back to top
2024. november 26. 00:45
Kezdőlap Blog Oldal 124

Mr. Bean oldalán tért vissza a nyolcszoros világbajnok

0

Sébastian Ogier a lengyelországi balesete után újra versenyautóba ült, de egyelőre csak a jobb egyben foglalt helyet az angliai Goodwood Festival of Speed autós ünnepen.

Sébastian Ogier köszöni, jól van. A nyolcszoros világbajnok a Lengyel Rally pályabejárásán szenvedett súlyosnak látszó balesetet, amely után kórházba szállították, a versenyzés pedig szóba sem jöhetett. A Toyota pilótáját szerencsére nem tartották bent sokáig, még a verseny rajtja előtt hazarepült, és útközben nyakmerevítős képet posztolt magáról.

A Toyota csapatfőnöke, Jari-Matti Latvala elmondta, az orvosi vizsgálatok döntenek arról, hogy Ogier részt vehet-e a soron következő Lett Rallyn, ám az állapotáról azóta sem adott ki közleményt sem a pilóta, sem a csapata.

Nos, Ogier felbukkant a hagyományos angliai autós ünnepen, a Goodwood Festival of Speeden, ahol autóba is ült, de csak a jobb egyesbe mászott be. A hidrogénüzemű GR Yaris H2 kormányánál ugyanis Mr. Bean megszemélyesítője, Rowan Atkinson ült.

A népszerű színész közismerten rajong az autókért és az autóversenyekért, és legismertebb karakterével ellentétben nem indítja be tragédiák sorozatát akkor sem, ha ő maga ül a volán mögé. A Festival of Speed egyik rendszeres és talán legkedveltebb vendége.

„Ez egy kicsit szokatlan, de jó élmény volt, és magabiztosan vezettünk” – mondta Ogier az esemény élő internetes közvetítésében.

A Toyota csapatából Ogier mellett Kalle Rovanperä és Elfyn Evans, valamint a csapatfőnök Latvala is részt vesz az eseményen.

Verstappen egészségügyi problémáktól szenvedett, ami majdnem az első vb-címébe került

0

Meglepő vallomást tett Max Verstappen a 2021-es Brit Nagydíjjal kapcsolatban, és elmondta, milyen egészségügyi következményekkel járt a Lewis Hamiltonnal történt balesete.

Max Verstappen és Lewis Hamilton 2021-es silverstone-i ütközésének komoly következményei voltak a Red Bullra nézve, hiszen a költségplafon első évében a bikás csapatot nagyon rosszul érintette az 51G-s becsapódással járó anyagi kár. Emellett nem sokon múlt, hogy ne kerüljebek a holland pilóta világbajnoki címébe a Brit Nagydíjon elbukott pontok, hiszen az őt az első körben a Copse-kanyarban kipöckölő Lewis Hamilton a 10 másodperces büntetése ellenére megnyerte a versenyt.

Az emlékezetes baleset:

A háromszoros világbajnok pedig most, 3 évvel később elárulta, hogy nemcsak anyagi következményekkel járt a baleset, hanem rá nézve egészségügyivel is, a látása ugyanis bizonyos helyzetekben nem volt a régi. „Nagyon sokan nem tudják ezt, de akkoriban látási gondokkal küzdöttem a silverstone-i baleset miatt, különösen a huplis pályákon, valamint azokon, amelyeken sok a reklámtábla a pálya mellett” – vallotta be a Red Bull honlapjának.

Ráadásul Verstappen elmondása szerint nem sokon múlt, hogy tényleg a világbajnoki címébe kerüljön a baleset, a 2021-es USA Nagydíjon – amelyet nagy csatában nyert meg Hamilton előtt – ugyanis közel állt hozzá, hogy az austini pálya huplis aszfaltján feladja a versenyt.

„Azon a futanon nemcsak Lewisszal küzdöttem, hanem az elmosódó képekkel is. Olyan volt, mintha egy versenycsónakot vezettem volna 300 km/órával. Senkinek nem említettem ezt akkoriban, mert a bajnoki címért harcoltam, de néhány körön át annyira rossz volt a helyzet, hogy komolyan elgondolkoztam azon, hogy leparkolom az autót, mert nem láttam rendesen. Az egyetlen dolog, ami segített, hogy a légzésemre koncentráltam, semmi más nem működött, miközben Lewis közvetlenül ott volt mögöttem. Ezért volt számomra ez egy igazán különleges győzelem, amire nagy szükségem volt a bajnoki küzdelemben” – mutatott rá a 61-szeres futamgyőztes.

