back to top
2025. december 19. 23:25
Többi
    Kezdőlap Blog Oldal 1211

    Neuville nem szeretné, ha Tanak távozna 

    0

    Belgiumban és Görögországban is történtek kisebb-nagyobb viták Thierry Neuville és Ott Tanak között, azonban a belga versenyző nem szeretné, ha csapattársa eligazolna a Hyundaitól. 

    Hetek óta mindenki arról beszél, hogy Ott Tanak év végén otthagyja a Hyundai csapatát, amire jó ok lenne a Görögországban történt csapatutasítás is, mely a 2019-es világbajnok kárára történt. 

    “Szeretném, ha Ott maradna a csapatban és biztos vagyok benne, hogy maradni is fog a Hyundainál – mondta Thierry Neuville a Dirtfishnek. – Azt gondolom, hogy a csapat fejlesztése során nagyon jól tudunk együtt dolgozni. Nagyon rövid idő alatt sikerült idén előre vinnünk az egész csapatot. Egyedül azonban erre nem lett volna képes egyikünk sem, ő nagyon jól segített nekem, én pedig neki.” 

    Ott Tanak valószínűleg az M-Sport csapatához igazol, ha távozik a Hyundaitól, de már olyan pletykák is megjelentek, miszerint a Toyotánál folytatja, ugyanakkor az észt versenyző a visszavonuláson is gondolkozik.

    A 2019-es világbajnok 53 pont hátránnyal követi a második helyen Kalle Rovanperát az Új-Zéland Rally előtt, így a finn versenyzőnek elég lesz nyolc ponttal növelni előnyét, hogy megszerezze első vb címét. 

    Figyeld a Rallycafe.hu-t, mert az Új-Zéland Rally minden szakaszát követően írásban számolunk be a legfrissebb történésekről! 

    Tanak: El kell döntenem, hogy szeretném-e folytatni a versenyzést 

    0

    Ott Tanak Új-Zélandon váratlan bejelentést tett, elsősorban nem azon gondolkozik, hogy mely csapatba igazolna 2023-ra, hanem hogy szeretné-e folytatni karrierjét. 

    Ott Tanakkal kapcsolatban sok pletyka megjelent már miszerint elégedetlen a Hyundai autójával, és pont emiatt szívesen váltana csapatot 2023-ra, attól függetlenül, hogy érvényes szerződése van a koreai csapattal. 

    A 2019-es világbajnokot már összehozták az M-Sporttal és a Toyota csapatával is, azonban az észt versenyző egészen máson gondolkozik. 

    “Még nem döntöttem a jövőt illetően – mondta Ott Tanak a francia AutoHebdo magazinnak. – A kérdés azonban nem az, hogy melyik csapathoz igazolok, hanem hogy folytatom-e a versenyzést. Mivel senki sem sürget, ezért nem tudom, hogy erről mikor döntök. Látnom kell, hogy miként alakul a családi életem. Aztán meghozom a döntést, hogy maradok-e, vagy a családommal szeretnék foglalkozni.” 

     Figyeld a Rallycafe.hu-t, mert az Új-Zéland Rally minden szakaszát követően írásban számolunk be a legfrissebb történésekről! 

    Nem lesz ott a Kamaz a Dakaron

    0

    A Kamaz master Team közleményben tudatta, hogy a 2023-as Dakar Rallyn nem indul a csapat.

    Az orosz sportolók részvételét a Dakar Rallyn a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) Driver Commitment aláírásához kötik, amely elítéli az orosz különleges hadműveletet Ukrajnában. Véleményünk szerint ennek a dokumentumnak a tartalma politikai jellegű, és sérti a sportolók egyenlő feltételeinek elvét is. Lehetetlennek tartjuk, hogy ilyen feltételek mellett aláírjunk ilyen dokumentumokat és részt vegyünk a versenyeken. Döntésünk egyértelmű – mindig a szülőföldünkkel vagyunk, különösen, ha nehéz helyzetben van” – írja a csapat a közleményében.

    Az 1988-ban alapított csapat 1990-ben kezdett a Dakaron versenyezni. 1996-ban szerezték első győzelmüket és azóta összesen 18 alkalommal nyerték meg a Dakart, amivel egyeduralkodók a kamionok közt. A versenyzőik közül kiemelkedik Vlagyimir Csagin, ő nyolcszor állt a dobogó tetején. A Dakar sikerek mellett nyolc alkalommal diadalmaskodtak a Silk Way Rallyn is.

    Kamaz Silk Way
    foto: Silk Way Rally

    Evans egy éve nem nyert versenyt 

    0

    Elfyn Evans tavaly október 3-a óta a következő győzelméért harcol, azonban csupán második pozíciókig sikerül jutnia a walesi toyotásnak. 

    Elfyn Evans utoljára a tavalyi Finn Rallyn tudott nyerni, azóta pedig csupán második pozíciókat sikerül szereznie, az elmúlt 12 futamból hatszor. 

    A walesi versenyzőt azonban nem törte meg a nyeretlenség és továbbra is ugyanolyan elszántsággal dolgozik. 

