A McLaren Racing a glasgow-i COP 26 konferenciáján mutatta be 2022-es Extreme E autóját, amelyet az új-zálandi Emma Gilmourra, a csapat első női gyári pilótájára bíznak.
A wokingiak csapata a legújabb, amely beszállt az Extreme E-be, a teljesen elektromos hajtású, kalandos tereprali sorozatba, amelyet azért hoztak létre, hogy a versenyzést összekapcsolják az éghajlatváltozásra való figyelemfelkeltéssel.
Ahogy illik, Gilmour a McLaren alapítójához, Bruce McLarenhez hasonlóan új-zélandi születésű, és a wokingi bázisú alakulat érdekeit képviseli az Extreme E-ben Tanner Foust amerikai pilóta mellett. A 41 éves versenyzőnőt, aki az idei szezonban a Veloce színeiben indul az Extreme E-ben, a világ egyik leggyorsabb és legtapasztaltabb hölgy raliversenyzőjeként tartják számon. 2016-ban Gilmour volt az első és mindmáig egyetlen nő, aki megnyerte az Új-Zélandi Rally Bajnokság egyik versenyét. Zak Brown, a McLaren versenyigazgatója így nyilatkozott róla:
„Emma egészíti ki Tanner Foustot, így egy izgalmas és versenyképes versenyzői felállásunk lesz az első Extreme E szezonunkban. Ő egy futamgyőztes, és idén már bizonyított az Extreme E-ben. Emellett a világ számos off-road versenysorozatában versenyzőként már hatalmas tapasztalattal rendelkezik. Az, hogy a COP26 alkalmával bejelenthettük Emmát, és leleplezhettük az első festésünket Ő Királyi Fenségével, a walesi herceggel együtt, tekintettel a fenntarthatóság, a STEM oktatás és a mérnöki tudományok előmozdítása terén elért eredményeire, összhangban van a McLaren Racing fenntarthatóság, sokszínűség és nemek közötti egyenlőség iránti elkötelezettségével, amelyek mélyen gyökereznek a csapat világképében. Nagyon várjuk, hogy az Extreme E második szezonjában versenyezhessünk. Tovább képeznénk magunkat ezen a felfedező úton, ahol felhasználjuk a hangunkat arra, hogy fényt derítsünk a világot érintő kulcsfontosságú kérdésekre.”
Gilmour persze nagyon örül, hogy csatlakozhat a McLarenhez. Alig várja, hogy új csapatával elkezdje csapatni a kavicsot és a földet:
„Hihetetlenül megtisztelő, hogy én lehetek a McLaren Racing első női versenyzője. Új-Zélandon nőttem fel, ott Bruce McLarent és a McLaren Racinget a motorsport csúcsának tekintik. Az, hogy jövőre a McLarennel az Extreme E-ben versenyezhetek, különleges lehetőség. A sorozat fantasztikus platform, amely képviseli az egyenlőséget, valamint a bolygónkat és a társadalmat érintő kulcsfontosságú kérdésekkel foglalkozik. Az Extreme E-ben szerzett korábbi tapasztalataimat szeretném felhasználni a rallye, rallycross és tereprallye terén szerzett képességeim mellett. Ezek alkalmassá tesznek erre a sportágra, hogy pozitív hatást gyakoroljak és inspiráljam a női versenyzők és mérnökök következő generációját. Nagyon várom, hogy elkezdhessem a munkát a csapattal.”
A McLaren Glasgowban leplezte le a Vic Lee művész és illusztrátor által kézzel rajzolt, feltűnő papaya-színű festést. Ez a teljes versenynaptárat a négy környezetben – a sarkvidék, az Amazonas, a sivatag és az óceán – ábrázolja.
A szezonzáróra készülve a kilencből hat csapat nem maradt a Sziget X-Prix után, viszont így is akadt pár neves résztvevő az Extreme E újonctesztjén.
Az Acciona Sainz volt az egyik, aki Szardínián maradt, ők Klara Anderssont ültették az autóba. A svéd hölgy hazájában már ralikrosszban kategória bajnok lett. Nemrég pedig a világbajnokságon is bemutatkozott egy negyedik a már elektromos RX2e osztályban.
A Rosberg Xtreme Racing szolgáltatta azonban a teszt sztárját. Amellett, hogy a sorozat egyik hivatalos pilótájának, Tamara Molinarónak biztosítottak időt, autóba ültették még Sainz dakaros csapattársát, Stéphane Peterhanselt.
A francia 6 motoros és 8 autós győzelmével után kapta a Mr. Dakar becenevet, és idén is ő nyerte a legendás versenyt.
A sorozat tartalékautóját használhatták volna, azonban azt a gumiszállító Continental vette igénybe a tesztnapra, az Abt Cupra pilótájával Jutta Kleinschmidttel együtt.
Seth Quintero volt az utolsó „újonc”, aki bemutatkozhatott egy Extreme E autóban, ő az X44 jóvoltából tehette meg mindezt. Az amerikai a valaha volt legfiatalabb Dakar szakaszgyőztes lett idén, tehát az ő neve is jól cseng a terepralis szakágon belül.
Hét nap alatt mind a két jelentős R5-ös autóra kiírt nemzetközi bajnokságot, a WRC2-t és a Eb-t is megnyerte Andreas Mikkelsen. Nem ő az egyetlen, aki mindkét címmel büszkélkedhet, de az első, aki egy szezonon belül nyerte meg mind a kettőt. Azonban nem csak ő duplázhat idén és nem kizárt, hogy hamarosan újabb rekord születik.
