back to top
2024. november 29. 03:35
Kezdőlap Blog Oldal 69

Megszerezte első dobogóját, majd soha többé nem versenyzett az F1-ben a világbajnok fia

0

Napra pontosan 31 éve rendezték az 1993-as Olasz Nagydíjat, amelyen Michael Andretti megszerezte saját maga egyetlen és hazája történetének legutóbbi dobogóját. Az amerikai pilótának azonban ez volt az utolsó F1-es futama, miután az Egyesült Államokban elért sikereknek még csak a közelébe sem ért az európai gyökerű sorozatban.

Az 1993-as Olasz Nagydíj leginkább statisztikai szempontból maradt emlékezetes, méghozzá Michael Andretti szereplése miatt. A tizenöt évvel korábbi idény világbajnokának, Mario Andrettinek a fia ugyanis ezen a futamon szerezte meg első dobogóját, és mivel több versenyen már nem indult, ez volt az utolsó szereplése. Később aztán egyik honfitársának sem sikerült megismételnie ezt az eredményt.

Andretti meglehetősen nagy csinnadrattával érkezett, és nemcsak a családi kötelék miatt, hanem saját jogán is. A CART-ban már 27 győzelemnél és egy bajnoki címnél tartott, amikor 1992-ben megállapodott a McLarennel, hogy a következő évben átveszi a távozó Gerhard Berger helyét, és ő lesz Ayrton Senna csapattársa.

„Szerintem képes lehet nagydíjakat nyerni és világbajnokká válni – nyilatkozta akkoriban Ron Dennis, a McLaren csapatfőnöke. – Nem az a fontos, hogy az ember melyik országból származik, hanem hogy miként mutatja meg, hogy nagyon akarja a győzelmet.” A nagy várakozásokból azonban szinte semmi nem valósult meg, és Andretti F1-es pályafutása kevesebb mint egy évig tartott.

Persze a körülmények sem könnyítették meg a dolgát. Egyfelől hozzá kellett szoknia az aktív felfüggesztéshez, amely addig teljesen ismeretlen volt számára. Ebből a szempontból kifejezetten rosszul jött neki, hogy már a szerződés aláírása után jött egy szabályváltoztatás, miszerint a szabadedzésen legfeljebb 23, míg az időmérőn maximum 12 kört lehet megtenni.

Így vált nevetségessé és hiteltelenné az F1, amikor először visszautasították Andrettit

Mindez nyilvánvalóan nehéz helyzetbe hozta az akkor 30 éves versenyzőt, hiszen nemcsak az autót, hanem a pályák többségét sem ismerte, és hiába tesztelt sokat a holtszezonban, ez nem bizonyult elégnek. Ennek tetejébe pedig nemhogy az akkori mezőny, de a történelem egyik, ha nem a legjobb pilótájához mérték őt csapaton belül.

A szezonnyitó dél-afrikai hétvége időmérőjén rögtön kiütközött a különbség, és a háromszoros világbajnok 3,090 másodpercet adott csapattársának. Hozzá kell tenni, hogy Andretti motorja a második kvalifikáció végén meghibásodott, így pedig a kilencedik hely nem volt rossznak mondható. A futam viszont rémálomszerűen alakult: autója lerobbant, és bár utána kétkörös hátrányban a mezőny után eredt, az 5. körében nekiment a megpördülő Fabrizio Barbazzát kikerülni igyekvő Derek Warwicknak, és kiesett.

Igaz, a négy teljesített versenyköre pont néggyel több, mint amennyi a következő két viadalon jutott neki: Interlagosban Bergerrel, míg Doningtonban Karl Wendlingerrel ütközött. Imolában viszont már jobban ment neki, és pont utóbbit üldözte a negyedik helyért, ám az Alta-sikánban megforgott, így azt a futamot sem tudta befejezni.

„A fékerőeloszlás egyensúlya nedves pályára volt beállítva, és nem tudtam átállítani a vezérlést – fogalmazott a kiesése után. – A hátsó kerekeim elkezdtek blokkolni, amikor Wendlinger ellen próbálkoztam, és másodszor is blokkoltak, aminek következtében majdnem túlmentem a kanyaron. Amikor végül elszálltam, akkor nem kíséreltem meg az előzést, de az autó egyszerűen megtréfált.”

Azt viszont mindenképpen a pozitívumok közé kell sorolni, hogy zsinórban háromszor 1 másodpercen belül végzett Sennához képest az időmérőn. Montmelóban ez nem sikerült, a célba érés viszont igen, sőt, ötödik helyének köszönhetően első pontjait is megszerezte. Azonban aki azt gondolta, hogy innentől jó irányba mennek a dolgok, az nagyot tévedett.

Embed from Getty Images

A monacói futam rémálomszerűen alakult Andretti számára, hiszen borzalmasan rajtolt, majd nekiment Barbazzának, így idő előtt ki kellett mennie a bokszba. Végül nyolcadikként intették le, kétkörös hátrányban a győztes Senna mögött. Kanadában viszont csak 523 ezredet kapott tőle egy körön – apró bökkenő, hogy azon a hétvégén a brazil versenyző is szenvedett, így ez csak a tizenkettedik rajthelyre volt jó. Ráadásul elektromos probléma miatt a bokszból kellett indulnia, de a háromkörös hátrányra talán ez sem mentség.

Magny-Cours-ban az aktív felfüggesztéssel adódtak gondok, de a tizenhatodikról egészen a hatodik helyig sikerült felkapaszkodnia. Azonban ez a pontszerzés sem adta meg neki a szükséges lendületet: Silverstone-ban már az első kanyarban kipördült, a Német Nagydíj 5. körében pedig ismét Berger Ferrarijával ismerkedett meg túlságosan közelről.

Amikor a mezőny a Hungaroringre látogatott, már felröppentek a pletykák, hogy a McLaren hamarosan tesztpilótáját fogja beültetni a helyére egy bizonyos Mika Häkkinen személyében. Ezzel együtt hazánkban viszonylag jól szerepelt, ám gázpedálproblémák miatt a hatodik pozícióból kénytelen volt feladni a versenyt. Spa-Francorchamps-ban aztán a tizennegyedikről a nyolcadik helyre jött fel, a hajrában JJ Lehto Sauberjét megelőzve.

Monzában már nagyon forró volt a helyzet: a McLaren cáfolta, hogy pilótacsere van készülőben, de ezzel párhuzamosan szárnyra kapott a pletyka, miszerint Andretti tárgyal egykori főnökével, Carl Haasszal, valamint Chip Ganassival a CART-ba való esetleges visszatérésről. Az Olasz Nagydíj hétvégéje aztán megint nem kezdődött jól: a kilencedik pozícióból indulva rögtön az elején megforgott, de a sok kieső miatt végül megszerezte a harmadik helyet, egy kört kapva a futamgyőztes Damon Hilltől.

Néhány nap múlva azonban bejelentették, hogy Andretti visszatér a CART-ba, helyét pedig Häkkinen veszi át a hátralévő három fordulóban. „Az időzítésen múlt – jelentette ki a hírre reagálva az amerikai versenyző. – Ron még mindig nem állt készen arra, hogy meghozza a döntést az 1994-es felállásról. Mivel Chip ajánlata ott volt előttem, úgy gondoltam, hogy ha ezt elszalasztom, olyan helyzetbe kerülhetek, hogy jövőre nem lesz ülésem.”

Senna őrjöngött, úgy feldühítette az újonc, miután „szétrúgta a seggét”

Andretti mögött azonban még így is nyitva állt az ajtó, hiszen a csere eredetileg csak az 1993-as idény hátralévő részére vonatkozott, és Dennis közölte vele, hogy visszatérhet hozzájuk. Ebből azonban nem lett semmi: az amerikai pilóta hátralévő karrierjét hazájában húzta le, de bajnoki címet már nem tudott nyerni. Igaz, időközben megalapította saját csapatát, és 2007-ben már onnan vonult vissza.

A Forma–1 beintett az Andrettinek, egyelőre nem lesz 11 csapatos a mezőny

Ahogyan azt korábban említettük, a körülmények nem segítették Andretti F1-es pályafutását: a hétvégék során nehezen lendült bele, amit az is jól mutat, hogy amikor az adott helyszínen maradtak tesztelni, sokszor jobb teljesítményt nyújtott, mint téthelyzetben. Az sem vetett rá jó fényt, hogy Sennánál átlagban 1,7 százalékkal volt lassabb az időmérőkön, elsősorban a lassú kanyarokban kialakult különbség miatt, Ugyanakkor azt sem szabad elhallgatni, hogy maga az érintett sem akarta eléggé a Forma–1-et, olyannyira, hogy nem volt hajlandó Európába költözni, hanem az Egyesült Államokból ingázott.

Czékmány Norbert: Soha ne add fel!

0

A II. WHB Győr Rally első napjának reggelén úgy tűnt, hogy mindent elveszített Czékmány Norbert és Farnadi Ágnes miután egy hiba miatt fél percet veszítettek. Szombat este már újra az élen álltak, majd vasárnap ismét visszaestek az RC4 második helyére. A célban azonban mindent vittek, a fordulatos verseny végén minden kategóriát megnyertek, abszolútban pedig a 10. helyen értek célba. Nem csoda, hogy Norbi mosolyogva vonta le a tanulságot a Dunakapu téren.

„Soha ne add fel. Valójában ez egy létező tanulság megerősítése, hiszen ezt eddig is tudtuk. Azt gondolom, hogy a vasárnapi második körre ugyan kis különbséggel, de hátrébb szorultunk az RC4 kategóriában, de akkor is úgy mentünk ki, hogy ebből még bármi lehet, és ne engedjük el. 6-7 másodperc hátrányunk volt 25 versenykilométerre és sikerült megugrani az a lécet így hatalmas energiák szabadultak fel a verseny legvégén. A tanulság emellett az, hogy mindig lehet gyorsabban és pontosabban menni, ha az ember fejlődni akar, és tesz érte” – összegzett Norbi a céldobogó előtt.

A navigátor idei első versenyét futotta, Farnadi Ágnes a Turán Frigyessel eltöltött két szezon után idén még nem versenyzett, Czékmány Norbert hívására ült autóba és indult el a győri versenyen.

„Kifejezetten élveztem a közös munkát. Pontosan azokat a pluszokat hozta, amire számítottam. Ritmusérzék, női energia, rengeteg tapasztalat, ezekre mindre tudtunk építeni, ezúton is köszönöm neki, hogy elvállata ezt a szerepet, bízom benne, hogy ő legalább annyira élvezte, mint én. Most még ez az állítása, ha kettőt alszik rá és ez így marad, akkor boldog vagyok” – mondta Norbi az „új” navigátorról, de a versennyel is teljes mértékben elégedett volt.

„Ha minden verseny ilyen lenne, akkor nemzetközi szintű bajnokságunk lehetne és mások is jönnének ide versenyezni. Gratulálok a szervezőknek, méltó a rajt- és a célceremónia, a Dunakapu tér, a városi gyorsasági. Így kell megkedveltetni az emberekkel ezt a sportot, szét kell nézni, mit látunk itt, eszméletlen jó, borzasztóan tetszik. Remélem meg tudja őrizni Győr ezt a versenyt, mert ide mindig örömmel jövünk vissza”

foto: MGR Images

A II. WHB Győr Rally különlegessége volt, hogy minden körben változatos pályákkal találkoztak a párosok. Nem létezett egy jó beállítás, a nyerő receptet a legjobb kompromisszum megtalálása adta. Czékmánynak ez is tetszett, élvezte a kihívást.

„Ez a rali! Ne felejtsük el, honnan indul, Ugye a futballnak sem változnak az alapjai, úgyhogy ennek sem szabad. Ebbe kell beleszeretni, ha valaki ezt nem szereti, akkor nem ezt a sportot szereti. Ettől függetlenül az új versenyzők számára izgalmassá kell tenni, de pontosan ezen a téren lehet előremutató egy ilyen célceremónia, vagy egy városi gyorsasági, mert ettől kerek a kép, mindenki megtalálja benne azt, ami neki tetszik. Én minden részletét imádom, viszont ha valakit egy-egy ilyen apró pont meg tud győzni, akkor jó irányba mutatunk.”

Végül arra a felvetésre is reagált Norbi, hogy máris egyre több szurkolójuk van, egyre többen tekintik példának az eddig megtett utat.

„Nagyon örülök, ha ez így van. Próbáljuk az értékrendben és a hozzáállásban is közvetíteni. Ha ebből bárki tud meríteni, annak felszabadultan és felhőtlenül tudok örülni, és szívesen si látjuk őket minden egyes rendezvényünkön. Én is merítettem annak idején azokból, akik már tapasztalt vén rókákká váltak, vagy régebb óta fiatalok. Ha lehetünk mi is ilyenek valakinek a szemében, akkor nálam már az a cél elérve és kipipálva, amire vágyhattam annak idején, amikor nekem voltak példaképeim. Ha csak egy-két srác gondolkodik azon, hogy elkezdje, mert tetszik neki amit csinálunk, én nagyon örülök.”

foto: MGR Images

A Toyota mellőzött pilótája a közösségi médiában üzent a szurkolóknak

0

Takamoto Katsuta rövid Facebook-posztban reagált arra, hogy a Toyota nem indítja a Chile Rallyn, és helyette Sami Pajarit viszi el Dél-Amerikába.

Amint arról beszámoltunk, a Toyota bejelentette, hogy Takamoto Katsuta nem lesz ott a bő két hét múlva esedékes Chile Rallyn, a helyét pedig Sami Pajari veszi át a GR Yaris Rally1-es volánja mögött. A japán versenyző „kiültetésére” a gyenge formája adott okot: az idén csupán egyszer, a Szafari Rallyn állhatott fel a dobogóra, a legutóbbi két fordulója pedig kifejezetten gyengén sikerült.

A csapatfőnök, Jari-Matti Latvala elmondta, hogy az utolsó két versenyen ismét számít Katsutára – aztán hogy ez a következő szezonban is így lesz-e, az már egy másik kérdés. A japán pilóta mindenesetre rövid Facebook-posztban reagált a mellőzésére.

„Aaron és én nem vezetünk a Chile Rallyn. Rövid szünetet tartunk az intenzív nyár után, ami nem feltétlenül úgy sikerült, ahogyan terveztük. A szünet segíthet az újrakezdésben, és abban, hogy még erősebben térjünk vissza a Közép-európai Rallyra és a Japán Rallyra. Természetesen ez kemény helyzet, nagyot csalódtam magamban, de a csapat támogat abban, hogy újra jól érezzem magamat. Sami és Enni igazán nagyszerű páros, minden jót és sok szerencsét kívánok nekik!”

Hatalmasat hibázott, majd a nézők elől elbújva zokogott az F1-es világbajnok

0

25 éve rendezték az 1999-es Forma–1-es Olasz Nagydíjat, amely Heinz-Harald Frentzen pályafutása harmadik, egyben utolsó F1-es győzelmét hozta a fennállása legjobb idényét teljesítő Jordan-istállóval, ám a német pilótával szemben kissé igazságtalan módon mégsem emiatt maradt emlékezete ez a futam. Hanem a pontversenyben vezető, második világbajnoki címére hajtó Mika Häkkinen óriási hibája, majd sövény mögötti sírása miatt, amelynek képei a McLaren pilótája fölött lebegő televíziós helikopter révén jutottak el nézők millióihoz, azaz a finn klasszis hiába próbált, nem tudott elbújni a világ elő.

Alábbi cikkünkben az eset egy évvel korábbi évfordulójára írt cikkünkben, Häkkinen szavaival emlékeztünk vissza a történtekre és a kicsúszáshoz kapcsolódó, kevéssé ismert tényre.

24 éve: Häkkinen a sövény mögött zokogott baklövése után (videó)

A világbajnokság éllovasa Spanyolországban melegít Chilére

0

Thierry Neuville a Granada Rallyn indul a hét végén, hogy a lehető legjobban felkészüljön a világbajnokság következő, szeptember végi futamára.

Néhány nappal az Akropolisz Rally megnyerése után máris versenyez Thierry Neuville és Martijn Wydaeghe, a páros ugyanis rajthoz áll a hét végi Granada Rallyn a Hyundai i20 N Rally1-es autóval. Neuville ugyan jó helyzetbe került a világbajnokságban, és akármi is történik Chilében, utána is még mindig vezeti az összetettet, ám semmit sem bízna a véletlenre.

„Megpróbálunk egy kicsit több időt tölteni az autóban, és a lehető legjobban felkészülni Chilére” – mondta Neuville a DirtFishnek.

A Hyundai technikai igazgatója, Francois-Xavier Demaison hasonlóan indokolta meg a belga pilóta spanyolországi versenyét.

„Kilométereket kell teljesíteni – tette hozzá Demaison. – A chilei teljesen más típusú rali, mint az Akropolisz volt, azért megyünk Spanyolországba, hogy felkészüljünk a sima murvára. A szezonban adtunk korábban egy ralit Ott Tanäknak Észtországban, most ugyanezt tesszük meg Thierryvel. Egyenlően szeretnénk bánni a versenyzőinkkel.”

Martins Sesks, aki Chilében nem hibrid rendszerű Puma Rally1-es autóval indul, egy Ford Fiesta Rally2-es volánjánál lesz ott a Granada Rallyn.

Ilyen volt belső nézetből Csomós Mixiék menete a Rábaringen

0

Csomós Mixi és Nagy Attila remekelt a II. WHB Győr Rallyn, ezúttal a Rábaringről osztottak meg egy belső nézetes felvételt.

A Rábaring kihagyhatatlan helyszíne minden Győr környéki autóversenynek, így természetesen helyet kapott a II. WHB Győr Rally programjában is. Versenyzői szemmel nézve lehet szeretni vagy nem szeretni, de a közönség egyértelműen kedveli, ezt a szombati nézőszám is bizonyította. A déli és az esti szakaszon is rengetegen voltak (köztük szinte a teljes ORB3-as mezőny), és bizony sokan megvárták az ORB2-es mezőny sötétedésbe nyúló, lámpasoros versenyét is.

A végső győztes Csomós Mixi és Nagy Attila az első szakaszt megnyerte a Rábaringen, amelyről azt írták a közösségi oldalukon, hogy nem egy klasszikus értelemben vett ralipálya, mégis nagy kihívás gyorsan és pontosan menni rajta – a nézők pedig nagyon élvezték, ezt már mi tesszük hozzá.

Így nézett ki belső nézetből Mixiék menése a Rábaringen:

„Ezzel a felelősséggel kell együtt élnem” – Newey ismét felidézte Senna „ostoba” tragédiáját

0

Adrian Newey kijelentette, mivel korábban már-már ellenségként tekintett Ayrton Sennára, gyorsan el kellett sajátítania egy alapvető viselkedési normát vele szemben. A brit szakember ismét felidézte a háromszoros világbajnok halálát és azt, hogy ez milyen hatással volt rá.

Adrian Newey az Aston Martinhoz igazol, és ezen apropóból a ’High Performance’ podcast vendége volt. A műsorban ugyanakkor messze nem csupán erről az aktualitásról beszéltek, hanem számos másik témát is említettek. Többek között Ayrton Senna, illetve az ő tragédiája is szóba került, a közelmúltban már nem először.

Alonsót már most kikiálthatjuk háromszoros F1-es világbajnoknak?

A 65 éves szakember a könyvében részletesen ír a történtekről, szűk egy éve pedig az F1 hivatalos podcastjában is beszélt a brazil legendáról. Az akkori és a mostani mondandója között van némi átfedés, de azért olyasmi is elhangzott, ami 2023-ban nem. Azt például mindkét alkalommal megemlítette, hogy amikor Senna a McLarennél versenyzett, már-már ellenségként tekintett rá, most pedig elárulta, hogy ez furcsa nehézséget okozott neki. „Emlékszem, Ayrton egyfajta Nemezis volt, majd a McLarentől átigazolt hozzánk – idézte fel. – Gyorsan hozzá kellett szoktatnom magam, hogy Ayrtonnak hívjam, ne Sennának.”

„Az én hibám volt” – Senna tragédiájáról beszélt a brazil legenda vesztét okozó autó tervezője

Ebben azonban a háromszoros világbajnok is segített neki, hiszen viselkedésének, az autó részletei iránt mutatott érdeklődésének köszönhetően „nem lehetett nem kedvelni”. Azonban az 1994. május 1-én történt tragédia következtében csak nagyon rövid ideig dolgozhattak együtt. Newey-nak korábban eszébe sem jutott, hogy tevékenysége ilyen jellegű felelősséggel jár.

„Akkor már néhány éve én voltam a felelős az autó tervezéséért – emlékezett vissza. – Először az IndyCarban: az első kocsi, amelyért teljes mértékben én voltam a felelős, az a March ’85-ös IndyCar-autója volt, aztán ez folytatódott előbb az IndyCarban, majd a Forma–1-ben. Hülyén hangzik, de soha az életben nem gondoltam rá, hogy érezném magam, ha valaki súlyosan megsérülne egy olyan autóban, amelyért én vagyok a felelős, vagy még rosszabb.”

Ami magát a balesetet, illetve az azt követő pillanatot illeti, Newey szerint a szurkolók felől érkező zaj volt a legnyomasztóbb. Ők maguk a csapatnál természetesen abban bíztak, hogy nem történt nagyobb baj, de nem sokáig reménykedhettek. „Szerintem ez volt a legmélyebb érzés, amely valaha átjárt: hogyan lehetett elveszteni egy ilyen csodálatos embert egy ennyire ostoba balesetben? – tette fel a költői kérdést. – Illetve egy ennyire balszerencsés balesetben, hiszen ha nincs a lengőkar, akkor nem is sérült volna meg.”

Éveken át bűntudata volt az utolsó embernek, aki Senna szemébe nézett

Newey már korábban is felidézte, hogy ekkor komolyan foglalkoztatta a visszavonulás gondolata, amit most ismét megerősített. Ráadásul ő is a vádlottak között volt abban a perben, amelyet a Williams akkori technikai vezetése ellen indítottak. „Ugyanebben az időszakban Patrick [Headet, a Williams mérnökigazgatóját] és engem megvádoltak gondatlanságból elkövetett emberöléssel, és körülbelül tíz évig tartott [a per] – fogalmazott. – Ez nyomást jelentett, de számomra nem ez volt a fő szempont, hanem az, hogy én személyesen milyen szerepet játszottam a történtekben.”

Newey-t végül felmentették a vádak alól, de a közvélemény a mai napig nem tudja biztosan, hogy mi okozta magát a becsapódást. Eltört a kormányrúd? Az autó alja hozzáért az aszfalthoz, így eltűnt a leszorítóerő? Esetleg valami más? A brit tervezőzseni szerint mindkét elmélet esetében vannak annak ellentmondó információk.

„Nem hiszem, hogy valaha is százszázalékos biztonsággal megtudjuk, mi történt – vélekedett. – Semmilyen adat nem utal arra, hogy a kormányrúddal probléma lett volna. Amit viszont az adatok mutatnak, hogy a kocsi kitört oldalra egy olyan kanyarban, ahol nem lett volna szabad. A [biztonsági autós fázis utáni] első kört képes volt padlógázon teljesíteni, szóval akkor a másodikat hogy a pokolba nem? Az első körben volt egy necces pillanata, de megfogta, a másodikban pedig a guminyomásnak elég magasnak kellett volna lennie.”

Akármi is történt, az tény, hogy az autó az alacsony hasmagasság miatt aerodinamikailag instabil volt, Senna viszont így is a határon ment, pláne annak tudatában, hogy Imolába pont nélkül érkezett meg. Ennek fényében Newey, ha közvetetten is, de mindenképpen hibásnak érzi magát. „Az, hogy Ayrton elvesztette az első három [valójában kettő – a szerk.] versenyt, determinálta, hogy azt a futamot nagyon meg akarja nyerni – magyarázta. – Ezzel a felelősséggel kell együtt élnem.”

Itt töltötte élete utolsó éjszakáját Ayrton Senna – a szobában mindent ugyanúgy hagytak

Olimpiai bajnokunk is végigment a győri városi gyorson

0

A II. WHB Győr Rally belvárosi gyorsaságiján a showtime-kategóriában Papp Arnold elvitte egy körre az olimpiai bajnok párbajtőrözőt, Koch Mátét.

Az olimpiai-, világ- és Európa-bajnok párbajtörőző, Koch Máté ha teheti, ott van a pálya szélén a raliversenyeken. Koárbban ült már Csomós Mixi mellett is, a II. WHB Győr Rally mellett pedig újabb bakancslistás tételt pipálhatott ki, ugyanis a belvárosi gyorson Papp Arnie elvitte egy körre a kocka Ladával. Koch Máté aztán a Dunakapu téren feállított pódiumon megosztotta az élményeit a közönséggel, majd a kategóriagyőztesek díjátadásában is segítkezett.

„Örülök, hogy eljutottam Győrbe, fantasztikus rendezvény volt, és hatalmas élmény volt Papp Arnie-val végigmenni a belvárosi gyorsaságin – mondta a pódiumbeszélgetésen Koch Máté. – Voltak már hasonló élményeim, Csomós Mixi mellett ültem Nyíregyházán egy elég vad pályán. Egyébként is nagyon szeretek raliversenyekre járni, az autósport szerelmese vagyok. Eltér a mi sportágunktól, annyiban hasonlít, hogy mi is be vagyunk öltözve és nekünk is nagyon melegünk van közben, de nagyon szeretem. Nagyon durva, hogy mennyire a határon táncolnak a pilóták, Mixi mellett azért féltem az erdőben, de most már rutinosabb voltam.”

Papp Arnie, Koch Máté
Forrás: Papp Arnie Facebook

Koch Máté elmondta, hogy gyerekkora óta szereti az autósportot, a szerelem pedig a Formula–1-gyel kezdődött, de nagyon hamar megérkezett az életébe a rali is. Ezt követően beszélt az olimpiai bajnoki győzelemről és az azt követő időszakról is.

„Meglepő, de párbajtőrben az olimpia a jéghegy csúcsa, nagyon nehéz az odavezető út, rengeteg küzdelem és dobogós helyezés kell hozzá a világkupákon, a világbajnokságon és az Európa-bajnokságon. Nyilván hihetetlenül boldogak voltunk, övenkét év után nyert ismét a magyar férfi párbajtőrcsapat olimpiát, hihetetlen, hogy benne lehettem ebben a csapatban és végigvívtam az egész napot, és majdnem veretlenül lehoztam az olimpiát a csapatversenyben. Elég sok évnek el kell telnie, hogy ezt feldolgozzam, mert ez teljesen más verseny, mint a többi – mesélte Koch Máté. – Elment a nyár, és nem vagyok pihentebb, de ugyanolyan sikeréhes vagyok, mert szereték Los Angeles-ben címet védeni csapatban, egyéniben pedig javítani a párizsi eredményemen. Két hét múlva kezdődik az alapozás Mátraházán, nyomom tovább, mert az olimpiai győzelem nem adja a tusokat a páston, azt nekem kell bevinni.”

Koch Máté, Papp Arnie
Forrás: Papp Arnie Facebook

Boszorkányüldözés indult Schumacher későbbi csapattársa ellen az értelmetlen haláleset után

0

46 éve halt bele Ronnie Peterson az előző napi Olasz Nagydíjon elszenvedett balesetének következményeibe. Korábbi cikkeinkben felidéztük pályafutását, illetve balesetének és halálának körülményeit, valamint a később Michael Schumacher csapattársaként is versenyző Riccardo Patrese elleni hadjáratot és a hősét elvesztő Derek Daly reakcióját.

45 éve halt értelmetlen halált a Forma-1 egyik legnépszerűbb pilótája

A halálos baleset után elsírta magát az F1-es újonc hőse összeroncsolódott lábai láttán

Johan Kristofferssont megszorongatta Kevin Hansen Portugáliában

0

A rallycross-világbajnokság utolsó előtti versenyhétvégéjén Johan Kristoffersson nyerte az első versenyt, a második napon viszont Kevin Hansen diadalmaskodott és ezzel idén először állt a dobogó tetejére.

Mindenki azzal számolt, hogy az 1000 méteres magasságban fekvő Montalegre az elektromos hajtású autók vadászterülete lesz, főként azért mert a leghosszabb egyenessel rendelketik a helyszínek között. Úgy tűnt erről csak egy embernek nem szóltak, Johan Kristofferssonnak.

A bajnokság éllovasa mindkét kvalifikációs futamát megnyerte, ám az elődöntőben egy kontakt után fordult a kocka, mert megsérül a Volkswagen felfüggesztése, így az is kérdések volt, hogy el tud e indulni a döntőben. A KMS csapat kisebb csodát tett és Kristoffersson oda tudott állni a harmadik rajthelyre.

A rajt után az első kanyar külső ívén a második helyre lépett, majd elkezdte üldözni Grönholmot. Az utolsó előtti körben egy hibátlan jokerrel a győzelmet is megszerezte. A hét versenyből így öt alkalommal nyert, amivel akár a vasárnapi versenyen a hetedik bajnoki címet is bebiztosíthatta volna.

foto: Mihai Stetcu / Red Bull Content Pool

„Ez egy igazi csapat-győzelem, miután elképesztő munkát végeztünk, hogy az autóm újra a rajtrácson legyen a döntőre. Montalegre olyan élvezetes pálya, amin nagyon jó vezetni, és a Volkswagen mindig is jól illett a pályához. Az elmúlt heteket azzal töltöttük, hogy mindent megvizsgáljunk, amit csak lehet, hogy a lehető leggyorsabbak legyünk. Niclas nagyszerű tempót diktált a döntőben, de én akkor tudtam kiautózni a különbséget, amikor kellett” – mondta Kristoffersson.

Vasárnap a Hansen testvérek közül az idősebb diktálta a tempót a kvalifikáción, mivel a 2019-es világbajnok Timmy Hansen mindkét futamát megnyerte az elektromos Peugeot 208 RX1e-vel. Kevin Hansen azonban az elődöntőjük elején megelőzte bátyját, és végig az élen maradt, hogy megszerezze a pole pozíciót a döntőre.

A másik ágon Veiby legyőzte a csapattársát, így Kristoffersson csak a negyedik helyről indult a döntőben, Timmy Hansen mellől, aki a rajt után kívülről azonnal az élre állt. Emiatt Kevin Hansen és Kristoffersson is rögtön jokerre ment, az élen pedig Timmy Hansen és Veiby csatázott. Többször is helyet cseréltek, ám ez rengeteg időbe került, így amikor az utolsó körben jokerre mentek Kevin Hansen és Kristoffersson elrobogott mellettük. A kockás zászlóig még támadott Kristoffersson, de Hansen hárított, és megszerezte idei első győzelmét.

foto: @World / Red Bull Content Pool

„A csapat nagyszerű munkát végzett ezen a hétvégén. Ez az első győzelmem az elektromos Peugeot-val – eltartott egy darabig! Az autó repült, és nagyon magabiztos voltam, a döntőben pedig remek stratégiánk volt. Meg kellett próbálnom védekezni Johan ellen, de ugyanakkor tudtam, hogy nem engedhetem meg magamnak, hogy túl sokat védekezzek, mert akkor nem tudtuk volna utolérni az előttünk haladókat. Csodálatos támogatást kaptunk a szurkolóktól itt Montalegre-ben, amit nagyszerű volt látni. Azt hiszem, sokan közülük emlékeznek apám korábbi portugáliai sikereire. Egész hétvégén rengeteg energiát adtak, és ez igazán feltüzelt minket” – mondta boldogan Kevin Hansen.

A bajnokságban így Johan Kristoffersson 206 ponttal vezet a 160 pontos Kevin Hansen előtt. Veibynek 149, Timmy Hansennek 147 pontja van. Az utolsó két fordulóban Kínában összesen 60 pont gyűjthető, íg matematikailag még négyen esélyesen a világbajnoki címre. Arra azonban nem érdemes fogadást kötni, hogy Kristoffersson nem szerzi meg hetedik világbajnoki címét, hiszen mindössze 14 pontra van szüksége, ennél többet azonban a legrosszabul sikerült futamán, a nyirádi első versenyen is összegyűjtött.

foto: Mihai Stetcu / Red Bull Content Pool