Egy héttel a szezonnyitó WSK Champions Cup előtt szintén Adrián rendezték a legerősebbnek tartott nemzetközi gokart sorozat, a WSK kollektív tesztjét. Ez Molnár Martin számára rutinfeladat volt, de jó alkalomnak bizonyult arra is, hogy egy kicsit visszaemlékezzen, mennyit fejlődött egy év alatt az OK Junior kategóriában.
„A hétvége legjobb sztorija az volt, hogy már egyedül be tudom tolni a gokartot” – nevetett Martin, pedig ez bizony nagyon nagy érdem. Az OKJ gokartot ugyanis nem könnyű életre kelteni. A kategóriába érkező fiataloknak ez az első egy–két évben nem nagyon szokott sikerülni.
A teszt az előre meghatározott protokoll szerint zajlott, több vázat, motort, karburátort tesztelt a csapat. Emellett Martinnak is jó alkalom nyílt arra, hogy újra lendületbe jöjjön az eddigieknél hosszabb holtszezon után.
Az elmúlt hetek így sem zajlottak eseménytelenül. Martin a Fit4Race program segítségével intenzív felkészülésbe kezdett, ebben az Egyesült Államokból származó új teljesítménytrénere, Jebrai Regan is segíti őt. A szakember a szezonnyitón már a helyszínen is gondoskodik Martin fizikális és mentális felkészítéséről, valamint az ideális táplálkozásáról is.
Kép: Molnár Martin, WSK
„Sokat erősödtem az elmúlt évben. Emlékszem, hogy tavaly ilyenkor, az első OKJ tesztemen egyfolytában a felhőket néztem, mert nem tudtam a nyakamat egyenesen tartani. Most nem mondom, hogy a nap végére nem fáradtam el egy kicsit, de ha lehetett volna, még mentem volna. Az időeredmények jók voltak, többször szerepeltem az első ötben, de ennek itt nem nagy a jelentősége.”
Rangos bajnokságban áll rajthoz
Molnár Martin a tavalyi első OKJ szezonjához hasonlóan idén is valamennyi WSK-futamon rajthoz áll, emellett az FIA Európa-bajnokság és a Champions of the Future sorozat szerepel a tervei között. Ebben a három bajnokságban használnak OKJ szabvány szerint készülő gokartokat, itt kell a legerősebb ellenfelekkel is megküzdeni.
„Tavaly volt már pár jó eredményem, ezeket szeretném idén felülmúlni. Felkészültem én is, a csapat is, akár holnap kezdődhetne az első verseny” – nyilatkozta a 13 éves versenyző. Erre nem kell sokat várni, hiszen a WSK Champions Cupot január 20–23-a között rendezik Adrián.
Orlando Terranova 2015 után újra szakaszt nyert a Dakaron. Az argentin több, mint egy perccel volt gyorsabb Ekströmnél. A motorosoknál Matthias Walkner nyert, Brabec és Klein előtt.
Az autósok számára kijelölt 348 kilométeres speciálszakaszon sokszor cserélt gazdát az első hely. Sainz, Al-Rajhi és Al-Attiyah is vezetett, de miután Nasser Al-Attiyah Toyotája lelassult az utolsó 120 kilométeren, Terranova megszerezte az első helyet.
A második helyen Ekström ért a rijádi célba, ezzel megszerezte az Audi RS Q e-tron eddigi legjobb szakasz eredményét. Al-Rajhi pedig 1 perc 49 másodperc hátránnyal harmadik lett. Al-Attiyah végül csak tizedik helyen ért célba, de az összetettben tovább nőtt az előnye, mivel Loeb eltévedt, és több mint 20 percet veszített. Ez azt is jelentette, hogy a második helyen már nem ő áll, hanem Al-Rajhi. Kettejük közt hat másoperc a különbség, Al-Attiyah előnye viszont 50 percre nőtt.
A motorosok versenyét 101 kilométer után félbeszakították a pálya állapota miatt. Danilo Petrucci a szakasz elején esett, de folytatni tudta. Ross Branch szintén bukott, de neki a zúzódásai miatt olyan erős fájdalmai voltak, hogy a kórházba szállították. A félbeszakított napot két GasGas nyerte, Daniel Sanders lett az első, Sam Sunderland a második. Az osztrák Walkner 10 másodperccel Sanderland mögött a harmadik időt kapta, amivel összetettben most 2 perc 39 másodperc a hátránya Sunderland mögött.
Gyenes Emánuel a 41. lett pénteken, Saghmeister Gábor pedig a 114. Összetettben is hasonlóan állnak, Gyenes a 44., Saghmeister a 113.
Matthias Walkner, Fotó: Marcelo Maragni / Red Bull Content Pool
A kamionosok közt Karginov harmadik szakaszgyőzelmét szerezte. Sotnikov és Nikolaev követte őt, majd Loprais érkezett negyediknek a Pragával. Az összetettben Sotnikov 10 perccel vezet Nikolaev előtt.
A Dakar ötödik szakaszán Henk Lategan volt a leggyorsabb autós, közel két perccel előzte meg a második Sébastien Loeb-öt. A motorosoknál Toby Price, a kamionok közt Andrej Karginov nyert.
Az 560 kilométeres távból 346 kilométer volt a mért szakasz. A dél-afrikai Lategan szerdán is nagyot csatázott Al-Attiyah-val, de azon a napon egy technikai hiba miatt nem tudott kiemelkedőt alkotni. Csütörtökön viszont semmi sem hátráltatta, szinte végéig vezetett a speciálszakaszon, és 1 perc 58 másodperces különbséggel előzte meg Sebastien Loeb-öt. Mivel Nasser Al-Attiyah idei legrosszabb szakasz-eredményét produkálta – csak nyolcadikként ért célba közel 5 perces hátránnyal – Loeb az összetettben három percet hozott rajta. Igaz a katarinak így is van még 35 perc előnye. A szintén Toyotával versenyző Lucio Alvarez harmadik lett a csütörtöki napon, ezzel az összetettben is harmadik, mert megelőzte Al-Rajhit.
Az autósoknál is akadt bőven kaland. A legérdekesebb sztori az Audié volt. Stéphane Peterhansel a 201. kilométernél megállt, mivel a csapattárs Sainz egy rossz lengéscsillapító miatt leparkolt a sivatagban. Mr. Dakar azonnal segített, kiszerelte autójából a lengéscsillapítót és azt áttették Sainzéba. A spanyol így csak egy órát veszített, Peterhanselnek pedig már úgyis mindegy volt.
Giniel de Villiers citromdíjat nem kapott ugyan, de ötórás büntetést igen. Az idei Dakar negatív hőse szerdán megint egy motorossal került összetűzésbe. A marokkói Mohamedsaid Aoulad Ali motorján hajtott át a Toyotával. Mivel ez volt a második eset, a versenybírák az előző 5 perces büntetés helyett most 5 órát szabtak ki rá.
Sébastien Loeb , Fotó: Marcelo Maragni / Red Bull Content Pool
A motorosoknál Toby Price idei első szakaszgyőzelmét szerezte. Újra jól ment Danilo Petrucci. A jó végső eredményről már korábban lemondhatott, de a részsikereknek még örülhet, csütörtökön második lett. A harmadik helyen a Yamahával versenyző Ross Branch ért célba, de csak kettő(!) másodperccel volt lassabb Petruccinál. Az összetettben vezető Sunderland 12 perc hátránnyal ért célba, de mivel Walkner nem sokkal volt gyorsabb nála, Sunderland két és fél perccel vezet az öt szakasz után.
Gyenes Emánuel a 43. helyen ért célba. Saghmeister Gábort a 133. helyen rangsorolták, de a szabadkai motoros nem jutott el a célig, mert a motorosok és a Dakar Classic mezőnyének versenyét félbeszakították, azért, mert minden mentőhelikopter elfoglalt volt, és nem maradt szabad mentőegység.
Toby Price, Fotó: Flavien Duhamel / Red Bull Content Pool
A kamionos mezőnyben csak az volt a kérdés, hogy megint beékelődik-e Janus Van Kasteren Ivecoja a kamazok közé. A hollandnak nem sikerült a bravúr, így Karginov, Sotnikov, Shibalov és Nikolaev is megelőzte őt. Karginov talán ezzel a részsikerrel kiheverte, hogy szerdán másfél órára a homokban ragadt. Az összetettben Sotnikov előnye közel 10 perc Nikolaev előtt.
Dmitry Sotnikov, foto: Marcelo Maragni / Red Bull Content Pool
2022-es Dakar Rally állása az ötödik szakasz után:
Motor:
1. Sam Sunderland
2. Matthias Walkner +0:02:29
3. Adrien Van Beveren +0:05:59
… 43. Gyenes Emánuel +4:35:19
… 126. Saghmeister Gábor + 13:11:38
Motorsport Talent Management kötelékében folytatja pályafutását a túraautózás csúcskategóriái felé tartó Rácz Gergő. Az együttműködés részeként a fiatal autóversenyző 2022-ben a legendás brit túraautó-bajnokság (BTCC) állandó betétfutama, a MINI CHALLENGE márkakupa JCW kategóriájában indul a tavalyi bajnok EXCELR8 MOTORSPORT színeiben.
Rácz Gergő csatlakozik a Motorsport Talent Management (MOTAM) programjához, a túraautós pályafutásra készülő, tehetséges autóversenyző képviseletét a továbbiakban az autó-motorsport rendezvények nemzetközi szintű lebonyolításában már kiváló referenciákkal rendelkező Truck Race Promotion versenyzőmenedzsment ága látja el.
Az együttműködés első lépéseként a MOTAM megvizsgálta, hogy milyen nemzetközi lehetőségek merülnek fel a 16. születésnapját márciusban ünneplő tehetség számára a pályafutása további építése érdekében. A választás a legendás brit túraautó-bajnokság (BTCC) állandó betétfutamára, a MINI CHALLENGE JCW kategóriájára esett, ahol Rácz Gergő a tavalyi bajnokcsapat, az EXCELR8 MOTORSPORT kötelékéhez csatlakozik.
Fotó: MOTAM Kommunikáció
A JCW kategória a MINI CHALLENGE erősebb géposztálya, a márkakupában az F56-os kódjelű MINI alapjaira épített, egyforma versenyautókat használhatják a pilóták Goodyear slick gumikkal, szekvenciális sebességváltókkal, legalább 240 lóerős teljesítménnyel. A sorozat ideális továbblépési lehetőséget kínál Rácz Gergő számára, mert a túraautózás egyik központjában, az Egyesült Királyságban fejlesztheti a képességeit, jelentős létszámú helyszíni közönség előtt, kiforrott üzleti környezetben.
A sorozat a tervek szerint 2022. április 23-24. között a Donington Park National nyomvonalán kezdődik, a versenyzők 7 forduló során összesen 21 futamon állnak rajthoz olyan legendás helyszíneken is, mint Brands Hatch vagy Silverstone.
Fotó: MOTAM Kommunikáciő
A 2018-as autóversenyzői bemutatkozása után Gergő élete második versenyén a 3. helyet szerezte meg a Swift Cup Europe junior értékelésében a Salzburgringen, majd 2019-ben a 2. helyezett lett a 16 éven aluli versenyzők kategóriájában. A 2020-as szezon során pályafutása első abszolút futamgyőzelmét aratta Brnóban, majd 2021-ben a korábbiaknál erősebb, 1,4 literes, turbós autók mezőnyében indult. Abszolút 1. helyezést ért el a Salzburgringen és a Slovakiaringen, végül a kategória pontversenyének 4. helyén zárta a szezont.
Fotó: MOTAM Kommunikáció
Családjában van hagyománya a sportolásnak: édesapja korábban a Ferencváros labdarúgója volt, majd autóversenyzőként is kipróbálta magát. Fia is beleszeretett a sportágba, a sikeres szereplés érdekében szimulátoron és a Fit4Race program edzésein is készül. A versenyzés mellett Gergő angol kéttannyelvű gimnáziumba jár, ahol a magyar és történelem tantárgyakat kivéve mindent angol nyelven tanul, így már 15 évesen felsőfokú nyelvvizsgával rendelkezett, és második idegen nyelvként spanyol képzésben is részt vesz.
A MOTAM a sportprogrammal kapcsolatos operatív feladatok lebonyolítása mellett ellátja Gergő sportszakmai képviseletét, részt vesz a karriertervezésben, együttműködési lehetőségek felkutatásában, a kommunikációban, valamint a személyes márkaépítés folyamatában is.
Fotó: MOTAM Kommunikáció
„Nagyon izgatott vagyok az angliai lehetőség miatt, a MINI CHALLENGE sok újdonságot tartogat a számomra a jobbkormányos vezetéstől kezdve a slick gumikon át a szekvenciális sebességváltóig. Az autó erősebb is az eddigieknél, újak lesznek számomra a pályák, így biztosan rengeteget kell majd tanulnom, de nagyon várom már. Szeretném, ha az EXCELR8 Motorsporttal jó eredményt érnénk el az újonc versenyzők értékelésében. Köszönöm édesapámnak, hogy mindenben mellettem áll és a MOTAM-nak is, hogy segítenek megtenni a következő lépést a pályafutásom során” – nyilatkozta Rácz Gergő.
„Sikeresen indult az együttműködésünk, és fontosnak tartom, hogy a MOTAM révén a magyar autósportban is létrejött egy olyan kezdeményezés, ami valódi szakértelemmel segíti a fiatal tehetségek előmenetelét. Úgy érezzük, hogy Geri pályafutása eljutott abba a szakaszba, amikor nemzetközi karrierépítésben gondolkodhatunk, és örülünk, hogy a MOTAM kidolgozott egy olyan tervet, ami sportszakmai és üzleti szempontból is lehetőségeket teremt a számunkra. Kedveljük az angol kultúrát és a MINI márkát is, így pont találkoztak az elképzeléseink. A magyar autósport-életnek sem kell hátat fordítanunk, Geri a hazai versenyeken továbbra is versenyez majd.” – mondta Rácz Gyula.
Justina Williams, az EXCELR8 MOTORSPORT tulajdonosa üdvözölte Gergőt a csapatban: „Nagyon örülök és izgatott vagyok, hogy lehetőségünk nyílik az együttműködésre Gergővel és a MOTAM-mal. A csapatnál nagyon várjuk, hogy nagy szerepet játszhassunk Gergő pályafutásában, ami a BTCC felé vezet. Meggyőződésem, hogy a MINI CHALLENGE JCW osztálya nagyon élvezetes lesz Gergő számára, megismerhet egy új autót, egy új csapatot és az Egyesült Királyság pályáit. Fényes jövőt látok Gergő előtt és nagyon büszke vagyok arra, hogy a részese lehetek.”
Őry Tamás, a MOTAM ügyvezető igazgatója hozzátette: „Büszkék vagyunk arra, hogy a gokartozás csúcskategóriájában versenyző Molnár Martin mellett Rácz Gergő révén egy túraautós tehetség is csatlakozik a MOTAM csapatához. Számos lehetőséget megvizsgáltunk, végül a versenyző céljait szem előtt tartva az Egyesült Királyságban állítottunk össze egy sportprogramot, figyelembe véve, hogy a túraautó-világbajnokság történetének legsikeresebb tagjai szinte kivétel nélkül a szigetországban is bizonyítottak. Bízunk benne, hogy Gerivel újabb sikertörténetet írhatunk, ebben számítunk az EXCELR8 MOTORSPORT felkészültségére. Köszönjük a MINI CHALLENGE promóterének és az EXCELR8 Motorsportnak, hogy lelkesen, nyitottan fogadták a megkeresésünket, és Rácz Gyulának is a bizalmat, hogy együtt dolgozhatunk Geri pályafutásának további építésén.”
A Dakar negyedik szakaszán Yazeed Al-Rajhi nyert, de büntetést kapott, ezzel pedig Nasser Al-Attiyah lett az első, Sébastien Loeb a második. A motorosoknál Joan Barreda Bort volt a leggyorsabb.
A szerdai 464 kilométeres speciálszakasz után Rijádba érkezett a Dakar mezőnye. Yazeed Al-Rajhi a sikerével az összetettben is előrelépett, most a harmadik, igaz csak 2 másodperc(!) az előnye a negyedik De Villiers előtt. Nasser Al-Attiyahnak emiatt nem fáj a feje, ugyanis a szaúdi versenyző is Toyotával megy, tehát csapattárs. Nassernek csak az a fontos, hogy Loeb-öt maga mögött tudja, ami szerdán is sikerült. A francia második lett, 25 másodperccel volt lassabb Al-Attiyahnál. A verseny annyira szoros, hogy az első öt autós 2 percen belüli idővel ért célba.
A nap nagy vesztese Stéphane Peterhansel, neki ismét technikai gondja adódott. Egy ugrató után megsérült a felfüggesztés és a hűtő is, így ismét meg kellett várnia a segítő kamiont.
Benediktas Vargas is örökre emlékezni fog a 2022-es Dakar negyedik szakaszára, ugyanis hatalmasat bukott.
🚗Big crash here on stage 4 as Benediktas Vanagas rolls his vehicle!
Az autós kiesők közé tartozik Romain Dumas is. Ő a Nasser Al-Attiyahtól kapott Toyotával indult, miután csapattársa autója a verseny előtt porig égett. A Toyotában megadta magát a váltó, így Dumas is búcsúzott.
A motorosoknál Joan Barreda Bort másodszor is szakaszt nyert. Csapattársa Pablo Quintanilla lett a második, Rui Goncalves a harmadik. Danilo Petrucci nagyot ment, harmadikként ért célba, de 10 perc büntetést kapott. Sam Sunderland továbbra is vezet az összetettben, pedig csak hetedik lett. Sőt a brit növelte is előnyét, mert Walknert és Van Beverent is megelőzte.
Gyenes Emánuel a 43. helyen ért célba, ezzel ötödik lett az Original by Motulban. Saghmeister Gábor a 417. kilométernél a 116. helyen állt.
Mattias Ekström, Fotó: Marcelo Maragni / Red Bull Content Pool
A Dakar harmadik szakaszán Carlos Sainz volt a leggyorsabb az autósok közt, ezzel megszerezte az Audi RS Q e-tron első szakaszgyőzelmét.
Az összetettben Nasser Al-Attiyah tovább növelte előnyét, annak ellenére, hogy csak nyolcadikként ért Al Qaisumah-ba. Az Audinak megint jó napja volt, Peterhansel harmadik lett, Ekström ötödik, úgy tűnik életképes a hibrid koncepció a Dakaron.
A nap nagy vesztese Sébastien Loeb, egy törött kardántengely és két defekt hátráltatta. Csak a 38. lett, több mint fél órát veszített, mivel kétkerékhajtással teljesítette a táv nagyobb részét. Összetettben ugyan maradt a második, de gondjainak köszönhetően Al-Attiyah előnye már 37 perc. A katari nem lehet teljesen nyugodt, ugyanis a hétfői versenynapon az egyik szerelő elfelejtette áram alá helyezni a kötelező adatrögzítőt, ami miatt pénzbüntetést szabtak ki rá, de ami fájóbb, felfüggesztett kizárást is kapott. Tehát még egy hiba, és vége a Dakarjának.
A Dakar mai antihőse Giniel De Villiers lett. A Toyota dél-afrikai versenyzője hétfő elütött egy chilei motorost, majd továbbhajtott. Emiatt 5 perces büntetést kapott. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy a motoros intett de Villiernek, hogy menjen tovább.
@dakar ya excluyeron de la competencia a De Villiers por esto? Así se llevaba puesto al piloto chileno de motos, César Zumarán, que pudo volver a la carrera aunque golpeado. Crédito: @CROSSPRENSApic.twitter.com/FQmikDbkO1
A motorosok közt a portugál Joaquim Rodriges nyert Toby Price és Mason Klein előtt. Összetettben Sam Sunderland előnye 4 másodpercre csökkent Adrien van Beveren előtt.
Gyenes Emánuel 49. lett, 31 perc hátránnyal, Saghmeister Gábor a 129 pozícióban ért célba.
A nap történetéhez hozzá tartozik, hogy a taktika is szerepet játszott, az ötödik Sanders például egész egyszerűen félreállt a cél előtt.
„Leültem, piknikeztem egy kicsit, és vártam három percet. Tudtam, hogy az élen állhatok, szóval megálltam három percre, amivel az ötödik lettem, így holnap nem én leszek az első a pályán. Holnap lesz a verseny leghosszabb szakasza, és szerettem volna egy kicsit hátrébbről indulni, hogy aztán utolérjem majd a srácokat elől. Nagy csatában vagyunk, és úgy gondolom, egyszer lassítani és taktikázni okos dolog volt”
A kamionosoknál ezúttal kettős Kamaz siker született. Sotnikov egy perccel előzte meg Karginovot. Meglepetésre a harmadik helyen Janus Van Kasteren ért célba az Ivecoval, a negyedik pedig Shibalov lett. Összetettben a négy Kamaz áll az élen, Sotnikov előnye 11 perc felett van a ma csak hetedikként célba érő Nikolaev előtt.
Az új Audi RS Q e-tron 2022. január 1-14. között részt vesz első Dakar-rali versenyén. A quattro, a TFSI, az ultra, az e-tron és számos más jövőbemutató, a motorsportban használt technológia fejlesztőjeként az Audi számára ez egy új korszak kezdetét jelenti az országokon átnyúló raliversenyek tekintetében.
„A Dakar-rali az elképzelhető legnagyobb kihívás a nagyfeszültségű akkumulátorral és kiemelkedően hatékony energiaátalakító egységgel szerelt innovatív elektromos hajtásunk számára.” – nyilatkozta Julius Seebach, az Audi Sport GmbH ügyvezető igazgatója, aki az Audi márkánál a motorsport területért felel. „Az Audi Sportnál eddig soha nem állítottunk rajthoz ilyen összetett járművet ilyen rövid idő alatt. Versenykörülmények között az első megbízhatósági tesztünk éppen a világ leghosszabb és legmegterhelőbb raliversenye, most kizárólag erre a kihívásra összpontosítunk.” A szaúd-arábiai sivatagi rali tizenkét futamán az autók mezőnyében az Audinak 91 további versenytárssal kell megküzdenie. Ez pedig egy az öt járműkategória közül a motorkerékpárok, a quadok, a könnyű járművek és a kamionok mellett.
Az Audi Sport történetében az országokon átnyúló raliversenyeken való részvétel egyike a hét motorsport irányzatnak. 1981 óta a márka képviselteti magát a sprint rali versenyeken (WRC), a túraautó küzdelmeken (Trans-Am, IMSA GTO, DTM, STW, TCR), a prototípus versenyeken (LMP), a GT sorozatokban (GT3, GT2, GT4), a ralikrossz világában (WRX) és az együléses versenyautók küzdelmeiben (Formula E).
A három Audi RS Q e-tron fedélzetén: úttörő technológia és három kiemelkedő pilóta és navigátor páros. Miután az Audi 2012-ben első autógyártóként elektromos hajtással győzedelmeskedett a Le Mans-i 24 órás autóversenyen illetve első német gyártóként csapatbajnoki címet szerzett a Formula E sorozatban 2017/2018-ban, a következő úttörő vállalkozás egészen a sivatagig vezette a márkát. A Dakar-rali T1 kategóriájában induló Audi azt kívánja bebizonyítani, hogy az elektromos hajtás kifejezetten hatékony és versenyképes lehet.
Három kiemelkedően nagy tudású vezető páros hozza majd a legjobb teljesítményét. Mattias Ekström ismét megcsillogtatja sokoldalúságát, hiszen a közel 30 éves, nemzetközi motorsportban eltöltött karrierje során két DTM bajnoki címmel és egy WRC elsőséggel is büszkélkedhet. Navigátora, a szintén svéd Emil Bergkvist, aki junior ralivilágbajnok is volt, mielőtt átült a navigátori ülésbe. Stéphane Peterhansel 14 első helyezésével vezeti a Dakar-rali győzelmi listáját. Honfitársa és navigátora Edouard Boulanger mutatta az utat legutóbbi, 2021-es sikerénél. A spanyol Carlos Sainz háromszor diadalmaskodott a Dakar-rali versenyén, több, mint két évtizednyi – a sprint ralik világában szerzett – tapasztalattal a háta mögött, amelynek során kétszer is a WRC bajnoka lett. Honfitársa Lucas Cruz foglalt helyet mindhárom Dakar győzelménél a navigátori ülésben.
Mindhárom Audi RS Q e-tron autó a Team Audi Sport színeiben állt rajthoz. A márka a Q Motorsport alakulatától kap támogatást. Sven Quandt csapata, amelynek székhelye a németországi Trebur település, több, mint negyedszázados tapasztalatra tekinthet vissza az országokon átívelő ralizás világában, amely során hat Dakar győzelmet gyűjtöttek be. Az Audi és a Q Motorsport összesen 80 munkatársa – a pilótáktól kezdve a technológiai megvalósítást vagy a logisztikai kérdéseket felügyelő kollégákon át a csapatorvosig és a gyógytornászig –utazik két héten keresztül Szaúd-Arábián át. A 2022-es program tizenkét szakaszból áll és előfordul, hogy a naponta előirányzott távolság meghaladja a 800 kilométert. A rali teljes hossza 8 099 kilométer, az utaktól távol megtett mért szakasz hossza 4 252 kilométer. A rali újév napján rajtolt Dzsiddából és ugyanitt ér véget majd január 14-én. Január 8-án a mezőny Rijádban tart pihenőnapot.
DiCaprio filmje most, az Extreme E még 2021 első felében kezdte el a Count Us In – avagy „számíthatsz ránk” – kihívást, amivel az embereknek mutatnak ötleteket arra, hogyan segíthetnek a klímaváltozás ellen.
A sorozat összes pilótája részt vállalt a kihívásban, ezzel mutatnak példát mindenkinek a környezettudatosabb életmódra.
A karácsonyi kasszasiker, a „Don’t Look Up” (Ne nézz fel!) csapata is létrehozott egy weboldalt, amivel ugyanezt a kihívást népszerűsítik.
Leonardo DiCaprio – az egyik főszereplő – a Netflix interjújában kiemelte, a film az olyan rossz hírekre adott reakciónkat hivatott modellezni, mint például a globális felmelegedés.
Most új filmjét igyekszik a tudatosabb fogyasztás és cselekvés mögé beállítani. Ennek keretein belül a film weboldalán különböző – kisebb – lépéseket ajánlanak, amivel bárki csökkentheti a saját mindennapi kibocsátását.
Természetesen az Extreme E és a Don’t Look Up listája között van némi különbség, előbbi inkább a közlekedésre fókuszál, míg utóbbi a háztartásban is megléphető változásokra.
Mindenesetre így kijelenthető, hogy DiCaprio – így vagy úgy, de – kötődik Alejandro Agag mindkét sorozatához.
Sébastien Loeb megnyerte a Dakar második szakaszát, Nasser Al-Attiyah második lett, de továbbra is a katari vezet. A motorosoknál Joan Barreda Bort volt a leggyorsabb, Sam Sunderland lett a második, a brit ezzel az összettben átvette az első helyet.
A verseny második szakaszán (ami a Dakar harmadik napja, hiszen első nap a kvalifikációt tartották) 338 kilométer volt a speciálszakasz. Ahogy az előző napon, a versenyzők egy részének most is a navigáció okozott fejtörést és komoly időveszteséget.
A motorosoknál szertefoszlott a MotoGP futamgyőztes Danilo Petrucci álma. A 80. kilométernél még negyedik volt, de aztán a technika megadta magát és fel kellett adnia. A vasárnapi győztes Daniel Sanders eltévedt, és ez 25 percébe került, ennyivel volt gyorsabb nála a győztes Joan Barreda Bort. Matthias Walkner is bolyongott egy kicsit a sivatagban, ő negyedóra hátránnyal 14. helyen ért célba. A brit Sam Sunderland lett a második, harmadik a címvédő Kevin Benavides. Sunderland ezzel élre állt az összetettben, 2 perc 51 másodperc az előnye Adrien van Beveren előtt.
Az autósoknál Loeb utolérte az örökranglistán Jean-Louis Schlessert, mindkettejüknek 15 Dakar szakaszgyőzelme van. Loeb mai sikere egyben a Prodrive első dakar szakaszgyőzelme is. Nasser Al-Attiyah három és fél perccel volt lassabb Loebnél, a harmadik helyen pedig Sainz ért célba majd hat perces hátránnyal. A spanyol valószínűleg nem búslakodott emiatt, hiszen hétfőre feltámadt az Audi. Peterhansel negyedik lett a kijavított autóval és Ekström is kilencedik helyen ért célba.
A magyarok közül Gyenes Emánuel 42. lett, a vasárnapi technikai gondok megoldódtak, így zavartalanul motorozhatott. Saghmeister Gábor a 127. helyen ért célba, két és fél óra hátránnyal.
A kamionosoknál Kamaz nap volt. Karginov, Sotnikov,Nikolaev, Shibalov sorrendben értek be az oroszok a célba. Mögöttük Loprais és Janus Van Kasteren következett, de nekik sem volt túl nagy hátrányuk, az IVECO csapat is 9 percen belül volt Karginov mögött. Az összetettben Sotnikov előnye 2 perc 7 másodperc Nikolaev előtt. Karginov hátránya már 18, a negyedik Shibalové pedig 22 perc.
Stéphane Peterhansel a Dakar második napján elveszítette az esélyét, hogy 15. alkalommal is megnyerje a versenyt. Az Audi RS Q e-tron bal hátsó futóműve annyira megsérült egy ütközésben, hogy meg kellett várniuk a szervizkamiont, ezzel – bár folytathatták a versenyt – közel egynapos hátrányba kerültek.
„Meglepetés volt. Kapott egy ütést az autó hátulja, és megsérült a felni, ami viszont blokkolta a kereket. Ez viszont eltörte a tengelyt. Mindent kicsavart és szétszakadt a hátulja. Olyan ütközés volt, amit láttunk közeledni, nem lepett meg minket egy szikla vagy egy felütés, láttunk egy kis mélyedést néhány sziklával. Olyan sebességgel mentem, ami ésszerűnek tűnt, és egyszerűen eltörte a hátsó kereket. Ez olyasmi, amivel valószínűleg nem találkoztunk a tesztek során, és nem láthattuk előre. Nem nyomtuk nagyon, nem támadtunk senkit, egyszerűen mentünk az első szakasz ritmusában” – mondta Peterhansel.
A kudarc ellenére Peterhansel továbbra is optimista, és a hátralevő napokon az új hibrid autó tesztprogramjának befejezésére koncentrál.
„A győzelemért folytatott harcot biztosan elfelejthetjük, de segíthetünk a többi Audinak, Carlos Sainznak és Mattias Ekströmnek. A többit illetően megpróbáljuk megtalálni a maximális potenciált az autóban, megpróbálunk néhány szakaszt megnyerni, és versenyt csinálni belőle, akár magunknak, akár csapattársainknak, akár a show-nak” – mondta Mr. Dakar.
A Dakar harmadik napján Hail és Al Artawiya között versenyez a mezőny. A speciálszakasz hossza 338 km. Az eredeti tervekhez képest annyi változott, hogy az esőzések miatt nem maratoni a szakasz, így este lehetőségük lesz a csapatoknak a szervizelésre.