Nem kis dolgot ért el idén Andreas Mikkelsen, a két bajnoki címével. Nehéz eldönteni, hogy a WRC2-es vagy az Európa-bajnoki címnek van nagyobb értéke, de ha valaki mind a kettőt behúzza, akkor annak nem sok magyarázkodni valója van.
Mikkelsen ráadásul elég stílusosan lett bajnok, hiszen a vb-n a Monte-Carlo, az Észt és az Akropolisz Rallyn is győzött (WRC2-ben), az Eb-n pedig az Azori-szigetek és a Fafe Rallyt nyerte meg.
Eddig két versenyző büszkélkedhetett azzal, hogy Eb és WRC2-es (illetve annak elődje S-WRC) bajnoki címmel is rendelkezik: Juho Hänninen és Jan Kopecky.
Mind a ketten igazi bajnoki cím halmozók voltak. Hänninen 2010-ben az IRC-t nyerte meg, 2011-ben az Európa-bajnokságot, 2012-ben pedig az S-WRC-t. A Skoda ezzel akarta demonstrálni, hogy gyakorlatilag bárhol képes győzni.
Kép: ERC, Andreas Mikkelsen–Elliot Edmondson, Rally Hungary 2021
Jan Kopecky szintén gyári Skoda-versenyzőként nyerte meg 2013-ban az Európa-bajnokságot, 2014-ben az Ázsia–Pacifik bajnokságot, 2018-ban pedig a WRC2-t.
Hänninenről és Kopeckyről is elmondható, hogy sokoldalú versenyzők voltak. Most ehhez az elit klubhoz csatlakozott Mikkelsen, aki 2011-ben és 2012-ben egymás után kétszer nyerte meg az IRC-t – amire senki más nem volt képes –, idén pedig azzal állított fel rekordot, hogy a WRC2 és az Eb címet is egyszerre zsebelte be.
Az IRC és a mostani bajnoki címei között a vb-n volt gyári versenyző, ahol három futamot nyert WRC-vel, de 2020-ra nem talált ülést. Ekkor kezdődött a mostani R5-ös menetelése.
A jövője nyitott, elvileg nincs hely gyári Rally1-es ülésre, a Hyundainal és Toyotánál is teltház van és úgy néz ki, hogy az M-Sportnál is beteltek a helyek, de nem kizárt, hogy jövőre egy nem gyári színben nevezett Rally1-es Ford Pumával, láthatjuk Mikkelsent a vb-n.
Na de ígértünk még egy duplázót. Ne áruljunk tovább zsákbamacskát, a 19 éves Sami Pajariról van szó, aki a Catalunya Rallyn mindenidők legfiatalabb junior világbajnoka lett. Egy héttel később a Rally Hungaryn aratott győzelmével pedig a junior Európa-bajnokságon – ERC3 junior – is átvette a vezetést, amit a Kanári-szigetek Rallyn akár meg is nyerhet.
kép: ERC, Sami Pajari, Rally Hungary
Ha ezt megteszi, akkor ő lesz az első, aki egyazon évben nyerte meg a junior Eb-t és vb-t is. Itt is nehéz eldönteni, hogy melyiknek van nagyobb értéke, de itt is igaz, ha valaki mind a kettőt megnyeri, akkor annak nem nagyon kell magyarázkodnia.
A junior világbajnoki cím súlyát jól érzékelhetjük, ha felsorolunk néhány bajnokot: 2001 Sébastien Loeb, 2005. Dani Sordo, 2008. Sébastien Ogier, 2011. Craig Breen, 2012. Elfyn Evans…
Pajari a jövőjéről nem tudott nyilatkozni a Rally Hungaryn, de navigátora Marko Salminen szerint 2022-ben négykerekes autóban láthatjuk a vb-n.
Azt is tudjuk róla, hogy Jari-Matti Latvalával jó viszonyt ápolnak és hogy a Toyotánál már figyelik a jövő világbajnokának tekintett fiatal finnt.
Európa-bajnokok
2021: Andreas Mikkelsen 2020: Alexey Lukyanuk
2019: Chris Ingram
2018: Alexey Lukyanuk
2017: Kajetan Kajetanowicz
2016: Kajetan Kajetanowicz
2015: Kajetan Kajetanowicz
2014: Esapekka Lappi
2013: Jan Kopecky
2012: Juho Hänninen
2011. Luca Rossetti
WRC2 bajnokok
2021. Andreas Mikkelsen
2020. Mads Ostberg
2019. Kalle Rovanperä (WRC2 pro)
2018. Jan Kopecky
2017. Pontus Tidemand
2016. Esapekka Lappi
2015. Nasser Al-Attiyah
2014. Nasser Al-Attiyah
2013. Robert Kubica
2012. Craig Breen (S-WRC)
2011. Juho Hänninen (S-WRC)
A Nikolay Gryazin–Konstantin Aleksandrov kettős, Volkswagen Polo GTI R5-tel nyerte a Rally Hungary 2022-es kiadását, amely az idei második Eb-futamgyőzelmük volt. Andreas Mikkelsen problémákkal teli versenyen a hetedik helyen futott be, de ez is elegendő volt, hogy megnyerje az Európa-bajnokságot. Hadik András és Kertész Krisztián a negyedik helyen végeztek, a magyar értékelésben másodikok lettek, amivel negyedszerre is megnyerték az Országos Rallybajnokságot.
