Carlos Sainz az Osztrák Nagydíj alatt elmondta, Charles Leclerc állításával ellentétben nem állapodtak meg a Spanyol Nagydíj előtt abban, hogy az első etapban nem támadják egymást.
Miként arról beszámoltunk, a Spanyol Nagydíjon összekoccanó Charles Leclerc és Carlos Sainz még aznap este, a hazaúton megbeszélte nézeteltérését, abban pedig egyetértenek, hogy aligha ez volt az utolsó összeérésük az idei szezonban. Abban viszont nem, hogy miben állapodtak meg a barcelonai futam előtt. Leclerc ugyanis a múlt hétvégén azt állította, a csapattal megbeszélték, hogy a verseny első szakaszában gumit spórolnak, Sainz azonban ezt nem tartotta be, és csak azért tudott előzési pozícióba kerülni. A spanyol pilóta az Osztrák Nagydíj alatt azonban tagadta, hogy ez lett volna a helyzet.
„Ezt nem fogom kommentálni – felelte arra a kérdésre, hogy volt-e ilyen megállapodás a verseny előtt, vagy nem. – Ha megléptem a manővert, az azért van, mert úgy véltem, hogy nem volt ilyen megegyezés. Ha lett volna csapatutasítás, én lettem volna az első – és láthatták a versenyen, hogy amikor utasítást kaptam arra, hogy engedjem el [Leclerc-t], rögtön elengedtem. Úgyhogy, amikor csapatutasítás van, akkor követem. Ez mindig is így volt, és nagyon pragmatikus és engedelmes voltam ebben a csapatban. Az itt töltött négy évem során minden egyes csapatutasítást betartottam, amit kaptam. Ha úgy döntöttem, hogy megpróbálom az előzést, az nyilván azért volt, mert úgy hittem, és tudtam, hogy nincs csapatutasítás arra vonatkozóan, hogy tartani kell a pozíciónkat. Utána persze leülhetünk és megbeszélhetjük, hogy ez volt-e a helyes manőver vagy bármi.”
Sainz ezután elmondta, hogy csapattársához hasonlóan szerinte sem ez volt az utolsó vitás esetük az idén, de ő is azon a véleményen volt, hogy a múltbeli és a mostani csörték sem voltak rossz hatással a kapcsolatukra.
„Nem ez az első összeérésünk Charles-al és nem is az utolsó, évente egy-két alkalommal meg szokott történni. Ez teljesen normális és természetes, amikor két versenyző 24 versenyen át ugyanott van a pályán. Mindig az első hat hely valamelyikéről rajtolunk. Ott vannak a rajtok, a stratégia, előzések, és két olyan versengő fickó, mint ő és én, akik a csapat szempontjából szerencsére minden versenyen a mezőny ugyanazon részén vannak, mindig össze fog találkozni olykor. Nyilván a minimumon akarja az ember tartani ezeket, a fontos pedig az, hogy négy év után továbbra is jó a kapcsolatom Charles-al. Mindig megoldottuk ezeket a dolgokat egymás között, a csapatfőnök segítsége nélkül, mindig megbeszéltük. Olykor szeretném a sajtót kihagyni ebből, mert ez egyikünknek sem segít, valószínűleg ez volt a legnagyobb hiba, de ettől eltekintve megtesszük, ami tőlünk telik.”
Max Verstappen erődemonstrációt tartott az Osztrák Nagydíj időmérő edzésén és ellentmondást nem tűrő teljesítménnyel szerezte meg a pole pozíciót a versenyre. A kvalifikáció első szakasza pedig minden eddiginél szorosabb csatát hozott.
A sprintfutam lezárultával a legtöbb pilóta által a versenyhétvége igazán lényeginek tekintett része kezdődött meg Ausztriában a szombat délutáni időmérő edzéssel, amelyen már a vasárnapi nagydíj rajtsorrendje dőlt el. Itt már a szokásos egy órás időtartam állt a mezőny rendelkezésére, és már az első mért körök nagy izgalmakkal kecsegtettek a Q3-ra, hiszen mielőtt az első próbálkozásukat kicsit későbbre hagyó Mercedesek megérkeztek, másfél tizedmásodperc választotta el az első 6 helyezettet. Hamilton 6. helyre sorolásával ez már az első 7-re volt érvényes, George Russell azonban 1:05.614-gyel közel 3 tizedet adott az addig vezető Charles Leclerc-nek.
A második roham aztán mindent átírt, mert az addig használt gumin levők is új abroncsokat kaptak. Előbb Verstappen állt az élre – ő továbbra is használt gumin volt –, majd Carlos Sainz vette át a vezetést 1:05.263-mal, amivel 0,073 másodperccel előzte meg a hollandot. Ezzel az idővel a két McLaren sem tudott mit kezdeni: Piastri a 2., Norris a 4. helyre sorolt be. De nem mindegyik toppilóta képviseltette magát az élmezőnyben, Hamilton ugyanis egészen a 16. helyig csúszott vissza, az utolsó 5 percet így kieső helyről várhatta Stroll, Hülkenberg, Sargeant és Csou társaságában.
Nem is vártak sokat a Mercedesnél és 4 perccel az óra lejárta előtt mindkét versenyzőjüket kiküldték fényes lágy Pirelliken, hogy aztán a mezőny nagy része (csak az első három, azaz Sainz, Piastri és Verstappen nem jött újra) kövesse őket. Hamilton végül a 7. Russell pedig a 11. helyen ment tovább, míg a nagy menekülő Fernando Alonso lett a 15. pozícióban. A másik Aston Martinnal Lance Stroll a 17. helyen kiesett, így tovább folytatódik a silverstone-i istálló vesszőfutása, miként Sergio Pérezé is, hiszen a mexikói csak a 12. pozíciót kaparintotta meg.
Stroll mellett Albon (16.), Bottas (18.), Sargeant (19.) és Csou voltak a további kiesők, de a Sauber kínai pilótája is 8 tizeden belül volt Sainzhoz képest, ami minden idők legszorosabb Q1-ét eredményezte, mióta 2006-ban bevezették a három felvonásos formátumot.
A Q1 végeredménye:
Q1 CLASSIFICATION: Look how close the times are?! 🤯
A második szakasz elején a két Ferrari használt gumin kezdett, a többiek viszont újakon, Verstappen pedig odapörkölt egy 1:04.577-es időt, amihez senki hozzászagolni sem tudott. A legközelebb Russell került a hollandhoz, de 9 ezred híján ő is kapott 5 (!) tizedet. Két ezredre a Mercedestől Piastri sorolt be a harmadik helyre, majd jött Norris, Pérez, Hamilton, Ocon, Ricciardo, Cunoda és Hülkenberg az első tízben.
Hat perccel a vége előtt a top 10-en kívül szerénykedő Ferrarik is megjöttek friss abroncsokon, amivel Sainz a második időt autózta (hátránya így is 0,439 másodpercre rúgott), Leclerc viszont csak a 6. helyre ért oda. Verstappenre senkinek sem volt ellenszere.
A hajrá előtt Gasly, Cunoda, Hülkenberg, Magnussen és Alonso volt a sorrend a kiesőzónában, de Sainz kivételével mindenki jött még egyszer. Verstappen 1:04.469-re tovább forgatta a tőrt mindenkiben, és végül 0,547 másodperccel nyerte a Q2-t, amelynek végén Ricciardo, Gasly, Magnussen, Cunoda és Alonso búcsúzott ebben a sorrendben. Ricciardo mindössze 15 ezreddel csúszott le a továbbjutásról…
A Q2-es teljesítménye alapján aligha voltak sokan, akik mertek volna Verstappen ellen fogadni az első helyezett kilétét illetően, a címvédő pedig bizonyította, hogy ennek nem is lett volna sok értelme. Rögtön elsőre 1:04.426-os időt ért el, azaz minimálisan jobbat, mint az előző szakaszban. Mögötte Norris (0,361), Russell (0,528), Leclerc (0,618), Piastri (0,622), Hamilton (0,687), Sainz (0,809), Pérez (1,078), Ocon (1,514) és Hülkenberg (1,578) volt a további sorrend, ami leginkább Pérezre nézve siralmas, hiszen egy ennyire rövid körön kapott ugyanolyan autóval több mint 1 másodpercet.
Verstappennek ilyen előnnyel már jönnie sem kellett volna még egyszer, de jött, és 1:04.314-re javítva biztosította be a rajtelsőséget. Mögötte Piastri időlegesen átugrotta Norrist, de utóbbi aztán visszavette a második helyet, és 0,404 másodperces hátránnyal végzett Verstappen mögött. Mivel Piastri körét ezután pályaszélesítés miatt törölték, a 4. helyet megkaparintó George Russell lett végül a harmadik, míg mögötte Sainz, Hamilton, Leclerc, Piastri, Pérez, Hülkenberg és Ocon zárt. Péreznek sikerült faragnia a Verstappennel szembeni hátrányán, de így is 0,888 másodpercet kapott, míg Leclerc kettőt is hibázott az utolsó körében, a másodikkal pedig már kukázta is azt, mivel az utolsó előtti kanyarban átugratott a pálya melletti kavicsos sávon, majd kicsit füvet is nyírt.
Az Osztrák Nagydíj időmérő edzésének végeredménye:
Kalle Rovanpera szakaszgyőzelemmel kezdett a Lengyel Rallyn szombat délután, míg Elfyn Evans defektet szedett össze, így a kétszeres világbajnok mögé Andreas Mikkelsen lépett.
Kalle Rovanpera a déli szuperspeciál szakaszon, majd az első délutáni pályán is a leggyorsabb tudott lenni, míg Elfyn Evans defektet szedett össze a 13 gyorsaságin, ami ráadásul alaposan megrongálta a Toyota jobb hátsó részét.
Június 30., vasárnap
09:00 SS16 Gmina Mrągowo 1 20.80 km
10:05 SS17 Mikołajki 1 10.73 km
12:20 SS18 Gmina Mrągowo 2 20.80 km
14:15 SS19 Mikołajki 2 (Power Stage) 10.73 km
Max Verstappen az apja mellé állt a Red Bull legújabb botrányában, és közölte, elkerülhető lett volna, ami történt.
Miközben a Red Bull a pályán eddig legyőzhetetlen, és mind a sprintidőmérőt, mind a sprintet megnyerte Max Verstappennel az Osztrák Nagydíjon, azon kívül ismét olyasmi miatt került a figyelem középpontjába, amiért nagyon nem szeretne. Jos Verstappen ugyanis a minap nyílt támadást intézett Christian Horner ellen, amiért állítása szerint a csapatfőnök lobbizott azért, hogy ne vehessen részt a Legendák Parádéjának nevezett F1-es bemutatón Sebastian Vettel 2012-es autójával.
Horner ezt pénteken tagadta, miközben olyan információk is keringenek a paddockban, hogy a Red Bull csak azt akarta elkerülni, hogy a Josról készült felvételeket és fotókat ezután felhasználják a csapat közösségi oldalain. Akárhogy is történt, Max Verstappen apja önként lemondott a részvételről, miután közölte, hogy Horner „gyerekes”, és „végeztem vele.”
Hogy a kívülről jelentéktelen civakodásnak tűnő újabb balhénak milyen hatása lehet Max Verstappen jövőjére a Red Bullnál, arról alábbi cikkünkben írtunk bővebben.
Azt is írtuk, hogy mióta Jos Verstappen a szezonnyitó Bahreini Nagydíjon lemondásra szólította fel Hornert, Max Verstappen kínosan ügyelt arra, hogy a lehető legdiplomatikusabban nyilvánuljon meg. Ezért mindenki kíváncsian várta, hogy most mit reagál, amikor a sprintfutam után először áll a balhé kirobbanása óta az újságírók rendelkezésére. Nos, most is diplomatikus volt, viszont kiállt az apja mellett, mondván megérti őt.
„Ez természetesen nem szép sem nekem, sem az apámnak, sem Christiannak, sem a csapatnak. Nyilván nem akarom, hogy ilyen dolgok történjenek. Az apám elég világosan fogalmazott a történtek mögötti okokról, és természetesen meg tudom érteni a véleményét, mert végső soron felkérték, hogy vezesse az autót, majd kiderült, hogy nem akarják, hogy vezesse azt – mondta a címvédő, megerősítve az apja verzióját a történtekről. – Az apámat nem izgatja ez, de megkérték, hogy vezesse a holland drukkerek miatt. Remek a kapcsolatunk az egész pályával. Megértem azt is, hogy másfelől a teljesítményre kell koncentrálni, én pedig jó kapcsolatot akarok ápolni mindenkivel, ezt a forgatókönyvet pedig természetesen el lehetett volna kerülni.”
Verstappen tehát úgy érzi, elkerülhető lett volna a botrány, és aligha arra gondolt, hogy az apjának csöndben kellett volna maradnia.
Az 5. kör hozta el az élen dupla helycserével járó csúcspontot az Osztrák Nagydíj sprintversenyén, ám miután Lando Norris nem tudott élni a lehetőséggel, Max Verstappen bezsebelte a nyolc pontot.
Szombaton délben indult el a felvezető kör a hétvége első rajtjához, Verstappennel az élen, mögötte Norrisszal és Piastrival. A rajtjel azonban elsőre nem érkezett meg – egy újabb felvezetésre elküldték a mezőnyt, aminek oka a hírek szerint az volt, hogy a fotósok veszélyes pozícióban tartózkodtak az 1-es kanyarban.
A sprintverseny körszáma így eggyel csökkent, 23 körösre módosult a táv. A rajtprocedúra másodszorra már gond nélkül lezajlott, Verstappen pedig nem is hagyott magán támadási lehetőséget, simán érkezett meg elsőként az első jobboshoz a két McLaren előtt. Az első kör nem hozott zűrzavart, de Charles Leclerc a 10. helyről felugrott a 7.-re, és hamarosan Carlos Sainz is előretört a Mercedes-szendvicsből a 4. pozícióba.
A három egyenesben is nyitható DRS igencsak hatékonynak bizonyult, a harmadik körre pedig Norris ennek segítségével támadást is indíthatott Verstappen ellen. Néhányszor már mellé ért, de az ötödik körben, a 3-as kanyarban a belső íven sikeresen véghez vitte az előzési manővert. A holland azonban érezte a lehetőséget a visszatámadásra, és a következő kanyarban vissza tudta előzni a McLarent, Norris ráadásul eközben lendületet veszített, és Piastri is elment mellette.
LAP 6/23
A stunning sequence! 🍿
Norris goes down the inside at T3 to take the lead but only until T4, and then Piastri joins the party at T6 and takes P2 – extraordinary! #F1Sprint#AustrianGPpic.twitter.com/iZ8aFiLv15
A rövid, de intenzív csúcspont után azonban a verseny lassan visszarázódott az eseménytelen mederbe, Piastri ugyanis már nem tudott közvetlenül Verstappen mögött maradni, kicsúszott a DRS-távolságból, s innen a holland már nehézségek nélkül megszerezhette a sprintverseny győzelmét.
Piastrira az utolsó körökre megérkezett Norris, de visszaelőzni már nem volt képes, így az ausztrál lett a második. Russell viszont a táv közepénél megtette ezt Sainz ellen, így a Mercedesé lett a negyedik hely Sainz, Lewis Hamilton, Leclerc és Sergio Pérez előtt. Sprintverseny révén a 9. helyezett már nem kapott pontot – hiába ért ott célba idei legjobb eredményével Kevin Magnussen.
Norris a verseny utáni interjúban magát ostorozta az újabb elszalasztott győzelem miatt, elmondása szerint úgy hagyta nyitva az ajtót Verstappen számára a 4-es kanyar előtt, „mint egy amatőr”.
Kalle Rovanpera egy hajszállal vezet a Lengyel Rally utolsó szombat délelőtti szakasza után Elfyn Evans előtt, de a napot az élről kezdő Andreas Mikkelsen is csak minimális hátránnyal áll a harmadik helyen.
A pénteki nézői incidensek után a szombat sem kezdődött sokkal jobban, hiszen a nap első szakaszát szintén meg kellett szakítani három autó után, később azonban folytatódhatott a verseny, így nem kellett ezt a szakaszt is etapolni.
A pénteki szoros küzdelem után szombat délelőtt is folytatódott az ádáz harc a szombati első helyért, melyet még Andreas Mikkelsen birtokolt a nap első szakasza után, azonban a második délelőtti pályán már Kalle Rovanpera vette át a vezetést Elfyn Evat és a harmadik helyre csúszó Mikkelsen előtt.
Az utolsó délelőtti szakaszon aztán Mikkelsen volt a leggyorsabb és Rovanperánál Evans is jobb idővel ért célba, így a nap első felét záró szuperspeciált a kétszeres világbajnok csupán 1 tizedmásodperc előnnyel várhatja csapattársa, Evans és 2.2 másodperccel a Hyundai-os Mikkelsen előtt.
Adrien Fourmaux a negyedik, de a fordos versenyzőnek is csak 13.5 másodperc a hátránya Mikkelsen mögött.
Martins Sesks a hibrid rendszer nélküli Forddal is tartja az ötödik helyet a vb éllovas Thierry Neuville előtt, aki délelőtt megtudta előzni Grégoire Munstert. Takamoto Katsuta továbbra is elmarad picivel a kategória társak tempójától, így a nyolcadik.
Ott Tanak a pénteki szarvassal való ütközés után szombaton visszatért a Hyundaijal, azonban csak a szupervasárnap során fog tudni pontokért harcolni.
A WRC2-ben továbbra is őrzi Sami Pajari a vezető helyet és a toyotás finn versenyző előnye fél percre nőtt, miután a harmadik mai pályán a helyi sztár, Kajetan Kajetanowicz túlcsúszott éppen egy sziklás részre, ami végül kitörte Skodája kerekét, így kiállni kényszerült a második helyről. Pajarit így Robert Virves követi, míg Oliver Solberg a harmadik helyre állt.
A szervizelés előtt még egy szuperspeciál szakaszt kell a mezőnynek teljesíteni, majd délután a mai három normál gyorsaságit, amennyiben nem lesz több nézői incidens.
Lengyel Rally, állás SS11 után 1 #69 Kalle Rovanpera – Jonne Halttunen (FIN) Toyota GR Yaris Rally1 Hybrid 1:29:37.5 2 #33 Elfyn Evans – Scott Martin (GBR) Toyota GR Yaris Rally1 Hybrid +0.1 3 #9 Andreas Mikkelsen – Torstein Eriksen (NOR) Hyundai i20 N Rally1 Hybrid +2.2 4 #16 Andrien Fourmaux – Alexandre Coria (FRA) Ford Puma Rally1 Hybrid +15.7 5 #22 Martins Sesks – Renaud Francis (LAT) Ford Puma Rally1 +29.2 6 #11 Thierry Neuville – Martijn Wydaeghe (BEL) Hyundai i20 N Rally1 Hybrid +46.4 7 #13 Grégoire Munster – Louis Louka (LUX – BEL) Ford Puma Rally1 Hybrid +54.9 8 #18 Takamoto Katsuta – Aaron Johnston (JPN – IRL) Toyota GR Yaris Rally1 Hybrid +1:05.5 9 #21 Sami Pajari – Enni Malkkönen (FIN) Toyota GR Yaris Rally2 (WRC2) +3:52.6 10 #32 Robert Virves – Aleks Lesk (EST) Skoda Fabia RS Rally2 (WRC2) +4:25.9
Lengyel Rally, gyorsasági szakaszok időterve Június 27., csütörtök 19:05 SS1 Mikołajki Arena 1 2.50 km Tanak 1:42.,5 / 1, TANAK, 2. Neuville, 3. Evans
Június 29., szombat
08:30 SS9 Świętajno 1 18.50 km Rovanpera 9:21.9 / 1. MIKKELSEN, 2. Rovanpera, 3. Evans
09:45 SS10 Gołdap 1 19.90 km Rovanpera 9:33.9 / 1. ROVANPERA, 2. Evans, 3. Mikkelsen
10:35 SS11 Czarne 1 22.40 km Mikkelsen 10:53.8 / 1. ROVANPERA, 2. Evans, 3. Mikkelsen
13:25 SS12 Mikołajki Arena 3 2.50 km
16:00 SS13 Świętajno 2 18.50 km
17:15 SS14 Gołdap 2 19.90 km
18:05 SS15 Czarne 2 22.40 km
Június 30., vasárnap
09:00 SS16 Gmina Mrągowo 1 20.80 km
10:05 SS17 Mikołajki 1 10.73 km
12:20 SS18 Gmina Mrągowo 2 20.80 km
14:15 SS19 Mikołajki 2 (Power Stage) 10.73 km
Max Verstappen kevesebb mint egy tizedmásodperccel győzte le Lando Norrist az Osztrák Nagydíj sprintidőmérőjén, így ő kezdheti az élről a magyar idő szerint szombat délben rajtoló sprintet. Ám ehhez több tényező együttállására is szükség volt.
Sokan bizonyára a szívükhöz kaptak, amikor Max Verstappen az Osztrák Nagydíj egyetlen, ezáltal kiemelt jelentőséggel bíró szabadedzése közben az elromlott olajnyomás-szenzor miatt – ezt persze akkor még nem tudtuk – leparkolta az autóját a célegyenesben, majd ugyanennyien megkönnyebbülhettek, amikor a címvédő nem sokkal később már újra pályán volt.
„A szabadedzésen Max kiegyenesítette az egyes kanyart és szinte mind a négy kerekével átment a huplikon, ami kikapcsolta az olajnyomást mérő szenzort, ezért elméletileg nem volt olajnyomás – ecsetelte Helmut Marko az időmérő után a Servus TV-nek. – Ilyenkor természetesen le kell állítani a motort, hogy óvjuk azt, és közben a világon az összes szerencse mellénk állt, hogy ez a célegyenesben történt. Ez lehetővé tette, hogy a kocsit betolják a garázsba, mi deaktiváltuk a szenzort, és folytattuk. Így mindössze egy vagy két kört veszítettünk.”
Marko egyúttal arról is beszélt, hogy most nem kellett nagyon messziről indulva gatyába rázniuk az RB20-ast, ami szintén segítette őket. „Ezúttal az autó a kezdetektől fogva jó volt. Nem titok: az elmúlt versenyeken három szabadedzésre és egy időmérőre volt szükségünk, hogy jó egyensúlyt találjunk. Ezúttal a kocsinak az elejétől fogva jó volt az egyensúlya, aztán pedig természetesen Max összerakta a kört.”
Azt a kört, ami csupán 0,093 másodperccel volt jobb Lando Norrisénál, ami még egy ilyen rövid pályán is kis különbség – Verstappen az első és a harmadik, Norris pedig a második szektorban volt a leggyorsabb. Mark Hughes a The-Race.com hasábjain azt fejtegette, hogy a Red Bull Ring eleve jobban kedvez az aerodinamikailag továbbra is a leghatékonyabb autónak számító RB20-asnak, mint amennyire Barcelona kedvezett, különösen, ami a nyitott DRS-sel teljesített szakaszokat illeti. Abból pedig itt akad bőven, hiszen három egyenesben is használhatják a pilóták az állítható hátsó szárnyat.
Ebből adódóan Verstappenék valamivel meredekebb hátsó szárnnyal mentek, mint a McLarenek, tudván, hogy a hatékonyabb DRS visszahozza a nem nyitott hátsó szárnnyal teljesített szakaszokon felhalmozott deficitet, míg a lassabb kanyarokban profitálnak a nagyobb leszorítóerőből. A GPS-adatokból látszott is, hogy a McLarenek az egyenesek elején a kevésbé meredek hátsó szárnnyal előnybe kerülnek, de aztán DRS-sel a Red Bull a jobb. Az egyetlen kanyarból és két hosszú, DRS-es egyenesből álló első szektorban Verstappen volt a gyorsabb, de a második szektorban már Norris, mert a hármas és négyes kanyar közötti egyenes elég rövid ahhoz, hogy kiegyenlítődjön rajta a McLaren egyenes eleji fölénye és a Red Bull DRS-hatékonysága. A négyes kanyarban aztán Norris volt a gyorsabb, miként a négyes és ötös közötti rövid egyenesben és az ötös kanyarban is. Utóbbiban a minimum tempója 208 km/óra volt Verstappen 198 km/órájával szemben.
Miután a leggyorsabb körében Verstappen 6 századdal bizonyult gyorsabbnak Norrisnál az első szektorban, csak két századot veszített az ötös kanyarral véget érő középsőben, majd hozott 5 századot az utolsóban. Ez főként annak köszönhető, hogy remek tempót tudott átvinni a hetes kanyaron, így bár a nyolcasig vezető, kezdetben emelkedős egyenesben nem lehet használni a DRS-t, a jobb kijárati tempóból származó előnyt végig megtartotta benne.
Így aztán három tényezőből állt össze Verstappen sprint pole-ja: a Red Bull a korábbi futamokkal ellentétben rögtön jó egyensúllyal rendelkezett és már csak finomhangolni kellett (amit megtehettek azzal, hogy megúszták, hogy Verstappennek a szabadedzés nagy részét ki kelljen hagynia); alapból jobban passzol az autóhoz a pálya; illetve Verstappen remek tempót tudott átvinni a hetes kanyaron. Hogy mindezek együttesen is csak valamivel kevesebb mint egy tizedes előnyt eredményeztek, azt mutatja, hogy a McLaren Ausztriában is nagyon erős, és mostanra alighanem tényleg a wokingiak autója lett az, amely pályától és körülményektől függetlenül átlagosan a legjobb teljesítményre képes.
A nézők miatt botrányossá vált pénteki versenyt követően a szombat sem indult simán a Lengyel Rallyn. A nézők miatt megállított, majd újraindított szakaszt követően Kalle Rovanpera már csak 5 tizeddel követi Andreas Mikkelsent.
Pénteken három gyorsaságin is probléma volt a lengyel nézőkkel és két szakaszt is törölni kellett, ami után a verseny teljes törlése sem volt már kizárt.
A problémák ellenére végül a verseny nem lett megállítva, viszont a szombati első szakaszt is meg kellett pár percre szakítani három autó után a rossz helyen lévő nézők miatt.
Végül az ismét élessé vált szakaszon Kalle Rovanpera volt a leggyorsabb, így 5 tizedre megközelítette a verseny élén álló Andreas Mikkelsent. Elfyn Evans 1.6 másodperc hátránnyal a harmadik helyen áll.
Ott Tanak szombaton visszatudott térni azt követően, hogy a pénteki első szakaszon 190 Km/h-val ütközött egy szarvassal.
Június 29., szombat
08:30 SS9 Świętajno 1 18.50 km Rovanpera 9:21.9 / 1. MIKKELSEN, 2. Rovanpera, 3. Evans
09:45 SS10 Gołdap 1 19.90 km
10:35 SS11 Czarne 1 22.40 km
13:25 SS12 Mikołajki Arena 3 2.50 km
16:00 SS13 Świętajno 2 18.50 km
17:15 SS14 Gołdap 2 19.90 km
18:05 SS15 Czarne 2 22.40 km
Június 30., vasárnap
09:00 SS16 Gmina Mrągowo 1 20.80 km
10:05 SS17 Mikołajki 1 10.73 km
12:20 SS18 Gmina Mrągowo 2 20.80 km
14:15 SS19 Mikołajki 2 (Power Stage) 10.73 km
Max Verstappen az Osztrák Nagydíj előtt hosszas unszolásra kimondta, hogy jövőre is a Red Bullnál fog versenyezni, ám az apja és a főnöke közötti elmérgesedett viszony erre is hatással lehet, hiszen Jos Verstappen jóval több, mint egy sima versenyzőapuka.
Noha első ránézésre úgy tűnhet, hogy csak vihar a biliben, valójában alighanem ennél jóval többről szól Christian Horner és Jos Verstappen újabb nyilvános csörtéje. Mint megírtuk, Max Verstappen apja ismét nekiment a Red Bull csapatfőnökének, mert az szerinte folyamatosan fúrta a részvételét az Osztrák Nagydíj alatti F1-es bemutatón, az úgynevezett Legendák Parádéján. Az F1-ben 1994 és 2003 között 106 nagydíjon induló expilóta Sebastian Vettel 2012-es Red Bullját vezette volna szombaton és vasárnap, ám végül elállt ettől.
A Red Bull Ring paddockjában aztán az az információ terjedt el, hogy valójában csak azon ment a vita, hogy a Red Bull nem akarta, hogy a csapatfőnököt az idei Bahreini Nagydíjon nyíltan kritizáló Jos Verstappenről felvételek készüljenek, amint Vettel korábbi autóját vezeti, és Horner nem vétózta meg a részvételét. Jos szavaira mindenesetre Hornernek reagálnia kellett a pénteki FIA-sajtótájékoztatón, ő pedig meg is tette ezt, és oda is szúrt Max apjának. „Felhívták a figyelmem a szavaira. A legendák parádéját a pálya szervezi, részemről pedig semmilyen vétó vagy ilyesmi nem történt. Biztos vagyok benne, hogy a legendák később akcióban lesznek” – utalt Horner arra, hogy Jos nem legenda.
Ezután Hornert a kapcsolatáról kérdezték Jos és Max Verstappennel. „A kapcsolatom Max-al mindig nagyon erős és nagyon jó volt. Ő a versenyzőnk, ő az, akivel fontos, hogy erős kapcsolatom legyen. Soha nem volt gondom semelyik versenyzőnk apjával a múltban, és bármi Jos problémája, ezekhez nincs mit hozzáfűznöm” – felelte.
A csapatfőnök tehát azon az állásponton van, hogy a két Verstappen közül neki csak Max-al kell foglalkoznia. „Engem a csapat teljesítménye érdekel. Csodálatos csapatunk van, Max személyében pedig nálunk vezet a legjobb pilóta. Fiatalemberként érkezett, majd csak erősebbé és erősebbé vált mind versenyzőként, mind emberként. Az idei év figyelemelterelései ellenére is megnyertük az eddigi versenyek 70%-át, beleértve két sprintet, valamint szereztünk hét pole pozíciót és vezetjük mindkét bajnokságot. Az életben nem kontrollálhatsz mindent, nem kontrollálhatod a kapcsolatodat a versenyzők apjával, de én a pilótáink és a csapatunk teljesítményére koncentrálok, és ez így is fog maradni.”
Verstappen továbbra sem tűnik határozottnak
Teljesen érthető, hogy Horner próbálja bagatellizálni Jos Verstappen szavait és viselkedését, és azt a narratívát erőlteti, hogy neki csak Max Verstappen a fontos, és a Verstappenek közül csak vele kell foglalkoznia. Ám mint az mostanra alighanem a legtöbbeknek nyilvánvalóvá vált, Max és Jos Verstappent nem lehet függetleníteni egymástól, utóbbi pedig nem sima versenyzőapuka, hanem annál jóval több. Fia révén Jos ugyanis akkora befolyásra tett szert a Red Bullnál, amekkorára korábban soha egyetlen versenyzőapuka sem, és bár kívülről másként tűnhet, az, hogy milyen a kapcsolata Hornerrel, a fia jövőjére is hatással lehet.
A Red Bull csapatfőnöke az FIA sajtótájékoztatóján elmondta, Verstappen azzal, hogy egy nappal korábban első alkalommal felelt igennel arra a kérdésre, hogy 2025-ben is a bikásoknál versenyez-e, csak „megerősítette, amit már eddig is tudtunk”. Ám igencsak sokatmondó az, ahogyan Max Verstappenből ki kellett erőszakolni a nem teljesen határozott választ, hiszen most is megpróbálta elkerülni azt.
„Szerintem már korábban is elmondtam ezt. Az emberek természetesen beszélnek dolgokat, de a legfontosabb, hogy nagyon versenyképes autónk van a jövőre nézve. Jelenleg persze szoros az élmezőny, de nagyon jól dolgozunk együtt csapatként, hogy megpróbáljunk többet fejlődni. És természetesen, miként azt már elmondtam, a következő évre is dolgozunk és koncentrálunk, hogy megpróbáljunk ismét versenyképesek lenni.”
Ez volt Verstappen első válasza a Red Bull sajtóbeszélgetésén arra a kérdésre, hogy a csapatnál látja-e a jövőjét. Ezután azt kérdezték tőle, hogy megfontolná-e, hogy elhagyja a Red Bullt, amennyiben a jelenleg a leggyorsabbnak tartott McLarenről egyértelműen bebizonyosodnak, hogy az erősorrendben a bikások elé került.
„Nem gondolom, hogy a Forma–1 így működik, és egyszer csak azt mondhatod, hogy »Sziasztok, srácok!«. Ez nem így működik – kezdett bele a következő válaszba a holland. – Hosszú távú szerződésem van a csapattal, nagyon boldog vagyok ott, ahol vagyok, és mint azt már mondtam, a következő évre is fókuszálunk azokkal a dolgokkal, amelyeket bevethetünk az autón. Azt hiszem, ez eleget elmond arról, hogy hol fogok vezetni a következő évben.”
Végül a harmadik erre vonatkozó kérdéssel sikerült kihúzni valamennyire határozott választ a háromszoros világbajnokból úgy, hogy az őt kérdező újságíró világos „igent” vagy „nemet” kért. „Nem jött át a korábbi válaszomból?” – kérdezett vissza a határozott választ továbbra is kerülni igyekvő Verstappen, majd csak akkor nyögte ki, hogy „Igen, ezt mondtam…”, amikor megkérték, hogy legyen szíves megerősíteni, hogy mi lesz.
Ez azonban azért nagyon messze van egy határozott, „Igen, hiszen 2028 végéig szól a szerződésem, így természetesen jövőre is itt leszek”-től, és teljesen jogos felvetés, hogy mi tartott eddig? Hiszen Jos Verstappen négy hónappal ezelőtt, a Bahreini Nagydíjon közölte, hogy amennyiben Horner marad a csapatfőnök, az istálló „kettészakadhat”, fia pedig kénytelen lehet idő előtt távozni. Max Verstappent azóta kérdezgeti folyamatosan a sajtó a jövőjéről, ő pedig először most, hosszas unszolásra nyögött ki egy „igent”. Négy hónap után.
A Mercedes továbbra is játékban?
Annak okait keresve, hogy a címvédő miért nem mondta ki ezt nyíltan korábban, és szemmel láthatóan miért nem akarta kimondani most sem, vissza kell kanyarodnunk Jos Verstappennek a Horner-féle zaklatási ügy és a Red Bullnál zajló belviszály kirobbanása utáni szavaihoz. Az ugyanis az azóta eltelt időszak egészére jellemző volt, hogy Max Verstappen nem kívánt nyíltan állást foglalni sem Horner, sem a csapatfőnököt nyíltan támadó apja mellett, és válaszait a lehető legdiplomatikusabban alakította. Kivéve egy esetet, amikor Helmut Marko jövője került veszélybe. Ekkor nyíltan kiállt a Red Bull tanácsadója mellett, de miután Marko helyzete tisztázódott, ő pedig megerősítette maradását, Verstappen is visszatért a diplomatikus válaszokhoz.
Hogy pontosan mi a személyes véleménye a Red Bull belviszályáról, Horner zaklatási ügyéről és apja álláspontjáról, azt ennélfogva még most sem tudjuk, de Max Verstappen alighanem egyik oldallal sem akarja összerúgni a port azzal, hogy nyíltan beszél arról, hogy nem biztos, hogy marad, vagy fordítva. A The-Race.com Verstappenhez közel állókra hivatkozva ugyanakkor azt írja, korántsem biztos, hogy a háromszoros világbajnoknak olyan erős az elköteleződése a Red Bull mellett, mint azt a kierőszakolt igenből gondolnánk. Ezek a személyek úgy vélik, a 26 esztendős versenyző kivárásra játszik, és látni akarja, hogy miként alakulnak az erőviszonyok az idei szezon során, miként tud fejleszteni a Mercedes, és a folytatásban is nő-e a nyomás a Red Bullon annak ellenére, hogy az RB20-as fejlesztése is folyamatosan zajlik.
Lehet, hogy az idei szezon fő esélyesének az a terve, hogy amint lehet, dobbant a Red Bulltól, legyen az 2024 vagy 2025 végén? Amennyiben abból indulunk ki, hogy mennyire szoros a kapcsolata az apjával, és a belőle, Jos Verstappenből és Raymond Vermeulen menedzserből álló trimuvirátus megbonthatatlan egységet alkot, a Red Bull szempontjából aggasztó lehet Jos Verstappen holland Formula 1 magazinnak tett kijelentése. „Teljességgel végeztem vele – mondta Hornerről az expilóta. – Olyan ez, mint egy óvoda. Vezethettem volna [Vettel autóját], de inkább lemondtam. Annyira gyerekesnek találom ezt Hornertől. Azt hiszem, ez elárul valamit róla.”
Jos ezt aztán megfejelte egy hollandul írt Instagram-bejegyzéssel, amiben azt írta: „A nagymamám mindig azt mondta: soha ne árulj el másoknak túl sokat magadról. Emlékezz, hogy amikor felüti a fejét az irigység, a vakok elkezdenek látni, a süketek hallani, a némák pedig beszélni.”
Amennyiben Horner és Jos Verstappen kapcsolata tényleg menthetetlenül megromlott – márpedig nagyon úgy fest, hogy ez a helyzet –, igencsak nehéz elképzelni, hogy Max Verstappen hosszú távon a Red Bull pilótája legyen. Hogy jövőre még az lesz, az persze bőven benne van a pakliban, de alighanem ő is kíváncsian figyeli, hogy miként alakul a látványos előrelépést elérő Mercedes idei szezonjának második fele.
Toto Wolff a Spanyol Nagydíjon azt mondta, „ebben a szakaszban nem zajlanak egyeztetések” Verstappennel, mert most arra kell koncentrálniuk, hogy javuljanak, Ola Källenius, a Mercedes vezérigazgatója ugyanakkor a német Sky-nak azt nyilatkozta, volt lehetőség Verstappen leigazolására, és a holland „jól nézne ki ezüstben.” Hogy ez a lehetőség a Mercedes F1-es csapatának javulása esetén visszatér-e már az idén, vagy csak jövőre, az majd kiderül, de az biztos, hogy bár végre kinyögött egy „igent”, Verstappen jövője továbbra sem betonbiztos a bikások kötelékében.
Kimi Räikkönen 2003-ban simán világbajnok lehetett volna, ha nem követ el annyi hibát, ám még ezek is belefértek volna neki akkor, ha nem esik ki az élről a 21 éve ezen a napon, június 29-én rendezett Európa Nagydíjon. Felidézzük, hogy miként vezetett a búcsúhoz Adrian Newey, a McLaren akkori főtervezőjének makacssága.
Kimi Räikkönen élete harmadik F1-es szezonjában kapott először lehetőséget arra, hogy a világbajnoki címért küzdjön, és egészen az utolsó versenyig harcban is volt érte, a 2003-as év végi elsőség azonban Michael Schumacheré lett. Nemrég a 2003-as Spanyol Nagydíj kapcsán visszatekintettünk arra, hogy Räikkönen leginkább miért saját magának köszönheti, hogy nem ért fel a csúcsra abban az évben, ám most, az az évi nürburgringi Európa Nagydíj 21. évfordulóján nem árt megemlékezni arról sem, hogy egyetlen, műszaki hibából történő kiesés is mindent megváltoztathatott volna.
A Michael Schumacher visszatolásáról emlékezetes viadalon ugyanis a Jégember magabiztosan vezetve esett ki az első helyről, amikor a McLarenjében dolgozó Mercedes V10-es látványosan kilehelte a lelkét, Alex Wurz, a csapat akkori tesztpilótája pedig évekkel később felidézte, miért Adrian Newey hamvába holt konstrukciója, a versenyen soha nem induló, ám a teszteken életveszélyes helyzeteket előidéző MP4/18-as tehetett Räikkönen motorhibájáról. Alább az ezt taglaló korábbi cikkünket találja.