back to top
2024. november 23. 14:28
Kezdőlap Blog Oldal 149

A dobogósok nyilatkozatai a Mecsek Rally végén

0

Csomós Miklós és Nagy Attila nyert a Mecsek Rally, Velenczei Ádám és Turán Frigyes előtt. A pécsi Széchenyi téren kérdeztük a pilótákat, valamint a helyi hőst, Ranga Pétert.

Csomós Mixi:

Német Gábor azt nyilatkozta a nap felénél, hogy Mixi úgyis előhúz valamit a kalapból, ha kell. Igaza lett, de nem tudtak mellettetek állni a végén.
Sajnálom őket, de talán most nekik még nagy volt ez a tempó. Amikor láttam, hogy nem jönnek le a pályáról, éreztem, hogy baj van. Amikor Ostberg ellen versenyeztem, akkor hasonlót éreztem, most viszont a mi oldalunkon volt a nagyobb rutin. Mondhatni most a nagyobb rutinunk győzött, volt amikor mi nyertünk komolyabb különbséggel, volt amikor ő tudott minket megverni, úgyhogy le a kalappal előtte.

A rali-futamgyőzelem a legjobb ránceltávolító. egész hétvégén gondterhelt voltál, most kisimult és mosolygós.
Hát elég sok probléma volt a hétvégén, elég sok velem is, de szerintem kellett ez most mindenkinek, a csapaton belül is, és a partnereink, támogatók számára is. Teljesíteni tudtunk egy sikeres versenyt, százhatvan kilométer van magunk mögött, amiben mentünk sötétben is. Karcmentes az autó, elsők lettünk, örülünk.

A fékhiba oka meglett?
Ez a legnagyobb negatívum, amit viszünk magunkkal haza, hogy nincs meg az ok. Nyilván otthon meglesz ez is, elemezzük is a történteket és így folytatjuk.

Hogyan tovább?
Az irányt látjuk, az ERC az utunk, de az anyagiakat kell ööszerakni, ami nagyon nehéz. Reálisan nem is fog sikerülni, így lehet, hogy be kell áldozni az ERC-t és az ORB-re koncentrálni. Nem hiszem, hogy ez visszalépés, mert nagyon erős a mezőny, most is menni kellett ahhoz, hogy elsők legyünk, nem volt elég 70-80-90 százalékon menni.

Következő verseny?
Még nem látjuk, illetve a másik autót is össze kell még rakni. ma este még bulizunk egy nagyot, úgy tudom elég sokan ott lesznek a mezőnyből.

Velenczei Ádám:

Nagy volt a meccs. Sajnálom, hogy Gáborék kiestek, sosem jó így egy helyet előrelépni. Az első abaligeti szakaszunk jól sikerült, ott felcsillant a remény, de az utolsó négy szakaszon már láttuk, hogy ha nem hibáznak, nehéz lesz megfogni az előttünk levőket.

Hogyan tovább, mennyi lendületet ad ez a verseny?
Diósgyőrben harmadikak lettünk, most másodikak, jó lenne ha folytatódna a sorminta. Diósgyőrben el voltunk keseredve, de most ez az eredmény jót tett az önbizalmunknak, várjuk már a folytatást.

Turán Frigyes:

Nem vagyunk elégedettek, sok ok miatt nem lehetünk azok. Az autó sem olyan volt, mint kellett volna, én sem voltam rendben, bajlódok a térdemmel, de mégis eljöttem ilyen állapotban is.

Miért jöttél mégis?
Egyrészt a bajnokságban fontos a pontgyűjtés, másrészt a Mecsek az Mecsek. A bajnokság szempontjából remek ez az eredmény, ha jól számoltam pár ponttal vezet most Mixi, de látni kell, hogy sokat kaptunk, és a beállítások sem voltak jók. Folytatjuk tovább!

Csomós Mixi és Nagy Attila nyerte a Mecsek Rallyt, Érdiék a Historic Eb futamot

Ranga Péter:

A mai napunk alapvetően jó volt, magunkhoz képest jó tempót autóztunk. Helyenként szerintem gyorsabban mentünk, mint 4-5 éve, de akkor volt, hogy szakaszt nyertünk, most pedig negyedik helyekre volt elég. Gyors az élmezőny, mindenki friss technikával megy, úgyhogy vagy elfogadjuk ezt, vagy fejlesztenünk kell.

De nyugtass meg, hogy élveztétek a versenyt.
Persze, minden rendben volt, magunkhoz képest feszegettük a határainkat. Próbáltunk nem elesni, amiatt, hogy esetleg kompenzálni akarjuk a technikai hátrányunkat. Összességében élveztük mindketten, és a tempónk is jó volt.

Legközelebb hol mentek?
Most már Lacinak is versenyezni kell, úgyhogy leülünk és átbeszéljük a programot. Győr tavaly jó futam volt, azt is megfontoljuk, sokan voltak a városi gyorsaságin, jó lenne ott is elindulni.

F1-es autó tesztelése közben hajtott az utcára a pilóta, ő és több járókelő is meghalt

0

63 évvel ezelőtt szenvedett halálos tesztbalesetet Giulio Cabianca, miután az autójával nem kompatibilis váltó meghibásodott. Az olasz pilóta úgy próbált kimenekülni a helyzetből, hogy kihajtott az utcára, de ezzel saját magát nem mentette meg, ráadásul három ártatlan embert is magával vitt, egy negyedik pedig csodával határos módon maradt életben.

Giulio Cabianca nem elsősorban Forma–1-es versenyzőként hagyott maga után nyomot. Az 1923. február 19-én, Veronában született pilóta mindössze négy hétvégén vett részt, ebből háromszor állhatott rajthoz Monzában. Legjobb eredménye az 1960-ban elért negyedik hely volt, igaz, azt a viadalt a legnagyobb brit csapatok bojkottálták, így a kétkörös hátrány is elég volt.

Az olasz pilóta elsősorban sportautózásban jeleskedett: 1955-ben megnyerte a Coppa d’ Oro delle Dolomiti elnevezésű versenyt, emellett rendszeresen részt vett a legendás Targa Florión és Mille Miglián. Utóbbit Alfonso de Portago 1957-es tragédiája után az eredeti formájában betiltották, de a következő négy évben amolyan ralis formátumban még megrendezték, és 1961-ben a második helyet érte el.

Ugyanebben az évben, napra pontosan 63 évvel ezelőtt egy privát Coopert tesztelt, az az évi Belga Nagydíjra készülve. Az autóba egy 2 és fél literes Ferrari-motort szereltek, ami azért volt furcsa döntés, mert az előző idénnyel ellentétben az erőforrás ebben a szezonban már nem felelt meg a szabályoknak, hiszen 1961-re másfél literben maximálták a motorok méretét.

Cabianca a Scuderia Castellotti színeiben versenyzett, annál a csapatnál, amelyet barátja, Eugenio Castellotti alapított. Utóbbi 1957-ben szenvedett halálos tesztbalesetet Modenában, ahol ezúttal honfitársa készült körözni. A pályán egyébként egy sokkal frissebb tragédia is történt, ugyanis 1961 májusában Hilmas Cecco, egy oldalkocsis versenyző halt meg, társa, Florian Camathias életéért pedig sokáig küzdeni kellett.

A Ferrari-alapító egója hajszolta a halálba kora Hamiltonját

Cabianca három órán át tesztelt, de sokáig nem kapcsolt teljes sebességre, mivel egy versenyzőiskola növendékei is ott voltak a pályán. A távozásuk után viszont felgyorsított, és a 9. körében, este 6 és fél 7 között megtörtént a baj: nem tudta bevenni az utolsó, éles balkanyart. Mint kiderült, a váltója hibásodott meg, és ragadt negyedik fokozatban. Mindez azért is logikus, mert szerelője, Ascanio Lucchi utólag elmondta, hogy nem egy F1-es autóba való váltót használtak.

Cabianca szorult helyzetét tehát minden bizonnyal főként a csapata idézte elő, ami viszont utána jött, az egyértelműen az ő felelőssége. Az akkor 38 esztendős versenyző ugyanis úgy döntött, hogy meg sem próbálja bevenni a kanyart, és az ütközést elkerülendő egyenesen továbbmegy, ki a pálya kapuján, amely nyitva volt, mert a teherautók hordták be a kavicsot egy új lelátórész építéséhez.

Cabianca még a pálya területén elütött egy 18 éves szurkolót, mielőtt kiszáguldott Modena főutcájára, a Via Emiliára. Ekkora tempónál nyilvánvalóan nem tudta kikerülni a forgalmat, és az övén kívül összesen hat jármű keveredett bele a balesetbe: egy motor, egy bicikli, egy kisteherautó, valamint három parkoló autó.

A Cooper végül egy műhely falának csapódva állt meg. Elsőként Lucchi és Cabianca akkor 17 éves fia értek a helyszínre, és leállították a motort. Könnyen lehet, hogy ezzel még nagyobb bajt előztek meg, mert a tank szinte tele volt üzemanyaggal. Az olasz pilóta akkor még eszméleténél volt, de a kórházba szállítás után, körülbelül este 9 órakor belehalt sérüléseibe.

Ami a többi érintettet illeti, a kisteherautó kettétört, 52 éves sofőrje pedig azonnal életét vesztette, ahogyan a motor 50 esztendős vezetője is. Előbbi nehéz fémrudakat szállított, amelyek közül az egyik az ütközés hatására leesett, és agyonütötte a 29 éves kerékpárost. Rajtuk kívül további négy járókelő sérült meg könnyebben, és persze ott volt a szurkoló, akit ugyan Cabianca majdnem teljes sebességgel ütött el, de csodával határos módon túlélte a balesetet, később pedig felépült sérüléseiből.

Oliver Solberg nyerte a Skandináv Rallyt, óriási fordulatok a Power Stage-en

0

Oliver Solberg és Elliot Edmondson nyerte az ERC harmadik versenyét a Skandináv Rallyt. Mikko Heikkila lett a második, a címvédő Hayden Paddon állt a dobogó harmadik fokára.

17-ből 12 gyorsaságit nyert a hazai pályán versenyző Oliver Solberg, a zárónap nyolc szakaszából pedig nyolcat, de az utolsó előtti gyorsasági végén 21 másodperces előny birtokában kijelentette, hogy nem a Power Stage győzelem érdekli, hanem a versenyt akarja megnyerni. Ha nem kockáztatott, akkor nagyon megy neki a Mölnbacka szakasz, mert 133 km/h-ás átlagsebeséggel hasított végig rajta és megnyerte azt is.

„Csodálatos érzés. Nagy nyomás nehezedett rám a hétvégén, hiszen a tavalyi év után újra nyerni akartam. A tegnapi nap borzalmas érzés volt, de ma jól irányítottam, jó volt a tempó, és megkönnyebbültem” – mondta boldogan Solberg.

Mögötte viszont kaotikusan alakult minden. A második helyen álló Hayden Paddon a Rally Hungary után ismét a Power Stage-en kapott defektet, 29 másodpercet veszített és csak harmadik lett. A toyotás Mikko Heikkila is megelőzte az Új-Zélandit, pedig a finn csak a harmadik helyet akarta megvédeni a végén.

Ha valaki ezután sajnálná Paddont, ne tegye, mert ő még egészen jól megúszta. A bajnokságot vezető Mathieu Franceschi felborult az utolsó gyorsaságin, úgy tűnik nagyon akarta a harmadik helyet és az azzal járó pontokat.

Paddon
foto: @World / Red Bull Content Pool

A Solberg család mindkét tagja eljutott a Skandináv Rally céljáig, annak, hogy Petter Solberg majdnem hat percet kapott fiától nem az volt az oka hogy a Volkswagen Polo kormányműve eltört, az sem, hogy az első gyorsaságin kicsit kigyulladt az autó, hanem inkább az, hogy ebben az ERC mezőnyben csak úgy lehet labdába rúgni, ha valaki folyamatos edzésben van. Ennek ellenére az idősebb Solberg sem vallott szégyent, de azért megfogadta, hogy legközelebb jóval többet tesztel.

Petter Solberg
foto: @World / Red Bull Content Pool

Az ERC3-ban a cseh Filip Kohn állt a dobogó tetejére, 11.4 másodperccel győzte le a francia Tristan Charpentiert, akivel végig nagy csatát vívva emelkedtek ki a mezőnyből.

Az ERC Junior értékelést a Pontus Tidemand által mentorált Mille Johansson nyerte, a svéd versenyző Patrik Hallberg kiesése után a 12-es gyorsaságin állt az élre, és a végére félperces előnyt épített fel.

Herczig Patrik és Varga Kristóf kiegyensúlyozott versenyzéssel az ERC Junior mezőnyben ötödik helyen ért célba a Skandináv Rallyn.

Francheschi
foto: @World / Red Bull Content Pool

Csomós Mixi és Nagy Attila nyerte a Mecsek Rallyt, Érdiék a Historic Eb futamot

0

Csomós Miklós és Nagy Attila nyerte a Mecsek Rallyt Velenczei Ádám és Turán Frigyes előtt. A Historic Eb futamon Érdi Tibor és Kerék István diadalmaskodott.

„Ahol kellett ott megnyomtuk” – mondta a verseny végén Mixi. A Power Stage-en kellett, azt megnyerték, és hiába tett meg mindent Velenczei Ádám, a zárószakaszon is egy másodperccel jobb volt Mixi, így alakult ki az 5.3 másodperces különbség.

De hová tűnt Német Gábor? A nap felénél még második helyen álló Német az árpádtetői gyorsaságin beesett, pedig a szerviz előtt még nagyon koncentrált, hogy megtartsa a pozícióját. Ezen a szakaszon Hadikék is büntetést kaptak, kihagyták a tankolózónát és ez 30 másodpercükbe került.

A harmadik helyet Németék kiesése után Turánék örökölték meg. „Volt pár meleg szituáció. Megoldottuk. Örülünk hogy a kocsi kibirta” – mondta a végén Frici. Abszolútban a negyedik helyen végeztek, mert Bútor Róberték lettek a harmadikak, ők hat másodperccel voltak Velenczeiék mögött. A második napra találták meg a tempót, négy gyorsaságin is náluk mutatta a legkisebb számokat az óra.

Ranga Péter nem bízott benne, hogy utolérik Hadikékat, de a fordos páros büntetése miatt ötödikként értek célba Czakó Janekkel a hazai versenyükön, Hadik 12 másodperccel mögöttük lett hatodik. Klausz Kristóf mindent megtett, hogy megszerezze a hatodik helyet, a zárószakaszon negyedik lett Bútor mögött és Ranga előtt, de hiába nyomta a gázt, 3.5 másodperc hiányzott a hatodik helyhez.

Bútorék szokás szerint leadták a menetlevelet a verseny végén, így hivatalosan mindenki előrelépett mögöttük egy helyet.

A Peugeot Kupában Czékmány Norbert és Patkó Gábor nagyon magabiztos győzelmet aratott, több mint egy perces előnnyel lettek elsők Határ Attiláék előtt.

A Historic Eb futamon Érdiék már a nap felénél eldöntötték a versenyt, Zippo technikai gondok miatt nem tudott velük küzdeni, sőt Varga „Cigány” Zoltán is megelőzte az olaszokat, ezzel kettős magyar siker született.

Fotó: Sári Péter

 

Egykori főnöke 20 év után vallotta be pilótájának, hogy részben felelős volt a nagy balesetéért

0

Timo Glock felidézte, hogy amikor egy 2004-es teszten összetörte a Jordant, azt gondolta, hogy ezzel lőttek a Forma–1-es álmának. Egykori főnöke, Eddie Jordan elismerte, hogy részben ő is hibás volt, mert rosszul mérte fel a helyzetet.

Timo Glockot 2004-re szerződtette a Jordan, először mint tesztpilótát, de aztán négy futamon rajthoz állhatott Giorgio Pantano helyett. Ezeken aztán több pontot szerzett, mint az olasz pilóta, hiszen az akkor 22 éves versenyző Kanadában hetedikként ért célba, míg az olasz pilóta egyszer sem végzett az első nyolc között.

Azonban volt egy pont, amikor Glock azt hitte, hogy teljesen elvágta magát a Jordannél, illetve annak alapítójánál és akkori csapatfőnökénél, Eddie Jordannél. Az előszezonban ugyanis részt vette egy montmelói teszten, ahol nagyon csúnyán összetörte az autót az utolsó kanyarban. Akkor azt gondolta, hogy ezzel vége az F1-es álomnak.

„Barcelonában teszteltünk, és egy F3-as autóból ültem át egy Forma–1-es kocsiba, ami aztán nagyon rosszul sült el számomra, mert a nap végén tönkretettem az autót – idézte fel a ’Formula For Success’ podcastban. – Barcelonában az utolsó két kanyar gyors volt, az utolsóban pedig lezúztam az autót. Rámentem a külső rázókőre, elveszítettem a hátulját, és a korlátnak csapódtam. »Oké, rövid ideig volt esélyem a Forma–1-re.«”

Embed from Getty Images

Glock abban a podcastban vendégeskedett, amelynek társházigazdája David Coulthard mellett maga Jordan, így ő is tudott reflektálni a történtekre. Az ír üzletember pedig elismerte, hogy neki is volt felelőssége abban, hogy a teszt rosszul alakult. Persze nem azért, mert arra utasította volna a szerelőket, hogy valamilyen módon hátráltassák Glockot a beállításokkal, csupán azért, mert nem mérte fel jól a helyzetet.

„Azt mondanám, hogy a fáradtság volt a gond, és most már őszintén kijelentem, hogy legalább annyira az én hibám a baleset, mint az övé, mert számolnunk kellett volna azzal, hogy ő egy fiatal, a Forma–1-ben nagyon új versenyző egy olyan pályán, mint a barcelonai” – magyarázta Jordan, és igaza is olt, hiszen Glock akkor még a huszonkettedik életévét sem töltötte be.

A balesetet leszámítva ugyanakkor a német pilóta meggyőző teljesítményt nyújtott. „Igen, nagyon gyors és jó köröket futott, és nagyon le voltunk nyűgözve, de fizikai szempontból óriási nyomás nehezedett rá – emlékezett vissza Jordan, aki hozzátette, a relatíve könnyű autó is hozzájárult a történtekhez – Erről beszélünk mindig. Most már nem egészen ugyanaz [a helyzet], mivel az autók sokkal nehezebbek, és teljesen más történet, amikor az embernek egy agilis kocsival van dolga, ahol ekkora erők vannak.”

A történtek ellenére tehát Glock megkapta a lehetőséget a Jordannél, a 2004-es év végén viszont kiszorult a Forma–1-ből. Előbb Amerikában, a Champ Carban versenyzett, majd a GP2-ben folytatta pályafutását, ám a 2006-os monacói forduló után eldöntötte, hogy visszatér édesapjához dolgozni. Ekkor egy másik csapat váratlanul ülést adott neki, innentől kezdve pedig meg sem állt a 2007-es bajnoki címig, majd a Toyotával való visszatérésig.

Csomós vezet, de még semmi sem dőlt el a Mecseken

0

Három gyorsaságival a Mecsek Rally vége előtt Csomós Miklós és Nagy Attila áll az élen Német Gábor és Velenczei Ádám előtt, de kevesebb mint 8 másodperc a különbség az első három között.

Bútor Róbert kezdett a legjobb idővel szombat reggel a hetvehelyi gyorsaságin, az ORB értékelésben pedig Csomós Mixi – akinek meglett tegnap este a telefonja- növelte előnyét Velenczei és Német előtt. Mixi a második körben viszon saját bevallása szerint is szétesett és csak hatodik időt jött az Abaliget-Árpádtető pályán szárnyaló Bútor mögött. Trefortpusztán viszont megint villant Mixi és abszolút első időt autózott.

„Nem érzem jól magam az autóban, nem érzem komfortosnak, minden egyes kanyar kijárat végén belefékezek, mindenütt azt érzem, hogy esünk le az útról. Az okra egyelőre nem tudok rájönni, illetve egy helyen jobban megette a féket, és minden körben 2-3 tizeddel magasabb guminyomást mérek ott. Új autó, nem gondoltuk, hogy ilyen alapos átnézést igényel. Persze felkészítettük és úgy jöttünk ide, de ennek a problémának utána kell nézni. Nem a mi tempónk amit jövünk, a többiek is ügyesek, úgyhogy nem biztos, hogy meg tudjuk tartani az első helyet” – monda Mixi a szerviz előtt.

Fotó: Sári Péter

Német Gábor és Németh Gergely 4.9 másodperces távolságban követi Mixiéket, a technika ugyanaz, Skoda Fabia RS Rally2, és a gondjaik is hasonlóak, valami nem klappol a beállításokkal.

Az első két szakaszon a lassú kanyarokban nem úgy fordult az autó ahogy kellene, ettől függetlenül a második at sikerült megynernünk. (-az ORB értékelésben-) A harmadik sem volt rossz, úgyhogy összességében nem olyan rossz a helyzet. Lehet, hogy ezeknek a pécsi pályáknak a sajátossága, hogy ilyen feladat elé állít minket. Itt minden pálya más és más beállításokat igényel, nekünk pedig meg kell tanulni alkalmazkodni ehhez. Bevallom őszintén, hogy nem érzem reálisnak, hogy megverjük Mixiéket, ha meg tudjuk szorítani őket, akkor képesek egy pillanat alatt olyan formát hozni, hogy megnyerjék a versenyt. Szeretnénk a második helyet megtartani, de ehhez is nagyon sokat kell dolgoznunk” – nyilatkozta Német Gábor.

Velenczei Ádámék a nyolcas gyorsaságin, Árpádtetőn veszítették el a második helyüket, annak a végén 9 tizeddel előzték őket Németék, majd a kilences szakaszon kettővel növelték a különbséget. Ádám ennek ellenére nem csügged, a szerviz előtt gondosan felírta a gátlóbeállításokat a jegyzetfüzetébe, a délutáni körön pedig támadni akar, nem is a második, hanem az első helyért.

„Az első kettő jól sikerült, a harmadikon viszont nem úgy jöttünk le ahogy kell. Egy-két rész nem a terveim szerint alakult és egy lassítónál is hibáztunk. Annyira erős a mezőny, hogy egy ilyen hiba sokat jelenthet. Jön az utolsó kör, felteszünk négy új gumit és támadunk az első helyért. Nagyon élvezzük, hogy ilyen komoly a csata, én mindig azt mondom, hogy amikor az első, vagy a dobogós helyekért mész és tizedek vannak, akkor másképp mész, mint amikor a mezőny közepén kocsikázol. Úgyhogy mindenféleképpen támadunk” – fogadkozott Velenczei Ádám.

Fotó: Sári Péter

Ranga Péterék az abszolút hetedik helyen állnak, némi meglepetésre ők is a beállításokat keresik.

„Szokás szerint a beálításokkal küzdünk, picit alulkormányzott az autó, de ahogy hallom, másoknak is. Főleg Orfűn és Hetvehelyen van így, de jó időket megyünk, úgy is közel vagyunk az élmezőnyhöz, hogy vannak benne hibák. Lehetne hozni jobb időt is, de szerintem már a kocsinak is vannak korlátai, ezért nem szeretnénk, hogy totálkár legyen a vége. Szeretnénk megtartani a helyünket, élvezzük a versenyt. Sok néző van, főleg lent a parkolónál, jó a hangulat a szervizparkban is, de hát a Mecsek az mindig Mecsek.”

A Peugeot Kupában Czékmány Norberték a gázra léptek délelőtt, a reggeli hat másodperces előnyüket 28-ra növelték Határ Attila előtt, ezt a második körben már csak meg kell tartaniuk a győzelemhez.

Fotó: Sári Péter

A Historic Eb-n ifj. Érdi Tibor már egy perc feleltti előnyben van a technikai gondokkal küzdő Zippo előtt.

„Úgy jött össze az előny, hogy Zipponak volt egy problémája. Az előző nap utolsó gyorsaságiján leszakadt a motortartóbakja és kicsúszott a féltengely. Ő is szeretne célba érni, én is szeretnék célba érni, de még nem beszéltük meg, hogy akkor menjünk egy kicsit lassabban, pedig ez helyes döntés lenne. Így csatázunk tovább, meg kell tartani az előnyt. A hangulat remek, csak azt sajnálom, hogy Orfűn a parkolóban gyök kettővel kellett mennem, hogy maradjon hajtásom a végére, és nem tudtam szórakoztatni a nézőket” – mondta Érdi.

Fotó: Sári Péter

33 nővel szexelt, ivott és drogozott a helyszínen, majd világbajnok lett Lauda legendás ellenfele

0

31 évvel ezelőtt halt meg szívinfarktusban James Hunt, aki megnyerte a legendássá nemesedett 1976-os Forma–1-es idényt. A legtöbb szurkolónak azonban talán nem ez jut róla eszébe először, hanem sokkal inkább a szex, az alkohol és a drogok, vagyis a playboyéletmód.

1993. június 15-én, vagyis éppen 31 esztendővel ezelőtt tragédia rázta meg az autósport-társadalmat: szívinfarktusban elhunyt James Hunt, a Forma–1 1976-os világbajnoka. Pályafutása során tíz futamot nyert, az említett szezonban pedig Niki Laudát győzte le. Persze ez az osztrák versenyző nürburgringi balesete nélkül aligha jött volna össze, ezzel együtt semmiképpen sem érdemtelenül ért fel a csúcsra.

A legtöbben azonban nem a pályán nyújtott teljesítménye miatt emlékeznek az 1947. augusztus 29-én született néhai pilótára, hanem sokkal inkább a playboyéletmódja miatt. A mindent eldöntő 1976-os Japán Nagydíj előtti két hetet a legenda szerint végigalkoholizálta és -drogozta, majd egy tokiói hotelben 33 légiutas-kísérővel feküdt le. Persze nem ez volt az egyetlen emlékezetes „alakítása”, alábbi, egy évvel ezelőtti cikkünkben számos remek sztorit elevenítettünk fel.

30 éve halt meg Räikkönen bálványa, akiről mindenkinek a szex, a drogok és az alkohol jut eszébe

Solberg lassan növeli előnyét a Skandináv Rallyn

0

A Skandináv Rally második napjának első körében Oliver Solberg 10 másoperccel növelte előnyét Hayden Paddon előtt. 

3.3 másodperces előnnyel kezdte a napot Oliver Solberg, amit a kilences gyorsasági 12 kilométerén 1.8 másodperccel tudott növelni. Kettejük közé még beékelődött Francheschi  Larsen és Heikkila is. Sesks pocsékul kezdett, a Toyota kétszer is lefulladt féktávon, a többieknek pedig a csúszós pálya jelentett kihívást. Solberg este állított az autón és jobbnak is érezte.

A szombati második szakaszon ismét Solberg nyert, ezúttal 1.9-del a második Paddon előtt. Heikkila és Franceschi kapaszkodott, de nem tudta tartani a lépést. Ezen a gyorsaságin Petter Solberg járt pórul, a Volkswagen Polo makrancoskodott, így 51 másodperccel maradt el fiától.

Paddon
foto: @World / Red Bull Content Pool

Az első két szakaszhoz képest tetemes előnyt, 4.3 másodpercet autózott ki a 12-es gyorsaságin Oliver Solberg, de csak akkor tetemes ez az előny ha az előző szakaszokhoz viszonyítunk, mert 14.7 kilométeren ekkora különbség miatt Paddonnak nem kell szégyenkeznie. Heikkila és Francheschi tartotta a lépést Padonnal, Larsen viszont megforgott, fél percet veszített, ezzel kiesett a harmadik helyért folyó csatából, sőt a hetedik pozícióig csúszott vissza. Az ötödik helyre viszont Sesks lépett, a továbbra is lefulladó autóval megelőzte Ostberget, egy tized volt köztük a különbség.

A szombati első kör végére Solberg úgy gondolta, hogy szépen néz ki ha mind a négy gyorsaságit megnyeri, 1.3-mal verte Heikkilát és 2.6-tal Paddont. A szervizbe így 13.7 másodperces előnnyel ment, Paddon gyorsan el is ismerte, hogy nincs válasza Solberg tempójára, mert az alacsony tapadású részeken nem úgy működik a Hyundai, ahogy kellene.

Ostberg
foto: @World / Red Bull Content Pool

A dobogó harmadik helyéért folyó Heikkila-Francheschi csata ennél is szorosabb, a finn előnye 5.7 másodperc. Larsen még gyorsan visszakapaszkodott az ötödik helyre, de annyira nem volt nehéz dolga, mert Ostberg is és Sesks is elsősorban az autóval küzdött.

Az ERC Juniorban két svéd áll az élen, Mille Johansson vezet Calle Carlberg előtt, mivel az élen álló Patrik Hallberg balesetet szenvedett. Herczig Patrik és Varga Kristóf a 12. szakasz végén az ötödik helyen állt, előttük és mögöttük is messzebb vannak a versenytársak, így szabadabban autózhatnak az utolsó körben.

Herczig Patrik
foto: HRT Racing

Minden jel arra mutat, hogy hamarosan pilótacsere jön az F1-ben

0

Immár minden akadály elhárult az elől, hogy Andrea Kimi Antonelli 18. életévének betöltése előtt rajthoz álljon a Forma1-ben, miután az FIA elfogadta az ezzel kapcsolatos kérelmet, ami egy meg nem nevezett csapattól érkezett.

Május elején, a Miami Nagydíj hétvégéjén került nyilvánosságra egy az FIA-hoz eljuttatott kérvény, amelynek tárgya az Antonellinek esetlegesen megadható korengedmény volt. Egy csapat azt szerette volna elérni, hogy a Mercedes akadémiáján tanuló, a juniorszériákon domináns formával keresztülszáguldó olasz már 18. életévének augusztus 25-i betöltése előtt megkapja a szuperlicencet, ami az F1-es nagydíjakon való rajthoz álláshoz szükséges.

A minimális életkori limit ugyanis 18 év – ezt az FIA azt követően vezette be, hogy Max Verstappennek már 17 éves korában F1-es versenyzői ülést adott a Toro Rosso 2015-ben. A „Verstappen-szabályra” viszont most rátromfoltak az „Antonelli-szabállyal”, ugyanis a Nemzetközi Automobil Szövetség pénteken meghozta ítéletét, s a kérelmet elfogadva kinyitotta a lehetőségét annak, hogy a versenyzők az eddig megengedettnél akár egy évvel korábban is megejthessék debütálásukat a királykategóriában.

Russell kezdhet aggódni? – a 17 éves Hamilton-utód egyszer már legyőzte őt

„A versenyzőnek legalább 18 évesnek kell lennie az első F1-es versenyhétvégéjének kezdetén – idézi az FIA Nemzetközi Sportkódexének vonatkozó cikkelyét a Racefans, amely immár a kiegészítéssel folytatódik. – Amennyiben a versenyző az utóbbi időben és folyamatosan bizonyította kimagasló képességét és érettségét együléses formaautós versenyeken, az FIA dönthet arról, hogy kiadja számára a szuperlicencet már 17 éves korában.”

A Mercedes korábban cáfolta, hogy ők kérvényezték volna a korengedményt az FIA-nál, így a legvalószínűbbnek az tűnik, hogy a kezdeményezés a Williamstől származik. A grove-i istálló nyitottnak tűnik arra, hogy a szezon közben menessze Logan Sargeantot, akinek teljesítményében idénre sem látható a csapat által remélt előrelépés – az amerikai pilóta 30 F1-es hétvégéje során még egyszer sem tudta legyőzni a vasárnapi futam időmérőjén Alexander Albont, Melbourne-ben is őt állították félre, miután a thai versenyző összetörte a karosszériáját. Sargeant a legutóbbi hétvégén, a Kanadai Nagydíjon is elkövetett néhány nagyobb hibát, a futamon baleset miatt kiesett.

A Williams a jelek szerint azzal együtt is hajlana Antonelli bevetésére, hogy nem tarthatja meg az olaszt hosszabb távon: jelenleg az tűnik a legvalószínűbbnek, hogy a Mercedes őt ülteti jövőre Lewis Hamilton megüresedő autójába, míg James Vowles csapatfőnök kijelentette, hogy ezúttal tapasztalt pilótát akarnak igazolni Albon mellé, amire Carlos Sainz az elsőszámú kiszemeltjük.

