back to top
2024. november 28. 02:30
Kezdőlap Blog Oldal 57

Schumacherék volt alkalmazottja is szerepet vállalt a család megzsarolásban

0

Három férfi ellen emelt vádat a német ügyészség azok után, hogy az egyikük a hétszeres világbajnokról készült fotók közzétételével zsarolta a Schumacher-családot.

Miként arról júliusban testvéroldalunkon beszámoltunk, egy 53 éves férfi a 2013 decemberében súlyos síbalesetet szenvedett, azóta a nyilvánosságtól elzártan élő Michael Schumacherről készült fotókkal zsarolta a Schumacher-családot. A bűncselekményt a fiával együtt elkövető, korábban kidobóként dolgozó férfi állítólag 15 millió eurót követelt, különben közzéteszi a fotókat a darkweben. Miután a rendőrség elkapta őt és a fiát, jelenleg a vádemelés zajlik Németországban, a fő gyanúsított pedig akár 15 évet is kaphat – írja a Guardian.

Új fejlemény az ügyben az is, hogy nemcsak kettő, hanem három férfi ellen emelt vádat az ügyészség, hiszen értelemszerűen a fő gyanúsítottnak valakitől meg kellett szereznie a Schumacherről készült fotókat. Azt pedig egy másik 53 éves, Wülfrath-ból származó férfitől kapta, aki 2021-ig biztonsági őrként dolgozott a Schumacher-családnak. Ez a férfi állítólag öt számjegyű összegért adhatta el a képeket, és szintén „jelentős” börtönbüntetésre számíthat zsarolási kísérletben való bűnrészesség és a magánélet megsértésének vádjában.

A fő gyanúsított ezután júniusban többször is felhívta a Schumacher-család egyik jelenlegi alkalmazottját a pénzt követelve, majd azzal fenyegetett, hogy közzéteszi a képeket a darkweben. A svájci nyomozók végül ezekhez a hívásokhoz használt telefonszám lenyomozásával találták meg az elkövetőket.

A fő gyanúsított 30 éves fiát bűnrészességgel vádolják, mivel apja őt kérte meg, hogy hozzon létre lenyomozhatatlan email címet, amelyről a Schumacher-családnak bizonyítékokat küldhetnek arról, hogy tényleg a birtokukban vannak a képek.

Ledöbbent az újságíró, amikor az ablakon belesve meglátta, mit csinál Michael Schumacher

Oliver Solberg célja a WRC2-es világbajnoki cím Chilében

0

Oliver Solberg egyértelmű céllal – a WRC2-es világbajnoki cím megszerzésével – vág neki a csütörtökön délután a shakedownnal elkezdődő Chile Rallynak.

A Chile Rally Oliver Solberg hetedik és egyben utolsó pontszerzési lehetősége a WRC2-es szezonban. A 23 éves svéd pilóta három győzelemmel és két második helyezéssel a háta mögött három ponttal vezeti a kategóriát, mielőtt a kieső pontszámokat figyelembe vennénk.

Sami Pajari a második a tabellán, de a finn pilóta ezen a héten a Rally1-es kategóriában versenyez. Eközben a jelenleg harmadik Yohan Rossel 25 ponttal van Solberg mögött, és tudja, hogy nagyon jó eredményre lenne szüksége a Citroën C3 Rally2-vel, ha versenyben akar maradni.

A chilei győzelemmel Solberg és navigátora, Elliott Edmondson már utolérhetetlen lenne, és ezzel ők lennének a WRC2 2024-es bajnokai. Ha azonban Solbergnek nem sikerülne nyernie, a bajnoki cím valószínűleg Japánban dől el, ahol Pajari várhatóan befejezi WRC2-es szezonját.

Annak ellenére, hogy Pajari nem WRC2-es autóval indul Chilében, mégis trófeát szerezhet Enni Mälkönennel együtt, ugyanis Nikolay Gryazin teljesítményétől függően megszerezheti a WRC2 Challenger-kategória első helyét. Gryazinnak legalább a harmadik helyen kell végeznie, hogy életben tartsa a küzdelmet.

A Hyundai főnöke, Cyril Abiteboul óvatosságra inti csapatát

0

A Hyundai csapatának hatalmas lehetősége van arra, hogy 2020 után újra megnyerje a gyártók világbajnokságát, de Cyril Abiteboul az optimizmus mellett azért óvatos is.

A Hyundai három fordulóval a szezon vége előtt szinte már csak elveszíteni tudja a gyártók világbajnokságát, hiszen 35 ponttal vezet a Toyota előtt. Ráadásul a pilóták között két Hyundai-versenyző áll az élen, Thierry Neuville fölényesen, 34 ponttal vezet Ott Tänak előtt, a legjobb Toyota-pilóta, Sébestien Ogier 38 pontos lemaradással a harmadik.

A Hyundai csapatfőnöke, Cyril Abiteboul azonban az óvatosság fontosságát hangsúlyozta a hamarosan kezdődő Chile Rally előtt.

„Miközben optimistán és lendületesen közelítünk a Chile Rallyhoz, egyben nagy óvatossággal is várjuk az eseményt – mondta Abiteboul. – Az Akoropolisz Rally megmutatta, hogy mit lehet elérni nagyszerű csapatmunkával, de elengedhetetlen, hogy a szezon utolsó versenyein ne veszítsük el a koncentrációt.”

A Chile Rally a szezon utolsó murvás versenye, a WRC mezőnye utána visszatér az aszfaltra.

„A Hyundai i20 N Rally1 Hybrid a szezon más murvás versenyein is bizonyította robusztusságát és megbízhatóságát, ezért szeretnénk erősen befejezni az utolsó versenyt ezen a felületen, mielőtt visszatérünk az aszfaltra – tette hozzá a csapatfőnök. – Minden pont számít, ezért szombat estére az élmezőnyben kell lennünk, mielőtt felmérnénk, mennyire kell nyomnunk vasárnap.”

Bár a Hyundai megengedhetné magának azt a luxust, hogy a szezon utolsó három futamán biztosra menjen, a csapat nem akar csak úgy a célba érni.

„Elsődlegesen meg akarjuk védeni az előnyünket mindhárom versenyen, de ettől függetlenül a győzelmekért és a dobogós helyezésekért is menni szeretnénk” – mondta Abiteboul.

A Chile Rally csütörtökön délután, magyar idő szerint 13.31-kor a shakedownnal kezdődik el, majd péntektől vasárnapig 16 szakaszon 307 kilométert tesz meg a mezőny.

 

„Mintha a szomszéd véget vetett volna a bulinak” – banális hiba miatt szállt el a csoda reménye

0

Napra pontosan 25 éve rendezték minden idők egyik legkaotikusabb futamát, amelyen Heinz-Harald Frentzen közel kerülhetett volna egy csodaszámba menő világbajnoki címhez. Azonban hiába vezette magabiztosan az 1999-es Európa Nagydíjat, ő és versenymérnöke közösen előidéztek egy banális hibát, de messze nem a német pilóta volt az egyetlen, aki az élről hullott ki vagy esett vissza.

1999. szeptember 26-án, vagyis éppen 25 esztendővel ezelőtt zajlott le az 1999-es Európa Nagydíj a Nürburgringen. A futam minden idők egyik legkaotikusabb viadalaként vonult be a Forma–1 történelmébe, pedig könnyen lehet, hogy ha nincs a banális hiba, akkor a nézők rajt-cél győzelmet látnak. Ez esetben pedig a sportág közel került volna minden idők egyik, ha nem a legnagyobb meglepetéséhez, ami a világbajnok személyét illeti, így viszont, ha matematikailag nem is, de reálisan nézve összetört az álom.

Heinz-Harald Frentzen, illetve a Jordan sztorijáról van szó. A német expilóta nemrég a The-Race.com ’Bring Back V10s’ című podcastjának vendége volt, ahol nemcsak az ominózus futamot, hanem a teljes idényt felidézte. A két fél azok után kötött házasságot, hogy Frentzen Williamsnél töltött időszaka finoman szólva sem sült el jól.

Ennek kapcsán megjegyezte, hogy utólag visszagondolva nem volt jó az időzítés. Frank Williams, a csapat társalapítója már a tragikus 1994-es San Marinó-i Nagydíj után felajánlotta neki az elhunyt Ayrton Senna ülését, de ő akkor élvezte az F1-es szereplést, és nem akarta otthagyni a Saubert. Végül 1997-ben érkezett meg Grove-ba, de csupán egy győzelemig jutott, miközben csapattársa, Jacques Villeneuve világbajnok lett az autóval. A következő idényben pedig az idénynyitó Ausztrál Nagydíjat leszámítva egyszer sem állhatott fel a dobogóra, de ez már inkább a kocsi visszaesésének volt betudható.

F1-es autót kapott ajándékba a pilóta, aki Senna halála után nem ült át a brazil helyére

Frentzen elárulta, 1998 végén az IndyCarban is nézelődött, de az elsődleges célja a Forma–1-ben maradás volt. Végül a Jordannel egyezett meg, amely a katasztrofális kezdés után a konstruktőri tabella negyedik helyén zárt, mindössze 4 ponttal elmaradva a Williamstől. Pontjaik közel felét az emlékezetes Belga Nagydíjon szedték össze, amely Damon Hill győzelmével zárult. Utóbbi lett Frentzen csapattársa, és mint később kiderült, ebben az 1996-os világbajnok szempontjából nem volt sok köszönet.

13 összetört autó, milliárdos kár, két sérült – ilyen volt az F1 legnagyobb tömegbalesete (videó)

Frentzen még abban az évben, a szuzukai idényzáró utáni teszten ült be először a Jordanbe, de a régi autóval csak szenvedett, és kifejezte egyet nem értését a beállításokat illetően. Az új konstrukcióval viszont egy csapásra megoldódtak a problémák, de akkor még aligha gondolták volna, hogy pariban lesznek a náluk jóval gyorsabb McLarennel és Ferrarival.

