A licences két kerekes kupa harmadik helyen zárta az R-Cup Challenge nyitó futamát a Gulf Racing Hungary párosa, a Strider Zoltán – Apkó András duó.
A Peugeot 208 R2 tesztelése céljából érkezett a csapat a Kiskunlacházai R-Cup nyitófutamra, ahol egyébként a Gulf Racing Fuel névadó szponzorként volt jelen. Az autó kiválóan teljesített, de a Rally2-es évad előtt még szeretnének beiktatni egy rövid tesztet.
„Jól éreztük magunkat a hétvégén, jó volt újra versenyautóba ülni. Örülök a dobogós helyezésnek, bár nem ez volt a lényeg. Az autó tökéletesen működött, annak ellenére is, hogy ezen a viszonylag lassú szlalom jellegű pályán nagyon sokat kapott. Amióta ezzel a kocsival megyek, még sosem mentem ennyit egyes sebességi fokozatban, mint ezen a napon” – értékelte a hétvégét Strider Zoltán.
Már nincs két hét a Rally2-es szezonnyitó előtt, és ha igazak a pletykák, nagyon komoly mezőnyre van kilátás, ahol a Gulf Racing Hungary párosan nem titkoltan szeretne a top mezőnyben autózni.
„Már nagyon várjuk az orfűi rajtot, ahol ott szeretnénk folytatni, ahol a Vértesen abbahagytuk. Ott minden nagyon jól ment, esélyesek voltunk az abszolút dobogóra, de sajnos a kuplung felmondta szolgálatot és annak is örülhettünk, hogy célba értünk. A verseny előtt szeretnénk még pár kilométert tesztelni. A korábbi években ez könnyen ment, hiszen Velenczei Ádámmal közösen tudtunk egy komoly tesztnapot csinálni időméréssel, de most hogy a két bajnokság külön hétvégén megy, erre kicsi az esély. Majd itt a környéken keresünk egy jó pályát, ahol 20-30 kilométert gurulhatunk” – tette hozzá Zoli.
A 2022-es Rally2 Bajnokság első versenyét március harmadik hétvégéjén, Orfűn rendezik, ahol a versenyzőknek hat klasszikus mecseki pályát kell teljesíteniük 76 kilométer versenytávval. Zoli utoljára 2018-ban versenyzett a Mecsekben, akkor még Mitsubishivel.
Márciusban megkezdi a tesztelést a 16 éves Rácz Gergő, aki a brit MINI Challenge JCW kategóriájában a tavalyi bajnokcsapatnál, az EXCELR8 Motorsportnál versenyez 2022-ben. A tehetséges autóversenyző szezonja április végén, Donington Parkban kezdődik, a sorozat a legendás brit túraautó-bajnokság, a BTCC állandó betétfutama.
Hogyan kerültél kapcsolatba az autósporttal?
Édesapám amellett, hogy a Ferencváros élvonalbeli labdarúgója volt, ralizott is, és vele voltam versenyeken, itt fertőződtem meg a benzingőzzel. Először csak hobbi szinten kezdtem el gokartozni 2014 körül, majd vettünk egy versenygokartot, és nagyjából ekkor kezdtem el mondogatni apának, hogy én autóversenyző szeretnék lenni. Ő kijelentette, hogy erről szó sem lehet, és kipróbáltatott velem más sportágakat, de végül visszatértünk az autósporthoz.
Mik a főbb eredményeid eddig?
Életem második autóversenyén, 2018-ban a 3. helyet szereztem meg a Swift Cup Europe junior értékelésében a Salzburgringen, majd 2019-ben a 2. helyezett lettem a 16 éven aluli versenyzők kategóriájában. A 2020-as szezon során pályafutása első abszolút futamgyőzelmét értem el Brnóban, majd 2021-ben a korábbiaknál erősebb, 1,4 literes, turbós autóval 1. helyezett lettem a Salzburgringen és a Slovakia Ringen, végül a kategória pontversenyének 4. helyén zártam a szezont.
Melyik a három kedvenc pályád azok közül, ahol versenyeztél?
Az első helyen a Salzburgring és Red Bull Ring van holtversenyben, főleg a miliő és a jó vonalvezetés miatt. Ezen kívül a Slovakia Ringet és Hungaroringet szerettem meg, leginkább az 1.4 turbós Suzukival. A Hungaroring azon kívül, hogy hazai pályám, azért is az egyik kedvencem, mert mindenféle kanyartípus megtalálható rajta, emiatt igencsak technikás, így nagyon izgalmas kihívás, csakúgy, mint a Slovakia Ring.
Hol folytatod a pályafutásodat?
A legendás brit túraautó-bajnokság (BTCC) állandó betétfutamára, a MINI CHALLENGE JCW kategóriájára esett a választásunk, ahol a tavalyi bajnokcsapat, az EXCELR8 MOTORSPORT színeiben indulok. A JCW kategória a MINI CHALLENGE erősebb géposztálya, a márkakupában egyforma versenyautókat használhatunk Goodyear slick gumikkal, szekvenciális sebességváltókkal, legalább 240 lóerős teljesítménnyel.
Miért vonzó számodra ez a bajnokság?
A túraautózás egyik központjában, az Egyesült Királyságban fejlődhetek, és olyan legendás pályákon versenyezhetek mint Donington Park, Brands Hatch vagy Silverstone. Még a koronavírus közepette is jelentős létszámú helyszíni közönség előtt rendezték a futamokat, Angliában nagy hagyománya van a motorsportoknak.
Milyen célokat tűztél ki magadnak?
A rövidtávú célom az, hogy a MINI Challenge-ben jó eredményt érjek el az újoncok értékelésében, a hosszútávú célom pedig az, hogy tovább lépjek a BTCC-be vagy a WTCR-be.
Melyik angol pályát várod leginkább a MINI Challenge-ben?
A knockhilli pálya vonalvezetése nagyon érdekes, azt várom a legjobban. Nagyon tetszik Silverstone is, a pálya eleje és az utolsó harmada igencsak technikás, nagyon jól kell eltalálni az érintési pontokat. ahhoz, hogy az ember gyors lehessen. A szimulátor alapján Donington Park elsőre nagyon furcsa, nagyon korán kell fékezni és utána oda kell figyelni a kigyorsításokra.
Hogyan készülsz a holtszezonban a versenyzésre?
Egyrészt sokat szimulátorozok, iRacinggel és Assetto Corsával is versenyzek. A Hungarian GTR Masters jóvoltából hétről hétre rajthoz állhatok a Masters MINI Challenge-bajnokságban, ahol a valós sorozat helyszínein versenyezhetünk, nagyon nívós, erős mezőnyben. Ez ritmusban tart, valamint keményen edzek a Fit4Race-szel.
Miben segít neked a szimulátor?
Szervezett formában tudok versenyezni már a tesztelés előtt, nagyon jól lehet gyakorolni különböző versenyszituációkat. Előfordulnak kiélezett helyzetek, az online versenyek is emlékeztetnek az igazi túraautózásra. Kisebb kontaktok a játékban is előfordulnak, és ezek kellenek is. A pályák nyomvonalát mindenképpen be lehet gyakorolni, és az előszezon során ez a lehetőség áll a legközelebb az igazi MINI-hez.
Milyen gyakorlatokat végeztek a Fit4Race edzésein?
A Fit4Race-nél kifejezetten a motorsportokra szakosodott edzők és élettani szakértők dolgoznak. A versenyek között edzéseken vehetek részt és a főbb versenyeken a helyszínen is ott van velem az edzőm, aki a bemelegítések és a koncentrációt fejlesztő gyakorlatok mellett az étrend kialakításában is segít nekem. Jelenleg Kathy Róbert készít fel a versenyekre Budapesten és a helyszínen is.
Miben fejlesztett legtöbbet a Fit4Race programja?
Amiben nagyon sokat fejlődtem, az a kudarcélmény feldolgozása, most már sokkal gyorsabban el tudok engedni bizonyos szituációkat vagy rossz eredményeket, így sokkal jobban tudok koncentrálni az adott feladatra és helyzetre.
Milyen egyéb versenysorozatokat követsz?
Néha WRC-t nézek, a WTCR-t és a Forma-1-et követem folyamatosan. Max Verstappen a kedvenc versenyzőm.
Van időd a versenyzésen kívül egyéb hobbira?
Nagyon szeretek például fotózni! Négy éve kaptam meg az első gépemet, és két éve foglalkozom komolyabban a fotózással, nemrég elindítottam ebben a témában elindítottam egy külön Instagram-oldalt is.
Rachele Somaschini idén négy Rally Európa-bajnoki futamon áll rajthoz Citroen C3 Rally2-vel, de ezt a programot szeretné tovább bővíteni az olasz versenyzőnő.
“Nagyon lelkes vagyok az idei szezon előtt – mondta Rachele Somaschini az ERC oldalának. – Három éve próbálkozok egy több versenyes program összetételén, ez azonban eddig a járvány miatt nem sikerült. Idén azonban már az első futamtól, a Fafe Rallytól kezdve részt vehetek a bajnokságban és olyan versenyeken indulhatok, melyek eddigi tapasztalataim alapján nagyon kihívást jelentenek.”
Somaschini jeges körülmények között készült az idei szezonra.
“Azért, hogy javítsam vezetői képességemet az alacsony tapadású körülmények között jeges környezetben készültem. Alig várom már, hogy a portugál murvás versenyeken kamatoztassam az edzésen szerzett tapasztalatokat.”
Az olasz versenyzőnőnek azonban komoly küldetése is van a versenyzéssel.
“Nagyon fontosnak érzem azt a küldetést, hogy a #CorrerePerUnRespiro projektemet nemzetközi kontextusban is népszerűsítsem, hogy a cisztás fibrózis betegségre hívjam fel a figyelmet. Az ERC új promótere által bevezetett nagyobb nyilvánosságnak köszönhetően még több emberhez tudom eljuttatni az üzenetemet.”
Somachininak, aki 2020-ban debütált az ERC mezőnyében és legjobb eredményét a tavalyi portugál Azori-szigetek Rallyn érte el, ahol az Eb értékelés 19. helyén zárt, Nicola Arena fogja az itinert idén olvasni.
A Hyundai ismertette idei junior versenyzőit, azonban Teemu Suninen neve nem szerepelt közöttük. Mi lesz a finn pilótával?
“Azt hiszem, kezdek elég idős lenni, hogy ne tudjak bekerülni a juniorok közé – mondta a 28 éves Teemu Suninen a Rallyit.fi oldalnak, arra a kérdésre, hogy miért nem került a junior versenyzők közé. – Alakul a világbajnokság programja. A világhelyzet azonban továbbra sem javul. Korábban jó tesztjeink voltak aszfalton, így készen állunk a Horvát Rallyra. A döntés azonban a Hyundai kezében van, azzal kapcsolatban, hogy Horvátországban vagy Portugáliában kezdhetünk. Akárhogy is alakul, kíváncsi leszek a döntésre, már jó lenne elkezdeni az évet.”
Teemu Suninen sokat tesztelte a Hyundai i20 N Rally2-t, mely szerinte nagy fejlődésen ment keresztül ennek köszönhetően, azonban még több fejlesztést kell elvégezni.
“A fejlesztő teszteken gyorsan javítani tudtunk az autón. A legfontosabb, hogy megtudtuk merre kell haladni az autó fejlesztése során. Azonban nemcsak az egyszerű módosításokat kell elvégezni, hanem annál összetettebbeket is. Ezek némelyikét el tudjuk végezni fejlesztése joker felhasználása nélkül is, mások esetében azonban szükség van ezekre is.”
A Hyundai Motorsport az ír Josh McErleant, a luxemburgi Grégoire Munstert, a francia Nicolas Ciamint és a paraguayi Fabrizio Zaldivart vette fel junior programjábaaz idei szezonra.
A Horvát Rallyt másfél hónap múlva rendezik a rally világbajnokság harmadik futamaként.
Sara Fernández, aki tavaly az első női Európa-bajnok lett a navigátorok között, a Nemzetközi Nőnapon a női versenyzők számára kért több lehetőséget.
Sara Fernández tavaly Efrén Llarena navigátoraként megnyerte a Rally Európa-bajnokságot a navigátorok között, így az első női győztes lett az ERC-ben. A spanyol hölgy idén szeretné megvédeni bajnoki címét, amihez nagy segítség lesz az MRF Tyres csapatának támogatása.
“Én lettem az első női versenyző, aki megnyerte az ERC navigátori bajnoki címét a sorozat történetében, ami nagy lépést lehet a női pilóták és navigátorok számára is – mondta Sara Fernández az ERC hivatalos oldalának. – Jelenleg sok nő versenyez kisebb és nagyobb nemzeti bajnokságokban is, de ha sikerül is feljutniuk nemzetközi sorozatba, ott már nem tudnak bajnoki címért harcolni. Ugyanakkor a nők kivívják a csapatok tiszteletét és a nők felkészültek arra, hogy a legmagasabb szinten versenyezzenek.”
