back to top
2024. november 25. 22:39
Kezdőlap Blog Oldal 125

A WRC promótere a pletykák ellenére sem aggódik a Hyundai miatt

0

A Hyundai a WEC Hypercar felé kacsingat, de a WRC bízik abban, hogy megtartja az összes jelenlegi gyártót, és még bővíteni is tudja a bázist.

A WRC promótere mindent megtesz, hogy megtartsa a jelenlegi autógyártókat a sorozatban, és 2027-től legalább egy új márka is csatlakozzon – írta az Autosport.com. A WRC már régóta törekszik a gyártói bázis bővítésére, hiszen a Citroën 2019-es kiszállása óta a Toyota, a Hyundai és az M-Sport révén a Ford képviselteti magát a királykategóriában.

Ráadásul a Lengyel Rallyn olyan hírek kezdtek el keringeni, hogy a Hyundai szeretne csatlakozni a WEC Hypercar mezőnyéhez, és a következő három évben a LeMans-i 24 órás versenyen is indulna, így kérdésessé vált a jövője a WRC-ben. A csapatfőnök Cyril Abiteboul elmondta, időben bejelentenek mindent, elsőként a WRC-s terveikről beszélnek, ez talán szeptemberben meg is történhet.

A hír egy hónappal azután kapott lábra, hogy a WRC a gyártók nyomására a stabilitás mellett döntött a következő két évre, és csak 2027-től vezeti be a tervezett új szabályokat. A ERC promótere azonban nem aggódik a Hyundai miatt, és bővítené is a palettát.

„Nem mondhatom, hogy nincsenek kétségeim az összes gyártó maradásával kapcoslatban, mert ez nem a mi döntésünk, de olyan bajnokságot hozunk létre, amelyben érdemes lesz ott lenninyilatkozta az Autosport.com-nak Peter Thul, a WRC Promoter vezető sportigazgatója. – Remélem, hogy ennek az évnek a végére elkészül a 2027-től esedékes szabályrendszer, akkor legalább még egy gyártóval bővül a mezőny, ez az egyértelmű célunk.”

A jelenlegi három gyártóról Peter Thul elmondta, folyamatosan egyeztetnek velük azért, hogy megtartsák őket, és nyitottak minden javaslatukra, akár a szabályozással kapcsolatban is.

A győzelemért harcolna Székesfehérváron Német Gábor

0

A Mecsek Rally az árokban ért véget a Disógyőr Rallyt megnyerő Német Gábornak, aki Székesfehérváron újra visszatérne önmagához.

Hullámvasúton ült a Német Gábor, Németh Gergely páros az ORB-ben, hiszen a májusi Disógyőr Rallyt megnyerte a kettős, majd a júniusi Mecsek Rallyn ígéretes helyről kiesett. Német Gáborék túltették magukat a kudarcon, és erőt merítenek belőle a hét végi Székesfehérár Rallyra.

„Egy kis időnek el kellett telnie a Mecsek Rallye után ahhoz, hogy lássuk a teljes képet – mondta a pilóta a verseny honlapján. – Úgy gondolom, ott javarészt minden jól működött, mindent jól csináltunk, nagyon jó versenyt futottunk, és a végén egy hiba miatt sajnos kiestünk. Igazán az volt fájó, hogy másfeles szorzójú verseny lévén a bajnokságban elég sok pontot veszítettünk a többiekkel szemben. De igazából az, hogy a top háromban tudtunk csatázni, és akár az első helyért is harcolhattunk volna az utolsó szakaszon, mindenképpen bíztató volt. Annak is örültünk, hogy Miskolc után, ami nekem hazai pálya, idegen pályákon is jó tempót tudtunk diktálni.”

A Székesfehérvár Rallyról Német Gábor elmondta, a Peugot Kupában már versenyzett ezeken a pályákon, nagyon tempósnak és élvezhetőnek tartja őket. A célokkal kapcsolatban pedig így fogalmazott: „Az első körben próbálunk majd visszatérni önmagunkhoz, de akkor lennék elégedett, ha képesek lennénk arra, hogy a győzelemért harcolhassunk.”

Korának Sennája volt a félelmet nem ismerő pilóta, akinek első győzelme szégyenbe hozta az F1-et

0

53 évvel ezelőtt ezen a napon vesztette életét Pedro Rodríguez, kétszeres Forma–1-es és egyszeres Le Mans-i futamgyőztes pilóta. Öccsét, akit szintén a versenypályán ért a halál, tehetségesebbnek tartották nála, de ő is gyakran elkápráztatta a csapatát, az ellenfeleit vagy éppen az újságírókat.

„Soha nem panaszkodott. Soha nem kérte a fákkal teli pályák módosítását, vagy az eső fenyegette versenyek törlését. Nem volt kényeskedő vagy hatalmas egóval fertőzött, egyszerűen csak olyan gyorsan ment, amilyen gyorsan csak tudott, bármilyen autót is kapott. Ha pedig a kocsi nem volt versenyképes, valahogyan sikerült azt a látszatot keltenie, hogy mégis.”

Így szólnak a Historic Racing Pedro Rodríguezről szóló megemlékezésének első mondatai. A néhai mexikói pilóta, aki 1971. július 11-én, azaz napra pontosan 53 éve halt meg, elsősorban a 60-as években versenyzett az F1-ben, és bár öccsét, a tragikusan fiatalon elhunyt Ricardót nagyobb tehetségnek tartották, ő volt az, aki legalább valamennyire révbe ért az F1-ben. Más kategóriákban szintén sikeres volt, amivel sokoldalúságát bizonyította.

