back to top
2025. december 20. 10:52
Többi
    Kezdőlap Blog Oldal 1203

    Csomós Mixék itthon fejezik be az évet és már 2023-ra készülnek

    0

    Csomós Miklós és Nagy Attila neve a spanyolországi ERC szezonzáró helyett az Ózd Rally nevezési listáján szerepel. A páros a Barum Rally után újjáépítette a versenyautót, de az utolsó ERC futamon indulásnak már nem látták értelmét. 

    A Skoda Fabia Rally2 készen áll, Mixiék műhelyében karcmentesen, de a megszokott dekortól eltérő hófehér színben várja a következő rajtot.

    „Nem tudjuk, hogy mi lesz 2023-ban, hogyan és mivel tudunk tovább menni, milyen felállással, valamint az idő is szűk keresztmetszet volt, ezért lett fehér az autó. További költséget is jelentett volna a dekorozás, erre sem akartunk feleslegesen költeni. Nem ezt a dizájnt terveztük, de úgy látszik, tetszik a közönségnek.”

    Az autó újjáépítése hetekig tartott, csapatmunka volt, de ketten különösen nagy szerepet vállaltak benne.

    „Édesapám mellett Kis Tóth Miklós segített nagyon sokat, illetve a sógorom. Én is hozzátettem a magam részét, alkatrészeket mostam, és hasonló munkákat végeztem. Összességében inkább azért volt nagy rohanás, mert a Skoda Motorsporttól most nem úgy érkeztek az alkatrészek, mint ahogy hozzászoktunk, nyilván náluk is érződik ez a nehéz időszak.”

    Csomós
    fotó: Csomós Miklós – Nagy Attila

    A Spanyol ERC futam helyett Ózdon versenyez Csomós Miklós és Nagy Attila, és Zemplénben is tervezik az indulást. Az ERC után a hazai bajnokságban folytatni nehéz döntés volt, nem is született meg könnyen.

    „Nyilván a döntés egyik oldala az anyagi rész volt. Ez a bukás talán életünk legnagyobb esése volt, és mind fizikálisan, mentálisan, mind anyagilag komoly teher volt. A másik ok az volt, hogy azt az információt kaptuk, hogy jövőre nem lesz Eb futam a spanyol verseny, így nem láttuk értelmét hogy elutazzunk. Az lett volna a cél, hogy a pályákat megismerjük” – részletezte az okokat Mixi, majd a célokat is megfogalmazta.

    „Szeretnénk Ózdon célba érni, és a magam részéről az a cél, hogy Attila bizalmát visszaszerezzem, hogy nem fogom még egyszer ilyen szituációba hozni őt. Tényleg nagy volt az ijedség, de most már ezek a dolgok lecsengtek. Úgyhogy az a szándékunk, hogy célba érjünk és egy jóízűt autózzunk.”

    Csomós
    fotó: Csomós Miklós – Nagy Attila

    „Csak annyit teszteltünk, hogy kedden elutaztunk Máriapócsra a Rabócsiringre. Ők az egyik fő támogatóink, és bármikor lehetőségünk van arra, hogy használjuk a pályát. Ott mentem pár kört, főként azért, hogy ellenőrizzem, hogy nincs e valami olyan károsodás amit nem láttunk, és hála istennek minden rendben van és készen állunk az Ózd Rallyra.”

    Az Ózd Rallyt jól ismeri a páros, ezeken a pályákon már versenyeztek, és szeretik is őket.

    „Nagyon szeretem a sátai részt, a lobogós szakaszokkal, és a királdi körgyors is az egyik kedvencem, ráadásul ott mindig rengeteg néző van. Azt gondolom, hogy a verseny nagyjából Királdon fog eldőlni, az a leghosszabb szakasz. A hazai futamokon természetesen azért is indulunk, hogy megköszönjük a szurkolóknak a támogatást. Sokan követnek minket a közösségi oldalakon, rengeteg üzenetet kapunk, most mi is szeretnénk a nézőket kiszolgálni. Aki teheti bátran jöjjön oda hozzánk, szeretnénk mindenkivel minél többet beszélgetni, nyitottak vagyunk bármilyen kérdésre.”

    Csomós

    Az autó újjáépítése és a felkészülés közepette egy nemes cél mellé is odaállt a csapat. Egy ózdi kisfiú, Kende gyógykezelését segítik azzal, hogy jótékonysági licitre bocsátottak számtalan relikviát, valamint az Ózd Rally prológján Nagy Attila ülését is.

    „Rengetegen mondták, hogy miért nem rendezünk magunknak egy gyűjtést. Ha úgy fogunk állni 2023-ban, hogy egy futamra szükség lesz rá, akkor biztosan megtesszük ezt, de most úgy éreztük, hogy vannak ennél sokkal fontosabb dolgok. 2017-ben egy barátunk segített, hogy Lovász Paliéknál tudjunk versenyezni. Most ő szólt, hogy van egy beteg kisfiú Ózdon, akinek a családját én is ismerem. Úgy láttuk, hogy ez egy jó alkalom, hogy segíthessünk, és szerencsére sikere lett és egy kézzelfogható összeget össze tudtunk gyűjteni. Ezúton is köszönöm mindenkinek aki részt vett ebben a kezdeményezésben” – mondta Mixi.

    Csomós ZEG
    foto: MK Racing Photgraphy

    A szezonnak lassan vége, és ahogy az lenni szokott már zajlik a felkészülés a következő évre. A páros célja a kiemelkedő nemzetközi eredmény, 2023-ban folytatják az utat ami oda vezet.

    „A cél az, hogy a két hazai futamot karcmentesen befejezzük és az idei büdzséből minél többet át tudjunk vinni a következő szezonra. Már minden nap a folytatáson dolgozunk. Mindenképp belekezdünk az évbe, 3-4 futamra már megvan a háttér. Később meglátjuk, hogy hogy állunk, de a fő cél az, hogy minél többet menjünk, mert a jövőben az ERC-ben egy nagyon komoly eredményt szeretnénk elérni.”

    Csomós

    A 2022-es ERC futamokon többször meglepődött az élmezőny is a magyar duó teljesítményén. A Hankook abroncsokkal parádés részeredményeket értek el, többször nyertek gyorsaságit és voltak a legjobb ötben. A sikert a gumigyártó is elismeri.

    „Voltak már megbeszélések és ők is úgy fogalmaztak, hogy felraktuk a márkát és vele a csapatunk nevét is az európai rally térképére. Nagyon jó évünk volt, annak ellenére, hogy rengeteg hátráltató körülménnyel is megküzdöttünk. Ezt nyilván javarészt az látja, aki versenyzett már az ERC-ben, és tisztában van vele, hogy mit jelent másodikként és mit ötvenedikként menni. Összességében nagyon jó a visszacsatolás, büszkék az eredményre és szeretnének mellettünk állni.”

    Nem maradhatott ki a kérdés, hogy mi a titka a remek eredményeknek. Első ERC szezonban ritka az, hogy valaki ennyire jó teljesítményt nyújtson, mint Mixiék.

    „Nehéz megmondani. A csapatunk nem változott, mindenki tökéletesen ismer mindenkit, és gyakorlatilag csak a pályák voltak újak. Természetesen az is sokat jelentett, hogy az abroncsok nagyon jól működtek, úgyhogy összességében nagyon büszke vagyok a csapatra és az idei teljesítményünkre.”

     

     

     

     

    Breen navigátora visszavonul Spanyolország után

    0

    Paul Nagle 18 év rally pályafutás után szögre akasztja a sisakot, a RallyRACC Catalunya után nem indul több WRC futamon. Nagle 5 világbajnoki győzelmet szerzett, Craig Breen mellett Kris Meeke-vel versenyzett a legtöbbször.

    A 44 éves navigátor a 102. WRC futamával zárja le a pályafutását Spanyolországban. Az öt győzelem mellett 18 alkalommal állt a dobogón.

    „Ez egy nagy döntés. Craig és én Szardínia után beszélgettünk, ahol másodikak lettünk. Úgy éreztem hamarosan itt az ideje, hogy szögre akasszam a sisakot” – mondta Nagle.

    „Beszélgettünk róla a következő versenyeken, a következő fordulókról, és arra jutottunk, hogy Japán előtt visszalépek, hogy az új navigátorral mehessenek még a Monte Carlo Rally előtt. A Monte amúgy is nagy kihívás, de felküldeni egy új navigátort a sötétben a Col de Turinin egy kicsit sok lenne. De felajánlottam, hogy minden más megoldás is elfogadható számomra” – részletezte a navigátor a döntési folyamatot.

    Paul Nagle Spanyolország után fejezi be, így Breen már az új navigátorral mehet Japánban. Nagle is ott lesz, és minden segítséget megad az utódjának.

    Breen
    Fotó: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool

    Craig Breen és Paul Nagle először 2012-ben versenyzett együtt egy Ford Fiesta S2000-rel. Breen életében nehéz időszak volt ez, előtte veszítette el korábbi navigátorát Gareth Roberts-et, aki a Targa Florion hunyt el, amikor balesetet szenvedtek. Ráadásul Roberts és Breen nem csak versenyzőtársak, hanem barátok is voltak.

    2012-ben az SWRC címet szerezték meg együtt, majd a következő szezonban az ERC-ben mentek egy fél szezont. Ez után elváltak útjaik, Paul Nagle két versenyt teljesített Andreas Mikkelsen mellett a Polo WRC-vel, majd visszaült Kris Meeke mellé.

    A legnagyobb sikereket Meeke-vel érte el, 2009-ben IRC-t nyertek, 2011-ben gyári szerződést kaptak a Minivel, és később öt diadalt arattak a WRC-ben.

    2019-től ismét Craig Breennel versenyez együtt, három Hyundai szezon után ebben az évben a Fordhoz igazoltak. Az év második fele nem sikerült jól nekik, Kenya óta csak az Acropolis Rallyn elért ötödik hellyel lehetnek elégedettek. Spanyolországban szépen fejezhetik be a közös munkát, ami Nagle tapasztalatán biztosan nem múlik majd, hiszen utolsó WRC győzelmét épp itt érte el 2017-ben.

    Nagle
    foto: Joerg Mitter / Red Bull Content Pool

     

    Apja egykori ádáz ellenfelének volt csapatánál folytathatja F1-es karrierjét Mick Schumacher

    0

    Lehet, hogy nulla helyett végül két opciója is lesz Mick Schumachernek arra, hogy a Forma-1-ben maradjon. Az egyik ráadásul annál a csapatnál, amely ellen az apja első két világbajnoki címét nyertem és amelynél nagybátyja lehúzott hat évet.

    Úgy tűnik, kezdi meghozni a gyümölcsét az utóbbi hónapok jó teljesítménye a 2023-as szerződéssel továbbra sem rendelkező, ám a jelek szerint a korábbiaknál valamivel jobb helyzetben levő Mick Schumachernek. A 23 esztendős pilóta a jelek szerint ugyanis legalább egy csapat listáján szerepel, de az is lehet, hogy jelenlegi együttesénél sem áll rosszul a szénája.

    „Igen, természetesen – válaszolta Jost Capito, a Williams csapatfőnöke a német RTL-nek arra a kérdésre, hogy Schumacher is esélyes-e a grove-iak megüresedő ülésének betöltésére. – Mick is egy opció, ő is megérdemli, hogy a Forma-1-ben maradjon. Hogy ez megtörténik-e, azt meglátjuk, de egyértelműen ő is egy opció a számunkra.”

    Capito ugyanakkor rámutatott, hogy náluk több a jelölt, mint a Haasnál. A csapatfőnök megerősítette, hogy Logan Sargeant, a Williams Forma-2-ben versenyző juniorja is „rajta van a listán”, az ő esetében azonban csak a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíj után fogják biztosan tudni, hogy meglesznek-e a superlicenchez szükséges pontjai. Éppen ezért nem is várható döntés Nicholas Latifi utódjáról a szezon végéig. „Nagy valószínűséggel röviddel a szezon vége után fogunk dönteni, azaz egy vagy két héttel Abu Dzabi után” – jelentette ki a német szakember.

    Mick Schumacher, Haas, Szingapúri Nagydíj
    Egyre jobbak az esélyei a maradásra? Fotó: Andy Hone / LAT Images

    Azt viszont Capito is elismerte, hogy nagyon gyorsan meg tudnak változni a dolgok. „Az egész piac mozgásban van, valami minden nap változik. Nem helyeztük magunkat nyomás alá, de ez nem azt jelenti, hogy ha akarunk, nem dönthetünk korábban – mondta a csapatfőnök, aki kitért a hírek szerint az Alpha Taurihoz aláíró, Monzában a Williamsnél debütáló Nyck de Vries-re is, aki vélhetően a csapat első számú jelöltje. – Nem csak rajtunk múlik [hogy leigazoljuk], az érdeklődés iránta más csapatok részéről szintén viszonylag nagy. Meg kell várnunk, hogy miként dönt. Nem tudunk, és nem is akarunk most döntést hozni. Ha ő korábban elkötelezi magát egy másik csapat mellett, akkor legyen.”

    Schumacherre visszatérve, Capito szerint „elbűvölő lenne” a Williamsnél tudni a németet, akiben megvan a potenciál, hogy „igazán előrelépjen, és nagyon jó F1-es pilótává váljon.” A német szakember korábbi pilótájához, George Russellhez hasonította a Haas versenyzőjét, mondván az azóta már Lewis Hamilton csapattársaként a Mercedesben versenyző brit is követett el hibákat a második évében.

    Emellett az is Schumacher – és Sargeant – felé billentheti a mérleg nyelvét egy tapasztalt pilótával szemben, hogy Capito Alex Albont tapasztalt versenyzőként kezeli, aki mellé nyugodtan igazolhatnak egy fiatalt, illetve elismerte, hogy a Haasnál az egyik esélyesnek tartott, de már 35 esztendős Nico Hülkenberg például nincs rajta a listájukon.

    Nyck de Vries, Williams, Olasz Nagydíj
    De Vries valószínűleg nem megy a Williamshez 2023-ra Fotó: Williams Racing

    „Ha a világbajnoki címért versenyzel, akkor valószínűleg nem engedheted meg magadnak ezt, de abban a helyzetben, amelyben jelenleg a Williams van, hogy nem harcolunk vb-címekért, de előre kell tekintenünk, lehet fiatal pilóta mellett dönteni, akire hosszú távon számíthatunk, akit a saját irányításunk alatt tartunk, és akit nem egy másik csapatnak képezünk ki.”

    A csapatfőnök emellett úgy véli, hogy időt kell adni a fiataloknak. „A Forma-1 nagyon komplex sport, a Forma-2 után pedig nagyon nagy az ugrás, mert az autók jóval összetettebbek és technikailag többet követelnek meg. Ezt meg kell tanulni, ezért adni kell két évet egy versenyzőnek, hogy aztán a harmadik évben megmutathassa, hogy mit tud” – visszhangozta Capito Franz Tost, az Alpha Tauri csapatfőnökének ars poeticáját.

    Schumacher közben már tárgyalhat a Haasszal

    Mint arra Capito is utalt, a pilótapiac folyamatos mozgásban van, amit jól mutat, hogy időközben a német Sky úgy értesült, hónapok bizonytalanságát követően Mick Schumacher a szingapúri versenyhétvége alatt megkezdte az egyeztetéseket a Haasszal a szerződéshosszabbításról.

    Egyes források Szingapúrban már arról számoltak be, hogy mostanra csak Nico Hülkenberg maradt alternatívakét Schumacher helyére, ám, ha igazak a Sky értesülései, akkor Günther Steinerék végül a szezon második felében stabilan jó teljesítményt nyújtó fiatalabbik német mellett döntöttek.

    Hoffer Zsolt megint megcibálná a nagyok bajszát

    0

    Hetedik alkalommal versenyez ebben az évben Hoffer Zsolt és Czézinger Kristóf. A Hungarian Police Rally Team párosa a megszokott Ford Fiesta Rally3-mal indul az Ózd Rallyn. A cél most is az, hogy a kis Fiestával megtréfáljanak egy-két R5-tel induló párost. 

    Év elején a Salgón egy remek abszolút 11. hellyel kezdett a duó és a többi versenyen is sikerült az összetett élének a közelében autózniuk. A kategóriájuk sajnos foghíjas, Ózdon is egyedül lesznek a géposztályban, így újra a jó összetett eredmény lesz a cél.

    Meszes és Rakacaszend között próbáltuk visszaszerezni a lendületet a hivatalos teszten. Lezárt útszakaszon, rendőri biztosítással, sportbírókkal zajlott a teszt, így a hitvallásunk, hogy mindig a biztonságra törekszünk az itt is megvalósult. A négy kilométeres gyorsaságin több csapattal közösen teszteltünk, és már az első kilométereken jók voltak az érzéseim. Utoljára a ZEG Rally Shown ültem az autóba, így szükség is volt erre a visszarázódásra” – mondta Hoffer Zsolt.

    A ZEG Rally Shown a hatodik helyen végeztek, de ott nem az eredmény volt az elsődleges, főleg úgy, hogy a profi navigátor helyett a csapat partnereinek képviselői ültek a jobb egyben. Tétversenyen július végén szerepet utoljára a Hoffer – Czézinger kettős.

    „Az alapvető célunk az lesz, hogy stabil minőségi autózással versenyezzünk és szórakoztassuk a nézőket is. Ha az R5-ös mezőny végével együtt tudunk menni és egy-kettőt meg is tudunk csípni, akkor már elégedettek leszünk” – fogalmazta meg a célt a versenyző, majd a kedvenc gyorsaságiját is elárulta.

    Hoffer Mecsek
    foto: Hungarian Police Rally Team

    „A sátai szakaszt nagyon szeretem, az egyik kedvencem a magyar pályák között. Igaz, hogy nagyon fontos, hogy hogy helyezkedik az ember és mennyire vállalja el a kanyarokat, de ha ez jól megvan, akkor nagy élményt ad.”

    A Hungarian Police Rally Team szokás szerint nem „csak” a versenycsapattal, hanem a közlekedésbiztonsági parkjukkal érkezik Ózdra is.

    „Készültünk egy kis meglepetéssel is a hozzánk érkezőknek, főként a gyerekeknek, így mindenkit arra bíztatok, hogy látogasson el a szervizparkba is, és keresse fel a közlekedésbiztonsági parkunkat és a rally mellett a közlekedésbiztonsággal is ismerkedjen ezen a hétvégén” – mondta Hoffer Zsolt.

    Fotó: Hungarian Police Rallye Team

    Szívbemarkoló történetet osztott meg a Szuzukában 8 éve halálos balesetet szenvedett Bianchiról volt főnöke

    0

    Noha már nyolc év eltelt azóta, hogy egy esős, október 5-i szuzukai vasárnapon Jules Bianchi tragikus balesetet szenvedett, majd hónapokat feküdt kómában, mielőtt 2015. július 17-én meghalt, Graeme Lowdon, a fiatal monacói pilótát akkoriban foglalkoztató Manor-istálló korábbi sportigazgatója még mindig nehéz szívvel tér vissza a Japánban található pályára, és vélhetően örökre így fog.

    Lowdon manapság a Saubernél versenyző Csou Kuan-jü tanácsadójaként szokott jelen lenni a Forma-1-es paddockban, így volt ott a Szingapúri Nagydíjon is, ahol Dieter Rencken, a RacingNews365 veterán újságírója is beszélgetett vele. Lowdon pedig elmesélt egy történetet, és engedélyt adott rá, hogy Rencken megossza azt a nyilvánossággal. Íme:

    „Úgy tűnik, hogy Jules apjának, Philippe-nek nincs aláírt sapjáka a fiától, mert amiket kapott, mind elosztogatta másoknak. Ezután újakat szeretett volna, és megkérte Graeme-t, hogy segítsen, ő azonban nem tudta teljesíteni a kérést” – írta Rencken.

    „A következő szuzukai utazása során azonban egy bárban Graeme észrevett egy pincérnőt, aki aláírt Bianchi-sapkát viselt, és felajánlotta, hogy megveszi azt tőle. A nő nem ment bele, viszont közölte, hogy egy aláírt Lewis Hamilton sapkára hajlandó lenne elcserélni az övét. Graeme a paddockba sietett, elmagyarázta a helyzetet Lewisnak, aki aláírt egy sapkát, majd [Lowdon] visszatért a bárba, nyélbe ütötte az üzletet, és elküldte a becses darabot a gyászoló családnak.”

    „Emlékszem, mekkora ereje volt a történetnek, amit Philippe mesélt nekem – idézi Lowdont Rencken. – Soha nem fogjuk efelejteni Jules-t, Philippe története pedig nagyon megragadt bennem.”

    Kajto törött kormánnyal lett második 

    0

    Kajetan Kajetanowicz a WRC2 második helyén és a Power Stage második idejével zárt az Új-Zéland Rallyn, amivel már a világbajnokság második helyére lépett. 

    Kajetan Kajetanowicz nagyon fontos pontokat szerzett a WRC2 második helyével és a Power Stage második idejével az Új-Zéland Rallyn, ahol törött kormánnyal ért célba. 

    “Először is gratulálok Hayden Paddonnak és navigátorának a győzelemhez – mondta Kajto az Új-Zéland Rally végén. Nagyon gyorsak voltak. Tudom, hogy nem könnyű hazai versenyen nyerni a nyomás miatt, még úgysem, hogy ismeri a szakaszokat. Én köszönöm a csapatom munkáját, mert segítségükkel sikerült elérni a célt, ami a WRC2 második helye és a Power Stage győzelem volt. Az utolsó szakaszon hat tized hiányzott a győzelemhez, de hibáztam, megütöttem az autót és eltört a kormány.” 

    A verseny előtt nagyon ideges volt Kajto. 

    “Folyamatosan a munkámra koncentrálok, és nagyon komolyan veszem. A nagy nyomás miatt pedig a verseny előtt nagyon ideges voltam. Folyamatosan erős eredményeket várok magamtól, ha a legjobb formámat nyújtom, akkor nagyon gyors tudok lenni. Sokat aggódtam a döntött kanyarok miatt, mert nem tudtam, hogy hova kell helyeznem az autót a be és kijáraton. Próbáltam Hayden Paddon nyomát figyelni. Rájöttem, hogy még mindig sokat kell tanulnom, hogy a WRC2-ben igazán gyors tudjak lenni.” 

    Kajto az Új-Zélandon gyűjtött pontokkal a WRC2 második helyére lépett 13 ponttal követve Andreas Mikkelsent és 7 ponttal megelőzve Emil Lindholmot.  

    Rakétaként kettészakadó Toyota, autójukat rommá törő világbajnokok – ilyen Szuzuka kegyetlen arca

    0

    Szuzuka a világ egyik legkedveltebb, de közben a hibázást legkevésbé toleráló pályája, ahol még az F1-es pilóták is nagyon könnyen bajba kerülhetnek. Összeállításunkban olyan eseteket elevenítünk fel, amikor bebizonyosodott, hogy ezen az aszfaltcsíkon a legkisebb hibának is súlyos következményei lehetnek.

    Valószínűleg, ha a Szuzuka, a Forma-1 és a baleset szavakat egy mondatban említjük, akkor jó eséllyel Ayrton Senna és Alain Prost 1989-es, vagy 1990-es ütközésére gondolunk, hiszen kétségtelenül ez az 1987 óta a versenynaptárban szereplő pálya két leghíresebb balesete (meg persze Jules Bianchi 2014-es tragikus bukása, de erre senki nem emlékszik szívesen).

    Szívbemarkoló történetet osztott meg a Szuzukában 8 éve halálos balesetet szenvedett Bianchiról volt főnöke

    A pilóták által közkedvelt, sokak által a legjobb F1-es pályának tartott helyszínen ugyanakkor rengeteg baleset történt már az évek alatt, ezek nagy része pedig annak volt köszönhető, hogy a jelen állapotában 5807 méteres aszfaltcsík az egyik legkevésbé megbocsátó helyszín, ami a hibázást illeti, és, ha valaki ront, jó eséllyel a falban köt ki, hiszen a tempó igen nagy, miközben nincsenek Hősök tere méretű bukóterek.

    Emiatt aztán egy-egy szabadedzésen elkövetett legkisebb rontás után is előfordult már, hogy az illető rommá törte az autóját, de legalább megrongálta azt. A nagyobb bukások pedig értelemszerűen jelentős anyagi kárral jártak. Ilyen baleset volt Alan McNish 2002-es időmérőn történt csattanása is, amikor az utolsó toyotás futamára készülő skót pilóta a hírhedt 130R-ben, egy 300 km/h körül teljesített ultragyors balosban hibázott, majd 280 km/h-val csapódott a szalagkorlátnak, valósággal átfúrva azt. 

    A 69G-s becsapódás után a Toyota a korlát túloldalán levő töltésen állt meg, az autó hátulja pedig teljesen eltűnt. McNish-nek óriási szerencséje volt, hogy nem frontálisan kapta telibe a falat, így zúzódásokkal megúszta, és a saját lábán szállt ki a roncsból, az F1 orvosi stábja azonban nem engedte elindulni a másnapi versenyen. Mint kiderült, nemcsak az utolsó toyotás futama lett volna, hanem az utolsó fellépése is az F1-ben, így ezzel a hatalmas ütközéssel búcsúzott a királykategóriától.

    Embed from Getty Images

    Szuzukában mindig is könnyű volt úgy kicsúszni, hogy az ember összetörje az autóját 

    A 130R egyébként bőven szedett „áldozatokat” az évek során, odacsapta itt Benettonját 1991-ben az újonc Michael Schumacher is, de 2009-ben a szintén első szuzukai hétvégéjét teljesítő Jaime Alguersuari, vagy 2001-ben a Prosttal debütáló Tomas Enge is. Sokak bánatára a kanyart 2003-ra átépítették, és a megváltoztatott profilja már nem igazán állítja kihívás elé a pilótákat. Ez viszont nem jelenti azt, hogy ne lenne még nehéz része a pályának.

    Az első szektorban levő S-kanyarokban is könnyű hibázni, ahogyan azt Michael Schumacher senkitől sem zavartatva bemutatta a 2005-ös Japán Nagydíj harmadik szabadedzésén, de itt történt Nigel Mansell híres, hátsérüléssel járó 1987-es balesete is, ami miatt ki kellett hagynia a japán és az ausztrál futamát, és ami jó eséllyel a világbajnoki címébe került.

    A S-kanyarok végén található gyors jobbos, a Dunlop is csak első ránézésre tűnik egyszerűnek de nagyon nem az. Megtapasztalta ezt többek között Marcus Ericsson és Gianni Morbidelli is a Sauberrel 2018-ban, illetve 1997-ben.

    Ezt követi a Degner 1 és Degner 2, amelyekben továbbra is kavicságy található, ráadásul nagyon szűk a bukótér. A 2009-es időmérőn kétszer is le kellett állítani a körözést, mert Jaime Alguersuari és Heikki Kovalainen is a falban kötött ki, de megtréfálta már ez a kanyar 2010-ben Lewis Hamiltont is.

    2022-ben Mick Schumachert is megtréfálta a japán pálya

    Miként tette azt a második Degner után következő jobbos törés a Red Bullja kerekét a fűre tevő, majd óriásit boruló Danyiil Kvjattal a 2015-ös időmérőn, vagy az ezt követő hajtűkanyar Eddie Irvine-nal az 1999-es kvalifikáción. És nemcsak a hajtű előtt, hanem utána is el lehet dobni az autót, ahogyan azt Carlos Sainz 2017-ben remekül szemléltette.

    A pálya utolsó szektorába lépve a Spoon is tartogathat meglepetéseket annak, aki túl szélesen próbálja megkezdeni azt (Michael Schumacher így járt pórul 2012-ben), vagy a kijáraton fut szélesre (Jacques Villeneuve 2002-ben, vagy Valtteri Bottas 2017-ben). Ezután jön a már említett 130R, de ezzel nincs vége a megpróbáltatásoknak, hiszen még az utolsó sikán utáni törésben is el lehet dobni az autót. Megmutatta ezt Timo Glock az időmérőn 2009-ben, vagy Daniel Ricciardo 2014-ben a második szabadedzésen. Kettejük közül előbbi járt rosszabbul, mert a felfüggesztés elvágta a lábszárát, így ki kellett hagynia a Toyota utolsó hazai F1-es futamát.

    Nyílt lábtörés, Senna szelleme és Hill élete versenye – 30 éves az 1994-es Japán Nagydíj

    Paddon WRC2-es győzelmével harmadszor lett Új-Zélandi bajnok 

    0

    Hayden Paddon rajt-cél győzelmet aratott az Új-Zéland Rally WRC2-es mezőnyében, ami nagyon fontos is volt számára, de nemcsak a világbajnoki futamgyőzelem miatt. 

    Hayden Paddon amellett, hogy folyamatosan készült az Új-Zéland Rallyn való indulásra, a helyi rally bajnokságban is rajthoz állt, melyben a WRC2-es győzelem a bajnoki címet is jelentette számára, sorozatban másodszor, karrierje során pedig harmadszor. 

    “Nagyon jó érzés volt, hogy az Új-Zéland Rallyn a WRC2-es győzelem mellett megnyertük a nemzeti bajnoki címet és a gyártók bajnokságát a Hyundai számára – mondta Hayden Paddon. – Minden napra jutott valami, amit megnyertünk. Nagyon jó érzés volt célba érni.” 

    A verseny változatos időjárásával azonban egyáltalán nem volt könnyű. 

    “Soha nem könnyű a nehéz körülmények között vezetni, könnyű hibázni, ezért nagyon ésszel kellett a tempót megválasztani. Biztosan lehettünk volna gyorsabbak is, de akkor nem biztos, hogy célba érünk. A csapat nagyszerű munkát végzett. Az, hogy Új-Zéland visszakerült a WRC naptárába nagy büszkeség sok ember számára. Az időjárás mindenkinek a dolgát megnehezítette, de mi versenyzők szeretjük a kihívásokat, mert úgy jó nyerni, ha mindig alkalmazkodni kell.” 

    Paddon azonban még inkább örült volna, ha Rally1-es autóval indulhatott volna hazai futamán. 

    “Ezen a hétvégén nyilván a versenyzésre koncentráltam, de amikor néhány hónapja elvesztettük az esélyt, hogy Rally1-es autóval indulhassunk, nagyon megviselt. Mindent megtettünk, hogy ez valóra váljon, és továbbra sem adom fel, hogy ismét Rally1-es autót vezethessek. Nem egy egész szezonon át, csupán néhány versenyen.” 

    Nasser nyert, Loebnek nem ment jól, a nevető harmadik pedig az élre állt

    0

    Nasser Al-Attiyah nyerte a Marokkó Rally harmadik napját. A motorosok közt Luciano Benavides lett az első, az Audi pedig ismét a leggyorsabb volt.

    „Ez az a szakasz ami nagyon magas szintű vezetési és navigációs képességeket igényel” – mondta a Marokkó Rally harmadik napjáról David Castera versenyigazgató. A Laayoune körüli hurokszakaszon 299 kilométer volt a mért táv, és hiába kellett dűnéken is versenyezni, a defektek ezen a napon is utolérték a résztvevőket.

    A hétfői eredmények után a mezőny második feléből indulók előnyben voltak. Sokáig Yazeed Al-Rajhi vezetett, az utolsó ellenörzőponton is ő állt az élen, mögötte Jakub Przygonski következett, de a záró kilométerek Nasser Al-Attiyahnak sikerültek jobban és mindkét előtte levő autót megelőzve megnyerte a szakaszt. Sőt Guerlain Chicherit is beletalált a speciál végébe és második helyen hozta be a célba az egyedi festésű Prodrive Huntert. A francia amiatt is megérdemel minden elismerést, mert két defektet is kapott, ebből az egyik lassú defekt volt. Az elismerés mellé jutalom is járt, az összetettben három nap után Cicherit vezet 47 másodperccel Terranova és majdnem 5 perccel Loeb előtt.

    Hogy mi történt Loebbel? A kedd este még első helyen álló rallyvilágbajnok szép lassan csúszott vissza a nap folyamán. 3-1-3-3-5-8-8-7, így alakultak a helyezései ellenörzőpontról ellenörzőpontra, igaz egy defektet ő is kapott. Az összetettben így sem áll rosszul, mert a világbajnoki vetélytárs Al-Attiyah több mint 20 perc különbséggel van mögötte a negyedik helyen.

    Minden szép és jó lenne a vb mezőnyben, ha nem lenne a pályán a három Audi. Az új konstrukciójú Audi RS Q e-tron E2-vel egyelőre imponáló tempóval mennek, még úgy is, hogy a verseny előtt azt mondták, hogy a versenykilométerek gyűjtése a legfontosabb. Kedden azért Ekström jó másfél percet rávert Al-Attiyahra, igaz Sainz és Peterhansel „csak” a hetedik-nyolcadik helyre fért volna be az FIA értékelésbe.

    A magyarok közül Lónyai Pál és Somfai Mátyás, az utolsó pontnál a 38. helyen voltak, de a szakasz végén sokat veszítettek és a 61. helyen értek célba. Nincs egyszerű dolguk, mert az 50 fok körüli hőmérséklet az autóban is annyi, hiszen a T+-as versenygép oldala nyitott.

    Szalayék a 45. helyen értek a szakasz végére. Az előző napi két eltévedés és a defekt után ma sem volt könnyebb napjuk. Majdnem a végéig az 50. hely környékén mentek, és az utolsó ellenörzőpont után tudtak javítani.

    „Magas dűnéken mentünk át, néhol trükkösek is voltak, de jó tempót diktáltunk, két-három kamiont sikerült is megelőzni. Csakhogy száznyolcvan kilométernél elromlott az elektromos road book, onnantól nem tudtunk a saját tempónkban autózni, hanem csak valaki mögött, annak a porában, de mivel eltévedt, mi is eltévedtünk” – mondta Szalay Balázs.

    Lónyai
    foto: LP Racing

    A motorosoknál az argentin Luciano Benavides nyert Husquvarnával, mögötte 25 másodperccel a csapattárs Skyler Howes ért be a célba. Benavides kilencedikként rajtolt, és a 88. kilométernél már az élre állt, és végig ott motorozott. A Hero-val versenyző Ross Branch a végén hajrázott nagyot és megelőzte Sam Sunderlandet, így lett harmadik.

    Összetettben Howes vezet, Benavides és Toby Price előtt. Howes előnye 3 perc 17 másodperc, de a többiek sincsenek nagyon leszakadva, Sunderland a hatodik helyen még 10 percen belül van.

    Luciano Benavides
    foto: HUSQVARNA FACTORY RACING

    A kamionos mezőnyben Kees Koolen nyert Ivecoval. Hiába verte 31 perccel a csapattárs  ifj. Martin Macikot, a  hátrányán nem sokat faragott, összetettben a cseh vezet 1 óra 14 perccel.

    Macik Jr.
    foto: Martin Macik

     

    Történelmi pillanatok különleges szemszögből – Makai Gergely vlogja Új-Zélandról

    0

    Makai Gergely, mint a WRC hivatalos fotósa volt jelen az Új-Zéland Rallyn, ahol folytatta vlog készítését is. Az MGR Images és a @World fotósának ezúttal segítsége is volt a különleges pillanatok megörökítésében, Szőke Tamás, magyar bajnok navigátor.