    “Valóban egy éve nem sikerült nyerni – mondta Elfyn Evans a Dirtfishnek. – Nem titok, hogy az elmúlt egy év nem úgy sikerült, ahogy szerettük volna. Sokszor közel voltunk, kopogtunk az ajtón, de nem sikerült belépni a győzelem kapuján. Azonban a részemről semmi sem változott az elmúlt egy évben. Ha az elmúlt öt versenyen nem sikerült volna célba érni, akkor valószínűleg változott volna a hozzáállásunk. Azonban így továbbra is úgy megyek minden versenyre, hogy igyekszem a maximumot kihozni magamból. Minden versennyel egyre éhesebb leszek, amikor nem sikerül a dobogó legfelső fokára állni. Nem az jár a fejemben azonban, hogy nem nyerek, hanem hogy mindig a legjobb formámat nyújtsam.” 

    Evansnek ezen a hétvégén Új-Zélandon lesz lehetősége a győzelemért harcolni. 

    Figyeld a Rallycafe.hu-t, mert az Új-Zéland Rally minden szakaszát követően írásban számolunk be a legfrissebb történésekről!

    „Itt egy F1-es csapat, csinálj vele, azt, amit csak akarsz”

    0

    Dan Fallows, az Aston Martin technikai igazgatója teljesen új irányba akarja vinni az élmezőnybe vágyó silverstone-i istállót, amelynél meglepően jó és kreatív szakemberekkel találkozott, akikből úgy akarja kihozni a legtöbbet, hogy közben nem órákon át egy monitort bámulnak.

    Terjedelmes interjút közölt az Aston Martin F1-es csapata az istállóhoz az idén áprilisban csatlakozott Dan Fallows-zal. A szakember kilenc világbajnoki címben vállalt kulcsszerepet a Red Bullnál, ahonnan az aerodinamikai részleg vezetőjeként távozott 2021 nyarán. Új állomáshelyén a technikai igazgató szerepét tölti be, és hatalmas feladatot vett a nyakába, hiszen az Aston Martin célja, hogy öt éven belül a világbajnok címért harcoljon.

    Ehhez Lawrence Stroll, a csapatot birtokló konzorcium vezetője rengeteg pénzt és erőforrást bocsát a gárda rendelkezésére, amely új gyárat és szélcsatornát épít, illetve rohamosan növekszik. Ennek a folyamatnak része a toborzás is, amelynek keretein belül neves szakemberek csatlakoztak más csapatoktól a projekthez.

    Dan Fallows, Aston Martin
    Dan Fallows Fotó: Aston Martin F1

    Arról, hogy miért hagyta el a Red Bullt

    „Új kihívásra vágytam. Azok az időszakok adták vissza a legtöbbet a karrierem során, amelyekben új kihívás elé állítottak, és sikerült azt megugranom. Ugyanakkor nem csak az új kihívásról van szó, hanem arról is, hogy itt a lehetőség valami olyan részesének lenni, ami valami szerényebb dologból látványossá válik. Nagyon komolyak az ambíciók az Aston Martin F1-nél, Lawrence Strolltól kezdve az egész csapaton át. Elképesztően izgalmas, hogy nemcsak felkértek, hogy csatlakozzak ehhez az utazáshoz, de a kellő erőforrásokat is a rendelkezésemre bocsátották.”

    „Elképesztően izgalmas, amikor valaki ilyen szintű bizalmat fektet beléd, és lényegében azt mondja, hogy »Itt egy Forma-1-es csapat, formáld azzá, amivé akarod, szerezd meg az embereket, akiket akarsz, működtesd, ahogyan akarod, tedd sikeressé, és tedd le a névjegyed.« Azért vállaltam el ezt a kihívást, mert úgy éreztem, hogy a dolgokat lehetne másként csinált. Nem arról van szó, hogy a Red Bull vagy a Mercedes vagy a Ferrari útját kell követni, hanem arról, hogy előálljunk egy ezeknél jobb úttal, az Aston Martin útjával. Ha egyhelyben állsz és sikeres vagy, akkor ugyanazt fogod csinálni, ami egy kissé unalmassá válik.”

    Dan Fallows, Red Bull, 2015
    A Red Bullnál 2015-ben Fotó: Getty Images / Red Bull Content Pool

    Mit talált, amikor megérkezett az Aston Martinhoz?

    „Eddig ez egy elragadó utazás, és még csak néhány hónapja vagyok itt. A leginkább az lepett meg, hogy az Aston Martinnál továbbra is olyan érzés dolgozni, mint egy versenycsapatban, ahol mindenki támogatja a másikat. Amikor egy csapat mérete rövid idő alatt jelentősen megnő, esetlenné válhat, ahol az egyes részlegek nem kommunikálnak egymással. De a kommunikáció iránya itt nagyon egyszerű és világos. Most biztosítanunk kell, hogy ne veszítsük el ezt.”

    „Igazán lenyűgözött, hogy milyen magas minőséget képviselnek az itt dolgozó emberek. A mérnökök azon a szinten vannak, ahol lenniük kell, remek ötletekkel állnak elő és igazán kreatívak.  Ami még nem teljesen valósult meg, hogy legyen egy világos, egységes cél, és ez az, amit reményeim szerint én hozzátehetek. Ez arról szól, hogy azt tartsd szem előtt, hogy mit akarsz elérni a pályán, az autó tervezésének legelejétől fogva.”

    Miben hasonlít az új csapata a régire?

    „Az egyik legizgalmasabb része a Red Bullnál töltött utazásnak az volt, amikor a csapat Jaguarból Red Bullá formálódott. Egy kiscsapat, nagyon kis költségvetéssel hirtelen jelentősen nagyobb költségvetésből gazdálkodhatott, több forrás és nagyobb technikai tudás állt a rendelkezésére. Látni a csapatot növekedni és a növekedés, a siker részesének lenni, és közben hibázni, majd azokból tanulni, elképesztően izgalmas volt. Ami pedig jelenleg az Aston Martinnál történik, nagyon hasonló ahhoz, ami akkoriban a Red Bull-lal történt.”

    Mit tanult Adrian Newey-tól, a Red Bull tervezőzsenijétől?

    „Rengeteget tanultam Adriantól. Mind tudjuk, hogy mennyire tehetséges tervező, de amit nem értékelnek azok, akik nem dolgoztak vele, az az, hogy technikai szempontból mennyire szerény. Nem arrogáns, nincs problémája azzal, ha el kell engednie egy ötletet, ha valaki előáll a bizonyítékkal, hogy egy másik ötlet jobb. Soha nem szabad félni attól, hogy az ember irányt váltson, és másképp csináljon dolgokat. Ezt tanultam Adriantól.”

    Adrian Newey, Christian Horner, Max Verstappen, Red Bull, Magyar Nagydíj
    Adrian Newey (bal szélen) nagy hatással volt rá Fotó: Dan Mullan/Getty Images/Red Bull Content Pool

    Milyennek tartotta az Aston Martin idei autója, az AMR22-es versenyképességét, amikor először tüzetesebben szemügyre vehette a kocsit?

    „Amikor először láttam az AMR22-est, világos volt, hogy igencsak eltért a Red Bull filozófiájától. Mivel dolgoztam a Red Bull idei autóján a tervezés kezdeti szakaszában – nagyjából az aerodinamikai fejlesztés fele zajlott le, amikor távoztam –, elég jól értem, hogy mit csináltak, és miként közelítettek meg dolgokat.”

    „Odáig nem mennék, hogy ránéztem az AMR22-esre, és azt gondoltam, hogy nem lesz gyors, de azt igen, hogy kihívás lesz vele hasonló teljesítményt elérni, mint amit a Red Bull a saját autókoncepciójával el fog. Kíváncsian vártam, hogy lássam az AMR22 tervezése mögötti filozófiát, de mire megérkeztem, a csapat már arra a következtetésre jutott, hogy alternatív tervezési irányt kell kövessen.”

    Ennek az iránynak a részeként az Aston Martin Barcelonában egy B-autót, azaz egy teljesen más koncepciót alkalmazó modellt vetett be, amivel kapcsolatban olyan vádak is érték az istállót, hogy Fallows-t már azelőtt bevonták a munkába, hogy letöltötte volna a Red Bulltól való távozás után kötelezően előírt szabadságát.

    „Nem, egyáltalán nem dolgoztam rajta, mert már azelőtt megtervezték, hogy én megérkeztem. Abszolút megértem, hogy a csapat miért csinálta. A tervezés kezdetétől két koncepciót tartottak a tűzben, és már nagyon hamar úgy érezték, hogy a rossz irányba mentek. Ez a döntés pedig segített abban, hogy hamarabb felvegyem a tempót, mert többet tudok a Spanyol Nagydíjon bevezetett koncepcióról, mint a korábbiról.”

    Az Aston Martin a Magyar Nagydíjon a szabályok kiskapuját kihasználó hátsó szárnyat vetett be, ami a hétvégi Szingapúri Nagydíjon visszatérhet azok után, hogy Monzában nem használták.

    „A szingapúri pályának kedveznie kell ennek a szárnynak, ezért valószínű, hogy újra az autón lesz. Ez a fejlesztés már az én felügyeletem alatt érkezett, és kiváló példája a technikai részleg erejének és mélységének. Az Aston Martin F1-nél kivételesen kreatív emberek dolgoznak, az autó minden részén látom a találékonyságukat, ahogy különböző módokon próbálják a legtöbbet kihozni az új szabályokból. A hátsó szárny, amit Magyarországon vetettünk be, szintén az egyik ilyen.”

    Sebastian Vettel, Lance Stroll, Aston Martin, Magyar Nagydíj
    Az autó egyelőre nem tartozik az élmezőnybe, de Fallows szerint az irány jó Fotó: Aston Martin

    Miként jutnak eszébe új ötletek?

    „Általában éjjel háromkor jönnek, ami az őrületbe kergeti a feleségemet. Hirtelen felébredek az éjszaka közepén egy ötlettel. Furcsa, igazán furcsa. Olyan, mintha az agyad a háttérben dolgozná fel az információkat, miközben alszol. Imádom, és egyenesen azt szoktam csinálni, hogy egy problémával a fejemben jövök el a munkából, majd azt mondom magamnak, »Tessék, te jössz!«, és hagyom az agyamat dolgozni. Néha csalódást okoz, de alkalmanként belém hasít a felismerés, felébredek, és azt mondom, »Ó, igen, pontosan ezt kell tennem.” Annyira furcsa.”

    „Megérteni, hogy miként dolgoznak a legjobban az emberek, és hogyan állnak elő új ötletekkel, valójában igazán érdekes. Ez mindenkinél más. Valami miatt nálam az éjszaka közepén történik, egyeseknél séta vagy futás közben, de szinte soha nem akkor, amikor órákon át gondolkozol ugyanazon a problémán. Ezért térképezzük fel, hogy miként helyezhetjük előtérbe a nyílt tereket az új gyárban, mert soha nem akkor jutnak eszedbe a dolgok, amikor egyfolytában egy képernyőt bámulsz.”

    Már 2023-ra is készülnek az idei fej

    „A súlycsökkentés és az aerodinamikai teljesítmény növelésének érdekében viszünk néhány új elemet Szingapúrba. Azért tesszük, hogy gyorsabbá váljon az autó, de már a jövő évi kocsira is gondolunk. Fontos, hogy folyamatosan hozzunk új fejlesztéseket, és ne szalasszuk el a lehetőséget, hogy teszteljük azokat a pályán. Bízhat az ember akármennyire a szélcsatornájában vagy a CFD-eszközeiben, a valódi válaszokat a pálya adja meg. Ahhoz, hogy egyre jobban bízzunk abban, amit 2023-ra csinálunk, és az irányban, amerre tartunk, folyamatosan fejlesztéseket kell vinnünk a pályára. A versenyzők visszajelzései az idei változtatásokról jók voltak, és az autó teljesítményében is láttunk előrelépést, ami megmutatja, hogy a jó irányba tartunk.”

    Visszatért, de már ki is esett a WRC naptárból Új-Zéland 

    0

    Tíz év szünet után idén ismét WRC futamot rendeznek Új-Zélandon, azonban 2023-tól már ismét nem szerepel a naptárban. 

    2012 után tér vissza ezen a hétvégén Új-Zélandra a Rally Világbajnokság mezőnye, és bár a hírnek sokan örülnek, már azt is lehet tudni, hogy 2023-ban nem lesz a WRC naptár része a verseny. 

    A bejelentést a versenyszervezők tették meg, akik arra hivatkoztak, hogy sok ország szeretne WRC futamot rendezni, melyeknek “versenyképessége” nagyon jó, ezért 2-3 évente látják reálisnak az Új-Zéland Rally megtartását. 

    Az Új-Zéland Rallyt már 2020-ban megrendezték volna, azonban ezt végül a járvány kitörése nem tette lehetővé egészen az idei évig. 

    “Úgy gondoljuk, hogy az Új-Zéland Rallynak erős jövője lehet a WRC-ben – mondta Peter Johnston, a verseny elnöke. – A WRC-nek komoly hagyományai vannak Új-Zélandon és a mostani verseny iránti érdeklődés mutatja, hogy hazánkban is igen népszerű rendezvény. Ez a futam az első az országban, melyet hibrid meghajtású autókkal, fenntartható üzemanyaggal rendeznek, ami a motorsport új korszakát jelzi. Bízunk benne, hogy ezen a héten olyan erős rendezvényt tudunk tartani, hogy 2024-ben visszatudjunk térni a WRC naptárába.” 

    A WRC Promóter ügyvezető igazgatója, Jona Siebel elárulta, hogy már folynak a tárgyalások az Új-Zéland Rally partnereivel a jövővel kapcsolatban. 

    “A WRC teljes közössége várta, hogy visszatérjünk Új-Zélandra, mióta először 2020-ban bekerült a naptárba – mondta Siebel. – Két évvel a tervezett időpont után érkeztünk ide, de az elkötelezettség továbbra is töretlen. Peter Johnston, valamint a szponzorok támogatásával bízunk benne, hogy megtaláljuk a módját a folytatásnak. Ehhez egyértelmű szándék kell az Új-Zélandi kormánytól is, valamint a főszponzor Auckland Limitedtől is. A kenyai Szafari Rally, valamint a görög Acropolis rally visszatérése jó példája annak, hogy a WRC Promótere elkötelezetten szeretné visszahozni a nagy múltú WRC futamokat a naptárba.” 

    Figyeld a Rallycafe.hu-t, mert a verseny minden szakaszát követően írásban számolunk be a legfrissebb történésekről!

    Tanak a nyitó szakaszt, Rovanpera a shakedownt nyerte

    0

    Ott Tanak vezet az Új-Zéland Rally első, Auckland-i szakasza után Craig Breen és Thierry Neuville előtt, míg a shakedownt nyerő Kalle Rovanpera hatodik idővel kezdte a versenyt. 

    Magyar idő szerint szerda késő este rendezték az Új-Zéland Rally shakedown szakaszát egy 3.54 km-es pályán, melyen Kalle Rovanpera 1:27.7 perces eredménnyel volt a leggyorsabb. A finn vb éllovast Oliver Solberg és Thierry Neuville egyaránt 1 tizedmásodperc hátránnyal követte, míg Ott Tanak 2 tized hátránnyal lett a negyedik. 

    A murvás szakasz után a mezőny helyi idő szerint csütörtök este, magyar idő szerint csütörtök reggel Aucklandben egy városi szakasz következett, és az 1.8 km-es szakasz teljesítését a rajt előtt leesett eső is nehezítette. A leggyorsabb itt már Ott Tanak volt, aki 9 tizeddel előzte meg Craig Breent és 1.6 másodperccel Thierry Neuville-t. 

    Kalle Rovanpera kerekei sok helyen kiforogtak, így csupán a hatodik időt érte el. 

    A verseny érdemi része azonban csak magyar idő szerint csütörtök este kezdődik hat szakasszal és 158 km versenytávval, valamint a friss előrejelzés szerint sok esővel.

    Új-Zéland Rally, állás 1 szakasz után 
    1 #8 Ott Tanak / Martin Jarveoja (EST) Hyundai i20 N Rally1 1:45.8 
    2 #42 Craig Breen / Paul Nagle (IRL) Ford Puma Rally1 +0.9
    3 #11 Thierry Neuville / Martijn Wydaeghe (BEL) Hyundai i20 N Rally1 +1.6
    4 18 Takamoto Katsuta / Aaron Johnston (JPN / IRL) Toyota GR Yaris Rally1 +2.0
    5 #33 Elfyn Evans / Scott Martin (GBR) Toyota GR Yaris Rally1 +2.2
    6 #69 Kalle Rovanpera / Jonne Halttunen (FIN) Toyota GR Yaris Rally1 +2.6 
    7 #44 Gus Greensmith / Jonas Andersson (GBR / SWE) Ford Puma Rally1 +2.9
    8 #1 Sébastien Ogier / Benjamin Veillas (FRA) Toyota GR Yaris Rally1 +4.5
    9 #2 Oliver Solberg / Elliott Edmondson (SWE / GBR) Hyundai i20 N Rally1 +4.5
    10 #20 Hayden Paddon / John Kennard (NZL) Hyundai i20 N Rally2 +6.6 

    További eredmények

    Időterv (magyar idő szerint)
    2022. szeptember.28., szerda

    22:00 Shakedown 4.09 km Rovanpera 1:27.7

    2022. szeptember 29., csütörtök
    07:08 SS1 Pukekawa Auckland Domain 1.4 km Tanak 1:45.8 / 1. TANAK, 2. Breen, 3. Neuville

    21:33 SS2 Whaanga Coast 1 29.07 km
    23:11 SS3 Te Akau South 1 31.02 km

    2022. szeptember 30., péntek
    00:14 SS4 Te Akau North 1 18.2 km
    03:22 SS5 Whaanga Coast 2 29.07 km
    05:00 SS6 Te Akau South 2 31.02 km
    06:03 SS7 Te Akau North 2 18.2 km

    21:08 SS8 Kaipara Hills 1 15.83 km
    22:06 SS9 Puhoi 1 22.63 km
    23:14 SS10 Komokoriki 1 5.60 km

    2022. október 1., szombat
    03:08 SS11 Kaipara Hills 2 15.83 km
    04:06 SS12 Puhoi 2 22.63 km
    05:24 SS13 Komokoriki 2 5.60 km

    23:32 SS14 Whitford Forest – Te Maraunga Waiho 1 8.75 km

    2022. október 2., vasárnap
    01:08 SS15 Jacks Ridge 1 6.42 km
    02:38 SS16 Whitford Forest – Te Maraunga Waiho 2 8.75 km
    04:18 SS17 Jacks Ridge 2 [Power Stage] 6.42 km

    Figyeld a Rallycafe.hu-t, mert minden szakaszt követően írásban számolunk be a legfrissebb történésekről!

    Ezért nem akart senki Hamiltonnal dolgozni a McLarennél

    0

    A McLaren korábbi szerelője elárulta, miért harcolt mindenki azért a csapatban Lewis Hamilton Wokingba szerződésekor, hogy ne a fiatal brittel, hanem Fernando Alonsóval dolgozhasson.

    Sokan úgy emlékeznek Lewis Hamilton Forma-1-es bemutatkozására, mintha eleve elrendeltetett lett volna, hogy az akkor 22 esztendős újonc megszorongatja, és olykor le is győzi csapattársát, a kétszeres világbajnok Fernando Alonsót. Marc Priestley, a McLaren korábbi szerelője viszont teljesen másképp gondol vissza arra az időszakra, amikor eldőlt, hogy Hamilton a wokingiakkal mutatkozhat be az F1-ben.

    „Annyi embert hallottam már a semmiből felbukkanva azt mondani, hogy »Igen, én tudtam, hogy nagyszerű lesz, már akkor láttam«. Én ebből egy szót sem hiszek el” – mondta Priestley a PitStop podcastban arra a kérdésre, hogy mikor látszott először Hamiltonon, hogy később világbajnok lehet belőle.

    Persze, a fiatal versenyző már GP2-es bajnoki évében is megmutatta, hogy kivételes tehetség, de a Forma-1 egészen más terep. Azt pedig, hogy rögtön képes lesz felvenni a versenyt a Renault-tól friss kétszeres világbajnokként érkező Alonsóval, a McLarennél sem gondolták.

    Lewis Hamilton, Goodwood, 2011
    Hamiltonnak nem kellett sok, hogy rácáfoljon a csapattagokra Fotó: Daimler

    „Persze már korán lehetett tudni az első mclarenes évében [hogy kivételes pilóta], de újoncként csatlakozott hozzánk, a csapattársa pedig Fernando Alonso, egy világbajnok volt. És, amikor bejelentették, hogy ez lesz a pilótapárosunk, a csapatban a színfalak mögött mindenki azért harcolt, hogy Fernando autójához kerüljön, és senki nem akart Lewis-zal dolgozni. »Hiszen ő egy újonc, nem igaz? Ha jönni fognak a sikerek, azokat nem ő szállítja majd, hanem a világbajnok.« Mindannyian jó évet akartunk, mind világbajnoki címet akartunk nyerni, ahogy ők is, úgyhogy természetes, hogy nem Lewis, hanem a másik fickó autóján akartunk dolgozni” – árulta el Priestley, felfedve, hogy mennyire jelen van az istállón belüli csapatok közötti rivalizálás.

    „A versenymérnökök és a szerelők is civakodtak a színfalak mögött, a végén pedig a menedzsmentnek kellett közbelépni, hogy »rendben, te ezzel a fickóval fogsz dolgozni, te meg amazzal.« Ezután viszont nagyon gyorsan, négy-öt verseny után világossá vált, hogy Lewis van olyan jó, egyes napokon pedig jobb is, mint a jelenlegi világbajnok.”

