Német sajtóértesülések szerint a szezon végén megválik Mick Schumachertől a Haas-istálló. A 23 esztendős németnek a legjobb esélye a Mercedes az Forma-1-ben maradásra.
Miután Günther Steiner, a Haas csapatfőnöke Brazíliában elismerte, hogy végre döntöttek Mick Schumacher sorsáról, és már tudják, maradhat-e a 23 esztendős német, vagy lecserélik valakire, az F1-insider.com és a Bild is kész tényként közölte, hogy Schumacherrel nem hosszabbítanak szerződést az év végén, és a Haas hamarosan bejelenti a 35 esztendős Nico Hülkenberg érkezését.
A Bild szerint az állandó versenyzői üléssel legutóbb 2019-ben, a Renault-nál rendelkező, azóta a Racing Point/Aston Martin tartalékjaként 2020-ban és 2022-ben is két-két versenyre beugró Hülkenberg kedden, azaz ma írja alá a szerződését, és leghamarabb szerdán jelenthetik be az érkezését Az F1-insider szerint már kedden megtörténhet a bejelentés, miután Günther Steiner csapatfőnök Brazíliában közölte Schumacherrel, hogy az év végén távoznia kell.
Schumacher lecserélésének okai között említik, hogy a második szezonját taposó versenyző túl lassan fejlődött és túl sokba került (csak az idei évben 3 millió dolláros töréskárt okozott, de tavaly is ő zárt ennek a listának az élén az egész mezőnyben), illetve támogatói, élükön a Sky-nak szakértő Ralf Schumacherrel rengeteget kritizálták a Haas-t, rossz színben tüntetve fel az amerikai istállót.
Schumacher ráadásul már az sem teszi vonzóvá, hogy több szponzor is kifejezetten az ő neve miatt csatlakozott a csapathoz, a Haas ugyanis az USA Nagydíjon főszponzori megállapodást kötött a Moneygrammal, aminek köszönhetően 2023-tól már el fogja érni a költségplafon határát.
A Mercedes dobhat neki mentőövet
Noha minimális esélye még van Schumachernek arra, hogy jövőre is a mezőnyben legyen, ehhez az kellene, hogy Logan Sargeant ne tudja megszerezni a szükséges szuperlicenc-pontokat, és így a Williams kénytelen legyen másik pilóta után nézni. Ennél jóval nagyobb esély mutatkozik viszont arra, hogy a Mercedes leigazolja őt tartalékpilótának.
Schumacher jövőre Hamilton csapattársa lesz? Fotó: Zak Mauger / LAT Images
Megkérdezték erről az elmúlt hétvégén Toto Wolffot is, aki nem zárkózott el a lehetőségtől, noha hangsúlyozta, hogy Micknek az lenne a legjobb, ha versenyzőként maradna az F1-ben.
„Nem tudom, hogy mi Mick helyzete a Haasnál. Szerintem a legfontosabb a számára az, hogy versenyzői üléshez jusson, de nem csinálok titkot belőle, hogy a Schumacher-család a Mercedeshez tartozik, és nagyon nagyra értékeljük Micket mint személyt, és mint autóversenyzőt. Ezért fogjuk egyértelműen megvitatni ezt az opciót, ha felmerül. A legfontosabb viszont az kell legyen, hogy versenyzői üléshez jusson, mert képes erre és megérdemli” – nyilatkozta az osztrák.
Heikki Kovalainen első WRC futamán állt rajthoz a Japán Rally alkalmával, ahol a WRC2 negyedik és abszolút tizedik helyen zárt.
A 2008-as Magyar Nagydíj győztese, Heikki Kovalainen japán rally bajnokként állt rajthoz a WRC szezonzárón, ahol a média nem igazán várt tőle sokat, hiszen 1 japán bajnokság nem túl erős sorozat.
A 41 éves finn versenyző azonban megmutatta rallys tehetségét és kiválóan vezetve az utolsó szakaszon a WRC2 negyedik helyen zárt, míg összetettben a tizedik lett.
A régebbi, R5-ös Skodával induló pilóta komoly klubhoz csatlakozott, Kimi Raikkönen, Robert Kubica és Carlos Reutemann ugyancsak elmondhatják, hogy nyertek F1-es versenyt és pontot tudtak szerezni a WRC-ben is.
“A negyedik hely nagyon jó eredmény számunkra – mondta Kovalainen. – A rally teljes hete nagyon jól telt számunkra, nem volt nagyobb problémánk és sikerült a nehéz körülmények ellenére is az úton maradni. Az autóval sem volt problémánk és a gumiválasztás is jól sikerült.”
A Sae Kitagawa navigálásával induló finn pilóta elárulta, hogy már a Power Stage előtti helyezésével is elégedett lett volna.
“Elégedett lettem volna a WRC2 ötödik helyével is, mert az utolsó szakaszon nagyon megnehezítette mindenkinek a dolgát a hatalmas eső, mindenki csak teljesíteni szerette volna a szakaszt. Szerencsére jó gumijaink voltak, és ez segített még egy helyet javítani. A verseny után elégedettek lehetünk. Ez volt az első WRC futamunk és nagyszerű teljesítményt nyújtottunk.”
A WRC szezonzáró után Jari-Matti Latvala is dícsérte a finn versenyzőt.
“Heikki nagyon jól vezetett – mondta a Toyota Gazoo Racing csapatvezetője. – Személyesen is gratuláltam Kovalainennek a teljesítményéhez. Azt mondta, hogy az utolsó szakaszok nagyon nehezek, csúszósak voltak, nehéz volt úton maradnia, de megoldotta. Jövőre jó lenne több versenyen látni a WRC2-ben.”
Lewis Hamilton újabb utalást tett arra, hogy a tavalyi világbajnoki döntőt nem tiszta körülmények között bukta el. A hétszeres világbajnok a német Sky-nak beszélt erről, miközben Timo Glock-al felidézték a 2008-as Brazil Nagydíj eseményeit.
Rendhagyó interjút adott le a Sky a Brazil Nagydíj felvezetéseként, a csatorna ugyanis leültette egymással szembe Lewis Hamiltont és Timo Glock-ot, hogy felidézzék a 2008-as Brazil Nagydíjon történteket. Az akkor még a McLarennél versenyző brit a szezon utolsó futamának utolsó kanyarjában lett világbajnok úgy, hogy megelőzte a száraz pályára való gumikon az esőben csúszkáló Toyota-pilótát, ezzel az utolsó utáni pillanatban elcsípve a vb-címéhez szükséges ötödik helyet.
Hamilton a beszélgetés során elárulta, hogy még soha nem nézte vissza a futamot és annak végét, így most, Glock-al közösen tette meg először ezt. A Mercedes versenyzője azt is elmondta, hogy fogalma sem volt Glock helyzetéről, ő csak arra koncentrált, hogy valahogy megelőzze az előtte autózó Sebastian Vettelt, és azzal sem volt tisztában, hogy amikor kikerülte a Toyotát, feljött az ötödik helyre. Így aztán a célba érkezéskor abban a tudatban volt, hogy elbukta a címet.
Glock erre megkérdezte tőle, hogy érez-e hasonlóságot a 2021-es abu-dzabi fináléval, amikor nem az utolsó pillanatban nyerte meg, hanem akkor bukta el a győzelmet. „Nem, ez más volt. A 2008-as [bajnoki döntőt] nem manipulálták. A tavalyi szezon utolsó versenyén nem ez volt a helyzet. Valaki hozott egy döntést, hogy olyan eredménynek kell születnie, amilyen született” – jelentette ki Hamilton, arra célozva, hogy nem csupán a verseny újraindítása volt az FIA célja, hanem az, hogy Max Verstappen legyen a világbajnok.
Ezután nem feszegették tovább a témát (legalábbis adásba nem került belőle több, a felvételen ugyanis érezhető, hogy volt egy vágás Hamilton 2021-es futamra vonatkozó kijelentése után), és helyette meghallgathattuk, hogy Hamilton a 2007-es brazíliai fináléval talált párhuzamot. „A 2007-es bajnokság elveszítésének fájdalmával vannak hasonlóságok [a 2008-as végjátékkal]. 17 másodpercre elbuktam a vb-címet. Az utolsó három körben lényegében veszítettem, de miután [Massa] átszelte a célvonalat, 17 másodpercen át továbbra is én voltam a vesztes”
Glock megelőzésével azonban győztes lett belőle, a német pilóta pedig közellenséggé vált Brazíliában, és úgy kellett kimenekíteni a pályáról, később pedig ő és a családja is halálos fenyegetéseket kapott. Amikor megemlítette ezt a műsorban, Hamilton rögtön elnézést kért tőle. „Akkor nem értettem meg, hogy mi zajlik a te világodban. Nagyon fiatal voltam, úgyhogy bocsánat, amiért nem voltam képes támogatni téged abban az időben” – közölte a hétszeres világbajnok, mire Glock mondta neki, hogy nincs miért szabadkoznia.
Hamilton az abu-dzabi dobogón tavaly Fotó: Jiri Krenek/Mercedes
A tavalyi fináléra visszatérve, Hamilton nem először tesz hasonló kijelentéseket, hiszen már korábban is elmondta, hogy a verseny közben arra gondolt: „kizárt, hogy elcsaljátok ezt”, illetve már az utolsó körben, a csapatrádióban is azt mondta, hogy „ember, ezt manipulálták.” Az viszont új, hogy arra utalt, mindezt nem csupán a verseny zöld zászló melletti befejezéséért tették, hanem Verstappent akarták világbajnokká tenni.
Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója Brazíliában reagált is Hamilton szavaira. „Egyáltalán nem értem ezt. Nem hagyhatjuk, hogy ez a téma újra és újra előjöjjön. Vége van” – jelentette ki.
Julien Moncet, a Hyundai Motorsport csapatigazgató-helyettese nagyon örül, hogy a legnagyobb riválisnak tartott Toyota hazájában tudott csapata kettős győzelmet aratni.
A szezon rendkívül nehezen kezdődött a Hyundai számára a Monte-Carlo Rallyn, majd folyamatosan fejlődve egyre erősebbé váltak. Japánban bár ugyancsak nem indult jól a hétvége, hiszen Dani Sordo autója már a pénteki első szakaszon porig égett, később azonban Thierry Neuville és Ott Tanak révén kettős győzelemmel zárt a koreai gyártó, így idén összesen öt versenyt tudott nyerni.
“Nagyon jó volt nyerni a Toyota otthonában, Japánban – mondta Julien Moncet. – Nehezen kezdődött a szezon, hiszen Monte-Carlo maga volt a katasztrófa, majd Kenyában is voltak gondjaink. Azonban dolgoztunk tovább, és soha nem adtuk fel. Még sok a tennivaló, de úgy érzem, hogy jól tudunk együtt dolgozni, és olyan dolgokat értünk el, amire a Monte után senki sem számított. Jövőre egyértelműen a bajnoki cím megszerzése lesz a cél, és nem szabad rossz versenyeket produkálnunk.”
Moncet szerint a fejlődés kulcsa a csapatösszhang volt.
“A sikert az hozta meg, hogy csapatként gondolkodtunk és nem egyénenként. A közös irányba haladás pedig sikerre vezetett. Remélhetőleg, az idei sikerek segítenek lendületet adni jövőre is, amikor egy új szezon kezdődik. Jövő héten pihenünk egy keveset, majd elkezdjük a felkészülést a Montéra.”
Moncet elárulta, hogy néhány nap múlva kiderül a csapat 2023-as felállása is.
Fotó: Hyundai Motorsport
“Mindenki szeretné tudni, hogy kik lesznek a versenyzőink jövőre, de ez még nem nyilvános. Hamaroisan, pár nap múlva azonban minden ki fog derülni. Először azonban a Japánban elért sikert szeretnénk élvezni.”
Erik van Haren, a holland De Telegraaf újságírója újabb részleteket árult el Sergio Pérez monacói balesetével kapcsolatban, és többször is hangsúlyozta, hogy teljes bizonyossággal tudja, hogy a mexikói pilóta direkt törte össze az autóját az időmérőn.
Max Verstappen a Brazil Nagydíj végén megtagadta Sergio Pérez elengedését, amivel kiszabadította a szellemet a palackból, hiszen mindenki elkezdte találgatni, hogy miért nem segített a csapattársának, hogy több pontot szerezzen a Charles Leclerc-rel az összetett második helyéért zajló csatában.
Erik van Haren, a holland De Telegraaf elismert újságírója a Twitteren megerősítette, hogy Verstappen a Monacói Nagydíj időmérő edzésén történtek miatt nem engedelmeskedett a csapatutasításnak, mivel Pérez szándékosan csapta a falhoz az autóját a Q3-ban, hogy így biztosan csapattársa előtt végezzen.
Miközben minden jel arra utal, hogy van Haren igazat mond (a sajtó egy emberként ugrott rá az információra, többször is rákérdezve annak valóságtartalmára Verstappennél, aki egyszer sem tagadta azt, illetve a Red Bull sem sietett közleményben van bármilyen más módon cáfolni az egyébként igen súlyos vádat, miközben a költségplafon-botránnyal kapcsolatos vádaskodásokat követően azonnal ellentámadásba lendült), Pérez monacói belső kamerás felvételei és telemetriája is igencsak árulkodó a mostani fejlemények tükrében.
Az újságíró a holland Telesportban pedig most újabb részleteket árult el. „Ahogy hallottam az üzenetet Max rádiójában, hogy »amennyiben nem tudod megelőzni Alonsót, vissza tudod engedni Pérezt?«, biztos voltam benne, hogy nem teszi meg, és az egésznek ahhoz van köze, ami Monacóban történt” – idézte fel a Brazil Nagydíj végét van Haren, majd elmondta, amit Verstappen is többször megjegyzett, hogy a holland pilóta már korábban is a Red Bull tudtára adta, nem fog félreállni Pérez elől a monacói incidens miatt.
„Úgy hiszem, a csapat néhány héttel ezelőtt, Mexikóban is megkérdezte Maxot, hogy »amennyiben ez a forgatókönyv valósul meg, elengeded Pérezt?«. Max pedig még egyszer közölte velük, hogy »Nem fogom megtenni, és tudjátok, miért nem.« Az ilyen problémákat zárt ajtók mögött kellenne megoldani. Már eddig is tudták, hogy nem tenné meg, és a pillanat hevében nem fogja meggondolni magát. A végeredmény elképesztően rosszul fest mind Verstappennek, mind a Red Bullnak. PR-szempontból ez rossz, és [Verstappen] rengeteg kritikát kap, de ez nem érdekli őt, mert ragaszkodik az elveihez, és talán ez az, amitől ennyire jó. Nem felejtette el, hogy mi történt Monacóban.”
Van Haren kitért arra is, hogy Jos Verstappen, Max apja a Monacói Nagydíj után saját honlapján élesen kritizálta a csapatot, amiért szerinte nem neki kedveztek a taktikával a verseny során. Az újságíró szerint ebben a kritikában inkább az időmérőn történtek voltak benne, Jos pedig nemrég a De Telegraafnak fia második világbajnoki címének megnyerése után azt mondta, hogy Monaco volt a fordulópont. Most már tudjuk, hogy miért.
Van Haren azt is elárulta, hogy Pérezt a monacói futam után következő bakui hétvégén állította a szőnyeg szélére a csapata. „Bakuban a Red Bullnál voltam, Helmut Marko [a Red Bull tanácsadója] pedig megkérdezett, hogy »hol van Checo Pérez?« Még a sajtóval beszélt, és amikor visszajött, azonnal felvitték az emeletre, hogy magyarázatot adjon [a Monacóban történtekre]. Pérez ekkor ismerte be a csapatnak, hogy szándékosan pördült meg az időmérő edzés utolsó szakaszában. Harmadik volt, szóval nem a pole pozícióért csinálta, de látta, hogy nem fog javítani, ezért azt gondolta, »leparkolom az autót«, hogy Verstappen, aki gyorsabb volt, ne tudja megelőzni.”
Mi lehetett az indíték?
„Jó kérdés, hogy miért csinálta. Szerintem azért, mert az azt megelőző héten hosszabbított szerződést a Red Bull-lal, és Pérez és Verstappen akkor még egyaránt versenyben voltak a bajnoki címért. Verstappennek volt két kiesése a szezon elején, Péreznek egy. Talán úgy gondolta, hogy »Most megmutatom nekik, hogy vagyok olyan jó, mint Verstappen.« Ezután vasárnap megnyerte a versenyt, és ezután kezdődött ez az egész, Verstappen pedig sosem felejtette el” – ecsetelte van Haren, aki arra is reagált, hogy sokak szerint csak kitaláció az egész, és Pérez nem szándékosan forgott meg.
Verstappen Pérez előtt maradt Fotó: Chris Graythen/Getty Images/Red Bull Content Pool
„Az emberek mondhatják ezt, de mi hónapok óta tudtunk erről és a csapat is tudta. Ez az előnye a közösségi médiának, hogy az emberek hamar összerakják a képet. Vasárnap este már keringtek a felvételek Pérez fedélzeti kamerájával és telemetriájával. Látszik, hogy abban a pillanatban hirtelen rálép a gázra a kanyar közepén. Teljesen szándékos volt, nem spekuláció, hanem tény, és elismerte azt a csapatnak.”
„Persze, mondhatjuk, hogy [Verstappen] már megnyerte a bajnokságot, és a Red Bull is a konstruktőri címet. A költségplafon-balhé nem tett jót a Red Bull imidzsének, és most itt van ez. De Max Verstappen nem így gondolkodik. Nem azért van az F1-ben, hogy barátkozzon. Kitart az elvei mellett, ő egy győztes. Még ha csupán a hatodik helyről van is szó, már korábban világossá tette az álláspontját a csapatnak, és nem fogja Interlagosban, az utolsó körben meggondolni magát.”
Van Haren egy dolgot azonban furcsáll. Nevezetesen azt, hogy a Red Bull az előzmények ismeretében miért kérte mégis Pérez elengedésére a hollandot, azt kockáztatva ezzel, ami végül történt. „Ez az, amit nem értek. Attól függetlenül, hogy miként érzünk ezzel kapcsolatban, nem értem, hogy ha már korábban megmondta néhányszor a csapatnak [hogy nem fog segíteni], akkor miért [kérik erre]? Mire számítottak, hogy amikor a csapatrádióban kérdezik, akkor igent mond? Azt is tudták, hogy ebben az esetben mindenki hallani fogja, és beszélni kezdenek róla.”
Pérez nem kerülheti el a Monacóval kapcsolatos kérdéseket Fotó: Mark Thompson/Getty Images / Red Bull Content Pool
Ahogy kezdtek is, most pedig a csapat a költségplafon-botrány után újabb PR-rémálommal néz szembe, hiszen ismét a csalás vádja vetül rá, amiről az Abu-dzabi Nagydíjon kérdések hada fog rájuk zúdulni. Kérdés, hogy Pérez, Horner és Verstappen akkor is úgy fog-e reagálni, ahogyan a holland Brazíliában tette.
„Szerintem Verstappen jól kezelte a helyzetet, mert a verseny után nem azt mondta, hogy Monaco miatt csinálta. Amikor a Sky rákérdezett, valami olyasmit válaszolt, hogy »Nem fogom elárulni, döntsétek el ti«. 100%-os bizonyossággal tudom, hogy ez történt, de ő nem fogja kimondani, úgyhogy a mi dolgunk az, hogy az emberek tudtára adjuk” – szögezte le van Haren.
Mads Ostberg minden versenyt megnyert idén a magyar rallybajnokságban, amelyen elindult. A Citroën C3 Rally2 versenyzője és alkalmi navigátora, a svéd Johan Johansson a szezonzáró Zemplén Rally-t is megnyerte, bebiztosítva így év végi győzelmüket. A csapatfőnök szerint minden láncszem a helyén volt, ennek köszönhető a Citroën Rally Team Hungary sikere.
Hetedik hely is elég lett volna az év végi bajnoki győzelemhez a szezonzáró futamon, de Mads Østberg nyerni szeret. A norvég pilóta és svéd navigátora a második szakasztól az élre állt a VII. Zemplén Rally-n és az utolsó gyorsaságin is csak annyira engedett ki, hogy 2,7 másodperc előnye maradjon. Ezzel hatból hat futamot megnyerve a Citroën Rally Team csapata megszerezte a 2022-es magyar bajnoki címet.
„Nehéz verseny volt, az utolsó szakasz igazán lidérces, az elején és a végén semmit nem lehetett látni a hatalmas ködben, miközben a középső részen, a dombon szikrázó napsütésben autóztunk” – kezdte Ostberg.
Fotó : DuEn
„Örülök, hogy megnyertük a versenyt, annak még jobban, hogy ezzel együtt megnyertük a bajnokságot is. Mind a hat futamon, amelyiken elindultunk, mi tudtunk a leggyorsabbak lenni. Minden verseny nagy kihívás volt, hiszen tavaly még teljesen ismeretlenek voltak ezek a pályák a számomra, és idén is számos új helyszínen versenyeztünk. Mindig sokat lehet tanulni ezekből az új dolgokból. Annyi változott még az előző évhez képest, hogy próbáltam biztonságosan versenyezni, mindig a teljes bajnoki szezont szem előtt tartani” – mondta a futam végén a négy norvég és egy világbajnoki cím után a magyar bajnoki elsőségnek is őszintén örülő pilóta.
„Két és fél évvel ezelőtt jártam először Magyarországon, ez alatt az idő alatt nagyon sok embert megismertem, sok barátság szövődött és egy nagyon jó csapatba kerültem. A csapatunkban mindenki tökéletesen végzi a munkáját, nekem is a legjobbat kellett nyújtanom” – árulta el a siker titkát Mads.
Fotó : DuEn
Balkányi György, a C Automobil Import Kft., a Citroën magyarországi forgalmazójának ügyvezetője. aki egyben a csapat vezetője is, elégedett az eredménnyel. „Nagyon sikeres évet zártunk. Ehhez az kellett, hogy a csapatból mindenki tökéletes munkát végezzen. A Tagai Racing Technology az összes futamra megbízható autót és szervizhátteret biztosított. A Citroën C3 Rally2 egész szezonban hiba nélkül működött. Mads idegen környezetben, a nagyon gyors magyar pilóták ellen hatból hat versenyt megnyert. A navigátor, Patrik Barth számára még nagyobb kihívást jelentettek a teljesen ismeretlen versenyek, hát még az utolsó versenyre beugró Johan Johanssonnak. Tóth Imi a tapasztalatából nagyon sokat tudott átadni Mads-nek, aki támaszkodott is erre a pálya- és helyismeretre.”
„Egy megbízható pilótával, egy megbízható autóval és háttérrel megszereztük a bajnoki címet! Büszke vagyok, mert minden láncszem, minden fogaskerék a helyén volt egész évben és ennek köszönhető a siker. Nagyon örülök neki, hogy lehetőségünk volt arra, hogy Magyarországra egy világbajnokot tudtunk hozni és színesíteni tudtuk a magyar mezőnyt és ezzel motiváltuk a hazai versenyzőket, hiszen mindenki a maximumot hozta ki magából a szezonban. Gratulálunk mindenkinek!”
Fotó : DuEn
Tagai Tamás, a versenyautót felkészítő csapat vezetője is büszke a sikerre. „Nagyon örülök, hogy sikerült megnyernünk a bajnokságot, az pedig különösen jó, hogy mindezt egyetlen technikai hiba nélkül tudtuk teljesíteni. Nagyon köszönöm a szervizcsapatnak, tökéletes munkát végeztek egész évben!
Őszintén szólva már nagyon vártam a Zemplén Rally végét, tudtam, hogy csak akkor veszíthetjük el a bajnokságot, ha az autó megáll. És bár mindent megtettünk a felkészítés során, ez egy technikai sport, ahol bármikor történhet valami.”
Remek teljesítményt nyújtottak a HUMDA Academy támogatásával versenyző tehetségek a gokartos WSK Final Cup OK kategóriájában. A felnőttek mezőnyében Molnár Martin szinte végig a top 10-ben szerepelt az előfutamokon, végül a 14. helyezett lett a döntőben. Hideg Ádám tesztelésre fordította a hétvégét, és az összesítés 12. helyét ért el.
A szabadedzéseken változatos időjárási körülményekkel kellett megbirkóznia a résztvevőknek a gokartos OK-szezon utolsó jelentős versenyén, hiszen az eső hol esett, hol elállt. Az időmérő előtt egyetlen szárazpályás edzés alatt sikerült az Energy Corse csapatnak jó beállítást találnia. Ezzel Molnár Martin a 48 fős OK kategóriában a csoportja a 7. helyét érte el, összesítettben pedig a 13. helyet szerezte meg.
A három előfutam során kétszer 7., egyszer pedig 9. lett, amivel a 11. helyen jutott az elődöntőbe. Itt jól rajtolt, de a második körben elszakadt a lánca, amely a hátsó tengelyt hajtja, így fel kellett adnia a futamot. Ennek a döntőben csak a 21. helyről rajtolhatott. Itt igen harcias futamban, több komoly csatát vívva jött fel a 14. helyre.
Fotó: Sportinphoto/MOTAM
Martin így pályafutása első két OK futamát a 16. és a 14. helyen fejezte be, amellyel felülmúlta a várakozásokat. Az Energy Corse csapata is maximálisan elégedett volt a HUMDA Magyar Autó-Motorsport és Zöld Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. által támogatott versenyző teljesítményével.
„Ha valaki három héttel ezelőtt azt mondja, hogy az első két OK futamomon a 16. és 14. helyen végzek, akkor azonnal elfogadtam volna. Így azonban maradt bennem egy kis hiányérzet” – mondta Molnár Martin.
„Az időmérő futamom jól sikerült, az előfutamokban talán egy pici benn maradt. A 11. helyen jutottam az elődöntőbe, ahol szerettem volna a top 10-be kerülni, hogy minél jobb rajthelyem legyen a döntőre. A második körben azonban elszakadt a láncom. Ilyen a technikai sport. A döntőben így elég hátulról rajtoltam, de végül a 14. helyre sikerült feljönnöm. Nagyon sok tapasztalatot szereztem ezen a két versenyen, mindenképpen hasznos volt a kategóriaváltás, és nagyon bizakodva várom a januári szezonkezdést.”
Hideg Ádám a tesztversenyen is bizonyított
Molnár Martin mellett a Sodikart versenyzője, Hideg Ádám is képviselte a magyar színeket az OK-mezőnyben. A WSK Final Cup sarnói és lonatói versenyhétvégéjén a tesztelés volt az elsődleges feladata, ehhez képest ragyogó eredményt ért el, hiszen mindkét alkalommal a döntő 12. helyét szerezte meg.
Lonatóban nem volt könnyű dolga Ádámnak, hiszen a szabadedzések egy részét időjárási viszontagságok miatt hagyta ki, később pedig műszaki hiba is hátráltatta. Az időmérő körét szélárnyék nélkül teljesítette, de az előfutamokban már megvolt a tempója. A döntőben baleset miatt veszített több pozíciót, de így is sikerült visszakapaszkodnia a 12. helyre.
Fotó: Hideg Team
„Tesztelni jöttünk a lonatói hétvégére is. A Sodikart a 2023-as szezonra szeretett volna adatokat gyűjteni, ezért eredmény szempontjából nem volt elvárás velem szemben – mondta Hideg Ádám. – Egy héttel ezelőtt, az első OK versenyemen 12. lettem, most szerettem volna jobban szerepelni, de így is elégedett vagyok. A szabadedzések közül hol az eső, hol pedig műszaki hiba miatt kellett többet is kihagyni. Az időmérőn szélárnyék nélkül futottam a leggyorsabb körömet, amivel a 48 versenyző közül 25. lettem.”
„Az előfutamokon már egész jó volt a tempón, kétszer is sikerült több pozíciót javítanom. Az elődöntőben 9. lettem, a döntőben is jól rajtoltam, de egy balesetet ki kellett kerülnöm. Ezzel visszaestem a 20. helyre, ahonnan sikerül a 12.-re feljönni. Pozitívuma volt a hétvégének, hogy a tempóm jó volt, minden szituációban sikerült előznöm, és ha úgy vesszük, hogy pályafutásom második OK futamán egy nagyon erős mezőny első negyedében végeztem, az igencsak jó teljesítmény.”
Sergio Pérez monacói időmérőn rögzített telemetriája igencsak árulkodó, és nagyban megerősíti azt a feltételezést, hogy a Red Bull versenyzője szándékosan csapta oda az autóját.
A Brazil Nagydíj befutójánál történtek (Max Verstappen a csapatutasítás ellenére nem engedte el Sergio Pérezt, majd közölte, hogy jó oka volt ezt tenni) után felmerült, hogy a kétszeres világbajnok azért nem volt hajlandó segíteni Sergio Péreznek, mert a mexikói szándékosan csapta a falhoz az autóját a Monacói Nagydíj időmérő edzésén, hogy megakadályozza Verstappent abban, hogy megelőzze őt.
Akinek nem volt elég megerősítés a Monacóban történtek valóságtartalmát illetően az, hogy Verstappent kétszer kérdezték meg a kamerák előtt, majd nekiszegezték a kérdést az írott sajtónak tartott beszélgetésen is arról, hogy Pérez monacói autótörése miatt nem engedte-e el a csapattársát Interlagosban, a holland pedig egyszer sem tagadta ezt, a Sky Sports kamerái előtt pedig még mosolygott is a felvetésen, annak az alábbi telemetriai adatok megtekintése mindenképpen javallott.
Persze, 100%-ban ezek sem bizonyítják, hogy Pérez szándékosan csapta oda az autóját a hercegségben, ugyanakkor olyan tényekkel szolgálnak, amelyek ismeretében azért majdhogynem biztosan ki lehet jelenteni, hogy ez történt, amennyiben kizárjuk azt, hogy elromlott a gázpedálja, vagy lecsúszott arról a lába. De mivel utóbbi két eshetőséget sem a Red Bull, sem Pérez nem említette a baleset után, nem valószínű, hogy ez történt. De nézzük, miről is van szó!
Pérez balesettel végződő Q3-as próbálkozását összehasonlítva a korábbival egészen érdekes dologra bukkanunk. A korábbi körében a mexikói egyrészt jóval szűkebben vette az alagút előtti Portier-kanyart, amelyben 86 km/h volt a minimumtempója. A baleset előtt viszont az alábbi képen is jól láthatóan szélesebben fordult, és egy pillanatra, még a kanyarcsúcspont előtt, 76 km/h-ig engedte csökkeni a tempót, majd a másodperc tört része alatt padlógázt adott, amitől az autója hátulja azonnal kitört, és a falnak csapódott. Pérez eközben kísérletet sem tett arra, hogy ellenkormányzással megfogja az autót.
A felső képen Pérez baleset előtti köre, alul pedig az a pillanat, amikor padlógázt ad a baleset előtt. A gázállás a zöld grafikonról olvasható le (a fentebbi körében ezen a ponton egyáltalán nem adott gázt)
Azt, hogy erre mi szükség volt, a fentebbi két eshetőségen túl semmi nem indokolja, hiszen, amint az az alábbi telemetriai görbén látszik, a korábbi kanyarokban Pérez hasonlóan adott gázt, mint az azt megelőző körben. A Portierben azonban még a kanyarcsúcspont előtt hirtelen padlóig nyomta a pedált, ami egyszerűen megmagyarázhatatlan.
🤔Did PER crash on purpose in Monaco?
He either -Crashed on purpose -His foot slip on the throttle pedal
His throttle signal doesn't make sense: he went 100% throttle in just a couple tenths! This is ENTIRELY different from the previous lap AND all the prev. corners!#Perez#F1pic.twitter.com/tse9AvnBuy
A felső sorban látható a gázállás %-os arányban. A fehér vonal azt a kört jelzi, amelyikben Pérez összetörte az autót, a kék pedig az eggyel korábbi mért körét. A pirossal bekarikázott részen látszik, hogy egy pillanat alatt a padlóig nyomta a pedált, holott korábban ugyanott fokozatosan adott gázt, és már bőven a kanyar kijárati kerékvetője mellett haladt, amikorra elérte a padlógázt. Eközben a korábbi két kanyarban hasonlóan kezelte a pedált.
Az eset persze mindezek tükrében is igen zavarbaejtő, hiszen Pérez a 3. helyen állt a baleset pillanatában, azaz még csak nem is a pole pozíciót próbálta így bebiztosítani. Ezért aztán – amennyiben úgy véljük, hogy direkt ütközött – nem nagyon van más magyarázat a történtekre, mint az, hogy Verstappen előtt akart maradni, hogy a versenyen a monacói pálya karakterét kihasználva előtte is maradjon, és pontokat hozzon a csapattársán.
Mindezek alapján Pérez az abu-dzabi szezonzárón igen kellemetlen kérdésekre számíthat, és nem is feltétlenül kell majd beismerő vallomást tennie ahhoz, hogy minden kételyt eloszlasson a monacói időmérőn történtekkel kapcsolatban.
Emil Lindholm a WRC2 harmadik helyén zárt a Japán Rallyn, így a korábban megszerzett WRC2 junior vb cím mellett megnyerte a WRC2-es világbajnokságot is.
Japán előtt Andreas Mikkelsen 5 ponttal előzte meg Emil Lindholmot és Kajetan Kajetanowiczot is a WRC2 ponttáblázat élén, azonban a tavaly bajnok már Görögországban teljesítette a szezont.
Kajetan Kajetanowicz már a verseny első pénteki szakaszán balesetet szenvedett, Emil Lindholmnak így elég volt a harmadik helyen zárnia, hogy megnyerje a világbajnokságot.
“Öröm és megkönnyebbülés ez az eredmény – mondta Emil Lindholm. – Ez az eredmény sokkal több, mint amiben idén reménykedtünk. Nagyon nehéz volt fenntartani a koncentrációt és közben harcolni a kellő eredményért ezen a versenyen. Köszönöm a csapatnak, a támogatóknak, hogy lehetővé tetteék ezt számunkra, a szurkolóknak pedig a komoly motívációt. Nem volt könnyű összehozni ezt a szezont, de nagyon megérte.”
Azt követően, hogy Sara Fernández idén Európa-bajnok tudott lenni Efrén Llarena mellett, Reeta Hamalainen vb címet szerzett Lindholm navigátoraként.
Fotó: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool
“Még mindig nem tudom elhinni, hogy sikerült megnyernünk a WRC2-t – mondta Reeta Hamalainen. – Isabel Galmiche nyerni tudott Sébastien Loebbel a Montén, Sara Fernández Európa-bajnok lett Efrén Llarena mellett, most pedig Emil és én… Nagyon jó érzés, hogy női versenyzők is egyre több sikert érnek el.”
A hétvégi Zemplén-rali rendezésével elégedettek voltak a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) képviselői. Ezzel párhuzamosan megkezdte a tárgyalásokat a viadal 2023-as magyarországi visszatéréséről a rali Európa-bajnokság (ERC) promóterével a hazai jogtulajdonos HUMDA Magyar Autó-Motorsport és Zöld Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. Az FIA pozitív értékelése esetén egy éves szünet után térhet vissza az ERC.
Szombaton és vasárnap rendezték meg szerencsi központtal a Zemplén-ralit, amely a hazai bajnoki mellett Európa-kupa (ERT) forduló is volt. A versenyt a helyszínen tekintették meg az FIA megfigyelői, akik alapvetően elégedettek voltak a látottakkal. A szervezés és a rendezés számos részletét ellenőrizték a szakemberek. Szintén ellátogatott az eseményre Iain Campbell, az ERC promótere, a WRC Promoter GmbH vezetője, akivel személyesen tárgyalt Őry Kornél a HUMDA képviseletében az ERC 2023-as magyarországi visszatéréséről.
Az Ügynökség célja, hogy 2023-ban újra ellátogasson a kontinens legrangosabb raliversenye hazánkba. A jelenlegi tervek szerint 2023. őszén rendezhetik meg a Rally Hungary futamát. A HUMDA szorosan együtt dolgozik a Magyar Nemzeti Autósport Szövetséggel (MNASZ) annak érdekében, hogy a 2023-as rendezés megfeleljen a szigorú szakmai elvárásoknak.
– Büszkék vagyunk rá, hogy sportdiplomáciai erőfeszítéseink eredményre vezettek és komoly esélyünk van arra, hogy az ERC mezőnye visszatérjen az országba. Tavalyi ígéretünknek megfelelően az eddigi tapasztalatok alapos kiértékelését követően, a szervezésben részt vevők kemény munkájának és a folyamatos promóteri egyeztetéseknek köszönhető ez az előrehaladás. Bízunk benne, hogy az FIA jelentése mindent rendben talál és visszakerülhetünk az ERC-naptárba. Hosszú távú célunk, hogy az ERC-mezőny stabilan hazánkba látogasson. Ez nem csupán a sorozat élmezőnyéhez tartozó versenyzőink miatt fontos, hanem a rali nagyszámú hazai rajongótábora miatt is. Mindent megteszünk annak érdekében, hogy a rendezés kifogástalan legyen és mind a közönség, mind a promóter elégedett legyen a versenyt követően. Nagy a felelősségünk, hiszen újra lehetőséget kapunk a rendezésre. A HUMDA számára kiemelten fontos a rali szakág. Bízunk benne, hogy jövőre a HUMDA Academy raliversenyzői is kiemelkedő eredményeket érnek el a Magyarországi ERC-futamon, a Rally Hungary-n – emelte ki Weingartner Balázs, a HUMDA Magyar Autó-Motorsport és Zöld Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. elnök-vezérigazgatója.