back to top
2025. december 22. 20:57
Többi
    Kezdőlap Blog Oldal 1172

    A Ferrari elmagyarázta, miért nem ér szinte semmit a Red Bullra kiszabott büntetés

    0

    Laurent Mekies, a Ferrari sportigazgatója levezette, hogy miért nem lesz nagy hatással a Red Bullra a költségplafon túllépéséért kapott büntetés. 

    A Mercedes, a McLaren és az Alpine után a Ferrari is megszólalt a Red Bullra a költségplafon túllépéséért kiszabott büntetés kapcsán. Laurent Mekies sportigazgató pedig Toto Wolffhoz, Zak Brownhoz és Andreas Seidl-höz csatlakozva elmondta, ők is kevésnek tartják a 7 millió dolláros bírságot és a szélcsatornában és egyéb aerodinamikai teszteléssel tölthető idő korlátozását. A francia szakember el is magyarázta, hogy miért.

    „Sokat beszéltünk az utóbbi hetekben arról, hogy mihez kezdhet valaki félmillió, vagy egy, két, három millió dollárral. A kétmillió jelentős összeg, és már számos alkalommal elmondtuk erről a véleményünket. Mi, a Ferrarinál úgy gondoljuk, hogy ez az összeg körönként néhány tizedet jelent, ezért könnyű megérteni, hogy ezeknek a számoknak valódi hatása lehet a versenyekre, és talán még a bajnokságra is” – utalt Mekies a Sky Italiának nyilatkozva a Red Bull 2,2 millió dolláros túllépésére.

    „Ami a büntetést illeti, nem örülünk neki, aminek két fontos oka van. Az első, hogy mi, a Ferrarinál nem értjük, miként járulhat hozzá az aerodinamikai tesztelési korlátozás 10%-os növelése ugyanakkora köridőveszteséghez, mint amit az előbb említettem. Továbbá van ezzel még egy probléma. Mivel a büntetés nem foglalja magában a költségplafon csökkentését, az alapvető hatása ennek az lesz, hogy arra ösztönzi a csapatot, hogy máshol költse el a pénzét.”

    Laurent Mekies, Ferrari, Mexikói Nagydíj
    Laurent Mekies Fotó: Scuderia Ferrari Press Office

    „Teljesen szabadon használhatja fel azt a pénzt, amit a 10%-os levonás miatt többé nem költhet szélcsatornás tesztekre vagy CFD-szimulációkra. Elköltheti az autó súlycsökkentésére, vagy ki tudja még mire. A mi aggodalmunk, hogy ezen két tényező kombinációja azt jelenti, hogy a büntetés valódi hatása nagyon kicsi lesz.”

    Mekies ugyanakkor hangsúlyozta, hogy nem tehetnek mást, mint elfogadják az FIA döntését, a jövőre nézve azonban előrevetítette, hogy 2023-ban októbernél előbb ki kellene derülnie, hogy ki felelt meg a 2022-es költségplafonnak, és ki nem (ha lesz ilyen).

    „Nincs más választásunk, mint továbblépni, és úgy hiszem, nagyon fontos nekünk, a szurkolóknak és az egész F1-nek, hogy az idei számokat illetően ne kelljen jövő októberig várnunk az eredményekkel. Támogatni fogjuk az FIA-t, hogy megtegye a szükséges lépéseket, amelyek ahhoz kellenek, hogy a lehető leghamarabb konklúzióra jusson.”

    „Drákói” büntetésről beszél a Red Bull, a riválisok szerint viszont olcsón megúszták

    Marko szerint nehéz dolguk lesz

    Christian Hornerhez, a Red Bull csapatfőnökéhez hasonlóan Helmut Marko, a bikások tanácsadója is úgy vélte, komolya büntetés az aerodinamikai tesztelésre fordítható idő korlátozása, de azért azt nem lehet előre kijelenteni, hogy ezzel már nem lehetnek versenyképesek.

    „A büntetés kemény, de éppen annak a határán van, ahol még úgy gondoljuk, a korlátozások ellenére versenyképesek lehetünk az elkövetkező években – nyilatkozta a 79 esztendős osztrák a német Sky-nak, majd azért hangsúlyozta, hogy igen rosszul érinti őket ez a büntetés. – Hatalmas versenyhátrányt jelent. A mi szélcsatornánk az egyik legrégebbi, az átfutási idő és a hőérzékenység miatt még több időre van szükségünk [a teszteléshez], hogy megtaláljuk a megfelelő hőmérsékletet, mert nem ez a legkorszerűbb szélcsatorna. Nem lőhetünk mellé, amit tesztelünk a szélcsatornában, annak működnie kell. Nem engedhetjük meg magunknak a hibákat.”

    Horner bocsánatkérést vár

    A Red Bull csapatfőnöke a büntetés bejelentése után nem sokkal közel egy órás sajtótájékoztatót tartott, amelyen többek között kritizálta a rivális csapatokat, amiért az utóbbi egy hónapban gyakorlatilag csalónak bélyegezték őket. Horner szerint ezért most bocsánatot kellene kérniük a Red Bulltól, miközben nekik nincs miért ezt tenni.

    Csalónak nevezte a túlköltekező csapatokat, és büntetéseket is javasolt a McLaren-főnök

    „Szerintem jár nekünk egy bocsánatkérés néhány riválisunktól egyes állításaikért. Mi nem kérünk bocsánatot azért, ahogy teljesítettünk, vagy ahogy cselekedtünk. Emelt fővel fogadjuk, hogy vannak leckék, amiket meg kell tanulnunk, és potenciális hibák, amiket elkövettük a beadványunkban, amellyel kapcsolatban utólag mindenki szakértő lehet. De nem volt benne szándékosság, nem volt semmi tisztességtelen, és bizonyosan nem csaltunk, mint azt egyesek állították. Úgyhogy nem érzem úgy, hogy bocsánatot kellene kérnünk.”

    „Megkaptuk a nyilvános elfenekelést a többi csapat vádaskodásai által. A versenyzőinket kifütyülték a pályákon, a vádaskodások által okozott hírnévromlás pedig jelentős. Itt az ideje ezt abbahagyni és továbblépni.”

    László Martinnak sikerült az előzés 

    0

    Mathieu Arzeno továbbra sem lassít, míg László Martin és Berendi Dávid megelőzte török riválisát a FIA Motorsport Games rally versenyének Rally2-es kategóriájában a szombat kora délutáni szakaszokon.

