Pierre-Louis Loubet azt követően, hogy megnyerte első szakaszait az Acropolis Rallyn és vezette a versenyt, szeretné megtenni a következő lépést karrierje során.
Pierre-Louis Loubet-t sokan lesajnálták, legyintettek rá, amikor tavaly esett-kelt a Hyundai i20 Coupe WRC-vel, azonban az autóbalesettel zárult szezon után 2022-ben egy újabb esélyt kapott tudásának megmutatására a fiatal francia versenyző, mégpedig az M-Sport csapatától, ahol idén hét versenyt teljesíthet.
Loubet pedig idővel egyre magabiztosabban kezelte a Ford Puma Rally1-et, amihez már a Hyundaijal ellentétben komoly gyári támogatást is kapott, és először Szardínián villantott, ahol a negyedik helyet szerezte meg. A második villantás pedig még jobban sikerült, a görög Acropolis Rallyn megszerezte első szakaszgyőzelmét, rögtön kettőt is, és először vezetett egy WRC futamot. Bár később defekt miatt komoly időt vesztett, a verseny végén azonban sikerült beállítania karrierje legjobb eredményét és ismét negyedik lett.
A fiatal versenyző még idén indul Spanyolországban, azonban jövőre még több futamon szeretne rajthoz állni.
“Minimum 10 versenyen szeretnék indulni – mondta Loubet a Dirtfishnek. – Hét futam esetében túl nagy a szünet a versenyek között. Görögország előtt szinte két hónap telt el Finnország óta. Úgy gondolom, ha szeretném megnézni, hogy élversenyző lehetek-e, akkor a következő egy vagy két évben még több versenyen kell indulnom, amikor még többet tudok fejlődni. Tudom, hogy Görögországban segített a jó rajthelyünk is, de ha az ilyen előnyöket többször ki tudjuk használni, akkor fejlődni tudunk és a rosszabb rajthelyről való induláshoz többet kell vezetnem.”
Loubet, amikor 2019-ben megnyerte a WRC2-t, két győzelmet aratott, Portugáliában és Olaszországban, lassú, murvás versenyeken.
“A lassú versenyeken azt hiszem, már megmutattuk a tempónkat. Most a gyors pályákon kell ezt megtenni és megmutatni, hogy képesek vagyunk fejlődni.”
Malcolm Wilson, az M-Sport ügyvezetőigazgatója elárulta, hogy mindig is szeretett volna egy jó csapatkörnyezetet teremteni Loubet számára, mert tudta, hogy akkor jól tud teljesíteni.
“Az elmúlt évek során láttam, hogy sokat küzd Pierre-Louis, ezért az első naptól fogva arra törekedtem, hogy egy családias légkört teremtsünk számára – mondta Wilson. – Azt hiszem, ez az erőfeszítés segített számára. Látja, hogy érte dolgozunk, segítünk, hogy el tudja érni az általa kitűzött célokat. Nagyon örültünk, hogy sikerült megszereznie első szakaszgyőzelmeit és vezetett egy versenyt.”
Az M-Sportnál csupán Craig Breen rendelkezik 2023 végéig szóló szerződéssel, azonban a csapat szeretné, ha Loubet jövőre is maradna a csapatban.
„Michael Schumacher kész elmebeteg, amikor iszik, remekül lehet vele mulatni” – írta könyvében a hétszeres világbajnokról Jason Plato brit túraautó-versenyző, amiből nemcsak Schumacher, de a legközelebb 2023 januárjában megrendezésre kerülő Bajnokok Tornájának rejtett arcát is megismerhetjük.
Jövő januárban sem maradnak majd benzingőz nélkül azok, akik nehezen viselik a téli szünetet a Forma-1-ben, hiszen Svédországban ismét megrendezik a Bajnokok Tornáját. Akárcsak az idén, az esemény ezúttal is az északi sarkkörtől mindössze 60 km-re fekvő Pite Havsbadban lesz, nemrég pedig azt is bejelentették a szervezők, hogy az idei viadalhoz hasonlóan most is ott lesz a mezőnyben Sebastian Vettel és Mika Häkkinen.
A 2023. január 28-án és 29-én zajló versenyre a két F1-es világbajnokon kívül egyelőre Jamie Chadwick, a W Series címvédője és jelenlegi bajnoki éllovasa; Petter és Oliver Solberg, a 2003-as ralivilágbajnok és szintén a WRC-ben versenyző fia; illetve a négyszeres. ralikrossz-világbajnok Johan Kristoffersson adta be nevezését, de ahogy közelít a január vége, egyre több sztárpilóta részvétele válik majd biztossá.
Vettel ezúttal is ott lesz Svédországban Fotó: ROC
A világ legjobb autóversenyzői – és esetenként motorosai – azonban elsősorban nem győzni, hanem jól szórakozni járnak a Bajnokok Tornájára, amelyen rendszerint csapnak valamilyen bulit – vagy bulikat –, hogy kieresszék a fáradt gőzt. És hogy ezek a bulik mennyire nem csak az udvariaskodásról szólnak, és egy rövidke vacsorából állnak, azt mi sem mutatja be jobban, mint Michael Schumacher esete, akinek ámokfutását a túrraautó-versenyző Jason Plato mesélte el a „How Not to Be a Professional Racing Driver” (Hogyan ne legyünk profi autóversenyzők) című könyvében.
A kétszeres brit túraautó-bajnok a 2010-es Bajnokok Tornájának buliján történteket idézte fel, és festett olyan képet Schumacherről, ami szöges ellentétben áll azzal, ami a hétszeres világbajnokot felszínesen ismerők fejében élt az akkor már második F1-es karrierjében járó, 41 éves németről.
„Addig azt gondoltam, hogy szociális értelemben véve Michael Schumacher valószínűleg kicsit merev, így amikor a verseny után elmentem a buliba, arra számítottam, hogy ott sem lesz. Sebastian Vettel nem ment, és bár az ellenkezőjét sem mondta senki, nem számítottam rá, hogy Michael Schumacher majd ott fogja ropni. A parti a hotelünk egyik termében volt, és ahogyan azt el tudják képzelni, igencsak szabadon folyt az alkohol, ezért nem tartott sokáig, mire kissé hangos lett a mulatozás” – emlékezett vissza Plato, aki végül szembesült vele, hogy Schumacher nemcsak, hogy ott van, de egyenesen ő a parti motorja.
Schumacherről azért korábban is előkerültek hajmeresztő bulizós sztorik, itt például a 2003-as Japán Nagydíj után látható, ahogy teljesen „elázva”, toyotás ingben és sapkában targoncázik
„Mialatt a bárpultnál álltam és a [kilencszeres X-Games-győztes rali- és motorversenyző] Travis Pastranával beszélgettem, [a háromszoros túraautó-világbajnok] Andy Priaulx lépett oda hozzám azzal, hogy »Haver, fel kell vinnem az asszonyt az ágyba, kicsit sokat ivott. Amíg nem vagyok itt, megteszed, hogy figyelsz rá?« Mire én visszakérdeztem, hogy »Kiről beszélsz?«. »Michaelről«, felelte. »Ki, Schumacher? Miért?«, kérdeztem vissza, mire ő: »Nézd meg, hogy néz ki. Komolyan, haver, csak figyelj oda rá!«. Részben a zene, részben pedig amiatt, hogy én is ittam egy párat, nem tudtam, hogy Andy arra gondolt, hogy figyeljek Schumacherre, mert jót röhöghetek rajta, vagy legyek óvatos vele. Nem tartott sokáig rájönnöm, hogy melyikre gondolt.”
„Hirtelen azt éreztem, hogy valaki megragadja az egyik hátsó nadrágzsebem, és mielőtt bármit tehettem volna, az egyik lábamról leszakította a nadrágot. »Mi a franc folyik itt?«, kérdeztem, miközben megfordultam. Tízezerszer is tippelhettem volna, hogy mit fogok látni, akkor sem találtam volna el. Egyszerűen hihetetlen volt. Ott állt előttem Michael Schumacher, és éppen a fél nadrágszáramat kötözte a fejére, mintha ő lenne Rambo.Az azonnali reakcióm az volt, hogy ráugrottam és megpróbáltam visszaszerezni a nadrágszáram, ami sikerült is, de miután vagy egy percig hemperegtünk a padlón, rájöttem, hogy mindez felesleges, mert nem hoztam magammal a varrókészletem, úgyhogy nem tudtam volna visszavarrni. [Schumacher] eközben folyamatosan kuncogott, amit eléggé meghökkentőnek találtam. Az emberek nem kuncognak, miközben verekszenek. Ez egyszerűen nevetséges! Ami ezen kívül még visszatartott attól, hogy ne menjek ölre vele, hogy a feleségem, Sophie bármelyik pillanatban megérkezhetett Angliából, és ha kidobtak volna a hotelből, mert verekedésbe keveredtem Michael Schumacherrel, nem lett volna boldog.”
Jason Plato (kékben) és Andy Priaulx (balról a második) ekkor még nem sejthette, hogy mi vár rájuk aznap este Fotó: ROC
„Úgyhogy inkább a földre vittem, megragadtam az ingujját és leszakítottam, mintha csak azt mondtam volna, »Itt van aranyom, a saját csapdádba estél.« Ettől véget kellett volna érjen a szemet szemért, vagy ebben az esetben ingujjat nadrágszárért küzdelem, de ahelyett, hogy kezet fogtunk volna, és mindenki ment volna a maga dolgára, vagy először teljességgel elfogadható módon a fejemhez vágott volna néhány keresetlen szót, Schumacher rám mosolygott és azt mondta, »Ne menjünk és csináljuk meg ezt más emberekkel is?» Édes Krisztus, bikának a vörös posztó!”
„Mire észbe kaptam, Michael és én úgy portyáztunk a buliban, mint két viking, csak ahelyett, hogy fosztogattunk és erőszakoltunk volna, mi az emberek partiszerkóját szaggattuk le. Először kiválasztottuk az áldozatot, majd Michael rámutatott, hogy milyen ruhadarabot fogunk eltávolítani. Aztán háromra támadtunk. Micsoda módja eltölteni egy szombat estét! Úgy fél órával később megjelent Sophie, és az egyik első dolog, amit látott, amikor belépett a terembe, én voltam, Michael Schumacher ingujjával a fejemen, olyan nadrágban, mint ami korábban egy segg nélküli fickóé lehetett. Úgy néztem ki, mint a meleg John Wayne. Az én ingem is cafatokra volt tépve, engem átkarolva pedig ott állt a hétszeres Forma-1-es világbajnok egy őrült arckifejezésével. »Mi a fészkes fene folyik itt, Jason?«, kérdezte Sophie tisztes távolból. »Ááá, ez nagyszerű móka, Soph. Komolyan, gyere, csatlakozz te is!«, feleltem, majd Michaellel elindultunk friss húsért, avagy friss textilért, hogy pontos legyek, Sophie-val a nyomunkban, hogy lássa, mit csinálunk. Kiderült, hogy ez Michael partitrükkje, amire Andy célzott. Fogalmam sem volt róla. Komolyan mondom, Michael Schumacher kész elmebeteg, amikor iszik. Remekül lehet vele mulatni.”
Plato elbeszélése azonban itt nem ér véget, másnap, a Bajnokok Tornájának egyéni viadala után ugyanis újabb buli következett, ahol Schumacher ismét kitett magáért, és amellett, hogy a friss győztes Filipe Albuquerque-ről is leszaggatta a ruhát, feleségét, Corinna Schumachert is feldühítette.
Schumacher a Bajnokok Tornáján, 2010-ben Fotó: ROC
„Akárcsak én, Filipe is új volt a Bajnokok Tornáján, és szó szerint két órával azután, hogy első nekifutásra nyerni tudott, mindössze egy alsónadrágban állt a hotelban, mivel Michael Schumacher megfosztotta a többi ruhájától – írta Plato. – Ugyanakkor nem ez volt az este legjobb része. Egy kicsivel később Michael, Sophie, Andy Priaulx, az ő felesége, én, és még páran álltunk a bárpultnál, ahol pálinkáztunk és nagyszerűen éreztük magunkat. Aztán Michael hirtelen megpillantotta a feleségét a terem túlsó végében, majd visszafordult felénk, és elkezdett kuncogni. Arra gondoltam, »Mit fog tenni ez a bolond német?« A felesége egy amolyan előregyártott kanapén ült, Michael pedig keresztülfutott a termen, majd előrevetődött, és bemutatott rajta egy rögbis szerelést, amitől mindketten átestek a kanapén. Egy pillanatig azt hittem, talán megölte a feleségét. Szerencsére nem így történt, és miután felkeltek, [Corinna] rendesen elkezdett vele kiabálni. Michael ezzel mit sem törődve előrehajolt, és úgy, ahogy van, leszakította a feleségéről a felsőt. »Basszameg!«, kiáltottam fel, »Ez hihetetlen!«”
„Andyt és engem lenyűgözte, amit láttunk, Sophiet és Andy feleségét azonban láthatóan nem. Miután úgy nézett rám, mint aki azt gondolja, »Ha csak bármi hasonlót tervezel tenni velem, itt és most kasztrállak«, Sophie azt mondta, »Ennyi volt, eleget láttam, gyere, megyünk lefeküdni!« Nem vitatkoztam. Az ilyen helyzetekben jobb nem ezt tenni. Őszintén, ilyennek képzelték Michael Schumachert? Fogadok, hogy nem. Vicces, hogy az emberek miként eresztik ki a fáradt gőzt. Manapság a legtöbb autóversenyző, akit ismerek, elmegy biciklizni, ami engem egy kicsit sem érdekel. Michael Schumacher ehelyett inkább embereket vetkőztetett.”
Thierry Neuville összehasonlította egymással a legnépszerűbb autósport szakágat és a rallysport csúcsának számító Rally Világbajnokságot.
“A WRC azon kevés szakágak egyike, ahol a pilóta képességei döntenek – mondta Thierry Neuville az új-zélandi Stuff magazinnak. – Jó példa erre az idei F1-es szezon, ahol, ha nincs jó autód képtelen vagy nyerni. A rallysportban ez teljesen másképp működik. Ha jó pilóta vagy, még akkor is van esélyed nyerni, ha nem olyan jó az autód. Az F1-ben egyes versenyeket el tud dönteni a rajthely, vagy az időjárás. A rallyban, ha jól választasz gumit, még rossz időjárás mellett is nagyobb kockázatot tudsz vállalni. Úgy gondolom, hogy a WRC egy pilótákról szóló sorozat, ahova csak a legjobbak tudnak eljutni.”
Thierry Neuville szerint Sébastien Loeb vagy Sébastien Ogier is képes lenne még a WRC-ben bajnoki címet szerezni, ez azonban lehetetlen lenne olyan hosszú kihagyás után visszatérő versenyzővel az F1-ben.
“Loeb és Ogier még képes lenne a visszatérni a csúcsra úgy is, hogy nem folyamatosan versenyeznek már. Ez azonban az F1-ben szinte lehetetlen dolog.”
Niclas Grönholm nyerte a World RX portugáliai második futamát. A vb élmenői a dobogóra sem tudtak felállni. Az EURO RX1-ben Enzo Ide lett az első, de Marklund a bajnok.
Egy kis murva kell és már borul is a sorrend. A portugáliai verseny második napján nagyon nem jött be a papírforma. Az előfutamokban még minden a megszokott mederben csordogált, aztán az első elődöntőben kezdődtek a meglepetések. Kevin Hansen egy ütközés után befejezte a hétvégét, mert megsérült a hátsó felfüggesztése. Grönholm nyert Klara Andersson és René Münnich előtt. A másik ágon Kristoffersson, Veiby, Timmy Hansen lett a sorrend, mert Hansen a jokeren megforgott, ezért 13 másodperc hátrányban ért célba.
A döntőbe így is bejutott Timmy Hansen, de a rajt után ütközött Kristofferssonnal. A bajnokságot vezető versenyzőt látták hibásnak a bírák, ezért 10 másodperc büntetést kapott, amivel ötödik lett. Hansen sem jutott dobogóra, csak negyedikként ért célba. A döntőt Grönholm nyerte, Veiby és Andersson előtt. A PWR hatalmas sikert aratott, mindkét versenyzőjük dobogóra állt.
foto: @WORLD/Red Bull Content Pool
A bajnokságban továbbra is Kristoffersson vezet, 21 pont az előnye a 70 pontos Veiby előtt. Hansenék a számukra rettenetetsen alakuló portugáliai második futam után 3. és 4. helyre csúsztak, Timmy 66 pontos, Kevin 62.
Az Euro RX1-ben Anton Marklund megnyerte a harmadik előfutamot, de az elődöntőben kikapott Enzo Idétől. A másik ágon Baumanis nyert Linnemann előtt. Kárai Tamás csak negyedik lett, és nem jutott döntőbe. Mózer Attilát sajnos kizárták és az utolsó helyre száműzték a hétvégén.
A döntőben Ide nyert Baumanis és Linnemann előtt, Marklund csak negyedik lett, de nagyon nem bánkódhat. A bajnokságban Marklundnak 80 pontja van, míg a második Baumanisnak 58, a harmadik Idének 55, ez azt jelenti, hogy Anton Marklund az idei bajnok. Kárai Tamás a hatodik, egyetlen pont a hátránya Sondre Evjen mögött.
foto: @WORLD/Red Bull Content Pool
Az EURO RX3-ban is bajnokot avattak. Kobe Pauwels megnyerte a versenyt Damian Litwinowicz és a hazai pályán versenyző Araujo előtt. Pauwels ezzel 76 pontnál jár a bajnokságban és mivel a második Litwinowicz 52 pontos, a belga az idei év bajnoka.
Az FIA létrehozta a vezérigazgatói állást, amelyet elsőként az amerikai Natalie Robyn tölthet be, aki korábban a Nissannál, a Daimler-Chryslernél és a Volvónál is magas tisztségekben dolgozott.
Natalie Robyn lett az FIA első vezérigazgatója, így az ő feladata lesz az FIA gazdálkodásának ellenőrzése, következetes működésében való felelősségvállalás, valamint stratégiai kérdésekben is megoszthatja gondolatait.
„Nagyon boldog vagyok, hogy az FIA első vezérigazgatója lehetek – mondta Natalie Robyn. – Érdekes és fontos időszakban láthatom el ezt a feladatot az FIA-nál. Várom a tagegyesületekkel, az elnökség többi tagjával és az elnök úrral való közös munkát. Szeretném segíteni az FIA növekedését és fejlődését.”
„Natalie Robyn vezérigazgatónak való kinevezése olyan pillanat, mely komoly változást jelenthet az FIA-nál – mondta Mohammed Ben Sulayem, az FIA elnöke. – Tapasztalata és vezetői munkája jelentős szerepet fog játszani, hogy javítani tudjuk pénzügyeinket, irányításunkat, valamint működésünket.”
Jon Armstrong sorozatban kétszer zárt második helyen a Junior WRC-ben, a jövőben azonban szeretne feljebb lépni.
Tavaly Sami Pajari és Jon Armstrong is 2-2 győzelmet aratott a Junior WRC-ben, azonban a bajnokság végén a finn versenyző örülhetett, hiszen 22 pont előnnyel megnyerte a vb címet a brit versenyző előtt.
Idén mindketten újra a fiatalok világbajnokságában indultak, és bár Armstrong ezúttal legyőzte Pajarit, ebben a szezonban az észt Robert Virves vitte el előle a vb címet, amiről csupán 17.5 másodperc döntött Görögországban, hiszen, ha a brit versenyző nyer, akkor ő a világbajnok.
“Igazából nagyon jó versenyünk volt Görögországban – mondta Jon Armstrong a vb hivatalos oldalának – Nagyon igyekeztem utolérni Robert Virvest a defektünk után, de a végén elfogytak a kilométerek. Természetesen csalódás, hogy ismét a második helyen zártunk.”
Armstrong szerint Horvátországban vesztették el a vb-t.
“Az áprilisi Horvát Rallyn nagyon sok pontot vesztettünk. Nagyon rosszul sikerült a nyitó nap és ki is csúsztunk. Később pedig technikai hibák hátráltattak. Horvátországban egy nagy lehetőséget mulasztottunk el, a szezont nézve, itt vesztettük a legtöbbet.”
A brit versenyző 2018-ban megnyerte a szimulátor világbajnokságot, azonban jövőre szeretne feljebb lépni.
“Nem tudom még, hogy mit hoz a jövő, de szeretném folytatni a versenyzést. Két második hely után nem sok értelmét látom, hogy maradjak a Junior WRC-ben. Sokkal inkább szeretnék a WRC2-ben indulni, ehhez azonban nagyon nagy költségvetésre van szükség. Ezért el kell kezdenünk komolyan dolgozni ennek a megteremtésén.”
Úgy tűnt, már csak formalitás lesz a Red Bull és a Porsche szövetségének bejelentése, végül azonban az egészből nem lett semmi. Megnéztük, mi vezethetett a „szakításhoz.”
Az Olasz Nagydíj pénteki napján a Porsche bejelentette, hogy az előzetes tervekkel ellentétben mégsem száll be a Forma-1-be a Red Bull oldalán, azaz 2026-ban nem lesz Red Bull-Porsche a rajtrácson. Hogy a júliusban még biztosnak tűnő együttműködés miért fulladhatott kudarcba, arról már a monzai bejelentés előtt írtunk, és nagyon úgy tűnik, hogy végül tényleg ezek az okok vezethettek ide.
„Az előfeltétel mindig is az volt, hogy a partnerség egyenrangú alapokon nyugszik, amely nemcsak a motorpartnerséget, hanem a csapatot is magában foglalja. Ezt nem sikerült megvalósítani” – írta a Porsche a közleményben.
A stuttgartiak ezzel kerek-perec kijelentették, hogy azért nem szállnak be, mert a Red Bull nem állt kötélnek, és nem adta el nekik az F1-es csapat felét. Mindezt azok után, hogy kiszivárgott dokumentumok korábban „lebuktatták” a németeket, és felfedték, hogy a Porsche beadta a papírokat, hogy 50%-os részesedést vásároljon a Red Bull F1-es csapatát működtető Red Bull Technology-ban.
A dokumentumok napvilágra kerülése után az F1-es paddockban jól értesültnek számító újságírók arról kezdtek sugdolózni, hogy igazából a Red Bull-vezér Dietrich Mateschitz az, aki tárt karokkal várja a Porschét, miközben a csapatvezetés egyáltalán nem ilyen lelkes. Noha Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke nem erősítette meg, hogy ez valóban így volt, az együttműködés meghiúsulása utáni nyilatkozata azért sokatmondó.
Horner nem igazán örült, hogy a Porschénak is ugyanakkora beleszólása lehet a csapat ügyeibe Christian Horner | Fotó: Mark Thompson/Getty Images) / Red Bull Content Pool
„Nyilvánvalóan ezen az úton haladva volt néhány megbeszélés a Porschéval, amely egy fenomenális cég, egy nagyszerű márka. De úgy érződött, hogy nem teljesen illeszkedik mindez abba, amerre tartunk, és amilyen úton járunk. Mi alapvetően egy versenycsapat vagyunk, ez pedig lehetővé teszi, hogy gyors döntéseket hozzunk és nagyon gyorsan reagáljunk. Számos alkalommal láthattuk, hogy az autógyártók kevésbé voltak önállóak a döntéshozatalukban. Ez kulcsfontosságú szempont volt abban, hogy megvédjük, amink van, és azt, ahogyan működünk, ami eddig eléggé sikeresnek bizonyult” – nyilatkozta Horner a Sky Sportsnak.
A Red Bullnál tehát attól tartottak, hogy a Porsche egyenrangú féllé válásával ki lesznek téve annak a bürokratikus döntési mechanizmusnak, ami a Volkswagen-csoport tagjaként a stuttgartiakat – és úgy általában a nagy autógyárakat – is jellemzi, és nem utolsó sorban minden döntést meg kell majd vitassanak egy teljes igazgatótanáccsal ahelyett, hogy az eddig bevált gyakorlat szerint házon belül határoznák meg, hogy mi a jó irány.
Hogy a felek a háttérben miként jutottak el a szinte biztosra vehető együttműködéstől (sokan a júliusi Osztrák Nagydíjra várták a bejelentést, de akkor még mindenki azt hitte, hogy ez a 2026-os motorszabályok véglegesítésének halogatása miatt nem történt meg) az Olasz Nagydíjon tett bejelentésig, csak találgatni lehet, de nagyon valószínűnek tűnik, hogy a Horner–Helmut Marko–Adrian Newey hármasnak sikerült meggyőznie Mateschitzet arról, hogy nem lenne jó ötlet feladni a függetlenségüket.
A Porsche által benyújtott dokumentumok arra utaltak, hogy igencsak előrehaladott állapotban lehetett az egyesülés, Horner viszont ragaszkodik ahhoz, hogy semmilyen megállapodást nem történt.
„Semmit nem írtunk alá, és nem született megegyezés. Nem fogom részletezni, hogy mi hangzott el az egyeztetéseken, de a csapatunk egyik legnagyobb erőssége mindig is a függetlenség volt. A Porsche egy nagyszerű vállalat és márka, és természetesen jó terv volt párbeszédet kezdeni velük és feltérképezni a lehetőségeket. Végső soron azonban stratégiai szempontból nem lett volna jó [az együttműködés]. A nagy szervezetek jelentős mértékben terveznek előre, ami azt jelentette, hogy előreszaladtak, de mint már mondtam, soha nem volt kötelező érvényű megállapodás, egyik fél sem írt alá semmit” – idézi a csapatfőnököt a RacingNews365.com
A Red Bull inkább marad független Fotó: Peter Fox/Getty Images/Red Bull Content Pool
A Honda is képbe kerülhetett
A The-Race.com egy érdekes információt is megosztott a dugába dőlt Red Bull-Porsche házassággal kapcsolatban. Mégpedig azt, hogy a németek 50%-os részesedésvásárlási szándéka megkongatta a vészharangot a Hondánál, a japánok motorsportrészlegnél ugyanis továbbra is fontolgatják, hogy 2026-ban visszatérnek.
Természetesen a Honda nem hivatalosan most is jelen van, hiszen hiába szállt ki tavaly papíron a sportágból, folytatták az együttműködést a Red Bull-lal, és továbbra is technikai támogatást nyújtanak az energiaitalosoknak. A Red Bull számára pedig vélhetően vonzóbb lenne, ha a japánok 2026-tól újra teljes mellszélességgel szerepelnének az F1-ben, és mindkét fél építhetne a korábbi évekre.
A The-Race úgy tudja, hogy a HRC (Honda Racing Corporation – a japánok motorsport-tevékenységeit koordináló vállalata) szívesen foglalkozna a 2026-ban érkező új motorok hibrid részével, és akár már meg is egyezhetett ebben a Red Bull-lal, csak még a Honda igazgatótanácsának jóváhagyására várnak.
„A stratégiánk, hogy egy fedél alatt gyártsuk a motort és a kasztnit, abszolút változatlan. Ez semmikor sem függött egy befektetőtől, [érkező] gyártótól, vagy jelenleg is az F1-ben levő gyártótól – nyilakozta Horner a Sky-nak, majd kitért arra, hogy végső soron arra jutottak, hogy a Porsche csak a nevét és a pénzét tudta volna hozzáadni az együttműködéshez. – Mit tudnak hozni, amihez nincs hozzáférésünk? A dolgok mélyére ásva úgy éreztük, hogy jó helyzetben vagyunk, és a [Red Bull Powertrains-nél végbement] toborzás után nem érezzük úgy, hogy bármilyen hátrányban lennénk a versenytársainkkal szemben. Olyan helyzetben vagyunk a toborzásnak és a befektetésnek köszönhetően, hogy az erőforrás minden elemét képesek vagyunk mi magunk csinálni. Előretörünk, és nem függünk más, esetleges partnerségektől.”
A csapatfőnök emellett azt is megjegyezte, hogy a VW-konszern élén zajló változások is aggodalomra adtak okot, hiszen a Red Bull stratégiája a hosszú távú stabilitásra épül, miközben „a motorgyártók mindig jöttek és mentek.”
A Honda most is segít a Red Bullnak Fotó: Mark Thompson/Getty Images/Red Bull Content Pool
Ettől még van remény a Porschénak
Amennyire meglesz a Red Bull a stuttgartiak nélkül, annyira nagy csapás lenne a Forma-1-nek, ha a Porsche teljesen elkaszálná a beszállás ötletét. Azt ők is elmondták, hogy továbbra is érdeklik őket az új motorszabályok, a lehetőségeik viszont igencsak korlátozottak, mivel nincs meg az infrastruktúrájuk ahhoz, hogy önállóan építsenek F1-es erőforrást.
Így aztán motorpartnerként legfeljebb akkor érkezhetnének, ha a 2026-ban saját motorral beszálló Auditól kapnák az erőforrásokat, és átmatricáznák azt. Annak viszont sokkal nagyobb értelme lenne, ha egy másik csapatot vásárolnának meg, vagy szereznének benne tulajdonrészt. Erre a jelenlegi mezőnyből a Williams tűnik a legjobb opciónak, hiszen Jost Capito révén adott a Volkswagen-kötődés, a Dorilton Capital pedig kimondottan befektetési céllal vásárolta meg a csapatot, így a Porsche által vélhetően kínált hatalmas összegért boldogan válna meg tőle.
Hogy végül megvalósul-e ez a forgatókönyv, azt egyelőre senki sem tudja, azt viszont többen is határozottan állítják, hogy „egyértelműen vonzó lenne a Forma-1-nek” a Porsche érkezése. Az iménti idézet Toto Wolfftól, a Mercedes csapatfőnökétől származik, aki úgy véli, a nagy autógyártók jelenlétére mindig szüksége van a sportágnak.
„Csak ki kell találniuk, hogy van-e másik érdekes projekt, vagy vásárolhatnak-e csapatot. Talán már nem 2026-ra, hanem 2027-re, vagy 2028-ra, de összességében ez nagyszerű lenne a régiónak” – utalt a Porschéra az osztrák üzletember.
Wolff továbbra is szívesen látná a Porschét Fotó: Mark Thompson/Red Bull Content Pool
„Minden nagy vállalat, különösen az autógyárak – és nemcsak ők, hiszen a Red Bull is elég jó ebben –, amelyek megvásárolnak egy versenycsapatot és rengeteg pénzt invesztálnak a működtetésébe, még többet fektetnek az aktiválásba, ami előnyös a Forma-1 számára. Amennyiben egy olyan, világszerte ismert márka, mint a Porsche a Forma-1-ben történő aktiválásra költi a marketingre fordítandó dollárjait, abból mind profitálunk. És szerintem ez a fontos. Hogy ne csak működtessenek egy saját csapatot, hanem az összes piacon, amelyen jelen vagyunk, nagy reklámokkal és reklámkampányokkal hirdessék a márkát. Ezért fontos, hogy a Forma-1-ben jelen legyenek ezek a nagy autógyárak” – jelentette ki Wolff, aki az Andretti beszállását például már nem támogatta.
A Rally3-as bajnokság első helye ugyan eldőlt a Mediterrán Rallyn, azonban a dobogó további helyei még nem. Így áll a bajnokság hat futam után.
A Rally3-ban két futammal a szezon vége előtt megszerezte a Mediterrán Rallyn aratott győzelemmel a bajnoki címet Zákányi János és Vidécz Zsolt, akik öt futamgyőzelmükkel domináltak a sorozatban.
Hat futam után a Horváth Rallye ASE ladás kettőse 58 pontos előnyben van, azonban arra már senkinek sincs esélye, hogy Zákányiék hat versenyen szerzett öt sikerét behozza a következő két versenyen, hiszen rajtuk kívül Békési Richárd tudott még versenyt nyerni, akiknek a hátránya 145.4 pont, és csak a hat legjobb eredmény számít év végén.
A második helyért azonban még csata várható a II. Watz Rallyn, valamint a Pálháza Rallyn.
Igazán kiegyensúlyozott az idei Rally2-es bajnokság is, hiszen az eddigi öt versenyt öt különböző páros nyerte. No, de mi is a bajnokság állása a Mediterrán Rally után.
Az idei Rally2-es bajnokság Spindler Jenő és Csizmadia Csaba győzelmével kezdődött Orfűn, majd Fekete Gyula és Szegedi Máté sikere következett Egerben, amit Krehlik Nándor ás Kálna Tamás első helye követett Kazincbarcikán, a győztesekhez pedig csatlakozott Székesfehérváron Kocsis Imre és Henszelmann Zsolt, a hétvégi Mediterrán Rallytpedig Geiger Máté és Csanády Sándor zárták az első helyen.
A bajnokság az öt győztest figyelembe véve azonban nem ilyen szoros, bár az ötödik verseny után Kocsis Imréék csupán egy ponttal előzik meg a bajnoki címvédő ifj. Fogarasi Attiláékat, azonban a harmadik helyen álló Fekete Gyuláékkal és negyedik Zsebe Gáborékkal szemben már 21 pont az előny.
Spindler Jenőék 36 pontos hátránnyal állnak az ötödik helyen, míg Geiger Mátéék a Mediterrán Rallyn aratott sikerrel a bajnokság kilencedik helyén állnak.
A Rally2-es bajnokság októberben Ózdon, majd novemberben a Zemplénben folytatódik.
A bajnokság nem hivatalos állása 1 Kocsis Imre / Henszelmann Zsolt Citroen C2 R2 75+16=91 2 ifj. Fogarasi Attila, Toloczkó Péter Honda Civic Type-R 64+26=90 3 Fekete Gyula / Oláh Róbert, Szegedi Máté Citroen C2 R2 Max 70 4 Zsebe Gábor / Mohácsi László Skoda Felicia 43+27=70 5 Spindler Jenő / Csizmadia Csaba Peugeot 208 R2 55 6 Strider Zoltán / Apkó András Peugeot 208 R2 38+17=55 7 Ruszkai Attila / Bodnár Attila Lada 2101 37.4+9=46.4 8 Lakatos Tamás / Marics Krisztina Peugeot 208 R2 15+21=36 9 Geiger Máté / Csanády Sándor Lada 2101 0+34=34 10 Krehlik Nándor / Kálna Tamás Lada VFTS 33 11 Tellér Antal / Tellér Antónia Peugeot 208 R2 31 12 Üveges Sándor / Szegedi Krisztián Lada VFTS 28 13 Cseke Péter / Csikós Borbála Lada 2105 25.2 14 Janovich Roland / Csáthy Miklós Lada 21011 23 15 Goller Ákos / Tóth Szabolcs Citroen C2 R2 23 16 Baksai László / Erdei Zoltán, Poczang Valér, Szabó Beu Lada VFTS 19 17 Fábián Dániel / Kaszás Zoltán, Petrovszki Dániel Lada 2105 19 18 Péter Pál / Varga Kristóf Honda Civic Type-R 19 19 Géringer Zoltán / Tímár Tamás Honda Civic 17 20 Fábián Donát / Bencsik István, Puakovics Lilla Lada 2107 5+11=16 21 Vitek Viktor / Holecz László Peugeot 208 R2 14 22 Simon György / Simon Tímea Lada 2105 9+5=14 23 Neukirchner András / Gálik Kata Honda Civic 13 24 Györkő József / Bakos István Peugeot 208 R2 0+13=13 25 Ruszó Krisztián / Geró Gábor Lada VFTS 11 26 Bencs Zoltán / Bencs Gábor Honda Civic Type-R 10 27 Csapó Roland / Csapó Attila Lada VFTS 0+7=7 28 Jobbágy Péter / Búzás Róbert Lada VFTS 6 29 Mészáros Zsolt / Víg Sándor Peugeot 208 R2 4 30 Szetei Norbert / Heszler Ferenc Citroen C2 R2 0+4 31 Kállai Tamás / Matics Barbara, Szilassy Arnold Lada 2107 3 32 Dominik GT / Gyabronka Miklós Honda Civic Type-R 0+3 33 Rónavölgyi Endre / Eperjesi Péter Honda Civic 2 34 Urbán Márton / Bene Johanna Renault Clio 2 35 Deli László / Losonczi Csaba Lada 2107 2 36 Virág Tamás / Matics Barbara Lada 2101 0+2=2 37 Szombathelyi Péter / Heffner Gergő Lada 2107 0+1=1
A BAJNOKSÁG HIVATALOS ÁLLÁSA AZ MNASZ OLDALÁRA KERÜL MAJD KI