Az idén látott trendek alapján könnyen lehet, hogy Max Verstappen és Lando Norris ausztriai ütközése csak a kezdete volt egy hosszabb rivalizálásnak, amely akár a következő másfél évben el is mérgesedhet. Megnéztük, hogy mik voltak a korábbi viharos párharcok hasonló „gyújtópontjai”.
Sokan úgy vélik, csak idő kérdése volt, hogy Max Verstappen és Lando Norris mikor találkozik túlságosan is közelről a pályán. Az Osztrák Nagydíj hajrájában a brit pilóta már körökön át üldözte a címvédőt, többször is próbálkozott előzéssel, de nem járt sikerrel. Mígnem a 64. körben újabb kísérletet tett a 3-as kanyarnál, azonban a két hátsó kerék összeért, és mindketten defektet kaptak. A Red Bull versenyzője végül egy kerékcsere után az ötödik helyen fejezte be a futamot, ellenfele viszont kiesett.
A sportfelügyelők Verstappent látták hibásnak, és bár ez egyáltalán nem befolyásolta a verseny végeredményét, de tény, hogy megbüntették a holland pilótát. Bár Norris is tehetett volna az ütközés elkerüléséért, és az előző körökben neki is voltak veszélyes manőverei, de ő is egyértelműen vetélytársát kiáltotta ki az eset felelősének.
Verstappen védelmében: Norris is tehetett az ausztriai ütközésről
Olyannyira, hogy egy riporteri kérdésre válaszolva kijelentette, hogy ha Verstappen nem látja be a hibáját, akkor elveszíti Norris vele szembeni tiszteletét. Ezek mindenképpen súlyos szavak, hiszen eddig köztudottan baráti viszonyt ápoltak, amely így most veszélybe került. Ráadásul könnyen lehet, hogy a közeljövőben még elég sokszor fognak találkozni a pályán a győzelemért, ami szintén nem fog jót tenni a kapcsolatuknak.
A mostani erőviszonyok alapján ugyanis a McLaren minimum utolérte, de többek szerint meg is előzte a Red Bullt. Bár idén nagy fordulat kellene ahhoz, hogy komoly csata alakuljon ki a bajnoki címért, de jövőre nyilvánvalóan mindenki tiszta lappal indul, és akkor Norris érdemi eséllyel hívhatja ki Verstappent. Ha pedig ez így lesz, akkor egyáltalán nem kizárt, hogy el fog mérgesedni a rivalizálás, már ha ez idén nem történik meg.
Persze ez nem újdonság, hiszen a Forma–1-ben már számos alkalommal előfordult, hogy a bajnoki harc miatt nagyon megromlott két olyan versenyző viszonya, akik korábban adott esetben szintén barátságot ápoltak egymással. Hogy ez is ilyen lesz-e, arra majd az idő választ ad, mindenesetre az alábbiakban összegyűjtöttük az elmérgesedett rivalizálások „gyújtópontjait”.
Verstappen nem mond igazat az ütközésről – évekkel ezelőtt kellett volna szigorúbban bánni vele?
Persze a lista véletlenül sem tekintendő teljes körűnek. Ugyan az F1 első három évtizedében is voltak legendás párharcok, de az akkori biztonsági viszonyok mellett a versenyzők nem engedhették meg maguknak, hogy folyamatosan az ütközést kockáztassák, ezért nem is mérgesedhetett el annyira. Hasonló okokból maradt ki a felsorolásból Michael Schumacher és Mika Häkkinen küzdelme, hiszen esetükben egy kifejezetten tiszteletteljes rivalizálásról volt szó.
Emellett olyanok sem kerültek be, amelyek csupán egy-két versenyig tartottak, mint például Schumacher és Jacques Villeneuve 1997-es párharca, akik abban az évben egyszer sem álltak együtt a dobogón, és csak az utolsó két fordulóban volt valódi konfliktus közöttük. Utóbbi édesapja, Gilles Villeneuve ellenségeskedése Didier Pironival sokkal szomorúbb okokból tartott rövid ideig, hiszen két héttel az azt kiváltó futam után a kanadai versenyző életét vesztette. Emellett az is kritérium volt, hogy a felek legalább egyszer összecsapjanak a világbajnoki címért (amelyet olykor mindketten elbuktak).
Alan Jones és Carlos Reutemann
A Williams úgy vágott neki az 1981-es szezonnak, hogy a címvédő Alan Jones az első számú pilótájuk, míg Carlos Reutemann-nak szerződés szerint támogatnia kellett volna őt. Ez azonban már a második versenyen, a Brazil Nagydíjon megbukott: a páros hamar elfoglalta az első két pozíciót, az élen haladó argentin versenyzőnek pedig a bokszutcai tábla segítségével jelezték, hogy engedje előre csapattársát. Utóbbi türelmesen várt, ám a leintés pillanatában még mindig a második helyen haladt.
Jones annyira felhúzta magát, hogy a dobogós ceremónián sem volt hajlandó részt venni, és Reutemann-nak sem volt kedve ünnepelni. Később elmondta, hogy mind a táblával, mind a szerződés tartalmával tisztában volt, ám úgy érezte, hogy ha ezt most megteszi, akkor a pálya közepén le kellene parkolnia az autót, és visszamenni az argentínai farmjára, mivel „többé már nem autóversenyző”.
Innentől kezdve Jones tudta, hogy csak magára számíthat, de a bajnoki küzdelem őt őrölte fel hamarabb. Reutemann viszont úgy vágott neki a szezonzáró Las Vegas-i Nagydíjnak, hogy Nelson Piquet előtt 1 ponttal vezette a tabellát. Végül azonban a Brabham versenyzője ért fel a csúcsra, miután az ausztrál pilóta nem volt hajlandó segíteni csapattársának, hanem magabiztosan megnyerte a viadalt.
Vesztegetés is szerepet játszott Piquet első vb-címében, és lehet, ez volt Ecclestone kisebbik bűne
A bajnoki vereség mellett az ellenségeskedés azzal is járt, hogy Jones elhagyta az F1-et (egy évvel később aztán visszatért), Reutemann pedig az 1982-es idény második futama után akasztotta szögre a bukósisakot. Az argentin pilóta ekkoriban felajánlotta a békejobbot, de ellenfele nem kért belőle. „A kib*szott álmodban, haver” – válaszolta Jones.
Nelson Piquet és Nigel Mansell
„Minden adottsága megvan ahhoz, hogy nagyszerű ember legyen, csak éppen nem akar az lenni” – foglalta össze Piquet személyiségét Nigel Mansell. „Mansell veszekedős, bunkó és nagyon csúnya felesége van – mérte az övön aluli ütést korábbi csapattársára a brazil pilóta a Playboy-nak adott interjújában.
A két világbajnok között kevesebb mint egy év van életkort tekintve, mégis, amikor csapattársak lettek, teljesen más szakaszában jártak a karrierjüknek. Piquet már kétszeres világbajnokként igazolt 1986-ban a Williamshez, ahol Mansell már egy éve próbált bizonyítani, miután a Lotusnál nem tartottak igényt a további szolgálataira.
Az idény borzalmasan kezdődött a Williams számára, hiszen Frank Williams csapatfőnök egy közúti balesetben nyaktól lefelé lebénult, és hátralévő életére kerekesszékbe került. A pályán viszont nem teljesítettek rosszul: a riói szezonnyitót Piquet nyerte, később viszont Mansell aratott győzelmeket, és a Brit Nagydíj előtt sokkal jobban állt csapattársánál.
Brands Hatch-ben aztán legendás párharcot vívtak, és itt kezdődött a már kívülről is látható konfliktus, a brazil versenyző ugyanis sérelmezte, hogy csapattársa egyszerűen rázárta az ajtót, és így nyerte meg a futamot. Az akkor kétszeres világbajnok Monzában vágott vissza, amikor a Curva Grandéban külső íven előzte meg Mansellt. A dobogón érthető módon egyik verseny után sem volt nagy a barátság.
A nagy rivalizálásnak aztán az lett a vége, hogy Alain Prost mindkettőjük elől elorozta a bajnoki címet. Egy évvel később aztán a Williamsnek már tényleg nem volt ellenfele, és a csapattársak immáron harmadik fél nélkül csaphattak össze. A párharc Mansell szuzukai sérülésével dőlt el Piquet javára, de utóbbi volt az, akinek elege lett, és év végén otthagyta a grove-i istállót.
Ayrton Senna és Alain Prost
Ha Forma–1 és rivalizálás, akkor a legtöbbeknek talán még ma, bő 30 év után is Ayrton Senna és Prost jut az eszébe. A csúcspontot az 1989-es és az 1990-es Japán Nagydíj jelentette, amikor egyaránt ütköztek, és mindkét alkalommal ekkor dőlt el a világbajnoki cím. Előbbi évben a francia, utóbbiban a brazil versenyző járt sikerrel, bár sokak szerint mindkét alkalommal a győztes fél volt a ludas.
33 éve történt: Sennától elcsalták a vb-címet, majd még őt tiltották ki az F1-ből
Ekkorra azonban már régóta ellenségeskedtek egymással. 1988-ban még annak ellenére is balhé nélkül zajlott le az idény, hogy a legelejétől egyértelmű volt, hogy rajtuk kívül senki nem fog beleszólni a végső győzelem kérdésébe. Igaz, Senna egyszer már abban az évben magára haragította Prostot, amikor a Portugál Nagydíjon kis híján a falhoz passzírozta csapattársát a célegyenesben.
A pokol azonban csak a következő idény elején, Imolában szabadult el. Gerhard Berger horrorisztikus balesete után újraindították a versenyt, Senna pedig megelőzte Prostot a Tosában. Utóbbi ezt nagyon rossz néven vette, ugyanis a csapaton belüli megállapodás szerint ott már nem csatázhattak volna. A címvédő viszont azzal érvelt, hogy már korábban végrehajtotta a manővert, vagyis nem lehet azt állítani, hogy megszegte az egyezséget.
A bosszú napja: Prost meg akarta ütni, de undorodott a védhetetlent húzó Sennától
Innentől kezdve nem voltak beszélő viszonyban egymással a felek, és Prost 1989 végén el is menekült a Ferrarihoz. A következő idényben persze még szó sem lehetett békülésről, hiszen ismét ők harcoltak a vb-címért, később viszont már enyhült a viszony. Az 1993-as adelaide-i futamon, Prost utolsó versenyén Senna emlékezetes módon felhúzta őt maga mellé a dobogó tetejére, az 1994-es tragikus imolai hétvégén pedig már „kedves barátjaként” hivatkozott rá.
Michael Schumacher és Damon Hill
Schumacher és Damon Hill kapcsán a legtöbbeknek az 1994-es Ausztrál Nagydíj jut eszébe, és tény, hogy a botrányos szezonzáró előtt nem ütköztek, csak utána volt még csattanásuk. Ugyanakkor ez nem jelenti azt, hogy ne kerültek volna konfliktusba egymással már az adelaide-i események előtt. Sőt, enélkül minden bizonnyal az sem történt volna meg.
A Benetton pilótája a Brit Nagydíj előtt már 37 ponttal vezetett riválisa előtt, de a felvezető kör során belement egy felesleges manőverbe, ugyanis megelőzte a pole pozícióból rajtoló Hillt. Persze aztán visszaengedte maga elé, de miután Martin Brundle motorhibája miatt újabb formációs körre volt szükség, még egyszer eljátszotta ugyanezt.
Schumacher hibázott, de az igazi botrány az lett volna, ha nem ő lesz a világbajnok 1994-ben
A Williams pilótája persze hevesen rádiózott, és el is érte a célját, hiszen Schumacher 5 másodperces büntetést kapott. Ezt azonban nem töltötte le, ezért fekete zászlóval kiintették, majd miután azt is figyelmen kívül hagyta, végül két futamra eltiltották. Enélkül pedig aligha lett volna ennyire szoros a végjáték, és nem lett volna szüksége a megkérdőjelezhető manőverére Ausztráliában.
„Nagyon furcsa volt, mert elindultunk a felvezető körön, és Michael az élre állt – idézte fel az esetet Hill a ’The Silverstone Podcast’ vendégeként. – Ezt nem szabad megtenni, nem szabad megelőzni a pole pozícióban lévő srácot. Azt gondoltam, hogy ez kicsit furcsa volt. Nem törődtem vele, és felsorakoztunk a rajtrácson, Martin Brundle motorja pedig felrobbant, így el kellett mennünk egy újabb felvezető körre. Megszakítottuk a rajt [procedúráját], egy másikra volt szükség, és ő ugyanezt csinálta, úgyhogy szóltam a csapatnak a rádión, hogy ebben van valami különös, nem szabadna ezt tennie. Gondolom, a sportfelügyelők megnézték, így egy ponton büntetést kapott, de aztán a versenyen figyelmen kívül hagyta a fekete zászlót. Ezért aztán még nagyobb bajba sodorta magát.”
