back to top
2025. december 20. 01:55
Többi
    Kezdőlap Blog Oldal 1209

    Evans-baleset, Rovanpera már az élen 

    0

    Kalle Rovanpera két szakasz alatt az élre ugrott az Új-Zéland Rally szombati napján, míg Elfyn Evans az élen állva szenvedett balesetet az esőben. 

    Az Új-Zéland Rally szombati leghosszabb, 22.5 km-es szakasza gyakorlatilag jéggé változott az esőben, azonban ez csupán Elfyn Evanst viccelte meg komolyan. A walesi toyotás miközben vezette a versenyt már a pálya elején egy jobb kanyarban megcsúszott és orral a doboldalba csapódott, és összetörte a Yaris Rally1 elejét, valamint a teljes csomagtartó tetőt leszakította. 

    Evansnek bár sikerült a célba érés, fél percet vesztett és komoly problémái voltak autójának. A toyotás versenyző a szakasz után tovább tudott menni a délelőtti utolsó szakasz felé.

    Ugyancsak problémával küzdött Thierry Neuville, valamint Ott Tanak is, akiknek az autója vesztette erejét. 

    Mindezek után Kalle Rovanpera volt a leggyorsabb a szakaszon 1.6 másodperccel megelőzve Craig Breent és további kilenc tizeddel Sébastien Ogier-t. Tanak 7.8, míg Neuville 20.3 másodpercet zsebelt be a vb éllovastól. 

    A verseny élére a negyedik helyről két szakasz alatt előre lépve Kalle Rovanpera állt, aki 4.6 másodperccel előzi meg Tanakot, és 11.5 másodperccel Sébastien Ogier-t. 

    Jelen állás szerint már csak 1 ponttal kellene többet szereznie Rovanperának Tanaknál, hogy megszerezze a vb címet. 

    Új-Zéland Rally, állás 9 szakasz után 
    1 #69 Kalle Rovanpera / Jonne Halttunen (FIN) Toyota GR Yaris Rally1 1:59:20.5 (0:05) 
    2 #8 Ott Tanak / Martin Jarveoja (EST) Hyundai i20 N Rally1 +4.6 (0:05) 
    3 #1 Sébastien Ogier / Benjamin Veillas (FRA) Toyota GR Yaris Rally1 +11.5
    4 #33 Elfyn Evans / Scott Martin (GBR) Toyota GR Yaris Rally1 +35.4
    5 #11 Thierry Neuville / Martijn Wydaeghe (BEL) Hyundai i20 N Rally1 +1:03.9 (0:05)
    6 #44 Gus Greensmith / Jonas Andersson (GBR / SWE) Ford Puma Rally1 +1:09.9
    7 #2 Oliver Solberg / Elliott Edmondson (SWE / GBR) Hyundai i20 N Rally1 +2:00.1
    8 18 Takamoto Katsuta / Aaron Johnston (JPN / IRL) Toyota GR Yaris Rally1 +2:08.6
    9 #20 Hayden Paddon / John Kennard (NZL) Hyundai i20 N Rally2 +6:29.8
    10 #37 Lorenzo Bertelli / Lorenzo Granai (ITA) Ford Puma Rally1 +7:01.9
    11 #21 Kajetan Kajetanowicz / Maciej Szczepaniak (POL) Skoda Fabia Rally2 evo +8:07.8

    További eredmények 

    Időterv (magyar idő szerint)
    2022 szeptember.28., szerda
    22:00 Shakedown 4.09 km Rovanpera 1:27.7 

    2022 szeptember 29., csütörtök
    07:08 SS1 Pukekawa Auckland Domain 1.4 km Tanak 1:45.8 / 1. TANAK, 2. Breen, 3. Neuville

    21:33 SS2 Whaanga Coast 1 29.07 km 1 Greensmith 20:04.4 / 1. BREEN, 2. Greensmith, 3. Ogier
    23:11 SS3 Te Akau South 1 31.02 km 1 Evans 17:33.0 / 1. BREEN, 2. Tanak, 3. Evans

    2022 szeptember 30., péntek
    00:14 SS4 Te Akau North 1 18.2 km 1 Tanak 9:52.0 / 1. TANAK, 2. Evans, 3. Breen
    03:22 SS5 Whaanga Coast 2 29.07 km 1 Ogier 19:40.2 / 1. OGIER, 2. Evans, 3. Tanak
    05:00 SS6 Te Akau South 2 31.02 km 1 Rovanpera 17:35.8 / 1. OGIER, 2. Evans, 3. Tanak
    06:03 SS7 Te Akau North 2 18.2 km 1 Tanak 9:47.5 / 1. EVANS, 2. Tanak, 3. Ogier

    21:08 SS8 Kaipara Hills 1 15.83 km 1 Breen 9:42.9 / 1. EVANS, 2. Tanak, 3. Rovanpera
    22:06 SS9 Puhoi 1 22.63 km 1 Rovanpera 12:37.7 / 1. ROVANPERA, 2. Tanak, 3. Ogier
    23:14 SS10 Komokoriki 1 5.81 km 

    2022 október 1., szombat
    03:08 SS11 Kaipara Hills 2 15.83 km
    04:06 SS12 Puhoi 2 22.63 km
    05:24 SS13 Komokoriki 2 5.81 km

    23:32 SS14 Whitford Forest – Te Maraunga Waiho 1 8.75 km 

    2022 október 2., vasárnap
    01:08 SS15 Jacks Ridge 1 6.42 km
    02:38 SS16 Whitford Forest – Te Maraunga Waiho 2 8.75 km
    04:18 SS17 Jacks Ridge 2 [Power Stage] 6.42 km 

    Figyeld a Rallycafe.hu-t, mert az Új-Zéland Rally minden szakaszát követően írásban számolunk be a legfrissebb történésekről!

