Már etap útvonalon is lehet promóciós filmet készíteni a WRC-futamokon

0

A promóciós film készítését segítve az FIA engedélyezte, hogy a WRC-futamokon, etap útvonalon két csapattag saját versenyzője közelében tartózkodjon. 

Eddig a rally versenyeken, így a WRC-ben sem lehetett egy versenyzőt 1 km-nél jobban megközelíteni egy csapattagnak. 

Hivatalos: nem változik a szabályzat, marad a hibrid Rally1 a WRC-ben

A keddi Motorsport Világtanács (WMSC) ülésén, azonban ezen változtatás történt. 

“A WMSC ülésén jóváhagyásra került, hogy promóciós célból egy versenyzőhöz két csapattagja 1 kilométeren belül tartózkodjon az etap útvonalon, ezáltal segítve a filmkészítést, vagy kisebb média tartalom készítését a közösségi oldalakra.” – áll az FIA közleményben. 

Az FIA szeretné fellendíteni a rallysport promócióját, hogy ez a sport is minél több emberhez jusson el. 

A hőskor legendájával is találkozott, Kanadában Hamiltonnak szurkolt a női versenyzés úttörője

0

Különleges interjú készült a Kanadai Nagydíj előtt, ugyanis a női autó- és motorversenyzés egyik úttörője is ellátogatott a helyszínre. Mary McGee-ről kiderült, hogy fiatalon Jim Clarkkal is találkozott, most pedig Lewis Hamiltonért szorított.

Akik a Sky Sportson követi a Forma–1-es közvetítéseket, az már rég megszokhatták, de akik nem, azok közül is alighanem sokan tudják, hogy a futam előtt már-már rituálénak számít, hogy Martin Brundle végigmegy a rajtrácson, és megszólaltat különböző személyeket. Ebből néha kisebb balhék is kialakulnak, amennyiben az interjúalany, a testőrei vagy éppen a szervezők nem partnerek az interjúban, most viszont nagyon is az volt az alany, így elkészülhetett a viszonylag rövid, ámde annál különlegesebb beszélgetés.

A korábbi F1-es pilóta ugyanis Mary McGee-vel, a női versenyzés egyik úttörőjével találkozott a rajtrácson. A most 87 éves hölgy 1957-től 1964-ig sportautókkal versenyzett, első futamát egy privát Mercedes 300SL-lel teljesítette. Mivel időről időre futamokat nyert, nem telt bele sok idő, és a média is felkapta a nevét.

„1957-ben kezdtem el autókkal versenyezni, aztán 1960-ban motorokra váltottam, és 2012-ben hagytam abba – mondta Brundle-nak. Valóban, 1960-tól motorokkal is versenyzett, amit első amerikai nőként tett meg. Egészen 1976-ig indult gyorsasági és motokrosszfutamokon, majd 2000-ben, 63 esztendősen visszatért a pályára, és régi motorokon küzdött meg motokrosszos ellenfeleivel. 2013-ban, egy évvel utolsó viadala után a Nemzetközi Motoros Szövetség (FM) legendává nyilvánította, elismerve az úttörő szerepét. 2018-ban az Amerikai Motoros Szövetség (AMA) beválasztotta a Hírességek Csarnokába.

Mint kiderült, McGee nem először járt F1-es futamon, olyannyira, hogy a hőskor későbbi legendájával is találkozott. Mindez a második, 1960-as F1-es USA Nagydíjon történt. „Imádom a Forma–1-es versenyzést – lelkendezett. – Sok évvel ezelőtt ott voltam Riverside-ban, az első [ottani] Forma–1-es futamon. Találkoztam Jimmy Clarkkal, az Isten szerelmére!”

Természetesen felmerült, hogy a mostani versenyzők közül kinek szurkol. Amerikaiként talán Logan Sargeantra lehetett volna számítani, ám McGee helyette a sportág legismertebb alakját mondta, aki köztudottan otthon érzi magát az Egyesült Államokban. „Mr. [Lewis] Hamiltonnak, természetesen” – válaszolta az erre vonatkozó kérdésre. A hétszeres világbajnokkal egyébként személyesen is beszélgetett a hétvégén.

És hogy hogy emlékszik vissza saját karrierjére? A lehető legpozitívabban, még ha a sérülések őt sem kerülték el. „Csodálatos volt, átkozottul izgalmas. Sok éven át tartott. A Baját is teljesítettem – utalt a mexikói Alsó-Kalifornia államban rendezett legendás motorversenyre. – Eltört néhány csontom, például a bokám és a csuklóm, de semmi súlyos. Rengeteg móka volt.”

2025-ben is Rally3-as Fordokkal lehet versenyezni a Junior WRC-ben

0

A Motorsport Világtanács (WMSC) keddi ülésén bejelentették, hogy 2025-ben is az M-Sport Poland csapata által készített Rally3-as Fordokkal lehet versenyezni a Junior WRC-ben. 

2017 óta az M-Sport által gyártott Ford Fiesta versenyautókkal lehet versenyezni a Junior WRC-ben, azonban amíg 2017 és 2021 között kétkerék meghajtású R2T, majd Rally4-es autókkal lehetett indulni ebben a sorozatban, addig 2022-től már összkerék-hajtású Rally3-as Fordokkal. 

Hivatalos: nem változik a szabályzat, marad a hibrid Rally1 a WRC-ben

Ez pedig jövőre sem fog változni, mint ahogy az a WMSC keddi ülésén bejelentésre került. 

“A Junior WRC-ben a folytonosság és a stabilitás megőrzése érdekében meghosszabbításra került az M-Sport lengyel részlegével kötött szerződés, így 2025-ben is Rally3-as Fordokkal lehet versenyezni” – áll az FIA közleményében. 

Az M-Sport először 2011 és 2013 között adta az autókat a junior világbajnoksághoz.