back to top
2025. december 20. 13:46
Többi
    Kezdőlap Blog Oldal 1201

    Megmosolyogató képsorok: Latifi eltévedt a pályán, majd az autójára fogta (videó)

    0

    Alighanem egy pillanatnyi kihagyás szülte a Japán Nagydíj második szabadedzésének legviccesebb jelenetét, amire még rátett egy lapáttal az azt okozó Nichola Latifi reakciója.

    Nem példa nélküli, de azért igencsak szokatlan jelenetek játszódtak le a Japán Nagydíj második szabadedzése közben. Történt ugyanis, hogy a Williamstől – és minden bizonnyal a Forma-1-ből – a szezon végén távozó Nicholas Latifi egyszerűen rossz irányba ment, majd érdekes rádióüzenetet küldött a csapatnak arról, hogy az autó furán viselkedik.

    A kanadai pilóta a 130R után a célegyenes előtti sikán felé haladt a levezető körében, amikor egyszer csak fékezett, visszaváltott néhányat, majd befordult jobbra, hogy rögtön egy szalagkorláttal találja szemben magát. Latifi ugyanis nem a néhány méterrel arrébb levő sikánt vette be, hanem a pálya egy használaton kívüli részére tévedt, amely összeköti a 130R utáni szakaszt a Dunlop-kanyarral, és csak akkor használják, amikor kisebb helyi versenyek alkalmával nem a teljes pályát veszik igénybe.

    Ez a rész értelemszerűen le van zárva az F1-es hétvége során, Latifinek így meg kellett fordulnia, amit meg is próbált, de nem sikerült egy teljes 180 fokos piruettet bemutatnia, úgyhogy még egy kis füvön tolatásra is szüksége volt.

    Noha megmosolyogtató, egy kis koncentráció-csökkenés simán vezethet oda, hogy az ember elnéz egy kanyart, pláne, ha amúgy is abba az irányba kell mennie, csak egy kicsit később (a 2003 előtt használt célegyenes előtti sikán egyébként még később következett, mint a mostani, Latifi így simán hihette azt, hogy már a „jó” sikánhoz ért, és, ha továbbhalad, akkor téved rossz helyre), a kanadai pilóta azonban az egészet tetézte azzal, hogy zavarában az autót tette felelőssé a történtekért.

    „Nem vagyok biztos benne, hogy mi történt…Az autó… igazán furcsa. Mindenesetre rendben vagyok” – közölte a rádióban, majd minden gond nélkül visszakanyarodott a pályára és begurult a bokszba.

    Az eset videón:

    Mick Schumacher jövőjébe kerülhet az újabb baleset?

    0

    Mick Schumacher balesete jelentette a legérdekesebb történést a Japán Nagydíj esőáztatta pénteki napján, a német pilóta jelenlegi helyzetét figyelembe véve pedig sokkal nagyobb jelentősége is lehet az első szabadedzésen történt bukásnak, mintha csak egy sima autótörésről beszélnénk.

    A lehető legrosszabbkor hibázott a 2023-as szerződéssel továbbra sem rendelkező Mick Schumacher, és törte össze az autóját annyira, hogy kasztnit kell cserélni rajta. A Haas német versenyzője a Japán Nagydíj első szabadedzésének leintése után csapódott a falnak Szuzukában, azaz olyan helyzetben rontott, amelyben teljesen indokolatlan volt, hiszen csak lassú tempóban vissza kellett volna kocognia a bokszutcába.

    Az autótörés a Haasnak és neki is sokba kerülhet, és nemcsak azért, mert a teljes, másfél órás második szabadedzést ki kellett hagynia, hanem azért is, mert befolyással lehet a Forma-1-es jövőjére. A csapatnak pedig értelemszerűen pénzbe kerül a javítás, ami különösen abban az esetben lehet fájó, ha bebizonyosodik, hogy Schumacher elővigyázatosságból lecserélt kasztnija valóban megsérült.

    Schumacher balesete

    „Csalódáskeltő. Visszamentünk a pályára elvégezni a próbarajtot, hogy adatot gyűjtsünk vasárnapra, majd Mick a bokszba visszafelé menet összetörte az autót. Felúszott a vízen, nekiment a falnak, és elég súlyosan megrongálta a kocsit” – nyilatkozta Günther Steiner, a Haas csapatfőnöke az F1 TV-nek a második szabadedzés alatt.

    „Az autónak a teljes eleje összetört, de kasztnit is kell cserélnünk, mert nem vagyunk benne biztosak, hogy megrepedt-e, vagy sem, és ezekkel a kasztnikkal nem lehet kockáztatni. És amúgy sem változtat semmin [hogy még a kasztnit is kicseréljük]. Talán kimehettünk volna tíz percre a második szabadedzés végén, de ez nem fontos, jobb 100%-ig biztosra menni, hogy az autó jó állapotban legyen holnapra. Ki kell cserélni a kasztnit, és az autó elején mindent.”

    „Ez már a harmadik alkalom, hogy [Schumacher] potenciálisan megrongálta a kasztnit. Azért mondom, hogy potenciálisan, mert meg kell röntgeneznünk, hogy meg van-e repedve. Eléggé frusztráló. A harmadik szabadedzésre kész lesz az autó. A srácoknak hosszú estéje lesz, de minden alkatrészünk megvan a javításokhoz, úgyhogy ez nem lesz probléma.”

