back to top
2025. december 19. 22:09
Többi
    Kezdőlap Blog Oldal 1212

    Új-Zéland Rally 2022 – Minden, amit tudni érdemes 

    0

    A Rally Világbajnokság idei 11. futama, az Új-Zéland Rally következik hétvégén. A verseny 1977-ben szerepelt először a vb naptárban, idén azonban 10 év szünet után térnek vissza a legjobb versenyzők a kiwik földjére. 

    A méltán híres és legendás Új-Zéland Rallyt 2012 után tartják meg ismét WRC futamként, akkor Sébastien Loeb szerezte meg a győzelmet Citroen DS3 WRC-vel, csapattársa, Mikko Hirvonen és a fordos Petter Solberg előtt. 

    Fotó: Toyota Gazoo Racing

    Az idei mezőnyből csupán hárman rendelkeznek tapasztalattal a szigetország futamáról, Sébastien Ogier, aki 2010-ben csupán egy megforgás miatt nem Új-Zélandon szerezte meg első győzelmét és lett második Jari-Matti Latvala mögött, Thierry Neuville 2012-ben az ötödik helyen zárt, valamint Ott Tanak, aki 2012-ben éppen az ötödik helyről esett ki. 

     

     

    Tanak
    Fotó: Hyundai Motorsport

     

    Az idei versenyen mindenki Kalle Rovanpera és Ott Tanak csatájára lesz leginkább kíváncsi, valamint, hogy a finn versenyző vb címmel ünnepelhet-e 22. születésnapjának másnapján, vasárnap. Rovanperának ehhez csupán nyolc ponttal kell növelnie előnyét a hétvégén. 

    Az Új-Zéland Rally történelme 

    Fotó: Toyota Gazoo Racing

    A kiwik földjének versenye 1977-ben szerepelt először a vb naptárban, 2001-ben pedig elsősorban fantasztikus pályái miatt az Év Versenye címet is kiérdemelte. 1969-ben rendezték a legelső Új-Zéland Rallyt akkor még Taupoban, majd 1971-ben Aucklandbe költöztették, onnan pedig csak 2006 és 2008 között költözött el, Hamiltonba. 

     

     

    A versenyt már 2020-ban szerették volna WRC futamként megrendezni, azonban ez lehetetlen volt a kitörő világjárvány miatt. 

    Az erdei, valamint a tengerparton futó szakaszokat sokan a világ legjobb pályáinak tartják, mivel gyors és sima utakon rendezik, a kanyarokat pedig némi dölésszög teszi igazán élvezetessé a versenyzők számára. 

    Fotó: Toyota Gazoo Racing

    A versenyen alakult ki a vb történetének második legszorosabb befutója, amikor 2007-ben csupán 3 tizedmásodperc (!) döntött Marcus Grönholm javára Sébastien Loebbel szemben. A legszorosabb eredmény 2011-ben született, amikor a Jordán Rallyn mindössze 2 tizedmásodperccel (!) nyert Sébastien Ogier Jari-Matti Latvala előtt. 

    Új-Zélandon összesen 20 versenyző tudott eddig nyerni, a legtöbb győzelmet Marcus Grönholm szerezte meg, öt sikerrel (2000, 2002, 2003, 2006, 2007). A kétszeres rally világbajnokot egy másik kétszeres bajnok, Carlos Sainz követ négy győzelemmel (1990, 1991, 1992, 1998). 

    Az idei gyári WRC mezőnyből még senki sem tudott nyerni, azonban a WRC2-ben induló Hayden Paddon Sébastien Loebhöz és Colin McRae-hez hasonlóan három sikerrel büszkélkedhet, azonban amíg Loeb és McRae WRC mezőnyben tudott nyerni, addig Paddon mindannyiszor az Új-Zélandi Rally Bajnokság futamát nyerte.  

    Útvonal 

    Fotó: Toyota Gazoo Racing

    2022-ben 17 szakasz vár a versenyzőkre, melyek teljes hossza 276.44 km. A táv döntő részét pénteken teljesíti a mezőny, hét szakasz alatt 157.98 km, míg szombaton hat szakasz alatt 88.12 km, vasárnap pedig négy szakasz alatt 30.34 km. 

