back to top
2025. november 11. 00:39
Többi
    Kezdőlap Blog Oldal 1337

    Megszűnik az SP sportrendszám – MNASZ közlemény

    0

    Tájékoztató a sportrendszám kiváltásának és hosszabbításának folyamatáról és a nem sportrendszámos versenyjárművek időszakos vizsgálatának rendjéről.

    2012.10.22. óta a közlekedési hatóság a közúton történő autóversenyzés elősegítése érdekében vezette be a mindenki számára elérhető „SP” betűjelű „sportrendszámot”.

    2022.07.01-től az új típusú rendszámok bevezetése után „I” betűjelű ideiglenes rendszámtáblát kapnak a versenyautók jelenlegi „SP” rendszámokkal megegyező feltételekkel.

    A korábban kiadott „SP” rendszámok érvényesek maradnak. Főbb előnyei az „állandó” rendszámmal szemben:

    • –  nem szükséges forgalomba helyezni a versenyautót, csak ideiglenes forgalomba helyezés történik, ezért egyszerűbb és olcsóbb az üzembe helyezés és az üzemeltetés.
    • –  nem szükséges átalakítási engedély, egy már forgalomban levő járműre, csak az MNASZ által biztosított homológ lapok és azok kiegészítései, valamint az érvényes gépkönyv birtokában igényelhető.Ehhez ad segítséget és írja le lépésről- lépésre a teendőket ez a tájékoztató.

    I. lépés II. lépés III. lépés IV. lépés

    MNASZ, mint Országos Sportági Szövetség A közlekedési hatóság vizsgáló állomása Biztosító Központi Okmányiroda

    I. lépés MNASZ Gépkönyv, Szakvélemény kiállítása.

    Gépkönyvezési időpontok a

    https://mnasz.hu/hu/sportagak-bizottsagok/bizottsagok/autostechnikai/

    elérhetőségen találhatóak.

    Kérünk mindenkit, hogy előzetesen jelentkezzen be, az alábbi linken található adatlap kitöltésével

    https://mnasz.hu/uploads/documents/60/gepkonyvezesi_adatlap_2020.xlsx és az [email protected] címre történő elküldésével.

    Az email tárgyába a gépkönyvezés időpontja és helyszíne kerüljön.

    A gépkönyvezésen, versenykész járművel és az alábbi dokumentumokkal kell megjelenni:

    – MNASZ gépkönyv ( amennyiben már rendelkezik vele)
    – Kitöltött gépkönyvezési adatlap (ami e-mailben elküldésre került a jelentkezésnél)
    – járműokmányokkal (forgalmi engedély vagy ideiglenes forgalomba tartási engedély és

    tulajdonjog változás esetén adás-vételi szerződés vagy számla)
    – Homologizációs lap – amennyiben a szabályok előírjak az MNASZ által befogadott VO

    kiterjesztésekkel – vagy Historic Technical Passport (új VO kiterjesztések befogadásához 2

    példány kinyomtatása szükséges)
    – bukóketrec tanúsítvány
    – nem gyári üzemanyagtank esetén, üzemanyagtank ceritfikát (FIA homológ üzemanyagtank

    esetén kérjük a homológ címke láthatóvá tételét)
    MNASZ gépkönyv kiváltása, érvényesítésének díja: új 30.000 Ft, hosszabbítás 20.000 Ft

    Szakvélemény kiállítása (az első hatósági ügyintézéshez, ill. ha
    bármilyen adatváltozás történik a gépkönyv adataiban, szükséges a szakvélemény cseréje is a következő műszaki szemléhez)díja: 20.000 Ft
    Érvényes MNASZ gépkönyvvel rendelkező járművekre, a kezdeményező kérelmére kerül kiállításra.

    II. lépés A közlekedési hatóság vizsgáló állomása (a fővárosban a Mozaik utcai kirendeltsége)

    A közúti járművek műszaki megvizsgálásáról szóló 5/1990. (IV.12.) KöHÉM rendelet
    2.§ (8) i) „versenyjármű”: a sportról szóló 2004. évi I. törvény szerinti versenyrendszernek megfelelően versenyzési célra használt gépkocsi, 5/1990. (IV.12.) KöHÉM rendelet 11/A. § szerinti versenyjármű szemle. A járműnek meg kell felelnie a közúti járművek műszaki megvizsgálásáról szóló 6/1990 (IV.12.) KöHÉM rendelet előírásainak a 112/B. § és 112/C. §-ban és a 5/1990. (IV.12.) KöHÉM rendelet 2. Cikk (4) a).-ban található eltérésekkel.

    Előzetes bejelentkezés a helyi közlekedési hatóság eljárási rendje szerint. (BFKH. Mozaik utcai kirendeltségre történő időpont egyeztetés e-mailben jarmu- [email protected])

    A szemlére a felkészített járművön kívül a következő eredeti dokumentumok szükségesek:

    – Forgalmi engedély
    – magyar rendszámmal nem rendelkező versenyjármű esetén külföldi forgalmi
    .engedély vagy törzskönyv + adásvételi szerződés vagy számla.
    – Országos autóverseny rendszert működtető, országos sportági szövetség (MNASZ) által – a járműhöz kiállított érvényes gépkönyv.
    – SP rendszám kiadásához hozzájáruló, MNASZ által kiadott Szakvélemény amellyel a szemlén bemutatott jármű mindenben megegyezik. (ülések, övek, üzemanyagtank, motor stb.) – Homologizációs lap – amennyiben a szabályok előírjak az MNASZ által befogadott VO kiterjesztésekkel – vagy Historic Technical Passport.
    – Bukóketrec tanúsítvány.
    – Teljesítménymérés jegyzőkönyv (30 napnál nem régebbi, aláírással és bélyegzővel hitelesítve). – Motorcsere esetén, motor származásának igazolása számlával vagy adás-vételi szerződéssel
    – Tulajdonjog változás esetén adásvételi szerződés vagy számla.
    – Amennyiben cég a tulajdonos Cégkivonat és Aláírási címpéldány legalább fénymásolatban
    – Meghatalmazotti eljárás esetén, jogszabályoknak megfelelő kézzel írt meghatalmazás vagy géppel írva két tanúval hitelesítve.

    5/1990. (IV.12.) KöHÉM rendelet 11/A. § (3) Ha a versenyjármű megfelel az MR.-ben foglalt feltételeknek, a közlekedési igazgatási feladatokkal összefüggő hatósági feladatokat ellátó szervek kijelöléséről szóló kormányrendeletben meghatározott járási (fővárosi kerületi) hivatal kiállítja az ideiglenes forgalomban tartási engedély kiadásához szükséges „Műszaki Adatlap”-ot, amelynek időbeli hatályát egy évben határozza meg.

    Versenyjármű szemle díja: 1190 Ft.

    III. lépésKötelező Gépjármű Felelősségbiztosítási Szerződésmegkötése

    2022. január 01-én a Groupama-Garancia Biztosító Zrt az alábbiak szerint hirdetett kötelező felelősségbiztosítási díjat az SP rendszámmal rendelkező gépjárművekre:

    Határozott tartalmú szerződéseknél:

    SP rendszám éves díja: 78 252.- Ft
    Az éves díjat kell osztani 365-tel, és meg kell szorozni 30-cal. A díjat minden megkezdett 30 napos időszakra meg kell fizetni.

    Pl:
    kockázatviselés kezdete: 2022.01.01. , vége : 2022.12.31.
    ebben az esetben 78.252,- / 365 * 30 = 6.432,- /hó , 12 hónapra 6.432,- * 12 = 77.184,-

    kockázatviselés kezdete: 2022.03.01., vége : 2022.11.25.
    ebben az esetben 78.252,- / 365 * 30 = 6.432,- /hó , 9 hónapra 6.432,- * 9 = 57.888,-

    IV. lépés BFKH, Központi Okmányiroda

    Címe: 1133 Budapest, Visegrádi utca 110.
    Nyitva tartás: Hétfő-Péntek: 8:00-20:00 Szombat- Vasárnap: 8:00-14:00

    326/2011. (XII.28) Korm. rendelet 69/A. § (1)
    Az SP betűjelű ideiglenes rendszámtábla kiadásának, használatának a közlekedési igazgatási hatóság által történő engedélyezési feltételei:

    a) a jármű jogszerű birtoklásának okirattal történő igazolása,
    b) a jármű érvényesített gépkönyvének bemutatása,
    c) a műszaki alkalmasság igazolása a közlekedési hatóság által elvégzett versenyjármű szemle alapján kiállított Műszaki Adatlap bemutatásával, és
    d) a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás meglétének igazolása.

    Az ügyintézés végén átvehető:

    – SP betűjelű ideiglenes rendszámtábla
    – Ideiglenes forgalomban tartási engedély – Indításinapló

    Eljárási díjak:
    Első alkalommal: rendszám, indítási napló, ideiglenes forgalomba tartási engedély: 19000 Ft. Hosszabbításkor: Ideiglenes forgalomban tartási engedély: 2500 Ft.
    (Indítási napló csere esetén + 3500 Ft.)

    A nem sportrendszámos versenyjárművek hatósági műszaki vizsgálatának rendje:

    A közúti járművek műszaki megvizsgálásáról szóló 5/1990. (IV.12.) KöHÉM rendelet
    2.§ (8) i) „versenyjármű”: a sportról szóló 2004. évi I. törvény szerinti versenyrendszernek megfelelően versenyzési célra használt gépkocsi,

    5/1990. (IV.12.) KöHÉM rendelet 12.§ szerint időszakos vizsgálatra kell állítani
    A járműnek meg kell felelnie a közúti járművek műszaki megvizsgálásáról szóló 6/1990 (IV.12.) KöHÉM rendelet előírásainak a 112/B. § és 112/C. §-ban és a 5/1990. (IV.12.) KöHÉM rendelet 2. Cikk (4) a).-ban található eltérésekkel.

    A vizsgára a helyi közlekedési hatóság eljárási rendje szerint kell jelentkezni.

    (BFKH. Mozaik utcai kirendeltségre időpontot elektronikusan lehet foglalni: https://me-kia.kh.gov.hu/bejelentkezes)

    Az időszakos vizsgán szükséges dokumentumok:
    – Forgalmi engedély
    – Országos autóverseny rendszert működtető, országos sportági szövetség (MNASZ) által a

    járműhöz kiállított érvényes gépkönyv.
    – Homologizációs lap – amennyiben a szabályok előírjak az MNASZ által befogadott VO kiterjesztésekkel – vagy Historic Technical Passport
    – Bukóketrec tanúsítvány
    – Teljesítménymérés jegyzőkönyv (30 napnál nem régebbi, aláírással és bélyegzővel hitelesítve)

    – Átalakítási engedély

    – (amennyiben a kérelem felvitelnél a KÖKIR rendszer kéri, kötelező felelősség biztosítás meglétét igazoló dokumentum)

    – Tulajdonjog változás esetén adásvételi szerződés vagy számla
    – Amennyiben cég a tulajdonos Cégkivonat és Aláírási címpéldány legalább fénymásolatban
    – Meghatalmazotti eljárás esetén, jogszabályoknak megfelelő kézzel írt meghatalmazás vagy géppel írva két tanúval hitelesítve.

    A vizsgálat hatósági díja: 16.290 Ft.
    Összkerék hajtású jármű vizsgálatának pótdíja: 4100 Ft.

    A közúti járművek műszaki megvizsgálásáról szóló 5/1990. (IV.12.) KöHÉM rendelet
    11. §(3) Az időszakos vizsgálat határidejét új jármű esetén a forgalomba helyezés napjától, használt jármű esetén a forgalomba helyezés előtti vizsgálat napjától számított
    f) versenyjármű esetében 1 évben kell meghatározni.

    A tájékoztatót összeállította: MNASZ Autós Technikai Bizottság

    Változott a Legendák Tornájának autója

    0

    Az eredeti tervekkel ellentétben nem Renault Clio Rally5-össel, hanem a rallycross pályákról is ismert Suzuki RX hibriddel mérheti össze tudását húsvéthétfőn a Legendák Tornája 18 fős mezőnye. Rabócsi Tibor, rendező szerint nagy az érdeklődés, a jótékonysági akcióban összegyűlt pénzt ukrajnai menekült gyerekek étkeztetésére és nyári táboroztatására fordítják és minden szurkoló készüljön, mert lesz külön közönségtalálkozó is. 

    Az eredeti tervek szerint Renault Clio Rally5-össel drift BMW-vel és gokarttal mérte volna össze tudását a Legendák Tornájára meghívott 18 versenyző. Azonban a rallyautóból, rallycrossautó lett. 

    „A Takács Motorsporttól szerettünk volna bérelni három Renault Clio Rally5-öt, de jelenleg csak két autó áll rendelkezésükre – mondta Rabócsi Tibor, a Legendák Tornája rendezője. – Attila mindent elkövetett, még egy autó bérlésében is próbált segíteni, de túl bonyolult lett volna. Két autóval pedig nem mertünk nekivágni a rendezvénynek. Ezért a B tervhez folyamodtunk és Suzuki RX hibridekkel mérkőzhetnek meg a versenyzők. 

    Ezek közel kétszáz lóerős hibridhajtással szerelt négykerék-hajtású autók, amelyből hat teljesen egyforma fog rendelkezésünkre állni.“

    Rabócsi azt is megerősítette, hogy gokart, drift és rally – illetve talán most már rallycross a helyes kifejezést – lesz a sorrend. A legjobb nyolcba és a legjobb négybe jutás során is. Eddig mindenki csak az idő – illetve a drift esetében a pontozóbírók – ellen fog versenyezni. 

    A legjobb négyben már csak a Suzukik maradnak, amivel egyenes ági kiesés lesz. 

    Fotó: RabócsiRing

    A Legendák Tornája alapvetően jótékonysági rendezvény, és az is eldőlt, hogy mire fordítják a befolyt összeget. 

    „A RabócsiRing Kft nevében két millió forintot ajánlunk fel, amelyhez a versenyzők és a szurkolók is csatlakozhatnak. A befolyt összeget egyenlő arányban két, szerintem nagyon nemes cél támogatására fordítjuk. 

    Az egyik felét a Munkácsi Egyházközösség kapja, amely az ottani menekült gyerekek étkeztetésére fordítja. A másik felét a Máriapócsi Gyermekekért Alapítvány fogja felhasználni arra, hogy a Füzérradványban lévő önkormányzati üdülőben ukrajnai gyerekeknek szervezzenek nyári táborozását. 

    Magára a Legendák Tornájára is vendégül látunk száz ukrajnai menekült gyereket és fiatalt, akik jelenleg a mátészalkai kollégiumban vannak elszállásolva. Ezzel is szeretnénk egy kis örömet okozni nekik ebben a nem könnyű helyzetben. 

    Fotó: RabócsiRing

    A jótékonysági akcióhoz bárki csatlakozhat akár a helyszínen, akár bankszámla számra utalva. Szeretnénk pontosan lekövetni a pénz felhasználását, amiről természetesen tájékoztatjuk a szurkolókat is.“

    A rendezvényre nagy az érdeklődés, de Rabócsi felhívta a szurkolók figyelmét, hogy senki se hagyja otthon azt a tárgyat, amelyet a 18 legendával alá szeretne íratni.

    Fontos része a Legendák Tornájának a közönségtalálkozó, amit a 18-as selejtező után tartunk. Itt alkalom nyílik rá, hogy minden versenyzővel személyesen is találkozhassanak a szurkolók. Mindenkit szeretettel várunk.“

    Elővételes jegyek itt kaphatók: 
    Belépés 3 éves kor alatt díjmentes!
    Gyerek belépő: 3-12 éves korig 2500 Ft
    Felnőtt belépő: 12 év felett 4500 Ft 

    Talmácsi Gábor újra versenyautóba ül 

    0

    Meglepően széles autóversenyzői tapasztalattal rendelkezik Talmácsi Gábor, hiszen pályaversenyen, rallyn és tereprallyn is indult, a gokartozás sem áll messze tőle, sőt, még Forma–1-es utót is vezetett. Így hiába lesz az egyetlen motorversenyző az április 18-ai Legendák Tornáján, nem lesz teljesen tapasztalatlan négykeréken. 

    „Nagyon jól! – válaszolta Talma a nem csak udvariasságból feltett kérdésemre, hogy hogy van, de ez a hangján is érezhető volt, majd kicsattant a vidámságtól. – Éppen autómosóba megyünk a kis családommal. Érdekes, hogy a motoromat mindig magam tisztítom, de az autót mosóba viszem“ – nevet. 

    Talma 2007-ben nyerte meg a gyorsasági motoros világbajnokság 125 cm3-es kategóriáját, amit szerintem mindenki tud, de ettől függetlenül még így 15 év távlatából is jó újra, meg újra leírni. 2013-ban egy sérülés miatt vonult vissza, ahogy mondja, a bal lába még mindig nem száz százalékos. Azóta saját márkájára koncentrál, a Shell, a BMW Motorrad Magyarország és a BMW Wallis nagykövete, valamint a HUMDA igazgatósági tagjaként foglalkozik a motorsport fejlesztésével. 

    „A magyar államot és a DORNA-t is én kapcsoltam össze, sok munkám van abban, hogy a magyar MotoGP-futam megvalósulhat.“

    Ez mind szép és jó, de engem inkább az érdekelt, hogy mikor ült utoljára versenymotoron. 

    „Tavaly. Bár nem mondhatnám, hogy teljesen versenymotor. Van egy BMW S1000 RR-em, ami félig-meddig át van alakítva: gumi, fékbetét, fékfolyadék, pár ergonómiai elem, ülés, lábtartó, de például a lámpa benne van. 

    Fotó: Talmácsi Gábor

    Tavaly indultam vele egy magyar bajnoki futamon. Éppen a Hungaroringen tréningeztem egy versenyzőt, a szervezők pedig megkértek, hogy álljak rajthoz. Meg is nyertem a versenyt.“

    Nyolc év szünet után izgalmas lehetett újra elrajtolni. 

    „Megbizsergetett – nevet Talma. – Nem volt célom, hogy versenyezzek, de jó szintfelmérés volt. A rajtnál ugyanazt éreztem, mint régen, de fizikailag azért sokkal nehezebb volt.“

    Nyerni akartál? – tettem fel a kérdést a lehető legártatlanabb hangon. 

    „Hát persze – vágta rá. – De tudni kell a versenyzés pszichológiáját, nagyon fontos, hogy mindig legyen egy reális célod. Nem szabad túlértékelni magunkat, de alul sem.“

    Fotó: Talmácsi Gábor

    Ez egy jó alkalom volt, hogy a rátérjünk a Legendák Tornájára, hogy vajon ott is nyerni akar-e. 

    „Nyerni akarok, az nem kérdés, az hogy erre mennyi az esélyem, már más kérdés. Sokan most is aktívan versenyeznek, az nagy előny, ráadásul én leszek az egyedüli motoros. Bár innen oda könnyebb az átjárás, mint négy kerékről kettőre.“

    Fotó: Talmácsi Gábor

    Ezen a vonalon még el lehetett volna poénkodni, de Talma meglepő tervvel állt elő: 

    „Nem is az érdekel a legjobban, hogy nyerek, vagy nem, hanem értékelni szeretnék.“

    ???

    „Nagyon érdekes lesz látni, hogy 18 legenda összejön, egyfajta csúcstalálkozó lesz, ahol olyan autókkal kell mennünk, amivel nincs tapasztalatunk. Az dönthet, ki tud a leggyorsabban alkalmazkodni. Azért azt is tudni kell, hogy aki aktív, az előnyben van, a reflexeivel, a mikro mozgásokkal és a koncentrációval. Ezen lehet javítani a felkészüléssel is, én is voltam gokartozni. 

    Nagyon szeretem az autósportot és már az is érdekes lesz, hogy ezekkel a versenyzőkkel találkozhatok, beszélhetek velük. Sokat foglalkozok azzal, hogy fiatal versenyzőkből hogyan lehet kihozni a legtöbbet, biztos, hogy sok tapasztalatot szerzek húsvéthétfőn, alig várom, hogy ezeket kiértékelhessem.“

    Talmácsi Gábor páratlan motorversenyzői karrierje mellett többször is versenyzett autóval, így a Legendák Tornája talán nem is lesz olyan ismeretlen a számára. 

    Fotó: Talmácsi Gábor

    „2003-ban kaptam meghívást a Renault Clio Kupa Forma–1-es betétfutamára. Az rögtön jól ment, ha jól emlékszem, a második helyről estem ki. El is bíztam magam, hogy hú de jó autóversenyző vagyok – nevet. – Egy évvel később a Porsche Kupában indulhattam egy versenyen. Ott rá kellett jönnöm, hogy ez legalább három szinttel magasabb sorozat, mint Clio volt.

    Bódis Kálmán segítségével indultam 24 órás futamon, Szalai Balázs révén pedig a tereprallyt is kipróbáltam, és 2012-ben mentem egy fél szezont a magyar rallybajnokságban.

    Hatalmas élmény volt, amikor a F1 Experience révén vezethettem Fernando Alonso Forma–1-es Renault-ját. Kicsit visszabutított autó volt, de így is nagyon ment.“

    Talmácsi Gábor
    Fotó: Talmácsi Gábor

    Bár a gokartversenyzés kimaradt Talmának, ebben is elég nagy rutinja van. 

    „Az édesapám üzemeltetett egy gokart pályáját, ott éjjel nappal mentünk. Ez egy érdekes dolog, mert bérgokarttal meg lehet tanulni jól menni, akár még egy átlagember is eljuthat olyan szintre, hogy autóversenyzőket verjen meg.

    Kiváncsi vagyok nagyon. Talán a legtöbbünknek a drift lesz a legidegenebb, szerintem az sokmindent eldönt, hogy ki hogyan tud alkalmazkodni hozzá.

    A rendezvény fő üzenete a jótékonyság – ukrajnai menekült gyerekeket támogatnak a rendezők – és a szurkolókkal együtt egy igazi motorsport ünnep lesz.“

    Mi pedig nem felejtjük el, hogy Talmácsi Gábor értékelni fogja a versenyt, és ígéretet tett rá, hogy a Rallycafe.hu olvasóival megosztja a tapasztalatát. 

    Tudtad ezt Sébastien Ogier-ról? 

    0

    A nyolcszoros rally világbajnok, Sébastien Ogier karrierje során eddig 54 WRC futamot tudott megnyerni. A legsikeresebb versenye a Monte-Carlo Rally, ahol hétszer bizonyult legyőzhetetlennek. 

    A francia Sébastien Ogier a 2010-es Portugál Rallyn szerezte meg első WRC futamgyőzelmét a Citroen versenyzőjeként, amit még négy további győzelem követett a murvás versenyen. 

    A nyolcszoros rally világbajnok azonban nem Portugáliában volt a legsikeresebb, hanem a Monte-Carlo Rallyn, ahol összesen nyolcszor tudott nyerni, ebből hétszer akkor, amikor a mini állam versenye a WRC naptárban szerepelt. 

    Sébastien Ogier második legsikeresebb versenyének Mexikó számít, ahol hat alkalommal tudott nyerni, majd ezt követi Portugália és Wales egyaránt öt-öt sikerrel. 

    A legkevesebb sikert Japánban, Jordániában, a görög Akropolisz Rallyn, Finnországban, Törökországban és Kenyában, továbbá Horvátországban érte el a nyolcszoros világbajnok, ahol mindössze egy-egy győzelemmel. Itt azért gyorsan hozzá kell tennie, hogy bizonyos versenyeken csupán egyszer tudott indulni, mint például a tavalyi Horvát Rallyn és a Szafari Rallyn. 

    A francia versenyző a WRC naptár adottságai miatt érthetően murván aratta legtöbb győzelmét, összesen 34-öt, míg aszfalton 17, hóban pedig három alkalommal bizonyult a leggyorsabbnak.  

    Ogier utolsó alkalommal a Monza Rallyn tudott győzelmet ünnepelni, akkor azonban kettőt is, hiszen a verseny mellett nyolcadik világbajnoki címét is megnyerte a Toyota Gazoo Racing csapatával. 

    Az Argentín Rally 2023-ban visszatérne 

    0

    Az Argentin Rally szeretne 2023-ban visszatérni a Rally Világbajnoki naptárba, ahol 2019-ben volt utoljára a koronavírus-járvány miatt. 

    Thierry Neuville nyerte az utolsó Argentin Rallyt akkori csapattársa, Andreas Mikkelsen előtt, míg a két Hyundai versenyző mögött Sébastien Ogier zárt Citroennel 2019-ben. 

    2020-tól azonban nem tudott a WRC naptárba kerülni a dél-amerikai verseny a közben kitört világjárvány miatt. 

    David Eli azonban most arról beszélt egy interjú során, hogy Argentína szeretne 2023-ban visszatérni. 

    “Inkább logisztikai, mint sem gazdasági okok miatt nem tudtunk WRC futamot rendezni az utóbbi években – mondta az Argentin Rally igazgatója a MotorboxRadionak. – Remélem, hogy az idén sikerült megerősítenünk 2023-as visszatérésünket a naptárba.” 

    Az Argentin Rally azonban nehéz helyzetben van, hiszen az Amerikai Egyesült Államok komolyan érdeklődik a WRC iránt, és valószínű, hogy Mexikó is visszatér a naptárba jövőre. 

    “Lehet, hogy nincs kizárva három amerikai WRC futam. Az Egyesült Államok belépése pozitív és negatív hír is lehet számunkra. Lehet, hogy a WRC Promótere Az Egyesült Államokat és Mexikót választja, így vélhetően mi nem kerülnénk vissza a WRC futamok közé. Keményen dolgozunk a visszatérésen és jelenleg jó úton haladunk, de megerősíteni nem tudok egyelőre semmit.” 

    Az Argentin Rally már 1980-ban is szerepelt a WRC naptárban, és csupán 1995-ben, valamint 2010-ben nem kapott helyet. 

    Az M-Sport meghívta Sergio Perezt a Finn Rallyra

    0

    A Red Bull Forma–1-es csapata murvás videót tett közzé Sergio Perezzel, amely sokak fantáziáját megmozgatta, többek között az M-Sportét is, amely korábban Sebastian Vettelnek ajánlotta fel szolgálatait, ha rallyzni akarna. Most Sergio Perezt hívták meg a Finn Rallyra. 

    Pár nappal ezelőtt került ki a Red Bull Motorsport oldalára az alábbi videó, amelyen Sergio Perez egy murvás szakaszon vezeti a Forma–1-es autót. Az energiaitalosoktól nem új az ilyen jellegű videó, hiszen jégen, sőt sípályán is láttuk már az F1-es autójukat. 

    Az internet azonban rákattant a sztorira, a Ford rally világbajnoki programját vivő M-Sport azonnal reagált egy üzenettel, hogy Sergio, mit csinálsz a nyári szünetben? 

    Az F1 nyári szünetében van ugyanis a Finn Rally. És ha már az M-Sportnak is a Red Bull a szponzora… 

    Ráadásul egyéb szponzori/autógyártói érdekütközés sincs, tulajdonképpen csak Perez és a Red Bull közös döntésén múlna a dolog, hogy akarják-e vagy sem. 

    A történet teljességgel képtelenség, de pont az ilyen ötletekből lesznek a meglepő húzások. Emlékezzünk csak vissza, hogy Felipe Massa 2009-es hungaroringi balesete után poénból kérdezték meg az akkor már visszavonult, Michael Schumachert, hogy beülne-e a Ferrariba. Akkor ez meghiúsult, mert a német éppen motorversenyzői balesetéből épült fel, de a vége, hogy a német 2010-ben visszatért a Mercedesszel. 

    Vagyis, ha bármilyen képtelenséget soka hajtogatnak, akkor az mégis elindul a maga útján. 

    Azt se felejtsük el, hogy láttunk már aktív Forma–1-es versenyzőt a Finn Rallyn rajthoz állni, amikor Kimi Räikkönen 2009-ben mindössze három rallyverseny tapasztalattal a háta mögött elindult a vb-futamon. 

    Igaz, ő akkor Ferrari pilóta volt. De ha a Ferrarinak sikerült, akkor talán a Red Bullnak is összejöhet. 

    Gyári versenyző lett Hideg Ádám

    0

    Gyári szerződést kapott Hideg Ádám a Sodi Racing junior csapatába, amelyet az ő kedvéért növeltek meg kettőről, három fősre. Az egyik legtradicionálisabb gokart gyártó azzal a nem titkolt szándékkal igazolta a magyar versenyzőt, hogy az OKJ kategóriában dobogós helyezéseket szállítson az Eb-n, a CF-en és világbajnokságon is. Érdekesség, hogy Ádám csapattársa, édesapja régi ellenfelének a fia. 

    A hétvégén rendezik a Champions of the Future második futamát a spanyolországi Zuerában – majd két héttel később itt folytatódik az Európa-bajnokság is. Hideg Ádám már új csapata, a Sodi Racing színeiben kezdhette meg csütörtökön a szabadedzéseket. 

    „Óriási lehetőség ez Ádám számára, olyan mintha annak idején engem a Skoda gyári csapata szerződtetett volna – nevet Ádám édesapja, Hideg Krisztián, majd gyorsan hozzáteszi: – Csak én ezt a tempót nem tudtam volna elérni, bennem nem láttak volna ennyi fantáziát.“

    A gokartozás világában is hatalmas szó, ha valaki gyári szerződést kap és mondani sem kell, a lehetőségek tárháza nyílik meg előtte. 

    „A Sodi az egyik legnagyobb gokart gyártó a világon. Ha bérgokartozni mégy, akkor nagy valószínűséggel Sodi kartba ülsz. A gyári csapatot ugyanazzal a céllal üzemeltetik, mint az autógyárak a gyári versenycsapataikat: így akarják magukat reklámozni és ami még fontosabb, egyértelműen nyerni akarnak. 

    Két vadonatúj vázat építettek Ádámnak erre a versenyre, TM motorokat használ a csapat, ami jelenleg úgy tűnik, az egyik legerősebb az OKJ kategóriában. Minden alkatrészből annyi tartalék van, amennyi kell. Ha egy váz megsérül, nem húzatják, hanem azonnal cserélik újra.

    A mezőny egyik legjobb szerelőjét, Francescót szerződtették Ádám melle. Két napja dolgozunk még csak együtt, de már most látszik, hogy nagyon profik, mindent elkövetnek a győzelemért és ehhez minden lehetőség a rendelkezésükre is áll.“

    Fotó: Hideg Ádám

    A gokart világában is ritka, hogy egy gyári csapat évközben igazoljon versenyzőt. Hideg Ádám azonban a Champions of the Future első futamának szabadedzésén annyira jól ment az esőben, hogy azonnal lecsaptak rá. 

    „Idén nevezték ki Mansel Smith-t a Sodi Racing élére, ő felügyeli a gyári csapatot. Ismertük őt már korábban is, mert Ádám első Mini évében ő is a Lennox Racingnél dolgozott. 

    Portimaóban keresett meg az esős edzés után, hogy szeretné, ha Ádám a csapatában versenyezne. Alapvetően elégedettek voltunk Fernando Alonso csapatával, a DPK Racinggel, de mondanom sem kell, hogy egy gyári ajánlatot nem lehet visszautasítani. 

    Két gyári és két szatellit versenyzője volt a Sodi Racingnek. Nathan Tye és Andy Consani a gyári versenyzők, melléjük szerződtették harmadiknak Ádámot.“

    A Consani név ismerős lehet a rally szurkolók számára, hiszen Andy annak a Robert Consaninak a fia, aki az IRC-n és az Eb-n is versenyzett. 

    „2011-ben a Janner és az Észak-Ír Rallyn versenyeztünk egymás ellen. Rögtön tudta, hogy kik vagyunk“ – nevetett Krisztián.

    Fotó: Hideg Ádám

    A csapatváltás ellenére Ádám programja nem változott. Az Európa-bajnokság és az Eb-futamok előtt két héttel rendezett Champions of the Future (FC) a fő vonal, természetesen az egy futamból álló FIA világbajnoksággal együtt, illetve néhány WSK-futam.

    „Az OKJ-ben mindenki ugyanazt a programot viszi, ez a három bajnokság a legfontosabb, plusz a vb. Tesztelni sem tudsz többet, mert a CF és az Eb-futamok között teszt tilalom van. Viszont nem mindegy, hogy milyen háttérrel versenyzel.“

    Ezt maga Hideg Ádám is megerősítette, aki 14 évesen került a gyári csapatba, de egyáltalán nincs megilletődve tőle. 

    „Nagyon jó – válaszolta arra a kérdésre, hogy milyen érzés gyári versenyzőnek lenni. – Most mentem először gyári Sodi vázzal, más mint amit eddig használtam, de nagyon jó. TM motorokat használunk, amiket a GFR tuningol. Nagyon mennek a motorjaik. Most szálltam ki a gokartból a harmadik edzés után és húúú, nagyon jó.“

    Fotó: Hideg Ádám

    De nem csak a technika erős, a csapat is. 

    „Minden bemenet után kielemezzük a telemetriát – ennyit még soha sem foglalkoztunk vele –, most kaptam sisakkamerát, annak a felvételeit is kielemezzük, nagyon komoly munka folyik a csapatban. Nathan Thy nagyon gyors és eredményes versenyző az OKJ-ben, Andy Consani még újonc, de ő is jó. A csapattársaim is ugyanolyan jó fejek, mint mindenki a csapatban.“

    Természetesen megkérdeztük Ádámtól, hogy mit vár az új csapatban. 

    „Meg kell még szoknom az új vázat, az új motort, de szerintem ezzel nem lesz baj. Egyelőre nagyon magabiztos és bizakodó vagyok. A többit holnap meglátjuk az időmérőn.“ 

    A Dakaron indulna az M-Sport

    0

    Az M-Sport a dél-afrikai Neil Woolridge Motorsport (NWM) csapattal közösen Dakar részvételt tervez. A Ford Ranger alapjaira épített autóval indulnak a világ legnehezebb tereprally versenyén.

    Az NWM egy világhírű Rally Raid gyártó a dél-afrikai Pietermaritzburgban, és az M-Sporthoz hasonlóan régóta jó kapcsolatot ápol a Forddal. Az NWM 2022-ben ünnepli 25 éves együttműködését az amerikai gyártóval.

    A két csapat közti együttműködés keretében az M-Sport lesz az NWM európai központja és a Ford Ranger T1+ globális forgalmazója. A sport területén a hosszú távú cél a Dakar részvétel, és egy világszínvonalú tereprali ügyfélprogram kidolgozása. Ehhez jó alapot ad, hogy mindkét csapat negyedszázados tapasztalatot gyűjtött a Forddal való együttműködésben, valamint az M-Sport óriási rutinnal rendelkezik az ügyfélprogramok kialakításában és az új technikák világszínvonalú fejlesztésében. A tereprally területén pedig a dél-afrikaiak rendelkeznek nagyon komoly hagyományokkal, így az együttműködés mindkét oldalról gyümölcsöző lehet.

    M-Sport Dakar
    foto: M-Sport

    Az M-Sport és az NWM partnerségének első lépése az, hogy az M-Sport ügyféltámogatási programot indít az M-Sport székhelyén Dovenby-ben. Ennek segítségével az M-Sport adatokat gyűjt az ügyfelek visszajelzéseiből, amelyeket az NWM Ford Ranger T1+ fejlesztésében használhat fel. Gyakorlatilag egy kiterjedt tesztprogramot futtatnak majd, amelynek a különféle bajnokságokban versenyző ügyfélutók lesznek a részesei.  Az első NWM Ford Ranger T1+ várhatóan május végén érkezik Európába, és nem sokkal ezután tesztelésre és a vásárlók számára is elérhető lesz.

    „Én és Matthew nemrég Dél-Afrikában voltunk, hogy találkozzunk Neil Woolridge-dal és fiaival, és beszélgettünk a Ford Ranger T1+-ról. Jelentős és izgalmas lehetőség ez számomra, közel 45 év után a rali-szakmában, a tereprally és a Dakar mindig ott volt az érdeklődési körömben. Ez egy olyan szakág, amelyet nem becsülök alá, és nagyon is tisztában vagyok vele, hogy több éves tapasztalatot és szakértelmet igényel.” – mondta Malcolm Wilson, az M-Sport ügyvezető igazgatója.

    „Az M-Sportnak és az NWM-nek közös a víziója, úgy érezzük, hogy a lehetőségeink kiegészítik egymást oly módon, hogy páratlan tereprally csapatot hozzunk létre. Az NWM Ranger határozott potenciállal rendelkezik, nagyon szilárd alapokra épül. Matthew látogatásunk során tesztelte az autót, és nagyon pozitívan értékelte tapasztalatait.

    Joggal mondhatom, hogy nem vagyok az, aki meghátrál a kihívásoktól, ez az, amit szeretek az autósportban, és nem titok, hogy van még tennivalónk, hogy megküzdjünk a Dakar Rallyn. Ennek ellenére biztos vagyok benne, hogy az M-Sportnak és az NWM-nek megvannak az eszközei és a know-how-ja, hogy új szintre lendítsék a Ford Ranger T1+-t.”

    M-Sport Dakar
    foto: M-Sport

    „Nincs semmilyen előzetes tapasztalatom T1+ jármű vezetésében vagy üzemeltetésében, de az első benyomás nagyon jó volt, ami nagyon fontos, mivel jó alapot kaptunk a kiinduláshoz. Az együttműködésből azt várjuk, hogy Neil-lel és csapatával közösen tovább tudjuk vinni a jármű fejlesztési programját.

    Ami alapvetően bátorít minket az a szilárd alap, amelyre az autó épül, és nagyszerű volt, hogy személyesen tapasztaltuk meg az autó képességeit. Ez egy nagyon új korszak kezdete az M-Sport számára, és izgatottan várjuk, hogy tanuljunk belőle, és meglássuk, mit adhat hozzá a mi tudásunk a fejlesztéshez.” – tette hozzá Matthew Wilson, az M-Sport igazgatója.

    M-Sport Dakar
    foto: M-Sport

    „Mindig is messziről csodáltam Malcolmot, és az M-Sport egy olyan csapat, amellyel mindig is szerettem volna együttműködni. A Ranger T1+ egy olyan jármű, amelyet már alig várunk, hogy tovább fejleszthessünk és erős vásárlói kört építsünk ki, amiről az M-Sport bebizonyította, hogy képes létrehozni és megerősíteni.

    A T1+ Rangerünk az előző generációs Ranger megbízható és bevált alapjaira épül, és ez a versenytársakkal összehasonlítva kiváló kiindulási alap. A Dél-afrikai Rally Raid Bajnokságot nagyon jó teszthelyszínnek használhatjuk járművünk számára, ami önbizalmat ad ahhoz, hogy az autót a világ többi pályáira vigyük.

    Nagyon jó volt üdvözölni Malcolmot és Matthew-t a főhadiszállásunkon, és lehetőséget kínáltunk nekik, hogy lássák a Ranger T1+-t működés közben. Matthew felvetett néhány érdekes fejlesztési irányt, amelyek máris megmutatták annak a szaktudásnak a jelentőségét, amelyet az M-Sporttal való partneri együttműködésünk révén behozunk a fejlesztésbe” – tette hozzá Neil Woolridge, a Neil Woolridge Motorsport tulajdonosa.

    M-Sport Dakar
    foto: M-Sport

    Jaj, mi lesz!? Mazepin tereprallyzik

    0

    Az orosz Nikita Mazepin nem hagy fel versenyzői karrierjével annak ellenére sem, hogy Oroszország ukrajnai inváziója miatt el kellett hagynia a Forma–1-et. A fiatal versenyző tereprallyban próbál szerencsét. 

    Nikita Mazepin javában készült a Forma–1-es idényre, amikor Oroszország megtámadta Ukrajnát, és az orosz versenyzővel és a Haas csapatot támogató édesapjával (Uralkali) szerződést bontott az amerikai csapat. 

    “Minden rendben lenne, ha nem történt volna meg az invázió – mondta Günther Steiner, a Haas csapatfőnöke. – Mindent megtettünk, hogy működjön a dolog, de amikor láttuk az invázió képeit, melyeken ártatlan embereket bombáztak orosz csapatok, megértettük, hogy ez nem fog sikerülni.” 

    A 23 éves Nikita Mazepin szerdán nyilatkozott az orosz Ria Novosztyi hírügynökségnek karrierjével kapcsolatban. 

    “A karrierem jelenleg szünetel – mondta az orosz versenyző. – 18 éve foglalkozom motorsporttal, és nem fogom ilyen könnyen abbahagyni. Igyekszem formában tartani magam és bízok benne, hogy egyszer még vissza tudok kerülni a Forma–1-be. Ha ez nem sikerülne, akkor más autósport felé indulok el. Érdekel a sivatagi versenyzés is. Szóba jöhet a Dakar és a Silk Way Rally is.” 

    Amíg nem tud újra versenyezni, addig Mazepin egy alapítványt működtet, ami a háború miatt hozott szankciók által sújtott orosz versenyzőknek nyújt támogatást. 

    “Az életem egy hónap alatt drámain megváltozott – mondta Mazepin. – Még sok hónap van az évben, ami idő alatt még sok dolog történhet. Szeretném mindenképpen folytatni a karrierem. Hiszem, hogy minden rossz és jó egyszer véget ér, és a jelenlegi rossz helyzetnek is egyszer vége lesz. Bízom benne, hogy valamikor visszajuthatok a Forma–1-be.” 

    Van Gisbergen indulna hazai WRC futamán 

    0

    Az új-zélandi Shane van Gisbergen ősszel rajthoz állna a Rally Világbajnokság 11. futamán, az Új-Zéland Rallyn. 

    Shane van Gisbergen kétszeres ausztrál supercars bajnok április elején a második helyen ért célba az Ausztrál Rally Bajnokság Canberrai versenyén egy Skoda Fabia Rally2-vel. 

    A pályaversenyző azon dolgozik, hogy rajthoz tudjon állni a Rally Világbajnokság 11. futamán, az Új-Zéland Rallyn, melyet szeptember 29. és október 2. között rendeznek. 

    A 32 éves versenyző számára ismerősek lehetnek a rally szakaszai, miután 2020-ban indult az Auckland Rallyn, melyen Ford Escort Mk2-vel a 15. Helyen ért célba. 

    “Az Új-Zéland Rallyn való indulásom a célom – mondta van Gisbergen a WRC hivatalos oldalának. – Nagyszerű dolog, hogy Új-Zéland visszakerült a WRC naptárba, melyen nagyon sokan szeretnének indulni, ezért nem könnyű Rally2-es autót találni.” 

    Az új-zélandi versenyző szeretne a Rally Világbajnoki verseny előtt még indulni más rallykon is, ahol felkészülhetne. 

    “Szeretnék versenyeken készülni a vb futamra, ami segítene hozzászokni a tempóhoz. A rallysport nagyon szórakoztató, és szeretnék még többet tanulni róla, de egy versenyen sok a munka egy navigátorral. Amennyiben indulhatnék az Új-Zéland Rallyn, egy álmom válna valóra, de még sokat kell ezért dolgoznunk.” 

    A hónap eleji Canberra Rallyn csak a 2019-es ausztrál rally bajnok, a 27 éves Harry Bates volt gyorsabb van Gisbergennél