Rodríguez 1940. január 18-án született Mexikóvárosban. A családban ekkorra már volt egy lánygyermek, majd Pedro után jött Ricardo, majd még két fiú, bár egyikük csak két hónapot élt. Édesapjuk bizonyos teóriák szerint a helyi titkosszolgálat vezére volt, az viszont biztos, hogy a motoros járőrök fejeként tevékenykedett. Ennélfogva megvolt a maga befolyása, és ingatlanügyleteinek, valamint egyéb üzleteinek köszönhetően pénzben sem szenvedtek hiányt.

Embed from Getty Images

Ennélfogva meg tudta vásárolni gyerekeinek azokat az autókat, amelyekkel aztán versenyezni kezdtek. Előtte azonban kerékpározásban, majd motorozásban jeleskedtek: Pedro Rodríguez 1952-ben és 1954-ben is utánpótlásbajnok lett a 125 köbcentiméteres kategóriában. Ebben az időszakban kipróbálta a ralizást, de sok sikere nem volt benne.

A következő években jó néhány helyi autóversenyen elindultak, a nemzetközi debütálásukra pedig 1957-ben, a Bahama-szigetek fővárosában, Nassauban került sor, ahol Pedro egy Ferrarit, míg Ricardo egy Porschét vezetett. Előbbi aztán összetörte az autót, de a testvérpár így is felkeltette Luigi Chinetti, az olasz származású, de az Egyesült Államokba emigrált Ferrari-importőr figyelmét.

A korábbi versenyző autót ajánlott nekik az 1958-as Le Mans-i 24 órás viadalra, amit el is fogadtak, de volt egy aprónak nem nevezhető gond: a 16 éves Ricardót túlságosan fiatalnak ítélték meg, ezért nem versenyezhetett. Helyette José Behra volt Pedro Rodríguez váltótársa: a név nem véletlenül ismerős, ugyanis az akkoriban az F1-ben szereplő Jean Behra öccséről van szó. A páros végül nem fejezte be a versenyt, mivel kilyukadt a hűtőrendszer.

Leszakadt a füle, óriási baleseteket élt túl, de túl sokáig kísértette a sorsot az F1 gladiátora

Az idősebbik Rodríguez ezzel együtt szép eredményeket ért el: ugyanebben az évben kategóriájának második helyt szerezte meg a Roueni 12 órás futamon, Nassauban pedig ugyancsak második lett. A következő évtől aztán már rendszeresen Európában versenyzett, és 1960-ban második lett az akkori Forma–1 egyik legnagyobb alakja, Stirling Moss mögött.

Mindeközben öccsével is versenyzett, hiszen az 1959-ben már őt is hagyták indulni Le Mans-ban. Azonban nem ekkor, hanem két évvel később alakítottak igazán nagyot, amikor a gyári Ferrarikkal csatáztak a győzelemért egészen addig, amíg ki nem estek. Ehhez hozzájött még a Párizsi 1000 km-es versenyen aratott győzelem, és ez már Enzo Ferrari figyelmét is felkeltette.

Öccse halála után majdnem abbahagyta, végül F1-ess futamgyőztes lett

Az olasz márka alapítója mindkettőjüknek ülést ajánlott a gyári F1-es istállónál, ám ezt csak Ricardo fogadta el. Bátyja arra hivatkozva utasította vissza a megkeresést, hogy Mexikóvárosban motoros üzletet működtetnek. Az ő debütálása tehát még váratott magára, miközben testvére Monzában minden idők legfiatalabbjaként indulhatott az első sorból, és ezt azóta is csak Max Verstappen és Lance Stroll tudta túlszárnyalni.

Kettőjük közül Ricardo Rodríguezt tartották tehetségesebbnek, ám neki igazán kevés idő jutott, hogy ezt eredményekkel is igazolja. Egy évvel később ugyanis életét vesztette a bajnokságba nem számító Mexikói Nagydíj edzésén, amelyen egy Lotusszal indult el, miután a Ferrari nem volt hajlandó részt venni a viadalon.

Korai Senna is lehetett volna belőle, de 20 évesen meghalt a Ferrari legfiatalabb F1-es pilótája

Bátyját nyilvánvalóan megrázta a tragédia, és még a visszavonulás is komolyan felmerült. „Szerintem Ricardo halála után elgondolkozott, hogy abbahagyja – emlékezett vissza önéletrajzában a testvérpár barátja, Jo Ramírez, aki később a McLaren csapatkoordinátora lett. – Ez azonban nem tartott sokáig. Úgy vélem, eleinte Ricardo talán kicsit jobban megőrült a versenyzésért, de aztán Pedro is elkezdte nagyon komolyan venni.”

Pedro Rodríguez egy évvel fivére elvesztése után mutatkozott be a Forma–1-ben, de 1963 és 1966 között csupán eseti jelleggel versenyzett hol a Lotusnál, hol az akkor éppen North American Racing Teamként szereplő Ferrarinál. 1967-re viszont a Cooper a teljes szezonra leszerződtette, és ennek azonnal meg is lett az eredménye.

Az idénynyitó Dél-afrikai Nagydíjon, mindössze a kilencedik F1-es futamán ugyanis máris nyerni tudott, miután Denny Hulme-nak elhúzódott a kiállása, John Love-nak pedig a hajrában ki kellett mennie üzemanyagért. Ezzel ő lett Mexikó történetének első Forma–1-es futamgyőztese (mindmáig csak Sergio Pérez csatlakozott hozzá), de öröme nem lehetett teljes.

Manapság elképzelhetetlen, hogy a nyertes pilóta országának himnuszát ne tudják lejátszani, ha pedig mégis megtörténne, az óriási szégyen lenne az F1-re, illetve a rendezőkre nézve. Akkor viszont pontosan ez történt: a dél-afrikaiaknak nem volt meg a mexikói himnusz, ezért a ’Jarabe Tapatíó’ című slágert játszották le. Onnantól kezdve Rodríguez minden futamra magával vitte a himnusz felvételét, valamint egy mexikói zászlót.

Embed from Getty Images

A szezon hátralévő része már nem alakult ennyire fényesen számára: második számú pilótaként régebbi autóval versenyzett, mint csapattársa, a későbbi világbajnok Jochen Rindt, ráadásul egy Forma–2-ben elszenvedett baleset miatt három futamot ki kellett hagynia. A Holland Nagydíjon viszont a körülmények ellenére alig volt lassabb az osztrák versenyzőnél, amivel felhívta magára a BRM figyelmét.

Esőben kiemelkedő volt

1968-ban már náluk versenyzett, és néhány futamon sikerült eltüntetnie a Ford legendás Cosworth DFV-motorjaival szembeni hátrányt. Jaramában vezetett, mielőtt megcsúszott egy olajfolton, Spa-Francorchamps-ban annak ellenére lett második, hogy autójában eltört az első stabilizátor. Mindez érzelmileg is sokat jelentett a csapatnak, mert mindössze másfél hónap telt el azóta, hogy az első számú versenyzőnek kikiáltott Mike Spence meghalt az Indy 500 edzésén.

Rouenben Rodríguez pályafutása során először és utoljára megfutotta a leggyorsabb kört, de hiába vezetett, elromlott a váltója. Mindez már azután történt, hogy Zandvoortban harmadik lett, amit Kanadában meg tudott ismételni. Ennek köszönhetően az előző idényhez hasonlóan hatodik lett az összetettben, ami, mint később kiderült, karrierje csúcspontját jelentette ezen a téren. Ugyanebben az évben ráadásul Le Mans-ban is diadalmaskodott egy Ford GT40-essel, Lucien Bianchi váltótársaként.

Fontos kiemelni, hogy a Holland és a Francia Nagydíjon esős körülmények között tudott ott lenni az élmezőnyben. Nem véletlen, hiszen a mexikói versenyző nedves pályán kiemelkedett a mezőnyből, csakúgy, mint később Ayrton Senna. „Vizes pályán olyan volt, mint egy bűvész – jelentette ki egykori ellenfele, Chris Amon. – Pedro egyáltalán nem hibázott, egyszerűen gyönyörűen vezetett. Mindenhol nagyon precíz volt.”

Későbbi főnöke pedig elárulta, a riválisok néha már ironizáltak azon, hogy Rodríguez mennyire képes uralni az autót esőben. „A többi versenyző viccelődött rajta, és azt mondták, hogy »miért nem szól senki Pedrónak, hogy rohadtul esik az eső – idézte fel Tim Parnell, a Reg Parnell Racing csapatmenedzsere. – Teljes képtelenség volt, ahogyan egyensúlyban tudta tartani az autót.”

Embed from Getty Images

Rodríguez nem véletlenül dolgozott együtt Parnell-lel, hiszen Louis Stanley, a BRM csapatmenedzsere nem tartott igényt a szolgálataira, és 1969-ben már nem gyári BRM-et vezetett. Három kiesés után azonban átigazolt a Ferrarihoz, amely az év utolsó versenyein ismét North American Racing Teamként szerepelt, de ott sem termett sok babér számára.

1970-ben visszatért a BRM-hez, és a Belga Nagydíjat meg is nyerte, ellenállva Amon folyamatos nyomásának, 241,31 km/h-s átlagsebessége pedig akkoriban rekordnak számított. Watkins Glenben szintén győzhetett volna, ám nem sokkal a leintés előtt ki kellett állnia a bokszba, ezért csupán másodikként ért célba.

Mindeközben Rodríguez a Forma–1 mellett más sorozatokban is letette a névjegyét. A Porsche 1970-re leszerződtette, amit azzal hálált meg, hogy hozzásegítette a márkát a sportautó-világbajnoki címhez, valamint Leo Kinnunennel és Brian Redmannel megnyerte a Daytonai 24 órás viadalt. Ezenkívül a NASCAR-ban és a Can-Amben is indult, ralizott, sőt, még jeges felületen is versenyzett.

Élete egyik legnagyobb teljesítményét a következő évben, 1971-ben, az Österrechringi 1000 km-es versenyen nyújtotta: technikai hiba miatt hat percet vesztegelt a bokszban, ennek ellenére sikerült visszazárkóznia az élmezőnybe, miközben csupán tíz körre adta át az autót. Végül hibába tudta hajszolni Clay Regazzonit, és óriási hátrányt eltüntetve diadalmaskodott.

Embed from Getty Images

„Csodálatos vezetés volt, négy és fél órán keresztül – méltatta a Porschénál dolgozó mérnök, John Wyer. – Amikor pedig kiszállt az autóból, még csak nem is volt izzadt.” A brit összességében is rendkívül nagyra tartotta Rodríguezt. „Számomra Pedro volt kora legnagyszerűbb versenyzője – jelentette ki. – Tényleg a legnagyszerűbb.”

Az ausztriai bravúr egy héttel azután jött, hogy a Holland Nagydíjon ezúttal kikapott a nedves pályán a másik nagy esőmenő, Jacky Ickx ellen. A következő, Paul Ricard-i fordulóban az ötödik helyet sikerült megszereznie az időmérőn, de a futamon gyújtásprobléma miatt kiesett. Még így is a negyedik helyen állt az összetettben, de mint kiderült, ez volt élete utolsó F1-es versenye.

Egy héttel később a BRM Can-Am-autóját tesztelte volna, ám a Chevrolet-motor meghibásodott. Ennek következtében elfogadta a lehetőséget, és benevezett az egy évvel korábban életre hívott Interserie elnevezésű sportautó-bajnokság norisringi fordulójába. Rodríguez vezette a viadalt a Ferrari 512 M volánja mögött, de aztán bekövetkezett a tragédia.

A helyszíni fotósok beszámolója alapján a jobb első gumija levált a felniről, majd a 12. körben, egy kemény fékezés után teljesen leszakadt. Ennek következtében Rodríguez kocsija a falnak csapódott, majd visszapattant a pályára, és kigyulladt. Miután kiszedték a roncsból, már nem lehetett segíteni rajta, és nem sokkal később belehalt sérüléseibe, csakúgy, mint szűk 17 évvel később Kesjár Csaba ugyanazon a pályán.

Történelmet írt, de szörnyű balesete miatt az F1 kapuján már nem léphetett be Kesjár Csaba

A baleset helyszínén manapság egy emlékmű áll, míg Daytonában kanyart neveztek el róla. Ennél azonban sokkal inkább ismert tény, hogy a mexikói F1-es futam helyszíne a Rodríguez testvérpárról kapta a nevét. És hogy milyen szintű versenyző is volt valójában Pedro Rodríguez? Nos, 2016-ban egy matematikai modellre épülő tanulmány megállapította, hogy a 31 évesen elhunyt versenyző minden idők huszonnegyedik legjobb F1-es pilótája.

Kalle Rovanperä kedden már újra raliautó volánjánál ült

0

Bár jól sikerült a lengyelországi beugrás, Kalle Rovanperä azért szeret jobban felkészülni a versenyekre, a Lett Rally előtt is így tesz.

Mozgalmas hetei vannak Kalle Rovanperänak, hiszen azt követően, hogy beugróként megnyerte a Lengyel Rallyt, a Porsche Carrera Cup Benelux-sorozat imolai versenyén indult, amelyen megszerezte karrierje első pályaautós győzelmét. A sokoldalúságát bizonyító verseny után visszaült a raliautóba, és kedden a Toyota saját tesztpályáján tesztelt a jövő heti Lett Rally előtt.

Rovanperänak ráadásul az időjárással is szerencséje volt, délelőtt száraz és napos körülmények között vezethetett, míg délután esett az eső, így a lehető legkülönbözőbb körülmények között szerzett tapasztalatokat (havat azért Finnországban sem várhatunk júliusban).

Fotó: Pentti-Oskari Ilmonen

A teszten részt vett Sami Pajari is, aki a Finn Rallyra készült. Először vezette a Rally1-es autót – ráadásul rögtön Rovanperä féltett gépével mehetett. A 22 éves Pajari már abból sokat tanult, ahogy honfitársát figyelhette testközelből – írta a rallit.fi.

Rovanperä a legutóbbi hirtelen beugráshoz képest most sokkal körültekintőbben készülhet a versenyre, annál is inkább, mert a Toyota riválisa, a Hyundai sem tétlenkedik.

„Nagyon jól éreztem magam a teszten – nyilatkozta Rovanperä. – Jó érzés, hogy a következő versenyre jobban ráhangolódhatok, mint a legutóbbira. Ezek fontos tesztek, Lettországban kicsit mások az utak, mint Finnországban, de nekünk nem volt lehetőségünk ott vezetni, így próbálunk mindent otthon rendbe tenni.”

Rovanperä a lengyelországi bravúros beugrásra is visszatért.

„Nem tudom, tanultunk-e abból bármit, azon kívül, hogy elég brutális így végignyomni egy hetet – nevetett a pilóta. – Örülök, hogy jól sikerült az a verseny, és nem a semmiért utaztam el. Ezzel együtt jobb lesz rendesen felkészülni, így éjszaka a videók nézése helyett például aludhatunk is.”

 

Hamilton nem felejtette el a múlt sérelmeit: az FIA elnöke hiába akart neki gratulálni

0

A Lewis Hamilton Brit Nagydíjon szerzett győzelmét követő percek tele voltak ünnepléssel és pozitív érzelmekkel – leszámítva egyetlen rövid, de annál látványosabb közjátékot.

Miután a hétszeres világbajnok két és fél éven át tartó győzelmi ínségét megszakítva áthaladt a célvonalon Silverstone-ban, a lassú levezető köre során hosszasan élvezte a pillanatot, majd az autóból kiszállva ünnepelt mercedeses csapattagjaival, ölelkezett a szüleivel, beszélgetett neki szintén gratuláló versenyzőtársaival, majd még kiment a lelátó közelébe, hogy rajongóival is közelebbi kapcsolatot teremtsen.

Hamilton az „új Räikkönen”, de egyvalamiben biztosan nem rá akar hasonlítani

Eközben pedig egy fél másodperces kézrázás után ridegen elsétált Mohammed Bin Szulajm, az FIA elnöke mellett – a televíziós közvetítésbe is bekerült jelenetről itt látható a videó.