    Időterv (magyar idő szerint)
    2022. szeptember.28., szerda

    22:00 Shakedown 4.09 km

    2022. szeptember 29., csütörtök
    07:08 SS1 Pukekawa Auckland Domain 1.4 km

    21:33 SS2 Whaanga Coast 1 29.07 km
    23:11 SS3 Te Akau South 1 31.02 km

    2022. szeptember 30., péntek
    00:14 SS4 Te Akau North 1 18.2 km
    03:22 SS5 Whaanga Coast 2 29.07 km
    05:00 SS6 Te Akau South 2 31.02 km
    06:03 SS7 Te Akau North 2 18.2 km

    21:08 SS8 Kaipara Hills 1 15.83 km
    22:06 SS9 Puhoi 1 22.63 km
    23:14 SS10 Komokoriki 1 5.60 km

    2022. október 1., szombat
    03:08 SS11 Kaipara Hills 2 15.83 km
    04:06 SS12 Puhoi 2 22.63 km
    05:24 SS13 Komokoriki 2 5.60 km

    23:32 SS14 Whitford Forest – Te Maraunga Waiho 1 8.75 km

    2022. október 2., vasárnap
    01:08 SS15 Jacks Ridge 1 6.42 km
    02:38 SS16 Whitford Forest – Te Maraunga Waiho 2 8.75 km
    04:18 SS17 Jacks Ridge 2 [Power Stage] 6.42 km

    Fotó: Hyundai Motorsport

    Időjárás
    A metservice.com oldal előrejelzése szerint pénteken délután öt óráig nem várható csapadék, és maximum 20 fok várható. Szombaton komoly eső várható és 17 fokig melegszik csak a levegő, míg vasárnap pedig főként délelőtt záporok fordulhatnak elő ismét 20 fokos hőmérséklet mellett.

    Közvetítések 
    Magyar idő szerint csütörtök reggeltől minden szakaszt követően írásban számolunk be a legfrissebb történésekről!

    Azonban ezúttal sem maradhat el a képes közvetítés, amiket az alábbi linkeken lehet követni 

    WRC+ minden szakaszról élő közvetítés (fizetős)

    Rövid összefoglaló videók jelennek meg a WRC, valamint a Dirtfish youtube csatornáján. 

    Latvala elmondta, miért az Új-Zélandi pályák a világ legjobbjai 

    0

    Sokan a finn pályákat említik, mint a világ legjobb rally szakaszai, azonban Jari-Matti Latvala szerint Új-Zéland pályái a legjobbak versenyzői szempontból. 

    A rallysportért rajongók és abban dolgozók közül sokan a finn pályákat gondolják a világ legjobb szakaszainak gyorsaságuk és ugratóik miatt. 

    Fotó: Toyota Gazoo Racing

    Jari-Matti Latvala azonban ezt cáfolja. 

    Fotó: Toyota Gazoo Racing

    “Versenyzői szempontból Új-Zéland szakaszait gondolom a legjobbaknak – mondta a Toyota Gazoo Racing csapatfőnöke. – Szerintem Finnországban a legjobb a hangulat egy versenyen, azonban Új-Zélandon vannak a legjobb pályák. Ami igazán különlegessé teszi a pályákat, az a kanyarok dölésszöge, ami nagyobb tempót enged a kanyarokban. A pályák általában gyorsak és nagyon simák. Nincsenek olyan ugratók, mint Finnországban, de mégis nagyon élvezetesek a pályák.” 

    Fotó: Toyota Gazoo Racing

    Az Új-Zéland Rallyn 17 szakasz vár a versenyzőkre, melyek hossza 276.44 km lesz, amiből 158 km-t az első napon kell teljesíteni.     

    Érdemes lesz a Rallycafe.hu oldalt figyelni az esősnek ígérkező Auckland-i verseny alatt is, hiszen élőben számolunk be a világbajnoki címért folytatott csata alakulásáról. 

    Hamilton hamarosan visszavonult volna, ha tavaly és az idén is nyer

    0

    A Mercedes hétszeres világbajnoka úgy véli, teljesen más helyzetet teremtett volna, ha a tavaly és az idén is világbajnok lesz.

    Lewis Hamilton drukkerei nyilvánvalóan csalódottak voltak a tavalyi Abu-dzabi Nagydíj után, hiszen kedvencük Michael Masi, az FIA azóta menesztett versenyigazgatójának szabályokkal ellentmondó döntése miatt nem lett nyolcszoros világbajnok. Majd nyilvánvalóan csalódottak az idén is, amiért a Mercedes nem jól alkalmazkodott az új szabályokhoz, és Hamilton nemhogy vb-címet, de könnyen lehet, hogy futamot sem fog nyerni 2022-ben.

    Azonban az Abu Dzabi után a visszavonulással is kacérkodó hétszeres világbajnok RACER-nek adott nyilatkozata alapján örülniük is van miért, Hamilton ugyanis elárulta, a tavalyi kudarc és az idei év küszködése nagy valószínűséggel meghosszabbítja az F1-es karrierjét.

