back to top
2024. november 25. 04:59
Kezdőlap Blog Oldal 25

Meeke a portugál rali bajnokság első helye után visszatérhet a Toyota WRC-csapatához?

0

Kris Meeke 2024 végén lezárhatja másfél éve tartó karrierjét a Portugál Hyundai csapattal és lapértesülés szerint 2025-ben ismét a WRC-ben állhat rajthoz. 

Kris Meeke 2023 április végétől a Portugál Hyundai csapatával a helyi bajnokságban és a portugál WRC-futamon állt rajthoz, miután ő vette át a 2023. április 13-án horvát tesztbaleset során elhunyt Craig Breen helyét a portugál csapatban. 

Az északír versenyző tavaly még nem tudta megszerezni a portugál bajnokság első helyét, idén azonban ezt is sikerült begyűjtenie, azonban a helyi jogszabályok miatt bajnoki címet nem tudott szerezni. 

A Scratch Magazin értesülése szerint azonban Meeke a következő évet már más bajnokságban kezdheti, 2019 után ismét visszatérhet a WRC-be. 

A lap értesülése szerint ugyanis a 45 éves versenyző közel áll a megállapodáshoz a Toyota Gazoo Racinggel, aminek értelmében jövőre a WRC2-es bajnokságban állna rajthoz. 

Meeke citroenes WRC-karrierje után 2019-ben a Toyota segítségével folytathatta a versenyzést a vb-n, azonban az év végi hatodik hely után nem kapott újabb szerződést a japán gyártótól.

A vártnál is erősebb mezőny áll rajthoz a Japán Rallyn

0

Megjelent a Japán Rally nevezési listája, melyen bár csak 44 páros és nyolc Rally1-es autó szerepel, a WRC2-es mezőny erősségét akár egy európai verseny is megirigyelhetné. 

A tengerentúli, távoli versenyekkel kapcsolatban azt szokhattuk meg, hogy a mezőny főként a helyi versenyzőkből áll, a Japán Rallyra azonban igazán erős mezőny érkezik. 

A nevezési listán ugyan csak 44 páros szerepel, ráadásul a Rally1-es mezőnyben is csupán nyolc autó indul, a WRC2-es mezőny erőssége vetekszik egy európai, könnyebben megközelíthető futamával. 

A Rally1-es mezőnyben a Hyundai Thierry Neuville és Ott Tanak mellett Andreas Mikkelsent, a Toyota Elfyn Evanst, Sébastien Ogier-t és Takamoto Katsutát, míg az M-Sport Adrien Fourmaux-t és Grégoire Munstert indítja. 

A WRC2-ben már csak Sami Pajarinak van esélye megelőzni a bajnoki éllovas Oliver Solberget, amennyiben legalább a második helyet megszerzi, ez azonban nem lesz túl egyszerű. 

A mezőnyben ugyanis olyan versenyzők állnak rajthoz, mint Nikolay Gryazin, Kajetan Kajetnowicz, Jan Solans, Gus Greensmith, a friss brit bajnok, Chris Ingram, vagy Yuki Yamamoto, Hiroki Arai, Heikki Kovalainen, Norihiko Katsuta. Ilyen mezőnyben pedig nem ígérkezik sétagaloppnak Pajarinak megszerezni a második helyet sem. 

A Japán Rally, melyet november 21-24. között rendeznek, pedig még évekig a WRC-naptárban marad, mivel 2028-ig szóló szerződést kötött a WRC Promóterrel.

Az RTE-től az ORB csúcsáig – Velenczei Ádám útja a magyar bajnoki címig

0

Velenczei Ádám 2010-ben indult első jegyzett versenyén, majd az RTE bajnokságban aratta első sikereit, míg az ORB-ben 10 év alatt ért a csúcsra. 

Velenczei Ádám első jegyzett versenyéig 2010-ig kell visszamenni, amikor a Szilveszter Rallyn egy Opel Corsa A GSI-vel, Toma József navigálásával megnyerte a H4-es kategóriát. 

2011-ben már az RTE bajnokságban egy Mitsubishi Lancer Evi IX-cel állt rajthoz, amivel már az első szezonja során, Tatabányán Nagy Mátyás és Lovász Pál mögött megszerezte első dobogós helyét a harmadik helyen zárva. Ezt a szezont Toma József navigálásával kezdte, majd Kiss Viktor ült a Jobb1-be. 

Egy évvel később Toma József és Csiki Attila navigálásával már az RTE bajnokság második helyén zárt Vincze Márton mögött, egy második és két harmadik helyet szerezve a versenyeken. Ezt a szezont ismét a Szilveszter Rallyn zárta Ádám Domon Dávid navigálásával, akivel abszolút 16., és H6-os kategória hetedik lett. 

2013-ban következett az utolsó RTE-szezon Velenczei karrierje során, és ekkor már Apkó András ült a Mitsubishi anyósülésébe, akivel egy győzelem és két harmadik helyezéssel a bajnokság bronzérmét szerezte a páros Vincze Ferenc és Vincze Márton mögött. 

2014-ben Szécsényi versenyzőtársával, Vincze Ferenccel együtt mindketten az ORB-be léptek R4-es Mitsubishikkel. Velenczei karrierje során a Kassa Rally volt az első ORB-futam, miután a szezont két sprinten még Apkó Andrással kezdte, az ORB-ben Toma József navigálásával indult. Kassán azonnal az abszolút nyolcadik helyen célba érve mutatkoztak be. 

Egy évvel később 2014-hez hasonlóan két ORB-futamon állt rajthoz a páros, Kassán már ötödik helyen zártak, míg a Mecseken nem sikerült a célba érés. 

2016-ban már teljes ORB-szezonban állt rajthoz Velenczei Ádám Farnadi Ágnes navigálásával, és együtt Szombathelyen és Pécsett is a negyedik helyen jelentette a legjobb eredményt, így a bajnokság végén a hatodik helyen zártak. 

2017-ben már Szedő Csabával folytatta karrierjét Ádám és ebben az évben versenyzett először R5-ös autóval, Hyundaijal, amivel Ózdon megszületett az első dobogós eredmény a harmadik helyen célba érve, míg év végén a kilencedik helyen zártak, egy évvel később azonban tovább tudtak javítani az eredményeken és Székesfehérváron a második, míg Miskolcon és Ózdon a harmadik helyet megszerezve az ORB-bajnokság ötödik helyét szerezték meg. 

2019-ben az R5-ös Hyundai Citroen C3 R5-re cserélte Ádám a magyar Citroen márkaképviselet színeiben indulva, a Jobb1-be pedig Zsiros Gábor ült. Együtt Székesfehérváron és Ózdon is a harmadik helyet szerezték meg, egyenletes versenyzésükkel pedig először végzett Ádám az ORB dobogóján, Vincze Ferencet és Hadik Andrást követve a harmadik helyen zárva. 

A Citroenes együttműködés azonban csak egy évig tartott, 2020-ban pedig már Skoda Fabia Rally2 evóval és Szőke Tamás navigálásával Ádám megszerezte első futamgyőzelmét is az ORB-ben a Vértes Rallyn.

A győzelem mellett Egerben második, míg Salgótarjánban harmadik helyen értek célba, aminek köszönhetően is az év végi negyedik helyet szerezték meg. 

2021-ben ismét navigátort váltott Velenczei Ádám, azonban Igor Bacigállal nem a legfényesebb szezont töltötték együtt, bár ez nem feltétlenül a navigátor számlájára írható. A Vértes Rallyn elért harmadik, a pécsi negyedik, Ózdi hatodik hely mellett Boldogkőn baleset, Salgótarjánban, és a Nyíregyházi Rally Hungaryn is műszaki hiba miatt nem sikerült a célba érés, így csupán a nyolcadik helyet szerezték meg a bajnokságban. 

2022-ben Ádám már a harmadik szezont kezdte Skodával, azonban Vánsza Zsolttal az elsőt, és együtt ismét sikerült az ORB harmadik helyét megszerezni, majd ezt az eredményt tavaly is sikerült megismételni. 2022-ben a Dunakanyar Rallyn ismét sikerült Ádámnak nyernie, míg Salgótarjánban, Boldogkőn, Pécsett, Székesfehérváron a harmadik helyet szerezték meg, egy évvel később pedig Székesfehérváron és Győrben sikerült harmadik helyen végeznie a párosnak. 2022-ben Mads Ostberg és Vincze Ferenc, 2023-ban pedig Vincze Ferenc és Turán Frigyes mögött végeztek az év végi harmadik helyen. 

Fotó: Sári Péter

Az igazán kiemelkedő szezon azonban az idei volt a Velenczei-Vánsza-Skoda trió számára. A szezon bár még kieséssel zárult a veszprémi Rally Hungaryn, azonban Diósgyőrben és Győrben harmadik, a Mecseken és második helyen, míg Székesfehérváron győzelemmel zárva, esély maradt a bajnoki címre is a másfélszeres szorzójú Zemplén Rallyn. 

Ezen a versenyen azonban orvosi javaslatra Vánsza Zsolt nem tudott navigálni, helyét pedig Bán Viktor vette át, akivel Csomós Mixi és Nagy Attila balesetével és Turán Frigyes, valamint Zsiros Gábor távolmaradásával is élve, fordulatos verseny végén ismét nyerni tudtak, a szezonbeli második siker pedig már az első abszolút bajnoki címet jelentette. 

A 2024-es szezon végéig Velenczei Ádám összesen 60 ORB-futamon állt rajthoz, melyeken négy győzelmet és összesen 24 dobogós eredményt ért el a 32 éves versenyző. 

Utólag kapott nagyobb büntetést Verstappen a Mexikóban történtekért

0

Max Verstappen kétszer 10, azaz összesen 20 másodpercnyi büntetést kapott, amiért a Mexikóvárosi Nagydíj elején kétszer is leszorította Lando Norrist a pályáról. A sportfelügyelők utólag azonban rájöttek, hogy nem adtak elég büntetést.

A versenyt végül a 6. helyen záró holland az FIA elsőre kiadott dokumentumai alapján ugyanis elkerülte, hogy akár egy büntetőpont is kerüljön a neve mellé, ezért a felügyelők a verseny után visszavonták a 4-es kanyarban történt, azaz az első leszorítás indoklását, majd módosítva újra kiadták azt. Ebben pedig már az szerepel, hogy Verstappen 2 büntetőponttal lett gazdagabb, amivel 6-ra nőtt a büntetőpontjainak a száma a jelenlegi egy éves időszakra. Automatikus eltiltás 12 pont összegyűjtése esetén jár, így a holland még csak félúton van ehhez.

A két leszorítás:

Ami Verstappen 10 másodperces büntetéseit illeti, Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke a verseny utáni sajtótájékoztatóján telemetriai adatokat kinyomtatva igyekezett bizonyítani, hogy az első büntetés jogtalan, mert Norris akkor sem tudott volna a pályán elfordulni a 4-es kanyarban, ha Verstappen nincs ott mellette. A felügyelők azonban úgy döntöttek, hogy a McLaren pilótája „biztonságos és kontrollált módon” vezetett és „képes lett volna végrehajtani a manővert a pályán”, ha Verstappen nem szorítja le.

Ami a második leszorítást illeti, Verstappen azért nem kapott büntetőpontot, mert a felügyelők úgy ítélték meg, hogy a leszorítás ott nem szándékos, hanem véletlen módon történt amiatt, mert a holland túl nagy tempót vitt be a kanyarba, majd nem tudta a pályán befejezni az előzést.

Középső ujjal mutogatás 300 km/óránál – kihúzta a gyufát a Red Bull fiatalja

Chris Ingram nyerte a Brit ralibajnokságot

0

Chris Ingram szoros csatában megnyerte a Brit ralibajnokság szezonzáró versenyét, ami egyben első brit bajnoki címét jelentette William Creighton előtt. 

A szezonzáró Cambrian Rally előtt csupán egyetlen pont választotta el a Brit ralibajnokság első két helyén álló versenyzőket, William Creighton kezdhette jobb helyzetből a versenyt Chris Ingram előtt. 

A 2019-es Európa-bajnok pedig bár mindvégig a verseny élén állt, egészen az utolsó előtti szakaszig csak pár másodperc előnye volt, akkor azonban Creighton időt vesztett, így az utolsó szakaszon Ingramnak csak be kellett gurulnia, hogy megszerezze karrierje első brit bajnoki címét a Junior WRC tavalyi győztese előtt. 

Ingram végül 20.8 másodperc előnnyel nyert ír riválisa előtt, míg a harmadik helyen Osian Pryce zárt 46 másodperc hátránnyal. Ez a sorrend pedig megegyezik a bajnokság végeredményével is. 

Középső ujjal mutogatás 300 km/óránál – kihúzta a gyufát a Red Bull fiatalja

0

Miután az USA Nagydíj sprintjén Fernando Alonsóval került összetűzésbe, a Forma–1-be tavalyi beugrása után a múlt héten visszatérő Liam Lawson a Mexikóvárosi Nagydíjon Sergio Pérezt bosszantotta fel, majd később a középső ujját mutatta a szenvedő Red Bull-pilótának.

Lawson és Pérez összecsapására a 19. körben került sor, amikor a mezőny végéről felzárkózó mexikói a négyes kanyar előtt támadta a helyére pályázó új-zélandit. Miután a belső íven befurakodott az RB mellé, Pérez leterelte riválisát, aki azonban nem hagyta annyiban a dolgot, és az 5-ös kanyarban visszatámadott, aminek következtében autója bal eleje Pérez RB20-asának koccant, megrongálva annak padlólemezét és oldalszekrényét.

A bukótérbe kényszerült Pérez ezután megpróbált külső íven visszajönni, de Lawson nem hagyott neki helyet és elöl maradt, az időmérőt elrontó, a rajtnál a rajtkockáján kívülre álló és emiatt 5 másodperces időbüntetést kapó veterán futama pedig az autója sérülése miatt itt nagyjából véget is ért. Kettejük párharcából azonban még hátra volt egy felvonás, Lawson ugyanis a verseny későbbi szakaszában a célegyenesben viharzott el Pérez mellett, majd az előzés közben a középső ujját mutatta riválisának.

Videón a mutogatás:

Végül mindkét pilóta a pontszerző helyeken kívül zárt, ami leginkább Pérezre nézve kínos, a verseny után a Lawsont még a rádióban több alkalommal leidiótázó mexikói pedig elmondta, nem tetszik neki az új-zélandi hozzáállása.

„Megcsináltam a manővert a négyes kanyarban, aztán lement a pályáról és egyből úgy jött vissza, mintha nem lenne ott egy másik autó. Szerintem elkerülhette volna az ütközést, de csak visszajött. Szerencsére láttam őt és kinyitottam az ajtót, máskülönben nagy balesetet szenvedtünk volna. Nem volt szükség ilyesmire, mindkettőnk futamának ártottunk, úgyhogy ez egy kicsit túl sok volt” – idézi Pérezt az Autosport.

„És nem is kapott semmilyen büntetést – folytatta a füstölgést. – Ugyanezt csinálta Fernandóval és Franco [Colapintóval] a futam végén. De nem kapott büntetést, úgyhogy ezek egyike sem az ő hibája.”

Amikor Pérezt arról kérdezték, milyen a kapcsolata Lawsonnal, rögtön rávágta: „Semmilyen kapcsolatom nincs vele, de ahogy megérkezett a Forma–1-be, nem hiszem, hogy a megfelelő hozzáállást tanúsítja. Kicsit alázatosabbnak kellene lennie. Amikor egy kétszeres világbajnok beszélt neki a múlt héten, teljességgel ignorálta őt. Amikor megérkezel a Forma–1–be, nyilván nagyon éhes vagy meg minden ilyesmi, de tisztelettudónak is kell lenned a pályán és azon kívül is. Nem hiszem, hogy megfelelő a hozzáállása. Nagyszerű pilóta, és miatta remélem, hogy hátra tud lépni egyet és tanul az esetből.”

Pérez és Lawson csatája:

„Az első két versenyén (valójában tavaly már szerepelt 4 futamon – a szerk.) sok incidensben keveredett, és szerintem el fog jönni a pont, amikor ez túl sokba fog kerülni neki, mint ahogy az ezen a hétvégén is történt. Szerintem csak a megfelelő hozzáállást kell mutatnia és azt kell mondania, hogy »Nézd, valószínűleg kicsit túlmentem a határon, visszalépek és újrakezdem.« Mert ha nem tanulsz a hibáidból, a Forma–1 brutális világ, és talán nem lesz számára folytatás.”

Amikor a mexikóit arról kérdezték, hogy szerinte Lawson keményebben versenyez-e ellene azért, mert a helyére pályázik, azt felelte, hogy »Nos, múlt héten majdnem nekiment Fernandónak, majd most majdnem ütközött (valójában ütközött is) Francóval. Szóval szerintem jelenleg egyszerűen mindenkivel kontrollálatlanul versenyez.”

Persze felmerül az a kérdés is, hogy Pérez vajon azért ennyire kritikus-e Lawsonnal, mert jelenleg ő a legesélyesebb arra, hogy leváltsa őt, és megpróbálja minél rosszabb színben feltüntetni a múlt héten a 19. helyről rajtolva pontot szerző új-zélandit. A Colapinto elleni incidensért ugyanis pont, hogy a Williams pilótája kapott büntetést, a felügyelők pedig sem az Alonso ellen Austinban történt esetért, sem a most a Pérez elleni csatáért nem büntették meg Lawsont, aki ezek alapján eddig semmi rosszat nem tett.

Sainz teljesítette célját, nyert még egy futamot a Ferrarival, miközben Verstappent kétszer is elmeszelték

0

A Mexikóvárosi Nagydíjon szerzett első és harmadik hellyel végképp bejelentkezett a konstruktőri bajnoki címért a Ferrari. Carlos Sainz csak rövid időre veszítette el a vezetést a verseny elején Max Verstappennel szemben, a holland azonban ezt követően dupla időbüntetést kapott a Lando Norris elleni manővereiért, így 10 pontot veszített vele szemben a tabellán.

Az idei első pole-ját birtokló Sainznak a pálya legsikeresebb versenyzője, az elmúlt öt mexikói versenyből négyet is megnyerő Verstappen ellen kellett védekeznie a szezon egyik leghosszabb rajt utáni sprintjében.

A holland azonban egy árnyalatnyival jobban kapta el a rajtot, ez pedig elég is volt ahhoz, hogy Sainz mellé érjen a belső íven, ami innentől már az előnyösebb pozíciót jelentette. Verstappen lezárta az utat a mögötte helyezkedő Norris előtt, majd elsőként fordult el az 1-es kanyarban. Sainz próbált mellette maradni, ameddig csak tudott, ám a 2-esben már nem maradt helye, át kellett vágnia a kanyart, ezáltal nagy előnnyel az élre került, majd szabálytudóan vissza is adta a vezetést Verstappennek, még mielőtt felmutatták volna a biztonsági autó érkezését jelző táblákat.

Egy még az első kanyar előtt történt baleset miatt kellett ugyanis semlegesíteni a versenyzést: Cunoda Juki később fékezve esett be Alexander Albon elé a külső íven, a két autó azonban helyszűkében összeért, s mindketten kiestek, a japán RB-je háttal a védőfalba csapódva. A versenybalesetnek nyilvánított incidensben nem osztottak büntetést, nem úgy abban az ügyben, amely a 18. helyről startoló Sergio Pérezt a 11-re repítette az első kanyar végére: mint a felvételekből egyértelműen látszott, a mexikói előrébb állt a rajtkockájában a megengedettnél, ezért öt másodperces időbüntetést kapott.

A biztonsági autós időszak segítette a pilótákat az egy kerékcserés taktika megvalósításában, majd amint ismét útjára engedték a mezőnyt, Sainz már a DRS nélküli első körben is megmutatta, hogy a szélárnyékban ott tud maradni Verstappen nyakán. A 9. körben aztán Sainz az 1-es kanyarban meg is előzte a hollandot, aki némi csata után besorolt a spanyol mögé.

Pár kör múlva Norris volt a következő, aki támadást indított bajnoki riválisa, Verstappen ellen, ami pedig ezúttal sem zajlott le balhés esetek nélkül. Norris először a 4-es kanyar előtt próbálkozott, a külső íven pedig a Red Bull elé is került, de az agresszíven védekező Verstappen a kanyarban elé zárt, a füvön való menekülésre kényszerítve a britet – aki elöl maradt, és nem is készült visszaadni a pozíciót. Néhány kanyarral később, a 8-asban aztán Verstappen bedobta magát Norris mellé, de maga is elvétette a kanyart, az austini incidensükhöz hasonlóan mindketten a pályán kívül fordultak. Ekkor a holland került előre, ám kisodródásuk közben Leclerc mindkettőjük mellett elsuhanva megjött a második helyre.

„Ez az ember veszélyes. El kellett kerülnöm az ütközést, ugyanaz történt, mint a legutóbb!” – méltatlankodott Norris a rádióban.

Gyorsan érkeztek is az értesítések a versenyirányítástól, hogy a 4-es és a 8-as kanyarban történt incidenst is vizsgálják, s hamarosan mindkét esetben kihozták a hollandot vétkesként, először Norris leszorítása, másodszor pedig a pálya elhagyásával történt előnyszerzés miatt. 10-10 másodperces időbüntetést kapott értük, vagyis amikor a 26. körének végén a harmadik helyről a bokszba hajtott, húsz másodpercnyi várakozás után végezhették csak el szerelői a kerékcserét a Red Bullján.

A 71 körös verseny féltávjára nyugodtabb mederbe tért a körözés, az eredménysor élén pedig nagyon hasonló képet láthattunk, mint egy héttel ezelőtt Austinban, ugyanis a Ferrari ismét kettős vezetést őrzött, ezúttal Sainzcal az első helyen. A spanyol nyolc másodperccel vezetett Leclerc, és további néggyel Norris előtt.

Miután mindenki letudta a bokszkiállását, Verstappen a 6. helyen találta magát, nem sokkal Lewis Hamilton mögött, akit a rajt utáni pozícióvesztése után látványos csatában előzött vissza George Russell. A holland viszont nem tudott a Mercedesekkel menni, a mögötte haladó Haasoknál pedig gyorsabb volt, s a hátulról rajtoló, rövidebb kemény keverékes második etapra bazírozó Oscar Piastri tempójától sem kellett tartania, aki csak Kevin Magnussen és Nico Hülkenberg közé, a 8. helyre tudott beékelődni, bár a Red Bull befogására sarkallták a bokszból.

A verseny végéhez közeledve azonban Norris még mozgósította a McLaren tartalékait és elkezdett nyomást gyakorolni a második helyen haladó Leclerc-re. Bár előzési közelségbe még nem került, a monacói a 62. kör végén elvétette az utolsó kanyart, a megbicsakló autóját éppen irányítása alá tudta fogni, mielőtt az a falban kötött volna ki, és visszatért a pályára, ám a pozícióját ezzel elveszítette Norrisszal szemben.

Norrisnak a Melbourne után idei második győzelmét megszerző Sainzt már nem sikerült beérnie a hátralévő körökben, a leggyorsabb körért járó egy pontot pedig még elvette tőle a friss gumikat vételező Leclerc, akinek biztos volt a harmadik helye. A Mercedeseké volt a leglátványosabb csata a futam utolsó harmadában, amelyben Hamilton vissza tudta venni a negyedik helyet a már sérült első szárnnyal vezető Russelltől.

Verstappen a hatodik helyért nyolc pontot kapott, Norris pedig a másodikért tizennyolcat, így a brit hátránya 57-ről 47-re csökkent.

A Ferrari a kettős dobogóval megelőzte a Red Bullt a konstruktőri második helyért, és már az éllovas McLarentől is csupán 29 pont választja el, amikor még négy futam van hátra a 2024-es szezonból.

A Mexikóvárosi Nagydíj végeredménye:

Image

Verstappen miatt változtatnak a szabályokon a Forma–1-ben

0

Max Verstappen és Lando Norris számos vitát kiváltó austini esete után az FIA változtatni fog a csaták megítéléséhez az USA Nagydíjon is alapul vett versenyzési irányelvek szövegezésén, mivel felismerte, hogy be kell zárni a holland pilóta által használt kiskaput. 

Max Verstappen és Lando Norris utóbbi büntetésével végződő austini párharca rávilágított a csatáknál az FIA felügyelői által alapul vett versenyzési irányelvek hiányosságaira. Ez a mindenki által elfogadott dokumentum külön meghatározza, hogy mihez kell tartania magát a versenyzőknek külső, illetve belső íven történő előzésnél, ám mint azt a címvédő és a McLaren pilótájának esete megmutatta, meg lehet hackelni azt.

Az USA Nagydíj 52. körében Norrisszal szemben védekező holland ugyanis olyan későn fékezett a 12-es kanyarban, hogy az őt kívülről támadó Norris ne tudjon mellé érni a kanyarcsúcsponton, és így ne tarthasson igényt a kanyarra. Ezzel még nem lett volna gond, ám Verstappen négy kerékkel elhagyta a pályát a kanyarkijáraton, ami után többen is felhívták a figyelmet arra a problémára, hogy a belül védekező pilótának a versenyzési irányelvek alapján nem kötelessége a pálya határain belül maradni, így lehetősége nyílik szó szerint bevetődni a kanyarba, és a túlfutást eredményező nagyobb bemeneti tempónak köszönhetően elérni, hogy ő legyen előrébb a csúcsponton.

Az Autosport úgy tudja, hogy az FIA a novemberi Katari Nagydíjra átdolgozza a versenyzési irányelvek szövegezését és javaslattal áll majd a pilóták elé. Mivel ezek irányelvek és nem szabályok, amennyiben a versenyzők elfogadják a módosításokat, azokat a felügyelők már attól a hétvégétől kezdve alkalmazhatják. Ugyanakkor a brit szaklap információi szerint gondot okozhat majd az, hogy egységes álláspontot alakítsanak ki a mezőny tagjai, mivel a versenyzők érdekvédelmi szervezetén (GPDA) belül nem teljes az egyetértés abban, hogy mi is történt a Verstappen–Norris incidens során.

Miért büntették meg Norrist, Verstappent pedig nem az USA Nagydíjon?

Az Autosport arról számolt be, hogy a pénteki második szabadedzés utáni szokásos versenyzői eligazítás Mexikóban szokatlanul hosszúra nyúlt, az FIA Norris büntetésére adott magyarázata után pedig a GPDA ülése következett. A megbeszélésen jelen voltak a Mexikóvárosi Nagydíj sportfelügyelői, a csapatok sportigazgatója/csapatmenedzsere és a FOM képviselője, a pilóták pedig ismertették az álláspontjukat arról, hogy szerintük mi történt Verstappen és Norris között. Többen erősen Norris álláspontja felé húztak és azt mondták, amelyre a McLaren az elutasított újravizsgálati kérelmét alapozta, azaz hogy Norris már nem a támadó, hanem a védekező fél volt a kanyarba menet, mivel az egyenesben megelőzte Verstappent. Ezzel szemben mások keménynek, de igazságosnak minősítették Verstappen védekezését, mondván a jelenlegi szabályok keretein belül maradva cselekedett.

Az Autosport ezzel együtt úgy tudja, elég nagy a versenyzői irányelvek módosításának támogatottsága ahhoz, hogy az a katari megbeszélésen megtörténhessen, és közleményében az FIA is azt kommunikálta a mexikói találkozó után, hogy „általános az elkötelezettség” az irányelvek frissítésére. „Észben tartva, hogy a versenyzők kérték a versenyzési irányelvek megalkotását és egyeztek bele a GPDA-val azok bevezetésébe, minden alkalommal a versenyzőkkel konzultálva frissítjük azt. Általánosan elfogadott, hogy az irányelveknek fejlődniük kell, és nem az olyan egyedülálló incidensek miatt, mint az austini, hanem abból a megfontolásból, hogy következetességet hozzanak a felügyelők döntéseibe” – írta az FIA.

27 éve történt meg az az F1-ben, ami se előtte, se azóta soha

Velenczei Ádám nyerte a Zemplén Rallyt és a 2024-es Magyar Rally Bajnokságot

0

Fordulatos és drámai szezonzárónak bizonyult az idei Zemplén Rally, melynek végén Velenczei Ádám szerezte meg a győzelmet és első bajnoki címét. 

A másfélszeres szorzójú Zemplén Rally előtt Csomós Miklós és Nagy Attila kényelmes előnyből várhatta az idei utolsó ORB-futamot, hiszen a bajnoki második helyen álló Turán Frigyes és Zsiros Gábor nem állt rajthoz az ORB hatodik futamán egyéb elfoglaltság miatt. 

Csomósék így 36 pont előnnyel várhatták az utolsó futamot Velenczei Ádám és Vánsza Zsolt, valamint 44.5 pont előnyel Német Gábor és Németh Gergely előtt. 

A bajnoki címért folyó csatában az első fordulat a verseny harmadik szakaszán következett, amikor a Velenczei Ádám és beugró navigátora, Bán Viktor mögött álló Csomósék baleset miatt kiestek. 

Ezáltal Velenczei és Német esélyei még inkább megnőttek a bajnoki címre. 

Fotó: Sári Péter

Az első napot azonban Hadik András és Juhász István zárták az élen Velenczeiék, Kalusz Kritóf és Papp Tamás, valamint Németék előtt. 

A verseny során kiosztott időbüntetéseknek köszönhetően Velenczeiék vasárnap harmadik helyen is álltak, azonban az utolsó szakaszok nekik kedveztek. 

Hadikék vasárnap délután három szakaszt szervókormány nélkül kellett, hogy teljesítsenek, így végül még a harmadik helynek is örülhettek, míg Velenczeiék előbb visszaszerezték a második helyet, majd Hadikék problémája után magabiztosan szerezték meg a futamgyőzelmet Klauszék és Hadikék előtt. 

A bajnoki csatából Németék vasárnap délelőtt egy kicsúszás után végleg kiszálltak, de a versenyt nyolcadik helyét így is megtudták szerezni. 

A győzelmet végül Velenczei Ádám és Bán Viktor szerezte meg, így megnyerve az első abszolút bajnoki címet is Csomósék és Németék előtt. 

A Peugeot Kupában magabiztos versenyzéssel tudott a Zemplénben nyerni Czékmány Norbert Farnadi Ágnes navigálásával, így a tavalyi ORB2-es bajnok a márkakupa bajnoki címét is megszerezte.  

Az ORC-ben Rongits Attila és Hannus László nyert az utolsó futamon Szilágyi Patrik és Nagy Ádám előtt, míg Balla Tamás és Brunczvik Zoltán számára a harmadik hely is elég volt, hogy a szombaton kiesett Marozsi Zsoltot megelőzze a bajnokságban és megnyerje a bajnoki címet. 

Eredmények

Hadik műszaki hibával küzd, Velenczei a bajnoki cím kapujában a Zemplén Rallyn

0

Nagyjából minden kérdés lezárult a Zemplén Rallyn azt követően, hogy Hadik András autójában meghibásodott a szervókormány. 

A Zemplén Rally utolsó előtti szakaszán kiderült, hogy a vasárnap délutáni második szakaszon Hadik András és Juhász István Fordjában tönkrement a szervókormány, ezért vesztett időt ezen a szakaszon és kapott fél perc büntetést lassítóban vétett hibáért. 

A háromszoros magyar bajnok problémájával Velenczei Ádám és Bán Viktor kényelmes előnybe került, így csak célba kell gurulnia, hogy megszerezze karrierje első bajnoki címét. 

A második helyre Klausz Kristóf és Papp Tamás lépett, míg Hadikék a Power Stage előtt még tartják a harmadik helyet. 

A Power Stage végéig azonban még bármi előfordulhat.

Hadik bajba került, Velenczei vezet ismét a Zemplén Rallyn

Zemplén Rally 2024, állás SS16 után 
1 #22 Velenczei Ádám – Bán Viktor Skoda Fabia Rally2 evo 1:22:20.4 (0:40)
2 #5 Klausz Kristóf – Papp Tamás Skoda Fabia Rally2 evo +45.6 (0:20)
3 #9 Hadik András – Juhász István Ford Fiesta Rally2 +58.2 (1:00)
4 #15 Trencsényi Vince – Adorján Szabolcs Skoda Fabia R5 +3:16.0 (0:30)
5 #10 Bodolai László – Deák Attila Ford Fiesta Rally2 +3:17.4 (0:10)
6 #8 Ollé Sándor – Ollé Rebeka Skoda Fabia R5 +4:51.3 (0:10)
7 #28 Rongits Attila – Hannus László Mitsubishi Lancer Evo IX (ORC) +5:19.0 (0:10)
8 #4 Német Gábor – Németh Gergely Skoda Fabia RS Rally2 +5:42.8 (0:20)
9 #18 Czékmány Norbert – Farnadi Ágnes Peugeot 208 Rally4 +6:46.0
10 #32 Szilágyi Patrik – Nagy Ádám BMW M3 E36 (ORC) +7:36.2 (0:20)

Időterv (ORB)
Október 26., szombat
07:48 SS1 Mád 1 9.01 km Velenczei 4:56.4 / 1. VELENCZEI, 2. Csomós, 3. Német
09:01 SS2 Szemere 1 7.75 km Velenczei 4:09.7 / 1. VELENCZEI, 2. Csomós, 3. Német
09:44 SS3 Fóny 1 10.86 km Hadik 5:47.5 / 1. VELENCZEI, 2. Hadik, 3. Német
10:32 SS4 Erdőbénye 1 10.58 km Hadik 5:34.7 / 1. VELENCZEI, 2. Hadik, 3. Német
12:30 SS5 Mád 2 9.01 km Német 4:51.5 / 1. HADIK, 2. Klausz, 3. Velenczei
13:43 SS6 Szemere 2 7.75 km Velenczei 4:05.1 / 1. HADIK, 2. Klausz, 3. Velenczei
14:26 SS7 Fóny 2 10.86 km Velenczei 5:36.9 / 1. HADIK, 2. Velenczei, 3. Klausz
15:14 SS8 Erdőbénye 2 10.58 km Hadik 5:26.6 / 1. HADIK, 2. Velenczei, 3. Klausz
16:02 SS9 Mád 3 9.01 km Német 4:49.1 / 1. HADIK, 2. Velenczei, 3. Német

Október 27., vasárnap
06:48 SS10 Aranyosi-völgy 1 10.3 km Hadik 5:24.8 / 1. HADIK, 2. Velenczei, 3. Német
07:36 SS11 Óhuta 1 10.76 km Velenczei 5:45.6 / 1. HADIK, 2.Német, 3. Velenczei
08:29 SS12 Hernádvécse 1 8.31 km Velenczei 4:17.0 / 1. HADIK, 2. Velenczei, 3. Német
09:42 SS14 Mezőzombor 1 9.08 km Velenczei 4:55.6 / 1. HADIK, 2. Velenczei, 3. Klausz
11:40 SS15 Aranyosi-völgy 2 10.3 km Hadik 5:30.3 / 1. HADIK, 2. Velenczei, 3. Klausz
12:28 SS16 Óhuta 2 10.76 km Német 5:36.7 / 1. VELENCZEI, 2. Hadik, 3. Klausz
13:21 SS17 Hernádvécse 2 8.31 km Klausz 4:18.5 / 1. VELENCZEI, 2. Klausz, 3. Hadik
14:34 SS18 Mezőzombor 2 9.08 km

Az ORB abszolút bajnokság állása az SS16 utáni eredmények alapján
1. Velenczei Ádám 121+45=166
2. Csomós Miklós 157+0=157
3. Német Gábor 112.5+16.5=129
4. Turán Frigyes 124+0=124

Élő eredmények
Rallye Rádió