Melbourne-ben egy remek második hellyel kezdett, amely akár győzelem is lehetett volna, de a hajrában technikai hibával küszködött. Az viszont már ekkor egyértelmű volt, hogy a Jordan a mezőny harmadik erejének számít, ami addig soha nem látott magasságot jelentett az istálló történetében. Ezt Brazíliában harmadik pozícióra váltotta, még úgy is, hogy a végén kifogyott az üzemanyaga.

A következő néhány futam azonban nem sikerült jól. Imolában a saját autójából kifolyt olajon csúszott meg, majd a monacói negyedik helyet követően Montmelóban szintén műszaki probléma hátráltatta. A Kanadai Nagydíjon visszatérhetett volna a dobogóra, ám a második helyen haladva nagy balesetet szenvedett, amelynek agyrázkódás lett a vége, a térdét pedig annyira beütötte, hogy egy ideig nem is tudott lábra állni.

Ennek ellenére Magny-Cours-ban már nagyobb gond nélkül rajthoz tudott állni, és a sors ezt egy győzelemmel hálálta meg. A Jordannek aznap két emlékezetes húzása is volt: egyrészt a pályáról pár kilométerre lévő alkalmazottjuk idejében jelezte nekik, hogy jön az eső, másrészt egykiállásos stratégiára álltak át, amellyel Frentzen mindenkit meg tudott verni. Utólag ráadásul kiderült, hogy lába mégsem volt annyira rendben, ugyanis több törést is diagnosztizáltak, amelyeket a montreali becsapódás következményeként szenvedett el.

Mérföldekre a pályától is kulcsszerepet játszott a sérült pilóta sikerében csapatának egyik embere

A következő öt futamon a Jordan versenyzője rendkívül stabil teljesítményt nyújtott, hiszen két harmadik és három negyedik helyet szerzett. Ezt követően jött az Olasz Nagydíj, amelyen Mika Häkkinen emlékezetes hibát követett el a Rettifilo-sikánban, a győzelem pedig Frentzen ölébe hullott. Mint később kiderült, ez volt a Jordan történetének egyetlen olyan diadala, amelyet száraz körülmények között értek el.

Ennek következtében olyan helyzet állt elő a tabellán, amely már önmagában csodaszámba ment három fordulóval a vége előtt: Frentzennek – akinek eddig a pontig a negyedik pozíció volt a legrosszabb eredménye, amikor célba ért – nemhogy volt esélye a világbajnoki címre, de abban az értelemben a saját kezében volt a sorsa, hogy ha mindhárom hátralévő futamot megnyeri, akkor övé az elsőség. Häkkinen és a Silverstone-ban lábtörést szenvedő Michael Schumacher szerepét átvevő Eddie Irvine 60 ponttal álltak a tabella élén, míg az akkor 32 éves versenyző 50-nel rendelkeztek.

Egy banális hiba törte össze az álmokat

Eddie Jordan, a Jordan alapítója és akkori csapatfőnöke optimistán várta a hajrát, mondván, személy szerint a saját pilótájára fogadna. Frentzen ennél jóval óvatosabb volt, de úgy érezte, hogy a Nürburgring kedvezhet nekik, hiszen az aszfalt nem volt annyira jó állapotban, így a McLaren és a Ferrari pilótái nem tudták kihasználni a tapadásbeli fölényüket. A háromszoros futamgyőztes számítása bejött, hiszen szombaton megszerezte a pole pozíciót.

Másnap pedig az első 32 körben minden álomszerűen alakult számára. Bár az első rajtnál kiugrott, ezt a közvetlenül mögötte lévők is megtették, ráadásul azért tették, mert a piros lámpák sokáig nem aludtak ki. Később a rajtbaleset, majd a rövid időre eleredő eső sem zavarta meg őt, ellentétben Häkkinennel és Irvine-nal, akik kimentek esőgumiért, ami rossz döntésnek bizonyult, ráadásul a Ferrari még el is rontotta a kerékcserét.

Ha ebben a pillanatban intették volna le a futamot, akkor Frentzen beérte volna két riválisát. Ekkor azonban még a verseny felénél sem jártak, és a német pilóta nem is jutott el odáig. A 32. körben ugyanis kiment a bokszba, majd miután visszatért a pályára, az autója egyszerűen megállt. Később kiderült, hogy Frentzen elfelejtette kikapcsolni a lefulladásgátlót, de ebben nemcsak ő, hanem versenymérnöke, Sam Michael is ludas volt, aki ilyenkor mindig figyelmeztette őt erre, de ott és akkor ezt nem tette meg.

„Teljesen összeomlottam – idézte fel a történteket Frentzen. – Nagy reményekkel érkeztünk meg, rendkívül motiváltak voltunk, és addig a pontig minden kedvezően alakult számunkra. Hihetetlen volt, hogy így ért véget. Pontosan tudtam, hogy az elektronikai rendszerrel van valami gond, semmit nem tehetünk, és vége a dalnak. Hatalmas csalódás volt, azt kell mondanom, a csapatnak és nekem is óriási csapás volt. Olyan volt, mintha egy bulin a szomszéd azt mondaná, hogy túl hangos a zene, és kihúzná a konnektorból a csatlakozót.”

