back to top
2025. december 16. 03:17
Többi
    Kezdőlap Blog Oldal 1270

    Binotto elmagyarázta, miért nagyszerűek a Ferrari stratégái

    0

    Nem ért egyet a kritikákkal Mattia Binotto, a Ferrari csapatfőnöke, aki szerint az elemzéseik megmutatták, hogy semmilyen alapvető probléma nincs a stratégiai részlegükkel, és sokszor még jobb taktikát is alkalmaztak, mint az ellenfelek.

    Mattia Binotto, a Ferrari csapatfőnöke hosszabb interjút adott a Motorsport olasz kiadásának, amelyben elmagyarázta, miért gondolja úgy, hogy nincs szükségük a stratégiai részlegük átszervezésére. Fontos hangsúlyozni, hogy az interjú még a Magyar Nagydíj előtt készült, ám mivel a svájci olasz a Hungaroringen elkövetett stratégiai baklövés után is azt nyilatkozta, hogy nem lát olyan okot, ami miatt változtatni kellene, szavai most is megállnák a helyüket.

    Binotto elismerte, hogy mindig van lehetőség a fejlődésre, azzal kapcsolatban viszont határozott a véleménye, hogy a megfelelő emberek dolgoznak a megfelelő pozíciókban. Mindez annak tükrében érdekes kijelentés, hogy – legalábbis a közvélemény szerint – a Ferrari az idén több komoly stratégiai hibát is elkövetett. 

    Inaki Rueda, Ferrari
    Inaki Rueda, a Ferrari vezető stratégájának helye a jelek szerint nincs veszélyben Fotó: Scuderia Ferrari Press Office

    Monacóban az élen álló Leclerc-t nem hívták ki időben a bokszba, amikor a Red Bull száraz pályás gumikat adott Sergio Péreznek, majd a második cseréjét is rosszul időzítették, aminek köszönhetően Max Verstappen is átugrotta. Mindez nemcsak a győzelmébe, de a dobogójába is került.

    A Brit Nagydíjon ezután nem cserélték le az abroncsait, amikor a verseny végén bejött a biztonsági autó, ezért az élről visszaesett a negyedik helyre, majd Magyarországon totálisan védtelenné tették azzal, hogy a kemény gumikon kellett szenvednie. Ehhez jön még hozzá a Carlos Sainz franciaországi taktikájával kapcsolatos fejetlenség, amikor a csapat összezavarodott stratégái figyelmen kívül hagyták, hogy a spanyol pilóta éppen csatázik a pályán, és nem tanácsos közben zavarni.

    Mindezek után azt Binotto sem tagadja, hogy esetenként végezhettek volna jobb munkát, de mint mondja, tanultak ezekből, különösen, ami Monacót illeti. Ugyanakkor hangsúlyozta: az, hogy javítaniuk kell egyes folyamataikon, köszönőviszonyban sincs azzal, hogy alapvető problémáik lennének a stratégiai részlegükkel.

    „Mindig van mód arra, hogy fejlődjünk. Az ember nem lehet tökéletes, és soha nem is lesz az. Így kétségtelenül fejlődnünk kell az aerodinamika, a kasztni, az erőforrás, és a stratégia terén, illetve bárhol, ahol tudunk. Viszont, ezzel együtt is úgy gondolom, hogy remek stratégiai csapatom van, és nem tartom ezt az istálló gyengeségének.”

    Utólag sokszor okosabb az ember

    Binotto rávilágított arra is, hogy sok esetben az utólag rossznak bizonyuló döntés a verseny közben, az akkor rendelkezésre álló információk birtokában még helyesnek tűnt. Ezért utólag azt szokták megvizsgálni, hogy akkor, abban a pillanatban, akkori ismereteik birtokában hozhattak-e volna jobb döntést.

    Charles Leclerc, Ferrari, Brit Nagydíj
    Leclerc a Brit Nagydíjon Fotó: Scuderia Ferrari Press Office

    Példaként felhozta a Brit Nagydíjat, amelyen nem hívták ki Leclerc-t a biztonsági autó megjelenésekor, mert ugyanabba a helyzetbe kerültek, mint Lewis Hamilton és a Mercedes a tavalyi idényzárón. A versenyben vezetők ugyanis, ha nincs nagy előnyük, sokszor lehetetlen szituációban találják magukat, hiszen, ha kiállnak, akkor a mögöttük érkezők kint maradnak, viszont, ha nem hajtanak a bokszba, akkor a riválisok megteszik ezt. 

