Születésének évfordulóján korábbi cikkeink válogatását ajánljuk azoknak, akik szeretnék részletekbe menően, átfogó alapossággal felidézni Ayrton Senna karrierjét.
1960. március 21-e jeles dátum az egyetemes motorsport történetében, hiszen ekkor született Ayrton Senna da Silva, a Forma–1 későbbi háromszoros világbajnoka és egyik legnagyobb legendája. Az 1988-ban, 1990-ben és 1991-ben a sportág trónjára felülő brazil klasszist 1994. május 1-jén, azaz közel 30 éve ragadta el a sors az imolai feketehétvégén, de a mai napig számtalan rajongója van, és három évtizeddel később is élénken él a pályafutása azokban, akik végigkövették azt.
Klasszikus portré vagy múltidézés helyett ezt a több szempontból is páratlan karriert idézzük most fel korábbi cikkeinkkel.
A kezdetek
Lassan egy éve hunyt el a férfi, aki rendkívül fontos szerepet játszott Senna pályafutásának elindításában. Róla szóló cikkünkben kitértünk Senna gokartos sikereire is.
Meghalt a legenda, aki elindította Ayrton Sennát a halhatatlanság felé vezető úton
Több csapattal is tesztelt
Pont egy évvel ezelőtt, Senna születésének 63. évfordulóján idéztük fel a brazil pilóta első szárnypróbálgatásait a száguldó cirkuszban.
Szenzációs felvételek – ilyenek voltak a fiatal Senna első tesztjei F1-es autóban (videó)
Berobbant az F1-be
Senna az 1983-as brit F3-as bajnoki címmel és makaói F3-as győzelemmel a tarsolyában a Toleman-istálló színeiben mutatkozott be a száguldó cirkuszban, és rögtön első évében bizonyította, hogy a jövő nagy sztárját köszönthetik a személyében. A később Michael Schumacherrel és Fernando Alonsóval is világbajnoki címet nyerő Pat Symonds pedig ott volt mellette.
Ilyen volt Senna első éve a Forma-1-ben – a volt versenymérnök nem mindennapi visszaemlékezése
Az első győzelem
Noha érvényes szerződése volt, Senna 1984 végén elhagyta a Tolemant és a Lotushoz szerződött, ahol 1985-ben megszerezte első F1-es győzelmét. Stílusosan esőben.
Többször majdnem falnak ment, de Senna a problémák ellenére is végleg az eső királya lett
A halhatatlanság felé vezető út
1985 és 1987 között 6 versenyt nyert a Lotusnál, 86-ban és 87-ben pedig már a világbajnoki címért zajló csatának is részese volt, de a szezon bizonyos pontján aztán mindkétszer kiszállt a versenyfutásból. Alább jöjjön egy-egy anekdota a 86-os és 87-es idényből.
Senna megszerezte a pole-t, majd magára haragított mindenkit, mert elment focimeccset nézni
„Agyatlan” húzása után Senna többször is ütött, miután a torkánál fogva a falhoz nyomták
A nagy rivalizálás kezdete és az első csúcsra érés
Senna végül 1988-ban ért révbe, és nyerte meg első világbajnoki címét egy olyan szezonban, amelyben a McLaren 16-ból 15 futamot nyerve a földbe döngölte a konkurenciát. Nem volt azonban sétagalopp számára az idény, hiszen csapattársát, Alain Prostot kellett legyőznie a vb-címért. Alább három emlékezetes eseményt felidéző cikkünket ajánljuk. Az első Senna 1988-as monacói időmérőn futott körét és annak körülményeit vesézi ki, ami után „Prost arca olyan volt, mintha szellemet látott volna.”
Másnap aztán Senna már nem örülhetett, hiszen utcahosszal vezetett, amikor elbambult és a falnak ment. Ezt követően a lakásán bújt el szégyenében.
A harmadik cikkünk 1988-ból a McLaren makulátlan szezonját megakadályozó Olasz Nagydíjról szól, amelyen Senna és a Williamshez beugró Jean-Louis Schlesser ütközése mellett történt még valami, ami remekül szemlélteti, mennyire késhegyre menő párharcot vívott Senna és Prost.
35 éves az ikonikus kör, amellyel Senna „külső nézetből” verte agyon Prostot
Senna a kaputelefonban sírt, annyira kikészült ordító hibája után
Prost tudta, hogy ki fog esni, de előtte megpróbálta tönkretenni Senna versenyét
Szuzuka – 1. felvonás
Az 1989-es F1-es szezonról alighanem a legtöbb Senna-drukkernek a hírhedt ütközés ugrik be, amely eldöntötte a vb-cím sorsát. Alábbi cikkünkben a Japán Nagydíjon történt, több szempontból is botrányos eseményeket, illetve azok előzményeit és utózöngéit idéztük fel.
33 éve történt: Sennától elcsalták a vb-címet, majd még őt tiltották ki az F1-ből
Szuzuka – 2. felvonás
Egy évvel az első Japánban történt ütközés után jött a következő, hasonlóan botrányos csattanás, amely lényegében bosszú volt Senna részéről az 1989-ben történtekért. Alábbi cikkünkben részletesen felidézzük, mit mondott Prost és Senna azután, hogy ezúttal a brazil pilóta vb-címét eredményezte a balhé, és miért volt Ron Dennisnek rögtön a történtek után nyilvánvaló, hogy pilótája szándékosan ment neki az akkor már a Ferrarinál versenyző Professzornak.
A bosszú napja: Prost meg akarta ütni, de undorodott a védhetetlent húzó Sennától
A legnehezebb győzelem
Az 1991-es szezonban aztán már nem volt kérdés, hogy ki lesz a világbajnok, és a korábbi évekhez képest Senna simán behúzta a címet. Abban az évben szerzett 7 győzelme közül pedig kiemelkedett egy: az első hazai pályán elért siker, amelyet elképesztő erőfeszítések árán ért el. Alábbi cikkünkben erre tekintettünk vissza.
A fájdalomtól önkívületben üvöltő Senna 32 éve égett bele örökre az F1-rajongók emlékeibe (videó)
A legjobb csapattárs
Miután Prost 1989 végén távozott a McLarentől, Senna mellé három idényre, 1990-től 1992-ig Gerhard Berger érkezett. Az osztrák természetesen nem volt egy lapon említhető a brazillal, ami nyilvánvalóan segített a jó kapcsolat kialakításában, így Senna és Berger jó barátok lettek, utóbbinak pedig sikerült kicsit lazábbá tennie a világbajnokot. Hogy milyen őrültségeket műveltek, arról alább olvashat.
Utolsó mclarenes év, utolsó győzelem, utolsó befejezett futam
Az 1993-as esztendőben a frusztráltság jellemezte Sennát, hiszen 1992 után ebben az évben sem kapott olyan technikát a McLarentől, amellyel a szezon egészét tekintve felvehette volna a versenyt a Williamsekkel. Ráadásul immár nem Nigel Mansell, hanem az egy év kihagyás után visszatérő ősi rivális, Alain Prost győzelmeit volt kénytelen nézni amellett, hogy azért ő is nyert 5 versenyt (ebből 2-t már azután, hogy Prost világbajnok lett).
Alábbi cikkeinkben visszatekintettünk arra, hogy miként fenyegette Senna a McLarent az idény elején; miként aratta pályafutása egyik, ha nem a legemlékezetesebb sikerét, illetve utolsó győzelmét Monacóban; valamint a szezon végén, pályafutása utolsó győzelme után hogyan kérlelte a visszavonuló Prostot, hogy fogadja el a McLaren ajánlatát, és 1994-ben is legyen a mezőny tagja.
Senna egyszer megszívatott egy repülőnyi embert, mert nem kapta meg a pénzét
Nemcsak Senna művelt káprázatos dolgot 30 éve, de erre már senki sem emlékszik
Óriásit bukott, majd Prost és Schumacher drámája után a sérült Senna lett Monaco új „hercege”
„Sebezhetőnek tűnt” – Senna könyörgött Prostnak, hogy változtassa meg a döntését
Az utolsó párharc
Noha Senna 1994-ben a Williamsnél folytatta, Prost végük csak tesztelt a McLarennél, de nem fogadta el a wokingiak ajánlatát. Így aztán egy 1993 végén rendezett gokartversenyen csapott össze egymással utoljára a pályán a két legenda.
A nap, amelyen Prost és Senna utolsó párharcát vívta (videó)
A tragédia
Noha rajthoz állt előtte még két versenyen, amelyekről egyaránt kiesett, az 1994-es évből a legtöbbeknek bizonyára a San Marinó-i Nagydíj maradt meg Sennával kapcsolatban. Az imolai fekete hétvégén előbb Roland Ratzenberger, majd a másnapi versenyen a háromszoros világbajnok brazil hunyt el. Senna halálával kapcsolatban számtalan cikk megjelent már a Rallycafén, de most csak kettőt ajánlunk. Az egyik az alighanem mindennél részletesebb felidézése a történteknek egy olyan személytől, aki szinte végig Senna mellett volt a brazil utolsó, baleset utáni óráiban; a másik pedig a tragédiát követő vizsgálat története Adrian Newey elbeszélésében.
„Nem tehettünk semmit” – ezt élte át a Senna életéért küzdő olasz orvos 29 éve Imolában
Miért halt meg Ayrton Senna? – az emberöléssel vádolt tervező ezen a napon lélegezhetett fel végleg
Mi lett volna, ha?
Mint minden pályafutás, természetesen Senna karrierje is alakulhatott volna másképp. Közismert tény, hogy a brazil versenyző terve az volt, hogy a Ferraritól vonuljon vissza, ám a sors megfosztotta ettől, hiszen Jean Todt nem volt hajlandó felbontani sem Jean Alesi, sem Gerhard Berger szerződését, így mire üresedés történt Maranellóban, már késő volt. Ám kevésbé ismert történet, hogy Senna már a 80-as évek végén is csatlakozhatott volna a maranellóiakhoz.
Egy másik érdekes sztori pedig a McLaren és a Lamborghini meghiúsult együttműködése, amely 1993 után is a wokingiaknál tarthatta volna Sennát.
Teljesen máshogy alakulhatott volna Senna pályafutása, ha a legendás mérnök terve sikerrel jár
Senna ma is élhetne, ha a McLaren nem veri át, és megadja neki a V12-es motort, amit akart