Oliver Solberg a Horvát Rally csalódása után elindul a Rallycross Európa-bajnokság svéd versenyén. A norvég-svéd versenyző két év után indul rallycross versenyen.
Oliver Solberg számára egy baleset miatt idő előtt véget ért a Horvát Rally, a nyilván csalódást okozó kiesés emlékét pedig Petter Solberg fia Höljesben próbálja feledni, ahol a Hedström Motorsport Hyundai i20-as autójával rajthoz áll a Rallycross Eb második futamán.
“Ez nagyon szórakoztató verseny lesz – mondta a Hyundai Motorsport WRC pilótája. – Az autót igyekeztünk azzal a filozófiával felkészíteni, amelyet a PSRX csapatban alkalmaztunk.”
Petter Solberg fia korábban már második helyen zárt a RallyX Nordic idény során, 2017-ben, amikor két győzelmet is szerzett édesapja korábbi Citroen DS3-as autójával. Egy évvel később a fiatal versenyző skandináv bajnok lett, majd ezután kezdett a rallycross versenyekről áttérni a rally futamokra.
Peter Hedströmöt meggyőzte Oliver korábbi rallycross teljesítménye, ezért bizakodva tekint a versenyre.
“Nagyon alkalmasnak éreztem Olivert a Höljesi versenyre a Hyundaiba, ezért felhívtam és ő azonnal igent mondott – mondta a Hedström Motorsport csapatfőnöke. – Később sikerült mindent a helyére tenni és Petter Solberg szerelőjével sikerült az autót is nagyszerűen felkészíteni.”
A Höljesi Eb futamot a Rallycross Világbajnokság szezonnyitója keretében rendezik meg , az Európa-bajnokság Nyírádon veszi kezdetét, ahol igazi világsztárok, Enzo Ide, Anton Marklund és Janis Baumanis is rajthoz áll.
Odaért a Hibján Joci – Szollár Csabi páros végre-valahára a Forddal, ahová már elég régóta tervezték. Jobb későn, mint soha…a lényeg, hogy a fiúk elindultak egy felfelé ívelő szakaszon.
Nehezen kezdődött az év számotokra, de eljött a ti időtök Boldogkőn?
– Végre nagyon jól sikerült ez a versenyünk, mondhatni tökéletesen alakult minden. Nem is reméltem ezeket a szakaszeredményeket, mert elég nehezen indult a reggeli órákban a ráhangolódás. Évek óta nem kaptunk defektet pályafelírás közben, most viszont igen…és pótkerék sem volt nálunk. Aztán persze megoldottuk, és írtunk egy jó itinert, amit még menet közben hozzá kellett igazítani a Fordhoz, annak érdekében, hogy a tervezettnél is gyorsabban tudjunk autózni.
Sikerült a terv, hiszen dobogós helyen végeztetek.
– Igen, magunkhoz képest is sokat gyorsultunk, ahogy az időjárás és a pályák minősége változott. Ekkor éreztük igazán annak jelentőségét, hogy tempósabbra is írhatjuk legközelebb a szakaszokat, mert az autó tudja. Szóval igazából a kocsi tényleg elkezdett velünk együtt élni és létezni, aminek köszönhetően egyre előrébb kúsztunk a ranglétrán. Végül pedig az RC4 és ORB 2WD csoport 3. helyén végeztünk. Megérkeztünk hosszú idő után a többiek közé, amit már nagyon vártunk a sok balszerencse után.
Minden jó, ha a vége jó?
– Így igaz. Mondjuk picit eltaktikáztuk a gumiválasztást reggel, mert slickkel mentünk ki, míg a többiek esőgumival. Ennek fényében az elején tapogatóztam, kicsit lábújhegyen kezdtem, de aztán elkaptuk a fonalat. A további körökben kezdtünk felzárkózni a negyedik helyről a harmadikra, és a power pontokat is elhoztuk. Ami még fontos, hogy végre egy jó hangulatú, felszabadult…eredményes, problémamentes futamot tudhatunk magunk mögött a Forddal, ami fergeteges érzés.
Hogy tetszettek a pályák fordított irányból?
– A tavalyi is jó volt, de nekünk így is megfelelt. Ezek az igazi ralis terepek, ahol dobálós, tempós, szűk részek is vannak, falun át…lassítókkal tűzdelve, egyszóval szenzációsak. Minimálisan érintettük egy helyen a lassítót, így büntetésben részesültünk, de szerencsére ez nem befolyásolta az eredményünket.
A Dunakanyar Ralin láthatjuk a csapatot legközelebb?
– Persze, ott a helyünk, hiszen számunkra most kezdődött el igazán az élet a raliban, hogy összeállt a kép a verdával. Megérkeztünk végre-valahára a Forddal oda, ahová már elég régóta terveztük. Jobb későn, mint soha…reméljük elindultunk egy felfelé ívelő szakaszon – nyilatkozta Joci.
Három párossal vág neki a 2022-es Eger Rally-nak a Horváth Rallye Ase. Orfűn, hazai pályán győzni tudtak, a cél természetesen most is ez, bár az egri pályákon inkább az erő, mint a rutin lesz, ami győzedelmeskedhet – áll a csapat közleményében.
„Három párosunk adta le a nevezését az egri versenyre. A Zákányi János – Vidécz Zsolt páros célja, hogy megtartsa vezető pozícióját a bajnokságban. Én azt gondolom nehezebb dolguk lesz, mint Orfűn, hiszen végsebességben az első kerekes autók jobbak lesznek. Ennek ellenére a srácok nem csüggednek, minden megtesznek majd a siker érdekében” – kezdte a beszélgetést Németh 16V Péter, majd hozzátette. „A Baracsi Zsolt – Sóvágó Ádám duó Orfűn nem ért célba, mert a fékhiba miatt kérte álljanak ki. A srácok most szeretnének célba érni, nem mellékesen egy jó eredményt felmutatni. Nem lesz könnyű dolguk, hiszen a P12 mellett a P13-as kategória is borzasztóan erős.”
Meglepetéseket a P11-es kategória tartogathat, hiszen Orfűhöz képest is gyengébb a mezőny és mivel csak négyen vannak, könnyebb lesz dobogóra állni.
„A Buris István – Bottyán János dolga, hogy technikai hibáktól és kalandoktól mentes versenyt teljesítsenek és akkor a Gti Suzukik mögött egy dobogós hellyel zárhatnak, persze nem adják azt a dobogót könnyen” – tette hozzá Németh Péter.
Az Eger Rally április utolsó szombatján kezdődik egy szuperspeciális szakasszal Egerszalók és Eger között, majd másnap hat gyorsasági szakasz vár a mezőnyre közel 44 kilométer ősztávval.
A Horváth Rally ASE köszöni partnereinek a segítséget!
Újult erővel és régi-új navigátorral készül a Rally2-es Bajnokság második egri futamára a Solid Racing Team versenyzője Kállai Tamás.
Az Orfű Rally utáni szünetben a csapat eltökélt volt abban, hogy egy olyan autóval álljanak ki a következő versenyekre, ami nem okoz majd csalódást. Voltak programozáson és tesztelni, próbáltak mindent megtenni az ügy érdekében.
„Orfű óta nagyon sok minden történt a kocsival. A verseny után visszakerült az autó a motorkészítőhöz, ahol beprogramozták rendesen. Az első pados mérésnél 195 lőerőt mutatott a műszer, amit a biztonság kedvéért visszabutítottunk 191 lóerőre” – kezdte a beszélgetést Kállai Tamás. „Azóta már ki is tudtuk próbálni a kocsit, vannak tapasztalataink vele. A motorerőben már nem találunk problémát, most a futóműre kell kicsit ráfeszülnünk.”
Tamás nem versenyzett még soha Eger környékén, viszont a csapat az egyik kedvenc hazai versenyeként tekint a környékre. Tudják, egy jó közös munkával bármi kisülhet a hétvégén.
„Az egri pályákat abszolút nem ismerem, sosem versenyeztem ezen a környéken, viszont nagyon sok belső felvételt néztem már a pályákról. A csapat nagyon szereti a környéket, az egyik kedvenc versenyük az egri és mivel ezen a versenyen Szilassy Arnold ül a navigátorülésben, biztosan megkapok minden segítséget az Ő tapasztalataiból” – tette hozzá Tamás.
Bármilyen előjelzésbe kár belemenni, hiszen nem elég egy jó kocsi, vagy egy jó csapat, mindennek össze kell állnia. Azt már kijelenthetjük, a P12-es kategória a legerősebb a hétvégi Eger Rallyn, van köztük több bajnok aspiráns és olyanok is, akiket biztosan nagyon nehéz lesz megverni.
„Orfűhöz képest nagyon sokat erősödött a Rally2, plusz a kategóriánk is kiegészült pár névvel, annak pedig nagyon örülök, hogy Janovich Roland is csatlakozott. Nyilván nekünk nehezebb a dolgunk a jobb eredmény elérésében, viszont sokkal jobb úgy jó eredményt elérni, hogy ilyen népes és erős mezőnyben harcolhatunk. A célunk, hogy az autót bevigyük a célba, a csapat sem kér ettől tőlem többet. Örülnék természetesen egy dobogós helyezésnek, jó lenne ezzel a csapatnak meghálálni a bizalmat” – zárta a beszélgetést Kállai Tamás.
A 2022-es Eger Rally szombaton kezdődik egy szuperspeciál szakasszal, majd vasárnap hat gyorsasági vár a versenyzőkre.
A csapat együttműködő partnereinek köszöni a segítséget!
Thierry Neuville az idei Horvát Rallyt a karrierje során a legnehezebb versenynek minősítette, de ennek ellenére nagyon élvezte.
Thierry Neuville megismételte idén a tavalyi eredményét, melyet Horvátországban ért el, vagyis a harmadik helyet pedig az idei rendezvény elképesztően nehéz volt a szakaszról-szakaszra változó időjárás miatt.
A Hyundai belga versenyzője akár a győzelmet is megszerezhette volna, ha nincs műszaki hibája, időbüntetése és nem hajt gyorsan közúton, valamint nem szenved balesetet a Power Stage-n.
“Nagyon élveztük a horvát versenyt, mert szerintem ez a legjobb aszfaltos verseny, melyen valaha is indultam a világbajnokságon – mondta Thierry Neuville. – Az idei verseny ráadásul az időjárás miatt a legkeményebb aszfaltos verseny volt, melyen valaha is versenyeztem. A horvát szakaszok egyébként is különböznek a többi aszfaltos versenyétől, különösen, hogy itt aszfalton is vannak ugratók. A kanyarokat rengeteg helyen le lehet vágni, ami szerintem már sok is, ezért jó lenne a jövőben ezeket kissé csökkenteni. Nagyszerű a verseny környéke, a légkör. Nagy öröm versenyzőként részt venni ezen a rendezvényen.”
Richard Millener, az M-Sport csapatvezetője osztja Neuville véleményét.
“Azt gondolom, hogy a Horvát Rallynak egyértelműen a vb naptárban van a helye, mert ahol két szakasz alatt ilyen hatalmasat változhat a verseny képe, ott világbajnoki versenyt kell rendezni – mondta Millener. – Oké, nyilván ehhez kellett egy kis szerencse is, de gondolj csak bele, hogy mennyi minden történt ezen a hétvégén. Pénteken hatalmas különbségek alakultak ki, és azt lehetett hinni, hogy eldőlt minden, de a későbbiekben is hatalmas kihívást jelentettek a szakaszok. Már korábban is mondtuk, hogy ez a verseny esőben elképesztő lenne, és így is lett. Nincs még egy olyan verseny, ahol a Power Stage szakaszon pontot tudna szerezni egy verseny Rally2-es autóval, továbbá, ahol szinte minden pálya tele lenne nézők százaival. Ez egy nagyon kedvelt verseny nézői és versenyzői szempontból is.”
Kalle Rovanpera egy álomszerű WRC szezon rajt után a jövő héten csak keresztben fog autózni, miután egy drift versenyen áll rajthoz Írországban.
Kalle Rovanpera idei szezonja a Rally Világbajnokságon álomszerűen kezdődött, hiszen a Monte-Carlo Rallyn bár csak negyedik lett, Svédországban rendkívül simán nyert és Horvátországban is csak egy defekt és a váratlan eső nehezítette meg győzelmét, ami után 29 pont előnyre tett szert a világbajnokságon Thierry Neuville előtt.
A 21 éves finn pilóta szabadidején szívesen drifttel, és ennek a hobbijának jövő héten Írországban is szán időt, miután egy drift versenyen áll rajthoz egy Toyota Suprával.
“A Mondello Park egy fantasztikus helyszín egy drift versenyhez, elég komoly nyomvonallal – mondta Kalle Rovanpera a Dirtfishnek. – Nem könnyű a pályán végig vezetni, ami mindig egy jó versenyt eredményez nagyon jó pilótákkal. Idén sok induló korábban már nyert Amerikában és más komoly drift versenyen, ezért azt gondolom, hogy a drift legjobb versenyzőivel mérhetem össze tudásom. Tavaly indultam Finnországban egy drift versenyen, ahol szintén többszörös bajnokok álltak rajthoz és ennek ellenére nyerni tudtam. Azt hiszem, Írországban is képes lehetek egy hasonló eredményt elérni.”
Rovanpera szerint a driftelés használhat a rallysport terén való vezetésnél is, főként, hogy a WRC szezon során murvás versenyek következnek.
“Manapság a drift autók nagyon erősek, ahogy a rally autók is, ezért egyáltalán nem könnyű őket kézben tartani. Amikor az előtted indulót követed egy méterrel, vagy néha meg is tolód, nagyon uralni kell az autót.”
Megjelent a Rallycross Európa-bajnokság első fordulójának nevezési listája. A nyirádi versenyre nagyon komoly mezőny jött össze, mind az EURO RX1, mind az EURO RX3 kategóriában.
Ha valaki eddig picit is gondolkodott, hogy május 21-22-én milyen autós programot válasszon, nem kell tovább törnie a fejét. Nyirádon a nemzetközi rallycross szezon első versenyén nemzetközi és hazai bajnokok lépnek majd pályára a Rallycross Európa-bajnokságon.
Egyik Eb futamon sem meglepő, hogy a nemzeti élmezőny is helyet kap a rajtrácson. Nyirádon is így lesz, hat magyar pilóta indul Supercarral. Kárai Tamás sokszorosan is kivívta a jogot az indulásra, az eddig WRX és ERX eredményei, és a hazai bajnoki címek mellett neki köszönhető, hogy Nyirád újra életre kelt és bekapcsolódott a nemzetközi rallycross vérkeringésébe. Mellette szintén rutinos versenyzők lesznek a pályán nemzeti színekben. Mózer Attila és Mózer Márk, Luigi és ifj. Kiss László mellett az idei ob szezonnyitón dobogós Koncseg Zoltán is indul.
Kárai Tamás, foto: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool
A külföldi versenyzők közül mindenképp ki kell emelni Anton Marklundot. Bár a kétszeres bajnoknak tavaly nem volt jó szezonja, ebben az évben a Set Promotion Hyundai i20 versenyautójával tervez teljes programot az EURO RX1-ben. A Donovan családról és janis Baumanisról már írtunk a Rallycafén, ahogyan a Johann Kristoffersson mellett fejlődő Enzo Ide indulásáról is. A korábbi S1600 sztár Ulrik Linnemann ezúttal Supercars-szal indul, a saját nevét viselő csapat Ford Fiestájával áll rajthoz.
foto: Anton Marklund
A hatszoros Andros Trophy győztes Jean Baptiste Dubourg – akinek tavaly egy lohéaci kartörés miatt tönkrement a szezonja – is visszatért egy Peugeot 208-ban. A regnáló Euro RX3 bajnok, Yury Belevskiy feljebb lép, egy Volland Racing Audi A1-ben tervezi az évet. Tavaly komolyan meglepte a mezőnyt azzal, hogy a nürburgringi World RX fordulóban második lett.
Az ALL-INKL.COM Muennich Motorsport szokás szerint Seat Ibizákkal indul, René Münnich és Mandie August ül az autókban. Mindketten jól ismerik Nyírádot, akár meglepetést is okozhatnak. A lengyel Dariusz Topolewski és Marcin Gagacki pedig Ford Fiestákkal érkezik.
Ismerősként üdvözölhetjük Ales Fucikot, ő is itt volt a hazai szezonnyitón. Az északiakra is mindig érdemes odafigyelni a rallycrossban. Sivert Svardal – akit 2021-ben az „Év Cooper Tyres újoncának” választottak – az elmúlt szezonban elért fejlődését szeretné folytatni. Anders Michalak pedig tavaly mutatkozott be az EURO RX1-ben, és két futamon is pontot szerzett, ezzel 13. lett a bajnokságban. Hervé Knapick pedig 75 évesen újra autóba ül, a megszokott Citroen DS3-mal jön Nyirádra.
Az EURO RX1 nevezési listája:
2
Oliver O’DONOVAN
IRL
Oliver O’Donovan
IRL
Proton Iriz
4
Patrick O’DONOVAN
GBR
Patrick O’Donovan
GBR
Ford Fiesta
6
Jānis BAUMANIS*
LVA
#YellowSquad
SWE
Peugeot 208
11
Aleš FUČÍK
CZE
KRTZ Motorsport ACCR Czech Team
CZE
Volkswagen Polo
12
Anders MICHALAK
SWE
Hedströms Motorsport
SWE
Volkswagen Polo
24
Sivert SVARDAL
NOR
Sivert Svardal
NOR
Volkswagen Polo
27
László KISS
HUN
Speedbox Racing Team KFT
HUN
Peugeot 208
33
Ulrik LINNEMANN*
DNK
Linnemann Promotion
DNK
Ford Fiesta
38
Mandie AUGUST*
DEU
ALL-INKL.COM Muennich Motorsport
DEU
SEAT Ibiza
39
Zoltán KONCSEG
HUN
Kárai Motorsport Sportegyesület
HUN
Audi A1
44
Dariusz TOPOLEWSKI*
POL
Oponeo
POL
Ford Fiesta
50
Attila MÓZER*
HUN
Nyirád Motorsport KFT
HUN
Peugeot 208
51
Márk MÓZER
HUN
Nyirád Motorsport KFT
HUN
Peugeot 208
66
LUIGI*
HUN
GFS Motorsport Egyesület
HUN
Ford Fiesta
73
Tamás KÁRAI*
HUN
Kárai Motorsport Sportegyesület
HUN
Audi S1
77
René MÜNNICH
DEU
ALL-INKL.COM Muennich Motorsport
DEU
SEAT Ibiza
84
Hervé KNAPICK
FRA
Hervé Knapick
FRA
Citroën DS3
87
Jean Baptiste DUBOURG
FRA
Jean Baptiste Dubourg
FRA
Peugeot 208
88
Marcin GAGACKI*
POL
Oponeo
POL
Ford Fiesta
91
Enzo IDE*
BEL
EKS
SWE
Audi S1
92
Anton MARKLUND*
SWE
SET Promotion
FIN
Hyundai i20
95
Yury BELEVSKIY*
CHE
Volland Racing KFT
HUN
Audi A1
Az Euro RX3-ban négy magyar lesz a mezőnyben, élükön az Euro RX3-ban dobogós Szíjj ‘Jolly’ Zsolttal. Ferjáncz András a jól ismert Ford Fiestával, Répási Róbert a Skoda Fabiával, Körmöczi Balázs pedig az Audi A1-gyel indul majd.
Nem lesz könnyű dolguk a magyaroknak, mert ebben a kategóriában is kőkemény ellenfelekkel kell majd megküzdeniük. A tavalyi szezon második helyezettje, Kobe Pauwels újra egy Volland Racing által felkészített Audi A1-gyel próbálja meg elhódítani a bajnoki címet, amihez persze már Nyirádon jól kell mennie. A portugál João Ribeiro és Nuno Miguel Da Costa Araújo duó is komoly ellenfél, ők tavaly októberben hazai pályán, Montalegre-ben tündököltek. A lengyel Damian Litwinowicz tavaly hatodik volt a bajnokságban, kérdés, hogy idén is megelőzi e őt Jan Černý, a pokolian gyors Skoda Citigójával.
A Nyirádi Rallycros Eb futamra itt lehet jegyeket vásárolni.
A Rallycross Európa-bajnokság tavalyi harmadik helyzettje, Janis Baumanis is itt lesz az idei szezonnyitón Nyirádon. A lett versenyző a #YellowSquad csapattal indul egy peugeot 208 WRX-szel.
Baumanis 2014 óta versenyez az Eb-n, akkor a harmadik helyen végzett a Super1600 kategóriában. 12 hónappal később megszerezte a bajnoki címet, amiért a magyar Szabó Krisztián is versenyben volt. Ezzel egyidőben Norvégiában egy Hansen-féle Peugeot 208-assal debütált a Supercars kategóriában is. 2019-ben már az első WRX dobogóját ünnepelhette egy Ford Fiestával, tavaly pedig az EURO RX1-ben lett harmadik a bajnokságban.
Idén tulajdonképpen visszatér Hansenékhez, hiszen a #YellowSquad szoros kapcsolatban áll a legendás istállóval, és termmészetesen 208-as Peugeot-val indulnak ők is.
„Nagyon boldog vagyok, hogy idén a #YellowSquaddal vezethetek. A Supercar pályafutásomat a Hansen csapatánál kezdtem még 2015-ben, és nagyon boldog vagyok, hogy visszatértem a ralikrossz világ leghíresebb csapatába, hogy teljesítsem a teljes Euro RX szezont. Tavaly egy nagyon jó bajnokság volt, remek versenyzőkkel, és úgy gondolom, hogy idén még érdekesebb lesz, még több komoly névvel és autóval. Nagyon várom, hogy szórakoztató és élvezetes versenyeket fussak és harcolhassak a legjobb helyekért” – mondta Baumanis.
„Fantasztikus dolog kiterjeszteni a #YellowSquad működését. Mindig is az volt a célunk, és a márka víziója is, hogy több szinten legyünk jelen a ralikrosszban, és most ott vagyunk a #YellowSquaddal az Euro RX-ben. A Hansen szervezeten belül most már minden lépést lefedünk a CrossCarttól egészen a sportág csúcsáig. Nagyon jó, hogy Janis visszatért a csapatba, miután néhány évvel ezelőtt a Hansen Talent Developmentnél versenyzett. Azért jött ide, hogy az EURO RX1-ben az aranyéremért harcoljon. Ott volt a sűrűjében az elmúlt években, és most ezzel az autóval és csapattal nagyon jó esélyünk van néhány igazán jó eredmény elérésére” – mondta a rallycross-legenda Kevin Hansen.
Hétköznaponként a rendelő, hétvégén a versenyautó körül forog Cristina Gutiérrez Herrero élete. A spanyol jelenleg Lewis Hamilton pilótája – X44 csapatban Sébastien Loeb csapattársaként – az Extreme E-ben, emellett rendszeres Dakar-résztvevő.
A civilben fogorvosként dolgozó pilóta 2011 óta hatszoros spanyol női rallybajnoknak, és Dakar-teljesítőnek mondhatja magát.
„Számomra ez természetes, a pácienseim mind tudnak a karrieremről. Mindig velük együtt szervezem le a hetem, de a versenyzésnek is helyet hagyva. Így jó, de tény, nem mindennapi.
Csak kemény munka kérdése. Az egyetemen is oda kell tennie az embernek magát, és az autóban is néha nyugodtan kell koncentrálni, hogy egyáltalán befejezzük a versenyt.” – meséli Gutiérrez a sport és munka kapcsolatáról.
Fotó: DPPI/Red Bull Content Pool
Amikor 2015-ben a tereprallyban is kipróbálta magát egy nőknek szervezett katari teszten, ugyan nem nyerte el az előzetesen meghirdetett lehetőséget, de Nasser Al-Attiyahtól kapott különdíjként indulhatott a soron következő versenyen is.
Onnantól fogva pályafutását a Dakar egyetlen női győztese, Jutta Kleinschmidt is segítette. Gutiérrez ténylegesen is a német nyomdokaiba lépett, amikor tavaly második nőként szakaszt nyert a Dakaron, a Light Prototypes (T3) kategóriában.
Az újabb áttörés azonban már nem tőlük, hanem két másik híres versenyzőtől kapott segítséggel következett.
Gutiérrez elmondása szerint a koronavírus alatt minden szponzorát elveszítette. Azonban eredményeivel felkeltette Lewis Hamilton figyelmét, aki leszerződtette Extreme E csapatába (X44). Újdonsült kollégája, Sébastien Loeb pedig megszerezte neki a szükséges támogatást az újabb Dakar induláshoz.
Fotó: Kin Marcin/Red Bull Content Pool
2021-ben Loeb partnereként holtversenyben nem lett bajnok az Extreme E-ben, legnagyobb eredményét azonban minden bizonnyal nem ez, hanem a Cross-Country Világkupán a T3-as kategóriában szerzett bajnoki címe jelenti.
Eközben pedig egy elég hihetetlen eredményt is elért: a Kazahsztán Rally során ugyanis két csigolyáját eltörte, de nemcsak, hogy végigment, Gutiérrez meg is nyerte a versenyt!
„Nagyon rossz helyzet volt számomra, mert a verseny után teljesen le kellett állnom. Súlyt és izomtömeget vesztettem, úgyhogy keményen kellett edzenem, hogy újra formába hozzam magam. Ennek ellenére úgy érzem, erre az évre jobban felkészültem, mint valaha.”
Láthatólag nehéz lenne bárminek is megállítania, a lendület pedig nem fogy: az idei Dakaron dobogós lett (Light Prototypes kategóriában) a Red Bull OT3-as programjával.
Fotó: Flavien Duhamel/Red Bull Content Pool
Az újonnan indult FIA besorolású Rally-Raid Világbajnokságon pedig jelenleg kategória (T3) második, amivel a Red Bull ígéretes tehetségét, Seth Quinterót is megelőzi.
Gutiérrez az Extreme E idei egyetlen versenyén harmadik lett. Hiába másfajta járgány ahhoz képest, mint a mit a Dakaron használ, az Odyssey 21 vezetését is élvezi:
„Nagyon forradalmi autó, semmihez nem tudom hasonlítani, amit előtte vezettem. Nagyon sok minden rejtőzik benne, és könnyen alkalmazkodik a különböző felszínekhez. Számomra ez az autó tökéletes.” – összegezte tapasztalatait még az első alkalom után.
Nagy sikert aratott ifj. Érdi Tibor és Csökő Zoltán a Ford Sierra RS Cosworth 4×4-gyel a Boldogkő Rallyn, amivel megnyerték a historic értékelését. Azonban az oldalán látványosan lángoló autó megszelídítéséhez sokminden kellett: némi alapképzettség, autószerelői rutin, na meg id. Érdi Tibor tanácsa, ami nélkül nem hogy győzelem, de célba érés sem volna.
Minden szurkoló szívét megdobogtatta a Ford Sierra Cosworth 4×4, amikor Érdiék bemutatták az új szerzeményüket. Ennél nagyobb sikere már csak a pályákon volt a Boldogkő Rallyn, hiszen azért csak egy top A-s autóról van szó, amivel harminc éve még abszolutat lehetett nyerni. Sőt, most is egy igen komoly technikának számít és van benne valami olyan nyers erő, brutalitás, amivel látszik, hogy meg kell birkózni.
Először is azt tisztáztuk ifj. Érdivel, hogy ez az autó, amit a Boldogkőn láttunk, mennyire felel meg a kilencvenes években gyártott A-s Sierráknak.
„Minden alkatrésze homológ, tehát olyan, mint az eredeti A-s autóké, a lengéscsillapítója egy kicsit fejlettebb, a motorja pedig ugyanazokkal a paraméterekkel épült újra – tengelyek, sűrítés stb. Mi programoztuk, úgyhogy egészen pontos adatokat tudok mondani, 357 lóerős és 592 Nm a nyomatéka.“
Fotó: Montovay Tibor // Érdi Rallye Team
Ez a két utóbbi szám azért nem kevés, főleg azok után, hogy sokáig 300 lóerőben maximálták az A-s rallyautók teljesítményét, ami már akkor is inkább egy felülről közelített érték volt.