“Örülök, hogy egyre több női versenyző van az autósport alapjait jelentő gokart sorozatokban, családjaik pedig a sztereotípiákat félretéve támogatják őket. A családok és szponzorok nélkül nagyon nehéz a női versenyzőknek bekerülni a motorsportba.”
A tavaly Rally Európa-bajnokság győztese, Andreas Mikkelsen elismerően beszélt Sara Fernández bajnoki címéről.
“Amit tavaly csinált Sara a bajnokságban, az hatalmas dolog és minden tiszteletem az övé – mondta a norvég pilóta. – Az ERC tavalyi szintje nagyon magas volt, úgyhogy a jó eredmények elérése nagyon nehéz volt, sokszor nagyon nehéz körülmények között kellett jól teljesítenie Efrén Llarenának és Sara Fernándeznek.”
A lehető legjobban kezdte meg 2022-es szereplését a magyar endurocross egyik legjobbja, Hertlik Donoven. A korábbi háromszoros magyar bajnok motoros ugyanis a harmadik helyen végzett Kiskunfélegyházán, az idei első versenyen, ahol a Korda Racing versenyzője lett kategóriája legjobb magyarja. Donoven kijelentette, ez tökéletes alap lehet ahhoz, hogy egy év szünet után ismét megnyerje a magyar bajnokságot – áll a Korda Racing közleményében.
Reményei szerint idén év végén ismételten Hertlik Donovennek fogják hívni az endurocross királykategóriájának magyar bajnokát. A korábbi háromszoros összetett győztes ennek megfelelően kezdte a 2022-es idényt – az ötödiket a Korda Racing versenyzőjeként –, és azonnal a dobogóra állhatott Kiskunfélegyházán.
A fiatalember ezzel a legjobb magyarként végzett, hiszen csak két osztrák motoros tudta megelőzni őt a kategóriájában. Donoven úgy véli, ez a harmadik hely a lehető legjobb alap ahhoz, hogy a hét fordulós endurocross bajnokság végén az ő nevével kezdődjön majd a pontverseny bajnoki ponttáblázata.
„A kiskunfélegyházi verseny egy felmérő volt számomra, hogy pontos képet kapjak arról, miképp sikerült a téli felkészülés. Az eredmény jó visszaigazolása annak, hogy jó utón haladunk, bíztató, amit elértünk, de még hosszú a szezon és van még min dolgoznunk álmaink valóra váltásához.
A rajtom egész jól sikerült, az ötödik helyen fordultam, majd egy pár kör után az erdei szakaszon tudtam előzni, és körről körre tudtam hozni az előttem levő motoroson. Azonban a még jobb eredmény elérésében megakadályozott, hogy a futam első felében defektet kaptam, így kellett a versenyt végigcsinálnom.
Tudtam, hogy mindenképpen célba kell érnem, hiszen ha feladom, az rengeteg pont elveszítésével járt volna. Nehéz volt innentől kezdve a verseny, mert a puha hátsó kerék az extrém akadályokon és az éles gödrökön nem volt túl kellemes, de be tudtam fejezni a versenyt a királykategória harmadik helyén.
Nagyon szépen köszönöm a csapatomnak, családomnak és mindenkinek, aki bármiben is segített a versennyel kapcsolatban” – fogalmazott Donoven, aki két hét múlva Királyszentistvánon folytatja a nagy menetelést.
A Korda Racing csapattulajdonosa szerint Donoven remekül szerepelt a 2022-es idénynyitón, és biztos abban, ha nincs az a balszerencsés defekt, előrébb végez Kiskunlacházán.
„Igazán kicsi hiányzott ahhoz, hogy Donoven a lehető legjobban kezdje el az idei bajnokságot, ám az ilyen gondok, mint egy defekt, sajnos mindig benne vannak a technikai sportban.
Az már most látszott, hogy remek formában van, és azt gondolom, az alap már megvan, és a mostani eredményre építve elérhetjük az év elején kitűzött céljainkat” – jelentette ki Korda Erik csapattulajdonos.
Nasser Al-Attiyah, Sebastien Loeb, Yazeed Al-Rajhi lett az első három sorrendje az Abu Dhabi Desert Challenge negyedik szakaszán. A motorosoknál Luciano Benavides nyert, összetettben két percen belül van az első három helyezett.
243 kilométer speciálszakasz jutott szerdára a versenyzőknek, egyenlő arányban homokkal és dűnékkel, és a táv hat százalékán sóstóval.
Lucio Benavides volt a nap hőse, végig vezetve nyerte a szakaszt. Annyira könnyű dolga azért nem volt, Toby Price ott lihegett a nyakában. A célban 32 másodperc lett köztük a különbség. A harmadik Quintanilla sem volt messze tőlük, kicsivel egy perc feletti hátránnyal ért célba. Sam Sunderland ismét nem volt gyors, csak kilencedik lett. Kérdés, hogy ebben mennyi volt a taktika, mert így jó rajtpozícióval kezdheti meg az utolsó napot. Az összettben is az élen maradt Sunderland, de az előnye csak 23 másodperc a második Quintanilla és 1 perc 42 másodperc a harmadik Price előtt. Izgalmas zárónap lesz!
Az autósoknál ez sajnos nem várható. Emiatt az audisok nyilván nem sajnálkoznak, hiszen Petehansel előnye továbbra is több mint fél óra, így kényelmesen, tartalékolva autózhat hetedik Au Dhabi Desert Challenge győzelme felé.
A szerda nyertese újra Nasser Al-Attiyah volt, három perccel verte Sebastien Loeb-öt. Yazeed Al-Rajhi ért be harmadiknak, az autóra vigyázó Peterhansel pedig negyedik lett. Összetettben Loebnek van halovány esélye megnyerni a vb értékelést, de ehhez 35 percet kellene hoznia Jakub Przygonskin. (Peterhansel és Prokop nem nevezett a vb-re.)
Az LW Proto kategóriában Francisco Lopez Contardo magabiztosan, hét perces előnnyel nyert Christina Gutierrez előtt. Ezzel a chilei összetettben is nagyot javított, kilenc perces előnnyel várja a zárónapot.
Szokás szerint megint volt egy nagy vesztes. Ezúttal Seth Quintero került bajba A 75. kilométernél még vezetett, a 154.-nél még második volt, majd egy kilométerrel az ellenörző pont után jó ideig vesztegelt, és végül egy óra feletti hátránnyal ért a célba. Ezzel elszálltak győzelmi esélyei, a harmadik helyet tarthatja meg az utolsó napon.
Történelmet írt Isabelle Galmiche a Monte-Carlo Rallyn amikor Sébastien Loeb navigátoraként 25 év után az első női vb-futamgyőztes lett. A Fordnak adott interjúból kiderül, hogy bár matektanárnő, de nem gyerekeket tanít. Alázata és szenvedélye alapján pedig nyugodtan állíthatjuk: a lehető legjobb helyre került az a vb-futamgyőztes trófea.
Isabelle, 25 év óta te vagy az első női navigátor, aki megnyerte a rally-világbajnokság egyik futamát. Így egy pár hét után visszagondolva, milyen érzéseid vannak?
Őszintén szólva, az érzések szinte leírhatatlanok, mert mindig is szenvedélyesen szerettem a rallyzást. És még mindig azt mondom, hogy a Monte-Carlo Rallyn részt venni Sébastien Loebbel olyasmi volt, amire soha nem számítottam.
Nagyszerű, ami velem történt. Az elmém egy kis zugában azt mondtam magamnak, hogy ezzel az új autóval és Sébastiennal jó eredményt érhetünk el. Nagyszerű volt vele együtt átélni ezt a kalandot. És mivel nagyon jól érezte magát a közös teszteken, és ő is nagyon jól érezte magát az autóban, nekem is van némi tapasztalatom a rallyzásban, azt mondtam magamnak, hogy jó eredményt fogunk elérni, de nem feltétlenül azt, hogy győzni fogunk.
Még mindig nem tudom elhinni, annyira boldog vagyok. Ez volt az első alkalom, hogy Sébastien Loebbel versenyeztem, így már nagyon izgatott voltam. A győzelem egyszerűen mesés, leírhatatlan.
Mesélnél magadról, és a szakmai életedről, mint tanár?
Felnőttképző vagyok, nem a franciaországi nemzeti oktatási rendszerben dolgozom. A munkaadóm egy CFA (Szakmunkástanuló-képző Központ). Ott dolgozom 1997 óta. Nem tudom, hogy a győzelmem a két tevékenységemre utal-e, hiszen utoljára szintén 1997-ben nyert nő a rally vb-n.
25 éve vagyok ugyanannál a cégnél, és szerencsés vagyok, mert lehetővé tették, hogy a szenvedélyemnek éljek, mivel akkor kaptam szabadságot, amikor akartam. Ez volt az a cég, amely lehetővé tette, hogy rallyzhassak. És az életem mindig is a rallyversenyek körül forgott, az összes szabadságom, a hétvégéim, minden a rallyversenyekért van.
És tudom, hogy nem mindenki élheti ki a szenvedélyét. Én kiteljesedem a munkámban, olyan munkám van, amit nagyon szeretek, és évek óta a szenvedélyemnek is élhetek, úgyhogy ez nagyon király.
Hogyan kezdtél el rallyzni, és mikor jöttél rá, hogy valóban tehetséges vagy hozzá?
Úgy gondolom, hogy a tehetség a tapasztalattal jön. Szeretem a rallyt, nagyon komolyan veszem. Részt vettem a Citroën „Formules de Promotion” programjában, ami egy kicsit olyan volt, mint egy kis rally iskola.
Ez lehetővé tette, hogy sok versenyzővel ismerkedjek meg, sok mindent megtanuljak, és sok rallyversenyen vegyek részt a különböző bajnokságokban. Nem tudom, hogy tehetséges vagyok-e. Csak azt tudom, hogy nagyon szenvedélyes vagyok, és hogy sok energiát fektetek abba, amit csinálok. Ja, és szeretem is (nevet).
Szerettél volna valaha rallyversenyző lenni?
Kislánykorom óta rajongok érte. Mindig is szerettem a sebességet. Eredetileg persze versenyző akartam lenni, de aztán találkoztam a párommal, Laurent-nal, aki épp akkor kezdett el rallyzni, és felajánlotta, hogy legyek a navigátora. Így 1995 óta vagyok navigátor, és amikor csak lehetőségem van rallyversenyezni, akkor megteszem.
A rally egy férfidominanciájú sport, kik a női példaképeid az autósportban vagy éppen máshol?
Vannak nők, akik nyomot hagytak a sportban, mint például Michèle Mouton, de ő inkább a volán mögött ült, nem pedig navigátorként. Nemzeti szinten, például a francia bajnokságokban és a regionális versenyeken rengeteg nő van.
A legmagasabb szinten viszont igaz, hogy nagyon ritkák a nők, de nem tudom, miért. Azt hiszem, az apró lehetőségek határozták meg az életutamat, és vezettek oda, hogy Sébastien Loeb mellett végeztem Monte-Carlóban, szóval nagyon szerencsés vagyok.
Nem is tudtam, hogy ilyen régen nem volt női győztes a rally-világbajnokságban. Gyakran nézem a WRC-t a tévében, és igaz, hogy nagyon kevés nő van. Egy kezemen meg tudom számolni őket.
Milyen tulajdonságokkal kell rendelkeznie egy navigátornak?
Szerintem nagyfokú higgadtságra van szükség. Emellett jó alkalmazkodóképességre és szigorra is szükség van, és arra, hogy jól akarja csinálni a dolgokat, szeresse a versenyzés izgalmát és a sebességet. Néha a tereptől függ, sokat ugrálunk az autókban. Imádom ezt.
A rallyn kívül van más hobbid is?
Nagyon szeretek táncolni, de az életem a rally körül forog. Ez az igazi szenvedélyem.
Jó volt veled beszélgetni. Szeretnél még valamit üzenni a Ford több ezer rallyrajongójának?
Van egy üzenetem mindenkinek a Fordnál, mégpedig az, hogy
én vagyok a bizonyíték arra, hogy mindig kövessétek az álmaitokat, és soha ne adjátok fel.
Ami velem történt, az nem véletlenül történt, az biztos, hanem sok dolognak volt az eredménye, és ez tényleg egy álom volt, ismétlem. És még ha idősebb is leszel, kicsit későn szereztem meg az első WRC-győzelmemet, az sem számít.
Hétvégén rendezik a Fafe Rallyt, a Rally Európa-bajnokság első 2022-es versenyét, így ideje kicsit megismerkedni a rajthoz álló mezőnnyel. Az ERC4-es és az ERC3-as mezőny után következzenek a verseny abszolút győzelmére esélyes párosok.