Hamilton éppen a mérlegelést végezte, amikor Szulajm megközelítette őt, türelmesen kivárta, hogy a brit lelépjen a mérlegről, majd kezet nyújtott neki. A hétszeres világbajnok azonban itt nem állt meg beszélgetésre, egy pillanatra az emirátusokbeli sportvezető kezébe dugta a sajátját, s egy rövid, sisakon keresztüli tekintet után már tovább is állt. Az FIA elnök ezt követően széttárta karjait, ami akár a gesztus miatti méltatlankodása is lehetett.

Az már korábban is tudható volt, hogy Hamilton nem kifejezetten szívleli az FIA jelenlegi, 2021 vége óta székelő elnökét, akinek két és fél éves munkásságát balhék sora fémjelzi. Ezek egyike Hamilton csapatát, a Mercedest is közvetlenül érintette, ugyanis az elmúlt télen az FIA összeférhetetlenség miatt vizsgálatot indított a csapatvezető Toto Wolff, valamint az F1 Academyt igazgató felesége, Susie ellen. Az ügy ugyan gyorsan lezárult, de különösebb magyarázat azóta sem érkezett a kirobbantására, s emlékezetes, hogy amikor márciusban Hamiltont az FIA átláthatatlan működéséről kérdezték, a brit kendőzetlenül kijelentette, sohasem bízott Szulajmban.

Súlyos szavak Hamiltontól: a hétszeres világbajnok soha nem bízott az FIA elnökében

Egyébként az új FIA-elnök egyik első feladata volt a Hamiltont hátrányosan érintő 2021-es szezonzárón történt procedurális hibák kivizsgálása is, amelyben ugyan egyértelműsítették a vonatkozó szabályokat, és eltávolították a posztjáról az elismerten hibázó Michael Masi versenyigazgatót, de a bajnokság végkimenetelén ez utólag már nem változtatott – persze azok után, hogy a Mercedes visszavonta óvását, nem is volt joga az FIA-nak megmásítani a bajnok személyét.

Turánék teszt nélkül érkeznek Székesfehérvárra, Csomós Mixiékkel csatáznak majd

0

A bajnokság második helyén érkezik a Székesfehérvár Rallyra Turán Frigyes és Zsiros Gábor. A duó akkor lenne igazán elégedett, ha átvennék a vezető helyet a bajnokságban, ami nem lesz könnyű, mert Csomós Mixiék is beneveztek a versenyre.

Két második és egy harmadik helyet szerzett eddig Turán Frigyes és Zsiros Gábor, így nem csak a másfél pontos bajnoki hátrányt akarják majd ledolgozni Fehérváron, hanem idei első futamgyőzelmükért is nyomják a gázt.

„Nyilván azzal lennék elégedett, ha át tudnánk venni a vezetést a bajnokságban, de ehhez sok minden kell. Látom, hogy Mixiék végül beneveztek, ellenük is meg kell tudnunk állni a helyünket. Gondmentes versenyt kívánok magunknak, és ha ez összejön, az első gyorsasági első kanyarjától tudunk támadni és az elejében fogunk csatázni az első helyért” – nyilatkozta Frici a verseny honlapján.

Eközben Mixiék is átírták a terveket, az ob került a fókuszba, így nekik is fontos, hogy minél több ponttal fejezzék be az aszfaltos futamot.

„Előtérbe került az Országos Rallye Bajnokság, emiatt vagyunk itt is. Az is fontos tény, hogy három futamból eddig két versenyen indultunk, amelyeket megnyertünk, így jól állunk a bajnokságban. Az idei szezonban megpróbálunk az ORB-re koncentrálni” – mondta Mixi, akinek 2021-ben a Vértes Rallyn épp az első oroszlányi szakaszon úszott el a bajnoki címe egy defekt miatt. Igaz az a verseny Turánéknak sem sikerült, a differenciálmű törése miatt feladták a versenyt.

Fotó: Sári Péter

Turánéknak a pályaismeret hiánya adhat a megszokottnál nagyobb feladatot, és tesztelni sem tudnak a verseny előtt, igaz a Mecseken szerzett aszfaltos élmények még nem túl régiek.

„Nem is tudom, hogy Gabival versenyeztünk-e valaha együtt ezeken a pályákon. A szombati nap nekem elég egyhangúnak tűnik. Oroszlány-Kőhányáson hármat menni nekem nem annyira ralis, de a nézőknek biztos tetszeni fog, nem kell mozogniuk és meg tudják találni a biztonságos pontokat. Arra próbálunk fókuszálni, hogy minél jobban sikerüljön a felkészülés az autó szempontjából, és a mi fizikai és mentális állapotunk szempontjából is. Tesztelni most nem tudunk, de mostanában sokat mentünk aszfalton” – mondta Turán.

A technikai előny Csomóséknál lesz, ők ismét az új Fabiával versenyeznek, amiről Mixi azt mondta, hogy „egyik legjobb Rallye2-es autó a világon„. Turánék természetesen a Volkswagen Polóval érkeznek, amivel már 2020 óta versenyeznek.

A Székesfehérvár Rally szombaton három gyorsaságival kezdődik, majd vasárnap nyolc szakaszt rendeznek. A céldobogó 18:20-tól lesz a Sóstói Stadion parkolójában.

Fotó: Sári Péter

 

 

Robert Kubica visszatérne, de már csak szórakozásból ralizna

0

Robert Kubicának hiányzik a rali, de csak akkor térne vissza, ha szórakozásból vezethetne, és nem a versengés miatt.

Az egykori Forma–1-es futamgyőztes Robert Kubica, aki jelenleg az AF Corse Ferrari Hypercar versenyzője a World Endurance Championshipben, arról beszélt az Autosport.com-nak, hogy továbbra is szorosan figyeli a WRC történéseit azután, hogy maga is versenyzett a sorozatban.

Kubica már az F1-es pályafutása előtt és azzal párhuzamosan is ralizott, 2013-ban megnyerte a WRC2 bajnokságot, majd a következő két szezonban az M-Sport által épített Ford Fiestával versenyzett a királykategóriában, 14 szakaszgyőzelmet aratott, ezzel az autóval 2014-ben Argentínában a legjobb eredménye a hatodik hely volt.

Leginkább azonban mindenkinek a horrobalesete jut eszébe a ralis pályafutásából: a 2011-es F1-es szezon előtt a Renault pilótája egy Skoda Fabia S2000-rel állt rajthoz február hatodikán az olasz Ronde di Andora versenyen, egy szalagkorlátnak csapódott, a korlát pedig szétnyílt, és Kubica oldalán az utastérbe hatolt. A balesetben Kubica jobb karját csaknem levágta a korlát. Az orvosi személyzet gyorsan a baleset helyszínére ért és Kubicát azonnal kórházba szállították, ahol több hetes kezeléssel és még több műtéti eljárással sikerült megmenteni a sérült kart, ugyanakkor a baleset nyomait élete végéig viseli.

A hosszú felépülés után a ralihoz tért vissza, majd 2016-ban befejezte a szakágban, hogy újra az F1-ben vezethessen. Két évet töltött a Williamsben, majd jött a DTM, végül pedig a WEC. Kubica azonban továbbra is szereti a ralit, amit jól bizonyít, hogy nézőként ott volt a Lengyel Rallyn is.

„Őszintén szólva, kicsit hiányoznak a ralik – nyilatkozta Kubica az Autosport.com-nak. – Továbbra is követem, jobban, mint bármi mást, de amióta befejeztem, a szurkolók nézőpontjából figyelem a versenyeket. Nem tettem le a visszatérésről, ha szórakozásból vezethetnék, akkor megpróbálnám, de már nem versengenék. Vannak olyan versenyek a programban, amelyeket mindig figyelek, és arra gondolok, jó lenne megpróbálni. Aztán eszembe jut, mennyire erőfeszítést és felkészülést igényelne. De ha szórakozásból vágnék bele, akkor nyomás nélkül lehetne vezeteni.”

Hamilton az „új Räikkönen”, de egyvalamiben biztosan nem rá akar hasonlítani

0

Lewis Hamiltonnál csupán nyolc embernek kellett több futamot várnia két egymást követő futamgyőzelme között. Ezeket a pilótákat két, jól elkülöníthető csoportra lehet szétosztani, és egyelőre egyértelmű, hogy a hétszeres világbajnok melyikhez tartozik, de ő olyasmit akar véghez vinni, aminek a többi ilyen versenyző a közelében sem volt.

Múlt héten vasárnap megtört a jég, és Lewis Hamilton a 2021-es Szaúd-arábiai Nagydíj óta először ismét Forma–1-es futamot nyert. Ezzel egyébként jó néhány rekordot felállított: 17 évvel és 27 nappal az ő első és legutóbbi diadala között telt el a legtöbb idő, illetve 338-cal a legtöbb futamot rendezték meg a kettő között, amivel megdöntötte Kimi Räikkönen csúcsait; ő az első, aki tizenhat különböző idényben legalább egy versenyt nyer; valamint szintén először sikerült valakinek a háromszázadik nagydíja után elsőként célba érni. Emellett érdemes megemlíteni, hogy Nigel Mansellnek az 1994-es Ausztrál Nagydíjon aratott sikere óta ő a legidősebb F1-es futamgyőztes.

Végre véget ért Hamilton nyeretlen sorozata, elképesztő futamon győzte le Verstappent és Norrist

Ami a két diadal között eltelt legtöbb időt illeti, bár Hamilton számára a 2 év, 215 nap bizonyára egy örökkévalóságnak tűnt, ebből a szempontból mindössze huszonötödik a listán (ha a többször előforduló neveket csak egyszer számoljuk, akkor a huszonharmadik). Mivel azonban mostanában minden eddiginél több versenyt rendeznek, a lezajlott futamok tekintetében már más a helyzet: a 2021-es dzsiddai és a mostani silverstone-i viadal között 56 nagydíjat tartottak, amivel a hétszeres világbajnok a tizedik a vonatkozó listán. Ugyanakkor csak nyolcan vannak előtte, mert Räikkönen kétszer szerepel a rangsor ezen részén. Az ő esetében a nagyobb várakozást fogjuk figyelembe venni.

Hamilton létrehozhat egy új „kasztot”

Ezt a nyolc pilótát egyértelműen két kategóriába lehet sorolni. A nagyobbik csoportba azok tartoznak, akik a csúcsidőszakuk után éveket töltöttek még el az F1-ben relatíve sikertelenül, hogy aztán pályafutásuk vége felé még legyen egy olyan év, amikor odaérnek a dobogó tetejére. Ez a legtöbb esetben egyetlen sikert jelent, de a kettő a maximum.

Ennek az egyik legfrissebb példája Räikkönen, akinek a 2013-as Ausztrál és a 2018-as USA Nagydíj között több mint 5 év telt el, és ezalatt 114 olyan versenyt rendeztek, amikor nem ő ért célba elsőként. Az ő esetében mondjuk a köztes időszakot sem lehet sikertelennek mondani, leszámítva a katasztrofális 2014-es évet. A finn versenyző ugyanis összesen 30 dobogóig jutott el, bár hozzá kell tenni, hogy igazán nagy esélye nem sokszor volt az újabb diadalra az austini sikerig.

Anthony Hamilton: Szólni fogok Lewis-nak, ha már nem lesz elég jó

A listán haladva a következő ilyen szereplő Rubens Barrichello. A brazil pilóta 2004-ben megnyerte az Olasz és a Kínai Nagydíjat, majd a Ferraritól történő 2005-ös távozásáig még további öt dobogót összegyűjtött. A következő három évben viszont mindössze a 2008-as, esős Brit Nagydíj után pezsgőzhetett, és vélhetően már ő sem igazán számított újabb diadalra. A következő évben viszont a Honda hamvaiból megjelent a Brawn GP, amellyel előbb négy dobogós helyezést szedett össze, majd az Európa és az Olasz Nagydíjon is elsőként intették le. Egy ideig a bajnoki címért is harcban volt, de hazájában, egy fordulóval a vége előtt elveszítette a matematikai esélyt.

Johnny Herbert ilyen célokért soha nem küzdött pályafutása során, de 1995-ben a Brit és az Olasz Nagydíjat is behúzta az akkoriban a mezőny legjobbjának számító Benettonnal. A következő három idényt a Saubernél töltötte, ahol csak két dobogóig jutott el, majd 1999-ben nem ő, hanem Barrichello állhatott fel kétszer a pódiumra a Stewart színeiben. Egészen a nürburgringi futamig, ahol ő tudta a legjobban kihasználni a kaotikus körülményeket és a kihulló éllovasokat, és megnyerte a versenyt, míg csapattársa ismét csak harmadik lett. Ezt követően azonban Malajziában még negyedik lett, onnantól kezdve pedig soha többé nem szerzett pontot az F1-ben.

A másik igazán friss példa Daniel Ricciardóé, aki a 2018-as idényt úgy teljesítette a Red Bull-lal, hogy a kínai, illetve monacói győzelmét leszámítva még csak dobogóra sem állt. Az idény végén aztán elköszönt a bikásoktól, és a Renault-hoz igazolt, ahol a 2020-as idény második felében a Nürburgringen és Imolában is harmadik lett egy-egy kiesésnek köszönhetően. Aztán jött az összességében borzalmasnak mondható időszak a McLarennel, melynek színeiben csupán egyszer pezsgőzhetett, de akkor a pódium legtetején, a 2021-es Olasz Nagydíjon. Azóta ilyesminek a közelébe nem került, és hacsak a Red Bull valamilyen oknál fogva nem vele pótolja Sergio Pérezt, meglehetősen valószínűtlen, hogy a jövőben ilyen eredményt ünnepelhet.

Nem sokkal a Magyar Nagydíj után végleg befuccsolhat az F1-es futamgyőztes karrierje

Az ötösfogat utolsó tagja Bruce McLaren, aki több szempontból is kilóg a sorból. Az 1962-es Monacói Nagydíjon már a harmadik győzelmét ünnepelhette, utána viszont 1965-ig csak második és harmadik helyek jöttek össze neki. Az azt követő két idényben pedig azért nem volt esélye ilyesmire, mert akkor nagyrészt már az általa alapított istálló színeiben versenyzett. 1968-ban aztán beérett a kemény munka, hiszen az új-zélandi versenyző megnyerte a Belga Nagydíjat. Ezt követően még hat dobogó összejött, és ki tudja, hány diadal következhetett volna még, ha 1970-ben nem szenved halálos balesetet Goodwoodban, a McLaren Can-Am-autójának tesztelése közben.

Autóját tolva nyert vb-t az F1-es pilóta, míg csapattársa 46 évig fennálló rekordot állított fel

Maradt tehát három pilóta, akik, mondhatni, ellentétes utat jártak be. Mindannyian pályafutásuk elején arattak egy-két olyan győzelmet, amely „nem illett a képbe”, hiszen utána sokáig nem tudták megismételni. Aztán viszont jöttek a sikerek, és mindannyian eljutottak odáig, hogy eljutottak a világbajnoki összetett képzeletbeli dobogójára.

Időrendben visszafelé haladva Riccardo Patrese volt az első ilyen. Az olasz versenyző a rendkívül kaotikus 1982-es Monacói Nagydíjat nyerte meg a Brabhammel, majd a következő évi szezonzárót is behúzta Dél-Afrikában, a következő négy idényben viszont a pontszerzés is viszonylag kevés alkalommal jött össze, dobogón pedig csak kétszer járt. 1988-ban aztán a Williamshez igazolt, ahol az azt követő évben már sorra jöttek a pódiumok, 1990-ben pedig visszatért a győzelem útjára Imolában. A következő két esztendőben aztán még háromszor diadalmaskodott, és előbb harmadik, majd második lett az összetettben. Ezután már csak egy éve volt neki a Benettonnál, de akkor már nem nyert.

Mintha senki nem akart volna célba érni a monacói káoszban, a győztes azt sem tudta, hogy nyert

John Watson érzelmes győzelmet aratott az 1976-os Osztrák Nagydíjon, hiszen azon a helyszínen szerezte meg a Penske történetének egyetlen diadalát, ahol egy évvel korábban a csapat versenyzője, Mark Donohue életét vesztette. Az amerikai istálló kivonulásával a Brabhamhez, majd a McLarenhez igazolt, és az 1981-es idény első felével bezárólag hét dobogóig jutott. Aztán viszont hazai pályán, Silverstone-ban ismét nyerni tudott, majd 1982-ben két győzelemmel a tabella harmadik helyén zárt. Érdekesség, hogy az az évi detroiti, illetve a következő idényben rendezett Long Beach-i viadalon a tizenhetedik, illetve a huszonkettedik pozícióból rajtolna diadalmaskodott, utóbbi a mai napig rekordnak számít.

Történelmi McLaren-győzelem évfordulója van ma

A lista utolsó tagja az az ember, akire Hamilton ezen a téren leginkább szeretne hasonlítani: Mario Andretti. Az amerikai pilóta az 1971-es Dél-afrikai Nagydíjon megnyerte első versenyét a Ferrarival, aztán viszont 1975-ig dobogóra sem állt (igaz, nem is indult minden futamon). 1976-ban ez megváltozott, és a leginkább James Hunt és Niki Lauda párharcának lezárásáról emlékezetes fudzsi viadalon már ismét nyert. A következő két évben pedig ezt még tíz alkalommal megismételte, aminek előbb egy összetettbeli harmadik hely, majd egy bajnoki cím lett az eredménye.

Hogy Hamilton melyik csoportba fog tartozni? Nos, jelen állás szerint nyilvánvalóan az elsőbe, de a jövőre már a Ferrarinál versenyző pilóta nyilvánvalóan azon lesz, hogy ezen változtasson, és egy új „kasztot” hozzon létre ilyen téren: ő legyen az a versenyző, aki ennyi várakozást megszakítva ismét rendszeresen a győzelem útján járjon. A csúcspont pedig természetesen az újabb világbajnoki cím lenne, amire csak Andretti volt képes azok közül, akik legalább annyi futamot vártak két futamgyőzelem között, mint a brit pilóta.

Tizenhét éves csodagyerek mutatkozhat be a Finn Rallyn

0

Érdemes lesz figyelni augusztus elején Tuukka Kauppinent, könnyen lehet, hogy a jövő nagy pilótája debütál a WRC-ben.

Berúgják a fiatalok a WRC ajtaját – a Lengyel Rallyn Martins Sesks teljesítményén ámult a világ, aki az ötödik helyen fejezte be élete első versenyét a sorozatban. A 24 éves lett pilóta tempója és teljesítménye is lenyűgöző volt, ráadásul nemcsak egy szakaszon, hanem az egész hétvégén is. Nem véletlenül került bele a neve Jari-Matti Latvalla noteszébe.

A Finn Rallyn aztán könnyen lehet, hogy már nem róla szólnak a hírek, és vele lesz tele a sajtó, ugyanis egy mindössze tizenhét éves versenyző is rajthoz áll. Tuukka Kauppinen egy Skoda Fabia RS Rally2-t kap maga alá a hazai versenyén, életében először vezethet négykerékmeghajtású autót.

A nagy ígéretnek számító, korábban gokartozó Kauppinen márciusban csatlakozott a Rautio Motorsporthoz, és pályafutása eddigi legnagyobb lehetőségét kapja meg az augusztus 1–4-én esedékes Finn Rallyn.

Fotó: Tuukka Kauppinen

Kauppinen gyakorlatilag beleszületett a versenyzésbe, már a nagyapja, Vesa Kauppinen is kipróbálta magát a motorsportban, édesapja, Mikko Kauppinen pedig raliversenyző volt – akkor is aktívan versenyzett, amikor Tuukka megszületett.

Finnországban a négyszeres világbajnok Juha Kankkunen örökösének tartják, ami elég sokat elmond a tizenhét éves fiatal pilóta tehetségéről. Őt azonban egyáltalán nem zavarja az összehasonlítás, ráadásul szokott is beszélni Kankkunnen, ugyanis a szomszédja. A példaképe azonban mégsen a finn legenda, hanem a nyolcszoros győztes Sébastian Ogier – ezt alighanem Kankkunen is elnézi neki.

Besokallt a Hyundai, visszaléptette pilótáját a Litván Rallyról

0

Thierry Neuville több időt szeretett volna tölteni a Hyundai i20 N Rally1-ben, de a csapat váratlanul visszaléptette a gyakorlásnak szánt Litván Rallytól.

A Hyundai Motorsport úgy döntött, hogy visszalépteti Thierry Neuville-t a hétvégi Litván Rallyról. A WRC összetett versenyét 136 ponttal vezető belga pilóta arra szerette volna felhasználni a megméretést, hogy minél több időt töltsön az i20 N Rally1-es autóban még a júliusi Lett- és az augusztusi Finn Rally előtt.

A csapat másik állandó versenyzője, Ott Tänäk megkapta ezt a lehetőséget, ám a hazai versenyén, az Észt Rallyn hatalmasat esett. A pilóta és navigátora sértetlenül megúszta a balesetet, ám ez már nem volt elmondható az i20 N Rally1-es autóról.

A Hyundai Motorsport nem közölte, hogy Neuville visszaléptetése Tänäk balesetének következménye-e, de igencsak egyértelműnek látszik az összefüggés, az okként megjelölt „egyéb elfoglaltság” ugyanis nehezen értelmezhető – hacsak nem a Festival of Speed-en indul, de egyelőre erről nem beszélt a csapat.