    Ilyenkor minden azon múlik a siker, hogy egy csapat előre meg tudja-e ítélni, hogy új gumin visszazárkózni lesz-e könnyebb, vagy kopott gumikon védekezni az új abroncsokon támadókkal szemben. Binotto szerint ők és tavaly a Mercedes is jól döntött, az pedig már más kérdés, hogy nem nyertek. 

    „Igen, Max megnyerte a világbajnoki címet, de Max mindig az ellenkezőjét csinálta volna [annak, amit Hamilton tesz]. Ha ő lett volna elől [Hamilton kiállásánál], akkor hogy fejezte volna be a versenyt? Nem tudom. Még utólag sem tudom, hogy mi a helyes válasz, de mellesleg senki sem vitatta a Mercedes döntését akkoriban, miközben mindenki azt gondolja, hogy vitathatja a Silverstone-ban hozott döntésünket.”

    Mindezt úgy, hogy sok, kívülről egyértelműen hibás döntésnél a Ferrari utólagos elemzése is azt mutatta, hogy akkor, a rendelkezésre álló információk birtokában, és az ellenfelek akkor még nem ismert reakcióit figyelembe véve jól döntöttek. „Miközben önök Monacót, Silverstone-t és Paul Ricardot is problémaként látják, én nem annak látom, mert olykor helyes döntést hoztunk. Nem vagyok meggyőződve arról, hogy amit csináltunk, az helytelen volt. Olykor balszerencsés, de nem helytelen.”

    „Ha megnézzük a stratégáinkat, olykor nagyszerű döntéseket hoznak, a többieknél is jobbat. Ausztriában a helyes stratégiát alkalmaztuk, miközben a többiek nem. Franciaországban valószínűleg a miénk volt a legjobb taktika Charles hibája előtt. Ez megmutatja, hogy elég bátrak voltunk Franciaországban ahhoz, hogy két közepes gumit tegyünk fel a versenyen, miközben a többiek a keményeket hozták. Ehhez nemcsak erősnek, hanem bátornak is kell lenni. Úgyhogy összességében jó csapatunk van, és nem gondolom, hogy [a stratégia] a gyengeségünk.”

    Sesks javítani kívánja az aszfaltos tempóját 

    0

    Martins Sesks hazai versenyén nagyon simán szerezte meg a győzelmet, azonban a Rally Európa-bajnokság római futamán már nem tudott elég gyors lenni. 

    Martins Sesks a hazai versenyén, a lett Liepaja Rallyn debütált Skoda Fabia Rally2-vel és az ismerős murvás utakon legyőzhetetlennek bizonyult. 

    A lett versenyző azonban a következő, aszfaltos Róma Rallyn már nem tudott elég gyors lenni, amin szeretne változtatni. 

    “A római verseny eleje még jól indult – mondta a 22 éves versenyző a Rally Európa-bajnokság hivatalos oldalának. – A szabadedzésen és az első néhány szakaszon is jól éreztem magam. A harmadik szakaszon bekövetkezett kicsúszás után azonban teljesen szétestem. Később próbáltunk pár dolgot tesztelni, miközben figyeltünk az eredményekre is, melyek nagyon nem voltak jók. Igazából hasonlóra számítottam, a verseny megmutatta, hogy sokat kell még fejlődnöm aszfalton, ami a fő célunk lesz a hátralévő versenyeken.” 

    Az Európa-bajnokság augusztus végén a cseh Barum Rally, majd két hónappal később a Spanyol Rally aszfaltos szakaszain folytatódik, azonban az MRF Team még nem erősítette meg a lett versenyző indítását. 

    A Finn Rally legjobb 5 pillanata (videó)

    0

    Igazán emlékezetes versenyre sikerült az idei Finn Rally, ahol volt tizedekre menő csata, eső és száraz időjárás, és persze balesetek is. Íme a verseny öt legjobb pillanata.

     

    Hamilton megdöbbentő vallomása: gyerekként megtámadták és megrugdosták az utcán

    0

    Lewis Hamilton először beszélt nyilvánosan arról az esetről, amit még a szüleinek sem mesélt el. 

    Megdöbbentő történetet mesélt el Lewis Hamilton arról, hogy gyerekkorában miként támadták meg az utcán a bőrszíne miatt. A hétszeres világbajnok a BLM-mozgalom 2020-as kirobbanása óta az élen jár a Forma-1-ben a rasszizmus elleni harcban, a világ történései pedig elmondása szerint sok emléket visszahoztak a gyerekkorából.

    „A korai években csak mindig próbáltunk beilleszkedni. Az apám mindig azt mondta, ne beszélj róla, csak vegyülj el” – nyilatkozta a Vanity Fairnek arról, hogy gyerekként igyekeztek nem foglalkozni azzal, hogy más emberek a bőrszínük miatt találták meg őket. 

    A két évvel ezelőtti események azonban végleg megváltoztatták Hamilton hozzáállását a rasszizmushoz. „Sok érzést elnyomtam akkoriban, és nem is tudtam róla, hogy elnyomom. Érzelmeket és érzéseket, amik bennem voltak fiatalon. És minden a felszínre tört.”

    Különösen akkor érte sok támadás gyerekként, amikor Franciaországba vagy Olaszországba utazott gokartversenyre („Rengetegszer röpködött az N-betűs szó.”), de volt egy eset, amikor nem “csak” szavakkal bántották.

    11-12 éves lehetett, amikor édesanyjánál és nevelőapjánál tartózkodott Newcastle-ben, és egyedül sétált a boltba, amikor egy apa és fia megtámadta. Észre sem vette őket, csak amikor már túl késő volt. Egy szempillantás alatt a földre vitték és elkezdték rugdosni, miközben azt üvöltötték neki: „Takarodj vissza az országodba!”.

    „Még ma is emlékszem, mennyire félelmetes volt. Őszintén nem voltam képes megérteni. Arra gondoltam, hogy »Hozzám beszélnek? Én innen származom. Hogy értik ezt?« Soha nem tudtam megérteni. Amikor megtámadnak, ott van a félelem, de a harag is, mert vissza akarod nekik adni a fájdalmat, amit okoztak” – idézte fel a történteket Hamilton, aki még a szüleinek sem beszélt az esetről.

    „Soha nem beszéltem róla a szüleimnek. Nem szóltam róla az anyukámnak, mert nem hiszem, hogy megértette volna. Ami pedig az apukámat illeti, alighanem túlságosan féltem, hogy elmondjam neki, mert nem akartam, hogy azt gondolja, puhány vagyok. Nem akartam, hogy azt higgye, nem tudom megvédeni magam. Emlékszem, hogy sokat voltam egyedül, és csak sírtam a szobámban.”

    Ezek után sokaknak talán érthetőbbé válik, hogy Hamilton miért áll ki minden platformon a feketék és a kisebbségek mellett, és miért érezte fontosnak például azt, hogy a Mercedes a 2020-as és 2021-es szezonra feketére fesse az autóját, illetve ő és versenyzőtársai is a lehető legtöbb módon elítéljék a kirekesztést. 

    Persze, ennél konkrétabb lépéseket is tett. Létrehozott egy kutatócsoportot, a Hamilton Bizottságot, amely részletes jelentést készített a feketék alulreprezentáltságának okairól az Egyesült Királyság motorsportos közegében, és lehetséges megoldásokkal is előállt. Ezután pedig létrehozta Mission 44 nevet kapott alapítványát, amelynek célja, hogy „támogassa, védje és segítse a hátrányos helyzetű csoportokból származó fiatalokat, hogy a lehetőségek közötti különbségek csökkentése révén sikereket érjenek el az oktatásban, a foglalkoztatásban és a tágabb értelemben vett társadalomban.”

    Az Acropolis Rally már most rekordot döntött 

    0

    Az idei Acropolis Rallyn 13 Rally1-es autó fog rajthoz állni, ennyi hibrid autó indulására pedig még nem volt példa idén. 

    A Toyota Gazoo Racing összesen négy versenyzőt, Kalle Rovanperát, Elfyn Evanst, Takamoto Katsutát és Esapekka Lappit indítja a szeptemberi görög versenyen. 

