back to top
2025. november 06. 21:44
Többi
    Kezdőlap Blog Oldal 33

    „Nem tűnnek helyesnek” – nem mindig tesz eleget csapata kérésének az F1-es újonc

    0

    Isack Hadjar nem tartja eredménynek, hogy olykor méltatják a Racing Bulls közösségi tartalmaiban történő szerepléséért. Sőt, a francia újonc olykor meg is tagadja ezeket a megjelenéseket.

    Aki gyerekként elkezd versenyszerűen gokartozni, annak jó eséllyel az az álma, hogy egy napon bekerüljön a Forma–1-be. Ez a sorozat számít az autósport, vagy legalábbis a pályaversenyzés csúcsának, az itteni versenyzőket ismerik a legjobban a világon, itt lehet a legjobban keresni, és persze az itteni győzelmek és világbajnoki címek járnak a legnagyobb presztízzsel.

    Ugyanakkor ennek megvan a maga árnyoldala, különösen a mai világban. Egy pilótának ugyanis most már nem csak a pályán kell jól szerepelnie, illetve egyáltalán szerepelnie. A versenyzésen és az ahhoz kapcsolódó tevékenységeken túl ugyanis szintén vannak kötelezettségei, mint például a csapat által forgatott tartalmakban történő megjelenés.

    Ez az év egyik legjobban teljesítő újoncára, Isack Hadjarra is vonatkozik, akit sokszor méltatnak a Racing Bulls videóiban nyújtott „alakításáért”. Őt azonban ez a legkevésbé sem érdekli. „Ez biztosan nem egy eredmény – nyilatkozta. – Nem ezért jöttem a Forma–1-be. Azonban amíg sikeres vagyok, csak az számít, hogy őszinte legyek, szóval boldog vagyok.”

    A francia pilóta azonban itt nem állt meg. A Racing Bulls a testvércsapathoz, vagyis a Red Bullhoz hasonlóan korábban viszonylag gyakran készített olyan videókat, amelyben a versenyzőinek különböző kihívásokat kell teljesíteniük. Ez még most sem kopott ki teljesen, de már nincsenek olyan mennyiségben. Ennek részben az lehet az oka, hogy Hadjar nem is vállal el mindent.

    „Őszintén szólva, néha csak bízom a kamerák mögött lévő srácokban, mert fogalmam sincs, mit csinálok – magyarázta az egyszeres F1-es dobogós. – Olykor elég vicces, de máskor azt kérdeztem magamtól, hogy »mi a fene folyik itt, srácok?«. Előfordul, hogy visszautasítok dolgokat, mivel azok túlságosan… egyszerűen nem tűnnek helyesnek.”

    Persze nem Hadjar az egyetlen, akinek fenntartásai vannak az ilyesmivel kapcsolatban. Kimi Räikkönen például híresen viszolygott az effajta szerepléstől, de két éve Max Verstappen is úgy fogalmazott, hogy „bárcsak soha nem létezett volna a közösségi média”. A Red Bull idén nem is készített annyi tartalmat a címvédővel, mint korábban.

    Öt tehetség folytathatja a Toyota fiatal pilótákat fejlesztő programját

    0

    A Toyota 2015 óta működteti fiatal versenyzőket fejlesztő programját, melyben nyáron kerestek új jelentkezőket, akik közül szeptemberben öt főre szűkítették a listát.

    A Toyota nyáron meghirdette fiatal pilótákat támogató programjának ötödik fejezetét, melyre a maximális, 100 fős jelentkezés érkezett. Közülük a szeptember 16-19. között lebonyolított felmérések után öten folytathatják a programot.

    A kiválasztott versenyzők között szerepel a tavaly döntő fázisig jutó Masato Inaba, valamint Yoshiaki Yonebayashi, a drift versenyzésben már tapasztalatot szerző Daiya Minowa, továbbá Takeshi Takaoka és az új-zélandi Zeal Jones.