FRISSÍTVE: Mégsem Gryazin nyert. A felügyelőtestület döntése alapján Nikolay Gryazin 15 perces büntetést kapott, mert nem állt meg Herczig Norberték baleseténél. A győzelmet és az ezért járó bajnoki pontokat ezzel Mads Ostberg szerezte meg.
Egyetlen gyorsasági erejéig engedte ki a kezéből az első helyet Nikolay Gryazin a Rally Hungaryn, ezt leszámítva végig az orosz versenyző vitte a prímet.
„Nagyon jó versenyünk volt, sikerült elkerülni a defektet. Szombaton volt egy kisebb kicsúszásunk, de az inkább élvezetes, mint ijesztő volt – mondta Gryazin. – Tegnap a második körben Eric (Cais) nagyon bekeményített, de aztán defektet kapott. Ma reggel Herczig volt még közel hozzánk, de amikor beestek és elmentünk mellettük, akkor én is visszavettem, és csak arra koncentráltam, hogy biztonságosan célba érjünk.“
Gryazin a Rally Hungaryn aratta idei második győzelmét Magyarországon, miután az Országos Rallybajnokság nyitófutamát, a Boldogkő Rallyt is megnyerte.
„Igen, egyre jobban szeretem Magyarországot. A Boldogkő Rallyn használt beállításokból indultunk ki most is, úgyhogy előnyben voltunk“ – mosolygott Gryazin.
Nehéz versenye volt az Andreas Mikkelsen–Elliot Edmondson kettősnek, akiket előbb egy elektromos vezeték szakadása, majd egy defekt hátráltatott. Vasárnap reggel pedig egy kicsúszás után ütötték meg a hátsó futóművüket. Végül csak a hetedik helyen futottak be, de ez is elegendő volt Mikkelsen számára, hogy megnyerje az Európa-bajnokságot. Mindössze hét nappal az után, hogy a Catalunya Rallyn megnyerte a WRC2-es világbajnokságot.
A Mads Ostberg–Torstein Eriksen kettős végzett a második helyen a Citroën C3 Rally2-vel, és nyerte meg a magyar értékelést. Ők szombaton egy megforgással veszítettek egy percet és az esélyt a győzelemre, de a mindig vidám Mads nem adta fel, az utolsó gyorsaságiig küzdött.
Az utolsó gyorsaságin ugrott a harmadik helyre a lengyel Marczyk–Gospodarczyk kettős, akik ezzel megerősítették második helyüket a versenyzők és az elsőt a navigátorok bajnokságában.
Az utolsó gyorsaságin szorult le az Eb értékelés dobogójáról Hadik András és Kertész Krisztián, akik végül a negyedik helyen végeztek a Ford Fiesta Mk II-essel. Ami azonban ennél is fontosabb volt a számukra, a magyar értékelésben másodikok lettek, amivel megnyerték az Országos Rally Bajnokságot.
Kép: Makai Gergely, MGR IMAGES, Hadik András–Kertész Krisztián, Ford Fiesta Rally2 Mk II, Rally Hungary 2021
Az Európa-bajnokság harmadik hely álló Efréna–Fernandez kettős futottak be az ötödik helyen, így a bajnokságban is megőrizték a pozíciójukat.
Ebben próbálta őket megakadályozni Herczig Norbert és Ferencz Ramón, akik egy defekt ellenére is a második helyen álltak és igen jó tempót diktáltak. Vasárnap reggel azonban egy jobbosban megcsúsztak és árokba estek. Mindkettőjüket kórházba kellett szállítani, Herczig zúzódásokkal, Ferencz bordatöréssel úszta meg.
Nagyon csalódott volt Csomós Miklós és Nagy Attila akik az ötödik gyorsaságiig az Eb értékelés harmadik helyen álltak, a magyar értékelést pedig vezették. Ekkor defektet kaptak és két percet veszítettek vele. Végül a tizedik helyen értek célba.
Náluk is szerencsétlenebbül járt a Turán–Bagaméri és a Velenczei–Bacigal kettős. Előbbi három defektet kapott, a harmadikat etapon, ami miatt nem is tudta folytatni a versenyt. Utóbbi pedig szombaton az utolsó szakaszon defektelt le és a futómű sérülése miatt nem tudta folytatni a versenyt.
A magyar értékelésben Ostberg és Hadik mögött a Klausz–Csányi kettős végzett a harmadik helyen, míg Csomós lett a negyedik.
Kép: Makai Gergely, MGR IMAGES, Szurkolók a Rally Hungaryn, a nyíregyházi város gyorsaságin
A kétkerék-hajtásúak versenyében a junior világbajnokság első két helyezettje csatázott egymással. A győzelmet a Pajari–Salminen kettős szerezte meg az Armstrong–Hall páros előtt. Ebben az értékelésben a László–Berendi páros volt a legjobb magyar, akik az RC4 hetedik helyén értek célba.
Győzni szeretett volna ifj. Érdi Tibor és Csökő Zoltán az utolsó hazai Eb-futamán a Mitsubishi Lancer Evo X-essel. A technika azonban megmakacsolta magát és 2017 óta először, műszaki hibával estek ki. Az elromlott váltó cseréjének ugyan nekiállt a csapat, beszállt ifjabb és idősebb Érdi Tibor is, de nem sikerült befejezni időre.
