back to top
2024. november 23. 15:33
Kezdőlap Blog Oldal 1106

Al-Attiyah időbüntetést kapott

0

A Dakaron vezető Nasser Al-Attiyah öt perces időbüntetést kapott a keddi napon elkövetett szabályszegése miatt. A katari versenyző egy kerékcsere után már a mozgó autóban kapcsolta be biztonsági övét, amit tiltanak a szabályok.

Az esetet jól mutatja a videó, ami Loeb és Al-Attiyah kerékcseréjét hasonlítja össze.

A Toyota legénysége kerékcsere után azonnal elindult, majd menet közben 1 perc 45 másodpercig tartott míg becsatolták az öveket. Ráadásul ez alatt az idő alatt volt olyan pillanat, amikor a navigátor fogta a kormányt. Ezzel nem csak a szabályokat szegték meg Al-Attiyah-ék, hanem előnyt is szereztek, ezért kaptak öt perc időbüntetést.

A páros előnye így az összetettben 34 perc 5 másodpercre csökkent.

Dakar 2022
Fotó: Flavien Duhamel / Red Bull Content Pool

Dakar: Toyota uralom a kilencedik szakaszon

0

Giniel De Villiers nyerte a Dakar keddi napját, mögötte két márkatárs Henk Lategan és az összetettben is vezető Nasser Al-Attiyah végzett a képzeletbeli dobogón. A motorosoknál Jose Ignacio Cornejo nyert Hondával, a kamionoknál Eduard Nikolaev volt a leggyorsabb.

287 kilométer speciálszakasz, és 204 kilométer etap várt a mezőnyre kedden, a rajt és a cél is Wadi Ad Dawasir volt. Viszonylag magasan, 800 és 1200 méter között haladt a pálya, amelynek fel homok volt, ebből 14 százalék dűne. Egy nagy sebességű rész is került az útvonalra, 35 kilométeren át nyomták padlóig a gázt. Itt a leggyorsabb Loeb volt aki 14 percen belüli idővel száguldott végig, ami 158 km/h-ás átlagsebességet jelentett. AZ adat akkor nyer igazán értelmet, ha tudjuk, hogy a BRX Hunter végsebessége 168 km/h-ban limitált, nehogy túllépjék a Dakaron engedélyezett 170-es maximális tempót.

Sébastien Loeb, Fotó: DPPI / Red Bull Content Pool

Hiába volt gyors Loeb, a végén a toyotások örülhettek. De Villiers 9 másodperccel volt gyorsabb Lategannál, és Al-Attiyah is csak 1 perc 4 másodperccel maradt le az elsőtől. Ekström lett a negyedik, Loeb pedig 2 perc 11 másodperces hátránnyal az ötödik. Ez azt jelentette, hogy az összetettben 39 percre nőtt Al-Attiyah előnye.

A motorosoknál Matthias Walkner állt az élre. Az osztrák KTM-es Cornejo, Benavides és Brabec mögött negyedik lett, de az elsőként rajtoló Sunderland nyolc perc hátránnyal csak 13. helyen ért a táborba, és ezzel összetettben is két perccel Walkner mögé került.

Dakar magyarjai közül Gyenes Emánuel a 42., Saghmeister Gábor a 119. helyen ért célba.

A kamionosoknál Edouard Nikolaev második szakaszgyőzelmét szerezte. Sotnikov lett a második, meglepetésre a harmadik helyen az Iveco-val versenyző Martin Maczik futott be. Az összetettben továbbra is Sotnikov vezet, 8 perc 51 másodperc az előnye Nikolaev előtt.

Dakar 2022
Anton Shibalov, Fotó: DPPI / Red Bull Content Pool

Üzemanyag-innovációkon töri a fejét Adrian Newey

A Red Bull tervezőzsenije, Adrian Newey nemrég az Extreme E versenyhétvégéjén járt, így testközelből láthatta, milyen alternatív módokon lehet versenyezni.

Adrian Newey a Veloce Racing vezetőségi tagja a Red Bullnál betöltött F1-es szerepe mellett. Az istálló hetedikként zárta az Extreme E nyitó szezonját és már a 2022-esre készül. A teljesen elektromos, 540 lóerő körüli teljesítménnyel rendelkező SUV-k versenyét Newey más szemmel is nézi.

Nagyon izgalmas lenne, ha az Extreme E üzemanyagként is engedné a hidrogén felhasználását, nem csak az akkumulátorok részeként” – gondolkodott el Newey. „Aztán azt kell kitalálni és kiegyensúlyozni, hogy az egyik technológia ne legyen klasszisokkal gyorsabb a másiknál. De jó reklám lehetne a hidrogén alternatív üzemanyagként való használatára.

Az F1 2022-ben tíz százaléknyi etanolt tartalmazó üzemanyagot használ majd, így ez a komponens először lesz legalább részben zöld. Ez egy opció, Newey szerint viszont nem szabad leragadni egy konkrét eshetőségnél. Egyébként sincs szerinte egy fix recept a jövő motorjait és hajtásait illetően.

Nem szabad elkötelezni magunkat egyetlen megoldás mellett” – mondja Newey. „Egyértelműen megvan az elektromosság helye a jövő autózásában, de a hidrogéné és a szintetikus üzemanyagé is. Úgy kell nézni, hogy a klímaválságra ne csak egy megoldás legyen, mert egyébként tényleg nem csak egy van.

Az Extreme E első szezonját Johan Kristoffersson és Molly Taylor nyerte a Rosberg X Racing színeiben.

(Varga Ákos)

Dakar: Audi nap volt hétfőn

0

A Dakar nyolcadik szakaszán két Audi végzett az első két helyen. Mattias Ekström mögött Stéphane Peterhansel lett a második. Carlos Sainz a harmadik hibrid Audival pedig negyedikként érkezett a Wadi Ad Dawasir-i célba. 

Mattias Ekström első Dakar szakaszgyőzelmének örülhetett, ez egyben az Audi második sikere ebben az évben. A harmadik helyen Sébastien Loeb ért célba a 395 kilométeres speciálon, pedig egy defekt is hátráltatta. Nasser Al-Attiyah több mint 10 prerc hátránnyal tizedik lett, és ez azt jelenti, hogy Loeb megint faragott a hátrányából. Al-Attiyahnak a hátralevő négy szakaszon 37 perc 58 másodpercnyi előnyt kell beosztania, igaz ma is kereket cserélt nem sokkal a rajt után, és a hátsó hajtás is elszállt a Toyotán.

Végig nagyon féltem. Az utolsó részben azt mondtam, hogy nem érdekel, az utolsó ötven kilométeren megpróbálom egy kicsit nyomni. De nem volt könnyű csak az elsőkerék-hajtással. Nagyon szerencsés vagyok, hogy itt lehetek, és csak hét percet veszítettünk Seb mögött. Lassan kellett mennünk, mert belül eltört egy kis alkatrész és nagy volt a zaj. Ez vígigkísért bennünket, de szerencsések vagyunk, hogy itt lehetünk. Természetesen megijedtem, mert nagyon jó munkát végeztünk a kezdetektől fogva, és most, ha elkezdenek jönni a problémák… Azt hiszem, le kell ülnünk egy kicsit a csapattal, hogy megnézzük, miért történt ez. Ez egy új hátsó differenciálmű volt, csak tegnap szereltük be. Szerintem valami hiba volt a beszereléssel, de majd meglátjuk, mit mondanak a szerelők” – nyilatkozta a célban Nasser Al-Attiyah.

Dakar 2022
Sébastien Loeb , Fotó: Flavien Duhamel / Red Bull Content Pool

A motorosoknál Sam Sunderland nyert, ezzel visszavette a vezetést az összetettben. Pablo Quintanilla lett a második, Matthias Walkner pedig harmadikként ért célba. Az osztrák a második helyet is visszaszerezte, ugyanis a tegnapi Dakar-éllovas Adrien Van Beveren csak tizedik lett, több mint 10 perc volt a hátránya.

Úgy tűnik, régiót váltottunk. Sokféle terep volt ma. Többnyire homokos volt, majd nagyon nehéz navigáció következett a kanyonok között, és nem volt könnyű kiválasztani a megfelelő kanyont. Ha rossz kanyont választasz, akkor háromszáz-négyszáz métert rossz irányba haladsz. Rá kellett szánni az időt, és nagyon körültekintően kellett útvonalat választani, ellenőrizve az irányt és a távolságot. A srácok, akik előttem haladtak, nagyon jó munkát végeztek.”

„Őszintén szólva, egész nap mindent beleadtam, és próbáltam időt nyerni. Ma reggel volt néhány ütközésem a dűnék közt, ahol talán egy kicsit túl gyors voltam, de a tankolás után lenyugodtam és jó ritmust találtam, úgyhogy elégedett vagyok vele. Úgy tűnik, hogy idén nagyon szoros a verseny, ami otthonról biztos nagyon izgalmas.”

„Nehéz viszont nekünk versenyzőknek, kicsit olyan, mint egy érzelmi hullámvasút. Mindenesetre örülnöm kell a jó időknek, és óvatosnak kell lennem, amikor olyan nehéz napom van, mint tegnap. Nagyon levertnek éreztem magam, mert elég nehéz napom volt. Csak meg kell próbálnom motiváltnak maradni, mert még hátravan néhány hosszú nap. A szakaszgyőzelemmel az a büntetés jár, hogy másnap te vagy az első a pályán, de ez mindenkire vonatkozik, ugyanakkor ha meg akarod nyerni a futamot, akkor szerintem néhány szakaszt meg kell nyerned” – mondta Sunderland a célban.

Gyenes Emánuel a 45. helyen futott be, Saghmeister Gábor a 124. helyen haladt a pályán a 280. kilométernél.

A kamionosoknál Sotnikov, Karginov, Nikolaev, Shibalov az első négy sorrendje.

Dakar 2022
Dmitry Sotnikov, Fotó: Flavien Duhamel / Red Bull Content Pool

Itt az új Hyundai i20 N Rally1 hivatalos festése

0

A Hyundai Motorsport bemutatta idei WRC autójának hivatalos fotóit. Az i20 N Rally1 első éles bemutatkozása január 20 és 23 között lesz a Monte-Carlo Rallyn.

A külsőre nem lehet panasz, a korábbi érához hasonlóan markáns szélesítésekkel, látványos hátszó szárnyakkal lép pályára az új autó.

Érdekes, hogy a hibrid rendszer hűtése miatt a hátsó oldalablakon kialakított hatalmas légbeömlőt alaposan álcázták, alig látszik a nyílás a képeken.

Az autót Thierry Neuville és Ott Tanak vezeti majd. Mellettük Oliver Solberg és Dani Sordo osztozik a harmadik i20 N Rally1-en.

Hyundai i20 Rally1

Hyundai i20 Rally1

Hyundai i20 Rally1

Hyundai i20 Rally1

Hyundai i20 Rally1

Hyundai i20 Rally1

Hyundai i20 Rally1
Fotók: Hyundai Motorsport

A csapat túl van az utolsó teszteken is, legközelebb a hivatalos WRC bemutatón szombaton Ausztriában szerepel a csapat, majd következik a Monte.

Dakar: Loeb nyerte a hetedik szakaszt

0

Sébastien Loeb nyerte a Dakar hetedik szakaszát, ez második szakaszgyőzelme a versenyen. A motorosoknál a hondás Jose Ignacio Cornejo Florimo lett az első, a kamionos mezőnyben Anton Shibalov először nyert szakaszt ebben az évben.

A reggel már drámával kezdődött a motorosoknál. Az összettben harmadik Daniel Sanders az etapon balesetet szenvedett, és megsérült a bal karja. Kórházba szállították, a GasGas versenyzőjének véget ért a Dakar.

A napot 44 másodperces előnnyel Jose Ignacio Cornejo Florimo nyerte a címvédő Kevin Benavides előtt. A harmadik helyen Joan Barreda Bort ért célba. Az összetettben Adrien Van Beveren vette át a vezetést, annak ellenére, hogy 12 perces hátránnyal csak 10. lett. Nála is lassabb volt ugyanis Matthias Walkner és Sam Sunderland, ennek köszönhető, hogy Van Beveren az élre állt. A francia most öt perccel vezet Walkner előtt, de az elmúlt évek balszerencséje után megtanulta a leckét: majd akkor örül, ha elérte a célvonalat.

Gyenes Emánuel a 37. lett, ez idei legjobb szakasz-eredménye. Saghmeister Gábor a 113. helyen fejezte be a 402 kilométeres mért szakaszt.

Az autósoknál Nasser Al-Attiyah tudja a receptet a Dakar sikerhez: nem kell szakaszokat nyerni, elég beosztani az előnyt. Ebből az előnyből most 5 perc 26 másodpercet adott Sébastien Loebnek, de még mindig háromnegyed óra a különbség kettejük közt.

Fantasztikus szakaszunk volt egészen 50 kilométerrel a cél előttig, amikor is motorproblémák kezdődtek. Csak be és kikapcsolt és újra bekapcsolt… Sok időt veszítettünk a vége felé, de még így is nyertünk. Nincs stratégiánk. Csak tesszük a dolgunkat, és meglátjuk, hogyan alakul” – mondta Loeb.

A vasárnapi napon ismét jól mentek az Audik, Sainz harmadik lett, Peterhansel negyedik, és Ekström is nyolcadik helyen ért célba.

A kamionok közt Shibalov és Nikolaev mögött Martin Van Den Brink eddigi legjobb  eredményével harmadik lett. Az összettben Sotnikov és Nikolaev között megfeleződött a különbség, Nikolaev már csak bő ötpercnyire van az első helytől.

Dakar 2022
Anton Shibalov, foto: Flavien Duhamel / Red Bull Content Pool

Ezért vezetnek a Kamaz alakulatai a Dakaron

0

A 2022-es Dakar első fele után a kamionos kategóriát három Kamaz vezeti. Dimitriy Sotnikov áll az élen, mögötte 10 perc 29 másodperc Edouard Nikolaev hátránya, a harmadik Anton Shibalov pedig 38 perccel van Sotnikov mögött.

A legjobb nem Kamaz versenyző Janus Van Kasteren, aki a De Rooy csapat Ivecojával már több mint egy órás hátrányban van, az ötödik Ales Loprais pedig a Pragával másfél perc távolságra van Van Kasterentől. A hatodik helyen a negyedik Kamaz áll, Andrei Karginov hátránnyal 1 óra 38 perc a táv felénél.

Könnyű lenne azt mondani, hogy a Kamazok sikerének titka a mérhetetlen mennyiségű tapasztalat, de sem a De Rooy csapat, sem Loprais nem kell, hogy a szomszédba menjen egy kis Dakar-rutinért. Akkor vajon mi a titok?

Egyfajta „szent” őrület, ami az oroszokat körüllengi. Hihetetlen elszántsággal mennek a versenyre, és ez nem csak a versenyzőkre, hanem a szerelőkre is igaz. Nincs számukra veszett helyzet, mindig mindent megoldanak, sokszor úgy, hogy nem is számolnak a következményekkel. De valahogy mégis kiadja. Az alábbi video is egy hasonló esetet mutat. Karginov eltévedt, és olyan elánnal akarta ledolgozni a hátrányát, hogy még egy kisebb folyó sem állta útját.

A történethez hozzá tartozik, hogy a többi versenyző megkerülte a folyót….

Érdemes figyelni a csapat youtube csatornáját is. A napi összefoglaló videók remek képet adnak arról, hogy milyen az élet a pályán és a táborokban. Az alábbi videóban 7 percnél kezdődik a belső kamerás rész a hatodik szakaszról, a 15. perctől pedig a szervizkamion titkait mutatják meg.

Persze azért őrületért a többi Dakar versenyző sem megy a szomszédba…

Molnár Martin megerősödve, sikeresen melegített a WSK-sorozatra

Egy héttel a szezonnyitó WSK Champions Cup előtt szintén Adrián rendezték a legerősebbnek tartott nemzetközi gokart sorozat, a WSK kollektív tesztjét. Ez Molnár Martin számára rutinfeladat volt, de jó alkalomnak bizonyult arra is, hogy egy kicsit visszaemlékezzen, mennyit fejlődött egy év alatt az OK Junior kategóriában.

„A hétvége legjobb sztorija az volt, hogy már egyedül be tudom tolni a gokartot” – nevetett Martin, pedig ez bizony nagyon nagy érdem. Az OKJ gokartot ugyanis nem könnyű életre kelteni. A kategóriába érkező fiataloknak ez az első egy–két évben nem nagyon szokott sikerülni.

A teszt az előre meghatározott protokoll szerint zajlott, több vázat, motort, karburátort tesztelt a csapat. Emellett Martinnak is jó alkalom nyílt arra, hogy újra lendületbe jöjjön az eddigieknél hosszabb holtszezon után.

Az elmúlt hetek így sem zajlottak eseménytelenül. Martin a Fit4Race program segítségével intenzív felkészülésbe kezdett, ebben az Egyesült Államokból származó új teljesítménytrénere, Jebrai Regan is segíti őt. A szakember a szezonnyitón már a helyszínen is gondoskodik Martin fizikális és mentális felkészítéséről, valamint az ideális táplálkozásáról is.

Kép: Molnár Martin, WSK
Kép: Molnár Martin, WSK

„Sokat erősödtem az elmúlt évben. Emlékszem, hogy tavaly ilyenkor, az első OKJ tesztemen egyfolytában a felhőket néztem, mert nem tudtam a nyakamat egyenesen tartani. Most nem mondom, hogy a nap végére nem fáradtam el egy kicsit, de ha lehetett volna, még mentem volna. Az időeredmények jók voltak, többször szerepeltem az első ötben, de ennek itt nem nagy a jelentősége.”

Rangos bajnokságban áll rajthoz

Molnár Martin a tavalyi első OKJ szezonjához hasonlóan idén is valamennyi WSK-futamon rajthoz áll, emellett az FIA Európa-bajnokság és a Champions of the Future sorozat szerepel a tervei között. Ebben a három bajnokságban használnak OKJ szabvány szerint készülő gokartokat, itt kell a legerősebb ellenfelekkel is megküzdeni.

„Tavaly volt már pár jó eredményem, ezeket szeretném idén felülmúlni. Felkészültem én is, a csapat is, akár holnap kezdődhetne az első verseny” – nyilatkozta a 13 éves versenyző. Erre nem kell sokat várni, hiszen a WSK Champions Cupot január 20–23-a között rendezik Adrián.

Dakar: Terranova nyerte a pénteki napot, Al-Attiyah növelte előnyét az összetettben

0

Orlando Terranova 2015 után újra szakaszt nyert a Dakaron. Az argentin több, mint egy perccel volt gyorsabb Ekströmnél. A motorosoknál Matthias Walkner nyert, Brabec és Klein előtt.

Az autósok számára kijelölt 348 kilométeres speciálszakaszon sokszor cserélt gazdát az első hely. Sainz, Al-Rajhi és Al-Attiyah is vezetett, de miután Nasser Al-Attiyah Toyotája lelassult az utolsó 120 kilométeren, Terranova megszerezte az első helyet.

A második helyen Ekström ért a rijádi célba, ezzel megszerezte az Audi RS Q e-tron eddigi legjobb szakasz eredményét. Al-Rajhi pedig 1 perc 49 másodperc hátránnyal harmadik lett. Al-Attiyah végül csak tizedik helyen ért célba, de az összetettben tovább nőtt az előnye, mivel Loeb eltévedt, és több mint 20 percet veszített. Ez azt is jelentette, hogy a második helyen már nem ő áll, hanem Al-Rajhi. Kettejük közt hat másoperc a különbség, Al-Attiyah előnye viszont 50 percre nőtt.

A motorosok versenyét 101 kilométer után félbeszakították a pálya állapota miatt. Danilo Petrucci a szakasz elején esett, de folytatni tudta. Ross Branch szintén bukott, de neki a zúzódásai miatt olyan erős fájdalmai voltak, hogy a kórházba szállították. A félbeszakított napot két GasGas nyerte, Daniel Sanders lett az első, Sam Sunderland a második. Az osztrák Walkner 10 másodperccel Sanderland mögött a harmadik időt kapta, amivel összetettben most 2 perc 39 másodperc a hátránya Sunderland mögött.

Gyenes Emánuel a 41. lett pénteken, Saghmeister Gábor pedig a 114. Összetettben is hasonlóan állnak, Gyenes a 44., Saghmeister a 113.

Dakar 2022
Matthias Walkner, Fotó: Marcelo Maragni / Red Bull Content Pool

A kamionosok közt Karginov harmadik szakaszgyőzelmét szerezte. Sotnikov és Nikolaev követte őt, majd Loprais érkezett negyediknek a Pragával. Az összetettben Sotnikov 10 perccel vezet Nikolaev előtt.

Dakar: Lategan is feliratkozott a szakaszgyőztesek listájára

0

A Dakar ötödik szakaszán Henk Lategan volt a leggyorsabb autós, közel két perccel előzte meg a második Sébastien Loeb-öt. A motorosoknál Toby Price, a kamionok közt Andrej Karginov nyert.

Az 560 kilométeres távból 346 kilométer volt a mért szakasz. A dél-afrikai Lategan szerdán is nagyot csatázott Al-Attiyah-val, de azon a napon egy technikai hiba miatt nem tudott kiemelkedőt alkotni. Csütörtökön viszont semmi sem hátráltatta, szinte végéig vezetett a speciálszakaszon, és 1 perc 58 másodperces különbséggel előzte meg Sebastien Loeb-öt. Mivel Nasser Al-Attiyah idei legrosszabb szakasz-eredményét produkálta – csak nyolcadikként ért célba közel 5 perces hátránnyal – Loeb az összetettben három percet hozott rajta. Igaz a katarinak így is van még 35 perc előnye. A szintén Toyotával versenyző Lucio Alvarez harmadik lett a csütörtöki napon, ezzel az összetettben is harmadik, mert megelőzte Al-Rajhit.

Az autósoknál is akadt bőven kaland. A legérdekesebb sztori az Audié volt. Stéphane Peterhansel a 201. kilométernél megállt, mivel a csapattárs Sainz egy rossz lengéscsillapító miatt leparkolt a sivatagban. Mr. Dakar azonnal segített, kiszerelte autójából a lengéscsillapítót és azt áttették Sainzéba. A spanyol így csak egy órát veszített, Peterhanselnek pedig már úgyis mindegy volt.

Giniel de Villiers citromdíjat nem kapott ugyan, de ötórás büntetést igen. Az idei Dakar negatív hőse szerdán megint egy motorossal került összetűzésbe. A marokkói Mohamedsaid Aoulad Ali motorján hajtott át a Toyotával. Mivel ez volt a második eset, a versenybírák az előző 5 perces büntetés helyett most 5 órát szabtak ki rá.

Dakar 2022
Sébastien Loeb , Fotó: Marcelo Maragni / Red Bull Content Pool

A motorosoknál Toby Price idei első szakaszgyőzelmét szerezte. Újra jól ment Danilo Petrucci. A jó végső eredményről már korábban lemondhatott, de a részsikereknek még örülhet, csütörtökön második lett. A harmadik helyen a Yamahával versenyző Ross Branch ért célba, de csak kettő(!) másodperccel volt lassabb Petruccinál. Az összetettben vezető Sunderland 12 perc hátránnyal ért célba, de mivel Walkner nem sokkal volt gyorsabb nála, Sunderland két és fél perccel vezet az öt szakasz után.

Gyenes Emánuel a 43. helyen ért célba. Saghmeister Gábort a 133. helyen rangsorolták, de a szabadkai motoros nem jutott el a célig, mert a motorosok és a Dakar Classic mezőnyének versenyét félbeszakították, azért, mert minden mentőhelikopter elfoglalt volt, és nem maradt szabad mentőegység.

Dakar 2022
Toby Price, Fotó: Flavien Duhamel / Red Bull Content Pool

A kamionos mezőnyben csak az volt a kérdés, hogy megint beékelődik-e Janus Van Kasteren Ivecoja a kamazok közé. A hollandnak nem sikerült a bravúr, így Karginov, Sotnikov, Shibalov és Nikolaev is megelőzte őt. Karginov talán ezzel a részsikerrel kiheverte, hogy szerdán másfél órára a homokban ragadt. Az összetettben Sotnikov előnye közel 10 perc Nikolaev előtt.

Dakar 2022
Dmitry Sotnikov, foto: Marcelo Maragni / Red Bull Content Pool
2022-es Dakar Rally állása az ötödik szakasz után:

Motor:
1. Sam Sunderland
2. Matthias Walkner +0:02:29
3. Adrien Van Beveren +0:05:59
… 43. Gyenes Emánuel +4:35:19
… 126. Saghmeister Gábor + 13:11:38

Autó:
1. Nasser Al-Attiyah
2. Sebastien Loeb +:35:10
3. Lucio Alvarez +0:51:15

Kamion:
1. Dimitrij Sotnikov
2. Eduard Nikolaev +0:09:53
3. Anton Shibalov +0:26:27