    Közülük Takaoka nem rendelkezik rally tapasztalattal, ez azonban a program negyedik generációjában szereplő Kanta Yanaguida esetében sem volt akadály.

    Daiya Minowa korábban driftversenyen már Kalle Rovanperával is csatázott, később pedig Takamoto Katsuta csapatának, a TK Motorsportnak lett támogatottja.

    Meglepő hír: dobta az egyik versenyzőjét a Toyota WRC-csapata

    A Toyota 2015-ben indított programjából került ki korábban Takamoto Katsuta is, a programban pedig jelenleg az alábbi versenyzők szerepelnek:
    1. Generáció: Takamoto Katsuta (2025-ben Toyota GR Yaris Rally1, WRC)
    2. Generáció: Yuki Yamamoto (2025-ben Toyota GR Yaris Rally2, WRC2)
    3. Generáció: Shotaro Goto, Takumi Matsushita (2025-ben Renault Clio Rally3, WRC3, Finnország)
    4. Generáció: Rio Ogata, Kanta Yanaguida (2025-ben Renault Clio Rally4, Finnország)
    5. Generáció: Masato Inaba, Yoshiaki Yonebayashi, Diaya Minowa, Takeshi Takaoka, Zeal Jones

    A fejlesztési program vezetőedzője továbbra is Mikko Hirvonen.

    A frissen kiválasztott versenyzők decemberben Finnországban folytatják a tanulást, ahol jeges és havas körülmények között vezethetnek. A téli program után ismét szűkülni fog a részvevő fiatalok köre.

    Az alig látható csatatér, ahol az F1-es csapatok „az életükért küzdenek”, és próbálják átverni egymást

    0

    Az időmérők mindig is fontos részét képezték a Forma–1-nek, de manapság már a bokszutcában megkezdődik a csata. Ennek során a csapatok próbálják a lehető legjobb helyet megszerezni a sorban, és ennek érdekében olykor a többieket is megpróbálják megtéveszteni.

    Gyakori látvány a Forma–1-es időmérőkön, hogy a bokszutcában feltorlódik a sor. Hogy melyik versenyző hol van éppen ezen belül, annak korábban általában csak extrém körülmények esetén, például egyre vizesebb pályán volt igazi jelentősége. Idén viszont ez más, és a csapatok már ekkor valóságos háborút vívnak egymással.

    Ha ugyanis valaki túl korán megy ki a pályára, akkor nem a legjobb körülmények között futja meg saját gyorskörét, amelynek során ráadásul jó eséllyel utoléri a sor végét, hiszen az itt helyet foglaló versenyzők még csak kivezető körön vannak. Ha viszont túlságosan is hátra kerül, akkor azt kockáztatja, hogy nem ér fel időben, vagy ha mégis, a gumimelegítés akkor sem lesz ideális, ráadásul egy esetleges sárga zászlónak is jobban ki van téve. A két szélsőség között pedig olykor mindössze 1 másodperc a különbség.

    A témában a The-Race.com-on jelent meg egy cikk, amelyben leírják, hogy milyen folyamatok vezettek el idáig. Az egyik ok, hogy az idei évre különösen szorossá vált a mezőny, főleg annak középső és hátsó része, és mivel nehéz előzni, a rajtpozíció kulcsfontosságú. A másik a különböző szabályváltozások, amelyek megakadályozzák, hogy a versenyzők a bokszban vagy a kivezető körön trükközzenek.

    Alighanem sokan emlékeznek a 2019-es Olasz Nagydíj kvalifikációjára, annak is a legvégére: a Q2 hajrájában senki nem akart a sor elejére állni, Nico Hülkenberg még át is vágta a sikánt – ennek az lett az eredménye, hogy csak ketten értek fel. Manapság ilyesmi nem fordulhat elő, ugyanis a 2022-es Emilia-romagnai Nagydíjon Niels Wittich bevezette a maximális köridőt a kivezető körre vonatkozóan, vagyis nem lehet túl lassan menni.