Fernando Alonso és Lewis Hamilton
Az elmúlt másfél évtizedben Lewis Hamilton és Fernando Alonso kapcsolata néhány kisebb konfliktustól eltekintve normális, emberi viszonynak volt mondható. 2007-ben viszont valósággal elszabadult a pokol a két versenyző között, amit csak tetézett, hogy a háttérben ott volt a McLaren kémügye, amely szintén komoly szerepet játszott.
Hamilton egy kanapé mögött bujdosott a Hungaroringen, annyira félt találkozni a főnökével
Bár már előtte is látszott, hogy a két versenyző nincs kifejezetten jóban egymással, a bomba a Magyar Nagydíjon robbant. A közvetítésben csak annyit lehetett látni, hogy a Q3 végén Alonso nem akkor hajtott vissza a kerékcsere után a pályára, amikor azt jelezték neki, hanem jóval később. Ennek következtében a mögötte lévő Hamilton nem ért fel az utolsó gyorskörére.
A nap, amelyen Alonso azt követelte, a McLaren szabotálja Hamilton Magyar Nagydíját
Alonso ötrajthelyes büntetést kapott sportszerűtlen cselekedetéért, de kiderült, hogy a helyzet nem ennyire fekete-fehér. Az egészet ugyanis megelőzte Hamilton cselekedete, amellyel megszegte a megállapodásukat: a Q3 első etapjában ugyanis a megbeszéltek ellenére Alonso előtt hajtott ki a bokszból, majd utána sem engedte maga elé, a kétszeres F1-es világbajnok pedig emiatt állt bosszút.
„Ülj rá ba**d meg és forogjál” – mondta Hamilton a főnökének, de aztán a csapat letagadta az egészet
Később arra is fény derült, hogy Alonso a futam előtt megzsarolta Ron Dennist, a McLaren csapatfőnökét, hogy vagy elszabotálják Hamilton versenyét, vagy kiteregeti az egyszer már rendeződött kémügyről a szennyest. A brit versenyző végül megnyerte a Magyar Nagydíjat, néhány héttel később pedig a wokingi istállót 100 millió dollárra büntették, és kizárták a konstruktőri bajnokságból. Sokak szerint az egyéni címet sem nyerhették meg, és tény, hogy Kimi Räikkönen nevető harmadikként végül mindkettőjük elől elorozta a végső győzelmet.
Sebastian Vettel és Mark Webber
Sebastian Vettel és Mark Webber első ütközése jóval azelőtt történt, hogy 2009-ben csapattársak lettek a Red Bullnál. A két évvel korábbi Japán Nagydíjon az autójába hányó ausztrál versenyző a második, az újonc a harmadik helyen haladt, amikor a biztonsági autó mögött az élen álló Hamilton hirtelen fékezett, a német versenyző pedig felöklelte ellenfelét, aminek következtében mindketten kiestek.
Webber ekkor nagyon dühös volt, de a későbbi kapcsolatukra ez aligha volt hatással. A 2009-es idény még normális mederben zajlott, miután mindketten hamar nagy hátrányba kerültek Jenson Buttonnal szemben, és év végéig nem tudták ledolgozni azt. Egy évvel később viszont látszott, hogy itt a nagy esély, amely mindkettőjük számára először adatik meg.
Tíz éve csapott le Vettel bosszúja, visszavonulásba kergetve a Red Bull veteránját
A korabeli beszámolók szerint már előtte is feszült volt a helyzet a két pilóta között, ám az indulatok a Török Nagydíjon szabadultak el. A futamot Webber vezette, amikor Vettel megtámadta őt, és láthatóan ráhúzta az autót, majd összeütköztek. A fiatalabbik pilóta kiesett, míg csapattársa harmadikként ért célba, ám utána nem lehetett boldog, mert a nyilatkozatok alapján egyértelművé vált, hogy a Red Bullnál Vettel a favorit.
Ez néhány héttel később Silverstone-ban is megmutatkozott, amikor a német versenyző megkapta az ausztrál pilóta első szárnyát. Év végén aztán Webber várta előkelőbb bajnoki pozícióból a szezonzárót, de a Red Bull csaliként használta fel őt, hogy Vettellel elorozzák a végső győzelmet Alonso elől. A következő években aztán túl nagy volt a különbség a két pilóta között a komoly rivalizáláshoz, de a 2013-as Maláj Nagydíj, illetve Vettel be nem tartott csapatutasítása újból olajat öntött a tűzre.
Lewis Hamilton és Nico Rosberg
Sokan Hamilton és Nico Rosberg párharcához hasonlítják Verstappen és Norris esetét, és nem véletlenül, hiszen gyerekkorukban és pályafutásuk első éveiben ők is jó barátságban voltak. Ez még akkor is működött, amikor 2013-ban mindketten a Mercedesnél versenyeztek, hiszen a brackley-ieknek akkor még esélyük sem volt a vb-címre.
A következő évre viszont minden megváltozott, és rögtön nyilvánvalóvá vált, hogy a világverő W05-össel egymás között fogják eldönteni a végső győzelem kérdését. Az első igazi csatájukra Bahreinben került sor, de ekkor még szinte egymás nyakába ugrottak a leintés után, annyira élvezték a körökön át tartó küzdelmet.
Drasztikus megoldáshoz folyamodott a Mercedes Hamilton és Rosberg legnagyobb ütközése után
Monacóban viszont minden megváltozott: az időmérő harmadik szakaszának első körei után Rosberg állt az élen, majd az utolsó gyorskörét ő kezdte meg hamarabb. A Mirabeau-t viszont nem vette be, hanem a bukótérbe hajtott, sárga zászlót idézve elő, ami ellehetetlenítette Hamilton próbálkozását. A brit pilóta egyáltalán nem volt boldog.
„Tudhattam volna, hogy ez fog történni” – utalt arra, hogy csapattársa szándékosan „hibázott”. Schumacher nyolc évvel korábbi incidensével ellentétben Rosberg megúszta a büntetést, ám a két egykori barát viszonya örökre megváltozott, és egészen 2016-ig, a német versenyző visszavonulásáig ellenséges volt a légkör a Mercedes garázsában, ráadásul olykor a pályán is ütköztek.
Max Verstappen és Lewis Hamilton
Verstappennek és Hamiltonnak 2020-ig nem volt érdemi csatája és így konfliktusa sem. Igazán emlékezetes test a test elleni ütközetet a 2019-es Magyar, illetve Brazil Nagydíjon vívtak: előbbit a brit, utóbbit a holland versenyző nyerte meg. 2021-ben viszont megtörtént, amire rengeteg szurkoló vágyott: a Red Bull felét a Mercedesre, így a feltörekvő versenyző nagyjából egyenlő feltételek mellett hívhatta ki a sportág akkori uralkodóját.
Ez nyárig viszonylag sportszerű keretek között zajlott, bár Verstappen Imolában és Montmelóban is rendkívül keményen előzte meg Hamiltont a rajtnál, de ez nem okozott komolyabb feszültséget. Aztán jött a silverstone-i forduló, ahol a sprintfutamon a Red Bull versenyzője szintén agresszívan előzte meg az első rajthelyet megszerző riválisát, aki aztán a Copse-ban nem vetődött be mellé.
Ha Hamilton volt a hibás most, akkor Verstappent kellett volna megbüntetni két éve?
Másnap viszont megtette, de kicsit lecsúszott az ívről, és nekiment a megint csak keményen, de szabályosan védekező Verstappennek, aki óriási sebességgel csapódott a gumifalnak. Verstappent kórházba szállították, míg Hamilton a 10 másodperces büntetése ellenére megnyerte a versenyt, majd hatalmas ünneplésbe kezdett, ami sokakat feldühített, köztük Verstappent és a Red Bull más képviselőit is.
Innentől kezdve pedig már nem lehetett visszatuszkolni a szellemet a palackba, és az elmúlt évek talán legcsúnyább sárdobálása következett. A két versenyző még egészen mérsékelt volt ebben, a Red Bullt, illetve a Mercedest irányító Christian Horner és Toto Wolff viszont valósággal elszabadult hajóágyúként viselkedtek. A botrányos körülmények között zárult idény óta viszont a Mercedes ritkán tudta felvenni a versenyt a Red Bull-lal, így a két pilóta viszonya is normalizálódott, bár a 2022-es São Pauló-i Nagydíjon azért még egyszer összeütköztek.