back to top
2025. december 19. 09:58
Többi
    Kezdőlap Blog Oldal 1220

    Az FIA-nak több F1-es motort kéne engedélyeznie a Ferrari szerint

    0

    Mattia Binotto úgy véli, az FIA-nak meg kell fontolnia a szezononként felhasználható erőforrások számának növelését, miután a múlt héten Monzában a rajtrács majdnem fele büntetést kapott.

    Minden F1-es pilóta legfeljebb három motort használhat egy szezonban anélkül, hogy büntetést kapna, és nagyon ritkán fordul elő, hogy valaki egy teljes évet végig tudjon csinálni ezzel a korlátozással.

    Sok csapat úgy döntött, hogy Spában és Monzában is további erőforrás-elemeket vesz igénybe, de a büntetések száma komoly kavarodáshoz vezetett a rajtrácson.

    A Ferrari csapatfőnöke, Binotto úgy véli, hogy az FIA-nak tisztáznia kellene, hogyan alkalmazzák a büntetéseket, hogy gyorsabban meghatározzák a rajtrácsot, valamint fontolóra kellene venni a motorok számának növelését, mielőtt a csapatokat megbüntetik.

    Azért tartott ilyen sokáig [a végleges rajtsorrend kihirdetése], mert minden bizonnyal különböző értelmezések vannak, és a szabályzat nem elég egyértelmű” – mondta Binotto.

    Ez olyasvalami, amivel mindenképpen foglalkoznunk kell a jövőben – szerintem nem csak az rossz, ahogyan a büntetések alapján döntünk a rajtrács pozíciójáról, hanem a hátrasorolások száma is túl sok.

    Nehéz egy rajongónak, hogy lát egy autót a pole-ban, de az nem az első helyről rajtol, mert rajtrácsbüntetést kapott. Szóval talán a versenyzőnkénti három rajthelyes büntetés túl kevés ahhoz képest, amit elértünk. Talán ezt újra kellene gondolni a következő szezonokra.

    Sokszor túl nagy volt a változás szombathoz képest

    A spái versenyen Max Verstappen akvalifikáción megszerezte a pole pozíciót, majd a büntetések után a 14. helyre esett vissza a rajtrácson.

    Monzában kilenc pilóta esett ki a rajtrácsról az erőforrás-cserék miatt, de az FIA-nak több órába telt, mire közzétette az ideiglenes sorrendet.

    Ferrari, Olasz Nagydíj
    Fotó: Scuderia Ferrari Press Office

    Ez arra ösztönözte az FIA-t, hogy egyszerűsítse a folyamatot, hogy elkerülje a zűrzavart – még a versenyzők körében is – és gyorsabb választ tudjon adni arra, hogy a kvalifikáció befejezése után miként alakul a vasárnapi futam rajtsorrendje.

    A versenyzők 10 rajthelyes büntetést kapnak, ha először lépik túl a szezonra vonatkozó limitet minden egyes erőforrás-elem esetében, és minden további csere után öt rajthelyet veszítenek.

    Tekintettel arra, hogy számos közelgő versenyhétvégén nehezebb lesz előzni, a legtöbben Spában és Monzában látták a legjobb pillanatot arra, hogy meglépjék a büntetéssel járó cserét annak reményben, hogy további hátrasorolás nélkül jussanak el a szezon végéig.

    Fourmaux Új-Zélandon sem indul 

    0

    Az M-Sport visszavonta Adrien Fourmaux nevezését az Új-Zéland Rallyra, a döntést a francia versenyzővel együtt hozták meg. 

    “Újraértékeltük Adrien Fourmaux-val a 2022-es célokat – áll az M-Sport közleményében. – Ezt követően pedig visszavontuk Adrien nevezését az Új-Zéland Rallyra. Az M-Sport továbbra is teljes mértékben ki áll Adrien mellett, és hangsúlyozzuk, hogy a döntés a pilótával történt megbeszélés után született. Adrien és navigátora, Alexandre Coria a Spanyol Rallyn visszatér a Ford Puma Rally1-gyel.” 

    Az M-Sport az Acropolis Rallyról is visszavonta korábban a nevezését a francia párosnak, akkor a csapat nem tudta volna időben megjavítani az autót, mely a belga Ypres Rally utolsó napján tört össze. 

    Fourmaux a csapattal volt Görögországban, azonban Új-Zélandra nem utazik el. 

    Norris egyre közelebb kerül egy olyan rekordhoz, amihez nem szeretne

    0

    A McLaren versenyzője hamarosan beállíthat egy olyan csúcsot, amelyet kifejezetten nem szeretnek a Forma-1-es pilóták.

    A hónap eleji Olasz Nagydíj után, ahol a brit a hetedik helyen ért célba, Romain Grosjean elé lépett az F1-ben nagydíjgyőzelem nélkül szerzett legtöbb pont tekintetében. Karrierje alatt gyűjtött 394 pontjával már a brit a második helyen áll ezen a listán, csak Nico Hülkenberg előzi meg őt.

    Hülkenberg kilenc szezonon keresztül versenyzett az F1-ben. Bár több csapatnál is megfordult, soha nem ért el dobogós helyezést. Norris, aki jelenleg negyedik F1-es szezonját tölti, 127 pontra van attól, hogy átvegye a rekordot Hulkenbergtől.

    A 22 éves versenyző tavaly Oroszországban közel járt ahhoz, hogy megnyerje első F1-es futamát, mielőtt a késői esőzések miatt lecsúszott a pályáról, mivel úgy döntött, hogy a slick gumikon marad a pályán.

    A lista, amelyen Norris szerepel némileg torzított, mivel a mai pontrendszer több pilótát jutalmaz a korábbi struktúrához képest magasabb pontszámmal. A brit idén négy futam kivételével minden versenyen pontot szerzett, legjobb eredménye az Emilia Romagna Nagydíjon elért harmadik helyezés volt.

    A legtöbb pontot gyűjtött, de győzelem nélküli pilóták listáján az első tízben szerepel még George Russell (5.), Alexander Albon (7.), Lance Stroll (8.) és Kevin Magnussen (9.) is a jelenlegi mezőnyből.

    Meddig jutottak a Junior Világbajnokok? – Dani Solá 

    0

    A Junior Világbajnokság egy fiataloknak szóló bajnokság, akik itt tehetik meg első komoly lépéseiket a rallysportban, és a legjobbak akár világbajnoki címig is eljuthatnak. A bajnokságot 2001-ben hozták létre, a sorozat második világbajnoka pedig Dani Solá volt. 

    A 2001-ben létrehozott Junior WRC első bajnoka Sébastien Loeb lett, akinek a karrierjét nem igazán kell bemutatni, a JWRC bajnoki címtől egészen a rallysport legsikeresebb versenyzőjéig jutott el. 

    A sorozat második bajnok a spanyol Dani Solá lett 27 évesen, aki 2002-ben a hat futamos bajnokságban három győzelmet (Spanyolország, Németország, Nagy-Britannia) tudott aratni, emellett pedig egy harmadik helye (Olaszország), egy negyedik helye (Görögország) volt, míg a Montén kiesett a Citroen Saxo S1600-tal. Az év végén nyolc pont előnnyel szerezte meg a világbajnoki címet az olasz Andrea Dallavilla, és 22 pont előnnyel a finn Janne Tuohino előtt. 

    2003-ban a PWRC-ben folytatta Solá a karrierjét Evo 7-es Mitsubishivel, ahol a hét futamos bajnokságban az ötödik helyet szerezte meg, legjobb eredményét Németországban érte el, ahol nyert, míg Argentínában a második lett. 

    2004-ben már a PWRC szereplés mellett a Mitsubishi gyári csapatában is indulhatott. A PWRC-ben hat, míg a japán gyártó versenyzőjeként három versenyen indulhatott 2004-es Mitsubishi Lancer WRC-vel. A PWRC-ben Mexikóban nyerni tudott, míg Svédországban harmadik, év végén pedig nyolcadik lett. A Mitsubishi gyári versenyzőjeként pedig Spanyolországban zárt a hatodik helyen. 

    2005-ben, 30 évesen a spanyol versenyző a BP Ford WRT csapatába igazolt, ahol hat futamon indult a 2004-es fejlesztésű Ford Focus WRC-vel, azonban csak kétszer ért célba, Ausztráliában hetedik, Németországban pedig 12. lett.  

    A nem túl jó szezon után Solá egy évre eltávolodott a vb futamoktól, azonban 2007-ben visszatért három verseny erejéig. Spanyolországban és Walesben Honda Civic Type-R R3-mal megnyerte az A7-es géposztályt, míg Korzikán az abszolút 10., és N4-es kategória győztes lett S2000-es Peugeot-val. 

    A Wales Rally azonban eddigi utolsó futama is volt a vb-n. 

    A spanyol versenyző idén 47 éves és egy-egy spanyol versenyen még indul, 2022-ben két alkalommal Can-Am Maverick-kel állt rajthoz. 

    Dani Solá összesen 39 WRC futamon állt rajthoz, 22-szer sikerült célba érnie. Legjobb eredménye tehát a 2004-es Spanyol Rallyn született, ahol hatodik lett, 2005-ben pedig szintén Spanyolországban megszerezte egyetlen szakaszgyőzelmét is. 

    Tanak is megkezdte a felkészülést Új-Zélandra (videó) 

    0

    A Hyundai Motorsport hétfőn kezdte meg a tesztelést az Új-Zéland Rally előtt. Az első napon Ott Tanak állt munkába Közép-Finnországban. 

    Ahogy a Toyota a múlt héten, úgy a Hyundai ezen a héten Közép-Finnországban végzi tesztjeit az Új-Zéland Rally előtt. 

    Elsőként Ott Tanak mozgathatta meg a Hyundai i20 N Rally1-et hétfőn a koreai csapatból. 

    Ott Tanak számára fontos a jó felkészülés, hiszen még van esélye utolérni a világbajnokságot 53 ponttal vezető Kalle Rovanperát a szezon utolsó három versenyén. 

    Ez a különbség akár 46 pont is lehetne, azonban a Hyundai Görögországban nem kérte meg Thierry Neuville-t, hogy adja át a győzelem lehetőségét észt csapattársának. Tanak emiatt úgy érzi, hogy nincs segítsége a vb címért folytatott csatában. 

    “Még bármi előfordulhat, hiszen a bajnokság nem ért véget – mondta a 2019-es világbajnok. – Ugyanakkor ekkora hátrányt egyedül, segítség nélkül nehéz behozni. Kalle továbbra is jó helyzetben van.” 

    Velenczei: Már csak Ózdon is esnie kellene 

    0

    Velenczei Ádám és Vánsza Zsolt tesztelni érkezett a pécsi Mediterrán Rallyra, ahol azonban a rajttól fogva ömlött az eső. A skodás páros ilyen körülményekre meg is találta a jó beállítást, ezért abban bíznak, hogy Ózdon is esni fog. 

    Velenczei Ádám és Vánsza Zsolt utoljára a júliusi Székesfehérvár-Veszprém Rallyn ült autóban, így a Mediterrán Rally éppen jól jött, hogy Ózd előtt kissé átmozgassa magát a páros. 

    A verseny azonban csak nevében volt mediterrán, hiszen az első szakasztól az utolsóig ömlött az eső, ami miatt a verseny utolsó szakaszát biztonsági okokból végül törölni is kellett. 

    Velenczei Ádám azonban ennek ellenére elégedett volt a verseny után. 

    “Régen ültem az autóban, ezért is volt jó lehetőség a Mediterrán Rally – mondta Velenczei Ádám a Rallycafe.hu oldalnak – Folyamatosan tudtunk gyorsulni az eső ellenére is, és az utolsó szakaszokra már sikerült megtalálni a jó beállításokat, legalábbis esős körülményekre. Számunkra bár csak teszt volt, és ha bajnoki futam lett volna, akkor tudtunk volna még gyorsulni, de így is örülök, hogy a teszt mezőnyben sikerült nyerni. Bízunk benne, hogy Ózdon is esni fog, mert akkor nagyszerű beállításokkal tudnánk rajthoz állni. Az autó végig nagyszerűen működött, a Topp-Cars fantasztikusan felkészítette. Zsoltival ezúttal is nagyszerűen tudtunk összedolgozni, nagyon jó hangulatban.” 

    Az eső ellenére kicsivel nagyobb tapadásra számított a skodás pilóta. 

    “A vártnál is sokkal jobban csúszott az Árpádtetői szakasz, de a többi pályán is hatalmas pocsolyák, vízátfolyások voltak. Akkor mennyiségű víz volt a pályákon, hogy még a jó tapadású R5-ös autó is meg-megcsúszott. Összességében azonban kalandmentes tesztversenyünk volt. Árpádtető sosem volt a szívem csücske, annak ellenére, hogy sokan szeretik. Ezúttal is jobban tetszett a Somogy-Árpádtető szakasz az egy új pálya volt, ott jobb volt a tempónk is.” 

    A sikeres tesztelést követően Velenczei bízik benne, hogy a hátralévő ORB futamokon sikerül legalább a bajnoki második helyet kiharcolnia. 

    “Még két ORB futam van hátra, Ózd és a Zemplén Rally. A sikeres tesztelést követően bízunk benne, hogy az ORB bajnokságban is tudunk előrébb jutni.” 

    Országszerte kutatja a fiatal tehetségeket új, gokartos programjával a HUMDA

    0

    Az ország több pontján is elérhető, a 6 és 10 év közötti gyermekeknek szóló gokartos rendezvénysorozatot indít a HUMDA Magyar Autó-Motorsport és Zöld Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt.

    A tehetségek felkutatása mellett a biztonságos közlekedésre való nevelés is a célok közt szerepel a HUMDA Gokart Suli programjában. Az egyedülálló képzésben, amelyet október 1. és november 12. között hat különböző gokartpályán is elindítanak, térítési díj ellenében lehet részt venni.

    A gyermekek oktatását az Ügynökség szakértői által, a nemzetközi gokartakadémiák mintájára kidolgozott egységes tananyag alapján kezdik. A program során a HUMDA a tehetségek felkutatását is szem előtt tartja, az esetleges felfedezettek a későbbiekben akár a HUMDA Academy-tagjaivá, vagy akár nemzetközileg is elismert gokart- és autóversenyzőkké, bajnokokká válhatnak. Ez az alapoktatás lehet az első fontos lépcsőfok egy sikeres versenyzői karrierben.

    Kezdők számára is ideális a Gokart Suli

    Az oktatásnak nem feltétele az, hogy a jelentkezőnek legyen gokartos tapasztalata, hiszen az ősszel induló belépő szintű képzés egészen az alapoktól indul. Az elméleti oktatáson a pályaversenyzés alapszabályaitól, a gokartok működésén át, egészen a közúti közlekedési szabályokig mindennel megismerkedhetnek a gyermekek.

    A gyakorlati részben a jelentkezők megtanulnak az ideális íven menni, de a helyes testtartás elsajátítása, illetve a kormány megfelelő fogása is az oktatás részét képezi. A program célja, hogy a gyermekekben ne alakuljanak ki káros és téves berögződések.

    Alapvető célkitűzésünk a hazai autó- és motorsport népszerűsítése, a tehetségek gondozása és támogatása. A fiatalok megszólításával nagyobb merítési lehetőséget kapunk és növekszik az esély a jövő tehetségeinek megtalálására. Olyan gyermekeket keresünk, akikből megfelelő tehetséggondozással olyan versenyzők válhatnak, akiknek egyszer az egész ország szurkolhat majd a versenypályák lelátóin és a tévékészülékek előtt” – emelte ki Weingartner Balázs, a HUMDA Zrt. elnök-vezérigazgatója.

    Nemzetközi gyakorlatok, utánpótlás-nevelési rendszerek és gokartakadémiák képzési programjainak megismerésével dolgozták ki szakértőink Kálmán Péter szakmai vezetésével a HUMDA Gokart Suli tananyagát. Péter 35 éves gokartos tapasztalattal rendelkezik, Európa egyik legsikeresebb gokartcsapatát, a KMS Racinget irányítja, ahol nagyhírű volt Forma–1-es versenyzők, Juan-Pablo Montoya és Alexander Wurz gyermekeit is tanította. Bízunk benne, hogy megismerhetünk olyan tehetséges versenyzőket, akik az alapok elsajátítását, majd a haladó képzés elvégzését követően először hazai, majd nemzetközi szinten is vitézkedő profi gokartversenyzőkké válhatnak” – mondta Őry Kornél, a HUMDA Zrt. sport- és közlekedésbiztonsági igazgatója.

    A hat helyszínen induló képzésnek folytatása is van

    Az alapképzést sikeresen teljesítők a vizsga után lehetőséget kapnak arra, hogy a tavasszal induló haladóknak szóló programban is részt vegyenek. Ebben a tananyagban már maga a versenyzés is a középpontba kerül, fő részét képezi a formaidőzités gyakorlása, a rajtok és előzések, illetve a védekezés is.

    A budapesti (Aktív Park), győri (E-kart Ring), máriapócsi (Rabócsiring), mogyoródi (Hungaroring), soproni (Racing Aréna Sopron) és százhalombattai (Battaring) HUMDA Gokart Suli alapképzésekre versenyzői licensszel nem rendelkező 6 és 10 év közötti gyermekek nevezhetnek.

    A kurzus ára mindössze 95 ezer forint, amely magában foglalja az instruktorok, a személyzet, a bérgokartok, és a pálya kizárólagos rendelkezésre állását az okatatás napján és természetesen az okatóanyagokat is.

    Jelentkezni szeptember 30-ig, a táblázatban szereplő e-mail címeken lehet. A képzés 8 alkalomból áll, amely négy héten át tart. Az Ügynökség helyszínenként 12 gyermek jelentkezését vájra, a kérelmek elbírálása beérkezési sorrendben történik.

    Gokart Suli

    Szürreális, ahogy szimulátoron ralizik a 4 éves csodagyerek (videó)

    0

    Shao Ziyan 4 évesen úgy száguld a virtuális pályákon, ami egy gyakorlott felnőttnek is becsületére válna.

    A mai világban már nem számít nagy attrakciónak, ha valaki előbb tanul meg szimulátoron autóversenyezni, mint a valóságban, hiszen nemcsak a profi pilóták töltenek el rengeteg időt a virtuális valóságban, hanem a fiatal generáció képviselői is. Az ugyanakkor nem megszokott, hogy valaki már 4 évesen gyakorlott gamereket idéző szinten ralizzon.

    A kínai Shao Ziyan pedig ezt teszi, méghozzá a Dirt Rally 2.0 nevű játékkal. Hogy a 4 éves gyerkőc miként „száguldozik” papucsban egy profi szimulátorban ülve, arról a kínai, autóverseny-szimulátorok fejlesztésével foglalkozó Simagic tett közzé videót a saját Facebook-oldalán. A felvétel ITT tekinthető meg.

    Hogy Shao Ziyannal egyszer majd a valós ralipályákon is találkozhatunk-e, az ezek alapján nem lehet kérdés, de persze az is elképzelhető, hogy inkább a virtuális versenyeket választja majd.

    Greensmith: Loeb meghozta a csapat szerencséjét 

    0

    Gus Greensmith szerint Sébastien Loebnek köszönhetően volt több szerencséje az M-Sportnak a görög Acropolis Rallyn. 

    Nagyon jó versenyt tudhat maga mögött az M-Sport csapata Görögországgal, ahol főleg a verseny első napja volt nagyon jó, de a futam végén is meglett a negyedik és ötödik pozíció. 

    Gus Greensmith szerint Sébastien Loebnek köszönhetően lett több szerencséje a csapatnak a versenyen. 

    “Nagyon nehéz volt az év közepe számunkra – mondta Gus Greensmith a Rally Világbajnokság hivatalos oldalának. – Egy ilyen nehéz időszakban jó, hogy ha valaki olyan jön a csapatba, aki csak egy-egy versenyen csatlakozik hozzánk, pláne, ha ennek a valakinek kilenc vb címe van. Loebnek köszönhetjük a szerencsésebb hétvégét. Amikor ő indul, már a verseny elején lehet tudni, hogy ő lesz a csapat leggyorsabbja, így meg tudjuk, hogy mennyit is lehetne még kihozni az autóból.” 

    Sébastien Loeb valóban a leggyorsabb volt az első napon, amikor főként csapattársa, Pierre-Louis Loubet tudott vele lépést tartani és péntek este a kettős vezetésnek örülhetett az M-Sport. 

    A szombat azonban már nem sikerült jól, hiszen Loeb az első szakasz után az élről kényszerült kiállni, míg Loubet defekt miatt sok időt vesztett.  

    Gus Greensmith szombat délután kényszerült kiállni műszaki hiba miatt, pedig az angol pilóta szerint akár a dobogóért is harcolhatott volna. 

    “Összességében elégedett vagyok a versenyen mutatott tempóval. A péntek mindenképp jó volt, bár talán kissé lassan kezdtem. Szombaton a kiesésig szintén jó volt a tempó, vasárnap azonban a kiesés miatt már nem tudtunk elég jó helyről indulni, sokat kellett takarítani. A Power Stage-en sikerült pontot szerezni, így összességében elégedett vagyok. Ugyanakkor, ha nem esünk ki, akkor legalább a negyedik hely meglehetett volna, sőt talán Dani Sordoval is csatázhattunk volna.” 

    A világbajnokság most Új-Zélanddal folytatódik, és Greensmith már nagyon várt erre a futamra. 

    “Új-Zéland egy bakancslistás verseny számomra, amit végre kipipálhatok. Sok olyan verseny volt, ahol jó tempóban közlekedtünk, de aztán valami mindig közbe jött, ezért bízom benne, hogy ezúttal is jó lesz a tempó és nem jön közbe semmi ezúttal.” 

    A Mercedes technikai igazgatója elmondta, miért számít jó eredményre csapatától Szingapúrban

    0

    Mike Elliott a soron következő versenyt tekintve optimista a csapat esélyeit illetően.

    Az Ezüstnyilaknál arra számítanak, hogy autóik erősebbek lesznek Szingapúrban, annak ellenére, hogy néhány versenyző szerint a rázós pálya kihívást jelent majd az új, 2022-es autókkal.

    A Mercedes egyike azon alakulatoknak, amelyek a leginkább szenvedtek az aerodinamikai hatásoktól az olyan utcai pályákon, mint például Baku, ahol Lewis Hamilton a hátát fájlalta a futam befejezése után.

    A csapat technikai igazgatója, Mike Elliott az Olasz Nagydíjról készült eligazító videójukban elmondta, hogy bár a pálya „nagy kihívások elé állít„, a szűk és kanyargós jelleg kedvezhet  számukra az erősségeiket tekintve.

    Azt hiszem, ha visszatekintünk a szezon során tapasztaltakra, akkor arra számíthatunk, hogy Szingapúr egy kicsit inkább olyan lesz, mint amit Budapesten és Zandvoortban láttunk.” – mondta Elliott.

    Mike Elliott, Mercedes AMG F1
    Mike Elliott | Fotó: Mercedes AMG F1

    Ez egy egyenetlen pálya, ami kihívást jelent majd, de a kanyarok jellegét tekintve úgy gondoljuk, hogy egy kicsit kedvezőbb lehet az autónk számára. Szóval, remélhetőleg jó eredményt érünk majd el.

    Mint mindig, először az összes szimulációval kapcsolatos munkát kell elvégeznünk, aztán az edzéseken maximalisan a tapasztalatszerzésre fókuszálunk, és remélhetőleg ezt végül jó eredményre tudjuk váltani a hétvégén.

    A Ferrari legyőzése az idei cél

    Ami a Mercedes idei céljait illeti, Elliott úgy véli, hogy a konstruktőri bajnokság második helyéért harcolhatnak a Ferrarival, ha a hátralévő hat versenyen futamot tudnak nyerni.

    Mercedes AMG F1, Olasz Nagydíj
    Fotó: LAT Images / Mercedes AMG F1

    Megpróbálunk harcolni a Ferrarival a második helyért, szeretnénk megpróbálni megnyerni egy futamot ebben a szezonban, vagy ideális esetben akár többet is.

    Legfőképp vissza akarunk térni a helyes útra, hogy jövőre harcolhassunk a bajnoki címért. Ez nem tiszteletlenség az ellenfeleinkkel szemben, fantasztikus riválisaink vannak, de ez az, amire igazán szükségünk van, mert vissza akarunk kerülni az élre, a bajnoki címekért akarunk küzdeni, mert ez a célunk.