Az idei Monacói Nagydíj nem hozott sok izgalmat, de az első körben történtekkel kapcsolatban azért utólag is van miről beszélni. Az Alpine pilótái közötti incidensről pedig még fogunk is, hiszen nem zárható ki, hogy drasztikus lépésre szánja el magát a francia istálló.
Sergio Pérez és Kevin Magnussen hatalmas csattanása mellett Esteban Ocon és Pierre Gasly első körös összeakadása volt a Monacói Nagydíj másik emlékezetes momentuma. A Red Bull és a Haas pilótájának incidensével ellentétben ezt vizsgálták a felügyelők, majd 5 helyes rajtbüntetéssel és 2 büntetőponttal sújtották a csapattársa mellé a Portier-kanyarban beszúró, majd a kontakt után a levegőbe emelkedő Esteban Ocont.
Ocon autóját a 45 perces megszakítás során nem tudták megjavítani – a váltót is ki kellett volna cserélni –, így ő nem állhatott oda az új rajthoz, majd még a verseny alatt bocsánatot kért a közösségi médiában. „A mai eset az én hibám volt, a hely végső soron túl kicsi volt, emiatt pedig bocsánatot kérek a csapattól. Remélem, hogy a csapatnak ma összejön a megérdemelt pontszerzés” – írta azután, hogy a The-Race.com beszámolója szerint az újságíróknak még nem kommentálta a büntetéseket, a balesetről pedig annyit mondott: „nem igazán néztem meg, szóval nem tudok válaszolni.”
Az eset Ocon fedélzeti kamerájából:
Ez Gasly 10. helye révén összejött, ám mivel a balesetkor a két Alpine a 9. és a 10. helyen haladt, a dupla pontszerzés is benne volt a pakliban. Ettől azonban Ocon megfosztotta őket, és könnyen lehet, hogy tettének sokkal súlyosabb következményei is lesznek a Kanadai Nagydíjra kapott hátrasorolásnál és büntetőpontoknál. Bruno Famin, az Alpine csapatfőnöke ugyanis a Canal+ beszámolója szerint rögtön az ütközés után szemtől szemben keményen helyretette Ocont.
„Esteban támadása abszolút nem volt helyénvaló. Pontosan ez az, amit nem akarunk látni, és lesznek következmények. Kemény döntést fogunk hozni. Az első kör a Portier-kanyarban nem az a hely, ahol előzni kell, nem hagyva helyet a csapattársának” – nyilatkozta ezután a feldúlt Famint a Canal+-nak.
Hogy a csapatfőnök mire gondolt a kemény döntés és a következmények alatt, azt nem fejtette ki, de a Sky Sports riportja szerint Famin nem sokkal a baleset után Jack Doohannel, az Alpine tartalékjával beszélgetett a paddockban. Persze lehet, hogy ez semmit nem jelent, de Famin szavai alapján egyáltalán nem elképzelhetetlen, hogy az Alpine fegyelmezési jelleggel kispadra ülteti Ocont, hiszen nem ez az első eset, hogy a versenyzői nem kimondottan a csapat érdekeit szem előtt tartva versenyeznek. Utólag egyébként kiderült, hogy a Mercedes is fenyegette ezzel Nico Rosberget és Lewis Hamiltont, ám ők végül nem lépték meg saját versenyzőjük eltiltását.
Az ütközés Gasly szemszögéből:
Ennél is komolyabb következmény lehetne azt, ha az Alpine felbontaná Ocon idei szezon végén lejáró szerződését, és megválna a 27 esztendős pilótától. Mivel Oconnal kapcsolatban az utóbbi időszakban többször is felmerült, hogy aktívan nézelődik a pilótapiacon, és keresi a lehetőségét annak, hogy 2025-től más csapatban találjon helyet, egy ilyen döntéssel az Alpine lényegében elébe menne a versenyzője távozásának, egyúttal feloldaná az Ocon és Gasly feszült viszonya miatti nehéz helyzetet.
Hiszen a két versenyző közismerten nem kedveli egymást, éppen ezért sokan már azt sem értették, hogy miként lehettek csapattársak. A múltjukat tekintve persze mondhatjuk, hogy eddig az Alpine viszonylag jól kezelte a helyzetet, de már a tavalyi, első közös évükben is voltak súrlódások (rögtön az Ausztrál Nagydíjon összeütköztek), az pedig folyamatosan látszik, hogy mindkettejüknek az a legfontosabb, hogy a másik előtt végezzen – rendszeresen a kifakadások például amiatt, hogy valamelyikük szerint a csapat éppen a másikat favorizálja –, ami nyilván normális, de ha egy – főleg az Alpine helyzetében levő – csapatban a versenyzők minden energiáját csak az erre való odafigyelés köti le, az semmi jót nem szül, és nem segíti az istálló fejlődését.
Emellett eddig is folyamatosan benne volt a levegőben, hogy ha egymás mellé kerülnek a pályán, abból ütközés lesz, és ez nemcsak Ocon miatt van így.
Gigantikus dühkitörés, középső ujját mutogatva őrjöngött az egyik pilóta a Japán Nagydíj után
Ocon megszegte a megállapodást?
Önmagában az elfogadhatatlan, hogy egy versenyző a csapattársának nem hagy elég helyet és ezzel ütközést idéz elő, de a Monacóban történtekhez hozzátesz, hogy Gasly szavai alapján Ocon az előzetesen megbeszéltekkel szembemenve cselekedett.
„Egyszerűen csak csalódott vagyok Esteban miatt, mert ennek nem szabadott volna megtörténnie, már csak a csapat miatt sem. Nem engedhetünk meg magunknak efféle viselkedést. Világos instrukciókat kaptunk a verseny előtt, ez pedig nem lett tiszteletben tartva, a csapattársaddal szemben pedig soha nem lenne szabad akkora kockázatot vállalnod, hogy mindkét autót kiütheted a versenyből. Biztos vagyok benne, hogy beszélni fogunk erről, és a jövőben nem engedhetünk meg magunknak hasonló szituációt” – nyilatkozta Gasly a Sky Sports-nak, majd az írott sajtó képviselőinek részletesebben is beszélt az instrukciókról.
„Világos instrukciókat kaptunk a verseny előtt arról, hogy mit tegyünk, és hogy aki előrébb kvalifikált, azt a hátul levő autónak segítenie kell a verseny alatt. Ez volt a stratégia, de sajnos ez nem történt meg. Egyértelmű, hogy beszélnünk kell, mert ezt nem engedhetjük meg magunknak, különösen egy ilyen szezonban nem” – idézi az Autosport Gasly-t, aki tehát egyértelművé tette, hogy Ocon szembement a csapat akaratával, és megszegte a megállapodást.
A 10. helyen célba érő versenyző ezután hangsúlyozta, centikre voltak attól, hogy mindkét autó kiessen, arra pedig nem akart válaszolni, hogy Ocon agresszivitása annak tudható-e be, hogy ülést akar magának találni 2025-re. „Ő egy profi autóversenyző, és mint ilyen, az ember tudja, mit tehet és mit nem, különösen a csapattársával szemben. Ő egy nagyon jó pilóta, tudja, hogy mit csinál, úgyhogy csak változtatnia kell ezen.”
Az F1-es csapat megerősítette: Mick Schumacher ott van a jelöltjeik között