Pierre-Louis Loubet a Finn Rally után tér vissza az M-Sport csapatához a görög Acropolis Rally alkalmával, és jó pénteki rajthelyét szeretné egy jó eredmény kiharcolásához felhasználni.
Pierre-Louis Loubet korábban már öt versenyen állt rajthoz az idei Rally Világbajnokságon, és legjobb eredményét Szardínián érte el, ahol nagyszerű tempóval a negyedik helyen ért célba.
Ezt követően Észtországban és Finnországban egyaránt kiesett, de a görög Acropolis Rallyn ismét visszatér az M-Sport csapatához.
Az Istenek Versenye pedig hasonlít Szardíniához, ezért a francia versenyző szeretne Görögországban is jó eredményt elérni.
“A görög verseny előtti teszt jól sikerült, még kényelmesebben érzem magam a Ford Puma Rally1-ben – mondta Pierre-Louis Loubet a Rally Világbajnokság honlapjának. – Szerintem minden adott, hogy egy jó eredményt érjünk el. Örülök, hogy visszatérhetek Görögországba, mert ez egy fantasztikus verseny és nagyszerű ország.”
Loubet a hétvégi versenyen a 11. helyről indulhat pénteken, ezt a jó helyet pedig szeretné is kihasználni.
“Jó rajthelyünk lesz pénteken, és Portugáliában, valamint Szardínián is jó volt a tempónk, így azt hiszem jó esélyünk van egy jó eredményre. Igyekszem a maximumot nyújtani, mert más minden adott a jó szerepléshez.”
A 25 éves versenyző tavaly még Hyundaijal indult az Acropolis Rallyn, azonban váltóprobléma miatt nem tudott célba érni.
Ezúttal Sebastian Vettel helyét veszi át az idén már két pénteki első szabadedzésen is pályára lépő Nyck de Vries, aki továbbra is azon van, hogy versenyzői üléshez jusson jövőre.
Két nem állandó pilótát is láthatunk majd körözni az Olasz Nagydíj első szabadedzésén, miután a Haasban helyet foglaló Antonio Giovinazzi mellett az Aston Martinban is egy tartalékpilóta ül majd. Méghozzá Nyck de Vries, a Mercedes tartalékja, aki az idén már Barcelonában a Williamsszel, Franciaországban pedig a Mercedesszel is részt vett első szabadedzésen.
Mivel az Aston Martinnak nincs juniorpilótája, de rájuk is vonatkozik az évi két alkalom, amely során fiatalt kell szerepeltetniük az első gyakorláson, a Mercedes rutinos tartalékjára esett a választás, aki 27 évesen annyira már nem is fiatal, viszont a követelményeknek megfelel, mert soha nem indult még F1-es futamon.
A Spanyol Nagydíj pénteki szabadedzésén a Williamsszel Fotó: Williams Racing
„Nagyon várom, hogy az Aston Martin F1-nek vezethessek, különösen egy olyan legendás pályán, mint Monza. Ez lesz az idei harmadik első szabadedzésem, ráadásul a harmadik különböző autóban. Ezek a lehetőségek fantasztikus betekintést engednek abba, hogy miként működnek a Forma-1-es csapatok és autók. Remélem, hogy új perspektívát nyújthatok az Aston Martin F1-nek, és olyan programot teljesíthetek, amiből mindketten profitálhatunk” – nyilatkozta a 2019-es Forma-2-es bajnok, aki Sebastian Vettel helyét fogja átvenni.
„Örömmel köszöntjük Nycket a csapatunkban, és már várjuk, hogy vele dolgozhatunk Monzában. Nagy érdeklődéssel figyeltem Nyck karrierjét, az eredményei pedig megmutatják, hogy egyértelműen megérdemel egy esélyt a Forma-1-ben, és remélhetőleg ez a lehetőség, hogy az AMR22-esbe ülhet, lehetővé teszi, hogy megmutassa képességeit a nagyvilágnak” – mondta Mike Krack, az Aston Martin csapatfőnöke.
Ez az esély persze nem az Aston Martinnál jöhet el, hiszen a silverstone-i gárdának Fernando Alonso és Lance Stroll személyében már megvan a jövő évi pilótapárosa. Reálisan nézve a Mercedes-motorokat használó, de Vries-szel már tavaly szóba hozott Williams lehet a holland pilóta esélye arra, hogy jövőre bemutatkozhasson az F1-ben, hiszen Nicholas Latifi teljesítménye egyáltalán nem indokolja a kanadai pilóta megtartását. Más kérdés, hogy a vele a csapathoz érkező pénzösszegről le tud-e mondani a Williams.
Paul Ricardon a W13-ast vezethette Fotó: LAT Images
„Szerintem Nyck fantasztikus munkát végzett a barcelonai első szabadedzésen, a tavalyi év és a közös munka kezdete óta pedig a barátunkká is vált. Nagyon jó a kapcsolatunk, és úgy gondolom, megérdemli, hogy a Forma-1-ben legyen. Hogy lesz-e helye, vagy sem, azt viszont nem tudom” – nyilatkozta Jost Capito, a Williams csapatfőnöke a Holland Nagydíjon, amikor de Vries-ről kérdezték.
Hogy az Aston Martin második alkalommal is de Vries-t fogja-e szerepeltetni, azt egyelőre nem tudni, mint ahogyan az Alpine, a Ferrari, a McLaren, a Haas és az Alfa Romeo sem jelentette még be a fiatal pilótákra vonatkozó terveit.
Jan Kopecky nagyon jól ismeri a Skoda versenyautót, hiszen a WRC-től a S2000-es autón át a Rally2-es járműig az összes cseh autóval versenyzett. A 40 éves pilóta elárulta, miért a Rally2-es autó a legkönnyebben vezethető Fabia.
A Skoda Motorsport történetében a 2007-ig használt WRC-k, majd a S2000-es autók után 2015-ben az R5-ös, majd Rally2-es Skodák következtek.
A Rally2-es Skodákba azonban már 1600-as motorok kerültek, szemben a korábban használt 2000 köbcentiméteres motorokkal.
Jan Kopecky 2015 óta versenyez R5-ös és Rally2-es Skodákkal, melyekkel WRC2-es világbajnoki címet és hat cseh bajnoki elsőséget szerzett.
“A S2000-es autóval szemben a Rally2-es autóban 1600 köbcentis motor van, azonban a fejlesztéseknek (és persze a turbónak) köszönhetően a S2000-es autónak esélye sem lenne egy Rally2-es autóval szemben – mondta Jan Kopecky. – A Rally2-es autót a nagyobb nyomaték nagyon könnyen vezethetővé teszi. A 2000-es autóban nagyon precízen kellett sebességet váltani, hogy a motor a megfelelő fordulatszámon maradjon.
Fotó: Jan Kopecky
A Rally2-es autó azonban sokkal rugalmasabb, a motornak van elég ereje minden fordulatszámon, ami megkönnyíti főként az úrivezetők dolgát. Emiatt lett igazán elterjedt a Rally2-es Fabia. A Fabia Rally2 egyértelműen a legkönnyebben vezethető Fabia, könnyedén versenyezhetenek vele a versenyzők a határon.”
Kopecky szerint azonban az RS Rally2 még jobb sebességgel és stabilitással rendelkezik majd.
“Az RS Rally2-nek főként a futóműve az előnye. Hosszabb tengelytávjával és szélesebb karosszériájával gyorsabb és stabilabb autó lesz az elődjénél. A vadonatúj motor nagyobb nyomatékot ad le alacsonyabb fordulatszámon is. Nagyon kíváncsi vagyok, hogy ez miként működik majd éles versenyen. Nagyon ígéretesnek tűnt az autó az éles tesztek során.”
Már csak az a kérdés, hogy mikor látjuk az új Fabiát a pályákon, mert az alkatrészellátási gondok miatt jelenleg fogalma sincs a gyárnak arról, hogy mikor debütálhat az új autó.
Már tudjuk, hogy melyik Skoda WRC-t szerette leginkább Jan Kopecky, azonban a cseh pilóta versenyzett S2000-es Skodával is, amiben egy dolog igazán megfogta.
2007 utánJan Kopecky a WRC-ből az IRC-be tért át, ahol a Champion Racingben Peugeot 207 S2000-rel folytatta karrierjét, majd 2008 végén már a Skoda Motorsport S2000-es autójába ült, mellyel 2014 végéig versenyzett.
2009-től kezdve 2012-ig folyamatosan az IRC második helyén zárt a Fabia S2000-rel, az autóval a 2011-es Mecsek Rallyn is megszerezte a győzelmet.
2013-ban Jan Kopecky megszerezte első Eb címét, majd 2014-ben az Ázsia-Óceánia Rally Bajnokság első helyével búcsúztatta el a szívómotoros autót.
“A Skoda Fabia S2000 teljesen más volt a WRC után – emlékezett vissza Jan Kopecky. – A S2000-es autó szívómotoros volt és a fordulatszám legfelső tartományában adta le a legnagyobb teljesítményt. Nagyon élvezetes volt vezetni, olyan volt, mint egy gokart.
Fotó: Jan Kopecky
Folyamatosan lendületből kellett vele autózni, kár, hogy az FIA nem módosított akkoriban a szabályokon, mert a motorban sokkal nagyobb potenciál volt, mint, amit a szabályok megengedtek. Nagyon szerettem a hangját, hihetetlen volt, mind a motor, mind a kipufogó felől. Ez az autó volt a Skoda legjobb hanggal rendelkező versenyautója.”
A Fabia WRC azonban megváltoztatta a Skoda dolgozóinak fejlesztéshez való hozzáállását.
“A mérnökök nagy hangsúlyt fektette az autó megbízhatóságára, ami fellendítette a gyári és privát versenyzők érdeklődését is. A Skodához megérkeztek a futómű specialisták, akik komolyat lendítettek a kocsi sikerességén. A S2000-es Fabia precíz, gyors reagálású és nagyon jól vezethető autó lett. Jó emléket őrzök a 2009-es Barum Rallyról, ahol az IRC mezőnyben a legjobb rallyversenyzők álltak rajthoz. Ennek ellenére Kris Meeke-et nagyjából egy perccel, Juho Hanninent pedig két perccel előztem meg. Nagyszerű verseny volt.”
Nem hagyta válasz nélkül Nico Rosberg kritikáját a Ferrari csapatfőnöke.
Nico Rosberg a Holland Nagydíj után nem rejtette véka alá nem éppen pozitív véleményét a Ferrariról és Mattia Binottóról. A 2016-os világbajnok Forma-2-es és Forma-3-as csapatokhoz hasonlította az ismét nagy hibát vétő Scuderiát, majd elmondta, hogy Binottónak mindenképpen személyi változtatásokat kell eszközölnie.
A válasz természetesen nem maradt el a maranellóiak vezetőjének részéről. „Először is úgy gondolom, hogy könnyű a paddockon kívülről beszélni. Könnyű így kritizálni – szúrt oda Binotto Rosbergnek, aki azért nem utazhat el a futamokra, mert nincs beoltva a koronavírus ellen, így rendszerint otthonából jelentkezik be a Sky Sports adásában. – A válaszom Rosbergnek az, hogy nem fogunk kirúgni embereket. Nagyszerű embereink vannak, és már bizonyosságot nyert, hogy a sportban a stabilitás a fontos, valamint az, hogy napról napra, versenyről versenyre fejlődjünk.”
„Nagyszerű embereink vannak a csapatban, efelől nincs kétségem. Minden csapatnak évekbe telik és rengeteg tapasztalat kell ahhoz, hogy elöl legyen, és szerintem nincs oka, hogy az esetünkben miért kellene ennek másként lennie.”
Legutóbb Sainz kiállását szúrták el Fotó: Scuderia Ferrari Press Office
„Igen, nagyon késői döntés volt [Sainz kerékcserére hívása], hogy reagáljunk Lewis-ra. Túl későn hívtuk ki. De neki (Rosbergnek) is tudnia kellene, mert tapasztalt pilóta, hogy sokkal könnyebb az ilyen dolgokat orvosolni, mint a teljesítmény hiányát. Az én véleményem szerint jelenleg az autó teljesítménye számít” – utalt Binotto arra, hogy sokkal nagyobb problémának tartja az F1-75-ös utóbbi futamokon tapasztalt tempóhiányát, mint a csapat hibáit.
A Toro Rosso egykori versenyzője sem kertelt
Nemcsak Rosberg találta be a vörösöket, és a Ferrarit az idei szezonban érő kritikaáradathoz hozzátett most egy kicsit Jaime Alguersuari, a 2009 és 2011 között a Toro Rossónál versenyző egykori Red Bull-junior, aki a Sky Sportsnak mondta el a véleményét a vörösök idei produkciójáró.
„Borzasztó és frusztráló. Világos, hogy csodálatos autót építettek, és a szezon előtti teszteken ők voltak a leggyorsabbak. De valamilyen oknál fogva nem jön össze nekik. Ott voltak a motorhibák, az autó egyáltalán nem megbízható, a Forma-1-ben pedig nem elég a leggyorsabbnak lenni, be is kell fejezni a versenyeket.”
„A pilóták is nagyon nehéz helyzetben vannak pszichológiailag, mert tudod, hogy te vagy a leggyorsabb, képes vagy futamokat nyerni és harcban lehetnél a világbajnok címért, de valahogy mindig elszúrják. Vagy a stratégia nem jó, vagy a motorral van gond… Ez valamilyen módon mindenképpen hatással van rád, és mentálisan problémát jelent, amitől elkezdesz hibázni. Mindent egybevetve nem találták meg a helyes utat, ami frusztráló.”
A Ferrari helyzete gyakorlatilag reménytelennek tűnik bármelyik idei világbajnoki cím megnyerésére, és már a csapattagok nyilatkozataiban is érezhető, hogy letettek a Red Bull és Max Verstappen legyőzéséről.
Jan Kopecky neve összenőtt a Skodáéval, hiszen egész karrierje során a cseh márkával versenyzett. No, de melyik Skoda WRC is tetszett neki a legjobban?
Jan Kopecky 2001-ben 19 évesen A7-es Skoda Octaviával kezdte karrierjét, majd egy évvel később már Toyota Corolla WRC-vel, és Ford Focus WRC-vel folytatta karrierjét, 21 éves azonban visszatért a cseh gyártó autójához és a Skoda Matador Team-mel Evo3-as Octavia WRC-vel többek között az Eb-n állt rajthoz. 2003 végén azonban már a Fabia WRC-vel folytathatta karrierjét, mellyel 2005-ben a Rally Világbajnokságon is bemutatkozhatott a Skoda gyári csapatában, ahol egészen 2007 végéig versenyezhetett. 2006-ban a Spanyol Rallyn, valamint 2007-ben a Német Rallyn is egészen az ötödik helyig repítette a Fabia WRC-t.
“A Skoda WRC autói közül elsőként az Octavia WRC-t kell megemlítenem – mondta Jan Kopecky. – Ez az autó eleinte problémás volt, de a fejlesztéseknek köszönhetően sokkal jobbak lettek, különösen megbízhatóság terén. Aztán következett a Fabia WRC, mely sokkal precízebb volt, nem volt olyan hosszú, mint az Octavia. Ez az autó tetszett leginkább a Skoda WRC-i közül. Az autó a legjobb teljesítményét alsó fordulaton adta le leginkább, ami nagyon jó volt a kanyarokban. Jó beállítással szinte repült a kanyarokban, különösen aszfalton, nagyszerűen reagált minden kormánymozdulatra. 2004-ben majdnem 4 perccel vertük a Barum Rallyn a Ford Focus WRC-ket. A Fabia nagyon erős volt, de a megbízhatóság terén voltak problémák vele.”
Fotó: Jan Kopecky
Később azonban ezen a téren is javult az autó.
“Mielőtt megszűnt volna Csehországban a hivatalos gyári csapat a gyár segítségével sikerült javítani a Fabia megbízhatóságán. Különösen az aktív differenciálművek lassú hidraulikáját sikerült megoldani. Mindkét tengelyen állandó nyomást alkalmaztunk, csak a középső differenciálművet hagytuk aktívan. Az utolsó versenyeken pedig mechanikus differenciálművet használtunk elől és hátul. A Fabia szinte élt a kezeim között az újításokkal, így sikerült 2006-ban a Spanyol Rallyn az ötödik helyen végezni. 2007-ben a Madrid Rallyra még Carlos Sainz is kölcsönkért egy autót és egy rossz szava sem volt rá. A Fabia WRC-nek köszönhetően a Skoda Motorsport általános hozzáállása is megváltozott a fejlesztések terén.”
Az indiai MRF Team idén Európa-bajnok lett a pilóták és navigátorok, valamint a csapatok között is, azonban szeretnék kinevelni a saját Kalle Rovanperájukat is.
“A fiataloké a jövő – jelentette ki Vivek Ponnusamy, az MRF Team képviselője a Rally Európa-bajnokság hivatalos oldalának. – Szeretnénk egy saját Kalle Rovanperát a Rally Európa-bajnokságon, és ehhez kitűnő alap ez a bajnokság.”
Az MRF Team ezért is adott évközben lehetőséget az ERC2 tavalyi bajnokának, Javier Pardonak, a lett Martins Sesks-nek, valamint az idén Eb címet szerző Efrén Llarenának is.
“Elkötelezettek vagyunk a fiatal versenyzők népszerűsítése mellett minden szinten, Eb-n és nemzeti bajnokságban is. Sok versenyzőnek próbálunk segíteni nemzeti bajnokságban, hogy aztán az Eb-n indíthassuk őket. Ezért is kapott lehetőséget Efrén, Javier és Martins is.”
Ugyanakkor tapasztalt versenyzőkre is szüksége van a csapatnak.
“A fiatal versenyzők mellett azonban tapasztaltabbakra is szükség van, olyanokra, mint Herczig Norbert és Simone Campedelli. Ők azok, akik, ha szükség van rá, segíthetnek fontos pontokat, bajnoki címet szerezni kiegyensúlyozott és megbízható teljesítményükkel.”
2023-ban valószínűleg marad az MRF csapatában Efrén Llarena és navigátora, Sara Fernández, a többi versenyző jövője még kérdéses, de az indiai gumigyártó szeretne az EB különböző kategóriában is versenyzőt indítani.
“Jövőre tovább erősödik csapatunk, még több versenyzőnk lesz, de hogy kik, még a jövő kérdése. Szeretnénk minden kategóriában több autót indítani, olyanokat is, akik képesek lehetnek az ERC3 és ERC4 bajnoki címét megszerezni.”
Fékhiba hátráltatja a Ferrarit az Olasz Nagydíj előtt. De nem a maranellóiak F1-es autójának fékje romlott el…
Miután a Holland Nagydíjon sem a vártak szerint szerepelt, a Ferrari abban a reményben vette az irányt a hazai versenyének otthont adó Monza felé, hogy kiköszörülheti a csorbát, és örömet szerezhet a Tifosinak. Persze, nincs kizárva, hogy ez sikerülni fog, az előjelek mindenesetre nem túl jók, a Twitteren ugyanis elkezdett keringeni néhány fotó arról, hogy a Scuderia egyik kamionja kigyulladt az autópályán.
The race weekend hasn’t started yet, but Ferrari is already having problems 🤯
The truck bringing the engines from Zandvoort to Monza caught on fire due to the brakes overheating!
Az F1 Data Analysis nevű felhasználó azt írta, egészen pontosan a maranellóiak erőforrásait szállító kamion fogott tüzet, mégpedig a túlmelegedő fékek miatt. A képek tanúsága szerint a tűzoltóknak sikerült eloltania a tüzet, arról pedig egyelőre nem érkeztek hírek, hogy a késlekedés bármilyen hatással lehet-e az olaszok felkészülésére.
Sárga lesz az autó
A másik friss hír a Ferrarival kapcsolatban, hogy újítanak az Olasz Nagydíjra, és részben vagy egészben sárga festésű autóval állnak rajthoz. A monzai paddockban már lehet látni a jelét az alapításuk 75. évfordulójának alkalmából megálmodott dizájnnak, illetve a közösségi oldalaikon bemutatták a különleges kiadású pólójukat.
Michal Hrabanek, a Skoda Motorsport vezetője elárulta, hogy mi is az oka, hogy a gyár legújabb autója, a Skoda Fabia RS Rally2 debütáló versenye csúszik.
A debütáló autó már régen készen áll a Skoda Motorsport központjában, azonban a legelső versenyénekideje még nem tudott eljönni.
Pedig először a Finn Rallyn mutatkozott volna be a vb-n az új autó.
“Mindannyian tudtuk, hogy az új autó Finnországban való debütálása komoly lökés lett volna a megrendelések szempontjából is – mondta Michal Hrabanek, a Skoda Motorsport vezetője a Dirtfishnek. – Jelenleg nem tudjuk, hogy hol lesz a debütáló verseny.”
Az okra pedig bárki rá tud jönni, ha belegondol a világ jelenlegi helyzetére, háború Ukrajnában, globális infláció és a Brexit hatásai komolyan befolyásolták az alkatrész beszerzést.
“A szükséges alkatrészek 90-95%-a jelenleg raktáron van, de még mindig vannak olyan alkatrészek, melyekre szükségünk van és nem tudjuk beszerezni. Ha sort kerítenénk a debütáló versenyre, majd 1-2 autót leszállítanánk a megrendelőknek, akkor sokkal több elégedetlen vásárlónk lenne, mint elégedett. Ezt nem szeretnénk. Néhány alkatrésznek csak egyetlen beszállítója van, és problémával bajlódnak.”
Ezért fontos döntést hozott a cseh gyártó.
“Jelenleg el kellett felejtenünk az új autót és a régi autók versenyeztetését igyekszünk fenntartani. A régi autókkal versenyzők sok pénzt öltek járműveikbe, ezért ezeket az autókat próbáljuk ellátni jelenleg. Amikor elkezdjük a versenyeztetését az új autónak, akkor nem szeretnénk azonnal le is állni vele, mert hiány alakul ki valamiből.”
Lehet a Spanyol Rally a debütáló verseny?
“50-50% az esélye ennek, de inkább vagyok pesszimista, mint optimista ezzel kapcsolatban. Nem feltétlenül ragaszkodunk, ahhoz, hogy egy vb futam legyen a debütáló verseny. Amikor megoldódnak az alkatrész problémák, akkor lehet a debütáló verseny cseh, német vagy olasz verseny is. A legfontosabb, hogy készen álljunk az új autó ellátására is. Először öt autót szeretnénk leszállítani, amit a Toksport WRT fog megkapni. Ők segítenek az első versenyeken való indulás során, hogy minden rendben van-e az autóval, és ha esetleg változtatnunk kell, akkor még meg tudjuk tenni, mielőtt széles körben kezdjük el kiszállítani. Ha elegendő alkatrészünk lesz öt autóhoz, akkor fogunk készen állni a debütáló versenyre is.”
Toto Wolff szerint normális az, hogy a versenyzők a rádióban rajtuk töltik ki frusztrációjukat. Lewis Hamilton is ez a kategória.
Rosszul jött ki a Mercedes taktikája Lewis Hamilton szempontjából a Holland Nagydíj végén, miután a csapat úgy döntött, őt nem hívja ki kerékcserére. Ezzel a hétszeres világbajnok a kopott közepeseken kellett volna, hogy maga mögött tartsa Max Verstappent. Ez a csata tulajdonképpen akkor eldőlt, amikor a Mercedes kikapta közülük George Russellt is, így a holland és a győzelem között már csak egy Mercedes állt.
Hamilton végül nem hogy Verstappent, hanem a csapattársat és Charles Leclerc-t sem tudta maga mögött tartani. Az ezzel kapcsolatos véleményét pedig a Mercedesre zúdította a csapatrádión keresztül. A csapatfőnök Toto Wolff nem haragszik rá.
„Az embert ilyenkor elragadják az érzelmek. Engem is” – védi meg Hamilton kirohanását Wolff. „Versenyzőként meg pláne kiadja magából mindenki. Ezt talán meg sem tudják akadályozni. Mi vagyunk az ő boxzsákjuk. A hányós zacskó a repülőn. És ez mindig így nézett ki a frusztrált versenyzők és a bokszfal között.”
Hamilton Wolff szerint tisztában volt, mi várhat rá a versenyen. „A futam előtt ezt megvitattuk, és úgy döntöttünk, vállaljuk ezt a kockázatot. Összességében aztán sajnos nagyon rosszul sült el számára. Viszont több pozitívumot is magunkkal vihetünk Zandvoortból, és ezt is megvitattuk vele. Az autó gyorsabb. De sajnos ilyen helyzetben egy versenyzőnél is nehéz jó döntést hozni, hát még ha a csapattárs is versenyez vele. 10 éve ez megy. Az egyik elégedett lesz, a másik csalódott.„