Diego Domínguez a tavalyi második hely után megnyerheti a WRC3 világbajnoki címét, méghozzá már ezen a hétvégén.
Extrém esetben akár a WRC világbajnoki címe is eldőlhet a Chile Rallyn, de ehhez az éllovas Thierry Neuville remeklése mellett a riválisok kiesése is szükséges lenne. A WRC3-as korona azonban elkelhet, ehhez Diego Domíngueznek „mindössze” nyernie kell, és akkor övé lesz a régóta várt világbajnoki cím.
A 24 éves paraguayi versenyző tavaly a WRC3-ban és a Junior WRC-ben is a második helyen végzett navigátora, Rogelio Peñate mellett. Diego Domínguez az első a WRC3-as nevezési listáján Ghjuvanni Rossit megelőzve. A francia lenyűgöző tempót mutatott a bemutatkozó WRC-szezonjában, bár az első győzelemtől továbbra is távol áll.
Veszélyes lehet még a perui Eduardo Castro, aki egy Ford Fiesta Rally3-mal indul az új társával, Diego Vallejóval. A 38 éves versenyző visszatér Concepciónba, miután legutóbbi itteni versenyén WRC3-as győzelmet aratott.
A nyolszoros világbajnok Sébastien Ogier a hét végén 2019 után először versenyez Chilében.
A Toyota egyetlen halvány reménye az egyéni világbajnoki cím megszerzésére Sébastien Ogier jó szereplése az idény hátralévő futamain. A nyolcszoros világbajnok Chilében is ott lesz, ahol eddig egyszer indult, 2019-ben második helyezést ért el egy Citroën C3 WRC-vel.
„Tavaly nem mentem Chilébe, de a 2019-es emlékeim szépek, olyan szakaszokról, amelyeken élvezetes vezetni, valamint egy jó hangulatú rendezvényről, amilyen gyakran van, amikor Dél-Amerikába megyünk. Szóval, örülök, hogy visszatérhetek – mondta Ogier a WRC.com-nak. – Lesznek olyan szakaszok, amelyeket ismerek, és olyanok, amelyek újak lesznek számomra, de sosem félek ettől a kihívástól. Az utóbbi időben elég erős volt a tempónk, és átlagban több pontot szereztünk, mint a riválisaink, és remélem, hogy ezt tudjuk folytatni.”
A legutóbbi versenyre visszatérve Ogier elismerte, hogy csalódott volt. Mint ismert, az Akropolisz Rallyn a második helyen állt a bajnoki éllovas Thierry Neuville mögött, mielőtt a power stage-en felborult.
„A görögországi versenyünk nem úgy végződött, ahogyan reméltük, és a két bajnokságban a lemaradásunk a rossz irányba mozdult el – mondta Ogier. – De nem adjuk fel, és a szezon utolsó három fordulójában is a legjobbunkat fogjuk nyújtani, mert még megfordulhat az állás.”
Lewis Hamilton már a rajt előtt frusztrálttá vált Szingapúrban, miután a Mercedes felülbírálta őt, és az utólag rossz döntésnek bizonyuló gumikeveréken kellett rajtolnia.
Utólag a Mercedes is belátta, hogy hiba volt a 3. rajtkockát megszerző Lewis Hamiltonnak lágy gumikat adni a Szingapúri Nagydíj első etapjára, és Toto Wolff elismerte, hogy a múltbeli tapasztalataikra alapozva túl nagy jelentőséget tulajdonítottak a pályán elfoglalt pozíciónak. A hétszeres világbajnok ezután hátrafelé lépdelt, és végül csak a 6. helyen ért célba, azaz Oscar Piastrin és a saját csapattársán kívül még a 9. helyről induló Charles Leclerc is megelőzte.
A Mercedes sajtóközleményében a 39 esztendős pilótától azt idézték, hogy „a versenyhétvégéken minden döntést a legjobb szándékkal hozunk meg, de olykor nem válnak be”, illetve, hogy „ez frusztráló, de együtt vagyunk benne”. Hamilton azonban a Mercedes főszponzorának, a Petronasnak a Szingapúri Nagydíj után, Kuala Lumpurban tartott szponzoreseményén mondott mást is, és tulajdonképpen bemártotta a csapatot, mivel ő egyáltalán nem akarta ezt a stratégiát követni.
„Ültünk a megbeszélésen a futam reggelén – és valójában már előző este említették, hogy ketté akarják választani a stratégiákat – én pedig kissé meghökkentem. Amikor a múltbeli versenyeken ilyen helyzetben voltunk, normál esetben akkor alkalmaztunk eltérő stratégiát, amikor George [Russell] jó helyre kvalifikált, ahogyan azt általában teszi, én pedig nem jutottam be a legjobb 10-be, vagy valami hasonló. De mivel most ennyire közel voltunk, [az eltérő stratégiának] nem volt értelme a számomra.”
Amikor pedig a rajt előtt levették az autókról a gumimelegítő paplanokat, kiderült, hogy az első 13 helyezett közül csak Hamilton autóján nem a közepes keverék van fent. „Olyan keményen küzdöttem azért, hogy én is a közepes gumival rajtoljak, amennyire csak tudtam, de a csapat továbbra is azt javasolta, hogy a lágyakat kell feltenni. Aztán amikor a felvezető kör előtt levették a gumimelegítő paplanokat, mindenki közepes gumin volt” – idézte fel Hamilton, hozzátéve, hogy ekkor „annyira mérges voltam”.
„Attól a pillanattól kezdve [hogy lekerültek a gumimelegítők] frusztrált voltam. Aztán mindent megpróbáltam, hogy tartsam a lépést az előttem levő srácokkal, de túl gyorsak voltak. Aztán pedig már csak próbáltam addig húzni azokon a gumikon, amíg csak tudtam. A 17. körben kellett kiállnom, és már akkor tudtam, hogy annyi a futamomnak, mert a kemény gumikon küszködni fogok abban a hónapban. Egész hétvégén küszködtünk az autó egyensúlyával, ezért annyi mindenen változtattunk. Jó időmérőnk volt, de sajnos a futam kissé szenvedősre sikerült.”
Egyébként Russell is tisztában volt vele, hogy Hamiltonnak nehéz versenye lehet, mert amikor megtudta, hogy őt is beleértve a teljes élmezőny közepes keveréken kezd, elmondásra szerint arra gondolt, hogy »Lewis nem lesz boldog«.”
A szingapúri volt egyébként az idei hatodik futam, amelyen a két Mercedes eltérő keveréken rajtolt, de ezt megelőzően csak Miamiban indultak közvetlenül egymás mögül. Akkor Russell kapta a lágyabb gumikat, ami ott a közepes volt, viszont ott is Hamilton lógott ki a sorból, mivel ő keményeken kezdett, miközben az első 14 pilóta közül mindenki más a közepes gumit tette fel. Más kérdés, hogy ott ebből a hétszeres világbajnok profitált, és végül két hellyel a csapattársa előtt ért célba.
A Pirelli négy év után elbúcsúzik a világbajnokságtól, ebből az alkalomból mindhárom WRC-csapat Monzába érkezik az idén.
A Pirellinek a szezon végén lejár a WRC hivatalos gumiszállítójaként kötött négyéves megállapodása, ebből az alkalomból a Toyota, a Hyundai és az M-Sport mindegyike Rally1-es autóval indul az idei Monza Rally Show-n december 6–8-án.
A Pirelli által – a WRC Promóterével, az FIA-val és magával a monzai pályával közösen – támogatott eseményen a Rally1-es autók pénteken és szombaton bemutató futamokon vesznek részt, mielőtt vasárnap a Master Show-n versenyeznének. Az autók pilótáit még nem jelentették be. A főversenyt a Rally2-es autóknak tartják fenn.
„Nagy örömünkre szolgál, hogy visszahozhatjuk a rali-világbajnokságot Monzába, amelyet otthonunknak tekintünk – mondta Terenzio Testoni, a Pirelli raliszekciójának vezetője. – Visszatekinthetünk a WRC kizárólagos beszállítójaként eltöltött négy sikeres évre, amely alatt rengeteget tanultunk. Az esemény alkalmat ad arra is, hogy elbúcsúzzunk a világbajnokságtól, miközben hangsúlyozzuk, hogy a rali továbbra is fontos tevékenység számunkra.”
A WRC mezőnye 2020-ban és 2021-ben látogatott el Monzába, mivel a koronavírus-járvány miatt több futamot töröltek, és az olasz pálya volt az egyik beugró helyszín. Sébastien Ogier mindkét versenyt megnyerte, és itt szerezte meg hetedik és nyolcadik világbajnoki címét is.
Jövőre a Hankoook lesz a WRC kizárólagos gumiszállítója.
Egészségügyi problémái már a háta mögött vannak, Heikki Kovalainen pedig újra élvezi az életet.
A tavasszal szívműtéten áteső Heikki Kovalainen októberben részt vesz a népszerű Rallylegend versenyen, méghozzá egy Citroen C3 WRC-vel. Navigátora Janne Ferm lesz, aki leginkább Esapekka Lappi állandó társaként ismert. Ferm jól ismeri az autót, hiszen Lappival a Citroen gyári csapatának versenyzői voltak a 2019-es szezonban, és három második helyezést szereztek a C3 WRC-vel.