    Steiner természetesen Schumacher dzsiddai és monacói balesetére célzott, amelyek során szintén megsérült a Haas kasztnija, és amelyek miatt igencsak bizonytalanná vált a német pilóta jövője

    Mick Schumacher, Haas, Japán Nagydíj
    Nagyon rosszkor hibázott Fotó: Andy Hone / LAT Images

    Ne törje össze, és szerezzen pontokat

    Schumachert azért is érintheti igen érzékenyen a mai baleset, mert a Szingapúri Nagydíjon olyan sajtóhírek röppentek fel, hogy az utóbbi időben mutatott jó teljesítménye miatt a Haas már hajlik rá, hogy megtartsa őt 2023-ra.

    Noha Steiner Szuzukában továbbra is azt nyilatkozta, hogy nem tudja, mikor jelenthetik be a jövő évi felállásukat, azt elismerte, hogy a legkisebb kockázat a Schumacherrel történő hosszabbításban lenne. „Amikor két éve dolgozol együtt valakivel, az előnyt jelent. A jelenlegi versenyzőnél ott a hazai pálya előnye. Úgyhogy, ha két éve dolgozol valakivel, jobb őt megtartani, mint behozni valaki újat, mert nincs idő tanulni. Ezért is Kevin [Magnussent] hoztuk vissza [Mazepin kirúgása után], mert ő már itt volt korábban. Egy évet távol volt, de mindenkit ismert, ez pedig mindig előnyt jelent.”

    Hogy mit jelent ez Schumacher szempontjából, az majd kiderül, mindenesetre Steiner azt is hangsúlyozta, hogy két dolgot vár el mindenkori pilótájától: „szerezzen pontokat, és ne szenvedjen balesetet” – jelentette ki, majd hozzátette, hogy a fejlődés is fontos. „Ez automatikusan jön, ha pontokat szerzel. Ez a része, hiszen, ha versenyzőként nem fejlődsz, nem szerzel pontot. Nem arról van szó, hogy szerencsével szerezte a pontjait. Teljesítmény volt mögötte, én mindig is ezt mondtam. Számomra a pontszerzés a fejlődés eredménye.”

    Steiner autótörésre vonatkozó szavai tehát nem sok jóval kecsegtetnek Schumachernek, és kérdés, hogy fejlődés ide vagy oda, a mezőny legkisebb költségvetéséből gazdálkodó istállója megengedheti-e magának, hogy egy olyan versenyzőt alkalmazzon, aki fejlődik ugyan, de ezen fejlődési folyamat során egyelőre nem jutott el oda, hogy ne kövessen el komoly anyagi kárral járó hibákat teljesen ártalmatlan szituációkban. Schumacher idei három nagy balesetéből kettőt ugyanis ilyen helyzetben követett el, hiszen a monacói futam alatt a mezőnyben vonatozva, valamint egy szabadedzés levezető körében sem illik összetörni az autót.

    Mick Schumacher, Haas, Japán Nagydíj
    A teljesítménye javul, de még mindig hajlamos nagyot hibázni Fotó: Andy Hone / LAT Images

    Nem beszélhet az áttörésről

    A mostani baleset persze nem feledtetheti azt a tényt, hogy Schumacher a nyár eleje óta összeszedte magát, és az ausztriai, illetve silverstone-i pontszerzésén túl is több alkalommal meggyőző teljesítményt nyújtott. És ő maga is úgy véli, hogy a Haas ezt, és nem a pontjainak számát fogja figyelembe venni, amikor arról dönt, hogy megtartja-e őt jövőre.

    „Nincs értelme azon gondolkodni, hogy mi történt a szezon elején. Pusztán előre kell tekintenünk. Megtanultuk, amit tudtunk, a statisztikák pedig nem sokat jelentenek, hacsak nem a győzelemért harcolunk. Jelenleg olyan helyzetbe kell hoznunk magunkat, amelyben a legjobbamat nyújtom és teljesítek, de közben csapatként is próbáljuk a legjobbat kihozni abból, amink van. Az autóban az utóbbi néhány futamon benne volt a pontszerzés, de nem jött össze, de ez nem húz le minket, hanem inkább motivál a következő versenyekre” – nyilatkozta Schumacher Szuzukában, még a balesete előtt.

    „Ami a következő évet illeti, a csapat tudja, hogy mire vagyok képes, és biztos vagyok benne, hogy ezekre a tényekre alapoznak, és nem arra, amiről a szalagcímek szólnak” – jelentette ki.

    Mick Schumacher, Haas, Kanadai Nagydíj
    Kanadában jött el az áttörés Fotó: Zak Mauger / LAT Images

    A 23 esztendős pilóta pedig egy érdekes fejtegetésbe is belement. Arról már korábban beszélt, hogy a szezon eleji küszködés után változtattak azon, hogy miként közelítik meg az autó beállítását, most pedig elmondta, ez mekkora hatással volt a teljesítményére.

    „Ha megengedett lenne, hogy a beállításomról beszéljek, sok dolgot tisztába lehetne tenni, és sok minden értelmet nyerne. Számunkra van értelme, viszont nem beszélhetek róla, így el kell hinniük nekem. Nagyszerű volt, amit változtattunk, és megváltoztatta a hozzáállásunkat az egész versenyzéshez, és nagyon könnyűvé tett dolgokat. Ha már tudtuk volna ezt az év elején, biztos vagyok benne, hogy előrébb lehettünk volna, és még több lehetett volna benne” – utalt a rosszabb időszakára, amely során Kevin Magnussen pontokat szerzett az év elején még jóval versenyképesebb autóval.

    Kérdésre Steiner elmondta, hogy ő is szeretné, ha már a szezon vége előtt be tudnák jelenteni a jövő évi felállásukat, és arról ugyan nem beszélt, hogy, ha Schumacher nem marad, kire cserélnék le, de sajtóhírek szerint már csak Nico Hülkenberg szerepel a lehetséges utódok között. Steiner szavai pedig szintén arról szóltak, hogy nincs sok opciójuk. „Többé nincs sok szabad ülés és pilóta sem, nincs sok opció, úgyhogy csak biztosra akarunk menni, hogy a helyes döntést hozzuk, és jövőre nem bánjuk meg azt.”

    Vincze: Komoly beállítási hibát oldottunk meg Ózd előtt 

    0

    Vincze Ferenc és Németh Gergely idén sorra szerezte a második helyeket az ORB futamokon, most, Ózd előtt azonban sikerült egy beállítási hibát megoldaniuk, ami eddig minden aszfaltos versenyen hátráltatta őket. 

    „Talán pályafutásom egyik legsikeresebb tesztjén vagyunk túl, és ennek köszönhetően nagyon komfortosan érzem végre magam az autóban – mondta Vincze Ferenc. –  Az időeredmények is több mint biztatóak, ráadásul egy olyan beállítási hibát is sikerült kiküszöbölnünk, ami egész eddigi szezonunkban hátráltatott minket az aszfaltos versenyeken. Noha jobban szeretem a kétnapos viadalokat, ám nincs mit tenni, most egy nap alatt kell mennünk egy húzósat. Szeretnék végre nyerni, ami a bajnoki címért folyó küzdelemben nagyon fontos lenne, de az alapcélunk a verseny teljesítése és a dobogó valamelyik fokának megszerzése. A kocsi is és mi is nagyon egyben vagyunk, így optimistán várom a hétvégét.” 

    Az Ózd Rallyn pénteken egy prológot, szombaton pedig kilenc szakaszt kell teljesíteni a Rally1 mezőnynek.

    Esőben folytatódott a körözés Szuzukában – a Mercedes állt az élre

    0

    George Russell lett az első, Lewis Hamilton a második a Japán Nagydíj teljes egészében vizes pályán zajló második szabadedzésén. Az autóját korábban összetörő Mick Schumacher kénytelen volt kihagyni a gyakorlást.

    Nem lett jobb az időjárás Szuzukában a második szabadedzésre sem, így a csapatok esőben folytatták a munkát a Japán Nagydíjon. Az első gyakorlással ellentétben pedig mindezt másfél órán át tehették, ezen az edzésen ugyanis eredetileg a Pirelli jövő évi száraz pályás abroncsainak tesztelése is zajlott volna, ezért előzetesen fél órával megtoldották a szokásos 60 percet. Az eső miatt a teszt azonban elmaradt, és a mexikói versenyhétvégére tolódott, a másfél órás edzéshossz viszont megmaradt.

    Akárcsak az első tréningen, ezúttal is teljes esőgumin kezdtek a versenyzők, de idővel ismét előkerültek az intermediate abroncsok, amelyeken azért mérsékelt volt a forgalom, miután igen limitált mennyiség áll a csapatok rendelkezésére mind a zöld, mind a kék oldalfalú Pirellikből, és a vasárnapi versenyen is van esély az esőre, így többen igyekeztek spórolni a gumikkal.

    Az első két helyet a Mercedes bérelte ki George Russell-Lewis Hamilton sorrendben, köszönhetően nagyrészt annak, hogy a többi pilótával ellentétben a körülmények javulásával feltettek egy-egy új intermediate szettet.

    A 3. és a 4. helyen a két Red Bull végzett Verstappen-Pérez elosztásban, de George Russelltől már több mint 8 tizedet kaptak. A mexikóit Magnussen, Sainz, Alonso, Bottas, Ocon, Csou és Leclerc követte az első tizenegy helyen.

    A 20 versenyzőből csak 19 vett részt a gyakorláson, az első szabadedzés végén elszenvedett balesete miatt a Haas ugyanis úgy döntött, hogy kasztnit cserél Mick Schumacher autóján, így a német teljes egészében kénytelen volt kihagyni a gyakorlást.

    Ami a nehéz körülményeket illeti, a második szabadedzésen is láttunk jó néhány hibát, többek között Leclerc és Pérez is közel került a falhoz az egyik kavicságyas bukótérben, de mindenki megúszta az autója megrongálását.

    A Japán Nagydíj második szabadedzésének végeredménye

    Breen meglepte az M-Sportot Új-Zélandon 

    0

    Richard Millener, az M-Sport csapatfőnöke elismerte Craig Breen hibája az Új-Zéland Rally pénteki napján nagyon meglepte. 

    Craig Breen nagyszerűen kezdett pénteken Új-Zélandon, mert az első szakaszon bár csapattársa, Gus Greensmith volt a leggyorsabb, az ír versenyző a második idejével átvette a vezetést a versenyen éppen csapattársát megelőzve. 

    Ezt követően azonban Breen versenye nem jól folytatódott, a délutáni első szakaszon, a híres Whaanga Coast pályán éppen ott, ahol Colin McRae 2002-ben lecsúszott az útról és 18 perc után tudták csak a nézők visszatenni a pályára. 

    Az M-Sportot nagyon meglepte Breen hibája.

    “Úgy tűnt, hogy Craig nagyon nyugodtan, magabiztosan vezet és az ideje is jónak tűnt, ezért igazán meglepődtünk, amikor lecsúszott az útról – mondta Richard Millener csapatfőnök a Dirtfishnek. – Ez a hiba megmutatta, hogy egy jó eredmény milyen gyorsan el tud veszni. A WRC versenyzői nagyon jól ismerik a tempóikat, az útviszonyt, ezért is lepett meg Breen kicsúszása. Egy nagyszerű lehetőség volt ismét, hogy egy jó eredményt érjünk el.” 

    Craig Breen a baleset pillanatában a verseny harmadik helyén állt. 

    Az ír versenyző végül pont nélkül zárta az Új-Zéland Rallyt, ami után navigátora, Paul Nagle bejelentette, hogy a Spanyol Rally után befejezi karrierjét. 

    A bejelentés után azonnal pletykák kaptak szárnyra, mely szerint nem véletlen, hogy Spanyolország után vonul vissza a pályafutása alatt nagyszerű eredményeket elérő navigátor, ugyanis a Japán Rallyn már nem tudott volna WRC futam után visszavonulni. A pletykák szerint Craig Breent a szezonzárón nem fogja az M-Sport indítani…

    Schumacher nagyot bukott Szuzukában (videó)

    0

    Mick Schumacher balesetével, illetve Fernando Alonso elsőségével zárult a 2019 után visszatérő Japán Nagydíj első szabadedzése.

    Esőben rendezték a Forma-1-es versenynaptárba három év kihagyás után visszatérő Japán Nagydíj első szabadedzését, ami azért szerencsére nem lehetetlenítette el a körözést. A tréning kezdetére az eső elállt, de azért teljes esőgumikon kezdtek a pilóták, majd az első fél óra elteltével kezdték feltenni az intermediate abroncsokat.

    Ebben az időszakban alakult ki az első szabadedzés végeredménye is, mivel az utolsó negyed órára ismét rákezdett az eső, és bár többen visszatették a rendes esőgumit, javítani már nem tudtak. Az első helyet Fernando Alonso kaparintotta meg 1:42.248-as idővel Carlos Sainz (1:42.563) és Charles Leclerc (1:42.634) előtt. Utánuk Ocon, Magnussen, Verstappen, Schumacher, Norris, Bottas és Pérez volt az első tíz sorrendje, míg Lewis Hamilton csak a 13., George Russell pedig a 18. helyen zárt.

    Az esős pálya többeket is megtréfált, többek között a két Ferrari-pilótának is volt kicsúszása, de senki nem járt olyan rosszul, mint Mick Schumacher, akinek az edzés leintése után sikerült összetörnie a Haast.

    A pilótáknak Szuzukában is lehetősége van az idő leteltét követően felsorakozni a célegyenesben, hogy próbarajtot végezzenek. A német pilóta is megtette ezt, majd értelemszerűen meg kellett (volna) tegyen egy teljes kört, hogy visszatérjen a bokszba. Ám a szerelőiig már nem jutott el, a Dunlop-kanyarban ugyanis hirtelen kitört az autójának a hátulja, Schumacher pedig pörögve orral a falnak csapódott.

    „Hatalmas vízátfolyásra futottam” – közölte a csapattal, majd bocsánatot kért, mielőtt kiszállt a Haasból.

    Rakétaként szalagkorlátba csapódó Toyota, autójukat rommá törő világbajnokok – Szuzuka kegyetlen arca

    Schumacher számára a lehető legrosszabbkor jött ez a baleset (persze, mikor jön jól), hiszen továbbra is bizonytalan a jövője a Forma-1-ben, egy újabb autótörés (eleve a szezon eleji két hatalmas balesete miatt került nehéz helyzetbe) pedig biztosan nem segíti meggyőzni a Haast, hogy hosszabbítsák meg a szerződését.

    „Nem segített, hogy nagyon lehűltek a gumik a próbarajt után, de szerintem inkább az okozta, hogy volt előttem egy autó, ami rengeteg vízpermetet szórt a levegőbe, ezért nem igazán láttam, hogy hova pozícionáljam az autót. Mindennek tetejébe pedig egy olyan üzemmódban haladtam, amivel próbáltunk a lehető legtöbbet tanulni, hogy a megfelelő beállításokat alkalmazzuk a versenyre” – nyilatkozta utólag Schumacher.

    „Közben az ember igyekszik kiismerni a pályát is, én nyilván először vezetek itt, próbálja megnézni, hogy hol vannak a tócsák, mert ez minden pályán nagyon más. Sajnos itt a víz eléggé összegyűlik bizonyos helyeken, amit meg kell érteni. Ha két méterrel arrébb csúsztam volna meg, valószínűleg csak csinálok egy 360 fokos piruettet, és továbbmegyek. Ezek a dolgok okkal történnek. Most nem tudom, hogy mi az oka, de talán tíz év múlva már tudni fogom.”

    Videón a bukás:

    Turán Friciék optimistán várják Ózdot

    0

    Turán Frigyes és Farnadi Ágnes is hosszú kihagyás után ül újra a Volkswagen Polo GTi R5-be. A ZEG Rally Shown aratott győzelmük után október 7-8. között az aszfaltos Ózd Rallye-n állnak újra rajthoz a Rally1-es mezőnyben.

    „Alapvetően várjuk már a versenyzést, ugyanis régen ültünk Ágival valós versenykörülmények között a Polóban. Magától a versenyzés élményétől viszont nem szakadtunk el teljesen, Lotti is versenyzett az utóbbi időben, és az autónk sem maradt kilométerek nélkül, de jó érzés lesz újra nekünk irányítani a Polót. Az ózdi pályákat ismerjük, jó, tempós szakaszok váltják majd egymást, ami biztos, izgalmas versenyt hoz. Az itinert is csak minimálisan kell majd felfrissítenünk, egyetlen olyan pálya van, ahol a megadott irányból még nem mentünk Ágival közösen. A keddi teszt után, szeretnénk egy problémamentes versenyhétvégét zárni. Optimistán állunk az Ózd Rallye elé” – mondta Turán Frici.
    A versenyautó valóban nem pihent, Vojtech Stajf versenyzett vele a Rally Vyskov és Rally Morava rallysprint versenyeken Csehországban. Mind a két eseményen második lett Adam Brezik mögött.
    Turán ZEG
    foto: ZEG Rally Show/MK Racing Photography
    Turán Frigyes jól ismeri az ózdi pályákat, 2018-ban a királdi körön első hellyel kezdett az Ózd Rallyn, mégis ez az a pálya, amit a navigátor Farnadi Ágnes nem kedvel annyira.
    „A három gyorsasági szakaszból kettőt kifejezetten kedvelek, egyedül a körgyors nem tartozik a kedvenceim közé, de idén ezt összekötötték a sajómercsei szakasszal, így ez is izgalmasabb és hosszabb lesz. Nagyon régen autóztunk közel 20 km-es gyorsaságin. Annak ellenére, hogy egy hosszabb kihagyáson vagyunk túl, jól felkészültünk, bízunk egymásban, a csapatban és a jó időben is” – mondta Farnadi Ágnes.
    A páros ebben az évben öt bajnoki futamon indult, háromszor értek célba, kétszer technikai hiba miatt estek ki. A Dunakanyar Rallyn dobogón ünnepelhettek, harmadikak lettek Velenczei és Vincze mögött. A bajnokságban a hatodik helyen állnak.
    Turán ZEG
    foto: ZEG Rally Show/MK Racing Photography

    Az F1 egyik legborzalmasabb balesete volt – Jackie Stewartot a mai napig kísértik a történtek

    0

    49 éve, 1973. október 6-án halt meg Francois Cevert, akiből a Forma-1 első francia világbajnoka lehetett volna. De mindenekelőtt egy elbűvölő embert veszített el a sportág és Jackie Stewart, Cevert mentora és barátja, akit a mai napig kísértenek a Watkins Glenben történtek.

    Sir Jackie Stewart, a Forma-1 történetének második háromszoros világbajnoka saját elmondása szerint 57 olyan temetésen vett részt életében, amelyen hozzá közel álló versenyzőtársat helyeztek végső nyugalomra. De mind közül az 1973-as USA Nagydíj szombat délelőtti időmérő edzésén meghalt Francois Cevert elvesztése volt rá a legnagyobb hatással, és a mai napig kísérti.

    Cevert a legtöbb olyan embernek, aki ismerte, vagy látta versenyezni, úgy maradhatott meg az emlékezetében, mint a Forma-1-es pilóta archetípusa. Sármos, jóképű, jó humorú, kedves fiatalember, aki kifogástalanul zongorázik, és mindemellett gyorsan képes versenyautót vezetni. „Elképesztően jól kinéző férfi volt. Nagyon atletikus, nagyon jó tenisz és asztalitenisz-játékos. Elbűvölő személyiség, kifogástalan modorral” – emlékezett vissza egykori barátjára Stewart 2018-ban.

    Cevert akár az F1 történetének első francia világbajnoka is lehetett volna

    Noha gyors volt, és az alsóbb kategóriákban az élmezőnyben szerepelt, Cevert azért távolról sem lehetett olyan istenáldotta tehetségnek nevezni, akiről első ránézésre ordít, hogy világbajnok lesz belőle. Szerencséjére azonban Jackie Stewart már 1967-ben, a Renault Elf Winfield versenyzőiskolában felfigyelt rá, majd 1970-ben Ken Tyrrell-lel, a Tyrrell-istálló alapítójával és tulajdonosával közösen úgy döntöttek, hogy leszerződtetik az 1968-ban francia F3-as bajnoki címet nyerő, 1969-ben pedig az F2-es idényt a harmadik helyen záró pilótát.

    És bár először Tyrrell kérte az akkor már világbajnok Stewartot, hogy vegye a szárnyai alá fiatal pártfogoltját, a két csapattárs között hamarosan olyan kötelék alakult ki, ami valószínűleg azóta is páratlan. „Mindent átadtam neki, amit valaha tanultam… Soha nem fordult elő olyan, hogy azt mondtam volna: »ezt nem fogom elmondani neked« – emlékezett vissza Stewart. – Az egész család barátjává vált, és elég sok időt töltött velünk. Sokat utaztunk együtt, és szörnyen jó barátokká váltunk. Az ilyesmi pedig szerintem elég ritka.”

    Mindez pedig a kezdetekkor a pályán is megmutatkozott, és nem egyszer előfordult, hogy az edzéseken a páros szorosan egymás után ment, elöl Stewart mutatta az íveket, hátul pedig a tanítvány szívta magába a látottakat.

    Cevert pedig nem volt rest tanulni, és az egóját háttérbe szorítva mestereként tekinteni a skótra. „Nagyon egyszerű. Jackie végezte el a teljes tanításomat. Őrülten vezettem, és nem gondolkodtam eleget azon, hogy mit csinálok. Jackie elejét vette ennek, és megtanította, hogy miként kell elemezni egy autót, hogyan kell gondolkodni vezetés közben, milyen víziódnak kell lenni. Ő tanított mindenre, úgyhogy továbbra is ő a maestro a számomra” – nyilatkozta Cevert egy korabeli interjúban.

    Francois Cevert, Jackie Stewart, Tyrrell
    Cevert (4-es rajtszámmal) rengeteget tanult Stewarttól (3-assal) Fotó: Imgur

    Amikor mindennek vége lett

    Stewart és felesége, Helen az 1973-as USA Nagydíj előtt is együtt nyaralt Cevert-rel, hogy aztán Watkins Glenbe, a szezonzáró felé vegyék az irányt. A skót pilóta már világbajnokként érkezett az az évi utolsó nagydíjhétvégére, amely pályafutása 100. futama lett volna. De a szombati időmérő edzésen történtek miatt ezt a számot már soha nem érte el.

    Francois Cevert éppen a pole pozíció megszerzéséért kezdett meg egy mért kört, amikor nem sokkal később az autója 200 km/h körüli tempóval nekicsapódott a pálya harmadik kanyarjában található külső szalagkorlátnak, majd átrepült keresztbe, és a négyes kanyar szalagkorlátját átszakítva, fejjel lefelé állt meg.

    A francia pilóta mögött érkezők azonnal megálltak, és balesetet szenvedett társuk segítségére siettek, majd elborzadva látták, hogy nincs akin segíteni, Cevert ugyanis olyan súlyos sérüléseket szenvedett (a korlát a nyaka és a csipője között szó szerint kettévágta), hogy már az autóból sem emelték ki a testét.

    Stewart éppen akkor hajtott a pályára, hogy ő is megpróbáljon javítani az idején, amikor az eset történt, így a roncs előtt leparkoló versenyzők közül utolsóként ért a helyszínre. „Láttam, hogy kék a roncs, és arra gondoltam, hogy »hupsz«. Azt hittem, Chris Amon az, mert abban az évben három autót indítottunk Watkins Glenben, és az övé volt a harmadik. Aztán láttam, ahogy [Amon] felém sétál, és a hüvelykujjamat mutatva megkérdeztem, hogy »Jól vagy?«, mire ő az ujját rázta, mondván »Nem én voltam az«. És így már csak Francois lehetett” – emlékezett vissza Stewart 2018-ban, a Beyond the Grid podcastban.

    Francois Cevert, USA Nagydíj, 1971
    Cevert első és egyetlen F1-es győzelmét ünnepli Fotó: Imgur

    „Mindenki odament Francois-hoz, és az volt a legszörnyűbb látvány, amit életemben láttam – idézte fel a borzalmakat Stewart. – Minden egyes ember, aki ott volt a helyszínen, ki kellett szálljon az autóból, mert mindenhol törmelék hevert, és egyszerűen nem lehetett áthajtani közöttük. Szóval mindenki megállt, én érkeztem utolsónak, mert éppen akkor hajtottam ki a bokszutcából. Annyi volt a törmelék, hogy mindenki oda akart menni megnézni, hogy tud-e segíteni.”

    A helyszínre elsőként a Cevert mögött haladó Jody Scheckter ért oda. Az akkor a McLarennél vezető, de 1974-re már a Tyrrellhez aláírt dél-afrikai pedig sokkot kapott a látványtól. Hogy milyen mértékben traumatizálta őt Cevert holttestének – vagy legalábbis annak, ami maradt belőle – látványa, azt mindennél érzékletesebben mutatja, hogy az agya egyszerűen kitörölte azt a képet, ami a roncshoz érve fogadta.

    „Az autójának a fele a pálya közepén hevert, én pedig kiugrottam, mert valamennyire még mindig égett. Elég furcsa, de emlékszem, hogy még mindig szikrázott az akkumulátor, úgyhogy a legfontosabb az volt, hogy szedjük ki őt az autóból. Ezért a biztonsági övéhez nyúltam, aztán megfordultam, és mindenki másnak azt kiabáltam, hogy „Ne! Ne menjetek oda!” Hála istennek nem emlékszem rá. Nem emlékszem, hogy mit láttam, egyszerűen kitörlődött az agyamból, de nagyon nagy hatással volt rám” – emlékezett vissza évekkel később az 1979-es világbajnok.

    De nemcsak ő, hanem Stewart sem tudta igazán túltenni magát a történteken. „A mai napig akár Jody Scheckterrel, akár velem beszél erről valaki, meg tud ríkatni mindkettőnket” – ismerte be a skót.

    Egy dolgot a mai napig bán

    Magán a baleseten és annak brutalitásán túl van még egy dolog, ami ennyi évvel később is kísérti Sir Jackie Stewartot. Mégpedig az, hogy miután látta a borzalmakat, fogta magát, visszasétált az autójához, és visszagurult a bokszba ahelyett, hogy barátja mellett maradt volna.

    „Nem igazán – felelte 2018-ban arra a kérdésre, hogy sikerült-e megbékélnie az azon a napon hozott döntésével. – A mai napig azt kívánom, hogy bárcsak tovább mellette maradtam volna. De halott volt. Borzasztó baleset volt, a Forma-1-ben valaha történt legrosszabb. Egyszerűen borzasztó volt, és a mai napig hatással van rám. De nemcsak rám, hanem Jody Scheckterre is. A mai napig. Borzasztó látvány volt, és a legrosszabb, ami csak történhet. És egyértelműen karrierem legrosszabb része.”

    Jackie Stewart
    Stewartot nagyon megviselték a történtek Fotó: Imgur

    Cevert elvesztése miatt Stewart pedig végül meghozta a döntést, hogy – bár az lett volna a 100. nagydíja – nem lép pályára a másnapi versenyen, sőt, befejezi Forma-1-es pályafutását. „Szép lett volna megnyerni a versenyt, hiszen az lett volna a századik futamom, és szép dolog megnyerni a századikat, hiszen akkoriban nem volt sok verseny, talán 11-12 egy évben. Így a száz szép szám volt, de nem akartam vezetni. És nem a haláleset miatt, hanem a halál tisztelete miatt. Helytelen dolog lett volna a csapattal kiállni, és megnyerni a versenyt, amikor olyasvalaki, mint Francois meghalt.”

    „Egyáltalán nem tűnt fontosnak, hogy nyerjek egy újabb futamot” – mondta a Beyond the Gridnek, majd felelevenítette, hogy a pályát a baleset után azonnal elhagyó feleségének csak aznap este mondta el, hogy miként döntött, és közölte vele, hogy „amúgy többé nem vagyok autóversenyző.”

    „Mindkettőnket nagyon mélyen érintett Francois elvesztése, ennélfogva nem volt egy örömteli információ, amit megosztottam vele. De megkönnyebbült” – mondta Stewart, majd elárulta, hogy két gyermeke két órán át azt hitte, hogy ő halt meg Cevert helyett, mert a kommentátor az ő nevét mondta…

    Ami a visszavonulást illeti, szemernyi kétely sem volt utólag benne, hogy a jó döntést hozta-e. „Egyetlen másodpercre sem bántam meg. A következő reggel felkeltünk, kimentünk a pályára, és úgy döntöttem, hogy maradok, és megnézem a rajtot. Végigsétáltam a rajrácson, majd amint elrajtolt a mezőny, beültünk az autóba és elindultunk New York-ba, hogy felszálljunk egy repülőre.”

    Francois Cevert, Tyrrell
    Cevert 1973-ban Fotó: Imgur

    Még visszaült az autóba

    Stewartnak ugyanakkor nem az a bizonyos, mai napig bánt levezető kör jelentette az utolsó, aktív F1-es pilótaként megtett métereit, Cevert halála után ugyanis aznap még visszaült a Tyrrell 006-osba. A miértek megértéséhez azonban előbb idézzük fel, hogy mit gondolt barátja balesetének okáról.

    „Biztos vagyok benne, hogy vezetői hiba történt – idézi őt a RACER.com 2013-ból. – Nem kedves dolog ezt mondani, de nem is igazságtalan. Jobb kanyar után jött egy bal, majd azután egy újabb jobbos, a domb tetején pedig volt egy bukkanó. Mindkét oldalon korlát. A 006-os rövid tengelytávú, nagyon ideges autó volt, ezért úgy döntöttem, hogy ötödikben megyek át ott, még ha azon a részen nem is ez volt a megfelelő sebességi fokozat. Viszont ettől kissé lenyugodott az autó, és nem volt annyira ideges. Biztos vagyok benne, hogy Francois negyedikben ment át ott, és amikor ráment a bukkanóra, elvette a gázt, és akkor túlkormányzottá vált az autója. Eltalálta a korlátot az egyik oldalon, majd a kocsi átkatapultált a másik oldalra és megsemmisítette saját magát.”

    Stewart pedig saját elmondása szerint azért gurult ismét pályára a tragédiát követően, mert a Tyrrellnél meg voltak győződve róla, hogy műszaki hiba végzett Cevert-rel. A skót viszont kiment, és ugyanaz megtörtént vele is, ami feltételezése szerint barátjával, csak ő ötödik fokozatban haladt…

    Watkins Glen
    A képen az a balkanyar látható, amelyben Cevert elvesztette az uralmat a Tyrrellje felett Fotó: Imgur

    Világbajnok lehetett volna

    Persze már sohasem fogjuk megtudni, hogy a Forma-1-ben egyetlen futamot nyerő Cevert mire vitte volna később, de 1973-ban 14 futam során 6 második és egy darab harmadik helyet szerzett, Stewart pedig amondó, hogy a 1974-re érkező, elődjénél jóval kezesebb Tyrrell 007-esben eljöhetett volna az ő ideje.

    „1973-ra Francois nagyon gyors volt, és szerintem 1974-ben világbajnokká válhatott volna, mert az autó jobb lett, mint 1973-ban volt. És én ott lettem volna vele, mert az összes versenyre elkísértem volna. A szülei imádnivaló emberek voltak, és a húga és az öccse is. Minden évben virágot küldök a sírjára, az anyja pedig minden évben írt nekem” – mondta a skót legenda, aki a mai napig több fotót is őriz a lakásában a 29 évesen meghalt csapattársáról.

    „Szerintem nélkülem csak egy pilótának tartották volna a sokból, én viszont olyasvalakivé változtattam, akiből szerintem világbajnok lehetett volna. Erre pedig nagyon büszke lettem volna.”

    Cicherit nyert Marokkóban, Al-Attiyah vezeti a világbajnokságot

    0

    Guerlain Cicherit és Alexandre Vinocq nyerte a Marokkó Rallyt Prodrive Hunterrel. A motoros mezőnyben Sklyer Howes lett az első, a kamionosok közt Martin Macik nyert Ivecoval.

    Az ötödik napon 290 kilométer speciálszakasszal és 89 kilométer összekötővel zárult a Marokkó Rally. „A rajttól kezdve homok lesz. A versenyzőknek a navigációra kell összpontosítani amikor visszatérnek Agadirba, és nem szabad, hogy elvonja a figyelmüket az Atlanti partvidék csodálatos látványa” – mondta David Castera a záró szakaszról.

    Cicherit
    foto: Julien Delfosse / DPPI

    Az autós mezőnyben nem született meglepetés, minden a várható forgatókönyv szerint zajlott. Sebastien Loeb a tegnapi műszaki hiba miatt 16 óra büntetést kapott, de ma mégis nagyon gyors volt, és megnyerte a szakaszt. Nem csak a dicsőségért sietett, fontos világbajnoki pontokat is kapott a szakaszgyőzelemért.

    Guerlain Cicherit második helyen ért Agadirba és ezzel megnyerte a Marokkó Rallyt. Orlando Terranova 10 perc 55 másodperces hátránnyal lett második az összetettben, Nasser Al-Attiyah pedig csaknem félórával Chicherit mögött harmadik helyen zárta a versenyt.

    foto: Bahrain XRaid Team

    A világbajnokságon Nasser Al-Attiyah vette át a vezetést. 144 ponttal áll az élen, Sebastien Loeb 22 ponttal van mögötte. A harmadik Yazeed Al Rajhi 80 pontot gyűjtött.

    Az Audik is sikerrel teljesítették a versenyt. Az FIA értékelésen kívül indultak, azért, hogy versenykörülmények közt teszteljék az új autójukat. Műszaki hiba nélkül, remek tempóval mentek végig a Marokkó Rallyn, magabiztosan utazhatnak a Dakarra.

    A magyarok idejére várni kellett, mert a szervezők a rossz látási viszonyok miatt 261 kilométernél megszakították a versenyt. Szalayék a 46., Lónyaiék a 39. helyen fejezték be az utolsó napot. A szalay – Bunkoczi kettős a 28 helyen ért célba az összetettben, a T3-as kategóriában induló Lónyai Pál – Somfai Mátyás duó 37. lett.

    foto: Rallye du Maroc

    A motorosknál Ricky Brabec rajtolt elsőként, őt Sam Sunderland követte, Skyler Howes pedig hatodikként indult, Brabec után 15 perccel. A különbség kettejük közt 1 perc 11 másodperc volt a zárószakasz előtt.

    Brabec már az elején szenvedett a navigációval, hamar hátrányba került, és a végén csak a 14. helyen ért célba, 12 perc hátránnyal. Howes a Husqvarnával ezzel szemben remekül versenyzett, előbb vezetett, majd a második helyen motorozva a biztos célba érésre koncentrált. Adrien van Beveren nyerte a szakaszt Hondával, Howes mindössze 6 másoperccel mögötte ért célba és ezzel megnyerte a Marokkó Rallyt.

    foto: Rally du Maroc /A.S.O.

    A második helyen Luciano Benavides végzett, ezzel a Husqvarna csapat szerezte meg az első két helyet a versenyen, Brabec pedig végül harmadik lett.

    Skyler Howes pályafutásának legnagyobb sikere ez a győzelem. 2020-ban és 2021-ben a Dakaron a top10-ben végzett (9 és 5. hely), idén viszont esett és fejsérüléssel került kórházba. Abud Dhabiban a 10. helyen ért célba, a marokkói győzelem pedig remek alapot ad majd neki a 2023-as Dakarra.

    A világbajnokságon Sam Sunderland vezet Marokkó után. Az ötödik helyével és a részeredményekért kapott pontokkal összesen 74 pontja van. Mögötte Pablo Quintanilla 52 pontos, Ricky Brabec pedig 50 ponttal áll a harmadik helyen.

    foto: Husqvarna Racing

    Ogier folytatná 2023-ban is karrierjét 

    0

    A nyolcszoros rally világbajnok, Sébastien Ogier jövőre is folytatná WRC karrierjét, ugyancsak részmunkaidőben. Így Esapekka Lappinak is lenne hely a Toyota csapatában. 

    Sébastien Ogier 2021 végén, nyolcadik vb címét megszerezve úgy döntött, hogy az idei szezonban csak egyes versenyeken áll rajthoz, így lehetősége volt versenyezni a Toyota WEC csapatában, valamint családjával is több időt tudott tölteni. 

    A francia versenyző távollétében a Toyota Esapekka Lappinak adott lehetőséget, aki három dobogós eredménnyel hálálta meg a bizalmat hét versenyen. 

    Ogier 2023-ban, 39 évesen is folytatná részmunkaidős WRC karrierjét. 

    “Szeretném a WRC-ben folytatni 2023-ban is karrierem, hasonlóan részmunkaidőben – mondta Ogier a Motorsport.com oldalnak. – Vannak még dolgok, amiket tisztáznunk kell ezzel kapcsolatban a csapattal, de a Toyota is szeretné, ha maradnék, mivel ez jól működött az idei szezonban. Nagyon élveztem, hogy nyáron nem kellett versenyeznem, jót tett a pihenés, ugyanakkor már nagyon vártam Új-Zéland előtt, hogy visszatérhessek és az utolsó három versenyen indulhassak.” 

    Az Új-Zélandon második helyen záró versenyzőnek nagyon tetszett, hogy kipróbálhatta magát a WEC-ben is, de 2023-ra vonatkozó tervek között ez nem szerepel. 

    “A WEC 2023-ban nincs tervben, mert, ahhoz, hogy jól tudjak ott is teljesíteni, egy egész szezonban kellene indulnom, amit nem szeretnék. A versenyzőt kereső csapatok szeretnék, ha versenyzőik egész évben részt vennének a bajnokságban, amit én nem szeretnék. Élveztem a WEC sorozatot, és szívesen visszamennék Le Mans-ba, de nem szeretnék egy teljes szezont indulni.”