back to top
2024. november 29. 05:43
Kezdőlap Blog Oldal 70

Értékes második hely Győrben – Német Motorsport

0

Öt gyorsasági szakaszon is a leggyorsabbnak bizonyult Német Gábor és Németh Gergely a hétvégi WHB Győr Ralin: sorozatban ötször produkálták a leggyorsabb időt, és bár a kezdeti problémák miatt a futamgyőzelem túl távol került, de egy nagyon magabiztos, nagyon értékes második hellyel gazdagodtak a HUMDA Országos Rally Bajnokság ötödik fordulójában.

A szombati első körben még egy kisebb technikai hiba fogta vissza a Német Motorsport versenyzőit a II. WHB Győr Ralin, de amint ez megoldódott, jöttek a részsikerek: felzárkóztak a második helyre, és egy ponton még a futamgyőzelem is lőtávolon belülre került. Az első nap végi szakaszgyőzelem áttörte a gátat, vasárnap az első négy gyorsasági mindegyikén a legjobb idővel szaladtak le, így idén harmadszor állhattak fel a dobogóra és zsinórban másodszor gazdagodtak ezüstéremmel.

„Nagyon jó verseny volt, jó pályákon autózhattunk, és annak is örülünk, hogy ennyi néző kilátogatott a szakaszokra, különösen a városi gyorsaságira, ami nekem győriként hatalmas élmény volt” – kezdte az értékelést a hazai futamát teljesítő Németh Gergely.

„Minden tőlünk telhetőt megtettünk, és élveztük a versenyzést, örülünk annak, hogy sikerült hibamentesen célba érni, illetve sok pontot szerezni, nagyon értékes második helynek érzem ezt a mostanit. Azt kicsit sajnálom, hogy az első körben még nem volt meg az igazi összhang az autóval, de ebből is tanulunk” – tette hozzá Német Gábor arra utalva, hogy a szombati első körben egy fékprobléma hátráltatta a párost.

„Sokat dolgoztunk ezen a versenyen, előfordult, hogy Kisgyónbánya után a defektes kerékcsere mellé, még a másik két megütött első felnit hátra kellett tennünk, hogy így hátha kibírják valahogy a kört, illetve sokszor változtattunk beállítást, hogy megtaláljuk az optimális megoldást, de úgy gondolom, hogy folyamatosan javultunk” – mondta Gergő.

ORB, Német Gábor, Győr Rali 2024
Fotó: Német Motorsport

A páros az első nap utolsó szakaszán, a Rábaringen zárkózott fel az abszolút második helyre – és az volt az első szakaszgyőzelmük a hétvégén.

„Azt volt a legnehezebb megnyerni, de az nagyon jó alapot és lendületet adott nekünk vasárnapra, lelkileg is átbillentett minket, fontos volt ahhoz, hogy másnap ilyen jó tempót tudjunk diktálni. Nyomás nem volt rajtunk, igazából a saját ritmusunkat autóztuk. Az abszolút győzelemre nem volt már reális esélyünk addigra, de alapvetően nem is ezzel foglalkoztunk, csak magunkra figyeltünk, szerettük volna a tőlünk telhető legjobb teljesítményt nyújtani. Úgy gondolom, hogy ez sikerült is, elégedettek lehetünk a hétvégével, egy kis hiányérzetünk talán csak a power stage miatt lehet, de bennem volt picit, hogy ne járjunk úgy, mint a Mecsek Rali végén” – összegzett Gábor.

A Német Motorsport párosa így közelített a tabellán az előtte állókhoz, és bár maradt a bajnokság negyedik helyén, de elérhető közelségbe került az év végi dobogó.

„Nagyon szoros a küzdelem, sok minden történhet még, de nem feszülünk rá túlságosan arra, hogy hányadik helyen zárunk a szezon végén, hiszen tudjuk, hogy a Mecsek óta le vagyunk maradva. Azóta hoztunk két erős és értékes második helyet, sikerült megnyernünk jó pár szakaszt, éles csatákat vívunk a mezőny elején, úgyhogy nincs okunk nagy panaszra. Majd meglátjuk, hogy mire nyílik lehetőségünk a záró futamon, azt gondolom, hogy mi mindent megteszünk a lehető legjobb eredmény elérése érdekében” – tekintett előre a navigátor.

A bajnokságból egy futam, a Zemplén Rally maradt hátra, ott dőlnek el az év végi helyezések.

Kövessétek a Német Motorsportot a Facebookon is: https://www.facebook.com/NemetMotorsport

Katsuta helyett Pajarit ülteti be a Toyota a Chile Rallyra

0

Takamoto Katsuta nem lesz ott a rali-világbajnokság következő, chilei fordulójában, ugyanis a Toyota Sami Pajarinak ad lehetőséget. A 22 esztendős tehetség a Közép-Európa Rallyn először versenyezhet Rally1-es autóval aszfalton, de akkor már a japán pilóta is visszatérhet.

A Toyota bejelentette, hogy Takamoto Katsuta nem lesz ott a bő két hét múlva esedékes Chile Rallyn, a helyét pedig Sami Pajari veszi át a GR Yaris Rally1-es volánja mögött. A japán versenyző „kiültetésére” a gyenge formája adott okot: idén csupán egyszer, a Szafari Rallyn állhatott fel a dobogóra, a legutóbbi két fordulója pedig kifejezetten gyengén sikerült.

„Nehéz szezonja van, de a csapat teljes mértékben támogatja őt, és mindenki tudja, hogy megvan a sebessége – nyilatkozta Jari-Matti Latvala, a Toyota Gazoo Racing WRT csapatfőnöke. – Ezzel a szünettel lehetősége van egy új kezdetre és a feltöltődésre az utolsó két verseny előtt, amelyek fontosak lesznek. Különösen persze a Japán Rally, ahol reményeink szerint ismét a dobogós helyekért harcolhat.”

Pajari ellenben rendkívül jó formában van: a Rally2-esek között idén már három ralit is megnyert, és Oliver Solbergtől mindössze 3 ponttal elmaradva a második pozíciót foglalja el a tabellán. A legutóbbi Akropolisz Rallyn is ő diadalmaskodott, előtte viszont nem tudott pontot szerezni, hiszen hazájában a Rally1-esek között állt rajthoz, ahol összesítésben a negyedik lett, a kilencedik szakaszon pedig nem talált legyőzőre.

Latvala már a múlt heti görögországi hétvége előtt elmondta, hogy senki ne lepődjön meg, ha honfitársát még az idény vége előtt ismét Rally1-es autóban látjuk. Erre a Közép-Európa Rally tűnt logikus választásnak, de végül nemcsak ott, hanem Chilében is lehetőséget kap. A DirtFish értesülései szerint múlt hét vasárnap született meg a döntés.

Latvala elképzelhetőnek tart még egy versenyt Rally1-es autóval Pajari számára idén

Finn Rallyn mutatott nagyszerű teljesítménye után szerettünk volna még többet látni abból, hogy Sami Pajari mire képes egy Rally1-es autóban – magyarázta Latvala. – Finnországban az volt a fő cél, hogy tapasztalatot gyűjtsön, de már most megmutatta, hogy mekkora potenciál rejlik benne. Görögországban újra azon a magas szinten szerepelt, amelyen a GR Yaris Rally2-es kocsival vezetni szokott.”

„Mivel a jövőben továbbra is szeretnénk befektetni a fiatal versenyzőkbe, fontos, hogy többet tudjunk meg Sami képességeiről – folytatta. – Először néhány különböző murvás úton a világ másik felén, Chilében, majd a közép-európai aszfalton. Egy negyedik autót fog vezetni, nincs rajta nyomás, hogy hozzátegyen valamit a bajnoksághoz. A mi szempontunkból inkább a jövőbe történő befektetésről és tapasztalatszerzésről van szó.”

„Csodálatos, hogy lehetőségem lesz még két versenyen vezetni a GR Yaris Rally1-est ebben az idényben – ezek már Pajari szavai. – Jó érzéssel tölt el a tudat, hogy a TGR-WRT ennyire bízik bennem. A Finn Rallyn egy álmom vált valóra, utána pedig természetesen egyre jobban akartam Rally1-es autót hajtani, de nem gondoltam volna, hogy ilyen hamar újra eljön a lehetőség. Nagyon várom már a Chile Rallyt, ahol jó kis murvás utak lesznek, többnyire egymásba fűződő, nagy sebességű kanyarokkal, tehát kicsit hasonlítanak a finnországihoz.”

Ami viszont a Közép-Európa Rallyt illeti – ahol már Kacuta is újra indul – az teljesen újszerű lesz a 22 éves versenyző számára. „Közép-Európa még keményebb dió lehet, tekintve, hogy tavaly mennyire nedves és sáros volt – fogalmazott. – Figyelembe véve, hogy először ülök Rally1-es autóban aszfalton, ez elég nagy kihívás lehet, de persze örömmel nézek szembe vele.”

Alonsót már most kikiálthatjuk háromszoros F1-es világbajnoknak?

0

Adrian Newey érkezésével az Aston Martin, illetve Fernando Alonso óriási lehetőséget kapott nemhogy a győzelemre, de akár arra is, hogy ők diktálják a tempót. A házasságnak ugyanakkor vannak potenciális buktatói is.

Ahogyan arról mi is beszámoltunk, az Aston Martin bejelentette, hogy szerződtették Adrian Newey-t, és március 1-től ő lesz a csapat ügyvezető technikai partnere. A brit szakember leigazolásának jelentőségét jól mutatja, hogy ezúttal nem egy sajtóközlemény formájában vált hivatalossá a házasság, hanem egy sajtótájékoztató keretében tudatták a világgal a hírt.

Hivatalos: Megtörtént a bombaátigazolás az F1-ben

Valóban, hiszen Newey személyében nem csak egy mérnökről, nem csak egy aerodinamikai szakemberről van szó: korábbi csapataival összesen tizenhárom egyéni és tizenkét konstruktőri világbajnoki címet nyert, de talán ennél is többet mond, hogy mi az, amit általában ki szoktak emelni vele kapcsolatban: ő az, aki mindig látja a nagy képet, tudja, hogy milyen paraméterek határozzák meg az autó jó teljesítményét, képes felmérni az egyes tényezők fontosságát, és azzal is tisztában van, hogy a külső körülmények, vagyis a technikai szabályok módosulásával merre tolódnak el ezek a hangsúlyok.

„Azt mondja, hogy »ezt meg kell tennünk«, amikor mindenki más azt gondolja, hogy »ez nem releváns a probléma szempontjából« – idézi a Red Bull egyik vezető mérnökét a The-Race.com. – Azonban utána elmagyarázza: »Á, igen, de ha ezt megcsináljuk, akkor nagyobb mozgásteret biztosítunk magunknak ebben a másik dologban, amin ha tudunk változtatni, akkor kijutunk ebből a csapdából«. Minden problémánk megoldódik, és amikor elmagyarázza, olyan, mintha felszállt volna a köd, és az ember azt gondolja, »hogyan lehettem ennyire ostoba?«.”

Newey múltja önmagáért beszél

Newey ugyanakkor nem csak a Red Bullnál bizonyította, hogy egyedi látásmódja aranyat ér, hiszen az előző két munkahelyén is hosszabb-rövidebb sikerkorszakokat indított el. Már a 80-as évek elején az F1-ben dolgozott, majd a CART-ban tett kitérő után a később Leyton House-szá alakult March-nál lett technikai igazgató. Az istálló meglehetősen alulfinanszírozott volt, így a kocsi sem váltotta meg a világot, de aerodinamikailag ez volt a leghatékonyabb konstrukció a mezőnyben.

Ennek ellenére 1990-ben csapata megvált tőle, de Patrick Head, a Williams társalapítója és akkori főtervezője lecsapott rá. A grove-iak autója akkoriban elavultnak és konzervatívnak számított, de a pénz nem volt korlátozó tényező, és a Renault révén a megfelelő motorpartner is megvolt. Az 1991-es Williams már aerodinamikai szempontból sokkal hatékonyabbnak bizonyult, és megágyazott a következő, világverő autónak.

Volt, akit megrémített, egykori versenyzői mégis áradoznak a Red Bulltól távozó Newey-ról

Abban az időszakban többen is leírták az aktív felfüggesztés lehetőségét, és lényegében Newey volt az egyetlen, aki komolyan foglalkozott azzal, hogy miként lehetne használni megfelelően a vezérlőrendszereket. A kísérlet végül sikeresnek bizonyult, és a Williams 1992-ben valósággal letarolta a mezőnyt, majd a következő évben sem volt kérdés, hogy kié lesz a két világbajnoki cím.

Persze aztán jöttek a különböző korlátozások, de a brit szakember általában ezekre is jól reagált. Az 1996-os autó egyik zseniális megoldása például az volt, hogy nem a kipufogó alá, hanem afölé helyezte el a diffúzort, amivel nagyobb leszorítóerőt termelt. Konstrukciói végül nemcsak ebben az idényben, hanem a következőben sem találtak legyőzőre a tabellán.

Ugyanakkor 1997-re már kiütköztek a problémák. A Williams vezetése, az élén Frank Williamsszel és Headdel alábecsülte Newey jelentőségét, és nem teljesítette az igényeit. Előfordult, hogy a beleegyezése nélkül szerződtettek pilótát, arról pedig hallani sem akartak, hogy részesedése legyen a vállalatban. A csapat technikai igazgatója így a távozás mellett döntött.

Az időpontot abból a szempontból jól választotta meg, hogy 1998-ra jelentősen átalakultak a technikai szabályok: az autók keskenyebbek, a gumik barázdáltak lettek, így a Williams nem tudta továbbvinni meglévő előnyét, hiszen mindenki a nulláról indult. Newey végül a McLarennél igyekezett a lehető legtöbbet kihozni az előírásokból.

A holtszezonban érkezett meg Wokingba, vagyis addigra az alapvető koncepciót már meghatározták. Azonban így is komoly hatással bírt, hiszen az ő ötlete volt a hosszabb tengelytáv, aminek következtében az autó súlypontja alacsonyabban volt. A versenygépek magasságára vonatkozó szabályt is kijátszotta, így abban az évben a McLarené volt a leggyorsabb konstrukció.

A nap, amikor bejelentették, hogy Newey Laudával fog dolgozni, hogy aztán semmi ne legyen belőle

2000-től kezdve öt éven át nem lehetett legyőzni a Ferrarit, majd Newey 2005-re ismét a mezőny leggyorsabb autóját építette, a gond csak az volt, hogy ez nem párosult megbízhatósággal. Eközben ismét előjöttek a feszültségek: bár a McLaren vezetése modernebb volt a Williamsénél, a mérnök nehezen viselte, hogy Ron Dennis csapatfőnök és Martin Whitmarsh ügyvezető igazgató ennyire korlátozták. Ez igaz volt például a 2004-es terveire, hiszen egy évvel korábban annyira ambiciózus autót alkotott, hogy azt megbízhatatlansága miatt nem lehetett versenyeztetni.

Így hát 2005 végén Wokingból is távozott, és Dietrich Mateschitz, a Red Bull alapítója és akkori első embere meggyőzte, hogy fogadja el az ajánlatát. Newey rögtön otthon érezte magát Milton Keynesben, de a sikerek ezúttal nem jöttek azonnal. Ennek elsődleges oka, hogy a bikások technikailag akkor még nem voltak azonos szinten a mérnökzseni korábbi csapataival, így első tervei túlságosan ambiciózusnak bizonyultak az istálló kapacitásaihoz képest.

2009-ben azonban jött az, amiben Newey talán a leginkább szokott lubickolni: egy komoly szabályváltozás. Ez nagy lehetőséget jelentett a Red Bullnak, és éltek is vele: bár a dupla diffúzor jelentette kiskaput Ross Brawnnal ellentétben ő nem vette észre, de a kocsi enélkül is hatékonynak bizonyult. Silverstone-ban aztán az RB5-ösbe is bekerült a trükkös megoldás, és onnantől kezdve már ők diktálták a tempót.

Ez az autó nemcsak a következő négy év sikerkorszakának az alapját jelentette, de a riválisoknak is referenciát jelentett az olyan újításokkal, mint például a 2010-ben bevetett a befújt diffúzor. Aztán jött a turbó-hibrid korszak, amelyhez a Renault már nem tudott felnőni, így Newey elvesztette a motivációját, és évekig csak a háttérből kísérte figyelemmel a Red Bull F1-es tevékenységét.

Mi volt Newey szerepe a Red Bullnál, avagy jelenthet-e egy személyben megváltást új csapatának?

Aztán a francia motorszállítót a Honda váltotta, és a bikások fokozatosan utolérték a Mercedest, mígnem 2021-ben egyéni szinten le is győzték őket. Bár ekkor már nem Newey volt a technikai igazgató, amolyan tanácsadóként ismét nagyobb szerepet vállalt, és sokan azt is neki tulajdonítják, hogy 2022-ben a Red Bull talált bele a legjobban a szabályváltozásokba.

Nagy a potenciál, de vannak buktatók

Ez alapján tehát mind Lawrence Stroll, az Aston Martin F1-es csapatát birtokló konzorcium többségi tulajdonosa, mind Alonso dörzsölheti a tenyerét: Newey csapatai már többször diktálták a technikai trendeket és ezzel a tempót is, a 2026-os új korszak pedig kiváló lehetőség arra, hogy ismét, talán utoljára megmutassa, hogy ő látja át a legjobban a világon az F1-es autók működését.

Ehhez ráadásul a feltételek is adottak: az elmúlt években elkészült az Aston Martin vadonatúj központja a minden igényt kielégítő gyárral, szélcsatornával és szimulátorral. A hátteret egy ambiciózus tulajdonos biztosítja, aki a közelmúltban számos neves szakembert szerződtetett le: a szintén a Red Bulltól érkezett aerodinamikai szakember, Dan Fallows már évek óta a csapatot erősíti, hozzá csatlakozott a Ferrari korábbi technikai igazgatója, Enrico Cardile, valamint a Mercedes motorprogramjának korábbi első embere, Enrico Cardile, hogy csak a legismertebbeket említsük. Az egyik autót pedig Alonso vezeti majd, aki pályafutása során sokszor az elvártnál többet is kihozott a rendelkezésre álló technikából.

Sztármérnök érkezését jelentette be az Aston Martin F1-es csapata

Persze ezek alapján felmerül a kérdés, hogy a Ferrarinak miért nem érte meg Newey szerződtetése akár pénzügyileg, akár a technikai részleg átalakítása terén. Nos, abban Frédéric Vasseur csapatfőnöknek mindenképpen igaza van, hogy egy fecske nem csinál nyarat, és bár lehetséges, hogy a 65 éves szakemberért meg kellett volna hozni bizonyos áldozatokat, még az ő érkezése sem garancia a sikerre.

Az Aston Martinnál (vagy elődjénél, a Racing Pointnál) a tavalyi szezon első felét leszámítva a technikai gárda eddig nem sok mindent mutatott. Persze az a cél, hogy Newey-val ez megváltozzon, de, ahogyan Scott Michell-Malm, a The-Race.com szakírója fogalmaz, ha valaki ennyit költ a kirakós utolsó elemére, akkor a többi darabnak nagyon jól kell illeszkednie.

Newey esetében ugyanis kulcskérdés, hogy a lehető leghatékonyabban használják ki a képességeit, amihez egy hatékony rendszer szükséges. Ha ez megvan, akkor szinte garancia, hogy inkább előbb, mintsem utóbb megjön a siker, hiszen a korai Red Bull-lal ellentétben az Aston Martinnál adottak a feltételek. Ez esetben, bármilyen sokba is kerül, megérte a sztármérnök leigazolása, de ha valamiért bukás lesz a vége, akkor drága mulatság volt.

Ez utóbbit pedig adott esetben felgyorsíthatja az esetleges türelmetlenség, pláne ha a 2026-os projekt nem az elképzeléseknek megfelelően indul. Ebben az esetben az idősebbik Strolltól és Alonsótól sem áll távol, hogy nyomást helyezzen a technikai csapatra. Az pedig Newey esetében nem nagyon szokott működni: hogy megkötik a kezét, hiszen egyrészt így nem tud hatékonyan dolgozni, másrészt az érzékenysége is a felszínre törhet, ahogyan az korábbi munkahelyein is történt.

Egyre nagyobb a tulajdonosi nyomás Alonsóéknál a visszaesés hatására?

Ha viszont minden jól sül el, és 2026-ra az ő hathatós segítségével minimum versenyképes autót építenek, az hosszú távon is sokat lendíthet az Aston Martin jövőjén. Többek között a pilótapiacon is, hiszen egy sikeres csapatnak Alonso és Lance Stroll sem jelentheti a jövőt: előbbi két év múlva már a 45. születésnapját fogja ünnepelni, utóbbi pedig már sokszor bebizonyította, hogy rá nem lehet egy ilyen projektet építeni. Egy versenyképes autó viszont akár a legjobbak számára is csábító lehet.

Látványos videón az Akropolisz Rally legjobb pillanatai

0

Hangos, poros és akciódús – ez volt az Akropolisz Rally, amelyen nagy valószínűség szerint eldőlt az egyéni és a csapatvilágbajnoki cím sorsa is, hiszen Thierry Neuville és a Hyundai előnye gyakorlatilag behozhatatlan az aktuális pontrendszerben – ráadásul Neuville-t márkatársa, Ott Tanäk követi az összetettben.

Maga Neuville úgy fogalmazott, hogy ilyen jó esélye még sosem volt arra, hogy megszerezze pályafutása első világbajnoki címét.

A WRC szokás szerint látványos összefoglalóval zárta le az aktuális futamot, nézzék meg a görögországi verseny legjobb pillanatait! A világbajnokság még ebben a hónapban folytatódik a Chile Rallyval szeptember 26. és 29. között.

Zagyva Dorka Győrben felkészült a WRC edzőtáborára

0

A WRC női versenyzőket fejlesztő programjába bekerülő Zagyva Dorka a II. WHB Győr Rallyn már azzal az autóval ment végig, amellyel az M-Sport krakkói központjában is tesztel.

Amint arról korábban beszámoltunk, Zagyva Dorka bekerült a WRC női versenyzőket fejlesztő programjába. A promóter 15 pilótát választott ki, akik közül a szeptember 16–18-ai lengyelországi edzőtábor után három a Közép-Európa Rallyn állhat rajthoz, majd a legjobb teljesítményt nyújtó versenyző jövőre egy teljes szezont teljesíthet a Junior WRC-ben.

Zagyva Dorka kedden bemutatta a Ford Fiesta Rally3-as autóját, amellyel majd Krakkóban, az M-Sport központjában is meg kell mutatnia a tudását, pénteken pedig már édesapjával, Zagyva Lajossal együtt ott volt a II. WHB Győr Rally rajtceremóniáján, amelyet leginkább az autó megismerésének szánt. Dorka végigment a versenyen, az abszolút 24. helyen zárt, a céldobogónál pedig meg is osztotta velünk a tapasztalatait.

„Rendkívül érdekes volt a verseny, és nagyon sokat tanultam – mondta Zagyva Dorka. – Sikerült megtalálni egy kifejezetten jó beállítást, ami a kezemre áll, és talán elkezdtem rájönni, hogyan viselkedik az összkerekes autó. Ez a legnagyobb különbség, hiszen a Peugeot csak elsőkerekes, és teljesen máshogyan kell kezelni a kettőt. Nagyjából már hozzászoktam, persze nem tökéletesen, maguk az idők sem voltak tökéletesek, de szépen fokozatosan sikerült javítanunk.”

Zagyva Dorka, Zagyva Lajos
Fotó: Zagyva Dorka Racing

A lényeg azonban ezúttal nem feltétlenül a helyezés volt, hanem az autó minél jobb megismerése.

„Elképesztően sokat számított, hogy végigmentünk a versenyen, épp azért jöttünk el, hogy ezzel az autóval is legyen tapasztalatom, mire kimegyek Krakkóba, és ne érjen váratlanul semmi – tette hozzá Dorka. – Minden szakasz izgalmas volt, kettő tetszett kevésbé, Kisgyónbányával és Bakonybéllel nem tudtam összebarátkozni, de az összes többi fantasztikus volt.”

Zagyva Dorka vasárnap utazik Krakkóba – a célja természetesen az, hogy a három kiválasztott egyikeként térjen haza csütörtökön.

Neuville: „Ez az eddigi legjobb esélyem a világbajnoki címre”

0

A rali-világbajnokságot vezető Thierry Neuville úgy véli, sosem volt még ilyen közel ahhoz, hogy megszerezze első világbajnoki címét.

Már csak három állomás van hátra a 2024-es, 13 fordulós szezonból, és a belga pilóta 34 pontos előnnyel vezet csapattársa, Ott Tänak előtt. Az Akropolisz Rallyn fő riválisa, Sébastien Ogier a power stage-en felborult az autójával, miközben a második helyen végzett. Ogier a verseny előtt mindössze 27 ponttal volt lemaradva Neuville mögött, de most már 38 pont a hátránya. Neuville-nek, aki eddig ötször végzett a második helyen – ebből négyszer Ogier mögött –, elérhető közelségbe került a világbajnoki cím.

„Sosem voltunk még ilyen jó helyzetben – ismerte el Neuville a WRC honlapjának a görögországi győzelmét követően. – Eddig is benne voltunk a bajnoki küzdelemben a szezon végéig, de még sosem voltunk hozzá ilyen közel, ilyen nagy előnnyel. Most már minden a menedzsmenten múlik. A saját munkánkra kell koncentrálnunk, ahogy eddig is tettük, és megpróbáljuk hazahozni a trófeát.”

Neuville a jó pozíciót a Hyundai folyamatos fejlesztéseinek köszönheti, amelyek szerinte az eddigi legerősebb autójukat adták neki.

„Olyan autónk van, amely minden egyes versenyen gyors, ami a korábbi években nem mindig volt így – mondta Neuville. – Néhány versenyen kevesebb kockázatot vállaltam, mint a múltban, mert kevesebb kockázattal még mindig lépést tudok tartani a többiekkel és a legjobbakkal. Ez biztosan sokat segít, de emellett új mérnökeink is vannak, átszerveztük a technikai részlegeket és új csapatfőnökünk is van. Új munkamódszerünk van, ami jó autót ad, és jó autóval minden egy kicsit könnyebb.”

A világbajnokság még ebben a hónapban folytatódik a Chile Rallyval szeptember 26. és 29. között.

Felemás volt a hazai versenyzők mérlege a II. WHB Győr Rallyn

0

A hazai pálya előnyét nem minden győri versenyző tudta kihasználni, de a II. WHB Győr Rally célceremóniája előtt azért mindenki talált pozitívumokat.

Számos győri vagy Győr környéki versenyző indult a II. WHB Győr Rallyn, közülük többekkel beszéltünk a célban, és valami pozitívumot azért mindenki talált.

Az ORB2-ben Faltusz Dávid nem a pozitívumokat, hanem a szavakat kereste, élete első versenyét azonnal meg is nyerte, ezzel nem mellesleg minden idők legfiatalabb győztese lett az országos ralibajnokságban.

„Hatalmas hétvégét tudhatunk magunk mögött és még mindig felfoghatatlan, hogy az ORB2 abszolút első helye itthon maradt! Az esti lámpasoros Rábaringre úgy álltunk oda, hogy akármi lesz, leküldjük, és ez jobban sikerült, mint gondoltam volna, aztán a városit pedig meg kellett nyerni nem volt mese” – foglalta össze a verseny másnapján a gondolatait Faltusz Dávid, akinek hosszabb nyilatkozatát itt olvashatják.

Faltusz Dávid
Forrás: Faltusz Dávid Facebook

Az ORB1-ben Németh Gergely második helynek örülhetett, Német Gábor tehát állta a szavát, és nem okozott csalódát navigátora hazai versenyén.

„Próbálkozom, de máskor valahogy sosem tudok ilyen tempóban végigautózni az utcákon – eresztett el egy poént Németh Gergely a céldobogón. – Különleges érzés otthon dobogón állni, tavaly ez nem sikerült. Megtettünk mindent, amit tudtunk, ennyi sikerült, ha a szombat egy kicsit másképpen alakul, akkor akár közelebb is lehettünk volna Mixiékhez, de egyáltalán nem vagyunk csalódottak.”

Cseh Vilmos egy év után ült ismét autóba, a nyolcadik hely így teljesen rendben van, de rengeteg technikai probléma nehezítette a Matics Barbarával teljesített hazai versenyét.

„Egy éve mentünk utoljára, szinte teszt nélkül ugrottunk be a kocsiba, egyedül a Rábaringen mentünk egy kicsit. Alapvetően jó volt a verseny, sajnos a kocsink nagyon gyenge volt, meg kell csinálnunk, és voltak egyéb problémáink is – értékelt Cseh Vili. – A váltószenzorunk rossz volt, így minden váltás után betorpant az autó, én is hibáztam, kétszer megforogtunk, de végig a középmezőnyben haladtunk, a nyolcadik hely nem rossz, alapvetően elégedettek vagyunk, a hangulat pedig pazar volt.”

Cseh Vilmos
Forrás: Cseh Vilmos Facebook

Klausz Kristóf nagyon készült a versenyre, hiszen tavaly nem ért célba Győrben – az idén igen, de a 21. helynél jobbra számított Papp Tamással együtt, azonban rengeteg problémájuk volt a két nap alatt.

„Azzal, hogy beértünk és teljesítettük a városi gyorsot, a végére is értünk a pozitívumoknak – szögezte le Klausz Kristóf. – Nagyon jó érzés volt a nézők előtt menni a városi gyorson, ott volt egy vállalható eredményünk is, a többi szakaszon kicsit háttal ültem, illetve azért technikai gondunk is volt. Reméljük, jövőre még tovább építkezünk. A verseny maga nagyon jó volt, az új szakaszok igazi ralipályák voltak.”

foto: MGR Images

Október utolsó hetében rendezik meg a Zemplén Rallyt

0

A Zemplén hegység útjain avatnak bajnokot az ORB-ben, méghozzá október 25. és 27. között.

Az utolsó futam dönt arról, hogy ebben az esztendőben ki nyerni a HUMDA Országos Rally Bajnokságot. A nagy érdeklődéssel várt versenyt októberben a Zemplén hegység útjain bonyolítják le. A tervek szerint két versenynapon, hét helyszínen, a meghatározott maximális gyorsasági szakasz kilométereket felülmúlva kívánják megrendezni a szezonzárót, ezzel is eleget téve annak, hogy a rendezvény másfélszeres pont szorzóval rendelkezzen.

„Nagy izgalommal tekintünk az idei második versenyünk elé, hiszen többek között az abszolút bajnoki cím is ezen a rendezvényen dől el – fogalmazott Jacsó Tibor, a rendező cég, az Észak-Magyarországi Autó és Motorsport Zrt. (ÉMAM Zrt.) vezérigazgatója, melynek stratégiai partnere a legnagyobb régiós multisport klub, a DVTK. – A szervezőmunka gőzerővel zajlik, a különböző megállapodások, engedélyeztetések folyamatban vannak. Bízunk benne, hogy ismét olyan viadalt tudunk majd lebonyolítani ezen a közkedvelt vidéken, amely a versenyzők, a szurkolók és a sportszakma számára is megelégedéssel szolgál.”

A versenynaptárban szereplő időpont azonban az MNASZ Rally Sport Bizottságának kérésére egy héttel későbbre került. Az év utolsó első osztályú futamát október 25–27-én bonyolítják le olyan pályákon, amelyeket a korábbi években a rali Európa bajnokság (ERC) mezőnye is használt. A pontversenyt öt futamot követően Csomós Miklós és Nagy Attila vezeti, akik ráadásul hazai környezetben szállhatnak harcba közös pályafutásuk első bajnoki címéért. A kíhívók azonban ezt szeretnék megakadályozni, ezért borítékolható, hogy a Zemplénben október végén nagy csatára van kilátás.

Hivatalos: Megtörtént a bombaátigazolás az F1-ben

0

Véget értek a találgatások Adrian Newey, a Red Bullt elhagyó F1-es sztártervező jövője kapcsán, új csapata ugyanis bejelentette a 65 esztendős szakember érkezését.

Miként arra már egy ideje számítani lehetett, az eddig az F1-ben három csapattal összesen 25 világbajnoki címet nyerő Adrian Newey az Aston Martinnál folytatja a pályafutását, azaz a legsikeresebb pilóta (Lewis Hamilton) után a legsikeresebb tervező is ugyanabban az évben vált csapatot. A hivatalos bejelentést Newey érkezéséről a mai napon tette meg Lawrence Stroll, a silverstone-i istállót tulajdonló konzorcium vezetője, és azt is közölte, hogy a Red Bullt 18 közös év után elhagyó mérnök résztulajdonossá válik, illetve
műszaki ügyvezető partner lesz.

Newey szerződésének hosszát nem hozták nyilvánosságra, csupán annyit közöltek, hogy hosszú távra kötelezte el magát az Aston Martin mellett, amelynél 2025. március 1-jén áll majd munkába.

„Ez hatalmas hír. Adrian a világon a legjobb abban, amit csinál, a szakmája csúcsán van, én pedig elképesztően büszke vagyok arra, hogy csatlakozik az Aston Martin Aramco Formula One Teamhez. Ez a legnagyobb sztori, mióta az Aston Martin név visszatért a sportba, és újabb demonstrációja azon ambíciónknak, hogy olyan F1-es csapatot építsünk, amely képes a világbajnoki címekért harcolni” – olvashatók Lawrence Stroll szavai a csapat közleményében.

„Amint Adrian elérhetővé vált, tudtuk, hogy össze kell hoznunk ezt. A kezdeti beszélgetéseink megerősítették, hogy megvan a közös vágy az együttműködésre egy életben egyszer adódó lehetőség keretein belül. Adrian versenyző, és az egyik legversenyképesebb ember, akivel valaha találkoztam. Amikor látta, hogy mit építettünk Silverstone-ban, az elképesztő AMR technológiai campusunkat, a tehetséges emberek csoportját és az új szélcsatornánkat, hamar megértette, hogy mit akarunk elérni. Nyerni vagyunk itt, miként ő is. Adrian osztozik az éhségünkben és ambíciónkban, hisz ebben a projektben, és segíteni fog az Aston Martin Aramco Formula One következő fejezetének írásában.”

„Örömmel csatlakozom az Aston Martin F1-es csapatához – mondta a 65 esztendős mérnök. – Nagyon inspirál és lenyűgöz az a szenvedély és elkötelezettség, amit Lawrence mutat minden dolog iránt, amibe belefog. Lawrence elkötelezett az iránt, hogy világverő csapatot építsen. Ő az egyetlen többségi csapattulajdonos, aki aktívan részt vesz a sportban. Az elkötelezettségét demonstrálja az AMT technológiai campus fejlesztése és a silverstone-i szélcsatorna, ami nemcsak párját ritkítja, hanem olyan az elrendezése is, amely remek munkakörnyezetet teremet. Az olyan nagyszerű partnerekkel együtt, mint a Honda és az Aramco, az infrastruktúra minden kulcsrésze megvan, ami ahhoz kell, hogy az Aston Martin világbajnok csapat legyen, én pedig már várom, hogy segítsek elérni ezt a célt.”

Csomós Mixiék a Győr Rally mellett a közönséget is megnyerték

0

Csomós Mixi és Nagy Attila elégedetten értékelte a II. WHB Győr Rallyt, a győztes páros navigátora élete legtudatosabb versenyének nevezte a hétvégi eseményt.

Kettőből kettő – ez Csomós Mixi mérlege Győrben, aki az első után a II. WHB Győr Rallyt is megnyerte, az idén már Nagy Attila oldalán. Méghozzá elég magabiztosan, a lényeges kérdések szinte már az első nap eldőltek, így némi örömautózás is belefért a belvárosi gyorsaságin.

„A szombatot jobban meghúztuk, mint a vasárnapot, a második napra úgy gondoltuk, hogy elég lesz úgymond beosztani, és nem kell minden gyorsot megnyerni – mondta Csomós Mixi a RallyCafénak. – Azért a power stage-et behúztuk, úgyhogy rengeteg ponttal távozunk, nagyon jó rendezvényen vagyunk túl! Elképesztő volt ilyen közönség előtt versenyezni, örültünk, hogy ismét volt városi gyors, nagyon jó volt a Rábaring és az erdészeti szakaszok, ez nagyon pozitív hétvége volt nekünk. A kedvencem szombaton Kisgyónbánya volt, vasárnap pedig Bakonybél, ezek igazi ralipályák.”

A Mixi által említett rengeteg pont szám szerint 35, így már 157 pontnál járnak a bajnokságban, előnyük pedig 33 pont Turán Frigyes és Zsiros Gábor előtt. A szezonzáró, másfeles szorzójú Zemplén Rallyn maximálisan 50 pont szerezhető, úgyhogy Mixiék már fél kézzel fogják a bajnoki trófea fülét.

„Nem szeretném elkiabálni, hiszen autósportról beszélünk, de azért őszinte leszek, elég nagy esélyünk van rá – mondta erről Mixi. – Nem feltartott kézzel szeretnénk menni a Zemplén Rallyra, normálisan felkészülünk, az a fő cél, hogy bajnokok legyünk, és megtesszük, amit meg kell érte tenni!”

foto: MGR Images

Nagy Attila elégedetten szállt ki a Škoda Fabia RS Rally2-ből, el is mesélte, miért.

„Életem legtudatosabb versenyén vagyunk túl, és ezt azért mondom, mert mindig megbeszéljük, hogy mit hogyan kellene csináni, és ezt általában részben tudjuk betartani. Most viszont százszázalékosan be tudtuk tartani, azt amit elterveztünk – értékelt Nagy Attila. – Az volt a cél, hogy szombaton kicsit nagyobb előnyt autózzunk ki, hogy a városi gyorsaságin tudjunk egy kicsit parádézni a nézők miatt, nekünk ez nagyon fontos része volt a versenynek, szerettük volna megnyerni a közönséget.”

Ehhez kapcsolódóan egy kedves történetet is megosztott velünk a navigátor.

„Odajött hozzánk egy ötéves kislány, aki elmondta, hogy tavaly Győrben járt életében először raliversenyen, látta, hogy Mixi hogyan parádézott a városban, és azóta is ralifan és megszállott – ezért is csináljuk mi ezt az egészet… – mesélte el Nagy Attila. – Visszatérve a versenyre, tudtuk, hogy vasárnap egy kicsit bukunk az előnyünkből, aztán a powerre meg kell húzni, hogy a pluszpontokat be tudjuk zsebelni, és ezt véghez is vittük. Nagyon büszke vagyok emiatt Mixire és magunkra. Kicsit ralisabb volt ez a verseny, a kisgyóni szakasz megadta a savát-borsát ennek a ralinak, és a power stage is nagyon tetszett, elképesztően kemény volt, egy Ladával nem biztos, hogy vágynék rá, de ezzel az autóval egészen jó, amikor száznyolcvannal lobogsz befelé. Igazi rali lett a Győr Rallyból!”