    Tavaly pedig a bokszutcai viselkedést is elkezdték szabályozni. A jelenlegi előírások kimondják, hogy a versenyzőknek a lehető leghamarabb át kell menniük a gyors sávba, miután elhagyják a garázst, azt viszont nem tehetik meg, hogy amennyiben áll előttük a sor, csak az első két kerekükkel lépik át a vonalat, amivel blokkolják a mögöttük lévőt, vagyis biztosítják a helyet maguknak a sorban. Ilyesmiből adódott Hülkenberg és Lance Stroll spái ütközése, amelyért a német pilótát megrovásban részesítették.

    A fenti okokból a legkedvezőbb pozíció valahol a sor elején van, ám manapság meglehetősen nagy kihívást jelent a csapatoknak, hogy a lehető legjobb időpontban engedjék ki pilótáikat. Esteban Ocon elárulta, hogy ez „rendkívül nehéz és stresszes” a csapat számára, Carlos Sainz pedig odáig ment, hogy szerinte ilyenkor „az ember az életéért küzd”.

    Hogy egy istálló pontosan milyen kihívásokkal szembesül ezen a téren, az attól is függ, hogy hol foglal helyet a bokszucában. Akik például a végén vannak, azoknak könnyű dolguk van, ha a sor elejére akarnak állni. Ha viszont kicsit többet kockáztatnak, akkor nagyon ráfizethetnek, és akár 1:40 másodpercig is álldogálhatnak, miközben arra várnak, hogy mindenki más elhagyja a bokszutcát. A Pirelli szerint pedig ennyi idő alatt a gumik 115-ről 80 fokosra hűlnek le.

    Merthogy a Forma–1-ben nem kell udvariasnak lenni, és semmi nem írja elő, hogy egy onnan kiszoruló pilótát valaki beengedjen a sorba. Azonban ez sem ennyire egyszerű, mert néhány autónak jó, ha kicsit lehűlnek az abroncsok, és azoknak a pilótái készséggel engedik másoknak, hogy beforduljanak eléjük – akkor pedig pláne, ha tudják, hogy a mögöttük lévő riválisnak árthat az extra várakozás.

    Ennélfogva a csapatoknak meg kell tippelniük, hogy mit csinálnak a többiek, aminek kapcsán Ocon elmondta, hogy ilyenkor „a szerelők őrült módon küzdenek”. Azonban itt is van egy csavar, hiszen az istállók próbálják megtéveszteni a többieket, hogy kiugrasszák a nyulat a bokorból. A bokszfalon látható, hogy az egyes autókat mikor indítják be és állítják le, és ilyenkor itt érdekes folyamatok zajlanak.

    „Látni, hogy az autók megjelennek, eltűnnek, megjelennek, eltűnnek, a szerelők pedig ki-be rohangálnak – magyarázta Andy Stevenson, az Aston Martin sportigazgatója. – Nekünk azonban van egy tervünk, amelyhez tartjuk magunkat, ezért próbáljuk nem hagyni magunkat megtéveszteni mások cselekedetei által.”

    Persze könnyen lehet, hogy jövőre ennek jóval kisebb jelentősége lesz: ez elsősorban attól függ, hogy az új szabályrendszerben mennyire lesz nehéz előzni, illetve mekkora különbségek lesznek az egyes autók között. Az viszont biztos, hogy egy nehezítő tényező meg fog jelenni, hiszen a Cadillac beszállása miatt további két autóval kell majd számolni.

    A WRC gyártói már javában tesztelnek versenyzőikkel az aszfaltos versenyekre

    0

    A dél-amerikai WRC-futamok után a gyári csapatok ismét tesztelni tudnak a következő versenyekre, ezt a lehetőséget pedig a Toyota, a Hyundai és az M-Sport is kihasználja.

    A murvás versenyek után aszfaltos futamokkal folytatódik a WRC-szezon, a Közép-Európa Rally és Japán Rally pedig kiemelt fontosságú lesz, hiszen nagy eséllyel a gyártók vb címe eldől ezen két verseny valamelyikén, nagy drámák esetén pedig akár az egyéni bajnokság is eldőlhet Szaúd-Arábia előtt.

    Mivel az áprilisi Kanári-szigetek Rally óta nem volt aszfaltos WRC-futam, így pedig a szezonvégi futamok előtti felkészülés is nagy szerepet kap.

    A gyártók ezt a felkészülést komolyan is veszik.

    Thierry Neuville a Hyundaijal Kelet-Belga Rallyn tudott készülni, a verseny előtt azonban Ott Tanak is ismerkedhetett a belga utakkial, míg Adrien Fourmaux indul a Horvát Rallyn, mely előtti szerdán a francia versenyző már autóba ült dél szomszédunkban. A Közép-Európa Rally előtt azonban Fourmaux tesztjelleggel az osztrák Herbst Rallyn is rajthoz áll.

    Ugyanezen a versenyen a Toyota is elindítja Sébastien Ogier-t, de a japán gyártó már ezen a héten elkezdte a felkészülést Franciaországban, ahol minden versenyzőjének lehetőséget ad és adott a gyakorlásra.

    Ritka pillanatok egyike ez az M-Sport számára is, mely jóval kevesebb alkalommal tud tesztelni versenyzőivel egy-egy WRC-futam előtt, azonban a közelgő aszfaltos rendezvények előtt a fordos csapat is egy-egy napot Csehországban gyakorol Grégoire Munsterrel és Josh McErleannal.

    A Közép-Európa Rallyt két hét múlva rendezik.

    Eddig soha nem látott lépésre kényszerítette az F1-et az extrém időjárás, a pilóták választás előtt állnak

    0

    A versenyirányítás hőségriasztást adott ki a Forma–1-es Szingapúri Nagydíj előtt. Ez azt jelenti, hogy a versenyzők opcionálisan használhatnak egy hűtőmellényt, de aki nem veszi fel, az sem kerülhet teljesítményelőnybe a kisebb súly miatt.

    A Forma–1 mezőnye már Szingapúrban tartózkodik, hiszen ezen a hétvégén az ázsiai városállamban rendeznek futamot. A helyszín híres az extremitásáról: egyrészt általában itt a leghosszabbak a versenyek, amelyek olykor a 2 órát is elérik, másrészt az óriási hőség, illetve páratartalom rendkívüli megpróbáltatás elé állítja a pilótákat.

    Idén pedig ismét szélsőséges körülményekre lehet számítani: az előrejelzések szerint szombaton és vasárnap is 31 fok lesz a környezeti hőmérséklet. Ez pedig egy határátlépést jelent, így Rui Marques, az FIA versenyigazgatója csütörtökön felhívta a csapatok figyelmét, hogy elő fognak kerülni a nemrég kifejlesztett hűtőmellények.

    Mindez azt jelenti, hogy az autóba mindenképpen be kell szerelni a rendszer működtetéséhez szükséges eszközöket, vagyis a szivattyút, a hűtőfolyadék-tartályt, valamint a hőcserélőt. Ennek ellenére a mellény használata továbbra sem kötelező, de azok sem kerülnek a kisebb súly miatt teljesítményelőnybe, akik nem veszik fel, hiszen ez esetben ballasztot kell elhelyezni a kocsiban. „A versenyző által általában használt és a rendszer részét képező személyes felszerelésének tömege közötti különbséget 0,5 kg ballaszt elhelyezésével kell kompenzálni a pilótafülkében” – írja a szabályzat.

    Kitart Verstappen lendülete egy más típusú pályán is? – a Szingapúri Nagydíj menetrendje

    Ezek a mellények pont 31 fokos vagy afeletti környezeti hőmérséklet esetén kerülnek elő. A „ruhadarabban” csőhálózat található, amelyben hűtőfolyadék áramlik, csökkentve a pilóták teste körüli hőmérsékletet. Eleinte kötelező volt a használata ilyen esetben, de mivel ez még szűkebbé teszi az amúgy sem tágas teret a pilótafülkében, így most már csak opcionális, de ezt csak ballaszttal lehet kiváltani.