    „Nem volt tapasztalata, de egyértelműen megvolt a tehetsége és a tempója, és elképesztő hajtóerő dolgozott benne, mivel már ő is úgy gondolta, hogy van olyan jó, mint az aktuális világbajnok. Ha azzal a fickóval mérnek össze, akit a legjobbnak tartanak a sportágban, és egyes napokon legyőzöd őt, akkor Lewis a fiatal, 22 éves fejével úgy gondolja, hogy »ezek szerint jobb vagyok, vagy legalább olyan jó vagyok, mint ő.«  Ezt látni lehetett, az ilyesmi pedig magabiztossá tesz. Nagyon gyorsan elkezdett versenyeket nyerni, és végül hajszállal csúszott le a bajnoki címről az első évében.”

    Lewis Hamilton, McLaren, Kanadai Nagydíj, 2007
    Kanadában szerezte az első F1-es győzelmét Fotó: Daimler

    Hamilton már harmadik közös versenyükön legyőzte Alonsót, a hatodik futamon, Kanadában pedig nyerni is tudott, majd Indianapolisban megismételte ugyanezt, immár közvetlenül a spanyol előtt. Alonso végül pontegyenlőséggel végzett mögötte a harmadik helyen az összetettben úgy, hogy Hamilton az utolsó előtti versenyen kiesett, a brazíliai szezonzárón pedig csak hetedik lett, miközben a kétszeres világbajnok mindkétszer dobogóra állt.

    Tanak reagált az őt érintő átigazolási hírekre 

    0

    Ott Tanak átigazolásával kapcsolatban már hetek óta megjelentek hírek, amire ezúttal már a 2019-es világbajnok is reagált. 

    Több pletyka is megjelent már, hogy Ott Tanak jövőre más csapatban, nagy valószínűséggel az M-Sportban folytatja karrierjét annak ellenére, hogy még élő szerződése van a Hyundai Motorsporttal. 

    Az üggyel kapcsolatban már Julien Moncet, a Hyundai Motorsport csapatigazgató-helyettese is beszélt, és elmondta, hogy az élőszerződés időtartamának felénél fel lehet bontani a megállapodást. 

    Ott Tanak pedig most a Betsafe blogjának adott interjút, melyben az átigazolásról beszélt. 

    “A versenyzői szerződések olyan dokumentumok, melyről két fél megállapodott – mondta Tanak. – Ezek tartalmát sohasem adják ki harmadik félnek, kivéve, ha annak megalapozott jogi oka van. Számomra az is érthetetlen, hogy miért jelentek meg ilyen pletykák.” 

    Tanak 2019-ben még a Toyotával lett világbajnok, majd 2020-tól szerződött a Hyundaihoz, ahol az idei a legerősebb szezonja eddig, hiszen csak ő maradt az egyetlen igazi riválisa Kalle Rovcanperának a vb címért folytatott csatában. 

    A vb következő versenyét a hétvégén rendezik Új-Zélandon, ahol 17 szakasz vár a versenyzőkre, melyek hossza 276.44 km lesz, amiből 158 km-t az első napon kell teljesíteni.     

    Érdemes lesz a Rallycafe.hu oldalt figyelni az esősnek ígérkező Auckland-i verseny alatt is, hiszen élőben számolunk be a világbajnoki címért folytatott csata alakulásáról. 

    Leállt a veséje és a tüdeje, le akarták vágni a lábát, de felépült az F1 egyik legbrutálisabb balesetéből (videó)

    0

    Nem sokon múlt, hogy az 1990-es Spanyol Nagydíj is a Forma-1 egyik fekete hétvégjeként vonuljon be a történelembe. A Jerezben rendezett viadal pénteki időmérő edzésén Martin Donnelly ugyanis a pálya leggyorsabb kanyarjában, 260 km/óra körüli tempónál bukott, és Lotusával orral a védőkorlátnak csapódott. A baleset utáni látvány alapján pedig nagyjából mindenki biztos volt benne, hogy meghalt.

    Az 1964-ben született Martin Donnelly az 1988-as nemzetközi Forma-3000-es sorozat bajnokaként, 1989-ben mutatkozott be a Forma-1-ben, de csak egy futamon állt rajthoz az Arrows színeiben. 1990-ben viszont már teljes idényt futhatott a Lotusszal. Azaz, csak futhatott volna, a szezon 14 versenyén, a spanyolországi Jerezben ugyanis óriásit bukott a pénteki időmérőn. A baleset véget vetett a Damon Hill, Johnny Herbert, Mark Blundell fémjelezte feltörekvő brit generációba tartozó pilóta éppen, hogy beinduló karrierjének, de már annak is örülhetett, hogy egyáltalán életben maradt.

    Mint utólag kiderült, a balesetet a felfüggesztés hibája okozta. A bukásról Donnelly részletesen mesélt a Beyond the Grid podcastnak a történtek 32. évfordulóján megjelent epizódjában, és elmondta, hacsak néhány századmásodperccel később következik be a hiba, már a következő, lassabb, és jókora bukótérrel határolt kanyarban csúszik ki, és vélhetően néhány zúzódással megússza az esést.

    Ehelyett viszont 200 km/óra fölött, 42 G-vel csapódott a korlátnak, amitől a Lotus eleje gyakorlatilag szétrobbant, Donnelly pedig az ülésével együtt kirepült, és jó néhány méterrel arrébb, az aszfalton, az oldalán fekve állt meg.

    A baleset utáni pillanatokban készült felvételek ITT láthatóak.

    A vele interjút készítő Tom Clarksonnak a most 58 esztendős expilóta elárulta, hogy barátja, a Snettertonban kávézót üzemeltető Ed Devlin, valamint Devlin felesége és az akkor éppen az EuroBrun Racingnek vezető, már az aznap reggeli előkvalifikáción elvérző, Devlinnel szintén baráti viszonyban levő Roberto Moreno pont abból a kanyarból figyelték az időmérőt, amelyikben a baleset történt. „Ed megpróbált bemászni a kerítésen, Robertónak kellet leszednie onnan, miközben ő kiabálta, hogy »Hagyj békén, hagyj békén!«” – idézte fel a történteket, amit természetesen ő is csak mások elmondásából tudott meg, ugyanis a legutolsó emléke arról a hétvégéről az, hogy csütörtökön megérkezett a jerezi pályára…

    Ez maradt az autóból

    A Donnelly mögött érkező pilóták közül elsőként a Minardit vezető Pierluigi Martini ért a helyszínre, és leparkolta az autóját, hogy azzal is védje a földön heverő, súlyosan megsérült britet.

    „A menyasszonyommal közölték, hogy rendben vagyok, csak két lábam tört el, és Robertónak is ugyanezt mondták, ő viszont azt válaszolta, hogy »ez lehetetlen, a fickó halott«. Sokan nem tudták, hogy mi van velem. Jó barátunk, Mark Gallagher is eljött a kórházba, hogy jelentsen az állapotomról a többi újságírónak. Ayrton [Senna] is eljött az intenzívre, és azt mondta Marknak, hogy »ha Donelly-nak szüksége van bármire, repülőre a hazaúthoz, anyagi segítségre, akkor csak szóljatok.«” – mesélte a Beyond the Grid podcastban Donnelly, aki egyébként csütörtökön maga tanácsolta barátainak, hogy majd abból a kanyarból nézzék az időmérőt, mert onnan a pálya jelentős részét belátni.

    „Igen, abban a kanyarban álltam, és végig követtem őt. Elképesztő volt, mert láttam, hogy jön, és a hurkon keresztül követtem őt. Láttam, ahogy kigyorsít a lassú kanyarból, majd felfelé váltogat, és padlógázzal jön felénk. Aztán láttam, hogy nem kanyarodik be, és a motor sem halkul. Pilótaként én is szinte vele együtt vezettem a szemeimmel. Láttam, hogy nem fordult el, és teljes gázzal jön. Abban a pillanatban, amikor nem fordult be, elakadt a lélegzetem, mert tudtam, hogy mi következik” – idézte fel a történteket Moreno.

    „Láttam a robbanást, autódarabok repkedtek mindenütt. Aztán láttam, ahogy a földön fekszik, és becsuktam a szemem, mert azt gondoltam, hogy meghalt. Ezért nem akartam, hogy Ed átmásszon a kerítésen. Tudtam, hogy jó barátja, ezért meggyőztem, hogy ne tegye. Elfordultam, mert azt hittem, hogy ennyi volt. El kellett mennem onnan.”

    Donnelly kormánya és sisakja

    Háromszor állt meg a szíve

    Donnelly-nek darabokra tört a combcsontja, a lábszára, a lábfeje kicsavarodott, beszakadt a dobhártyája, valamint belső sérüléseket és agyrázkódást szenvedett, illetve a kulccsontja is eltörött. És még az a csoda, hogy „csak” ennyi sérülést szerzett, hiszen a kezeivel összehajtogatta a kormányt. Mindemellett pedig valóban közel állt hozzá, hogy ne élje túl a balesetet.

    „A szívem kétszer állt meg a kórházban a műtőasztalon, kétszer hoztak vissza az életbe. Azaz, tulajdonképpen háromszor, mert az aszfalton fekve is leállt a légzésem, mert lenyeltem a nyelvem. A baleset és aközött, hogy odaértek hozzám, tizenegy és fél perc telt el. Azt mondják, hogy az agyamra hatással volt az oxigénhiányos állapot. Szerintem a feleségem egyetértene ezzel” – mondta viccesen a Beyond the Gridben.

    Sid Watkins professzor, a Forma-1 korábbi állandó orvosa ledugott egy csövet az orrán, hogy stabilizálja a légzését, majd a pálya orvosi központjába, onnan pedig egy sevillai kórházba szállították.

    „Elég súlyosak voltak a sérüléseim. A belső szerveid egy ilyen becsapódásnál nem maradnak egy helyben, hiszen hat rájuk a tehetetlenség. 42 G-s erővel csapódtam be, Sid Watkins pedig tapasztalatból tudta, hogy a szerveim sokkot kaptak, és nem működnek. Ezért fontos volt, hogy Sevillából visszaszállítsanak Londonba, a Királyi Kórházba, ahol ő dolgozott. Kedden este értem vissza, és ahogy megjósolta, szerdán a veséim és a tüdőm elkezdett leállni. Hét hétig voltam lélegeztetőgépen, naponta három órán át kaptam vesedialízist, az anyukámnak pedig [Sid Watkins] azt mondta, hogy bármikor meghalhatok, úgyhogy elment a kórházi papért, aki feladta az utolsó kenetet.”

    Donnelly itt még gurult az aszfalton. A bal lábán azonnal látszott, hogy komolyak a sérülései.

    Majdnem levágták a lábát

    Mielőtt Angliába szállították, a Lotus versenyzőjének kis híján levágták a lábát Sevillában. Egyedül Sid Watkins-nak és a tolmács szerepét betöltő fiúnak köszönhette, hogy végül nem így történt.

    „Sevillában nagyon-nagyon közel kerültem az amputációhoz. Amikor eljöttünk a pályáról, Sid magával hozott egy fiatal srácot, aki beszélt spanyolul és angolul. A sevillai kórházban úgy kezeltek, mintha az ő betegük lennék, mert az ő kórházukban vagyok. Sid viszont azt mondta, hogy »nem, ő az én betegem.« Ez a fiatal srác pedig, Isten áldja, fordított angolról spanyolra és vissza. Az orvosok pedig annyira vitatkoztak, hogy már egymással üvöltöztek. Ez a srác pedig lefordította Sidnek, hogy az orvosok szerint le kell vágni a lábamat, mert olyan sok vért veszítek, mire Sid levette az övét, és szorosan a lábam köré kötötte, hogy elállítsa a vérzést. Ha fél órával később jöttek volna, már nem lenne lábam.”

    Végül a lába és ő is megmenekült, a formaautó-versenyzés világába azonban már soha nem tudott visszatérni, mert nem hajlott rendesen a bal lába, ami valamivel rövidebb is lett a jobbnál. Mivel semmire nem emlékezett a történtekből, nem volt benne félelem, amikor később formaautót tesztelt, de rá kellett jönnie, hogy a közelébe sem tud kerülni a korábbi szintjének. Pedig az 1976-os balesete után Niki Laudát kezelő Willi Dungel ausztriai klinikájára is elment. „Azt gondoltam, hogy ha Nikit hat hét alatt rendbe hozták, akkor két hónap alatt engem is rendbe fognak. Nem fogtam fel, hogy mennyire rossz állapotban van a bal lábam. Szeptembertől februárig ugyanabban a pozícióban feküdtem az ágyban, mert rögzítők voltak a lábamon.”

    Hiába járt több mint három hónapon át napi nyolc órában fizioterápiára és hidroterápiára, miközben további műtéteket hajtottak végre rajta. Olyannyira bízott benne, hogy újra versenyezhet, hogy a Lotus tagjaként továbbra is eljárt versenyekre és barátságban maradt a többi brit pilótával, 1993-ban pedig a Jordan-istálló autóját is tesztelhette Silverstone-ban. A Chelsea futballistáit is kezelő orvos azonban végül közölte vele, hogy nem tudnak ennél többet tenni. „Ekkor volt egyedül, hogy összetörtem és zokogni kezdtem” – vallotta be a podcastban.

    Már az is csoda, hogy életben maradt

    Senna is aggódott érte

    Noha később sportautókkal újra versenyezni kezdett és nyert is, a lába a mai napig gondot okoz neki, és nemcsak azért, mert 2019-ben motorozás közben ismét eltörte. „Azt mondta az orvosom, hogy ha újra eltöröm azt a lábamat, harmadik alkalom már nem lesz, mert több csont van valahol Európában egy pályán, mint a lábamban. Ha elesel és újra eltöröd, akkor ennyi volt.”

    A mai napig sántít, mert az idegi sérülései miatt a lábujjai a lábfeje alá hajlottak, ezért a sarkán jár, térdtől lefelé pedig semmit nem érez, és az izmait sem tudja azon a részen kontrollálni, amely ráadásul folyamatosan sorvad el. Emiatt az évek során egyre több csont bukkan a felszínre, amit folyamatosan el kell távolítani.

    Mint mondja, nem volt könnyű elengednie a Forma-1-et, hiszen az egész életét erre tette fel, és még az egyetemet is abbahagyta miatta. De aztán szépen lassan elengedte, mondván van pénze, van családja, és életben maradt, ennél többet pedig nem kívánhat. A végső lökést azonban jó barátja halála adta meg. „Ayrton [Senna] 1994. május. 1-i halála volt az utolsó szög a koporsóba” – vallotta be.

    Sennával még a Forma-3-as évek során alakult ki köztük baráti viszony, de azért nem voltak szoros barátságban. Ennek ellenére a McLaren versenyzője – mint többször pályafutása során, többek között a számára is végzetes imolai hétvégén Roland Ratzenberger baleseténél –, most is a helyszínre sietett.

    „Ayrton eljött a baleset helyszínére, ott volt a professzor és az orvosok mellett, mialatt velem foglalkoztak. Ez az elképesztő számomra. Ayrton végignézte az egészet, első kézből látta, fogta a sisakomat, és talán egy éppen meghalni készülő embert látott. Látta az összes tűt, fecskendőt, és végignézte a tracheotómiát, majd visszament a garázsba, felvette a sisakját, lecsukta a rostélyt, és tíz perccel az edzés vége előtt megfutotta a valaha teljesített leggyorsabb kört Jerezben” – idézte fel később az esetet Donnelly.

    A kör során Senna ráadásul padlógázon állva meg is csúsztatta az autóját abban a kanyarban, ahol Donnelly nem sokkal korábban majdnem meghalt. „Hogy kapcsolod ki az érzelmeidet azok után, amit az imént láttál, és végzel ilyen munkát? Erre csak nagyon különleges ember képes.”

    Mint kiderült, már a pénteki köre is elég lett volna a pole-ra, de szombaton még ennél is gyorsabbat ment, amivel begyűjtötte pályafutása 50. rajtelsőségét. A sors furcsasága, hogy öt évvel korábban az elsőt pont egy Lotusban szerezte.