back to top
2024. november 24. 18:00
Kezdőlap Blog Oldal 168

Drasztikus lépésre készül a nagymúltú F1-es csapat – jön az első kínai istálló?

0

Ismét felerősödtek azok a hangok, amelyek szerint hamarosan eladhatja F1-es istállóját a Renault, de van egy igen komoly csavar a dologban.

Az Alpine versenyzőinek monacói ütközése és a csapatfőnök kiakadása a francia istállóra irányította a figyelmet az utóbbi napokban, de Joe Saward veterán F1-es újságíró szerint nem ezek a legfontosabb fejlemények a csapattal kapcsolatban.

„A monacói hétvége nagy sztorija az Alpine F1 volt, és nem azért, mert a versenyzőik (szokás szerint) összeütköztek, és nem is azért, mert a csapatfőnök azt mondta, hogy valaminek változnia kell, hanem inkább azért, mert Luca de Meo, a Renault vezérigazgatója nem jelent meg a helyszínen, és a jelek szerint feladta, hogy megpróbálja helyrehozni problémás F1-es istállóját, amely nem érte el, amit szerinte elérhetett volna. Ez nagyrészt az általa hozott döntéseknek köszönhető, de ezen gyorsan túlléphetünk” – írta Saward szokásos futamhétvége utáni blogbejegyzésében.

F1-es karrierje is zátonyra futhat a Monacóban főnökét feldühítő pilótának

Egy ideje már pletykálták, hogy a csapat eladóvá válthat, ám ezeket tagadták, az utóbbi napokban viszont kiderült, hogy de Meo egy ideje már azon dolgozik, hogy motorszállítói szerződést kössön valakivel 2026-ra. Ez természetesen azt jelentené, hogy a Renault 2026-tól nem gyártana F1-es motort Viry-Chatillon-ban (és máshol sem). „Ez nem spekuláció, és két elképesztően jó forrás is megerősítette” – írta Saward, hozzátéve, hogy természetesen ez nagyon érzékeny téma, és nem azt jelenti, hogy a Renault bezárná a motorrészlegét, hanem inkább azt, hogy drága és bonyolult F1-es erőforrások helyett mást építene benne.

A veterán újságíró szerint amennyiben így döntenek, attól még a csapat eladás esetén is tovább promotálhatja az Alpine-brandet, hiszen a deal feltételei közé felvehetik ezt, ha pedig nem adják el a csapatot (csak a motorgyártással állnak le), akkor természetesen csak rajtuk múlik a döntés. Ezzel a Renault a tavalyig az Alfa Romeo által használt modellhez hasonló felállásban szerepelhetne tovább az F1-ben, és jóval kisebb ráfordítással arathatná le az ezzel járó marketing előnyöket, míg az emberek többségét úgysem érdekelné, hogy tényleg az általuk gyártott motor van-e az autóikban, miként sokan a Saubernek a név- és festéshasználati jogokért fizető Alfa Romeót is sokan az olasz gyártó saját gyári csapatának gondolták, miközben korántsem volt az, és Ferrari-motorokkal versenyzett.

Ez persze aligha lenne népszerű lépés a többi, az ebben a modellben elköltött összeg sokszorosából versenyző gyártó szemében, és Saward szerint Bernie Ecclestone nem is hagyta volna, hogy ilyesmi megtörténjen, de a Liberty Media hozzáállása inkább az, hogy ha „néhány szexi márka” szerepel a sportágban, akkor szemet huny afölött, hogy ezt milyen módon teszi (itt bukik ki, hogy az Andrettivel sem az a legfőbb problémájuk, hogy nem a General Motors által épített erőforrással érkeznének).

Örökre eltiltották csalásért, de most visszatér egykori csapatába az F1-es csapatfőnök

Hogy ki lehet a vevő eladás esetén, azt egyelőre persze nem lehet megmondani, de akár az Andretti is beláthatja, hogy ily módon sokkal könnyebben és hamarabb beszállhat, főleg, hogy már az eddig az F1 által elutasított amerikai istálló pártját fogó FIA-elnök, Mohammed bin Szulajm is azt javasolja nekik, hogy egy jelenlegi csapat megvásárlására törekedjenek. „[Szulajm] azt akarja, hogy 2025-ben újraválasszák az FIA elnökének, ezért most buzgón próbálja eloltani az általa a pozíciójába kerülése óta gyújtott tüzeket” – írta erről Saward, majd megemlítette, hogy nemcsak az Andretti van ott a potenciális vevők között.

Hanem a kínai autógyártó cég, a Geely is, amely ráadásul a Renault partnere a frissen alapított és közösen tulajdonolt, hibrid és belső égésű erőforrásokhoz alkatrészeket és rendszereket gyártó Horse Powertrain Limited nevű cégükben. Míg akár az is megeshet, hogy olyasvalakinek adják el a csapatot, aki a Cosworth modern verzióját akarja létrehozni, és Saward felveti azt is, hogy a Renault talán még fizetni is hajlandó lesz ehhez (csak hogy valaki megszabadítsa őket a terhektől), miként azt 2009-ben tette.

Nézd élőben a Szardínia Rally hivatalos tesztjét!

0

Reggel nyolc órától rendezik a Szardínia Rally hivatalos tesztjét a 2.08 km-es Ittiri szakaszon, melyet élőben lehet követni az alábbi videóban.

Szardínia Rally 2024 – Minden infó egy helyen

A tavalyi shakedown ilyen volt a Loiri Porto San Paolo szakaszon.

Elmarad a Rallycross Eb Franciaországi futama

0

Az utolsó utáni pillantban mondták le az Essay-i rallycross Eb futamot, amely a sorozat szezonnyitója lett volna.

„A Rallycross Promoter (RXP) meglepődve és csalódottan értesült arról, hogy az Essay’s Circuit des Ducs-on június 8-9-én megrendezésre kerülő Euro RX of France-ot váratlanul törölték az FIA nemzetközi sportnaptárából a Fédération Française du Sport Automobile (FFSA), Franciaország nemzeti motorsportot irányító szervezete kérésére. 

Az RXP osztozik a partnerek, a versenyzők, a szurkolók és a pálya csapatának mérhetetlen csalódottságában , akik hónapok óta fáradhatatlanul dolgoztak ezen a projekten.

Sikeres és élvezetes eseményre számítottunk, amely 13 év után először jelzi Essay visszatérését az európai versenyzésbe, teljes rajtrácsot biztosítva az Euro RX1-ben, és számos magasan jegyzett francia versenyzővel a mezőnyben” – áll a promóter közleményében, ugyanakkor arra nem adnak választ, hogy a francia szövetség miért kérte a verseny törlését.

Az Eb – a világbajnoksággal együtt – így a svédországi Ferratum World RX of Sweden versenyével indul Höljesben – a rallycross „Magic Weekend” eseményén – július 6-7-én.

A franciaországi szezonnyitón hét magyar versenyző is rajthoz állt volna, így számunkra különösen fájó a verseny törlése.

Benyó
foto: Korda Racing

 

Solberg nem tud rajthoz állni Szardínián

0

Oliver Solberg és Elliot Edmondson nevezett a Szardínia Rallyn, a rajtszámot is megkapták a versenyen mégsem tudnak rajthoz állni. A pilóta orovosi tanácsra lép vissza a futamtól.

„Elliott és én nem indulunk a Szardínia Rallyn ezen a hétvégén. Jelenleg gyógyszereket szedek, miután feltehetően allergiás reakciót kaptam, és az (orvosi) tanácsot követően úgy döntöttünk, hogy visszalépek a rali-világbajnokság hatodik fordulójától. Elliott és én nem regisztráltunk a WRC2 pontokért ezen a héten” – írta közösségi oldalán Oliver Solberg.

Solbergék az utolsó pillantban hozták meg a döntést, a pályabejáráson is túl voltak már.

A páros a WRC2 bajnokságban a második helyen áll, de ahogy írta, ezen a hétvégén amúgy sem kaptak volna bajnoki pontokat, így a vb szempontjából nem éri őket hátrány. A riválisok közül viszont a bajnokságban vezető Rossel, a negyedik Ciamin és az ötödik Solans is ott lesz a Szardínia Rallyn.

Solberg számára így Szardínia továbbra is meghódítandó terep marad, 2020-ban a WRC3-ban szuperralizott és hatodik lett, tavaly pedig a harmadik gyorsaságin eltört felfüggesztés pecsételte meg a versenyét.

Oliver Solberg
foto: Oliver Solberg

 

Ez volt a legnagyobb különbség Senna és Schumacher között korábbi ellenfelük szerint

0

Martin Brundle kijelentette, Ayrton Senna és Michael Schumacher is hiányzik neki, de hozzátette, nincs bűntudata amiatt, hogy ő sokkal olcsóbban megúszta a veszélyt. A brit expilóta azt is elmondta, miben tartja jobbnak az egyiket, és miben a másikat.

Martin Brundle teljes mértékben pályatársa volt Ayrton Sennának. 1983-ban együtt versenyeztek a brit Forma–3-ban, amelyet a brazil pilóta brutális fölényben kezdett, de végül csak kevesebb mint egy futamgyőzelemnyi különbséggel nyert megriválisa előtt. A következő évben mindketten bemutatkoztak a Forma–1-ben, ahonnan Brundle 1996-ban vonult vissza, szűk két és fél évvel a háromszoros világbajnok halálos balesete után.

Versenyzőtársa szerint Senna előre érezte, hogy meg fog halni

Ebből pedig az is kiderül, hogy néhány évet Michael Schumacherrel is együtt versenyzett, sőt, 1992-ben, pályafutása legsikeresebb szezonjában csapattársak voltak a Benettonnál. A német versenyző sorsa aztán szintén szomorú fordulatot vett, hiszen 2013 végén síbalesetet szenvedett, azóta pedig a nyilvánosságtól elzártan él, minden valószínűség szerint komoly maradandó károsodással. „Hiányzik [Senna], és Michael Schumacherrel is ugyanez a helyzet – nyilatkozta Brundle a ’Beyond The Grid’ podcastban. – Sajnálom őket, hogy lemaradtak a nagyságuk csúcsáról.”

Michael Schumacher olyan kezelést kap, mint még soha senki – véli volt kollégája

A háborút megjárt és onnan hazatért katonákra sokszor jellemző, hogy bűntudatot éreznek amiatt, hogy bajtársaik odavesztek, miközben ők életben maradtak. Bár Brundle sem úszta meg maradandó sérülés nélkül a karrierjét, hiszen az 1984-es Dallasi Nagydíjon komoly balesetet szenvedett, de nyilvánvalóan össze sem lehet hasonlítani Senna tragédiáját az övével. Ő azonban nem érez ilyesmit.

„Nem, egyáltalán nem, mert ez önkéntes alapú – válaszolta az erre vonatkozó kérdésre. – Az ember azért vezet versenyautót, mert ezt akarja. Senki nem kényszeríti rá, mivel az ember az élvezetet, a kiváltságot, az izgalmat és a dicsőséget akarja. Az autóversenyzők meglehetősen önző emberek. Ez nagyon versengő környezet, és az ember bizonyos szempontból érzéketlenül áll [a pilóták halálának gondolatához], máskülönben hogyan tudná ezt csinálni? Ha fél, hogy meghal vagy megsérül, vagy valaki más megsérül, és azt gondolja, hogy »ó, ezt nem akarom«, akkor rossz szakmát választott.”

Számos más sportághoz hasonlóan örök vitatéma, hogy ki a valaha élt legjobb, legnagyobb alak. Nincs ez másként a Forma–1-ben sem, és mind Senna, mind Schumacher neve rendszeresen felmerül ebben a témában. Brundle elmondta, miben látja a legnagyobb különbséget kettőjük között, és megnevezte a saját favoritját.

Mindhármukkal dolgozott, de Sennát kihagyná a csapatából Schumacherrel és Alonsóval szemben

„Senna olyan ember volt, akit a szíve vezérelt – fogalmazott. – Istenadta tehetsége volt a tapadás és a sebesség [megtaláláshoz], valamint az autó működésének megértéséhez. Szerintem Max Verstappen is rendelkezik ezzel az adottsággal. Michaelt a feje vezérelte. Kicsit módszeresebb volt. Nem hiszem, hogy annyira gyors volt, mint Ayrton, de az autóban és azon kívül is nagyon okos volt, és úgy vélem, ebben volt a különbség. Az egész csapatot felvillanyozta maga körül. Szerintem Ayrton Senna volt minden idők legnagyobb pilótája. Hihetetlen tehetsége volt, és eléggé összetett személyisége. A sokoldalúbb versenyző viszont Michael volt.”

30 éves Schumacher egyik legelképesztőbb tette, amihez foghatót soha nem fogunk már látni

Szardínia Rally 2024 – Minden infó egy helyen

0

A WRC idei hatodik versenyét, a Szardínia Rallyt május 30. – június 2. között rendezik Alghero környékén. Összegyűjtöttük a legfontosabb tudnivalókat a világbajnokság idei harmadik murvás futamáról.  

Monte-Carlo, Svédország, Kenya, Horvátország és Portugália után már a 13 futamos WRC szezon idei hatodik fordulójához érkezünk a Szardínia Rallyval, mely a második egy hét murvás rallyból álló sorozatból.  

A verseny története 
A Szardínia Rallyt először 2004-ben rendezték meg az addig a WRC-naptárban lévő Sanremo Rally helyett. A Sanremo Rally már a WRC elődjének, a Gyártók Nemzetközi Bajnokságának is része volt, majd 1973-ban alapító versenye lett a Rally Világbajnokságnak is.  

A Szardíniai szakaszok jellemzői a helyenként gyors, helyenként technikás részek az útszéli fákkal és bokrokkal. Mivel a pályák döntő része szűk, ezért a versenyzők nem engedhetnek meg egyetlen hibát sem, mert az egyből versenyük végét jelentheti. A pályákon a délelőtti verseny után rengeteg szikla bújik elő, és helyenként igen mély nyomok is kialakulnak, ami megnehezíti a versenyzők dolgát. Ugyancsak nehezítő tényező a 30 fok körüli meleg, az autókban ennél jóval magasabb a hőmérséklet, ami a versenyzők számára különösen megterhelő.  

A Szardínia Rally legeredményesebb versenyzői Sébastien Loeb és Sébastien Ogier, akik egyaránt négy-négy alkalommal tudtak nyerni, a nyolcszoros világbajnok pedig akár történelmet is írhat idén ötödik sikerével. Az Olasz Rallyk történetében ugyanakkor Loeb 5 győzelemmel a legsikeresebb, Ogier egy hétvégi sikerrel pedig utolérhetné a kilencszeres világbajnokot. 

A Szardínia Rally korábbi győztesei  
2004: Petter Solberg – Phil Mills (NOR – GBR) Subaru Impreza WRC 2004
2005: Sébastien Loeb – Daniel Elena (FRA – MCO) Citroen Xsara WRC
2006: Sébastien Loeb – Daniel Elena (FRA – MCO) Citroen Xsara WRC
2007: Marcus Grönholm – Timo rautiainen (FIN) Ford Focus WRC 2006
2008: Sébastien Loeb – Daniel Elena (FRA – MCO) Citroen C4 WRC
2009: Jari-Matti Latvala – Miikka Anttila (FIN) Ford Focus WRC 2009
2010 (IRC): Juho Hanninen – Mikko Markkula (FIN) Skoda Fabia S2000
2011: Sébastien Loeb – Daniel Elena (FRA – MCO) Citroen DS3 WRC
2012: Mikko Hirvonen – Jarmo lehtinen (FIN) Citroen DS3 WRC
2013: Sébastien Ogier – Julien Ingrassia (FRA) VW Polo R WRC 
2014: Sébastien Ogier – Julien Ingrassia (FRA) VW Polo R WRC 
2015: Sébastien Ogier – Julien Ingrassia (FRA) VW Polo R WRC 
2016: Thierry Neuville – Nicolas Gilsoul (BEL) Hyundai NG i20 WRC 
2017: Ott Tanak – Martin Jarveoja (EST) Ford Fiesta WRC 
2018: Thierry Neuville – Nicolas Gilsoul (BEL) Hyundai i20 Coupe WRC 
2019: Dani Sordo – Carlos del Barrio (ESP) Hyundai i20 Coupe WRC 
2020: Dani Sordo – Carlos del Barrio (ESP) Hyundai i20 Coupe WRC 
2021: Sébastien Ogier – Julien Ingrassia (FRA) Toyota Yaris WRC 
2022: Ott Tanak – Martin Jarveoja (EST) Hyundai i20 N Rally1 
2023: Thierry Neuville – Martijn Wydaeghe (BEL) Hyundai i20 N Rally1 

A 2024-es világbajnokság 
Az idei öt versenyen négyen tudtak nyerni, Sébastien Ogier két, Kalle Rovanpera, Esapekka Lappi és Thierry Neuville pedig egy versenyen állt a dobogó tetején, ugyanakkor Svédországban és Horvátországban az idei pontszabályok alapján nem a győztesek szerezték a legtöbb pontot.  

A bajnokság éléről a Hyundai belga versenyzője, Thierry Neuville várhatja az olasz futamot, előnye 24 pont a toyotás Elfyn Evans, és 31 pont csapattársa, Ott Tanak előtt, A bajnokság negyedik helyén a fordos Adrien Fourmaux 39, míg az ötödiken legutóbbi két versenyt nyerő Sébastien Ogier 40 pont hátránnyal áll. 

Mivel a Szardínia Rallyn nagyon sok időt lehet a takarítással veszíteni a később rajtolókkal szemben, várhatóan Thierry Neuville-nek lesz a legkisebb esélye a győzelemre, vasárnapi esélyeit pedig komolyan befolyásolhatja, hogy hányadikként rajtolhat az utolsó napon. 

A 2024-es útvonal 
Az idei Szardínia Rally fő része csak péntek délután kezdődik, így 48 óra leforgása alatt kerül megrendezésre a verseny. A sokszor igen durva körülmények mellett igen nehéz lehet versenyben maradni, miután napközben egyik nap sem lesz lehetőség szervizelésre. A verseny során 16 gyorsasági és a rövidebb időtartamnak köszönhetően rövidebb versenytáv is, 266.12 km vár a 84 nevezőre. 

A Szardínia Rally időterve 
Május 31., péntek  
08:01 Shakedown (Olmedo) 2.08 km
13:30 Rajtceremónia – Alghero
14:33 SS1 Osilo – Tergu 1 25.65 km
15:33 SS2 Sedini – Castelsardo 1 13.26 km
16:00 Gyűjtő – Castelsardo – 40 perc
17:33 SS3 Osilo – Tergu 2 25.65 km
18:35 SS4 Sedini – Castelsardo 2 13.26 km
20:25 Rugalmas szerviz A – Alghero – 45 perc  

Június 1., szombat  
07:41 SS5 Tempio Pausania 1 12.03 km
08:49 SS6 Tula 1 22.61 km
10:13 Gyűjtő – Tempio Pausania – 25 perc
10:41 SS7 Tempio Pausania 2 12.03 km
11:49 SS8 Tula 2 22.61 km
13:17 Gyűjtő – Pattada – 15 perc
13:32 Gumiabroncs-szerelési zóna B – Pattada – 15 perc
14:05 SS9 Monte Lerno – Monti di Ala 1 25.33 km
15:05 SS10 Coiluna – Loelle 1 14.53 km
15:45 Gyűjtő – Pattada – Nuraghe Lerno – 50 perc
17:05 SS11 Monte Lerno – Monti di Ala 2 25.33 km
18:05 SS12 Coiluna – Loelle 2 14.53 km
20:37 Rugalmas szerviz C – Alghero – 45 perc  

Június 2., vasárnap  
08:00 SS13 Cala Flumini 1 12.55 km
08:26 Gyűjtő – Palmadula – 30 perc
09:05 SS14 Sassari – Argentiera 1 7.10 km
09:59 Gyűjtő – Porto Torres – 25 perc
11:00 SS15 Cala Flumini 2 12.55 km
11:26 Gyűjtő – Palmadula – 40 perc
12:15 SS16 Sassari – Argentiera 2 (Power Stage) 7.10 km
13:15 Célceremónia – Alghero – 60 perc
15:30 Céldobogó 

Időjárás 
A legfrissebb előrejelzés szerint a verseny teljes ideje alatt száraz, közepesen felhős időjárás várható délutánonként 22-24 fokkal. 

Teljes nevezési lista 
Teljes élő közvetítés: Rally.tv – Rallysport mindennap 24 órában
Élő eredmények 
A világbajnokság állása 

Újabb körülménye derült fény, ami miatt nem volt korrekt Hamilton megszólalása

0

Andrew Shovlin elárulta, a versenyzők ötlete volt, hogy akkor is vessenek be egy alkatrészt, amikor még csak az egyik pilótának tudják odaadni. Ennek ismeretében még kevésbé volt helyénvaló Lewis Hamilton hétvégi nyilatkozata.

Lewis Hamilton Monacóban kikapott George Russelltől az időmérőn, a szezon során immáron hetedik alkalommal. A hétszeres világbajnok ezután elmondta, hogy csapattársa megkapta az új fejlesztésű első szárnyat, miközben ő nem. Mindez önmagában igaz, de meglehetősen félrevezető, ráadásul több okból sem igazán korrekt a csapattal szemben.

Russell nemrég arról számolt be, hogy bár valóban ő kapta meg az új fejlesztést, ez nem azért történt, mert a Mercedes így döntött. Eredetileg pénzfeldobással akarták eldönteni, hogy melyikük részesüljön előnyben, ám Hamilton önként mondott le a lehetőségről, mondván, nem éri meg a kockázatot, hogy egy esetleges hiba esetén a bokszból kelljen rajtolnia. Andrew Shovlin pedig egy újabb adalékot árult el.

Russell tiszta vizet öntött a pohárba Hamilton félrevezető és vádló nyilatkozata után

„Azt szeretnénk, hogy Montrealban egy versenyre [elegendő] mennyiségű legyen a szárnyból – jelentette ki a Mercedes szokásos futamértékelő videójában a csapat mérnökigazgatója. – Általában azt mondjuk, hogy ez legalább három darab, mert minden autóra jut egy, és van egy tartalék, ha bármi történne. A hármat nem egyszerre készítjük el. Megcsináljuk az elsőt, aztán a másodikat, majd a harmadikat. Ennek az volt az eredménye, hogy egyet tudtunk elvinni Monacóba, és ez pénteken készen állt a hétvégére. A pilóták nemrég megkérdezték, hogy »miért várunk mindig addig, amíg nincs meg a teljes készlet? Miért nem engeditek meg, hogy valamelyikünk menjen vele?« Egyetértettünk velük abban, hogy a csapat teljesítményével kapcsolatos helyzetet figyelembe véve javulnunk és tanulnunk kell. Ehhez pedig elég jó, hogy különböző specifikációk vannak az autón.”

Shovlin nem részletezte, hogy pontosan hogyan merült fel az ötlet, de szavai alapján mind Hamilton, mind Russell egyetértett abban, hogy akkor is be kell vetniük egy-egy új alkatrészt, ha csak az egyikük használhatja. A hétszeres világbajnok tehát maga is belement egy olyan helyzetbe, melynek eredményeképpen akár hátrányba is kerülhet csapattársával szemben. Persze végül ezt önként vállalta fel.

„Megegyeztünk a versenyzőkkel, hogy örömmel viszünk el egy [alkatrészt] a pályára, és ezzel mindketten elégedettek voltak – fogalmazott Shovlin. – Az volt a nehéz kérdés, hogy miként döntsük el, hogy ki fogja használni. Lewis viszont azt mondta, hogy ha már elkezdjük ezt csinálni, amikor nincs elég alkatrészünk, Monacóban hadd használja George. A jövőben lesznek olyan futamok, amikor egyetlen fejlesztéssel fogunk rendelkezni, és innentől kezdve természetesen váltogatni fogják egymást. Ezt a döntést viszont Lewis elég egyszerűvé tette számunkra.”

Hamilton nyilatkozata tehát, annak ellenére, hogy betű szerint teljesen igazat mondott, több sebből is vérzik, és kontextus nélkül teljesen félrevezetően hat a közvéleményre. Az pedig már csak hab a tortán, hogy, ha lehet hinni Shovlin szavainak, akkor lesz olyan helyzet, amikor ő fogja előbb megkapni az új alkatrészt, tehát ő lesz előnyben Russell-lel szemben.

Újabb feledhető futamon van túl, de Schumacher két rekordját is megdöntötte Hamilton Monacóban

Al-Attyiah nagyot léphet az újabb világbajnoki cím felé

0

Vasárnaptól a Desafio Ruta 40-nel folytatódik a Tereprally-világbajnokság. Az Argentínában rendezett fordulóra a pontverseny élén álló Nasser Al-Attyiah mellett a toyotás riválisok neveztek, egy újabb sikerrel a katari versenyző nagyon közel kerülhet a címvédéshez.

Sem a bajnokság második helyén álló Carlos Sainz, sem az ötödik Guerlain Cicherit, sőt a hatodik Guillaume De Mévius sem nevezett a vilábajnokság utolsó előtti versenyére. A Prodrive Hunterrel induló 112 pontos Al-Attyiahnak így a 79 pontos Yazeed Al Rajhi, és a 76 pontos Lucas Moraes lesz a legnagyobb ellenfele, hiszen reális esélyük már csak nekik van, hogy megszorongassák a címvédőt, aki nyert már ezen a versenyen.

Attiyah
foto: Kin Marcin / Red Bull Content Pool

A vasárnap kezdődő hatnapos Desafio Ruta 40-et 2010-ben hívták életre, a június 1. és 7. között zajló futam a 12. esemény lesz. Az Argentinát átszelő rally a dél-amerikai Dakarok örököse, változatos tereppel várja a versenyzőket.

A vasárnapi prológot követően öt szakasz vár az indulókra, a napok között három bivakot építenek fel, Cordoba, San Juan és La Rioja mellett. A prológon Cordoba körül egy 17 kilométeres szakaszt kell teljesíteni, majd hétfőn már 381 kilométeresre nő a kör, és megjelenik a homok is a pályán, igaz csak 2 százaléknyi. Kedden 423 kilométeres szelektívvel és 301 kilométer összekötővel vezet az út San Juanba, majd szerdán San Juan körül jelölték ki a 341 kilométeres vegyes talajú pályát. Csütörtökön irány La Rioja, a 421 kilométeres szelektív 10 százaléka dűne lesz, ami tovább nehezíti a versenyzők dolgát. A zárónap a szokásokkal ellentétben nem lett rövid, 301 kilométer összekötő és 218 kilométer szelektív vezeti vissza a mezőny Cordobába.

A motorosoknál a megszokott nagy csata várható, a bajnokságot vezető Ross Branch és üldözői Adrien van Beveren, Ricky Barbec és Pablo Quintanilla is ott lesz Argentinában.

Desafio Ruta 40 2024
foto: Desafio Ruta 40

Drámaian alakult volna a tavalyi Szardínia Rally az idei pontrendszer alapján

0

A tavalyi Szardínia Rallyn Thierry Neuville, a verseny győztese szerezte volna a legtöbb pontot az idei szabályok szerint, azonban ketten is az utolsó napon estek volna el a pontszerzéstől. 

A tavalyi Szardínia Rallyn Thierry Neuville győztesként 21 pontot szerzett volna, miután szombat este vezetett, a vasárnapi értékelés alapján pedig ötödik lett volna, és a Power Stage-en nem szerzett volna pontot. 

A megszerzett pontszámok jól tükrözték volna a verseny végeredményét az idei szabályok szerint is, ugyanakkor a második helyen záró Esapekka Lappi és a harmadik helyen célba érő Kalle Rovanpera egyaránt 19 pontot kapott volna, míg a negyedik helyet megszerző Elfyn Evans 16 egységgel lett volna gazdagabb a pontversenyben. 

Az olasz verseny tavalyi záró napján azonban Dani Sordo és az akkor még WRC2-ben induló Adrien Fourmaux is elveszítette volna esélyét a pontszerzésre, miután vasárnap kiállni kényszerültek. 

Az idei pontszabályok azonban kedveztek volna Ott Tanaknak és Takamoto Katsutának is, akik szombaton nem kaptak volna pontot, vasárnap azonban összesen 10-10 pontot tudtak volna szerezni. 

Pontszerzés a 2023-as Szardínia Rallyn a 2024-es pontszabályok alapján 
1. helyezett Thierry Neuville 18+3+0=21
2 Esapekka Lappi 15+4+0=19
3 Kalle Rovanpera 13+1+5=19
4 Elfyn Evans 10+5+1=16
35 Ott Tanak 0+6+4=10
40 Takamoto Katsuta 0+7+3=10
5 Andreas Mikkelsen 8+0+0=8
6 Teemu Suninen 6+0+0=6
7 Kajetan Kajetanowicz 4+0+0=4
14 Sébastien Ogier 0+2+2=4
8 Yohan Rossel 3+0+0=3
9 Miko Marczyk 2+0+0=2
10 Erik Cais 1+0+0=1

Jelentősen változhat néhány autó festése a szurkolók hatására

0

Az FIA és az F1 kezdeményezte, hogy a jövőben jobban meg lehessen különböztetni az autófestéseket, mint most. Emellett az azonos csapatnál szereplő pilóták esetében is nagyobb eltérést szeretnének elérni.