Frentzen egyébként ezzel lényegében elindított egy folyamatot, hiszen ő lett az első az „elátkozott” éllovasok közül. Később ugyanis David Coulthard és Giancarlo Fisichella is kipördült az élről, Ralf Schumacher pedig defektet kapott, miután átvette a vezetést, bár neki legalább nem ért véget a futama. Szintén emlékezetes, ahogyan az élete első pontszerző helye felé autózó Luca Badoer Minardija megadta magát a negyedik helyen, az olasz pilóta pedig az autójára borulva zokogott. Az ismét rákezdő esőt végül Johnny Herbert használta ki a legjobban, megszerezve saját maga utolsó és a Stewart egyetlen győzelmét, mögötte pedig Jarno Trulli és Rubens Barrichello érte célba.

Frentzen a kiesése következtében borzasztóan nehéz helyzetben találta magát, amelyet csak tetézett, hogy Häkkinen végül 2 pontot el tudott csípni. A finn versenyző ezzel 12 egységgel vezetett előtte, Irvine-hoz képest pedig maradt a 10 pontos különbség, és tudta, hogy Sepangban és Szuzukában messze nem lesz annyi sanszuk, mint az Európa Nagydíjon volt.

„Tisztában voltam vele, hogy csekély esélyünk maradt – fogalmazott. – Már nem emlékszem a számokra, de azt hiszem, mindkettőjüknek ki kellett volna esnie, nekem pedig mindkét futamot meg kellett volna nyernem. Ugyanakkor ösztönösen tudtam, hogy a Nürburgring volt az egyetlen lehetőségünk, és a hátralévő versenyeken nehéz dolgunk lesz. Ezzel együtt alapvetően örülnünk kell, hogy ennyire elképesztő idényt produkáltunk. A csomagunk ugyan megbízhatónak bizonyult, de nem az volt a leggyorsabb, mégis sikerült egész évben, minden versenyen jól teljesítenünk vele. A csapatszellem pedig rendkívül erős volt, ami nagyon fontos. Úgy vélem, Heinz-Harald Frentzen és a Jordan csapata jó kombinációt alkottak, és megteremtettük a következő lépés alapját. Az ember automatikusan a jövőre gondol, és reménykedik, hogy tanulnak a hibákból, hogy javuljanak.”

Frentzen ebben a műsorban tudta meg, hogy egykori csapatánál, a Williamsnél azt akarták, hogy ő legyen a világbajnok, mondván, sokat javult az ott töltött időszakához képest. Ez persze nem segített rajta, és Malajziában matematikailag is elbukta a vb-címet, miután csupán hatodikként intették le, miközben Irvine nyert, Häkkinen pedig harmadik lett. A szezonzárón aztán negyedikként ért célba, és mivel Coulthard kiesett, az összetettbeli harmadik pozícióval vigasztalódhatott. Frentzen összességében pozitívan értékeli az 1999-es idényre, de a nürburgringi katasztrófát nehezen tudja feledni.

„Ezt nehéz megmondani, mert ha az ember újra végigmegy a ’99-es idényen, akkor mindig előkerül a nürburgringi eset – válaszolta arra a kérdésre, hogy miként tekint vissza a 25 évvel ezelőtti idényre. – Ez ott és akkor olyan csapás volt, hogy… Normál esetben az ember el akarja felejteni a rossz dolgokat: több dologra emlékszem a Jordannél eltöltött időszakomból, mint a williamses évekből, legyen szó az autóról vagy a futamokról. Ha valami nem alakul jól, azt az ember agya ki akarja törölni. A csalódást sokkal könnyebben elfelejtjük, mint az olyan dolgokat, amelyeket a Jordannél átéltem. Máig emlékszem technikai részletekre a Jordan autójáról. Egyszer írtam Damonnak, hogy ő fel tudja-e idézni, de egyáltalán nem képes rá. A nürburgringi incidens viszont továbbra is mélyen érint.”

Soha nem látott felvételeket kezdett posztolni a pilóta a 20 évvel ezelőtti F1-ről

Chile Rally 2024 – Minden infó egy helyen

0

A WRC idei tizenegyedik versenyét, a Chile Rallyt szeptember 2629. között rendezik meg Concepción környékén. Összegyűjtöttük a legfontosabb tudnivalókat a dél-amerikai versenyről.

A verseny története
A Chile Rally egyelőre igen rövid történelemmel rendelkezik, mert először csak 2018-ban rendezték meg, a Gran Premio de Concepción nevű rali pedig egyben a WRC futam főpróbája is volt. A siker miatt 2019-ben Chile feliratkozhatott azon országok közé, ahol a WRC 1973 óta íródó történelme során versenyt rendeztek.

A 2018-as rendezvényt Pedro Heller nyerte Ford Fiesta R5-tel, míg az első chilei WRC futamot egy évvel később Ott Tänak húzta be. Négy év szünet után 2023-ban tért vissza ismét a vb mezőnye Chilébe, és tavaly is Ott Tänak tudta megszerezni a győzelmet.

A Chile Rally korábbi győztesei
2018: Pedro Heller – Pablo Olmos (CHL) Ford Fiesta R5
2019 (WRC): Ott Tänak – Martin Jarveoja (EST) Toyota Yaris WRC
2023 (WRC): Ott Tänak – Martin Jarveoja (EST) Ford Puma Rally1

A 2024-es rally világbajnokság
A Chile Rally az idei szezon 11. futama lesz, amelyen Thierry Neuville az idei pontrendszerben igen magabiztos előnyt jelentő 34 pontos előnnyel állhat rajthoz csapattársa, Ott Tänak előtt, míg Sébastien Ogier további négy pont hátránnyal áll a vb harmadik helyén.

A gyártók bajnokságában a Hyundai előnye igen nagy, 35 pont a Toyota előtt.

Az útvonal
A verseny során 16 gyorsaságit kell a mezőnynek teljesíteni, a pénteki és szombati három pályát kétszer, míg a vasárnapi két pályát ugyancsak kétszer kell teljesíteni a mezőnynek, amelynek az igen nagy gumikopás kezelése lesz legnehezebb.

Chile Rally 2024, gyorsasági szakaszok időterve magyar idő szerint
Szeptember 26., csütörtök
13:31 Shakedown (Conuco) 6.79 km

Szeptember 27., péntek
13:35 SS1 Pulperia 1 19.72 km
14:30 SS2 Rere 1 13.34 km
15:21 SS3 San Rosendo 1 23.32 km
19:46 SS4 Pulperia 2 19.72 km
20:41 SS5 Rere 2 13.34 km
21:32 SS6 San Rosendo 2 23.32 km

Szeptember 28., szombat
14:07 SS7 Pelun 1 15.65 km
15:01 SS8 Lota 1 25.64 km
16:05 SS9 Maria las Cruces 1 28.31 km
20:07 SS10 Pelun 2 15.65 km
21:01 SS11 Lota 2 25.64 km
22:05 SS12 Maria las Cruces 2 28.31 km

Szeptember 29., vasárnap
13:23 SS13 Laraquete 1 18.62 km
14:35 SS14 Bio Bio 1 8.78 km
15:35 SS15 Laraquete 2 18.62 km
18:15 SS16 Bio Bio 2 (Power Stage) 8.78 km

Időjárás
Concepción környékén a pénteken és szombaton száraz időjárás lesz, azonban szombaton már megkezdődik a felhősödés, és vasárnap záporok várhatóak. A hőmérséklet 14–16 fok körül alakul délutánonként.

Teljes nevezési lista
Teljes élő közvetítés (fizetős): Rally.tv – Rallysport mindennap 24 órában
Élő eredmények
A világbajnokság állása

A korábbi F1-es pilóta vitába szállt Verstappennel a káromkodási ügyben

0

Max Verstappen felvette a kesztyűt a Nemzetközi Automobil Szövetséggel (FIA), miután megbüntették káromkodásért, ám miközben a jelenlegi mezőny tagjai mellé álltak, egy korábbi pilóta nem érti, miért csinálja ezt.

Miután az FIA közmunkára ítélte, mert káromkodott a Szingapúri Nagydíj csütörtöki sajtótájékoztatóján, Max Verstappen az időmérő és a verseny után is bojkottálta a Nemzetközi Automobil Szövetség hivatalos sajtótájékoztatóját, majd belengette, hogy ha a jövőben is ilyen „butaságokkal” és „fárasztó” dolgokkal kell törődnie, akkor hamarabb otthagyhatja a Forma–1-et, mint azt egyébként tervezte.

Verstappen a magánakciójával nem mellesleg nemcsak saját, hanem az összes versenyzőtársa véleményét tolmácsolta, Alex Wurz, a Grand Prix-versenyzők érdekvédelmi szervezetének (GPDA) elnöke ugyanis elárulta, nagy közfelháborodást váltott ki Verstappen büntetése és az FIA szigorítása a pilóták körében. A gond pedig nem is azzal van – noha a holland büntetését így is sokan túlzónak tartják –, hogy a sajtótájékoztatókon nem lehet káromkodni, hanem azzal, hogy menet közben, a rádióban kimondott csúnya szavaknak is lehet büntetés a következménye.

Nevetséges, igazságtalan, vicc – Hamilton és Norris is kiállt a partizánkodó Verstappen mellett

Akad azonban olyan korábbi versenyző, aki nem ért egyet Verstappen kiállásával, Martin Brundle, a Sky Sports korábban 158 F1-es futamon induló szakkommentátora ugyanis energiapocsékolásnak tartja mindezt. „Nem igazán értem, Max miért hagyja, hogy eltereljék a figyelmét és belerángassák a káromkodós csatározásba az FIA-val – írta az 1997 óta állandó kommentátorként dolgozó expilóta a Sky Sports-on megjelenő szokásos jegyzetében. – Ez elfecsérelt energia, és számára nem szolgál jó célt, de a verseny után sem válaszolt a sajtótájékoztatón a legtöbb kérdésre. A versenyzők nem gyerekek, ezt elfogadom, és tudjuk, hogy olykor káromkodni fognak azért, hogy ne tegyék adásba az üzeneteiket. És persze ilyenkor azt mondják, hogy »ne sugározzátok a rádiózásunkat, ha nem tetszik, ahogy beszélünk.« Lehet, hogy ez utcanyelv, de saját magukat, a családjukat, az országukat, a csapatukat, a globális szponzoraikat, magát az F1-et és a közvetítőtársaságokat világszerte is képviselik.”