Ezért nem kellett a Ferrarinak a Mercedes olasz tehetsége, aki már 10 évesen Lamborghinit „vezetett”

Az FIA döntésének értelmében Antonelli akár már a jövő hétvégi Spanyol Nagydíjon ott lehetne a mezőnyben. Nem tudjuk persze, hogy a Williams mennyi időt ad Sargeantnak, mennyire könnyű egyáltalán megszüntetni a szerződését, de a kérelem benyújtása mindenképpen azt jelezte, valakiben van szándék arra, hogy Antonelli már az augusztusi Holland Nagydíj előtt a rajtrácson legyen – akkorra ugyanis már betölti 18. életévét, és nem lenne szükség az engedményre.

A szabálymódosítással együtt az FIA eltörölte azt a kitételt is, ami közúti autóvezetői engedélyhez köti a szuperlicenc megszerzését – ezt a vizsgát ugyanis a legtöbb országban, így Olaszországban is 18 évesen lehet legkorábban teljesíteni, ami áthidalhatatlan akadályt jelentene a 17 évesen az F1-be készülők számára. A juniorkategóriákban elért legalább 40 szuperlicencpont megszerzése továbbra is követelmény, ezt Antonelli már bőven teljesítette azzal, hogy az elmúlt két évben megnyerte az olasz és a német F4-et, valamint az európai és a közel-keleti Formula Regionalt. Idén a Forma-2-ben versenyez.

Zapletal kapaszkodhat ma a Baja Satu Marén

0

A Tereprally ob harmadik versenyének első napja után a Mészáros Lőrinc-Pál Erik duó vezet, de csak egyszakaszt teljesített a mezőny.

Egy mezőgazdasági jármű döntött úgy, hogy elég volt péntekre a versnyautókból, blokkolta az útvonalat, emiatt törölni kellett a második speciálszakaszt, így városi show-val fejezték be a versenyzők a nyitónapot.

Mészáros Lőrinc és Pál Erik házon belüli csatát vívott Molnár Balázzsal és Molnár Gabriellával – utóbbiak mindössze 2 másodperccel maradtak el csapattársaiktól.

Mindennek össze kellett állnia ehhez az eredményhez. A pálya nagyon nagy kihívás volt számunkra, a szűk, keskeny, alapvetően Can-Am-eknek fekvő nyomvonalon nem volt könnyű feladatunk a Forddal. Egy kis házi-meccset is játszunk, hiszen Balázsék 2 másodperccel vannak mögöttünk, de egyelőre minden úgy alakul ahogy terveztük. Az előző versenyhez képest sokkal több mindenre kell figyelnem, terepen megnövekedtek az akadályok és a navigátori teendők. Ha jól értesültünk szombaton tempósabb és hosszabb lesz a pálya, úttörők leszünk első rajtolóként, reméljük minden jól sikerül majd” – nyilatkozta Pál Erik.

foto: Pataky Péter, Báles László

A magyar bajnokságot vezető Miroslav Zapletalt a sebességváltó problémája hátráltatta, de lemaradásuk így is mindössze 21 másodperc. Szombatra így egyszerű a stratégiájuk: tövig kell nyomni a gázt.

„Nem volt jó kezdésünk, a sebességváltónk szenzorja már az SS1 elején elromlott. A második gyorson keményen nyomtuk, hogy behozzunk a lemaradásunkat, de sajnos törölték azt a szakaszt, ami nekünk most nem jött jól. Szombaton négy speciálon lesz lehetőségünk a javításra, az autónk rendben van, azon leszünk, hogy átvegyük a vezetést” – nyilatkozta Marek Sykora, navigátor.

T4Nat kategóriában Molnár Balázsékat Garamvölgyi Zoltán és Takács Antal követi, a harmadik pozíciót pedig Kéry Szilveszter és Bartha Barbara szerezte meg.

„Az első szakasz nagyon jól sikerült, szeretjük a román versenyt, fekszik nekünk ez a terep, éppen ezért már negyedszerre tértünk vissza. Második idővel zártuk az első szakaszt a kategóriánkat vezetjük. Az SS1-után abroncsot váltottunk mert a vizes, füves rész olyan volt, mint egy korcsolyapálya, és mivel a második nap sokkal többet megyünk füves, gazos területen a továbbiakban is ezzel a koncepcióval állunk rajhoz. Ahogy a mondás is tartja: három a magyar igazság és egy a ráadás, mi háromszor már győztünk itt és most szeretnénk negyedszerre is a dobogó tetejére állni” – mondta Molnár Balázs

Szombaton hosszabb távra, 232,77 kilométerre indul el a mezőny, a szervizpark pedig kitelepül a célnál és a rajtnál található tisztásra, ahol tankolózóna is helyet kap.

Garamvölgyi
foto: Pataky Péter, Báles László