A PSZA Motorsport csapata továbbra is a hazai bajnokságokra koncentrál, bár elkezdtek kacérkodni a gondolattal, hogy nemzetközi versenyeken is megméretik magukat – áll a csapat közleményében.
„Idén a versenyzőink javarészt a Rally1, Rally2 és Rally3-as bajnokságokat tartják szem előtt. Már kezd kialakulni mindenkinél a kép, hogy hol és mivel indul. A táborunk továbbra is népes lesz és bízunk abban, hogy szép sikereket érünk el – kezdte a beszélgetést Szabó Árpád csapatkoordinátor, majd hozzátette. – Most már elárulhatjuk, lesz indulónk a Peugeot Kupában, így újabb komoly feladatot tesz Berta László a nyakunkba, de mi már nagyon várjuk ezt a kihívást.”
A csapat a nemzetközi irányvonalat is szeretné megvalósítani, első körben a 20. Rally Legendet és a Hargita Rallyt nézték ki maguknak.
„Azt gondolom a huszadik San Marinó-i verseny egy igazi rally ünnep lesz. Itt nagyon szeretnék elindulni, bár a hazai naptárral ütközik. Ennek ellenére nem vetettük el a gondolatot, hogy ott legyünk, egy jó logisztikával bármi megtörténhet – tette hozzá Árpi.
A licenc leadásoknál már látszódik, hogy újra sokan mennek majd az egyesületben és a Rally2-es mezőnyben várható a legtöbb autójuk.
„Büszkén mondhatom, hogy 2022-re sokan csatlakoztak csapatunkhoz, amiből a második vonal lesz a legerősebb. A pletykák alapján ez a bajnokság lehet a legerősebb, biztosan sok érdekes és komoly csata várható majd ott és sokat erősödik így a sportértéke is. Természetesen nem csak a Rally2-re gyúrunk, hanem az ORC P13-ban is lesz több indulónk, és ez a kategória is nagyon népes lesz – folytatta Szabó Árpád.
A csapat az infrastruktúráján is fejleszteni szeretne, sokat dolgoznak ezen a télen, ezért is bővültek egy új munkatárssal Balázs Bencével, aki korábban a versenyzőnk volt. Bence nagyon sok adminisztrátori és marketinges feladatot vesz le a vállukról, valamint a műhelyben is sokat segít az autók építésében.
Az első komolyabb versenyük az Orfű Rally lesz, ahol hat autós párossal támadnak majd.
Az FIA nem siet kinevezni Yves Matton utódját a rally igazgatói posztra, árulta el Robert Reid FIA sportági alelnök.
Yves Matton a Citroën Racing csapatfőnöki posztjáról érkezett 2018. januárjában az FIA rally igazgatói székébe, ahonnan 2021 végén távozott.
A távozást illetően hivatalos indoklás nem jelent meg, de a Dirtfish úgy tudja, a rallysportról alkotott elképzelése nem egyezett meg a decemberben kinevezett Mohammed Ben Sulayem, FIA elnökével.
A betöltetlen poszttal kapcsolatban a Monte-Carlo Rally idején Robert Reidtől, az FIA alelnökétől érdeklődött a média.
„A Monte előtti hetet Genfben töltöttem, és igyekeztem rengeteg információt begyűjteni, hogy megértsem a szervezetet – mondta Robert Reid, Richard Burns egykori navigátora. – Vezetői csapatként voltunk ott, így Mohammed is velünk volt.
Meg kell vizsgálnunk, hogy mire van szükségünk a jövőben és ez alapján választjuk ki a megfelelő személyt. Nem hiszem, hogy nagyon sietnünk kellene. A WRC szezonja elindult és minden ezzel kapcsolatos munka is megkezdődött. Nem hiszem, hogy holnap az utcán feltétlenül meg kellene találnunk a megfelelő személyt. Bruno Famin műveleti igazgató asztalán vélhetően már van néhány önéletrajz.”
Andrea Adamo ugyancsak decemberben távozott a Hyundai Motorsport csapatvezető székéből, és azóta is Julien Moncet csapatigazgató-helyettes látja el a rallyval kapcsolatos teendőket a koreai gyártónál.
Lehet, hogy éppen Adamo lesz a nemzetközi szövetség végső választottja?
Igen bíztató paraméterekkel és bérleti díjjal rendelkezik az a két Renault Clio Rally5, amely január utolsó napjaiban érkezett a Takács Motorsporthoz. Bár a kategória már régóta létezik, talán a Renault az első, amely komolyan vette és olyan autót fejlesztett rá, amiről ennek a belépőszintű kategóriának szólnia kell.
„Amikor leálltam a Clióval a trélerről, nem bírtam megállni, hogy ne menjek vele – lelkendezett Takács Attila, a Takács Motorsport vezetője. – 18 évig versenyeztem és már lassan a műhelyünk is megvan ennyi éve, elég sok versenyautóban ültem, nem könnyű újat mutatni, de ez alatt a pár méter alatt is azt éreztem, hogy bakker, ez milyen jó!“
A Rally5 vagy ahogy korábban hívták az R1 igazi mostohagyerek volt a rallyversenyzésben. Létezett ugyan ilyen kategóriába homologizált autó, de soha sem tudott igazán elterjedni. A Renault azonban szép csendben több mint 500-at értékesített már belőle, úgyhogy tudhat valamit.
„Korábban én is úgy voltam az R1-gyel, hogy jó-jó, van ilyen autó, ha márkakupában mennek vele, akkor van mezőny, egyébként meg nem olyan, amire azt mondod, úúú, ezt de kipróbálnám. Aztán jöttek a Clio Rally5-ök és olyan eredményeik voltak, amikről már beszéltek az emberek, a szakmán belül is. Ez keltette fel bennem is az érdeklődést.“
Az autó műszaki adatai is igen bizalomgerjesztők. 1,3-as turbómotor, 180 lóerő, 1080 kg, ötsebességes Sadev szekvenciális váltó és ami nagyon durva: közel két méteres szélesség.
Mivel belépőszintű autóról beszélünk, az első kérdés, hogy mennyibe kerül. Ezt nehéz egzaktul megadni, mert a vételár felett még van az üzembe helyezési és egyéb költség. Egy jó Rally4-es autó ára kb. 65 ezer euró, a Clio Rally4-é 76 ezer, a Clio Rally5-é 50 ezer. Már itt látható némi különbség, ami miatt érdemes fontolóra venni, de nem a vételár a lényeg.
„Egy versenyautó bérleti díját nem csak a vételár, hanem az üzemeltetési költség is befolyásolja és ebben nagyon jó a Clio. Amíg a Rally4-es bérleti díja 40-45 euró (kb. 14-16 ezer forint) kilométerenként, addig a Rally5-ösé 25 euró (kb. 9 ezer forint) körül mozog.“
Ez azért már jelentős különbség, ha nem is a fele, de kb. 60%-a.
„A fejlesztésnél nagyon a megbízhatóságra mentek rá. Egy Rally4-es motorját 5-6000 kilométer után már érdemes revíziózni. A Rally5-ösé elmegy 10-12 000 kilométert. Ebben is cserélték a főtengelyt, vezérműtengelyt és a dugattyút, csak a motort nem húzták fel annyira, mint a Rally4-esét.
Döbbenten tapasztaltuk, hogy a Ford Fiesta Rally4 gátlójához képest a Clio Rally5-ös (BOS) lengéscsillapítójának a szára vastagabb. A fékek 300 mm-esek, ami több mint elég.“
Még mielőtt nagyon belebonyolódnánk a számokba, Takács Attila még egy dologra hívja fel a figyelmet.
„Óriási előnye a kocsinak, hogy kevés az állítási lehetőség rajta. Minimálisan állítható a lengéscsillapító, nincsenek cserélhető stabilizátorok, egyféle set up van és kész. Természetesen a kerékdőléssel, összetartással és a magassággal lehet játszani, de ez minden.
Amikor kezdőként beleülsz egy autóba, akkor nincs a válladon az a teher, hogy a gyors végén kérdezik a szerelők, milyen volt a beállítás, min változtassunk? Ha egy Rally4-essel lejössz egy gyorsról és ötödik vagy, akkor nem tudod, hogy te hibáztál, azért vertek meg, vagy csak az autót nem tudtad beállítani. A Rally5-nél ilyen nincs, ott mindenki, közel egyforma set uppal megy.“
Már csak az a kérdés, hogy kinek ajánljuk a Rally5-öt?
„Mindenkinek – szögezi le Takács. – A pályafutásuk elején lévő versenyzőknek azért, mert ezzel relatíve olcsóbban versenyezve tudnak tanulni. Ezzel az autóval akár lehet Rally 2-ben is versenyezni, de az alacsonyabb költségvetése miatt sokaknak megadhatja a lehetőséget, hogy kijussanak az Eb-re .
De tudom ajánlani azoknak a rutinosabb versenyzőknek is, akik alacsonyabb költségvetésből akarnak versenyezni.“
A Rally5-tel kapcsolatban fontos az is, hogy legyen megfelelő számú ellenfél, hogy a kategóriát értékelni tudják. Ehhez legalább három induló kell három ORB-futamon. A Takács Motorsportnál az első két autó már megérkezett…
„Sok az érdeklődő, én biztos vagyok benne, hogy ha nem is az elsőtől, de a második–harmadik versenytől értékelhető lesz a kategóriáról. De az is fontos a Rally5-ös Clióval kapcsolatban, hogy ha jól mész, akkor akár Rally4-es autókat is megelőzhetsz vele.“
Takács Attilával utoljára még talán egy A-s Lanciaról beszélgettem ilyen hosszan és ilyen lelkesedéssel.
„Azt képzeld el, hogy alacsonyabb és szélesebb, mint az Rally4-es Fordunk volt. Nagyon jól néz ki. Aki eddig meglátta, mindenki ki akarta próbálni.“
A képek alapján ezen nem is csodálkozunk. Reméljük, hogy a Takács Motorsport nem csak új autót, de új színt is hoz idén a magyar bajnokságba és hogy az utánpótlás kezébe egy olyan fegyver kerül, amivel élni is tudnak.
Pierre-Louis Loubet az M-Sport csapatába igazolt, a Ford Puma Rally1-gyel pedig hét WRC futamon fog rajthoz állni. A francia versenyző Horvátországban kezdi a szezont.
Pierre-Louis Loubet tavaly a 2C Competition csapatával nyolc WRC futamon indult, azonban szezonja extrém módon hibákkal teli volt, csupán Észtországban tudott pontot szerezni a Hyundai i20 Coupe WRC-vel, melyet az Akropolisz Rallyn tudott utoljára vezetni.
A fiatal francia versenyzőt szeptemberben egy autó elütötte Párizsban és sérülései miatt véget ért számára a szezon.
Loubet 2017-ben az M-Sport versenyzőjeként indult a WRC2-ben, idén pedig visszatér Malcolm Wilson csapatába, ahol hét WRC futamon indulhat Ford Puma Rally1-gyel. A szezont Horvátországban kezdi, majd Portugália, Olaszország, Észtország, Finnország, vagy az eddig nem ismert augusztus közepi verseny, az Akropolisz Rally és végül Spanyolország következik.
„Nagyszerű lesz idén az M-Sport tagjának lenni – mondta Pierre-Louis Loubet. – A csapat megmutatta erejét a Monte-Carlo Rallyn, a Puma pedig egy igazi vadállatnak tűnik. Ha versenyző vagy, mindig a legjobb autóban szeretnél ülni, és azzal megmutatni a tudásodat, és pont ez az a lehetőség, amire szükségem van.
Ez egy kulcsfontosságú szezon lesz, és az M-Sportnál mindent meg fogok kapni, amire szükségem lesz a jó szerepléshez. Ez egy kicsit egy valóra vált álom, mert minden versenyző a legjobb autóban szeretne lenni, és számomra most pont ez adatik meg. Biztos vagyok benne, hogy nagyszerű dolgokra leszünk együtt képesek és valóban meg tudom mutatni tudásomat.”
„Nagyszerű egy ismerős arcot üdvözölni újra a csapatban – mondta Richard Millener, az M-Sport csapatfőnöke. – Pierre-rel dolgoztam, amikor a WRC2-bven versenyzett Ford Fiesta R5-tel. Rengeteg értékes tapasztalatot szerzett különböző autókkal. Az elmúlt szezonokban, és kíváncsian várom. Hogy megmutassa fejlődését a hibrid Pumával. Ugyancsak örömteli, hogy még egy fiatal versenyző tud a WRC legmagasabb szintjén vezetni ezekben az új autókban.”
Az M-Sport negyedik autójával a Montén Sébastien Loeb állt rajthoz és aratott győzelmet, míg Svédországban Lorenzo Bertelli fog versenyezni.
Szombaton újra Budapestre érkezik a Superenduro GP mezőnye, a Papp László Arénában már zajlik az óriási kihívást jelentő pálya építése.
Harmadik alkalommal rendeznek Superenduro GP-futamot Budapesten, ezúttal is eljönnek a sportág legnagyobb sztárjai és számos magyar versenyző is dobogós helyekre hajthat. Csütörtökön megkezdődött az óriási kihívást jelentő pálya kialakítása.
A szervezők 1500 tonna földet, 100 tonna követ és 50 tonna faanyagot mozgatnak meg annak érdekében, hogy a pálya a lehető legnagyobb izgalmat kínálja a versenyzőknek és a nézőknek egyaránt.
Hadobás Ádám hozzátette: a pályaépítés során a bevált módszereket és elveket követik: ifjabb Németh Kornél álmodta meg a pályát és ő koordinálja az építkezést is az utóbbi években bizonyító csapattal. Próbáltak a változatosságra és a látványosságra törekedni, szem előtt tartva, hogy a gyerekeknek is teljesíteniük kell a pályát.
A pálya 36 óra nonstop építés során 60 kamionnyi föld, valamint 2-3 kamionnyi kő és fa felhasználásával alakul ki, az Aréna egész éves programjában páratlan látványt teremtve.
Szombaton 11 órától tartják az edzéseket, a délutáni programra pedig 16 órakor nyitják a Papp László Sportaréna kapuit. A jelenleg érvényben lévő jogszabályok értelmében az esemény látogatásához kötelező a védettségi igazolást bemutatni. (Bármilyen érvényes védettségi igazolás megfelel.)
Az Új-Zéland Rally már biztosan lesz hazai színekben induló versenyző, miután Emma Gilmour megerősítette rajthoz állását a WRC futamon.
Az új-zélandi Emma Gilmour az első hivatalos nevezője az idei Új-Zéland Rallynak, írja a stuff.co.nz oldal.
Az Ázsia-Óceánia Rally Bajnokság (APRC) 2009-es második helyezettje idén rajthoz áll az Extreme E sorozatban a McLaren versenyzőjeként, Tanner Foust csapattársaként.
Emellett elkötelezte magát az Új-Zéland Rally mellett is, mely 2012 után tér vissza idén a WRC naptárba.
„Nagyon izgatott vagyok – mondta Emma Gilmour az új-zélandi lapnak. – Nem gondoltam volna, hogy újra a WRC naptár része lehet Új-Zéland, de az a kemény munka, amit a szervezők végeztek végül meghozta eredményét. A motorsport számára ez fantasztikus dolog, mert mindannyian úgy nőttünk fel, hogy Új-Zéland partjai mentén megrendezték a versenyt. Emlékszem, hogy láthattam a versenyen Possum Bourne-t, Colin McRae-t. Most azonban tíz évig nem láthattunk ilyen versenyzőket. Az, hogy idén a WRC futam visszatér és újra világklasszis versenyzőket lehet látni, igazán nagyszerű dolog. Ez a lehetőség kiváló Új-Zélandnak is, mivel így megmutathatjuk, hogy nyitottak vagyunk a jó üzletek iránt.”
Gilmour egy Suzukival áll rajthoz az Új-Zéland Rallyn.
Peter Johnston, az Új-Zéland Rally elnöke üdvözli Emma Gilmour rajthoz állását a versenyen.
„Emmát a világ egyik legjobb női versenyzőjének tartom, így fantasztikus, hogy indul az Új-Zéland Rallyn – mondta Johnston. – Kiválóságát bizonyítja a McLarentől kapott szerződése is. Emma igazán nagyszerű nagykövete a sportágunknak, a nők nagykövete Új-Zélandon, és büszke vagyok rá, hogy ő az első nevező a versenyre.”
A verseny elnöke szerint Hayden Paddon nevezése is hamarosan megerősítésre kerül.
„Hayden bejelentése is hamarosan megtörténhet. Nagyon komolyan dolgozik azon, hogy indulni tudjon, de vannak még páran helyi versenyzők, akik szintén indulni kívánnak.”
Az Új-Zéland Rallyt szeptember 29. és október 2. között rendezik meg.
Jari-Matti Latvala, a Toyota Gazoo Racing csapatmenedzsere szerint nincs ok idén változtatni a csapat dolgain annak ellenére, hogy Sébastien Ogier csak részprogramot teljesít a vb-n.
2020-ban és 2021-ben Sébastien Ogier világbajnok lett, Elfyn Evans pedig második helyen zárta a rally világbajnoki szezont, a gyártók között azonban csak tavaly tudott vb címet szerezni a Toyota.
Mivel Sébastien Ogier idén várhatóan csak öt versenyen indul, így felvetődik, hogy a gyártók vb címe érdekében kell-e változtatnia a Toyotának.
„Nincs szükségünk semmilyen változtatásra – mondta Jari-Matti Latvala a WRC hivatalos oldalának. – Minden jól, nagyon jól működött tavaly, ezért ebben a szezonban sem változtatunk. Nagyon jó a hangulat a csapatban, jól tudnak együtt dolgozni a versenyzők, minden csapattag megoszt a másikkal mindent.
Ez tavaly kifizetődött, így idén sem lehet probléma. Mindenki tudja a csapatban, hogy mi a dolga. Különleges pillanat volt, amikor felkértek a csapatvezetésre, nehéz volt abbahagyni a versenyzői karriert, aztán tavaly nagyon jó eredményeket értünk el együtt.”
A Toyota a szezonnyitó Monte-Carlo Rallyn a második helyet szerezte meg Sébastien Ogier révén, míg Kalle Rovanperä a negyedik, Takamoto Katsuta pedig nyolcadik lett. Elfyn Evans a szombati napon történt kicsúszás miatt a 21. helyet szerezte meg.
Rovanperä a Power Stage megnyerésével Sébastien Loeb és Sébastien Ogier mögött a harmadik legtöbb pontot szerezte, így a Svéd Rallyn az első napon takarítania kell a pályákat.
A japán gyártó a csapatok között három pont hátránnyal a második helyen áll az M-Sport mögött.
Sébastien Ogier Svédországban nem áll rajthoz, így elkezdheti idei szezonját az őt helyettesítő Esapekka Lappi is.
A Svéd Rally három hét múlva kerülne megrendezésre, ez azonban továbbra sem teljesen biztos, miután a versennyel érintett falvak még nem egyeztek bele a vb második futamának lebonyolításába.
A Rallit.fi oldal számolt be arról, hogy bár három hét múlva rendeznék meg a Svéd Rallyt, mellyel kapcsolatban már minden eldőlt, illetve megjelent, kivéve egy dolgot: a verseny továbbra sem rendelkezik a szakaszok használati jogával!
A Svéd Rally idén Umea városa környékére költözik a korábbi hómennyiséggel kapcsolatos problémák miatt, az új helyszín miatt pedig új szervezetektől, illetve településektől kell engedélyt kérni a szakaszok használatára.
A RallyCafe.hu már 2021 végén beszámolt arról, hogy az érintett településektől az engedélyek beszerzése csúszik, majd a verseny szervezője mindenkit megnyugtatott, miszerint sikerült a megegyezés.
A megegyezés azonban csak szóban történt meg, a papírokra azonban még mindig várni kell.
„Korábban valóban kérdéses volt, hogy a Svéd Rallyt megrendezik-e – mondta Sara Gustavsson, a Visit Umea vezetője a svéd SVT műsorszolgáltatónak. – Természetesen mindenki bízik a verseny megrendezésében, mindenki azért dolgozik, hogy minden rendben legyen.”
„Ez nem egy optimális helyzet, de a járvány megtanított minket arra, hogy minden körülményre gyorsan tudjunk reagálni. – mondta Peter Juneblad, Umea önkormányzatának pénzügyi igazgatója. – Igyekeztünk mindent megtenni, hogy a verseny megvalósuljon.”
A számi falvak ügyvédje fenyegetésekről is beszámolt.
„Példa nélküli, amit megtapasztaltunk – mondta Inger-Ann Omma. — Korábban tárgyaltunk szélenergiáról cégekkel, és bányászati projektekkel kapcsolatban, de ez egészen más dolog volt. Sok képviselő, politikus és más hatóságoktól kaptunk e-maileket, telefonokat és próbálta befolyásolni a döntésünket, hogy minden a versenyszervező által kívántan alakuljon. Azonban a sietséggel csak a törvényesség kerül veszélybe. Még azt is megmondták nekünk, hogy mi várható, ha nemet mondunk. Ez pedig nem járható út.”
A WRC havas versenyét 2021-ben muszáj volt a finn Arctic Rallyval pótolni, mivel a svéd szervezők a járvány miatt lemondták rendezvényüket.
A Svéd Rally napokon belül végleges zöld, vagy piros lámpát kaphat.
Oliver Solberg a Monte-Carlo Rally után teljesítette első havas tesztjét a Rally1-es autóval a közelgő Svéd Rallyra készülve.
Oliver Solberg és Dani Sordo idén felváltva vezeti a Hyundai Motorsport harmadik autóját Thierry Neuville és Ott Tänak csapattársaként, azonban a spanyol versenyző csak később kezdi szezonját, így Petter Solberg fia fog Svédországban is indulni.
Azt követően, hogy a Toyota a múlt héten tesztelt Finnországban a Svéd Rally előtt, ezen a héten a Hyundai kezdi meg a felkészülést a WRC szezon egyetlen havas versenyére.
„Először próbáltam ki a Rally1-es autót a murva beállításokkal — mondta Oliver Solberg a Rallit.fi oldalnak. – Még minden új számunkra, ezért sokat kell dolgoznunk. Az autó azonban folyamatosan javul és fantasztikusak a finn szakaszok.”
Oliver Solberg 2021-ben indulhatott először a vb legerősebb kategóriájában, és a WRC autók utolsó szezonjában a Monza Rallyn az ötödik, míg a finn Arctic Rallyn és a Spanyol Rallyn a hetedik helyet szerezte meg.
Az idei év azonban nem jól indult a fiatal versenyzőnek, miután autójába a Montén üzemanyaggőz szivárgott, amitől ő és navigátora, Elliott Edmondson is rosszul lett, így vasárnap az első szakasz után kiálltak.
A Svéd Rallyt három hét múlva rendezik a WRC szezon második futamaként.
Oliver Solberg számára hazai futam is lesz a havas verseny, miután svéd és norvég állampolgár, a WRC-ben pedig svéd licenccel versenyez.
Max Verstappen, az F1-ben tavaly világbajnoki címet szerző holland versenyző, édesapja, Jos Verstappen rajthoz áll a belga rally bajnokságban, majd a WRC-ben való indulást is tervezi.
Jos Verstappen, a korábbi F1-es versenyző és a tavalyi világbajnok, Max Verstappen édesapja február 26-án indul a belga Rally Van Haspengouw versenyen, ami egyben debütáló versenye is lesz a rallysportban.
Verstappen Citroën C3 Rally2-es autóját a DG Sport csapata fogja felkészíteni a belga bajnokság futamára, amivel majd a bajnokság második versenyén, a Dél-Belga Rallyn is rajthoz áll március 19-én.
Jos Verstappen navigátora Kris Botson lesz, aki a kilencvenes évek állandó navigátora volt a belga bajnokságnak.
„A rallyversenyzés egy olyan dolog, amit tapasztalat útján csinálsz és fejlesztesz – mondta Jos Verstappen a Dirtfishnek. — Ennek a tapasztalatnak a megszerzése lesz az igazán nagy kihívás. A rallyt semmihez sem tudom hasonlítani, amivel versenyzői pályafutásom alatt találkoztam. Minden új lesz számomra: az autó, a munkamódszerek, a gyorsaság, az itiner készítés, a folyamatos információk vezetés közben, és az összes szakasz megismerése. Csak kevés idő, vagy egyáltalán nem lesz mód egy pálya megismerésére, mégis azonnal tempósan kell menni, ráadásul mindezt úgy, hogy nem szabad különösen nagy kockázatot vállalni. Összességében ez egy óriási kihívás lesz, és egyáltalán nem hiszem, hogy könnyű lesz a csúcsra érni. Rajtam azonban nem fog múlni, mindent megteszek, elsődlegesen azonban a tapasztalatszerzés a legfontosabb. Jól szeretném érezni magam a Citroënben és a versenyen is.”
A Belga Rally Bajnokság szervezőjétől a Dirtfish megtudta, Jos Verstappen a belga versenyek mellett WRC futamokon is szeretne indulni.