back to top
2024. november 25. 14:19
Kezdőlap Blog Oldal 177

A pilóták büntetést akarnak, ha valaki Schumacher vagy Pérez-féle csalást követ el Monacóban

0

A hétvégi Monacói Nagydíjon ismét előtérbe kerülhet az, ami többször megtörtént már a Hercegségben rendezett Forma–1-es hétvégéken – valaki szándékosan hibázott, hogy ezzel előnybe kerüljön. A versenyzők szeretnék, ha az FIA jobban odafigyelne az ilyen esetekre.

Rendre visszatérő probléma Monacóban – és úgy általában az utcai pályákon –, hogy a pilóták nagyon könnyen idézhetnek elő sárga vagy piros zászlót az időmérő edzésen azért, hogy előnybe kerüljenek, hiszen elég egy látszólag apró hiba, és máris törik/keresztbe áll/bukótérbe csúszik az autó. A múltban több olyan példát is találunk, amikor ezt valaki Monacóban tette meg; a leghíresebb ilyen eset Michael Schumacher 2006-os „parkolása”, amikor a hétszeres világbajnok a Rascasse-kanyarban „fékezte el magát”, hogy így biztosítsa be a rajtelsőséget. A terve azonban nem jött be, az FIA felügyelői ugyanis a rajtrács végére száműzték.

Brawn ötlete volt Schumacher 2006-os monacói csalása? – a német később beismerte a szándékosságot

Aztán ott van Nico Rosberg 2014-es hibája, amiért nem járt büntetés, de erős a gyanú, hogy a Mercedes versenyzője nem véletlenül futott ki a Mirabeau-kanyar bukóterébe a Q3-ban, hanem szándékosan tette ezt, hogy így őrizze meg az első helyet.

Ennél jóval átlátszóbb volt az FIA felügyelőinek figyelmét akkor elkerülő, utólag a Red Bullon belül kisebb botrányhoz vezető Sergio Pérez-féle „hiba”. A Red Bull versenyzője a 2022-es Monacói Nagydíj időmérőjének utolsó szakaszában csapta falhoz az autóját, amivel első helyet nem szerzett, viszont azt elérte, hogy csapattársa ne tudja őt megelőzni, másnap pedig a Ferrarik szerencsétlenkedését kihasználva megnyerte a versenyt.

Itt a bizonyíték, hogy Pérez szándékosan törhette össze a Red Bullt Monacóban

És ezek csak a jéghegy csúcsát képező esetek, és az évek során számos olyan is történt, ami nem váltott ki ekkora visszhangot, vagy fel sem tűnt a széles nyilvánosságnak, de a versenyzők egymás között pontosan tisztában vannak vele, hogy az adott pilóta szándékosan rontott.

„Az utcai pályákon voltak nagyon egyértelmű esetek, amelyeknél mi, versenyzők észrevettük, hogy mások szándékosan idéztek elő piros zászlót. Az FIA talán ennyire nem volt meggyőződve arról, hogy szándékosan történtek, de mi, versenyzők látjuk, hogy mi szándékos, és mi nem. Érdekes lesz látni, hogy milyen megközelítést alkalmaznak ezen a hétvégén” – idézi az idei Monacói Nagydíj sajtónapján nyilatkozó Carlos Sainzot az Autosport.

„Ez Monacóban mindig téma. Én csak remélem, hogy a show, illetve a fair play és igazságos versenyzés érdekében mindannyian szükségtelen kockázatvállalás nélkül fogunk kimenni az időmérőre” – tette hozzá a Ferrari pilótája.

2021-ben Leclerc szerzett úgy pole-t, hogy a Q3 végén összetörte a Ferrarit, így a többieknek nem volt esélye javítani, de az esetében nem merült fel szándékosság, hiszen hatalmas kárt okozott az autóban, ami miatt másnap végül el sem tudott rajtolni a versenyen:

George Russell, a versenyzők érdekvédelmi szervezetének, a GPDA-nak igazgatója, illetve Esteban Ocon is hasonló véleményen van, sőt, még a 2022-ben szándékosan hibázó Sergio Pérez is azt ecsetelte, hogy az FIA-nak nagyobb figyelmet kellene fordítania az ilyen esetekre.

„Az ilyesminek (annak, hogy valaki direkt ront – a szerk.) van értelme, mert a múltban is láttuk, hogy versenyzők problémát idéznek elő, a többiek pedig nem tudják teljesíteni a körüket. Ez olyasmi, amire az FIA-nak oda kellene figyelnie” – jelentette ki Ocon.

„Igen, egyértelműen – helyeselt Pérez. – Ennek így kellene lennie. Az utóbbi években próbáltuk ezt szorgalmazni, de a jelek szerint ez nem történt meg.”

Megoldás lehetne az, amit az IndyCarban már jó ideje sikerrel alkalmaznak: ott pályától függetlenül elveszíti az adott időmérő-szakaszban elért legjobb körét az, aki sárga zászlót idéz elő, piros zászló előidézése esetén pedig a legjobb kért kör ugrik.

Miskolc Rally 2008: Kaotikus verseny, gyorsasági mellett születő gyermek, meglepetés győzelem

0

Igazán fordulatos versenyt hozott a 2008-as Miskolc Rally, melyen sorban estek ki az élről a versenyzők, ami végül egy meglepetés győzelmet eredményezett. 

A 2008-as Miskolc Rally az ORB szezon második futama volt, és a Bükkben a néző csalogató prológ után összesen 16 gyorsasági várt a mezőnyre, a teljes versenytáv pedig 170.02 km volt. 

Az első igazi versenynapon Spitzmüller Csaba és Kazár Miklós, valamint Benik Balázs és Lukács József küzdelmét lehetett látni, a Mitsubishi Lancer WRC-vel induló helyi versenyző pedig a nap végén 18.3 másodperc előnnyel vezetett Ford Focus WRC-vel induló riválisa előtt. 

Az esős, néha felhőszakadásban zajló első nap során Benik folyamatosan az autójának motorhibájával küzdött, ami ellenére úgy tűnt, hogy Spici és Benik közül kerül ki a győztes. 

Azonban nemcsak a szurkolóknak és versenyzőknek maradt emlékezetes a nyitó nap, hiszen az egyik gyorsasági mellett, a rallyn jelenlévő mentőben egy édesanya gyermeknek is életet adott.   

A második nap azonban komoly fordulatot tartogatott. 

Elsőként Benik Balázsék kényszerültek kiállni motorhiba miatt, majd ifj. Érdi Tibor és Horváth Tibor szenvedett balesetet a Skoda Fabia WRC-vel, végül pedig Spiciék is kiállni kényszerültek a Mitsubishi üzemanyagellátási problémái miatt. 

A három versenyző kiesése után Turi Tamás és Tóth Imre állt az élre az akkor már nem igazán győzelemre esélyes Toyota Corolla WRC-vel. Azonban az egri versenyző sem tudta megtartani vezető helyét, mivel az utolsó előtti szakaszon egy defektet szedett össze, a kerékcsere miatt pedig a harmadik helyig csúszott vissza, majd onnan a záró szakaszon még a második helyre tudott lépni. 

A győzelmet végül Turán Frigyes Benics Kálmánnal az oldalán szerezte meg Peugeot 307 WRC-vel, akiket Turiék követtek, míg a harmadik helyen az N-csoportot nyerő Aschenbrener György és Pikó Zsuzsa zárt Evo IX-es Mitsubishivel. 

Turán Frigyes ekkor szerezte első futamgyőzelmét az ORB-ben. 

Átigazolási bomba a láthatáron – mindenkit sokkolhat új csapatával a Ferraritól távozó pilóta

0

Az utóbbi időszakban egyre inkább arról lehetett hallani, hogy mivel a Red Bullnál és a Mercedesnél sem ő lesz a befutó, a Ferraritól az idei szezon végén távozni kényszerülő Carlos Sainz végül elfogadja a 2026-től érkező, a Saubert felvásároló Audi ajánlatát, és aláír a németekhez. De váratlan fordulat látszik körvonalazódni.

A minap az Autosport számolt be róla, hogy Carlos Sainz meglepő helyen köthet ki a 2025-ös szezonban, ugyanis a lap értesülései szerint a Lewis Hamilton érkezése miatt a Ferrarinál létszám felettivé váló spanyol pilóta tárgyalásokat folytat a Williamsszel arról, hogy jövőre csatlakozzon a grove-iakhoz.