    „Egyértelműen [benne van, hogy így lesz], mert egy évnél több időbe fog telni [újra nyerni]. Szerintem, ha nyertünk volna tavaly, és az idén is nyernénk, más lenne az élet, és az ember más utat járna. Imádom, hogy egy keményebb időszakon megyünk keresztül és túl kell esnünk ezeken a nehézségeken. Azt mondanám, hogy ez bátorított arra, hogy tovább maradjak. Fittnek érzem magam és módokat találok arra, hogy fizikálisan jobban legyek. A mentális kihívás folyamatosan jelen van, és ez mindig is így lesz, mert így megy ez nálunk, sportolóknál, mert mind a határon élünk. Szeretném azt gondolni, hogy továbbra is megérdemlek itt egy helyet, és még sok dolgom van.”

    „Hogy őszinte legyek, ha minden nap könnyű lenne, és minden simán menne, az nem lenne kihívás. Imádom a kihívást, hogy mindenkivel együtt dolgozhatok, és az emberek kihívások elé állítanak, és én is ezt teszem velük. Elismerjük, hogy az idén nem végeztünk nagyszerű munkát, de ez nem jelenti azt, hogy a jövőben se végezhetnénk. A múltban is megtettük.”

    Lewis Hamilton, Mercedes, Belga Nagydíj
    Az idei évben elkerülik a Mercedest a sikerek Fotó: LAT Images

    Persze, Hamilton örülne neki, ha nem lennének ennyire nagy különbséget az egyes autók és csapatok között, de nem is tépelődik ezen.

    „Hogy fáj-e [hogy az idén nem nyerünk]? Nem mondanám azt, hogy fáj, de mind tudjuk, hogy milyen lehetne. Szeretnénk mi is harcban lenni, és azt kívánom, bárcsak minden autó sokkal közelebb lenne teljesítményben, és mindannyian sokkal többek harcolhatnánk az élmezőnyben. Azt kívánom, bárcsak tizedek választanának el mindannyiunkat, de a mi sportágunk nem ilyen. Úgyhogy nem aggódom ezen, mert jelen pillanatban nincs erre ráhatásom. Csak arra fókuszálok, amire van, ami pedig az, hogy megpróbáljunk jobb munkát végezni a rendelkezésre álló eszközökkel.”

    „Ami miatt viszont aggódom, és ami ébren tart éjjel, hogy mit mulasztottam el? Kivel kell beszélnem a pályán, hogyan támogathatom Bonót (Peter Bonnington, Hamilton versenymérnöke – a szerk.), hogyan segíthetek Marcusnak (Marcus Dudley, Hamilton teljesítménymérnöke) és Shovnak (Andrew Shovlin, vezető versenymérnök). Az aerodinamikai részlegen hogyan támogathatom őket, hogy jobb döntéseket hozhassanak a jövő évi autóval? Amikor megrongálom az autót, az pénzt vesz el a költségvetésből, én pedig úgy vagyok vele, »Istenem! Ne csináld ezt!« Remélem, hogy amikor jövő februárban visszatérünk, és az autó először pályára gurul, azt fogja csinálni, amit remélünk tőle.”

    Hamilton jelenlegi szerződése a 2023-as szezon végéig szól, de ez alapján igencsak valószínűnek tűnik, hogy a következő idény után is láthatjuk majd őt a mezőnyben.

    Ogier: Nincs még egy olyan versenyző, mint Rovanpera 

    0

    A nyolcszoros rally világbajnok, Sébastien Ogier dicsérte csapattársát, Kalle Rovanperát, aki szerinte egyedülálló tehetség a rallysportban. 

    Kalle Rovanpera 2020-ra WRC2-es világbajnokként igazolt a Toyota Gazoo Racinghez, ahol már rögtön második versenyén, Svédországban dobogóra állt Sébastien Ogier-t megelőzve, így a legfiatalabb versenyző lett 19 évesen, aki dobogóra tudott állni a WRC történelmében. 

    Tavaly már a második helyet szerezte meg a finn Arctic Rallyn, majd Észtországban a legfiatalabb futamgyőztessé lépett elő, amit a belga Ypres Rallyn egy harmadik hely, majd Görögországban újabb győzelem követett. 

    Rovanpera idén elképesztő formát mutatott, az első nyolc versenyen öt győzelmet szerzett. Az utolsó két futamon, Belgiumban és Görögországban ugyan nem sikerült jól a versenye, azonban 53 pontos előnyével már az Új-Zéland Rallyn megszerezheti első vb címét. Ráadásul vasárnap ünnepli 22. születésnapját. 

