Vogel Adrien és Maricsek Miklós másfél hónapja ült utoljára versenyautóban, ezért egy komoly teszttel készültek a hétvégi Ózd Rallyra.
A Roger Racing Team párosa legutóbb, augusztus utolsó hétvégéjén a Barum Rallyn versenyzett, de ott csergben hagyta őket a Peugeot 208. Most másik autóval indulnak a hétvégi Ózd Rallyn, a Peugeot Kupában, ahol 18 ponttal a negyedik helyen állnak a hét páros közül. A program pénteken délután három órakor kezdődik az ózdi stadionban a prológgal, majd szombaton három helyszínen összesen kilenc gyorsasági szakaszt teljesítenek a párosok.
A Vogel-Maricsek duó szerdán egynapos teszttel készült a futamra.
“Sikerült visszaszokni a Peugeot-ba, a végén már nagyon jól ment, de meglátjuk, ebből mi lesz elég a versenyre. Mikivel ez az első közös idényünk, mostanra monthatom, hogy jól összeszoktunk, remélhetőleg ezt majd az eredményeink is bizonyítják” – mondta Vogel Adrienn.
A rutinos rallypilótának számító Maricsek Miklós is egyre komfortosabban érzi magát a jobb egyben.
“Jó döntés volt, hogy ezt az egy napot tesztelésre szántuk, habár lesz különbség a verseny pályái között, volt azért hasonlóság a most használt gyorsok és a hétvégi szakaszok között. Sokat dolgoztunk, folyamatosan adatokat elemeztünk, én innen, a navigátori ülésből ígérhetem, hogy gyorsak leszünk.”
Az Ózd Rallyra összesen 136 páros adta le nevezését.
A Toyota Gazoo Racing WRT Olaszországban tesztel ahol Elfyn Evans autójáról lekerültek az oldalsó levegőbeömlők.
A hibrid Rally1-es autók megjelenéskor az egyik leginkább megosztó formai elem az autók oldalán kitüremkedő levegőbeömlő volt. A hibrid rendszer megnövekedett hűtési igénye miatt volt szükség a hatékony, de cseppet sem esztétikus megoldásra. A nagy nyílásokat csak a Hyundai igyekezett leplezni, ők a hátsó oldalablak sarkába helyezték, a Toyota és a Ford viszont nem törödőtt az esztétikával.
Fotó: Toyota Gazoo Racing
Az olaszországi teszten Elfyn Evans és Scott Martin autóján a nyílás ugyan megmaradt, de a széles elem eltűnt, egy egyszerű rács fedi a beömlőt. Korábban már próbálkoztak ezzel a megoldással, és az, hogy újra előkerült, azt mutatja, hogy a csapat komolyan dolgozhat a beömlők eltüntetésén.
foto: Chris
A világbajnokságon az utolsó előtti futam Spanyolországban lesz. Salouban október második felében 22-23 fokos legmagasabb hőmérséklet a jellemző, ami akár 26 fokra is emelkedhet. Amennyiben a Toyota ezen a hőmérsékleten meg tudja oldani a hűtést a kiemelkedő beömlők nélkül, és már Spanyolországban beveti ezt a megoldást, azzal elég jelentős aerodinamikai előnyhöz juthat. A szezonzárón Japánban még hűvösebb lesz, novemberben 8 és 17 fok közötti a napi maximum.
A visszavonulását az idei Magyar Nagydíj előtt bejelentő, utolsó, egyben 300. Forma-1-es futamát az év végi Abu-dzabi Nagydíjon teljesítő Sebastian Vettel érdekes és némileg meglepő kijelentést tett Szuzukában.
A 2007 óta tartó F1-es pályafutása során Sebastian Vettel eddig 11 alkalommal állt rajthoz a közkedvelt pályán, négy alkalommal nyert – többek között első szuzukai fellépésén is első lett, még 2009-ben –, 2011-ben itt biztosította be második világbajnoki címét, és 2019-ből az övé a legutóbbi F1-es pole pozíció is a pályán.
Az FIA csütörtöki sajtótájékoztatóján a négyszeres világbajnok elismerte, hogy ez a verseny „kicsit más érzés lesz” a többi „utolsó” futamával összehasonlítva, majd arra a kérdésre, hogy kipróbálná-e magát valamelyik japán sorozatban a jövőben, hogy így visszatérhessen Szuzukába, azt felelte: „Soha ne mondd, hogy soha.”
„Nyilvánvaló, hogy imádok vezetni, és ezen a pályán mindig nagyon elememben éreztem magam, és tele voltam szenvedéllyel. Meglátjuk, hogy a jövőben milyen autóban adódhat lehetőség. Nem tudom, talán ezek közül a srácok közül valaki beteg lesz [a Japán Nagydíj alatt] – utalt a Forma-1-es kollégáira. – Persze, nem kívánok nekik ilyesmit. De nem bánnám, ha bármikor visszajöhetnék egy versenyre Szuzukába. Ugyanakkor majd meglátjuk, hogy mit tartogat a jövő. Jelenleg nincsenek terveim, de szerintem vannak izgalmas versenyek Japánban. Nem tudom, majd meglátjuk.”
Vettel, amint 2011-ben megnyeri a Japán Nagydíjat, és bebiztosítja második világbajnoki címét Fotó: Ker Robertson/Getty Images/Red Bull Content Pool
Kérdésre, hogy tényleg komolyan beszél-e, az Aston Marti versenyzője megerősítette, hogy abszolút. „Igen. Ha bárki szívesen szerződtet egy versenyzőt egy futamra. Biztos vagyok benne, hogy ezek a srácok nem szívesen adnák át a helyüket, de komolyan megfontolnám a dolgot.”
Mindez pedig felveti a kérdést, hogy Vettel vajon nem kapkodta-e el egy kicsit a visszavonulást, és nem fogja-e úgy érezni röviddel az utolsó F1-es futama után, hogy legszívesebben ismét a királykategóriában versenyezne.
Ott Tanak szerint az idei Rally Világbajnokságon Kalle Rovanpera annyira kimagasló teljesítményre volt képes, hogy riválisa is csak önmaga tudott lenni.
Kalle Rovanpera idén valóban dominált a Rally Világbajnokságon, hiszen az első hét versenyből ötöt megnyert, és bár utána jött a rosszul sikerült belga és görög verseny, de akkorra már olyan pontelőnnyel rendelkezett, amivel már Új-Zélandon be tudta biztosítani első vb címét.
Ott Tanak, aki az egyetlen komoly riválisa tudott lenni a finn toyotásnak, úgy véli, hogy Kalle Rovanpera idén csak saját magával versenyzett.
“Kalle Rovanpera és Jonne Halttunen idén senkinek sem adott esélyt – mondta Ott Tanak a Rally Világbajnokság hivatalos oldalának. – Azt gondoltuk, hogy a vb címért folytatott csatát sikerül a szezon felénél kiegyenlíteni, de igazából végig ők irányították ezt a csatát. Azt hiszem, senki sem tudott a közelükbe sem kerülni. Kallénak idén egyetlen riválisa volt, önmaga. A Toyota egész csapata nagyon jó munkát végzett idén, és Kalle is nagyon erős teljesítményt tudott nyújtani.”
A vb szezonból még a Spanyol Rally és Japán Rally van vissza.
Lewis Hamilton szerint a tavalyi világbajnoki cím múlhatott azon, hogy a Red Bull többet költhetett a költségplafon által megengedettnél. A Mercedes hétszeres világbajnoka reméli, hogy az FIA nagyon komolyan veszi az ügyet.
A Red Bull állítólagos tilosban járása kapcsán pedig megszólalt a hétszeres világbajnok Lewis Hamilton is, aki az egyik legnagyobb vesztese lehet annak, ha az energiaitalosok valóban szabályt szegtek, hiszen tavaly az utolsó utáni pillanatban kapott csak ki Max Verstappentől. A Mercedes pilótája ezért úgy véli, akár a vb-címről is dönthetett, ha a Red Bull többet költött a megengedettnél.
„Nem igazán akarok semmit sem mondani, de emlékszem, hogy tavaly Silverstone-ban vetettük be az utolsó fejlesztésünket, és szerencsére remekül sikerült, úgyhogy harcolhattunk vele – nyilatkozta Hamilton Szuzukában a Sky Sportsnak. – De utána láttuk, hogy a Red Bull minden, vagy minden második hétvégén fejlesztéseket hoz. Szerintem azután a verseny után még négy fejlesztést vetettek be. Ha elköltöttünk volna 300 ezer dollárt egy új padlólemezre vagy egy új szárnyra, az megváltoztathatta volna a bajnokság végkimenetelét, mert jobb helyzetben lettünk volna a soron következő versenyekre. A sport miatt remélem, hogy nem ez a helyzet (hogy a Red Bull szabályt szegett).”
Hamilton és Verstappen a tavalyi szezonban végig szoros csatát vívott a vb-címért Fotó: Rudy Carezzevoli/Getty Images/Red Bull Content Pool
Hamilton később, a Mercedes sajtóbeszélgetésén is nyilatkozott a témával kapcsolatban, és ismét elmondta, hogy károsan hathatott a riválisukkal szembeni teljesítményükre, ha a Red Bull nem tartotta be a szabályokat.
„Az biztos [hogy káros lenne a Forma-1-nek, ha kiderülne, hogy valaki szabályt szeggett], mert megkérdőjelezné az értékeinket, a sportág becsületességét. Emlékszem, hogy tavaly folyamatosan fejlesztéseket szerettem volna az autóra. Emlékszem, hogy Silverstone-ban vetettük be az utolsó fejlesztési csomagunkat, és közel három tizedet hozott a konyhára. Eléggé biztos vagyok benne, hogy egy millió dollárnál kevesebbe került… de idővel talán többe fog az elemek legyártása miatt.”
„Emlékszem, hogy miután még több fejlesztésre lett volna szükségünk, láttuk, hogy ezek a srácok (a Red Bull) folyamatosan teherautókkal hozzák a fejlesztéseket az autóra, én pedig azt gondoltam, hogy »Jézusom, nehéz lesz megverni őket, ha folyamatosan fejlesztenek.«
„Ez annyira szerves része a fejlesztési versenynek. Ha lett volna még egy fél millió dollárunk, amit elkölthetünk, más helyzetben lettünk volna egyes versenyeken mondjuk egy új padlólemezzel, amit könnyedén elkészíthettünk volna. De ezt a játékot nem így játsszák, és hálás vagyok, hogy a mi csapatunk nagyon szigorú, és betartja a szabályokat. Elképesztő munkát végeznek azzal, ahogyan dolgoznak, ezt az ügyet pedig komolyan kell venni.”
A Red Bull túlköltekezése miatt nem lett világbajnok Hamilton tavaly? Fotó: Getty Images / Red Bull Content Pool
A hétszeres világbajnok bízik benne, hogy az FIA helyesen jár majd el.
„Elengedhetetlen [hogy az FIA részletes magyarázattal álljon elő, teljes nyitottsággal a csapatok és a szurkolók irányába], mert továbbra is átláthatónak kell lennünk a rajongók és a sportág becsületessége miatt. Nem tudok eleget az ügyről, és rengeteget beszélnek erről a háttérben, de senki nem igazán ismeri az igazat. Többféle számot és dolgokat mondanak. Arra számítottam, hogy mostanra meglesz a vizsgálat eredménye, és szeretném azt gondolni, hogy azért késik, mert nagyon komolyan veszik az ügyet. Megbízom Mohammed [bin Szulajmban, az FIA elnökében], hogy nagyon komolyan veszi ezt, és azt teszi, ami helyes a sportnak” – nyilatkozta Hamilton.
„Szerintem rossz lenne a sportnak, ha szabályszegés esetén nem cselekednének. De nem tudom, hogy történt-e szabályszegés, úgyhogy én is várok, mint mindenki más” – vetítette előre.
Szuzukában egyébként Max Verstappennek is nekiszegezték a kérdést, hogy mit gondol az ügyről, de – mint ahogyan arra számítani lehetett —, a Red Bull csapatfőnökéhez hasonlóan ő is azt állítja, hogy nem szegtek meg semmilyen szabályt.
„Először az FIA-nak el kell döntenie, hogy történt-e valami rossz. Amennyire én tudom, és az alapján, amit a csapattól hallok, semmi rosszat nem csináltunk. Úgyhogy őszintén szólva nem igazán foglalkozom ezekkel a dolgokkal. Ez az FIA és csapatok dolga, én pedig a vezetésre koncentrálok. Nincs több mondanivalóm erről, szerintem majd hétfőn kiderül, hogy mi a helyzet.”
Christian Horner korábban azt állította, hogy jócskán a költségplafon alatt maradtak, mert még csak a határokat sem akarták feszegetni. Ezzel szemben egyes sajtóhírek szerint akár 10 millió dollárral is átléphették a keretet.
A Hyundai Motorsport 2022 végén nem újítja meg Oliver Solberg szerződését, a csapat és a versenyző útjai elválnak, de már Japánban sem versenyez a csapattal.
„A Hyundai Motorsport és Oliver Solberg útjai 2022 végén elválnak egymástól, mivel a szerződést nem hosszabbítjuk meg a következő WRC-szezonra. A teljesítmény egységesebbé tétele érdekében a Hyundai Motorsport felvázolta azon szándékát, hogy a 2023-as szezonban egy tapasztalt trióból álló csapatot állít ki. A csapat a megfelelő időben dönt a teljes felállásáról, és ennek megfelelően tesz majd bejelentést. Oliver nagy segítsége volt a csapatnak, nyolc WRC versenyen szerepelt ebben a szezonban, és ezt pozitív hozzáállással és kemény munkával tette. Sok sikert kívánunk neki a jövőbeli versenyzői pályafutásához” – áll a csapat közleményében.
Oliver Solberget 2021-ben szerződtette a Hyundai. Az első évben 5 futamon indult a WRC-vel, ebből egyszer nem világbajnoki versenyen szerepel, hanem a Rally di Albán indult és nyert. Ebben a szezonban pedig nyolc versenynen szerepelt az i20 Rally1-gyel. A világbajnokságon nem sikerült dobogóra állnia, és Rovanpera bajnoki címének tükrében ez nem javította Solberg esélyeit a hosszabbításra, még akkor sem, ha csak 21 éves, tehát egy évvel fiatalabb Rovanperánál.
Solberg a közösségi oldalán úgy nyilatkozott, hogy meglepetés volt számára a hír, természetesen nagyon csalódott, és a jövő még bizonytalan számára.
A Hyundai 2023-ban háromautós csapatot akar tapasztalt versenyzőkkel. Tanak és Neuville helye talán nincs veszélyben, kérdés, hogy ők akarnak e maradni. Sordo tapasztalata nem kérdéses, az viszont igen, hogy eddigi három WRC győzelme elég e a Hyundainak a folytatáshoz.
Fotó: Hyundai Motorsport
TEAM ANNOUNCEMENT: Hyundai Motorsport and Oliver Solberg will part ways at the end of 2022, as the contract will not be renewed for the next WRC season.
In an effort to deliver more consistency in its performances, Hyundai Motorsport has outlined its intentions to field an experienced trio of crews for the 2023 season. The team will decide on its complete line-up in due course and make an announcement accordingly.
Oliver has been a great asset to the team, competing in eight WRC rounds this season, and doing so with encouraging positivity and hard work. We wish him well for his racing future.
Thierry Neuville szerint fiatal csapattársának, Oliver Solbergnek több versenyzési lehetőség kellene egy negyedik autóban, hogy többet tudjon fejlődni.
Oliver Solberg idén Dani Sordoval a Hyundai Motorsport harmadik Rally1-es autóját vezetheti, és idén összesen kilenc versenyen indul, míg spanyol csapattársa négyen, ha Japánban is Petter Solberg fia vezethet.
A 21 éves versenyzőnek idén elég nehéz szezonja volt, csupán négyszer tudott pontot szerezni, igaz utolsó két versenyén, Belgiumban a negyedik, Új-Zélandon pedig az ötödik helyen ért célba.
Neuville szerint azzal, hogy Solberg az első komolyabb idényében az első csapat sikeréért is felelős eredményeivel, túl nagy nyomás alá került. A belga versenyző szerint akárcsak Ott Tanaknak és önmagánakis egykoron, úgy Olivernek is egy második csapatban kellett volna helyet adni, ahol többet és jóval nyugodtabban tud versenyezni.
“Én midig is úgy gondoltam, hogy Olivernek egy negyedik autót kellene vezetni – mondta Thierry Neuville a Dirtfishnek. – Fiatalon én nyomás nélkül versenyezhettem és tanulhattam, ahogy tette ezt Ott Tanak, Sébastien Ogier és teszi Takamoto Katsuta. Ez az egyetlen megfelelő módja annak, hogy a fiatal versenyzők nyomás nélkül fejlődjenek, mert nyomás alatt mindenki többet hibázik. Szerintem már idén kellett volna egy negyedik autót indítani, de bízom benne, hogy ezt jövőre meg is tesszük.“
Neuville-nek ötlete is van arra, hogy a harmadik autóval ki kaphatna lehetőséget, aki többet tudna segíteni a fő csapatnak.
“Andreas Mikkelsent egy jó lehetőségnek tartom, ahogy Elfyn Evanst is, amennyiben őt lehetséges lenne szerződtetni. Kris Meeke szeretne visszatérni a rallysportba, de jó választás lenne Hayden Paddon is. Azt hiszem a három legesélyesebb versenyző a harmadik autóra Mikkelsen, Sordo és Elfyn lenne.”
Spa-Franchorchampsban folytatódik a Rallycross-világbajnokság és az Európa-bajnokság. A vb-n a megszokott nyolc versenyző indul, az EURO RX1-ben két magyarnak szurkolhatunk.
A legendás versenypályán kialakított 913 méter hosszú rallycross nyomvonalon folytatódik a WRX szezon. Portugáliában megszakadt Johann Kristoffersson győzelmi sorozata, ami reményre ad okot a vetélytársaknak. Niclas Grönholm a győzelem után a szokottnál is motiváltabb és a CE Dealer Team is boldog az első siker miatt. Hansenéknek is nagyon kell már egy kiemelkedő eredmény, mert az összetett pontversenyben Ole Christian Veiby lépett a második helyre, a két Hansen testvér csak harmadik és negyedik. Persze Kristofferssont sem szabad leírni, attól, hogy nem jött ki a lépés az előző fordulóban, még mindig ő a toronymagas esélyes.
A World RX nevezési listája Spa-Franchorchamps-ban:
1
Johan KRISTOFFERSSON
SWE
Kristoffersson Motorsport
SWE
Volkswagen RX1e
12
Klara ANDERSSON
SWE
Construction Equipment Dealer Team
SWE
PWR RX1e
17
Gustav BERGSTRÖM
SWE
Gustav Bergström
SWE
Volkswagen RX1e
21
Timmy HANSEN
SWE
Hansen World RX Team
SWE
Peugeot 208 RX1e
52
Ole Christian VEIBY
NOR
Kristoffersson Motorsport
SWE
Volkswagen RX1e
68
Niclas GRÖNHOLM
FIN
Construction Equipment Dealer Team
SWE
PWR RX1e
71
Kevin HANSEN
SWE
Hansen World RX Team
SWE
Peugeot 208 RX1e
77
René MÜNNICH
DEU
ALL-INKL.COM Muennich Motorsport
DEU
SEAT Ibiza RX1e
foto: @World / Red Bull Content Pool
Az EURO RX1-ben két magyar versenyző nevezett az év utolsó versenyére. Kárai Tamás a bajnokság hatodik helyén áll, egy pont a lemaradása az ötödik Evjen mögött de a norvég nem indul a versenyen. Sivert Svardal sincs messze Káraitól, de az EURO RX1-ben nem könnyű lefaragni a hatpontos hátrányt. Ha sikerül, Kárai negyedik lehet, ehhez döntőbe kell jutnia, amire megvan az esély.
Mózer Attila az utolsó három versenyén pontot szerzett, Norvégiában 9-et, utána kétszer hármat. Jó formában van, egy sikeres hétvégével akár a bajnokság legjobb tíz versenyzője között is zárhatja a szezont.
A bajnoki cím már eldőlt a kategóriában, Anton Marklund nyert, és ott lesz a szezonzárón is. Enzo Ide a portugáliai sikere után termszetesen újra nyerni akar, de számára fontosabb, hogy négy ponttal többet gyűjtsön mint Janis Baumanis, mert akkor a bajnokságban megszerzi a második helyet.
Az EURO RX1 nevezési listája Spa-Franchorchamps-ban:
Egyelőre nem tudtuk meg, hogy mely csapatoknak sikerült betartaniuk a Forma-1-be tavaly bevezetett költségplafont, és a Red Bull valóban átlépte-e azt. Az FIA jövő hét hétfőre halasztotta a döntést.
A teljes Forma-1-es közvélemény tűkön ülve várta, hogy október 5-én, szerdán kiderüljön: valóban megszegte-e a szabályokat, és a megengedettnél többet költött 2021-ben a Red Bull és/vagy az Aston Martin, vagy nem. A várakozás azonban hiábavalónak bizonyult, a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) ugyanis egész nap nem adott hírt arról, hogy ki fért be a végül 146,6 millió dolláros költségplafon alá, és ki nem, majd késő délután kiadott egy eléggé megmosolyogtató közleményt.
Fontos leszögezni, hogy az FIA a Red Bullt és az Aston Martint ért csalási vádaktól függetlenül határozta meg október 5-ét, mint azt a dátumot, amelyen kiosztja a csapatoknak a pénzügyi szabályok 2021-es betartását igazoló tanúsítványokat, avagy eljárást kezdeményez azon istállóval vagy istállókkal szemben, amelyek nem feleltek meg az előírásoknak.
Szingapúrban a Red Bull állt a figyelem középpontjában Fotó: Clive Mason/Getty Images/Red Bull Content Pool
A csapatoknak március végéig kellett leadnia a 2021-es évről szóló jelentésüket, az FIA-nak tehát kicsit több mint hat hónapja volt elvégezni az auditot és eredményre jutni. Ez azonban nem jött össze nekik, és most a saját maguk által megszabott határidőt nem tudták betartani úgy, hogy kivártak az utolsó utáni pillanatig, majd bejelentették, hogy október 5-e helyett október 10-én, hétfőn teszik közzé az elemzésük eredményeit.
„Az FIA arról tájékoztat, hogy a Forma-1-es csapatok 2021-es pénzügyi beadványainak elemzése nem zárul le, és a pénzügyi szabályzatnak való megfelelési tanúsítványok kiadására nem kerül sor október 5-én, szerdán. A pénzügyi beadványok elemzése hosszú és komplex folyamat, ami jelenleg is tart, és október 10-én, hétfőn zárul, hogy lehetővé tegye a tanúsítványok kiadását” – áll az FIA közleményében.
A szövetség kitért a „jelentős és megalapozatlan találgatásokra” az esetleges szabályszegéssel kapcsolatban, és megismételte, hogy az elemzés véglegesítéséig nem ad további információkat. Emellett finoman jelezték, hogy Helmut Marko vádaskodása nem állja meg a helyét, miszerint az FIA-nál dolgozó korábbi Mercedes-alkalmazott Shaila-Ann Rao szivárogtatta volna ki a Red Bull feltételezett költségtúllépését.
„Az FIA megismétli, hogy minden olyan feltevés, amely szerint az FIA személyzete bizalmas információkat adott volna ki, szintén alaptalan” – írták.
A Red Bullnál állítják, hogy nem költekeztek túl 2021-ben Fotó: Mark Thompson/Getty Images/Red Bull Content Pool
Miért nem lehetett előre szólni?
Kétségtelen, hogy a tavalyi szezontól bevezetett költségplafon az első nagy tesztje előtt áll, és ha elbukik, az könnyedén romba döntheti az F1 új korszakának pénzügyi szabályrendszerét. Emiatt aztán az FIA nem hibázhat, és támadhatatlan döntést kell hozzon, legyen bármi is a jelenleg is zajló vizsgálat eredménye. Ebből a szempontból abszolút érthető, hogy inkább biztosra akarnak menni, és semmit sem elkapkodni.
Viszont, azt egyszerűen nem engedhetik meg maguknak, hogy miközben a fél világ rájuk és a Forma-1-re figyel, ismét elkezdenek teszetosza módon kommunikálni. Mert legyen bármi is a késlekedés oka, jelen helyzetbe az FIA irányít, ezért nyugodtan megtehetné, hogy tisztán és világosan, előre elmondja, hogy mit, mikor és miért fog tenni.
Ehelyett minden tette totálisan esetlegesnek tűnik. Miért nem tudták akár csak egy nappal előre megmondani, hogy nem lesz eredmény október 5-én ahelyett, hogy a teljes F1-es közvéleményt egy napon át váratják? Miért nem tudták előre közölni, hogy milyen módon fogják a nyilvánosság elé tárni a vizsgálati eredményeket? Merthogy sajtóhírek szerint még a csapatfőnökök sem tudják, milyen folyamatot követve fog megtörténni mindez. Az FIA utóbbi években látott, sokszor igencsak megkérdőjelezhető ténykedése, és a tavalyi szezonzáró után a szurkolók pedig ismét azt látják, hogy a Forma-1 irányító szervezete ismét a lehető legrosszabb fényben tünteti fel magát.
Az FIA ezúttal nem hibázhat Fotó: Mark Thompson/Getty Images/Red Bull Content Pool
Mi tart ennyi ideig?
Amennyiben azt feltételezzük, hogy nem csak a főszereplőket akarják megóvni azzal, hogy a soron következő versenyhétvége után teszik közzé a vizsgálati eredményeket, amikor nem tud újságírók hada nekirontani a paddockban az érintetteknek, nincs okunk nem azt hinni, hogy a késlekedés mögött a végeredménnyel kapcsolatos komoly bizonytalanság húzódik.
Hogy mi okozhatja ezt, az csak a végső jelentésből, illetve az érintettek reakcióiból fog kiderülni, de érzékeltetni most is lehet azt, hogy mennyire komplex és bonyolult elbírálni egy-egy csapat pénzügyi jelentését. Ugyanis messze nem arról van szó, hogy néhány könyvelő átnézi a beadványokat, majd összeadja a tételeket, és, ha azok nem lépték át a határt, kiállítja a megfelelésről szóló tanúsítványt.
Mint arra Christian Horner is utalt, az új szabályozás annyira friss és kiforratlan, hogy az FIA folyamatosan egyeztetett a csapatokkal, és menet közben is kiadott tisztázásokat a különböző szabályértelmezésekkel kapcsolatban. Az világos, hogy mi tartozik és mi nem tartozik a költségplafon hatálya alá, de előbbin belül is elképesztően sok minden térhet el két csapat között.
Kezdésnek mindjárt ott van a topcsapatok és a középcsapatok mérete. Míg a Ferrarinak, a Red Bullnak és a Mercedesnek kevesebb, mint a felére kellett csökkentenie az eddigi költségvetését, addig a többi istállónak nem volt szüksége ilyen drasztikus spórolásra. Az elbocsátások és fizetéscsökkentések mellett a költségcsökkentés egyik legfontosabb eszköze pedig a munkaerő, az áru és a szolgáltatások kiszervezése, lehetőleg a versenycsapathoz közel álló, akár azonos tulajdonban levő céghez. És akkor innentől kezdve döntse el valaki, hogy mondjuk a Red Bull Technology által a Red Bullnak és az Alpha Taurinak egyaránt gyártott üzemanyagrendszer vagy kormányösszekötő mennyibe kerül valójában? Nos, leginkább annyiba, amennyibe akarják, hogy kerüljön. Bizonyos keretek között, persze.
A Red Bull és a Haas működése össze sem hasonlítható egymással Fotó: Clive Mason/Getty Images/Red Bull Content Pool
A szabályalkotók persze erre is gondoltak, és belefoglalták a pénzügyi szabályokba a számvitelben használatos „valós értéket”. A valós érték az az összeg, amelyért egy eszköz elcserélhető, eladható, illetve megvásárolható, vagy egy kötelezettség rendezhető megfelelően tájékozott, az üzletkötési szándékukat kinyilvánító felek között, a szokásos piaci feltételeknek megfelelően kötött ügylet keretében.
Így már sokkal könnyebb minden, nem igaz? Hát, nem, és vélhetően a csapatok pénzügyi jelentéseit ellenőrző könyvvizsgálóknak sem az, hiszen adott esetben akár csapatok között fennálló háromoldalú megállapodásokat kell kibogozniuk, miközben ott vannak a helyzetet bonyolító testvér és/vagy ügyfélcsapatok. A Haas például a mezőnyből egyedüliként semmit sem maga gyárt, így teljes egészében kiszervezésre és a valós értékre támaszkodik.
A már említett Red Bull Technology például nemcsak a Red Bullnak és az Alpha Taurinak gyárt alkatrészt, hanem külső megrendelőknek is. A Ferrari komplett hátsó részeket (erőforrás, váltó és különböző felfüggesztéselemek) szállít az Alfa Romeónak és a Haasnak, míg a Williamsnek ugyanilyen megállapodása van a Mercedesszel, amelynek nem listázott alkatrészeihez az Aston Martin is hozzáfér.
A fékek egyes részeit, az üzemanyagtankot, a hidraulikát és elektronikát pedig az összes csapat külső beszállítóval gyártatja, de nem feltétlenül ugyanabban a specifikációban, így az értékek itt is változhatnak. És akkor a különböző barter megállapodásokról még nem is beszéltünk.
Az FIA-nak pedig nem elég átvizsgálnia a beadványokat, utána is kell menni a különböző ügyletek valódiságának, illetve ellenőriznie kell az alkalmazottak fizetését is, ami a topcsapatok esetében nagyjából 1000 főt jelent.
Mindezt figyelembe véve inkább az lett volna a csoda, ha nem merül fel itt is ugyanúgy a csalás vagy trükközés vádja, ahogyan a sport és/vagy technikai szabályok alkalmazása esetén fel szokott. Különösen annak fényében, hogy a pénzügyi szabályzatban – legalábbis egyelőre – sokkal több az ingoványos terület.
Jelenleg valószínűbbnek tűnik az, hogy nem zárják ki, vagy vonnak le pontot a Red Bulltól Fotó: Clive Rose/Getty Images/Red Bull Content Pool
Mi lehet a végkifejlet?
Egyre több helyről hallani, hogy amennyiben szabályt is szegtek, egyik csapatnak sem kell attól tartania, hogy kizárják akár a tavalyi, akár a jövő évi világbajnokságból, azaz a Red Bull nem fogja elveszíteni egyik világbajnoki címét sem. Inkább pénzbüntetésre, és/vagy fejlesztési korlátozásokra kell számítani, ami vélhetően nem fog tetszeni a riválisoknak, hiszen már néhány millió dolláros túllépés is jelentős előnyhöz juttat egy csapatot.
Az FIA-nak pedig kétszer is meg kell gondolnia, hogy ebben az esetben milyen büntetést ad, hiszen, ha a szankciók nem lesznek elég elrettentőek, azzal kinyithatják Pandóra szelencéjét, mert abban az esetben a többi csapat is úgy lehet majd vele, hogy adott esetben megéri néhány millióval megtoldani a költségvetést, és azt a pénzt az autóra költeni, majd befizetni az azért járó büntetést.
57 ponttal vezeti a magyar rallybajnokság RC4 értékelését Hangodi Bendegúz. Ózdon a megszokott Peugeot 208 Rally4-gyel indul, de a bajnoki címért folytatott küzdelmet nehezíti számára, hogy nem a megszokott navigátor, Bunkoczi László ül majd a jobb egyben.
„Sajnos Laci nem tud ott lenni a versenyen. Csütörtökig a Marokkó Rallyn versenyeznek Szalay Balázzsal, emiatt nem érkezik haza időben. Az eredeti tervek szerint természetesen együtt mentünk volna, de mivel előrébb került a verseny, amit sajnos elég későn tudtunk meg, már nem lehetett módosítani a programot” – mondja Hangodi Bendegúz.
A beugró navigátor is megvan már, sőt az első tesztet is teljesítette a páros.
„Tóth Imrével megyünk majd. Persze nem lesz könnyű, hogy első versenyünkön megyünk együtt, de Iminek hatalmas tapasztalata van, és az első teszt is jól sikerült. Hétfőn tudtunk tesztelni, megvolt az összhang, az autó is jól működött, és a csapat is a megszokott magas színvonalon dolgozott. Hasznos volt” – árulta el Hangodi Bendegúz, majd arról is beszélt, hogy milyen érzés volt több mint két hónap után versenyautóba ülni. „Elég nagy volt a kihagyás. A Székesfehérvár-Veszprém Rally után egy autóztatáson vettem részt, de valójában azóta most ültem újra versenyautóba. Kicsit furcsa is volt, de szerencsére hamar visszajöttek a megszokott érzések.”
Fotó: Hangodi Bendegúz
Ózd egyik tétje a címvédés a Peugeot 208 Kupában. Matematikailag akár Ózdon is elképzelhető az első hely bebiztosítása, mégsem ez az elsődleges cél.
„Az az igazság, hogy nem is nagyon szeretek erre gondolni. Ha túl sokat foglalkozok vele, csak elkezdem érezni a nyomást. A legfontosabb az lesz, hogy kiegyensúlyozott teljesítményt nyújtsunk, célba érjünk és pontokat szerezzünk. Győzelmi kényszer sincs, sőt próbálunk egy picit visszafogottabban versenyzünk majd.”
foto: Hangodi Bendegúz
Az ózdi verseny a megszokottnál rövidebb lesz, ehhez is alkalmazkodni kell, a megszokott kétnapos ritmus helyett egy napon, október 8-án, szombaton kell tökéletesen koncentrálni.
„A Boldogkő Rally is ilyen volt, és ott a körülmények is nehezek voltak. Remélem az időjárás kedvező lesz és legalább ez nem bonyolítja a versenyt. A királdi és a sátai gyorsaságit ismerem. A királdi kör lesz hosszabb és magasabb koncentrációt igényel, de ez nem okoz majd gondot, jó érzésekkel várom a versenyt, és bízom abban, hogy jó eredménnyel zárjuk a hétvégét” – mondta Hangodi Bendegúz.