„Nem is annyira hangja, inkább szaga volt a gyorsaságin. Beletöltöttem minden olajat, ami nálunk volt, a motorolajat és a váltóolajat is – mesélte ifj. Érdi, aki már a szervizpark előtti gyűjtőben mondta, hogy itt a vége. – Két lehetőségünk van, vagy továbbmegyünk és a nap végére biztosan kinyírjuk a váltót, vagy kicseréljük.
Otthon a szervizben egy óra alatt lehet kicserélni. Most 30 perces a szervizpark. Utána még késhetünk 15 percet – aztán kizárnak minket –, azzal együtt 45 perc, de szerintem nem lehet ennyi idő alatt megcsinálni.“
Azért a csapat hozzákezdett, ifj. Érdi, sőt, édesapja Érdi Tibor is beszálltak a munkába. Mindenki beleadott mindent, de a váltó fél óra elteltével került csak le.
kép: Mihályi Csaba, ifj. Érdi Tibor (balra) Érdi Tibor (háttal) is beszálltak a váltócserébe
„Kész, vége – mondta (idősebb) Érdi –, nem lesz meg, ne kapkodjatok, inkább csináljuk meg rendesen.“
Majd csak maga elé dünnyögte, hogy nem is tudom, mikor estünk ki utoljára, műszaki hiba miatt. Kézzel fogható volt a csalódottság a csapaton.
„Jövőre nem lehet már menni a Mitsubishivel az Eb-n. A Kanárin a Suzukik előnyben lesznek, ott nem tudjuk őket megverni, ezért szerettünk volna itthon egy győzelemmel búcsúzni az Eb-től – vette vissza a szót ifj. Érdi. – Fatert jobban megviselte, ő is nagyon sokat dolgozik azért, hogy versenyezhessünk, én jobban viselem.
2017-ben vettük meg ezt az autó, akkor Hollandiában az első versenyünkön eltört a féltengely, azóta egyetlen egyszer sem estünk ki. Ha így nézzük, ez nagyon szép statisztika.“
kép: Mihályi Csaba – A teljes Érdi Team, akik a lehetetlen küldetést is megpróbálták
Szerencsére (idősebb) Érdi Tibor sem búslakodott sokáig és amikor a Racingline kedvéért összeállt az egész csapat, akik a lehetetlennek számító küldetést is megpróbálták, akkor már ő viccelődött, mert a jó hangulat még egy kiesés után is fontos a csapatban.
„A Kanárin azért még megpróbáljuk“ – kacsintott oda ifj. Érdi, mielőtt elbúcsúztam tőlük.
A Rally Hungary vasárnapi első szakaszán baleset miatt kiesett Herczig Norbert és Ferencz Ramón, az abszolút értékelés második helyéről. A Skoda Fabia Rally2 evóval versenyző páros mindkét tagját kórházba szállították, Herczig a hírek szerint jól van, míg Ferencz valószínűleg bordasérüléssel úszta meg az esést.
Az Európa-bajnokság dobogójáért harcoló páros szombaton nagyon jól kezdett, egy defekt ellenére is a második helyen álltak. Herczig a szombat esti célban elmondta, hogy szenzációs az autó és hogy nagyon keményen nyomja. A második helyezés lett volna idei legjobb Eb-eredményük.
Nem csak ők hiányoznak a Rally Hungary mezőnyéből. A szálloda reggelizőjében több magyar versenyzővel találkozhattunk, mint a pályán.
„Tegnap kaptunk két defektet, amivel már eleve nagy hátrányba kerültünk – mesélte reggel Turán. – Jöttünk be az esti szervizparkba, amikor egy motoros mondja, hogy defektünk van. Mondom persze. De tényleg. Megnéztük, tényleg defekt volt. Nehéz évünk volt, de nem láttam értelmét tovább kockáztatni. Egész éjszaka nem aludtam, de ezt a szezont el kell engednem.”
Velenczei Ádám a szombati utolsó gyorsaságin kapott defektet, amely során az első futóműve is megsérült, ezért ő sem folytatta a versenyt.”
FRISSÍTVE
Herczig Norbert a balesetről: „A gyorsasági szakasz végén történt a baleset, az útra lecsapódott a pára és a fehér aszfalt úgy csúszott, mint a jég – többen is kicsúsztak ott. A féktávon megcsúszott a kocsi, olyan volt, mintha kihúzták volna a lábunk alól a talajt. Előzetesen nem utalt semmi arra, hogy baj lenne, Ramón fel sem tudott készülni a balesetre. Megütöttük magunkat, neki eltört/elrepedt hat bordája, nekem is vannak zúzódásaim, és fáj az oldalam, de én még várok a vizsgálat eredményére. A sors fintora, hogy a fiam ugyanabban a kanyarban esett ki, pedig a mentőből még felhívtam, hogy nagyon figyeljen arra a szűk kanyarra. Egy vigasztal, hogy jó volt a tempónk. Bízom benne, hogy Ramón mihamarabb felépül, köszönjük a szurkolást a magyar közönségnek.”
Mihályi Csaba blogja a Rally Hungary első napjáról
Az orosz Nikolay Gryazin–Konstantin Aleksandrov páros vezeti a Rally Hungaryt az első nap után, akik szinte az egyetlenek voltak, akik nem keveredtek kalandba. Herczig Norbert és Ferencz Ramón egy defekt ellenére is feljött a második helyre, ami az idei legjobb eredményük lenne, míg az elsősorban a magyar bajnokságban érdekelt Mads Ostberg–Torstein Eriksen kettős egy szerencsés megforgás után a harmadikok. Sem az Európa-, sem a magyar bajnoki cím nem dőlt el az első napon.
Rengeteg defekt és műszaki hiba tarkította a Rally Hungary első napi eseményeit. A péntek esti szuperspeciál után szombaton is az élen kezdett Gryazin, aki két szakaszt is nyert, majd egy kicsúszással veszített néhány másodpercet, amelyet saját bevallása alapján nagyon élvezett.
A vezető pozíciót az 5. gyorsaságin egy időre kiengedte ugyan a kezei közül, de a 6.-on visszavette és a nap végén már arra is volt ideje, hogy óvatoskodjon, így is 25,8 másodperc előnnyel vezet.
„Sokat segített, hogy a szezon elején indultunk a Boldogkő Rallyn, az ottani beállításaink jó alapot képeztek – mondta Gryazin. – Próbáltam elkerülni a defektet, az utolsó gyorson már egy kicsit vissza is vettem.“
Nem kerülte el a defekt a Herczig–Ferencz kettőst, akik az első gyorson veszítettek fél percet a leeresztő gumi miatt. Ez után Herczig minden defektveszélyes helyet megtisztelt és be is jött neki, hiszen a 12.-ről a nap végére a második helyre jött fel.
„Mindig azt mondom, hogy a defektet az ember csinálja, és nem kapja, de most kivételesen úgy gondolom, hogy kaptuk. Utána minden helyet nagyon megtiszteltem, ami defektveszélyese, a többin viszont letoltuk.“ – Itt egy oly nyomatékosító kifejezést használt, amit gyorsan vissza is vont, a lényeg, hogy gyorsan közlekedtek.
Egyáltalán nem volt boldog Mads Ostberg a harmadik helyével. A Citroën C3 Rally2-vel versenyző pilóta két szakasz után a második helyen állt, de aztán a harmadikon belement egy gödörbe, ami felütötte az autó alját, megforogtak és egy percet töltöttek az árok szélén. „Hogyan lehetnék elégedett, ha egy percet álltam az árok szélén – bosszankodott. – Viszont a magyar értékelésben megnyertük az első napot és ez jó.
Sőt Ostberg tempója is nagyon jó volt, megnyerte a szombatiutolsó két szakaszt és 39,7 másodperc hátránnyal áll a harmadik helyen. Arra a kérdésre pedig, hogy vasárnap ráhajt-e a győzelemre, vagy a magyar értékelést tartja szem előtt, mosolyogva így válaszolt: „Megpróbálok nyomást helyezni Gryazinra.“
Nagyon jól szerepelt a magyar bajnoki címért harcoló Csomós Miklós–Nagy Attila kettős, akik az ötödik gyorsasági után az harmadik helyen álltak, ám a hatodikon defektet kaptak, három kilométert jöttek defektes kerékkel, majd megálltak kicserélni és a 11. helyre csúsztak vissza.
Nam nagyon volt elégedett Hadik András és Kertész Krisztián, pedig a Ford Escort Mk II-essel a negyedik helyen zárták a napot, a magyar értékelésben pedig Ostberg mögött a másodikon. Ami pedig még fontosabb volt, a legnagyobb bajnoki éllovasuk, Csomós előtt közel két perccel vezetnek.
„Az első körben kicsit óvatos voltam, a másodikban gyorsultunk, de Mixiék még jobban. Szerintem valamit elrontottam a beállítással, ezt most az esti szervizben megnézzük“ – mondta Hadik.
Nagyon merészen az első rajthelyet választotta az Eb pontverseny második helyén álló Miko Marczyk–Szymon Gospodarczyk kettős, de egy hajtás hiba megakadályozta őket a jó szereplésben.
„A (mai) első gyorson szerettem volna megmutatni és megnyerni a szakaszt, de már az elején megütöttük az autót és elment a hajtásunk. Utána rendben volt minden, az ötödik helyen állunk“ – mondta.
Biztonsági autózást választott az Eb pontversenyben harmadik Efrén Llarena–Sara Fernadez kettős, ami a hatodik helyre volt elég.
Kép: Makai Gergely, MGR IMAGES, Andreas Mikkelsen–Elliot Edmondson, Rally Hungary
Nagyon csalódott volt Andreas Mikkelsen és Elliot Edmondson. Az Európa-bajnoki cím várományosa az első körben egy kábel szakadása miatt nem tudott jó időket autózni, a második körben pedig defektet kapott és a hetedik helyre esett vissza a Toksport Skoda Fabia Rally2 evójával.
Az első kör a második helyen zárta, majd a második kör első szakaszán az élre állt Erik Cais és Jindriska Zakova páros a Ford Fiesta Mk II-vel, de egy defekttel ők is két percet veszítettek és a tizedik helyre estek vissza.
Két defektet is kapott ma Turán Frigyes és Bagaméri László a Volkswagen Polo R5 GTI-vel, ami után több mint öt perc hátránnyal a 22. helyre estek vissza.
Még rosszabbul járt Velenczei Ádám és Bacigal Igor, akik a szombati utolsó gyorsaságin kaptak defektet és annyira megsérült a Skoda Fabia futóműve, hogy fel is kellett adniuk a versenyt.
Az Országos Rallybajnokságban az első napi eredmények után is osztanak bónusz pontot. Az első napot Ostberg nyerte, Hadik, Klausz és Csomós előtt. A bajnokságot ez után Hadik vezeti 168 ponttal, Csomós a második 157-tel és Ostberg a harmadik 139-cel. Holnap még negyven pont szerezhető a bajnokságban.
Váltó hiba miatt búcsúzott a versenytől ifj. Érdi Tibor és Csökő Zoltán Mitsubishi Lancer Evo X-essel.
A kétkerék-hajtású értékelést a junior világbajnokság második helyezettje, Jon Armstrong és Philip Hall vezeti a junior világbajnok Sami Pajari és Marko Salminen előtt.
A magyar értékelésben László Martin és Berendi Dávid állnak az élen, megelőzve a Renault Clio Rally4-gyel először induló Herczig Patrik–Bán Viktor kettőst.
A 2wd bajnoki címvédő Szauer Gergő–Kerék István páros a magyar értékelés negyedik helyén áll, miután egy kicsúszásnál lefulladt az autójuk és csak a nézők segítségével sikerült beindítani.
Vasárnap hét gyorsasági szakasszal folytatódik a Rally Hungary, Erdőbényén, Fonyban és Nyíregyházán egy városi gyorsaságival.
Több esemény történ a Rally Hungary első három gyorsaságija alatt, mint máskor egy egész versenyen. Az éllovasokat több műszaki hiba és defekt is hátráltatta. Gryazin vezet, a műszaki hibás Cais előtt. A magyar bajnoki címért küzdő Csomós és Hadik a harmadik, negyedik, Herczig egy defekt ellenére is ötödik. De volt tűzeset és váltócsere is.
Reggel a nedves aszfalt, és a murvás részek tréfálták meg a mezőnyt. A szuperspeciált megnyerő Gryazin–Aleksandrov kettős kezdett a legjobban. Bár az orosz versenyzőnek is volt egy igazán nagy kalandja, amikor a negyedik gyorson lecsúszott az útról és a murván szánkázva jött vissza. „Veszítettünk vele 6-8 másodpercet, de nagyon élveztem, főleg a murván menni“ – nevetett Gryazin, aki a hiba ellenére is 7 másodperc előnnyel vezet.
A hét elején a verseny titkos esélyesének neveztük Eric Caist. Afiatal cseh versenyző az első kör végén műszaki hibás autóval jött be a szervizparkba, mégis megőrizte a második helyét.
A két vb és Eb menőt négy (!) magyar követi. Csomós Mixi és Nagy Attila 15 másodperc hátránnyal állnak a harmadik helyen. Ők elsősorban Hadikkal vívnak a magyar bajnoki címért. A szombati első két gyorson Csomós volt a gyorsabb, a harmadikon azonban elmért egy elágazást, túl csúszott, amivel veszített pár másodpercet. Így Hadik András és Kertész Krisztián 4,8 másodpercre közelítette őket az abszolút negyedik helyen.
„Kicsit óvatosan kezdem, a reggeli második szakasz vizesebb volt, mint gondoltam, aztán nekimentem a padkának meg ilyen hülyeségeket csináltam, de amúgy rendben minden“ – mondta Hadik.
A szombat reggeli első gyorson kapott defektet Herczig Norbert és Ferencz Ramón, a negyedik szakaszon azonban abszolút első időt autóztak, és 21 másodperc hátránnyal az ötödik helyen állnak.
A Velenczei Ádám–Bacigal Igor páros követi őket a hatodik helyen.
De hol vannak a nemzetközi sztárok?
Andreas Mikkelsen a hetedik helyen áll, miután egy kábelszakadás miatt elveszett az erőt a Skoda Fabiájában. Miko Marczyk három szakasz után a negyedik helyen állt, ám a negyediken elment a hátsókerék-hajtása, és visszaesett a nyolcadikra.
Kép: Makai Gergely, MGR IMAGES Rally Hungary 2021
A magyar bajnoki címért is harcoló Mads Ostberg egy furcsa kalanddal veszített közel 45 másodpercet.
„Belementünk egy gödörbe, ami felütött. A tréningen nem láttuk, a belsőkamerás videón sem volt rajta, csak ekkora tempónál jött ki. Megforogtunk, szerencsére úton maradtunk, de felült a kocsi az árok szélén. Ez van, legalább folytatni tudjuk“ – mondta Ostberg.
Az igazi dráma azonban az ifj. Érdi Tibor–Csökő Zoltán páros szervizparkjában történt. Meghibásodott a Mitsubishi Lancer Evo X váltója, amely cseréjének a csapat hősies módon nekiállt a fél órás szervizben, még ifj. Érdi is beállt szerelni, de esélyük sem volt az egy órás művelet befejezésére és kiestek.
A kétkerekes mezőny némi késéssel ért be a szervizparkba, miután a 48-as, Bergounhe–Descharne kettős autója kigyulladt.
A kétkerék-hajtású értékelést a Franceschi–Gorgouillo kettős vezeti Renault Clio Rally4-gyel az újdonsült junior világbajnok Pajari–Salminen kettős előtt.
A legjobb kétkerekes magyar a László–Berendi kettős a nyolcadik. A 2wd magyar bajnoki címvédője a Szauer–Kerék kettős Peugeot 208 Rally4-ese a szombati első gyorsaságin egy kicsúszás után lefulladt, ami után csak nagy nehezen tudták újraindítani az autót. Két perc hátránnyal a 12. helyen állnak.
Ma még három gyorsaságival folytatódik a Rally Hungary.
Két éve emlékezetesen érzelemdús körülmények között szerezte meg a Rally Hungaryn az Európa-bajnoki címét Chris Ingram és Ross Whittock. Tavaly eltűntek, de idén újra láthattuk őket a vb-n. Sőt Ross a Rally Hungaryn is felbukkant, mint a Toksport koordinátora. A Racingline.hu-nak pedig azt is elmesélte milyen mélységeket és magasságokat jártak meg, illetve, hogy Ingram mellett milyen tehetségnek navigál.
A múlt héten még a Catalunya Rallyn indult Ross Whittock, mint Chris Ingram navigátora, ahol az RC2-ben kilencedik, a WRC3-ban negyedikek lettek. Pár nappal később pedig a Toksport sátrában tűnt fel a Rally Hungaryn. Nem volt könnyű interjút készíteni vele, mert mindig sietett, de végül talált egy szabad percet és készséggel állt rendelkezésemre.
Jó kérdés – mosolygott. – Ahogy látod elég sok autóval érkezett a Toksport, itt van Mikkelsen Skodája, öt Rally5-ös és három Rally4-es Clio. Szükségük volt még egy koordinátorra és beugrottam hozzájuk két versenyre.
Ha valaki jó navigátor, akkor abból jó koordinátor is lesz?
Hasonló a két munka. Mind a kettőhöz hasonló szemlélet kell, elég régen versenyzem, és sokat dolgoztam együtt koordinátorokkal, úgyhogy nem okozott problémát, de másnak nem csinálnám, csak a Toksportnak.
Miért?
Mert nagyon szeretem őket. Olyanok számomra, mint egy család. Emlékszel, hogy 2019-ben egy világ omlott össze bennünk, amikor a Barumon nem tudtuk megnyerni a junior Európa-bajnokságot és semmi esélyünk nem volt arra, hogy induljunk a Rally Hungaryn.
kép: ERC, Chris Ingram–Ross Whittock, Toksport, Rally Hungary 2019
Hogyne emlékeznék, gyűjtést szerveztek nektek és egy csomó szurkoló segített.
Ők is és a Toksport is, amiért nagyon hálásak vagyunk. A Toksport segítsége nélkülük nem lettünk volna Európa-bajnokok.
Szóval nem csak egy üzleti vállalkozás.
Nyilván az is, hiszen ekkora programot nem lehet másképp vinni, de nem csak a pénz számít, hihetetlenül jó a hangulat a csapatban és igazi rally szívvel irányítják.
kép: ERC, Chris Ingram–Ross Whittock, Toksport, Rally Hungary 2019
Egy török csapatról van szó, ugye?
Török a tulajdonos, de Németországban van a központ.
Sokan mondják a Toksportról, hogy jelenleg a legjobb privát csapat, mások szerint pedig már inkább félgyári.
Ezt csak megerősíteni tudom – nevet. – A Skodával és a Renault-val is nagyon szoros az együttműködésünk. Például most is van itt Skoda Motorsportos mérnök. Az autó a TOK Sporté, a szerelők Toksportosak, de például Mikkelsent a Skoda választotta. Hasonló a helyzet a Renault-val is, a Clio Kupát, Rally5-ös autóval a Toksport viszi az Eb-n. Egyforma autókkal, egyforma feltételekkel.
A Rally5 nem lett túl népszerű a világban, mindenki inkább a Rally4-et választja. Szerinted van ennek a kategóriának létjogosultsága?
Hogyne. Nagyon jó belépő kategóriának. Az Eb-n az öt verseny 85 ezer euróba kerül vele, ebben benne van minden, neked csak a sisakodat kell hozni. Ha ugyanezt egy Rally4-es autóval akarnád megcsinálni, szerintem legalább ötven százalékkal drágább lenne, úgyhogy van fantázia a Rally5-ben.
kép: Red Bull, Chris Ingram–Ross Whittock, Toksport, Portugal Rally 2021
Kicsit elkanyarodtunk a versenyzésetektől. Mennyiben változott meg az életetek, miután megnyertétek az Európa-bajnokságot?
Nagyon jó volt Eb-t nyerni, nagyon büszkék vagyunk rá, de a következő évben egyáltalán nem tudtunk versenyezni, csak a Kanári-szigetek Rallyn indultunk egy Rally5-ös Clióval.
Gondolom, anyagi okai voltak.
Igen, ezért az idei évre taktikát váltottunk. Van egy nagyobb és három kisebb szponzorunk, de a költségvetés nagy részét befektetőkön, mecénásokon keresztül gyűjtöttük össze. Így tudtunk indulni öt vb-futamon. Ami még ennél is jobb, megvan a költségvetésünk jövőre is. Hét vb-futamon tudunk rajthoz állni Rally2-es autóval és a bajnokság megnyerése a cél.
Meg lesz ehhez minden feltételetek?
Szerintem igen. Minden verseny előtt tudunk száz kilométert tesztelni, ami nem túl sok, de nem is kevés, ebből már meg lehet oldani egy vb-futamot. Az idei tapasztalatainkra is építhetünk, úgyhogy szerintem igen, esélyünk van megnyerni a bajnokságot.
kép: Red Bull, Chris Ingram–Ross Whittock, Toksport, Akropolisz Rally 2021
Chris (Ingram) mellett egy másik sofőrnek is navigálsz, Tom Llewellinnek, akinek az édesapjára emlékszem még a kocka Toyota Celicával.
Ment MG Metróval is.
Tényleg. Szóval Tom, a fia, akivel egy Mitsubishi Mirage R5-tel indultok a skót bajnokságban. Tehetséges?
Fú, nagyon. Húsz éves, de rettenetesen ügyes srác. Szerintem egy–két éven belül mehetne a brit bajnokságban, de akár itt az Eb-n is el tudnám képzelni őt. De ahogy a mi példánk is mutatja, nem könnyű a költségvetést összerakni egy nemzetközi szezonra. De végülis nekünk is sikerült, miért ne jöhetne össze Tomnak is.
És akkor lehetnél kétszeres Európa-bajnoka navigátor, Chrisszel és Tommal is.
Nem rossz gondolat – nevet. – Meglátjuk mit hoz a jövő.
Mihályi Csaba blogja a Rally Hungaryről – Ma már rajt!
Két éve még egy R2-es Fiestával szerezte meg az ERC3 második helyét Erik Cais. Tavaly ült át Rally2-es autóba, idén pedig igazán emlékezeteset repesztett a Barum Rallyn, amit kis híján megnyert. Magyarországon is nagyon népszerű a 22 éves cseh szupertehetség, aki imádja Magyarországot, a Rally Hungary a kedvence, de a Mikulás Rallyn is járt már nálunk.
Elképesztően ível felfelé Erik Cais pályafutása. Az első Rally Hungaryn, 2019-ben egy Fiesta R2T19-ben láthattuk. Tehetségét már akkor megvillantotta az RC4-es kategória győzelmével. Miután a cseh autósport szövetség támogatását is élvezte, várható volt, hogy a következő évben Rally2-esre vált, amivel tavaly 8. lett a Rally Hungaryn, idén azonban a verseny egyik – titkos – esélyesévé lépett elő.
Nem akármilyen pedigrével érkezett hazánkba, hiszen a Rally Hungary lesz az idei 15. versenye. Az Eb-n ugyan csak a hetedik helyen áll, de ki ne emlékezne rá, hogy pár hónappal ezelőtt egész egyszerűen oktatott a Barum Rallyn. Az utolsó gyorsasági előtt 20 másodperc előnnyel vezetett Jan Kopecky és 45-tel Andreas Mikkelsen előtt.
Nagyon sokan szurkoltak neki és a nagyon sok szív szakadt meg, amikor az utolsó gyorson lecsúszott az útról és kiesett.
Kép: ERC, Erik Cais–Jindriska Zakova, Ford Fiesta R5 MkII
„Pici hiba volt, de hatalmas következményei lettek – mesélte nevetve a Rally Hungary tesztnapján a DVTK stadion parkolójában Eric Cais. – Hatalmas dolog volt hét gyorsaságit megnyerni Mr. Kopecky előtt.“
A mese hevében „Kopeki“-nek ejti, de gyorsan kijavítja, hogy ne tűnjön tiszteletlennek. A cseh versenyző nevét külföldön sokan ejtik Kopekinek, hasonlóképpen, mint Robert Kubica nevét Kubikának.
Na de térjünk vissza a Barumra: „Nem volt kellemes kiesni, gondolhatod, de nem is éreztem úgy, hogy most akkor összedőlt a világ. A következő feladatomra koncentráltam és próbáltam a részeredményekből erőt meríteni. Azt azért tudnod kell, hogy nagyon jól ismerem a Barum pályáit, ez előnyt jelentett.“
Kép: ERC, Erik Cais–Jindriska Zakova, Ford Fiesta R5 MkII
Mint ahogyan Kopecky is, aki tízedszerre nyerte meg a cseh versenyt és bizony őt ezen a versenyen megverni, felér egy kisebb világbajnoki címmel.
„Nem, nem, azért azzal nem – nevet Cais –, de tényleg jól megy és tényleg rang volt ellene ilyen eredményt elérni.“
A Barum mellett talán az egyik legjobb eredményét a múlt hétvégén, a Catalunya Rallyn érte el, ahol élete első vb-futamán RC2-ben ötödik lett, WRC2-ben pedig a harmadik helyet szerezte meg.
Kép: Makai Gergely MGR IMAGES, Eric Cais–Jindriska Zakova, Ford Fiesta Rally2, Rally Hungary 2021
Jó lendületben van és a Rally Hungary pályái nagyon hasonlítanak a Baruméra.
„Imádom a Rally Hungaryt, a Barum után ez a kedvenc Eb-futamom, remélem, a hétvégén az eredményem is jó lesz.“
A beszélgetés során megemlítettem neki, hogy amúgy nagyon népszerű a magyar szurkolók körében.
Kép: ERC, Erik Cais–Jindriska Zakova, Ford Fiesta R5 MkII
„Tényleg? Ezt örömmel hallom. Nagyon köszönöm nekik! Mindig szívesen jövök hozzátok versenyezni. Bocs, de mennem kell a következő tesztkörre. A versenyen találkozunk.“
Úgy legyen! Szerintem nem csak a tegnapi ebédtársam, Sami Pajari nevét érdemes megtanulni, hanem Erik Caisét is. Fogjuk őt még látni a vb-n, és remélhetőleg, még párszor a Rally Hungaryn is.