Brundle ezután kifejtette, hogy a nem a rádióban elhangzott káromkodásnak pedig szerinte abszolút nincs helye, magyarán Verstappen is rosszul tette, hogy az angol „f” betűs szót használta csütörtökön. „Ikonok, bajnokok, véleményformálók, akiknek gondolniuk kell a felelősségre, ami ezzel a kiváltsággal jár, különösen annak tükrében, hogy mennyi fiatal rajongó nézi őket. Senki sem akarja kiölni az energiát, az érzelmeket vagy a szólásszabadságot a sportból, de a nem a pillanat hevében elhangzott indokolatlan káromkodás szükségtelen” – írta.

Wurz egyébként azt ígérte, hogy közös álláspontot alakítanak ki a GPDA-n belül a pilótákkal, majd eldöntik, miként kommunikálnak a jelenlegi helyzet megváltoztatásáról az FIA-val.

Verstappen csellel kerülné el, hogy újabb abszurd büntetést kapjon

Jari-Matti Latvala lehetetlen küldetésre kéri a Toyotát Chilében

0

A Toyota nehéz helyzetben van a világbajnokságban, hiszen a gyártók és a pilóták versenyében is jelentős a lemaradása a Hyundai mögött. A csaparfőnök, Jari-Matti Latvala azonban változtatna ezen.

Az Akropolisz Rally betlije után a Hyundai 35 ponttal elhúzott a Toyotától a gyártók versenyében, a jelenegi pontrendszer mellett pedig ezt szinte lehetetlen behozni a hátralévő három forduló alatt. A Toyota remeklése mellett ehhez a Hyundai kudarcai is kellenének.

Első felindulásában a Toyota csapatfőnöke, Jari-Matti Latvala úgy nyilatkozott, hogy Görögországban eldőlt a világbajnoki cím sorsa. Azóta azonban már finomított az álláspontján, és bármennyire lehetetlennek tűnik a küldetés, nekivág a csapatával. Elsőként a Chile Rallyt kellen megnyerni a hét végén.

„A csapatunk nagyon motivált, hogy jó eredményt érjen el Chilében, és Elfyn Evans, Sébastien Ogier és Kalle Rovanperä révén nagyon erős a felállásunk ahhoz, hogy a győzelemért harcoljunk – mondta Latvala. – Az ottani szakaszok általában gyorsak és gördülékenyek, ami megfelel a versenyzőinknek és az autónknak. Egy dolgot fedeztünk fel tavaly, hogy a gumikopás elég nagy lehet, amikor száraz a pálya, szóval erre oda kell figyelnünk.”

A Toyota negyedik Rall1-es autóját Sami Pajari vezeti Chilében, aki pályafutása során másodszor indul ilyen erős autóval. Az augusztus eleji bemutatkozása a Finn Rallyn lenyűgöző volt, hiszen erős negyedik helyet szerzett.

„Ez nagyszerű lehetőség Saminak, hogy építkezzen a finnországi eredményére, és megnézze, hogyan érzi magát a Rally1-es autóval más terepen, és további tapasztalatot szerezzen – mondta Latvala. – Ezek az utak feküdhetnek neki, és ha minden jól megy, újabb jó teljesítményre lesz képes.”

Andreas Mikkelsen Rally2-es autóba ül vissza a hét végén

0

Az olaszországi Rally Valli della Carnián indul Andreas Mikkelsen, aki három hónap után versenyez ismét.

Andreas Mikkelsen ugyan nem lesz ott a Chile Rallyn, mégsem unatkozik a hét végén, hiszen Hyundai Rally2-es autójával Olaszországban versenyez. A részmunkaidőben a Hunydai harmadik Rally1-es autóját vezető Mikkelsen legközelebb a Közép-Európa Rallyn indul a WRC-ben.

„Ez tényleg tökéletes lehetőség, mert a héten Olaszországban a fejlesztéseket teszeltük, és ezt a versenyen fejezzük be” – magyarázta Mikkelsen a közösségi médiában közzétett videóban.

Mikkelsennek egyébként nagy tapasztalata van a Rally2-es autók vezetésében, hiszen 2020 és 2023 között egy Skoda Fabiával versenyzett a WRC2 osztályban. A Hyundai Rally2-es autójával azonban még sehol sem indult. Az utolsó versenye óta egyébként már három hónap telt el, így ez egy fontos lehetőség arra, hogy értékes kilométereket gyűjtsön a Közép-Európa Rally előtt.