Kovalainenre leginkább Formula–1-es pilótaként emlékezhetünkk, hat évig tartó F1-es pályafutása alatt négy dobogós helyezés mellett megnyerte a 2009-es Magyar Nagydíjat. Ezután Kovalainen különböző motorsport-kategóriákban versenyzett, és elmondta, a rali mindig is jobban érdekelte, mint a pályaversenyzés.
Kovalainen tavasszal műtéten esett át egy aorta-aneurizma miatt, de szerencsére a komoly egészségügyi problémák már a háta mögött vannak, és újra élvezheti az életet és folytathatja a versenyzést.
A Rallylegenden ott lesz többek között még Adrien Fourmaux egy Ford Puma Rally1-es autóval, továbbá Luca Pedersoli, aki ezúttal egy Hyundai i20 WRC-vel indul. A népszerű versenyt október 10. és 13. között rendezik meg San Marinóban.
A régi pontrendszerhez való visszatérés valószínűtlen, de az új formátumot a 2025-ös szezon előtt finomítani fogják.
Úgy tűnik, a rali-világbajnokság 2025-re ismét megváltoztatja pontrendszerét. Az FIA a 2024-es szezon előtt jelentős módosítást vezetett be, hogy látványosabb legyen a versenyek utolsó napja, ám a pontrendszer rengeteg kritikát kapott.
Eszerint a versenyzők már szombaton pontot kapnak (az első tíz helyezett, 18, 15, 13, 10, 8, 6, 4, 3, 2, 1 leosztásban) de csak akkor jogosultak a pontokra, ha vasárnap célba is érnek. A versenyzők vasárnap további pontokért szállnak harcba (a legjobb hét, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1 leosztásban), a power stage pontozása pedig változatlan maradt (az öt leggyorsabb szerez pontot, 5, 4, 3, 2, 1 leosztásban).
Bár az átalakítás elérte a fő célját, vagyis vasárnaponként több az izgalom, jelentős ellenérzésekkel is szembesült. A kritikusok között volt a bajnokság több élversenyzője is, akik szerint a rendszer leértékeli a győzelmet, és túlságosan zavaros a követése. A DirtFish megkérdezte Robert Reidet, az FIA sportért felelős elnökhelyettesét, hogy várhatóak-e további változások a rendszerben 2025-re.
„Úgy gondolom, hogy van néhány javaslat, amelyet megvalósítunk – mondta Reid. – Nem hiszem, hogy nagyon elrontottuk volna, de szerintem néhány helyen finomíthatunk rajta. Egy évvel ezelőtt az volt a beszédtéma a bajnokságban, hogy mennyire unalmasak voltak a vasárnapok. Azt hiszem, ezt a problémát megoldottuk, talán radikálisan, de az unalmas vasárnapokról már nem beszélünk.”
Bár a régi pontrendszerhez való egyszerű visszatérés valószínűtlennek tűnik, Reid nem tudott nyilatkozni arról, hogy pontosan hogyan is nézne ki egy átdolgozott struktúra. A 2025-ös WRC-re vonatkozó szabályzat-változtatásokat a Motorsport Világtanács októberi ülésén ratifikálják.
Az 1989-ben ezen a napon, szeptember 24-én rendezett Portugál Nagydíj elsősorban Nigel Mansell kizárásáról és Ayrton Sennával ütközéséről marad emlékezetes, de ennek árnyékában történt valami egészen szürreális is. Az idény során 16 alkalommal már az előkvalifikáción elvérző, autóját a szezonnyitó Brazil Nagydíj előtt egy helyi gokartpályán tesztelő Onyx-istálló ugyanis története első és egyetlen dobogós helyezését érte el Stefan Johanssonnal, ám a mód, ahogyan ezt megtették, oda vezetett, hogy az autójuk a súlyhatár alá került. Charlie Whiting, az F1 legendás versenyigazgatója viszont nem akarta, hogy ezen csússzon el a túlélésért küzdő kiscsapat számára világbajnoki címmel felérő eredmény, és tulajdonképpen elcsalta a végeredményt.
Hogy pontosan hogyan tudott dobogóra kerülni az Onyx és mit csinált Charlie Whiting, az az alábbi cikkünkből derül ki:
A kétszeres világbajnok Kalle Rovanperä a dél-amerikai versenyen visszatét a mezőnybe, és elmondta, mire kell a leginkább figyelni Chilében.
Az idén részmunkaidőben vezető Kalle Rovanperä legutóbb a Finn Rallyn ült be a Toyotába, ám a hazai versenye keserű véget ért, amikor egy szikla szertefoszlatta a győzelemről szőtt álmait. Ezzel együtt három murvás versenyen indult, a másik kettőt megnyerte, így nem meglepetés, hogy Chilében is rajthoz áll a hét végén.
A Toyota a gyártók bajnokságában szinte reménytelen helyzetbe került, a hátránya 35 pont a Hyundai mögött, úgyhogy a csapatnak győznie kell, hogy látótávolságon belül maradjon. Ebben nagy segítséget jelenthet a kétszeres világbajnok Rovanperä visszatérése.
„Megpróbálunk mindent megtenni azért, hogy a csapat visszavágjon Chilében. Az ottani utak gyorsak és gördülékenyek, mint Finnországban, de a murva jellemzői nagyon eltérőek – foglalta össze Rovanperä. – Azt mondanám, hogy a gumikopás kezelése lesz a legnagyobb kihívás.”
Rovanperä tavaly negyedik lett Chilében, és noha három szakaszt is megnyert, a győzelemre nem volt esélye. Ezúttal azonban a rajtpozíciója jóval kedvezőbb lesz.
„Tavaly nem ez volt a legkönnyebb verseny számunkra, de legalább a tempónk megvolt, és a csapattal együtt megpróbáltunk tanulni belőle, hogy tiszta hétvégénk legyen, és a dobogós helyekért harcolhassunk – mondta a finn pilóta. – A legutóbbi versenyeken, amelyeket a nyáron Európában teljesítettünk, nagyon jó tempót diktáltunk, és remélhetőleg a verseny kezdetétől fogva jól érezzük magunkat.”
A Chile Rally csütörtökön, magyar idő szerint 14 órakor a shakedownnal kezdődik, a verseny érdemi része pedig péntektől vasárnapig tart.
Az idény egyik felfedezettje, Sami Pajari parádésan mutatkozott be a WRC-ben, a finnországi negyedik helye megismétlését tűzte ki célul Chilében.
Sami Pajari berúgta a WRC ajtaját a Finn Rallyn, amelyen a Toyota GR Yaris Rally1-es autót vezetve a negyedik helyen zárt. A hétvégi Chile Rallyn a kispadra ültetett Takamoto Katsutát helyettesítve ismét lehetőséget kap a Toyotától. Pajari vezetett már Chilében, tavaly a Škoda Fabia RS Rally2-vel a nyolcadik helyet szerezte meg, és a WRC2 harmadik helyén végzett.
„Nagyon izgatottan várom, hogy Chilében újra Rally1-es autóba ülhessek. Remélem, hogy igazán élvezetes verseny lesz – mondta Pajari a WRC.com-nak.– Tavaly versenyeztem először Chilében a WRC2-ben, és a tempó elég jó volt. Az ottani utak szépek, és egy kicsit hasonlítanak a finnországi szakaszok némelyikéhez: többnyire elég gyorsak és gördülékenyek, természetesen néhány különleges kihívással. Az elöl indulók takarítóként fognak viselkedni, és ennek megfelelően szenvednek majd. Elsőre a gumikopás nem jelent különösebb problémát, de néhány szakasz különösen koptató lesz a második nekifutásra. Ezeket a tényezőket mindenképpen figyelembe kell vennünk, különösen az új szakaszok esetében. Ez önmagában nem jelent problémát, de ez olyasmi, amire figyelnünk kell.”
Pajari a céljáról elmondta, szeretné megismételni a finnországi negyedik helyét.
„Remélem, hogy hasonló hétvégém lesz, mint Finnországban – mondta a 22 éves finn pilóta. – Próbálom élvezni a vezetést, minden egyes kilométerrel egyre jobbá válni, és nem érezni semmilyen nyomást az eredményt illetően. A legfontosabb, hogy minél több tapasztalatot szerezzek ebben az autóban, és annyi ülésidőt, amennyit csak lehet.”
Nigel Mansell simán megnyerhette volna a 35 éve ezen a napon, szeptember 24-én rendezett 1989-es Portugál Nagydíjat, ám zsinórban három óriási hibát is elkövetett, amelyek közül már a harmadikért kizárták, ő azonban ahelyett, hogy leparkolta volna a garázsba a Ferrariját, tovább száguldott, majd kiütötte a versenyből Ayrton Sennát – azok után, hogy két és fél évvel azelőtt Senna ment neki. Mansellt utólag a FISA elnöke eltiltatta, mire jött a britek oroszlánja által pályafutása során előszeretettel alkalmazott nyomásgyakorlás.
Hogy pontosan mi történt, arról alábbi, az 1989-es Portugál Nagydíj korábbi évfordulójára írt cikkünkben olvashat: