back to top
2025. december 20. 00:29
Többi
    Kezdőlap Blog Oldal 1210

    Új-Zéland Rally: Tanak egy hajszállal a Toyoták előtt

    0

    Ott Tanak vezet az első nap végén az Új-Zéland Rallyn, azonban előnye csak egy hajszál Elfyn Evans előtt. Sébastien Ogier a hátsó szányának egy részét elvesztve a harmadik Kalle Rovanperát megelőzve. 

    Az Új-Zéland Rally csütörtök esti Auckland-i szuperspeciál szakaszát még Ott Tanak nyerte Craig Breen és Thierry Neuville előtt, azonban pénteken a két fordos, Gus Greensmith és Craig Breen kezdett legjobban és már az első szakaszon az élre álltak Breen, Greensmith sorrendben, míg a harmadik helyre Sébastien Ogier lépett. 

    A folytatásban azonban “helyére” állt a mezőny sorrendje, a második pénteki szakaszt követően bár még Breen megőrizte a vezetést, a harmadik szakaszon már Ott Tanak vette át a vezetést Elfyn Evans pedig a második helyre lépett, míg az ír fordos a harmadik volt a gumicsere idején. 

    Gus Greensmith a negyedik helyen állt a nap felénél, azonban csak 7 tizeddel előzte meg Sébastien Ogier-t, és 1.7 másodperccel a takarító Kalle Rovanperát. 

    Thierry Neuville a második és harmadik pénteki szakaszon is forgott, így 40 másodperc hátránnyal a hetedik helyen állt Takamoto Katsuta és Oliver Solberg előtt. 

    Péntek délután Sébastien Ogier kezdett a legjobban, az első szakaszt nagy fölénnyel megnyerve az élre ugrott, míg Tanakot Evans is megelőzte, így kettős Toyota vezetés alakult ki. 

     Breen a délutáni első szakaszon került bajba, a híres Whaanga Coast pályán éppen ott csúszott le az útról, ahol 2002-ben Colin McRae, és bár az ír versenyzőt a nézők kiszedték az árokból, a szakaszt követően kiállni kényszerült. 

    A nap utolsó előtti szakaszán Sébastien Ogier is bajba került, épphogy nekicsúszva a domboldalnak, elvesztette autója hátsó szárnyának felét, és bár ezen a szakaszon még növelte is előnyét, az utolsó pályán már a harmadik helyre csúszott a tapadás hiány miatt. 

    A napot pedig ismét Ott Tanak zárta az élen mindössze 2 tizeddel megelőzve Elfyn Evanst, 6.7 másodperccel Ogier-t és 7.2 másodperccel Kalle Rovanperát. 

    A hol eleredő, hol szakadó, hol pedig elálló esőben a nap második szakaszán érdekesség volt, amikor Breen, Tanak és Rovanpera is egyforma időt autózott a 31.5 km alatt, majd a délutáni első szakaszon az észt és finn versenyző újra megismételte ezt a produkciót, 29 km-en. 

    A vb címért folytatott csata továbbra is kiélezett maradt, Tanak és Rovanpera között a 7.2 másodperc még bármelyik versenyző felé változhat, különösen, hogy szombaton komoly esőben kell teljesíteni a hat szakaszt.

    Jelen állás szerint Tanak 40 pontra csökkentené hátrányát a bajnokságban Rovanpera előtt.

    Új-Zéland Rally, állás 7 szakasz után 
    1 #8 Ott Tanak / Martin Jarveoja (EST) Hyundai i20 N Rally1 1:36:48.6 
    2 #33 Elfyn Evans / Scott Martin (GBR) Toyota GR Yaris Rally1 +0.2
    3 #1 Sébastien Ogier / Benjamin Veillas (FRA) Toyota GR Yaris Rally1 +6.7
    4 #69 Kalle Rovanpera / Jonne Halttunen (FIN) Toyota GR Yaris Rally1 +7.2 
    5 #44 Gus Greensmith / Jonas Andersson (GBR / SWE) Ford Puma Rally1 +43.8
    6 #11 Thierry Neuville / Martijn Wydaeghe (BEL) Hyundai i20 N Rally1 +45.6
    7 #2 Oliver Solberg / Elliott Edmondson (SWE / GBR) Hyundai i20 N Rally1 +1:28.3
    8 18 Takamoto Katsuta / Aaron Johnston (JPN / IRL) Toyota GR Yaris Rally1 +1:42.0
    9 #20 Hayden Paddon / John Kennard (NZL) Hyundai i20 N Rally2 +5:07.0
    10 #37 Lorenzo Bertelli / Lorenzo Granai (ITA) Ford Puma Rally1 +5:41.4
    11 #21 Kajetan Kajetanowicz / Maciej Szczepaniak (POL) Skoda Fabia Rally2 evo +5:35.9
     

    További eredmények 

    Időterv (magyar idő szerint)
    2022 szeptember.28., szerda
    22:00 Shakedown 4.09 km Rovanpera 1:27.7 

    2022 szeptember 29., csütörtök
    07:08 SS1 Pukekawa Auckland Domain 1.4 km Tanak 1:45.8 / 1. TANAK, 2. Breen, 3. Neuville

    21:33 SS2 Whaanga Coast 1 29.07 km 1 Greensmith 20:04.4 / 1. BREEN, 2. Greensmith, 3. Ogier
    23:11 SS3 Te Akau South 1 31.02 km 1 Evans 17:33.0 / 1. BREEN, 2. Tanak, 3. Evans

    2022 szeptember 30., péntek
    00:14 SS4 Te Akau North 1 18.2 km 1 Tanak 9:52.0 / 1. TANAK, 2. Evans, 3. Breen
    03:22 SS5 Whaanga Coast 2 29.07 km 1 Ogier 19:40.2 / 1. OGIER, 2. Evans, 3. Tanak
    05:00 SS6 Te Akau South 2 31.02 km 1 Rovanpera 17:35.8 / 1. OGIER, 2. Evans, 3. Tanak
    06:03 SS7 Te Akau North 2 18.2 km 1 Tanak 9:47.5 / 1 TANAK, 2. Evans, 3. Ogier

    21:08 SS8 Kaipara Hills 1 15.83 km
    22:06 SS9 Puhoi 1 22.63 km
    23:14 SS10 Komokoriki 1 5.60 km 

    2022 október 1., szombat
    03:08 SS11 Kaipara Hills 2 15.83 km
    04:06 SS12 Puhoi 2 22.63 km
    05:24 SS13 Komokoriki 2 5.60 km

    23:32 SS14 Whitford Forest – Te Maraunga Waiho 1 8.75 km 

    2022 október 2., vasárnap
    01:08 SS15 Jacks Ridge 1 6.42 km
    02:38 SS16 Whitford Forest – Te Maraunga Waiho 2 8.75 km
    04:18 SS17 Jacks Ridge 2 [Power Stage] 6.42 km 

    Figyeld a Rallycafe.hu-t, mert az Új-Zéland Rally minden szakaszát követően írásban számolunk be a legfrissebb történésekről! 

    Ogier elvesztette a fél hátsó szárnyát, Rovanpera közeledik Tanakhoz 

    0

    A pénteki utolsó előtti szakaszon Kalle Rovanpera első szakaszgyőzelmét szerezte a leszakadó esőben, és megfelezte hátrányát Ott Tanakkal szemben. Sébastien Ogier bár elvesztett fél hátsó szárnyát, növelte előnyét. 

    A verseny leghosszabb szakaszának közepére erős, a végére pedig már gyengébb eső érkezett, ami részben segített Kalle Rovanperának, hogy megszerezze első szakaszgyőzelmét Új-Zélandon. 

    A 31.5 km-es szakaszon Ott Tanak 5.6, Sébastien Ogier pedig a fél hátsó szárnyát vesztve 6.5 másodperccel volt lassabb a finn toyotásnál. 

    Összetettben Ogier 5.6 másodpercre növelte előnyét Evans és 6.6 másodpercre Ott Tanak előtt. Kalle Rovanpera fellépett a negyedik pozícióba mindössze 5.1 másodperccel követve észt riválisát. 

    Craig Breen az első délutáni szakaszon történt árokba esést követően kiesett. 

    Új-Zéland Rally, állás 6 szakasz után 
    1 #1 Sébastien Ogier / Benjamin Veillas (FRA) Toyota GR Yaris Rally1 1:26:54.5
    2 #33 Elfyn Evans / Scott Martin (GBR) Toyota GR Yaris Rally1 +5.6
    3 #8 Ott Tanak / Martin Jarveoja (EST) Hyundai i20 N Rally1 +6.6 
    4 #69 Kalle Rovanpera / Jonne Halttunen (FIN) Toyota GR Yaris Rally1 +11.7 
    5 #44 Gus Greensmith / Jonas Andersson (GBR / SWE) Ford Puma Rally1 +33.9
    6 #11 Thierry Neuville / Martijn Wydaeghe (BEL) Hyundai i20 N Rally1 +49.6
    7 #2 Oliver Solberg / Elliott Edmondson (SWE / GBR) Hyundai i20 N Rally1 +1:26.0
    8 18 Takamoto Katsuta / Aaron Johnston (JPN / IRL) Toyota GR Yaris Rally1 +1:35.5
    9 #20 Hayden Paddon / John Kennard (NZL) Hyundai i20 N Rally2 +4:30.1
    10 #37 Lorenzo Bertelli / Lorenzo Granai (ITA) Ford Puma Rally1 +5:08.5
    11 #21 Kajetan Kajetanowicz / Maciej Szczepaniak (POL) Skoda Fabia Rally2 evo +5:35.9
     

    További eredmények 

    Időterv (magyar idő szerint)
    2022 szeptember.28., szerda
    22:00 Shakedown 4.09 km Rovanpera 1:27.7 

    2022 szeptember 29., csütörtök
    07:08 SS1 Pukekawa Auckland Domain 1.4 km Tanak 1:45.8 / 1. TANAK, 2. Breen, 3. Neuville

    21:33 SS2 Whaanga Coast 1 29.07 km 1 Breen 20:04.4 / 1. BREEN, 2. Greensmith, 3. Ogier
    23:11 SS3 Te Akau South 1 31.02 km 1 Evans 17:33.0 / 1. BREEN, 2. Tanak, 3. Evans

    2022 szeptember 30., péntek
    00:14 SS4 Te Akau North 1 18.2 km 1 Tanak 9:52.0 / 1. TANAK, 2. Evans, 3. Breen
    03:22 SS5 Whaanga Coast 2 29.07 km 1 Ogier 19:40.2 / 1. OGIER, 2. Evans, 3. Tanak
    05:00 SS6 Te Akau South 2 31.02 km 1 Rovanpera 17:35.8 / 1. OGIER, 2. Evans, 3. Tanak
    06:03 SS7 Te Akau North 2 18.2 km 

    21:08 SS8 Kaipara Hills 1 15.83 km
    22:06 SS9 Puhoi 1 22.63 km
    23:14 SS10 Komokoriki 1 5.60 km 

    2022 október 1., szombat
    03:08 SS11 Kaipara Hills 2 15.83 km
    04:06 SS12 Puhoi 2 22.63 km
    05:24 SS13 Komokoriki 2 5.60 km

    23:32 SS14 Whitford Forest – Te Maraunga Waiho 1 8.75 km 

    2022 október 2., vasárnap
    01:08 SS15 Jacks Ridge 1 6.42 km
    02:38 SS16 Whitford Forest – Te Maraunga Waiho 2 8.75 km
    04:18 SS17 Jacks Ridge 2 [Power Stage] 6.42 km 

    Figyeld a Rallycafe.hu-t, mert az Új-Zéland Rally minden szakaszát követően írásban számolunk be a legfrissebb történésekről! 

    Breen ott dobta el, ahol McRae 20 éve, Ogier vezet 

    0

    Craig Breen az első kieső az Új-Zéland Rallyn a Rally1-es mezőnyből, az ír versenyző éppen ott esett le az útról, ahol húsz éve Colin McRae. A verseny élére Sébastien Ogier állt. 

    Számos ismerős tájat lehet felfedezni az Új-Zéland Rally első pályáján a korábbi versenyekről, egy ilyen ismerős helyet fedezett fel Craig Breen is a 29 km-es Whaanga Coast szakaszon, azonban ennek az ír versenyző kevésbé örült. Az M-Sport versenyzője ugyanis éppen abban a kanyarban csúszott le az útról, ahol Colin McRae 2002-ben. Breent végül a nézők kiszedték az árokból és 18 perc elvesztésével sikerült célba érnie. 

    Nagyon jól sikerült azonban a szakasz teljesítése Sébastien Ogier-nak, aki 8.4 másodperc előnnyel nyerte a szakaszt és a verseny élére állt. 

    A nyolcszoros világbajnokot Evans közelítette meg leginkább, míg Gus Greensmith autózta a harmadik időt 14.2 másodperc lemaradással. 

    Ott Tanak és Kalle Rovanpera a 31.5 km-es szakasz után, a 29 km-esen is egyforma időt autózott. 

    A verseny élére Ogier állt, akit Evans 1.3, a harmadik helyre csúszó Tanak pedig 7.5 másodperc hátránnyal követ. 

    Új-Zéland Rally, állás 5 szakasz után 
    1 #1 Sébastien Ogier / Benjamin Veillas (FRA) Toyota GR Yaris Rally1 1:09:12.2
    2 #33 Elfyn Evans / Scott Martin (GBR) Toyota GR Yaris Rally1 +1.3
    3 #8 Ott Tanak / Martin Jarveoja (EST) Hyundai i20 N Rally1 +7.5 
    4 #44 Gus Greensmith / Jonas Andersson (GBR / SWE) Ford Puma Rally1 +13.5
    5 #69 Kalle Rovanpera / Jonne Halttunen (FIN) Toyota GR Yaris Rally1 +18.2 
    6 #11 Thierry Neuville / Martijn Wydaeghe (BEL) Hyundai i20 N Rally1 +47.4
    7 #2 Oliver Solberg / Elliott Edmondson (SWE / GBR) Hyundai i20 N Rally1 +1:07.7
    8 18 Takamoto Katsuta / Aaron Johnston (JPN / IRL) Toyota GR Yaris Rally1 +1:11.6
    9 #20 Hayden Paddon / John Kennard (NZL) Hyundai i20 N Rally2 +3:20.1
    10 #21 Kajetan Kajetanowicz / Maciej Szczepaniak (POL) Skoda Fabia Rally2 evo +4:02.8
    #42 Craig Breen / Paul Nagle (IRL) Ford Puma Rally1 +18:00.6 

    További eredmények 

    Időterv (magyar idő szerint)
    2022 szeptember.28., szerda
    22:00 Shakedown 4.09 km Rovanpera 1:27.7 

    2022 szeptember 29., csütörtök
    07:08 SS1 Pukekawa Auckland Domain 1.4 km Tanak 1:45.8 / 1. TANAK, 2. Breen, 3. Neuville

    21:33 SS2 Whaanga Coast 1 29.07 km 1 Breen 20:04.4 / 1. BREEN, 2. Greensmith, 3. Ogier
    23:11 SS3 Te Akau South 1 31.02 km 1 Evans 17:33.0 / 1. BREEN, 2. Tanak, 3. Evans

    2022 szeptember 30., péntek
    00:14 SS4 Te Akau North 1 18.2 km 1 Tanak 9:52.0 / 1. TANAK, 2. Evans, 3. Breen
    03:22 SS5 Whaanga Coast 2 29.07 km 1 Ogier 19:40.2 / 1. OGIER, 2. Evans, 3. Tanak
    05:00 SS6 Te Akau South 2 31.02 km
    06:03 SS7 Te Akau North 2 18.2 km 

    21:08 SS8 Kaipara Hills 1 15.83 km
    22:06 SS9 Puhoi 1 22.63 km
    23:14 SS10 Komokoriki 1 5.60 km 

    2022 október 1., szombat
    03:08 SS11 Kaipara Hills 2 15.83 km
    04:06 SS12 Puhoi 2 22.63 km
    05:24 SS13 Komokoriki 2 5.60 km

    23:32 SS14 Whitford Forest – Te Maraunga Waiho 1 8.75 km 

    2022 október 2., vasárnap
    01:08 SS15 Jacks Ridge 1 6.42 km
    02:38 SS16 Whitford Forest – Te Maraunga Waiho 2 8.75 km
    04:18 SS17 Jacks Ridge 2 [Power Stage] 6.42 km 

    Figyeld a Rallycafe.hu-t, mert az Új-Zéland Rally minden szakaszát követően írásban számolunk be a legfrissebb történésekről! 

    Tanak vette át a vezetést, Neuville csaknem szakadékba esett + videó

    0

    Ott Tanak nyerte a péntek délelőtti utolsó szakaszt az Új-Zéland Rallyn, így összetettben is átvette ismét a vezetést a holtversenyben álló Elfyn Evans és Craig Breen előtt. Thierry Neuville egy forgást követően majdnem szakadékba esett. 

    A csütörtök esti szuperspeciál után a péntek délelőtti utolsó szakaszt is megnyerte Ott Tanak, miközben Craig Breen 5.9 másodperccel elmaradt idejétől, így a 2019-es világbajnok csütörtök este után ismét átvette a vezetést az Új-Zéland Rallyn.  

    A második helyen Elfyn Evans és Craig Breen egyaránt 2.6 másodperc hátránnyal következik, míg Gus Greensmith a negyedik helyen csupán hét tizeddel előzi meg Sébastien Ogier-t. 

    Kalle Rovanpera csupán a hatodik, azonban hátránya mindössze 10.7 másodperc Ott Tanak mögött és egyetlen másodperc Ogier mögött. 

    Thierry Neuville a második és harmadik szakaszon is megforgott, ráadásul a harmadikon csaknem szakadékba is esett, azonban sikerült az utolsó pillanatban még megállnia. 

    Ami a vb címért folytatott csatát illeti, Tanak első és Rovanpera hatodik helye jelenleg azt jelentené, hogy a finn toyotás előnye 36 pontra csökkenne. Azonban még nagyon a verseny elején vagyunk és a 10.7 másodpercre bármi lehet még. 

    A délelőtti szakaszokat követően gumit cserélnek a versenyzők, azonban szervizelés csak a nap végén lesz. 

    A péntek délelőtti első és utolsó szakaszon egyaránt esett az eső, és a délutáni szakaszokon is hasonló időjárás várható. 

    Új-Zéland Rally, állás 4 szakasz után 
    1 #8 Ott Tanak / Martin Jarveoja (EST) Hyundai i20 N Rally1 49:22.3 
    2 #33 Elfyn Evans / Scott Martin (GBR) Toyota GR Yaris Rally1 +2.6
    3 #42 Craig Breen / Paul Nagle (IRL) Ford Puma Rally1 +2.6
    4 #44 Gus Greensmith / Jonas Andersson (GBR / SWE) Ford Puma Rally1 +9.0
    5 #1 Sébastien Ogier / Benjamin Veillas (FRA) Toyota GR Yaris Rally1 +9.7
    6 #69 Kalle Rovanpera / Jonne Halttunen (FIN) Toyota GR Yaris Rally1 +10.7 
    7 #11 Thierry Neuville / Martijn Wydaeghe (BEL) Hyundai i20 N Rally1 +40.9
    8 18 Takamoto Katsuta / Aaron Johnston (JPN / IRL) Toyota GR Yaris Rally1 +59.6
    9 #2 Oliver Solberg / Elliott Edmondson (SWE / GBR) Hyundai i20 N Rally1 +1:02.2
    10 #20 Hayden Paddon / John Kennard (NZL) Hyundai i20 N Rally2 +2:29.7 

    További eredmények 

    Időterv (magyar idő szerint)
    2022 szeptember.28., szerda
    22:00 Shakedown 4.09 km Rovanpera 1:27.7 

    2022 szeptember 29., csütörtök
    07:08 SS1 Pukekawa Auckland Domain 1.4 km Tanak 1:45.8 / 1. TANAK, 2. Breen, 3. Neuville

    21:33 SS2 Whaanga Coast 1 29.07 km 1 Breen 20:04.4 / 1. BREEN, 2. Greensmith, 3. Ogier
    23:11 SS3 Te Akau South 1 31.02 km 1 Evans 17:33.0 / 1. BREEN, 2. Tanak, 3. Evans

    2022 szeptember 30., péntek
    00:14 SS4 Te Akau North 1 18.2 km 1 Tanak 9:52.0 / 1. TANAK, 2. Evans, 3. Breen
    03:22 SS5 Whaanga Coast 2 29.07 km
    05:00 SS6 Te Akau South 2 31.02 km
    06:03 SS7 Te Akau North 2 18.2 km 

    21:08 SS8 Kaipara Hills 1 15.83 km
    22:06 SS9 Puhoi 1 22.63 km
    23:14 SS10 Komokoriki 1 5.60 km 

    2022 október 1., szombat
    03:08 SS11 Kaipara Hills 2 15.83 km
    04:06 SS12 Puhoi 2 22.63 km
    05:24 SS13 Komokoriki 2 5.60 km

    23:32 SS14 Whitford Forest – Te Maraunga Waiho 1 8.75 km 

    2022 október 2., vasárnap
    01:08 SS15 Jacks Ridge 1 6.42 km
    02:38 SS16 Whitford Forest – Te Maraunga Waiho 2 8.75 km
    04:18 SS17 Jacks Ridge 2 [Power Stage] 6.42 km 

    Figyeld a Rallycafe.hu-t, mert az Új-Zéland Rally minden szakaszát követően írásban számolunk be a legfrissebb történésekről! 

    Hármas holtverseny, három különböző autóval és két forgás 31.5 km-en 

    0

    Az Új-Zéland Rally második pénteki szakasza komoly meglepetést tartogatott, hiszen hárman is azonos időt értek el a verseny leghosszabb szakaszán, ráadásul három különböző autóval. A versenyt továbbra is Breen vezeti. 

    A pénteki második szakasz a verseny leghosszabb szakasza volt Új-Zélandon, melyen Kalle Rovanpera a Toyotával, Ott Tanak a Hyundaijal, valamint Craig Breen a Forddal egyaránt 17:34.3 perces eredménnyel értek célba! Még mondja valaki, hogy nagy különbség van az autók között! 

    A szakaszt azonban Elfyn Evans nyerte, aki 1.3 másodperccel megelőzte a hármas holtversenyben zárókat. 

    A szakasz végén lévő csiki-csukiban lévő bukkanók Thierry Neuville-t és Takamoto Katsutát is megviccelték, mindketten megforogtak, de Kalle Rovanpera is nehéz pillanatokat élt át. 

    A szakaszt követően Breen előnye 3.3 másodpercre nőtt a második helyre lépő Ott Tanak előtt, Evans 5.1 másodperc hátránnyal a harmadik, míg Gus Greensmith két helyet vesztve 6.7 másodperc hátránnyal a negyedik. 

    Ugyancsak két helyet vesztett a tapadáshiánnyal küzdő Sébastien Ogier, akit csupán 2.8 másodperccel követ Kalle Rovanpera. 

    Neuville a forgás miatt már csaknem fél perc hátrányban, míg Katsuta hátránya 48.8 másodperc. 

    Új-Zéland Rally, állás 3 szakasz után 
    1 #42 Craig Breen / Paul Nagle (IRL) Ford Puma Rally1 39:27.0
    2 #8 Ott Tanak / Martin Jarveoja (EST) Hyundai i20 N Rally1 +3.3 
    3 #33 Elfyn Evans / Scott Martin (GBR) Toyota GR Yaris Rally1 +5.1
    4 #44 Gus Greensmith / Jonas Andersson (GBR / SWE) Ford Puma Rally1 +6.7
    5 #1 Sébastien Ogier / Benjamin Veillas (FRA) Toyota GR Yaris Rally1 +10.5
    6 #69 Kalle Rovanpera / Jonne Halttunen (FIN) Toyota GR Yaris Rally1 +13.3 
    7 #11 Thierry Neuville / Martijn Wydaeghe (BEL) Hyundai i20 N Rally1 +29.3
    8 #2 Oliver Solberg / Elliott Edmondson (SWE / GBR) Hyundai i20 N Rally1 +47.4
    9 18 Takamoto Katsuta / Aaron Johnston (JPN / IRL) Toyota GR Yaris Rally1 +48.8
    10 #20 Hayden Paddon / John Kennard (NZL) Hyundai i20 N Rally2 +1:49.8 

    További eredmények 

    Időterv (magyar idő szerint)
    2022 szeptember.28., szerda
    22:00 Shakedown 4.09 km Rovanpera 1:27.7 

    2022 szeptember 29., csütörtök
    07:08 SS1 Pukekawa Auckland Domain 1.4 km Tanak 1:45.8 / 1. TANAK, 2. Breen, 3. Neuville

    21:33 SS2 Whaanga Coast 1 29.07 km 1 Breen 20:04.4 / 1. BREEN, 2. Greensmith, 3. Ogier
    23:11 SS3 Te Akau South 1 31.02 km 1 Evans 17:33.0 / 1. BREEN, 2. Tanak, 3. Evans

    2022 szeptember 30., péntek
    00:14 SS4 Te Akau North 1 18.2 km 
    03:22 SS5 Whaanga Coast 2 29.07 km
    05:00 SS6 Te Akau South 2 31.02 km
    06:03 SS7 Te Akau North 2 18.2 km 

    21:08 SS8 Kaipara Hills 1 15.83 km
    22:06 SS9 Puhoi 1 22.63 km
    23:14 SS10 Komokoriki 1 5.60 km 

    2022 október 1., szombat
    03:08 SS11 Kaipara Hills 2 15.83 km
    04:06 SS12 Puhoi 2 22.63 km
    05:24 SS13 Komokoriki 2 5.60 km

    23:32 SS14 Whitford Forest – Te Maraunga Waiho 1 8.75 km 

    2022 október 2., vasárnap
    01:08 SS15 Jacks Ridge 1 6.42 km
    02:38 SS16 Whitford Forest – Te Maraunga Waiho 2 8.75 km
    04:18 SS17 Jacks Ridge 2 [Power Stage] 6.42 km 

    Figyeld a Rallycafe.hu-t, mert az Új-Zéland Rally minden szakaszát követően írásban számolunk be a legfrissebb történésekről! 

    Greensmith szakaszt nyert, Breen vezet az esőben 

    0

    Gus Greensmith nyerte az Új-Zéland Rally első pénteki esős szakaszát Sébastien Ogier és Craig Breen előtt, összetettben az ír fordos vette át a vezetést. 

    Nem rövidebb, mint 29 km-es szakasszal kezdődött a pénteki nap az Új-Zéland Rallyn, amire megérkezett a már korábban jelzett eső is. 

    A nagyon csúszós pályán Gus Greensmith volt a leggyorsabb, azonban csak 4 tizeddel előzte meg Sébastien Ogier-t, míg a harmadik Craig Breen lett 1.6 másodperc hátránnyal. 

    A Hyundai versenyzői közül Ott Tanak teljesített a legjobban, 5.8 másodperccel maradt el a legjobb időtől, míg Oliver Solberg 13.3 másodperccel, Thierry Neuville pedig 16.1 másodperccel volt lassabb a csúszkálás miatt. Solberg autója többször is erejét vesztette.

    Sok időt vesztett az elsőként induló Kalle Rovanpera is, a vb éllovas 13.2 másodpercet zsebelt be. 

    Összetettben Breen vette át a vezetést csapattársa, Greensmith előtt 4 tizeddel, míg a harmadik helyen Ogier 2.4 másodperc hátránnyal áll. 

    Tanak negyedik, míg Rovanpera hatodik. 

    Új-Zéland Rally, állás 2 szakasz után 
    1 #42 Craig Breen / Paul Nagle (IRL) Ford Puma Rally1 21:52.7
    2 #44 Gus Greensmith / Jonas Andersson (GBR / SWE) Ford Puma Rally1 +0.4
    3 #1 Sébastien Ogier / Benjamin Veillas (FRA) Toyota GR Yaris Rally1 +2.4
    4 #8 Ott Tanak / Martin Jarveoja (EST) Hyundai i20 N Rally1 +3.3 
    5 #33 Elfyn Evans / Scott Martin (GBR) Toyota GR Yaris Rally1 +6.4
    6 #69 Kalle Rovanpera / Jonne Halttunen (FIN) Toyota GR Yaris Rally1 +13.3 
    7 #11 Thierry Neuville / Martijn Wydaeghe (BEL) Hyundai i20 N Rally1 +15.2
    8 #2 Oliver Solberg / Elliott Edmondson (SWE / GBR) Hyundai i20 N Rally1 +15.3
    9 18 Takamoto Katsuta / Aaron Johnston (JPN / IRL) Toyota GR Yaris Rally1 +17.1
    10 #20 Hayden Paddon / John Kennard (NZL) Hyundai i20 N Rally2 +51.6 

    További eredmények 

    Időterv (magyar idő szerint)
    2022. szeptember.28., szerda
    22:00 Shakedown 4.09 km Rovanpera 1:27.7

    2022. szeptember 29., csütörtök
    07:08 SS1 Pukekawa Auckland Domain 1.4 km Tanak 1:45.8 / 1. TANAK, 2. Breen, 3. Neuville

    21:33 SS2 Whaanga Coast 1 29.07 km 1 Breen 20:04.4 / 1. BREEN, 2. Greensmith, 3. Ogier
    23:11 SS3 Te Akau South 1 31.02 km

    2022. szeptember 30., péntek
    00:14 SS4 Te Akau North 1 18.2 km
    03:22 SS5 Whaanga Coast 2 29.07 km
    05:00 SS6 Te Akau South 2 31.02 km
    06:03 SS7 Te Akau North 2 18.2 km

    21:08 SS8 Kaipara Hills 1 15.83 km
    22:06 SS9 Puhoi 1 22.63 km
    23:14 SS10 Komokoriki 1 5.60 km

    2022. október 1., szombat
    03:08 SS11 Kaipara Hills 2 15.83 km
    04:06 SS12 Puhoi 2 22.63 km
    05:24 SS13 Komokoriki 2 5.60 km

    23:32 SS14 Whitford Forest – Te Maraunga Waiho 1 8.75 km

    2022. október 2., vasárnap
    01:08 SS15 Jacks Ridge 1 6.42 km
    02:38 SS16 Whitford Forest – Te Maraunga Waiho 2 8.75 km
    04:18 SS17 Jacks Ridge 2 [Power Stage] 6.42 km

    Figyeld a Rallycafe.hu-t, mert az Új-Zéland Rally minden szakaszát követően írásban számolunk be a legfrissebb történésekről! 

    Váratlanul szabályt módosított az FIA a Szingapúri Nagydíj előtt

    0

    A csapatoknak segít a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) egy szabálymódosítással, amelyet azért kellett bevezetni, mert a szingapúri pálya felülete jóval huplisabb az átlagnál.

    A hétvégi Szingapúri Nagydíjtól kezdve másképp ellenőrzik majd azt, hogy nem delfineznek-e túlságosan a csapatok autói. Miután az idei kocsikkal jelentkező, korábbról egyébként ismert jelenség komoly biztonsági kockázatokat vetett fel, az FIA a Belga Nagydíjtól több intézkedést is bevezetett a delfinezés kordában tartására. Ezek részeként bonyolult képletekkel megalkottak egy mérőszámot, amely a delfinezés mértékének maximumát határozza meg, és amelyet a csapatok nem léphetnek túl, máskülönben kizárják őket.

    Mivel a csapatok a Belga Nagydíjig már jóval jobban értették a delfinezés miértjeit, mint a szezon elején, eddig senki sem lépte át a határértéket, ám egyre nőtt az aggodalom amiatt, hogy amikor ismét huplisabb pályákra – kiváltképp Szingapúrba és Austinba – utazik a mezőny, gondot fog jelenteni annak betartása.

    Szingapúri Nagydíj
    Fotó: Antonin Vincent / DPPI

    Utcai pályáról lévén szó, a szingapúri aszfaltcsík felülete egyenetlenebb az átlagnál

    Fontos kiemelni, hogy nem arról van szó, hogy ezeken a helyszíneken az autók ismét vadul elkezdenek majd delfinezni, hanem arról, hogy a nagyobb huplik miatt a csapatok véletlenül is szabályt szeghetnek. A mérőszám ugyanis átlagot néz (10 J/kg 100 km-en), és ,ha ez alatt az autók nagyobb huplikra futnak, akkor ezek a kilengések jelentős mértékben emelhetnek az átlagon.

    Nikolasz Tombazisz, az F1 együléses bizottságának vezetője ezért a Szingapúri Nagydíj előtt körbeküldött egy levelet a csapatoknak arról, hogy az FIA módosít a mérőszámon úgy, hogy új maximum értéket vezet be a leolvasás során, amivel így kiküszöböli a nagyobb huplik hatásait. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy mostantó 7G lesz a felső határ, és minden, ennél nagyobb kilengést nem fognak figyelembe venni, ami remélhetőleg segít majd elkerülni a vétlen szabályszegéseket.

    Ficza megígérte és meg is csinálta

    0

    Ficza Ferenc bajnok lett a rallycross ob STC-2000 kategóriájában. Az EAK M-Sport versenyzője év elején azzal a céllal tért vissza a rallycrosshoz, hogy a katgóriában hosszú ideje verhetetlen Roman Castoralt legyőzve bajnok legyen.

    Nekem nagyon régi vágyam, főleg amióta aktívan részt veszek a rallycross hétvégéken, hogy Castorallal megmérkőzzek” – mondta még a szezon elején Ficza Ferenc. Sőt, valójában már a szezon közben hangzott el ez a mondat, hiszen Fecó az első futam után csatlakozott a bajnoksághoz.

    Az első összecsapásra június végén Fuglauban került sor, ott sikerült a hőstett, aztán a következő versenyeken is rendre alul maradt a cseh versenyző. Ficza Feri pedig győzelmekkel menetelt a bajnoki cím felé. A sors fintora, hogy Nyirádon nem sikerült nyernie, de hiába alakult kedvezőtlenül a hétvége, az itt szerzett pontokkal a kategória bajnoka 2022-ben Ficza Ferenc lett.

    Szeretném megköszönni Kovács Emilnek, az EAK-nak és mindenkinek aki hozzájárult és segített minket az évben. Nem úgy alakult az utolsó hétvége, ahogy szerettem volna, az első edzés nem sikerült túl jól, de aztán sikerült magamra találni. Végül sikerül az elődöntők végéig leggyorsabbnak lenni a pályán. Aztán jött a döntő, ahol már nagyon nagy víz volt a pályán…. A rajtnál másodiknak tudtam csak eljönni, a sár miatt ki kellett jönnöm jokerre, mert nem láttam semmit Castoral mögött. Jól jött ki, mert a Peugeot is kijött előlem a következő körben, úgyhogy nem tartott fel. Felzárkóztam olyan távolságba, hogy necces lett volna a joker. Aztán katlan visszafordítójában hibáztam, ami miatt mérges vagyok magamra… Panyik Dani, a spotterem, akinek szintén köszönöm az egész éves munkát, rám szólt, hogy szűk lesz. Ekkor már a kanyarban voltam, szűken jöttem, és ott 30-40 centire benyúlik a korlát, amit már nem tudtam kikerülni. Nekimentem a korlátnak, ami amatőr hiba volt, és nekimentem Castoralnak. Nagy ütközés volt, a Peugeot összetört, és a versenyhétvégén nem éreztem, de a következő napokban nagyon fájt a vállam, nyakam és a szegycsontom” – részletezte Ficza Feri a nyirádi döntő eseményeit. A baleset után Ficzát kizárták a döntőből. A hétvégén így 22 pontot szerzett, Castoral 24-et, és ez már elég volt ahhoz, hogy a mínuszolások miatt egy futammal a bajnokság vége előtt Ficza bebiztosítsa az év végi győzelmet.

    Ficza Fuglau
    foto: EAK M-Sport

    Nem így szerettem volna befejezni a hétvégét. Külön köszönöm Kovács Emilnek, hogy újra teljes évadot versenyezhettem, nagyon jó feltételekkel, nagyon jó szakmai háttérrel, nagyon jó autóval. Boldog vagyok, hogy ehhez a csapathoz tartozhatok. Köszönöm mindenkinek a szurkolást és a támogatást, mert ez is nagyon sokat hozzátett az idei eredményemhez. Várom a folytatást” – értékelt Fecó a közösségi oldalán.

     

    László Zoltán a Spanyol Rallyn zárja a WRC szezont – Spanyol Rally nevezési lista

    0

    László Zoltán idén a WRC3 négy versenyén indult, a szezont pedig a Spanyol Rallyn zárja. A fordos versenyző a WRC3 ötödik helyéről várja az aszfaltos versenyt. 

    László Zoltán és Begala Tamás az idei WRC3-as szezont a Monte-Carlo Rallyval kezdte, ahol szombat estig nem sikerült a legjobb 50 páros közé kerülniük, így az utolsó napon már nem indulhattak. 

    Ezt követően László Zoltán már Kürti Tamással folytatta a szezont és Horvátországban történelmet írtak, megnyerve a WRC3-at az első olyan magyar páros lettek, akik vb kategóriát tudtak nyerni. 

    Szardínián és Belgiumban pedig a második helyen zárt a fordos páros. 

    Az utolsó idei versenyen, Spanyolországban így a bajnokság ötödik helyéről indulhatnak, miután Új-Zélandon nincs WRC3-as versenyző. 

    Spanyolország vb mezőnyében összesen 67 páros áll rajthoz, közülük 12-en Rally1-es autóval, egy páros pedig WRC-vel. A WRC2-ben 33-an, míg a WRC3-ban 4-en állnak rajthoz. 

    A verseny azonban az Európa-bajnokság záró futama is, a kontinensbajnokságban indulók azonban rövidebb távon fognak versenyezni, mint a WRC mezőnyben rajthoz állók. Az Eb nevezési listára még várni kell. 

     A Spanyol Rallyt október 20-22. között rendezik. 

     Figyeld a Rallycafe.hu-t, mert az Új-Zéland Rally minden szakaszát követően írásban számolunk be a legfrissebb történésekről! 

    Visszaadta a kölcsönt, vagy elszámolta magát Schumacher a 2002-es USA Nagydíjon?

    0

    Nagyon furcsa vége lett a napra pontosan 20 évvel ezelőtt rendezett 2002-es USA Nagydíjnak, ám még ennél is furcsább volt a két főszereplő futam utáni nyilatkozata. Michael Schumachernek lett volna miért kárpótolnia Rubens Barrichellót, ugyanakkor ezt már bőven megtette addig a versenyig.

    A 2002-es Forma-1-es szezon a Ferrari totális dominanciájáról szólt. Michael Schumacher a 17 futamból 11-et megnyert, és minden versenyen a dobogóra állt, így már a 11. forduló után, Franciaországban világbajnok lett. A Scuderia eközben a 13. versenyen, a Magyar Nagydíjon bebiztosította a konstruktőri címet, Indianapolisban, a szezon utolsó előtti állomásán pedig az is eldőlt, hogy Rubens Barrichellóé lesz az összetettben a második hely.

    Nem volt sok kérdés tehát abban az évben, ami az első helyet illeti, a Ferrarinak azonban mégis sikerült – utólag nézve – teljesen feleslegesen botrányt kirobbantania azzal, hogy Ausztriában, a szezon hatodik futamán félreállította Barrichellót Schumacher elől, megfosztva ezzel a győzelemtől a brazil pilótát.

    Az igazságtalanságot szimatoló drukkerek és a sajtó egy embereként esett neki a Ferrarinak, áldozatként beállítva Barrichellót, és a megtestesült gonosznak az első helyet megöröklő Schumachert. A valóság azonban – azzal együtt, hogy a szezon ilyen korai szakaszában, a Ferrari nyilvánvaló fölényének tükrében tényleg nem sok szükség volt arra, hogy megnyeressék Schumacherrel a versenyt – ennél árnyaltabb.

    Egyikük sem volt boldog

    „Nagy volt a zűrzavar. Megtartottuk a megbeszélést a verseny előtt, felhoztuk pontosan ugyanezt a helyzetet, és megegyeztünk abban, hogy mit fogunk tenni. Rubens azután viszont nem akarta megtenni – emlékezett vissza Ross Brawn, a Ferrari akkori technikai igazgatója a történtekre egy évekkel ezelőtti interjúban. – Azt mondta a rádióban, hogy »Ne kényszerítsetek erre, meg akarom nyerni a versenyt!«. Úgyhogy emiatt nagy dilemmába kerültünk. Vagy elengedjük a dolgot, és azzal felüti a fejét egy másfajta probléma, mert többé nem bízhatsz abban a pilótában, és a jövőbeli megbeszélések semmit sem jelentenének. Ez nagyon rossz hangulatot szülhet a csapatban. Vagy ragaszkodhatunk az eredeti tervhez. Azt mondtuk, »Rubens, beleegyeztél, hogy megteszed, azt mondtad, hogy meg fogod tenni, úgyhogy most jobb, ha megteszed«. Rubens pedig nagy show-t csinált belőle, ami egyáltalán nem segített a csapatnak.”

    „Nagyon együttérzek vele, de a verseny előtt kellett volna azt mondania, hogy »Nézzétek, srácok, ha vezetem a versenyt, akkor nem fogom megtenni ezt«, és akkor veszekedhetünk volna egy sort és juthattunk volna valamilyen következtetésre. Michaelt pedig egyszerűen belerángatták ebbe a helyzetbe. Odaadták neki a győzelmet, ő pedig látta a szurkolók reakcióját és szégyellte magát.”

    Felcserélődtek a szerepek

    Schumacherben pedig nyomot hagytak a történtek, és bár nyíltan nem kritizálta a Ferrarit, egyértelmű volt, hogy nem akart így nyerni, és nem értett egyet a döntéssel. Ezért a továbbiakban több alkalommal is látványosan elkezdte segíteni Barrichellót. 

    A júniusi Európa Nagydíjon a rajt utáni kavarodásban a 3. helyről rajtolva pozíciót veszített Barrichellóval szemben, majd miután a két Ferrari átvette az első és a második helyet, hosszú körökön át 1 másodperces távolságból, néha pedig annál is közelebbről követte a brazilt, de egyszer sem támadta őt meg. A kerékcserék során nem volt esélye átugorni a csapattársát, mivel hibázott, és a második szektor végén megforgott, de a futam későbbi szakaszában ennek ellenére utolérte a brazilt, akit végül – az újabb csapatutasítástól tartó drukkerek rettegésének közepette – bekísért a célba. 

    Rubens Barrichello, Michael Schumacher, Ferrari, Magyar Nagydíj, 2002
    A Magyar Nagydíjon Schumacher egyértelműen gyorsabb volt, mégsem próbálta meg megelőzni Barrichellót Fotó: Scuderia Ferrari Press Office

    A következő hasonló forgatókönyv a Magyar Nagydíjon valósult meg. Schumacher egy kisebb hibának köszönhetően Barrichello mögé, a második helyre kvalifikált, a versenyen pedig a kulcspillanatokban látványosan visszavett, így annak ellenére nem előzte meg a brazilt a kerékcserék alkalmával sem, hogy végig a nyomában autózott. Hogy milyen tempóra lett volna képes, azt jól mutatta, hogy időnként lemaradt a másik Ferrariról, majd repesztett egy leggyorsabb kört, amihez a többiek még csak hozzászagolni sem tudtak.

    Miután Spában, a kedvenc pályáján lehengerlő győzelmet aratott, Monzában Schumacher ismét hátvédet játszott, és ismét bekísérte Barrichellót a célba mindenféle keménykedés vagy támadási kísérlet nélkül, hogy aztán az utolsó előtti futamon, Indianapolisban feltegye a pontot az i-re.

    Direkt csinálta, vagy nem?

    Az USA Nagydíjon a Ferrari zsinórban negyedik, szezonbeli nyolcadik kettős győzelmére hajtott, és nagyon nem is kellett megizzadnia érte. A futamot Schumacher végig az ellenőrzésre alatt tartotta, és úgy tűnt, sima rajt-cél győzelmet arat, az utolsó körre azonban magára engedte Barrichellót, majd az utolsó métereken, a döntött kanyarra érve lehúzódott a belső ívre, hogy a csapattársa mellé érhessen.

    Ahogy mindenki lélegzetvisszafojtva figyelte, hogy mi történik, a két F2002-es szinte fej-fej mellett szelte át a célvonalat, de csak szinte. Barrichello ugyanis hajszálnyival, egészen pontosan 11 ezredmásodperccel ekkor már előrébb járt, és így megnyerte a versenyt. (Ez egyébként valószínűleg minden idők legszorosabb befutója, és az 1971-es Olasz Nagydíj csak azért előzi meg, mert akkoriban még csak századmásodpercig mértek. Így aztán, ha nem pontosan 1 század volt a különbség Peter Gethin és Ronnie Peterson között, minimum egálban van a két befutó, ha pedig 11 ezrednél több, akkor a 2002-es USA Nagydíj nyert)

    A befutó

    Senki, még a Ferrari bokszfalán ülők sem értették, hogy mi történik, Schumacher gesztikulációjából ítélve (a célegyenes végén a hüvelykujját mutatta Barrichellónak, majd széttárta a kezét) pedig nagyon úgy tűnt, hogy nem szándékos elengedésről volt szó. Schumacher ezt később meg is erősítette. „Megpróbáltunk fej-fej mellett célba érni. Mindig támogattuk egymást, és úgy gondoltam, a mai egy nagyszerű lehetőség volt, hogy egyszerre érjünk célba, de elrontottuk.”

    „Nagyon-nagyon jó volt nyerni… Amikor az utolsó kanyarba értem, nem tudtam, hogy mit tegyek, és a csapat sem mondott semmit. Nagyon kedves volt Michaeltől, hogy hagyta, egyszerre érjünk célba. Azt hiszem, egy kicsit előrébb voltam, de mit lehet ilyenkor mondani? Háromnegyed körbe telt rájönnöm, hogy ki nyert, mert én rá mutogattam, ő meg rám. Nem tudtam, hogy ő tudja-e, hogy én nyertem meg a versenyt, vagy sem, és a rádióban is volt egy kis zavarodottság, úgyhogy nem tudtam, mi történik” – nyilatkozta Barrichello, majd hozzátette: „Nem fogok azon aggódni, hogy Michael elengedett. Ma visszakaptam a kölcsönt, és teljesen elégedett vagyok a helyzettel.”

    Ross Brawn a fentebb idézett interjúban évekkel később szintén azon a véleményen volt, hogy Schumacher meg akarta nyeretni csapattársával az indianapolisi futamot. „Egyáltalán nem terveztük meg, egyszerűen csak Michael próbált kompenzálni a korábban történtekért, mert rosszul érezte magát miatta, és negatív sajtót is kapott. Ez mind Ausztria miatt történt. Lehet azon vitatkozni, hogy a csapattaktikának az F1 részét kell-e képeznie, de ez így történt.”

    Kívülről úgy tűnt, ha már így alakult, Schumacher is igyekezett a pozitív oldalát nézni a történteknek. „Nem különösebben örültem annak, ami Ausztriában történt, de abból a szempontból, hogy milyen döntést kellett hoznunk akkor, megértettem, mindketten megértettük. És hogy őszinte legyek, azzal, ami most történt, bizonyos mértékig kiegyenlítettem ezt, és úgy érzem, visszaadhatok neki valamit, mert megérdemelte a győzelmet. Nem terveztük el ezt, csak megtörtént.”

    Ennyivel volt előrébb Barrichello

    Schumacher tényleg a döntetlenre ment?

    Persze, szép és jó azt mondani, hogy az ötszörös világbajnok azt akarta, hogy mindketten nyerjenek, de naivitás lenne azt gondolni, hogy ezt egy pillanatig is kivitelezhetőnek tartotta az ezredmásodperces időmérés (a valóságban ráadásul ennél is pontosabb a mérés, csak nem írják ki) mellett. De akkor mi volt a terve? 

    Amennyiben tényleg el akarta volna engedni Barrichellót, vélhetően nem bízta volna 11 ezredmásodpercre a dolgot, hanem egyértelműen a fékbe lép, és maga elé engedi a brazilt. A legvalószínűbbnek ezért az tűnik, hogy – miként azt számtalanszor megtették már korábban –, Schumacher csak kéz a kézben akart célba érni a csapattársával, ám ahelyett, hogy ezúttal egymás mögött sorjáznak a célba, úgy gondolta, hogy még látványosabb lenne egymás mellett befutni.

    Persze, ez csak elmélet, és könnyen lehet, hogy egy utolsó pillanatban hozott döntéstől vezérelve mégis az elengedés volt a cél, ám a Ferrari német pilótájának azonnali reakciója és későbbi nyilatkozatai nem igazán támasztják alá ezt.

    A Ferrari végül összesen kilenc kettős győzelemnél állt meg abban az évben, hiszen a szezonzáró Japán Nagydíjat is megnyerték (Schumacher lett az első, Barrichello a második), amivel a Schumacher-Barrichello párosé lett a legtöbb kettős győzelem az F1 történetében.