Na de ifj. Érdi most már nem csak a garázsból kiállva tudja mutogatni autóját, van egy verseny tapasztalata, így könnyen össze tudja hasonlítani az R5-ös Skodával és az N-es Mitsubishivel is.
„Semmihez sem hasonlítható a Sierra. A Mitsubishi nagyon könnyen vezethető taxi volt, az R5-össel ha valaki nagyon gyorsan akar menni, akkor ki kell tolni a határait. A Sierra pedig egy olyan autó, amihez sok alapképzettség kell, hogy például le tudd váltani a hét sebességi fokozatot, úgy, hogy közben ne fulladjon bele a motor.
Ebből a szempontból borzasztó melós autó. Simám előfordul, hogy öt másodperc alatt ötöt kell váltanod, ami azt jelenti, hogy van olyan fokozat, amiben nincs bent egy másodpercig a váltó.
Az úttartása jónak mondható, a kanyarban jól viselkedik, a féktávot még szokni kell, de ez is normális. Jó kis bringa“ – csillog Tibi szeme.
„Van még dolgunk vele, szerintem az év közepére fog összeállni. A futóművön kell dolgoznunk, hogy olyan legyen, amit szeretek, és a váltó kulisszája sem elég pontos még. Ez utóbbi nagy előny lenne, mert így sem egyszerű. Az első fokozat bal lent van, ezt is szokni kell.“
Fotó: Montovay Tibor // Érdi Rallye Team
Tibi édesapja, id. Érdi Tibor hasonló A-s autókkal versenyezett, így az ő tapasztalata aranyat ér a csapatban.
„Ez szó szerint így van – nevet Tibi. – Nagyon kevés alkatrészünk van, de fater belenézett, az mondja, Tibi, vegyél hozzá egy generátort. Minek vegyek apa? Új van benne. Nem baj, nem kerül sokba, vegyél egyet. Faterral, tudod nem lehet vitatkozni, vettem. Mi kellett a Boldogkő Rallyn? A generátor.
Nagyon közel van a kipufogó leömlőhöz, létezik is hozzá egy hővédő pajzs, amit megrendeltünk, de még nem érkezett meg.“
Hát igen, érdemes néha az „öregre“ hallgatni.
Na és akkor jöjjön a hab a tortán és mindjárt a cseresznye is a tetején: milyen érzés vezetni? Nem túl öreg?
„Drasztikus! – fogalmaz Tibi egy szóval. – Szerintem a Mitsubishivel is autóztam volna ilyen időket, ha sikerül összeszoknunk, akkor talán gyorsabb leszek a Sierrával. Érdekes, amit kérdezel, mert bennem is felmerült, hogy nem lesz-e olyan mintha egy régi autóba ülnék, de nem. A belseje elég old school az analóg órákkal, a kormányműve is egy picit hosszabb, mint a mai modern autóké, de ezt leszámítva, nincs olyan érzésed, hogy egy öreg autóban ülnél.“
Fotó: Montovay Tibor // Érdi Rallye Team
Az ifj. Érdi–Csökő kettős tesztversenynek szánta a Boldogkő Rallyt, ami után irány az Eb. Az első futamuk a Vltava Rally lesz május 5–7-e között.
„Utána szeretnénk menni majdnem az összes versenyen. A finnt (Lahti Rally) kihagyjuk, mert nem biztos, hogy most azonnal murván akarnék menni az autóval, és a spanyol verseny (Asturias Rally) is kimarad, mert az meg messze van, de a többit tervezzük. Természetesen a Mecsek Rallyt is.
Eredményt még ne kérdezd, a Mecseken szeretnénk jót menni és év közben felvenni a versenyt az Eb élmezőnyével.“
Érdi privátba még azt is elárulta, hogy elképzelhető, hogy a Mecsek Rally mellett még egy magyar bajnokin rajthoz állnak, de erről majd később.