A rallycross ob ötödik versenyhétvégéjén Kárai Tamás minden futamát megnyerve lett első a Supercar kategóriában.
A júliusi vb futamon még kettős teherrel versenyzett Kárai Tamás, a rendezés mellett a versenyzéssel is fogallkoznia kellett. A hazai bajnokin viszont már csak ujjgyakorlat a rendezés a Nyirád Racing center csapatának, így Kárai csak a futamokra koncentrálhatott és ez meg is látszott a teljesítményén. A három kvalifikáció után az elődöntőben is megállíthatatlan volt, majd a döntőt is megnyerte, és a dobogó tetején fejezte be a vasárnapot.
Benyó Máté a portugáliai Eb-siker után a hazai bajnokságra koncentrál, itta zonban nem Kárai a nagy ellenfél, hanem ANtal István aki hatpontos előnnyel érkezett Nyirádra. Benyó a kvalifikációkon a második helyeket gyűjtötte be, ezzel máris faragott két pontot a hátrányból. AZ eldöntőjében ő is nyert, a döntőben pedig szintén második lett, így összesen 18 pontot szerzett. Antal viszont szenvedett a kvalifikációkon, utána az elődöntőben második lett Kárai mögött, de a döntőben csak ötödik helyen ért célba, Mózer Attila és Koncseg Zoltán is megelőzte. Antal ezzel 11 pontot szerzett, és a bajnokságban egy ponttal Benyó mögé szorult. A döntés így a Slovakiaringre marad, ahol egy hónap múlva rendezik a szezonzárót.
A Super-1600-ban rég látott mezőny csapott össze, de ez sajnos nem a magyar részvevők megnövekedett érdeklődésének volt köszönhető, hanem annak, hogy a nyirádi futam a magyar mellett az osztrák, a cseh és a szlovák bajnokságnak is otthont adott, emellett a CEZ értékelésbe is beleszámított. A 11 Super-1600-as autó csatáját a litván Rytis Gurklis nyerte, a legjobb magyar Kaczor Levente lett, ő a harmadik helyen ért célba, míg Kovács Sámuel hatodik lett.
STC+2000-ben a magyarok domináltak. A váltóproblémákkal küzdő Vámosi Tibor nyert, Halk és G. Nagy Zoltán előtt.
STC-2000-ben is ritka eseményt láthatott a közönség, Roman Castoralt legyőzték, ráadásul egy magyar pilótától, Trepák Andortól kapott ki.
STC-1600-ban is magyar siker született, Siebel Balázs lett az első, Artner Róbert pedig a dobogó harmadik fokára állhatott fel.
A CrossCar mezőnyben ezen a hétvégén Csuti Kristóf volt a leggyorsabb, a Magyar Kupában Szabó Bulcsó nyert, a hibrid Suzukik közt pedig Held Zoltán győzött. Az MX-5 mezőnyben Gáspár Csaba begyűjtötte ide negyedik sikerét is, az Astra Kupában pedig Kisharsányi futott hibátlan hétvégét és mivel ez volt az ötödik győzelme, a bajnoki címet is megszerezte. A Junior kategóriában Farkas Tamás győzte le Kaldenekker Norbertet, de a Kaldenekkernek a második hely is elég volt a bajnoki címhez.
Daniel Ricciardo a Szingapúri Nagydíj leintése után maga is elismerte, van rá esély, hogy ez volt karrierje utolsó F1-es versenye.
A versenyhétvége előtt szivárgott ki a hír több hiteles forrásból, hogy a Red Bull és az RB vezetői a futam után összeülnek, hogy átbeszéljék Ricciardo sorsát. Az ausztrál – aki a faenzai csapathoz való tavalyi visszatérése óta többször maradt alul csapattársával, Cunoda Jukival szemben, mint nem – kedvezőtlen döntés esetén azonnali hatállyal elveszítheti helyét a mezőnyben, a Red Bull vezetőiben ugyanis fokozódik a szándék arra, hogy Liam Lawsonnak adjanak versenyzési lehetőséget.