Egy adott sportesemény követése során nyilvánvalóan fontos szempont, hogy a néző meg tudja különböztetni az adott szereplőket. Nincs ez másként a Forma–1-ben sem, ám a szurkolói visszajelzések alapján ez sokszor nehézséget okoz. Ennek oka, hogy több csapatról is elmondható, hogy néha össze lehet téveszteni az autófestését egy másik istállóéval.

Különösen igaz ez a villanyfényes futamokra. A szurkolói reakciók alapján a két leginkább érintett páros a Mercedes és az Aston Martin, valamint az RB és a Williams. A hasonlóságok részben abból a trendből erednek, hogy a csapatok súlycsökkentés céljából jó néhány karbonelemet nem festenek le, amelyek így feketén virítanak. Az Autosport forrásai szerint az egyeztetések elkezdődtek a témában.

„Mint az F1-ben mindig, ez is kicsit bonyolultabb, mint amilyennek talán látszik – nyilatkozta a portálnak Nikolasz Tombazisz, az FIA együléses bizottságának első embere. – Az egyik probléma, hogy az autókon túl sok a csupasz karbon, nyilván a festék súlya miatt, így kissé túl sok a fekete az kocsikon. Azon is rengeteget dolgozott az összes csapat, hogy változtassanak a festék típusán, sőt, manapság sok festék rendkívül vékony rétegű, hogy a lehető legkisebb legyen a tömeg. Az pedig egy másik gond, hogy úgy tűnik, egyes istállók hasonló színösszeállításokat használnak, így a végén olyan autóik lesznek, amelyek vizuálisan talán eléggé hasonlítanak egymásra. Erről továbbra is tárgyalunk a csapatokkal, és az F1-es Bizottság következő [ülésén] is szóba kerül.”

A problémát bizonyára lehetne orvosolni egy szabályváltoztatással, ám az FIA és az F1 nem erre az útra szeretne lépni. Egy ilyen jellegű változtatás egészen biztosan okozna némi elégedetlenséget, már ha egyáltalán keresztül tudják vinni. A szövetség ezért nem a kényszerítés módszerét alkalmazná, hanem sokkal inkább együttműködésre akarja bírni az érintetteket.

A NASCAR és a MotoGP után az F1-ben is jöhetnek a retro festések?

„El kell jutnunk egy olyan folyamathoz, ahol a csapatok valamilyen módon kommunikálnak egymással, és azt mondják, »ha a te autód itt kék, akkor az enyém ott nem lesz kék« – magyarázta Tombazisz. – Vagy valami ilyesmi. Az viszont [majd elválik], hogy pontosan hogyan működne. Ez nem egy szabályozási folyamat. Mi az FIA-nál nem akarjuk szabályozni a festést, de szeretnénk, hogy az autók megkülönböztethetőek legyenek.”

Szintén probléma, hogy az azonos csapatnál szereplő pilótákat gyakran alig lehet megkülönböztetni. Persze a szabály előírja, hogy az egyik versenyző fedélzeti kamerájához tilos hozzányúlni ilyen módon, a másikét pedig fluoreszkáló sárgára kell festeni, de ez nem mindig elég. A sisakok viszont nem olyan egyediek, mint régen, ráadásul a glória gyakran takarja a fejvédőt.

„A régi időkben természetesen felismerhetőbb sisakjuk volt a pilótáknak, mert egyszerűbb volt a kialakításuk – fogalmazott a görög szakember. – Mostanra megváltoztak a [sisakdizájn cseréjére vonatkozó] szabályok, és már mindenféle vicces árnyalattal rendelkeznek, ráadásul a glória miatt egyébként sem látszik a sisak. Valamilyen utat találnunk kell arra, hogy az emberek tudják, hogy [George] Russell vagy [Lewis] Hamilton az, de arra is, hogy az autókat könnyen meg lehessen különböztetni.”

Tombazisz ugyanakkor ismét hangsúlyozta, hogy nem akarnak új szabályt hozni. „Ez nem olyasmi, amit bele akarunk írni a szabályzatba, és aztán jelenteni valakit a sportfelügyelőknél, mert nem tetszik nekünk a szín – szögezte le. – Ebbe nem akarunk belemenni. Azonban szeretnénk eljutni oda, hogy az istállók közjónak tekintsék, hogy az autók felismerhetőek legyenek.”