back to top
2025. december 22. 17:43
Többi
    Kezdőlap Blog Oldal 1174

    Változtatott a Mercedes, nehogy a riválisok utólag kizárassák őket

    0

    A Mercedes úgy döntött, nem éri meg kockáztatni az új fejlesztéssel, ezért módosítottak rajta a Mexikói Nagydíjra.

    Noha Andrew Shovlin, a Mercedes mérnökigazgatója a csapat szokásos kérdezz-felelek videójában közölte, hogy a soron következő versenyhétvégén ismét be fogják vetni az Austinban már tesztelt, új fejlesztésű első szárnyat – ami miatt legalább egy rivális istálló tisztázásért folyamodott az FIA-hoz –, a Mexikói Nagydíj csütörtöki napján kiderült, hogy azért nem teljesen ugyanazt az elemet fogják használni.

    A Mercedes beveti szabálytalanak vélt fejlesztését Mexikóban

    A többiek gyanakvását a szárny felső és középső síkját összekötő kis légterelőelemek keltették fel, amelyeket a Mercedes azóta eltávolított a szárnyról, és amelyek vélhetően azért kerültek rá, hogy minél inkább elvezessenek bizonyos légáramlatokat a kerekek külső oldalánál. Toto Wolff elismerte, hogy egyeztettek a szárny szabályosságáról az FIA-val, miközben az idei évtől bevezetett szabályok egyik célja pont az volt, hogy ne lehessen ily módon terelni a levegőt, mert az úgy befolyásolja a hátul haladó autóra érkező légáramlatokat, hogy nehezebb lesz követni az elöl levőt.

    Mike Elliot, a Mercedes technikai igazgatója egyébként már Austinban utalt rá, hogy nem feltétlenül érik meg a kockázatot ezek az apró elemek, mivel annyira keveset hoznak a konyhára, így a csapat úgy dönthetett, hogy nélkülük teszteli pénteken az új szárnyat, és veti be az időmérőn és a versenyen, amennyiben megfelelően működik.

    A Mercedes tehát beáldozott egy keveset azért, hogy a riválisok ne találjanak fogást rajtuk, ami egyben arra is utal, hogy jó teljesítményt várnak maguktól a többi helyszínhez képest kirívóan nagy tengerszint feletti magasságon rendezett, ezáltal sokak szerint nekik kedvező futamon.

    A helyük még látszik, de már nincsenek ott a kis légterelők a szárnyon:

    Brutális belső: Ezt látja Solberg 180-nál a walesi erdőben

    0

    Oliver Solberg nem sokat búslakodott miután elküldték a Hyundaitól. A Cambrian Rallyn indult egy Volkswagen Polóval. A shakedownon pedig ritkán látott felvételt készített, ahogy ötödikben száguld a saras erdei utakon.

    A verseny péntek este kezdődik két aszfaltos gyorsaságival, majd szombaton kétszer négy szakaszt teljesít a mezőny. A Cambrian Rally különleges a Solberg család életében, Petter Solberg itt indult első Brit Rallyján, itt szerezte meg WRC bajnoki címét 2003-ban (egy ponttal Loeb előtt), és a pályafutását is ezen a versenyen fejezte be.

    Ha a videóból nem lenne egyértelmű, a svéd-norvég pilóta is jól ismeri ezeket a pályákat, 2019-ben itt mutatkozott be a Wales Rallyn, épp egy Volkswagen Polóval.

    Solberg
    foto: Oliver Solberg

    Verstappen austini győzelmét is el lehetett volna venni utólag?

    0

    Néhány kérdést megválaszolt Fernando Alonso austini büntetésének eltörlése, de több mindent nem. Jelen állás szerint ugyanis, ha a Haas időben óv, a spanyol büntetése megmaradt volna, ami felveti a kérdést, hogy Max Verstappen győzelmét is el lehetett-e volna venni, ha valaki elég szemfüles.

    Noha Fernando Alonso austini büntetését utólag semmissé tették az FIA felügyelői, fontos hangsúlyozni, hogy ezzel egyelőre nem válaszolták meg a büntetéshez vezető problémákat, hiszen a spanyol pilóta azért tarthatta meg mégis a hetedik helyét, mert a Haas túl későn nyújtotta be az óvást.

    Ám amennyiben időben érkezik az amerikai istálló óvása, a felügyelők feltehetően helybenhagyták volna a büntetést (az Alpine-nak ebben az esetben is lehetősége lett volna felülvizsgálatot kérni, de a büntetés eltörlésének indoklása arról szólt, hogy a Haas túl későn beadott óvása miatt semmisítették meg az ítéletet), azaz Alonso elveszítette volna a hetedik helyet, amiért meglazult tükörrel, majd anélkül versenyzett.

    Váratlan fordulat: Az Alpine-nak sikerült eltöröltetnie Alonso büntetését

    A Mexikói Nagydíj csütörtöki napján még a büntetés eltörlése előtt nyilatkozó spanyol fel is hívta rá a figyelmet, hogy ez az eset olyan precedenst teremthet, ami egyértelműen nem lenne jó a sportágnak.

    „Először is, nem lehet időbüntetések ellen fellebbezni, mivel így szólnak a szabályok. Ez jó, mert bármilyen döntés születik, nem óvhatod meg. Imádnám, ha versenyzés közben is ez lenne a szabály. Mi viszont azért óvunk, mert a Haas időn túl óvott, illetve volt még néhány dolog, az FIA például nem mutatta be nekem a narancs-fekete zászlót.”

    „Úgy gondolták, hogy az autót biztonságos tovább vezetni. Ezután a kocsi bekerült a parc fermébe, átment minden ellenőrzésen, megkapta a zöld jelzést, majd túl későn jött az óvás. Úgyhogy mindent egybevetve kétség sincs afelől, hogy nem ez volt a helyes döntés. Ha pedig ez a helyes döntés, az a jövőre nézve hatalmas problémát kreál a Forma-1-ben. Szerintem a mezőny 50, 60, 70%-a fel kell majd adja a versenyt, amikor egy aerodinamikai elem nincs rendese rögzítve, mert az autót nem biztonságosnak fogják nyilvánítani. Emellett azt is felveti, hogy amennyiben 20 perccel később még rendben van az óvás, az egy hónap már túl késő? Vagy az egy óra? Vagy a tíz év? Mikortól túl késő?” – tette fel az azóta megválaszolást nyert kérdéseket a spanyol, majd hangsúlyozta, nem a hetedik hely érdekli, mert nem a vb-címért harcol, de nem szeretné, ha ezzel az F1 egy újabb problémát hozna létre.

    Alonso kiemelte, hogy „az FIA nagyon átlátható velünk az idén”, és „az új vezetés Mohammed [bin Szulajm FIA-elnökkel] kicsit másképp csinálja a dolgokat, mint ahogyan a múltban csinálták, úgyhogy teljes mértékben bízom a döntésükben.”

    Hamiltonnak és Leclerc-nek lehetett, Alonsónak nem? – súlyos büntetést kapott a spanyol

    Verstappent is meg lehetett volna büntetni?

    Az FIA elnöke felülvizsgálatot kezdeményezett a narancs-fekete zászló (az autó sérült, vagy műszaki hibás, ami miatt azonnal vissza kell térnie a bokszba) használatával kapcsolatban, azt ugyanis nem mutatták be Alonsónak, miközben a felügyelők szerint be kellett volna. Ezzel a jelzéssel intették már ki az idén három alkalommal is Kevin Magnussent, amikor megsérült az első szárnyának véglapja, hogy a Haas egy szárnycsere után visszaengedje a versenybe.

    Tükröt azonban nem lehet cserélni, így az Alpine legfeljebb letörni tudta volna Alonso rezonáló bal tükrét, ám az FIA szerint tükör nélkül az autó nem lett volna biztonságos (az Alpine rámutatott, hogy a 2019-es Japán Nagydíjon Lewis Hamilton és Charles Leclerc is tükör nélkül versenyzett, de az FIA ezt nem tekintette precedensnek), így Alonso nem folytathatta volna a verseny.

    De nemcsak a kétszeres világbajnok, hanem a futamot megnyerő Verstappen esetében is felmerült, hogy amennyiben valaki utólag óv ellene, őt is meg kellett volna büntetnie a felügyelőknek, az RB18-ason ugyanis a bal oldali keréklégterelő lazult meg. Mindez a fedélzeti kamerás felvételeken is jól látszott, a versenyigazgató azonban nem érezte szükségét Verstappen kiintésének. A légterelő egyébként két helyen van rögzítve, és a felvételek alapján a felső rögzítési pont engedhetett vagy törhetett el. Viszont, ha Alonsót a felügyelők álláspontja szerint egy meglazult tükör miatt ki kellett volna inteni, akkor jogos érvnek tűnik, hogy egy meglazult légterelő ugyanilyen döntést kívánt volna meg.

    Így mozgott Verstappen autóján a bal oldali légterelő:

    A szóban forgó elem a rögzítése pontokkal:

     

    A nyolcszoros világbajnok, Ogier nem sűrűn vált navigátort 

    0

    Idén már második navigátorával fog indulni Sébastien Ogier, a versenyzőtárs váltás azonban nem volt eddig jellemző a francia pilótára. 

    Sébastien Ogier 2008-ban indult először a Rally Világbajnokságon és egészen a tavalyi Monza Rallyig bezárólag csak Julien Ingrassia navigált aktuális autójában. 

    A Toyota WRC csapatának versenyzője azonban úgy döntött, hogy idén már csak részmunkaidőben fog versenyezni, Julien Ingrassia pedig visszavonult.  

    A francia pilóta mellé pedig az idei szezonra Benjamin Veillas ült, akivel ötödik közös versenyén, a Spanyol Rallyn megszerezték első közös futamgyőzelmüket, ami Ogier-nak az 55., míg Veillasnak az első volt. 

    A győzelem után azonban Ogier a Japán Rallyn már Vincent Landais-val indul, így lehetőséget adva a tanulásra a fiatal navigátornak, aki idén Pierre-Louis Loubet társa volt. 

    A nyolcszoros világbajnoknak tehát csupán három navigátora volt az eddigi 173 WRC futamán. 

    Fotó: Toyota Gazoo Racing

    A WRC-n kívül pedig további két navigátorral versenyzett eddig a rallysport második legeredményesebb pilótája, Gilles De Turckheim-mel és Jack Boyére-rel. 

    Váratlan fordulat: Az Alpine-nak sikerült eltöröltetnie Alonso büntetését

    0

    Noha az óvásukat elsőre elutasították az FIA felügyelői, az Alpine nem hagyta annyiban Fernando Alonso USA Nagydíjon kapott büntetését, és visszanézését kért, mondván új, eddig rendelkezésre nem álló bizonyítékkal tud szolgálni az ügyben. Az FIA így végül elfogadta a franciák óvását, majd úgy döntött, semmissé teszi a kétszeres világbajnok ellen kirótt szankciót, így a spanyol visszakapta a pontszerző helyet.

    A Mexikói Nagydíj csütörtöki napján ismét összeült az FIA felügyelői testülete, hogy megtárgyalja, befogadja-e az Alpine USA Nagydíj után benyújtott óvását. A francia istálló amiatt fellebbezett, hogy az austini futamot követően a Haas a határidő lejárta után nyújtotta be azt az óvást, amelynek nyomán Fernando Alonso 30 másodperces időbüntetést kapott, mert a felügyelők úgy határozta, hogy nem volt biztonságos az autója.

    A kétszeres világbajnok a verseny 22. körében ütközött össze Lance Stroll-lal, majd első szárny csere után folytatta a körözést, viszont megsérült a bal oldali tükre, amely hosszú körökön át rezonált, majd leszakadt. Miután Kevin Magnussent az idén sérült első szárnya miatt már három alkalommal is a bokszba parancsolta az FIA, a Haas az USA Nagydíj közben kétszer is érdeklődött a versenyirányításnál, hogy esetleg nem akarják-e kiinteni Alonsót, hiszen a leszakadó tükör ugyanúgy veszélyt jelent a többi versenyzőre, mint a leszakadó szárny.

    Fernando Alonso, Alpine, Lando Norris, McLaren, USA Nagydíj
    Fotó: Alpine

    Alonso hiába lett hetedik, elvették tőle a pontszerző helyet

    Miután a versenyigazgató nem tett semmit, a Haas a futam után óvást nyújtott be (nemcsak Alonso, hanem az egy ideig sérült szárnnyal köröző Sergio Pérez ellen is, de azt elutasították), a felügyelők pedig megbüntették Alonsót, aminek következtében a spanyol visszacsúszott a hetedikről a 14. helyre.

    Az Alpine azonban nem hagyta annyiban a dolgot, és megóvta a Haas óvását (a felügyelők ítéletét a szabályok értelmében nem támadhatta, mivel időbüntetés ellen nem lehet óvni), mondván, az amerikai csapat az arra kiszabott határidő letelte után 24 perccel nyújtotta be a dokumentumot.

    Miért tűnt úgy, hogy nem fognak sikerrel járni?

    Noha a szabályokban az szerepel, hogy az FIA által közzétett nem hivatalos végeredménytől számítva maximum fél órája van a csapatoknak óvást benyújtani (a Haas 54 perccel ezután nyújtotta be a sajátját), a felügyelők már az Alonso büntetéséről kiadott dokumentumban jelezték, tisztában vannak vele, hogy a Haas kicsúszott a határidőből, de úgy határoztak, hogy ebben az esetben „nem volt lehetséges megfelelni a határidőnek.”

    Emiatt nem tűnt valószínűnek, hogy néhány nappal később hirtelen megváltoztatják a véleményüket, hiszen már a döntés meghozatalakor tudatában voltak ennek a ténynek. És nem is változtatták, a Mexikói Nagydíj csütörtöki napja során tartott videokonferencián ugyanis elutasították az Alpine óvását.

    Hamiltonnak és Leclerc-nek lehetett, Alonsónak nem? – súlyos büntetést kapott a spanyol

    Egyúttal megindokolták, hogy a Haas azért késlekedett az óvás benyújtásával, mert tisztázásra várt a versenyirányítástól, majd utána azt a választ kapta, hogy egy órája van benyújtani az óvást.

    A felügyelők egyúttal közölték, hogy az Alpine-nak óvás helyett az FIA Nemzetközi Fellebbviteli Bíróságához kellett volna fordulnia, vagy olyan petíciót benyújtania, ami az eredeti döntés felülvizsgálatát kéri.

    Az Alpine végül elérte a célját

    Mivel a felülvizsgálati kérelem benyújtására (a Mercedes is ehhez folyamodott a tavalyi Brazil Nagydíj után, amikor Verstappent akarták elmeszeltetni, vagy a Ferrari is ilyet nyújtott be a 2019-es Kanadai Nagydíjat követően, hogy visszavonassa Vettel büntetését) 14 napig van lehetőség, az Alpine élt is vele. Ezért, bár az óvás megóvásából végül nem lett meghallgatás, a két csapatot mexikói idő szerint este háromnegyed kilencre így is beidézték.

    Az Alpine felülvizsgálati kérelme abban az esetben volt elfogadható, ha új, jelentős, az eredeti döntés pillanatában a csapat rendelkezésére nem álló bizonyítékokat vonultat fel. Ezt a franciák megtették azzal, hogy közölték: „a verseny napján 20:53-ig a csapat nem tudott arról, hogy a Haas óvása 24 perccel a 30 perces határidő lejárta után érkezett be.”

    Az Alpine emellett azt is érvként használta, hogy a vasárnap esti meghallgatásig nem tudott arról, hogy a Haas tanácskozott a versenyirányítással, ami szintén új és jelentős bizonyítéknak számít.

    Fernando Alonso, Alpine, USA Nagydíj
    Alonsónak nem csak a szárnya, hanem a tükre is megsérült a Stroll-lal történt ütközés során Fotó: Alpine

    Az ezt követően összehívott meghallgatáson a felügyelők végül arra jutottak, hogy a Haas benyújthatott volna egy kézzel írt óvást a 30 perces határidő lejárta előtt, így nem állja meg a helyét az a korábbi állítás, miszerint „nem volt lehetséges” időben óvnia. Ez pedig azt jelenti, hogy a Haas óvását el sem lehetett volna fogadni, am így Alonso büntetésével együtt semmissé válik.

    Az Alpine közleményben megköszönte az FIA felügyelőinek a közreműködést és hogy Alonso visszakapta a pontszerző helyet, és hangsúlyozta, várja, hogy folytassa az együttműködést a szövetséggel a versenyek színvonalának legmagasabb szintű biztosításába.

    A felügyelők azt viszont az Alpine-ra nézve kedvező döntésben is hangsúlyozták: „aggasztónak” tartják, hogy a spanyol mozgó tükörrel is a pályán maradhatott, ezért „erősen ajánlják” az ilyen eseteken monitorozó folyamatok megalkotását, amelyek során a fekete-narancs zászlóval, vagy rádión értesítik a csapatokat. Az FIA elnöke eközben elindított egy felülvizsgálatot a fekete-narancs zászló használatával kapcsolatban.

    Nem mindennapi történetet mesélt egy pályabíró Vettelről

    0

    Sebastian Vettel idejét nem sajnálva tette emlékezetessé több mint 50 szurkoló napját az USA Nagydíjon.

    Sebastian Vettelről rendszerint előkerülnek olyan sztorik, amelyekhez hasonló más versenyzőkről nem, vagy csak nagyon ritkán. A négyszeres világbajnok hétről hétre bizonyítja, hogy nem csak az F1 történetének egyik legjobbja, hanem különleges ember is, aki nemcsak magával, hanem másokkal is törődik.

    A legújabb, ezt megmutató történetet egy pályabíró osztotta meg, aki az USA Nagydíj szombati napjának végén saját szemével látta, hogy az Aston Martin versenyzője még a nap végén is készséggel a rajongók rendelkezésére állt ahelyett, hogy visszasietett volna a hotelba.

    „Azt akarom, hogy az emberek ismerjék ezt a sztorit Sebbel. 5-6 éve dolgozom pályabíróként Forma-1-es futamokon, és mindig is azt mondtam, hogy tapasztalataim alapján ő a legkedvesebb fickó a mezőnyben (utána jön Charles és Max)” – írta a Drew névre hallható pályabíró Vettel egyik twitteres rajongói oldalának küldött üzenetében.

    „Szombat este a pályán a barátomat vártam, hogy aláírassa a ferraris cipőjét, Seb pedig éppen akkor hagyta el a pályát. Megrohanták a drukkerek, ő pedig kedvesen megkért mindenkit, hogy álljanak egy sorba. Ezután pedig 20 percen át ült ott, amíg minden egyes drukkerrel nem csinált közös képest és/vagy adott neki aláírást. Soha egyetlen pilótától sem láttam ilyesmit. Feláldozott 20 percet az estélyéből, és több mint 50 szurkolót az év pillanatával ajándékozott meg. Hatalmas tapssal és üdvrivalgással engedték az útjára. Bravo Seb!”

    Mateschitz-re is szép gesztussal emlékezik

    A Mexikói Nagydíj még el sem kezdődött, de Vettel ismét bizonyságot tett a jelleméről, megmutatta ugyanis, hogy ezen a hétvégén a pályafutása korai szakaszában használt, klasszikus Red Bull-mintázatú sisakkal áll rajthoz a múlt hét szombaton elhunyt Dietrich Mateschitz emlékére, a bukó oldalán Danke Didi! felirattal.

     

    Mr. Fabia elárulta, hogyan készült élete egyik legjobb gyorsaságijára

    0

    Jan Kopecký majdnem 20 másodperccel nyerte meg az idei Barum Rally harmadik gyorsaságiját. Úgy gondolja pályafutása egyik legjobb teljesítményét nyújotta, most pedig elmondta, hogy mi állt a fantasztikus tempó mögött.

    „Azt kell mondanom, hogy nekem nagyon bejött az idei Barum. Sok tesztet végeztünk a verseny előtt. Elsősorban a futóművel és a lengéscsillapítókkal foglalkoztunk, mert ez a rally nagyon gyors, nagyon csúszós a talaj, és száraz körülmények között is sokat csúszik az autó. A cél az volt, hogy az autót a lehető legnagyobb tapadásra állítsuk be, és azt hiszem, ez jól sikerült” – mondta Kopecky a Barumról, majd az ominózus hármas gyorsaságira is kitért.

    A harmadik szakasz igazán különleges volt. Nyugat felől záporok érkeztek, és nem lehetett tudni, hogy esni fog-e vagy sem. Végül úgy döntöttem, hogy négy lágyabb Pirellivel megyek. Sokat vesztettünk előtte a kettesen, mert esett az eső erősen és elég komoly aquaplanninggal küzdöttünk. Aztán a harmadik gyorsasági csak nedves volt, nem volt nagy víz. Tavaly körülbelül 13 másodpercet kaptam Erik Cais-tól az első körben itt, úgyhogy idén nagyon koncentráltunk rá. A rajt utáni első néhány métertől érezni lehetett, hogy a gumik elképesztő tapadást mutatnak. Időnként még nedves úton is úgy éreztem, mintha szárazon vezetnék. Gyorsan, de biztonságosan mentünk, egy pillantra sem kockáztattunk. Az elejétől a végéig teljes gázzal autóztunk.”

    Jan Kopecky ezen a 24 kilométeres szakaszon 18.4 másodperccel verte meg Filip Marest, és 19.8-del Eric Caist. Mindketten remekül ismerik ezt a gyorsaságit (is), így a különbség valóban imponáló.

    Kopecky
    foto: Skoda Motorsport

    Jan Kopecky szereti a vizes pályákat, de csak akkor, ha a teljes gyorsasági esős. A változó körülményeket már nem kedveli.

    „A legrosszabb az, amikor a nedves és a száraz váltakozik. Amikor a pálya kiszárad, a sarat nem mossa tovább az eső, egyre szétterül a pályán, így csúszóssá válik, és ezek a katyvaszon nehéz vezetni. Egyébként jobban szeretem a száraz aszfaltot, jó tapadással. Ha ilyen körülmények között a határon versenyzel, az nagyszerű érzés.”

    Kopecky
    foto: Skoda Motorsport

    A Barum hármas gyorsaságiján Kopecky akkorát ment, ami sokakat a 2018-as Német Rallyra emlékeztetetett, amikor Kopecky az utolsó előtti gyorsaságin akkorát ment, hogy Kalle Rovanperát és Fabio Andolfit is megelőzte és az itt gyűjtött előny már elég volt ahhoz, hogy megnyerje a WRC2 értékelést.

    „Németországban minden évben defektet kaptam a Panzerplatte-n, és ez 2018-ban sem volt másként. Ennek eredményeként szombaton több mint egy percet veszítettünk, pedig komoly előnyünk volt szombat este. Az volt a fontos, hogy visszetértünk, és a következő gyorsaságin elkezdtük csökkenteni a különbséget. Vasárnap közel voltunk, de így is pár másodperccel lemaradtunk Kalle Rovanperától és Fabio Andolfitól. Ekkor azt mondtam magamban, hogy nagyon meg kell nyomni a 17-esen, amit meg is tettünk, visszaszereztük az első helyet és nyertünk. Nagyon gyorsak voltunk ott, így valóban össze lehet hasonlítani a két szakaszt” – mondta Kopecky.

    „Fel kell ismerned, hol vannak gyengeségeid és erősségeid. Ismerned kell az ellenfeleidet. Ha jól érzed magad, ki kell választanod a megfelelő gyorsaságit, ahol valóban ki lehet autózni a különbséget, és akkor működni fog. Ez persze nem mindig van így, mert sok minden bonyolíthatja a helyzetet, például egy defekt vagy egy vezetői hiba. Ha mindent elrendezel a fejedben, és minden a helyére kerül, akkor valójában nagyon egyszerű” – mondta Mr. Fabia.

    A Barum Rally hármas gyorsaságija pedig így nézett ki belülről:

    Sajtóhír: Megvan a megegyezés, kemény büntetést kapott a Red Bull az FIA-tól

    0

    A mai nap folyamán érkezhet a hivatalos bejelentés arról, hogy a Red Bull és az Aston Martin is megegyezett a Nemzetközi Automobil Szövetséggel (FIA) a szabályszegéseikkel kapcsolatban. A nagyobb büntetést a súlyosabb kihágást elkövető bikások kapják.

    Az Auto Motor und Sport már egy ideje közölte, de most az Autosport is arról ír, hogy megszületett a megegyezés az FIA, illetve a Red Bull és az Aston Martin között a két istálló pénzügyi szabályszegési ügyében. Kettejük közül természetesen az energiaitalosokra váró büntetés érdekel a legtöbbeket, már csak azért is, mert egyedül ők lépték át a költségplafont, így az ő vétségük a legsúlyosabb.

    A szaklap szerint mindkét csapat megegyezett az FIA-val a szabályokban foglalt eljárás szerint, azaz nem vitatta a szabályszegés tényét, és elfogadta a szövetség pénzügyi vizsgálatának eredményét, illetve a kihágásért kirótt szankciókat.

    Hogy pontosan mely területeken és milyen vétségeket követtek el, illetve milyen büntetést kapnak, az majd csak az FIA ma, azaz október 28-án, pénteken várható bejelentéséből fog kiderülni, a szövetség ugyanis helyi idő szerint 11:30-ra (magyar idő szerint 18:30) sajtótájékoztatót hívott össze Mexikóban.

    Az Autosport úgy tudja, hogy a súlyosabb szabályszegést elkövető Red Bull mind pénzügyi, mind sportszakmai büntetésben részesülni fog, utóbbi pedig a 2023-as szezonra vonatkozó, aerodinamikai tesztelésre fordítható idő csökkentését jelenti.

    Szintet lépett a Red Bull-botrány: Horner előhúzta a gyerekzaklatás kártyát

    Mindez igencsak érzékenyen érintheti majd a csapatot, hiszen a 2021-től bevezetett rendszer értelmében konstruktőri világbajnokként így is mindenki másnál kevesebb időt tölthettek volna el a szélcsatornában és CFD-szimulációkkal 2023 első félévében, de így még nagyobb lesz majd a különbség köztük, és a többi istálló között.

    Az Autosport arról ír, hogy a Red Bull az étkeztetés, a nem a költségplafon alá tartozó szakemberek bére, a betegszabadságok és elbocsátások, a 2021-es szezon végén megmaradt tartalékalkatrészek, valamint adóügyek terén felhalmozott költségek miatt lépte túl a plafont nagyjából 1,8 millió dollárral (Christian Horner ezzel szemben néhány százezres tételről beszélt Austinban).

    A fentebb felsoroltakból valószínűleg a megmaradt és fel nem használt alkatrészek ügye a legnagyobb tétel (Horner hét számjegyű összegről beszélt).

    Ami a csak eljárásbeli hibát vétő – a Red Bull szintén elkövetett ilyet is a költségplafon túllépése mellett – Aston Martint illeti, az Autosport úgy tudja, hogy másként értelmeztek egy Egyesült Királyság-specifikus adóügyet, mint az FIA, emiatt pedig csak pénzbüntetést fognak kapni, mint ahogy a 2021-es pénzügyi jelentését későn leadó Williams esetében is tették.

    Halálos ütést is kaphatott volna a McLaren pilótája Austinban (videó)

    0

    Lando Norris duplán szerencsésnek érezheti magát, amiért ép bőrrel megúszta az USA Nagydíjat, Fernando Alonso és Lance Stroll balesete után ugyanis centiken múlt, hogy nem történt komoly baja.

    A Forma-1 az USA Nagydíj után is közzétette a legjobb fedélzeti kamerás felvételeket tartalmazó összeállítását, amelynek utolsó jelenetsorában az látható, amint Lando Norris a 11-es kanyart követő egyenesben száguld, majd hatalmas törmelékesőbe rohan.

    A felvételek a 22. kör eseményeit mutatják, ekkor ment neki Fernando Alonso Lance Stroll Aston Martinjának. Az eset során pedig nemcsak a két összeütköző versenyzőnek volt nagy szerencséje (Alonsónak azért, hogy nem szállt bele a pálya melletti kerítésbe, Strollnak pedig azért, hogy szintén nem csapódott a falnak, és a hátulról érkezők közül senki nem trafálta telibe), hanem a mögöttük érkezőknek is.

    Előbb-utóbb ebbe bele fog halni valaki – videón Alonso ijesztő balesete

    Mivel Alonso autójáról leszakadt az első szárny, Strollnak pedig az ütközéstől defektet kapó bal hátsója azon nyomban ledarálta az Aston hátsó szárnyát, a mögöttük levő versenyzők óriási törmelékzáporba szaladtak bele. A szanaszét hulló karosszériaelemek megrongálták Mick Schumacher és Lando Norris autóját is, utóbbi azonban szerencsésnek érezheti magát, hogy ennyivel megúszta.

    Hogy mekkora szerencséje volt Norrisnak, azt a Dr Obbs felhasználónéven tweetelő mérnök vezette le képernyőfotók segítségével. Az első két képen az látszik, ahogy Norris eltalál egy igen nagy törmelékdarabot, ami szerencsére a kerekét érte el, és nem a glóriának vagy a glória nyílásain átrepülve a fejének csapódott. A harmadik és a negyedik fotó pedig megmutatja, hogy Norris duplán szerencsés volt, a törmelék ugyanis leszakította az idei évtől bevezetett, kerekek melletti függőleges légterelő elemet, ami szintén fejen találhatta volna a fiatal britet, csakhogy a bal oldali tükör tartópillérén irányt változtatott, és elrepült a glória fölött.

     

    A telemetriai adatok alapján azt is megtudhattuk, hogy az első, törmelékkel való találkozásnál Norris 274 km/h-val haladt, tehát nagyjából ekkora sebességgel találhatta volna el a fejét a karosszéria-elem. Az első kontakt után lassított, a telemetria szerint 217 km/h-ra, a saját leszakadó keréklégterelője tehát valahol 274 és 217 km/h közötti tempónál csapódhatott volna a sisakjának, de mivel a légterelő az ütéstől vele ellentétes irányba repült, a relatív becsapódási sebesség ennél nagyobb lett volna.

    Persze, azt nem lehet kijelenteni, hogy Norris biztosan életveszélyes sérüléseket szerzett volna, vagy ne adj’ isten meghal, ha eltalálja a törmelék, hiszen a becsapódás szöge és pontos helye is sokat számít, de az biztos, hogy nagy ütést mért volna a fejére.

    Videón az eset:

    Jobb lenne a szélvédő?

    Dr Obbs kikérte más F1-es szakértők véleményét is az esetről, és felvetette, hogy nem lenne-e jobb az IndyCarban használatos, Justin Wilson 2015-ös halálos balesetét követően bevezetett – a korábbi F1-es pilótát egy leszakadt orrkúp találta fejbe – aeroscreen F1-es megfelelőjét alkalmazni a királykategóriában, hiszen bármennyire is mentett már meg sok életet a glória, csak nagyobb tárgyak ellen véd, és előbb-utóbb valami óhatatlanul át fog repülni alatta, elég csak Felipe Massa 2009-es hungaroringi rugós esetére gondolni, amelybe a brazil pilóta kis híján belehalt.

    Sam Collins, az F1 TV szakértője és szakkommentátora a Twitteren több korábbi fényképet is megosztott arról, hogy az FIA milyen megoldásokat tesztelt a glória bevezetése előtt. A Red Bull a 2016-os Orosz Nagydíjon, Sebastian Vettel pedig a 2017-es Brit Nagydíj szabadedzésén próbált ki szélvédőt, de a négyszeres világbajnok elmondása szerint szédült tőle, és a tükröződések is zavaróak voltak.

    Sebastian Vettel, Ferrari, Brit Nagydíj, 2017
    Vettel a szélvédővel a 2017-es Brit Nagydíj első szabadedzésén Fotó: STUDIO COLOMBO PER FERRARI MEDIA

    Az F1 ezért végül elvetette ezt a megoldást, és a glória mellett tette le a voksát, amelynek korai változatainál szintén gondoltak a szemből érkező tárgyakra, és olyan verziókat is teszteltek (nem F1-es autón), amelyeknek több tartópillére a pilóta feje előtt volt, de ezek alighanem már túlságosan zavarták volna a kilátást. Úgyhogy maradt a ma ismert glória, amely eddig remekül vizsgázott, de Norris austini esete is mutatja, hogy mindig van hová javítani a biztonságon.

    Három éve, ezen a napon lett világbajnok, Ott Tanak és Martin Jarveoja (videó)

    0

    Három évvel ezelőtt, október 27-én Ott Tanak és Martin Jarveoja sporttörténelmet írva az első észt rally világbajnok lett a Spanyol Rally végén.

    Ott Tanak és Martin Jarveoja három évvel ezelőtt a WRC szezon 13 megtartott versenyéből hatot megnyerve, a Spanyol Rallyn második helyen végezve szerezte eddigi egyetlen rally világbajnoki címét a Toyota Gazoo Racing versenyzőjeként.

    Fotó: Toyota Gazoo Racing

    A páros a WRC történetének első észt nemzetiségű bajnoka lett.