back to top
2024. november 24. 20:56
Kezdőlap Blog Oldal 169

Drámaian alakult volna a tavalyi Szardínia Rally az idei pontrendszer alapján

0

A tavalyi Szardínia Rallyn Thierry Neuville, a verseny győztese szerezte volna a legtöbb pontot az idei szabályok szerint, azonban ketten is az utolsó napon estek volna el a pontszerzéstől. 

A tavalyi Szardínia Rallyn Thierry Neuville győztesként 21 pontot szerzett volna, miután szombat este vezetett, a vasárnapi értékelés alapján pedig ötödik lett volna, és a Power Stage-en nem szerzett volna pontot. 

A megszerzett pontszámok jól tükrözték volna a verseny végeredményét az idei szabályok szerint is, ugyanakkor a második helyen záró Esapekka Lappi és a harmadik helyen célba érő Kalle Rovanpera egyaránt 19 pontot kapott volna, míg a negyedik helyet megszerző Elfyn Evans 16 egységgel lett volna gazdagabb a pontversenyben. 

Az olasz verseny tavalyi záró napján azonban Dani Sordo és az akkor még WRC2-ben induló Adrien Fourmaux is elveszítette volna esélyét a pontszerzésre, miután vasárnap kiállni kényszerültek. 

Az idei pontszabályok azonban kedveztek volna Ott Tanaknak és Takamoto Katsutának is, akik szombaton nem kaptak volna pontot, vasárnap azonban összesen 10-10 pontot tudtak volna szerezni. 

Pontszerzés a 2023-as Szardínia Rallyn a 2024-es pontszabályok alapján 
1. helyezett Thierry Neuville 18+3+0=21
2 Esapekka Lappi 15+4+0=19
3 Kalle Rovanpera 13+1+5=19
4 Elfyn Evans 10+5+1=16
35 Ott Tanak 0+6+4=10
40 Takamoto Katsuta 0+7+3=10
5 Andreas Mikkelsen 8+0+0=8
6 Teemu Suninen 6+0+0=6
7 Kajetan Kajetanowicz 4+0+0=4
14 Sébastien Ogier 0+2+2=4
8 Yohan Rossel 3+0+0=3
9 Miko Marczyk 2+0+0=2
10 Erik Cais 1+0+0=1

Jelentősen változhat néhány autó festése a szurkolók hatására

0

Az FIA és az F1 kezdeményezte, hogy a jövőben jobban meg lehessen különböztetni az autófestéseket, mint most. Emellett az azonos csapatnál szereplő pilóták esetében is nagyobb eltérést szeretnének elérni.

Egy adott sportesemény követése során nyilvánvalóan fontos szempont, hogy a néző meg tudja különböztetni az adott szereplőket. Nincs ez másként a Forma–1-ben sem, ám a szurkolói visszajelzések alapján ez sokszor nehézséget okoz. Ennek oka, hogy több csapatról is elmondható, hogy néha össze lehet téveszteni az autófestését egy másik istállóéval.

Különösen igaz ez a villanyfényes futamokra. A szurkolói reakciók alapján a két leginkább érintett páros a Mercedes és az Aston Martin, valamint az RB és a Williams. A hasonlóságok részben abból a trendből erednek, hogy a csapatok súlycsökkentés céljából jó néhány karbonelemet nem festenek le, amelyek így feketén virítanak. Az Autosport forrásai szerint az egyeztetések elkezdődtek a témában.

„Mint az F1-ben mindig, ez is kicsit bonyolultabb, mint amilyennek talán látszik – nyilatkozta a portálnak Nikolasz Tombazisz, az FIA együléses bizottságának első embere. – Az egyik probléma, hogy az autókon túl sok a csupasz karbon, nyilván a festék súlya miatt, így kissé túl sok a fekete az kocsikon. Azon is rengeteget dolgozott az összes csapat, hogy változtassanak a festék típusán, sőt, manapság sok festék rendkívül vékony rétegű, hogy a lehető legkisebb legyen a tömeg. Az pedig egy másik gond, hogy úgy tűnik, egyes istállók hasonló színösszeállításokat használnak, így a végén olyan autóik lesznek, amelyek vizuálisan talán eléggé hasonlítanak egymásra. Erről továbbra is tárgyalunk a csapatokkal, és az F1-es Bizottság következő [ülésén] is szóba kerül.”