Ha Hamilton volt a hibás most, akkor Verstappent kellett volna megbüntetni két éve?

 

Élvezni szeretné a versenyzést Székesfehérváron a Német Motorsport

0

Egy sima, egy fordított: eddig ez volt a sorminta Német Gábor és Németh Gergely szezonjában. Az a céljuk, hogy a Székesfehérvár Rallyn „visszaüljenek a lóra” és elégedetten zárhassák a hétvégét.

Eddig hullámvasútszerűen alakul a 2024-es bajnokság a Német Motorsport számára: a veszprémi Rally Hungaryn a technika ördöge fosztotta meg a csapatot a dobogós eredménytől, a Diósgyőr Rallyn aztán Német Gábor és Németh Gergely pályafutásának első ORB-futamgyőzelme következett, a Mecsek Rallyn pedig az újabb első helyért vívott csata közben, az utolsó előtti szakaszon balesetet szenvedtek. Ezek után úgy érkeznek meg a hétvégi Székesfehérvár Ralira, hogy nincs rajtuk teher.

„Kellett egy kis idő a Mecsek után, hogy átgondoljuk és kielemezzük a történteket, de összességében egy jónak mondható versenyt futottunk, viszont a végén elkövetett hiba lenullázta az addig jó szereplést. Külön sajnálatos, hogy egy másfeles szorzójú futamon történt mindez, nagyon sok pontot veszítettünk a bajnoki pontversenyben, így eléggé nagy a lemaradásunk a tabellán” – mondta Német Gábor.

A páros a bajnokság hatodik helyéről várhatja a hétvégi megmérettetést, így szeretnék most a lehető legtöbb pontot begyűjteni.

„Innentől túl sok taktikázásnak már nincs különösebb értelme, így az a célunk a szezon második felében, hogy felszabadultan autózzunk és élvezzük a hátralévő három futamot, beleértve a hétvégi Székesfehérvár Rallyt is. Mindent megteszünk, hogy a lehető legjobb eredményt hozzuk ki magunkból, de ebben az erős mezőnyben ez nem könnyű, ilyen hőségben pedig különösen nehéz feladat lesz” – tette hozzá Németh Gergely.

A csapat egy hasznos teszttel készült fel a versenyre.

„Kellett jó pár kilométer, hogy visszarázódjak és újra azt a tempót hozzam, amit szeretnék, illetve a beállításokon is módosítottunk, amiről úgy gondoltuk, hogy a Mecseken nem csináltuk jól, azt reményeink szerint most sikerült kijavítanunk. Hasznos teszt volt, ráadásul az időjárás is pont azt hozta, amit a hétvégétől is várhatunk. Ami pedig a hétvégi pályákat illeti, a Peugeot Kupában mentem már rajtuk korábban, akkor emlékeim szerint tetszettek. Nagyon tempós szakaszok, sok helyen lesz fehér aszfalt, ami helyenként nagyon csúszik, de alapvetően jó pályák, élvezhetőek. Aztán meglátjuk, hogy ebben a melegben ezt mennyire fogjuk élvezni” – mondta mosolyogva Gábor.

A Székesfehérvár Rallyn szombaton három, vasárnap pedig további nyolc gyorsasági szakaszt, összesen 132 versenykilométert kell majd teljesítenie a mezőnynek – a résztvevők életét pedig a várhatóan extrém meleg időjárás is tovább nehezíti majd.

 

Eldőlt, hogy jövőre hány hétvégén lesz két futam az F1-ben

0

Az F1 bejelentette, hogy 2025-ben is hat helyszínen rendeznek sprintfutamos lebonyolítást, az ilyen versenyek száma tehát egyelőre nem nő tovább.

Az F1 vezetése elégedett a 2021 óta alkalmazott formátummal, Stefano Domenicali be is lengette már, hogy emelhetik a sprintversenyek számát. Ez a következő szezonra azonban nem történik meg, ugyanúgy hat pályán láthatunk ilyen futamot, és ezúttal a helyszínek listájában sincs nagy változás: egyedül az Osztrák Nagydíj helyére lép a Belga ebben a tekintetben.

Ausztriában 2022 óta mind a három szezonban tartottak sprintet, míg Belgiumban tavaly rendeztek. A maradék öt pálya tehát, ahol 2025-ben sprintet látunk: Sanghaj, Miami, Austin, Interlagos, Katar. Ami változás, hogy a Kínai Nagydíjat korábban (márciusban) tartják, mint idén, így nem lesz két egymást követő versenyhétvégén sprint.

Az F1 sprintversenyeinek felemás megítéléséről testvéroldalunknak ebben a cikkében olvashatnak bővebb elemzést. Bár ez a lebonyolítási rendszer növeli a tétre menő vezetés arányát és a csapatok hibázási lehetőségeit, megosztónak számít és sok kritikát kap, mert sok pilóta kerüli a kockázatvállalást a szombati eseményen.

Hamilton nem felejtette el a múlt sérelmeit: az FIA elnöke hiába akart neki gratulálni

Székesfehérváron folytatódik az országos ralibajnokság

0

Székesfehérváron folytatódik a száguldás, a hétvégén itt rendezik meg az ORB negyedik fordulóját.

Öt év után újra aszfalton rendezik meg a Székesfehérvár Rallye-t július 12–14-én, az országos bajnokság negyedik futama így jelentős sebességet és óriási izgalmakat ígér. A versenyre az összes kategóriában összesen több mint száz páros adta le a nevezését – hangzott el a Hotel & More Group által üzemeltetett székesfehérvári Castrum Hotel****-ben megtartott sajtótájékoztatón. A hagyományosan gyors verseny azonban megköveteli a fokozott odafigyelést a nézőktől is.

Fotó: Sári Péter

„Szomorú aktualitása van annak, hogy ennyire hangsúlyozzuk a nézők biztonságát a raliversenyeken – mondta Szujó Zoltán, a Magyar Nemzeti Autósport Szövetség (MNASZ) elnöke. – Egyetlen másik szakágban sem kell ennyire aktívan együttműködniük a biztonságért a nézőknek, a versenyzőknek és a szervezőknek, mint a raliban. A magyarországi raliversenyek jövőjéért, a legnépszerűbb versenyzési forma megőrzéséért partnernek kell lennie minden résztvevőnek. A kijelölt nézői pontokon várjuk az érdeklődőket, ahol biztonságosan szurkolhatnak a kedvenceiknek.”

Az MNASZ elnöke hozzátette, augusztus második felében négy munkatársuk részt vehet a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) prágai gyakorlati képzésén a ralibiztonság témakörében, a tapasztalatokat azonnal beépítik a versenyek előkészítésébe.

A verseny promótereként tevékenykedő HUMDA képviseletében Fehérvári Csaba projektigazgató az ORB jövőjéről is beszélt.

„A HUMDA célja, hogy fejlessze az Országos Rally Bajnokságot. A kiindulópont a biztonság növelése, ez természetesen vonatkozik a nézőkre, a versenyzőkre és a hivatalos személyzetre is. Meggyőződésünk, hogy a rendező mindent megtesz ezen célok eléréséért. A tartós fejlődéshez szükség van a szurkolók közreműködésére. Hosszabb távon pedig olyan sportmarketing-megoldásokat alkalmazunk majd, amelyekkel minőségi, eladható termékké válhat a sportág még több néző számára.”

A kijelölt nézi pontok kapcsán Lakatos Róbert főszervező azzal az alapszabállyal kezdte, a szurkolóknak gyakorlatilag mindenhová tilos menniük, ahová nem szabad, és ebben kéri a nézők együttműködését.

„A kijelölt nézői pontokon lehet követni az eseményeket, ennek egyik oka a biztonság, a másik pedig a zöldhatóságokkal való együttműködés, mert a verseny jelentős része védettség alá eső területeken zajlik – fogalmazott Lakatos Róbert. – A szervizpark a Sóstói Stadion parkolójában kapott helyet, itt mindenki testközelből láthatja az autókat, a látványos, szórakoztató szuperspeciált pedig a város elvárásai alapján a Palotai úton rendezzük meg szombaton este 19.20 órától.”

Székesfehérvár tárt karokkal várja a mezőnyt, erről Mészáros Attila alpolgármester beszélt.

„Székesfehérvár számára nagy öröm, hogy nyár közepén országos rali verseny házigazdája lehet évek óta. A szombati szuperspeciál több ezer embert vonz, igazi látványossága a hétvégének. Balesetmentes, jó iramú versenyt kívánok a ralisoknak!”

A versenyzőket az ORB1-ben az összetett győzelemért küzdő Turán Frigyes, Zsíros Gábor páros, az ORB2 összetett verseny egyik éllovasa Baksai László és a Historic OB egyik ásza, Wirtmann Ferenc, aki vezeti a Historic OB mezőnyét képviselte.

