back to top
2025. december 23. 03:23
Többi
    Kezdőlap Blog Oldal 1168

    Günther Steiner 30 éve Carlos Sainztól tanult

    0

    A Haas Forma-1-es csapatvezetője, Günther Steiner elárulta, mit tanult a kétszeres WRC-bajnok Carlos Sainztól, amikor 1993-ban több mint 200 napon át együtt dolgoztak a WRC-ben 1993-ban.

    Steiner 1986 és 1988 között a Mazda rally csapatában kezdett szerelőként. Utána Olaszországban a Top Run Motorsportnál helyezkedett el, aztán a Jolly Club csapatnál dolgozott. Itt volt egy közös időszakuk Carlos Sainzzal, amikor Sainz a Toyotáról Lanciára váltott. Kilenc WRC versenyen 31 gyorsaságin lett első Carlos Sainz és Luis Moya, Steinert akkoriban szerelőként és felderítőként alkalmazta az olasz csapat.

    „Pályabejárásokon, teszteken, majd versenyeken dolgoztam” – mesélte Steiner. „Egy év alatt 200 napot töltöttem Carlossal. Kicsit meg is sérültem a vele töltött 200 naptól, ami nyomokat hagy” – tette hozzá nevetve.

    A kilencvenes évek elején még hírből sem ismertek költségsapkát, fejlesztési és tesztelési  korlátozásokat, mindenki annyit dolgozott amennyit akart, vagy amire futotta a költségvetésből.

    „Régebben annyit mentél, amennyit akartál. Teljesen nyitott volt minden. Néha három hétig ugyanott voltál, egy helyen, ahol pályát jártál, teszteltél és versenyeztél. Eléggé kimerítő volt. Mobiltelefon nélkül, és a csapat támogatása nélkül mentél el a pályabejárásokra. Ha valami baj van az autóval, akkor saját magadnak kellett megjavítani. Ha valami elromlott, nem volt senki, akit felhívhattál, és azt mondtád neki: „Küldjön alkatrészt a UPS-sel vagy a DHL-lel.”

    „Amikor Görögországban vagy Afrikában voltál, vagy megjavítottad  az elromlott autót, vagy megálltál egy helyben, és ha ott vesztegeltél, a versenyző nem volt boldog, és ez valószínűleg azt jelentette, hogy nem volt munkád, amikor visszatértél” – magyarázta nevetve Steiner. „Kicsit pengeélen táncoltál, de jó kihívás volt.”

    Az utazásokkal töltött idő ellenére Steiner nem bánja, hogy hosszabb ideig távol volt otthonától. „Ha fiatal vagy, és szereted, amit csinálsz, ez a legjobb, amivel eltölteheted az időt.”

    Günther Steiner, Haas
    Fotó: Andy Hone / LAT Images

    A legnagyobb benyomást ekkoriban Carlos Sainz tette Steinerre a hihetetlen munkabírásával, amit szerinte fiának, ifjabb Carlos Sainznak is átadott.

    „Ő egy profi. Sokat tanultam a fegyelemről és arról, hogy hogyan viselkedj – hogyan kell keményen dolgozni, hogy elérj valamit. Soha nem hagyott ki egy momentumot sem. Ő volt az első, aki reggel felkelt, és az utolsó, aki lefeküdt. Mindig ott volt mindenütt, és most is ugyanolyan.”

    Steiner azt is elárulta, hogy az ifjabbik Sainzzal az F1-es paddockban sokszor tréfálkoznak azzal, hogy amikor az idősebb Sainz visszamegy Dakarra, ő lesz az, aki elsőnek kel és az utolsó, aki lefekszik.

    Steiner a Sainzzal töltött korszak után is a rallyban maradt. Visszament a Prodrive-hoz ahol Krzysztof Holowczyc-cal szerzett Európa-bajnoki címet. Utána az M-Sportnál projektmenedzser lett, aztán 2000-től technikai igazgatóként Colin McRae és újra Carlos Sainz szerepléséért felelt. 2000-ben és 2001-ben a gyártók bajnokságának második helyezettje lett a brit csapat tagjaként, majd a Jaguarnál kezdte meg Forma-1-es karrierjét 2002-ben.

    Günther Steiner, Haas, USA Nagydíj
    Fotó: Andy Hone / LAT Images

    Kategóriát vált két magyar gokartos tehetség, gyári csapatoknál folytatják

    0

    A csúcskategóriás gokart-bajnokságokban remek eredményeket elérő gokartosaink géposztályt váltanak: Hideg Ádám és Molnár Martin is az OK-mezőnyben bizonyíthat, gyári csapatok színeiben.  

    Továbbra is a gokartozás nemzetközi élvonalában képviseli Magyarországot a HUMDA Academy támogatásával versenyző Hideg Ádám és Molnár Martin. A két pilóta az OK Junior kategória után a felnőttek mezőnyében, az OK-ban bizonyíthat. Hideg és Molnár is marad jelenlegi csapatánál, a Sodikartnál, illetve az Energy Corse színeiben.

    Fotó: Hideg Team

    Hideg szerződéshosszabbítását a Sodikart létrehozásának negyvenedik évfordulója alkalmából rendezett gálán jelentették be. A magyar versenyző csapattársa, Nathan Tye oldalán jövőre is indul az összes jelentős versenyen, így az FIA világ- és Európa-bajnokságon, a Champions of the Future-ön, valamint a WSK különböző sorozataiban, OK kategóriában. A Sodikart összesen négy gyári pilótát szerződtetett, ketten a váltós KZ-ban képviselik a márkát.

    A gála rangját emelte, hogy élőben jelentkezett be a Sodikart két korábbi kiválósága, Pierre Gasly, a Forma–1-es Alpha Tauri versenyzője, valamint Jean-Éric Vergne, aki szintén megjárta a Forma–1-et, majd a Formula–E-ben kétszer is bajnokságot nyert.

    Hideg
    Fotó: Hideg Team

    „Hatalmas megtiszteltetés számomra, hogy második évben is a Sodikart gyári versenyzője lehetek. Idén, Nathan Tye-jal ketten indultunk az OK Junior kategóriában és jövőre is együtt szereplünk az OK-ban” – mondta Hideg Ádám.

    Molnár Martin már a hétvégén OK-ban versenyez

    Hideg Ádám mellett és az olasz Energy Corse színeiben, szintén gyári pilótaként versenyző Molnár Martin is kategóriát vált, már a hétvégén kezdődő WSK Final Cup során az OK-mezőnyben szerepel. Az OK Junior kategóriában remek szezont zárt, a Champions of the Future Euro Series franciacortai fordulóján 3. helyezett lett, a Trofeo delle Industrie-versenyen 2. helyezést ért el, és a világbajnokságon is végig az élmezőnyben ment. Előfutamot nyert és a szuper előfutamon második lett, majd a döntőben a negyedik helyről rajtolva akár dobogón is végezhetett volna, de rosszul jött ki a rajt utáni helyezkedésből, és végül a nyolcadik helyen intették le.

    „Az Energy Corse csapattal és Mick Panigada csapatvezetővel emlékezetes szezonon vagyunk túl az OK Juniorban, számos kiváló eredményt értünk el. Rengeteget fejlődtem, és tudom, hogy az OK kategóriában is hasonlóan jó eredményeket érhetünk el együtt” – mondta Molnár Martin.

    Alonso és Ricciardo is elképedt az őrült NASCAR-os soha nem látott manőverén (videó)

    0

    Az F1-es mezőnyből eddig meglepően kevesen reagáltak Ross Chastain NASCAR versenyző soha korábban nem látott manőverére, de Fernando Alonso és Daniel Ricciardo figyelmét nem kerülte el az autósport-társadalmon végigsöprő megmozdulás.

    Ross Chastain mindenidők egyik legváratlanabb és legpimaszabb előzését mutatta be a NASCAR Cup Series Forma-1-es Mexikói Nagydíjjal egyidőben rendezett futamán Martinsville-ben. A Trackhouse Racing versenyzője az utolsó körben a 10. helyen haladt, de ötöt kellett előznie ahhoz, hogy bejusson a rájátszás legjobb négy pilótája közé, és a következő versenyen megküzdhessen a bajnoki címért.

    Mindez gyakorlatilag lehetetlennek tűnt, a 29 esztendős pilóta azonban gondolt egyet, és az utolsó (hivatalosan utolsó kettő) kanyarba padlógázzal száguldott be, majd a falat végigsúrolva ötöt előzött, hogy centikkel Denny Hamlin előtt szelje át a célvonalat, kiütve ezzel a Joe Gibbs Racing versenyzőjét a legjobb négyből. A bajnoki címért így Christopher Bell, Joey Logano, Chase Elliott és Chastain küzdhet meg Phoenix-ben.

    Az utolsó 6 kört teljes egészében ITT nézheti vissza.

    A Trackhouse Racing pilótája – aki nem mellesleg körrekordot ért el a manőverével – utólag elmondta, hogy a soha korábban nem látott, leginkább egy videojátékhoz hasonló megmozdulást pontosan egy videojátékból merítettet. „Rengeteget játszottam a NASCAR 2005-tel GameCube-on a bátyámmal, Chaddel, [és tudtam] hogy lehetséges megcsinálni ezt” – nyilatkozta az NBC Sports-nak.

    Fernando Alonso, az Alpine kétszeres világbajnoka pedig pontosan ugyanezt emelte ki, amikor a Twitteren megosztotta az előzésről készült felvételt. „Ez a legjobb dolog, ami 2022-ben a motorsportban történt. Mindannyian megcsináltuk ezt videojátékokban, kikapcsolt töréssel. Soha nem gondoltam, hogy ez valósággá válhat” – hüledezett a spanyol, akinek azért is jöhetett be különösen a manőver, mert ő maga is lépten-nyomon azt keresi, hogy miként tud ravasz húzásokkal előnyhöz jutni (elég csak a 2021-es Orosz Nagydíj rajtjára gondolni).

    De nem Alonso volt az egyetlen F1-es pilóta, aki véleményezte Chastain közösségi médiát felrobbantó tettét: a NASCAR és Dale Earnhardt-rajongó Daniel Ricciardo ugyanis azt írta Instagram Story-ban, hogy „Straight up hero sh*t”, amit úgy lehetne szofisztikáltan magyarra fordítani, hogy „Hősökre jellemző tett”.

    A manőver belülről:

    És a nézőtérről:

    McLaren: Megismétlődhet Massa hungaroringi horrorbukása, ha nem teszünk semmit

    0

    Egy újabb súlyos balesetet kockáztatnak a csapatok a McLaren csapatfőnöke szerint, ha ezentúl nem hívják ki a bokszba a sérüléssel köröző autójukat. A probléma az USA Nagydíj után került napirendre, az FIA pedig változtatni készül a hozzáállásán, nagyobb hatalmat adva az istállók kezébe.

    Andreas Seidl, a McLaren csapatfőnöke szerint a jövőben körültekintőbbnek kell lenniük az olyan esetekben, amelyekben karosszéria-elem vagy bármilyen alkatrész készül leszakadni egy autóról, mert előbb-utóbb megint megtörténhet az, ami Felipe Massával a 2009-es Magyar Nagydíj időmérő edzésén. A brazil pilóta akkor a Rubens Barrichello Brawn GP-jéről leváló rugót fejelte le a Mansell-kanyar előtti egyenesben, majd eszméletét vesztve a gumifalba fúródott. Massának hatalmas szerencséje volt (persze a magyar orvosok profi munkája is kellett hozzá), hogy a rugó nem ölte meg, és fémlemezzel a koponyájában már a 2010-es szezonra visszatérhetett.

    Seidl – aki egyébként a BMW-istálló tagjaként ott volt a 2009-es Magyar Nagydíjon – azért hozta fel Massa esetét, mert az USA Nagydíjon a versenyirányítás Sergio Pérezt és Fernando Alonsót sem intette ki a bokszba, miközben előbbi öt körön át sérült első szárnyvéglappal, utóbbi pedig ennél sokkal hosszabb ideig lifegő jobb oldali tükörrel körözött.

    Így találta el Massa fejét a rugó:

    A spanyolt végül a Haas óvása nyomán megbüntették, hogy aztán az Alpine újranézési kérelme után töröljék a büntetését, mert a Haas túl későn nyújtotta be az óvást. De fontos hangsúlyozni, hogy amennyiben nem csúszik eljárási hiba az amerikaiak óvásába, Alonso büntetését helyben hagyták volna a felügyelők, mert utólag veszélyesnek minősítették az autóját. A felügyelők ezt a büntetésről, illetve annak visszavonásáról kiadott közleményükben is kiemelték, előbbiben megfeddve a versenyigazgatót, amiért nem hívta ki a lifegő tükörrel versenyző Alpine-t a bokszba.

    Váratlan fordulat: Az Alpine-nak sikerült eltöröltetnie Alonso büntetését

    Mohammed bin Szulajm FIA-elnök ennek nyomán vizsgálatot rendelt el a sérült vagy műszaki hibás, ezáltal veszélyesnek ítélt autót a bokszba rendelni hivatott fekete-narancs zászló használatával kapcsolatban, a Mexikói Nagydíjon pedig a csapatmenedzserek összeültek megvitatni, hogy mi lenne a jó megoldás a jövőre nézve.

    Az Autosport értesülései szerint a továbbiakban a versenyirányítás nem fog automatikusan fekete-narancs zászlót bemutatni a pilótáknak, mivel a csapatoknak rengeteg adat áll a rendelkezésére ahhoz, hogy bizonyítsák, egy sérült alkatrész vagy elem biztonságos-e vagy sem (miként a Red Bull tette Pérez szárnyával Austinban), ezért adott esetben egy sérült autót sem kell feltétlenül a bokszba rendelni.

    A szaklap úgy tudja, hogy nem terveznek szabályváltozást, helyette az FIA a csapatokra fogja hagyni, hogy biztosítsák, mindenkor biztonságos az autójuk, miközben egyértelmű sérülés esetén azonnal ki fogják kérni az érintett csapat álláspontját a sérülés veszélyességéről.

    Felipe Massa, Ferrari, Magyar Nagydíj, 2009
    Massa balesete óta a sisakokon is változtatott az FIA, de attól még a fejet ért ütés ugyanolyan veszélyes tud lenni Forrás: Ferrari

    Massa balesete lehet az intő jel

    Seidl ezek alapján úgy véli, hogy a jövőben a csapatoknak a saját felelősségük tudatában kell majd cselekedni, és biztosítani, hogy ne fordulhasson elő a Felipe Massáéhoz hasonló súlyos baleset.

    „Az én általános álláspontom az, hogy amikor felmerül a leszakadás kockázata az autón levő alkatrészeknél, az autót ki kell hívni, mert nem felejtettem el – miután ott voltam a helyszínen – hogy mi történt Felipe Massával Magyarországon. Tudatában kell lennünk, hogy ilyesmi bármikor megeshet, ha egy ilyen elem leszakad a kocsiról. Úgyhogy szerintem a mi felelősségünk, hogy ezekben az esetekben behívjuk az autót a bokszba.”

    Halálos ütést is kaphatott volna a McLaren pilótája Austinban (videó)

    Az FIA megváltozott hozzáállása persze magában hordozza annak a veszélyét, hogy folyamatosak lesznek a viták a szövetség és a csapatok, illetve a csapatok és csapatok között arról, hogy az adott autó szabályos-e vagy sem. Seidl azonban bízik benne, hogy ezt el tudják kerülni.

    „Azt hiszem, ami most fontos lesz, hogy a jövőben mindenféle érzelem nélkül jó párbeszédet folytassunk a csapatok között és az FIA-val, és világos szabályokat hozzunk arra, hogy mit akarunk a biztonság érdekében. Kizárva mindenféle érzelmet, amik jelenleg bennünk vannak, illetve az opportunista nézőpontot az alapján, hogy ki, hol áll a bajnokságban, vagy mi történt a múltban. Jó módot kell találunk az előrelépésre.”

    „Mindig a biztonságnak kell lennie az elsőnek, és nem szabd elfelejtenünk, hogy mi történt Felipe Massával. Ez bármikor megtörténhet, ha egy ilyen elem leesik, ezért nem lenne helyes tisztában lenni azzal, hogy valami meg van lazulva és leeshet, és ezt elfogadva továbbmeni” – jelentette ki a McLaren csapatfőnöke.

    Vége Fourmaux karrierjének? 

    0

    Amilyen katasztrofális volt Pierre-Louis Loubet tavalyi szezonja a Hyundaijal, épp oly szörnyű szezont mutatott be idén Adrien Fourmaux az M-Sportnál. 

    Pierre-Louis Loubet tavaly nagyon rossz szezont zárt a Hyundai második csapatában, azonban az idei év során már az M-Sporttal indult hét futamon, és Görögországban két szakaszgyőzelmet aratott, valamint vezetni tudta a versenyt is. 

    Amíg a 2019-es WRC2 bajnok ismét beindította karrierjét a fordos csapatban, addig idén Adrien Fourmaux okozott hatalmas csalódást, aminek következtében ki kellett hagynia az Acropolis Rallyt, és az Új-Zéland Rallyt is, majd Spanyolországban tudott visszatérni. 

    Ez azonban a francia AutoHebdo magazin szerint az utolsó idei futama is lehet, a lap ugyanis kész tényként közli, hogy Fourmaux bár Új-Zélandhoz hasonlóan nevezve lett az M-Sport által Japánra is, azonban ezúttal is visszafogja vonni nevezést a csapat. 

    Ezt erősíti a fiatal versenyző által adott rövid kommentár is. 

    “Az Új-Zéland Rallyn is szerepeltem a nevezési listán.” – mondta Fourmaux. 

    A fiatal francia versenyző Spanyolországban a legjobb M-Sport versenyző lett a nyolcadik helyen zárva. 

    Amennyiben az M-Sport a japán nevezést is visszavonja Fourmaux-val kapcsolatban, könnyen lehet, hogy jövőre már nem fogja tudni folytatni gyári versenyzői karrierjét. 

    Moncet már régen tudta, hogy Tanak távozni fog

    0

    Julien Moncet, a Hyundai Motorsport csapatigazgató-helyettese elárulta régen tudta már, hogy Ott Tanak elhagyja a koreai gyártót év végén, de az utolsó pillanatig reménykedett benne, hogy az észt pilóta meggondolja magát. 

    Ott Tanak távozásáról már hetekkel ezelőtt megjelentek pletykák, azonban 2019 világbajnoka csak a Spanyol Rally utolsó napjának estéjén jelentette be hivatalosan is. 

    Az észt versenyző természetesen tervét már korábban közölte a Hyundai vezetésével. 

    “A vasárnap esti bejelentés nem lepett meg, Ott Tanak már a Spanyol Rally előtt tájékoztatta a csapatot távozásáról – mondta Julien Moncet, a Hyundai Motorsport csapatigazgató-helyettese az AutoHebdo magazinnak. – A pletykákat mi is olvastuk, de némileg meglepett és csalódást okozott számunkra Ott távozása. A médiában több hír is megjelent ezzel kapcsolatban, de az utolsó pillanatig bíztunk benne, hogy maradni fog.” 

    Ott Tanak családjában egészségügyi probléma lépett fel, azonban Moncet szerint az észt versenyző nem indokolta, hogy miért bontja fel 2023 végéig szóló szerződését. 

    “Ott csak annyit közölt velünk, hogy elérkezettnek látja az időt arra, hogy fontos döntéseket hozzon életében, külön indokot nem említett távozásával kapcsolatban. Tanak távozásával a csapat egy nagyon jó versenyzőt veszít, egyelőre nem tudjuk, hogy ki érkezik a helyére. Sajnos nincs 50 olyan versenyző a világbajnokságon, aki képes vb címért harcolni, ezért szomorú, hogy egy ilyen szintű versenyzőt elvesztünk. Igyekszünk ugyanakkor egy jó versenyzővel pótolni a helyét, több érdeklődés is érkezett hozzánk más versenyzőktől.” 

    Fotó: Hyundai Motorsport

    Ott Tanak akár visszatérhet a Toyotához vagy az M-Sporthoz is, de akár karrierjét is szüneteltetheti a családjában felmerült problémák miatt. 

    A vb-döntő, amit a Ferrari sem akart igazán megnyerni

    0

    Támogatták, de azért közben nagyon korán átálltak a 2000-es autó fejlesztésére. Eddie Irvine karnyújtásnyira került az 1999-es világbajnoki címtől, de utólag ő maga is helyes döntésnek tartja, hogy a Ferrari már a jövőre koncentrált. Ezzel együtt azt sem lehet kijelenteni, hogy a pályán ne tettek volna meg mindent az ír pilóta sikeréért.

    1999-ben ezen a napon, október 31-én rendezték az 1999-es Forma-1-es szezon záró futamát, a Japán Nagydíjat. Akárcsak egy évvel korábban, ezúttal is Suzukában dőlt el a világbajnoki cím sorsa, és ismét Mika Häkkinen csapott össze egy Ferrari-pilótával, csakhogy ezúttal Michael Schumacher helyett Eddie Irvine volt az ellenfele.

    A bohém ír a Scuderia másodhegedűséből lépett elő bajnokesélyessé, és négy pontos előnnyel érkezett meg Japánba, ami azt jelentette, hogy amennyiben sikerül a McLaren finnje előtt végeznie, biztosan világbajnok, de akkor is az övé a cím, ha Häkkinen nem tud a negyedik helynél előrébb zárni, vagy úgy második, hogy Irvine minimum negyedik, illetve úgy harmadik, hogy az ír nem szerez pontot.

    Häkkinen azonban nem bízta a véletlenre, és miután lerajtolta a pole pozíciót megszerző, a kettős lábtörése miatt hat versenyről hiányzó Michael Schumachert, tükörsima győzelmet aratott. Irvine eközben összetörte a Ferrariját az időmérőn, és az ötödik rajtkockából indulva Schumacher mögött a harmadik lett, három ponttal csúszva le a címről.

    A Ferrari viszont legalább a konstruktőri győzelmet bezsebelte, ami némi vigaszul szolgálhatott a maranellóiaknak, ha kellett volna vigasztalni őket, a legtöbbjük ugyanis alighanem nem bánta, hogy Irvine nem nyert.

     

    Embed from Getty Images
    Schumacher silverstone-i lábtörése adta meg Irvine-nak az esélyt

     

    Schumacher érdemelte volna meg

    Hogy ez mennyire így volt, arról Ross Brawn, a Scuderia akkori technikai igazgatója beszélt a Beyond the Grid podcast 2019-es epizódjában. „Nagyon közel kerültünk 1999-ben, de Michael eltörte a lábát. Könnyedén megnyerhette volna a bajnokságot, hiszen Eddie is majdnem megnyerte. Michael útban volt afelé, hogy dominálja azt az évet, de aztán jött a baleset” – jelentette ki a brit szakember, majd miután Tom Clarkson megkérdezte tőle, miként fogadta volna a Ferrari Irvine vb-címét, így felelt:

    „Ha őszinte akarok lenni, valószínűleg vegyes érzésekkel. Elég egyértelműen az volt az érzés a csapaton belül, hogy Michael érdemelné meg, de elfogadtuk volna. Nagy erőfeszítéseket tettünk, hogy Eddie-t bajnoki címhez segítsük, de a végén szerintem kissé összeroskadt a nyomás alatt, küszködött azzal, hogy kezelje ezt. Jó autónk volt abban az évben, és mindenhol támogattuk [Irvine-t], ahol tudtuk. Mika Salo feladott egy győzelmet Eddie-ért, aztán Michael is megtette ezt, miután visszatért. Eddie-nek minden lehetősége megvolt, hogy megcsinálja, de szerintem mélyen belül mindenki azt gondolta, hogy Michael érdemelné meg a bajnoki címet. Persze nem mondtunk volna nemet [Irvine bajnoki címére], mert az ember soha nem tesz ilyet. Megnyertük a konstruktőri világbajnoki címet abban az évben, ami a csapatoknak fontos, de kicsit vigaszdíjként fogtuk fel.”

    Embed from Getty Images

    Irvine és Häkkinen a szuzukai dobogón

    Irvine: Nem támogattak teljes mértékben

    Nem teljesen egyezik Eddie Irvine véleménye Ross Brawn-éval, az abban az évben négy győzelmet szerző ír szerint ugyanis az 1999-es autó messze nem volt olyan jó, mint a McLaren. A 2016-ban a Motorsport-Total.com-nak nyilatkozó expilóta szerint eleve azért csatázhattak a wokingiakkal, mert nem követtek el annyi hibát.

    „Az alapvető problémánk az volt, hogy nem voltunk elég gyorsak, a McLaren egyszerűen sokkal gyorsabb autóval rendelkezett. Azért voltunk harcban, mert kevesebbet hibáztunk, mint a McLaren-Häkkinen páros, megbízhatóbbak voltunk náluk. Szóval lassabbak voltunk, de ezek miatt a dolgok miatt harcban maradtunk, de végül a gyorsabb autó nyert” –mondta Irvine, akinek felvetették, hogy amennyiben a Ferrari nem utasítja arra a Francia Nagydíjon, hogy ne támadja a nála lassabb Schumachert, talán szerezhetett volna aznap egy helyett négy pontot, amivel most világbajnok lenne. Irvine szerint azonban sok más dolgon is múlt a siker.

    Megnézve a szezon egészét, ezzel a kijelentéssel pedig nehéz lenne vitatkozni, hiszen amellett, hogy Häkkinen Monzában az élről esett ki vezetői hiba miatt, vagy Hockenheimben szintén a biztos győzelmet bukta el defekt, Ausztráliában pedig műszaki probléma következtében, Irvine az említett módon Németországban és Malajziában is csak azért nyert, mert a csapattársa elengedte. És akkor ott volt még például a Hungaroringen elkövetett vezető hiba, ami miatt elveszítette a második helyet Coultharddal szemben. Persze a Ferrari is követett el hibákat, elég csak a nürburgringi kerékcserekáoszra gondolni, amikor Irvine közel fél percet állt a bokszban, mert a szerelők nem találták a megfelelő abroncsokat az autójára. Összességében viszont tényleg inkább az volt a csoda, hogy még Szuzukában is volt esélye.

    Häkkinen hibája az 1999-es Olasz Nagydíjon

    Persze nem tudhatjuk, mi lett volna, ha a Ferrari a szezon végéig fejleszt, és Schumacher balesete után nem kezd el a 2000-es autóra koncentrálni, de Irvine erről a döntésről elmondta, hogy ő ugyanígy tett volna.

    „Nem támogattak teljes mértékben, méghozzá a helyzetből kifolyólag. Az volt a helyzet, hogy Michael volt a legjobb esélyük bajnoki címet nyerni, de a törött lába miatt kiszállt a versenyből. Tudtuk, hogy a mi autónk közel sem olyan gyors, mint a McLaren, és azt is tudtuk, hogy csakis Michael tudja áthidalni ezt a különbséget, úgyhogy leállították az 1999-es autó fejlesztését, és elkezdték fejleszteni a 2000-es kocsit. Mindezt öt hónappal azelőtt, mint normál esetben tették volna, a többit pedig már tudjuk, a 2000-es kocsi csodálatos volt, hatalmas előrelépést jelentett, és megverte a McLarent mind tempóban, mind megbízhatóságban.”

    „Volt értelme ezt tenniük, mert azt gondolták, hogy nincs esélyünk nyerni 1999-ben, és hogy őszinte legyek, nagyon logikusan szemlélve, valószínűleg nem is volt. Tudtuk, hogy az autó nem elég jó, én pedig nem voltam Michael Schumacher. Abszolút volt értelme, és én is ugyanezt tettem volna. De aztán megnyertem a következő versenyt és jöttek a komoly pontszerzések, Mika elkövetett néhány hibát, de mi is hibáztunk, viszont kevesebbet, mint ők. Végül a jobb kombináció nyert. Szórakoztató év volt, remek volt harcolni a bajnoki címért. De azokban az években, ha nem Adrian Newey autójában ültél, vagy nem te voltál Michael Schumacher, akkor nem harcoltál a bajnoki címért.”

    Tíz évvel az 1999-es események után pedig így foglalta össze azt az esztendőt a BBC-nek: „Szép lett volna világbajnoki címet nyerni, és vannak olyanok, akiknél tudom, hogy jobb voltam, és világbajnokok lettek, de vannak olyanok is, akik jobbak voltak nálam, és nem lettek azok. De jó életem van, nem panaszkodhatok.”

    Az újdonsült kétszeres világbajnok az 1999-es Japán Nagydíj után

    Schumacher kicsinálta őt

    Eddie Irvine-nak az 1999-es volt az első és egyben utolsó esélye világbajnoki címet nyerni az F1-ben, hiszen a szezon végén elhagyta a Ferrarit, és a Stewart-istállót átvevő Jaguarhoz szerződött. Noha nagy reményeket táplált a projekt iránt, hamar kiderült, hogy az új tulajdonosoknak halvány gőze sincs arról, hogy miként kellene sikerre vezetni egy Forma-1-es csapatot, így az ír az elkövetkező három évben mindössze két dobogós helyezést gyűjtött, majd 2002 végén visszavonult.

    Utólag nézve tehát nem jött be neki a váltás, az Express-nek az 1999-es idény után írt soraiban azonban elmondta, egyszerűen nem bírt már tovább a Ferrarinál maradni, annyira nehéz volt évről évre azzal szembesülnie, hogy képtelen legyőzni Schumachert.

    Embed from Getty Images

    Schumacher mindenkit állva hagyott Malajziában, majd megnyerte Irvine-nak a versenyt

    „Rengeteget tanultam a Ferrarinál, és sokat kaptam azzal, hogy velük voltam. De most ideje mennem, és már alig várom, hogy csatlakozzak a Jaguarhoz. Az időzítés fantasztikus, és nagyon elszánt voltam, hogy az idén elhagyjam a Ferrarit. Szerencsés fickónak mondhatom magam. Nem tudtam volna megbirkózni még egy évvel, mert Michael annyira átkozottul jó. Megtöri az embert. Az erőfeszítés, hogy vele dolgozz és versenyezz, lemerít téged.”

    „Együttérzek az utódommal, Rubens Barrichellóval, mert nem gondolom, hogy bármi fogalma is van róla, hogy mire adja a fejét. Nem tudom, hogy Schumacher meg fogja-e semmisíteni őt, de azt igen, hogy nagyon nehéz dolga lesz. Michael lábtörés utáni pihenője nagyon jót tett neki. Addig volt néhány alkalom, amikor tudtam, hogy elkaphatom őt, de mióta visszatért, egy másik bolygón versenyez. Talán nekem is el kellene törnöm a lábamat, felpolcolni három-négy hónapra, majd megnézni, hogy velem is ugyanez történik-e. Úgy tért vissza, ahogy a négy évvel ezelőtti első közös szezonunkból emlékszem rá, teljesen fitten, úgyhogy tudom, hogy jövőre mindannyiunknak őt kell majd legyőzni.”

    Senna: Te nem autóversenyző vagy, hanem egy kiba..ott idióta!

    Japánban leplezi le a Toyota új fegyverét, egy legendával a kormány mögött 

    0

    A Japán Rallyn is lesz olyan dolog, amire érdemes lesz figyelni, mert a Toyota Gazoo Racing a WRC szezonzárón leplezi le Rally2-es autóját, melyet egy legenda vezethet először. 

    A Toyota teljesen csendben, titokban fejlesztette ki legújabb fegyverét, egy Rally2-es autót, annak ellenére, hogy a gyártó és maga Jari-Matti Latvala csapatvezető is titkolta ennek valódiságát. 

    Mostanra azonban kiderült, hogy a Rally2-es programot éppen a Toyota hazájában, Japánban jelentik be, valamint be is mutatják a megépült autót. 

    Az első Rally2-es járművet pedig a négyszeres világbajnok, Juha Kankkunen mozgathat meg először nyilvánosság előtt a Japán Rally idején. 

    Akio Toyoda, a japán gyártó vezérigazgatója a Car Watch helyi weboldalnak elárulta, hogy Kankkunen a szombati nap végén gördül az érdeklődők elé egy Rally2-es autóval. 

    A szezonzáró WRC futamon azonban a csapat korábbi vezetője, Tommi Makinen is akcióba lendül, ő azt a hidrogén hajtású Yarist fogja vezetni, melyet Kankkunen a belga Ypres Rallyn mutatott be. 

    Japánban minden bizonnyal egy nagyszabású ünneplés is sorra kerül, miután a Toyota Gazoo Racing idén megvédte a gyártók vb címét a WRC-ben, míg Kalle Rovanpera az egyéni vb címet szerezte meg. 

    Fotó: Toyota Gazoo Racing

    A versenyt november 10-13. között rendezik.

    Érmet nem sikerült szerezni, de jól szerepelt Magyarország a FIA Motorsport Games-en 

    0

    A 2019 után másodszor megrendezett FIA Motorsport Games-en nem sikerült magyar versenyzőnek az éremszerzés, de ígéretes eredményeket el sikerült érni. A francia rendezvényen Olaszország volt a legsikeresebb. 

    Nagy várakozás előzte meg az idei FIA Motorsport Games rendezvényt, mely a 2019-es olasz bemutatkozás után idén már Franciaországban lett megrendezve. Amíg Olaszországban még csak hat kategóriában 51 ország sportolója versenyezhetett, addig Franciaországban már 17 kategóriában 80 ország indított versenyzőt. 

    Három éve sajnos nem sikerült magyar versenyzőnek az éremszerzés, ezért sokan reménykedtek benne, hogy ez idén végre sikerülni fog. A többi nemzet sportolója azonban ezúttal is jobbnak bizonyult, a magyar medália még nem jött össze, több ígéretes eredményt is elértek hazánk indulói. 

    László Martin – Berendi Dávid Fotó: Nico Deumille / SRO / fiamotorsportgames.com

    A rally kategória Rally2-es mezőnyében László Martin és Berendi Dávid az ötödik helyet szerezte meg. 

    Bognár Martin-Deák Tünde Fotó: Jules Beaumont / SRO / fiamotorsportgames.com

    A szlalomban Bognár Martin és Deák Tünde a negyeddöntőig jutott.

    Juráncsik Balázs (212) Fotó: Kevin Pecks / SRO / fiamotorsportgames.com

    A Gokart Sprint senior versenyen Juráncsik Balázs a nyolcadik helyet szerezte meg,

    Szabó Ádám, Horn Lilla Fotó: Kevin Pecks / SRO / fiamotorsportgames.com

    míg a gokart szlalomban Szabó Ádám és Horn Lilla a 6. lett. 

    Csuti Kristóf Fotó SRO / fiamotorsportgames.com

    Az autocross junior versenyzők között Csuti Kristóf az elődöntő ötödik helyéig jutott, így nem sikerült a kvalifikáció a döntőbe. 

    Utasi Péter Fotó: Patrick Hecq Ptography / SRO / fiamotorsportgames.com

    A driftesek között Utasi Péter a 18. helyen zárt, míg a szimulátoros Artzt Kristóf a 39. lett, Forma 4-ben pedig Kovács Zénó a 17. helyen ért célba. 

    Artzt Kristóf Fotó: Kevin Pecks / SRO / fiamotorsportgames.com

    A francia rendezvény legeredményesebb nemzete végül Olaszország lett három arannyal és egy ezüsstel, miután versenyzői nyerni tudtak a Rally4-es, Historic Rally és Forma 4-es kategóriában is, valamint második helyen zártak GT Sprint versenyen. 

    Kovács Zénó Fotó: Jules Beaumont / SRO / fiamotorsportgames.com

    Az éremtáblázat második helyét a hazai csapat, Franciaország szerezte meg három arannyal, míg a harmadik helyen Belgium zárt 2 arannyal, 1 ezüsttel és 2 bronzzal. 

    A második FIA Motorsport Games küzdelmeit összesen 42 ezer ember figyelte a helyszínen, a következő rendezvényt két év múlva a spanyol Valenciában tartják . 

    A magyar indulók eredményei 
    Rally2: László Martin-Berendi Dávid (5. hely)
    Szlalom: Bognár Martin, Deák Tünde (negyeddöntő)
    Gokart sprint: Juráncsik Balázs (8. hely)
    Gokart szlalom: Szabó Ádám, Horn Lilla (6. hely)
    Autocross junior: Csuti Kristóf (elődöntő)
    Drift: Utasi Péter (18. hely)
    eSport: Artzt Kristóf (39. hely)
    Forma 4: Kovács Zénó (17. hely)

    Cunodát sokkolta Ricciardo „lehetetlen manővere” (videó)

    0

    A nem túl eseménydús Mexikói Nagydíj egyik legérdekesebb eseménye volt Cunoda Juki és Daniel Ricciardo ütközése, amiből utóbbi jött ki sokkal jobban, majd meg sem állt a hetedik helyig. A japán pilótát sokkolta a kieséséhez vezető előzési kísérlet, az ausztrál szerint azonban semmi kirívó nem volt benne.

    Daniel Ricciardo idei harmadik legjobb eredményét érte el a Mexikói Nagydíjon, amelyen a 11. helyről rajtolva a hetedik helyen ért célba (két pozícióval a nála általában gyorsabb csapattársa, Lando Norris előtt). Azok után, hogy Japánban 11., Austinban pedig csak 16. lett, az ausztrál versenyző örült, hogy végre képes volt támadni egy versenyen, és az autója is azt csinálta, amit kért tőle.

    Egy ideig szorosnak tűnt, de Verstappen simán megverte Hamiltont Mexikóban, és rekordot döntött

    A közepes gumikon kezdő, azokon 44 kört megtevő (csak Csou Kuan-jü húzat ennél tovább, de ő is csak egy körrel) nyolcszoros futamgyőztesnek ugyanakkor nem volt problémamentes futama, ugyanis a kerékcseréje után az 50. körben kiütötte Cunoda Jukit a hatos kanyarban. A japán versenyzőnek az ütközéstől annyira megsérült az autója, hogy a bokszba visszaérve fel kellett adnia a versenyt, míg Ricciardo 10 másodperces időbüntetést kapott, amit utólag hozzáadtak az idejéhez.

    „Odáig minden szuperjónak nézett ki, jól menedzseltem a futamot, különösen az első etapot a lágy gumikon. Egyszerűen sokkoló, ahogyan előzött, szinte lehetetlen módon. Egyszerűen csak beküldte oda az autót. Nem tudom, hogy az ő autója sérült-e, de eléggé sokkoló, hogy az enyém mennyire. Nagyon frusztráló” – összegzett Cunoda a kiesés után.

    Az ütközés:

    Ricciardo ellenben nem gondolta úgy, hogy sokkoló lett volna, amit tett, és némileg a japánt is felelősnek gondolja. „Láttam a visszajátszást, és nem volt kirívó [a manőverem] Bementem, blokkoltam a kereket és nekimentem. Úgy érzem, eléggé szűken tartottam az autót, talán egy kicsit én voltam a ludas, nagy a holttér, de mindössze arra lett volna szükségünk, hogy harminc centiméterrel több helyet adjunk egymásnak, és akkor mindketten rendben lettünk volna.”

    „Nem próbáltam meg bevetődni mellé a kanyarba, csak próbáltam ott tartani az autót, kicsit szélesre kényszerítve őt, hogy az új gumikkal jobb kigyorsítást vehessek. De akárhogy is, a tíz másodperces büntetés több mint elég nagy volt, és utána átverekedtem magam a mezőnyön.”

    Az ausztrál a kerékcseréjéről a 13. helyre jött vissza, és végül onnan kapaszkodott fel a hetedik helyre. Utólag elárulta, hogy amikor Tom Stallard, a versenymérnöke szólt neki a büntetésről, egy szót sem válaszolt neki a rádióban. „Nem reagáltam Tom üzenetére, amikor közölte, hogy tíz másodperces büntetést kaptam. Úgy voltam vele, hogy »Az egyetlen versenyen, amelyen megvan a tempónk..« Inkább leszegtem a fejem, és végül sikerült elég nagy előnyt kiautóznunk, úgyhogy boldog vagyok.”

    Daniel Ricciardo, McLaren, Mexikói Nagydíj
    Szingapúri 5. és ausztráliai 6. helyezése után mexikói 7. helye Ricciardo idei harmadik legjobb eredménye Fotó: McLaren

    Amiatt viszont kicsit keserű lehet a szájíze, hogy az év végén elhagyja a McLarent és jövőre biztosan nem lesz ott a rajtrácson. „Bárcsak lenne rá magyarázat, hogy miért nem gyakrabban ilyen az autó, és miért nincsen gyakrabban olyan versenyem, amelyen támaszkodhatok a kocsira és azt csinálhatok vele, amit akarok. Nyilván már csak két futam van hátra, de jobb később, mint soha. Örülök, hogy volt egy olyan futam, amelyen támadhattam. Normál esetben pontszerző helyen haladva a tükröket szoktuk figyelni, úgyhogy jó érzés volt átmenni a mezőnyön, és biztos vagyok benne, hogy a csapat is boldog és megkönnyebbült a büntetés után.”