back to top
2025. november 07. 04:45
Többi
    Kezdőlap Blog Oldal 1367

    Katsuta elégedett a negyedik helyezéssel 

    0

    Takamoto Katsuta a Svéd Rally elején még sokat küzdött, majd folyamatosan gyorsulva végül a negyedik helyen zárt, így elégedetten zárhatta a WRC szezon egyetlen havas versenyét. 

    “Nagyon jó a negyedik helyen célba érni – mondta Takamoto Katsuta. – A hétvége elején sokat küzdöttem, de a végére már nagyon jól éreztem magam az autóban, és nagyon élveztem a szakaszokat. Egy-egy szervizelés alatt sok minden megváltoztatott a csapat, aminek köszönhetően szombattól már tökéletesnek éreztem az autót. A Power Stage-en nagy erőkkel próbálkoztam, hogy plusz pontot tudjak szerezni, és sikerült is két pontot gyűjtenem. Nagyon örülök, hogy célba tudtam érni. Aaron Johnston nagyon jó munkát végzett a versenyen.” 

    Juho Hanninen, a Toyota Gazoo Racing WRC Challenge program oktatója ugyancsak elégedett volt a japán versenyző eredményével. 

    “Úgy gondolom, hogy a Svéd Rally egy nagyon pozitív verseny volt Taka számára – mondta Hanninen. – Pénteken elkövetett egy kis hibát, de ez nem befolyásolta az eredményét. Szombat reggel az autó beállításainak kis módosítása után sokkal magabiztosabb volt. Szombaton és vasárnap is nagyszerű szakasz eredményeket ért el, a hétvégét pedig egy nagyszerű Power Stage eredménnyel zárta. Ennek különösen örülök. A Monte után ez az eredmény biztosan jót tesz Taka önbizalmának a Horvát Rally előtt.” 

    Takamoto Katsuta a szezon eddigi két versenyén szerzett 18 ponttal a világbajnokság hatodik helyén áll, a Toyota Gazoo Racing WRT NG csapatának pedig már 22 pontot szerzett. 

    Két havas WRC futam lehet a jövőben

    0

    A WRC szeretné növelni a havas versenyek számát, ami a 2024-es szezontól lenne lehetséges. A Svéd Rally helye biztosnak tűnik a WRC naptárban a következő két évben.

    Egy WRC szezon során hagyományosan egy havas versenyt rendetek eddig, amely mindig a Svéd Rally volt, kivéve a 2021-es szezont, ahol a svéd versenyt a finn Arctic Rally helyettesítette. 

    A svéd verseny évtizedeken át Varmland régióban lett megrendezve, azonban az utóbbi években folyamatos problémát jelentett a hóhiány, ami miatt az idei évre a korábbi központtól 800 km-rel északabbra, Umea környékére került a verseny. 

    Az új helyszín meghozta a várt eredményt, a hétvégén igazi téli körülmények mellett és elegendő hómennyisséggel került sor a Svéd Rallyra, mellyel így a WRC Promótere további két évre hosszabbította megszerződését. 

    A hosszabbítás bejelentésekor a WRC Promóter elárulta, szeretne a jövőben két havas versenyt is tenni a vb naptárba. 

    “Szerintünk egy havas verseny, és különösen, amit idén láttunk Svédországban, valamint tavaly tapasztaltunk a finn Arctic Rallyn nem csak különleges képeket garantál, hanem egyedülálló a motorsportban, de az egész világsportban is – mondta Simon Larkin az Autosport oldalának. – Úgy gondoljuk, hogy van lehetőség egy második havas verseny naptárba tételére is, ami azonban nem valószínű, hogy már jövőre megtörténik, inkább a 2024-es szezontól lesz lehetséges.” 

    Az ötletet az FIA elnökhelyettese, Robert Reid is támogatja. 

    “Ha csak egy havas versenyre vannak szöges gumik használva, az nagy befektetést jelent a gumigyártóknak – mondta Reid. – A csapatok vélhetően nem elleneznék, hogy két havas versenyt rendezzünk. Látványos, jó móka, jók képek készülhetnek és általában jó versenyek ezek. A promóter feladata, hogy javaslatot tegyen egy második versenyre, de miért ne tenné? Akár egymást követően, akár máshogy nagyon is van értelme. A két verseny nyilván közel lesz egymáshoz, ami nem probléma a logisztika szempontjából sem, hacsak nem Kanadába szeretnénk menni.” 

    Latvala: Bíztunk a versenyképességben 

    0

    Jari-Matti Latvala, a Toyota Gazoo Racing csapatmenedzsere már a Svéd Rally előtt bízott csapata versenyképességében, árulta el a győzelem után. 

    A Toyota Gazoo Racing versenyzője, Kalle Rovanpera nyerte a Svéd Rallyt, míg Esapekka Lappi a harmadik, Takamoto Katsuta pedig a negyedik helyet szerezte meg. A japán gyártó örömét csupán Elfyn Evans kiesése árnyékolja be. 

    Jari-Matti Latvala elárulta, már a verseny előtt bízott csapata versenyképességében. 

    “Versenyzőink kiváló munkát végeztek – mondta a Toyota Gazoo Racing csapatmenedzsere a Svéd Rally utáni sajtótájékoztatón. – Tavaly nem tudtunk erősek lenni az Arctic Rallyn, mivel az egy fontos verseny volt számunkra, így csalódottak voltunk utána. Most úgy érkeztünk Svédországba, hogy bíztunk a versenyképességben. Már pénteken láthattuk, hogy versenyzőink elég gyorsak és az autó is jól működött. Kalle Rovanpera lenyűgözött pénteki teljesítményével, mert tudom, hogy milyen nehéz első rajtolóként gyorsnak lenni, különösen a szakaszok másodszori teljesítésénél, amikor helyenként nagyon mély nyomokban kell menni. Ennek ellenére minimális különbséggel zárt péntek este Thierry Neuville mögött, majd szombattól gyakorlatilag elhúzott a többiektől. Nem volt könnyű helyzetben Esapekka Lappi, hiszen hosszú szünet után tért vissza és nem volt meg már a rutinja. Külön örülök Takamoto Katsuta negyedik helyének.” 

    Elfyn Evans azonban a második helyről esett ki a verseny első vasárnapi szakaszán. 

    “Véleményem szerint Elfyn Evans 10 másodperces büntetése nem volt jogos, mert a szombat esti kicsúszással időt vesztett és nem pedig előnyt szerzett. Rendben, nem követte az útvonalat a stop állomásig, de ha megnézzük a részidőket, akkor időt vesztett a kicsúszással. A büntetés miatt Thierry közel került hozzá, ezért gyorsnak kellett lennie vasárnap reggel. Én is tudom, hogy milyen, amikor hirtelen nyomás alá kerül egy versenyző. Emellett nem működött a hibrid rendszer sem az autójában. Ennyi nyomás alatt pedig könnyű hibázni. Végül a nagy hóba csúszott, felnyílt a hűtő és kifolyt a hűtővíz. Megtudta javítani utána a hűtőt, mert kiváló szerelő, de addigra már kicsúszott az időből.” 

    Latvala elmondta véleményét a Svéd Rally új központjáról, Umeáról is. 

    “A versenyzők is elmondták már, de szerintem is nagyszerű ez a helyszín. A szakaszok közel vannak a szervizparkhoz, gyakorlatilag fél óra alatt el lehet érni a szakaszokat Umeából. Maga a város is nagyon szép és hangulatos, sok a hó és a szakaszok némelyike is nagyon gyors. Azt gondolom, hogy a jövőben találhatunk még technikásabb szakaszokat, mert úgy hallottam, hogy a törölt pálya lett volna a legjobb szakasz. Szóval hála a szervezőknek, jó munkát végeztek és nagyszerű helyet találtak a versenynek.” 

    A világbajnokság egyéni versenyében Kalle Rovanpera 14 pont előnnyel vezet két verseny után Thierry Neuville előtt, míg a gyártók között a Toyota 24 pont előnyre tett szert az M-Sport előtt. 

    Mikkelsen: Kemény csata volt! 

    0

    Andreas Mikkelsen szoros csatában szerezte meg a Svéd Rally WRC2-es kategóriájában a győzelmet, amivel veretlen maradt a szezonban. 

    Andreas Mikkelsen a Monte-Carlo Rally győzelme után a Svéd Rallyn egészen a célig harcolt Ole Christian Veibyvel, végül pedig 23,2 másodperc előnnyel tudta megnyerni a kategóriát honfi – és márkatársa, és 1:03,1 perc előnnyel a finn fordos Jari Huttunen előtt. 

    “Kemény csata volt – mondta Andreas Mikkelsen a Svéd Rally utáni sajtótájékoztatón. – Ole Christian zseniális teljesítményt nyújtott, már az első szakasztól nagyon gyors volt, ezért tudtuk, hogy nagyon gyorsnak kell lennünk, ha harcolni szeretnénk a győzelemért. Ole Christian talán nem tervez teljes bajnokságot, ezért tudtuk, hogy győzelem vagy árok alapján fog hajtani. Nekünk ugyanakkor a pontszerzésre is figyelni kellett. Meg kellett néznünk, hogy mennyire kell gyorsnak lenni, hogy a győzelemért harcoljunk, mert a maximumra szerettünk volna törekedni. A tempó nagyon nagy volt, azt hiszem, még sose mentem olyan gyorsan Rally2-es autóval, mint vasárnap reggel. Szóval Ole Christian zseniálisan versenyzett, és tény, hogy a végén hibázott, de én is hibázhattam volna,” 

    Mikkelsen dicsérte a Svéd Rally új helyszínét is. 

    “Szerintem nagyon szépek, és nagyon gyorsak a szakaszok. Gyorsabbak a pályák, mint amit eddig a Svéd Rallyn láthattunk. A hómennyiség is nagyon jó volt, annak ellenére, hogy néhány pályán előjött a murva és kavics. Megfelelő hófalak és megfelelő téli rally volt, nagyon elégedett vagyok a versennyel.” 

    Mikkelsen számára akadt néhány izgalmas pillanat, de ezekre számított is. 

    “Tudod, hogy mire számíts, ha a határon vezetve beteszed az autót a kanyarba, így nem ért váratlanul egy pillanat sem. Nagyon nagy volt a tempó, és tartanunk kellett a sebességet, mert a győzelemért kellett harcolnunk. Igazából nem szeretek ilyen gyorsan menni havon, mert több tényező is befolyásolja a vezetést. Ha egy hófalat rosszul érintesz, máris vége lehet a versenyednek. Murván egyszerűbb gyorsan menni, mert nem tudsz belehajtani semmibe az út szélén.” 

    A WRC2 címvédője még nem tudja hol lesz a következő versenye. 

    “Eddig nagyon jól alakult a szezon. Még nem tudjuk, hogy hol folytatjuk, mert csak az első két verseny volt tervben. Most beszélünk a csapattal és eldöntjük, hogy mi lesz a jövőben.” 

    Két verseny után Andreas Mikkelsen 33 pont előnnyel vezet a WRC2-ben Erik Cais és Veiby előtt.

    Jon Armstrong hatalmas csatában nyert a JWRC-ben 

    0

    Jon Armstrong óriási csatát követően tudta megnyerni a Junior WRC svéd versenyét Lauri Joonát az utolsó napon megelőzve. 

    A brit Jon Armstrong és a finn Lauri Joona az egész Svéd Rallyn csak másodpercekre volt egymástól és szinte az egész versenyen a finn versenyző tudott élen állni, azonban a vasárnapi második szakaszt követően Armstrong állt az élre és végül 2,7 másodperc előnnyel megnyerte a Junior WRC első versenyét. 

    “Kissé meglepett a győzelem – vallotta be Jon Armstrong a verseny utáni sajtótájékoztatón. – A szezon elkezdésének lehetősége is az utolsó pillanatban dőlt el, így nagyon örülök, hogy itt lehettünk már az első versenyen, ahol elsősorban pontokat szerettünk volna gyűjteni. Aztán a shakedown szakaszon már nagyon jól éreztem magam az autóban, majd pénteken ez az érzés még jobbá vált, és navigátorommal, Brian Hoy-jal is jól összeszoktunk. Nagyon élvezetes verseny volt, melyen nagyon intenzív csatát vívtunk. Azt hiszem, még soha nem kellett ennyit csatáznom egy győzelemért. Érdekes volt a csata számunkra, de azt hiszem mindenkinek. Elképesztő, hogy nyerni tudtunk.” 

    Főként úgy káprázatos ez az eredmény a brit versenyzőtől, hogy a Svéd Rally előtt nem tudott tesztelni anyagi problémák miatt és a havas versenyzést sem ismeri eléggé. 

    “Amikor utoljára Svédországban indultam, nem végződött túl jól. Ez pedig már a hét elején eszembe jutott. Ezúttal nyilván jobb eredményt szerettem volna elérni, és keményen kellett dolgoznom, hogy a tempónk jó legyen. Ami a tesztelést illeti, már megszoktam, hogy teszt nélkül kell versenyeznem. Tudom, hogy a shakedown alatt már sikerül megszoknom az autót. Szóval nem ismeretlen a tesztelés nélküli versenyzés, de tény, hogy a teszt még gyorsabbá tenne, így remélem, hogy a szezon során tudunk majd még tesztelni is. Nagyszerűen indult a szezon és azt hiszem minden más versenyen is a győzelemért tudok majd harcolni, ha kellően keményen dolgozok.” 

    Armstrong a nagy csatáról is beszélt. 

    “Akár az első, akár a második helyen álltunk, örültem. Persze a győzelem lett volna a legjobb, de amikor a második helyen álltam, akkor is higgad voltam. Kissé lassan indultam vasárnap reggel, mert a szakasz nagyon gyors volt hosszú kanyarokkal, ahol csak kellő magabiztossággal lehet gyorsan menni, így ott vesztettünk kis időt. Utána viszont igyekeztem jobban teljesíteni és végül sikerült megszereznünk az első helyet.” 

    A brit fordos bizakodó a szezon további részt is tekintve. 

    “Tavaly nyertünk Horvátországban, jó volt a tempónk Portugáliában és Észtországban is. Az egyetlen verseny mely, még ismeretlen az az Acropolis Rally. Szóval azt hiszem, jó esélyünk van a győzelemre a többi versenyen is. Csak keményen kell dolgozni a továbbiakban.” 

    Armstrong a győzelem után 9 pont előnnyel vezeti a Junior WRC kategóriát Lauri Joona, és 13 ponttal a tavalyi bajnok Sami Pajari előtt. 

    A Motorsport Világtanács döntései az ukrán helyzettel kapcsolatban 

    0

    Az FIA elnöke, Mohammed Ben Sulayem keddre rendkívüli ülést hívott össze a Motorsport Világtanács tagjai számára, ahol az Ukrajnában zajló események miatt hoztak fontos döntéseket. 

    “Mint Önök is tudják, az FIA szomorúan és döbbenten figyeli az ukrán eseményeket, és remélem, hogy a jelenlegi helyzet megoldása gyors és békés lesz – mondta az ülés elején Mohammed Ben Sulayem, az FIA elnöke. – Elítéljük az ukrajnai orosz inváziót, és gondolataink mindazokkal vannak, akik az ukrán események következtében szenvednek.

    Szeretném hangsúlyozni, hogy az FIA promótereinkkel együtt proaktív volt ez ügyben a múlt héten, és ennek megfelelően kommunikált az F1-ről, az F2-ről, a WTCR-ről és a Nemzetközi Drift Kupáról. A különböző FIA nemzetközi naptárak frissített változatát a bahreini WMSC találkozó elé terjesztik jóváhagyásra.” 

    A NOB ajánlásaival összhangban a WMSC tagjai a következő határozatokat hagyták jóvá, melyeket azonnali hatállyal kell végrehajtani: 

    Oroszország és Fehéroroszország területén szervezett versenyek 

    • További döntésig nem kerül sor nemzetközi/zóna versenyre Oroszországban/Fehéroroszországban 
    • Oroszország/Fehéroroszország zászlója/szimbóluma vagy himnusza nem használható nemzetközi/zóna versenyeken a következő döntésig 

    Pilóták, versenyzők és hivatalos személyek 

    • További döntésig nem vehet részt orosz/fehérorosz válogatott nemzetközi/zóna versenyeken (pl. FIA Motorsport Games) 
    • Az orosz/fehérorosz pilóták, egyéni versenyzők és hivatalos személyek csak semleges minőségben és az „FIA zászlója alatt” vehetnek részt nemzetközi/zóna versenyeken, külön kötelezettségvállalás és az FIA béke és politikai semlegesség elveinek betartása mellett, további döntésig. 
    • További döntésig nem lehet orosz/fehérorosz nemzeti szimbólumokat, színeket, zászlókat (egyenruha, felszerelés és autó) kihelyezni, vagy himnuszt játszani a nemzetközi/zóna versenyeken. 

    FIA választott tisztek/bizottsági tagok 

    • Az orosz/fehérorosz FIA-tagok képviselői ideiglenesen lemondanak választott tisztek/bizottsági tagok szerepköréről és felelősségükről. (Az Automobil Mobilítási és Turisztikai Világtanács jóváhagyásától függően.) 

    FIA támogatások 

    • További döntésig nem ítélnek oda FIA támogatást az orosz/fehérorosz FIA-tagoknak. (Az Automobil Mobilítási és Turisztikai Világtanács jóváhagyásától függően.) 
    • Az orosz/fehérorosz FIA-tagoknak nem fizetnek ki meglévő FIA támogatást. (Az Automobil Mobilítási és Turisztikai Világtanács jóváhagyásától függően.) 

    FIA nemzetközi sportnaptár 

    • Az F1 kereskedelmi jogainak birtokosának javaslatára a 2022-es Orosz Nagydíj törlése vis maior miatt. 

    “Szeretnék köszönetet mondani a WMSC tagjainak gyors intézkedéséért, amellyel a sport és a béke érdekében döntöttek ezekről az intézkedésekről – tette hozzá az FIA elnöke. – Szolidaritást vállalunk Leonyid Kosztjucsenko, az Ukrán Autósport Szövetség (FAU) elnökével és az ország tágabb FIA-családjával.

    A ma meghozott intézkedések elismerik a FAU ukrajnai tekintélyét, és összhangban vannak a NOB nemrégiben megfogalmazott ajánlásaival is. Aktív megbeszéléseket folytatunk tagjainkkal, miközben továbbra is kiterjesztjük együttérzésünket és támogatásunkat, amikor szükségük van rájuk. Őszintén reméljük elviselhetetlen nehézségeik békés megoldását.” 

    Máris módosítaná a hibrid szabályokat a Hyundai és a Toyota

    0

    A Svéd Rallyn történt meghibások miatt a hibridekre vonatkozó szabályok módosítását kezdeményezi a Toyota és a Hyundai. A cél az, hogy egy technikai hiba miatt ne kelljen befejeznie a versenyt egy-egy autónak.

    Mindkét gyártó elvesztett egy-egy győzelemért harcoló párost a múlt hétvégi Svéd-rallyn, miután meghibásodott a hibrid egységük.

    Az új hibrid alkatrészre vonatkozó jelenlegi FIA-szabályok értelmében a pilóták és a csapatok nem folytathatják a versenyt, ha figyelmeztető fények megjelennek, vagy ha egy hibrid egységen nem világítanak az aktív lámpák, még akkor sem, ha az autó továbbra is működik a belső égésű motorjával.

    Ebben a helyzetben a Rally1 autóit gyakorlatilag karanténba helyezik, és a csapatok biztonsági megfontolásokból nem nyúlhatnak hozzájuk mindaddig, amíg a hibrid egységek beszállítói, a Compact Dynamics és az FIA, nem adnak rá engedélyt.

    A hétvégén piros lámpa jelent meg Ott Tanak autójának hibrid egységén, miközben az 5. szakaszon mindössze 1,1 másodperccel volt az első helyezett Evans mögött. Nem csoda, hogy az észt mérges volt, és annak ellenére, hogy autója még működőképes volt, ki kellett állnia. A 2019-es világbajnok később így jellemezte a helyzetet: „olyan, aminek soha nem szabadna megtörténnie a sportban.”

    Evans is hasonló sorsra jutott, bár az ő esetében nem világított az aktív lámpa a rendszeren, miután megjavította sérült Yarist a vasárnapi 16. szakaszon történt balesetet követően.

    A Hyundai csapatigazgató-helyettese, Julien Moncet úgy véli, hogy a szabályozást módosítani kell, hogy a jövőben ne ismétlődhessen meg ez a helyzet.

    „Először is, Ott nagyon frusztrált, és mi is, mivel megvolt a tempója” – mondta Moncet az Autosportnak.

    „Tudjuk, milyen gyors tud lenni Svédországban, úgyhogy ez kiábrándító. Azt hiszem, egy állásponton vagyunk a többi gyártóval és az FIA-val, hogy át kell gondolnunk néhány sportszabályt, hogy elkerüljük ezeket a helyzeteket. Dolgozzunk együtt. A hétvégén már volt néhány megbeszélésünk, és meg kell lépnünk, hogy frissítjük a szabályokat, hogy elkerüljük, hogy ez még egyszer megtörténjen.

    Tanak
    Fotó: Hyundai Motorsport

    A Toyota csapatvezetője Jari-Matti Latvala is megérti, hogy az új technológiával problémák merülhetnek fel, és tisztában van a biztonsági szempontokkal is, de egyetért azzal, hogy a hibrid meghibásodások nem kényszeríthetik a csapatokat a versenyek feladására.

    Nem Evans volt az egyetlen Toyota versenyző, aki hibrid problémákkal küzdött. A győztes Kalle Rovanpera sem használta a hibrid egységét, de a rendszer a megfelelő lámpákkal jelezett, így a finn folytatni tudta.

    „Látom, hogy jelenleg túl sok problémánk van velük. Stabilnak kell lenniük, és nem adhatnak okot arra, hogy egy gyári autó megálljon a rallykon, szóval úgy gondolom, hogy van hova fejlődni. Reméljük, hogy az FIA jobban reagál majd erre” – mondta Latvala, majd a szabályfrissítés szükségességére is reagált. „Azt hiszem, valami ilyesmit meg kell fontolnunk, mert ez a lényeg. Megértjük, hogy a motorsportban technikai problémák előfordulhatnak, de mivel a hibrid egységekről van szó, nem tehetünk semmit. Mert külső beszállítótól jönnek.”

    „Nem szabad meggátolniuk, hogy folytassuk a versenyt. Láttuk, hogy Kalle megnyerte a rallyt, és az utolsó napon nem volt hibridje. Elfynnek pedig nem volt vasárnap reggel. Olyan helyzetbe kellene kerülnünk, hogy ezek miatt ne kelljen kiállni. Azt hiszem, frissíthetnénk a sportszabályzatot. A legfontoosabb a biztonság, de úgy gondolom, hogy javíthatunk úgy, hogy megőrizzük a biztonságot, de az autókat továbbra is versenyben tarthatjuk” – összegzett Latvala.

    Lappi
    Fotó: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool

    Elégedetlen magyarok a Champions of the Future szezonnyitóján

    0

    Két magyar versenyző is szép eredményeket ért el a Champions of the Future szezonnyitó, önálló futamán, a Winter Seriesen. Az olaszországi Franciacortában Hideg Ádám az OKJ mezőnyben nyolcadik lett, Molnár Martin pedig az elődöntő hatodik helyével hívta fel magára a figyelmet. Azonban mind a ketten elégedetlenek voltak.

    Két hét szünet volt a WSK Super Masters Series második és harmadik futama között. Ezt a mezőny egy része tesztelésre használta fel, míg a többiek február utolsó hétvégéjén a Champions of the Future sorozat Winter Series futamán álltak rajthoz Franciacortában.

    A Champions of the Future, a WSK és az Európa-bajnokság mellett a harmadik gokart sorozat, amely OK illetve OKJ motorokat használ, promótere ugyanaz az RGMMC, amely az FIA Európa-bajnokságot is rendezi. Általában az Eb-futamok előtti felkészülési versenyként szokták megtartani, most azonban rendhagyó módot egy önálló – nem bajnoki – szezonnyitó futammal, a Winter Series-zel kezdték a 2022-es évet.

    Az OK (Senior) és OKJ (Junior) kategóriák mellett a váltós KZ2 résztvevői is versenyezhettek.

    Champions of the Future
    Fotó: Molnár Martin

    Hazánkat két versenyző képviselte az OKJ mezőnyben, ahol igen komoly problémát okozott a gumi kérdés. A sorozat (és a WSK) beszállítója, a Vega nem tudott elegendő abroncsot gyártani az eseményre, így egész Európából össze kellett szedni a raktáron lévő készletet. Ebben voltak frissebb és régebbi gyártású gumik. Utóbbiak elsősorban a karkasz keménységéből veszítenek, így a teljesítményük is romlik.

    Valószínűleg egy ilyen szett gumit kaphatott Molnár Martin, akinek a tempója a szabadedzések után – ahol a csapat saját gumijait használta – rohamosan romlott.

    Az 56 fős mezőnyben az időmérőn 23. lett, majd mind a három előfutamán javított. Az elődöntőnek is beillő Super Heatre két új gumit kapott, amivel a 6. helyet szerezte meg. A döntőben a négy új gumija megint csak nem tapadt és Martin is hozott pár rossz döntést, így végül a 19. helyezést szerezte meg.

    Fotó: Hideg Team

    Hideg Ádámnak sem sikerült túl jól az időmérője. Az egész mezőny egy kicsit eltaktikázta magát, mindenki a végén akart bemenni, így hatalmas forgalom lett. Ebben Ádám a 34. helyet szerzete meg. Az előfutamok során viszont tört előre. A legjobb helyezése a 3. volt, amihez 14 pozíciót kellett javítania.

    A döntőben is folytatta a jó szereplést és a 19. helyről rajtolva 8. lett.

    Mindkét magyar versenyző elmondhatja magáról, hogy jól szerepelt, de mind a ketten kicsit elégedetlenek voltak, hiszen egy jobban sikerült időmérővel és Martinnál egy szerencsésebb szett gumival akár a dobogóért is küzdhettek volna.

    Hivatalos eredmények.

    Hangodi: A hó majdnem olyan, mint a murva, csak szöges gumin jobban tapad

    0

    Előbb egy befagyott tó jegén, majd egy vérbeli, szűk, kanyargós ralipályán tette próbára improvizációs képességét szöges gumikon a Hangodi Bendegúz, Bunkoczi László kettős Norvégiában. A Peugeot 208 Rally Kupa címvédője azért utazott a norvégiai Geilóba, hogy a fiatal pilóta egyrészt a lehető legjobban felkészüljön a hazai raliszezonra, másrészt hogy olyan körülménnyel találja szembe magát (jelesül hófalakkal, jéggel, szöges gumikkal), amelyben folyamatosan improvizálnia kell. 

     

    Nos, John Haugland téli raliiskolájában ez mind adva van – nem véletlen, hogy az elmúlt majdnem harminc évben 46 ország 1700 versenyzője pallérozódott itt, köztük Petter Solberg, Richard Burns, Alister McRae, vagy hogy mást ne mondjunk, múlt hét előtt a komplett M-Sport alakulat készült itt a svéd világbajnoki futamra. 

    Hangodi
    Fotó: DuEn

    „A hóautózás nagyon hasonlít a murvás versenyekre, ám hatalmas különbség, hogy amikor beérsz a kanyarba, majdnem olyan tapadása van az autónak, mint aszfalton – ezt meg kell szokni, el kell hinni, hogy elfér az autó, mert elsőre abszolút nem úgy fest. Elképesztő, milyen jól fog a szöges gumi, de ha azt mondtam, a kanyar közepén majdnem olyan a tapadás, mint aszfalton, azt is hozzá kell tennem, hogy egész máshogy kell kijönni a kanyarból, mint aszfalton. Nagyon sokat tanultam John-tól, és a tó jege után egy lezárt ralipályán is kipróbálhattam magam, amiben három kilométeren volt vagy hatvan kanyar. Bunkoczi Laci fel se tudott nézni az itinerből” – mondta Hangodi Bendegúz, aki azt is elárulta eleinte nagyon nehéz volt megtalálni, hol van az út széle, mert minden kanyar egyformának tűnt, főleg ha két bója és két tábla az ember referenciája.

    Fotó: DuEn

    Hangodi legutóbb novemberben ült versenyautóban, úgyhogy az első nap délelőttje a visszarázódással (no és persze az elméleti oktatással, mert az sem maradhatott ki) telt. Az iskolában ügyeltek a fokozatosságra, előbb egy becsövezett utcai autóval gyakorolt a magyar versenyző, majd következett egy erősebb, jobb gátlókkal és rövidebb váltóáttétellel felszerelt „majdnem raliautó”, a végén pedig afféle „csemegének” egy R2-es Peugeot, ami a hab volt a tortán.  

     

    „Az R2-es egész más volt, mint az előző autók, azon már lehetett érezni, hogy versenyzésre építették, a sperrdifi miatt pedig máshogy nem is lehetett kanyarodni, csak gázzal. Ha csak alászedtem a kormányt, az autó ment tovább egyenesen, csak gázadásra volt hajlandó elkezdeni kanyarodni – árulta el Hangodi. – Minden nap végére nagyon elfáradtunk, és nemcsak azért, mert a fák között kijelölt, három kilométeres, szűk gyorsaságin volt vagy hatvan kanyar, hanem mert a hideg kivette az erőnket és mert a hó miatt nagyon kellett koncentrálni. A három nap alatt megtettem négyszázötven versenykilométert – ilyen rövid idő alatt még sohasem mentem ennyit. A végére megtapasztaltam, hol vannak a határon, s bár akadt egy-két kalandos helyzet, összességében nagyobb baj nélkül megúsztuk. Nagyon fárasztó volt, de rengeteget tanultam, és biztosan nagy hasznát veszem majd a szezon során ennek a három napnak.”

    fotó: DuEn

    Bunkoczi László rutinos navigátorként versenyzett már hófalak között (Oroszországban egy tereprali világkupa-futamon), de a sivatagban azért jobban otthon érzi magát, így őt is nagyon meglepte, hogy a mínusz 18 Celsius-fokban eltöltött kilenc-tíz óra milyen sokat kivesz az emberből. 

     

    „Ennyi havat én még életemben nem láttam: döbbenet, hogy minden éjszaka esik a hó, és másnap reggelre kész pálya vár minket, mert a befagyott tavakról is eltúrják a havat, hogy legyen hol autózni. Ez nyilván azt is jelenti, hogy minden napra jut egy új nyomvonal – mosolygott Bunkoczi. – Tanulság, hogy akárhogy felöltözöl, itt azért fázni fogsz, mint ahogy az is, ha hiszed, ha nem, lehet a jégen és havon is százötvennel menni és száztízzel kanyarodni. A kanyarokkal tűzdelt gyorsaságin egyetlen pillanatra sem tudtam felnézni, de ha azt mondják, hogy a jó versenyző a csípőjével vezet, akkor az is igaz, hogy a jó navigátor meg a csípőjével érzi, tudja, hogy éppen hol járnak. Egy idő után már úgy megismertük a pályát, hogy mindig tudtam, hol járunk. Az volt a célunk ezzel az iskolával, hogy Beni a lehető legtöbbet tanuljon, és ezt sikerült is megvalósítani.”

    Adu Dhabi Desert Challenge: jön a Tereprally-vb második fordulója

    0

    Hat héttel a Dakar után folytatódik a Tereprally-világbajnokság. A 31. Adu Dhabi Desert Challenge-en ott lesz a vb elitje, és újra összecsap Nasser Al-Attiyah és Sebastien Loeb.

    Nasser Al-Attiyah nemcsak a tereprally-vb-t vezeti, hanem címvédőként tér vissza Abu Dhabiba. 2021-ben ő nyert itt Toyotával. Előtte a világjárvány miatt nem tartották meg a versenyt, 2019-ben viszont Peterhansel lett az első. Al-Attiyah háromszor nyert a versenyen, de mégsem ő a rekorder. Jean-Louis Schlesser öt alkalommal állt a dobogó tetején, ám a király itt is Stephane Peterhansel, aki 2019-ben már hatodjára lett első.

    Abu Dhabi Desert Challenge
    foto: abudhabidesertchallenge.com

    A világbajnokságon a Dakar után egyetlen pont a különbség Al-Attiyah és Loeb között, a katari 85 ponttal vezet. A harmadik az a Yazeed Al-Rajhi, akinek az utolsó két versenye finoman szólva sem sikerült jól.

    A motorosoknál Mattias Walkner a címvédő, előtte Sam Sunderland nyert 2019-ben Abu Dhabiban. A világbajnokságon Sunderland 38 ponttal áll az élen. A második Quintanillának 30, a harmadik Walknernek 24 pontja van.

    Abu Dhabi Desert Challenge
    foto: abudhabidesertchallenge.com

    A 31. Abu Dhabi Desert Challenge pénteken a gépátvétellel kezdődik. A szombati rajtceremóniát törölték, így arra a napra csak a motorosok és a quadosok kvalifikációja maradt. Vasárnap 265 kilométer speciálszakasszal kezdődik a valódi verseny. Hétfőn 318, kedden 290 kilométer vár a versenyzőkre. Szerdán 252 kilométert kell teljesíteni, majd március 10-én, csütörtökön egy 217 kilométeres szakasszal fejeződik be a vb második fordulója. Az össztáv 1341 kilométer speciálszakasz lesz, a verseny teljes távja 1932 kilométer.