back to top
2025. november 07. 06:46
Többi
    Kezdőlap Blog Oldal 1366

    Fafe Rally: Két magyar és 32 Rally2-es az Eb szezonnyitón

    0

    Két magyar páros és összesen 32 darab Rally2-es/R5-ös autó áll rajthoz a rally Európa-bajnokság szezonnyitó futamán a Fafe Rallyn, vagy hivatalos nevén a Rally Serras de Fafén, amelyet március 11 és 13-a között rendeznek.

    Bár több magyar páros is tervez idén rally-Eb szereplést, a szezonnyitón kettőnek szurkolhatunk. Herczig Norbert új navigátorával Igor Bacigállal áll rajthoz az MRF gumi gyártó színeiben Skoda Fabia Rally2-vel. Amivel egyébként az igen előkelő, 2-es rajtszámot kapták. 

    Herczignek az idei lesz az ötödik szezonja az Európa-bajnokságon. 

    Bár négy Eb-futamon már indult, az idei lesz az első teljes szezonja Csomós Mixinek és Nagy Attilának. Őket a jól megszokott Skoda Fabia R5-tel láthatjuk. Mivel az általuk használt gumigyártó, a Hankook nem regisztrált az Eb-re, így az Eb-mezőny után, 44-es rajtszámmal indulnak. 

    A mezőny nagyon jónak mondható, összesen 32 páros nevezett Rally2-es vagy R5-ös autóval. 

    Herczig és csapattársai, a spanyol Efrén Llarena és az olasz Simone Capedelli Skoda Fabia Rally2-vel állnak rajhoz, akárcsak a tavalyi Rally Hungaryn elsőnek célba érő Nikolay Gryazin is. 

    Az élmezőnyből egyedül a cseh Eric Cais versenyez Ford Fiesta Rally2-vel, míg Nil Solans Volkswagen Polo GTI R5-tel áll rajthoz. 

    A 32 Rally2-es mellet öt páros indul Rally2-kittel – két Suzuki, két Skoda és egy Toyota. 

    Az ERC3-nak mindössze három, az ERC4-nek hét, az ERC Opennek pedig két nevezője van. 

    A verseny március 11-én, magyar idő szerint 22:08-kor kezdődik a Fafe szuperspeciállal. 

    A Fafe Rally programja

    Március 11. péntek

    17:30 Shakedown, Lagoa 3,04 km
    22:08 GY1 Fafe szuperspeciál – 1,43 km

    Március 12. szombat

    08:27 Szerviz A, Fafe – 15 perc
    10:00 GY2 Boticas 1 – 15,05 km
    11:17 GY3 Cabeceiras de Basto 1 – 10,84 km
    12:20 GY4 Vieira do Minho 1 – 16,93 km
    13:20 GY5 Luílhas 1 – 11,86 km
    14:21 Szerviz B, Fafe – 30 perc
    16:09 GY6 Boticas 2 – 15,05 km
    17:26 GY7 Cabeceiras de Basto 2 – 10,84 km
    18:29 GY8 Vieira do Minho 2 – 16,93 km
    19:29 GY9 Luílhas 2 – 11,86 km
    20:25 Szerviz C, Fafe – 45 perc

    Március 13. vasárnap

    07:37 Szerviz D, Fafe – 15 perc
    09:08 GY 10 Montim 1 – 8,73 km
    09:40 GY11 Seixoso 1 – 9,97 km
    10:15 GY12 Santa Quitéria 1 – 9,18 km
    11:08 GY13 Lameirinha 1 – 14,83 km
    12:19 Szerviz E, Fafe – 30 perc
    13:20 GY14 Montim 2 – 8,73 km
    13:52 GY15 Seixoso 2 – 9,97 km
    14:27 GY16 Santa Quitéria 2 – 9,18 km
    16:08 GY17 Lameirinha 2 [Power Stage] – 14,83 km

    Teljes nevezési lista

    Sikeresen debütáltak az FIA biztonsági intézkedései 

    0

    A WRC idei szezonjában megjelentek a hibrid Rally1-es autók, melyek elektromos hajtáslánccal is rendelkeznek, ami miatt különösen vigyázniuk kell a nézőknek, hogy egy bajba jutott autót mikor érintenek meg. 

    Az FIA külön oktató programot mutatott be az új Rally1-es autók biztonságos megérintése céljából, mely a Monte-Carlo Rallyn és a Svéd Rallyn is sikeresen működött. 

    “A legfontosabb üzenet a szurkolók felé, hogy mielőtt megérintenek egy Rally1-es autót, mindenképp győződjenek meg a járművön elhelyezett lámpák zöld jelzéséről – mondta Tim Malyon, az FIA biztonsági igazgatója a WRC e-biztonsági kampányáról. – Az idei évtől minden Rally1-es autó hibrid elektromos hajtáslánccal rendelkezik. Ez új óvintézkedéseket kíván a szurkolók szempontjából az autók által generált nagyfeszültségű elektromos áram miatt. A szélvédőn és mindkét oldalablakon lévő lámpa folyamatos zöld jelzése esetén biztonságosan meg lehet érinteni a járművet. Villogó piros jelzés esetén azonban tilos megérinteni az autót.” 

    WRC

    Az autók megközelítése mellett komoly figyelmet szentelnek a biztonságos helyek kialakítására is a szakaszok mellett. 

    A közösségi médiában és a főbb szurkolói zónák bejáratánál plakátokat helyeztek el, melyeken az általános nézői biztonsággal kapcsolatos információkat tűntetik fel. Ezek a plakátok arra kérik a szurkolókat, hogy ne szétszóródva tartózkodjanak a pályák mentén, hanem tömegesen a kijelölt helyről nézzék a versenyt. 

    “Arra buzdítjuk a szurkolókat, hogy biztonságos nézőtereken élvezzék a versenyt. Ezek a kijelölt zónák úgy lettek kialakítva, hogy a legnagyobb biztonságban legyen minden szurkoló és közben a legizgalmasabb akciókat láthassák. Tehát mindenki tartson a tömeggel és válassza ki azt a helyet, ahol biztonságban lehet.” 

    Hyundai: Tänak helyett Evans jött volna 

    0

    A Hyundai Motorsport korábbi csapatfőnöke, Andrea Adamo elárulta, ha nem sikerült volna a 2020-as WRC szezonra leszerződtetni Ott Tänakot, akkor Elfyn Evans érkezett volna a koreai gyártóhoz. 

    A 2019-ess világbajnoki cím után meglepetésre Ott Tänak a Toyotát elhagyva a Hyundai csapatához igazolt, azonban, ha ez a koreai gyártónak nem sikerült volna, akkor Elfyn Evans érkezhetett volna a csapathoz, árulta el Andrea Adamo a Dirtfishnek. 

    “Evanst választottuk volna, ha Ott nem ír alá a 2020-as szezonra – mondta a Hyundai korábbi csapatfőnöke. – Elfyn sok olyan versenyre képes, ahol egyszerűen érinthetetlen. Az idei szezonban még sok verseny van hátra. A Svéd Rallyn is láthattuk, hogy képes kimagasló teljesítményre, aztán a dolgok hirtelen megváltozhatnak, ami remélem, hogy többé nem fordul elő. Szintén láthattuk, hogy a hibrid rendszer okozhat váratlan problémákat, ezért remélem, hogy sikerül megoldani. Ugyanakkor még sok verseny van hátra a szezon során, és nem lennék meglepve, ha a jelenlegi helyzet fordulna. Sokszor láthattuk már a múltban, hogy egy versenyző a tabella aljáról tudott vb címet szerezni. Remélem, hogy Elfyn nem érzi nagy nyomás alatt magát, mert ez az év lehet az, ahol a csúcsra ér. Korábban mindenki azt mondta, hogy Sébastien Ogier mindent megnyer. Én azonban azt mondanám, hogy most Ogier távolléte miatt mindenkin enyhült a nyomás. Most azonban Ogier már nem lesz csatában a vb címért, ezért nem lehet kifogás.” 

    Amíg Ott Tänak soha nem látott balszerencsés szezonokat teljesít a Hyundai csapatánál, és két szezon alatt csupán két győzelmet szerzett, addig Elfyn Evans a Toyotánál az elmúlt két évben négy versenyt nyert és kétszer is a vb második helyén zárt Sébastien Ogier mögött. 

    Az észt és a walesi pilóta számára is nagyon nehezen indult az idei szezon, hiszen két versenyt követően Ott Tänak csupán öt, míg Elfyn Evans négy pontot szerzett. 

    Jos Verstappen meglepő bemutatkozása a rallysportban 

    0

    Jos Verstappen meglepő győzelemmel debütált első rally versenyén, a belga bajnoki Haspengouw Rallyn, ahol megnyerte a Master Cup értékelését. 

    Az egykori F1-es versenyző, Jos Verstappen, az F1 tavalyi világbajnokának, Max Verstappennek édesapja a hétvégén debütált a rallysportban a belga bajnokság Rally van Haspengouw versenyén. 

    A holland versenyző a belga Kris Botson navigálásával pedig azonnal nyerni tudott, mégpedig az 50 éven felüli versenyzőknek kiírt Master Cup értékelésében, ami mellett az abszolút nyolcadik helyezést szerezte meg Citroen C3 Rally2-es autóval. 

    “Nagyon élveztem a rallyt – mondta Jos Verstappen a versenyt követően. – Rally pilótaként hatalmas kihívás vár rád, mert sok tényezővel kell szembesülnöd. Minden kanyar más lehet, mint a pályabejáráson, nem tudhatod, hogy hol vár rád sár, nagyon figyelned kell a navigátorra. Sötétben különösen nehéz volt vezetni, sokat kell még tanulnom, de ez egy jó kezdet.” 

    “A gyors részeken kifogástalan volt Jos teljesítménye – mondta Kris Botosn navigátor. – Az autó írányításával is lenyűgözött. A legnehezebb feladat az itiner feldolgozása és az út jó felírása, de ez csak tapasztalat kérdése.” 

    A Master Cup értékelésében Jos Verstappen 3:05,9 perc előnnyel tudott nyerni a fordos Jimmy D’Hondt-David Vanrijkelen kettős előtt. 

    A versenyt abszolútban a francia Stéphane Lefebvre nyerte Citroennel a belga Xavier Portier navigálásával 21,9 másodperc előnnyel a skodás Gino Bux-Nicolas Gilsoul páros előtt. 

    Jos Verstappen 2:10.7 perccel maradt el Lefebvre mögött a nyolcadik helyen. 

    Kitiltják a finn versenyekről az orosz és fehérorosz versenyzőket 

    0

    Nem indulhatnak finn versenyeken az orosz és fehérorosz versenyzők, miután az AKK-Motorsport kitiltotta őket a rendezvényekről. 

    Az AKK-Motorsport szerdán bejelentette, hogy az orosz és fehérorosz licencet használó versenyzők nem vehetnek rész Finnországban rendezett versenyeken. A döntés egyaránt vonatkozik a sportolókra és a tiszviselőkre is. 

    “Az AKK-Motorsport határozottan elítéli az orosz inváziót és az ukránokkal szembeni ellenségeskedést – áll az AKK-Motorsport közleményében. – Az orosz támadás a demokrácia, az emberi jogok és a nyitott társadalom elleni támadás. Az AKCS támogatja a Finn Olimpiai Bizottság és a NOB azon ajánlásait, hogy Oroszországot és Fehéroroszországot teljesen kizárják a nemzetközi sporttevékenységből.” 

    Az AKK a FIA keddi határozatának metszetét fogja alkalmazni. A FIA elnök, Mohammed Ben Sulayem kérésére kedden a Motorsport Világtanács rendkívüli ülést tartott, ahol megtiltotta az orosz és fehérorosz versenyzők számára, hogy saját országuk zászlója alatt induljanak FIA versenyeken. 

    “Az AKK osztja a Finn Olimpiai Bizottság és a NOB mélységes aggodalmát Ukrajnával és népével kapcsolatban. A sport egész világának meg kell mutatnia egységét, és mindent meg kell tennie annak érdekében, hogy véget vessen Oroszország ellenségeskedésének Ukrajnában.” 

    Az AKK-Motorsport egyúttal eltiltotta az finn licenccel versenyzőket az orosz és fehérorosz versenyeken való részvételtől. 

    Az orosz hadsereg egy hete, múlt csütörtök kora reggel támadta meg Ukrajnát, válaszul a különböző sportszervezetek sorra törölték orosz és fehérorosz versenyeiket, és tiltották el a különböző sportsorozatok orosz és fehérorosz részvevőit. 