    A Hyundai Motorsport továbbra is három versenyzővel áll rajthoz, Thierry Neuville, Ott Tanak és Dani Sordo fogja erősíteni a koreai gyártót. 

    Az M-Sport azonban hat Ford Puma Rally1-et állít csatasorba Sébastien Loeb, Craig Breen, Gus Greensmith, Adrien Fourmaux, Pierre-Louis Loubet és a privát Jourdan Serderidis kap egy-egy hibrid Fordot. 

    Fotó: GEPA Pictures / Red Bull Content Pool

    Ennyi Rally1-es autó pedig korábban még sosem indult az idei esztendőben egy WRC futamon. 

    Az aktuális mezőnyben több korábbi győztes is található, Sébastien Loeb háromszor, Craig Breen, Kalle Rovanpera egy-egy alkalommal tudott nyerni, igaz Breen 2014-ben Európa-bajnoki futamon szerezte meg az első helyet.

    Az Acropolis Rallyt szeptember 8-11. között rendezik a versenyen 16 szakasz fog az indulókra várni. 

    Turán: Ez már nem egy buliverseny (videó)

    0

    Turán Frigyes győzelmével zárult a ZEG Rally Show idén, a volkswagenes versenyző szerint pedig a Zalaegerszegi verseny már nem is annyira buliverseny. 

     

     

    Az Alpine saját könnyelműsége miatt veszítheti el Piastrit?

    0

    Amennyiben igaznak bizonyulnak a sajtóhírek, a McLarennek csak be kellett passzolnia a labdát az Alpine üresen hagyott kapujába Oscar Piastri elhappolásához, a franciák pedig most csak abban reménykedhetnek, hogy anyagilag kompenzálják őket.

    Továbbra is kérdéses, hogy mi lesz az Alpine-Oscar Piastri ügy végkifejlete, de egyre több minden utal arra, hogy az ausztrál pilóta jövőre nem fog az Alpine-nál versenyezni. Persze, mondhatjuk, hogy a 21 esztendős F2-es bajnok ezt már azután világossá tette, hogy a francia istálló kiadta a közleményt a szerződtetéséről, de Otmar Szafnauer csapatfőnök szavaiból arra következtethetünk, hogy az Alpine most már inkább azt helyezi előtérbe, hogy kompenzációban részesüljön.

    A franciák jelenleg arra várnak, hogy az FIA szerződésekkel foglalkozó testülete, a Contract Recognition Board (CRB) döntést hozzon arról, hogy jogosan tartanak-e igényt Piastri 2023-as szolgálataira. Eközben Szafnauer a Reutersnek viszont azt nyilatkozta, hogy szinte biztosan bírósági ügy lesz a dologból: „Több mint 90%, hogy a Legfelsőbb Bírósághoz fogunk fordulni.”

    Amennyiben így lesz, az egyben azt is jelenti, hogy valószínűleg nem lesz lehetőségük megtartani Piastrit. „Amennyiben a CRB azt mondja, hogy »az engedélyed csak az Alpine-nál érvényes«, majd ő (Piastri) közli, hogy »ez nagyszerű, de soha nem fogok nekik vezetni, inkább kiülök egy évet«, akkor a Legfelsőbb Bírósághoz kell fordulni kompenzációért” – nyilatkozta a csapatfőnök.

    Oscar Piastri, Alpine
    Kicsi rá az esély, hogy az Alpine-nál fog versenyezni Fotó: Alpine

    Emellett egy másik forgatókönyv is elképzelhető, amelynek megvalósulása esetén szintén a bíróságra vezethet az Alpine útja. Mégpedig, ha a CRB rájuk nézve kedvezőtlen döntést hoz, és úgy határoz, hogy a franciák jogtalanul tartanak igényt Piastrira az idei szezon után. Amenyiben így lesz, az Alpine valószínűleg abban az esetben is bíróságra megy, hogy ugyancsak kompenzációért folyamodjon, miután az utóbbi években eurómilliókat költött Piastri felkészítésére. A CRB egyértelmű esetekben ilyenkor is dönthet, de ebben a szituációban vélhetően túlmutat már a hatáskörén annak a meghatározása, hogy mekkora kár érte a csapatot.

    „Még nem ültünk le a könyvelőkkel, hogy kiszámoljuk minden költésünket, de ha a Legfelsőbb Bírósághoz fordulunk, akkor ezt meg kell majd tegyük” – mondta Szafnauer a Reutersnek.

    Hol hibázhatott az Alpine?

    Miután a franciák látszólag kezdenek beletörődni abba, hogy így vagy úgy, de elveszítik az F1 jelenlegi legnagyobb ígéretét, jogosan merül fel a kérdés, hogy miért jutottak idáig. Az, hogy Piastri miért nem akar náluk versenyezni, természetesen csak ő tudhatja, de az már az istálló felelőssége lenne, hogy bebiztosítsa magát minden eshetőségre. A RacingNews365.com információi szerint ez azonban nem történt meg, az Alpine-nál dolgozó jól értesült forrásokra hivatkozva ugyanis azt írják, hogy Piastrinak soha nem is volt F1-es szerződése a franciákkal.

    Zak Brown, McLaren, Osztrák Nagydíj
    Zak Brownnak szinte biztosan fizetnie kell, a kérdés, hogy kinek és mennyit Fotó: McLaren Racing

    Miként azt Szafnauer is elmondta, Piastri tavaly novemberben, még a román származású szakember érkezése előtt írt alá egy szerződést az Alpine-nal, amely tartalmazta, hogy a csapatnak milyen kötelezettségei vannak az irányába. Ennek értelmében vállalták, hogy bizonyos számú tesztkilométert tehet meg F1-es autóval, illetve fizetik a kiadásait, és közben az istálló 2022-es tartalékja lehet. És amennyiben az Alpine teljesíti ezeket a kötelezettségeket, opciójuk van Piastrit a versenyzőjükké tenni a 2023-as szezonra.

    A szaklap szerint ez a szerződés viszont nem Piastri és az F1-es csapat, hanem Piastri és az Alpine versenyzői akadémiája között köttetett, azaz a szerződést a CRB soha nem is jegyezte be, miután nem F1-es szerződésről van szó. Éppen ezért, amikor a McLaren benyújtotta a Piastrival kötött szerződését, sem ők, sem az Alpine nem kapott olyan visszajelzést a CRB-től, hogy bármilyen probléma állna fenn.

    A McLaren tehát azt használhatta ki, hogy az Alpine F1-es csapatával nem volt érvényes szerződése Piastrinak, mert, ha lett volna, azt nem tudták volna megkerülni azzal, hogy ők is aláírnak vele egyet. A wokingiaknak így viszont jelenleg csak amiatt kell aggódnia, hogy sikerül-e megegyeznie Daniel Ricciardóval a nyolcszoros futamgyőztes szerződésének felbontásáról (sajtóhírek szerint Ricciardo menedzsmentje 21 millió dolláros kompenzációt kér), mivel az igen valószínűnek tűnik, hogy a Piastrival kötött állítólagos szerződésükkel nem lesz gond.

    Neuville már a hazai győzelemben sem hisz 

    0

    Thierry Neuville a Finn Rallyt követően elvesztette a világbajnoki pontversenyben elfoglalt második helyét csapattársával, Ott Tanakkal szemben. A belga versenyző szerint a maximumot nyújtott Finnországban. 

    “Reális a finn helyezésünk, ahogy az Észt Rallyn is az volt – mondta Thierry Neuville a belga RTBF-nek. – Ahogy Észtországban, úgy most is csak abban tudtunk reménykedni, hogy valami történik az előttünk állókkal és akkor előrébb lépünk. Tehát reálisnak gondolom az ötödik helyet.” 

    Neuville Észtországban a negyedik helyet szerezte meg Ott Tanak mögött, míg Finnországban csapattársa nyerni tudott, és a versenyt követően 1 ponttal megelőzte a vb pontversenyében. 

    A szezon most a belga Ypres Rallyval folytatódik, ahol Neuville indulhat hazai szurkolói előtt, ennek ellenére kevés esélyt lát a tavalyi győzelem megismétlésére. 

    “Az Ypres Rally fontos lesz számunkra, ha szeretnénk a vb második helyét visszaszerezni. Jelenleg három-négy versenyző esélyes erre a pozícióra és szeretnénk mi megszerezni. Tavaly Belgiumban sikerült nyerni, most azonban kevés esélyt látok erre, mert a Toyota versenyzői sokkal jobban teljesítenek.” 

    A világbajnokságot nyolc verseny után Kalle Rovanpera 94 pont előnnyel vezeti a Toyotával, mögötte következik Ott Tanak Thierry Neuville előtt, míg a negyedik Elfyn Evans 10, Takamoto Katsuta pedig 23 ponttal követi a Toyotákkal Tanakot. 

    Az Ypres Rallyt jövő héten rendezik, a versenyzőkre 20 szakasz fog várni. 

    14 G-s becsapódás a Finn Rallyn 

    0

    Tommi Heino és Patric Öhman a Finn Rally harmadik szakaszán szenvedett balesetet, a finn páros 14 G-s becsapódással zárta a versenyt. 

    Tommi Heino és Patric Öhman első közös versenye, a pilótának pedig az első idei versenye volt a Finn Rally, azonban a Ford Fiesta Rally3-mal induló finn páros számára a pénteki második szakaszon véget is ért a verseny. 

    “Próbáltunk könnyedén autózni, miközben a tempóra is figyeltünk – mondta a fiatal finn pilóta. – Volt egy lejtős rész, majd utána egy éles kanyar, melybe túl gyorsan érkeztünk és inkább meg sem próbáltam kanyarodni, mert azonnal borultunk volna. Próbáltam egyenes tovább haladva megállni. Azonban a fűben volt egy szikla, melyet nem tudtunk elkerülni. A GPS szerint 80 km/h-val haladtunk, és végül 14 G-vel csapódtunk be. Meghúzódott a nyakam és néhány izmom is sajog. Nagyon sajnáltam a balesetet, rossz volt később figyelni a versenyt.” 

    Heino először vezetett összkerék-meghajtású autót is, a Ford Fiesta Rally3 nagyon tetszett a versenyzőnek. 

    “Nagyszerű autó ez a Ford. Szerettem volna, ha tovább élvezhetem és tanulhatom, de örülök, hogy sikerült kipróbálnom egy összkerekes autót is. Nem tervezem, hogy a jövőben visszatérek az elsőkerékhajtású autóhoz.” 

    A 20 éves pilóta korábban Rally4-es és R2-es Ford Fiestával versenyzett, futamai nagy részén Samu Vaaleri navigált. 

    Újra életre kelt Räikkönen 2004-es McLarenje, és nem is akárki ült bele

    0

    18 év után ismét pályára gurult Kimi Räikkönen egyik 2004-es McLarenje, amelyet a wokingiak korábbi legendás tervezője vezetett.

    Adrian Newey-ról, a Red Bull tervezőzsenijéről köztudott, hogy szabadidejében szeret autóversenyezni, illetve, ha alkalma nyílik rá, szívesen kipróbálja az általa tervezett korábbi Forma-1-es gépeket. Így tett nemrég az angliai Doningtonban is, ahol egy McLarent és egy Leyton House-t vitt pályára autóversenyző fiával, Harrison Newey-val közösen.

    Mindezt egy tavaly életre hívott vállalkozás, az Ignition Grand Prix keretein belül tették, az esemény különlegességét pedig amellett, hogy idősebb Newey az általa tervezett kocsikba ülhetett bele, az adta – persze, nem mintha nem lenne bármikor különleges egy Forma-1-es autót volánja mögé ülni –, hogy ez a 2004-es McLaren MP4-19-es kasztni most először gurult pályára azóta, hogy 18 évvel ezelőtt utoljára élesben használták.

    Kimi Räikkönen egykori munkaeszköze mellett az 1990-ben Ivan Capelli által hajtott Leyton House CG901-es is ott volt a garázsban, noha olykor kisebb technikai problémák ütötték fel a fejüket a motorjában. Adrian Newey arcán azonban így is látszott, mekkora élményt jelent neki, hogy a 2007-es világbajnok McLarenjében ülve követhette a pályán előtte a Leyton House-zal köröző fiát. Alighanem ezt hívják nehezen überelhető apa-fia programnak.

    A teljes videót alább nézheti meg: