back to top
2024. november 28. 22:37
Kezdőlap Blog Oldal 93

Hamarosan gazdát cserélhet minden idők legdrágább F1-es autójának titulusa

0

Új rekord születhet minden idők legdrágább Forma–1-es autójának terén, amennyiben az RM Sotheby’s árverésén az előre becsült összegért sikerül eladni a Mercedes egyik legendás versenygépét.

Noha minden idők legdrágább autójának, a 2022-ben a Mercedes által 135 millió euróért értékesített Mercedes 300 SLR Uhlenhaut Coupé-nak ilyen szempontból a nyomába sem érhet, az RM Sotheby’s árverésén új rekord születhet minden idők legdrágább F1-es autójának terén. A jelenlegi, 2013-ban felállított csúcsot Juan Manuel Fangio 1954-es Merecdes W196R-je tartja 30 millió dollárral, amit az idén szintén egy W196-os dönthet meg.

A több szempontból is példátlan árverésen az Indianapolis Motor Speedway Museum, azaz az indianapolisi pálya múzeumának tulajdonában levő összesen 11 autó kerül árverésre. Az RM Sotheby’s közülük a Fangio először egy 1954-es, vb-n kívüli futamon vezette azt Buenos Aires-ben, majd a kocsi megkapta az áramvonalas karosszériát és Moss kezei között vett részt az 1955-ös Olasz Nagydíjon, amelyen leggyorsabb kört ért el, de a kockás zászlót motorhiba miatt nem láthatta meg.

Mercedes W196R
Mercedes W196R / Fotó: RM Sotheby’s

A 2023-ig a Ferrari legutóbbi Le Mans-i győztes autójának számító 250 LM-el Jochen Rindt és Masten Gregory vett részt az 1965-ös Le Mans-i 24 óráson és nyert. A kocsit az RM Sotheby’s nem árazta be, ami annak tükrében talán érhető, hogy egy másik példány tavaly Monterey-ben nem kelt el. Azt akkor 18-20 millió dollár közé taksálták.

A gyűjtemény kiemelt darabja továbbá Craig Breedlove Spirit of America-Sonic I nevű, 1965-ös szárazföldi sebességrekord-döntésre használt autója. Ez volt az első kocsi, amely a világon áttörte a 600 mérföld/órás határt, és 5 éven át tartotta az abszolút rekordot. Breedlove utólag elmondta, ennél a sebességnél az első kerekek többnyire nem érintkeztek az úttal, úgyhogy gyakorlatilag repült az autó.

Árverésre kerül még egy, Michael Schumacher által az első teljes F1-es szezonja, azaz 1992 elején használt Benetton B191-es; egy 1966-os Holman-Moody Ford GT MkIV, illetve egy 1957-ben Sebringben győzelmet arató Chevrolet Corvette SS Project XP64-es sportautó; valamint több, 20. század eleji Grand Prix-autó is, mint egy 1908 Mercedes Brookland-Semmering Rennwagen, egy 1907-es Itala, egy 1928-as Bugatti Type 35B Grand Prix, egy 1911 Laurin & Klement Racer, valamint egy 1911-es Mercedes 22/40 “Colonial Car” Touring is.

Ferrari 250LM, 1965
Ferrari 250 LM / Fotó: RM Sotheby’s

„Ezen járművek némelyike a világ valaha volt legjelentősebb eladásra került autói lesznek. A Moss/Fangio W196-ostól kezdve a Le Mans-győztes 250 LM-ig, beleértve a szárazföldi sebességrekordot megdöntő autóig ezek nem csupán jelentős kocsik, hanem az autógyűjtés csúcsát jelentik – olvashatók Gord Duff, az RM Sotheby’s aukciók globális vezetőjének szavai a cég honlapján. – Szinte semmihez nem lehet őket hasonlítani, és nagyszerű érzés, hogy egy ilyen nemes ügyért kerülnek eladásra.”

A nemes ügy az, hogy újra akarják gondolni az IMS múzeumát, mivel új struktúrákat és installációkat, interaktív tárlatokat és élményeket terveznek, valamint biztosítani szeretnék a múzeum hosszú távú pénzügyi stabilitását.

Eladták Räikkönen egykori autóját – Hamilton és Senna gépe után a 3. legdrágább McLaren lett

Sajtó: Még az idén komoly változás lehet a Rally Világbajnokságon

0

A világ egyik legnagyobb hírügynöksége, a Reuters forrásai szerint még az idén tulajdonost válthat a Rally Világbajnokság. 

A Rally Világbajnokság tulajdonosa jelenleg a WRC Promóter GmbH, mely az osztrák Red Bull cégből és a német KW 25 befektetési társaságból áll. 

A Reuters forrásokra hivatkozva azonban arról írt, hogy a WRC-sorozat eladásra kerülhet még az idén. 

A hírügynökség ezt belső forrásokra hivatkozva írta meg, a Reuters értesülései szerint a WRC Promóter a tulajdonosváltást a JPMorgan Bank segítségével bonyolítaná le, nagyjából 500 millió euróért. 

A Reuters írásában az is szerepel, hogy a tárgyalások már zajlanak, azonban nem biztos, hogy sikerrel fog járni. 

A JPMorgan nem kívánta kommentálni az ügyet a Reutersnek, míg a WRC Promótert alkotó két cég ugyancsak nem reagált a megkeresésre. 

A hírügynökség azt is megírta, hogy az új tulajdonos Amerikából érkezhet. 

A WRC Promóter a Rally Világbajnokság mellett az Európa-bajnokságnak is tulajdonosa, a Reuters írásában azonban az nem szerepel, hogy az ERC új tulajdonosa is lenne a WRC Promóter utódja, ezáltal elképzelhető, hogy a kontinens bajnokság nem kerülne új kezekbe. 

Biztosra vehető a 2026-os USA Rally, a jövőben akár 15 verseny is lehet a WRC-ben

0

Simon Larkin, a WRC Promóter versenyekért felelős igazgatója egy friss interjú alkalmával kijelentette, hogy biztos a 2026-os amerikai versenyben, továbbá elképzelhetőnek tartja, hogy akár 15 verseny is lehet a WRC-naptárban. 

“Egészen biztosan megrendezésre kerül 2026-ban az USA Rally – jelentette ki Simon Larkin, a WRC Promóter versenykért felelős igazgatója a BlackBook Motorsport oldalnak. – Nagyszerű a kapcsolatunk Tennessee-vel, Chattanoogával, Nashville-lel, és ők is a verseny létrehozásáért dolgoznak.” 

Az amerikai WRC-futam azonban jó eséllyel nem kap majd támogatást a kormánytól, helyette egy névadó szponzor biztosíthatja a verseny anyagi hátterét. 

“Az Egyesült Államok versenye más, mint a WRC-naptár más futamai, itt nem várható, hogy a kormány állami támogatást fog biztosítani, ezzel tisztában kell lenni. Egy ideig eltartott, amíg az igazgatótanácsunkkal sikerült ezt megértetni, de végül sikerült. A megoldás egy névadó szponzor lehet, ami kapcsán a szervezők jól haladnak. A verseny bár jó eséllyel nem tud profitot termelni majd, jó eséllyel így is sikerült a rendezést megoldani.” 

Az állami támogatás hiánya miatt az Ír Rally megrendezése végül nem tud megtörténni 2025-ben, azonban Larkin szerint ez a verseny is jó irányba halad és a jövőben sikerülhet létrehozni. Ez pedig akár 15-re is emelheti a versenyek számát egy évben. 

Több, mint gép címmel filmsorozat készült az M-Sport csapatáról

“Három versenyből álló projektről tárgyalunk az Ír Rally kapcsán, a megbeszélések pedig Lengyelországban, Lettországban is zajlottak, legközelebb pedig a Közép-Európa Rally idején fogunk tárgyalni. Ha megfelelően alakulnak a dolgok, akár 15 versenyre is nőhet a WRC-futamok száma egy szezon során, ehhez azonban komoly indok kell. Tudjuk, hogy a rallysport más, mint az F1, vagy a MotoGP, mert a versenyeink egy hetet vesznek igénybe és nem néhány napot, tehát a versenyek számának emelése csak nyomós indok mellett fog megtörténni. A WRC-nem nem feltétlenül jó a sok verseny.” 

A versenyek számának esetleges növeléséről azonban könnyen lehet, hogy már nem a WRC Promóter fog dönteni. Erről azonban egy következő cikkünkben írunk.

Nézd élőben a Barum Rally kvalifikációját!

0

Péntek délelőtt rendezik a Barum Rally kvalifikációját a 2.77 km-es Oldřichovice szakaszon. A cikkben lévő videóval élőben követhető az esemény.

A kvalifikáció pénteken 09:31-kor fog kezdődni.

Barum Rally 2024 – Minden infó egy helyen

Amíg kezdődik az idei, kedvcsinálóként tekintsük meg a tavalyi kvalifikációt.

A Hyundai két világbajnoki sorozatban indul a jövőben?

0

A Hyundai Motorsport a közeljövőben dönt arról, hogy milyen bajnokságokban indul, Cyril Abiteboul csapatfőnök azonban nem zárja ki, hogy a WRC-ben és a WEC-ben is egyaránt részt fog venni a koreai gyártó. 

Fontos hetek következnek a Hyundai Motorsport számára, miután a WRC-ben komoly eséllyel pályázhat a pilóták, navigátorok és gyártók világbajnoki címére is, azonban a következő időszakban születhet döntés a koreai gyártó jövőbeni tevékenységéről is. A Hyundai tervezi a belépést a WEC-sorozatba is, az pedig, hogy ez miként érinti a WRC-programot a következő hetekben fog kiderülni. 

Két évig biztosan marad a Hyundai, de a WRC folytatásnak több feltétele van

„Nem erősíthetem meg, hogy a több világbajnoki sorozatban is rajthoz fogunk állni is, ez része annak, amit bejelenthetnek vagy sem Szöulban a következő hetekben – mondta Cyril Abiteboul, a Hyundai Motorsport vezetője a Dirtfishnek. – Sok a találgatás, különböző lehetőségeket tanulmányoztunk. Egy dolgot meg tudok erősíteni, számíthat ránk és a Hyundai Motorsport stábjára a következő évben a WRC-ben. Nem tudok többet elárulni. Sajnálom, de várnunk kell egy kicsit. Nincs kizárva, hogy több programot futtatunk egyszerre a jövőben. Ha bejelentésre kerül a WEC-program, nem feltétlenül jelenti a WRC-program végét. Időben ki fog derülni.”

Majdnem „leszakadt a feje”, miután közel 300-zal elütött egy szarvast az F1-es pilóta

0

37 éve rendezték az 1987-es Osztrák Nagydíjat, amelynek egyik szabadedzésén Stefan Johansson elütött egy szarvast. Az állat nyilvánvalóan nem élte túl a találkozást, de a svéd versenyző elmondása szerint nála sem sokon múlt, hogy bekövetkezzen a legrosszabb, ám végül sérülten is hősiesen teljesítette a futamot.

1987. augusztus 16-án, azaz napra pontosan 37 esztendővel ezelőtt zajlott az az évi Osztrák Nagydíjat. A versenyt Nigel Mansell nyerte, miután megelőzte csapattársát, a pole pozícióból rajtoló Nelson Piquet-t. A brit pilóta helyzetét nehezítette, hogy közvetlenül a hétvége előtt vették ki az egyik bölcsességfogét, ám ez semmi nem volt ahhoz képest, amilyen helyzetben Stefan Johansson teljesítette a távot.

A McLaren versenyzője ugyanis nem mindennapi balesetet szenvedett az egyik edzésen. Egy teljesen átlagos gyorskör vége felé közeledett, amikor a ma már nem használt utolsó, Jochen Rindtről elnevezett kanyar felé haladva olyat látott, ami egy közel 300 km/h-val száguldó Forma–1-es versenyző vágyainak listáján az utolsó helyek egyikén szerepel: egy szarvas volt a pályán.

„Még mindig felfordul a gyomrom az egész esettől, amikor eszembe jut – idézte fel még 2015-ben a Motorsport.com-nak. – Az ember teljesen vakon hajtott fel az emelkedőre, és az autó a pálya külső oldalán lévő sportbírói pont felé nézett, így a következő kanyarra megvolt az ideális ív. Ahogyan az autó elérte az emelkedő csúcsát, megláttam a szarvast, és az éppen készült leülni a pálya közepén.”

Innentől kezdve a másodperc tört része alatt zajlottak le az események, de Johanssonnak természetesen ennyi is elég volt arra, hogy a jeges rémület fusson végig a testén. Mivel a pórul járt állat az akkor 27 éves versenyzőhöz hasonlóan későn észlelte a bajt, egyikük sem tudott érdemi kísérletet tenni az ütközés elkerülése érdekében. A találkozás pedig egyiküknek sem kecsegtetett sok jóval: azt aligha kell magyarázni, hogy a szarvasnak miért volt megpecsételve a sorsa, de egy pilóta számára sem jó, ha nekimegy egy ilyen lénynek, hiszen bár fajtájához képest nem volt nagy, de még így is közel egy mázsa lehetett.

„Egyáltalán nem volt időm, hogy bármit is csináljak, még a fékezést sem kíséreltem meg – emlékezett vissza Johansson. – Az [autó] bal oldala ütközött neki, és a mai napig emlékszem a hangra. Szörnyű volt. Nagyon erős becsapódás volt. Az egész bal oldalát letépte a kocsiról. A felfüggesztés rögzítési pontjai kiszakadtak a vázszerkezetből, a monocoque teljesen le lett rombolva. Ha talán tíz hüvelykkel (25,4 cm-rel – a szerk.] arrébb lettem volna, akkor eltalál, és leszakad a fejem, semmi kétség.”

Bár a szarvas nyilvánvalóan azonnal elpusztult, Johansson szerencsére elkerülte az utolsó mondatában emlegetett forgatókönyvet. Ugyanakkor még nem volt túl a baleseten, hiszen ezután autója ráment a nedves fűre, és többször is eltalálta a falat. Mivel addigra kormányozni és fékezni sem tudott, lényegében csak utas volt.

„Csak arra emlékszem, hogy felhúztam a lábam, amennyire csak tudtam, keresztbe tettem a karom, és a legjobbakban reménykedtem – fogalmazott. – Szörnyű ütés volt, és eltört néhány bordám. Végigcsináltam a versenyt, de olyan fájdalmaim voltak, hogy az nagyon kellemetlen volt. Emlékszem, hogy Ayrton [Senna] talán tíz autónyival volt mögöttem a Lotusával, és ő is kapott abból, ami a szarvasból megmaradt. Nem hiszem, hogy utána nagyon hálás volt érte.”

A bordatörések mellett Johanssonnak a feje és a nyaka fájt, ezért kórházba szállították, hogy megröntgenezzék, de ennél komolyabb bajt nem találtak. A McLarennek szintén fájhatott a feje, hiszen az autó totálkárosra tört. Ebből a szempontból szerencséjük volt, hogy Európában történt az incidens, mert így az éjszaka folyamán egy repülő segítségével el tudtak szállítani egy tartalékkocsit a wokingi gyárból az Österreichringre.

A svéd versenyző a tizennegyedik helyet szerezte meg az időmérőn. Másnap az első két rajt után félbe kellett szakítani a futamot egy-egy tömegbaleset miatt, amelyek közül a másodiknak ő is részese volt. A tartalékautónak köszönhetően azonban harmadszorra is felállhatott a rajtrácsra, és ekkor ugyan a verseny végre érdemben elindult, de a McLaren pilótájára ekkor is rájárt a rúd: előbb defektet kapott, majd a kiállás után leesett az egyik kereke, így megint vissza kellett mennie a bokszba. Ehhez képest kisebb csoda, hogy majdnem pontot szerzett, hiszen a közvetlenül előtte végző Sennához és Alain Prosthoz hasonlóan kétkörös hátrányban hetedikként zárt. A leintés után csak segítséggel tudott kiszállni a kocsiból, akkora fájdalmai voltak.