    Rovanpera büntetést kapott születésnapjára, de így is már harmadik 

    0

    A Hyundai versenyzőihez hasonlóan Kalle Rovanpera is időbüntetést kapott az Új-Zéland Rallyn, azonban a szombati első szakaszon így is a harmadik helyre tudott lépni Elfyn Evans és Ott Tanak mögé. 

    Péntek este Kalle Rovanpera is 5 másodperces büntetést kapott, ahogy a Hyundai versenyzői, Ott Tanak és Thierry Neuville, miután a csütörtöki szuperspeciál szakaszon a megengedettnél nagyobb erőt tudott használni a hibrid rendszerből. 

    Szombatra megérkezett a korábban jelzett nagy eső, így nem is csoda, hogy a tegnapi kiesés után ma a takarító szerepét betöltő Craig Breen volt az első szakaszon a leggyorsabb, íz ír fordost azonban a szombaton 22 éves Kalle Rovanpera követte 4.1 másodperc hátránnyal, míg a harmadik időt Ott Tanak autózta további 4 másodperc hátránnyal. 

    Összetettben Elfyn Evans bár megtartotta vezető helyét, azonban Tanak 2.8 másodpercre megközelítette, míg Rovanpera további 3.2 másodperc hátránnyal a harmadik helyre lépett 4 másodperccel megelőzve Sébastien Ogier-t. 

    Új-Zéland Rally, állás 8 szakasz után 
    1 #33 Elfyn Evans / Scott Martin (GBR) Toyota GR Yaris Rally1 1:46:41.8
    2 #8 Ott Tanak / Martin Jarveoja (EST) Hyundai i20 N Rally1 +2.8 (0:05) 
    3 #69 Kalle Rovanpera / Jonne Halttunen (FIN) Toyota GR Yaris Rally1 +6.0 (0:05) 
    4 #1 Sébastien Ogier / Benjamin Veillas (FRA) Toyota GR Yaris Rally1 +10.0
    5 #11 Thierry Neuville / Martijn Wydaeghe (BEL) Hyundai i20 N Rally1 +49.6 (0:05)
    6 #44 Gus Greensmith / Jonas Andersson (GBR / SWE) Ford Puma Rally1 +52.9
    7 #2 Oliver Solberg / Elliott Edmondson (SWE / GBR) Hyundai i20 N Rally1 +1:33.9
    8 18 Takamoto Katsuta / Aaron Johnston (JPN / IRL) Toyota GR Yaris Rally1 +1:52.5
    9 #20 Hayden Paddon / John Kennard (NZL) Hyundai i20 N Rally2 +5:43.8
    10 #37 Lorenzo Bertelli / Lorenzo Granai (ITA) Ford Puma Rally1 +6:16.3
    11 #21 Kajetan Kajetanowicz / Maciej Szczepaniak (POL) Skoda Fabia Rally2 evo +7:05.9
     

    További eredmények 

    Időterv (magyar idő szerint)
    2022 szeptember.28., szerda
    22:00 Shakedown 4.09 km Rovanpera 1:27.7 

    2022 szeptember 29., csütörtök
    07:08 SS1 Pukekawa Auckland Domain 1.4 km Tanak 1:45.8 / 1. TANAK, 2. Breen, 3. Neuville

    21:33 SS2 Whaanga Coast 1 29.07 km 1 Greensmith 20:04.4 / 1. BREEN, 2. Greensmith, 3. Ogier
    23:11 SS3 Te Akau South 1 31.02 km 1 Evans 17:33.0 / 1. BREEN, 2. Tanak, 3. Evans

    2022 szeptember 30., péntek
    00:14 SS4 Te Akau North 1 18.2 km 1 Tanak 9:52.0 / 1. TANAK, 2. Evans, 3. Breen
    03:22 SS5 Whaanga Coast 2 29.07 km 1 Ogier 19:40.2 / 1. OGIER, 2. Evans, 3. Tanak
    05:00 SS6 Te Akau South 2 31.02 km 1 Rovanpera 17:35.8 / 1. OGIER, 2. Evans, 3. Tanak
    06:03 SS7 Te Akau North 2 18.2 km 1 Tanak 9:47.5 / 1. EVANS, 2. Tanak, 3. Ogier

    21:08 SS8 Kaipara Hills 1 15.83 km 1 Breen 9:42.9 / 1. EVANS, 2. Tanak, 3. Rovanpera
    22:06 SS9 Puhoi 1 22.63 km
    23:14 SS10 Komokoriki 1 5.60 km 

    2022 október 1., szombat
    03:08 SS11 Kaipara Hills 2 15.83 km
    04:06 SS12 Puhoi 2 22.63 km
    05:24 SS13 Komokoriki 2 5.60 km

    23:32 SS14 Whitford Forest – Te Maraunga Waiho 1 8.75 km 

    2022 október 2., vasárnap
    01:08 SS15 Jacks Ridge 1 6.42 km
    02:38 SS16 Whitford Forest – Te Maraunga Waiho 2 8.75 km
    04:18 SS17 Jacks Ridge 2 [Power Stage] 6.42 km 

    Figyeld a Rallycafe.hu-t, mert az Új-Zéland Rally minden szakaszát követően írásban számolunk be a legfrissebb történésekről!

    Három hét után visszatért az F1, így alakult a péntek Szingapúrban

    0

    A Ferrari versenyzője, Carlos Sainz volt a leggyorsabb a Szingapúri Nagydíj pénteki napján, a 2022-es Forma-1-es világbajnokság 17. fordulójában.

    Az első szabadedzésen Lewis Hamilton bizonyult a leggyorsabbnak, azonban a második edzésen élre állt a Ferraris duó.

    1. szabadedzés

    A kora esti fényben Verstappen 1:47.329-es időt autózott a közepes gumikon. Az Alpine versenyzője, Fernando Alonso rövid időre megdöntötte ezt 1:47.291-el, mielőtt Verstappen egyre gyorsabb köröket autózva végül 1:44.236-ra javította a legjobb időt.

    Charles Leclerc fékproblémája miatt értékes pályán tölthető időt veszített, George Russell pedig a Mercedesével a 11-es kanyarban a korlátoknak ütközött.

    Az edzés második felében a csapatok a lágyakra váltottak, a Ferrari pilótája, Sainz pedig az 5-ös kanyar kijáratánál bajba került, de végül sikeresen elkerülte a falat.

    A Red Bull-os Sergio Perez 1:43,839-es idővel átvette a vezetést, mielőtt Lance Stroll az 5-ös kanyarban összetörte Aston Martinját. Verstappen épp csak be tudta fejezni az 1:43.117-es körét, mielőtt 20 perccel a vége előtt előkerült a piros zászló a kanadai miatt.

    Sainz, aki ekkor a harmadik leggyorsabb volt, az utolsó kanyarban újra hibázott, de ismét sértetlenül megúszta. Mivel a fékproblémája megoldódott, csapattársa, Leclerc feljött a második helyre, három tizeddel lemaradva Verstappen mögött.

    Lewis Hamilton, Mercedes, Szingapúri Nagydíj
    Fotó: Jiri Krenek / LAT Images / Mercedes AMG Petronas

    Hamilton ezután mindenkit sokkolt azzal, hogy idén először lett a leggyorsabb egy edzésen, tette mindezt egy 1:43.033-as idővel, amivel mindössze 0.084 másodperccel volt gyorsabb Verstappennél. Leclerc lett a harmadik, Russell és Sainz előtt.

    Pereznek hajtókarproblémája volt, ami miatt az edzés vége felé a boxba kellett gurulnia.

    Poz Versenyző Csapat Kör Idő Kül Előző Km/h
    1 Lewis Hamilton Mercedes 20 1:43.033 176.902
    2 Max Verstappen Red Bull 20 1:43.117 0.084 0.084 176.758
    3 Charles Leclerc Ferrari 17 1:43.435 0.402 0.318 176.215
    4 Sergio Perez Red Bull 15 1:43.839 0.806 0.404 175.529
    5 George Russell Mercedes 21 1:44.066 1.033 0.227 175.146
    6 Carlos Sainz Ferrari 24 1:44.138 1.105 0.072 175.025
    7 Esteban Ocon Alpine 24 1:44.736 1.703 0.598 174.026
    8 Lance Stroll Aston Martin 12 1:45.221 2.188 0.485 173.223
    9 Pierre Gasly AlphaTauri 24 1:45.258 2.225 0.037 173.163
    10 Fernando Alonso Alpine 11 1:45.336 2.303 0.078 173.034
    11 Sebastian Vettel Aston Martin 22 1:45.354 2.321 0.018 173.005
    12 Daniel Ricciardo McLaren 21 1:45.724 2.691 0.370 172.399
    13 Valtteri Bottas Alfa Romeo 24 1:45.725 2.692 0.001 172.398
    14 Kevin Magnussen Haas 22 1:46.028 2.995 0.303 171.905
    15 Yuki Tsunoda AlphaTauri 26 1:46.081 3.048 0.053 171.819
    16 Alex Albon Williams 20 1:46.119 3.086 0.038 171.758
    17 Zhou Guanyu Alfa Romeo 25 1:46.408 3.375 0.289 171.291
    18 Mick Schumacher Haas 23 1:46.601 3.568 0.193 170.981
    19 Lando Norris McLaren 22 1:46.680 3.647 0.079 170.854
    20 Nicholas Latifi Williams 18 1:47.092 4.059 0.412 170.197

    2. szabadedzés

    George Russell korán kijött és az új közepes gumikon 1:44,661-es időt futott, amit csapattársa, Lewis Hamilton fél másodperccel megdöntött. Leclerc autóját ismét szerelni kellett, Verstappen pedig az első 20 percet vesztette el, mert változtattak az RB18-as beállításain.

    Hamilton és Sainz egymás után futották a legjobb köröket, Verstappen pedig a kemény gumikon tűnt fel. A holland a nyitó körében az ötödik helyet szerezte meg, amivel beékelődött a közepeseken futó pilóták közé 1,4 másodperc hátrányban az élen álló Sainzhoz képest.

    Carlos Sainz, Ferrari, Szingapúri Nagydíj
    Fotó: Scuderia Ferrari Press Office

    Az első szabadedzéshez hasonlóan a csapatok félidőben váltottak lágyakra, Sainz pedig továbbra is az élen maradt, 1:42.587-re javítva leggyorsabb idejét, amelynél jobbat már senki nem tudott futni. Russell előrejött a második helyre, Hamilton további három tizeddel lemaradva a harmadik helyen állt.

    Leclerc a közepes keverékeken is meg tudta autózni a második legjobb időt a gyakorlás ezen szakaszában, de az utolsó 10 percben lágyakon jött ki, és 1:42.795-ös körével bebiztosította helyét csapattársa mögött.

    Verstappen ismét a garázsban találta magát, ahol újabb változtatásokat végeztek autóján, csak az utolsó öt percben tért vissza a pályára a lágyakon. 1:42,926 mp-es idejével végül Sainz, Leclerc és Russell mögött a negyedik helyen végzett.

    Többen is súrolták a falat, az egész edzésre jellemzőek voltak a kisebb hibák, túlcsúszások, Kevin Magnussen pedig meg is forgott a 14-es kanyarban a Haas-al. Pierre Gasly AlphaTaurija lángra kapott, amikor visszatolták a garázsba, de később vissza tudott térni.

    Poz Versenyző Csapat Kör Idő Kül Előző Km/h
    1 Carlos Sainz Ferrari 23 1:42.587 177.671
    2 Charles Leclerc Ferrari 14 1:42.795 0.208 0.208 177.312
    3 George Russell Mercedes 26 1:42.911 0.324 0.116 177.112
    4 Max Verstappen Red Bull 8 1:42.926 0.339 0.015 177.086
    5 Lewis Hamilton Mercedes 22 1:43.182 0.595 0.256 176.647
    6 Esteban Ocon Alpine 23 1:43.412 0.825 0.230 176.254
    7 Valtteri Bottas Alfa Romeo 26 1:43.431 0.844 0.019 176.221
    8 Fernando Alonso Alpine 23 1:43.520 0.933 0.089 176.070
    9 Sergio Perez Red Bull 13 1:43.906 1.319 0.386 175.416
    10 Lance Stroll Aston Martin 21 1:43.982 1.395 0.076 175.288
    11 Lando Norris McLaren 16 1:44.013 1.426 0.031 175.235
    12 Sebastian Vettel Aston Martin 24 1:44.249 1.662 0.236 174.839
    13 Kevin Magnussen Haas 22 1:44.422 1.835 0.173 174.549
    14 Pierre Gasly AlphaTauri 22 1:44.469 1.882 0.047 174.470
    15 Zhou Guanyu Alfa Romeo 25 1:44.524 1.937 0.055 174.379
    16 Alex Albon Williams 25 1:45.144 2.557 0.620 173.350
    17 Yuki Tsunoda AlphaTauri 11 1:45.211 2.624 0.067 173.240
    18 Daniel Ricciardo McLaren 18 1:45.447 2.860 0.236 172.852
    19 Mick Schumacher Haas 23 1:45.623 3.036 0.176 172.564
    20 Nicholas Latifi Williams 25 1:46.553 3.966 0.930 171.058

    Közép-európai WRC futam jöhet

    0

    A Rallye Deutschland szervezői Csehországgal és Ausztriával közösen akarják 2023-ban visszahozni az FIA rali-világbajnokság naptárába.

    A német fordulót utoljára a 2019-es szezonban rendezték meg, mielőtt kitört volna a  a COVID-19 világjárvány, ami miatt a tervezett 2020-as futamot, több más ralival együtt törölték, és a Rallye Deutschland nem került be a 2021-es naptárba sem.

    Ugyanez történt az idei szezonban is, és ez kétségeket ébresztett sokakban, hogy a német autósportot irányító testület, az ADAC már nem érdekelt a WRC-ben.

    Az irányító testület a nyáron két tervet dolgozott ki a rali 2023-as visszatérésére, amelyek közül az egyik az, hogy a rallyt Bajorországban, Csehország és Ausztriában rendezik.

    WRC
    Fotó: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool

    A másik terv az volt, hogy a rali a megszokott helyszínen, Moselle-ban folytatódjon, ahol a baumholderi katonai gyakorlótér mellett a Nürburgringre látogatás is feltételezhető.

    Év elején a cseh autóklub vezetői már tárgyaltak Németországgal és Ausztriával egy olyan rally rendezéséről, amely 2024-re bekerülhet a WRC menetrendjébe.

    A Közép-európai Rally ötlete lett a nyerő a héárom ország szövetségei közösen mutatták be a tervet az FIA-nak és promóternek.

    Prágai rajt után pénteken Csehországban versenyezne a WRC mezőnye. Szombaton és vasárnap Dél-Bajorországban és Ausztriában folytatódnak a verseny és a központ is átköltözne Passauba.

    A három országban bemutatott rally koncepciója ezúttal sokkal konkrétabb és összehangoltabb volt. Számunkra nem csak az anyagi szempontok számítanak, a sportkoncepció mellett német-osztrák cégként egy hazai futamra is vágyunk. Az is egyértelmű, hogy egy WRC-futam Közép-Európában, ahol Németország a legfontosabb autóipari piac, valódi érték” – mondta Simon Larkin a WRC esemény igazgatója.

    A verseny októberre tervezik. A 2023-as WRC-naptárataz FIA Világtanács következő, október 19-i ülésén jelentik be.

    Solberg
    Fotó: Hyundai Motorsport

     

    Megbüntették a Hyundai versenyzőit, Evans vezet  

    0

    A Hyundai Motorsport versenyzői, Ott Tanak és Thierry Neuville is időbüntetést kapott, miután az Új-Zéland Rally nyitó szuperspeciál szakaszán a megengedettnél nagyobb erőt tudtak a hibrid rendszerből nyerni. 

    Az Új-Zéland Rally csütörtök esti szuperspeciál szakaszán Ott Tanak és Thierry Neuville is többenergiát használt a megengedettnél a hibrid rendszerből, ezért mindkét versenyző 5 másodperc büntetést kapott. Tanak két alkalommal 241.03 kJ és 242.04 Kj energiát használt, Neuville pedig egy alkalommal 243.83 kJ-t, miközben a szabály szerint 240 kJ lehet a maximum. 

    A hibrid rendszerből nyerhető energia minden szakaszra külön van szabályozva, és a szuperspeciál szakaszét nyolc nappal a verseny kezdete előtt (09.21-én) módosították, és róla minden csapatot értesítettek. Úgy tűnik, ez elkerülte a koreai gyártó figyelmét. 

    kép: wrc.com

    Pablo Marcos, a Hyundai csapatmenedzsere elismerte, hogy egy mérnök hibát követett el a hibrid rendszerből nyerhető maximális energia beállítása során. 

    A büntetés után Ott Tanak elvesztette vezető helyét, melyet így Elfyn Evans szerzett meg, míg Thierry Neuville hátránya 6.8 másodpercre nőtt Gus Greensmith mögött a hatodik helyen. 

    Oliver Solberg nem kapott büntetést. 

    Ogier
    Fotó: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool

    Új-Zéland Rally, állás 7 szakasz után 
    1 #33 Elfyn Evans / Scott Martin (GBR) Toyota GR Yaris Rally1 1:36:48.8
    2 #8 Ott Tanak / Martin Jarveoja (EST) Hyundai i20 N Rally1 +4.8 (0:05) 
    3 #1 Sébastien Ogier / Benjamin Veillas (FRA) Toyota GR Yaris Rally1 +6.5
    4 #69 Kalle Rovanpera / Jonne Halttunen (FIN) Toyota GR Yaris Rally1 +7.0 
    5 #44 Gus Greensmith / Jonas Andersson (GBR / SWE) Ford Puma Rally1 +43.6
    6 #11 Thierry Neuville / Martijn Wydaeghe (BEL) Hyundai i20 N Rally1 +50.4 (0:05)
    7 #2 Oliver Solberg / Elliott Edmondson (SWE / GBR) Hyundai i20 N Rally1 +1:28.1
    8 18 Takamoto Katsuta / Aaron Johnston (JPN / IRL) Toyota GR Yaris Rally1 +1:41.8
    9 #20 Hayden Paddon / John Kennard (NZL) Hyundai i20 N Rally2 +5:06.8
    10 #37 Lorenzo Bertelli / Lorenzo Granai (ITA) Ford Puma Rally1 +5:41.2
    11 #21 Kajetan Kajetanowicz / Maciej Szczepaniak (POL) Skoda Fabia Rally2 evo +6:08.3

    További eredmények 

    Időterv (magyar idő szerint)
    2022 szeptember.28., szerda
    22:00 Shakedown 4.09 km Rovanpera 1:27.7 

    2022 szeptember 29., csütörtök
    07:08 SS1 Pukekawa Auckland Domain 1.4 km Tanak 1:45.8 / 1. TANAK, 2. Breen, 3. Neuville

    21:33 SS2 Whaanga Coast 1 29.07 km 1 Greensmith 20:04.4 / 1. BREEN, 2. Greensmith, 3. Ogier
    23:11 SS3 Te Akau South 1 31.02 km 1 Evans 17:33.0 / 1. BREEN, 2. Tanak, 3. Evans

    2022 szeptember 30., péntek
    00:14 SS4 Te Akau North 1 18.2 km 1 Tanak 9:52.0 / 1. TANAK, 2. Evans, 3. Breen
    03:22 SS5 Whaanga Coast 2 29.07 km 1 Ogier 19:40.2 / 1. OGIER, 2. Evans, 3. Tanak
    05:00 SS6 Te Akau South 2 31.02 km 1 Rovanpera 17:35.8 / 1. OGIER, 2. Evans, 3. Tanak
    06:03 SS7 Te Akau North 2 18.2 km 1 Tanak 9:47.5 / 1. EVANS, 2. Tanak, 3. Ogier

    21:08 SS8 Kaipara Hills 1 15.83 km
    22:06 SS9 Puhoi 1 22.63 km
    23:14 SS10 Komokoriki 1 5.60 km 

    2022 október 1., szombat
    03:08 SS11 Kaipara Hills 2 15.83 km
    04:06 SS12 Puhoi 2 22.63 km
    05:24 SS13 Komokoriki 2 5.60 km

    23:32 SS14 Whitford Forest – Te Maraunga Waiho 1 8.75 km 

    2022 október 2., vasárnap
    01:08 SS15 Jacks Ridge 1 6.42 km
    02:38 SS16 Whitford Forest – Te Maraunga Waiho 2 8.75 km
    04:18 SS17 Jacks Ridge 2 [Power Stage] 6.42 km 

    Figyeld a Rallycafe.hu-t, mert az Új-Zéland Rally minden szakaszát követően írásban számolunk be a legfrissebb történésekről!

    A Toyota elégedett az első nap után

    0

    Az Új-Zéland Rally első teljes versenynapjának végén, hét gyorsasági szakasz után a második, harmadik és negyedik helyen állnak a Toyota Gazoo Racing versenyzői, az élen Tanak előnye csak 0.2 másodperc. A csapatfőnök és a versenyzők is elégedettek az eddigi teljesítménnyel.

    „Nagyon elégedettek lehetünk autóink és pilótáink mai teljesítményével, hogy hárman vannak a legjobb négy között, és mindegyikük nagyon esélyes a győzelemre. Úgy tűnik, minden versenyzőnk élvezi, és készen áll a küzdelemre. Amit ma elértünk egy ilyen fontos napon, az nagyon jó. Az időjárás kihívásokkal teli, és úgy tűnik, a rally hátralévő részében is így lesz. Lehet, hogy ez nem olyan kellemes a versenyzők számára a szakaszokon, de esélyt ad nekik hogy változtassanak, és azt hiszem, holnap láthatunk még nagyobb különbségeket. Remélhetőleg a javunkra válik” – mondta Jari-Matti Latvala csapatvezető.

    Ogier
    foto: Toyota Gazoo Racing

    „Összességében jó nap volt. Szórakoztató volt vezetni, és úgy gondolom, hogy jó tempót mentünk egy ilyen gyors rallyn, ahol szükség van némi bevállalásra és az önbizalomra. A délelőtti első szakaszon már egész jó ritmusom volt, és a délután nagyon jól indult Whaanga Coaston. A következő gyorsaságin elég erősen esett az eső, tudtam, hogy kockáztatnunk kell, hogy ne veszítsünk túl sokat a többiekhez képest, és egy kicsit lecsúsztunk. Sajnos megsérült a hátsó szárny, az utolsó etap e nélkül elég nehéz volt. De boldog vagyok, hogy továbbra is harcban lehetek a győzelemért” – foglalta össze a történteket Ogier.

    Evans
    foto: Toyota Gazoo Racing

    „Összességében elégedett vagyok, teljes nap volt, sok hosszú szakasszal, de egyben nagyon szórakoztató is. A körülmények néhol nehezek voltak, de másutt úgy éreztük, hogy sok tapadásunk van, így elég változó volt. Kicsit hullámzóan alakultak a körülmények a rajtpozíciók is befolyásolták ezt, és egy ponton minket is elkapott az eső, de a nap végén olyan pozícióban vagyunk amivel küzdhetünk. Ma este és holnap heves esőre számítunk, és ezek a szakaszok általában valamivel gyorsabbak, szóval ez egy kihívásokkal teli nap lesz, de már nagyon várom” – mondta a második helyen álló Elfyn Evans.

    Rovanpera
    foto: Toyota Gazoo Racing

    „Hosszú volt a nap, és jó, hogy úgy vészeltem át, hogy ma este egész jó pozícióban vagyunk. Jó, hogy esett ma reggel, de az első szakaszon még mindig volt egy kis laza kavics. Aztán a másik kettőn egy kicsit nagyobb volt a tapadásunk, és jobban élvezhettük a vezetést. Délután a Whaanga Coast száradó volt, így a második körben is volt bőven kellett takarítanunk. A következőn sok eső és sár volt, próbáltam nyomni a trükkös körülmények között, és sikerült egy kis időt visszaszereznünk. Még mindig elég közel vagyunk az élmezőnyhöz, úgyhogy boldognak kell lennünk. Az időjárás egy kicsit segített nekünk, és remélhetőleg holnap újra jó napunk lesz” – összegzett Kalle Ravanpera, aki 7.2 másodperccel van a vezető Tanak mögött.

    Ogier
    foto: Toyota Gazoo Racing

     

     

    Súlyos szabályszegéssel vádolják a Red Bullt

    0

    Az FIA jövő héten jelenti be a 2021-es szezonra vonatkozó első költségplafon-felülvizsgálat eredményét.

    A 2021-es szezon költségvetésének ellenőrzése befejeződött. A pletykák szerint már a költségkorlátozás első évében két csapat is túllépte a 148,6 millió dolláros limitet, egyikük jelentős mértékben. A paddockban azt beszélik, hogy a két érintett a Red Bull és az Aston Martin lehetnek.

    Az FIA nagy dilemmában van, hiszen köteles nyilvánosságra hozni a túlköltekezést. A költségvetési plafon túllépése ugyanúgy szabálysértés, mint a túl könnyű autó vagy a megengedettnél nagyobb üzemanyag-áramlás. Állítólag az eredményt már régen közölni kellett volna, de a két eset egyike botrányt robbanthat ki.

    Nem egyértelműek a szankciók

    Az ötmillió dollárig terjedő túllépések az előírások szerint csupán „kisebb szabálysértésnek” minősülnek, így a szabályszegő csapat megúszhatja pénzbírsággal. Az a nyolc istálló, amelyről azt beszélik, hogy tiszta, ezt kérdésesnek tartja. A Mercedes és a Ferrari szerint ötmillió dolláros plusz fejlesztés akár fél másodpercet is jelenthet a pályán.

    Azoknak, akik az ötmilliós limitet is túllépik, komolyabb büntetéssel kell számolniuk. Itt már szóbajöhet pontlevonás és ezzel együtt a világbajnokságban való visszaminősítés is, vagy a következő évben az érintett csapatnak a túllépés összegét az FIA levonja a költségplafonból.

    Toto Wolff, Mercedes, Brit Nagydíj
    Fotó: Mercedes AMG Petronas / Sebastian Kawka

    A Mercedes és a Ferrari kemény büntetéseket remél. Számításaik szerint a Red Bull nem csak 2021-ben, hanem az idei szezonban is túllépte a limitet. Emiatt előfordulhat, hogy az új futóművet 2022-ben nem tudják majd használni, hiszen az anyag- és gyártási költségek csak akkor kerülnek be a költségvetésbe, amikor a fejlesztést élesben bevetik. Csak a tervezési költségek számítanak bele azonnal a költségvetésbe, függetlenül a felhasználástól.

    A Ferrarinál tudni vélik, hogy miért remekel a Red Bull

    A olaszoknak az a feltevése, hogy a Red Bullnál a plusz pénz nemcsak a 2021-es autóba, hanem a 2022-es modell fejlesztésére is ment. Ez megmagyarázná, hogy miért olyan erősek az idei évben, annak ellenére, hogy állítólag az utolsó csapat volt, amelyik váltott. Aki megszegi a költségvetést, az duplán nyer, a folyó pénzügyi évben és azon túl is.

    A riválisok azt állítják, hogy kiszámolták, a jelenlegi Red Bull RB18-as fejlesztését nem lehetett volna a megengedett költségvetésen belül megvalósítani, vélhetően jelentős túllépésről van szó.

    Mattia Binotto, Ferrari, Belga Nagydíj
    Fotó: Scuderia Ferrari Press Office

    A csapatok teljes átláthatóságot követelnek

    Az alakulatok nyilvántartást vezetnek arról, hogy a másik mire költ. A Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner már nyár elején hallatta hangját ezzel kapcsolatban: „Honnan fogja egy másik csapat tudni, hogy milyen áron gyártunk és milyen anyagokat használunk?„.

    Az FIA nyomozóinak kezdetben semmi sem tűnt gyanúsnak, az istállók azonban egymás ellen fordultak, miután a disszidensektől megtudták, hogy a rivális versenycsapat hogyan számolja ki a költségeit, és milyen körülmények között gyártja az alkatrészeket. A Red Bull tehát csak második nekifutásra került a revizorok látókörébe.

    Elkerülnék a botrányt?

    Az Auto Motor und Sport értesülései szerint az eredményeket jövő héten közlik. Állítólag a két érintett csapatot csak „kisebb szabálytalansággal” vádolják. A versenytársak attól tartanak, hogy az ügyet a botrány elkerülése érdekében szépítették. A Red Bullnál állítólag már júliusban jártak az FIA ellenőrei. Azóta nyilvánvalóan folynak a viták arról, hogy mely költségeket kell figyelembe venni, és melyeket nem.

    Max Verstappen, Red Bull, Szingapúri Nagydíj
    Fotó: Clive Rose/Getty Images / Red Bull Content Pool

    Az FIA nehéz feladat előtt áll, a csapatok teljes átláthatóságot, gyorsabban lefolyó vizsgálatokat és drasztikus büntetéseket követelnek a szabályszegőkkel szemben. Azok, akiket például csak a következő év októberében kapnak el, kétszeresen előnyben részesülnek.

    A szabályt betartók szerint, ha most az FIA nem lép fel kellőképpen, akkor a költségvetések korlátozásának egész ötlete a halálos ágyán van. A szövetség a maga részéről el akarja kerülni a legrosszabb forgatókönyvet. Ez a 2021-es világbajnoki helyezésekbe való beavatkozást jelentené.

    Ha ez megtörténne, az érintett csapatok a szakértők szerint polgári bírósághoz fordulhatnának. A jogászok szerint a pénzügyi szabályozás még mindig túl sok kiskaput tartalmaz. Bizonyos pontok esetében például azzal lehet érvelni, hogy ezek csak iránymutatások, nem pedig szabályok. Ha pedig egy bizonyos bűncselekményért előre nem határozzák meg a büntetést, akkor felmerülhet az önkényesség, mint vád.

    Baumanis: Marklund méltó a bajnoki címre

    0

    Anton Marklund Portugáliában bajnok lett a rallycross EURO RX1 kategóriában. A legnagyobb ellenefele Janis Baumanis volt, a Yellow Squad litván versenyzője elismerte, hogy Marklund megérdemelte a címet.

    Baumanis elismerte, hogy a portugál futamon mindent megtett azért, hogy életben tartsa bajnoki esélyeit, de ez sem volt elég. Hét ponttal kellett volna többet szereznie mint Marklundnak, de ez nem sikerült, Baumanis 16 pontot gyűjtött, Marklund pedig 12 pontot kapott a negyedik helyért és az előfutamokon nyújtott teljesítményéért.

    A lett hétvégéje tökéletesen indult az első előfutamban, a leggyorsabb időt futotta. Ám a második előfutamban csak 12. helyen végzett egy ütközés miatt, ahol épp Marklunddal akadt össze. Ez már meg is pecsételte a hétvégét, hiszen ezzel sok pontot veszített.

    Baumanis
    foto: @WORLD/Red Bull Content Pool

    A harmadik előfutam sem sikerült, ott is 12. lett miközben Marklund nyert. Az elődöntőben Marklund második lett, Baumanis viszont a másik ágon győzött, amivel életben tartotta esélyeit. A döntőben aztán Baumanis második lett Enzo Ide mögött és Marklundnak itt már elég volt a negyedik hely is a bajnoki címhez.

    „Micsoda hétvége volt” – mondta Janis Baumanis. „Hullámzóan alakult minden, az egyik legnehezebb versenyem volt. Egyértelmű, hogy jó volt a tempónk, és az autót is jónak éreztem. Az Antonnal való ütközés és a harmadik előfutamos hibám után összeszedtem magam, megtaláltam a ritmust és mindent beleadtam. Négy új abroncsot mentettünk el a döntőre, és semmit sem hagytam az asztalon, de Enzo túl gyors volt ahhoz, hogy egyetlen kör alatt ledolgozzam a különbséget. Ennek ellenére örültem, hogy a dobogón végeztem. Az biztos, hogy összességében többet akartunk ettől a szezontól, de nehéz volt.”

    Rallycross Portugal

    foto: @WORLD/Red Bull Content Pool

    Damon Hill elárulta, hogy kit tart a legesélyesebbnek a Szingapúri Nagydíjon

    0

    A Red Bull és Max Verstappen is jelentős előnyre tett szert mindkét értékelésben, a Szingapúri Nagydíj viszont jó lehetőség a Ferrari számára, hogy megmutassák tempójukat.

    A Forma-1 2019 után tér vissza a Marina Bay Circuit aszfaltcsíkjára, miután a korábbi években a koronavírus-járvány miatt elmaradtak a szingapúri futamok. A 23 kanyaros, gyors és megerőltető pályával kapcsolatban, amelyhez minden alkalommal magas páratartalom is társul, Damon Hill elmondta, hogy hatalmas kihívás elé állítja a pilótákat.

    A brit világbajnok úgy látja, hogy a verseny kemény természetének egyik következménye az, hogy a versenyzők könnyen elveszíthetik a hidegvérüket.

    Ez tényleg nagy kihívás a versenyzők számára, mert beszorulnak egy autó mögé, és frusztráltak lesznek” – mondta Hill.

    Ha gyorsabb autójuk is van, nagyon nehéz előzni. Ott van a DRS, de valójában nincs elég hosszú egyenes.

    Bátran be kell vetődni a kanyar belső ívén, hogy megelőzd az embereket, a pilóták frusztráltak lesznek, és elveszítik a koncentrációjukat. Amikor nagyon dehidratált vagy, meleged van és idegeskedsz, akkor egy kicsit ingerlékeny is leszel.

    A Ferrari profitálhat az egyenetlen felületekből

    A Marina Bay Circuit egyik legfőbb ismertetőjegye a göröngyös aszfalt, és ez az, ami Hill szerint előnyére válhat a Ferrarinak.

    A Scuderia volt az utolsó csapat, amely 2019-ben megnyerte a versenyt, ami Sebastian Vettel utolsó győzelmének is bizonyult az alakulatnál.

    Ferrari, Szingapúri Nagydíj
    Fotó: Scuderia Ferrari Press Office

    Ha már a rázókövekről is beszélünk, ez egy Ferrari-pálya lesz, mert a Ferrari az egyetlen autó, amely úgy tűnik, hogy a Red Bullnál is jobban megbirkózik ezekkel” – magyarázta Hill.

    Mivel azonban a 2022-es F1-es autók közül sokaknak gondot okozott a pattogás és a delfinezés, Hill elismeri, hogy a szingapúri verseny ezen aspektusa még nehezebben kezelhetőnek bizonyulhat, mint eddig.

    Ezek az autók sokkal fizikálisabbak, mint két évvel ezelőtt. Talán egy kicsit jobban tudják terhelni a gumikat, mint korábban, így most azok mégnagyobb igénybevételnek lesznek kitéve. Szerintem sokkoló lesz számukra.

    Sokan emiatt szerettek bele az F1-be, de örökre vége a dobhártyaszaggató üvöltésnek

    0

    Ross Brawn, az F1 sportért felelős igazgatójának szavai alapján semmi esély nincs rá, hogy újra elképesztően hangos motorokkal versenyezzenek a csapatok a Forma-1-ben.

    A hibrid-korszak 2014-es beköszönte óta vitatéma a Forma-1-ben, hogy szükséges-e a mindenkori F1-es motoroknak hangosnak lennie. Továbbra is rengeteg olyan szurkolója van a királykategóriának, aki a brutális hangzás miatt (is) szeretett bele ebbe a sportágba, és nyilván olyanok is akadnak, akik annak elvesztése miatt fordítottak hátat neki.

    És nemcsak a szurkolók és nézők, hanem a Forma-1-ben dolgozók is nosztalgiával gondolnak vissza azokra az időkre, amikor a föld is beleremegett egy-egy V10-es vagy v12-es motorral szerelt versenyautó elszáguldásába. Elég csak visszagondolni arra, milyen képet vágott Lewis Hamilton, amikor a 2020-as Abu-dzabi Nagydíj paddockjában meghallotta a pályán bemutatózó Fernando Alonso 2005-ös Renault-ját.

    Az év végén visszavonuló Sebastian Vettel is nagy rajongója az 1989 és 2005 közötti V10-es érának (persze, a 2013-ig szolgálatban levő V8-as motorok sem voltak éppen halkak), és miután az idei Brit Nagydíj előtt vezette Nigel Mansell V10-es motorral szerelt Williams FW14B-jét, felvetette, hogy az F1-nek vissza kellene térnie a jóval egyszerűbb és dögösebb erőforrásokhoz.

    „Imádom az autókat, imádom érezni a V10-es motort – nyilatkozta Vettel, aki szerint a jövőre nézve nem ártana párbeszédet kezdeményezni arról, hogy a mostani, hibrid erőforrások, vagy a korábbi szívómotorok jelentik-e a jobb és olcsóbb utat. – A turbó hibridek egy vagyonba kerülnek, és eddig a fejlesztésük is egy vagyonba került.”

    A négyszeres világbajnok és Nigel Mansell Silverstone-ban, miután Vettel vezette a híres vörös ötöst

    Vettel megjegyzéseit többek között Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke is pozitívan fogadta, ettől azonban még gyakorlatilag kizárható, hogy visszatérjenek a szívómotorok. Hogy miért, azt Ross Brawn, az F1 év végén háttérbe vonuló sportigazgatója mondta el az Autosportnak.

    „Értem, amit [Vettel] mond, de szerintem örülünk, hogy számos eredeti (jelenleg is az F1-ben szereplő – a szerk.) motorgyártó támogatta a nagyon hatékony hibridek filozófiáját, mert itt más tényezőket is figyelembe kell venni. Ott van az üzemanyagfogyasztás, az üzemanyag típusa, és a motorok hatékonysága. A hatékonyság továbbra is fontos tényező. Úgyhogy, még ha teljesen fenntartható üzemanyagokat is használnánk, akkor is hatékony motort akarnánk. Ezért maradunk a hibrid megoldásnál.”

    „Ez vonzó az eredeti gyártóknak, akik beállnak e mögé és támogatják a kutatást. Szerintem jelenleg egyetlen eredeti gyártó sincs, aki pénzt fektetne egy V10-es motorba. Ez valójában egy másik formula. Forma-2, és nem Forma-1.”

    Brawn ezután pedig egy igen érdekes kijelentést is tett, ami annak tükrében még meglepőbb, hogy évek óta rendszeresen visszatérő téma, hogy milyen módon lehetne hangosabbá tenni a jelenlegi motorokat.

    „Van egy új réteg, amely kissé furcsának tartja magát. Az emberek más dolgokat kedvelnek, és rengeteg olyan szurkoló van, akiknek vélhetően tetszik az ötlet, hogy cseveghetnek a lelátón, mialatt az autók a pályán köröznek. A hang nem olyan fontos nekik. Mi egy olyan korszakból jöttünk, amelyben imádtuk a V12-es visítását, de az fájdalmas volt. Az ember elfelejti, hogy mennyire hangosak voltak.”

    A 67 esztendős szakember szavai alapján az F1 tehát elengedte a hanghatás kérdését, ami az új szurkolóknak már nem olyan fontos, mint a V10-es vagy V12-es motorok korszakában szocializálódott társaiknak. Így alighanem mindenkinek be kell érnie az emlékekkel, vagy a videómegosztókon, esetleg a családi archívumban fellelhető felvételekkel.

    Aki a fentebbi, igen lehangoló sorok olvasása után kedvet kapott egy kis nosztalgiázáshoz, annak alább összegyűjtöttünk néhány dobhártyaszaggató felvételt:

    Nicola Larini és Jean Alesi teszteli Fioranóban az 1994-es, még V12-es motorral hajtott Ferrari 412T1-et:

    Michael Schumacher 2003-ban, szintén Fioranóban a V10-es F2003-GA volánjánál:

    A McLaren Häkkinennel teszteli az MP4-15-öst 1999 decemberében:

    Silverstone-i szezonközi teszt 2005-ből, a V10-es motorok utolsó évéből: