A Rally Hungaryn versenyezhet először az újfejlesztésű Renault Clio Rally4-gyel Herczig Patrik és Bán Viktor, akik a verseny tesztnapján, szerdán próbálhatták ki először az autót. Már az első kör után is fülig ért a szájuk, leginkább Herczig Patriknak.
Reggel még kicsit tanácstalanul állt az autó mellett, és amikor arról kérdeztem, hogy milyen, annyit mondott, hogy „ez a legfrissebb fejlesztés és azt mondják, hogy jobb, mint a Ford, amivel eddig versenyeztem. Nem tudom, majd a kör után megmondom.“
A kör után nem is nagyon kellett kérdezni őt, hiszen már az autóban szélesen vigyorgott. „Te, ez mindenben jobb! – lelkendezett. – Ahogy elindul a rajtból a nagy nyomatékkal, a fék, minden jobb. Fülig ér a szám, de ezt látod is.“
Herczig Clióját – és még másik kettőt – a TOK Sport készítette fel a versenyre, amely jelenleg az egyik legerősebb privát csapat, sokak szerint félig-meddig akár gyárinak is tekinthetjük őket.
„Nem csak az autó, a csapat is nagyon jó. Az első kör után elmondtam a mérnökömnek, hogy mit érzek és azonnal kicserélte a négy gátlót, sokkal jobb lett az autó. Nagyon sokat segítenek, megnézhettem a többiek datáját, láttam, hogy mit kellene másképp csinálni. A fék egészen más a Clión, mint a Fordon volt. Elmondták, hogy kezeljem, megmutatták a datán… Fú, nagyon élvezem.“
Szinte fel sem kellett tennem neki a kérdést, hogy menne-e ezzel a Clióval és a TOK Sporttal jövőre is? Azonnal rávágta: „Igen!“
Mihályi Csaba blogja a Rally Hungaryről – még 1 nap
Új sztár születette a rallyban, a finn Sami Pajari 19 évesen a legfiatalabb junior világbajnok lett. Három nappal az után, hogy a Catalunya Rallyn megnyerte a vb-t, a Rally Hungary tesztjén, a DVTK stadion menzájába kísértem el egy ebédre.
Természetesen először is gratuláltam az igazi finn külsejű, szőke srácnak, a világbajnoki címhez, amit mosolyogva fogadott, de gyorsan szabadkozott is.
„Azzal, hogy világbajnok lettem, nem változott benne semmi. Vasárnap a célban nagyon jó volt, de most itt vagyok Magyarországon és a következő feladatomra kell koncentrálni.“
Ilyenkor adódik a kérdés, hogy volt-e már ideje felfogni, hogy mi is történt vele pontosan, de Sami Pajari csak nevetett: „Szerintem nem.“
Kép: ERC, Sami Pajari
Nem akartam a teszt közben zavarni, de mondta, hogy ebédelni készül és hogy a menzát keresi, gondoltam, megmutatom neki hol van, de ha már így alakult, akkor együtt ebédeltünk.
Ha valaki 19 évesen világbajnok lesz, hány évesen vezethetett először autót?
Ezen csak nevet. „Hat voltam. Egy öreg Toyota Corolla volt, amit a saját pénzemből vettem. A ház körül segítettem és kaptam hol két eurót, hol ötöt. Száz eurót sikerült összegyűjtenem, és megvettem a saját autómat. Nagyon fontos volt, hogy a saját pénzemből vettem. Rettentő büszke voltam rá.
A farmunkon volt egy kb. kétszáz méter egyenes út, azon gyakoroltam oda-vissza.
Kép: ERC, Sami Pajari–Marko Salminen
Nagyon szerettem a rallyt, az édesapám hobbi szinten versenyzett, jártunk rendszeresen rallyt nézni. Jari-Matti Latvala volt a kedvencem. Neki szurkoltam, ami azért vicces, mert most a vb-n találkoztam vele, és egész jóban vagyunk.“
Akkor ezek szerint megvan a Toyota következő gyári pilótája? – kérdeztem félig viccelve.
„Remélem igen – nevetett. – Jó lenne egyébként egy finn csapatban versenyezni.“
Na de ne szaladjunk ennyire előre, mert ott tartottunk, hogy a Corollával gyakorolt.
„Az édesapámmal és a testvéremmel – két évvel idősebb a bátyám – sokat jártunk ki jégautózni. Nem a sebesség számított, hanem, hogy élvezzük, az egész jó alapot adott. Aztán Finnországban van egy olyan kategória, hogy ha abban az évben betöltöd a 15-öt, akkor indulhatsz.“
Kép: Red Bull, Sami Pajari–Marko Salminen
Micsoda mázlista, ha valaki december 1-én születik, mint Sami, így egy hónappal a 14. születésnapja után már versenyen is indulhatott.
„2016-ban egy Opel Astrával indultam. Műszakilag teljesen utcai volt. Akkor még nem voltak olyan álmaim, hogy világbajnok legyek, egyszerűen csak vezetni akartam. El tudod képzelni, hogy 14 évesen rallyzhattam? Azt csinálhattam, amit a legjobban szeretek?
Aztán ’18-ban megnyertem a 18 alatti bajnokságot. Akkor gondolkoztunk el rajta, hogy érdemes lenne folytatni. A finn R2-es bajnokságban mentem egy Fiesta R2T-vel. Azt is megnyertem. Ebben a bajnokságban volt egy tehetségkutató programja a finn autósport szövetségnek. Meghívtak egy tesztre, amit megnyertem. A díj 90 ezer euró volt, amit a junior világbajnokságon lehetett elkölteni. Így indultam tavaly a junior vb-n.“
Kép: ERC, Sami Pajari
Ahol egyébként harmadik lett, de Sami már folytatja is a történetét.
„Csak arra az egy évre szólt a támogatás, de azért ezzel elég sok ajtó nyílt ki, így találtunk támogatást az idei évre.“
A kérdés adta magát, mi lesz jövőre? Erre már Sami Pajari navigátora Marko Salminen válaszolt. Ismerős a név, ugye? Olyanoknak olvasta az itinert, mint Teemu Suninen, Takamoto Katsuta vagy éppen Valtteri Bottas, tehát ahogy az angolok mondanák, elég nagy „sajt“ a szakmában.
„Egyelőre nem tudjuk, mi lesz jövőre. Saminak előre kellene lépnie négykerék-hajtású autóba, de hogy ez Rally3 vagy Rally2 lesz-e, ezt nem tudjuk.“
A Rally3 még nagyon új kategória, igaz, hogy négykerék-hajtású, de erőben nem sokban különbözik a Rally4-estől.
„De négykerék-hajtású, Saminak biztosan előre lépés lenne ez is. Ráadásul jövőre a vb-n csak négykerék-hajtású autóval lehet versenyezni.“
Kép: Red Bull, Sami Pajari–Marko Salminen
Kicsit titokzatosan mosolyogtak, amiből arra következtettem, hogy már tudnak valamit, amit nem mondhatnak el, ezért csak annyit kérdeztem: jövőre látunk benneteket a vb-n?
„Persze“ – mondta Marko Salminen, és itt gyorsan le is zártuk a kérdést.
Samit még visszakísértem az M-Sport kamionjához, és úgy váltunk el, mint két barát. Végülis mi mások lennék, ha mind a ketten szeretjük a rallyt.
Most én azt mondom, hogy megtiszteltetés volt egy ilyen kiváló, nagyon tisztelttudó, fiatalemberrel beszélgetni, akiből pillanatok alatt nagy sztár lesz a világbajnokságon. És akkor majd elmondhatjuk róla, hogy ő is a DVTK menzáján evett.
A magyar mezőny egyik legígéretesebb 2wd versenyzője, Szauer Gergő világbajnok ellenfelet kap a Rally Hungaryn.
Tavaly megnyerte a 2wd (kétkerék-hajtású) kupát az Országos Rallybajnokságban. Idén az első két versenyt ki kellett hagynia, de aztán három győzelemmel és egy második hellyel mégis sikerült a 2wd és az RC4-es kategória bajnokságának az élére állnia. Így a Rally Hungaryn egy jó szerepléssel akár megvédheti a 2wd bajnoki címet Szauer Gergő.
Kép: Szauer Archívum, Szauer Gergő–Kerék István, Peugeot 208 Rally4
Azonban nem csak a magyar bajnokságba, hanem az Eb-re is nevezett, ahol többek között a hétvégi Catalunya Rallyn junior világbajnokká koronázott, 19 éves Sami Pajari lesz az ellenfele, de itt lesz a junior világbajnokság második helyezettje is, a brit Jon Armstrong.
„Nem a kor számít – nevet a 33 éves magyar pilóta –, hanem hogy milyen gyors vagy. Egy világbajnok ellen mindig megtiszteltetés versenyezni, de nem csak Pajarit emelném ki a mezőnyből, szerintem több nagyon erős ellenfelet is kapunk.
Kép: Szauer Archívum, Szauer Gergő–Kerék István, Peugeot 208 Rally4
Nekünk a hétvégén a magyar bajnokság lesz a legfontosabb, ahol Kerék Pisti navigátorommal szeretnénk a 2wd bajnoki címünket megvédeni.
Biztosan fogjuk nézni az Eb-mezőny eredményét is, de a magyar bajnoki címet semmiért nem akarom kockára tenni. Ennek ellenére nagyon hasznos dolog, szerintem az egész magyar mezőny számára, hogy ilyen ellenfeleket kapunk.
Kép: Szauer Archívum, Szauer Gergő–Kerék István, Peugeot 208 Rally4
A verseny után biztosan ki fogjuk elemezni, hogy ők hol voltak gyorsak és hol javulhatunk. Jó lett volna a bajnoki címet már korábban bebiztosítani és úgy rajthoz állni a Rally Hungaryn, hogy a világbajnokkal versenyzünk az első helyért, de majd legközelebb.
Kerék Pisti mondta nekem viccesen a verseny előtt, hogy alig ismerjük az Eb ellenfeleinket, de ők sem ismernek minket. Remélem, a verseny után más lesz a helyzet“ – nevetett Szauer.
Mihályi Csaba blogja a Rally Hungaryről – Még 3 nap
Minél kevesebbet hagysz ki két rally között, annál lazább lesz a csuklód. Magyarul, annál gyorsabb vagy – tartja a mondás. Tudják ezt a Rally Hungary résztvevői is, akik közül sokan úgy állnak rajthoz a pénteki rabócsiringi első gyorsaságin, hogy a legutóbbi versenyük óta alig öt nap telt el. Utánajártunk, ki hol indult utoljára, vagyis kinek lesz a leglazább a csuklója.
18 páros nevezett a Rally Hungary Eb értékelésére top kategóriás, R5-ös vagy új nevén Rally2-es autóval. Közülük heten a múlt héten is versenyeztek.
Eric Cais, Mads Ostberg, Jari Huttunen és Nikolay Gryazin egyenesen a Catalunya Rally vb-futamról érkeznek, ahol 280 km került a csuklójukba, vagyis az elméletünk szerint az övék lesz a RabócsiRingen a leglazább. Gryazin szerepelt közülük a legjobban, aki az RC2-es értékelés második helyét szerezte meg, Cais ötödik, Ostberg hetedik lett, míg Huttunen kiesett (tehát neki nincs meg a teljes 280 kilométer).
Kép: ERC, Erik Cais–Jindriska Záková, Ford Fiesta R5 MkII
Szintén versenyzett az Eb pontversenyének második helyezettje, Mikolaj Marczyk, aki a 129 gyorsasági kilométert tartalmazó lengyel bajnoki futamon, a Kassa Rallyn állt rajthoz és még egy fél perces büntetés ellenére is magabiztosan nyerte.
A magyar Eb-zők közül Hadik András és Csomós Mixi is kihasználta a Rally2-es Kazincbarcika Rally nyújtotta lehetőséget, ahol a teszt kategóriában indultak és pakoltak 73 gyorsasági kilométert az autójukba, egy héttel a Rally Hungary előtt. A versenyt Csomós nyerte 16,7 másodperccel Hadik előtt.
Kép: ERC, Miko Marczyk–Szymon Gospodarczyk, Škoda Fabia Evo
További két páros két hete versenyzett utoljára, Yoann Bonato a francia bajnoki Antibes Rallyn állt rajthoz, Simone Campedelli pedig a Rallylegenden indult.
A Rally Hungary előtt három héttel rendezték az utolsó Eb-futamot, a Fafe Rallyt. A top mezőnyből hatan – Andreas Mikkelsen, Efrén Llarena, Herczig Norbert, Umberto Scandola, Simone Tempestini és Alberto Battistolli, akkor versenyeztek utoljára.
Kép: ERC, Jari Huttunen–Mikko Lukka, Hyundai i20 R5
Három sofőr van csak a mezőnyben, aki három hétnél régebben húzhatta fel a versenyző overallt. Petr Semerád hat hete a cseh Vyskov Rallyn indult historic kategóriában. Velenczei Ádám és Turán Frigyes pedig nyolc hete, az utolsó magyar bajnokin, a Vértes Rallyn vezették az R5-ösüket versenykörülmények között.
Az összeállításunkban természetesen nem szerepel, ki mikor és mennyit tesztelt. Erre legközelebb szerdán lesz lehetősége a mezőnynek, amikor is egy összevont, hivatalos tesztet tartanak Miskolcon, de több versenyző privát teszten is készül a Rally Hungary.
Kép: ERC, Nikolay Gryazin–Konstantin Aleksandrov, Volkswagen Polo Gti R5 – ők leszek az egyik leglazább csuklójú páros
Ennyi hete indultak utoljára rallyversenyen a Rally Hungary előtt a top kategória résztvevői
1 hete Marczyk–Gospodarczyk, Kassa Rally (lengyel bajnoki)
Cais–Záková, Catalunya Rally (vb)
Ostberg–Eriksen, Catalunya Rally (vb)
Huttunen–Lukka, Catalunya Rally (vb)
Gryazin–Aleksandrov, Catalunya Rally (vb)
Hadik–Kertész, Kazincbarcika Rally (Rally2)
Csomós–Nagy, Kazincbarcika Rally (Rally2)
Mihályi Csaba blogja a Rally Hungaryről – Még 4 nap
Furcsa kötődéssel rendelkezik Andreas Mikkelsen Magyarországhoz. Eddig két alkalommal állt rajthoz nálunk, és mind a két verseny mérföldkő volt a pályafutásában. 2011-ben az első IRC rajt-cél győzelmét arathatta volna a Mecsek Rallyn. Tavaly egy éves szünet után a Rally Hungaryn tért vissza a versenyzéshez és a győzelme indította be újra a pályafutását. Idén pedig harmadik dobásként akár Európa-bajnok is lehet Nyíregyházán, a Rally Hungaryn.
Biztosan sokan emlékeznek a 2011-es Mecsek Rallyra, amikor az Intercontinental Rally Challenge (IRC) mezőnye látogatott el hazánkba. A versenyt emlékezetes módon Jan Kopecky nyerte, aki az utolsó Nyárásvölgy előtt 8,1 másodperccel vezetett Thierry Neuville előtt (aki a múlt héten nyerte meg a Catalunya Rallyt). A belga azonban alaposan lepirított az utolsó gyorson és hátrányából 7,3 másodpercet faragva kis híján meglepte Kopeckyt, aki így végül nyolc tized másodperc előnnyel nyert.
Fotó: ERC, Andreas Mikkelsen–Elliot Edmondson, TOKSPORT WRT, Skoda Fabia Evo
A verseny igazi sztárja azonban Andreas Mikkelsen volt. Az akkor 22 éves norvég versenyző már komoly karrierrel rendelkezett, hiszen öt éve versenyzett. Pályafutását egész meglepő módon WRC-vel a brit, az ír majd a norvég bajnokságokban kezdte.
Első nemzetközi sikerét a 2010-es Skót Rally, IRC-futamon érte el, ahol második lett. Itt figyelt fel rá a Skoda UK csapata és indította őt a ’11-es IRC bajnokságban. Mikkelsen hamar felnőtt a legjobbak közé. Az Azori-szigetek Rallyn kétszer is sikerült az élre állnia, és végül második lett.
Közel volt az első győzelméhez, de az mégis mindenkit meglepett, hogy a Mecsek Rallyn az első szakaszon az élre állt és magabiztosan vezette a versenyt. Két szakasszal a vége előtt 10,4 másodperc előnye volt Jan Kopeckyvel szemben. Menedzsere izgatottan mesélte nekünk a sajtóirodában, hogy van egy szokásuk, hogyha nyertek, akkor egy thai étteremben vacsoráznak aznap, de nem mer ilyen éttermet keresni, mert van még hátra két szakasz.
Az óvatosságának volt alapja, mert az utolsó előtti gyorsaságin, Árpádtetőn, a murvakihordáson Mikkelsen megcsúszott és kiesett a versenyből.
Nem nyerte meg ugyan a Mecsek Rallyt, de ez volt az a verseny, ahol először megmutatta, hogy képes a győzelemre. A Mecsek után pedig szárnyalt, a Sanremo Rallyn második lett, a Skót és a Ciprus Rallyt megnyerte és a másfél pont előnnyel bajnok lett Kopecky előtt.
Fotó: ERC, Andreas Mikkelsen–Elliot Edmondson, TOKSPORT WRT, Škoda Fabia Evo
2012-ben sikerült újra megnyernie az IRC-t, de ezzel párhuzamosan már a Volkswagen Motorsport csapatában is versenyzett a vb-n egy Skoda Fabia S2000-essel. Amint pedig elkészült a harmadik bevethető Volkswagen Polo WRC, ezzel folytatta a karrierét. Emlékezetes módon három vb-futamot nyert vele és háromszor (2014–’16) lett harmadik a vb-n.
A Volkswagen kiszállása után a Citroën és a Hyundai csapatoknál is versenyzett, de pályafutása kátyúba került. A korábbi éves szinten tíz–húsz versenyéhez képest tavaly úgy tűnt, hogy egész évben nem láthatjuk őt versenyautóban.
A magyar Topp Cars csapat azonban gondolt egy merészet és meghívta a Rally Hungaryre, ahol a Rabócsiring utáni első szakaszon az élre állt és másfél perc előnnyel megnyerte a versenyt.
A Rally Hungary pedig újra beindította Mikkelsen pályafutását, még két versenyen állt rajthoz tavaly, idén pedig a WRC2-ben és az Európa-bajnokságon is versenyez. Mind a kettőben hatalmas sikerrel. A vb-n három, az Eb-n két versenyt nyert eddig.
WRC2-ben a múlt hétvégén, a Catalunya Rallyn Mads Ostberg elvileg utolérte őt a bajnokságban. A mínuszolás miatt azonban Mikkelsennek a szezonzáró Monza Rally már csak formalitás.
Az Eb-n is kedvező a helyzete. Itt 71 pontos előnyét szinte lehetetlen ledolgozni – a hátralévő két versenyen összesen 80 pont szerezhető –, így ha már csak célba kocsikázik a Rally Hungaryn, megszerezheti az Európa-bajnoki címét.
A 2011-es és a 2012-es IRC után pályafutása harmadik nemzetközi bajnoki címét.
A 2011-es Mecsek Rally és a 2020-as Rally Hungary is komoly mérföldkő volt Andreas Mikkelsen pályafutásában. Könnyen elképzelhető, hogy az idei Rally Hungary lesz a harmadik magyarországi dobása.
A fenti mondat bármilyen hihetetlen hangzik, igaz. Viszont sokkal többet is el lehet mondani Tanner Foustról, a McLaren újonnan kinevezettExtreme E pilótájáról.
A brit istálló 2022-ben csatlakozik majd az elektromos sorozathoz, így Foustnak még várnia kell tényleges a bemutatkozásra.
„Izgatottan üdvözöljük Tannert a McLaren pilóták között. Terepen a világ legjobbjai között van, rengeteg tapasztalattal és számos győzelemmel.” – összegezte Zak Brown, a McLaren vezérigazgatója.
Az amerikai repertoárjában szinte minden szerepel: kaszkadőrként, műsörvezetőként is dolgozott, az Egyesült Államokban drift, X Games, és ralikrossz versenyeket is nyert.
Utóbbiban volt a legsikeresebb, az első Global RallyCross bajnokság megnyerése után a világbajnokságon is indult néhány versenyen. Máig ő az egyetlen, aki nem európai versenyzőként tudott diadalmaskodni valamelyik WRX hétvégén.
2019-ben negyedszerre is amerikai ralikrossz bajnok lett, emellett pedig az Aszfalt királyai című filmben is szerepelt.
„A McLarennél versenyezni minden versenyző álma, és az, hogy ezt egy ennyire újító szellemű és fantáziadús sorozatban tehetem meg, még különlegesebbé teszi a helyzetet. A koncepció egészen egyedi, a kihívás pedig lenyűgöz. Minden tapasztalatomra és képességemre szükségem lesz.” – jelentette ki Foust.
„Mindeközben pedig egy jó célért tehetek, ami az egész bolygót és az emberi társadalmat érintő problémákra hívja fel a figyelmet.”
A molekuláris biológiában diplomát szerző amerikai csapattársát – aki a McLaren első női versenyzője is lesz – később fogja bejelenteni a csapat.
Az alábbi videóban Norris és Ricciardo üdvözlik őt a McLarennél:
A McLaren a 2022-es idénytől csatlakozik majd az Extreme E-hez, hogy többek között megmérkőzhessen a Nico Rosberg és a Lewis Hamilton által irányított csapattal is.
Az Extreme E egy olyan sorozat, ahol elektromos haszon járművekkel versenyeznek olyan helyszíneken, mint például az Északi-Sarkkör vagy az Amazónia-i esőerdő.
„Kiemelt figyelemmel követtük az Extreme E-t az utóbbi időszakban.” – nyilatkozta a wokingi istálló vezérigazgatója, Zak Brown a bejelentést követően.
„Ez a sorozat rendkívül innovatív, ezért is kezdtünk élénk érdeklődést mutatni iránta. Ez sorozat lehetőséget ad a számunkra, hogy a fenntarthatóság szempontjából fejlődjünk. Ilyen dolgok például az autók káros anyag kibocsátásának a csökkentése és a szemét mennyiségének minimalizálása.”
Brown hozzátette, hogy a McLaren Extreme E-be való csatlakozása semmi hatással nem lesz a csapat másik projektjeire, például a Forma-1-es csapatéra.
„Természetesen továbbra is a Forma-1 lesz a legfontosabb sorozat a számunkra. De ettől függetlenül az IndyCarban, az eSportban és most már majd az Extreme E-ben is szeretnénk tisztességesen helyt állni és jól szerepelni. Mindegyik sorozatban egy a célunk: győzelmeket szerezni.”
Az Extreme E a Formula E-hez hasonlóan a globális felmelegedés elleni harcot hirdeti. Valamint ez az első olyan sorozat, ahol egyenlő arányban szereplnek a nemek. Egy férfi és női pilóta csapatonként.