A magyar gokartsport legnagyobb sikerét érte el Hideg Ádám a sarnói FIA gokart világbajnokság OKJ kategóriájában, ahol hatalmas küzdelemben szerezte meg a második helyet. A HUMDA Academy 14 éves versenyzője ezzel az első magyar lett, aki FIA gokart világbajnokságon dobogóra állhatott.
Pályafutása legnagyobb sikerét aratta Hideg Ádám az olaszországi Sarnóban rendezett FIA gokart világbajnokságon. A Sodikart gyári versenyzője a 109 fős OKJ mezőnyben az ötödik helyen jutott döntőbe.
Itt parádés rajttal már az első körben a második helyre jött fel, majd körökön keresztül vezette a világbajnokság döntőjét. Parázs küzdelem alakult ki a 17 körös döntőben, amely során Ádám az ötödik helyig esett vissza, majd újra felküzdötte magát a másodikra.
Nemcsak a magyar gokartsport számára volt ez a legjobb eredmény, hanem Ádám csapata, a világ egyik legnagyobb gokartgyártójának, a Sodikartnak is ez volt az első világbajnoki dobogója OKJ kategóriában.
„Nagyon jó futam volt, rengetegen gratuláltak, de még most sem tudom felfogni, hogy mi történt velem – mondta az újdonsült világbajnoki második helyezett, Hideg Ádám. – Szerencsésen rajtoltam, így már az 1-es kanyarban második voltam.
Kemény csata volt az élen, egy pillanatra elvesztettem a második helyet, de aztán kettőt is előztem és körökön keresztül vezettem a vb döntőt. Arra emlékszem, hogy hátranéztem és azt láttam, hogy az egész vb-mezőny mögöttem jön.
Ilyen helyzetben egyet tehetsz, mész előre, ahogyan csak tudsz, és nem veszítesz időt a védekezéssel. Én is ezt tettem, de aztán többen is megelőztek, és visszaestem az ötödik helyre. Szorosan rajtuk maradtam és két versenyzőnek is sikerült aláfordulnom, majd megelőztem a másodikat is. Szerettem volna utolérni az elsőt és visszavenni a pozíciómat, de erre már nem volt elég kör, így második lettem.
Nagyon örülök a világbajnoki második helyezésnek, óriási eredmény ez számomra. A szerelőm, Francesco egy olyan vagány srác, amilyennel még nem nagyon találkoztam, de még ő is elsírta magát. A Sodikartnál is nagyon örültek, ez volt a gyár első dobogója OKJ-ben.“
De nem csak Francesco könnyezte meg a világbajnoki ezüstöt, hanem Ádám családja is, élükön a többszörös rallybajnok édesapjával, Hideg Krisztiánnal.
„Amíg vezette a vb-döntőt, kétszer állt meg a szívem – nevetett a büszke apuka. – Nagyon profin versenyzett egész hétvége alatt. Tegnap találkoztunk először a Sodikart gyár igazgatójával, aki mondta, hogy nagyon jó Ádám tempója, nagyon tetszik neki a higgadtsága, de holnap, a döntőben válik el, hogy a megnövekedett nyomás alatt mennyire tud helytállni. Hát azt hiszem, megmutatta. Amikor visszaesett az ötödik helyre, akkor is higgadt maradt.
Nagyon nagy köszönet a HUMDA Academynek, akik jelentősen hozzájárultak ahhoz, hogy Ádám idáig eljutott, és Ferencz Krisztián, coachnak, aki felkészítette a vb-re és elhitette vele, hogy meg tudja csinálni.
Nagyon büszkék vagyunk Ádám teljesítményére. Elérte, hogy hétfőn ne kelljen suliba mennie, csak kedden kezdi a gimnáziumot.“
Hideg Ádám, OKJ eredménye
FIA gokart világbajnokság, Sarno (Olaszország), 2022. szeptember 16–18. Résztvevők: 109
Időmérő csoport: 3.
Időmérő: 12.
CD előfutam: 2.
DE előfutam: 2.
DF előfutam: 3.
AD előfutam: 5.
DG előfutam: 4.
BD előfutam: 3.
Előfutamok összesített: 7.
Szuperfutam A: 7.
Döntő: 2.
Mulatságos történetet osztott meg Michael Schumacherről a 146 F1-es nagydíjon rajthoz álló, a hétszeres világbajnokkal a sportágnak egyszerre búcsút intő Timo Glock, aki felelevenítette baráti viszonyát az akkor 43 éves honfitársával, és Mick Schumacher idei szerepléséről is elmondta a véleményét.
Timo Glock és Michael Schumacher között 13 év a korkülönbség, ám mégis remekül megértették egymást – derült ki a Jordan és a Toyota egykori Forma-1-es pilótájával készült beszélgetésből a Beyond the Grid podcastban.
A most 40 éves, az F1-es hétvégéken a német Sky szakértőjeként dolgozó exversenyző 2004-ben, a Kanadai Nagydíjon mutatkozott be a Forma-1-ben, és egyből pontot szerzett a gyengécske Jordannel. Később a szezon utolsó három versenyén vezette még a kanárisárga autót, de 2005-re nem jutott üléshez, így szerencsét próbált a Champ Carban.
Az álma azonban továbbra is a Forma-1 volt, ezért 2006-ban visszatért Európába, hogy tagja legyen a fennállása második idényét kezdő GP2 mezőnyének. A nagy áttörést végül az hozta meg, hogy év közben sikerült átigazolnia a több szempontból is amatőr BCN Competicióntól az iSport Internationalhez, amellyel a szezon második felében több pontot szerzett, mint a bajnoki címet megnyerő Lewis Hamilton.
2007-ben viszont már semmi nem állíthatta meg abban, hogy ő is bajnok legyen, 2008-ra pedig a Toyota gyári csapatában térhessen vissza a Forma-1-be. Miután csak két szezont versenyzett a sportágból 2009 végén kiszálló japánokkal – a legjobb eredménye két második helyezés volt –, 2010-re a Renault és a McLaren is érdeklődött iránta, ám végül két szék közül a pad alá esett, és az F1-ben maradáshoz kénytelen volt elfogadni az újonc Virgin Racing ajánlatát.
Glock és Webber a 2009-es Magyar Nagydíjon Fotó: Getty Images / Red Bull Content Pool
A végül 2015 végén csődbe ment, 2012-től már Marussia F1 Team-ként versenyző csapatnál pontot sem szerzett a gyenge technikával, és három szezon után közös megegyezéssel távozott – mint azóta már biztossá vált: Michael Schumacherrel ugyanazon a futamon, a 2012-es Brazil Nagydíjon versenyeztek utoljára az F1-ben –, hogy 2013-tól a német túraautó-bajnokság (DTM) mezőnyének tagja legyen. Ám még mielőtt átnyergelt volna a kasztnis versenygépekre, kiszórakozta magát az F1-es visszatérését töltő, a gyári Mercedesszel csak küszködő 43 éves Michael Schumacherrel, akivel több ízben csatázott is versenyen.
„Abban az évben nagyon sokat szórakoztunk a pályán, azon kívül pedig sok időt töltöttünk együtt – elevenítette fel a 2012-es szezont. – Elmentünk biciklizni meg ilyenek, néhány alkalommal pedig elvitt a magángépével. Például a Koreai Nagydíjra is így mentünk, mert ha normál géppel mentél oda, négy és fél órát kellett még vezetni a leszállás után, így viszont közvetlenül a pálya mellett landoltunk.”
Ami viszont ennél sokkal szokatlanabb – és nem igazán jellemző arra az alkatrészekkel és főként a motorral már akkor is spórolós modern Forma-1-re, amelyben sokszor azért is könyörögniük kell a csapat felé a versenyzőknek, hogy az utolsó verseny levezető körében egy kicsit körzőzhessenek a közönségnek –, hogy mintha csak a hőskorban lennének, Glock és Schumacher olykor saját szórakoztatásukra driftelgettek a szabadedzéseken.
„Olykor alkut kötöttünk, hogy amikor vége a szabadedzésnek, és levezető körön vagyunk, akkor, ha találkozunk, megpróbálunk a lehető legjobban driftelni az F1-es autóval a kanyarokból kifelé. Ez színtiszta szórakozás volt. Minden alkalommal, amikor meglengették a kockás zászlót, elkezdtem kérdezgeti a csapatot, hogy »Hol van Michael Schumacher a pályán, hol van Michael Schumacher?«, ők pedig értetlenedtek, hogy »Miért kérdezed?«, mire én válaszoltam, hogy van egy különleges megállapodásunk. Igazán szórakoztató volt, és nagyon élveztem vele azt az időszakot.”
Schumachernek nem volt eredményes a visszatérése, de azért így is talált örömet benne Fotó: Daimler
Glock eközben megismerhette Schumachernek azt az arcát, amelyet nem sokan. „Sokat tanultam tőle. Pusztán abból, amilyen volt. Nagyon egyenes volt. Például sokat sakkoztunk a repülőn, ahol ott volt Kai, a fizioterapeutája is, aki most Mick-kel dolgozik. Mindig Michael és én játszottunk, de ekkor Kai volt az ellenfelem. Hibáztam, és azt mondtam, hogy »Ne haragudj, de visszavonhatom ezt a lépést?«, ő pedig megengedte. Egy partival később aztán ő hibázott, én pedig nem engedtem neki, hogy visszavonja. Buta hiba volt, de vicces, mert a játszmának már tulajdonképpen vége volt. Majd ezután a hazaúton Michael odajött hozzám, és ezt mondta: »Nagyon nem volt rendben, amit tegnap csináltál.« »Mire gondolsz?«, kérdeztem. »A sakkjátszmára«, mondta, mire én, »Mi történt a sakkjátszmán?«. »Hibáztál, Kai felajánlotta, hogy visszakaphatod a királynőt, majd egy partival később ő hibázott, és te nem adtad neki vissza a királynőt. Ez nem helyes, gondolkodj el ezen.« Én pedig nem értettem, hiszen szórakoztunk, a partinak már vége volt, mindenképpen veszített volna. »Nem érdekel, ez nem volt helyes«, válaszolta [Schumacher], mire én: »Rendben, oké.«”
„Nagyon versengő alkat volt. Bármiben, amit csináltunk, versenyezni kellett. Biliárdoztunk, és aki veszített, kellet csináljon tíz vagy húsz felülést. Egyszerűen élvezetes volt. Jó volt látni olyasvalakit, mint ő, hétszeres világbajnokként továbbra is extrém módon versengő típusnak lenni mindenben, amit csinált.”
Glock mellett Schumacher természetesen Vettellel is rengeteg időt töltött Fotó: Lars Baron / Getty Images / Red Bull Content Pool
Mick Schumacher egy az egyben olyan, mint az apja
Glock beszélt arról is, hogy Mick Schumacherrel is jó a kapcsolata, és vele is szokott sakkozni. Ezután pedig felelevenítette, milyen hátborzongató élmény volt először gokartozni látni a most a Haasnál versenyző honfitársát.
„Sokkolt. A mai napig emlékszem arra a bizonyos gokartversenyre, amire Mick megkért, hogy kísérjem el. Megkért, hogy menjek el vele Kristianstadba, az Európa-bajnokságra. Előtte nem láttam gokartozni. Álltam a lelátón, és vagy 30 gokart jött szembe, és azonnal tudtam, hogy melyikük Mick. Persze, ismertem a sisakfestését, de ahogyan ült a gokartban… ha piros sisakban lett volna, azt mondtam volna, hogy Michael az. Látszott, ahogyan ült, ahogyan mozgott, ahogyan kezelte a gokartot, figyelte az ellenfeleket és ment át a mezőnyön, hogy egy az egyben olyan, mint Michael, csak sárga sisakban.”
Arra nem tértek ki a beszélgetés során, hogy tehetségből Michael Schumacherbe alighanem azért több szorult, mint a továbbra is bizonytalan helyzetben levő, sokak szerint az év végén az F1-ből kiszoruló fiába, viszont Mick Schumacher idei szezonjáról Glock azért elmondta a véleményét.
Mick Schumacher got to drive the famous Jordan 191, the car in which his father Michael made his F1 debut in 30 years ago 🙌💚 pic.twitter.com/MQWjTQGS6N
„Zandvoortban elég meggyőző volt az időmérőn. A jelenleg rá nehezedő nyomással igazán jól teljesített, és azóta ezt teszi, hogy megszerezte az első pontjait. Jó tempót és fejlődést mutat, és utóbbi az, ami igazán fontos. Úgy tűnik, hogy nem áll meg, nem topog egy helyben, hanem minden alkalommal jobb és jobb lesz. Ez a második éve a Forma-1-ben, és ahogy a nyomást kezeli, ahogy lépésről lépésre fejlődik, azt meggyőző látni” – dicsérte Micket a Toyota korábbi pilótája.
Schumachernek pedig az idei tulajdonképpen az első valódi éve az F1-ben, hiszen tavaly a gyenge autó miatt legfeljebb a csapattársa ellen küzdhetett. Glock szerint ennek is köszönhető, hogy Mick nagyobb ütemben fejlődik.
„Az idei év egyértelműen más. Az ember sokkal többet tanul, ha versenyképes autója van, és ott van a mezőny sűrűjében. Ha az a maximum, hogy éppen, hogy be tudsz jutni a Q2-be, akkor nem tanulod meg, milyen igazából a Forma-1-ben versenyezni. Ezt akkor tanulod meg, amikor pontokért csatázol, egy versenyképes autóban, amilyen most neki is van. Harcolt Max [Verstappen] ellen Silverstone-ban. Ezekből tanul az ember, és fejlődik lépésről lépésre. Ha csak a mezőny végén körözöl, abból nem tanulsz.”
Kérdés, hogy a Haasnak elég lesz-e az, hogy látják Mick Schumacheren a folyamatos fejlődést, vagy Timo Glockhoz hasonlóan ő is kénytelen lesz legalább egy időre félretenni a Forma-1-el kapcsolatos álmait.
A WRC gyártói nem tesztelhetnek Európán kívül, most pedig éppen egy ilyen verseny következik az Új-Zéland Rallyval. A vb éllovas Kalle Rovanpera szerint Európában nem lehet tökéletesen felkészülni Új-Zélandra.
A WRC gyártóinak tilos Európán kívül tesztelni a szabályok szerint, ezért Új-Zélandra is az öreg kontinens egy részén kell a lehető legjobban felkészülni.
A Toyota ezt Közép-Finnországban teszi, ahol Kalle Rovanpera szerint nem lehet tökéletesen felkészülni az Új-Zélandi pályákra.
“Európában, így Finnországban sem lehet teljesen tökéletesen felkészülni Új-Zélandra – mondta a vb éllovasa a Rallit.fi oldalnak. – Igazából csak ötleteink lehetnek, hogy milyen beállítások is lehetnek majd ott jók. Görögországban azonban nagyon rossz volt az autó, ezért sokat kell javítanunk rajta.”
A görög Acropolis Rallyn és előtte a belga Ypres Rallyn is csak a Power Stage-en tudott pontot szerezni a finn toyotás, azonban így legalább jó szájízzel tudott a következő versenyre menni.
“A versenyek nem sikerültek jól, de legalább a Power Stage-en sikerült pontokat szereznünk Belgiumban és Görögországban is. E jó befejezés mindenképp könnyebbé teszi a felkészülést a következő versenyre is. Új-Zélandra is jó hangulatban fogunk menni, és meg kell próbálnunk feledtetni az utóbbi két rossz versenyt. A hétvége nagyon nehéz lesz, mert a verseny 60%-a pénteken zajlik le, amikor takarítanunk kell a pályákat.”
Nyck de Vries kertelés nélkül vázolta, hogy mik a lehetőségei a 2023-as szezonra, és állítja, hogy azért nincs „luxushelyzetben.”
Az Olasz Nagydíjon mutatott szenzációs beugrásával egy csapásra Nyck de Vries vált az idei F1-es pilótakeringő főszereplőjévé. A 27 esztendős holland versenyző kapásból pontot szerzett a Williamsszel, és közben a földbe döngölte Nicholas Latifit, amivel szinte biztosan jegyet váltott magának a 2023-as rajtrácsra.
De nemcsak a grove-iak alkalmaznák őt szívesen, hanem a Fernando Alonso utódját kereső Alpine, illetve a Corton Hertha szerződtetéséről lemondó Alpha Tauri is, ami jócskán bonyolítja a múlt héten Helmut Markóval, a Red Bull tanácsadójával Grazban találkozó De Vries jövőjét. Ám, aki azt hiszi, hogy a 2019-es Forma-2-es és 2021-es Formula E-bajnok kedvére válogathat, az téved.
„Nem igazán tudom, hogy olyan luxushelyzetben vagyok-e, hogy választhatok. Ez nagyrészt nem rajtam múlik. Hosszú ideje egyeztetek a Williamsszel, és a legutóbbi versenyhétvégén be is mutatkozhattam náluk, úgyhogy [oda igazolni] logikus lépés lenne. Az Alpine-nal július óta vagyok kapcsolatban, és tesztelni fogok nekik Budapesten, ahová hétfőn utazom. És amint a média a minap észrevette, elutaztam Ausztriába, hogy Helmut Markóval találkozzak. Ezek a tények” – vázolta kertelés nélkül a helyzetet De Vries a holland Humberto op Zaterdag nevű talkshowban.
Talán a Williams lenne a legkevésbé vonzó opció a számára Fotó: Williams Racing
A holland pilóta kitért arra is, hogy a Forma-1-ben soha nem magától értetődőek az ilyen döntések, és válogatás helyett már annak is örülne, ha valahol biztosan lenne helye. „Bárhol állandó ülést kaphatok, azzal nagyon boldog leszek. Meg kell várnunk, hogy miként alakulnak a dolgok az elkövetkező napokban és hetekben. Mint mondtam, ez nem teljes mértékben az én irányításom alatt van. Ebben a világban nem minden a teljesítményről szól, de most van egyfajta lendület, ami különbséget jelent, de nem garantál ülést. Odáig még nem jutottunk.”
De Vries vélhetően arra gondolt, hogy minden csapatnak mérlegelnie kell más opciókat is. A Williamsnek ott van saját juniorja, az amerikai Logan Sargeant, akivel kapcsolatban a Forma-2-es szezonzárón dől el, hogy lesz-e elég szuperlicenc-pontja a debütáláshoz, de szóba jöhet akár Jack Doohan neve is, akit az Alpine adott esetben kölcsönadhat nekik.
Az Alpha Tauri és az Alpine esetében pedig Pierre Gaslytól függ sok minden, hiszen amennyiben De Vries a Red Bull testvércsapatához csatlakozik, az Alpine megkaphatná a franciát, viszont az eheti hungaroringi teszten De Vries is vezet náluk, így az is előfordulhat, hogy a holland pilóta fog kelleni nekik, és akkor Gasly marad a helyén.
Esapekka Lappinak csak az idei év végéig van szerződése a Toyota Gazoo Racingnél, ahol azokon a versenyeken indul, ahol Sébastien Ogier nem. A finn versenyző úgy gondolja, rászolgált a 2023-as szerződésre is.
2022-ben Sébastien Ogier részmunkaidőben versenyez csak a Rally Világbajnokságon, ezért ahol nem indul, ott Esapekka Lappi vezetheti a Toyota Gazoo Racing fő csapatának harmadik autóját.
A finn versenyző eddig a 10 versenyből heten állt rajthoz, melyek közül hármat a harmadik helyen fejezett be és a vb hetedik helyét foglalja el.
Lappi szerint idei teljesítményével megérdemelné a 2023-as szerződést is.
“Az elmúlt néhány versenyen igyekeztem mindent megtenni azért, hogy jövőre is lehetőséget kapjak – mondta a finn versenyző a WRC hivatalos oldalának. – Idén a pontszerzés volt a feladatunk, amit azt gondolom teljesítettünk is, ezért azt hiszem megérdemelnénk a 2023-as lehetőséget is. Nyilván szeretnénk még több versenyen indulni, de már ennek a lehetőségnek is örülünk. Úgy érzem, hogy egyre jobb a tempónk, amikor folyamatosan vezethetek. Most azonban az Új-Zéland Rallyt kihagyjuk.”
A WRC következő három versenyén már Sébastien Ogier áll rajthoz, így Lappi szezonja véget ért.
Egyedüli csúcstartó lesz nemsokára a nagydíjrajtok számában Fernando Alonso, de két éven belül már a 400 Forma-1-es rajt is összejöhet neki.
Fernando Alonso a Szingapúri Nagydíjon várhatóan megdönti Kimi Räikkönen rekordját a nagydíjrajtok számában, és 350. indulásával egyedüli csúcstartóvá válik. Az Aston Martinnal a Magyar Nagydíj után hosszú távú szerződést aláíró spanyol pilóta úgy érzi, 400 fölé is simán el fog jutni.
Sokáig úgy tűnt, hogy a Forma-1-ben 1977 és 1993 Riccardo Patrese 256 nagydíjrajtos rekordját soha senki nem fogja megdönteni, hiszen akkoriban már az is hatalmas szónak számított, ha valaki elérte a 200-at. Azóta viszont már nyolcan is túlszárnyalták az olaszt, részben a megnőtt futamszámnak, részben pedig annak köszönhetően, hogy egyre jobban kitolódik a pilóták pályafutása.
Alonsónak az idei Olasz Nagydíj volt a 349. rajtja Fotó: Alpine
Az élen jelenleg Fernando Alonso és Kimi Räikkönen áll holtversenyben 349-349 rajttal, a jövő heti Szingapúri Nagydíjon azonban a kétszeres világbajnok – hacsak nem jön közbe valami – egyedüli csúcstartóvá válik. Az egykori riválisok azonban nem csak ebben a mutatóban, hanem az idei Olasz Nagydíj óta a kiesések számában is egálban vannak, mivel mindketten 72 alkalommal nem fejezték be a versenyt.
„Tisztában vagyok a rajtok számával, mert minden héten elismételjük, de nem túlzottan izgat. Örülök, hogy ennyi éve vagyok a Forma-1-ben, és lesz még kettő, vagy akármennyi. Biztosan el fogom érni a 400 rajtot, ami nagy szám. Ez megmutatja a sportág iránti szenvedélyemet, és a fegyelmezettségemet, hogy a legmagasabb szinten teljesítsek. Mert, ha nem teljesítesz, az biztos, hogy nem adnak neked a csapatok 400 versenyen lehetőséget” – nyilatkozta a 41 éves veterán az Olasz Nagydíj hivatalos sajtótájékoztatóján.
Hogy mennyi ideig lehet még a mezőny tagja a kétszeres világbajnok, az rajta és az Aston Martinon múlik, de a 2024-es szezon végéig szinte biztos, hogy láthatjuk a silverstone-i istálló színeiben.
Räikkönen pályafutása utolsó F1-es verseny előtt Fotó: Antonin Vincent / DPPI
Alonso egyébként már túllehetne a 400. nagydíján, hiszen Räikkönenhez hasonlóan a 2001-es Ausztrál Nagydíjon mutatkozott be, viszont minardis debütáló szezonja után rögtön kihagyott egy évet, és a 2002-es idényt a Renault tesztpilótájaként töltötte, hogy aztán 2003-ra versenyzővé léptessék őt elő az enstone-iak. Ehhez jött aztán hozzá a 2019-es és 2020-as év, amelyekben Alonso az F1-en kívül versenyzett, mielőtt 2021-ben az Alpine-nal visszatért. Vele ellentétben Räikkönen viszont nem jutott volna el 400-ig akkor sem, ha 2009-ben nem megy el ralizni, hiszen a 2010-es és 2011-es szezonnal együtt is „csak” 387 indulása lenne.
Akinek a jelenlegi mezőnyből a legnagyobb esélye van belátható időn belül hasonló magasságokba jutni, az Lewis Hamilton, hiszen az aktív pilóták között Alonsót leszámítva egyedül neki van már több mint 300 rajtja (304), és a következő másfél hónapban megelőzheti a 306-306 versennyel álló Michael Schumachert és Jenson Buttont, hogy feljöjjön az örökranglista negyedik helyére.
Vajon Hamilton is eljuthat 400-ig? Fotó: Steve Etherington/Mercedes
A szezon végére pedig még egy valaki kerülhet be a 300-asok klubjába. Ő nem más, mint Sebastian Vettel, akinek az összes hátralevő futamon el kell indulnia ahhoz, hogy pontosan 300 F1-es nagydíjrajttal a háta mögött akassza szögre a sisakját.
Zsebe Gábor és Mohácsi László bár helyi versenyzőnek számított a Mediterrán Rallyn, azonban a Somogy-Árpádtető szakaszt még ők sem ismerték. Ami ellenére sikerült elérni a célokat és közel kerülni a bajnoki címhez.
“Nagyon vártuk már a hazai versenyünket! – mondta Zsebe Gábor a Rallycafe.hu oldalnak. – Majdnem három hónapja nem ültem autóban már. A nevezési listát elnézve az első tízbe szerettünk volna végezni, ezért a második helyezéssel túlteljesítettük az elvárásokat. Kategóriában is a második helyen zártunk, ezzel sikerült növelnünk talán 15 pontra az előnyünket. Újabb lépést tettünk abba az irányba, hogy megnyerjük a kategóriánkban a bajnokságot. Remélem ez már Ózdon sikerül.”
Pedig az időjárás nagyon megnehezítette a versenyzést… De nem a skodás párosnak!
“Az időjárás számunkra szerintem jól alakult. Köztudott, hogy szeretek esőben versenyezni. Nagyon nehéz és fárasztó két napon vagyunk túl. Az eredményünkkel teljesen elégedett vagyok, mi vagyunk az első vesztesek! 🙂 Szóval második helyezettek.”
A páros bár ismeri a mecseki pályák nagy részét, azonban a Somogy-Árpádtető szakaszt még ők sem, ami ellenére éppen ezen a pályán tudtak szakaszt nyerni.
“A somogyi pályát annyira nem ismertem, hogy itiner nélkül oda se találtam volna. Tetszett mind a három pálya, talán a pénteki Mecsek-kapu – Árpádtető volt a legjobb számomra. Köszönöm a szurkolóknak a biztatást, szurkolást a rossz idő ellenére is! A csapatomnak és a támogatóimnak pedig a segítséget! Találkozunk Ózdon és remélem, feltesszük az i-re a pontot!”
Mattia Binotto, a Ferrari F1-es istállójának csapatfőnöke amondó, hogy szükség lesz változásokra a Scuderián belül, azt viszont továbbra is elveti, hogy a régi módszerekhez nyúljon.
A Ferrari idei sorozatos műszaki hibái, illetve stratégiai és egyéb baklövései miatt folyamatosan napirenden levő téma, hogy Mattia Binotto csapatfőnöknek lassan nem ártana változtatnia a gárda összetételén. Nemrég Nico Rosberg, 2016 világbajnoka is ezt javasolta a svájci olasznak, aki viszont azzal vágott vissza, hogy nem tervez ilyesmit.
Az Olasz Nagydíjon pedig a csapat azért kapott kritikát, amiért Charles Leclerc-rel két kiállásos stratégiával próbálkozott az egyszer cserélő Max Verstappennel szemben, ám a maranellóiaknak legyen mondva, hogy egy cserével is alulmaradtak volna.
Binotto természetesen ezt a döntést is megvédte, azt ugyanakkor már elismerte, hogy szükségük van változtatásokra. „Nem kell embereket leváltanunk, de egyértelmű, hogy bizonyos dolgokon változtatnunk kell. Ahogyan kommunikálunk, ahogyan döntéseket hozunk… a változások szükségesek. Talán szükséges lehet értéket hozzáadni és embereket behozni, de az emberek leváltása nem az az út, amerre menni akarok, mert ez a problémák kezelésének régi módja” – nyilatkozta a Sky Sportsnak.
Binotto nem áll neki kirugdosni az alkalmazottait Fotó: Scuderia Ferrari Press Office
És valóban, a Ferraritól nem is olyan régen még nem állt távol, hogy könyörtelenül kirúgja azokat, akik hibáztak. Miután azonban ez sem hozta el a várt sikert, mostanra felismerték, hogy másik utat kell követniük. Üdvözli ezt Jean Alesi, a maranellóiak korábbi pilótája is, aki a Corriere Della Sera hasábjain fejtette ki véleményét. „Csodálom [Binotto] erényességét. Igazi vezetőként védi a csapatát. Mindig ez a megfelelő hozzáállás. Például senki sem tudja, hogy melyik tervező választotta a rossz irányt a Mercedesnél, mint ahogy bárkit, aki nyomás alatt hibázik egy versenyen, meg kell védeni.”
„Tifosiként meggyőződésem, hogy Binotto képes lesz erősíteni a jövőre nézve nagy csinnadratta nélkül. A stratégiai fronton, amelyen talán hasznosabb lenne egy agresszívebb megközelítés; a beállítások gyors megértésének területén, amit úgy tűnik, a Red Bull nagyobb felkészültséggel tesz.”
„Nem forradalomról beszélek, hanem néhány döntő fontosságú terület megszilárdításáról, hogy szembeszálljanak az elsőrangú ellenfelekkel. Másfelől biztos vagyok benne, hogy az idei megbízhatósági problémák meg lesznek oldva, és a Ferrari képes lesz egy jó, egyben nagyon erős erőforrással versenyezni. Mindent folyamatosan fejleszteni kell a folytonosság jegyében, és csak néhány dolog hiányzik” – bizakodott a maranellóiaknál 1991 és 1995 között versenyző francia.
Alesi csodálja Binottót Fotó: Scuderia Ferrari Press Office
A szezon küzdeni fejlesztésen is javítani kell
A jelek szerint nem először fordult elő a Ferrarival, hogy a szezon közben nem tudja tartania lépést a fejlesztési versenyben. Binotto ezt akkor vetette fel, amikor a Sky riportere megkérdezte tőle, hogy miként reagálna arra, ha az év végén a Mercedes is megelőzné őket.
„Az fájdalmas lesz, az eredmény miatt és amiatt is, ahogyan az évet kezdtük. Ez bizonyítaná, hogy nem fejlesztettük elég jól az autót a szezon során, illetve megmutatná, hogy túl sokat hibáztunk. De jelenleg előttük vagyunk, és az a szándékunk, hogy ott is maradjunk” – szögezte le.
A Ferrari a Magyar Nagydíj óta nem képes felvenni a verseny a Red Bull-lal a futamokon, aminek az okát továbbra is kutatják Maranellóban, Carlos Sainz Monzában például a régi padlólemezzel körözött a szabadedzésen, hogy válaszokra leljenek azzal kapcsolatban, hogy az új fejlesztés vitte-e el rossz irányba az autó egyensúlyát.
Versenytávon a Red Bull mindenkit lekörözött Fotó: Pirelli
„Nem csak két, hanem három korábbi versenyre tekintünk vissza, mert én Magyarországot is ide venném. Az utóbbi futamokon a Red Bull teljesítménye jobb volt a mienknél. Az időmérőn nem, mert ott továbbra is jó a tempónk, úgyhogy a nyers teljesítményünk továbbra is megvan. A versenyen viszont szenvedünk a túlzott gumikopástól, úgyhogy ebből a szempontból a Red Bull szerintem jobb autó. Ők képesek voltak jobb egyensúlyt elérni az autó fejlesztésével, mint mi. Az oka? Ezt jelenleg is vizsgáljuk, mert orvosolnunk kell. Ha nem az ideire, akkor a következő szezonra mindenképpen” – nyilatkozta Binotto.
A csapatfőnök a Ferrari utóbbi időben tapasztalt túlzott gumikopását is a megváltozott egyensúlyra vezeti vissza, ami kérdőjeleket vet fel az aerodinamikai fejlesztéseikkel kapcsolatban.
A Mediterrán Rally Rally2-es mezőnyében a harmadik helyet szerezte meg ifj. Fogarasi Attila és Toloczkó Péter, amivel komolyan csökkentették hátrányukat a bajnokságban.
Ifj. Fogarasi Attila csütörtökön ünnepelte születésnapját, ezért a még győzelem nélkül álló bajnoki címvédő szeretett volna végre a dobogó legfelső fokára állni. Végül Geiger Máté és Zsebe Gábor mögött a harmadik helyen zárt a hondás páros, azonban így is elégedett a mecseki futam után.
“99%-ban elégedett vagyok a hétvégével – mondta ifj. Fogarasi Attila a Rallycafe.hu oldalnak. – Nagyon jól éreztük magunkat a folyamatos eső ellenére is a versenyen és a harmadik helyezéssel 1 pontra csökkentettük a hátrányunkat a bajnokságban Kocsis Imre mögött.”
A versenyzők dolgát komolyan megnehezítette a futam alatt tapasztalható hatalmas mennyiségű eső, mivel igen kevés versenyt rendeznek esős körülmények között.
“Ritkán autózunk ilyen körülmények között, ezért egy kicsit óvatosabban kezdtünk pénteken, de szerencsére szombaton hamar belejöttünk. Nagyon örülök, hogy Árpádtetőn mi voltunk a leggyorsabbak szombaton. Esőben is nagyon kedveljük ezt a pályát. A somogyi pályán kissé sok volt a lassító.”
Az említett Árpádtető-Camping szakaszon kétszer is a legjobb időt érték el Attiláék, míg egyszer Geiger Máté tudott nyerni. A pályán a legjobb eredmény is a Fogarasi-Toloczkó kettősé lett, akik a Power Stage-et 5:32.3 perces eredménnyel nyerték.
A szombati három körből a másodikon Fogarasiék kissé leszakadtak az előttük állóktól, ennek azonban kisebb műszaki hiba volt az oka.
“Az utolsó előtti körben veszített az erejéből az autó és darált, nem forgott ki rendesen. Cseréltünk gyertyákat és jeladókat, amitől szerencsére jó lett. Az utolsó körben mindkét gyorsot megnyertük, köztük a Power Stage-et is. Köszönjük a szurkolást, a csapat es a támogatóink segítségét! Gratulálok minden célba érkezőnek!”
Ifj. Fogarasi Attiláék a versenyt követően 1 pontra megközelítették a bajnokság élén álló Kocsis Imrééket, míg Fekete Gyuláékat és Zsebe Gáborékat egyaránt 20 ponttal előzik meg.
A Rally2-es bajnokság legközelebb Ózdon folytatódik, majd novemberben a Zemplén Rallyval zárul.
Esapekka Lappi idei szezonja a Rally Világbajnokságon véget ért, miután Sébastien Ogier mind a három hátralévő versenyen rajthoz áll a Toyota Gazoo Racinggel.
Sébastien Ogier a Toyota twitterén közzétett videóban jelentette be, hogy Új-Zéland után Spanyolországban és Japánban is rajthoz áll, ami azt jelenti, hogy Esapekka Lappiaz idei szezonban már nem fog versenyezni a Rally Világbajnokságon.
Lappi idén hét versenyen állt rajthoz a WRC-ben és Svédországban, Finnországban, valamint az Ypres Rallyn is a harmadik helyen zárt, aminek köszönhetően a világbajnokság hetedik helyén áll.
Ogier eddig három futamon indult és a Monte-Carlo Rallyn a második, Kenyában a negyedik lett míg Portugáliában az ötvenedik helyen ért célba.