back to top
2024. november 25. 06:27
Kezdőlap Blog Oldal 173

Leclerc valódi bokszkiállás nélkül nyerte meg a Monacói Nagydíjat

0

Carlos Sainz defektje semmissé lett, Kevin Magnussen pedig megúszta az eltiltást a Monacói Nagydíj első körének zűrzavarában. A folytatásban aztán Charles Leclerc taktikus vezetéssel elsőként juttatta el Ferrariját a célig, így az őt eddig kísérő átkot megszakítva megnyerte hazai futamát.

A rajthoz az első két sort elfoglaló Ferrarik és McLarenek a közepes keverékű gumit választották, mögöttük viszont Russell, Verstappen és Hamilton a keményekre szavaztak. Az élmezőnyben ritkán láthatunk helycserét a startnál az első kanyar közelsége miatt, ám ezúttal Sainz egy egészen életképes kísérletet tett rá. Leclerc első helye nem forgott veszélyben, ám a spanyol látványosan jobban kapta el a rajtot, mint az előle induló Piastri. A spanyol a belső íven a McLaren mellé ért, ám az ausztrál a Ste. Devote-ban ott tartotta magát kívül, és bár a két autó érintkezése árán, de megtartotta a második helyet.

Az ígéretes elrugaszkodás Sainz számára pár másodperccel később tragikus végkifejletet hozott: a Piastrival való érintkezés bal első gumiján defektet okozott, tempóvesztését mögötte Norris azonnal érezte, a spanyol pedig le is parkolt a külső íven, miután nem tudta befordítani Ferrariját a Casino térnél.

Egy ennél jóval látványosabb és zajosabb baleset történt azonban nem sokkal mögötte, a mezőny végén, amikor Magnussen Pérez autója mellé próbálta bebújtatni Haasát a Beau Rivage-ban, ám beszorította őt a Red Bull és a szalagkorlát, amikor még csak első kerekeivel ért riválisa mellé. Az érintkezés megforgatta Pérez autóját, amely a túloldalon elsuhanni próbáló Hülkenberg Haasát is összeszedte, s a Red Bull ijesztő állapotban, három leszakadt kerékkel érkezett nyugalmi helyzetbe. A becsapódási erők nem voltak vészesen nagyok, mindenki gyorsan kiszállt az autójából, ám a temérdek törmelék és a sérült szalagkorlát 40 perces piros zászlós leállást követelt meg.

Rommá tört az egyik Red Bull a monacói futam elején, hosszú idő után jöhet eltiltás az F1-ben (videó)

Magnussen 10 büntetőponttal áll, és ha még egy esetben vétkesnek találják, eltiltás lehet a jussa, ám a felügyelők végül úgy döntöttek, senkit nem szankcionálnak a balesetért. Az FIA közlése szerint egy közelben tartózkodó fotóst a pályakórházba kellett vinni, de ellátás után kiengedték.

Ám még a piros belengetése előtti pillanatokban történt egy harmadik baleset is: az alagút előtt Ocon támadta meg a belső íven csapattársát, Gaslyt, a két Alpine kerekei azonban összeértek, ami elemelte az aszfalttól Ocon autóját, s nagy csattanás, valamint Gasly rádióban elmondott szidalmai közepette ért földet.

A verseny állórajttal folytatódott, a versenyirányítás által kiadott rajtsorrend pedig megmentette Sainz napját, hiszen azon a spanyol az eredeti pozíciójában, a harmadik helyen szerepelt. A leállás azonban máris átformálta a Monacói Nagydíj taktikai képét, hiszen a közepes gumikon rajtolók kemény, a keményen rajtolók pedig közepes keverékre váltottak a bokszban „ingyenesen”, vagyis akár további bokszkiállás nélkül teljesíthetővé vált számukra a futam.

Ez közepes gumikon komolyabb kihívásnak tűnt, így Russell jobban vissza is lassította a Verstappen és Hamilton által alkotott vonatot, mint az előttük álló négyest Leclerc. Előzési lehetőség senki előtt nem nyílt, így Leclerc feladata az volt, hogy ne menjen túl sokkal gyorsabban, mint a Russell vezette sor, mert ha egy bokszkiállásnyi rés keletkezne a két boly között, a 4. helyről Norris bevállalhatna egy újabb kerékcserét, és a friss gumikkal nyomást gyakorolhatna Sainzra.

Az 50. kör után Hamilton, majd Verstappen is új gumikat vételezett, Russell azonban nem követte a példájukat, így védekezésre kényszerült a rá mintegy tíz kör alatt visszazárkózó Red Bull ellen. Verstappen lényegesen erősebb tempója sem volt elég viszont ahhoz, hogy előzési lehetőség nyíljon számára, Russell megőrizte az 5. helyet. A pontzónán kívül láthattunk azért néhány előzést Bottas és a defekt után visszatérő Stroll révén.

Az élen haladó négyes hiába követte szorosan egymást a verseny nagy részében, közöttük sem alakultak ki csaták, így Leclerc a 2021-es és a 2022-es pole-ok idején csalódással végződő versenyei után most először végre dobogóra állhatott hazai futamán, és annak is rögtön a legmagasabb fokára!

Ez volt Leclerc karrierjének 6. F1-es futamgyőzelme, az első a 2022-es spielbergi verseny óta. Piastri a második hellyel idén először, pályafutása során harmadszor dobogós, Sainz pedig már harmadszor ünnepelhetett a monacói pódiumon. Hamilton mögött Cunoda lett a 8., őt pedig az idén először pontszerző Albon és Gasly kettőse követte.

Leclerc megerősítette második helyét a tabellán, s 31 pontra csökkentette a most csak 6. helyen befutó Verstappen mögötti lemaradását.

A verseny végeredménye:

Német Gábor nyerte az ORB, ifj. Érdi Tibor a historic Diósgyőr Rallyt

0

Némileg meglepetés eredménnyel zárult a Diósgyőr Rally az ORB-mezőnyben, ahol nagyszerű teljesítményt nyújtva Német Gábor tudott nyerni Turán Frigyes és Velenczei Ádám előtt. A historic mezőnyben magabiztosan zárt az élen ifj. Érdi Tibor.

Az ORB-mezőnyben Turán Frigyes és Zsíros Gábor bár megtudta nyerni a Diósgyőr Rally első három szakaszát, azonban a negyediken azonnal ledolgozta hátrányát Német Gábor és Németh Gergely és az élre állt. A skodás kettős pedig az első napot is az élen zárta, azonban előnye csupán 6.7 másodperc volt a 10 másodperc büntetést is szerző Turán előtt.

Fotó: Sári Péter

A második napon Német folytatta remeklését, így a nap harmadik szakaszán már egy defekt is belefért előnyükbe, ami ugyanakkor sosem volt túlságosan nagy, de így is az élen tudott maradni és végül megszerezte az első helyet Turán előtt, így az ORB-ben új győztest avattak Diósgyőrben.

A harmadik helyért szinte egész hétvégén Velenczei Ádám és Vánsza Zsolt harcolt Klausz Kristóffal és Papp Tamással, és mindketten küzdöttek az elemekkel, a verseny elején rossz gumikon vezettek, majd vasárnap Klausz autója háromhengeres lett, ami el is döntötte a párharcot, amit Velenczei nyert meg, úgy, hogy még 20 másodperc büntetést is összeszedett.

Fotó: Sári Péter

Az ötödik helyen Trencsényi József és Verba Gábor, míg a hatodikon Tóth Tibor és Szabó József, a hetediken pedig egy első napi árokba esés után Ollé Sándor és Ollé Rebeka ért célba.

Az ORC győztese, Hevesi Norbert és Németh “16V” Péter szerezte meg BMW-vel az abszolút nyolcadik helyet, míg az ORC-ben Marozsi Zsolt és Friedrich László lett a második, miután Balla Tamás és Brunczvik Zoltán borult a Power Stage-en, azonban így is a harmadik helyen végzett.

Fotó: Sári Péter

Az abszolút 9. helyen ért célba a Peugeot Kupát nyerő, tavalyi ORB2-es bajnok Czékmány Norbert és Takács Gábor, akiket a márkakupában Berta László és Császár László követett a második, valamint Kerék Balázs és Váradi Zoltán a harmadik helyen.

A Diósgyőr Rally historic mezőnyében igazolódtak az erőviszonyok, hiszen ifj. Érdi Tibor és Kerék István, Varga Zoltán és Endrész István, valamint Wirtmann Ferenc és Kerekes József is folyamatosan tartva pozíciójukat ért célba az első három helyen ebben a sorrendben. Ifj. Érdi Fordjában az utolsó szakaszon elszakadt a gázbovden, de így győzelme így sem került veszélybe nagy előnye birtokában.

Fotó: Sári Péter

A HUMDA Országos Rally Bajnokság következő versenye június 13-15. között a pécsi Mecsek Rally lesz, ahol a minden magyar mezőny mellett a Historic Eb és a Mitropa Kupa versenyzői is rajthoz állnak.

Eredmények

12 gyorsaságin zajlik majd a júniusi Mecsek Rally

Rommá tört az egyik Red Bull a monacói futam elején, hosszú idő után jöhet eltiltás az F1-ben (videó)

0

Az F1-es Monacói Nagydíj hatalmas balesettel kezdődött: a rajt utáni első kanyart követően, az emelkedőn összeakadt Sergio Pérez és a két Haas, a Red Bull ripityára tört.

A versenyt piros zászlóval megszakították a sok törmelék miatt. Az élő közvetítésben  elsőre nem is látszott, mi történt, ez a visszajátszásokból derült ki: Kevin Magnussen felelőtlenül ment be Pérez mellé a kanyargós padlógázos szakaszon, a Red Bull irányíthatatlanná vált, majd a Haas másik autójával, Nico Hülkenbergével is karambolozott, eltalálva annak hátulját.

Mivel Magnussen már 10 büntetőpontnál jár, és úgy néz ki, ezért a monacói balesetért is fog kapni néhányat, valószínűleg el fogják tiltani a következő futamról, egyben az F1-ben ő lehet az első, akinek a jogosítványában valaha összegyűlik 12 büntetőpont.

A törmelékek takarítása és a szalagkorlát javítása miatt a futam megszakítása viszonylag sokáig tartott. A roncstemetőről az F1 hivatalos X/Twitter oldalán is megtekinthetők képek.

Az eset kívülről, majd alább fedélzeti kamerából:

 

Hogy áll az ORB2-es és ORB3-as bajnokság a Diósgyőr Rally után?

0

Az ORB2-ben két verseny után Rónavölgyi Endre, míg az ORB3-ban Bévárdi Péter vezeti a pontversenyt. 

Az ORB2-ben Rónavölgyi Endre és Aczél András az Esztergom-Nyerges Rally után a Diósgyőr Rallyt is megtudta nyerni, így 7.5 pontos előnyre tett szert a hondás páros. 

A második helyen Tamás Gyula és Sztrakon Bence áll, akik a tragikus baleset miatt félbeszakított szezonnyitón a negyedik helyen zártak, míg a második versenyen a második helyet szerezték meg. 

A bajnokág abszolút értékelésében Baksai László és Erdei Zoltán áll a harmadik helyen, akik az első versenyen a harmadik, míg a másodikon a negyedik helyet szerezték meg, így 11.5 pont a hátrányuk. 

Ruszó Krisztián és Geró Gábor a szezonnyitón még a második helyen végeztek, Diósgyőrben viszont a hetedik helyet szerezték meg, így 19 pont hátránnyal állnak a negyedik helyen. 

Görög Péter és Búzás Róbert az első versenyen még nem tudott célba érni, ugyanakkor a másodikon a harmadik helyet szerezték meg, így Ruszó Krisztiánnal azonos pontszámot gyűjtöttek. 

Az ORB2 nem hivatalos abszolút pontversenye 
1 Rónavölgyi Endre – Aczél András 45
2 Tamás Gyula – Sztrakon Bence 37.5
3 Baksai László – Erdei Zoltán 33.5
4 Ruszó Krisztián – Geró Gábor 26
5 Görög Péter – Búzás Róbert 26
6 Várnai Dávid – Szabó Tamás 19
7 Szetei Norbert – Heszler Ferenc 15
8 Balogh Lajos – Tóth Ádám 11
9 Simon György – Simon Tímea 9
10 Kóródi Koppány – Tímár Tamás 9 

További állás

Fotó: Sári Péter

Az ORB3-ban mezőnyében az Esztergom-Nyerges Rally félbeszakítása után mindenki leadta menetlevelét, így azon a verseny nem szerzett senki sem pontot. 

A Diósgyőr Rally eredménye így a bajnokság állása is egyben, Bévárdi Péter és Kanász Cintia 10 pont előnnyel vezet Géczi László és Péter Pál előtt, míg a harmadik helyen Kovács Dominik és Kovács Zoltán 11 pont hátránnyal áll. 

A bajnokság hivatalos állása az mnasz.hu oldalon fog megjelenni!

A mindkét bajnokság következő versenyére a Mecsek Rallyn kerül sor. 

12 gyorsaságin zajlik majd a júniusi Mecsek Rally

Egy tragikus közös pontja is van a két pilótának, akik a tengerbe zuhantak a monacói F1-es futamon

0

Alberto Ascari és Paul Hawkins az a két versenyző, akik a Monacói Nagydíjon egy baleset következtében a tengerben kötöttek ki. Mindkét pilóta halálának ezen a napon van az évfordulója.

Alberto Ascari és a monacói tenger esete meglehetősen ismert: a kétszeres világbajnok 1955-ben esett be a vízbe a monacói kikötőben, majd négy nap múlva, éppen 69 évvel ezelőtt életét vesztette egy sportautó-balesetben. Tíz évvel később Paul Hawkins is a tengerben kötött ki, majd utána négy nap híján négy évig élt még, mielőtt szintén egy sportautóban bennégett, éppen 55 éve.

Kettőjük közül Ascari volt a sikeresebb, hiszen 192-ben és 1953-ban is megszerezte a világbajnoki címet, és ezekben a szezonokban jó néhány rekordot felállított. Ezek közül akad olyan, amelyet máig nem javítottak meg, ám olyan is előfordult, hogy egy megdönthetetlennek hitt csúcsot már átadtak a múltnak. Alábbi cikkünk első bekezdése, ahogyan manapság mondani szokás, ebből a szempontból rosszul öregedett.

Gyerekeit is óvta saját halálától a Ferrari első vb-győztese, aki hiába élte túl a tengerbe zuhanást

Ami az ausztrál Hawkinst illeti, ő mindössze a második Forma–1-es futamát teljesítette, amikor Monacóban beleesett a tengerbe, utána pedig csak egy további verseny jutott neki az F1-ben. Az akkor még szintén zöldfülűnek számító Jackie Stewart szerint ellenfelének mázlija volt, hogy sérülés nélkül megúszta a bukást. Négy év múlva viszont már a legkevésbé sem volt szerencséje, ugyanis az Oulton Parkban halálos balesetet szenvedett egy sportautó-versenyen.

Tíz évvel Ascari után zuhant a monacói tengerbe, amibe könnyedén bele is halhatott volna az újonc

Kivételes pillanat! Neuville és Wydaeghe a legendás Nordschleifén rallyzott (videó)

0

Különleges tesztet hajtott végre a Hyundai Motorsport a legendás Nordschleifén, ahol rally szakaszként használta Thierry Neuville és Martijn Wydaeghe a pályát. A versenyzők szerepe sem a megszokott volt. 

Nem mindennapi programra került sor a német Nordschleifén! A Hyundai Motorsport ugyanis a 20.8 km-es pályát rally szakaszként használta. 

A főszerepet Thierry Neuville és Martijn Wydaeghe játszotta, akik egy TCR Hyundaijal versenyeztek a legendás pályán, előtte azonban pályabejárás keretében még rallyn használt itinert is kellett sa párosnak készítenie. 

A versenyzők szerepe pedig a különleges program alkalmával fel is cserélődött, hiszen Wydaeghe is vezetett, miközben Neuville az itinert olvasta. 

“A Nordschleife az egyik legnagyobb kihívást jelentő pálya, kicsit hasonló a Finn Rally pályáihoz, csak éppen aszfalton – mondta Thierry Neuville. – Igen, igazából ehhez a rallyhoz tudnám hasonlítani, mert még az itinerben is vannak hasonló dolgok.” 

A különleges tesztet az alábbi videókban lehet megtekinteni.

Leclerc és Senna köre is remek, de egy másik brazil talán még nagyobb csodát tett Monacóban

0

Jelenleg Charles Leclerc pole pozíciós köre jelenti az etalont, a régmúltból pedig Ayrton Senna 1988-as körét szokás minden idők legjobb monacói körének tekinteni. Azonban előfordul, hogy észre sem vesszük, vagy legalábbis hamar elfelejtjük a csodát: ez történt egy másik brazil versenyzővel a hercegségben.

A monacói pole pozíció mindig is különleges, és nem csak azért, mert talán itt a legfontosabb a rajtelsőség. Ha valaki a szűk utcai pályán a leggyorsabbnak bizonyul, az mindig remek vezetői képességekről tesz tanúbizonyságot. Ezért illeti meg most minden dicséret Charles Leclerc-t, és ezért szokás minden idők talán legjobb körének tekinteni Ayrton Senn 1988-as körét, amivel valósággal agyonverte a mezőnyt. Ám előfordul, hogy a csodát a mezőny hátsó részében kell keresni: ez történt 1992-ben is, amikor Roberto Moreno kvalifikálta magát a futamra a történelem egyik, ha nem a legrosszabb F1-es csapatával.

Verstappen nem vette el a rekordot Sennától, és a Senna-autó sem a pole-t Leclerc-től a monacói időmérőn

Ha azt nézzük, hogy a brazil pilóta csupán öt alkalommal szerzett pontot F1-es karrierje során, mondhatnánk, hogy feledhető pályafutáson van túl a csúcskategóriában. Ugyanakkor volt néhány bravúros teljesítménye, kezdve azzal, hogy miután hazájából az Egyesült Királyságba költözött, megnyerte a Fordmula Ford Festival 1980-as kiírását, miközben egyáltalán nem beszélt angolul. Ami pedig a Forma–1-et illeti, az 1987-es Ausztrál Nagydíjon a körönként másodpercekkel lassabb AGS-szel a hatodik helyen ért célba, míg három évvel később bebiztosította a Benetton kettős győzelmét Szuzukában. A legnagyobb csodát viszont 1992-ben, abszolút a mezőny végén hajtotta végre.

„Alapvetően még mindig megvolt bennem az akarat, hogy részt vegyek a Forma–1-ben – nyilatkozta pár éve a Motor Sport Magazine-nek. – Ez volt az első lehetőség, amely ’92-ben kínálkozott számomra. Kaptam egy hívást egy monacói fickótól, aki kiadta nekem a lakását. Azt mondta, hogy »nézd, van egy csapat, amelyik elmegy Brazíliába, te ott vagy, és a pilóták nem akarnak többé ennek a fickónak vezetni«. Azt mondtam, hogy »amíg minden futamon rögtön a megérkezéskor fizet, addig elvállalom«. Minden fordulóban találkoztam Andreával, és ő átadott nekem egy borítéknyi pénzt, én pedig maradtam az állásomban. Ilyen egyszerű volt a dolog.”

A Moreno által emlegetett Andrea nem volt más, mint Andrea Sassetti, az 1992-ben az F1-ben szereplő Andrea Moda tulajdonosa. A közvélemény által minden idők legrosszabb istállójának tekintett alakulatról most nem írunk részletesen, mivel ezt korábbi cikkeinkben megtettük. Legyen elég annyi, hogy debütáló hétvégéjükön Morenónak csupán három kört kellett teljesítenie, hogy a csapat a követező fordulóra is megkapja az indulási engedélyt. Csapattársa, Perry McCarthy kocsija pedig „csak a show kedvéért” volt a bokszban.

20 éve leplezték le a Stiget, akit korábban majdnem megölt minden idők legrosszabb F1-es csapata

„Nem sok mindenük volt, csak egy új autó darabjai és egy csomó jó ember, akik megpróbálták összerakni az egészet” – idézte fel a csapat első, brazíliai hétvégéjét Moreno. Nem véletlen, hogy az előkvalifikáción nem kevesebb mint 16 másodperccel maradt el Bertrand Gachot-tól, és a helyzet Barcelonára sem javult számottevően.

„Arra kértek, hogy parkoljam le az autót a Circuit de Cataluyna hátsó egyenesében, mert a hátsó szárny leeshetett volna – emlékezett vissza. – Ezt megtagadtam, visszahajtottam a bokszba, és csak ott parkoltam le. Utána ránéztem az autóra, és azt gondoltam, hogy »nem olyan rossz ez, van egy csomó nagyon készséges emberünk, akiket ismerek, akik keményen dolgoznak«. Luciano Guazzeroni és barátja, Borgovich: két szerelő a Colonitól, valamint a mérnököm, Hayden Burvill, akivel leültem. Azt mondtam, hogy »miért nem próbálunk meg legalább az előkvalifikáción továbbjutni? Legalább egy autót rakjunk össze, és nézzük meg, mit tudunk csinálni«!.”

Imolában aztán már jóval közelebb voltak ahhoz, hogy legalább a szabadedzéseken és az időmérőn elindulhassanak, de akkor még nem sikerült a bravúr. Moreno azonban a soron következő Monacói Nagydíjat tekintette a legnagyobb lehetőségnek. Nem véletlen, hogy a csapat még külön készült is annak érdekében, hogy a hercegségben minél jobban teljesítsenek. Mint kiderült, erre szükség is volt, mert az autó alapvető hiányosságokkal rendelkezett.

„Egy nagyon kis pályára mentünk Bariba, Rómától délre – árulta el. – Ott csak első, második és harmadik sebességi fokozattal tudtam végigmenni a kanyarokon, de rájöhettünk, hogy nincs meg a szűk monacói kanyarokhoz szükséges kormányszög. Szóval Hayden dolgozott ezen és a differenciálműn is, mindig is elég érzékeny voltam a difi beállításaira. Nem is futottunk teljes kört, csak három-négy kanyart, amelyek nagyon jók voltak Monacóra. Meglehetősen elégedetten távoztam.”

Mint disznó a jégen – ennyire volt tragikus látvány minden idők legrosszabb F1-es csapata (videó)

Monacóban akkoriban még csütörtökön kezdődött a hétvége, így a pilótáknak legkésőbb szerdáig a helyszínre kellett érniük. Abban az időben még lazább volt a menetrend, így Moreno megtehette, hogy igencsak későn ment ki a pályára. Ennek során pedig már akkor igyekezett fejben felkészülni a másnapi megpróbáltatásokra.

„Éjfélkor motorral tettem egy kört a pályán, és minden kanyarban megálltam – mondta. – Levettem a sisakomat, leültem a földre, és elképzeltem, ahogyan minden egyes kanyarban a legjobbat hozom ki magamból, mintha a versenyautóban ülnék, és minden részletre gondoltam. Aztán motorral megtettem néhány kört, végiggondolva mindent, amin keresztülmentem. Ezek voltak az utolsó gondolataim, mielőtt lefeküdtem. Reggel fél hatkor kellett kelnem, az előkvalifikáció hát órakor kezdődött, nem volt szabadedzés.”

Közvetlenül az előkvalifikáció előtt Moreno olyan állapotba került, amelyet minden versenyző nagyon jól ismer. „Leginkább arra emlékszem, hogy az autóban ültem, és senki nem szólhatott hozzám, senki nem tudta elterelni a figyelmemet – magyarázta. – Fejben a körömet teljesítettem, és azon morfondíroztam, hogy mit kell tennem, és mindenen, amire az előző este gondoltam. Valahogy mégis végigcsináltuk.”

Az előkvalifikáción négy továbbjutó hely volt kiadó, Moreno pedig nemhogy továbbment, de a harmadik pozíciót szerezte meg, fél másodperccel lemaradva Michele Alboreto Arrowsa mögött. Ez akkora bravúr volt, hogy még az ellenfeleknek is feltűnt. „A legtöbb csapatnál mindenki felállva tapsolt, amikor az időmérő előtt a bokszba hajtottam – fogalmazott. – Hihetetlen érzés volt, amire most elérzékenyülve gondolok vissza. Annyira egyedi érzés volt, hogy örökre megmarad az emlékezetemben.”

Ezt érdemes megnézni: dokumentumfilm készült a valaha volt legrosszabb F1-es csapatról

Ezzel azonban még csak annyit ért el, hogy ott lehessen a szabadedzéseken és a normál időmérőn, a futamon történő indulási jogot utóbbin kellett kiharcolnia. A kvalifikáción harmincan vettek részt, a versenyen viszont már csak huszonhatan állhattak rajthoz. Bár az Andrea Modára jellemző módon adódtak problémák, Morenónak végül sikerült elcsípnie a továbbjutást.

„A motorban már csak negyven kilométer maradt – kezdte a visszaemlékezést az időmérőre. – Lényegében egy extra hűtőrendszert kellett találnunk, amelyet, azt hiszem, a ferraris vagy benettonos barátaimtól kaptam meg. Charlie Whiting [versenyigazgató] lejött ellenőrizni, hogy jól szereltük-e be ezt az extra hűtőt, nehogy kiessen. Teljesítettem a körömet, amivel a tizenkettedik vagy a tizenharmadik helyre kerültem, aztán tizenöt perccel a vége előtt bejöttem a bokszba, mert elrepedt a kipufogó. Egy szerelőnek oda kellett adnom a kesztyűmet, hogy ne égesse meg a kezét. Feltettük a második szett gumit, de a bal első kerék nem akart lejönni. Azt mondtam, hogy »felejtsétek el, menjünk ki három új abronccsal!«. Be akartuk indítani az autót, de ez nem sikerült. Ott ültem, és néztem, ahogyan az időm egyre lejjebb kerül a rangsorban, de sikerült. Az utolsó helyen álltam a rajtrácson.”

Moreno 5,4 másodperccel maradt el a pole pozíciót megszerző Nigel Manselltől, de ami ennél jóval fontosabb, hogy 4 századdal megelőzte a továbbjutásról már lecsúszó Eric van de Poelét. Végül aztán csak tizenegy kört tudott megtenni, mielőtt motorhiba miatt kiállt, de ez nem különösebben érdekelte. „Soha nem gondoltunk a versenyzésre – hangsúlyozta. – Az Andrea Moda számára az volt a siker, hogy valahova kvalifikáltuk az autót.”

Morenónak ez volt az egyetlen futama az Andrea Modával, amelyet még az idény befejezése előtt kitiltottak a Forma–1-ből. 1995-ben még a Fortival teljesített egy idényt, ahol ugyancsak nem szerzett pontot. Ettől függetlenül pozitívan tekint vissza pályafutására. „Szerintem hihetetlen volt, nagyszerű munkát végeztünk ott – utalt az Andrea Modára. – A Formula Ford Festival megnyerése, az amerikai karrierem feladása az F1-ért a nyolcvanas évek közepén, a pontszerzés az AGS-szel, a dobogó a Benettonnal: volt néhány örömteli pillanatom a pályafutásom során, amely teljes emberré tesz.”

Kegyetlen lassúság és más semmi – ezek a Forma–1 történetének legrosszabb csapatai?

Jól szerepelt Jobbágy Ákos és Maricsek Miklós Szlovákiában

0

Nagyszerűen szerepelt kategóriájában Jobbágy Ákos és Maricsek Miklós a Szlovák Rally Bajnokság idei második futamán, a Rally Tatry-n. 

Hét gyorsasági és 77 km versenytáv várt a Szlovák Rally Bajnokság idei második versenyén, a Rally Tatryn induló 63 fős mezőnyre, köztük Jobbágy Ákosra és Maricsek Miklósra, akik egy Ford Fiesta R1T19 versenyautóval álltak rajthoz. 

A fordos magyar párosnak nem volt könnyű dolga, elég csak azt említeni, hogy a záró szakaszra eső érkezett, azonban Jobbágyék autóján száraz gumik voltak. 

A nehéz versenyt végül a CEZ értékelés 22., a CEZ3 kategória 10. Helyén zárta a magyar kettős, akik emellett a szlovák abszolút értékelés 36., és szlovák 2WD mezőny 20., valamint a 6-os kategória hatodik helyen zártak, úgy, hogy ebben a kategóriában Rally4-es és R2-es autók ellen kellett harcolniuk. 

A versenyt abszolútban a szlovák Robert Kolcák és Emil Horniacek nyerte Skoda Fabia RS Rally2-vel a Rally2-es Forddal induló Vlastimil Majercák és Jakub Slovák, valamint a cseh skodás Karel Trneny és német Christian Doerr előtt. 

Nagyszerűen szerepeltek a magyar indulók a Mitropa Kupa szlovén versenyén

0

A szlovén Velenje Rallyval folytatódott a Mitropa Kupa idei szezonja, melyen hasonlóan a korábbi versenyekhez ismét nagyon jól szerepeltek a magyar versenyzők. 

A Velenje Rallyn 11 gyorsasági szakasz és 132.3 km versenytáv várt a 70 fős mezőnyre, köztük nyolc magyar párosra. 

A Mitropa Kupa értékelésében Hadik András és Juhász István kezdett a legjobban, azonban a fordos kettőst a folytatásban megelőzte a 2022-es német bajnok skodás Philip Geipel – Katrin Becker páros, így a háromszoros magyar bajnok és a Mitropa Kupa tavalyi győztese a második helyet tudta megszerezni 19.5 másodperc hátránnyal. 

A Mitropa Kupa értékelésének legjobb 10 helyezettje közé a miskolci pároson kívül még a pécsi László Zoltán és Balázs Zsolt Skodával, Bodolai László és Deák Attila Forddal és ifj. Kanyik Antal és Greffer Lajos Rally4-es Peugeot-val tudott bekerülni, míg Merencsics Árpád és Gerebitz Márk Rally4-es Forddal a 13. helyet szerezte meg. 

A Historic Mitropa Kupában Mang Huba és Béres “Unicum” Attila az 5. helyen ért célba Skoda Favorittal. 

Kocsis Imre és Bakos István Citroen C2 R2-vel, valamint Bencs Zoltán és Bencs Gábor Honda Civic-kel sajnos nem tudott célba érni. 

A verseny abszolút értékelésében a szlovén Rok Turk és Blanka Kacin volt a leggyorsabb Hyundai i20 N Rally2-vel, akik 37.3 másodperccel előzték meg a skodás cseh Philip-brit Kohn – Tom Woodburn párost. A harmadik helyen Geipel, míg a negyediken Hadik zárt. 

A Mitropa Kupa következő versenye a pécsi Mecsek Rally lesz. 

12 gyorsaságin zajlik majd a júniusi Mecsek Rally

Tömegbalesettel indult 50 éve a Monacói Nagydíj, de nem ezért gyászolt a Forma–1

0

50 évvel ezelőtt rendezték az 1974-es Monacói Nagydíjat, amely tömegbalesettel indult, és Ronnie Peterson győzelmével ért véget. Ugyanezen a napon halt bele sérüléseibe az a pilóta, aki balesete nélkül talán szintén ott lehetett volna a hercegségben.

Fél évszázada két fontos esemény történt, amelyek egyaránt a Forma–1-hez kapcsolódnak. Az egyik az 1974-es Monacói Nagydíj, amelyet napra pontosan 50 esztendővel ezelőtt rendeztek meg, és amelyen csupán kilencen értek célba. Egyvalaki viszont már nem lehetett ott, ugyanis azokban az órákban vesztette életét egy korábbi baleset következtében.

Ami a versenyt illeti, a pole pozíciót Niki Lauda szerezte meg, 3 tizeddel megelőzve Clay Regazzonit, akinek köszönhetően a Ferrari kisajátította az első sort. Mögöttük Ronnie Peterson és Patrick Depailler volt a sorrend, de utóbbinál motort kellett cserélni, amit nem tudtak időben végrehajtani, így a rajtrács végére száműzték.

Honfitársa, Jean-Pierre Jarier élt a lehetőséggel, és lerajtolta a svéd versenyzőt, ahogyan a Ferrarik között is helycsere történt. A Sainte Devote-on még probléma nélkül átment a mezőny, a Massanet felé tartó vágtában viszont óriási káosz alakult ki a hátsó régióban. A láncreakciót Denny Hulme idézte elő, aki megpróbált bebújni Jean-Pierre Beltoise mellé, ám kettőjüknek már nem volt hely. Emiatt az 1967-es világbajnok a falnak csapódott, míg ellenfelének eltört a felfüggesztése.

Embed from Getty Images

Itt azonban még messze nem volt vége: a mögöttük érkezők beletapostak a fékbe, ám Vittorio Brambilla túl későn reagált, így belerohant Arturo Merzarióba, aki így eltalálta Brian Redman autóját, amely Carlos Pacénak ment neki, Jacky Ickx szárnya pedig a brazil pilóta kocsija miatt sérült meg. Tim Schenken át tudott vergődni a romokon, ám a túlságosan is optimista Vern Schuppan hátulról felöklelte őt.

A kilenc érintettből négyen egyáltalán nem tudtak továbbmenni, míg Beltoise és Brambilla a bokszutcáig jutottak, és ott adták fel a versenyt, Hasonló sors várt Schenkenre is, csak ő éppen a kikötőnél állt meg, és ott szállt ki az autójából. Összesen tehát heten estek ki az 1. körben, csak Ickx és Schuppan voltak képesek érdemben folytatni a körözést, bár befejezni ők sem tudták a viadalt.

Manapság egy ilyen után szinte biztos, hogy félbeszakítanák a versenyt, ám akkoriban más idők járta, és folytatódhatott a küzdelem. A 3. körben Peterson megelőzte Laudát, és már Laudát vette volna üldözőbe, ám a Rascasse-ban megcsípte a falat, ezért megpördült. Jarier így könnyedén visszavette a harmadik helyet, ahogyan Jody Scheckter és Mike Hailwood is el tudott menni a Lotus mellett, Carlos Reutemann-nak, viszont ez nem sikerült: az argentin versenyző nekiment Petersonnak, de ő húzta a rövidebbet, és a falnak vágódott.

Az akkor 30 éves pilóta viszont versenyben maradt, és próbált visszazárkózni az élmezőnyre. Hailwooddal nem kellett vesződnie, hiszen a kilencszeres gyorsaságimotoros-világbajnok szintén összetörte az autóját, Scheckter mellett pedig el tudott menni. A 21. körben pedig Regazzoni hibázott, aki ugyancsak megforgott a Rascasse-ban, és visszaesett az ötödik helyre. Lauda így átvette a vezetést, Peterson pedig már a harmadik pozícióban haladt.

Embed from Getty Images

Utóbbi hadjárata tovább folytatódott, és a Sainte Devote-ban Jarier-t is maga mögé utasította. Lauda ekkor 5 másodperccel vezetett, és bár vetélytársa gyorsabb volt nála, a későbbi háromszoros világbajnok mindent megtett annak érdekében, hogy maga mögött tartsa. Ez egy ideig sikerült is, ám a 33. körben a Mirabeau kijáratánál gyújtáshiba lépett fel, így Peterson átvette a vezetést, míg a Ferrari az Uszodánál végleg megadta magát.

Innentől kezdve a svéd versenyző könnyedén nyert, előnye közel fél perc volt Scheckter előtt, aki azért tudta megelőzni Jarier-t, mert a Shadow pilótája a sikánnál véletlenül kikapcsolta a gyújtást. Mögöttük Regazzoni, Emerson Fittipaldi és John Watson lett a pontszerzők sorrendje, utóbbi kettő már körhátrányban ért célba. Az év későbbi világbajnoka ezzel hat forduló után 24 ponttal vezette a tabellát, 2-vel megelőzve Regazzonit és 3-mal Laudát.

Gyászolt az F1

Ugyanezen a napon, a futam óráiban életét vesztette Silvio Moser, aki 1966 és 1971 között jó néhány nagydíjhétvégén részt vett. Sőt, nem sokkal korábban tért volna vissza a mezőnybe, így könnyen lehet, hogy Monacóban is versenyzett volna. A sors azonban másképp rendelkezett, és 31 nappal a hercegségbeli futam előtt végzetes balesetet szenvedett.

Moser 1941. április 24-én született Zürichben. Miután a Formula Juniorban, a Forma–3-ban, a Formaa–2-ben és sportautózásban is szép eredményeket ért el, az F1-ben is lehetőséget kapott. „Big Silv”, vagyis magyarul „Nagy Silv” az 1966-os Német Nagydíj hétvégéjén kapott először lehetőséget, de akkor egyrészt F2-es autóval indult, másrészt a futamon nem vett részt.

Később további tizenkilenc alkalommal volt ott a mezőnyben, ebből tizenkétszer állt rajthoz a versenyen, kétszer pedig pontszerző helyen ért célba. Az 1968-as Holland Nagydíjon ötödikként, míg a következő évi Watkins Glen-i megmérettetésen hatodikként intették le. Érdekesség, hogy az 1970-es charade-i hétvégén – amikor egyébként nem kvalifikált a versenyre – maga Mauro Forghieri, a Ferrari legendás technikai igazgatója ment át a garázsába, hogy segédkezzen az összetört autó megjavításában.

Utolsó futamát 1971-ben teljesítette Monzában, de tervben volt, hogy az április 28-án esedékes Spanyol Nagydíjon visszatér a mezőnybe. Három nappal korábban azonban részt vett a Monzai 1000 km-es futamon. Hogy miért egy csütörtöki napon rendezték a futamot, arra az a válasz, hogy Olaszországban akkor ünneplik a felszabadulás napját, ezért munkaszüneti nap volt.

Embed from Getty Images

Moserék sokáig kifejezetten jól szerepeltek, és a 174 körös 144. körében vezettek a 2000 köbcentiméteres kategóriában. Ekkor viszont az események tragikus fordulatot vettek: az Ascari-sikánból kifelé menet egy felfüggesztéshiba miatt az autó a svájci versenyzővel a volán mögött hirtelen kitört jobbra, a korlátnak csapódott, majd eltalált egy autót, amely a futam elején meghibásodott, és azóta a pálya mellett állt.

Moser súlyos belső és feji sérüléseket szenvedett, amiben minden bizonnyal a hibás biztonsági öv is közrejátszott. Utóbbi annak tudatában nem meglepő, hogy a becsapódás hatására elrepedt a sisakja. A mentőautó több mint 5 perccel a baleset után ért a helyszínre, majd lassú tempóban vitte el az orvosi központba, ahonnan azonnal a milánói Niguarda-kórházba szállították, és még aznap este fejműtéten esett át.

Másnap az állapota továbbra is aggasztó volt, ezért a család döntésére a svájci Locarno-kórházba került. Ott ismét megoperálták a fejét, és bár nem nyerte vissza az eszméletét, biztatónak tűnt a helyzet. Később azonban állapota hirtelen súlyosbodott, és 31 nappal a baleset után szervezete feladta a küzdelmet. Feleségét és hétéves fiát hagyta hátra, de szülei is túlélték, később mindkettőjüket mellé temették el.