    Paddon kétéves WRC2 programot indít 

    0

    Hayden Paddon visszatér a WRC mezőnyébe, ahol a WRC2-ben fog versenyezni két éven át. Az új-zélandi versenyző egy Hyundai i20 N Rally2-vel az Észt Rallyn kezdi programját. 

    A 2016-os Argentin Rally győztese csütörtökön jelentette be, hogy az idei Észt Rallytól kezdve kétéves WRC2 programot indít, és rajthoz áll a Finn Rallyn, valamint hazai, Új-Zéland Rally futamán is. 

    “Nagy örömömmel jelentem be, hogy a Hyundai Új-Zéland támogatásával kétéves WRC2-es programot indítok egy Hyundai i20 N Rally2-vel – mondta Hayden Paddon. – Idén kialakítottunk egy olyan programot, mely lehetővé teszi, hogy megszerezzem azt a gyorsaságot, mely a 2023-as hét futamos programhoz fog kelleni, amikor a bajnoki címért szeretnék harcolni.” 

    Az Észt Rallyn fog visszatérni Paddon a WRC mezőnyébe a 2019-es Wales Rally óta. 

    “Nagyon igyekeztünk azért, hogy visszatérjünk a WRC mezőnyébe. Nehezítette a dolgunkat a világban kialakult helyzet. A Hyundai Új-Zélanddal együtt dolgozva döntöttünk a WRC2-es programról. Nagyon izgatott vagyok, hogy ezt a programot a saját csapatunkkal együtt visszük véghez. Természetesen nagy kihívás lesz, de egyértelmű célt fogalmaztunk meg, aminek eléréséért mindent megteszünk. Alig várom már, hogy megmutassam Új-Zéland fantasztikus útjain, hogy mire képes egy Rally2-es autó.” 

    Hayden Paddon navigátora John Kennard lesz, akivel a Hyundai Motorsport csapatában is együtt versenyzett. 

    Az Észt Rallyt követően a finn és az új-zélandi WRC futamokon áll rajthoz a népszerű versenyző. 

    Just4Fun kategória a Magyar Rally Bajnoki futamokon

    0

    A Rally Szakági Bizottság úgy határoz, hogy engedélyezi a Magyar Rally Bajnoki Futamok keretein belül, a „Just4Fun” kategóriát kiírni, mint betét futamot, a következő meghatározások alapján. A Just4Fun kategória részleteit az adott futamok kiírásai tartalmazzák.

    A JUST4FUN kategória:
    A kategória kiírása:
    A rendezők a kategóriát kiírhatják bármelyik az MNASZ Rally versenynaptárában szereplő versenyre igény alapján. Az versenyen történő versenytávot is a rendező határozza meg. A Just4Fun kategória első autója az értékelésben szereplő utolsó autó után rajtoltatható 5 perc szünetet hagyva. A versenyeken az idő ellenőrző állomások érintése kötelező. Az időellenőrző állomásokra a korai érkezés engedélyezett. Etap útvonal betartása kötelező. Amennyiben a Just4Fun kategóriában résztvevő páros technikai probléma miatt kiállni kényszerül, amennyiben a járművet meg tudják javítani a szervizben, a páros visszaállhat a versenybe a következő szekció megkezdésekor a versenyigazgató engedélyével. A gyorsasági szakaszokon szándékos körök leírása, gumiégetés azonnali kizárást von maga után! Amennyiben egy versenyen a kategória RALLY1 versenytávval kerül kiírásra a nevezett versenyzőknek minimális versenyzői múlt igazolása szükséges. (Az elmúlt években legalább 1 RALLY3 verseny teljesítése, kategóriában vagy előfutóként)

    Licenszek:
    A kategóriába bármilyen Magyarországon kiadott érvényes Rally licenszel lehet nevezni.
    Kikötés, hogy a pilótáknak az autó gépkönyvében szereplő kategóriának megfelelő licenszel
    kell rendelkezniük.

    Átvételek:
    A kategória nevezőinek is kötelező a megjelenés az adminisztratív és a technikai átvételeken.

    Nevezések:
    A kategóriába azon versenyzők jogosultak nevezésre, akik megfelelnek az RVSZ 2022 I. fejezet 5. cikkelyében foglalt, a versenyzőkre vonatkozó követelményeknek.

    Nevezési díjak:
    A kategória nevezési díját a kiírásra került versenytáv határozza meg.
    RALLY1 táv: 152.400.-Ft
    RALLY2 táv: 109.220.-Ft
    RALLY3 táv: 67.500.-Ft
    A nevezési díjak összege tartalmazza a versenyre nevezett versenyzőpáros extrémbiztosítási szolgáltatását, valamint az áfát.

    Elfogadott verseny gépjárművek:
    A Just4Fun kategóriába azok a járművek nevezhetők, illetve a versenyeken azok a járművek vehetnek részt, amelyek megfelelnek a jelen RVSZ 2022 technikai előírásainak, továbbá érvényes MNASZ GÉPKÖNYVVEL RENDELKEZNEK.
    A versenyek technikai átvételén minden résztvevő járműnek kötelező a megjelenés. Azok a
    járművek, melyek a technikai átvételen biztonsági, vagy egyéb okokból nem feleltek meg,
    semmilyen formában nem vehetnek részt a versenyen. A kategóriába nevezett járműveknek rendelkezniük kell a közúti közlekedéshez szükséges engedélyekkel és jelzésekkel.

    A verseny járműveknek a kategóriájuknak megfelelő technikai feltételeknek kell megfelelni.
    A RALLY1 / RALLY1 ORC autókra az RVSZ 2022 RALLY1 technikai szabályai vonatkoznak.
    A RALLY2 autókra az RVSZ 2022 RALLY2 technikai szabályai vonatkoznak.
    A RALLY3 autókra az RVSZ 2022 RALLY3 technikai szabályai vonatkoznak.

    Rajtolás:
    A kategóriában nevezett versenyzők rajtoltatása 1 perces időközönként történik. A rajtszámok kiosztása a géposztályok és a licenszek alapján történik.

    Értékelés:
    A Just4Fun kategóriában résztvevők gyorsasági szakaszon töltött ideje is mérésre kerül és az eredményközlő oldalakra is nyilvánosan felkerül. De a kategória semmilyen formában nem kerül értékelésre és az elért eredmények egyik bajnokságba se számítanak bele.
    A fenti határozatot a Rally Szakági Bizottság 7 igen szavazattal elfogadta.

    Neuville meglepődött, hogy vezetett 

    0

    Thierry Neuville meglepődött, amikor a Svéd Rally első napját az élen zárta, mivel állítása szerint csapata még nincs azon a szinten, ahol szeretné, ha állna. 

    A Monte-Carlo Rally katasztrofális volt a Hyundai csapatának, miután Thierry Neuville hatodik helye mellett Ott Tänak és Oliver Solberg is kiesett megbízhatósági problémák miatt. 

    A Svéd Rallyn azonban Neuville és Ott Tänak is vezetni tudott, és a belga versenyző végül a második helyet szerezte meg. 

    “Az első nap végén teljesen meglepetés volt a verseny élére állni – mondta Thierry Neuville a Dirtfishnek. – A verseny előtti tesztünk bár jól sikerült, nem számítottunk arra, hogy képesek leszünk a győzelemért harcolni, miután láthattuk, hogy az M-Sport és a Toyota mennyire erős volt a Montén.

    Svédországban már a shakedown ideje alatt jól éreztem magam, jó időket értem el, amit pénteken sikerült folytatnunk. Szombaton és vasárnap már egy kicsit többet küzdöttem. Kicsit hiányzott az egyensúly és az önbizalom fékezés közben, a végén azonban sikerült a második helyen célba érni.” 

    Neuville azonban elárulta, még sok munka van hátra, hogy csapata valóban ott legyen, ahol állni szeretne, ezért örül, hogy a Horvát Rally előtt másfél hónap szünet lesz. 

    “Van még munka bőven, örülünk, hogy a Horvát Rally előtt másfél hónap szünet lesz, ami alatt tudunk dolgozni az autón, hogy jobb legyen aszfalton. Tudjuk, hogy most még nem ott vagyunk, ahol lenni szeretnénk. Horvátország előtt még tesztelni kell, de bizakodó vagyok, hogy versenyképesek leszünk Horvátországban.” 

    Thierry Neuville két versenyt követően a világbajnokság második helyén áll Kalle Rovanpera mögött 14 pont hátránnyal.

    Bassas a Peugeot-t Skodára váltja 

    0

    Josep Bassas idén Skoda Fabia Rally2-re váltja Rally4-es Peugeot-ját, mellyel sorozatban kétszer is az ERC3 második helyét szerezte meg. 

    A 29 éves spanyol Josep Bassas az elmúlt két szezonban egyaránt az ERC3 második helyén zárt Peugeot 208 Rally4-es autójával, valamint 2020-ban megszerezte ezt a helyezést az ERC3 junior mezőnyében is. 

    A 2022-es szezonban azonban már Skoda Fabia Rally2 evóra vált, azonban marad tavalyi csapatánál, a portugál The Racing Factory-nál, valamint navigátora, Axel Coronado is változatlan marad. 

    “Köszönöm a The Racing Factory csapatának, hogy 100%-ig bízott bennem – mondta Pep Bassas az ERC hivatalos oldalának. – Most azért kell dolgoznunk, hogy alkalmazkodni tudjunk az autóhoz.” 

    Pep Bassas a junior mezőnyben megnyerte a 2020-as Fafe Rallyt, emellett pedig az ERC3-ban ugyancsak nyerni tudott tavaly a Róma Rallyn, a Barum Rallyn és a Fafe Rallyn is. 

    A spanyol versenyző a 2020-as Fafe Rallyn ért el legjobb abszolút helyezését is, amikor a 13. helyen zárt. 

    Az idei ERC szezon március 11-12. között a Fafe Rallyval kezdődik. Az idei szezontól kezdve a WRC+ teljes élő közvetítést nyújt az Európa-bajnokság minden versenyének összes szakaszáról, továbbá megújult a bajnokság logója és honlapja is. 

    A Fafe Rallyn 17 murvás szakasz vár az 54 nevező párosra, a versenytáv 198,59 km lesz. 

    Svéd Rally: Makai Gergely vlogja

    0

    Harmadik évadát futja a rally világbajnokság magyar fotósa, Makai Gergely vlogja, amely az idei évre egy kicsit megújult. A Svéd Rallyról egy igen érdekes és látványos összefoglalót készített Geri, amiben többek között betekintést nyerhetünk a Pirelli versenyabroncsaiba, az állóhelyzeti cipőfűtésbe, de még egy alkoholszondáztatás procedúrájába is. 

    Makai Gergelytől megszokhattuk, hogy ha bárhol a világban felbukkan, akkor onnan jobbnál-jobb fényképekkel jelentkezik. Három éve indította el vlogját, amiben betekintést nyerhetünk a fotós munka szépségeibe és a rally vb hátterébe is.

    Mostani, úti filmnek is beillő vlogjában egész komoly klipet állított össze a kiutazásáról, majd a shakedown után láthatjuk azt is, hogy Breen hogyan takarítja a Ford Puma Rally1-es orrából a havat. Pedig akkor még nem is sejtettük, hogy erre a verseny folyamán még egyszer szüksége lesz.

    Érdekes blokk, amikor Geri a Pirelli szöges gumijairól beszél. Megtudhatjuk többek között, hogy mindegyikben 384 darab szög van, hogy a Pirelli összesen 1400 darab versenygumit szállított a Svéd Rallyra, amelyből 1200-at a Rally1-es és Rally2-es autók használnak fel.

    A Rally1-esek 26 darab, a Rally2-esek és a Rally3-asok 24-24 darab gumit kapnak a versenyre. Plusz egy készletet a shakedownra, amelyet azonban a teszt után vissza kell adniuk.

    Megismerkedhetünk egy különleges szerkezettel, amivel az út – ebben az esetben – a jég hőmérsékletét mérik, de részesei lehetünk egy közúti szondáztatásnak is.

    Végül megtudhatjuk egy helybélitől, hogy ezeket a gyorsaságikat ’82 óta használják svéd nemzeti bajnoki futamokon.

    Természetesen közben több, a Svéd Rallyn készült képeket láthatunk, érdekességként pedig videón meg is nézhetjük előtte a kanyart, ahol készültek.

    Köszönjük a vlogot! Várjuk a következőt a Horvát Rallyról.