Ricciardo bár a pontszerzéstől távol volt Szingapúrban, mégis pozitív kicsengéssel zárta a futamot: egy extra bokszkiállásnak köszönhetően megfutotta a leggyorsabb kört, ezzel elvette az azért járó egy pontot Max Verstappen bajnoki ellenfelétől, Lando Norristól, majd a rajongók a nap legjobb versenyzőjének járó díjat is megszavazták neki – ami elmondása szerint most az egyszer tényleg büszkévé teszi.
„A végén nem igazán voltunk pozícióban semmihez, ezért rámentünk a leggyorsabb körre. Talán majd épp ez segíti ki Maxet Abu-Dzabiban, szóval ha végül egy ponttal nyer, talán számíthatok valami karácsonyi ajándékra” – mondta Ricciardo az F1 hivatalos oldalának, emellett azonban minden mikrofon előtt a lehetséges búcsú miatti érzéseiről kérdezték.
„Visszatekintve egyúttal hálás is vagyok, hogy nemcsak eljutottam a sportba, de hosszú ideig benne is maradtam. Ha ennyi volt, nem akarom szomorúnak beállítani az egészet. Élvezetes volt. De van rá esély, hogy Austinban már nem láttok” – mondta a Viaplaynek Ricciardo, ezzel immár maga is elismerve, hogy a főnökeinek döntésére vár.
A Sky Sportsnak arról beszélt, hogy mivel az újbóli Red Bull-os szerződés nem jött össze számára, ő sem biztos már benne, hogy mindenképpen a mezőnyben akarna maradni.
„Emlékeznem kell arra, hogy miért tértem vissza a mclarenes évek után. Mindig is mondtam, hogy nem azért folytatom, mert pusztán a rajtrácson akarok lenni, hanem vissza akarom küzdeni magam az élmezőnybe, a Red Bullhoz. Ez végül nem valósult meg, így magamnak is fel kellett tennem a kérdést, hogy mit érhetek el, van-e még mit hajszolni. Mindent megtettem, még ha a happy end nem is valósult meg.”
A legérzelmesebb nyilatkozatot azonban az F1 riporterének tette, miután Lawrence Barretto észrevételezte, hogy Ricciardo a verseny után, a bokszutcába való visszatéréskor szokatlanul hosszú ideig az autójában ült még, mielőtt kiszállt belőle volna.
Ricciardo erre a felvetésre csak némi gondolkodás után, hosszú megszakításokkal fogalmazta meg válaszát, miközben szeme egyre könnyesebbé vált.
„Sok érzelem dolgozott bennem. Tudatában vagyok, hogy akár ez lehet a vége, de egyúttal egyszerűen csak kimerült voltam a verseny után. Rengeteg érzés gyűlt össze bennem. A pilótafülke pedig számomra… nagyon hozzászoktam az évek során. Csak ki akartam élvezni a pillanatot.”
A 35 éves Daniel Ricciardo 2011-es debütálása óta 257 nagydíjon állt rajthoz F1-es karrierje során a HRT-vel, a korábban Toro Rossóként, most RB-ként ismert faenzai csapattal, a Red Bull-lal, a Renault-val és a McLarennel.
Lando Norris a Szingapúri Nagydíj megnyerésével csökkentette lemaradását a mögötte befutó Max Verstappenhez képest a tabellán, Oscar Piastri révén pedig a másik McLaren is dobogón végzett. Daniel Ricciardo a hajrában kisegítette a testvércsapatot, elvéve a leggyorsabb körért járó egy pontot Norristól.
A rajthoz a közepes keverékű abroncs volt a legnépszerűbb választás, az első 13 helyen csak egyvalaki, a harmadik pozícióban álló Lewis Hamilton döntött másképp, aki korai pozíciónyerés reményében lágyakat választott.
A karrierje során hatodszor pole-pozíciót szerző Lando Norrisnak eddigi élről történő rajtjai során sohasem sikerült még megtartania a vezetést az első kör végére, ezúttal viszont megszakította ezt a rossz sorozatot. A McLaren brit pilótája még jobban is rajtolt a második helyről induló Max Verstappennél, így a holland nem tudott nyomást helyezni rá a belső íven, Norris nehézségek nélkül az élen maradt.
Hamilton nem tudott profitálni a lágy gumikból, maradt a harmadik helyen George Russell előtt, míg Nico Hülkenberg csak néhány száz méterig került az ötödik pozícióba, de Oscar Piastri gyorsan visszaelőzte őt. Az első kanyar legmerészebb manőverét az újonc Franco Colapinto mutatta be, aki a belső íven, a többieknél később fékezve dobta be sikerrel a Williamsét, minek következtében a 12. helyről a 9.-re került.
Az első körök zűrzavar nélkül lezajlottak, és nem csak a rajt utáni tolongásban maradt el a szingapúri utcákba kódolt kalamajka: a pálya 15. F1-es versenyén történt meg első alkalommal, hogy a versenyen egyáltalán nem volt szükség a biztonsági autó beavatkozására.
Norris előnyépítését igy semmi nem akasztotta meg: néhány kör után mérnöke ötmásodperces előny kiépítésére kérte Verstappennel szemben, ám amikor a brit igazán a gázra lépett, a McLaren nyomasztó tempófölénye hamar megmutatkozott, s mire Norris a 30. körben a bokszba hajtott, már 20 másodperc feletti előnnyel rendelkezett.
Az egykiállásos futamon a kerékcserék sorát az élmezőnyből viszont Hamilton kezdte meg a 17. körben, akinek így nem sült el jól a lágygumis rajt, a brit pedig azonnal érezte, hogy emiatt sebezhető lesz a verseny végén – a tíz körrel később cserélő Russell pedig már a kiállásakor elé ugrott.
A leghosszabban Leclerc és Piastri nyújtották el első etapjukat, így a végjátékban ők lehettek a támadók. A McLaren ausztrálja könnyedén áthámozta magát a két Mercedesen, azzal a reménnyel, hogy még Verstappent is elkaphatja – az utolsó tíz körre azonban bizonyossá vált, hogy ehhez nem elég jó a tempója. Leclerc ellenben ledolgozta hátrányát Hamiltonnal szemben és a 6. helyre szorította a britet.
Norrisra ugyan nem helyeződött közvetlen nyomás a versenyen, a brit azonban kétszer is ijesztő érintkezést tett a falakkal. Először, közvetlenül a bokszkiállása előtt az első vezetőszárnyának bal oldalában okozott egy apró kárt, ami viszont nem igényelt cserét, majd később jobb hátsó kerekével koccant veszélyesen, de ezt is átvészelte, miközben 30 másodpercre nyújtotta előnyét, s még a leggyorsabb kört is megfutotta.
LAP 48/62
Norris has brushed the barriers again! 💥
That's exactly where Russell's race came to an end last year 😵
A McLaren britje elsőként érte el a kockás zászlót, így megszerezte idei, és egyben F1-es karrierje harmadik győzelmét, s végül hét ponttal csökkentette hátrányát a mögötte befutó Verstappennel szemben, ami így most, hat futammal a szezon vége előtt 52 ponton áll. Piastri révén kettős dobogót jegyzett a McLaren, tovább növelve frissen megszerzett előnyét a konstruktőri bajnokságban.
Russell maga mögött tudta tartani az utolsó körökben a negyedik helyét célba vevő Leclerc-t, aki mögött Hamilton, Sainz, Alonso, Hülkenberg és Pérez végeztek pontszerző helyen. Sainz és Pérez egyaránt átugrotta a bokszban a remekül rajtoló Colapintót, aki a 11. hellyel ezúttal üres kézzel távozik. Csapattársa, Alexander Albon a rajtnál pozíciókat vesztett, majd a motor túlmelegedése miatt kiállt a versenyből.
Daniel Ricciardo talán utolsó futamát teljesíti idén az RB-ben, de a hétvégi lehangoltsága ellenére a futam végén még tett egy szívességet a Red Bullnak és korábbi csapattársának, Verstappennek: az ausztrált két körrel a vége előtt kerékcserére hívták, a leggyorsabb kör megfutásával pedig megfosztotta a leggyorsabb körért járó egy ponttól Norrist – még ha maga a 18. helyen befutva nem is kapta azt meg.
1996-ban a mai napon, azaz szeptember 22-én rendezték a világbajnoki cím szempontjából kulcsfontosságú Portugál Nagydíjat, amelyen az újonc Jacques Villeneuve olyasmit tett a Ferrarinál első szezonját teljesítő Michael Schumacherrel, amire csak nagyon kevesen voltak képesek. A Williams kanadai pilótája ugyanis körbeautózta a Ferrari kétszeres világbajnokát, ami elengedhetelen volt ahhoz, hogy később megnyerje a versenyt.
Hogy miként tette ezt, arról a verseny tavalyi évfordulójára írt cikkünkben videót is talál:
Alighanem sokan vannak, akik szoktak Forma-1-es futamokra fogadni, de bizonyára kevesen nyertek már milliókat vele. Két kanadai sportfogadónak ez 5 éve egyetlen fogadással sikerült, ráadásul csakis azért kaszálhattak ekkorát, mert nem igazán voltak tisztában az akkori erőviszonyokkal – máskülönben aligha tettek volna a Haasszal versenyző Kevin Magnussen leggyorsabb körére. A teljesen esélytelen fogadás pedig csont nélkül el is ment volna, ám aztán jött egy pályára tévedt nejlonzacskó, a két fogadó pedig 8 millió forintnak megfelelő dollárt nyert…
Hogy miként jöhetett mindez össze, arról két éve alábbi cikkünkben írtunk bővebben:
A ralivilágbajnok Petter Solberg teljesen új sorozatban próbálja ki magát, a Defender Rally Series utolsó előtti fordulóján áll rajthoz.
A 2003-as ralivilágbajnok Petter Solberg sokféle autót vezetett már sok helyen, speciel Land Rovert Írországban még egyáltalán nem, de ez október elején megváltozik. A norvég legenda október ötödikén rajthoz áll a Defender Rally Series utolsó előtti fordulóján, a Clare Forestry Rallyn.
„Nagyon izgatott vagyok emiatt – mondta Solberg a DirtFishnek.– Bárki, aki ismeri a ralizást, ismeri Írországot – ez a hely őrületes a sportágunk számára. Tudom, hogy az ottani emberek milyen szenvedélyesen szeretik a ralit, és arra is emlékszem, hogy Craig Breen rengeteg történetet mesélt nekem az országáról. Versenyeztem ott korábban, amikor a WRC ott járt, és emlékszem az elképesztő szurkolókra. Remélem, hogy néhányan közülük eljönnek Clare-be a következő hónapban, nagyon jó lenne találkozni velük.”
Petter Solberg a Bowler Motorsport által épített Defendert egy napig teszteli majd a verseny előtt.
„Sohasem vezettem még ezt az autót – mondta a norvég pilóta. – Persze láttam már őket az úton, és nagyon menőnek tűnnek, de érdekes lesz látni, hogy a Bowler Motorsport munkája hogyan alakította át raliautóvá. Mindig izgatottan várom, hogy a volán mögé ülhessek. Ez valami teljesen új élmény lesz, új rali, új utak és egy új autó. Nagy kihívás lesz, de köszönöm a Castrolnak, hogy lehetővé tette. Most pedig szórakozzunk egy kicsit!”
Miután csúnya beszédért pénteken az FIA pellengérre állította Szingapúrban, Max Verstappen ígéretet tett rá, hogy a kérdésekre a továbbiakban csak a hivatalos sajtótájékoztatón kívül fog válaszolni. Ezt betartva szürreális jeleneteket szállított az időmérő után, és még Lewis Hamilton is kiállt mellette.
Max Verstappen az FIA új, a versenyzői káromkodást limitálni és szankcionálni igyekvő irányelvének egyik leghangosabb ellenzőjeként lépett fel a hétvégén, ráadásul éppen vele statuáltak példát, mert miután a csütörtöki sajtótájékoztatón elhagyta a száját egy csúnya szó, meg kellett jelennie a sportfelügyelők előtt, akik egynapi, a sport érdekében végzendő közmunkára ítélték.
A holland a történtek után a De Telegraafnak azt mondta, a továbbiakban inkább a paddockban tartja majd a sajtótájékoztatóit, ott ugyanis nem érvényes az FIA korlátozása, szabadon fogalmazhat úgy, ahogyan csak szeretne. Majd miután második helyen zárta a Szingapúri Nagydíj időmérő edzését, és az élen végző trió tagjaként kötelező volt megjelennie a sajtószobában, a háromszoros világbajnok tüntetőleg csak nyúlfarknyi válaszokkal látta el a kérdező Tom Clarksont.
Az alábbiak szerint zajlott Verstappennel a sajtóesemény első része, amit mindig az aktuális kérdezőbiztos bonyolít a versenyzőkkel:
Mit változtattatok az éjszaka során? Úgy tűnik, hogy nagy változás állt be a teljesítményben.
MV: Sokat.
Tudnád kicsit részletezni, hogy mit csináltatok?
MV: Nem. A végén még bírságot vagy egy extra napot kapok, szóval…
Bízol a versenytempóban?
MV: Talán.
De mennyire lesz ugrás az ismeretlenbe a verseny a tegnapi problémáitok fényében?
MV: Nem lehet tudni. Ja.
Mondj valamit arról, hogy mellőled…
MV: Ez nem miattad van, ne aggódj. Nem akarlak felbosszantani.
A holland még elejtett egy „no comment” választ, de a sajtótájékoztató második részében sem volt együttműködőbb, amikor a jelenlévő média képviselői tehettek fel kérdéseket a versernyzőknek. Amikor az egyik újságíró őt szólította meg és az autója balanszáról kérdezte, Verstappen azért felemelte a mikrofont, de csak ez a válasz miatt:
„Szívesebben venném, ha ezeket a kérdéseket ezen a termen kívül tennétek fel.”
A holland tartotta is magát az ígéretéhez, az FIA hivatalos sajtótájékoztatója végén levonult a paddockba, ahova újságírók hada kísérte, és tényleges sajtótájékoztatóját ott megtartva immár készséggel, hosszan válaszolt a kérdésekre.
Verstappen először az FIA sajtótájékoztatókra fenntartott terme mellett kezdett válaszolgatni a kérdésekre, de az egyik FIA-alkalmazott szólt neki, hogy itt nem tarthat rögtönzött sajtótájékoztatót, és lesz szíves a paddockban erre a célra felállított „penhez” fáradni. Ezután a holland menet közben válaszolgatott az újságírói kérdésekre:
Max holding a little press conference outside of the conference room 😭😭😭
A szombati sajtótájékoztatón a másik két résztvevőt, Lewis Hamilton és Lando Norrist is megkérdezték a káromkodásüggyel és a hollandra kiosztott büntetéssel kapcsolatos véleményükről, és mindketten kiálltak Verstappen mellett.
„Őszintén szólva ez egy vicc. Ez az autóversenyzés csúcsa, hibák előfordulnak. Én biztosan nem tölteném le [a büntetést], és remélem, hogy Max sem fogja” – mondta Hamilton.
Norris ugyan viccelődéssel nyitott („Megérdemelte!”), de hamar komolyra fordította a szót: „Szerintem nagyon igazságtalan, egyetlen részével sem értek egyet” – jelentette ki.
A versenyzőket tömörítő érdekvédelmi szervezet, a GPDA elnöke, Alexander Wurz az ORF televíziós csatorna szakértőjeként árulta el, a pilóták között teljes egyetértés mutatkozik a kérdésben. „A GPDA WhatsApp-csoportjában senki sem gondolja, hogy ez rendben van. Minden versenyzőt izgat most ez a téma” – nyilatkozta a korábbi F1-es versenyző.
Verstappen a rögtönzött sajtótájékoztatóján egyébként részletesen kifejtette véleményét és tanúsított magatartásának hátterét, szavai alapján pedig csak az FIA legfelső vezetésére neheztel, akik egyáltalán előálltak a káromkodásokkal szembeni zéró toleranciával, és immár bármilyen ártalmatlan helyzetben elengedett csúnya szót a sport morális értékeit védő, a nemzetközi sportkódex 12.2.1k cikkelyével szembemenőnek ítélnek.
„Nevetségesnek tartom, ami történik. Miért is kellene ezek után értelmes válaszokat adnom? Hiszen úgy tűnik, nagyon könnyen összeszedhetünk egy pénzbírságot vagy valamilyen büntetést. Szóval inkább nem beszélek sokat, vigyázok a hangomra, aztán megtartjuk az interjút máshol, ahol válaszolhatok a felmerült kérdésekre” – idézi Verstappent az Autosport.
„Precedenst akarnak teremteni, így a versenyzők már apróságokért is figyelmeztetést vagy bírságot kapnak. Úgy tűnik, velem most nagyon példát akartak statuálni, amit elég furcsának tartok. Hiszen nem valakire káromkodtam, hanem az autómról alkottam véleményt. Nem a felügyelőket hibáztatom, velük nagyon jól elbeszélgettünk, és tudom, hogy nekik muszáj követniük azt, ami a sportkódexben le van írva. Megértőek voltak, és nekik is nehéz ez a helyzet. Szerintem amit mondtam, abban nem volt semmi rossz. Persze ha valakire céloztam volna, akkor más lenne a helyzet” – mondta a háromszoros világbajnok.
A Hyundai harmadik autója még kiadó a következő szezonra, Ott Tänak szerint akár a Toyota megközelítését is lehetne alkalmazni.
A Hyundainak két versenyzője már van a következő szezonra, hiszen Ott Tänak maradása mellett a csapat nemrég bejelentette, hogy egy évvel meghosszabbította Thierry Neuville szerződését. A harmadik autó azonban továbbra is kiadó.
Az elmúlt években a Hyundai több pilótát rotált a harmadik autóban, az idén például Esapekka Lappi, Andreas Mikkelsen és Dani Sordo váltotta egymást a volán mögött. Azonban elképzelhető, hogy a Hyundai jövőre három teljes munkaidős pilótával áll fel, azz M-Sporttal kiváló szezont futó Adrien Fourmaux neve hangzik el a leggyakrabban, de egyelőre még semmi sem dőlt el.
A Hyundai észt pilótája, Ott Tänak a VivatBetnek adott interjúban osztotta meg véleményét ezzel kapcsolatban.
„A jelenlegi rendszer egy kicsit trükkös lehet a versenyzőknek – mondta Tänak. – Mivel sokan vannak, elég hosszúak lehetnek a versenyek közötti szünetek. A jelenlegi tesztmenetrend mellett a versenyzők nagyon kevés ülésidőt kapnak, és néha nem is gyakorolhatnak a verseny előtt. Márpedig ha elegendő felkészülés nélkül érkeznek egy versenyre, az sokkal nehezebbé teszi számukra a dolgokat. Úgy érzem, ezt jövőre csapatként jobban meg tudjuk szervezni.”
Tänak véleménye szerint két lehetőség van: vagy egy teljes munkaidős pilóta, vagy két részmunkaidős versenyző a harmadik autóba. Ez segítene a harmadik autóban versenyzőknek abban, hogy ne essenek ki a ritmusból. Az idén a Toyota például két részmunkaidős pilótát ültetett a harmadik autóba, Sébastien Ogier és Kalle Rovanperä eddig fejenként három győzelmet szerzett.
„Úgy gondolom, hogy a Toyota nem rossz utat választott. A sportág olyan irányba halad, hogy a részmunkaidős versenyzők is képesek versenyeket nyerni. Az általuk megszerzett előny is jelentős – utalt Tänak arra, hogy a csak néhány ralin részt vevő versenyzők gyakran kedvező rajtpozíciót kapnak a murvás raliversenyeken. – Ez határozottan megváltoztatta egy kicsit a rendszert. Lehet, hogy ez nem ideális a sportág számára, de amíg a szabályok úgy maradnak, ahogy most vannak, addig alkalmazkodnunk kell, és a lehető legtöbbet kell kihoznunk a rendszerből.”
A Toyota ebben a szezonban több győzelmet aratott, mint a Hyundai (6–4), a Hyundai mégis 35 ponttal vezeti a gyártók bajnokságát három fordulóval a vége előtt. A WRC a jövő héten Chilében folytatódik.
Második hellyel kezdett az újoncok között és faragott legfőbb riválisával, az újoncok összetett értékelését vezető Yunapu Cui-val szembeni hátrányán Molnár Martin a brit Forma–4-es bajnokság utolsó előtti fordulójának első futamán, Silverstone-ban.
Molnár Martin remekül kezdte a brit Forma–4-es bajnokság utolsó előtti hétvégjét, hiszen a pénteki második szabadedzésen a 2. időt ért el, és csak a pontversenyt toronymagasan vezető Deagen Fairclough előzte őt meg. A Virtuosi Racing magyar pilótája a jó tempóját szombatra is átmentette, és a silverstone-i pálya legrövidebb, National nyomvonalára jellemző elképesztően kis különbségeket hozó időmérő edzésen az 5. időt érte el.
„Egész nap lógott az eső lába, reggel nagy sötétség és hűvös idő fogadott minket a pályán, amelynek állapota sokkal rosszabb volt, mint a pénteki szabadedzéseken. Az időmérő nem alakult rosszul, de végezhettem volna előrébb is, hiszen a 3. helyezettől mindössze 15 ezreddel, és a 2. helyezettől is csupán két és fél századdal maradtam el, ami még egy ilyen rövid pályán is elképesztően kevés. Az időmérő első fele kissé kaotikusan alakult, többször feltartottak, de a második felében már sikerült tisztább köröket futnom, a legjobb időeredményeimet is ekkor értem el” – idézte fel a kvalifikáció történéseit a Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. által működtetett Hungarian Motorsport Academy versenyzője.
A hétvége első futamán Martin a 9. rajtkockából várhatta a rajtot, és hogy egy kicsit nehezebb legyen a mezőny dolga, a tipikus brit időjárás is közbeszólt. „A rajtelőkészítőben álltunk, amikor elkezdett esni az eső, de közben sütött a nap és az aszfalt is 26 fokos volt, úgyhogy nem igazán maradt meg a víz a pályán. Az első körökben azért nem volt könnyű dolgunk. A rajom nagyon jól sikerült, de az első kanyarban, ahol nedves volt az aszfalt, hibáztam és lesodródtam a pályáról. A második kanyar féktávján aztán pont az ellenkezője történt, és miután láttam, hogy mindenkinek füstöl a gumija, kicsit korábban fékeztem. Ezzel a két megingással el is veszítettem a jó rajttal nyert pozíciókat.”
Ezután Martin is megtapasztalhatta, milyen az, amikor nagyon kicsi a tempóbeli különbség az egyes autók között, és vonatozássá válik a verseny. „Beragadtam az egyik riválisom mögé, mert ezen a pályán nagyon kicsit a különbségek a versenyzők között tempóban, lemaradni nem lehet, mert szorosan követik az embert, úgyhogy az egyetlen választása az, hogy közel marad a turbulens levegőben, ez pedig rendszerint vonatozásba torkollik” – összegzett Martin, aki végül a 10. helyen ért célba, ám a szintén újonc Matúš Rybát utólag megbüntették, amivel a Virtuosi Racing versenyzője előrelépett egy helyet a 9. pozícióba, az újoncok között pedig második lett.
Ami pedig a legfontosabb, hogy az újonc összetett második helyén állva megelőzte az első futamot a 14. pozícióban befejező Yuanpu Cuit, azaz pontokat hozott legfőbb riválisán, és már csak 10,5 pontra van a kínai versenyzőtől. „A mai nap pozitívuma egyértelműen a rajt, illetve az, hogy megvan a tempónk, valamint sikerült pontokat hoznom az újoncok bajnoki címéért zajló csatában a fő riválisomon. Vasárnap nagy valószínűséggel esni fog, igyekszünk kihozni a lehetőségeinkből a maximumot” – tekintett előre Martin a vasárnapi napra.
Lando Norris megszerezte a rajtelsőséget a Szingapúri Nagydíjra, ám a tabellán vele szemben 59 ponttal vezető Max Verstappen ott lesz mellette a startnál, miután a holland a második legjobb időt futotta. Leszerepeltek a Ferrarik, Carlos Sainz autótörése és Charles Leclerc elvett körideje után csak az ötödik sor lett az övék.
A 15. F1-es Szingapúri Nagydíj időmérőjére leszállt az este, így mesterséges megvilágítás mellett hajtottak ki a versenyzők a hétvége első tétre menő eseményére.
A Q1-ben a harmadik edzésen látott erőviszonyoknak megfelelően Norris futotta a legjobb időt, s egyedül a McLarenek tudták egyetlen szett lágy gumi felhasználásával abszolválni a szakaszt. Az élmezőny minden tagja könnyen vette a továbbjutást, noha a csak 13. helyen végző George Russell aggodalmas üzenetben jelezte, rengeteget változott Mercedesének tapadása az edzés óta, és nem a jó irányba.