A problémát bizonyára lehetne orvosolni egy szabályváltoztatással, ám az FIA és az F1 nem erre az útra szeretne lépni. Egy ilyen jellegű változtatás egészen biztosan okozna némi elégedetlenséget, már ha egyáltalán keresztül tudják vinni. A szövetség ezért nem a kényszerítés módszerét alkalmazná, hanem sokkal inkább együttműködésre akarja bírni az érintetteket.

A NASCAR és a MotoGP után az F1-ben is jöhetnek a retro festések?

„El kell jutnunk egy olyan folyamathoz, ahol a csapatok valamilyen módon kommunikálnak egymással, és azt mondják, »ha a te autód itt kék, akkor az enyém ott nem lesz kék« – magyarázta Tombazisz. – Vagy valami ilyesmi. Az viszont [majd elválik], hogy pontosan hogyan működne. Ez nem egy szabályozási folyamat. Mi az FIA-nál nem akarjuk szabályozni a festést, de szeretnénk, hogy az autók megkülönböztethetőek legyenek.”

Szintén probléma, hogy az azonos csapatnál szereplő pilótákat gyakran alig lehet megkülönböztetni. Persze a szabály előírja, hogy az egyik versenyző fedélzeti kamerájához tilos hozzányúlni ilyen módon, a másikét pedig fluoreszkáló sárgára kell festeni, de ez nem mindig elég. A sisakok viszont nem olyan egyediek, mint régen, ráadásul a glória gyakran takarja a fejvédőt.

„A régi időkben természetesen felismerhetőbb sisakjuk volt a pilótáknak, mert egyszerűbb volt a kialakításuk – fogalmazott a görög szakember. – Mostanra megváltoztak a [sisakdizájn cseréjére vonatkozó] szabályok, és már mindenféle vicces árnyalattal rendelkeznek, ráadásul a glória miatt egyébként sem látszik a sisak. Valamilyen utat találnunk kell arra, hogy az emberek tudják, hogy [George] Russell vagy [Lewis] Hamilton az, de arra is, hogy az autókat könnyen meg lehessen különböztetni.”

Tombazisz ugyanakkor ismét hangsúlyozta, hogy nem akarnak új szabályt hozni. „Ez nem olyasmi, amit bele akarunk írni a szabályzatba, és aztán jelenteni valakit a sportfelügyelőknél, mert nem tetszik nekünk a szín – szögezte le. – Ebbe nem akarunk belemenni. Azonban szeretnénk eljutni oda, hogy az istállók közjónak tekintsék, hogy az autók felismerhetőek legyenek.”

16 klasszikus gyorsasági szakasz a Chile Rallyn

0

16 gyorsasági kerül megrendezésre a tervek szerint az idei Chile Rallyn, a pályák nagy része már ismert lesz a 2019-es és tavalyi versenyről. 

Szeptember 26-29. Között a WRC-szezon 11. Futamaként rendezik meg a Chile Rallyt, mely a csütörtöki shakedown után pénteken a tavaly is az első napon használt pályákon zajlik a verseny. A szombati verseny Pelun szakasza 2019 után tér vissza a programba, míg a Lota gyorsasági teljesen új pálya lesz. Vasárnap négy szakasszal zárul a rendezvény. A 16 gyorsasági alatt 307.48 km versenytáv vár majd a mezőnyre. 

Chile Rally, gyorsasági szakaszok időterve, magyar idő szerint  
Szeptember 26., csütörtök 
14:01 Shakedown 6,56 km 

Szeptember 27., péntek 
13:35 SS1 Pulperia 1 19,77 km
14:30 SS2 Rere 1 13,34 km
15:21 SS3 Rio Claro 1 23,32 km
19:46 SS4 Pulperia 2 19,77 km
20:41 SS5 Rere 2 13,34 km
21:32 SS6 Rio Claro 2 23,32 km 

Szeptember 28., szombat 
14:07 SS7 Pelun 1 15,68 km
15:01 SS8 Lota 1 25,58 km
16:05 SS9 Maria de las Cruces 1 28,72 km
20:07 SS10 Chivilingo 2 15,68 km
21:01 SS11 Rio Lia 2 25,58 km
22:05 SS12 Maria de las Cruces 2 28,72 km 

Szeptember 29., vasárnap 
13:23 ES13 Laraquete 1 13,20 km
14:35 SS14 Bio Bio 1 13,86 km
15:33 SS15 Laraquete 2 13,20 km
18:05 SS16 Bio Bio 2 13,86 km 

Chile Rally: Tanak ismét verhetetlen volt Chilében, a Toyota hetedszer világbajnok!

Évek óta feszíti a húrt a csapatánál a gyufát kihúzó pilóta – kijárna már neki egy komoly retorzió?

0

Monacói manővere után elképzelhető, hogy Esteban Ocont nem az FIA, hanem saját csapata tiltja el egy futamról. Önmagában nézve akár túlzónak is lehetne tartani ezt a reakciót, ám a francia pilóta nem először és nem is másodszor szúrt ki ilyen módon saját istállójával, illetve csapattársával.

Bár a Monacói Nagydíj legnagyobb balesete egyértelműen Sergio Pérez és a két Haas ütközése volt, de mivel Kevin Magnussen megúszta a büntetést és az azzal járó eltiltást, a figyelem inkább Esteban Ocon és Pierre Gasly incidensére irányul. Mint ismert, az ifjabbik francia pilóta a Portier-ben bevetődött csapattársa mellé, aminek következtében összeütköztek. Ha nincs a másik baleset miatti piros zászló, akkor mindkettőjük versenyét tönkretette volna, így „csak” saját magát ejtette ki.

Tényleg eltilthatja saját pilótáját az F1-es csapat?

Bruno Famin, az Alpine csapatfőnöke már a futam közben bosszúsan nyilatkozott, és „drasztikus következményeket” helyezett kilátásba, mivel Ocon nem tartotta magát az előzetes megállapodásukhoz. Hogy ez mit jelent, azt egyelőre nem tudni, mindenesetre az sem kizárt, hogy a soron következő Kanadai Nagydíjra a saját istállója tiltja el a 27 esztendős versenyzőt. Hogy ez túlzás lenne-e? Az esetet önmagában vizsgálva talán igen, de az egyszeres F1-es futamgyőztes előéletét nézve már kijárna neki egy komoly lecke. Ezzel a kijelentéssel pedig vélhetően nemcsak Gasly, hanem két másik versenyző is mélyen egyetértene.

Ocon a 2016-os Belga Nagydíjon mutatkozott be a Forma–1-ben a Rio Haryantót elküldő Manor színeiben. Bár a csapat az év végén megszűnt, teljesítményével felkeltette a Force India figyelmét, amely leszerződtette a távozó Nico Hülkenberg helyére, Sergio Pérez mellé. A két versenyző eleinte harmonikus munkakapcsolatot ápolt, ám ez az idény közepén egy csapásra megváltozott.

Az első konfliktus Kanadában volt, amikor Pérez nem volt hajlandó elengedni Ocont annak érdekében, hogy üldözőbe vegye az előttük autózó Daniel Ricciardót. A mexikói pilóta „időpocsékolásnak” titulálta a helycserét, így csatázni kezdtek egymással. Ennek az lett az eredménye, hogy a mögöttük érkező Sebastian Vettel is elment mellettük.

Két héttel később aztán jött az első igazi csattanás: az Azeri Nagydíj biztonsági autós újraindítása után Ocon felpasszírozta a falra Pérezt, aki így kiesett, míg a francia pilótán az általa előidézett piros zászló segített. Az ütközés már csak azért is fájó volt, mert jó pozícióban voltak, és a mexikói versenyző úgy gondolta, hogy látva a futam későbbi alakulását, egy győzelmi esélyt dobtak el.

A Hungaroringen a rajt után Ocon megint nekiment Péreznek, de ennek egyikükre nézve sem lett komolyabb következménye. Ellentétben a spái incidenssel, ahol kétszer is összeértek. Először Pérez szorította a falhoz Ocont az Eau Rouge előtt, amire a francia versenyző később kijelentette, hogy csapattársa „megpróbált megölni engem”. Később hasonló helyen találkoztak, akkor Ocon első szárnya ért össze Pérez jobb hátsó gumijával: előbbinek ki kellett mennie cserére, utóbbi defektet kapott, és kiesett.

Drákói döntés, de Mercedes-féle szankciók is terítéken vannak az Alpine-pilóták megregulázására

A Force India ekkor megtiltotta nekik, hogy test a test elleni küzdelmet vívjanak egymással, és egy ideig csillapodni látszódtak a kedélyek. A 2018-as Szingapúri Nagydíjon azonban ismét ütköztek: Ocon kívülről próbált támadni a 3-as kanyarban, és egy nagyon szűk résbe akart bemenni, Pérez pedig nem hagyott neki helyet, aminek következtében a francia versenyző a falban kötött ki. Év végén elváltak az útjaik, Pérez pedig később bevallotta, hogy soha nem jöttek ki jól csapattársként. Ezen mondjuk vélhetően senki nem lepődött meg.

