back to top
2024. november 25. 08:32
Kezdőlap Blog Oldal 174

Tömegbalesettel indult 50 éve a Monacói Nagydíj, de nem ezért gyászolt a Forma–1

0

50 évvel ezelőtt rendezték az 1974-es Monacói Nagydíjat, amely tömegbalesettel indult, és Ronnie Peterson győzelmével ért véget. Ugyanezen a napon halt bele sérüléseibe az a pilóta, aki balesete nélkül talán szintén ott lehetett volna a hercegségben.

Fél évszázada két fontos esemény történt, amelyek egyaránt a Forma–1-hez kapcsolódnak. Az egyik az 1974-es Monacói Nagydíj, amelyet napra pontosan 50 esztendővel ezelőtt rendeztek meg, és amelyen csupán kilencen értek célba. Egyvalaki viszont már nem lehetett ott, ugyanis azokban az órákban vesztette életét egy korábbi baleset következtében.

Ami a versenyt illeti, a pole pozíciót Niki Lauda szerezte meg, 3 tizeddel megelőzve Clay Regazzonit, akinek köszönhetően a Ferrari kisajátította az első sort. Mögöttük Ronnie Peterson és Patrick Depailler volt a sorrend, de utóbbinál motort kellett cserélni, amit nem tudtak időben végrehajtani, így a rajtrács végére száműzték.

Honfitársa, Jean-Pierre Jarier élt a lehetőséggel, és lerajtolta a svéd versenyzőt, ahogyan a Ferrarik között is helycsere történt. A Sainte Devote-on még probléma nélkül átment a mezőny, a Massanet felé tartó vágtában viszont óriási káosz alakult ki a hátsó régióban. A láncreakciót Denny Hulme idézte elő, aki megpróbált bebújni Jean-Pierre Beltoise mellé, ám kettőjüknek már nem volt hely. Emiatt az 1967-es világbajnok a falnak csapódott, míg ellenfelének eltört a felfüggesztése.

Embed from Getty Images

Itt azonban még messze nem volt vége: a mögöttük érkezők beletapostak a fékbe, ám Vittorio Brambilla túl későn reagált, így belerohant Arturo Merzarióba, aki így eltalálta Brian Redman autóját, amely Carlos Pacénak ment neki, Jacky Ickx szárnya pedig a brazil pilóta kocsija miatt sérült meg. Tim Schenken át tudott vergődni a romokon, ám a túlságosan is optimista Vern Schuppan hátulról felöklelte őt.

A kilenc érintettből négyen egyáltalán nem tudtak továbbmenni, míg Beltoise és Brambilla a bokszutcáig jutottak, és ott adták fel a versenyt, Hasonló sors várt Schenkenre is, csak ő éppen a kikötőnél állt meg, és ott szállt ki az autójából. Összesen tehát heten estek ki az 1. körben, csak Ickx és Schuppan voltak képesek érdemben folytatni a körözést, bár befejezni ők sem tudták a viadalt.

Manapság egy ilyen után szinte biztos, hogy félbeszakítanák a versenyt, ám akkoriban más idők járta, és folytatódhatott a küzdelem. A 3. körben Peterson megelőzte Laudát, és már Laudát vette volna üldözőbe, ám a Rascasse-ban megcsípte a falat, ezért megpördült. Jarier így könnyedén visszavette a harmadik helyet, ahogyan Jody Scheckter és Mike Hailwood is el tudott menni a Lotus mellett, Carlos Reutemann-nak, viszont ez nem sikerült: az argentin versenyző nekiment Petersonnak, de ő húzta a rövidebbet, és a falnak vágódott.

Az akkor 30 éves pilóta viszont versenyben maradt, és próbált visszazárkózni az élmezőnyre. Hailwooddal nem kellett vesződnie, hiszen a kilencszeres gyorsaságimotoros-világbajnok szintén összetörte az autóját, Scheckter mellett pedig el tudott menni. A 21. körben pedig Regazzoni hibázott, aki ugyancsak megforgott a Rascasse-ban, és visszaesett az ötödik helyre. Lauda így átvette a vezetést, Peterson pedig már a harmadik pozícióban haladt.

Embed from Getty Images

Utóbbi hadjárata tovább folytatódott, és a Sainte Devote-ban Jarier-t is maga mögé utasította. Lauda ekkor 5 másodperccel vezetett, és bár vetélytársa gyorsabb volt nála, a későbbi háromszoros világbajnok mindent megtett annak érdekében, hogy maga mögött tartsa. Ez egy ideig sikerült is, ám a 33. körben a Mirabeau kijáratánál gyújtáshiba lépett fel, így Peterson átvette a vezetést, míg a Ferrari az Uszodánál végleg megadta magát.