Kiesett az első 18 percnyi körözés után Daniel Ricciardo, Lance Stroll, Pierre Gasly, Valtteri Bottas és Csou Kuan-jü. Közülük Ricciardo korai búcsúja volt igazán figyelemfelkeltő, egyrészt azért, mert az RB pénteken látott remek formája eltűnt, másrészt pedig az ausztrál bizonytalannak tűnő sorsa miatt. A szingapúri hétvége kezdete óta tartja magát a paddockban a szóbeszéd, hogy a nyolcszoros futamgyőztes elveszítheti ülését a szezon hátralévő részére Liam Lawsonnal szemben, ez az eredmény pedig, a Cunoda Jukival szembeni háromtizedes elmaradásával együtt aligha bír meggyőző erővel főnökei felé, amennyiben tényleg veszélyben van a helye.
A Q2 első fontos mozzanata Verstappen hibája volt, aki gyorskörének végén, a célegyenesre fordulva megcsúszott, a pálya elhagyása miatt pedig elveszítette köridejét. A holland később egy remek kísérlettel csak négy századdal maradt el a szakaszt végül megnyerő Oscar Piastritól, ezzel garantálva részvételét a Q3-ba, amiről tavaly itt mindkét Red Bull lemaradt. Sergio Pérez viszont ekkor már nem tudta csapattársa szintjét hozni, csupán a 13. helyen zárva kiesett, előtte Alexander Albon és Franco Colapinto, mögötte Kevin Magnussen és Esteban Ocon társaságában.
Csapattársára még rosszabb fényt vetve Cunoda végül egészen a Q3-ig eljutott, ahol Fernando Alonso, Verstappen, Nico Hülkenberg, valamint a McLarenek, a Mercedesek és a Ferrarik társaságában folytathatta. Ricciardo eközben azt mondta, miközben a Sky Sports a vasárnapi kilátásairól kérdezte, hogy a közmunkára való ítéltetés veszélye miatt inkább nem is fűzne hozzá kommentárt.
A Q3 a hétvége eddigi legnagyobb balesetével kezdődött, a tavalyi pole-pozíciós és győztes Carlos Sainz ugyanis autója hátuljával a védőfalba csapódott a pálya utolsó kanyarjában. Az eset furcsasága, hogy a spanyol nem a határokat feszegette, hanem kivezető köre végén éppen gyorsított a célegyenes előtt, így a hideg gumikra vagy az őt megelőző Piastri mögötti piszkos levegőre gyanakodott a megcsúszás okaként.
🚩 RED FLAG 🚩
Sainz goes into the barriers at the final corner 💥
Pár másodperccel a baleset után piros zászlóval leállították az edzést, ekkorra pedig Piastrinak, Hülkenbergnek és Verstappennek volt csak körideje, miközben Norris két lila szektor után volt kénytelen megszakítani saját próbálkozását. Utólag pedig Verstappen 1:29,6-os idejét is elvették annak indokával, hogy már éppen megjelentek a dupla sárga zászlók, amikor elérte a célvonalat – a sebességét viszont az utolsó méterekre már visszavette.
Nyolc perc maradt hátra az edzésből, amibe mindenkinek már csak egy gyorskör fért bele, így a lámpa zöldre váltása után is még mindenki kivárt az utolsó menetre. Norris 1:29,5-öt futott, amit senki nem tudott legyőzni, némi meglepetésre azonban Verstappen ért hozzá legközelebb, így a pole-t szerző brit mellé a pontverseny éllovasa állhat fel a rajtrácsra, mögöttük Hamiltonnal és Russell-lel. Leclerc nem futott jó kört, ráadásul idejét végül törölték, így a két Ferrari a 9. és a 10. helyről várhatja csak a rajtot. A bakui győztes Piastri csak ötödik lett, míg Hülkenberg a Haasszal remek hatodikként végzett Alonso és Cunoda előtt.
A Szingapúri Nagydíj versenye vasárnap közép-európai idő szerint 14 órakor kezdődik.