A 2019-es idényt Ocon a Mercedes tesztpilótájaként töltötte, 2020-ban pedig a Renault-nál tért vissza. Ricciardóval azonban nem voltak nézeteltérések, leginkább azért, mert az ausztrál pilóta általában jóval előrébb volt nála. A következő évben Fernando Alonso érkezett az időközben Alpine-ná váló alakulathoz, akivel az első évben szintén jól ment az együttműködés. A legjobb példa erre a hungaroringi futam, ahol a spanyol versenyző sokáig hősiesen védekezett Lewis Hamilton ellen, aki így nem tudta utolérni a versenyt megnyerő Ocont.

2022-ben viszont fordult a kocka. Ocon már Dzsiddában is hajmeresztő módon védekezett Alonso ellen, de a Magyar Nagydíjon eszkalálódott igazán a konfliktus. A francia versenyző kanyarokon keresztül keményen védekezett csapattársa ellen, aki erre a rádióban közölte, hogy soha életében nem látott még ilyen védekezést.

Az a bizonyos pont az i-re a brazíliai sprintfutamon került fel. Ocon ismét leszorította Alonsót, akinek így át kellett szánkáznia a rázókövön. A kétszeres F1-es világbajnok aztán maga is hibázott, aminek következtében megsérült a szárnya, ezzel együtt nagyon megorrolt Oconra. „Nem, nem igazán, nincs rá szükségem – válaszolta akkor arra a kérdésre, hogy megbeszélik-e a történteket. – Még egy futam, és vége, végre.”

Tavaly aztán Gasly érkezett az Alpine-hoz Ocon mellé, akivel köztudottan nincsenek jó viszonyban. A két francia versenyző már a harmadik futamon, Ausztráliában összeütközött, amivel lenulláztak egy jó eredményt, de a sportfelügyelők versenybalesetnek nyilvánították az esetet. Azóta is időről időre vannak konfliktusok, de egészen mostanáig nem ütköztek össze újra.

Most viszont ez megtörtént, és ha Ocont eltiltják, az nemcsak azt vetítheti előre, hogy legkésőbb év végén távozik az Alpine-tól, hanem a további pályafutását is veszélyeztetheti. A hírek szerint több csapat is érdeklődik iránta, ám az egészen biztosan nem vetne rá jó fényt, ha csapata ennyire drasztikus döntést hoz annak érdekében, hogy betartsa az istállón belüli játékszabályokat.

F1-es karrierje is zátonyra futhat a Monacóban főnökét feldühítő pilótának

Három fejlesztéssel készült a Citroen a Szardínia Rallyra

0

A Citroen három fejlesztést végzett a Rally2-es autón a Szardínia Rally előtt, mellyel még jobb teljesítményre lehetnek képesek versenyzői. 

Yohan Rossel korábban elmondta, hogy véleménye szerint a Citroennek sikerült murvás pályákon utolérni a Skodát, ezért már a laza talajú pályákon is képes lehet a C3 Rally2 a győzelemre. 

Rossel szerint már elérte a Skoda szintjét a Citroen a murvás versenyeken

A Citroen Racing pedig ismertette azt a három fejlesztést, melyet most kapott meg az autó. E szerint fejlesztve lett a tető szellőző aerodinamikai szempontból, ugyancsak fejlesztve lett a légbeömlő, a harmadik fejlesztés pedig a motor környezetét érinti, amivel javul a motorteljesítmény. 

A fejlesztések elsőként a Szardínia Rallyn lesznek kipróbálva. 

Újabb feledhető futamon van túl, de Schumacher két rekordját is megdöntötte Hamilton Monacóban

0

Lewis Hamilton csupán a hetedik helyet szerezte meg a Monacói Nagydíjon, ám így is történelmet írt. A Mercedes pilótája Michael Schumacher két csúcsát is átadta a múltnak, egy harmadik rekordját pedig beállította.