    Fiatal csapattársát most a nyolcszoros rally világbajnok, Sébastien Ogier is dicsérte. 

    “Kalle rendkívül tehetséges versenyző – mondta Ogier az új-zélandi Spark Sportnak. – Nincs olyan versenyző, aki ilyen korán kezdett volna versenyezni. Már az első WRC szezonjában megmutatta képességeit és gyorsaságát a WRC legerősebb kategóriájában. Fiatal, de nagyon érett versenyző. Idén elképesztő formában versenyzett, és bár az utolsó két versenye nem sikerült jól, ez hozzátartozik ehhez a sporthoz. Hatalmas előnye birtokában pedig először Új-Zélandon nyílik számára komoly esély, hogy megszerezze a vb címet, amit nagyon kiérdemelt.” 

    A WRC történetének legfiatalabb világbajnoka jelenleg Colin McRae, aki 27 évesen tudott a csúcsra érni 1995-ben. Ezt a rekordot öt évvel döntheti meg születésnapja után egyetlen nappal Kalle Rovanpera. 

    “Kalle előtt nagyon fényes jövő áll. 22 évesen lehet világbajnok, és még sok más rekordot képes lehet megdönteni, ha ő is ezt szeretné.” 

    Az Új-Zéland Rallyn 17 szakasz vár a versenyzőkre, melyek hossza 276.44 km lesz, amiből 158 km-t az első napon kell teljesíteni.     

    Érdemes lesz a Rallycafe.hu oldalt figyelni az esősnek ígérkező Auckland-i verseny alatt is, hiszen élőben számolunk be a világbajnoki címért folytatott csata alakulásáról. 

    Sztárokban és magyar indulókban nem lesz hiány – Rally Legend 2022 Nevezési lista

    0

    Megjelent a Rally Legend nevezési listája, mely még névsorrendben tartalmazza a nevező párosokat. A listában számos sztár és magyar versenyző neve tűnik fel. A jubileumi, 20. rendezvényt október 13-16. között rendezik.

    A nevező magyar versenyzők
    Boroznaki Tibor / Kiss András Lada 2101
    Bujdos Miklós / Nyírfás Yulianna Skoda Fabia R5
    Dudás István Márton / Herczeg Tamás Lada 2101
    Köbli Károly / Szilágyi Mihály Skoda Felicia Kit Car
    Merencsics Árpád / Kondella-Fülep Edina Lada VFTS
    Nagy Tamás / Tóth Sándor BMW E46 M3
    Schubert István / Schmidt Tamás Ford Fiesta R5
    Tóth Attila / Tóth István Lada VFTS

    Előnevezési lista

    Teljesen új pletyka jelent meg a WRC-ben, az érintettek cáfolnak 

    0

    A Rally Világbajnokság új naptárával kapcsolatban már nagyon sok pletyka jelent meg, legújabban a Szafari Rallyval kapcsolatban, miszerint jövőre kikerülne a naptárból. 

    Az olasz Rallyssimo.it oldal írta meg azt az információt, mely szerint az új kenyai elnök, William Ruto a Szafari Rally ellen van, szerinte a 2021-es verseny csupán gazdag emberek szórakozása, valamint idő és közpénzek elherdálása volt. 

    A hír megjelenése után Kenyában azonnal álhírnek nyilvánították a kenyai elnök kijelentését. 

    Az olasz oldal hírét látták a versenyszervezők is, akik szintén álhírnek nevezték az információt. 

    A Szafari Rally jelenleg 2026-ig szóló szerződéssel rendelkezik. 

    A WRC Promótere, Simon Larkin korábban kijelentette, hogy a jövő évi 14 futamból hat lesz Európán kívül, köztük Mexikó, Kenya, Új-Zéland, Japán, továbbá Szaúd-Arábia és Chile belépése is valószínű. 

    A WRC 2023-as naptára októberben kerül nyilvánosságra. 

    A Rallynotiocia.com oldal korábbi információja szeriunt a következő lenne a naptár

    2023. Január 19-22. Monte-Carlo
    2023. Február 9-12. Svédország
    Március Mexikó
    Április Horvátország, Chile
    Május Portugália
    Június Szardínia, Kenya
    Július-Augusztus Észtország, Finnország, Új-Zéland
    Szeptember Görögország
    Október Japán
    Ismeretlen időpontban Szaúd-Arábia

    Amikor Räikkönen és barátai szétvertek egy luxuslakosztályt

    0

    Mielőtt kétgyermekes családapa vált belőle, aki fiát támogatva gokartversenyekre jár, volt, hogy rendőröket lerázva száguldott a McLaren privát tesztjére, vagy éppen ötcsillagos melbourne-i hotel luxuslakosztályát döntötte romba haverjaival Kimi Räikkönen.