Sainznak egybehangzó sajtóértesülések szerint hosszú távra szóló ajánlata van az Auditól, amely május végéig vár választ a spanyoltól, aki viszont az utolsó pillanatig kivár. Eddig úgy tűnt, ennek oka az, hogy megnézte, lehet-e esélye a Red Bullhoz vagy a Mercedeshez igazolni, és miután kiderült, hogy nem, kénytelen lesz elfogadni az audis szerződést.

Titkos megbeszélések Imolában – hamarosan borulhat az F1-es pilótapiac

Arról viszont nem volt szó, hogy a Williams is potenciális célpont lehet, de most az Autosport arról ír, Sainz kíváncsi arra, hogy a James Vowles vezetésével gyökeres változásokon áteső, viszont az élmezőnytől még így is nagyon messze levő grove-i istállónak mik a hosszú távú tervei.

Ami a Williams-t vonzóbbá teheti az Audinál Sainz szemében, az egyértelműen a motor. Mert míg az Audinak bizonyára idő kell majd, hogy saját erőforrását kellően versenyképessé tegye, addig a Mercedes már a legutóbbi nagy erőforrást érintő szabályváltozásnál (2014) bizonyította, hogy képes jelentős előnyre szert tenni ilyen helyzetben a riválisokkal szemben.

„A 2025-ös autó már a szélcsatornában van, ennyire egyszerű. Az ember azért teszi ezt, hogy legyen elég ideje felkészülni 2026-ra és 2027-re. Odáig az általam közvetített üzenet ugyanaz lesz: nem arról van szó, hogy nem érdekelnek a 2026 előtti évek, de azt akarom, hogy a jövőben legyünk sikeresek. Ahhoz, hogy ezt elérjük, néhány igen kemény döntést kell meghoznom, hogy átformáljuk a szervezetet” – mondta Vowles Imolában.

Sainz pedig a Monacói Nagydíj sajtónapján kijelentette: „A színfalak mögött én többet tudok. Nektek [újságíróknak] ott vannak a pletykák meg minden egyéb, de ne aggódjatok, nem fogok elárulni semmit. Minden lehetőséget számításba veszek, aztán meghozom a megfelelő döntést. Mindössze annyit mondhatok, hogy amint döntöttem, a dolgok nagyon gyorsan fognak történni. Az a fontos, hogy minden a helyére kerüljön, amiről úgy érzem, hogy szükségem van a következő szerződésemhez.”

Jön a meglepetés? – Adrian Newey visszatérhet korábbi sikerei helyszínére

Kiváló pilóták, jó viszonyban is vannak, mégis rosszul sülne el Verstappen és Alonso párosa?

0

Helmut Marko megerősítette, felmerült, hogy esetleg Fernando Alonso legyen Max Verstappen csapattársa a Red Bullnál, ám úgy véli, ez problémákat szült volna. A bikások tanácsadója szerint a két versenyző nem illene össze, többek között azért, mert „egyikük sem túl szerény”.

Max Verstappen és Fernando Alonso a jelenlegi Forma–1-es mezőny második és harmadik legeredményesebb pilótája, emellett ők jelentik az aktív világbajnokok kétharmadát. A semleges szurkolók alighanem sok mindent megadnának azért, hogy egy csapatnál lássák őket versenyezni, hiszen előbbi pályafutása csúcsán van, utóbbi pedig az előző két, rosszul sikerült hétvége ellenére szintén magas polcon van.

Ki gondolta volna ezt pár éve? – sokatmondó mutatóban előzte meg Verstappen Hamiltont

Mindez már aligha fog megvalósulni, hiszen Alonso nemrég hosszabbított az Aston Martinnal, és ugyan ezt már sokszor lehetett gondolni, de most már tényleg valószínű, hogy ez az utolsó szerződése. Ugyanakkor a spanyol pilótával kapcsolatban többször is felmerült, hogy esetleg a Red Bullhoz igazoljon, ám ez egyszer sem valósult meg.

Vége a találgatásoknak, eldőlt, hogy Alonso hol fog versenyezni jövőre

Legutóbb tavaly és idén is felröppent a pletyka, hogy a kétszeres F1-es világbajnok adott esetben Verstappen csapattársa lesz, és Helmut Marko elismerte, hogy náluk is felmerült ez a forgatókönyv, de végül elvetették. „Voltak beszélgetések – nyilatkozta a Red Bull tanácsadója a Formel1.de-nek. – Azonban Max számára nagyon fontos a harmonikus munkakörnyezet, és úgy gondolom, Alonsóval valószínűleg nem ez lett volna a helyzet.”

Alonso megfutamodott Verstappen elől? – ezek a spanyol pilóta új szerződésének tanulságai

Verstappen és Alonso köztudottan jó viszonyt ápolnak, és ennek már jó néhány alkalommal hangot is adtak. Ugyanakkor könnyen lehet, hogy az osztrák szakembernek igaza van, hiszen számtalanszor bebizonyosodott, hogy egy barátság is tönkremehet, ha a két érintett egyazon istállónál versenyez. Nem beszélve arról, hogy Alonsónak már jó néhány csapattársával volt konfliktusa, azt pedig aligha tűrné, hogy a Red Bull Verstappent favorizálja vele szemben. Marko ugyanakkor más szempontokat is megemlített.

„Nem, szerintem egy csapat számára ez nagyon nehéz lenne – válaszolta arra a kérdésre, hogy hogyan működne a két versenyző párosa. – Alonso lenne a legidősebb világbajnok az istállónál, Max a legfiatalabb, és generációk választják el őket egymástól. Nem hiszem, hogy Alonso versenyez szimulátoron, vagy egy nagydíj után azonnal beül egy szimulátorba a repülőn. Szóval két ellentétes személyiség. Mindketten nagyon jó versenyzők és személyiségek is, de amikor arról van szó, hogy ki a gyorsabb, egyikük sem túl szerény. Ezt pedig nagyon nehéz lenne pozitív irányba terelnie a csapatnak.”

Az tehát szinte biztos, hogy Verstappen és Alonso az F1-ben nem lesznek csapattársak, mindez azonban közel sem jelenti azt, hogy máshol sem. Olyannyira, hogy az elmúlt néhány évben már többször is hangot adtak annak, hogy szívesen indulnának együtt a Le Mans-i 24 órás viadalon, amelyet a most 42 éves versenyző egyébként már kétszer is megnyert.

Verstappen szívesen indulna Le Mans-ban, de egy kritérium alapján akar csapattársakat kapni

Légy biztonságban a II. Hell Diósgyőr Rallyn is, vigyázz magadra!

0

Mindannyian azért vagyunk itt, hogy a lehető legközelebb kerüljünk az autókhoz, az akcióhoz és élvezzük a versenyt. Ám a rali szigorú határokon belül zajlik és nincs lehetőség a hibákra. Olvasd el a biztonsági információkat, kövesd a biztonsági személyzet és a sportbírók utasításait! Vigyázzatok egymásra és érezzétek jól magatokat!

A motorsport veszélyeket rejthet – ezért van szükségünk a segítségedre. A versenyzőknek támadhat technikai gondjuk, vagy adódhat más ok, ami miatt képtelenek az autójukat az úton tartani. Emiatt kiemelten fontos, hogy te, mint szurkoló, hol állsz. Az alábbi grafikák megmutatják a veszélyes helyeket, ahol tilos tartózkodni.

Kérjük, alaposan tanulmányozd az alábbi biztonsági tájékoztatót és a mellékelt illusztrációkat annak érdekében, hogy a verseny látogatása minden pillanatban biztonságos legyen!

 

Biztonsági autók a rajt előtt

A gyorsasági szakasz rajtját megelőző 2 óra során több biztonsági autó teljesíti a szakaszt és ellenőrzi a szakasz biztonsági lebonyolításának feltételeit. Kérjük, hogy legkésőbb 30 perccel a rajt előtt foglald el a helyedet a kijelölt nézői pontokon! Tartsd be a sportbírók és a biztonsági személyzet utasításait és szükség esetén kérd a segítségüket!

Hangosautó – 35 perccel az első versenyautó előtt

Hangosbemondó segítségével tájékoztatja a közönséget arról, hogy közeledik a gyorsasági szakasz rajtoltatásának időpontja. Kérjük, foglalják el a helyüket a nézői ponton!

Biztonsági vezető  35 perccel az első versenyautó előtt


A biztonsági vezető ellenőrzi, hogy a gyorsasági szakasz megtartásának feltételei adottak-e, és amennyiben szükséges, beavatkozik a rend helyreállítása érdekében.

Rendőrautó  35 perccel az első versenyautó előtt

A hangosautó és a biztonsági vezető autóját szorosan a rendőrség autója követi, amelynek munkatársai biztosítják a résztvevők és a közönség biztonságát.

000-s autó  30 perccel az első versenyautó előtt

A „háromnullás” az első biztonsági autó a rajt előtt. Kérjük, az autó érkezése előtt foglalják el a helyüket a nézői ponton! Utána a rajt és a cél között nem engedélyezett a mozgás!

FIA biztonsági küldött  20 perccel az első versenyautó előtt

Az FIA biztonsági küldöttje ellenőrzi, hogy a gyorsasági szakasz alkalmas-e a verseny elindítására. Rendellenességek esetén elhalaszthatja vagy törölheti a szakasz teljesítését.

00-s autó  12 perccel az első versenyautó előtt

Fokozott tempóval halad a gyorsasági szakaszon, de szükség esetén beavatkozik a szakasz biztosítása érdekében. A rajt és a cél között nem engedélyezett a mozgás!

0-s autó  8 perccel az első versenyautó előtt

Versenyen kívüli versenyautó, ami versenytempóhoz közeli sebességgel halad. Szükség esetén beavatkozik a szakasz biztosítása érdekében. A rajt és a cél között nem engedélyezett a mozgás!

Versenyautók  A rajtidőponttól folyamatosan


A biztonsági autók után a gyorsasági szakasz rajtidőpontjától kezdve folyamatosan zajlik a versenyautók rajtoltatása. A kijelölt nézői pontokon kívül tartózkodni szigorúan tilos és balesetveszélyes!

Záróautó  A mezőny után 5-10 perccel


Az utolsó versenyautó után 5-10 percen belül indul és begyűjti a sportbíróktól a jegyzőkönyveket. A záróautó után a közönség mozgása a sportbírók utasításai szerint lehetséges!

Minden idők egyik legkaotikusabb hajrája és a sérült Senna csúcsdöntése – monacói múltidézés

0

42 éve ezen a napon rendezték az 1982-es Monacói Nagydíjat, melynek hajrájában akkora volt a káosz, hogy az élete első futamát megnyerő Riccardo Patrese egy ideig nem tudott a győzelméről. 11 évvel később Ayrton Senna sérülten adta át a múltnak Graham Hill rekordját a hercegségben.

Ezen a hétvégén rendezik az F1-es Monacói Nagydíjat, és bár az elmúlt években az időmérő gyakran izgalmasabb volt a futamnál, a múlt rengeteg drámai emlékezetes versenyt hozott. Ezek közül idézünk fel kettőt korábbi cikkeink segítségével. A két viadalban közös, hogy mindkettőnek ezen a napon van az évfordulója.

Az 1982-es monacói futam, annak is a véghajrája, az amúgy is fordulatos szezon csúcspontját jelentette. A hajrában eleredt az eső, és az addig vezető Alain Prost falhoz csapta az autóját. Ezután pedig hatalmas káosz kerekedett, és úgy tűnt, hogy amint valaki esélyesnek tűnik a győzelemre, balszerencse éri. Köztük volt Riccardo Patrese is, ám az olasz versenyző a megpördülése után végül tovább tudott menni, és bár egy ideig fogalma sem volt róla, de ezzel feliratkozott az F1-es futamgyőztesek listájára.

Mintha senki nem akart volna célba érni a monacói káoszban, a győztes azt sem tudta, hogy nyert

11 évvel később Ayrton Senna ezt már bőven elmondhatta magáról, sőt, Monacóban már 5 diadalnál tartott, holtversenyben az addigi rekorderrel, Graham Hill-lel. A hétvége elején azonban hatalmas balesetet szenvedett, amely nagyon megijesztette a háromszoros világbajnokot, és bár ennek nagyobb volt a füstje, mint a lángja, minimálisan így is megsérült. Ennek ellenére az időmérőn a harmadik helyet szerezte meg, majd az előle rajtoló Prost büntetése, illetve Michael Schumacher műszaki hibája után megnyerte a versenyt. Érdekesség, hogy mögötte a korábbi csúcstartó fia, Damon Hill futott be, és bár megfordult a fejében, nem volt esélye megakadályozni Sennát a trónfosztásban.

Óriásit bukott, majd Prost és Schumacher drámája után a sérült Senna lett Monaco új „hercege”

Eldőlt: még két évig maradnak a Rally1 szabályok

0

Megalapozottnak tűnő sajtóinformációk szerint a jelenlegi Rally1 szabályok a következő két évben is érvényben maradnak – de a következő szezon kezdetétől jelentős változás lesz a sportszabályzatban, hogy a gyártókat arra ösztönözzék, hogy több gyári autót indítsanak a sorozatban.

A WRC Bizottság június 11-i megbeszélésére vonatkozó dossziét már május elején elkészítették és ez a dokumentum tartalmazza a hibrid hajtású Rally1-es autók felhasználásának keretrendszerét 2025-re és 2026-ra.

Az autók egyelőre maradhatnak a régiek, de az új sportszabályzat várhatóan megpróbálja ösztönözni, hogy a gyártók több autót nevezzenek a bajnokságba. Emellett a gyártói bajnokság pontrendszerét is módosítják, hogy az egy gyártó által benevezett két-három legjobb autó szerezzen pontot. Jelenleg a csapatok három autót neveznek a pontokért, ezt a rendszert eltörlik, hogy több versenyző és több autó szerepeltetésére adjanak lehetőséget, tehát nem csak a benevezett autók szereznének pontot, hanem a legjobb eredményt elérő versenyzők gyűjtenének pontot a csapatnak.

„Végső soron ez a döntés az ésszerű döntés. Azt hiszem, az FIA belátja, hogy hat vagy hét hónappal az új szezon kezdete előtt nem ésszerű a jelentős változtatás. A munkacsoportot azzal bízták meg, hogy vizsgálja meg a közép- és hosszú távú változásokat a WRC-ben. Az FIA, Robert Reid és David Richard ezt meg is tette. Megvizsgálták a lehetőségeket – a csapatok azt mondták, hogy lépéseket akarnak, és a lépések az asztalra kerültek. A csapatok nem akarják ezt a változást, és ezt tiszteletben tartva mindenhol ésszerűen kell eljárni” – mondta egy bennfentes forrás az autók módosításának ötletéről.

Fotó: Toyota Gazoo Racing

„A pontstruktúra megváltoztatásának van értelme, ez egy egyszerű módja annak, hogy több Rally1-es autót csalogassunk a szervizparkba. Úgy gondolom, hogy valószínűleg a WRC munkacsoport frusztrált, de az egyik legfontosabb pont, ami úgy tűnik, hogy elveszett ebben az egészben, az a munka, a lehetséges keret, amit 2027-re biztosítottak. Az emberek annyira a jövő évre koncentráltak, hogy nem vették észre a valódi történetet, amely a lehetőségek sokféleségét és a gyártók 2027-es potenciális szerepvállalását jelenti.”

Fotó: Toyota Gazoo Racing

„Elektromos hajtás, belső égésű motor fenntartható üzemanyaggal, hidrogénnel, és a fentiek lehetséges keveréke a teljesítmény egyensúlyán keresztül… minden szóba jöhet. Tudjuk, hogy az Alpine elektromos hajtást akart a WRC-re, de tudjuk, hogy a Subaru talán nem annyira lelkes – ez az állásfoglalás potenciálisan lehetőséget kínál az egész területre” – magyarázta a különböző szempontokat a magát megnevezni akaró forrás.

A sajtóinformációk szerint a 2027-es szabályok – amelyek a jelenlegi Rally1-es biztonsági cella megtartásán alapulnak majd-, hamarosan várhatóak, a további vizsgálatok a következő hetekben lesznek.

A Toyota, a Hyundai és az M-Sport Ford közösen írtak az FIA-nak, hogy kérvényezzék a jelenlegi szabályok meghosszabbítását. A WRC promótere is emellett volt, a szezon elejétől kezdve a stabilitást szorgalmazta, ami szerinte azt jelenti, hogy a Rally1-et a jelenlegi formájában legalább 2025 végéig meg kell tartani.

Fotó: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool

Újabb kudarc az FIA-nak, továbbra sincs megoldás az F1 nagy problémájára

0

Az FIA nem próbálkozik tovább a Ferrari tesztjén látott kerékborítással, mivel nem jelentene nagy változást extrém esős körülmények között. A szövetség így arra kényszerül, hogy más úton induljon el a megoldáskereséssel.

Ahogyan arról mi is beszámoltunk, még a Miami és az Emilia-romagnai Nagydíjak közötti héten a Ferrari kétnapos teszt tartott Fioranóban. A második napon az Imolában látott fejlesztési csomagot próbálták ki, az elsőn viszont az FIA-nak segítettek, hiszen megnézték, hogyan működik a „bedobozolt” kerék extrém esős körülmények között.

Szinte teljesen „becsomagolták” a Ferrari kerekeit – íme az FIA legújabb megoldása az esőre (képek)

Azok után, hogy tavaly Silverstone-ban a Mercedesszel bebizonyosodott, hogy az első verzió nem működik, a szövetség ezúttal egy extrém sárvédős megoldással kísérletezett. Azonban a videós elemzések során kiderült, hogy bár van némi különbség a generált vízpermetet illetően, de ez csak minimális, mert a diffúzor még mindig túlságosan sok vizet szív magába, és a látási viszonyok továbbra sem teszik lehetővé a versenyzést.

„Mindig is tudtuk, hogy a vízpermethez két tényező járul hozzá – nyilatkozta az Autosportnak Nikolasz Tombazisz, az FIA együléses bizottságának első embere. – Az egyik az, hogy a diffúzor mennyi vizet szív fel az aszfaltról, a másik pedig a kerekek. Arra gondoltunk, hogy kipróbáljuk a teljes kerékborítást, még annál is jobban, mint ami praktikus lenne, hogy megnézzük, mi a maximum, amit ezzel elérhetünk, és lássuk, ez-e a megoldás, vagy sem. Az előző kerékborítás tesztjén [kiderült, hogy] túlságosan gyenge és túl kicsi volt, ezért nem hiszem, hogy valaha is működhetett volna. Szóval a maximumra mentünk, csak hogy lássuk, mi a legjobb, amit a kerékborításból ki tudunk hozni, és bár van egy kis hatása, de nem elég jelentős ahhoz, hogy azt mondhassuk, ez a megoldás. Ezért visszatértünk a kiindulóponthoz. Mondjuk úgy, hogy néhány kérdést szerintem megválaszoltunk. Tudjuk, hol tartunk, de jelenleg nem hiszem, hogy ez folytatódik mint projekt. Most már tudjuk, hogy más módot kell találnunk arra, hogy megvédjük a futamokat a törléstől.”

Az elmúlt időszakban többször is előfordult, hogy az esős körülmények között nem lehetett versenyezni. A legemlékezetesebb eset a 2021-es Belga Nagydíj volt, amikor a mezőny órákig várakozott, de egyetlen kört sem tett meg versenykörülmények között. A 2022-ben bevezetett szívóhatású autók pedig tovább rontottak a helyzeten ilyen tekintetben. Persze kézenfekvő lenne a diffúzorral kezdeni valamit, ám Tombazisz szerint ez korántsem annyira egyszerű.

„Elméletileg lehetne ott tenni valamit, de az olyan lenne, mintha a teljes leszorítóerőt megszüntetnénk, és így tovább – magyarázta. – Szóval ez elég nagy problémát jelentene. Őszintén szólva nem egyszerű a következő lépés, meg kell beszélnünk. Azonban mint teszt bevált, mert megmutatta, mit keresünk. A tesztek néha jól alakulnak, és az ember azt mondja, hogy »fantasztikus«, néha pedig ellenkezőleg, és megmutatják, hogy nem jó irányt követünk, és valami más kell. Ezt a »valami mást« kell most megállapítani.”

A görög szakember hozzátette, van néhány ötlete azzal kapcsolatban, hogy milyen irányba lehetne elindulni, de ezeket egyelőre nem akarja megosztani a nyilvánossággal. Egyúttal leszögezte, bízik benne, hogy előbb-utóbb sikerült megoldást találniuk azon ritka alkalmakra, amikor az időjárási körülmények egyébként veszélyes látási viszonyokat eredményeznének.

„Más megoldásokon kell gondolkodnunk – fogalmazott. – Végső soron a 2021-es spáihoz hasonló helyzeteket szeretnénk elkerülni, amikor törölnek egy versenyt, vagy komoly mértékben lerövidítenek, illetve késleltetnek. Nyilvánvaló, hogy ez kompromisszumos megoldás lesz. Maguk a kerékborítások elég csúnyák voltak, de ha jelentősen hozzájárultak volna [a helyzet javításához], tökéletesen boldogok lennénk, ha évente egyszer felszerelnénk őket, amennyiben ez különbséget jelent egy verseny törlése és nem törlése között. Soha nem az volt a cél, hogy minden alkalommal, amikor nedves [a pálya], feltegyük őket. Sajnos azonban meg kell próbálnunk más megoldásokon gondolkozni.”

Hoppá! – Petter Solberg visszatér, ERC-futamon áll rajthoz!

0

Fantasztikus hírt tett közzé Petter Solberg, a 2003-as rally világbajnok ugyanis rajthoz áll a svéd Skandináv Rallyn a család R5-ös Volkswagenjével.

Arra azért sokan számíthattak, hogy Oliver Solberg a tavalyi évhez hasonlóan idén is rajthoz áll a svéd Skandináv Rallyn, azonban a 22 éves versenyző helyett édesapja, a 2003-as világbajnok Petter jelentette be, hogy indul az ERC következő versenyén.

“Folyamatban van a visszatérés – kezdte közösségi oldalán Petter Solberg. – Nagyon izgatottan jelentem be, hogy a Polo R5 autónkkal rajthoz állok a következő hónapban megrendezendő Skandináv Rallyn. Hosszú idő, majdnem 5 év telt el utolsó normális versenyem óta, és az ERC pokoli bajnokság. Szóval nem nyerni megyek a versenyre, hanem mert ez a hazai versenyünk és szeretnénk jelenlétünkkel támogatni a versenyt. Rengeteg családtagunk és barátunk lesz a versenyen és a Monster Energy, a Pirelli és a Castrol is elkísér minket. Készen állunk egy nagy show-ra! Izgatottan várom első versenyen Jonas Anderssonnal!”

Petter Solberg tavaly a verseny Legenda kategóriájában indult egy Citroen C4 WRC-vel, ahol a mezőny eredményeit nem mérték. Az R5-ös Volkswagennel 2023-ban Oliver Solberg nyerni tudott a svéd Eb versenyen.

A Skandináv Rallyt június 13-15. között rendezik.

A 2022-es junior világbajnok új autóval, Szardínián kezdi szezonját

0

Robert Virves 2022-ben megnyerte a Junior Világbajnokságot, majd tavaly Rally2-es Fordban töltötte szezonját, idén azonban autót vált és Skodával indul a Szardínia Rallyn. 

Robert Virves 2022-ben Ott Tanak segítségével is képes volt megnyerni a Junior Világbajnokságot, aminek nyereményeként az észt versenyző a tavalyi szezont Rally2-es Forddal tölthette. A WRC2-ben hat versenyen indulhatott, amik közül az Észt Rallyn érte el legjobb eredményét, ahol hatodik lett. A vb futamok mellett azonban több más versenyen is tanulta a Rally2-es autót. 

Tanak: Robert Virves okosabban versenyzett, mint én 

A 23 éves versenyző idén azonban még nem versenyzett, a Szardínia Rallyn azonban végre elkezdheti szezonját, ahol már Skoda Fabia RS Rally2-vel áll rajthoz. 

“Visszatérek a WRC mezőnyébe, és első futamom a Szardínia Rally lesz – mondta Robert Virves. – Az idei évben Skoda Fabia RS Rally2-vel fogok versenyezni, amit a RaceSeven csapat készít fel és navigátorom Aleks Lesk lesz. Kemény munkát kellett végezni, hogy ez a projekt összeálljon, ezúton is szeretném megköszönni támogatóink segítségét. A terveink szerint Lengyelországban és Lettországban is rajthoz állunk.”