back to top
2025. december 23. 00:15
Többi
    Kezdőlap Blog Oldal 1170

    Craig Breen hat éve hatalmasat esett Walesben (videó)

    0

    Craig Breen és akkori navigátora, Scott Martin a Citroen versenyzőjeként indult a Wales Rallyn 2016-ben és dobogó közelben is tudott autózni, azonban a csata hamar véget ért.

    Craig Breen és Scott Martin a 2016-os Wales Rally első két szakasza után dobogó közelben, a negyedik helyen állt, a következő szakaszon azonban vesztett némi időt az esőben, amit igyekezett ledolgozni, az ötödik szakaszon azonban ennek rossz vége lett, amit leginkább a Citroen DS3 WRC bánt.

    Előre elkönyvelhetjük Leclerc kiesését Mexikóban?

    0

    Nem volt egyszerű a Ferrari időmérő edzése a Mexikói Nagydíjon, de a versenyük még nehezebb lehet.

    Az Autosport beszámolója szerint a Ferrari riválisai úgy vélik, hogy a maranellóiak a megbízhatósági problémáktól tartva lejjebb tekerték az erőforrásukat, amely kevésbé bírja a nagy tengerszint feletti magasság miatt ritkább mexikói levegőt. Mindez azonban csak részbe magyarázza, hogy miért volt Charles Leclerc lemaradása közel 8, Carlos Sainzé pedig közel 6 tized a pole pozíciót megszerző Max Verstappen mögött.

    Verstappent megkergette a Mercedes, de a végén simán nyerte az időmérőt a holland

    „Volt valami furcsa a motorral. Elég sok időt veszítettem az egyenesekben a Q3-ban a harmadik szabadedzéshez képest, és nem a Red Bullhoz vagy a Mercedeshez képest, mert velük szemben már péntek óta veszítünk és ezt tudtuk is. De volt valami furcsa, és a motor sem reagált nagy sebességnél jól a gázpedálra. Nagyon remélem, hogy meg tudjuk oldani ezt a versenyig, mert különben hihetetlenül nehéz lesz következetes versenyt futnunk.”

    A hetedik helyről induló Leclerc-t a második szabadedzésen elszenvedett balesete és az abban megsérült váltója is hátráltatta a hétvégén, valamint a csapat DRS-problémára is gyanakodott az utolsó Q3-as körében, de az adatokban végül nem találtak erre utaló jeleket.

    A motorgondok azonban így is nagyon megnehezítették a monacói pilóta dolgát. „Nagyon nehéz bármit is mondani az autó egyensúlyáról, mert nagyon következetlen volt a gyors kanyarokban, és a motor nem csinálta azt, amit akartam, ezért mindig meglepett, amikor kitört az autó hátulja. Az egyensúly elég jónak érződött, amikor a motor reagált arra, amit kérte tőle, de nagyon következetlen volt” – magyarázta Leclerc, hozzátéve, hogy a kerékvetőkön és a huplikon is furcsán viselkedett az autó.

    Az ötödik rajtkockát megszerző Carlos Sainz optimistább volt, és szerinte a versenyen jobbak lehetnek, Leclerc azonban nem osztotta ezt a nézetet. „Ha ugyanezek a problémák fognak hátráltatni, akkor a verseny egy rémálom lesz. Remélem, hogy meg tudjuk oldani” – bizakodott.

    A magassággal kapcsolatos visszaesésről még annyit mondott, hogy a Red Bull és a Mercedes jobban bírja a ritka levegőt, miközben ők több teljesítményt veszítenek, de az ő problémája ennél specifikusabb volt. Mindenesetre a Ferrari nem lehet nyugodt egyik versenyzője miatt sem, hiszen Carlos Sainz alatt az Osztrák Nagydíjon elfüstölt a motor, aminek szintén köze lehetett a nagyobb tengerszint feletti magassághoz.

    Roma győzelemmel tért vissza a rákos betegsége után 

    0

    Nani Roma győzelemmel tudott visszatérni a versenyzéshez, miután sikeresen kigyógyult az idei Dakar után diagnosztizált rákos betegségből. 

    Nani Roma számára nem a legjobban alakult a Dakar utáni időszak, hiszen a szaúdi versenyt követően húgyhólyagrákot diagnosztizáltak szervezetében. A kór kezelése azonban sikerrel járt, és a hétvégén már vissza is tudott térni a versenyzéshez. 

    A Granada Rallyn állt rajthoz egy VW Polo GTI R5-tel, mellyel a győzelmet is megtudta szerezni Álex Haro navigálásával 29.1 másodperc előnnyel. 

    Csukott szemmel bemutatott köre után Pérez élesben is kipróbálta, milyen „vakon” vezetni

    0

    Sergio Pérezt szokatlan probléma hátráltatta a Mexikói Nagydíj időmérő edzésén, ami miatt a Red Bull pilótája mondhatni félig vakon vezetett.

    Miközben Max Verstappen idei hatodik rajtelsőségét ünnepelte a Mexikói Nagydíj időmérő edzésén, a több tízezer mexikói drukker némiképp csalódottan vehette tudomásul, hogy Sergio Pérez három és fél tizedmásodperccel elmaradt csapattársától, és csak a negyedik rajtkockát szerezte meg. A Lewis Hamiltontól 44, George Russelltől 49 ezreddel elmaradó hazai hős utólag viszont elárulta, hogy a teljes időmérőn problémák hátráltatták.

    „Totális fejetlenség volt az egész. Az elejétől fogva elektronikai problémával küzdöttünk, majdnem kiestem a Q1-ben, aztán majdnem a Q2-ben. Nem volt referenciám, hogy fejlődjek, nem láttam a köridőket. Néha azt sem tudtam megmondani, hogy hol áll a fékerő egyensúly, úgyhogy teljes káosz volt, de végül a negyedik hely nem a legrosszabb. Viszont biztos, hogy sokkal előrébb is végezhettük volna” – nyilatkozta Pérez.

    A hazai hős vakon “ment végig” a mexikói F1-es pályán (videó)

    Péreznek tehát a kormánykijelzőjén megjelenő fontos adatok nélkül kellett teljesítenie az időmérőt, így például a referencia időt is nélkülöznie kellett. Ez azért kiemelten fontos a pilótáknak, mert ez alapján tudják pontosan megítélni, hogy a pálya mely részén hagytak benne egy kicsit az előző körükben, hol képesek még fejlődni stb. Péreznek tehát egy fontos kapaszkodó nem állt a rendelkezésére, mindennek tetejébe a Q1-ben pedig a DRS-e is rakoncátlankodott, ami szintén az elektronikai problémára vezethető vissza, de az később helyrejött. Viszont így is féli „vakon” kellett vezetnie.

    A vizsgálatokat követően Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke megerősítette az Autosportnak, hogy az elektronikai problémát egy hibás szenzor okozta, aminek valószínűleg a FOM által működtetett F1 TV-hez és az abban elérhető GPS funkcióhoz van köze.

    Pérez még hozzátette, külön szomorú, hogy mindez a hazai versenyén történt. „Nyilvánvaló, hogy ha az ember választhatna, hogy melyik időmérője sikerüljön tökéletesen, akkor ez lene az, különösen annak tükrében, hogy mennyire közel voltunk a pole-hoz.”

    Verstappennnek sem volt könnnyű dolga

    Noha végül több mint 3 tizedet adott a Q1-et és Q2-t is megnyerő Mercedesnek, a holland versenyzőnek is melós időmérője volt. „Kissé nehézkesen indult, mert némileg melegebb volt a pálya, mint a harmadik szabadedzésen, ami miatt mindenki egy kicsit jobban csúszkált, és nehezebb volt megtalálni a ritmust. A Q1-ről a Q2-re, majd a Q2-ről a Q3-ra ezeknek a változásoknak a feltérképezése, és az autó egyensúlyának ismételt megtalálása volt a cél.”

    Max Verstappen, Red Bull, Lewis Hamilton, George Russell, Mercedes, Mexikói Nagydíj
    A két Mercedes-pilóta végig nyomás alatt tartotta Verstappent Fotó: Mark Thompson/Getty Images/Red Bull Content Pool

    „Az edzés végére aztán kicsit jobb lett a helyzet, a Q3-ban pedig végre egy kicsit jobban nyomhattuk neki, és szerintem két jó kört raktam össze. Természetesen nagyon örülök ennek, mert itt nagyon nehéz – legalábbis nekem – jó kört összerakni. Nagyon alacsony a tapadás, és van néhány kerékvető, amelyeket tökéletesen kell eltalálni ahhoz, hogy időt nyerjen az ember. Úgyhogy ez messze nem a legkönnyebb időmérő vagy verseny, és ugyanez igaz a gumik felmelegítésére is” – nyilatkozta az FIA időmérő utáni sajtótájékoztatóján.

    Miért nincs még 2023-as WRC naptár? 

    0

    Már régóta mindenki a 2023-as WRC naptárt várja, azonban az még októberben sem jelent meg. Robert Reid, az FIA alelnöke szerint nem a szövetség az oka. 

    Először augusztusban jelenhetett volna meg, aztán az október 19-i Motorsport Világtanács (WMSC) ülésén várta mindenki a WRC 2023-as naptárának jóváhagyását. Ez azonban október végéig sem történt meg. 

    “Az ütemtervért a WRC Promóter a felelős – mondta Robert Reid, az FIA alelnöke a francia AutoHebdo magazinnak. – Egyelőre nem kaptunk elfogadható naptárat. A nyár végén ugyan kaptunk egy naptártervezetet, de az nem felelt meg minden kritériumnak, így nem tudtuk elfogadni. Ha a promóter már márciusban küldött volna egy elfogadható naptárt, elfogadtuk volna. Most azonban úgy tűnik, hogy csak novemberben lesz WRC naptár. Lehetőségünk van online módon is megszavazni a naptárt, azt azonban nem tudom, hogy ez mikor következik be.” 

    A WMSC legközelebb decemberben ülésezik. 

    A belső információk szerint a WRC gyártói az Európán kívüli versenyekkel nincsenek kibékülve a költségek miatt, és emiatt kell további tárgyalásokat lefolytatni. 

    Fotó: Hyundai Motorsport

    Verstappen megsértődött, bojkottálja az összes nagy-britanniai F1-rajongót

    0

    Sajtóhír szerint Max Verstappen nem hajlandó nyilatkozni a Sky Sportsnak.

    A RacingNews365.com értesülései szerint Max Verstappen nem hajlandó nyilatkozni a Sky Sports-nak, illetve annak olasz és német testvércsatornájának a Mexikói Nagydíj hétvégéje alatt. Mindezt állítólag azért, mert Ted Kravitz, a brit Sky ismert riportere a múlt hétvégi USA Nagydíj után tartott szokásos paddock-sétája során filmes forgatókönyvhöz hasonlította Lewis Hamilton és Verstappen austini párharcát, kiemelte, hogy a hétszeres világbajnok – akit elsőre nyolcszoros világbajnoknak nevezett – mennyivel rosszabb autóban ül, majd visszautalt a tavalyi abu-dzabi szezonzáróra, amelyen „meglopták” Hamiltont.

    „Hamilton egész évben nem nyert versenyt, aztán végre eljön egy olyan pályára, amelyen megszerezheti idei első győzelmét, ugyanazzal a fickóval csatázik, aki megnyerte azt a versenyt, amelyen meglopták őt tavaly, és végül sikerül előtte végeznie. Micsoda forgatókönyv és sztori lett volna ez, de végül nem így alakult, mert a fickó, aki legyőzte, miután meglopták, valójában megelőzte, mert gyorsabb az autója a mérnöki megoldások és tervezés miatt, és javarészt, mert Adrian Newey annál a csapatnál van” – vezette le a Sky Sports riportere.

    Kravitznak ráadásul nem ez volt az egyetlen beszólása az austini hétvégén. „Verstappen itt van az austini paddockban, és úgy tűnik, nagyon örül magának. Nem tűnik olyan versenyzőnek, mint aki nem képes normális módon megnyerni egy bajnoki címet” – utalt arra, hogy Verstappen az idén is furcsa körülmények között lett bajnok.

    Azzal, hogy a holland pilóta sem a brit, sem a német, sem az olasz Sky-nak nem nyilatkozik, több millió F1-es drukkernek fordít hátat. A brit Sky ráadásul a teljes Egyesült Királyság és Írország területén exkluzív jogokkal rendelkezik az F1 közvetítésére, így az ottani nézők csak ezen a csatornán tudják élőben, teljes terjedelemben követni az F1-es hétvégéket, így a Mexikói Nagydíjat is.

    Verstappen kissé lesajnáló kijelentést tett Hamiltonról

    Nagyszerű magyar eredmények a Mitropa szezonzárón 

    0

    Nagyszerű magyar eredmények születtek a Mitropa szezonzáró olasz versenyén, a Bassano Rallyn, ahol Juhász Csaba az ötödik, László Zoltán pedig a hatodik lett a modern autók között, míg a historic mezőnyben dobogón zárt Mésziati. 

    A Bassano Rallyval zárult az idei Mitropa bajnokság, Olaszországban a modern autóval indulóknak hét, míg a historic mezőnynek hat szakaszt kelltt teljesíteni. 

    A modern autók között a Mitropa értékelést a német Albert von Thurn und Taxis-Bernhard Ettel kettős nyerte honfitársaik a Stefan Göttig-Natalie Solbach-Schmidt, és a Hermann Gassner sen-Karin Thannhauser kettősök előtt. 

    A magyar versenyzők közül itt Juhász Csaba és Bencs Zoltán az ötödik, míg László Zoltán és Balázs Zsolt a hatodik helyet szerezte meg. 

    A historic mezőnyben kettős olasz siker született, Rino Muradore és Sonia Borghese nyert a Paolo Lulli-Alessio Sichi páros előtt. 

    A harmadik helyet pedig Mésziati és Bartos Gábor szerezték meg az utolsó szakaszon megelőzve az osztrák Walther Stietka-Wolfgang Puff párost. 

    Tömegbaleset az ausztrál Supercarsban – a pilóták betiltanák, amit az F1-ben már elkaszáltak (videó)

    0

    A kanyarokban elhelyezett gumibálák nélkül vélhetően nem történt volna meg az a tömegbaleset, amely az ausztrál Supercars utolsó előtti versenyhétvégéjén borzolta a kedélyeket. A Jaguar korábbi tesztpilótája elmondta, pont ezért sürgetnek változásokat a versenyzők.

    Jókora tömegbalesettel indult az ausztrál Supercars idei utolsó előtti fordulójának, a Gold Coast 500-nak a második felvonása. A futam elején a pálya tempós sikánokkal tűzdelt részén James Golding megcsúszott, majd telibe találta az egyik sikánba elhelyezett gumibálát, láncreakciót indítva el ezzel. A tömegbalesetben számos autó súlyosan megrongálódott és eltorlaszolta a pályát, a futamot pedig piros zászlóval félbeszakították.

    A legjobban Golding, Macauley Jones és Nick Percat autója tört össze, utóbbi kettő nagy sebességgel belerohant Goldingba, Jones Holdenje pedig ki is gyulladt. Szerencsére senki nem sérült meg.

    „Nagyon sajnálatos, ami történt, csalódást okoztam a csapatnak. Az én hibám volt, túlságosan meglovagoltam a kerékvetőt, és utána már túl késő volt korrigálni. Elnézést kérek a többi csapattól és pilótától is, akik belekeveredtek a balesetbe” – nyilatkozta Golding.

    A baleset:

    Biztos szükség van a gumibálákra?

    Túraautó és sportautó-versenyeken a mai napig bevett gyakorlat, hogy gumibálákat helyeznek el azokban a kanyarokban, amelyeket könnyű levágni. Jó 25 évvel ezelőtt a Forma-1-ben is kísérleteztek hasonlóval, de a pilóták rövid úton betiltatták a megoldást, amely fokozottan balesetveszélyesnek bizonyult, hiszen, ha valaki eltalálta a gumikat – Damon Hill az 1996-os Olasz Nagydíjról így esett ki – , nemcsak az autóját rongálta meg, hanem adott esetben jó néhány abroncsot szabadított rá a mögötte érkezőkre.

    A Supercars-balesetbe szintén belekeveredő, több mint 20 évvel ezelőtt a Jaguar F1-es csapatának tesztpilótájaként tevékenykedő James Courtney most is kitért erre, mondván, ha nincsenek ott a gumibálák, az egész baleset elkerülhető lett volna. „Ezért lobbizunk mi, versenyzőnk annyira keményen azért, hogy szabaduljanak meg a gumibáláktól, mert tulajdonképpen az egész tömegbalesetet ez okozta. A normális íven haladtam, de sajnos a gumi a pályára került, nekem pedig nem volt hová mennem, eltaláltam, megrongáltam az első lökhárítót, amitől elment az aerodinamikai tapadás, és nekicsapódtam a falnak.”

    Az FIA rally igazgatója elárulta, milyen lehet a WRC jövője 

    0

    Az idén bevezetett hibrid technológia 2024 végéig tart csak, az FIA rally igazgatója, azonban elárulta, milyen jövőkép lehet a rallysportban az ezt követő időszakban. 

    A WRC-ket megszüntetve az idei szezonra már hibrid Rally1-es autókat kellett fejleszteniük a WRC gyártóinak. A jelenleg érvényben szabályrendszert annak érdekében vezették be, hogy a Hyundai, a Toyota és a fordos M-Sport mellé még további gyártók lépjenek a sorozatba, ez azonban egyelőre elmaradt.  

    Fotó: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool

    Mivel a hibrid technológia 2024 végéig lesz használva, 2025 után új technológia léphet a sportba. 

    Andrew Wheatley, az FIA rally igazgatója elárulta, milyen megbeszélések folytak az autógyártókkal az elmúlt időszakban. 

    “Jelenleg 70%-ban látjuk már, hogy 2025 után milyen szabályrendszer lesz érvényben a rallysportban – mondta Wheatley a Motorsport.com oldalnak. – Sokat tárgyaltunk a WRC jelenlegi gyártóival, azokkal a gyártókkal, akik autót adnak a sorozatba, és azokkal is, akik jelenleg még nincsenek jelen a sportban, hogy megpróbáljuk megtudni milyen irányba halad az autóipar. Rengeteg visszajelzést kaptunk, sok ötlettel, de kijelenthető, hogy a gyártók sem tudják pontosan, hogy mi lehet a jövő. Jelenleg a visszajelzések és ötletek alapján kell egy javaslatot kidolgoznunk, amit a Motorsport Világtanács elé terjesztünk. Akikkel beszéltünk, mindenki lelkes a jövőt illetően.” 

    Idén tanúi lehettünk a jövőben használható lehetséges rally autóknak, hiszen Belgiumban hidrogén hajtású Toyotát mutattak be Juha Kankkunennel, míg Új-Zélandon a csapata által épített elektromos Hyundai Konát prezentálta. 

    Loeb
    Fotó: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool

    “Amit jelenleg ki tudunk jelenteni, hogy a Rally1-es autók 75%-ban nem fognak változni, maradhat a biztonsági cella, az aerodinamika, a felfüggesztés, a fék is olyan, mint most. Ezek a területek jól működnek. Ami változás lehet, az az üzemanyagot érintheti, valamint, hogy elektromos vagy belsőégésű lesz-e a motor. A jövő valahol a hibrid, az elektromos vagy a hidrogén hajtású autó között van, csak az a kérdés, hogy hol?” 

    Kalle Rovanperä
    Foto: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool // SI202205190200 // Usage for editorial use only //

    Hamilton egyetlen fotóval helyretette az őt degradáló Alonsót

    0

    Lewis Hamilton reagált a világbajnoki címeinek értékét degradáló Fernando Alonso kijelentéseire, a Twitterre posztolt fotója pedig többet mond ezer szónál.

    Fernando Alonso nagy felzúdulást keltett a holland De Telegraafnak adott nyilatkozatával, amelyben kifejtette, hogy Max Verstappen két világbajnoki címe többet ér Lewis Hamilton hét vb-elsőségénél, mert a Mercedes pilótája rendszerint csak csapattársával kellett megküzdjön (Alonso Michael Schumachernek is odaszúrt ugyanezen okból kifolyólag).

    Alonso páros lábbal szállt bele Hamiltonba és Schumacherbe, aztán kikérte magának a felhajtást

    Amellett, hogy ez a kijelentés nem teljesen fedi a valóságot, a Forma-1 természetéből adódóan felesleges csak azokat a világbajnoki címeket értékesnek tekinteni, amelyeket más csapat, vagy csapatok pilótái ellen nyertek meg, hiszen számtalanszor előfordult már a sportág történetében, hogy egy istálló kiemelkedő autóval állt elő.

    Nem utolsó sorban a sokak által minden idők egyik, ha nem a legjobb pilótájának tartott Ayrton Sennától is levonhatnánk egy vb-címet, hiszen 1988-ban „csak” Alain Prostot kellett legyőznie, de Nigel Mansell 1992-es sikerére is csak legyinthetnénk, hiszen toronymagasan a mezőny legjobb autójával érte el.

    Hamilton azonban nem legyintett Alonso kijelentéseire – a spanyol egyébként a közösségi médiában kezdett magyarázkodni, saját magának ellentmondva –, hanem egy fotót posztolt a Twitterre egy felfelé mutató hüvelykujjat ábrázoló emoji kíséretében. Íme:

    A képen a 2007-es USA Nagydíj dobogója látható, és az, ahogyan a győztes Hamilton a futam alatt a McLarennel balhézó Alonso vállára teszi a kezét. A későbbi hétszeres világbajnok bemutatkozó évében nagyjából ekkortájt kezdett egyértelművé válni, hogy nem az lesz a felállás, amire az év előtt a legtöbben számítottak, és nem Alonso lesz a McLaren első számú pilótája.

    A többi pedig – ahogy mondani szokás – már csak történelem, Alonso és a csapat viszonya a Magyar Nagydíjon bemutatott időmérős feltartást követően mérgesedett el végleg, és természetesen Hamiltonnal sem szívlelték egymást. Az acsarkodás végül a McLaren kizárásához és büntetéséhez vezetett (megúszták volna a wokingiak a kémbotrányt, ha Alonso nem jelenti fel őket az FIA-nál), és az egyéni világbajnoki címet is sikerült elveszíteniük Kimi Räikkönennel szemben.

    15 éve ezen a napon: Alonso szerelőket vesztegetett, majd ráküldött egy felügyelőt a saját csapatára