A 27 éves Efrén Llarena és navigátora, Sara Fernandez a 2018-as Azori-szigetek Rallyn debütált az ERC mezőnyben és 2019-ben megnyerte Peugeot 208 R2-vel az ERC3 és az ERC3 junior bajnokságot is. A páros 2020-ban lépett a Rally Európa-bajnokság legerősebb kategóriájába, ahol előbb Citroen C3 R5-tel a hatodik, majd tavaly már Skoda Fabia Rally2 evóval a bajnokság második helyén zárt. A spanyol versenyzők első futamgyőzelme még várat magára, de a 2020-as Rally Hungary-n, valamint a 2021-es Azori-szigetek Rallyn és Kanári-szigetek Rallyn már dobogóra tudtak állni. A Fafe Rallyn még nem sikerült célba érnie a Llarena-Fernandez kettősnek, akik idén már az MRF Tyres csapatában versenyezhetnek.
A 46 éves Herczig Norbert bár már az 1997-es Kassa Rallyn indult az ERC-ben, négy magyar bajnoki cím után 2018-ban debütált az újkori Rally Európa-bajnokságon, és a tavaly szezon végéig Ferencz Ramón navigált a Skoda Fabia Rally2 evóban és Volkswagen Polo GTI R5-ben, az idei szezon során azonban már Igor Bacigál fogja az itinert olvasni, akivel magyar bajnoki címeit szerezte. A magyar versenyző két abszolút ötödik helyezés, valamint három dobogós futam eredmény után, idén már gyári támogatással indulhat az ERC-ben az MRF Tyres csapatában. Herczig Norbert a Fafe Rallyn eddig két hatodik helyezést ért el.
A 23 éves cseh Erik Cais a 2019-es Azori-szigetek Rallytól a tavalyi szezon végéig Jindriska Záková navigálásával versenyzett az ERC-ben, idén azonban már Petr Tesinsky fogja segíteni a fiatal pilóta tájékozódását. Cais 2020-ban váltott Ford Fiesta R2T autóról Rally2-es Fordra, amivel bár még várat magára első dobogós eredménye, a tavalyi Barum Rallyn már csak az utolsó szakaszon elszenvedett baleset fosztotta meg a győzelemtől. A Fafe Rallyn eddig kétszer is a hetedik helyen zárt.
A 30 éves Nil Solans a 2020-as Kanári-szigetek Rallyn debütált az ERC-ben Skoda fabia Rally2 evóval és Xavi Moreno navigálásával, majd a következő szezontól Marc Martí ült a bal1-be. A spanyol páros első dobogós eredménye még várat magára, de a tavalyi Lengyel Rallyn már a negyedik helyen sikerült célba érnie. A 2017-es Junior világbajnok és WRC3 bajnok versenyző 2020-ban megnyerte a spanyol murva bajnokságot, a Fafe Rallyn edig tavaly az ötödik helyen zárt. Solans a tavalyi Rally Hungary-ig Skodával versenyzett, majd Hyundaira váltott, az idei szezonnyitón pedig már Volkswagen Polo GTI R5-tel indul.
A 36 éves Simone Campedelli 2007-ben már megnyerte az olasz murva bajnokságot, amit 2011-ben az olasz junior bajnoki cím, 2012-ben a pedig az olasz 2WD bajnoki cím követett, 2017-ben pedig az olasz aszfalt bajnokságot zárta az élen. Az ERC mezőnyében 2012-ben debütált az olasz versenyző, aki az első két évében Danilo Fappani, majd 2018-tól a svájci Tania Canton navigálásával versenyez. 2018 óta az ERC legerősebb kategóriájában indul Campedelli és a 2019-es Róma Rallyn a második helyen tudott zárni. Az olasz versenyző tavaly már az MRF Tyres csapatát erősítette, ahol idén már Herczig Norbert és Efrén Llarena csapattársa lesz. A Fafe Rallyn tavaly a 24. Helyet szerezte meg, miután autójából az ötödik szakaszon elfogyott az erő.
A 46 éves Ricardo Teodósio, a 2019-es és tavalyi Portugál Rally Bajnokság első helyezettje 2014-ben debütált az újkori Rally Európa-bajnokságon, melynek azóta is csak a portugál versenyein áll rajthoz José Teixeira navigálásával. A Fafe Rallyn tavaly a 11. helyen zárt Skoda Fabia rally2 evóval, ezen az eredményen idén már a portugál Hyundai versenyzőjeként javíthat.
A 44 éves Armindo Araújo, aki 2003 óta hétszer nyerte meg a Portugál Rally Bajnokságot, valamint 2009-ben és 2010-ben a PWRC világbajnokságot, tavaly éppen a Fafe Rallyn debütált az újkori ERC mezőnyében, ahol Mini korábbi WRC csapatának pilótája a harmadik helyet szerezte meg. Ahogy tavaly, úgy idén is Luis Ramalho fogja olvasni az itinert a Skoda Fabia Rally2 evóban.
A 42 éves Bruno Magalhaes az egyik legsikeresebb portugál versenyző az újkori ERC történetében, 2012-ben debütálva a megreformált kontinensbajnokságban, 2017-ben a második helyet, egy évvel később pedig a harmadik helyet szerezte meg. A háromszoros portugál bajnok, háromszoros ERC futamgyőztes és 10 dobogós eredményt szerző versenyző a Fafe Rallyn tavaly a negyedik helyen ért célba a portugál Hyundai támogatásával. Az idei Fafe Rallyn Carlos Magalhaessel áll rajthoz, akivel tavaly óta versenyez.
A 28 éves Simone Tempestini 2013-ban debütált az ERC mezőnyében Subaru Impreza R4-gyel, és a 2020-as Róma Rallyn lépett az ERC legerősebb kategóriájába. Az olasz-román nemzetiségű versenyző hat alkalommal nyerte meg a Román Rally Bajnokságot és egyszer a román junior sorozatot, míg 2016-ban Jinor és WRC3-as világbajnok tudott lenni. A 2020-as Róma Rallyn ötödik helyen záró skodás versenyző a Fafe Rallyn tavaly műszaki hiba miatt esett ki, miközben a dobogóért harcolt Sergiu Itu navigálásával.
A versenyen eredetileg indult volna Nikolay Gryazin is, azonban az orosz pilóta személyes okok miatt visszalépett a Fafe Rallytól.
A Desert X-Prix egyik meglepetésembere, Tamara Molinaro beszélt arról, milyen a bajnokság pilótájának lenni – és nem versenyezni.
Az olasz tavaly lett az Extreme E tartalékpilótája, miután Jutta Kleinschmidt az Abt Cupra csapatához csatlakozott. Másfél év után most először a Xite Energy legénységébe kapott behívót, miután Klara Andersson pozitív tesztje miatt el sem tudott utazni Szaúd-Arábiába.
„Vegyes érzésekkel kavarogtam bennem. – fejtette ki Molinaro. – Az egyik részem körbe-körbe akart ugrálni a szobámban, a másik pedig szomorú volt Klara miatt. Régóta vártam arra, hogy az Extreme E-ben is esélyt kapjak. De tudtam, csak egy esélyem van bizonyítani és megmutatni, mit tudok, így nagy volt a nyomás.
De közben már gyűlt bennem egyfajta éhség, miközben néztem, hogy a többiek azt csinálják, amit szeretek. Szerencsére ez felülmúlt mindent, és stressz helyett inkább motivációt éreztem.
A lehető legelső alkalommal odamentem a csapathoz, hogy megkezdjem a közös munkát, és jó helyzetben legyünk ahhoz, hogy tökéletes hétvégénk legyen. Szerencsére nagyon hamar megtaláltuk a hangot Oliverrel [Bennett] és a többi keményen dolgozó sráccal.”
A kevés felkészülés ellenére Molinaro helyt állt, a kétszakaszos időmérőn negyedikek lettek, az elődöntőben pedig csak egy büntetés fosztotta meg őket a döntőbe jutástól.
„Nagyon nagy munka volt beállítani az autót a stílusunk szerint, aztán pedig az egészet a pályához igazítani. Szerintem jól megoldottuk, figyelembe véve, hogy először vezettem az Extreme E-ben versenyszerűen és nem volt sok tudásom az Odyssey 21-ről, vagy a lehetséges beállításokról.”
A Xite Energy így is legjobb hétvégéjét zárta, ebben pedig az Extreme E tartalékpilótájának is szerepe volt.
„Igyekeztem megszerezni a vezetést, az első elődöntőben sikerült Johan [Kristoffersson] mellé is beférkőznöm. De elfelejtettem, hogy Hyperdrive-ban vagyok, és hiába akartam a belső íven fordulni a következő kapunál, hogy leelőzzem, a rossz ívre kerültem, és el kellett vennem a gázról a lábam.
Bár nem sikerült a Xite Energy-t először a döntőbe juttatni, de Oliver hihetetlen munkát végzett, és büszke vagyok a hétvégénkre. Nagy önbizalmat adott ez nekem. Tudom, mire vagyok képes. De kellett egy tiszta hétvége ahhoz, hogy visszaadjak valamit azoknak, akik hisznek bennem, és eddig is támogattak.”