back to top
2025. december 23. 01:50
Többi
    Kezdőlap Blog Oldal 1169

    Heidfeldnek tetszett a rallycross

    0

    Nick Heidfeld a hétvégén úgy érkezett a Circuit de Barcelona-Catalunya-ra, hogy nem volt ralikrosszos tapasztalata, és több mint négy éve nem ült versenyautóban. Nem tartott sokáig, hogy felvegye a ritmust és élvezte a versenyzést.

    A második előfutamig tartott a tanulási fázis. Végül is ez egy nem olyan meglepő egy olyan versenyzőtől, aki 13 alkalommal állt a Forma-1 dobogóján, nyolcszor a Forma-E-ben, és kategóriát nyert a Le Mans-i 24 óráson.

    Ugyanakkor az eddigi tapasztalatait pályaversenyeken szerezte. A kétféle talajú rallycross az állandóan változó pályaviszonyokkal valami egészen más, eddig ilyennel még nem találkozott. Nick Heidfeld bevallotta, hogy nehezebbnek találta a dolgát, mint azt eredetileg várta, a szombat délelőtti szabadedzéseken több mint két másodperccel lemaradt a legjobbaktól, de nem csüggedt, fokozatosan haladt előre és javította köridejét. A második futamban mindössze kilenc tizedmásodpercre faragta a hátrányt, egy szintre került Patrick O’Donovannal, aki a legutóbbi két forduló győztese volt, és alig 3 tizedmásodperccel maradt el a bajnoki címet megszerző Viktor Vranckxtól. 

    Nagyon élvezem” – mondta széles mosollya szombat este Heidfeld. „Teljesen más típusú versenyekről érkezve az autót nyilvánvalóan kihívást jelent vezetni, és a színvonal is magas. Amikor a rajtrácson ültem és vártam ma rajtokat, éreztem, hogy a szívem gyorsabban kalapál, úgy mint előtte oly sok éven át, és nagyszerű, hogy visszatért ez az érzés.”

    „Az első edzésen volt néhány problémám, ami két-három körbe került, és ha amúgy sem jut sok pályaidő, az nagyon tud fájni. Két másodpercces tempóhátrányom volt, így az előfutamokon úgy döntöttem, hogy egy kicsit visszafogom magam a rajtnál, és csak követem őket, mert nem akarok útban lenni, és nem akarok felelősséget vállalni azért, hogy másnak tönkretegyem a versenyét. Semmit nem nyertem volna azzal, ha bekapcsolódok a csatákba, viszont sok vesztenivalóm is lehetett volna” – magyarázta a német.

    foto: Joerg Mitter / Red Bull Content Pool

    „Tudtam, hogy sokkal előnyösebb lenne egy tiszta verseny, megnézni, mit csinálnak a többiek, és megpróbálni megtalálni a tempót. Annak ellenére, hogy mindkét szombati előfutamon az utolsó helyen végeztem, viszonylag boldog vagyok, mert látom a fejlődésemet. Remélhetőleg vasárnap kezdhetem kicsit felvenni a küzdelmet az elöl lévő srácokkal.” 

    A taktika jó volt. A harmadik előfutamon újra jó köröket autózott Heidfeld, majd a progression race-en ötödik hellyel mutatta meg, hogy mennyire gyorsan tanul.

    Az első elődöntőben azonban rá kellett jönnie, hogy a rallycross csapatsport is, és a taktika is fontos. Hiába futotta meg a leggyorsabb köreit a hétvégén, a megfelelő jokertaktikát még meg kell tanulni, és egy jó sportterre is szüksége van, ha a jövőben újra visszatér a rallycross pályákra.

    Nick Heidfeld számára nem új az RX2e autók elektromos hajtása. A Formula E-ben szerzett tapasztalatait a Pininfarinánál hasznosította az utóbbi években. A Battista Hypercar fejlesztésében vett részt, a kezdetektől a gyártásig dolgozott az 1900 lóerős sportkocsin.

    Heidfeld RX
    foto: fiaworldrallycross.com

     

    Alonso már Abu-Dzabiban debütál az Aston Martinban – dührohama után kiosztotta az Alpine-t

    0

    Fernando Alonso a tervezettnél korábban próbálhatja ki az Aston Martint, a Mexikói Nagydíjon elszenvedett kiesése után pedig vélhetően már alig várja, hogy elhagyhassa az Alpine-t.

    Nem kímélte csapatát a Mexikói Nagydíjat motorhiba miatt feladni kénytelen Fernando Alonso. A kétszeres világbajnok jó úton haladt afelé, hogy a középmezőny legjobbja legyen, de az erőforrásából előbb elszállt egy henger, majd miután többen is megelőzték, a motor a célegyenes végén kilehelte a lelkét. Alonos a bukótérbe parkolt, majd kiszállva dühöngött és csapkodott egy sort, végül pedig a korlátra borult. Mire visszatért a paddockba és az újságírók elé állt, már lenyugodott, és inkább az látszott rajta, hogy csak a centit vágja, és már az Aston Martinhoz csatlakozásra tekint előre. „Nincs értelme ismét erről beszélni. Már csak két futam van hátra, és utána új fejezet kezdődik” – mondta az F1 TV riporterének.

    Alonso kiesése

    „A 14-es autónak mindig megbízhatósági problémái vannak – utalt arra, hogy sokkal többször romlik el az ő autója, mint a csapattársáé. – Húsz körrel a vége előtt elveszítettem egy hengert, úgyhogy öt hengerrel mentem, ami 20%-al kevesebb motorerőt jelent. Húsz másodperccel vezettem a McLarenek és a csapattársam előtt (Oconnal szemben valójában 10, Norrisszal szemben pedig 13 másodperc körüli volt a legnagyobb előnye – a szerk.). Úgyhogy azt gondolom, addig a pontig kivételes versenyt futottunk. Az ittenit és az austinit értékelem a két legjobb versenyemnek a tempót tekintve. Jobb volt, hogy a végén így felrobbant a motor, és megállítottuk az autót, és nem kellett többé olyan köröket mennem.”

    A dühroham és a korlátra borulás a nézőtérről:

    „60 pontot veszítettem az idén, ahhoz hozzájön hat, ami már 66. És nyilván a többiek ilyenkor profitálnak, és mindenki kettővel többet szerez, mint kellene. De igen, bámulatos, hogy minden versenyen egy-két autó esik ki, és a 14-es autó mindig köztük van. Öt motorom durrant el ebben az évben. Ott volt az időmérős probléma Ausztráliában, Ausztriában pedig el sem tudtam rajtolni, mert minden elsötétült. 19 futam alatt a versenyek nagyjából felén nem szereztük meg a megérdemelt pontokat, de most már semmit nem tehetünk.”

    Alonso idei műszaki hibái

    • Bahrein – motorhiba
    • Szaúd-Arábia – motorhiba (első kiesés)
    • Ausztrália – hidraulikai probléma az időmérőn
    • Kanada – motorhiba
    • Ausztria – elektronikai probléma a sprintfutamon (el sem tud rajtolni)
    • Monza – motorhiba (második kiesés emiatt)
    • Szingapúr – motorhiba (harmadik kiesés emiatt)
    • Mexikó – motorhiba (negyedik kiesés emiatt)

    Alonso mostani vesszőfutását a McLaren-Hondával bemutatott szenvedéshez hasonlította, de ismét kiemelte, hogy most mindig csak az ő autója romlik el.

    „Az első hondás évben az év végére 72 rajthelynyi büntetést gyűjtöttünk össze, vagy valami ilyesmi. De a Hondánál mindkét autó megállt, az idén viszont csak a 14-es. A motor nem képes befejezni a versenyeket. Nem lehet balszerencséről beszélni, amikor hat-hét motort kell felhasználni egy szezonban, és továbbra sem fejezzük be a versenyeket. Lesz dolguk a télen. Remélhetőleg nem túl sok, de meglátjuk.”

    Fernand Alonso, Alpine, Mexikói Nagydíj
    Már csak két futama van az Alpine-nal Fotó: Andy Hone / LAT Images / Pirelli

    Már Abu-dzabiban vezetheti az Aston Martint

    Eddig az tűnt valószínűnek, hogy miután Alonsónak az idei év végén lejár a szerződése az Alpine-nal, leghamarabb jövőre csatlakozhat új csapatához, és majd a februári szezon előtti gumiteszten próbálhatja ki először az Aston Martint. Az Autosport azonban megtudta, hogy már az idei szezonzárót követő abu-dzabi gumiteszten sor kerülhet erre, és ehhez Alonsónak kellett engedélyt kérnie az Alpine-tól, amit meg is kapott, azaz az Aston Martin közvetlenül nem érintett.

    Amikor megkérdezték a spanyolt, hogy mi segített neki elérni ezt, mosolyogva csak annyit mondott: „Mindig én alakítom a saját sorsomat.”

    A várakozások szerint Alonso fél napot tesztelheti majd a Pirelli 2023-as gumijait az AMR22-essel Abu-Dzabiban, míg a másik fél nap Lance Strollé, jövő évi csapattársáé lesz.

    Eközben mások is debütálnak új csapatukban a szezonzáró után: Nyck de Vries az Alpha Taurival lép majd pályára, Pierre Gasly pedig várhatóan az Alpine-nal fog tesztelni, illetve az is terítéken van, hogy Oscar Piastri, az Alpine jelenlegi tartalékja bemutatkozik a McLarenben. Otmar Szafnauer, az Alpine csapatfőnöke az Autosportnak elmondta, hogy jelenleg még a jogi csapatuk vizsgálja az őket kikosarazó ausztrál korai elengedésének lehetőségeit.

    Hét éve hatalmas magyar siker született Svájcban (videó) 

    0

    2015-ben a svájci Rally Du Valais versennyel zárult az Európa-bajnokság. Az ERC2-es mezőnyben pedig hatalmas magyar siker született, melynek eredményeként az év végén is magyar versenyző szerezte a bajnoki címet. 

    A 2017-es Rally du Valais versenyt a Rally Európa-bajnokság tizedik, utolsó futamaként rendezték meg október 28-31. között. 

    Fotó: FIA ERC

    Az ERC2-es bajnoki cím pedig éppen a szezonzáró 17 szakaszon dőlt el, amiért Botka Dávid és Szeles Péter, valamint a cseh Vojtech Stajf és Frantisek Rajnoha küzdött meg. A Mitsubishi Lancer Evo IX-cel induló magyar páros a futam előtt 192, míg a subarus cseh kettősnek 185 pontja volt. A svájci versenyen ifj. Érdi Tibor és Patkó Gergely volt a kategória harmadik indulója.

    Fotó: FIA ERC

    Az aszfaltos versenyen Botkáék esélyt sem adva cseh riválisuknak, végig vezetve szerezték meg a győzelmet, míg Stajf az utolsó szakaszon műszaki hiba miatt kiállni kényszerült, így Érdiék zártak a Mitsubishi Lancer Evo X-zel a második helyen. A kettős magyar siker mellett Botkáék megnyerték az ERC2-es bajnoki címet is, míg Érdiék a negyedik helyen zártak.

     

    A dühös Verstappen megindokolta döntését: elege lett, nem viseli el tovább a tiszteletlenséget

    0

    Max Verstappen a Mexikói Nagydíj megnyerése után elárulta, miért döntött úgy, hogy ezen a versenyhétvégén nem nyilatkozik a Sky Sportsnak.

    A Mexikói Nagydíj napján terjedt el a hír Max Verstappenről, hogy a holland pilóta a szezon 20. versenyhétvégéjén bojkottálja a Sky Sports-ot, amiért Ted Kravitz, a csatorna riportere többek között azt mondta az USA Nagydíj után, hogy Lewis Hamiltont meglopták Abu-Dzabiban a 2021-es világbajnoki címmel. Mint kiderült, nemcsak Verstappen, hanem a teljes Red Bull-csapat bojkottot hirdetett az Egyesült Királyságban és Írországban kizárólagos közvetítési jogokkal rendelkező csatorna, valamint annak olasz és német testvércsatornája ellen.

    A Mexikói Nagydíjat fölényesen megnyerő, szezonbeli 14. győzelmével rekordot felállító Verstappen a futam után az FIA sajtótájékoztatóján azt is elárulta, hogy nem csak az Austinban elhangzottak késztették erre a lépésre, az ugyanis csak az utolsó csepp volt a pohárban.

    „Ebben az évben állandóak voltak a gúnyos megjegyzések, a tiszteletlenség, különösen egy bizonyos személytől – utalt Kravitzra. – Előbb-utóbb pedig elég ebből. Nem fogadom el. Nem élhetsz a múltban, hanem egyszerűen csak tovább kell lépned. Jelenleg a közösségi média nagyon mérgező hely, és ha élő adásban folyamatosan ilyen vagy, azzal csak rontasz a helyzeten ahelyett, hogy próbálnád jobbá tenni azt világszerte. Folyamatosan tiszteletlen vagy velem, és egy ponton túl ezt már nem tolerálom többé. Ezért döntöttem úgy, hogy többé nem válaszolok a kérdésekre.”

    Ted Kravitz
    Kravitz 2002 óta dolgozik bokszutcai riporterként az F1-ben Fotó: Mark Thompson/Getty Images/Red Bull Content Pool

    És nemcsak ő, hanem a teljes csapat sem. Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke „csalódott a Sky által tett sorozatos becsmérlő megjegyzések” miatt, amiért úgy döntöttek, hogy ezen a hétvégén „szünetet tartanak.”

    „Egyensúlynak kell lennie a közvetítésben. Némely dolgok kiválóak, de egyes anyagokban túl sok a szenzációhajhászás. Összetartunk csapatként” – jelentette ki.

    A csapatfőnök elmondta, ezért döntöttek úgy, hogy ily módon nyilvánítsák ki nemtetszésüket „a kevésbé pártatlan megjegyzésekkel és az olykor felmerülő vádaskodással kapcsolatban”, majd hangsúlyozta, hogy a Brazil Nagydíjtól ismét minden visszaáll a korábbi kerékvágásba.

    „Nem érezzük pártatlan kommentárnak a vádaskodást azzal kapcsolatban, hogy valakit megloptak a bajnoki címmel. Semmilyen módon nem érezzük ezt igazságosnak vagy kiegyensúlyozottnak. Max nagyon dühös volt miatta, csapatként pedig teljes mértékben támogatjuk őt, és mi is ugyanannyira dühösek voltunk. Csapatként azt a döntést hoztuk, illetve én azt a döntést hoztam, hogy ezt a hétvégét kihagyjuk” – mondta Horner, majd arra a kérdésre, hogy szerinte ugyanabba a bánásmódban részesülnek-e a televíziós csatornáktól, mint a többi csapat, azt felelte: „Szerintem a Red Bull olykor olcsó célpont.”

    Sokan már Kravitz halálát kívánják

    Verstappen is kitért rá, hogy mennyire elviselhetetlenül sok a gyűlölet a közösségi médiában, és az efféle megjegyzések csak olajat öntenek a tűzre. Nos, úgy tűnik, hogy az is olajat öntött, hogy a kétszeres világbajnok bojkottálta a Sky-t, Kravitz Instagram posztjai alatt ugyanis olyan kommentek jelentek meg, amelyekben különféle módokon kívánják a bokszutcai riporter halálát. A középső ujjat mutató vagy bohócfejet ábrázoló emojikkal pedig Dunát lehetne rekeszteni. Ezek után nem lenne meglepő, ha az F1 egyre több szereplője döntene úgy, hogy letiltja a kommentelést a közösségi felületein, így szabva gátat a mérhetetlen és elfogadhatatlan gyűlölködések.

    Óriásiakat estek a Bassano Rallyn (videó)

    0

    A Mitropa idei olasz záró versenyén, a Bassano Rallyn sok baleset történt, néhány pedig igen nagyra sikerült.

     

     

    Egy ideig szorosnak tűnt, de Verstappen simán megverte Hamiltont Mexikóban, és rekordot döntött

    0

    Kezdetben úgy nézett ki, hogy nagy csatát hozhat a Mexikói Nagydíj Max Verstappen és Lewis Hamilton között, ám végül a holland pilóta 15 másodperces előnnyel nyert a hétszeres világbajnok előtt, aki a harmadik helyről indulva lett második. A dobogó legalsó fokára Sergio Pérez jött be George Russell előtt, míg a két Ferrari nem tudott hozzászólni a Red Bull és a Mercedes küzdelméhez. Verstappen idei 14. győzelmét aratta, amivel megelőzte Michael Schumachert és Sebastian Vettelt az egy szezonban szerzett futamgyőzelmek számában, és egyedüli csúcstartóvá vált.

    Kedvező előjelekkel várhatta a második és harmadik rajtkockát megszerző Mercedes a Mexikói Nagydíjat, a pole pozícióból rajtoló Max Verstappen pedig nehéz feladat előtt állt, miután az utóbbi négy itteni versenyen egyszer sem tudott nyerni az a pilóta, aki az élről kezdett, de még a vezetést is csak egyszer tudta megtartani az első kanyar után.

    A kétszeres világbajnoknak azonban sikerült kihasználnia a Red Bull jó egyenesbeli tempóját, és elöl maradt, miközben mögötte Lewis Hamilton a hármas kanyarban megelőzte George Russellt, aki lendületet veszített, és a négyes kanyarban Sergio Pérez is elment mellette. Az első kör végén így Verstappen, Hamilton, Pérez, Russell, Sainz, Leclerc, Alonso, Bottas, Ocon és Norris volt a sorrend az első tízben.

    Max Verstappen, Red Bull, Lewis Hamilton, Mercedes, Mexikói Nagydíj
    Hamilton csak a kerékcseréig volt közel Verstappenhez Fotó: Mark Thompson/Getty Images/Red Bull Content Pool

    A rajt után megmerevedtek a viszonyok és mindenki gumikímélő üzemmódba kapcsolt. Az első tízből a két Red Bull és a két Ferrari kezdett lágy gumin (ez is segített Verstappennek a rajtnál), míg a többiek közepes keveréket tettek fel. A mezőny második felében Cunoda Juki, Mick Schumacher, Sebastian Vettel és Nichola Latifi szavaztak a leglágyabb Pirellikre.

    Verstappen az élen nem tudott ellépni Hamiltontól, aki a 10. körben 1,5 másodperces távolságból követte a Red Bullt, majd a 20. körre a holland erre rátett még egy másodpercet, de ahogy kezdtek fogyni a lágy gumik a Red Bullon, a hétszeres világbajnok úgy kezdte el apránként csökkenteni a különbséget.

    Az élmezőnyből Pérez állt ki elsőként kerékcserére közepes gumikért a 23. körben, és 5 teljes másodpercet vesztegelt a szerelői gyűrűjében, mert a bal hátsó kerekét nem tudták elég gyorsan levenni. Verstappen a 26. körben látogatta meg a szerelőket – ő is közepest kapott –, az ő kiállása pedig már problémamentes volt, ami nagyon kellett a hollandnak, hiszen éppen, hogy Carlos Sainz elé tudott visszaállni a harmadik helyre.

    Péreznek elrontották a kerékcseréjét

    Hamilton ekkor 5,6 másodperccel vezetett Russell előtt, miközben Pérez a 27. körben megelőzte a még kiállás előtt álló Charles Leclerc-t, és olyan jó tempót autózott, hogy a Mercedes a 30. körben kénytelen volt kihívni Hamiltont, hogy a mexikói előtt tartsa.

    Meglepetésre a hétszeres világbajnok kemény gumit kapott (előzetesen ezzel senki nem igazán számolt, de végül nemcsak a Mercedes, hanem az Alpine, a McLaren és az Alfa Romeo is bevetette), miként 5 körrel később Russell is.

    Féltávnál Verstappen 7 másodperccel vezetett Hamilton előtt, a különbség azonban folyamatosan nőtt, és végül 12 másodperc körül kezdett el stagnálni. Eközben Hamiltont utolérte Pérez, de támadást nem tudott indítani a 44-es rajtszámú Mercedes ellen.

    A hátralevő körök az élmezőnyben arról szóltak, hogy a Mercedes nyugtatgatta Hamiltont, aki többször is megjegyezte, hogy nem a jó gumin vannak. Hiába vártak azonban rá, hogy Verstappen közepes abroncsai elkezdjenek elfogyni, ez végül nem történt meg, és a holland 15 másodperces előnnyel nyert, idei 14. győzelmével pedig egyedüli csúcstartóvá vált az egy szezonban szerzett győzelmek számában. Emellett azt is elmondhatja magáról, hogy 2016 óta ő az első pilóta, aki pole pozícióból rajtolva tudott nyerni Mexikóban. Ez előtte hat éve, Lewis Hamiltonnak sikerült itt legutóbb.

    Verstappen Michael Schumachert és Sebastian Vettelt előzte meg idei 14. győzelmével

    Hátrébb Russell ugyancsak hiába várta Pérez gumijainak elfogyását, úgyhogy a Mercedes az utolsó előtti körben kihívta őt lágy abroncsokért, így a leggyorsabb körért járó extra pont az övé lett. Bőven belefért a plusz kiállás, miután a két Ferrari az egész futamon a senki földjén autózott, és hozzászagolni sem tudott az élen zajló csatához. Carlos Sainz 58 másodperces hátrányban lett ötödik, Leclerc pedig tőle is további tíz másodperccel lemaradva hatodik.

    A hetedik helyet a lágy gumis utolsó etapjában hatalmas hajrát és számos előzést bemutató Daniel Ricciardo kaparintotta meg, aki menet közben kiütötte Cunoda Jukit (az Alpha Taurin akkora sérülések keletkeztek, hogy a japánnak fel kellett adnia a küzdelmet), amiért tíz másodperces időbüntetést kapott, de végül sikerült akkora előnyt kiautóznia az üldözői előtt, hogy így sem veszített helyet.

    Ricciardo kiüti Cunodát

    A nyolcadik Esteban Ocon lett, aki csak egy hellyel hátrébb zárt volna, ha a középmezőnyt sokáig vezető Fernando Alonso öt körrel a vége előtt nem esik ki motorhiba miatt (rövid ideig VSC-fázis lépett életbe). A spanyolnak a hetedik hely is kinézhetett volna, hiszen a problémái jelentkezése előtt 6 másodperccel vezetett a csapattársa előtt, így ha Ricciardo el is kapja, őt valószínűleg már nem tudta volna tíz másodpercnél jobban leszakítani.

    Az utolsó két pontszerző hely Lando Norrisé és Valtteri Bottasé lett.

    A Mexikói Nagydíj végeredménye

    Szenzációs grafikán nézhetjük meg, Verstappen hogyan verte meg Russellt az időmérőn

    0

    Max Verstappen 3 tizedmásodperccel győzte le George Russellt a Mexikói Nagydíj időmérő edzésén, ami nem kevés, de a valóságban így is nüanszokon múlt a holland pilóta elsősége. Hogy hol szedte össze az előnyét, azt most egy remek grafikán nézhetjük meg.

    Az egyszerű földi halandó számára nem nagyon létezik érzékletesebb összehasonlítás annál, mint amit a Formula Addict készített Max Verstappen és George Russell leggyorsabb mexikói Q3-as gyorsköréről. Azért írjuk, hogy az egyszerű halandók számára, mert egy versenyző vagy mérnök természetesen két telemetria összevetésével ennél jóval részletesebb képet tud kapni arról, hogy melyik pilóta hol, mit és hogyan csinált, ám az alábbi grafika azt szintén remekül megmutatja, hogy a holland és a brit pilóta egymáshoz viszonyítva a pálya melyik részén volt gyorsabb, illetve lassabb, egyúttal érzékelteti a két autó közti különbségeket is,

    Újabb ötszörös világbajnoka van az autósportnak

    0

    Barcelonában a Rallycross vb második napján Johan Kristoffersson megnyerte a World RX futamot, ezzel a bajnokság utolsó előtti fordulójában bebiztosította ötödik vb elsőségét is. Az RX2e-ben is bajnokot avattak, Viktor Vranckx nyerte a 2022-es szezont.

    Stílusosan nyerte meg a rallycross történetének első csúcskategóriában kiírt elektromos világbajnokságát Johan Kristoffersson. A címvédő minden vasárnapi fordulóban első lett, ezzel megszerezte a maximális 20 bajnoki pontot. A tabellát 162 ponttal vezeti, mögötte a vasárnap második helyen végző Timmy Hansennek 123 pontja van, így a szezonzáró nürburgringi hétvégén már nem érheti utol az immár ötszörös bajnokot.

    Kristoffersson
    foto: Joerg Mitter / Red Bull Content Pool

    Johan Kristoffersson 2017-ben lett először világbajnok, előtte Pettre Solberg kétszer, majd 2016-ban Mattias Ekström volt a rallycross világbajnoka. A svéd 2018-ban megvédte címét, aztán 2019-ben Timmy Hansen lett bajnok, igaz Kristoffersson nem is indult, mert a WTCR-ben versenyzett. 2020-ban visszatért a sorozatba és háromszoros bajnokként fejezte be az évet. Egy évvel később Ekström csapatában megmutatta, hogy nem csak Volkswagennel hanem Audival is bajnok tud lenni. Emlékezetes szezon volt, Timmy Hansennel pontegyenlőséggel végeztek, Kristoffersson azonban egyel többször, három alkalommal győzött és ezzel bajnok lett.

    2022-ben a finoman szólva is döcögősen induló technológia váltás sem akadályozta meg a svédet abban, hogy hatalmas fölénnyel megszerezze ötödik bajnoki címét és ezzel nem csak a rallycross, hanem az autósport történelemkönyveiben is kiemelt helyre került.

    foto: @World / Red Bull Content Pool

    Barcelonában az RX2e hozott nagyobb csatákat. A magyar szurkolók Nyirádról ismert „kedvence” Patrick O’Donovan a középdöntőben ismét nagyot alkotott, újra egy hazai versenyzővel tolt ki, és ezt most szó szerint lehet érteni.

    A nagyszerű akció 10 másoperces büntetést ért, ezzel a döntőbe már nem jutott be, ott nem tudott újabb ámokfutást rendezni. A döntőt Isak Sjökvist nyerte Victor Vranckx előtt, de a belgának bőven elég volt a hétvégén gyűjtött 16 bajnoki pont ahhoz, hogy világbajnok legyen.

    Vranckx
    Viktor VRANCKX foto: @World / Red Bull Content Pool

    Jön a botrányos abu-dzabi finálé visszavágója Hamilton és Verstappen között?

    0

    Minden előjel arra utal, hogy a két Mercedesnek bőven lehet esélye harcba szállni a győzelemért a Mexikói Nagydíjon.

    Könnyen lehet, hogy a magyar idő szerint este kilenc órakor rajtoló Mexikói Nagydíjon ismét összecsap Lewis Hamilton és Max Verstappen. A két világbajnok a tavalyi Abu-dzabi Nagydíj óta nem vívott rendes, kerék a kerék elleni csatát (múlt héten Austinban Verstappen megelőzte a britet, de Hamilton gyakorlatilag tehetetlenül szemlélte az egészet), de Mexikóban a Mercedes tempója elegendő lehet ahhoz, hogy erőből vegye fel a versenyt a Red Bull-lal.

    Azok után, hogy Austinban még Verstappen elrontott kerékcseréje sem volt elég a végül második helyen célba érő Hamiltonnak a győzelemhez, a Mercedes már a Mexikóba érkezés előtt érezhetően optimistán állt az idei 20. versenyhétvégéhez. Már a pénteki szabadedzéseken láthattunk arra utaló jeleket, hogy a 2240 méteres tengerszint feletti magasság jót tett a W13-asnak, amely az egész szezonban küszködik az egyenesekben, a 22%-al ritkább levegőben azonban kevésbé jönnek ki a rosszabb légellenállási mutatói. Emellett a jelek szerint a Mercedes-motor is jól teljesít ilyen körülmények között, míg például a Ferrari bevallottan szenved, illetve a csapat alacsonyan tudja tartani az autó hasmagasságát a viszonylag magas leszorítóerő-szint eléréséhez.

    Verstappent megkergette a Mercedes, de a végén simán nyerte az időmérőt a holland

    Sokat elmondott, hogy miután az időmérőn nem jött össze a pole pozíció, George Russell magát ostorozta emiatt, mert úgy érezte, hogy az autója lehetővé tette volna az első rajtkocka megszerzését. „Úgy hiszem, hogy ezen a hétvégén a miénk a leggyorsabb autó, és ha ez így van, nincs oka, hogy miért ne nyerhetnénk meg a versenyt” – nyilatkozta a második rajtkockát megszerző brit.

    Russell ugyanakkor azt is elmondta, szerinte nehéz lesz a pályán elkapni Verstappent, mert a Red Bull – bárt egyértelműen verhető – továbbra is nagyon gyors az egyenesekben, így a stratégiával kell majd elkapniuk az energiaitalos csapatot. Ami pedig ebből a szempontból a kezükre játszhat, hogy a Mercedes jobb pozícióból kezdheti a versenyt, hiszen van egy versenyzője a második és egy a harmadik helyen, míg a másik Red Bullt vezető Sergio Pérez csak a negyedik helyről rajtol.

    George Russell, Mercedes, Mexikói Nagydíj
    Russell mosolya nem volt őszinte Fotó: LAT Images

    Mexikóban ráadásul az első kanyarig vezető hosszú egyenes (811 méter, ami a szezon leghosszabbja) rendszerint hatalmas szélárnyékcsatákat eredményez, és minél hátrébbról jön valaki, annál jobban begyorsulhat, míg a pole pozícióból kezdő versenyző csak reménykedhet benne, hogy jól kapja el a rajtot, és kitart a lendülete az első kanyarig. Nem véletlen, hogy az utóbbi négy Mexikói Nagydíjból egyszer sem tudott nyerni az, aki az első helyről rajtolt, de az elő kör végén is csak egy alkalommal vezetett, dobogóra pedig egyszer sem állt.

    Tavaly Verstappen a harmadik helyről ugrott az élre, az időmérőn a motor kigyorsítás alatti oszcillációjával küzdő, anélkül minden bizonnyal Russell, de lehet hogy Verstappen előtt végző Hamilton tehát bőven bizakodhat, főleg, ha a holland Russellre fog figyelni. Az a helyzet állt tehát elő, hogy hiába a Red Bull a leggyorsabb az egyenesben, Verstappenre nézve a lehető legrosszabb, hogy az élről kezd.

    Bejöhet, amire számítottak

    Toto Wolff elárulta, hogy már az előzetes szimulációik során is arra számítottak, hogy Mexikóban lehet a legnagyobb esélyük megszerezni az idei első győzelmüket. Persze ez az idei évre nézve legfeljebb a konstruktőri második helyhez lehet elég, a csapatfőnök viszont már 2023-ra tekint előre. „A legfontosabb, hogy meg kell legyen a tempónk, lassan és biztosan pedig lépdelünk előre és megtanuljuk a leckéket a következő évre.”

    Lewis Hamilton, Mercedes, Mexikói Nagydíj
    Mexikóban kevésbé hátrány a lassúságuk az egyenesekben Fotó: Wolfgang Wilhelm

    Abban ugyanakkor csak óvatosa bízik, hogy megverhetik Verstappent, és ezzel elkerülhetik azt a blamát, hogy 2011 óta először győzelem nélkül zárják az évet „Egész életemben mindössze néhány alkalommal voltam magabiztos, de sosem a Forma-1-ben. Idegesít, hogy nem szereztük meg a pole-t, mert azzal kipipáltunk volna egy rubrikát. Ugyanakkor gondban lettünk volna, ha Max az egyenesbeli tempóelőnyével mögülünk rajtol. Előnyös lehet a második és harmadik helyről indulni, és remélem, hogy mindkét autónkkal megelőzhetjük őt az egyes kanyarban, aztán pedig eltűnhetünk a távolban. De az biztos, hogy nehéz lesz.”

    50 éves Alfa zúzott le egy 1994-es Mitsubishi Lancert az év legbugyutább manőverével (videó)

    0

    Kínos balesetet láthattak, akik ellátogattak a 2. Rally Madeira Legends elnevezésű történelmi raliversenyre. A csattanást az 1973-as Alfa Romeót vezető sofőr figyelmetlensége idézte elő.

    Balesetek mindig voltak, vannak és lesznek az autósportban és a raliban, de időről-időre látunk olyan jeleneteket, amelyek után csak a fejünket fogjuk, annyira esetlenek. Ilyen jelenetnek lehettek szemtanúi azok, akik kilátogattak a második Rally Madeira Legendre, amelynek Show kategóriájában olyan autókat láthattak, mint a legendás Audi Quattro Sport E2 (Stig Blomqvisttal a volánnál), a Lancia Integrale 16V, vagy az 1998-as Toyota Corolla WRC. De a sort még sokáig lehetne folytatni, úgyhogy aki kíváncsi a teljes nevezési listára, ITT megnézheti.

    Alább pedig azt nézheti meg, hogy mit hozott össze az 1973-as Alfa Romeo 2000 GT Velocét vezető Adalberto Melim és navigátora, Rui Alves a madeirai utcákon. Alves bőszen integetett a nézőknek a bemutató autókázás során, amikor Melim úgy döntött, körzőzik egy kicsit (legalábbis korábban ezt csinálta, így vélhetően most is ez volt a terv). Csakhogy vélhetően nem vette észre a Rui Madeira-Nuno Silva duót, amint intenzíven gyorsítva közeledik egy 1994-es Mitsubishi Lance EVO III-mal.

    A nézői felvételen hallható, hogy valaki már előre jajgat, amikor nyilvánvalóvá válik, hogy mire készül az Alfa, és látszik, hogy a Mitsubishi már nem fog tudni megállni:

    A hivatalos YouTube-streamen nem látni a balesetet, csak a már két, egymás mellett álló autót, így ebből többet nem tudunk meg, de ha valaki gyönyörködne egy kicsit a legendás járművekben, bő másfél órában megteheti.