„Relatíven régen volt aszfaltos a Székesfehérvár Rallye, így mindenkinek vissza kell rázódnia a környékbeli aszfaltos pályák ritmusára – mondta Turán Frigyes. – Nagyon gyors pályákról beszélünk, komoly csata várható az élmezőnyben, remélem, hogy mi is versenyben leszünk az első helyért. Az autó és mi is készen állunk, izgatottan várjuk a versenyt.”

Az ORB/ORC mezőnynek 11, az ORB2-es és Historic versenyzőknek 8, az ORB3-ban indulóknak pedig 6 gyorsaságit kell teljesíteniük a július 12–14. között zajló eseményen.

Érkeznek a világsztárok nevezései a Hungarian Bajára

0

Két tereprally élmenő már biztosan itt lesz augusztus 8. és 10. között a Hungarian Baján, ráadásul az M-Sport csapata nálunk teszteli a vadonatúj Ford Rangert.

A kétszeres Dakar Rally győztes Nani Roma ismét visszatér a HunGarian Baja-ra, természtesen az M-Sport csapatával. Mindössze hárman mondhatják el magukról, hogy motorral és autóval is győzelmet arattak a Dakaron, Nani Roma az egyik közülük. A spanyol pilóta 1996-ban rögtön szakaszgyőzelemmel debütált, 2004-ben a KTM-mel, tíz évvel később a MINI X-Raiddel ünnepelt a dobogó legfelső fokán, idén pedig már 27. alkalommal rajtolt el a vb nyitóversenyén.

Ford Ranger
foto: M-Sport

Roma nem csak a Dakarhoz, hanem a Hungarian Bajához is hűséges, a jubileumi 10. és 15. futamon is győzelmet aratott. A 2013-as magyar versenyt a két MINI csatája uralta, végül a spanyol 42 másodperccel előbb ért célba, mint Krzysztof Holowczyc. 2018-ban a technikás pályát eső és sár is nehezítettet, ám ekkor sem tudta senki utolérni őt. Ezen kívül még egy különleges emlék fűzi Magyarországhoz, 1994-ben itt szerezte meg első futamgyőzelmét terepmotorral.

Ford Ranger
foto: M-Sport

A 21. Hungaria Baja-ra az M-Sport csapatával érkezik Nani Roma, az új 2025-ös Ford Raptor tesztelésére.

„Nagy öröm, hogy részt vehetek ebben a hatalmas projektben, ráadásul egy olyan ikonikus motorsport márkával, mint a Ford! Nagyon boldog vagyok, hogy szuper elhivatott és tehetséges mérnökök, szerelők és a csapat többi tagja vesz körül minket” – nyilatkozta Roma, aki az Európa Kupa mezőnyében áll rajthoz, de mivel a 2025-ös autóval indul, a szabályok értelmében az értékelésen kívül teljesíti a pályát.

Ford Ranger, Nani Roma
foto: M-Sport

A másik neves induló az X-Raid csapatának fiatal pilótája, João Ferreira. A T1+-os MINI JCW Rally Plussal induló versenyző legutóbbi 2022-ben járt nálunk, akkor a második helyen ért célba, azonban egy büntetés miatt végül a dobogó harmadik fokára állhatott fel.

„2022-ben versenyeztem először a Hungarian Baja-n és nagyon élveztem. Idén visszatérek és remélem, hogy sikerül megszereznem az első helyet. Nagyszerű emlékeim vannak a versenyről, a pálya nagyon szép, de rendkívül nehéz a sok buckás szakasz miatt. A terep stílusa, a nézők és a professzionális szervezés, ami annyira különlegessé teszi a Hungarian Baja-t.” – emelte ki a verseny sajátosságait João Ferreira.

A portugál versenyző a 2024-es Dakar Rallyn a T4-es kategória 5. helyén ért célba, majd a MINI JCW Rally Plus-szal (amivel hozzánk is érkezik majd) a Saudi Baja-n és a Portugál Rally-Raid-en megszerezte a második helyet. A 2024-es Európa Kupa első fordulóján a Baja TT Dehesa Extremadura-n és a Baja de Lagos-on elsőként ért célba.

Joao Ferreira
foto: X-raid Team

João Ferreira miután a kategóriák nagy részében kipróbálta magát, végül a legnehezebb csoportban az Ultimate-ben találta meg a helyét. A portugálnak a nagy kihívás ellenére a T1-es autó adja a legtöbb magabiztosságat és az sem mellékes, hogy így a sport legjobbjai ellen küzdhet.

„Göröngyös út áll mögöttem, de végre megtaláltam a helyemet és megállapodtam az X-Raid-del. A MINI JCW T1+-es jármű a legnehezebben vezethető a többi kategóriához képest. Ezt élvezem a legjobban és sokkal magabiztosabb vagyok, azt hiszem itt volt az ideje a nagy ugrásnak, hogy a top csoportban versenyezzek. Elképesztően nehéz lesz, de készen állok a kihívásokra és alig várom, hogy a legjobb pilótákkal és autókkal küzdhessek a győzelemért.” – nyilatkozta a pilóta.

Joao Ferreira
foto: X-raid Team

Már kaphatóak a jegyek a Győr Rallyra!

0

Elkezdődött a jegyértékesítés az ORB ötödik futamára, melyet szeptember 6–8-án rendeznek meg Győrben és környékén.

Szeptemberben visszatér az ORB mezőnye Győrbe, a tavalyi nagy sikerű verseny után az idén is megrendezik a Győr Rallyt. A szeptember 6–8-án esedékes versenyre elkezdődött a jegyértékesítés. Elővételben mindenki kedvezményesen vásárolhatja meg a jegyét, méghozzá a tavalyi áron. Gyerekeknek 14 éves korig ingyenes a belépés, míg a belvárosi gyorsasági szakasz az idén is ingyenes lesz. Részleteket a https://gyorrally.hu/jegyek oldalon olvashatnak, a jegyek a Motorspormania oldalán kaphatóak.

A tavalyi versenytől eltérően az idén a szombati napon rendezik meg az egyik legnépszerűbb gyorsaságit, a Rábaringet. A szakasz rengeteg izgalmat tartogat, amit az ugratók, az ikonikus döntött kanyar és a változatos útfelületek garantálnak. A másik újítás a vasárnapi belvárosi szakaszt érinti, amely nem csak a nézőkre fókuszál, hiszen a tempósabb részek, az izgalmas kanyarok és a körforgalmak a versenyzők számára is élvezetessé teszik a belvárosi gyorsot.

A szakszerűen kialakított, biztonságos nézői pontok, a családok számára játszótérrel is felszerelt terület és számtalan kiegészítő program pedig azok számára is remek szórakozást nyújt, akik csak most ismerkednek a sportággal.

Vissza az iskolapadba: Max Verstappen szentélyében folytatja szezonját Molnár Martin

0

Véget ért az egy hónapos nyári szünet a brit Forma–4-ben, a hétvégén már a hollandiai Zandvoortban csap össze a mezőny. Az újoncok értékelésében dobogón álló Molnár Martin feltöltődve, újult erővel várja a folytatást kedvenc pályáján, amely a legkiegyenlítettebb küzdelmet hozhatja az egész idényben.

Az egy hónapos nyári szünetet követően a hollandiai Zandvoortban, pontosan féltávtól, azaz 5 verseny után folytatódik a brit Forma–4-es bajnokság, benne a sorozat történetének első magyar pilótájával. A szezon első felében az újoncok értékelésében nyolc dobogós helyezést szerző Molnár Martin kedvenc pályájaként tekint a Forma–1-es Holland Nagydíj otthonára, amelynek modern kori, 2021 óta íródó történelmét a háromszoros világbajnok Max Verstappen uralja. A Red Bull versenyzője sorozatban három győzelemnél tart az Északi-tenger partján fekvő, 2020-ra modernizált helyszínen, rendre narancssárga tengerre hasonlító fiesztává változtatva a hazai futamát.

1985-ig Zandvoort 32 alkalommal adott otthont az F1 hollandiai versenyének, majd 36 éves szünet következett, hogy a pálya megújulva, ám jellegzetességeit megőrizve térjen vissza a száguldó cirkusz versenynaptárába. Sőt, bizonyos szempontból még élvezetesebb is lett, mint volt, hiszen a hármas és az utolsó kanyart jelentősen megdöntötték, nem véletlen, hogy az aszfaltcsík Martin szívébe is belopta magát.

„Ez a kedvenc pályám, nagyon izgalmas és élvezetes a döntött kanyarok és a szintkülönbségek miatt. Az év első tesztjét itt rendezték, amelyen gyorsak voltunk, így remélem, hogy most is azok leszünk. Mivel a tapasztaltabb pilóták sem versenyeztek még ezen a pályán, kiegyenlítettebb lesz a mezőny, de majd meglátjuk, hogy ez a gyakorlatban hogyan fog kinézni. A hétvégére esőt jósolnak, ami csak izgalmasabbá teheti a versenyeket” – tekintett előre a Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. által működtetett Hungarian Motorsport Academy versenyzője.

Jakob Ebrey Photography

Mivel korábban semmilyen modern Forma–4-es bajnokság, így a brit sorozat sem versenyzett Zandvoortban – miként azt Martin is említette – a szokottnál is szorosabb lehet a küzdelem, amit Kiss Pál Tamás, a MOTAM sportszakmai vezetője, egyben Martin coach-a és mentora is megerősített.

„Jó előérzeteim vannak a hétvégével kapcsolatban, legfőképpen azért, mert ez az egyetlen olyan pálya, amelyen kiegyenlítettek lesznek az erőviszonyok. Nagyon nehéz tesztet szervezni ide, így az egész mezőny két napot tudott csak gyakorolni még február végén, amikor a körülmények egyáltalán nem voltak ideálisak, több pilóta pedig most először fog vezetni itt. Az akkori eredmények is mutatják, hogy amennyiben kivonjuk az egyenletből a tapasztalati tényezőt – hiszen előfordul, hogy egy másodéves pilóta több mint 50 napot vezetett már az aktuális pályán –, sokkal kiegyenlítettebbé válik a mezőny.”

Felfrissülés és kőkemény edzés

Noha Forma–4-es autót nem vezetett, a Virtuosi Racing pilótája az egyhónapos szünetben sem maradt motorsport nélkül, hiszen az FIA gokart Európa-bajnokság szlovákiai fordulóján meglátogatta korábbi csapatát, az Energy Corse Racing Karts-t, valamint jelen volt az International GT Open Hungaroringen rendezett viadalán, hogy Nagy Dánielnek és az Euroformula Openben versenyző Révész Leventének szorítson.

Emellett pedig pihent, majd rengeteget edzett, hogy minél felkészültebben várhassa az idény folytatását. „A szünet kezdetben pihenéssel, majd nagyon sok, alkalmanként napi két edzéssel telt, miközben már az elején is számolgattam a zandvoorti hétvégéig hátralevő napokat és vártam, hogy mikor ülhetek ismét autóba. Jó volt feltöltődni és hagyni, hogy leülepedjenek a szezon első felének tapasztalatai, élményei, tanulságai. Átbeszéltük az eddigi versenyeket, de figyeltem arra, hogy ne agyaljak sokat a korábbiakon, és újult erővel tudjak nekivágni az előttünk álló megterhelő időszaknak” – összegezte Martin az elmúlt heteket.

„A legjobbkor jött a nyári szünet – erősítette meg Kiss Pál Tamás, aki kívülről látta, hogy Martinnak mekkora szüksége volt a feltöltődésre. – Nagyon intenzív időszakon voltunk túl, Martin a szezon első tesztje óta heti rendszerességgel ült autóban, az ezzel járó utazás és logisztikai kihívások pedig extrém terhelést róttak rá. Kellett neki a pihenés, főleg a szezon első felét lezáró dupla hétvége után. Ilyenkor az embernek nehezebben jön meg a lendülete, fáradt, nyomott, kimerült lesz, ami dekoncentráltsághoz és apróbb hibákhoz vezet. Kellett Martinnak az is, hogy megtörjük a monotonitást, mert akárcsak az iskolában, az autóversenyzésben is igaz, hogy az ember hiába erőlteti, egy bizonyos ponton nem fog tudni több információt befogadni, többet tanulni. Ilyenkor kell pihenni. Nemcsak neki, hanem nekem is hosszú volt a szezon első fele, úgyhogy jól esett a szünet, feltöltött minket és segített abban, hogy újult erővel térjünk vissza.”

Fotó: Jakob Ebrey Photography

„A szünet elején értékeltük a legutóbbi versenyt és a teljes félévet, majd Martin kapott másfél hetet a feltöltődésre, mielőtt megkezdte a felkészülést a második félévre. Igyekeztünk olyan felkészülést csinálni, amelyben a fizikai edzés volt túlsúlyban. Rengeteg motorsport-specifikus edzést végzett a Fit4Race-el, ami mellett még napi 1-2 edzést beiktatott, ami meglátszik a fizikumán és a kiállásán. Nem elemeztük túl a dolgokat és próbáltuk kerülni, hogy túlságosan beleássuk magunkat a részletekbe, mert mostantól ismét erőltetett menet következik a szezon végéig” – mutatott rá Martin mentora.

A zandvoorti hétvége lebonyolítása rendhagyó a szezon többi versenyéhez képest, hiszen csütörtöktől vasárnapig tart.

A 6. versenyhétvége menetrendje (magyar idő szerint):

Csütörtök
11:05 – 11:50: 1. szabadedzés
14:05 – 14:50: 2. szabadedzés

Péntek
12:55 – 13:15: időmérő edzés

Szombat
09:50 – 10:10: 1. futam
15:30 – 15:50: 2. futam

Vasárnap
13:45 – 14:05: 3. futam

Újra összeült Marcus Grönholm és Timo Rautiainen párosa

0

A Finn Rally promóciós videójában ismét együtt hajtott a két világbajnoki címet nyerő páros – ezúttal szó szerint.

Marcus Grönholm és Timo Rautiainen nem akármilyen páros alkotott annak idején, ugyanis két világbajnoki címet is nyertek a WRC-ben az 1995-től 2007-ig tartó együttműködésük alatt. Az augusztus 1–4-én esedékes Finn Rallyhoz forgatott promóciós videó kedvéért ismét összeültek, még ha rendhagyó módon is tették. A szervezők alaposan ráfekszenek az esemény beharangozására, a hazai nagyágyúkat is rendre előveszik.

Ezúttal ugyanis nem autóztak, hanem kerékpároztak, méghozzá egy elektromos rásegítésű kétszemélyes fekvőkerékpárral tekertek fel a Finn Rally egyik ikonikus szakaszán, a Harjun. Úgy tűnt, Rautiainen kijött a gyakorlatból, vagy Grönholm nem hallgatott a navigátorára, mindesetre ha kerülővel is, de célba értek az ötletes videóban.

Schumachernek halálfélelme volt legnagyobb F1-es balesete után, amely piros zászló alatt történt

0

Napra pontosan 25 évvel ezelőtt szenvedett balesetet Michael Schumacher a Brit Nagydíj elején, aminek következtében lába két helyen is eltört, és egy ideig halálfélelme volt. Ráadásul mindez akkor történt, amikor Charlie Whiting versenyigazgató hibája miatt papíron már állt a verseny.

1999. július 11-én, azaz éppen 25 évvel ezelőtt rendezték a Brit Nagydíjat, amely David Coulthard győzelmével ért véget, de a legtöbben Michael Schumacher kettős lábtörése miatt emlékeznek rá. A Ferrari pilótája ráadásul a becsapódás után egy ideig úgy érezte, hogy a balesetnek még ennél is sokkal komolyabb következményei lesznek.

Az 1999-es idényben úgy tűnt, hogy megtörténhet a visszavágója az előző idényben a bajnoki címért az utolsó futamig harcoló Mika Häkkinen és Schumacher csatájának. Hét forduló után a finn versenyző 40 ponttal vezette az összetettet, míg ellenfele 32-vel követte őt. Mögöttük Eddie Irvine 26, míg Coulthard 23 egységgel rendelkezett.

Az időmérőn a címvédő már szezonbeli hatodik pole pozícióját szerezte meg, ráadásul meglehetősen nagy fölénnyel, ugyanis 419 ezreddel verte meg Schumachert, és 79 századdal saját csapattársát. A német pilótának ráadásul nem sikerült jól a rajt, ugyanis mindkét brit versenyző elment mellette, így visszaesett a negyedik helyre.

A Hangar-egyenesben aztán igyekezett visszaelőzni a másik Ferrarit, ám ekkor megtörtént a baj: ahelyett, hogy bevette volna a Stowe-kanyart, egyenesen a gumifalba csapódott, de akkora sebességgel, hogy az nem fogta meg, és az autó a betonfalnak ütközött. Ezután pedig a nézők hiába várták, hogy Schumacher kiszálljon az autóból.

Az akkor még csak kétszeres világbajnok ugyanis hiába próbálta elhagyni a roncsot, egyszerűen visszaroskadt a pilótafülkébe. Innentől kezdve nem tehetett mást, és várta a segítséget, ám közben érezte, hogy valami nincs rendben. Olyannyira nincs, hogy egy ideig arra gondolt, hogy elérkezett számára a vég pillanata.

„Az első kerék szétzúzta a pilótafülkét, és még mindig be volt ragadva valahol ott – hallható a visszaemlékezése a Netflix róla szóló, 2021-ben megjelent dokumentumfilmjében. – Nem tudtam kiszállni, és próbáltam kihúzni a lábamat, amely beszorult. Ott feküdtem, és észrevettem, hogy kicsit nyugodtabbá válok. Hirtelen éreztem, hogy a szívverésem egyre lassabb és lassabb lesz, míg végül teljesen leáll. Arra gondoltam, hogy valószínűleg ilyen érzés lehet, amikor az ember felfelé tart.”

Az érzés szerencsére nem tartott sokáig, és ekkora gond azért nem volt. Ezzel együtt a mentést végző beavatkozók paravánnal takarták le az autót, vagyis távolról sem volt minden rendben. Végül kiderült, hogy Schumachernek a jobb síp- és szárkapocscsontja is eltört, és egy másfél órásbeavatkozásra volt szükség.

Természetesen ezekben a pillanatokban felesége, Corinna Schumacher sem volt nyugodt, de bízott férje szerencséjében. „Ez volt az a pillanat, amikor azt gondoltam, hogy »ó, istenem!« – fogalmazott a dokumentumfilmben. – Összességében viszont mindig épségben átvészeltük a versenyeit, ezért biztos voltam benne, hogy van néhány őrangyala, akik vigyáznak rá.”

A baleset után természetesen megszakadt a verseny. Ezen a ponton a „megszakították a versenyt” megfogalmazás nem lenne helyénvaló, ugyanis az valójában már előtte megtörtént. Charlie Whiting, az FIA versenyigazgatója ugyanis az 1. körben ki akarta nyitni a bokszutcát, de véletlenül a piros zászló gombját nyomta meg. Ez azonban csak pillanatokkal a baleset előtt történt, így Schumachernek nem volt esélye érdemben reagálni.

Hogy mi idézte elő a bukást? Nos, hamar kiderült, hogy az autó volt a ludas. „A balesetet a hátsó fékkör hirtelen nyomásvesztése okozta – szólt a Ferrari akkori közleménye. –Az adatok semmilyen furcsaságot nem mutattak a felvezető körön, ahogyan az első kör első felében sem.” A telemetriaadatokból pedig az is kiderült, hogy a hiba bekövetkezésének pillanatában a Ferrari 307,5 km/h-val száguldott, Schumacher 204 km/h-nál blokkolta a kerekeket, a becsapódás pillanatában pedig 108 km/h volt a sebesség.

A későbbi hétszeres világbajnok egyik jól ismert tulajdonsága, hogy rendkívül hatékonyan maga mögé tudta állítani a csapatát. Ennek egyik feltétele, hogy soha nem kritizálta nyilvánosan az istállót. Még akkor sem, amikor teljes joggal megtehette volna, hiszen a meghibásodott fékkel rendelkező autót a Ferraritól kapta.

„Soha, semmilyen problémájáért nem vádolta a csapatot – nyilatkozta öt éve az akkoriban a Ferrari csapatmenedzserként dolgozó, jelenleg az F1 elnök-vezérigazgatójaként tevékenykedő Stefano Domenicali Nico Rosberg ’Beyond Victory’ című podcastjában. – Pedig lett volna rá lehetősége. Emlékszem 1999-re, amikor Silverstone-ban gondja volt, balesetet szenvedett, és eltörte a lábát. Sajnos egy csavar nem volt elég szoros a fékeken. Azonban soha nem lehetett hallani semmi negatívumot, nem mondta, hogy »a csapat hibázott«. Ezt az összes csapattag hazaviszi, és még erősebben harcol érte ebben a helyzetben.”

Schumachernek ezzel természetesen szertefoszlottak a világbajnoki álmai arra az idényre nézve, még úgy is, hogy a silverstone-i futamot Häkkinen sem fejezte be. Akkor azonban nem ezt tartotta a legfontosabbnak. „Tisztában vagyok vele, hogy most már egyáltalán nincs esélyem a bajnoki címre – jelentette ki. – Azonban örülök, hogy életben vagyok. Hálás vagyok az elmúlt években történt biztonsági fejlesztésekért.”

Schumacher szabotálta volna a Ferrarit, hogy mással ne nyerhessen világbajnoki címet?

Az akkor 30 esztendős versenyzőnek végül hat futamot kellett kihagynia. Ismert anekdota, hogy amikor Luca di Montezemolo, a Ferrari akkor elnöke odatelefonált a svájci otthonába, Schumacher két és fél éves lánya, Gina-Maria vette fel a telefont, és közölte, hogy apja a kertben focizik. Az olasz szakember azonnal a pályára rendelte pilótáját, aki Malajziában azonnal erőt demonstrált, és csak azért nem nyert, mert elengedte a helyébe lépve a bajnoki címért küzdő Irvine-t. Szuzukában viszont végül nem csapattársát, hanem Häkkinent koronázták meg, amit a maranellóiaknál talán nem is bántak annyira…

A vb-döntő, amit a Ferrari sem akart igazán megnyerni