    Újabb két szakaszt teljesített a Franciaországban zajló FIA Motorsport Games rally versenyének mezőnye, és a hazai terepen autózó Mathiez Arzeno újabb két szakaszgyőzelmet könyvelhetett el, így előnye már 59 másodpercre nőtt a spanyol Pepe López előtt.

    A kategória harmadik helyét az észt Georg Linnamae őrzi 15.2 másodperccel spanyol riválisa mögött.

    A nap második körében sikerült az előzés László Martinnak és Berendi Dávidnak, akik a délelőttel ellentétben ezúttal a második szakaszon tudtak gyorsabbak lenni a török Orhan Avcioglunál, így az utolsó két szakasz előtt hat másodperccel előzik meg riválisaikat.

    Fotó: Nico Deumille / RSO / fiamotorsportgames.com

    FIA Motorsport Games Rally, állás 11 szakasz után (Rally2)
    1 #12 Franciaország (Mathieu Arzeno / Romain Roche Skoda Fabia Rally2 evo) 1:02:58.6
    2 #9 Spanyolország (Pepe López / Borja Rozada Hyundai i20 N Rally2) +59.0
    3 #7 Észtország (Georg Linnamae / James Morgan VW Polo GTI R5) +1:14.2
    4 #8 MAGYARORSZÁG (László Martin / Berendi Dávid Skoda Fabia Rally2 evo) +1:39.8
    5 #6 Törökország (Orhan Avcioglu / Burcin Korkmaz Skoda Fabia Rally2 evo) +1:45.8
    6 #10 Argentína (Paulo Soria / Marcel Der Ohannesian Skoda Fabia Rally2 evo) +1:54.4
    7 #11 Belgium (Cédric de Cecco / Jérome Humblet Citroen C3 Rally2) +2:35.6
    8 #1 Németország (Björn Satorius / Hanna Ostlender Ford Fiesta Rally2) +3:25.2
    9 #3 Svédország (Jari Liiten / John Stigh Skoda Fabia R5) +5:15.8
    10 #4 Nagy-Britannia (Oliver Mellors / Ian Windress Proton Iriz R5) +5:18.3
    11 #5 Görögország (Nikos Pavlidis / Dimitrios Amaxopoulos Skoda Fabia Rally2 evo) +7:58.2

    A verseny időterve
    0. nap, 2022. október 27.
    17:00 Kvalifikáció, Circuit Paul Ricard 4.14 km Linnamae 2:31.962

    1. nap, 2022. október 28.
    11:23 SS1 Mazaugues 1 11.62 km Arzeno 6:09.9 / 1. ARZENO, 2. López, 3. László M.
    12:21 SS2 L’Espigoulier 1 11.35 km Arzeno 7:03.3 / 1. ARZENO, 2. López, 3. Linnamae
    13:04 SS3 Les Bastides 1 6.89 km Arzeno 3:26.3 / 1. ARZENO, 2. López, 3. Linnamae
    15:15 SS4 Mazaugues 2 11.62 km Arzeno 6:05.3 / 1. ARZENO, 2. López, 3. Linnamae
    16:13 SS5 L’Espigoulier 2 11.35 km Arzeno 7:00.5 / 1. ARZENO, 2. López, 3. Linnamae
    16:56 SS6 Les Bastides 2 6.89 km Arzeno 3:24.1 / 1. ARZENO, 2. López, 3. Linnamae
    20:00 SS7 Circuit Paul Ricard 4.14 km López 2:35.3 / 1. ARZENO, 2. López, 3. Linnamae

    2. nap, 2022. október 29.
    10:16 SS8 Le Grand Caunet 1 6.89 km Arzeno 3:19.2 / 1. ARZENO, 2. López, 3. Linnamae
    10:59 SS9 La Sainte Baume 1 17.31 km Arzeno 10:18.1 / 1. ARZENO, 2. López, 3. Linnamae
    13:30 SS10 Le Grand Caunet 2 6.89 km Arzeno 3:18.1 / 1. ARZENO, 2. López, 3. Linnamae
    14:13 SS11 La Sainte Baume 2 17.31 km Arzeno 10:17.6 / 1. ARZENO, 2. López, 3. Linnamae
    16:44 SS12 Le Grand Caunet 3 6.89 km
    17:27 SS13 La Sainte Baume 3 17.31 km

    Pontosan öt éve volt az M-Sport egyik legszebb napja – percek alatt mindent (is) vittek

    0

    2017. október 29-e arany betűkkel került bele az M-Sport történelemkönyvébe. Hazai versenyükön, a 73. Dayinsure Wales Rally GB-n gyakorlatilag mindent elértek amit a rallyban lehet, ráadásul néhány perc alatt záporoztak a jó hírek.

    A történet valójában 2016 novemberében kezdődött amikor a Volkswagen váratlanul befejezte rally programját. Malcolm Wilson remek érzékkel csapott le a Volkswagen sikereit szállító, és a gyár kilépése miatt szabaddá váló Sebastien Ogier-re. Az M-Sport csapatvezetője már akkor látta, hogy a francia nem csak a Polo kvalitásai miatt lett négyszeres bajnok, hanem az évek során azt is megtanulta, mi kell ahhoz, hogy a legjobb legyen az év végén.

    Ogier szempontjából pedig az volt a fontos, hogy a továbbra is négy gyártót felvonultató – a Toyota akkor érkezett – bajnokságban olyan csapathoz szerződjön, amelyik képes az új technikai szabályok mentén győztes autót építeni. Elképzelése már volt arról, hogy mire van szüksége, mert a Volkswagennel már tesztelte a 2017-es szabályoknak megfelelő Polo WRC-t.

    A megállapodás létrejött, Ogier lett a vezető pilóta, mellé pedig két elkóborolt báránykát hozott Malcolm Wilson. Ott Tanak az előző évet a DMACK World Rally Teammel versenyezte végig, Elfyn Evans pedig a WRC2-ben lett harmadik, úgy, hogy az M-Sporttal a WRC2-ben ment, mellette pedig a DMACK brit csapatával a nemzeti bajnokságban szerepelt.

    A gumikérdés is érdekes alakult 2017-ben. Ogier és Tanak Michelin gumikat kapott a Fiesta WRC-re, Evans viszont DMACK abroncsokkal versenyezte végig a szezont.

    Evans 2017 Wales
    foto: @World / Red Bull Content Pool

    Az év utolsó előtti hétvégéjére, a Wales Rallyra, úgy érkezett a csapat, hogy Ogier 198 ponttal vezetett a 161 pontos Tanak előtt, a harmadik helyen pedig Neuville állt, aki egy ponttal gyűjtött kevesebbet mint az észt. A csapatok versenyét az M-Sport vezette, 358 pontjuk volt, míg a Hyundainak csak 275.