    A mellényt a 2023-as Katari Nagydíjra reagálva vezették be. Az emlékezetes futamon több versenyző is teljesen kikészült fizikailag az extrém körülmények miatt, Logan Sargeant pedig be sem tudta fejezni. A sportautózásban már egy ideje használnak hasonló rendszert, de az ottani versenyzők tartanak a nagyobb súly okozta hátránytól és az esetleges meghibásodástól.

    Az F1-es hűtőmellényt egyszer már bevetették élesben, hiszen az idei Bahreini Nagydíjon George Russell magára öltötte. A Mercedes versenyzőjének elmondása szerint nemcsak fizikailag érezte jobban magát, hanem mentálisan is élesebb volt, ami kellett is, hogy az elektronikai problémája ellenére megtartsa második helyét. „Természetesen mindig van tér a fejlődésre – nyilatkozta akkor. – Mi azonban csapatként olyan keményen dolgoztunk, és annyira bíztunk a rendszer működésében, hogy tenni akartam egy próbát. Eddig minden jól megy.”

    Nem foglalkozik vezető helyének elvesztésével Elfyn Evans

    0

    Elfyn Evans éppen akkor veszítette el bajnoki vezető helyét a WRC-ben, amikor az elsőként való rajtolás lenne az előnyösebb. A walesi toyotás azonban nem foglalkozik ezzel a kérdéssel különösebben.

    Elfyn Evans szinte az idei WRC-szezon eddigi teljes részében a bajnokság élén állt, ezért a versenyek nyitó napján takarítani kényszerült, ami komolyan befolyásolta teljesítményét a murvás versenyeken. A walesi toyotás csupán az Észt Rally után veszítette el bajnoki első helyét, majd Finnországban rögtön vissza is szerezte azt és sikerült is őrizni pozícióját egészen a Chile Rally végéig, amikor Sébastien Ogier állt a bajnokság élére, így a nyolcszoros világbajnok rajtolhat a Közép-Európa Rallyn az első helyről, ahol az aszfaltos pályák és a felhordás miatt pont ez a kedvezőbb rajthely.

    Evans azonban nem igazán foglalkozik ezzel a kérdéssel.

    “A rajthely nagyban befolyásolja egy verseny alakulását, de azt hacsak nem lesz hatalmas eső és sár, akkor a második hely kevésbé lesz rossz a Közép-Európa Rallyn – mondta Elfyn Evans a DirtFishnek. – Már nagyon várom az aszfaltos versenyeket, mert ezeken korábban is sikerült jól teljesíteni. Csak a saját feladatunkra kell koncentrálni.”

    Evans szerint még bárhogy alakulhat a csatája a vb-címért Sébastien Ogier-val.

    “Ebben a csatában sosem lehet előre tudni, hogy mi fog történni. Csak azt tudom, hogy a lehető legjobb formánk szerint kell vezetni, és azt lesz, ami lesz.”

    Az utolsó Közép-Európa Rallyt két hét múlva rendezik.

    Carlos Sainz jr. kipróbálta édesapja Ford Raptorját

    0

    Miután a kétszeres rally világbajnok és ötszörös Dakar-győztes Carlos Sainz sr. tavaly fia F1-es autóját próbálhatta ki, most a Williams pilótája édesapja Ford Raptorját vezethette.

    A tapasztaltabb Carlos Sainznak és fiának egyaránt az autósport az élete, mi sem bizonyítja ezt jobban, mint, hogy a kétszeres rally világbajnok és ötszörös Dakar-győztes még 63 évesen is profi szinten versenyez a szakág élvonalában, míg fia azt követően, hogy tavaly el kellett hagynia a Ferrari F1-es csapatát, idén a Williams pilótájaként állt dobogóra Azerbajdzsánban.

    Azt, hogy mindketten imádják az autósportot szintén jól mutatja, hogy mindketten kipróbálták másikuk autóját.

    Carlos Sainz sr. tavaly az F1-es Ferrarit vezethette, most pedig Carlos Sainz jr. édesapja Ford Raptorját.

    A különleges alkalomra Észak-Spanyolországban lett egy rövidebb pálya kijelölve, ahol a tereprally szinte minden szépsége megtalálható volt, buckák, de tempós rész is.

    A teszten először az édesapa vitte egy körre fiát, majd cseréltek.

    Fotó: Ford Racing

    A különleges alkalom után Carlos Sainz jr. nem győzte mesélni élményeit.

    “Volt a pályán egy bucka, apám meg csak annyit mondott, hogy teljes gáz, teljes gáz, teljes gáz! – mondta a Williams F1-es pilótája. – Én meg inkább visszaváltottam, beleemeltem a gázba, gondoltam, majd a második kör során megyek magabiztosabban.”

    “Az autó nagyon sok önbizalmat ad, nagyon jól veszi a kátyúkat. Ez az egyik legjobb versenyautó, amit vezettem. Szinte folyamatosan az volt az érzésem, hogy szeretne gyorsabban menni az autó, minél gyorsabban mész át a bukkanókon, annál jobb. Négy kört mentünk, ami után az az érzésem, ezt minél több embernek kellene kipróbálni navigátorként. Úgy lehet megérteni, hogy mit is csinálnak a pilóták. A TV-n át nézve nagyon alábecsülik ezt a sportot. Úgy tűnik, hogy csak pár egyszerű bukkanón kell átmenni, de ha ezt belülről éled át, egyből más lesz a véleményed. Ehhez hasonló dolgot még nem csináltam az életem során, nem is tudtam előzőleg, hogy mire számítsak. Ez lett az életem egyik Top3-as élménye!”

    Azonban nemcsak a Ford Raptor nyűgözte le a négyszeres F1-es futamgyőztest.

    “Apám is lenyűgöző, igazi szörnyeteg! Teljes őrület, hogy 63 évesen még ezt csinálja. Korábban már beszéltem apámmal arról, hogy egyszer ki fogom próbálni a Dakart.”

    Ez a pillanat azonban még nem most lesz, hiszen a 31 éves Sainz juniorra még vár néhány év az F1-ben, ahogy remélhetőleg legenda édesapjára is a tereprallyban.

    Ogier és Fourmaux is ugyanazon az osztrák tesztversenyen készül a Közép-Európa Rallyra

    0

    Adrien Fourmaux a Horvát Rally után azonnal Ausztriába utazik, ahol a Herbst Rallyn is folytatja felkészülését a Közép-Európa Rallyra, az osztrák versenyen fog készülni azonban Sébastien Ogier is.

    Adrien Fourmaux a hétvégi Horvát Rallyn kezdi meg felkészülését a Közép-Európa Rallyra, majd egy hét múlva már az osztrák Herbst Rallyn indul a Rally1-es Hyundaijal, így három hét alatt három versenyen áll rajthoz a francia versenyző.

    Eközben a Toyota a héten Franciaországban kezdte a felkészülést, ami után Sébastien Ogier is ellátogat a Herbst Rallyra a Rally1-es Yaris-szal, ahol így két WRC-sztár részvételével rendezik meg az Osztrák Challenge bajnokság futamát, mely egyben az Alpok-Adria Kupa része is.

    Az osztrák versenyen nyolc gyorsasági alatt közel 100 km versenytávot kell a mezőnynek teljesíteni október 10-11. között.

    Hamilton és Norris ragasztószalaggal oldották meg a versenyzők nagy problémáját

    0

    Tökéletesen elfoglalni a rajtpozíciót egy Forma–1-es autóval nem könnyű feladat, sőt, az autókra az utóbbi években felkerült extra elemekkel csak még nehezebbé vált. Lewis Hamilton és Lando Norris olyan megoldást találtak erre a problémára, ami a csúcstechnológia terepén egészen fapadosnak tűnik, ugyanakkor kifejezetten hatékony.

    Minden szezonban találunk néhány esetet, amikor a verseny rajtja után az FIA jelzi, hogy egy autó nem megfelelően állt fel a rajthoz, ilyenkor pedig elkerülhetetlen az általában ötmásodperces büntetés – ezek nem a kiugrós esetek, mint például legutóbb Bakuban, ahol Oscar Piastri és Fernando Alonso is a rajtlámpák kialvása előtt elindultak, hanem azok, amikor egy versenyző túlságosan elöl vagy oldalt parkolt le a rajtkockájához képest.

    A versenyzőknek egy 2,7 méter széles rácsba kell beleállniuk úgy, hogy első kerekeik oldalról se csússzanak ki a kereten, és ne is gördüljenek túlságosan előre. A sportszabályzat 48.1-es pontja szerint az számít szabálytalan beállásnak, ha az autók gumija a fehér vonalon túl is érintkezik a talajjal. Bár az oldalsó keretek közé sem feltétlenül könnyű jól beállni, hiszen a versenyzők az alacsony üléspozíciójuk, a 2018-ban bevezetett halo, valamint a 2022-től érkezett kerékfedők miatt nem látják a közvetlenül az autójuk körül, a földön lévő viszonyítási pontokat, így azt sem, hogy az autó első kerekei hol állnak meg a fehér „bokszon” belül.

    Az FIA ugyan ezt segítendő egy hosszan oldalra kinyúló sárga vonalat is felfestett minden rajtkockához, aminek az a funkciója, hogy segítse a versenyzőknek belőni, hol is kell megállniuk a felvezető kör végén, de hibák ennek ellenére is történnek, idén Bahreinben például Norris kapott 5 másodperces büntetést, amiért rosszul állt be a rajthelyére.

    Pár éve George Russell „rendkívül nehéz” feladatként jellemezte a rajtpozícióba való beállást, elmondása szerint még az oldalra hosszan kinyúló sárga vonalat is nehéz meglátni a pilótafülkéből.

    A The Race észrevette, hogy a legutóbbi Azeri Nagydíjon két versenyző is egy apró trükköt használt a rajthelyének könnyebb megtalálása érdekében, s kettőjük módszere is eltér egymástól.

    Az egyikük Lewis Hamilton. A brit esetében az történik, hogy amikor a rajtrácsra kivezető körének végén megérkezik a célegyenesre, a szerelők úgy tolják pozícióba a Ferrarit, hogy annak első kerekei pontosan a fehér vonalon legyenek, vagyis még éppen szabályosan álljon. A folyamatot Ricardo Adami, Hamilton versenymérnöke felügyeli. Ekkor egy kis fekete ragasztószalag kerül a Ferrari oldalszekrényére (itt egy kép róla), ahol a pilóta még jól látja azt – Bakuban egy a kezébe adott csavarhúzó segítségével ő maga mutatta meg, hogy pontosan hova ragasszák fel ezt a csíkot. A felvezető kör végén aztán ez a ragasztószalag szolgál referenciaként Hamilton számára ahhoz, hogy hova is parkolja le a Ferrariját – akkor áll meg, amikor az a pilótafülkéből kinézve pont egyvonalban van az aszfaltra felfestett sárga csíkkal.

    A Norris és mérnöke, Will Joseph által választott megoldás ugyanezt az elvet követi, ám a McLaren pilótája nem az autójára, hanem az oldalt, mellette lévő falra vagy korlátra kér egy jóval nagyobb ragasztószalagot. Már több verseny előtt is megfigyelhető volt, ahogy Joseph egy függőleges, szürke jelzőcsíkot ragaszt a korlátra (kép), s ha az egyvonalban van az aszfalton lévő sárga csíkkal, amikor Norris oldalra fordítva a fejét kinéz a pilótafülkéből, az jelenti azt, hogy tökéletesen állt fel, és nem hagyott benne egy-két decimétert a pozíciójában – mint az rajtrácson álló autók esetében olykor megfigyelhető.

    Bár nem minden F1-es pilóta használ ilyen referenciapontot, a megoldás nem korlátozódik csupán az F1-re: a brit F4-ben versenyző Molnár Martin nemrég a Hungaroringen beszélt a Norris-féle, falra ragasztott szalagcsíkok szerepéről, és meg is mutatott egyet, amit még „valószínűleg a GT Openről hagyhattak itt”.

    @martin.molnar.racing

    A jó öreg ragasztószalag  mindenre is jó! 😅🙌 #f1 #formula1 #f4 #hungaroring #molnarmartin

    ♬ original sound – martin.molnar.racing

     

    A Hyundai WRC-teljesítményét befolyásolja a közelgő WEC-program

    0

    Hyundai technikai igazgatója, Francois-Xavier Demaison elismerte, hogy a dél-koreai gyártó WEC-programja befolyással van a WRC-csapat teljesítményére is.

    A Hyundai luxusmárkája, a Genesis 2026-ban belép a WEC-be, François-Xavier Demaison technikai igazgató lesz a felelős mind azért az autóért, mind pedig az i20 N Rally1-ért.

    A Hyundai pedig már javában készül a WEC-szereplésre, ezért a WRC csapat néhány tagja átkerült abba a csapatba, ez pedig befolyással van a rally csapatra is.

    „Nehéz azt mondani, hogy csapattagjainak megosztása nincs hatással a WRC-szereplésre – mondta Francois-Xavier Demaison a DirtFishnek. – Biztosan vannak olyanok, akik átálltak a másik projektre; vannak, akik félúton vannak a két projekt között, szóval ez mindenképpen elvesz energiát a rally programból. Nyertünk az ELMS-ben, nyertünk a TCR-ben, szóval vannak más projektjeink is, amelyekbe energiát fektetünk. Versenyezni akarunk a Toyotával, és megoldásokat kell találnunk, hogy mindhárom nagy projektet együtt tudjuk megvalósítani, és mindháromban versenyképesek legyünk.”

    Demaison jelezte, hogy a Hyundai új munkatársakat fog keresni a WRC csapat megerősítésére.

    „Van egy fejlesztési tervünk a jövő évre. Ami mellett toborozni fognak embereket, hogy megpróbálják a csapatot a megfelelő méretre szabni.”

    A regnáló világbajnok Thierry Neuville szintén azt sugallta, hogy a létszám is hozzájárulhat a Hyundai 2025-ös formájának visszaeséséhez.

    Fotó: Hyundai Motorsport

    „Tudom, hogy mindannyian keményen dolgozunk – mondta Neuville, aki tavaly még világbajnok tudott lenni a Hyundaijal. – De a csapatunk az elmúlt hónapokban drámaian csökkentette a csapattagok számát, így nehéz folyamatosan fejlődni és fejleszteni, ha kevesebben vagyunk.”

    Bár a Hyundainál csökkent a létszám, az i20 N Rally1 fejlesztése nem állt meg. Neuville múlt szombaton a Kelet-Belga Ralin készült a Közép-Európa Rallyra.

    De a Rally1 projekt számára rendelkezésre álló erőforrások csökkenése azt jelenti, hogy a teljesítményre gyakorolt hatás a következő hónapokban is érezhető lehet.

    „Van egy fejlesztési terv – mondta Neuville. – De nem tudom, hogy ez elég lesz-e a fejlődésre. Tudjuk, hogy kihívásokkal teli néhány hónap van mögöttünk, amikor csapattagok mentek át a másik programba. Nem lehet harcolni a Toyotával, ha a feltételek nem ugyanolyanok, mint korábban voltak.”

    A Hyundai korábban megerősítette, hogy 2026-ban is folytatja a WRC-programot, de a további részvételét még nem erősítette meg.