Johansson utólag kifejezetten szerencsésnek tartja magát, hogy ennyivel megúszta, pláne a szűk 19 évvel később történtek fényében. 2006. augusztus 3-án a korábban szintén az F1-ben versenyző Cristiano da Matta egy Champ Car-teszten vett részt a Road Americán, amikor szintén nekihajtott egy szarvasnak. A brazil pilóta akkora ütést kapott, hogy napokra mesterséges kómába helyezték, és el kellett távolítani egy vérömlenyt a fejéből. Szerencsére aztán sikerült felépülnie.

Schumacher fantasztikus révbe érése, Villeneuve legnagyobb diadala – a Ferrari legszebb pillanatai

0

A Ferrari a Belga Nagydíjon az F1-ben elsőként átlépte a 10 ezer konstruktőri pontot. Ennek kapcsán a sorozat hivatalos honlapja készített egy összeállítást a maranellóiak tíz legnagyszerűbb sikeréről.

A nyári szünet előtti utolsó F1-es futam, a Belga Nagydíj számos témát szolgáltatott, így a nemzetközi sajtóban elsikkadt, hogy a Ferrari jelentős mérföldkőhöz érkezett: az olasz gyártó – és itt valóban a gyártó, nem pedig a csapat a helyes szóhasználat – ugyanis Charles Leclerc harmadik és Carlos Sainz hatodik helyével megszerezte a tízezredik konstruktőri pontját. Egészen pontosan immáron 10017-nél tartanak.

Ezen a ponton fontos leszögezni, hogy ez nem egyezik meg a Ferrari-versenyzők által szerzett összes egységgel, hiszen ebben a tekintetben már a 11 ezerhez közelítenek. A különbség amiatt alakult ki, hogy a Forma–1 első nyolc idényében nem volt konstruktőri bajnokság, majd 1958-tól 1978-ig minden futamon csak a legelőkelőbb helyen záró versenyző pontszáma számított bele az összetettbe.

Természetesen a Ferrari jutott el elsőként ehhez a mérföldkőhöz, hiszen a második helyen álló Red Bull alig több mint a háromnegyedénél, 7656 egységnél jár. Ez alkalomból pedig a Forma–1 hivatalos honlapján készítettek egy összeállítást a maranellóiak F1-es történetének tíz legnagyszerűbb pillanatáról. Ennek sorrendjét mi is megtartottuk.

10.: Vége a leghosszabb várakozásnak

A Ferrari történetében többször is előfordult, hogy akár évek teltek el két egymást követő győzelem között. Ezek közül a leghosszabb várakozást Alain Prostnak az 1990-es Spanyol, illetve Gerhard Bergernek az 1994-es Német Nagydíj között megrendezett 58 futam jelentette. Utóbbi azonban egyúttal azt is jelentette, hogy jó úton járnak az egy évvel korábban kinevezett csapatfőnök, Jean Todt vezetésével.

Embed from Getty Images

A nagy motorerőt igénylő hockenheimi pályán a Ferrari ki tudta aknázni a V12-es erőforrásában rejlő lehetőségeket, és Berger, valamint Jean Alesi kisajátította az első sort. Utóbbinak viszont nem sokáig tartott a verseny, mert az 1. körben elektromos probléma miatt kiesett. Az osztrák pilótát Michael Schumacher üldözte, de a Benettont hajtó Ford felmondta a szolgálatot. Berger így közel 1 perccel nyert a két Ligier, Olivier Panis és Éric Bernard előtt.

9.: A legutóbbi reményteljes kezdés

Néhány éve szintén sok idő, illetve futam telt el két egymást követő Ferrari-győzelem között: a 2020-as idény maga volt a katasztrófa, miután a Scuderia minden bizonnyal megállapodott az FIA-val, és nem használta az előző évi szabálytalan motorját. 2021-ben már valamivel jobb volt a helyzet, de ekkor már a következő, új technikai szabályokra alapuló idényen volt a hangsúly.

Embed from Getty Images

A bahreini szezonnyitón pedig úgy tűnt, hogy a Ferrari ismét harcolhat a vb-címért: Leclerc megszerezte a pole pozíciót, majd maga mögött tartotta Max Verstappent, ráadásul utóbbi kiesése miatt Sainz bejött a második helyen. A monacói pilóta aztán a harmadik fordulóban, Melbourne-ben is nyert, de ezt követően a Red Bull átvette az uralmat, és a remélt bajnoki csatából semmi nem lett.

8.: A „cápaorrú” legnagyobb diadala

A Ferrari 1961-ben szintén jól reagált a szabályváltozásokra, és kihasználta, hogy a motorok hengerűrtartalmát 2,5-ről másfél literre csökkentették. A kinézete miatt „cápaorrúnak” becézett 156-os egyértelműen a mezőny legerősebb autója volt. Igaz, Monacóban Stirling Moss megviccelte őket, de Zandvoortban már kettős győzelmet arattak Wolfgang von Trips és Phil Hill révén.

Embed from Getty Images

A legnagyobb sikert azonban Spa-Francorchamps-ban érték el, ahol bár az elején Graham Hill vezetett, de névrokona még az 1. körben megelőzte őt. Végül az amerikai és a német pilóta, valamint Richie Ginther és Olivier Gendebien révén kisajátították az első négy helyet. Ilyesmire ugyan korábban már kétszer is volt példa, abban az időszakban, amikor a mezőny tagjai Forma–2-es autókkal versenyeztek.

7.: Vereség és győzelem egyszerre

Az 1999-es szezonzáró előtt még az egyéni és a konstruktőri világbajnokság kérdése is nyitott volt. Eddie Irvine 4 ponttal vezetett Mika Häkkinen előtt, a Ferrarinak pedig ugyanekkora volt az előnye a McLarennel szemben. Japánban aztán a finn versenyző nyert, így megvédte előző évben szerzett vb-címét, ellenfele pedig harmadik lett, de a második pozíció sem lett volna elég neki.

Schumacher szabotálta volna a Ferrarit, hogy mással ne nyerhessen világbajnoki címet?

Éppen ezért Schumacher nem is engedte őt el, így ő állhatott fel a pódium középső fokára. A kettős dobogó egyúttal azt is jelentette, hogy a Ferrari 1983 után először elhódította a konstruktőri világbajnokságot, David Coulthard kiesése ebből a szempontból már nem számított. Bár az egyéni elsőségre továbbra is várni kellett, ez újabb bizonyítéka volt annak, hogy a Todt által kijelölt út működik.

6.: A halál torkából visszatérő Lauda hőstette

Bár az 1976-os Olasz Nagydíjon a másodikként záró Clay Regazzoni érte el a legjobb eredményt a Ferrari versenyzői közül, a verseny mégis Niki Laudáról maradt emlékezetes. Az osztrák pilóta ugyanis hat héttel korábban szenvedett kis híján halálos balesetet a Nürburgringen, és senki nem számított rá, hogy ilyen hamar visszatér.

Miközben Lauda az életéért küzdött, a Ferrari bejelentette, hogy kiszáll az F1-ből

Azonban visszatért, miután több tényező is motiválta: egyfelől James Hunt vészesen közeledett rá a bajnoki tabellán, másfelől felbosszantotta, hogy ennyire meg akarták találni a helyettesét. Végül annak ellenére is negyedik lett, hogy a felnyílt sebek miatt óriási fájdalmakkal küzdött, legyőzve az eredetileg a helyére szerződtetett, végül egy harmadik autóval induló, de mindössze kilencedikként célba érő Carlos Reutemannt.

5.: Az első F1-es győzelem

A Ferrari a szezonokat tekintve a kezdetek óta ott van a Forma–1 mezőnyében, de 1950-ben nem volt érdemi esélyük a futamgyőzelemre az Alfa Romeo mellett. A következő évre viszont már nem volt akkora a másik olasz márka fölénye, így könnyebben labdába rúghattak. Az első sikert viszont nem a vezérpilótának számító Alberto Ascari hozta el, hanem José Froilán González.

Embed from Getty Images

Az argentin versenyző mindössze a második futamát teljesítette a Scuderiával, amikor Silverstone-ban körrekorddal megszerezte a pole pozíciót, ráadásul a régebbi, 12 szelepes V12-es motorral. Bár Juan Manuel Fangio megelőzte őt, de a 39. körben visszavette a vezetést honfitársától, és a győzelem felé autózott. Ascari azonban váltóhiba miatt kiesett, és felmerült, hogy a reimsi alkalomhoz hasonlóan ezúttal is megkapja González autóját. Az olasz versenyző viszont visszautasította a lehetőséget, mondván, csapattársa mennyire jól vezetett, így végül a „Pampák bikájáé” lett a dicsőség.

4.: Villeneuve legnagyobb győzelme

Egy ilyen listáról aligha lehet kihagyni Gilles Villeneuve-öt, és ezt a készítők is így gondolták. Az 1981-es Spanyol Nagydíj időmérőjén mindössze a hetedik lett, de így is ő volt a legjobb a turbómotoros kocsit vezető pilóták közül a motorerőt nem igazán díjazó jaramai pályán. A rajtnál viszont feljött a harmadik helyre, sőt, a 2. kör elején Reutemannt megelőzve már a második pozícióban találta magát.

Embed from Getty Images

Alan Jones ugyanakkor elhúzott tőle a másik Williamsszel, de az ausztrál versenyző később kicsúszott, így Villeneuve átvette a vezetést. Azonban hátulról folyamatosan sanyargatták, olyannyira, hogy egészen a leintésig mindössze 1,790 másodperc volt a legnagyobb előnye. Előbb Reutemann üldözte őt sikertelenül, akit aztán Jacques Laffite váltott fel. Végül 22 századdal győzte le a Ligier versenyzőjét, de az ötödikként végző Elio de Angelis előtt is csak 1,24 másodperc volt az előnye.

3.: A legnagyszerűbb nap Monzában

A lista egyetlen olyan tagja, amely nem egy futamon, hanem egy időmérőn elért eredmény. 1982-ben a Ferrari könnyen megnyerhette volna az egyéni vb-t, de aztán az események tragikus fordulatot vettek: Villeneuve Zolderben meghalt, Didier Pironi pedig Hockenheimben akkora balesetet szenvedett, hogy véget ért a karrierje. A következő két hétvégén csak Patrick Tambay képviselte a Ferrarit, de a konstruktőri pontverseny miatt sürgősen találniuk kellett egy új csapattársat.