Mikkelsen az idei szezonban három versenyen vezette a Hyundai harmadik Rally1-es autóját, elsősorban aszfalton. A teljesítménye azonban finoman szólva sem volt lenyűgöző, hiszen Monte-Carlóban és Horvátországban is elmaradt az élmezőnytől, és mindössze hatodikként zárt. A lengyelországi murvás versenyen Mikkelsen az első helyekért küzdött, de egy defekt az utolsó napon a dobogós helyezésébe került.

Az olaszországi Rally Valli della Carnián Mikkelsennek kemény helyi versenyzőkkel kell szembenéznie, köztük Simone Campedellivel és Fabio Andolfival, akik mindketten Škoda Fabia RS Rally2-es autóval versenyeznek.

Chilében kiderül, hogy Thierry Neuville mennyire bírja a nyomást

0

Az összetettben vezető Thierry Neuville nagyon közel került élete első világbajnoki címéhez, a Chile Rallyn éppen ezért okosan vezetne.

Három fordulóval a világbajnokság vége előtt a Hyundai-t erősítő Thierry Neuville 34 ponttal vezet csapattársa, Ott Tänak és 38 ponttal a Toyotát vezető Sébastien Ogier előtt. A tetemes előny birtokában és némi nyomás alatt a listavezető elismerte, hogy a csütörtökön kezdődő Chile Rallyn nem feltétlenül a győzelem hajszolása a legjobb stratégia.

„Gond nélkül nyomjuk végig a hétvégét, és megszerezzük a lehető legtöbb pontot, a fő célunk az, hogy megőrizzük előnyünket a bajnokságban – magyarázta Neuville. – Az utolsó három fordulóban az előnyünket kell menedzselni, és Chile fontos verseny lesz ehhez. Sok pontot kell szereznünk, mielőtt az aszfaltos versenyekre megyünk, amelyeken tudjuk, hogy jól teljesíthetünk.”

A Chile Rally a gyors szakaszairól ismert, de a dél-amerikai murvás utak rendkívül keményen megviselik a gumikat. A bajnokság éllovasaként Neuville lesz az első az úton, ami azt jelenti, hogy meg kell küzdenie takarítással, különösen pénteken.

„A Chilei Rally hasonló a többi murvás versenyhez, amelyekkel ebben a szezonban már találkoztunk, de a szakaszok nagyon eltérőek lehetnek. Tavaly nagyon élveztük a vezetést, és a dobogón végeztünk, azt szeretnénk, hogy most még jobb legyen a hétvégénk – tette hozzá Neuville. – Nagy tapadásra van szükségünk az autótól, de a göröngyösebb szakaszokon is ellen kell állnia, mert Chilében nagy a defektveszély.”

A Chile Rally csütörtökön délután a shakedownnal kezdődik, majd péntektől vasárnapig 16 szakaszon 307 kilométert tesz meg a mezőny.

Meghalt az egykori F1-es pilóta, akit sokan még James Huntnál is nagyobb playboynak tartottak

0

Életének 70. évében elhunyt Rupert Keegan, aki ugyan világbajnoki futamon nem szerzett pontot, mégis Forma–1-es bajnoknak mondhatta magát. Sokan egy „James Huntnál is nagyobb James Huntnak” tartották, de ő ezt túlzásnak vélte.

69 éves korában, hosszan tartó rákbetegségben meghalt Rupert Keegan, korábbi Forma–1-es pilóta. Sokan úgy tartották, hogy még az 1976os világbajnok James Huntnál is nagyobb playboy volt, és ennek bizony voltak jelei, hiszen a Penthouse férfimagazin, valamint a Durex óvszermárka logója is látható volt az autóin. X-oldalán az „élet ismerőjeként mutatkozott be, és a végül soha el nem készült filmjének előzetesében kijelentette, „azt hiszem, rossz fiú voltam, de egyike voltam azoknak, akik jól érezték magukat”. A kétszeres világbajnok Emerson Fittipaldi pedig úgy emlékezett vissza egykori kollégájára, hogy „ha Rupert azt mondta, hogy van egy jó buli, akkor az embernek egyszerűen oda kellett mennie”. Ugyanakkor Keegan ezzel párhuzamosan komolyan vette a versenyzést, és 25 F1-es vb-futamig el is jutott.

30 éve halt meg Räikkönen bálványa, akiről mindenkinek a szex, a drogok és az alkohol jut eszébe

Keegan 1955. február 26-án született az Egyesült Királyság dél-keleti részén található Westcliff-on-Sea-ben. Anyagi nehézségei nem voltak, hiszen édesapja, Mike Keegan a második világháborúban történő szolgálat után teherszállító légitársaságot alapított, amivel úttörőnek számított. A cég később az ország legnagyobbjává nőtte ki magát saját kategóriájában, így a legidősebb Keegan minden támogatást meg tudott adni fiainak. Rory végül létrehozta a hírességek körében is népszerű Chinawhite szórakozóhelyet, Rupert viszont az autóversenyzés felé vette az irányt.

Első futamát 1973-ban, egy Escort Mexico volánja mögött teljesítette, majd a következő évben a Forma–Fordban versenyzett, ahol rengeteget karambolozott, de amikor célba ért, többször is nyert. 1975-ben már a korábban Brian Henton által használt March-csal a Forma–3-ban szerepelt, és Thruxtonban volt egy komolyabb balesete.

Ez a helyszín aztán a következő évben is emlékezetes eseménynek adott otthont. 1976-ban a March gyári pilótájával, a későbbi F1-es pole pozíciós Bruno Giacomellivel csatázott a brit Forma–3-as bajnoki címért. Keegan 3 pontos előnnyel várta a szezonzárót, és mivel a rajtnál a két bajnokaspiráns összeakadt, ezért meg is tartotta azt. Igaz, egy másik F3-as szériában az olasz versenyzőnek sikerült győznie.

Embed from Getty Images

Ekkorra már túl volt néhány hosszútávú viadalon és Forma–2-es futamon is, de ő elsősorban az F1-es bemutatkozásra koncentrált. Ezt az 1977-es , a bajnokságba nem számító Race of Championsra sikerült összehozni a leginkább Niki Lauda megmentésében játszott szerepéről ismert Guy Edwards segítségével. A Hunt távozása miatt már hullámvölgyben lévő Hesketh szerződtette. A szponzorok többek között a Penthouse magazin és egy cigarettapapír-gyártó cég voltak, ezért az autón egy fekvő női alak volt látható, aki a dohánymárka termékét szorongatja a kezében.

Keegan a Brands Hatch-i eseményen szépen mutatkozott be, hiszen egy ponton a negyedik helyen haladt, de végül csak nyolcadikként ért célba. A világbajnokságot illetően az ötödik fordulóban, a Spanyol Nagydíjon debütált, majd mind a tizenkét futamára kvalifikálta magát. Ezeknek a felén ért célba, és bár pontot nem szerzett, négyszer is a legjobb tízben zárt.

A szponzorok miatt Keegant sokan playboyna tartották a paddockon belül, de ú úgy gondolta, hogy ez azért nem felel meg a valóságnak. „Az egész felhajtás a Penthouse révén jót tett az imázsnak, de ez a playboydolog túlzás volt – jelentette ki. – A versenyhétvégéken nem buliztunk, hanem korán lefeküdtünk.” Főszerelője, Dave Sims hozzátette, hogy „James tényleg bulizott, Rupert viszont nem ilyen volt, és fitten tartotta magát”.

1978-ra átigazolt a Surtees csapatához, amelyet akkoriban a Durex támogatott. Tizenhárom nagydíjhétvégéjéből mindössze hat versenyen indult el, és csupán Jaramában sikerült célba érnie, ahol tizenegyedik lett. Miután a szezon utolsó három futamán már nem volt az istálló tagja, úgy döntött, hogy visszalép egyet.

Embed from Getty Images

Keegan 1979-ben is Forma–1-es autót, egész konkrétan egy Arrowst vezetett, de nem a vb, hanem az akkor virágzó brit F1-es bajnokság mezőnyében. A silverstone-i utolsó forduló előtt a második helyen állt, 4 ponttal lemaradva David Kennedytől, és még a további 4 egységnyi hátránnyal rendelkező Emilio de Villotának is volt esélye a végső győzelemre. Utóbbi aztán kipördülésével kiszállt a harcból, míg a brit és az ír versenyző összeütköztek. A csattanás következtében utóbbi a falban kötött ki, ellenfele viszont másodikként ért célba, így 2 pontos előnnyel megnyerte a sorozatot.

Az 1980-as idény második felére visszatért a világbajnokságba, de pontot továbbra sem tudott szerezni, ezúttal egy privát Williams volánja mögött. Egyéves kihagyás után a sportautóversenyeken indult, valamint részt vett az utolsó öt F1-es hétvégén, de az eredmények egyik kategóriában sem jöttek.

1983-ban viszont megvillant, hiszen Le Mans-i debütálása egy ötödik helyet hozott a 24 órás viadalon. Ennek eredményeképpen a következő évre teljes szezonos szerződést kapott, amit három dobogós helyezéssel hálált meg: a Mosporti 1000 kilométeres futamon a második, míg a Brands Hatch-i, valamint a Silverstone-i 1000 kilométeres versenyen a harmadik pozíciót szerezte meg egységével.

Ugyanebben az idényben Amerikában is kipróbálta magát, de három IndyCar-futamából kettő kieséssel zárult, és a harmadikon sem szerzett pontot. 1985-ben megpróbálta kvalifikálni magát az Indy 500-ra, de nem járt sikerrel. Ezt követően üzleti érdekeltségeire koncentrált, de azért nem akasztotta szögre véglegesen a bukósisakot. 1992-ben az Indy Lights-ban, három évvel később meglepetésre Le Mans-ban tűnt fel, de a 24 órás versenyt korán fel kellett adniuk váltóhiba miatt. 2013-tól kezdve aztán rendszeres vendége volt a Goodwoodi Sebességfesztiválnak, valamint a Goodwood Revivalnek.