    Marc Priestley, a McLaren F1-es csapatának korábbi szerelője nemrég a PitStop podcast vendégeként a wokingiaknál 2002 és 2006 között versenyző Kimi Räikkönenről is anekdotázott egy kicsit, felelevenítve, hogy miként viccelte meg a finnt annak utolsó mclarenes versenyén, és Räikkönen hogyan állt rajta bosszút egy hajvágóval nem sokkal később.

    Az F1-ben töltött ideje során csak „Elvisnek” becézett szerelő a beszélgetés alatt utalt rá, hogy jó néhány olyan sztorija van az akkoriban még a versenyek között féktelenül bulizó Jégemberről, amit soha nem oszthat meg a nyilvánossággal. De van, amit megosztott – ezekből a történetekből kiindulva elképzelni sem tudjuk, hogy mik lehetnek azok, amiket nem mondhat el –, méghozzá a néhány évvel korábban megjelent, „The Mechanic” című könyvében.

    Most ebből idézünk fel két olyan sztorit, amiről akár nyugodt szívvel gondolhatnánk, hogy azok is a „soha nem beszélek róluk senkinek” kategóriába tartoznak, de mégsem.

    Räikkönen fogta magát, és lerázta a rendőröket

    Az egyik történet egy franciaországi privát tesztre kalauzol el minket, amelyen Räikkönennnek is jelenése volt, csakhogy természetesen nem ért oda időben.

    „Imádtam a versenycsapat tagjának lenni, noha egy teszten dolgozni olykor sokkal szórakoztatóbb tudott lenni, mint egy nagydíjhétvégén szolgálatot teljesíteni. Például sokkal kisebb nyomás volt rajtunk, hogy jól viselkedjünk. Nem volt ott egy csomó riporter, ahogy paparazzi sem, a legfontosabb pedig, hogy Ron [Dennis, a McLaren csapatfőnöke] is gyakran hiányzott, úgyhogy a pilóták és mi is nyugodtabbak voltunk” – jellemezte Priestley a tesztek légkörét a könyvében.

    „Főleg az egyik teszten. Kimi késésben volt, hogy időben odaérjen a Paul Ricardra a tervezett privát tesztünk kezdetére. Kibéreltük az egész pályát, hogy a média és más csapatok figyelő tekintetétől távol próbáljunk ki néhány új elemet, de reggel 8 órakor [Räikkönen] még sehol sem volt. Egyszer csak a tesztcsapat menedzsere a semmiből kapott egy telefont. Kimi volt az, aki éppen az egyedi készítésű, DTM által inspirált Mercedesében vezetett a pályára, és némi késésben volt, úgyhogy egy kicsit túllépte a megengedett sebességet (valószínűleg nem kicsit).”

    Räikkönen 2006 elején, az egyik jerezi teszten, az átmeneti festést kapó McLarenben. Vajon erről a tesztről is elkésett?

    „A vele szemben haladó francia rendőrök kiszúrták ezt, felkapcsolták a villogójukat, majd megfordultak és utánamentek, de Kimi ahelyett, hogy megállt volna, és még többet késett volna a tesztről, a másodperc töredéke alatt úgy döntött, hogy tovább nyomja a gázt a hosszú, elhagyatott francia autópályán, és… hát, lerázta őket.”

    „A szemtelen, de továbbra is rendkívül nyugodt telefonhívás pedig azért érkezett, hogy ki tudnánk-e nyitni az egyik használaton kívüli garázs ajtaját a bokszutcában, hogy Kimi egyenesen beparkolhasson oda, majd bezárjuk, és elrejtsük az eléggé feltűnő autóját arra az esetre, ha bárki keresné. Mi pontosan ezt tettük, a kocsi pedig két napig a garázsban állt, mielőtt a teszt végeztével Kimi óvatosan hazavezette. Mintha csak Gézengúz Guszti kottájából olvasta volna.”

    Szétvertek egy lakosztályt

    Räikkönennek nemcsak a rendőröket sikerült magára haragítania ebben az időszakban, hanem Melbourne egyik ötcsillagos szállodájának vezetését is.

    „Nem titok, hogy Kimi olykor keményen bulizott. Van elég videó a YouTube-on, ami alátámasztja ezt, és az együtt töltött időnk során is volt néhány necces esetünk. Hihetetlen módon számos ember kérdezte meg tőlem az évek során, hogy »Igaz-e, hogy Kimi olykor részegen jelent meg a versenyeken?«. Miközben egy ilyen hülye kérdés ritkán érdemel választ, mindenkit biztosíthatok róla, hogy természetesen nem. Soha nem csinált ilyet. A nyilvánvaló ténytől eltekintve, hogy egy ilyen húzás egy profi autóversenyző karrierjének végét jelentette volna, és egyértelműen kiderült volna, nagyon komolyan vette a vezetést. Ritkán hagyta el este a hotelszobáját egy versenyhétvégén, és inkább tévét nézett és kaját rendelt a szobaszervizzel. Viszont, amikor eljött a vasárnap este, és vége volt a versenynek, a kesztyűk pedig lekerültek, és mind ugyanazon a bulin kötöttünk ki, eléggé el tudott durvulni a helyzet.”

    Egy lakosztály a melbourne-i Crown Towers-ben

    „A dátumok kicsit összefolynak, de emlékszem egy vasárnap estére az egyik Ausztrál Nagydíj után, amelyen belefutottam Kimibe és néhány finn haverjába (az egyikük egy akkora profi hokis volt, mint egy kétajtós szekrény) egy buli után. Végül a csapatunk néhány tagja és a finnek Kimi Crown Towers-ben levő lakosztályában kötött ki egy késő esti italra. És a dolgok természetesen kicsúsztak az irányításunk alól.”

    „Többféle bútort összetörtünk, italokat locsoltunk szét, az egyik srác pedig betörte a fejét az asztal élén. Hajnali hat körül Kimi felhívta a recepciót, és rendelt tíz teljes angol reggelit és néhány sört. Amikor megérkezett, megköszöntük az ideges és kissé zavart pincérnőnek, elvettük a kocsit, és bezártuk mögötte a hotelszoba ajtaját. Minden nyugodt volt. Tíz tányér gőzölgő forró tojást, szalonnát, kolbászokat, babot és a köretet szétosztottuk a társaság tagjai között, majd fél percen belül az első sült burgonya átrepült a szobán. Ezután a következő nagyjából fél órára a hely háborús övezetté változott. Sült bab volt a hajamban, a fehér ingem be volt borítva ketchuppal, amitől úgy néztem ki, mint aki súlyosan megsérült. A falak, a drága kárpitok mind ételmaradékokban úsztak, a függönyök le lettek szakítva, majd valaki maga köré tekerte őket, mint valami rögtönzött védőöltözetet.”

    „Maradandó emlékem, hogy miközben elindultam kifelé a reptérre, hogy hazarepüljek, Kimi a szoba egyik sarkában keresett fedezéket, és a laptopját használta szánalmas pajzsként, miközben tojások és kenyérdarabok záporoztak a fejére.”

    Itt akár vége is érhetne a történet, de természetesen nem ért, noha végül Priestley-re és a többi szerelőre nézve semmilyen következménye nem lett a vandál éjszakának.

    „Többet nem gondoltam a reggelre, leszámítva a repülőn néha feltörő kuncogást, ahogy az emlékek elkezdtek felszínre törni a másnaposságon keresztül. De kevesebb mint egy órával az angliai landolás után csörgött a telefonom. A csapatkoordinátorunk volt az. »Ööö, Elvis, ott voltál Kimivel a Red Bull buliján tegnap este?«, kérdezte vádlón. Technikailag nem voltam, mivel mi máshol voltunk, és csak azután találkoztunk Kimivel, hogy eljött a Red Bull partijáról. »Nem, miért?«, feleltem angyali módon, visszatartva a kuncogást, miközben a válaszra vártam.”

    „[A csapakoordinátor] szkeptikusnak tűnt, talán egy kicsit csalódott is volt. Miután ismét megerősítettem neki, hogy nem mentem el a bulira, elkezdte magyarázni, hogy óriási károk keletkeztek Kimi lakosztályában. Abszolút biztosra akart menni, hogy egyetlen szerelő sem volt ennek a részese. Nyugodtan ismét biztosítottam róla, anélkül, hogy nyíltan hazudnom kelljen, hogy nem voltam ott a Red Bull buliján, és én és a barátaim mind máshol tartózkodtunk a városban.”

    Kimi Räikkönen, Mark Arnall, Alfa Romeo
    Mark Arnall Räikkönen F1-es pályafutása végéig a finn mellett volt Fotó: Florent Gooden / DPPI

    „Miután letettem a telefont, pánikolva, hogy le fogok bukni valami komoly dolog miatt, azonnal felhívtam Mark Arnallt, Kimi személyi edzőjét, egyben a legjobb cimborámat. Legtöbbször Mark mindenről tudott Kimivel kapcsolatban, gyakran azért, mert ő tüntette el a nyomokat, vagy, hogy Kimi nevében helyrehozta a legutóbbi kihágásokat. Mark megerősítette, hogy igen, a hotelben érthető módon őrjöngtek másnap, de Steve-nek, Kimi menedzserének sikerült lenyugtatnia őket egy jelentős pénzösszeggel, amiből felújíthatják a lakosztályt, és gondolom néhány aláírt emléktárgyat is küldött. Mark biztosított róla, hogy mindenről gondoskodtak, és nem üthet vissza a dolog. Így mentek a dolgok multimilliomos sportcsillagokkal, és ebben az esetben nagyon örültem, hogy a hírességek kisegítettek.”

    Amikor Burns Új-Zélandon vesztette el a vb-t 

    0

    Richard Burns volt az egyik legnagyobb riválisa Marcus Grönholmnak a 2002-es Rally Világbajnokságon, azonban a brit versenyző az Új-Zéland Rallyn nyerő helyzetből hibázott, ami a finn versenyző második vb címét eredményezte. 

    A vb szezon 12. versenye volt 2002-ben az Új-Zéland Rally, mely előtt Marcus Grönholm 23 ponttal előzte meg a második helyen álló csapattársát, Richard Burnst. 

    Mivel akkor még az első hat helyezett kapott csak pontot 10-6-4-3-2-1 eloszlásban, így Burns csak úgy tarthatta életben világbajnoki esélyeit, ha mindenképpen finn csapattársa előtt végez Új-Zélandon. 

    Burns ennek megfelelően is kezdett a murvás versenyen, az első nap első négy szakaszát megnyerte és a nap végén 18.3 másodperccel előzte meg Harri Rovanperát, Marcus Grönholm pedig 37.8 másodperces hátránnyal a harmadik volt, így hármas Peugeot vezetés alakult ki. 

    Másnap Burns már 44.3 másodpercre növelte előnyét 14 szakaszt követően miközben Grönholm a második helyre lépett, azonban a 15. szakaszon a 2001-ben a versenyt és a vb-t is megnyerő Burns balesetet szenvedett és kiesett. Burns egy partoldalnak verte a Peugeot 206 WRC jobb oldalát, amit követően a brit legenda egy hatalmas borulást mutatott be.

    A versenyt végül Grönholm nyerte Rovanpera és a subarus Tommi Makinen előtt és két versennyel a szezon vége előtt megszerezte második vb címét. 

    Burns számára pedig az ausztrál és walesi verseny is kieséssel zárult, így végül csupán a szezon ötödik helyén zárt.

    Nagy név távozik a Forma-1 vezetéséből

    0

    Ross Brawn, a Forma-1 sportigazgatója megerősítette, hogy a szezon végén távozni kíván jelenlegi pozíciójából, hogy több időt szentelhessen a családjának. Szeretett sportágától azonban nem távolodik el teljesen.

    Ross Brawn 1976-ban, a Marc Engineeringnél kezdte motorsportos karrierjét, majd 1978-ban csatlakozott a Williamshez. Ezután megfordult a Lolánál és az Arrowsnál, mielőtt 1989-ben a Jaguar sportautó-csapatának tagja lett, és vezető tervezőként részt vett az 1991-ben világbajnoki címet nyerő XJR-14-es megalkotásában. Az F1-be 1991-ben tért vissza, méghozzá a Benettonhoz, ahol egészen 1996-ig dolgozott technikai igazgatóként. Ez idő alatt Michael Schumacherrel közösen két egyéni és egy konstruktőri világbajnoki címet nyert, mielőtt 1997-ben – Schumachert követve – csatlakozott a Ferrarihoz, ahol 1999 és 2004 között további hat konstruktőri és öt egyéni címben vállalt kulcsszerepet.

    Miután 2006 végén Schumacher először visszavonult, Brawn 2007-ben csapatfőnökként csatlakozott a Hondához, és miután a japánok 2008 végén kiszálltak, átvette a csapatot, amely Brawn GP néven 2009-ben világbajnok lett Jenson Buttonnal. Az istállót ezután megvásárolta a Mercedes, Brawn azonban maradt a csapatfőnöki székben egészen 2013 végéig. Miután nem értett egyet a menedzsmenttel az istállóban betöltött szerepéről, elhagyta az együttest, és az F1-nek is hátat fordított, de 2017-ben, immár sportigazgatóként visszatért.

    Michael Schumacher, Ross Brawn, Ferrari, Brit Nagydíj, 2004
    Brawn és Schumacher a 2004-es Brit Nagydíjon Fotó: Scuderia Ferrari Press Office

    Az utóbbi években kulcsszerepet játszott a sportág átformálásában, de hat év után úgy érzi, hogy ismét itt az ideje annak, hogy hátralépjen. „Mondjuk úgy, hogy jelentős mértékben a háttérbe akarok vonulni – nyilatkozta az F1-insidernek. – Továbbra is elérhető leszek a szakértelmemmel, de többé nem leszek minden nap egy terület felelőse. Ez azt jelenti, hogy ismét a gyerekeimmel és az unokáimmal fogom tölteni az időt, többet fogok horgászni és a kertemet gondozni.”

    „A karrierem során voltak különböző időszakok, különböző kihívásokkal. Részese voltam csapatoknak, aztán volt saját csapatom, végül pedig a Forma-1-nek dolgoztam. Ezek mind teljesen más feladatok, és a nyomás is minden esetben eltérő volt” – magyarázta a 67 esztendős szakember, majd kérdésre elmondta, egyértelműen akkor érezte a legnagyobb nyomást, amikor egy csapatnak dolgozott, vagy a saját istállóját vezette.

    „Ma már nem tudnám ismét azt a munkát végezni, annyira nagy érzelmi hullámvasutat jelent, akár nyersz, akár veszítesz. Ma élvezem, hogy segíthetek új szurkolókat bevonzani. Például több a női drukker, mint korábban.”

    Ross Brawn, Helmut Marko, 2022, Barcelona, teszt
    Brawn és Helmut Marko az idei barcelonai teszten Fotó: Mark Thompson/Getty Images/Red Bull Content Pool /

    Brawnnak az egyik legfontosabb feladata az volt a hat év alatt, hogy segítsen az új, 2021 helyett végül 2022-ben érkező szabályok megalkotásában. Ezek a szabályok pedig eddig beváltották a hozzájuk fűzött reményeket. „Nagyon boldog vagyok. Az autók közelebbről tudják követni egymást, és ennek eredményeként előzni is könnyebb. Emellett a kerék a kerék elleni csatározás is könnyebbé vált, mert bár nem sokan tudják, de azelőtt egy autó ilyen szituációban is veszített a teljesítményéből.”

    „A Pirelli szintén hozzájárult a fejlődéshez, úgyhogy minden jól működött. Hogy egyes csapatok jobban alkalmazkodtak a szabályokhoz, míg mások dühösek miatta, a Forma-1 része, és előre számoltunk vele. A Mercedest különösen rosszul érintette, de nem idióták, meg fognak birkózni vele.”

    Brawn háttérbe húzódásával valószínűleg a Forma-1 új embert fog kinevezni a sportigazgatói szerepkörbe.

    Mit csinálna Sordo visszavonulása után? 

    0

    Dani Sordo fontolgatja visszavonulását, amiről azonban csak a Spanyol Rally után dönt. A spanyol versenyző már azt is kitalálta, hogy mivel foglalkozna a WRC karrier után. 

    Dani Sordo, hasonlóan Thierry Neuville-hez 2014 óta a Hyundai Motorsport versenyzője, azonban 2018 óta csak részmunkaidőben versenyez a Rally-világbajnokságon. A spanyol versenyző idén 39 éves, ezért elárulta, hogy a visszavonuláson gondolkozik, ez azonban függ a Spanyol Rallyn nyújtott teljesítményétől is. Éppen ezért csak a hazai versenye után fog dönteni. 

    Meglátjuk, hogy mit hoz a jövő a Spanyol Rally után” – mondta a spanyol versenyző a WRC hivatalos oldalának. „Annyi biztos, hogy ha maradok, akkor sem fogok teljes szezonban versenyezni. Vannak ötleteim arra az esetre is, hogy visszavonulok, szeretném kipróbálni a tereprallyt, amit nagyon érdekesnek gondolok. Azonban csak a Spanyol Rally után döntök karrieremről, meglátjuk, hogy miként tudok teljesíteni a hazai versenyemen. 

    Sordo 2003-as debütálása óta eddig 180 versenyen indult a WRC-ben, háromszor (2013, Németország, 2019 Szardínia, 2020 Szardínia) tudott nyerni, 54 alkalommal állhatott dobogóra. 2008-ban és 2009-ben a Citroen versenyzőjeként, Sébastien Loeb csapattársaként a vb harmadik helyén zárt. Pályafutása során főként a Citroen Racing, a Mini és a Hyundai versenyzője volt, de a 2012-es Argentin Rallyn az M-Sport színeiben indult. 

    2018 óta tartó részmunkaidős karrierje óta 28 versenyen állt rajthoz, két győzelmet aratott és 2021-ben a vb hatodik helyén zárt, jelenleg a nyolcadik helyen áll.