Embed from Getty Images

Végül az akkor már 42 éves Mario Andrettire esett a választás. Az amerikai versenyző 1971-ben és 1972-ben már szerepelt a Ferrarinál, és egészen biztos, hogy ha a lista nem tízes, hanem húszas lenne, akkor az 1971-es Dél-afrikai Nagydíjon aratott győzelme is helyet kapott volna. A világbajnok Monzában tért vissza a Scuderiához, ami fellendítette a jegyeladásokat. A nézőknek pedig nem is kellett csalódniuk: mindössze egy fioranói teszt után a pénteki időmérőn hatodik lett, másnap viszont annyit tudott javulni, hogy 35 ezreddel megverte Nelson Piquet-t, és megszerezte a pole pozíciót. Mindez akkora tett volt, hogy néhányan ezt tartják Monza legnagyszerűbb napjának. Másnap a kipörgő kerekek miatt visszaesett a negyedik helyre, majd motorproblémákkal együtt harmadikként ért célba, amivel a Ferrari a konstruktőri elsőség kapujába került.

2. Schumacher remek küzdelemben ért révbe

A 2000-es idényben Schumacher immáron ötödször próbálkozott azzal, hogy a Benetton után a Ferrarival is világbajnok legyen. Bár négy fordulóval a vége előtt még 6 pontos hátrányban volt Häkkinennel szemben, ezen a négy hétvégén megállíthatatlannak bizonyult, így megszerezte pályafutása harmadik összetettbeli elsőségét.

52 kör a határon, szétvert kormány és könnyek – ilyen volt Schumacher élete versenye

A német versenyző már az utolsó előtti helyszínre, Szuzukába úgy érkezett meg, hogy győzelem esetén bebiztosítja a végső győzelmet. Riválisa azonban nem könnyítette meg a dolgát, és nagy csatára késztette őt. Végül a második kiállások során sikerült átugrania a címvédőt, onnantól kezdve pedig már senki nem állíthatta meg abban, hogy 21 év után ismét egyéni világbajnoki címet szerezzen a Ferrarinak.

1.: Hazai győzelem az alapító emlékére

Napra pontosan 36 évvel ezelőtt, 1988. augusztus 16-án bejelentették, hogy a Ferrari alapítója, Enzo Ferrari két nappal korábban 90 évesen elhunyt. Nyilvánvaló, hogy ilyenkor egy futamgyőzelem a legméltóbb megemlékezés, ám az az évi, a szezon összes addigi versenyét megnyerő McLaren ellen ez már-már lehetetlennek számított, és a soron következő spái viadalon nem is sikerült.

Prost tudta, hogy ki fog esni, de előtte megpróbálta tönkretenni Senna versenyét

Hazai pályán, Monzában viszont minden a kezükre játszott: Alain Prost egészen a 35. körig üldözte Ayrton Sennát, de ekkor a Honda-motor felmondta a szolgálatot. Azt viszont elérte, hogy a brazil pilóta a tervezettnél több üzemanyagot használjon el, így a hajrában spórolnia kellett. Olyannyira, hogy amíg a 37. körben Berger hátránya 26,340 másodperc volt, addig az utolsó előtti, 50. körre ez 4,9-re csökkent. Könnyen lehet, hogy emiatt minél hamarabb le akarta körözni az élete egyetlen F1-es futamát teljesítő Jean-Louis Schlessert, ám a Williams versenyzője a Rettifilo-sikánban ráment a rázókőre, és kiütötte a siető McLaren-pilótát, aki nem is tudott továbbmenni. Ennek köszönhetően Berger megörökölte a győzelmet, ráadásul mögötte csapattársa, Michele Alboreto futott be.

Barum Rally 2024 – Minden infó egy helyen

0

A Barum Rallyval harmadik aszfaltos és idei hatodik versenyéhez érkezik a nyolc futamos ERC-szezon. Összegyűjtöttünk néhány információt az augusztus 16-18. között megrendezendő cseh versenyről. 

A verseny története 
A verseny központja Zlín, mely akkor kezdett el nagyvárossá válni, amikor Tomás Bata cipőgyárat alapított a városban 1894-ben. A Barum gumiabroncs gyártó céget a Bata cég leányvállalataként hozták létre 1948-ban. A Bata család irányította cég gumitalpú csizmákat gyártott, a vasúti szállítás igen magas költsége pedig a vállalatot arra kényszerítette, hogy 1934-ben létrehozza saját járműparkját, amivel meg tudja oldani a közúti szállítmányozást. 1948-ban a három nagy csehszlovák gumigyártó, a zlíni Bata, a náchodi Rubena és a Hrádek nad Nisou városban található Mitas egyesítve lett. Az újjonan létrejött cég irányítását a cseh állam elvette a Bata családtól. 1953-ban az üzem a Rudy rijen (Vörös Október) nevet kapta az 1917-es októberi orosz forradalom után, majd 1966-ban egy új üzem építése kezdődött Otrokovicében, 1967-ben pedig már a zlíni gyárban megkezdődött a radiál gumiabroncs gyártása is. 1971-ben a Vörös Október cég elindította Otrokovicében a félüzemi gumigyártást, aminek ünnepségére az autósportot is szerető tulajdonosok autóversenyt hirdettek Zlínbe (1949-89 közötti nevén Gottwaldov, Csehszlovákia első kommunista elnöke, Klement Gottwald után). 

A verseny már az első alkalomtól nagy sikernek örvendett, 1984-ben pedig az Európa-Bajnokság naptárába is bekerült, onnantól kezdve folyamatosan ad otthont az ERC mezőnynek. A verseny szervizparkja Ottrokovicében található, a Barum cég gyárának és elosztó központjának közelében. 

Érdekesség, hogy Tomás Bata irodája ma is megtalálható egy mozgó liftben a Regionális Hatóság 21-es épületében, melyben a Barum Rally irányítási központja is helyet kap évről évre. 

A szurkolók által is igen kedvelt verseny jellemzően gyors aszfaltos szakaszokon zajlik, melyek tele vannak bukkanókkal, a versenyzők dolgát pedig bármikor nehezítheti egy-egy zápor. 

A Barum Rally legsikeresebb versenyzője Jan Kopecky, aki 10 alkalommal tudott az első helyen zárni. A korábbi győztesek között található a néhai Ferjáncz Attila is, aki dr. Tandari János navigálásával 1987-ben tudott nyerni Audival. 

A Barum Rally legutóbbi győztesei 
2007. Nicolas Vouilloz – Nicolas Klinger (FRA) Peugeot 207 S2000
2008: Freddy Loix – Robin Buysmans (BEL) Peugeot 207 S2000
2009: Jan Kopecky – Petr Stary (CZE) Skoda Fabia S2000
2010: Freddy Loix – Frédéric Miclotte (BEL) Skoda Fabia S2000
2011: Jan Kopecky – Petr Stary (CZE) Skoda Fabia S2000
2012: Juho Hanninen – Mikko Markkula (FIN) Skoda Fabia S2000
2013: Jan Kopecky – Pavel Dresler (CZE) Skoda Fabia S2000
2014: Václav Pech jun – Petr Uhel (CZE) Mini Cooper S2000 1.6T
2015: Jan Kopecky – Pavel Dresler (CZE) Skoda Fabia R5
2016: Jan Kopecky – Pavel Dresler (CZE) Skoda Fabia R5
2017: Jan Kopecky – Pavel Dresler (CZE) Skoda Fabia R5
2018: Jan Kopecky – Pavel Dresler (CZE) Skoda Fabia R5
2019: Jan Kopecky – Pavel Dresler (CZE) Skoda Fabia R5
2021: Jan Kopecky – Jan Hlousek (CZE) Skoda Fabia Rally2 evo
2022: Jan Kopecky – Jan Hlousek (CZE) Skoda Fabia Rally2 evo
2023: Václav Pech jun – Petr Uhel (CZE) Ford Focus WRC’06 

A 2024-es ERC-bajnokság 
Hayden Paddon úgy érkezhet Csehországba, hogy 7 ponttal vezeti a bajnokságot Mathieu Franceschi előtt. Az új-zélandi versenyző tavaly éppen Csehországban írt történelmet és nyerte meg első Eb-címét, idén azonban a minuszolásokat is figyelembe véve francia riválisa áll jobban. Jan Kopecky megcélozhatja a 11. győzelmét, de Filip Mares, Erik Cais, de leginkább Paddon, Franceschi, és legfőbb cseh riválisa, Dominik Stritesky is komolyan megnehezítheti ebben a dolgát. 

A cseh versenyen öt magyar párosnak szurkolhatunk: László Martin és Berendi Dávid az ERC-mezőnyében, László Zoltán és Zsíros Gábor az Eb értékelésen kívül indul Skoda Fabia RS Rally2-vel, míg Bertelen Márton és Paizs Róbert, Herczig Patrik és Varga Kristóf az ERC4-es kategóriában hajt majd a jó eredményre Rally4-es Peugeot-val. Viszló Csaba és Maricsek Miklós pedig ugyancsak Rally4-es Peugeot-val az Eb értékelésen kívül indul. 

További magyar versenyzőknek lehet szurkolni a verseny show mezőnyében, a Star Rallyn. 

A Barum Rally útvonala 
Idén 15 szakasz és 193.59 km versenytáv vár a 104 nevezőre, köztük a méltán híres Semetin gyorsasági vasárnap. 

Barum Rally 2024, gyorsasági szakaszok időterve  
Augusztus 16., péntek  
09:31 Kvalifikáció (Oldřichovice) 2.77 km
21:15 SS1 SSS Zlín 9.57 km  

Augusztus 17., szombat  
08:58 SS2 Březová 1 12.73 km
10:06 SS3 Kateřinice 1 7.49 km
10:59 SS4 Rajnochovice 1 13.19 km
12:42 SS5 Bunč 1 18.04 km
15:35 SS6 Březová 2 12.73 km
16:43 SS7 Kateřinice 2 7.49 km
17:36 SS8 Rajnochovice 2 13.19 km
19:19 SS9 Bunč 2 18.04 km  

Augusztus 18., vasárnap  
08:23 SS10 Semetín 11.51 km
09:16 SS11 Pindula 1 16.57 km
10:35 SS12 Halenkovice 1 12.48 km
13:08 SS13 Semetín 2 11.51 km
14:01 SS14 Pindula 2 16.57 km
16:05 SS15 Halenkovice 2 (PS) 12.48 km 

Időjárás 
Zlín környékén a verseny idején 29-32 fokos kánikula várható a hétvégén, amit szombaton reggel és délután, vasárnap pedig szinte egésznap, de főként délután csapadék is enyhíthet. 

Nevezési lista 
Teljes élő közvetítés (fizetős): Rally.tv – Rallysport mindennap 24 órában
Bajnokság állása 
Élő eredmények 

Vettel visszatérése ismét napirenden, bennfentes barát szerint a német újra versenyezne

0

Korábban több alkalommal is felmerült Sebastian Vettel visszatérése a Forma–1-be, miként az is, hogy a Le Mans-i 24 órás előtt a Porschéval tesztelő négyszeres világbajnok a WEC-ben vezet le. Most azonban egy másik német gyártóval boronálták össze, ráadásul igencsak hiteles forrás alapján.

A „színfalak mögött vad találgatások zajlanak a következő két év üléseivel kapcsolatban” és „szenzáció közeleg”, írja az oe24.at, ami a lap szerint közelebbről megvizsgálva még logikus is. Ez a szenzáció a visszavonulását felfüggesztő Sebastian Vettel F1-es visszatérése lenne, mégpedig az Audi színeiben. A Saubert megvásároló német gyártó 2026-tól lép be hivatalosan a száguldó cirkuszba, legutóbb pedig azzal került a címlapokra, hogy egyidőben menesztette az F1-es projektjének két kulcsfiguráját, majd leigazolta Mattia Binottót és Jonathan Wheatley-t.

Hivatalos: Binotto visszatér az F1-be, hogy egyenesbe hozzon egy belharcok által pusztított csapatot

A Ferrari korábbi csapatfőnöke ügyvezetőként, a Red Bull jelenlegi sportigazgatója pedig csapatfőnökként fogja erősíteni a gárdát, amelynél még kiadó egy ülés, lévén eddig csak Nico Hülkenberget jelentették be. A 2025-re érkező német mellé több versenyző, köztük a végül a Williams-t választó Carlos Sainz is esélyesnek tűnt, de Valtteri Bottas vagy Csou Kuan-jü maradása is benne van a pakliban, miként Mick Schumacher neve is fel-felmerül.

Az osztrák OE24 azonban most előállt Sebastian Vettel lehetséges visszatérésével, és persze nem hasraütésre tett ezt, hanem a négyszeres világbajnokkal baráti kapcsolatot ápoló Red Bull-tanácsadó, Helmut Marko szavai alapján. A lap ugyanis megkereste a 81 esztendős osztrákot, aki megerősítette, hogy az F1-es sisakját 2022 végén szögre akasztó Vettel vissza akar térni a sportágba.

Az Audi pedig kapva kaphat az alkalmon, hogy rögtön egy világbajnokkal a soraiban szálljon be a sportágba, hiszen egyrészt Vettel tapasztalata és személyisége aranyat érhet nekik – hasonlóan, ahogyan Michael Schumacher több dologban is felnyitotta a 2010-es évek elején az épülő Mercedes-csapat tagjainak szemét –, másrészt amennyiben kezdetben elmaradnak a jó eredmények, amire azért minden esély megvan, legalább marketing-szempontból nem lesznek a futottak még kategóriában.

Persze kérdés, hogy a 37 éves Vettelnek mekkora kedve lenne ismét a középmezőnyben sínylődni, de elképzelhető, hogy a német gyári csapat jelentette lehetőségre így is igent mondana, ráadásul két korábbi kollégájával, a ferraris időkből jól ismert Binottóval, illetve a red bullos évek során szintén végig a német mellett levő Wheatley-vel dolgozhatna együtt.

Lehet fokozni az év képsorait? – Ilyen belülről, ahogy Vettel Senna McLarenjét vezeti (videó)

Ogier: Az idei eredményeimnek semmi köze a részmunkaidőhöz

0

Sébastien Ogier azt követően, hogy bejelentette, megharcol a kilencedik vb címéért és rajthoz áll a WRC hátralévő négy versenyén, válaszolt Thierry Neuville korábbi kritikáira is. 

Sébastien Ogier egy interjú során jelentette be, hogy harcolni fog kilencedik vb címéért és rajthoz áll a hátralévő négy WRC-futamon is, annak ellenére, hogy az idei évet is részmunkaidős szezonnak szánta. 

Ogier: Harcolni fogok a kilencedik vb címért!

A nyolcszoros világbajnok a Finn Rallyn aratott győzelem után állt az egyéni bajnokság második helyére, annak is köszönhetően, hogy Elfyn Evans és Ott Tanak is pont nélkül zárt a gyors versenyen. 

“Már a szezon elején elhatároztam, hogy ha jól érzem magam az autóban a murvás versenyeken, akkor rajthoz állok a Finn Rallyn – mondta Sébastien Ogier a német Motorsport Aktuell magazinnak. – A Finn Rally mindig is egy kihívásokkal teli verseny volt, de főmunkaidős karrierem során általában mindig elsőként kellett rajtolnom, így pedig nem tudtam a győzelemért harcolni. Egyértelműen jobbak az esélyek, ha nem kell takarítani a pályákat, de, hogy őszinte legyek, nagyon idegesít Thierry Neuville folytonos panaszkodása a takarítás miatt.” 

Ogier 11 év után nyert a Finn Rallyn, Neuville és a Hyundai hatalmasat lépett a vb címek felé

A Hyundai belga versenyzője néhányszor szóvá tette, hogy elként indulva a murvás versenyek első napján nincs esélye a győzelemre, és a részmunkaidős versenyzők sokkal jobb helyzetből rajtolva nagy előnyben vannak. 

“Ebben a szezonban talán csak egyszer volt valóban előnyöm a jobb rajthely miatt – mondta Ogier. – A legtöbb versenyen a negyedik helyről indultam, tehát nem sokkal Thierry mögött. Három második és három első helyet sikerült elérnem. A mezőny első felének végéről indultam és mindig igyekeztem a maximumot kihozni magamból. Ennek semmi köze a részmunkaidős versenyzők jobb helyzetének, csupán a maximumot kell nyújtani.”