Innentől kezdve a svéd versenyző könnyedén nyert, előnye közel fél perc volt Scheckter előtt, aki azért tudta megelőzni Jarier-t, mert a Shadow pilótája a sikánnál véletlenül kikapcsolta a gyújtást. Mögöttük Regazzoni, Emerson Fittipaldi és John Watson lett a pontszerzők sorrendje, utóbbi kettő már körhátrányban ért célba. Az év későbbi világbajnoka ezzel hat forduló után 24 ponttal vezette a tabellát, 2-vel megelőzve Regazzonit és 3-mal Laudát.

Gyászolt az F1

Ugyanezen a napon, a futam óráiban életét vesztette Silvio Moser, aki 1966 és 1971 között jó néhány nagydíjhétvégén részt vett. Sőt, nem sokkal korábban tért volna vissza a mezőnybe, így könnyen lehet, hogy Monacóban is versenyzett volna. A sors azonban másképp rendelkezett, és 31 nappal a hercegségbeli futam előtt végzetes balesetet szenvedett.

Moser 1941. április 24-én született Zürichben. Miután a Formula Juniorban, a Forma–3-ban, a Formaa–2-ben és sportautózásban is szép eredményeket ért el, az F1-ben is lehetőséget kapott. „Big Silv”, vagyis magyarul „Nagy Silv” az 1966-os Német Nagydíj hétvégéjén kapott először lehetőséget, de akkor egyrészt F2-es autóval indult, másrészt a futamon nem vett részt.

Később további tizenkilenc alkalommal volt ott a mezőnyben, ebből tizenkétszer állt rajthoz a versenyen, kétszer pedig pontszerző helyen ért célba. Az 1968-as Holland Nagydíjon ötödikként, míg a következő évi Watkins Glen-i megmérettetésen hatodikként intették le. Érdekesség, hogy az 1970-es charade-i hétvégén – amikor egyébként nem kvalifikált a versenyre – maga Mauro Forghieri, a Ferrari legendás technikai igazgatója ment át a garázsába, hogy segédkezzen az összetört autó megjavításában.

Utolsó futamát 1971-ben teljesítette Monzában, de tervben volt, hogy az április 28-án esedékes Spanyol Nagydíjon visszatér a mezőnybe. Három nappal korábban azonban részt vett a Monzai 1000 km-es futamon. Hogy miért egy csütörtöki napon rendezték a futamot, arra az a válasz, hogy Olaszországban akkor ünneplik a felszabadulás napját, ezért munkaszüneti nap volt.

Embed from Getty Images

Moserék sokáig kifejezetten jól szerepeltek, és a 174 körös 144. körében vezettek a 2000 köbcentiméteres kategóriában. Ekkor viszont az események tragikus fordulatot vettek: az Ascari-sikánból kifelé menet egy felfüggesztéshiba miatt az autó a svájci versenyzővel a volán mögött hirtelen kitört jobbra, a korlátnak csapódott, majd eltalált egy autót, amely a futam elején meghibásodott, és azóta a pálya mellett állt.

Moser súlyos belső és feji sérüléseket szenvedett, amiben minden bizonnyal a hibás biztonsági öv is közrejátszott. Utóbbi annak tudatában nem meglepő, hogy a becsapódás hatására elrepedt a sisakja. A mentőautó több mint 5 perccel a baleset után ért a helyszínre, majd lassú tempóban vitte el az orvosi központba, ahonnan azonnal a milánói Niguarda-kórházba szállították, és még aznap este fejműtéten esett át.

Másnap az állapota továbbra is aggasztó volt, ezért a család döntésére a svájci Locarno-kórházba került. Ott ismét megoperálták a fejét, és bár nem nyerte vissza az eszméletét, biztatónak tűnt a helyzet. Később azonban állapota hirtelen súlyosbodott, és 31 nappal a baleset után szervezete feladta a küzdelmet. Feleségét és hétéves fiát hagyta hátra, de szülei is túlélték, később mindkettőjüket mellé temették el.

Ismét odaért az újoncok dobogójára Molnár Martin a brit F4-ben

0

Snettertonban, a brit Forma–4-es bajnokság idei harmadik versenyhétvégéjén áll rajthoz Molnár Martin. A Virtuosi Racing magyart pilótája jól kezdett, és a háromból az első futamon rögtön dobogós lett az újoncok értékelésében.

A brit Forma–4-es versenynaptár legtechnikásabb pályáján csap össze a mezőny ezen a hétvégén a Norfolkban fekvő Snettertonban, ahová szombatra az eső is megérkezett, így az F4-esek időmérő edzését és első futamát is vizes pályán rendezték. Az időmérőn Martin végül a 13. helyet szerezte meg, amivel újfent csapata legjobbja lett.

Az első futamnak a 12. rajtkockából vághatott neki, és a 10. pozícióban, a Virtuosi legjobbjaként, egyben a harmadik legjobb újoncként intette le a kockás zászló. Ezzel a 15 esztendős versenyző immár harmadszor végzett az idén a top 3-ban az újoncok között, hiszen az előző hétvégén, Brands Hatch-ben ez már kétszer összejött neki.

Molnár Martin, Snetterton, Virtuosi Racing
Fotó: Jakob Ebrey Photography

„A tempónk egész nap jó volt, az időmérőn végig az 5. és a 7. hely között álltam, de az utolsó körömben hibáztam az egyik kanyarban, kis híján a fűre sodródtam, és ott benne maradt 6 tized. Az első futamon így a 12. helyről indulhattam, és mivel most először versenyeztem esőben, nem tudtam, hogy mire számítsak a rajtnál. Végül jól sikerült a verseny, a tempónk itt is jó volt, csak beragadtam az egyik ellenfelem mögé. A végén beküldték a biztonsági autót, ami után már csak egy versenykörünk maradt, amiben majdnem sikerült előznöm, de a harmadik szektorban nem tudtam elég közel kerülnöm ott, ahol próbálkozhattam volna, így maradtam a 10. helyen” – értékelt Martin.

A hétvége java még hátra van, holnap magyar idő szerint 10:30-tól rendezik a második, 14:35-től pedig a harmadik futamot.

A szezon legnehezebb pályáján folytatódik Molnár Martin brit F4-es szezonja

Bévárdiék magabiztosan nyerték az ORB3 diósgyőri versenyét

0

Bévárdi Péter és Kanász Cintia magabiztosan nyert a Diósgyőr rally ORB3-as mezőnyében Géczi László és Kovács Dominik előtt. 

Az ORB3-as mezőnyben Rimár Tamás és Csicsely Pál kezdett a legjobb formában Diósgyőrben, azonban Bévárdi Péter és Kanász Cintia a második szakasztól átvette a vezetést, és helyüket többé már nem is adták át másnak, végül pedig a ladás páros magabiztosan tudott nyerni azt követően, hogy Rimárék kiállni kényszerültek. 

Fotó: Sári Péter

A második helyen Géczi László és Péter Pál tudott célba érni 51.7 másodperc hátránnyal, míg őket Kovács Dominik és Kovács Zoltán 7.8 másodperccel követték a harmadik helyen. 

A Diósgyőr Rally vasárnap az ORB/ORC és Historic mezőny számára hat szakasszal folytatódik.

Diósgyőr Rally, az ORB3 nem hivatalos végeredménye 
1 #403 Bévárdi Péter – Kanász Cintia Lada 2107 28:08.9
2 #407 Géczi László – Péter Pál Lada 2107 +51.7
3 #419 Kovács Dominik – Kovács Zoltán Opel Astra F +59.5
4 #402 Bíró Gergő – Bíró Balázs Opel Astra GSI +1:00.2
5 #421 Kerekes Bence – Szőllős Róbert Lada VFTS +1:02.3
6 #409 Molnár Ferenc – Kása Ferenc Honda Civic VTI +1:52.8
7 #416 Kosztolányi László – Horváth Szimonetta Lada 2101 +2:02.5 (0:10)
8 #406 Bartha Nándor – Farkas Martin Peugeot 206 +2:14.6 (0:40)
9 #404 Krámpek Nándor – Krámpek Viktória Lada 2107 +2:16.0
10 #405 Lipóczky Dániel – Spath Szabolcs BMW E36 +2:47.9 (0:40)

További eredmények

Rónavölgyiék nyertek a Diósgyőr Rally ORB2-es mezőnyében

0

Rónavölgyi Endre és Aczél András rajt-cél győzelmet aratott a Diósgyőr Rally ORB2-es mezőnyében Tamás Gyula és Baksai László előtt. 

Rónavölgyi Endre és Aczél András a hatból három szakaszt tudott megnyerni a Diósgyőr Rally ORB2-es mezőnyében, így ahol végül rajt-cél győzelmet aratott a hondás kettős. 

A második helyet Tamás Gyula és Sztrakon Bence szerezte meg, akik 6. másodperces hátránnyal követték Rónavölgyiéket az R2-es Peugeot-val. 

A harmadik helyet úgy tűnik, hogy Baksai László és Erdei Zoltán szerezte meg, azonban Görög Péter és Búzás Róbert eredménye még módosulhat a végeredmény megállapításáig, így esetlegesen még a citroenes párosé is lehet a harmadik pozíció. 

A mezőny az utolsó szakaszon mindent beleadott, amit jól jelez, hogy a Power Stage-et nyerő Békési Richárd és Bernát Martin Zsolt mögött Görög Péter 4.3, Lenkey Ákos és Lenkey-Drótos Cintia, valamint Szetei Norbert és Heszler Ferenc 4.5, valamint Baksai Lászlóék és Tamás Gyuláék egyaránt 6.1 másodperccel maradtak el a legjobb eredménytől. 

Diósgyőr Rally, az ORB2 nem hivatalos végeredménye 
1 #201 Rónavölgyi Endre – Aczél András Honda Civic Type-R 40:21.9
2 #204 Tamás Gyula – Sztrakon Bence Peugeot 208 R2 +6.1
3 #203 Baksai László – Erdei Zoltán Lada VFTS +31.7
4 #208 Görög Péter – Búzás Róbert Citroen C2 VTS +33.9
5 #220 Várnai Dávid – Szabó Tamás Ford Fiesta R2T +54.4
6 #215 Békési Richárd – Bernát Martin Zsolt BMW 320 +1:01.1
7 #219 Lenkey Ákos – Lenkey-Drótos Cintia Lada 21013 +1:04.7
8 #212 Szetei Norbert – Heszler Ferenc Peugeot 208 R2 +1:12.4 (0:10)
9 #216 Forgács István – Varga Péter Lada 2101 +1:27.7
10 #202 Ruszó Krisztián – Geró Gábor Lada VFTS +1:34.8 

További eredmények

Érdiék magabiztosan vezetnek a Diósgyőr Rally Historic mezőnyében

0

Ifj. Érdi Tibor és Kerék István minden szakaszt megnyerve vezetik a Diósgyőr Rally historic mezőnyének versenyét Varga Zoltán és Wirtmann Ferenc előtt. 

Az erőviszonyoknak megfelelően ifj. Érdi Tibor és Kerék István veretlen maradt a Diósgyőr Rally öt megtartott szakaszán a historic mezőnyben, így 2:04.4 perccel vezet a Ford Sierrával Varga Zoltán és Endrész István előtt, míg a BMW-s párost Wirtmann Ferenc és Kerekes József 53.5 másodperccel követi a Ford Escorttal. 

Német Gáborék vezetnek a Diósgyőr Rally első napjának végén

A historic mezőny utolsó szakaszát etappá kellett nyilvánítani rádiós probléma miatt. 

Eredmények 

Verstappen nem vette el a rekordot Sennától, és a Senna-autó sem a pole-t Leclerc-től a monacói időmérőn

0

Charles Leclerc 2021 és 2022 után szerzett ismét rajtelsőséget a Monacói Nagydíjon, mellőle Oscar Piastri rajtolhat a Senna-festésű McLarennel. Max Verstappen hibázott a Q3-ban, de Fernando Alonso és Sergio Pérez már az első szakaszban elbúcsúzott.

Az időmérőre is folytatódott a várhatóan az egész hétvégére kitartó száraz időjárás Monacóban, de a Q1 enélkül is hagyományosan kíméletlen a mezőnnyel, ahogy 20 versenyző próbál egyidejűleg helyet találni magának és gyorskört futni a 3,3 kilométeres városi pályán.

Az időzítés a kvalifikáció első harmadában kulcsfontosságú volt, és eleinte az edzéseken remeklő Leclerc érezte úgy, hogy mellényúltak ezzel a Ferrarinál, miután némi várakozás után a forgalomba küldték ki őt használt gumikon, de a monacói végül könnyen megoldotta a továbbjutás feladatát.

A mezőny első feléből azonban így is több versenyző akadt, aki már az első, 18 perces szakaszban veszélybe került. A szintén remek tempót mutató McLarennel Lando Norris a kiesőzónában tartózkodott, amikor megkezdte sorsdöntő gyorskörét. Sikerült kiharcolnia a folytatást, ellenben Fernando Alonso és Sergio Pérez egyaránt ráfizetett a forgalmi helyzetre: a spanyol 16. lett, és Imola után zsinórban a második hétvégén ragadt a Q1-ben, a mexikói pedig a 18. helyezése révén a tavalyihoz hasonló nehéz helyzetbe került Monacóban. Búcsúzott még Logan Sargeant és a két Sauber, a leggyorsabb kört pedig az első szakaszban George Russell jegyezte.

Utóbbi persze vajmi kevés jelentőséggel bírt, hiszen a Q2-nek mindenki tiszta lappal vágott neki. Ezúttal a McLarenek álltak az eredménylista élére, csak a hajrában férkőzött be Norris és Piastri közé Verstappen.

Kiesett Esteban Ocon, Nico Hülkenberg, Daniel Ricciardo, Lance Stroll és Kevin Magnussen, idén először jutott azonban Q3-ba Pierre Gasly és Alexander Albon. Az idén eddig küszködő Alpine franciája az ötödik legjobb időt futotta meg ebben a szakaszban, kitörő örömének pedig a csapatrádióban a nyilvánosság számára hallhatóan is hangot adott.

A Q3-ban az első gyorskörök után Leclerc állt az élre, 1:10,418-as idejénél azonban csak 26 ezreddel maradt el Piastri, valamint 149-cel Verstappen. A második nekifutásokra azonban szinte mindenki javítani tudott, Verstappen jelentős kivételével, aki visszavett, miután jelzése szerint eltalálta a falat. Leclerc 1:10,270-re javította az etalont, a szinten gyorsuló Piastri pedig ezzel már nem tudta tartani a tempót, maradt második. A második sor is Ferrari-McLaren sormintát tartalmaz Sainz és Norris révén, akiket Russell követ. Verstappen a 6. helyig csúszott vissza a végén, mögötte Hamilton, Cunoda, Albon és Gasly sorakozik majd az első tíz helyen a vasárnap közép-európai idő szerint 15 órakor startoló Monacói Nagydíjon.

A Red Bull címvédője számár extra téttel is bírt ez az időmérő, zsinórban kilencedik pole-jával úgyanis megdöntötte volna Ayrton Senna rekordját – ez viszont nem jött össze, a két háromszoros bajnok így egyaránt nyolcas sorozattal áll most ezen lista élén.

A Ferrari 250. pole-ját szerző Leclerc karrierje során harmadszor ért el rajtelsőséget hazai pályáján, ám a dobogóra még sohasem állhatott fel. Vajon most megfordul a szerencséje?

Az időmérő végeredménye:

 

Német Gáborék vezetnek a Diósgyőr Rally első napjának végén

0

Német Gábor nagyszerű tempóval folytatták szombat délután a Diósgyőr Rallyt, és Turán Frigyes büntetése után az első helyen fejezték be az ORB második futamának első napját. 

A délelőtti verseny után Turán Frigyes és Zsiros Gábor még 9.2 másodperc előnnyel rendelkezett a Diósgyőr Rallyn Német Gábor és Németh Gergely előtt, míg a harmadik helyen Klausz Kristóf és Papp Tamás 18.8 másodperc hátránnyal álltak. 

Turán Frigyes hibátlan maradt a Diósgyőr Rallyn szombat délelőtt

A délutáni első szakasz azonban Németéknek sikerült a legjobban és 9.7 másodperccel mindenkinél gyorsabbak voltak, így összetettben 5 tizeddel az élre álltak a délelőtt során három szakaszt nyerő Turánékat megelőzve. 

A nap utolsó előtti szakaszán Turán válaszolni tudott és hét tizedmásodperc előnnyel ismét visszavették az első helyet. 

Fotó: Sári Péter

A szombati utolsó szakaszon is Turán Frigyes 2.6 másodperccel ugyan gyorsabb volt Német Gábornál, azonban Friciék 10 másodperces büntetést kaptak miután megérintettek egy lassítót, így a napot végül Német zárta az élen 6.7 másodperc előnnyel. 

Légy biztonságban a II. Hell Diósgyőr Rallyn is, vigyázz magadra!

Klausz Kristóf megtudta tartani a harmadik helyet, míg Velenczei Ádám és Vánsza Zsolt két lassító érintés miatt 20 másodperc büntetéssel 25.8 másodperccel követik Kristófékat. 

A 2WD mezőnyben sokáig vezetett ifj. Fogarasi Attila és Toloczkó Péter, azonban a napot végül a Rally4-es Ford műszaki hibája miatt nem tudták befejezni. Így a 2WD mezőnyben és a Peugeot Kupában is Czékmány Norbert és Takács Gábor áll az élen a szombati verseny végén. 

Az ORC-ben Hevesi Norbert és Németh “16V” Péter vezet. 

Vasárnap újabb hat szakasz vár az ORB/ORC mezőnyre. 

Fotó: Sári Péter

Diósgyőr Rally, állás 6 szakasz után 
1 #4 Német Gábor – Németh Gergely Skoda Fabia RS Rally2 35:15.0
2 #33 Turán Frigyes – Zsiros Gábor VW Polo GTI R5 +6.7 (0:10)
3 #2 Klausz Kristóf – Papp Tamás Skoda Fabia Rally2 evo +28.6
4 #22 Velenczei Ádám – Vánsza Zsolt Skoda Fabia Rally2 evo +54.4 (0:20)
5 #6 Trencsényi József – Verba Gábor Skoda Fabia Rally2 evo +1:34.3
6 #7 Tóth Tibor – Szabó József Skoda Fabia Rally2 evo +2:07.4
7 #8 Ollé Sándor – Ollé Rebeka Skoda Fabia R5 +3:30.0 (0:10)
8 #31 Hevesi Norbert – Németh “16V” Péter BMW E36 (ORC) +3:34.6
9 #18 Czékmány Norbert – Takács Gábor Peugeot 208 Rally4 +4:02.7
10 #15 Berta László – Császár László Peugeot 208 Rally4 +4:16.3 

További eredmények

Rallye Rádió

Diósgyőr Rally, ORB időterv
Május 25., szombat 

07:58 SS1 Középgaradna 1 17.96 km Turán 10:17.8 / 1. TURÁN, 2. Német, 3. Klausz
09:01 SS2 Sáta 1 6.95 km Turán 3:26.4 / 1. TURÁN, 2. Német, 3. Velenczei
10:29 SS3 Parasznya 1 7.4 km Turán 3:53.1 / 1. TURÁN, 2. Német, 3. Klausz
12:12 SS4 Középgaradna 2 17.96 km Németh 10:07.6 / 1. NÉMET, 2. Turán, 3. Klausz
13:15 SS5 Sáta 2 6.95 km Velenczei 3:23.1 / 1. TURÁN, 2. Német, 3. Klausz
14:43 SS6 Parasznya 2 7.4 km Velenczei 3:52.4 / 1. NÉMET, 2. Turán, 3. Klausz

Május 26., vasárnap 
08:03 SS7 Borsodbóta 1 14.67 km
09:01 SS8 Mályinka 1 18.24 km
10:04 SS9 Bükkszentkereszt 1 6.4 km
13:02 Borsodbóta 2 14.67 km
14:00 Mályinka 2 18.24 km
15:03 SS12 Bükkszentkereszt 2 6.4 km 

Hatalmas adok-kapok a Diósgyőr Rally ORB3-as mezőnyében

0

Szoros verseny alakult ki az ORB3-as mezőnyben is a Diósgyőr Rallyn, ahol Bévárdi Péter vezet Rimár Tamás előtt az első kört követően. 

Az ORB3-as mezőnyben Rimár Tamás és Csicsely Pál kezdett a legjobban, miután a hondás kettős megnyerte az első szakaszt, azonban a következő két pályán Bévárdi Péter és Kanász Cintia volt a leggyorsabb, így féltávnál a ladás kettős mehet az élen állva szervizelni, 5.1 másodperc előnnyel. 

Jelenleg úgy tűnik, hogy ketten tudnak harcolni a győzelemért, azonban a harmadik helyre többen is pályázhatnak, hiszen ezt a pozíciót három szakasz után Géczi László és Péter Pál foglalja el, akik 10.9 másodperccel előzik meg Bíró Gergőt és Bíró Balázst, 13 másodperccel pedig a Kerekes Bence – Szöllös Róbert és a Kovács Dominik – Kovács Zoltán kettőst. A hetedik helyen álló Szabó Zoltán és Kuli József is csak 15.7 másodperccel van lemaradva a harmadik helytől. 

Légy biztonságban a II. Hell Diósgyőr Rallyn is, vigyázz magadra!

A teljesen nyitott csata pedig még három szakaszon át fog folytatódni. 

Diósgyőr Rally, az ORB3-as mezőny állása 3 szakasz után 
1 #403 Bévárdi Péter – Kanász Cintia Lada 2107 14:05.3
2 #401 Rimár Tamás – Csicsely Pál Honda Civic Type-R +5.1
3 #407 Géczi László – Péter Pál Lada 2107 +23.9
4 #402 Bíró Gergő – Bíró Balázs Opel Astra GSI +34.8
5 #421 Kerekes Bence – Szőllős Róbert Lada VFTS +36.9
6 #419 Kovács Dominik – Kovács Zoltán Opel Astra F +36.9
7 #415 Szabó Zoltán – Kuli József Lada 2105 +39.6
8 #416 Kosztolányi László – Horváth Szimonetta Lada 2101 +53.1
9 #409 Molnár Ferenc – Kása Ferenc Honda Civic VTI +56.5
10 #405 Lipóczky Dániel – Spath Szabolcs BMW E36 +1:05.9 

További eredmények

Leclerc megállíthatatlan, a 3. edzést is behúzta Monacóban

0

A második után a harmadik szabadedzésen is Charles Leclerc volt a leggyorsabb a Monacói Nagydíjon, Max Verstappen azonban felzárkózott mögé a második helyre, mintegy jelezve, hogy azért a Red Bullt sem szabad leírni. Leclerc valós előnye ugyanakkor valószínűleg nagyobb, mint amennyivel megelőzte a címvédőt.

Ahogyan az általában lenni szokott a 3. szabadedzések esetében, kissé álmoskásan indult a tréning, így az első 10 percben csak három versenyző (Lewis Hamilton, George Russell és Kevin Magnussen) iratkozott fel a tabellára. Amikor pedig Valtteri Bottas személyében érkezett volna a negyedik is, a finn mért idő helyett piros zászlót idézett elő azzal, hogy a 15-ös kanyar kijáratán nekikoccant a falnak, amitől megsérült a jobb első felfüggesztése, ő pedig a Rascasse-ban már nem tudott elfordulni és leparkolta a Saubert.

Bottas kicsit megmunkálta a jobb első felfüggesztést:

A nagyjából 5 perces megszakítás után mér sietősebb volt a mezőnynek, így hirtelen elkezdtek záporozni a mért idők. És a hibák is, mivel a pénteki naphoz hasonlóan most sem volt egyszerű összerakni egy kört Monacóban – előbb Magnussen látogatta meg a Mirabeau, majd Hamilton a Sainte Devote bukóterét. Emellett pedig a forgalommal is többeknek meggyűlt a baja: Verstappent a Tabac-kanyar után, a Haas dán pilótáját pedig az alagútban tartották fel csúnyán.

Ami a köridőket illeti, mire mindenki lejárta az első szett lágy gumiját (kivéve az Aston Martinokat, ők ugyanis közepes gumikon köröztek), kettős Ferrari-elsőség alakult ki. Leclerc tegnapi formáját átmentve már jóval azelőtt az élre állt, hogy Sainz csatlakozott hozzá a második helyen, majd folyamatosan szorította lejjebb a lécet, egészen 1:11.977-ig. Sainz ettől 3, a 3. helyre besoroló Verstappen pedig már 4 tizeddel maradt el. Utánuk Cunoda, Piastri, Norris, Albon, Magnussen, Hamilton, Gasly volt az első 10 sorrendje, de a hétszeres világbajnok ekkorra már a második lágy szettjét koptatta, és azzal lépett előre.

Az utolsó 20 percbe lépve érkezett Russell is egy friss lágy garnitúrán, és 1:12.2-vel ő már a 2. helyre jött be, de rögtön utána a Leclerc-től mindössze 11 századdal elmaradó Alonso letaszította onnan. Messze volt ugyanakkor még a vége, és szépen sorban a többiek is megkapták az új lágy szettet.

Leclerc az első mért körében elvette, Sainz viszont nem, és 2 ezredre zárkózott csapattársára, de aztán a monacói is összerakott egy jó kört, és a Rascasse elfékezése ellenére 6 tizedet adott a spanyolnak. Verstappen ehhez hozzászagolni sem tudott, és 0,726 másodperces lemaradással még Alonsót sem előzte meg.

A Mercedes számára biztató, hogy bár az ő hátránya is 6 tizedre rúgott, de Hamilton feljött a két Ferrari mögé a 3. helyre. De csak addig, amíg a többek között George Russellt leidiótázó (a Mercedes pilótája az alagút után feltartotta őt) Lando Norris és Cunoda Júki nem jött be elé, majd Verstappen nem talált még néhány tizedet, és nem ugrott fel a 2. helyre. Hátránya azonban így is tetemes, közel 6 tized maradt.

Az utolsó 5 percbe lépve továbbra is láthattunk javításokat: Piastri 0,532 másodperces hátránnyal átvette Verstappentől a 2. helyet, majd Russell is bejött Sainz elé, így ekkor Leclerc, Piastri, Verstappen, Russell, Sainz, Norris volt az első 6 sorrendje. A címvédőnek azonban volt válasza, nem is akármilyen, és 2 tizeden belülre lopózott az időközben a bokszba hajtó Leclerc-hez, majd Hamilton férkőzött be a top3-ba, valamivel több mint 3 tizedre a monacóitól.

Az utolsó percben Verstappen még elkezdett egy jónak ígérkező kört, de miután több mint 1 tizeddel gyorsabb volt Leclerc-nél az első szektorban, a másodikban nagyjából 3 tizedet kapott tőle, majd be sem tudta fejezni a kört, mert a Rascasse előtt forgalomba került.

Az utolsó javító így végül Pérez lett, aki a 14. helyről ugrott fel az 5.-re. Leclerc első helye tehát megmaradt, és valószínűleg a monacói valós előnye ennél is nagyobb, hiszen akkor már nem ment mért kört, amikor a legjobb állapotban volt a pálya.

Schumacher bizarr balesete, felboruló Sauber és Baumgartner hősies küzdelme – 20 éves a 2004-es Monacói Nagydíj

0

A Forma–1 hivatalos YouTube-csatornáján negyed órás összefoglalót tett közzé a két nap híján napra pontosan 20 évvel ezelőtt rendezett 2004-es Monacói Nagydíjról, mi pedig ennek kapcsán felidéztük, miért volt különleges ez a verseny.

Hiába volt a 18 futamos szezon mindössze 6. versenye, mire 20 évvel ezelőtt a Forma–1-es mezőny Monacóba ért, mindenki tudta, hogy Michael Schumachert és a Ferrarit nem lehet megállítani. A maranellói istálló dominanciájának utolsó évére ugyanis olyan autót épített, amivel még saját magát is meglepte, majd Schumacherrel az első 5 versenyt egyaránt megnyerte. És nemcsak simán megnyerte, hanem közben mindenkit letarolt, így a Hercegségben is kinézett egy újabb vörös diadal.

Az F2004-esnek azonban nem igazán feküdt a szűk monacói pálya, vagy legalábbis nem jött ki az a fölénye, ami a többi helyszínen, így Schumacher csak az ötödik helyre kvalifikált. Ebben persze benne volt az is, hogy jócskán megtankolták az autóját, amit a hatszoros világbajnok kihasznált, és az első kerékcserék során feljött a 6.-ról a 3. helyre, majd amikor Fernando Alonso az alagútban összeütközött a lekörözött Ralf Schumacherrel, újabb pozíciót nyert.

Monacói Nagydíj rajt, 2004
Szokatlan látvány volt a Ferrarikat az 5. és 6. helyen látni a rajtnál / Fotó: Scuderia Ferrari Press Office

A baleset miatt beküldött Safety Car alatt az élete első és egyetlen pole pozícióját szerző, egyben első futamgyőzelmére hajtó Jarno Trulli aztán másodszor is kiállt az élről, míg Schumacher kint maradt, mert Ross Brawn úgy vélte, inkább meg kell próbálniuk rámenni a győzelemre azzal, hogy a német megpróbál 17 kör alatt 17 másodperces előnyt kiautózni az olasszal szemben, hogy a második cseréje után a Renault elé térhessen vissza.

Hogy ez sikerült-e volna neki, azt viszont már soha nem tudhattuk meg – Brawn utólag azt mondta, szerinte meglehetett volna, mivel Schumacher a könnyebb autóval gyorsabb lett volna – , a biztonsági autós fázis utolsó körében a gumikat és fékeket melegítő Ferrari-pilótát ugyanis az alagútban a falba tette a mögötte körhátrányban ugyanezt csináló Juan Pablo Montoya. Az F2004-es három keréken még visszatért a bokszba, de természetesen megjavítani nem lehetett, így Schumacher és a Ferrari makulátlan mérlege odalett, a versenyt pedig az élete első és egyetlen győzelmét szerző Trulli nyerte. Hogy Schumachert mennyire dühítette az eset, mi sem mutatta jobban, minthogy a garázsban odavágta a falhoz a sisakját frusztráltságában.

Embed from Getty Images

Trulli pályafutása első és egyetlen győzelmét ünnepelhette 2004-ben, Monacóban 

Elveszett gyémánt, fejre álló Sauber és Baumgartner majdnem pontszerzése

A 2004-es Monacói Nagydíjon azért történt még egy-két emlékezetes eset. Az első mindjárt az első körben, amikor Christian Klien a Grand Hotel hajtűben beleállt a falba. Ebben persze még semmi különös nem lenne, hiszen rengetegen megtették ezt már ott az évek során, ám az osztrák pilóta Jaguarjának orrkúpján ott figyelt egy igen értékes gyémánt. A csapat ezen a versenyen ugyanis az Ocean’s Twelve című hollywoodi filmet reklámozta (a főszereplők, azaz George Clooney, Brad Pitt és Matt Damon egyaránt jelen voltak), amihez a Steinmetz Group öt darab, biztosítatlan gyémántot bocsátott a Jaguar rendelkezésére, hogy ezeket az autók orrára erősítsék.

Embed from Getty Images

Az ominózus gyémánt 

A Klien R5-ösén levő gyémántot azonban az ütközés után soha többet nem látta senki, ami nem meglepő, lévén az autót az ütközés után még több mint 2 órán át nem kerülhetett vissza a csapathoz, hiszen Monacóban nincs pálya melletti szervizút, így logisztikailag lehetetlen megoldani a visszaszállítást addig, amíg le nem intik a versenyt.

Klien balesete után nem sokkal aztán jött egy sokkal nagyobb bukás, amit szerencsére mindenki megúszott épp bőrrel. Szato Takuma BAR-jának Honda motorja ugyanis elkezdte megadni magát, végül pedig a Tabac-kanyar előtt „durrant el”, sűrű fehér füsttel terítve be a pályát. A japán mögött érkezők szó szerint semmit nem láttak, ami miatt rögtön meg is történt a baj: a McLarenjét szinte állóra fékező David Coulthardba belerohant Giancarlo Fisichella, majd a Sauber ráborult a jobb oldali védőkorlátra.

A glória előtti időkben egy ilyen esésben mindig benne volt a kockázat, hogy a pilóta feje is ütést kap, de Fisichella szerencsére megúszta, és sikerült kikászálódnia az oldalán álló kocsiból.

Fisichella mászik ki a Sauberből:

Végül pedig meg kell említenünk a Forma–1-ben első és egyetlen teljes idényét futó Baumgartner Zsoltot is, aki a bárminemű autóversenyzésre teljességgel alkalmatlan Minardival a 9. helyen, azaz egy pozícióra az utolsó pontszerző helytől ért célba. Jóllehet, ez egyben az utolsó helyet is jelentette, és a magyar versenyző 6 kört kapott Trullitól, önmagában az is csoda, hogy végigment, a Minardijában ugyanis elszállt a szervo, így anélkül kellett 77 kört birkóznia a szervóval is leginkább egy traktor vezethetőségét produkáló autóval. Ami pedig késett, nem múlt, hiszen három versennyel később, Indianapolisban összejött az olasz kiscsapatnak győzelemmel felérő pontocska.
Baumgartner Zsolt az uszodai sikánban:

Embed from Getty Images