A Monacói Nagydíj sem Lewis Hamilton szája íze szerint alakult, ahogyan az idei főversenyek közül egyik sem. A hétszeres világbajnok 2024-ben még nem tudott az első ötben végezni vasárnap, és ezen a hercegségbeli futam sem változtatott, hiszen a hetedik helyen ért célba. Mindezek ellenére újabb statisztikai mutatókban került az élre.

Ki tehet arról, hogy a Forma–1 lassúsági versennyel csinált bohócot magából Monacóban?

A brit pilóta az 51. körben kiállt kereket cserélni, és bár – részben egy kommunikációs hiba miatt – nem sikerült elévágnia Max Verstappennek, mindez arra jó volt, hogy történelmet írjon. A 63. körben ugyanis 1:14.165 másodperces időt futott, amelynél előtte és utána sem autóztak jobbat, így övé lett a leggyorsabb kör és az azért járó pluszpont.

Mindez azonban nem az extra egység miatt volt fontos, hanem azért, mert ezzel három statisztikai mutatóban is változott a helyzet az élen. Hamiltonnak ez volt az 54. leggyorsabb köre a Mercedes színeiben, amivel átadta a múltnak Michael Schumacher korábbi rekordját: a másik hétszeres világbajnok 53-ig jutott a Ferrarival.

Hamiltonnak idén először sikerült teljesítenie a leggyorsabb kört, ami azt jelenti, hogy ez a 17. olyan szezon, amikor legalább egyszer övé volt ez a dicsőség. Ez szintén új csúcsot jelent, hiszen Schumacher korábban 16-ig jutott. A német legenda csupán bemutatkozásának évében, 1991-ben, valamint a visszatérését követő első két esztendőben, 2010-ben és 2011-ben nem tudott leggyorsabb kört elérni.

Ebből következik, hogy 1992 és 2006 között viszont zsinórban 15 idényen át igen, ami ugyancsak rekordnak számított. Pontosabban itt még a jelen idő is megáll, de már nem egyedül tartja, hiszen Hamilton ebben a mutatóban utolérte őt: a jelenleg 39 éves versenyző egyedül 2009-ben maradt leggyorsabb kör nélkül, 2010 óta viszont rendre övé volt legalább az egyik futamon.

Ami viszont az összes leggyorsabb kört illeti, abban a kategóriában még mindig jelentős Schumacher előnye. A 2012-es Német Nagydíjon 77-re ment fel a számláló, amivel a mai napig rekorder. Olyannyira, hogy csak Hamilton tudta legalább valamennyire megközelíteni, hiszen a 103-szoros F1-es futamgyőztes 66-nál tart, míg a lista harmadik helyén már csak 46-tal áll Kimi Räikkönen.

Russell tiszta vizet öntött a pohárba Hamilton félrevezető és vádló nyilatkozata után

Wirtmann Ferenc elégedett a korcsoport győzelemmel a Diósgyőr Rallyn

0

A D korcsoport első és az abszolút értékelés harmadik helyét szerezte meg Wirtmann Ferenc és Kerekes József a HUMDA Rally Országos Historic Bajnokság második futamán, a Diósgyőr Rallyn. A Ford Escort Mk II-es ezúttal is hibátlanul működött, kaptak ugyan egy lassú defektet, de ez nem hátráltatta a párost, mindössze vasárnap reggel a rajt előtt akadt némi riadalom a csapatban.

„Jó verseny volt – mondta Wirtmann Ferenc. – Ifj. Érdi Tibi Sierrájával és Varga Zoli BMW-jével nem tudtuk felvenni a versenyt, de így is volt küzdelem. Sajnáltam, hogy Rónay Laci a Toyotával és Szemán Sanyi a Subaruval kiestek, velük lehetett volna még csatázni, de Nagy Tibi is jól ment a Golffal. Pár helyi srác pedig a saras, gödrös pályákon olyan időket autózott, hogy csak pislogtunk. Mályinkán a rossz minőségű rész nem feküdt nekünk. Az Escorton 13 colos kerék van, széles gumikkal, ami a jó minőségű aszfalton kiváló, de a gödrös, dobálós részeken minden pillanatban ki akarta csavarni a kezemből a kormányt. Az autó jól viselkedett, Benító főmérnök úr a verseny előtt átnézte, azt mondta, rendben lesz. Úgy is volt. Egy defektet kaptunk ezen a rossz részen, de lassú defekt volt, nem hátráltatott minket. A DVTK stadionban nagyon színvonalas szervizpark volt, a célban rengetegen voltak, nagyon szép serlegeket kaptunk, úgyhogy jövünk jövőre is.“

Na de mi történt vasárnap reggel, ami miatt 30 másodperc büntetést kapott a páros?

Fotó: Sári Péter

„Elaludtunk – nevet Kerekes Joti. – Szép kényelmesen mentünk a parc ferméhez, amikor Nagy Tibi – a legnagyobb ellenfelünk – hív, hogy hol vagyunk, mert már be kellene mennünk az autóért. Na onnantól kezdve nagyon siettünk, de így is késtünk három percet, ami miatt 30 másodperc büntetést kaptunk. Egyértelműen navigátor hiba volt, de az az egy vigasztal, hogy 37 éves pályafutásom alatt még soha sem késtünk az én hibámból. Ha a következő 37 évet is megúszom hiba nélkül, akkor szerintem ezt a mostanit is megbocsátják nekem. Szerencsére a végeredményt nem befolyásolta. A korcsoportunkat megnyertük, ami egy másfeles szorzójú versenyen fontos dolog, ennél többet nem tehettünk volna. A következő versenyünk, a Mecsek Rally is másfeles szorzójú lesz, úgyhogy ma még pihenünk egyet, de holnap el is kezdjük a felkészülést.“

Abiteboul: Nem jó, hogy vendégek vagyunk a WRC-futamokon

0

Cyril Abiteboul, a Hyundai Motorsport vezetője szerint a WRC-nek szüksége van egy állandó irányító testületre, és nem szabad, hogy minden versenyen más, helyi személy mondja meg, hogy mi a jó döntés. 

Jelenleg úgy tűnik, hogy a WRC-munkacsoport által tervezett 2025-ös és 2026-os változások nem kerülnek jóváhagyásra június 11-én, a Motorsport Világtanács (WMSC) ülésén, hanem 2027-től várhatóak csak nagyobb műszaki változások. 

Cyril Abiteboul szerint azután, hogy el lesznek vetve a tervezett változások, ideje lenne egy másik terület javítására figyelmet fordítani. 

“A WRC-munkacsoport és a WRC Promóter javaslatai után ideje lenne, hogy stratégiai szempontból kezdjünk el gondolkozni a WRC-ről, annak irányításáról és széttagoltságáról – mondta a Hyundai Motorsport vezetője az AutoHebdo.fr oldalnak. – Ha nagy változásokat szeretnénk elérni a WRC-ben, akkor hosszú távon kell gondolkoznunk.” 

Abiteboul szerint sok területen javulást kellene elérni. 

“Amikor nyolc éve a Liberty Media átvette az F1 irányítását, csupán három olyan területet fogalmaztak meg, aminek a javítását minél előbb véghez szerették volna vinni. Ez a Kínai Nagydíj, amerikai versenyek és a digitális tartalom növelése voltak. Mindannyian mosolyogva néztünk egymásra, amikor bejelentették, hogy csak három dolgon szeretnének javítani, miután 8 milliárd dollárért megvették a sorozatot. Most, nyolc évvel később három amerikai verseny is van, Kínában csak a járvány volt az akadályozó tényező, a digitális tartalomnak is köszönhetően az egekbe emelkedett az F1 népszerűsége. Nem kellett túl nagy dolgokat véghez vinni, hogy a sorozat ismét népszerű legyen, elég volt három területet javítani.” 

Fotó: Hyundai Motorsport

“A WRC-ben gyakran panaszkodunk a versenyek formátumára. Ezekről pedig az FIA-val és a WRC Promóterrel tárgyalunk, holott ebben a témában a helyi szervezők döntenek. Bizonyos városokba el kell mennie a mezőnynek, ezt a helyi szervezők határozzák meg. Sok szó esik a szervizparkokról is. Lehetséges lenne megoldani, hogy többé ne legyen központi szervizpark a jelenlegi formátum mellett? Nem hiszem.” 

“A Portugál Rallyn négy perc volt az autók között a por elkerülése miatt. Ki hozta ezt a döntést? A helyi versenyigazgató. Más sportágakban egy központi irányító testület dönti el, hogy mi és hogyan legyen. A WRC-ben pedig a helyi emberek, az FIA és a WRC Promóter pedig csak jóváhagy dolgokat. Azt gondolom, hogy nem jó, hogy vendégek vagyunk a saját versenyeinken. Egy irányító testület kellene, mely minden versenyen meghozza a fontos döntéseket. Ha ezt nem sikerül létrehozni, akkor nagyon sok terv nem lesz megvalósítható.” 

30 éves Schumacher egyik legelképesztőbb tette, amihez foghatót soha nem fogunk már látni

0

Napra pontosan 30 évvel ezelőtt, május 29-én rendezték az 1994-es Spanyol Nagydíjat. A mindössze negyedik barcelonai F1-es futam az egy hónappal korábbi tragikus imolai hétvégét idéző balesetet és a színfalak mögött kibontakozó botrányt hozott is hozott, ám a leginkább arról marad emlékezetes, ami vasárnap a pályán történt. A pole pozícióból rajtoló, a futam elején vezető Michael Schumacher ugyanis úgy hozta be a második helyre a Benettont, hogy ötödik fokozatban ragadt a váltója. 

Alábbi, a verseny tavalyi évfordulójára írt cikkünkben részletesen felidéztük a hétvége hátterét és azt, hogy miként hozhatott össze olyan bravúrt az akkor még első vb-címét hajszoló német, amilyet a modern F1-es autókkal már nem lehetne.

29 éve olyan döbbenetes dolgot művelt Schumacher, amit azóta sem csinált utána senki

Örökre eltiltották csalásért, de most visszatér egykori csapatába az F1-es csapatfőnök

0

Komoly névvel erősít az utóbbi egy évben fokozatosan egyre mélyebbre süllyedő Alpine.

Miután 2009-ben a 2008-as Szingapúri Nagydíjon elkövetett csalásért örökös eltiltást kapott, majd ezt évekkel később törölték, az egykor Michael Schumacherrel és Fernando Alonsóval is világbajnoki címet nyerő Flavio Briatore visszatérhet egykori sikerei helyszínére. A 74 esztendős üzletember 2022-ben nagykövetként már visszatért az F1-be, ám a Corriere della Sera értesülései szerint Luca de Meo, a Renault vezérigazgatója felkérte, hogy tegye rendbe a bukdácsoló Alpine-t, amit az olasz Playboy el is fogadott.

A 2008-as szingapúri ütközésbotrányról alábbi cikkünkben olvashat bővebben:

Így tervelte ki a Renault a Massa vb-címébe kerülő 2008-as csalását

Briatore így ahhoz az istállóhoz jön vissza, amellyel korábban még Benettonként 1994-ben egyéni, 1995-ben pedig egyéni és konstruktőri vb-címet nyert, majd 2005-ben és 2006-ban immár gyári Renault-ként duplázott. Az olasz napilag azt írja, de Meo az utóbbi évben széthulló istálló megerősítésére, és új csapatstruktúra felállítására kérte fel az egykori csapatfőnököt, aki különleges tanácsadó lesz, és a pályán zajló dolgokban nem vesz részt.

Az erősítésre pedig szüksége is van a 2022-ben még konstruktőri 4., tavaly már csak 6., az idén pedig 8 futam után mindössze két ponttal álló enstone-i istállónak, hiszen Otmar Szafnauer csapatfőnök tavalyi menesztése óta párosával hagyják ott a szakemberek. Ez idő alatt olyanok távoztak, mint az 1989 óta a csapatnál levő Alan Permane; a technikai igazgató Matt Harman, vagy az aerodinamikai főnök Dirk de Beer, míg nemrég érkezett a McLarentől rövid idő után távozó David Sanchez.

Embed from Getty Images

Briatore és Schumacher 1995-ben 

A Corriere szerint Briatore Adrian Newey-val is egyeztetett, és egyelőre korai fázisban tart a csapatépítéssel, amely leghamarabb 2026-ban, az új szabályok első évében éreztetheti hatását.

A PlanetF1.com-nak az Alpine szóvívője eközben azt mondta: „Csapatként rendszeres kapcsolatban állunk számos iparági szakértővel az általános teljesítményünk javításának érdekében. Minden releváns inputot megfontolunk, és adott esetben tanácsot kérünk olyan emberektől, akik korábban sikeresek voltak és tapasztalattal bírnak. A személyi kérdéseket ugyanakkor nem tudjuk kommentálni.”

Mivel a csapat nem cáfolta Briatore érkezését, alighanem valós az értesülés, és az Alpine mostantól tényleg számíthat az olasz veterán szakértelmére.

F1-es karrierje is zátonyra futhat a Monacóban főnökét feldühítő pilótának