    Győzelem a versenyen

    A négy nap alatt Elfyn Evans hihetetlen teljesítményt nyújtott. A második gyorsaságin az élre állt, és a 21. szakasz végéig ott is maradt. 37.3 másodpreces előnnyel nyert, és ezzel megszerezte első WRC futamgyőzelmét. A bajnokságban ő volt a hetedik pilóta aki a 2017-es szezonban versenyt nyert. Előtte Argentínában és Finnországban második lett, az Argentin futam azonban mégis keserű emlék volt, mert csak 0.7 másodperccel kapott ki Neuville-től. Evans sikere azért is különösen értékes volt, mert utoljára Richard Burns tudott első helyen célba érni a hazai versenyén, 17 évvel korábban, 2000-ben, így a brit szurkolók különösen hálásak voltak Evansnak.

    „A shakedown után azt hiszem, tudtuk, hogy ha a körülmények kedveznek nekünk, akkor megvan a sebességünk, hogy megszerezzük a győzelmet. De ezen a rallyn soha nem lehet megjósolni semmit. Itt nagyon nehéz tisztán, probléma, hiba vagy megforgás nélkül versenyezni. A gumikat is be kellett osztanunk. Megvolt a teljesítmény, de az abroncsok élettartamát is kezelnünk kellett. Végül ez is összejött” – mondta a verseny végén a boldog Evans.

    Győzelem az egyéni bajnokságban

    A csapat azonban nem csak ennek a sikernek örült. A Power Stage végén sorra érkeztek a jó hírek. Neuville hiába nyerte meg a záró gyorsaságit, Ogier bejött negyediknek, amivel megszerezte a rally harmadik helyét és ezzel sorozatban ötödször is világbajnok lett. 36 év után újra Ford pilóta szerezte meg az egyéni címet! Ogeir előtt utoljára 1981-ben Ari Vatanen lett bajnok egy Ford Escort RS1800-zal.

    Győzelem a csapatok között

    A jó híreknek még ekkor sem volt vége. Ott Tanak hatodik lett, amivel az M-Sport bebiztosította a gyártók között is az elsőséget. Itt is dőltek a rekordok. Az M-Sport megnyerte első bajnoki címét privát csapatként, és 10 év után újra a Ford lett a WRC gyártói bajnoka.

    Balesetcunami vár a mezőnyre, ha az FIA kitart a tervei mellett?

    0

    Nem tetszik a versenyzőknek, hogy az F1 fokozatosan egyre kevésbé engedi felmelegíteni a gumikat, mielőtt 2024-ben teljesen betiltja a gumimelegítő paplanokat. Többek szerint ez nem biztonságos.

    Balesetektől tartanak a pilóták a gumimelegítő paplanok fokozatos betiltása miatt. Az F1 a fenntarthatóságra törekvés jegyében a 2024-es szezonra szeretne megszabadulni az elektromos gumimelegítőktől, ám a Pirelli kérésére fokozatosan akarja kivezetni azokat. Ezért az idei szezontól az elöl 100 hátul 80 Celsius fokos értékeket egyaránt 70 Celsius fokra csökkentették, azaz az összes gumit ennyire melegítik fel, mielőtt azok felkerülnek az autóra.

    Jövőre viszont tovább csökkentenek, és már csak 50 fokosra lehet hevíteni az abroncsokat. Ezt először múlt héten, az USA Nagydíj második szabadedzésén tesztelték, amelyen a 2023-as gumik prototípusai is kipróbálásra kerültek. A pilóták azonban igencsak lesújtó véleménnyel voltak az átélt tapasztalatokról, és egyetértenek abban, hogy a jelenlegi, vagy a jövő évi gumikkal biztonsági kockázata lenne a csupán 50 fokra melegített abroncsoknak.

    Lance Stroll, Aston Martin, USA Nagydíj, Pirelli
    Lance Stroll a Pirelli 2023-as prototípusának tesztelése közben Fotó: Pirelli

    „Akkor szerintem rengeteg lesz a baleset. Kemény lesz – felelte az austini szabadedzésen az autója felett az uralmat már kis híján a bokszutcában elveszítő Verstappen arra a kérdésre, hogy mi fog történni, ha 2024-re teljesen betiltják a gumimelegítő paplanokat. – A gumikopás teljesen más lesz, mert a gumik nagyon hidegek lesznek, sokat fogunk csúszkálni az első néhány körben, a guminyomás pedig az egekbe szökik, ezért az abroncsok sokkal jobban fognak kopni. Jelenleg nem igazán élvezem ezt, de sok másik pilóta is ugyanezt mondja, úgyhogy erre megoldást kell találnunk.”

    „Austin egy olyan pálya, amelyen könnyű üzemi hőfokra melegíteni a gumikat a nagy sebességű kanyarok miatt, de egy olyan utcai pályán, mint Monaco, el lehet képzelni a körülményeket. Nagyjából a fél verseny el fog telni, mire elég melegek lesznek a gumik.”

    Lando Norris is csatlakozott Verstappenhez. Szerinte Austinban az időjárás és a pálya karakterisztikája ugyanis a „lehető legjobb körülményeket” biztosította az 50ºC-os teszthez, de a gumik alacsony hőmérséklete ettől még nagy gondot jelent. A McLaren versenyzőjétől a The Race megkérdezte, hogy egyetért-e Verstappennel abban, hogy balesetek várhatóak, mire azt felelte: „Igen, lennének.”

    „Ezek voltak a lehető legjobb körülmények ezeknek a gumiknak. Nagyon meleg volt a levegő és az aszfalt hőmérséklete is, és nagy sebességű kanyarokkal van tűzdelve az első szektor, amelyekben felmelegszik a gumi. Ennek ellenére nagyon könnyű blokkolni az első és a hátsó kerekeket is, és teljesen kiszámíthatatlan az egész. Képzeljék el, milyen lenne egy sokkal hűvösebb pályán, vagy ha egy kicsit nedves az aszfalt. Előbb-utóbb mindenki odacsapja majd az autót, úgyhogy tulajdonképpen egyetlen pilóta sem akarja [a csökkentett paplanhőmérsékletet].”

    Lando Norris, McLaren, Mexikói Nagydíj
    A jelenlegi gumik nem arra vannak kitalálva, hogy hidegen tegyék fel azokat az autóra Fotó: Steven Tee / LAT Images

    Norris szerint már voltak párbeszédek a versenyzők és a jogtulajdonos között, amelyek során azok a versenyzők voltak a leghangosabbak, akik a korábbi években sokkal könnyebb és tapadósabb gumikon futó autókkal is szereztek tapasztalatokat. A brit pilóta hozzátette, érti, hogy fokozatosan akarják kivezetni a gumimelegítőket a hirtelen betiltásuk helyett, de szerinte ez egyszerűen „nem biztonságos.”

    „Egy mostani generációs Forma-1-es autó, amely annyira specifikusan van kialakítva az aerodinamika és minden más terén, nem arra van tervezve, hogy hideg gumikon menjen. Nem olyan, mint egy Forma-2-es vagy Forma-3-as kocsi, amit csak úgy ki lehet küldeni. Ez nem így működik. A versenyzőkkel és a GPDA-val egyeztetni fogunk erről.”

    Kevin Magnussen szerint a szabályalkotók egyszerűen nincsenek tisztában a kockázattal.

    „Igazán nem tetszene, mert nem hiszem, hogy a Pirelli, az FIA és az F1 érti, mennyire nehéz már akkor is felmelegíteni a gumikat, amikor 70 fokos állapotban jönnek ki a paplanokból. Megpróbálkoztak az 50-nel, ami szintén nagyon nehéz, és szerintem azért akarják ezt, mert nem vezették ezeket az autókat és nem értik. Van biztonsági kockázat. A leszorítóerő miatt nagy terhelés éri az autót a kanyarokban, ezért a gumiknak elég merevnek kell lenniük, hidegen viszont kemények, mint a jég. A sportautózásban ezzel szemben a gumiknak alacsonyabb a működési tartománya és lágyabbak, ezért hidegen is szuperkönnyű felmelegíteni őket. Az 50 fok itt nagy problémát jelent, a gumimelegítők teljes betiltása pedig még nagyobbat.”

    Valtteri Bottas is így gondolja, szerinte ugyanakkor be lehetne tiltani a gumimelegítőket, csak ahhoz teljesen más gumikat kellene gyártani.

    „Ha kemény gumira váltasz gumimelegítő nélkül egy olyan pályán, mint a mexikói, az nagyon kockázatos lesz és már-már biztonsági aggályokat vet fel. Vagy egy utcai pályán, teljesen hideg gumiszetten kihajtani a gumi olyan lesz, mint a műanyag. Viszont, ha változtatnak a gumikon, hogy sokkal alacsonyabb tartományban is működjenek, akkor miért ne. A mostani és az Austinban tesztelt gumik azonban nem tudnak megbirkózni az 50 fokos gumimelegítővel. Nagyon-nagyon csúszósak voltak kezdetben, és ez Austinban volt, ahol meleg van. Úgyhogy néhány pályán ez már önmagában gond lenne.”

    Mario Isola, Pirelli, Mexikói Nagydíj
    Isola beszámolt egy módosításról Fotó: Carl Bingham / LAT Images

    Mario Isola, a Pirelli motorsport főnöke az F1 TV adásában a mexikói hétvége második szabadedzés során elmondta, hogy az itteni 2023-as gumitesztre végül az Austinban szerzett tapasztalatokat mérlegelve nem 50 fokra melegítették az abroncsokat, hanem maradtak az idei évben használatos 70 foknál, mert rájöttek, hogy amennyiben a bevett 3 óra helyett csak 2 órán át tartják előzetesen gumimelegítő paplanban a gumikat, azzal akkor is energiát spórolnak, ha 50 helyett 70 fokosra melegítik azokat.

    Hogy ez azt jelenti, hogy elvetik az 50 fokos felső határt 2023-ra, azt még nem tudni, de Isola szerint a most tesztelt megoldás is egy opció, mert így is 20%-al kevesebb energiát használnak el. A gumimelegítők teljes betiltásához azonban minden bizonnyal teljesen új abroncsok fognak kelleni.

    Franciaország szárnyal, Magyarország harcol 

    0

    A FIA Motorsport Games rally versenyének szombat reggeli szakaszain Mathieu Arzeno ott folytatta, ahol tegnap abbahagyta, míg László Martin harcol török riválisával. 

    Tegnap hétből hat, ma pedig eddig mindkét szakaszt a francia Mathieu Arzeno nyerte a FIA Motorsport Games rally versenyének Rally2-es kategóriájában, így az előnyét már 52.8 másodpercre növelte a spanyol Pepe López előtt és 1:01.9 percre az észt Georg Linnamae-t megelőzve. 

    A negyedik helyért a török Orhan Avcioglu és a magyar színeket képviselő László Martin és Berendi Dávid küzd. A szombati első szakaszon Martinék második idejükkel 2.3 másodperccel voltak gyorsabbak, a második pályán azonban a török versenyző volt gyorsabb 3 tizeddel, így összességében 1.4 másodperc a magyar páros hátránya riválisával szemben. 

    Ma még négy szakasz vár a mezőnyre. 

    FIA Motorsport Games Rally, állás 9 szakasz után (Rally2) 
    1 #12 Franciaország (Mathieu Arzeno / Romain Roche Skoda Fabia Rally2 evo) 49:22.9
    2 #9 Spanyolország (Pepe López / Borja Rozada Hyundai i20 N Rally2) +52.8
    3 #7 Észtország (Georg Linnamae / James Morgan VW Polo GTI R5) +1:01.9
    4 #6 Törökország (Orhan Avcioglu / Burcin Korkmaz Skoda Fabia Rally2 evo) +1:25.6
    5 #8 MAGYARORSZÁG (László Martin / Berendi Dávid Skoda Fabia Rally2 evo) +1:27.0
    6 #10 Argentína (Paulo Soria / Marcel Der Ohannesian Skoda Fabia Rally2 evo) +1:36.3
    7 #11 Belgium (Cédric de Cecco / Jérome Humblet Citroen C3 Rally2) +2:15.7
    8 #1 Németország (Björn Satorius / Hanna Ostlender Ford Fiesta Rally2) +3:00.9
    9 #3 Svédország (Jari Liiten / John Stigh Skoda Fabia R5) +4:00.9
    10 #4 Nagy-Britannia (Oliver Mellors / Ian Windress Proton Iriz R5) +4:23.2
    11 #5 Görögország (Nikos Pavlidis / Dimitrios Amaxopoulos Skoda Fabia Rally2 evo) +6:39.7 

    A verseny időterve 
    0. nap, 2022. október 27. 
    17:00 Kvalifikáció, Circuit Paul Ricard 4.14 km Linnamae 2:31.962

    1. nap, 2022. október 28. 
    11:23 SS1 Mazaugues 1 11.62 km Arzeno 6:09.9 / 1. ARZENO, 2. López, 3. László M.
    12:21 SS2 L’Espigoulier 1 11.35 km Arzeno 7:03.3 / 1. ARZENO, 2. López, 3. Linnamae
    13:04 SS3 Les Bastides 1 6.89 km Arzeno 3:26.3 / 1. ARZENO, 2. López, 3. Linnamae
    15:15 SS4 Mazaugues 2 11.62 km Arzeno 6:05.3 / 1. ARZENO, 2. López, 3. Linnamae
    16:13 SS5 L’Espigoulier 2 11.35 km Arzeno 7:00.5 / 1. ARZENO, 2. López, 3. Linnamae
    16:56 SS6 Les Bastides 2 6.89 km Arzeno 3:24.1 / 1. ARZENO, 2. López, 3. Linnamae
    20:00 SS7 Circuit Paul Ricard 4.14 km López 2:35.3 / 1. ARZENO, 2. López, 3. Linnamae 

    2. nap, 2022. október 29.
    10:16 SS8 Le Grand Caunet 1 6.89 km Arzeno 3:19.2 / 1. ARZENO, 2. López, 3. Linnamae
    10:59 SS9 La Sainte Baume 1 17.31 km Arzeno 10:18.1 / 1. ARZENO, 2. López, 3. Linnamae
    13:30 SS10 Le Grand Caunet 2 6.89 km
    14:13 SS11 La Sainte Baume 2 17.31 km
    16:44 SS12 Le Grand Caunet 3 6.89 km
    17:27 SS13 La Sainte Baume 3 17.31 km

    Kínos baki a Mercedesnél: az egyik szerelőnek sikerült megrongálnia az autót (videó)

    0

    Nem jellemző az F1-ben dolgozó szerelőkre, hogy óvatlanságukkal megrongálják a méregdrága autókat, de a Mexikói Nagydíj első szabadedzésén a Mercedes megmutatta, hogy még náluk is előfordulnak bakik.

    A szemfüles nézők talán már a Mexikói Nagydíj első szabadedzésének közvetítése során kiszúrták, de hamarosan a közösségi médiában is felkapták, hogy a Mercedes első emelőt kezelő szerelője egy óvatlan mozdulattal eltörte a Nyck de Vries autóján levő orrkúpot, miután a csapattól búcsúzó holland pilótát betolták a garázsba.

    Az eset videón:

    Látszólag nem történt más, mint az, hogy a szerelő jön, behelyezi az emelőt az első szárny alá, majd megemeli az autót, mire az orrkúp szemmel látható és hallható módon megroppan és eltörik (a fényezés megtörése a rajtszámon és alatta is árulkodó, leginkább ebből lehet kiszúrni, hogy mi történt, de az orrkúp bal oldalán sérülés is keletkezik), az autó jobb első kerekénél álló szerelő pedig mutogat valamit, majd eltávolít egy fémdarabot az autó oldalából.

    Na, az a fémdarab egy szerszám, ami az orrkúp rögzítési pontjainak meghúzására vagy leoldására szolgál, és amivel az értetlenkedő szerelő – a közvetítésben ez is látszott, de a cikkünkben szereplő videón még nincs rajta – néhány másodperccel az autó felemelése előtt meglazította az orrkúpot, vélhetően arra számítva, hogy leveszik azt a W13-asról.

    Az emelőt kezelő szerelő ezt azonban nem vette észre, és egy mozdulattal kárt okozott. Még mielőtt azonban látatlanban a nyakába varrnánk a dolgot, nem árt megjegyezni, hogy a csapat kommunikációjának ismerete nélkül nem tudjuk, hogy ki hibázott, mert bár a szerelő észrevehette volna, hogy kollégája meglazította az orrkúpot, az is elképzelhető, hogy a szerszámot kezelő szerelő lazított túl korán, és az orrkúpot csak később kellett volna levenni.

    Szerencse a szerencsétlenségben, hogy ez legalább nem az új fejlesztésű első szárnyat tartó orrkúp volt, tehát ha a helyszínen nem is tudják megjavítani (nem kizárt, hogy de), George Russellnek (az ő autójába ugrott be de Vries) akkor sem kell lemondani a vélhetően a hétvége további részében is használt újításról.

    Változtatott a Mercedes, nehogy a riválisok utólag kizárassák őket

    FRISSÍTÉS

    Rosanna Tennant, az F1 TV riportere a második edzés során kiderítette, hogy nem keletkezett struktruális sérülés az orrkúpban, és csak az azt takaró panel rongálódott meg, amit a csapat kicserélt.

    Újabb nagy múltú márka fejezi be rally programját 

    0

    Azt követően, hogy bejelentették a MotoGP program befejezését, a Suzuki bezáratja spanyol csapatának is a kapuját, mely a rallyprogramot működtette. 

    A Suzuki a jövőben a fenntarthatóságot szeretné képviselni, ezért már idén korábban bejelentette, hogy év végén kiszáll a MotoGP-ből és az Endurance VB-ből is gyári szinten. 

    A japán márka azonban bezáratja a Suzuki Ibérica csapat kapuit is, mely 2008 óta először csak Spanyolországban, majd az utóbbi években már nemzetkö9zi szinten is képviselte a Suzukit a rallysportban. 

    Azt követően, hogy a Suzuki kiszállt a WRC-ből, 2008-tól a spanyol Suzuki Ibérica csapata vitte tovább a rallysport programot. Kezdetben csak Spanyolországban működtettek márkakupát.  

    2017-ben kifejlesztette a csapat a Swift N5-öt, majd 2019-ben a Swift R4lly S járművet, mely FIA homológ autó lett és a Rally Európa-bajnokságon tavaly Javier Pardoval és idén pedig Joan Vinyessel is bajnoki címig jutottak asz ERC2-ben és ERC Open kategóriában. 

    A Suzuki Ibérica csapatában megfordult az aktív labdarúgó-karrierjének befejezése után Santiago Canizares egykori kapus is, aki a mai napig rajthoz áll egy-egy rally versenyen, de már más autókkal.

    Fotó: @World / Red Bull Content Pool

    „Drákói” büntetésről beszél a Red Bull, a riválisok szerint viszont olcsón megúszták

    0

    Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke szerint az FIA drákói szigorral csapott le rájuk, ez pedig a riválisaik lobbitevékenységének köszönhető. Toto Wolff, Zak Brown és Andreas Seidl azonban egyaránt úgy véli, hogy nem kapott elér szigorú büntetést az energiaitalos csapat.

    Miután az FIA bejelentette, hogy megegyezett a Red Bull-lal a pénzügyi szabályszegések, azaz a 2021-es költségplafon túllépésének és eljárásbeli szabálytalanságoknak az ügyében, Christian Horner, az energiaitalosok csapatfőnöke sajtótájékoztatót tartott, amelyen elmondta, „drákóinak” tartják az aerodinamikai tesztelés korlátozására vonatkozó szankciókat.

    Hivatalos: az FIA közölte, mekkora büntetést kapott a Red Bull a költségplafon túllépéséért

    Az FIA 7 millió dolláros pénzbüntetést szabott ki a Red Bullra, amiért 2,2 millió dollárral túllépte a plafont (az adójóváírás helyes alkalmazásával ennél jóval kevesebb lett volna ez az összeg), illetve az idei konstruktőri helyezésük alapján kirótt tesztelési kvótát annak 10%-ával csökkentette, így a Red Bull jövőre 70% helyett 63%-át töltheti a szélcsatornában annak, amit az idei hetedik helyezett.

    Christian Horner a hét milliós büntetésről elmondta, hogy az „elképesztően sok pénz”, de „a drákóibb rész” az aerodinamikai tesztelésre vonatkozó szankció.

    Adrian Newey, Christian Horner, Red Bull, USA Nagydíj
    Adrian Newey-nak fel lesz adva a lecke Fotó: Mark Thompson/Getty Images/Red Bull Content Pool

    „Hallottam, hogy egyesek szerint ez jelentéktelen mértékű csökkentés, de elmondhatom, hogy hatalmas, és negyed és fél másodperc közötti köridőnek felel meg. Ez mostantól lép életbe, úgyhogy közvetlen hatása van a jövő évi autóra, és 12 hónapig lesz érvényben. Azzal, hogy megnyertük a konstruktőri világbajnoki címet, a saját sikerességünk áldozatává váltunk. A 10%-os levonás mellé 5%-os hátrányunk van a második és [további öt] a harmadik helyezetthez képest. Ez a további 10% a valóságban hatással lesz a pályán nyújtott teljesítményünkre a következő szezonban.”

    „Ez előnyt ad az ellenfeleinknek, akik ezért küzdöttek annyira keményen egy drákói büntetésért. Elképesztően keményen kell majd dolgoznunk a rendelkezésre álló időben, hatékonynak kell lennünk, és azok is leszünk azon tesztek során, amelyeket a szélcsatornában fogunk elvégezni.”

    Horner szerint egyértelműen azért kaptak ilyen „drákói” büntetést, mert a riválisaik kilobbizták azt az FIA-nál. „Teljes mértékben hiszek a csapatunkban, és a csapatunk képességeiben. Szerintem ezt időről időre demonstrálják. Voltak más sportszakmai büntetések is, amelyek az FIA rendelkezésére álltak, de ezért nyilván keményen lobbiztak a versenytársaink, mert úgy érezték, hogy ez méri ránk a legnagyobb csapást. Biztos vagyok benne, hogy ha porig égettük volna a szélcsatornánkat, az sem lenne elég.”

    Az F1 érdekében (is) egyeztek meg

    Horner megindokolta azt is, hogy ha végig azt bizonygatták, hogy nem szegtek szabályt, akkor miért egyeztek meg az FIA-val, és miért nem próbálták bebizonyítani az igazukat.

    „Ha elhúztuk volna az adminisztrációs folyamatot és végül fellebbezésre került volna sor, az hónapokig elhúzódhatott volna. Ezután pedig az FIA Nemzetközi Fellebbviteli Bíróságának döntése újabb hónapokat vett volna igénybe, úgyhogy akár egy évbe is telhetett volna lezárni ezt a helyzetet.”

    „A paddockban zajló spekulációk, hozzászólások és lesből támadások mértékét elnézve úgy éreztük, mindenki érdeke, a mienk és az FIA-é és a Forma-1-é is, hogy lezárjuk ezt az ügyet, és ezt ma megtettük. Rosszkedvűen ugyan, de elfogadjuk a büntetéseket.”

    Christian Horner, Red Bull, Mexikói Nagydíj
    Nem akarták tovább húzni az ügyet Fotó: Jared C. Tilton/Getty Images/Red Bull Content Pool

    A csapatfőnök ugyanakkor nem mulasztotta el ismét hangsúlyozni, hogy a költségplafon mennyire összetett, és a szabályrendszer első évében még bőven volt esély értelmezési problémákra, ami miatt meg is lepődött azon, hogy csak ők kerültek ilyen helyzetbe.

    „A költségplafon a Forma-1 fontos része. Fontos szerepet játszik a jövőben, de következetesnek, alkalmazhatónak kell lennie és tovább kell fejleszteni” – mondta.

    A csapatfőnök kitért arra is, hogy még drákóibb büntetéseket is adhatott volna az FIA, ezért bár úgy érzik, hogy túl szigorúak voltak velük, voltak „enyhítő körülmények”.

    „Ez óriási tanulási folyamat volt a számunkra, és biztos vagyok benne, hogy az oldalvonal mellől figyelve mások is tanultak. Fontos, hogy a költségplafon a Forma-1 sikerének szerves részét képezze a jövőben, de a helyes módon kell alkalmazni.”

    A Mercedesnek ez túl kevés

    Nem meglepő módon a Red Bull büntetésének szükségessége mellett többször is állást foglaló Toto Wolff úgy vélte, hogy a bikásokra kirótt szankció „nekünk túl kicsi, nekik túl nagy lesz”.

    „A szélcsatornában tölthető időből való bármekkora levonás hátrányos lesz. Hogy mennyire, azt most még nehéz megítélni. Abszolút értékben 7 millió dollár sok pénz, de a tágabb képet nézve, figyelembe véve a befektetést, amit az erőforrás terén és a csapatban végrehajtanak, nem az.”

    Wolff elismerte, hogy azért a jövőre nézve lehet elrettentő ereje a Red Bullra kirótt szankcióknak, a legnagyobb büntetésnek pedig az energiaitalosok hitelességén esett csorbát tartja.

    Toto Wolff, Mercedes, Christian Horner, Red Bull
    Wolff is nagyobb büntetésre számított Fotó: Mark Thompson/Red Bull Content Pool

    „A büntetések összessége elrettentő. A sportszakmai büntetés kevésbé, mint a pénzügyi. De valószínűleg a most zajló hírnévromlás a legnagyobb dolog, és egyetlen csapat sem akar ennek a közelébe kerülni, mert átlátható világban élünk. A részvényeseink és a partnereink elvárják, hogy megfeleljünk a szabályoknak, és ebből a szempontból ez már nincs így.”

    Ami Horner túllépéssel kapcsolatos magyarázatát illeti, Wolff szerint „kilenc csapat megfelelt a szabályoknak és a költségplafon alatt maradt. Ez a sport az apró előnyökről szól, minden más csak fecsegés. És nincs olyan, hogy enyhítő körülmény.”

    És bár kevesli a büntetést, az FIA szerepével kapcsolatban pozitívan beszélt.

    „Amit pozitívumnak tekintek, az az erős kormányzás. Semmit sem söpörtek a szőnyeg alá, az FIA kiállt a folyamatai mellett, és bár csak tíz hónapja van hivatalban a mostani vezetés, bátorító látni, ahogyan kezelték a helyzetet. Ez a pozitívuma a folyamatnak. Mohammed [bin Szulajm FIA-elnök] és egyének erős csoportja, Federico [Lodi, a pénzügyi szabályok ellenőrzésének vezetője], Shaila Ann [Rao, ideiglenes főtitkár] és Nikolasz [Tombazisz, az együléses bizottság vezetője] biztosította, hogy a költségplafon ellenőrzése és kiértékelése szilárd legyen. Ezt tekintem az egész folyamat pozitívumának. Amit rendeznünk kell, azok a kis és nagy szabálysértések. Szerintem a szabályszegés az szabályszegés, és így is kellene kezelni.”

    A McLaren keményen beleszállt a Red Bullba

    Wolffnál is kritikusabb hangnemet ütött meg a Red Bull büntetésével kapcsolatban a McLaren. Zak Brown vezérigazgató – aki korábban levelet írt az FIA-nak, amiben gyakorlatilag csalónak nevezte a Red Bullt – elmondta, ők is örülnek, annak, ahogyan az FIA kezelte a helyzetet, de szigorúbb büntetésre számítottak.

    Csalónak nevezte a túlköltekező csapatokat, és büntetéseket is javasolt a McLaren-főnök

    „Tisztában vagyunk vele, hogy a költségplafon betartásának vizsgálata komplex folyamat, amit az FIA mélyreható és transzparens módon hajtott végre. Örülök, hogy kiderült az igazság, és a várt eredmény született. Az egyik csapat megszegte a költségplafont, miközben másik kilenc a szabályok betartásával működött. Ennélfogva az egyetlen helyes dolog, hogy büntetést szabtak ki.”

    „Amennyiben az FIA a lehető leghatékonyabb akar lenni és a büntetései leckéül kell szolgáljanak másoknak az ilyesfajta szabályszegések esetére, a jövőben ennél erősebb szankciók kellenek. Reméljük, hogy mindenki megtanulta a leckéket ezen folyamat során, és ez azt jelenti, hogy minden csapat tisztában van a szabályokkal, hogy a jövőben elkerülje a szabályszegést. Miközben elégedetten konstatáljuk, hogy cselekedtek, reméljük, hogy az FIA a jövőben keményebben lép fel azok ellen, akik szándékosan szabályt szegnek” – nyilatkozta a BBC-nek.

    Andreas Seidl, McLaren, Magyar Nagydíj
    Seidl nem kíváncsi a Red Bull magyarázatára Fotó: McLaren

    Andreas Seidl, a wokingiak csapatfőnöke szintén megdicsérte az FIA-t, amiért végigvitte a komplex auditálási folyamatot, de szintén kevesellte a büntetést.

    „Végső soron pozitívum és jó látni, hogy az FIA jó munkát végzett az auditálás elvégzésében, amely során kiderült, hogy kilenc csapat helyesen járt el, egy pedig egyértelműen szabályt szegett. Úgyhogy ez pozitív végkifejlet volt” – nyilatkozta a Sky Sportsnak.

    „Ami viszont negatívum és szintén világos, hogy véleményem szerint a büntetés egyértelműen nem igazodik a szabályszegéshez. És csak remélem, hogy a jövőben szigorúbb büntetéseket fognak alkalmazni.”

    Ami Horner magyarázatát illeti, Wolffal ellentétben őt nem is érdekelte, hogy mit monndott a Red Bull csapatfőnöke a nagyjából 50 perces sajtótájékoztatója során. „Nem, nem hallgattam meg, mert el tudom képzelni, hogy egy újabb tündérmesékkel teli óra volt. Ez pedig nem igazán érdekel. Csak remélni tudom, hogy ha lesz újabb szabályszegés, akkor az megfelelő büntetést von majd maga után.”

    Akadt azért olyan csapatfőnök is, aki elégedett volt a szankciókkal. „Amit a közleményekből és Christian szavaiból le tudok vonni, az alapján csak kicsit költekeztek túl. De ami fölötte van, az fölötte van. Fél kilóval könnyebb autóért minket kizártak egy versenyből. Viszont úgy vélem, hogy a büntetés megfelelő, és követték a folyamatokat. Örülök, hogy az FIA és a Red Bull is egyezségre jutott, és készek továbblépni, ahogyan mi is” – nyilatkozta Otmar Szafnauer, az Alpine csapatfőnöke a Sky Sportsnak..

    Nagle: Nem bántam meg a döntésem

    0

    102 WRC futam, 18 dobogós eredmény és 5 futamgyőzelem után Paul Nagle a Spanyol Rallyval befejezte karrierjét. 

    Paul Nagle 2004-ben a Spanyol Rallyn debütált első WRC futamán az ír Donie O’Sullivan mellett egy 2001-es Ford Focus WRC-ben. 2006-ban már az ír Gareth MacHale navigátora volt ugyancsak Focus WRC-ben, majd 2007-ben az Ír Rallyn már az észak-ír Kris Meeke mellé ült be egy Subaru Impreza WRC-be, ahogy a 2008-as Német Rallyn is egy S1600-os Renault Clióba. 2008-ban további három versenyen indul a WRC-ben Barry Clark navigátoraként, Focus WRC-ben. 

    Ezt követően azonban három év szünet következett Nagle WRC karrierjében, hogy aztán 2011-ben Kris Meeke-kel már a Mini WRC Team versenyzője legyen hat versenyen. 

    2012-ben először ült be Nagle Craig Breen mellé, akivel az SWRC-ben indult egy Ford Fiesta S2000-rel négy versenyen, majd a következő évben két verseny erejéig Andreas Mikkelsen navigátora volt a Volkswagen Motorsportnál. 

    Fotó: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool

    2014-től egészen a 2018-as Portugál Rallyig azonban már csak Kris Meeke-kel versenyzett a Citroennél, majd miután a francia gyártó a portugál versenyen történt totálkár után megszüntette szerződésüket, 2019-től Craig Breen navigátora lett a Hyundai Motorsportnál, majd az M-Sportnál. 

    Fotó: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool

    Nagle 2014-ben a Montén szerezte első WRC dobogós eredményét Meeke mellett, amit később még 17 dobogós eredmény követett Meeke és Breen mellett. Az ír navigátor öt alkalommal (2015: Argentína, 2016: Portugália, Finnország, 2017: Mexikó, Spanyolország) nyerni is tudott Meeke mellett. 

    Az idei Spanyol Rally előtt azonban bejelentette visszavonulását, WRC karrierjének befejzését. 

    “Nem bántam meg a döntést – mondta Paul Nagle a Dirtfishnek. – Természetesen nagyon érzelmes pillanat volt a Spanyol Rally Power Stage szakaszán a célba érés, mert a rallysport tette ki az eddigi életem felét.” 

    Nagle egy álmot kergetve kezdte a WRC karriert és rengeteg élményt szerezve fejezte azt be. 

    Fotó: Ivo Kivistik / Red Bull Content Pool

    “Nagyon élveztem a pályafutásom, ami egy igazi hullámvasút volt. Fiatal fiúként érkeztem ide, aki egy álmot kergetett, és öt futamgyőzelem, 18 dobogós eredmény, 102 verseny után férjként, apaként, rengeteg baráttal és még több emlékkel fejeztem be. Nagyon sok támogatást kaptam az idei Spanyol Rallyn, az azt megelőző napokban pedig sok elismerő írás jelent meg rólam. Lehet, hogy valamit sikerült elérnem az elmúlt években.” 

    Fotó: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool

    2012-ben, úgy ült be Craig Breen mellé navigátornak, hogy az ír versenyző pár héttel korábban egy tragikus balesetet szenvedett a Targa Florion, ahol elvesztette addigi navigátorát, a 24 éves Gareth Roberts-et. 

    “2012-ben egy nagyon nehéz időszakban ültem először Craig mellé, erre a feladatra talán senki sem vállalkozott volna. Egyetlen navigátor sem lehet felkészülve egy nagyon kényes helyzet kezelésére. Nekem sikerült ezt jól kezelnem, és támogattam Craiget. Onnantól kezdve nagyon közeli kapcsolatba kerültünk, Craig édesanyja és édesapja is családtagnak tekintett, igyekeztem nagyon vigyázni Craigre.

    Fotó: M-Sport, Red Bull

    Akkoriban nekem már több élettapasztalatom volt, hiszen Craig csak 21 éves volt. Később visszamentem Kris Meeke mellé, majd néhány versenyen indultam Andreas Mikkelsennel. 2019-ben pedig az ír bajnokságba tértem vissza. A 2018-ban történt nehéz Citroenes időszak után azt hittem, hogy vége a WRC karriernek, azonban Írországban sikerült ismét felépítenem és beindítanom a pályafutásom, amik végül további dobogós eredményekhez vezettek.” 

    Nagle és Breen azonban továbbra is kapcsolatban marad. 

    “Mindaddig kapcsolatban leszek Craiggel, amíg ő ezt kéri. Elmegyek Japánba, aztán valószínűleg a 2023-as Montén is segíteni fogom. A kapcsolatunk tovább fog tartani, mint a közös karrierünk. Most nem tudom, hogy a sisakot mikor veszem fel újra, rengeteg lehetőség van most előttem, sok tapasztalattal mögöttem. Szeretnék továbbra is jelen lenni a sportban és visszaadni abból, amit nekem ez adott.” 

    600 lóerős Subaruval csapatta Amerika legveszélyesebb útján a volt F1-es pilóta (videó)

    0

    A hétköznapokon nem nagyon lehet száguldozni a Sárkány Farka néven elhíresült útszakaszon, de Scott Speed a Red Bull jóvoltából most megtehette.

    Nem akármilyen élményben volt része a 2006-ban és 2007-ben a Toro Rossóval a Forma-1-ben induló, az utóbbi tíz évben javarészt ralikrosszban versenyző és bajnoki címeket nyerő Scott Speednek. A 39 esztendős amerikai a Red Bull Rally jóvoltából Amerika egyik legveszélyesebb, egyúttal legélvezetesebb, 18 kilométeres, 318 kanyarból álló, Tail of the Dragon néven (A Sárkány Farka) elhíresült útszakaszán tehette próbára magát és 600 lóerős Subaruját még tavaly, a Red Bull azonban csak most tette közzé a felvételeket az eseményről, így mi is most tudunk csak ámuldozni rajta.

    Az Észak-Karolina és Tennessee államok határán húzódó 129-es út ezen szakasza az autósok és motorosok egyik paradicsoma, ahová kifejezetten azért utaznak el emberek, hogy a festői a környezetben, nemzeti parkok, erdők és folyók mellett autózzanak, vagy motorozzanak egyet.

    Scott Speed, Subaru WRX STI
    Festői környezet Fotó: Red Bull Content Pool

    Az átlagosan 56 méterenként kanyart tartalmazó útszakaszra a hétköznapokon spéci szabályok vonatkoznak, például tilos az előzés, de ha valaki gyorsabb, azt el kell engedni az erre a célra kialakított helyeken. A sebességhatár 30 mérföld/óra (48 km/h), de nyugodtak lehetünk afelől, hogy rengetegen nem tartják be. Olyan nagyon sokkal többel persze nem lehet menni, mert a kanyarok legtöbbje szűk és beláthatatlan, úgyhogy így is rendszeresek a balesetek. Scott Speed viszont azért ment, a Red Bull ugyanis lezáratta neki a teljes útszakaszt, így nem kellett a forgalommal megküzdenie.

    A Subaru WRX STI 600 lóerős, négykerék-meghajtású ralikrossz változatával száguldozó amerikai idejéről a Red Bull semmit nem árult el, de nem is ez a videó lényege, hanem az, hogy lélegzetelállító felvételeken bemutassa, mennyire nehéz ez az útszakasz, és Speed – nevéhez méltón – milyen tempósan robog végig rajta.

    Íme:

    Egy kis extra: