back to top
2025. december 13. 04:33
Többi
    Kezdőlap Blog Oldal 1268

    Neuville már a hazai győzelemben sem hisz 

    0

    Thierry Neuville a Finn Rallyt követően elvesztette a világbajnoki pontversenyben elfoglalt második helyét csapattársával, Ott Tanakkal szemben. A belga versenyző szerint a maximumot nyújtott Finnországban. 

    “Reális a finn helyezésünk, ahogy az Észt Rallyn is az volt – mondta Thierry Neuville a belga RTBF-nek. – Ahogy Észtországban, úgy most is csak abban tudtunk reménykedni, hogy valami történik az előttünk állókkal és akkor előrébb lépünk. Tehát reálisnak gondolom az ötödik helyet.” 

    Neuville Észtországban a negyedik helyet szerezte meg Ott Tanak mögött, míg Finnországban csapattársa nyerni tudott, és a versenyt követően 1 ponttal megelőzte a vb pontversenyében. 

    A szezon most a belga Ypres Rallyval folytatódik, ahol Neuville indulhat hazai szurkolói előtt, ennek ellenére kevés esélyt lát a tavalyi győzelem megismétlésére. 

    “Az Ypres Rally fontos lesz számunkra, ha szeretnénk a vb második helyét visszaszerezni. Jelenleg három-négy versenyző esélyes erre a pozícióra és szeretnénk mi megszerezni. Tavaly Belgiumban sikerült nyerni, most azonban kevés esélyt látok erre, mert a Toyota versenyzői sokkal jobban teljesítenek.” 

    A világbajnokságot nyolc verseny után Kalle Rovanpera 94 pont előnnyel vezeti a Toyotával, mögötte következik Ott Tanak Thierry Neuville előtt, míg a negyedik Elfyn Evans 10, Takamoto Katsuta pedig 23 ponttal követi a Toyotákkal Tanakot. 

    Az Ypres Rallyt jövő héten rendezik, a versenyzőkre 20 szakasz fog várni. 

    14 G-s becsapódás a Finn Rallyn 

    0

    Tommi Heino és Patric Öhman a Finn Rally harmadik szakaszán szenvedett balesetet, a finn páros 14 G-s becsapódással zárta a versenyt. 

    Tommi Heino és Patric Öhman első közös versenye, a pilótának pedig az első idei versenye volt a Finn Rally, azonban a Ford Fiesta Rally3-mal induló finn páros számára a pénteki második szakaszon véget is ért a verseny. 

    “Próbáltunk könnyedén autózni, miközben a tempóra is figyeltünk – mondta a fiatal finn pilóta. – Volt egy lejtős rész, majd utána egy éles kanyar, melybe túl gyorsan érkeztünk és inkább meg sem próbáltam kanyarodni, mert azonnal borultunk volna. Próbáltam egyenes tovább haladva megállni. Azonban a fűben volt egy szikla, melyet nem tudtunk elkerülni. A GPS szerint 80 km/h-val haladtunk, és végül 14 G-vel csapódtunk be. Meghúzódott a nyakam és néhány izmom is sajog. Nagyon sajnáltam a balesetet, rossz volt később figyelni a versenyt.” 

    Heino először vezetett összkerék-meghajtású autót is, a Ford Fiesta Rally3 nagyon tetszett a versenyzőnek. 

    “Nagyszerű autó ez a Ford. Szerettem volna, ha tovább élvezhetem és tanulhatom, de örülök, hogy sikerült kipróbálnom egy összkerekes autót is. Nem tervezem, hogy a jövőben visszatérek az elsőkerékhajtású autóhoz.” 

    A 20 éves pilóta korábban Rally4-es és R2-es Ford Fiestával versenyzett, futamai nagy részén Samu Vaaleri navigált. 

    Újra életre kelt Räikkönen 2004-es McLarenje, és nem is akárki ült bele

    0

    18 év után ismét pályára gurult Kimi Räikkönen egyik 2004-es McLarenje, amelyet a wokingiak korábbi legendás tervezője vezetett.

    Adrian Newey-ról, a Red Bull tervezőzsenijéről köztudott, hogy szabadidejében szeret autóversenyezni, illetve, ha alkalma nyílik rá, szívesen kipróbálja az általa tervezett korábbi Forma-1-es gépeket. Így tett nemrég az angliai Doningtonban is, ahol egy McLarent és egy Leyton House-t vitt pályára autóversenyző fiával, Harrison Newey-val közösen.

    Mindezt egy tavaly életre hívott vállalkozás, az Ignition Grand Prix keretein belül tették, az esemény különlegességét pedig amellett, hogy idősebb Newey az általa tervezett kocsikba ülhetett bele, az adta – persze, nem mintha nem lenne bármikor különleges egy Forma-1-es autót volánja mögé ülni –, hogy ez a 2004-es McLaren MP4-19-es kasztni most először gurult pályára azóta, hogy 18 évvel ezelőtt utoljára élesben használták.

    Kimi Räikkönen egykori munkaeszköze mellett az 1990-ben Ivan Capelli által hajtott Leyton House CG901-es is ott volt a garázsban, noha olykor kisebb technikai problémák ütötték fel a fejüket a motorjában. Adrian Newey arcán azonban így is látszott, mekkora élményt jelent neki, hogy a 2007-es világbajnok McLarenjében ülve követhette a pályán előtte a Leyton House-zal köröző fiát. Alighanem ezt hívják nehezen überelhető apa-fia programnak.

    A teljes videót alább nézheti meg:

    Ogier elkerüli Loeböt

    0

    Ebben az évben várhatóan már nem versenyez együtt Sebastien Ogier és Sebastien Loeb. A kilencszeres bajnok az Acropolis Rallyn indul utoljára ebben az évben, a Toyota nyolcszoros bajnoka viszont kihagyja ezt a versenyt.

    A verseny nevezési listáján ott van a Ford Puma Rally1-gyel Sebastien Loeb és Isabelle Galmiche, de ez már korábban biztossá vált, sőt a Ford már július elején elmondta, hogy nagy valószínűséggel ez lesz Loeb idei utolsó WRC versenye.

    A Toyota viszont nem nevezte Sebastien Ogiert az Acropolis Rallyra, helyette Esapekka Lappi kapta negyedik Yarist. Ezzel elveszítjük a lehetőségét, hogy megismétlődjön kettejük közt a Montén látott csata.

    A Ford mindent megtesz azért, hogy újra felvegye a kesztyűt, Görögországban hat autóval indulnak. Breen és Loeb mellett Fourmax, Greensmith, Loubet és Serderidis is nevezett, lesz dolog a szervizparkban…

    Loeb és Ogier a Monte mellett Portugáliában és Kenyában versenyzett együtt ebben az évben. Portugáliában vegyük úgy, hogy döntetlen lett a párharc. Loeb miután pénteken az élre állt, betonnak vágta a Ford Puma Rally1-et, Ogier pedig két defekt után búcsúzott a Yaris GR Rally1-gyel. 

    Loeb
    Fotó: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool

    Kenyában Ogier negyedik lett a toyotás csapattársak mögött, Loeb viszont egy műszaki hiba miatt csak szuperrallyzott. Ezzel 1-1 lett a kettejük mérlege ebben az évben.

    Ogier a szezonkezdetkor négy vagy öt WRC futamot tervezett. Most háromnál tart, így jó eséllyel láthatjuk még a mezőnyben.

    Jari-Matti Latvala csapatvezető azt mondta a Dirtfishnek, hogy Ogier „el akar indulni a szezonzárón Japánban, és az, hogy ki vezeti a harmadik Yarist Új-Zélandon még nyitott kérdés.”

    Szardínia
    Fotó: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool

    Moncet: Most már megérdemlem az állást 

    0

    Julien Moncet jelenleg csapatigazgató-helyettesként végzi a Hyundai Motorsport vezetését is, és a Finnországban szerzett győzelem után úgy érzi, megérdemelné, hogy kinevezzék csapatvezetővé. 

    A Hyundai Motorsport története során először tudott nyerni Finnországban Ott Tanaknak köszönhetően, ráadásul korábban Szardínián is nyerni tudott a koreai gyártó. 

    A csapatvezetői teendőket azonban Julien Moncet csapatigazgató-helyettesként végzi, és szerinte már megérdemelné a csapatvezetői tisztséget is. 

    “Finnországban megmutattuk, hogy a nehézségek ellenére is képesek vagyunk a legmagasabb szinten versenyezni – mondta Moncet a Dirtfishnek. – A szezon eleje nagyon nehéz volt, most már azonban több dobogós eredmény mellett van két győzelmünk is. Talán most már a jövőre kellene gondolnunk és el kellene kezdeni a felkészülést 2023-ra. A gödörből sikerült kivezetnem a csapatot, talán megérdemelném a csapatvezetői tisztséget és talán ezen elgondolkozik a felsővezetés is.” 

    A világbajnokság egynéni pontversenyében Ott Tanak a finn győzelem után fellépett a második helyre 1 ponttal megelőzve csapattársát, Thierry Neuville-t. 

    A Hyundai a gyártók között pedig szintén a második helyet foglalja el a Toyota Gazoo Racing mögött. 

    Csapattársak a mérlegen: Schumacher vajon megérdemel még egy esélyt?

    0

    A konstruktőri tabella második felében található alakulatok pilótáinak összevetése éppen olyan érdekes, mint az élcsapatok esetében.

    A mezőny nyári szünetét tölti, azonban ez egy remek lehetőség arra, hogy a 13 eddig teljesített futam alapján megvizsgáljuk, hogy miként teljesítettek egymáshoz viszonyítva a csapattársak. A konstruktőri állás élcsapatainak összevetése korábbi írásunkban található.

    A pontozásnál ezúttal is az alábbi irányelvek a mérvadóak:

    • Futamon elért jobb helyezés (Amennyiben a csapat mindkét pilótája kiesett a futamból, úgy egyik pilótának sem jár a pont. Amennyiben egy csapat egyik versenyzője célba ér, míg a másik nem, az automatikus pontszerzésnek minősül a futamot teljesítő pilóta részére.)
    • Időmérőn nyújtott teljesítmény (A kvalifikációs csaták eredményénél a végleges rajhely számít, adott esetben büntetéssel együtt.)
    • Megszerzett bajnoki pontok
    • Dobogós eredmények
    • Legjobb versenyen elért helyezés
    • Legjobb rajthely (Ahogy az időmérős helyezések esetében, úgy itt is az esetleges büntetéssel együtt, a valódi rajtpozíció számít.)
    • Kiesések (A mechanikai, vagy egyéb meghibásodások és a pilóták hibájából eredő kiesés egyaránt számít.)

    Alfa Romeo

    Valtteri Bottas, Guanyu Zhou, Alfa Romeo, Spanyol Nagydíj
    Fotó: Alfa Romeo F1 Team ORLEN / Florent Gooden / DPPI

    Valtteri Bottas – Guanyu Zhou
    Verseny: 10 – 2
    Kvalifikáció: 10 – 3
    Pontok: 46 – 5
    Dobogók: 0 – 0
    Legjobb helyezés futamon: 5. – 8.
    Legjobb rajtpozíció: 5. – 9.
    Kiesés: 3 – 5
    Összpontszám: 6 – 0

    Az újonc Guanyu Zhou esett ki a legtöbbször futamból ebben a szezonban, ami némileg magyarázatot ad arra, hogy miért őt előzték meg eddig a legtöbb alkalommal, és miért csapattársa, Valtteri Bottas szerezte eddig az Alfa Romeo pontjainak több mint 90%-át.

    Zhou legjobbjaként a 8. helyen zárt Bottas mögött Kanadában, ahol az Alfa Romeo legutóbb pontot tudott szerezni, az azonban jól látszik, hogy egyik mutatóban sem tudja még megközelíteni sem veterán csapattársát.

    Bottas három kiesése és az autó megbízhatóságával való problémás hétvégéi nem segítettek neki teljesen kihasználni a C42-esben rejlő potenciált, a finn idei legjobb helyezését Imolában érte el, amikor ötödikként intette őt le a kockás zászló.

    Haas F1

    Mick Schumacher, Kevin Magnussen
    Fotó: Andy Hone / LAT Images

    Mick Schumacher – Kevin Magnussen
    Verseny: 7 – 5
    Kvalifikáció: 2 – 11
    Pontok: 12 – 22
    Dobogók: 0 – 0
    Legjobb helyezés futamon: 6. – 5.
    Legjobb rajtpozíció: 6. – 5.
    Kiesés: 2 – 4
    Összpontszám: 2 – 4

    Miután a 2022-es év első kilenc futamán nem szerzett pontot és egy kvalifikációs baleset miatt a Szaúd-arábiai Nagydíjat ki kellett hagynia, Mick Schumacher Nagy-Britanniában a 8. helyet szerezte meg a 19.-ről indulva, Ausztriában pedig a 6.-nak futott be.

    Az tisztán látszik, hogy a kvalifikációk során a rutinos Magnussen az esetek túlnyomó többségében csapattársa előtt tud végezni, azonban a futamok összességében, némileg Magnussen technikai problémáinak is köszönhetően, de Mick Schumachernek sikerültek jobban.

    Csapattársa, Kevin Magnussen szintén szolid eredményeket ért el a silverstone-i 10. és az ausztriai 8. helyével, de az ő szezonkezdése sokkal erősebb volt. Legjobb eredménye egy bahreini 5. helyezés volt, valamint a dzsiddai és imolai jó szereplés is hozzájárult ahhoz, hogy több pontot tudott gyűjteni csapattársánál.

    Mindkét versenyzőt jelentősen hátráltatják a kiesések, Magnussen négyszer, míg Schumacher két alkalommal sem tudott célbaérni autójával.

    AlphaTauri

    Yuki Tsunoda, Pierre Gasly, AlphaTauri, Magyar Nagydíj
    Fotó: Peter Fox/Getty Images / Red Bull Content Pool

    Yuki Tsunoda – Pierre Gasly
    Verseny: 5 – 8
    Kvalifikáció: 5 – 8
    Pontok: 11 – 16
    Dobogók: 0 – 0
    Legjobb helyezés futamon: 7. – 5.
    Legjobb rajtpozíció: 8. – 6.
    Kiesés: 3 – 3
    Összpontszám: 1 – 6

    Pierre Gasly és Yuki Tsunoda párharca eléggé kiegyenlített az idei szezonban. Bár Gasly 8-5 arányban győzi le japán csapattársát a kvalifikációs és futameredményeket tekintve egyaránt, 13 forduló után mégis csak öt bajnoki ponttal előzi őt a tabellán.

    Tsunoda szezonjának csúcspontja az imolai 7. helyezése volt, míg Gasly Azerbajdzsánban elért 5. helyével szerezte meg a csapat idei legjobb eredményét. Azóta az AlphaTauri  mindkét pilótája háromszor is kiesett, és az elmúlt öt hétvégén, a Francia Nagydíjra hozott jelentős fejlesztések ellenére nem szerzett pontot.

    Amióta Tsunoda összeütközött csapattásával Gaslyval is Silverstone-ban, a csapat a Haas mögé szorult a konstruktőri állásban.

    Aston Martin

    Sebastian Vettel, Lance Stroll, Aston Martin, Magyar Nagydíj
    Fotó: Aston Martin F1 Team

    Sebastian Vettel – Lance Stroll
    Verseny: 6 – 5
    Kvalifikáció: 8 – 3
    Pontok: 16 – 4
    Dobogók: 0 – 0
    Legjobb helyezés futamon: 6. – 10.
    Legjobb rajtpozíció: 9. – 10.
    Kiesés: 2 – 1
    Összpontszám: 5 – 1

    Sebastian Vettel 6-5-re vezet csapattársa, Lance Stroll előtt a futamon elért helyezések tekintetében, de a négyszeres bajnok kihagyta az első két futamot, ahol Nico Hulkenberg helyettesítette őt. Vettel így is 16 pontot szerzett az Aston Martin meglévő, összesen 20 egységéből, Stroll pedig csak a maradék négyet. A páros az elmúlt hetekben rendre nagyon szoros csatákat vívott a pályán, ami nagy izgalmakat hozott a versenyek végén.

    Vettel dominanciája az időmérők során domborodik ki igazán, eddig 8 alkalommal sikerült csapattársánál jobb eredményt autóznia, legjobb rajtpozícióját pedig Azerbajdzsánban egy 6. hely jelentette.

    Williams Racing

    Nicholas Latifi, Alexander Albon, Williams Racing, Emilia Romagna Nagydíj
    Fotó: Williams Racing

    Nicholas Latifi – Alexander Albon
    Verseny: 3 – 10
    Kvalifikáció: 2 – 11
    Pontok: 0 – 3
    Dobogók: 0 – 0
    Legjobb helyezés futamon: 12. – 9.
    Legjobb rajtpozíció: 12. – 10.
    Kiesés: 3 – 3
    Összpontszám: 1 – 6

    A Williamsnek eddig három pontja van, mindhármat Alex Albon szállította, aki eddig 10-3-ra felülmúlta Nicholas Latifit ebben a szezonban a versenyek tekintetében.

    Latifi a kvalifikáción sem tudott csapattársához felnőni, bár a kanadai Silverstone-ban bejutott a Q3-ba, és nemrég még a harmadik szabadedzést is megnyerte Magyarországon.

    Figyelemre méltó az is, hogy Albon két pontszerzése az első öt futamon született, Ausztráliában a 10. helyet szerezte meg, majd Miamiban 9.-ként végzett, azóta pedig gyenge a csapat teljesítménye. Bár Silverstoneba is hoztak fejlesztéseket, a Williams egyelőre nem tudott felzárkózni a középmezőnyhöz sem.

    Solberg helyét Suninen veheti át? 

    0

    Egyelőre meg nem erősített hírek szerint a gyenge formát mutató Oliver Solberg helyét Teemu Suninen veheti át a Hyundai főcsapatában. 

    Oliver Solberg talán karrierjének leggyengébb időszakát éli idén, pont akkor, amikor a Hyundai Motorsport harmadik Rally1-es autóját felváltva vezetheti Dani Sortdoval. 

    A 2003-as világbajnok Petter Solberg fia idén már hat versenyen vezethette a hibrid i20-ast, azonban csupán két alkalommal tudott pontot szerezni és a Finn Rallyn is az első pénteki szakasz első kanyarjában véget ért számára a hétvége. 

    A 20 éves versenyzővel kapcsolatban már szárnyara kaptak a Rally Világbajnokság szervizparkjában olyan hírek, melyek szerint hamarosan Teemu Suninen veheti át a harmadik autó vezetését Solbergtől, míg ő a WRC2-es csapatban folytathatná a szezont. 

    “Ezzel kapcsolatban nem tudok semmit, de nem is az én dolgom, hogy foglalkozzak vele – mondta Teemu Suninen a Finn Rally után. – természetesen szeretnék egyszer visszakerülni a legerősebb kategóriába, de jelenleg a mostani feladat minél jobban történő elvégzésére koncentrálok. Ez pedig most a WRC2-es Hyundai i20 N Rally2 fejlesztése.” 

    Suninen a Finn Rally utolsó szakaszán még a WRC2 győzteseként ért célba, azonban a felügyelők később kizárták, így a győzelmet Emil Lindholm szerezte meg. 

    Dani Sordo idén kétszer vezethette a Rally1-es autót és a Portugál Rallyn, valamint Szardínia Rallyn is a harmadik helyen ért célba. 

    Kiderült, ki az a nő, aki lebeszélhette Hamiltont a visszavonulásról

    0

    Lewis Hamilton „nagyon mélyen volt” a tavalyi abu-dzabi vereség után, a Vanity Fairnek pedig bevallotta, a visszavonuláson is elgondolkodott. Most kiderült, ki volt az, aki segített neki átvészelni ezt az időszakot.

    Az eset után hónapokra eltűnt, és azt sem vehettük biztosra, hogy látjuk még valaha a Forma-1-ben. Végül visszatért, de a tavalyi abu-dzabi szezonzárón történtekről azóta sem beszélt sokat Lewis Hamilton, aki a Vanity Fair szeptemberi számában először engedett betekintést abba, milyen érzések kavarogtak benne azután, hogy Michael Masi, az F1 azóta menesztett versenyigazgatója megfosztotta őt nyolcadik világbajnoki címétől.

    „Látod, ahogy az események elkezdenek kibontakozni. A legnagyobb félelmeim váltak valóra. Azt mondtam magamnak, kizárt dolog, hogy ezt elcsalják tőlem. Kizárt dolog. Ez biztosan nem fog megtörténni” – emlékezett vissza arra, hogy Masi miként hágta át a szabályokat, és hozta lehetetlen helyzetbe őt.

    A versenynek ugyanis a szabályok értelmében a biztonsági autó mögött kellett volna véget érnie, hiszen már nem volt hátra elég kör ahhoz, hogy Nicholas Latifi balesete után útjára engedjék a mezőnyt. Masi azonban az utolsó körre kihívta a biztonsági autót, a friss lágy gumikon támadó Verstappen pedig könnyű szerrel megelőzte Hamiltont.

    Az utolsó kör, amely során Hamilton elbukta az addig biztosnak látszó vb-címet

    „Nem tudom, hogy szavakba tudom-e önteni, amit éreztem [a verseny után]. Emlékszem, hogy csak ültem ott hitetlenkedve. Aztán rájöttem, hogy ki kell kapcsolnom az övemet, ki kell szállnom, ki kell másznom a pilótafülkéből, és erőt kell vennem magamon. Egyáltalán nem volt bennem erő. Hosszú-hosszú idő óta az volt a legkeményebb pillanatom. Tudtam, hogy mi történt. Tudtam, hogy milyen döntések születtek és miért. Igen, tudtam, hogy valami nincs rendjén.”

    Az autóból kiszállva apja, Anthony – akiről egyébként addig a pillanatig azt sem tudta, hogy ott van Abu-Dzabiban – próbált lelket önteni belé. „Átkarolt, és azt hiszem, azt mondta, hogy »Azt akarom, hogy tudd, mennyire büszke vagyok rád.« Az, hogy az apád ilyen módon átkarol, az egyik legmélyebb dolog, amit valaha… Különösen, ha úgy nőttél fel, hogy nem sok ilyenben volt részed.”

    Elgondolkodott a visszavonuláson

    Nem csak Hamilton apja érkezett meg a hétszeres világbajnok tudtán kívül a szezonzáróra, hanem többek között jó barátja, Mellody Hobson is. A Starbucks elnöke és mostanra már – Hamiltonnal együtt – a Denver Broncos NFL-csapatának társtulajdonosa férjével, George Lucasszal utazott Abu-Dzabiba, és tudatosan nem találkozott Hamiltonnal a verseny előtt. „George azt mondogatta nekem, hogy nincs annál rosszabb, mint amikor a filmed utolsó forgatási napjai zajlanak, te totálisan le vagy maradva, és feltűnik a családod.”

    A vereség után azonban már felkeresték a Mercedes versenyzőjét, akinek állapotát a sikeres üzletasszony így írta le: „Igazán meg volt döbbenve. Mint aki sokkban van. Újra és újra ugyanazt kérdezte: »Mi történt?« Megragadtam mindkét vállát, és azt mondtam: »Te mindent helyesen csináltál.« Ezt mondogattam neki. Azt mondtam, »Nem te tehetsz róla, te mindent jól csináltál.« Ő pedig szó szerint négy-öt alkalommal elismételte, hogy »Mi történt?«”

    Hamiltonnak legyen mondva, nem csapkodott, nem őrjöngött, hanem az autóból kiszállva rögtön gratulált Verstappennek, majd a Jenson Button által készített villáminterjúban is rendkívül sportszerűen viselkedett. A futam utáni sajtótájékoztatóra azonban már nem ment el, mint ahogyan egyéb interjúkat sem adott.

    Nem rendezett jelenetet, helyette gratulált Verstappennek

    A színfalak mögött eközben a Mercedes mindent latba vetve igyekezett megmásítani a történteket, és visszaszerezni az elvesztett győzelmet. Az óvásai azonban nem jártak sikerrel, attól pedig végül eltekintettek, hogy tovább vigyék az ügyet, így minden maradt úgy, ahogy volt.

    Hamilton négy nappal a vereséget követően az FIA év végi díjátadójára volt hivatalos, de ott sem láthattuk, mint ahogyan a közösségi médiában és máshol sem adott életjelet magáról. A heteken át tartó csönd pedig beindította a találgatásokat arról, hogy a visszavonulást fontolgatja, vagy már el is döntötte. „Az biztos, hogy megfontoltam, akarom-e folytatni” – ismerte be a Vanity Fair riporterének.

    „Nagyon mélyen volt” – emlékezett vissza Hobson, aki meghívta barátját, hogy töltse a karácsonyt vele és férjével a Karib-szigeteken. Hamilton először nem akart elmenni, de végül kötélnek állt, hogy aztán hajnalokon át beszélgessenek a történtekről. „Rengeteg időt töltöttünk azzal, hogy átbeszéltük a dolgokat, én pedig folyamatosan olyasmiket mondtam neki, hogy »Nem hozunk döntéseket nagy gyötrelmek vagy fájdalom idején. Kemény és kényelmetlen lesz, de el kell viselned ezt, mert jelenleg semmit sem tehetsz. Úgyhogy, ne is csinálj semmit!«”

    Hamilton végül megfogadta a tanácsot, így az idén is ott van a mezőnyben, sőt, jelen állás szerint legalább a 2023-as szezon végéig ott is lesz.

    Érkeznek a videók a ZEG Rally Show-ról

    0

    Folyamatosan kerülnek fel az internetre a II. ZEG Rally Shown készült fotók és videók. Összegyűjtöttük közülük néhányat.

    Az R-Sector a belvárosi gyors mára már ikonikus részén forgatott:

    Pinti szinte mindenhol ott volt.

    Gellénnháza, Lada, murva gumi – mi kell még?

    Hinger David – Hoffmann Hanna Lada VFTS

    ZalaZONE Smartcity – Gyarmati Ariel

    Citroen C2 – Rónavölgy Endre

    Papp Arnie közönségkedvenc Ladája

    „Ez már röhejes” – Damon Hill és az 1997-es Magyar Nagydíj csodájának története

    0

    25 éve ezen a napon „tűnt el” Damon Hill a Magyar Nagydíjon. Ebből az apropóból felidéztük az 1996-os világbajnok mesébe illő szárnyalását és annak okait.

    Noha közvélemény-kutatást nem végeztünk, alighanem anélkül is kijelenthető, hogy az 1997-es Magyar Nagydíj befutójánál Palik László szájából elhangzott „Hová tűnt Damon Hill?” felkiáltás a hazai Forma-1-es történelem legismertebb szállóigéje lett, és a mai napig jócskán találni olyanokat, akik hallották már valahol, miközben azt sem tudják, mi fán terem ez a sportág.

    Nekik újdonsággal, a történetet ismerőknek pedig emlékezetük felfrissítésével – persze, reméljük, nekik is tudunk újat mondani – szolgálhat, ha felidézzük, mi is történt pontosan 1997. augusztus 10-én, és 1996 világbajnoka egyáltalán hogyan került fél környire attól, hogy megszerezze a mezőny hátsó felébe tartozó Arrows-istálló története első futamgyőzelmét.

    Világbajnokból sereghajtó

    Aki esetleg csak a Magyar Nagydíjak alkalmával néz vagy nézett Forma-1-et, két hungaroringi viadal között pedig mindent megtett, hogy semmilyen információ ne jusson el hozzá a száguldó cirkuszról, az meglepődve tapasztalhatta, hogy az egy évvel azelőtt még a Williams színeiben a mogyoródi dombok közé a pontverseny toronymagas éllovasaként érkező Damon Hill az 1997-es magyarországi futamra az 1996-os idényt mindössze egyetlen szerzett ponttal a konstruktőri 9. helyen záró Arrows-zal készülhetett.

    Miután előző évi világbajnoki címétől függetlenül a Williams-istálló lecserélte Heinz-Harald Frentzenre, Hill azzal sokkolt, hogy aláírt Tom Walkinshaw csapatába. Hogy mennyire nyomorúságos év várt rá, abból már a szezonnyitó ausztrál versenyen kapott egy kis ízelítőt, amikor csak nagy nehezen, a 20. helyen tudta kvalifikálni magát, a futamon pedig el sem tudott rajtolni, mert a felvezető körben megállt alatta az autó.

    A vb-cím ellenére nem volt maradása a Williamsnél

    A Magyar Nagydíjig bezárólag ezután négy kiesés, egy 17., egy 12., egy 9., egy 8., és egy 6. helyezés volt a mérlege, azaz egyetlen pontot szerzett (akkoriban csak az első hatot jutalmazták), de azt legalább hazai közönség előtt, Silverstone-ban.

    Az Arrows a lehetőségeihez mérten igyekezett azért fejleszteni az A18-as kódjelű versenygépet, és a gyengécske Yamaha-motor is javult, a Hungaroringre például a japánok már a D-jelű változatot vitték el. Normál körülmények között ugyanakkor mindezt figyelembe véve is a mezőny második felében kellett volna autózzanak a Magyar Nagydíjon ahelyett, hogy Hill-lel a harmadik rajtkockába kvalifikálnak, és fél kör híján megnyerik a versenyt.

    Annyira jók voltak, hogy az már röhejes

    Miután Hockenheimben, a szezon 10. versenyén a 10 célbaérő közül a 8. helyen intették le, Hill bizakodva várhatta a hungaroringi versenyt, mivel, ha valahol, akkor ezen a pályán nem jelentett akkora hátrányt a Yamaha-motor, és nem mellesleg ő is kedvelte a trükkös és kanyargós aszfaltcsíkot. Emellett pedig általában jól is ment rajta: 1992-ben mindössze két futamra tudta kvalifikálni a kutyaütő Brabhamet, abból az egyik a Magyar Nagydíj volt; 1993-ban pedig itt szerezte pályafutása első F1-es győzelmét, majd 1995-ben ismét nyerni tudott.

    Az 1997-es versenyhétvége során már a szabadedzéseken látszott, hogy egy kis szerencsével akár a pontszerzésre is nyílhat esély, az időmérőn pedig mindez kézzelfoghatóvá vált, Hill ugyanis a szenzációs harmadik rajtkockát szerezte meg. 

    „Jó volt újra az időmérő monitor tetején látni a nevemet. Ismét versenyben voltunk, én pedig azt csináltam, amiért Tom [Walkinshaw] fizetett: megragadtam a lehetőséget. A versenyzés ismét szórakoztatóvá vált, miközben a figyelmem abban a pillanatban megduplázódott, amint rájöttem, hogy ez nagy lehetőség lehet az Arrows-nak. Annak a csapatnak, amely 19 éves története során egyetlen futamot sem nyert” – emlékezett vissza Hill az önéletrajzi könyvében.

    A csoda pedig másnap folytatódott, Hill ugyanis nemhogy visszaesett volna, hanem kihasználta Jacques Villeneuve borzaszó rajtját, és másodikként fordult el az első kanyarban Schumacher mögött. Nem kis meglepetésre ezután simán tartotta a Ferrari tempóját, a 10. kör elején pedig véghezvitte, amit az év során addig mindenki lehetetlennek gondolt: megelőzte a harmadik vb-címére hajtó német pilótát.

    Könyvében az 1996-os világbajnok „különösen emlékezetes” és „édes” pillanatnak írta le a manővert, amelyre elsősorban azért kerülhetett sor, mert Schumacher ekkorra már a gumijaival szenvedett. „Néhány kör után láttam, hogy hólyagosodnak a gumijai, és nincs tapadása. A 10. körben jobban gyorsítottam ki a célegyenesre, és bevetődtem az első kanyarban. Megelőztem Michaelt, és nem ütköztünk össze!” – viccelődött utólag Hill, aki ezután “elszabadult”, és elkezdte leszakítani magáról az üldözőket.

    „Az autó csak ment és ment, én pedig azt gondoltam, »Ez röhejes, mindenkinek felülmúlja a legvadabb álmait is«” – elevenítette fel az ezt követő köröket. 

    A Schumacher elleni előzés

    A címvédő számára a 73. körig tükörsimán alakult a futam, ám négy körrel a vége előtt, 34 másodperces előny birtokában egyszer csak probléma lépett fel a gázpedállal. Hill azonnal tudta, hogy a hidraulika hibásodhatott meg, amikor pedig már a váltások is elkezdtek akadozni, biztossá vált, hogy ez a helyzet. A 75. körben már 9, az utolsó előtti körben pedig több mint 21 másodpercet veszített a második helyen autózó Villeneuve-vel szemben, aki végül az utolsó körben, a hármas kanyar után érte őt utol.

    „Úgy voltam vele, hogy »Megpróbálom kicsit kiszélesíteni az autót és egy kicsit legyezek az egyenesben«. A pálya közepén maradtam és rálegyeztem. Jacques 40 m/h-s sebességgel is kikerülhetett volna, és úgy is nyer, de nagyon fel lehetett tüzelve a világbajnoki címért harcolva, úgyhogy inkább egy nagyszabású manővert hajtott végre a füvön. Soha nem volt rosszindulat közöttünk, de kétségbe voltam esve, és úgy éreztem, tennem kell valamit, de ez volt minden, amire képes voltam ahhoz, hogy a második helyen becsorogjak a célba. Jó volt, de közel sem annyira, mint lett volna, ha nyerünk. Jackie Oliverből, az Arrows alapítójából előtörtek az érzelmek.”

    Mint kiderült, a 2002-es szezon közben csődbe ment Arrows soha nem került már ennél közelebb a Forma-1-es győzelemhez.

    Az ellenfelek is segítettek

    Természetesen egy pillanatig sem akarjuk elvitatni Hill érdemeit, és nem is lehet, de azért nem árt némi magyarázattal szolgálni arra, hogy az Arrows futottak még kategóriájú versenygépből miként változott át egy csapásra Ferrari és Williams-verő masinává. 

    Az egyik legfőbb indok: a gumik. Az F1-be abban az évben beszálló Bridgestone egyszerűen jobb abroncsokat vitt a Hungaroringre az összes élcsapat által használt Goodyear-nál, ez pedig a versenyen ütközött ki a legjobban. A japánok lágy gumija strapabíróbb volt az amerikaiak lágy keverékénél, ami a futam elejétől kezdve segítette Hillt. 

    Eközben Schumacher az élen egyszerűen túl nagy tempót diktált a rajt után, aminek az lett az eredménye, hogy az abroncsai elkezdtek hólyagosodni, a 4. körtől folyamatosan lassítva a következő köridőket autózó németet: 1:19,8; 1:20,8; 1:21,5; 1:22,7; 1:23,0; 1:23,5. 

    A rajt, a Schumacher-előzés, majd a dráma az utolsó körben

    A verseny előtt az összetettben Villeneuve előtt 10 ponttal vezető kétszeres világbajnoknak emellett mással is meg kellett birkóznia. Az 1997-es autó fejlesztésére az előre tervezettnél nagyobb hangsúlyt fektető Ferrari – nem számítottak rá, hogy már ebben az évben harcban lesznek az év végi elsőségért – erre a versenyre készült el az F310B súlycsökkentett kasztnijával, amelytől körönként 3 tizedmásodperces javulást reméltek. 

    Schumacher meg is szerezte vele a pole pozíciót, a vasárnap délelőtti bemelegítő edzésen azonban hibázott, és a 11-es kanyarban kicsúszva megrongálta a kasztnit. Mivel az új változatból csak egy darab készült el a Magyar Nagydíjig, a futamra visszakapta az Eddie Irvine által is használt nehezebb változatot, ami semmiképp sem tett jót a versenyének, hiszen nem elég, hogy ez a kasztni papíron lassabb volt, de Schumacher a futam előtt egy métert sem tett meg vele a Hungaroringen. Talán a könnyebb verzióval kevésbé küszködött volna a gumikkal – az első etap után aztán rájött, hogy miként kell változtatnia a vezetési stílusán a jobb gumikezeléshez, de addigra már késő volt –, hiszen a könnyebb autó kisebb terhelést rótt volna azokra. Végül a 4. helyen zárt.

    A gumiknál maradva: a mezőny nagy része a szabadedzések után a lágy keverékre szavazott, ami azt jelentette, hogy az időmérőt és a futamot is ilyen gumikon kellett teljesítenie, így érvényesülhetett a Bridgestone fölénye. Akadtak azonban olyanok is, akik a versenyt jobban bíró, ám időmérős körön hátrányt jelentő kemény keverékre voksoltak. Ezen pilóták közül a legjobb rajthelyet Heinz-Harald Frentzen szerezte meg, ő a 6. pozícióból indult, és az előtte levőkkel ellentétben egykiállásos stratégián volt, így amikor mindenki letudta az első kerékcseréjét, 19 másodperces előnnyel vezetett.

    Azt azonban már soha nem tudjuk meg, hogy meg tudta-e volna nyerni a versenyt – minden bizonnyal igen –, a kiállása előtt ugyanis lerepült az autójáról az üzemanyagtöltő cső csatlakozója, ami nélkül a csapat nem tudta megtankolni az autóját, így kénytelen volt feladni a futamot. Az, hogy így is az övé lett a leggyorsabb kör (hét tizeddel ment jobbat Villeneuve-nél és 1,3 másodperccel Hillnél), arra utal, hogy kényelmesen megnyerhette volna a futamot.

    Frentzenen kívül is akadtak egyébként még olyanok, akik jó gumit választottak, de mindannyian annyira hátulról rajtoltak, hogy nem tudtak beleszólni a győzelem sorsába. 

    Ami pedig a többi Bridgestone-gumit használó istállót illeti… nos, az Arrowson kívül csupán a Minardi, a Stewart-Ford és a Prost autói gurultak a japánok abroncsain. Nem valami veretes névsor, ami annak tudható be, hogy ez volt a Bridgestone első éve. Ezen istállók közül a Stewart, de leginkább a Prost azért képes lehetett volna megszorongatni Hillt, utóbbi különösen akkor, ha az első hat futamon kétszer is dobogóra álló, az Argentin Nagydíjon győzelmi esélyeket elszalasztva a második helyről kieső, a szezon felénél az összetett harmadik helyén tanyázó Olivier Panis nem töri el mindkét lábát a Kanadai Nagydíjon. 

    A tapasztalt francia helyére Alain Prost az újonc Jarno Trullit ültette át a Minarditól, aki a szintén újonc Nakano Shindzsivel korántsem volt képes arra a teljesítményre, amire Panis. A fiatal olasz a szabadedzéseken még így is ott volt a legjobb hatban, viszont csak a 12. helyre kvalifikált. Csapattársát azért így is megelőzte, Nakano viszont a futamon jobban bánt a gumikkal, így végül 34 másodperccel Trulli előtt végzett, és elcsípte az utolsó pontszerző helyet.

    Azért így is tudott örülni