Takamoto Katsuta nagyszerű teljesítményt nyújtott a Portugál Rallyn és közel állt ahhoz, hogy pályafutása során másodszor végezzen dobogón. Szombaton és vasárnap is késhegyre menő csatát vívott Dani Sordóval, az utolsó előtti gyorsaságin még övé volt a harmadik hely, de a Power Stage-en elveszített.
„Takamoto is megérdemelné a harmadik helyet és én is” – nyilatkozta Dani Sordo a Portugál Rally utolsó gyorsaságijának a céljában, amikor még csak azt tudtuk, hogy ő futotta az addigi leggyorsabb idő. Katsuta ekkor még a pályán volt. 2,2 másodperc előnnyel kezdte az utolsó szakaszt, ami nagyon úgy tűnt, hogy elegendő lesz és a Toyota hármas győzelmet ünnepelhet.
Nagyszerűen ment addig a japán versenyző. Bár Rovanperához és Evanshez képest is két perc hátrányban volt, de stabilan tartotta a harmadik helyét. Péntek délelőtt egy megforgás ellenére is a negyedik helyen zárta az első napot, majd másnap még kiválóbb teljesítményt nyújtva megelőzte Dani Sordót, aki először indult a hibrid Hyundaijal.
Kettejük csatája a szombat esti szuperspeciál előtt eldőlni látszott, amikor Katsuta az esőben 14,6 másodpercre növelte előnyét Sordo előtt.
A spanyol versenyző azonban az esti, felszáradó portói szakaszon ezt a különbséget megfelezte, így életben tartotta sajátmaga és a Hyundai számára a dobogót.
Vasárnap délelőtt a csepegő esőben Sordo sokkal merészebben vezetett, mint japán riválisa, és a Power Stage-en igazán odatéve magát végül 2,1 másodperccel megelőzte Katsutát.
Sordo elsőként gratulált vetélytársának, aki a rá jellemző tisztelettel és alázattal fogadta a gratulációt és a vereséget is. Később azonban az élő közvetítésben bevágott képen látszott, hogy sír a Toyota GR Yaris Rally1 ülésében, ami teljesen érthető és abszolút emberig megnyilvánulás volt.
A kezdeti bánata ellenére azonban így is volt oka az örömre, hiszen a negyedik helyezésével is annyi pontot gyűjtött, amivel a világbajnokságharmadik helyére lépett elő Kalle Rovanperä és Thierry Neuville mögé.
Nem ez lett volna a japán versenyző első dobogós helyezése, azt már tavaly a Safari Rallyn, emlékezetes módon megszerezte, amikor Ogier mögött a második helyen végzett. Azonban a világbajnokságon még soha sem állt ilyen előkelő helyen.
Jari-Matti Latvala tavaly egy újságírói kérdésre azt válaszolta, versenyzője, Kalle Rovanpera 2023-ban szerezheti meg első világbajnoki címét. Minderre azonban rácáfolni látszik a 21 éves versenyző.
Kalle Rovanpera esetében már régóta tudni lehet, hogy egy szuper tehetség, és valamikor biztosan világbajnoki címet fog szerezni.
A 2019-es WRC2-es világbajnokról tavaly a Dirtfish jelentetett meg egy írást, amiben Jari-Matti Latvala, a Toyota Gazoo Racing csapatfőnöke 2023-at jelölte meg, amikor Harri Rovanpera fia első vb címét szerezheti.
Latvala akkor azt nyilatkozta, idén még sok olyan verseny vár Kalle Rovanperára, melyen elsősorban tanulnia kell és emiatt idén még nem kell számolni vele a vb címet illetően.
Rovanpera azonban már tavaly is megmutatta az Akropolisz Rallyn, hogy gyorsan tud tanulni és még gyorsabban tud vezetni olyan versenyen is, amely még ismeretlen számára, és végül Észtország után második futamát nyerte Görögországban.
Gyorsan hozzá is lehet tenni, hogy a WRC mezőny nagyrészének még ugyancsak nem volt tapasztalata az Istenek Versenyén.
Az idei évben azonban nehéz leutánozni Kalle Rovanpera teljesítményét.
A Monte-Carlo Rally első napján még időt vesztett, miután vezetési stílusát hozzákellett igazítani a vadonatúj Rally1-es autóhoz. A fiatal finn versenyző azonban a második naptól már egyre gyorsabb lett, és végül szakaszt is nyerve a negyedik helyen zárta a versenyt Sébastien Loeb és Sébastien Ogier, valamint Craig Breen mögött.
A Svéd Rallyn azonban egyik többszörös világbajnok sem állt rajthoz, így az első napon az első szakaszon még Breen mögött a második helyről rajtolhatott Rovanpera, majd a második szakasztól az ír versenyző kiesését követően takarítania kellett a havas pályákat.
A hóban, melyben gyakorlatilag felnőtt és nyolcévesen első vezetői tapasztalatait szerezte nagyon otthon érezte magát, az első napon még a második helyen zárt, majd a második nap első szakaszától az élre állt és soha többé nem értek a nyomába riválisai, így megszerezve harmadik vb futamgyőzelmét.
Horvátországban Rovanpera azzal a tudattal állhatott rajthoz a vb élén állva, hogy tavaly ugyanebben a helyzetben már az első szakaszon hibázott és balesetet szenvedett. Idén azonban a változatos időjárás mellett is már az első napot is 1:23 perc előnnyel zárta, így a második napon már egy defekt is belefért az első hely megtartásához.
A harmadik napon azonban az utolsó előtti szakaszon leszakadó esőben már Ott Tanak megelőzte, a finn toyotás azonban nem hagyta magát és elképesztő tempót produkálva a Power Stage szakaszon visszavette az első helyet, megszerezve karrierje második és sorozatban második sikerét.
A szezon első murvás futamán, Portugáliában ismét takarítania kellett, azonban már az első napon szakaszokat tudott nyerni és második helyen zárta a napot, majd a verseny tavalyi győztesével, Elfyn Evans-szel ki-ki csatát vívott. Az esőben azonban sikerült a maga javára billentenie Rovanperának a versenyt és az utolsó napon ugyancsak fantasztikus vezetést bemutatva meg is tartottavezető helyét.
A 21 éves versenyző így idén már havon, aszfalton és murván is tudott nyerni, és sorozatban megszerzett három győzelmével már négy futam után 46 pont előnnyel vezet Thierry Neuville előtt.
Kalle Rovanpera az idei szezon első felében elképesztő teljesítményt nyújtott, átlagban 11,5 ponttal bizonyult jobbnak, mint a belga riválisa. Ezt a teljesítményt egyelőre egy másik versenyző sem tudja leutánozni, így a fiatal versenyző akár rá is cáfolhat főnöke, Jari-Matti Latvala tavalyi szavaira, és…
Az EURO RX1-ben Anton Marklund nyert a magyar Eb futamon, míg az EURO RX3-ban Kobe Pauwels lett az első. Kárai Tamás nyolcadik helyével a legjobb magyar volt az EURO RX1-ben, az EURO RX3-ban Szíjj Zsolt hatodik lett.
Hatalmas csatákat hozott a vasárnap délután Nyirádon a rallycross Eb elődöntőiben és döntőiben. Hazai szempontból az Eb élményt egyedül az csorbította, hogy egyik döntőbe sem jutott magyar versenyző.
Az EURO RX1-ben három elődöntőt rendeztek. Az elsőben Anton Marklundé volt a pole, a harmadik helyen pedig Kiss László várta a rajtjelet. Marklund használt gumikon indult az elődöntőben, de simán eljött elsőként. Kiss gyönyörűen indult, de utána bekerült a darálóba. Előbb O’Donovannal ütközött, majd Svardallal, így visszaesett negyediknek. O’Donovan a harmadik körben defektet kapott, de amikor a már sérült autóval Kiss utolérte nekiment és kiütötte a magyar Peugeot jobb hátsó kerekét. Sőt, amikor Mandie August akarta kikerülni, a Seatot is megtorpedózta. Marklund simán nyert Sivert Svardal előtt.
A második elődöntőben Enzo Ide szerezte meg az első rajthelyet, Mózer Márk volt a harmadik, Kárai Tamás pedig ezen a hétvégén sokadjára került a legkedvezőtlenebb rajthelyre. Mózer beragadt Kárait pedig ezúttal Fucik tolta le a pályáról. Ide vezetett Dubourg előtt, a harmadik helyen pedig Mózer követte őket. Kárai korai jokerrel próbálkozott, Fucikkal együtt, de a fordulatot Dubourg hozta. Szó szerint, ugyanis beakasztotta a Peugeot elejét a korlátba, megforgott és kitört jobb első kerékkel meg is állt a pálya szélén. Sajnos Mózer Márk sem fejezte be a versenyt, második volt, amikor a negyedik körben hibázott és kifordult bal elsővel leparkolt. Ide nyert, Kárai pedig hiába üldözte Fucikot, nem tudta megelőzni a csehet, és harmadik lett.
Janis Baumanis állt be a harmadik elődöntő első rajthelyére. Jól indult, de koccant egy picit Michalakkal és ez elég volt, hogy Linnemann a harmadik helyről az élre álljon. Óriási csatába kezdtek, Baumanis szorosan követte a Fiestát, majd a negyedik körben jokerre ment. Linnemann az ötödik kör első kanyarjában picit hibázott, és ez elég volt ahhoz, hogy amikor jokerre ment és visszatért onnan Baumanis centikkel előtte volt már. Baumanis nyert, de legjobb másodikként Linnemann is döntőbe jutott, és ekkor derült ki, hogy az első futamból Svardal ideje is elég a döntőhöz.
2022 első Supercars döntőjében Marklund tisztán indult és élre állt. Mögötte Baumanis rázárt Svardalra és megint Linnemann jött ki jól a lökdösődésből. Ide maradt második, Linnemann jokerezett, Svardal kiállt és Baumanis is lelassult. Meglepetésre a negyedik körben Marklund ment jokerre az első helyről, ám az ötödik körben Ide csak mögé érkezett a saját jokeréről. Ezzel Marklund hibátlan teljesítménnyel, végig nagyon higgadtan és magabiztosan versenyezve nyerte az év első Eb futamát. Linnemann lett a harmadik, Baumanis majd 50 másodperces hátránnyal negyedik.
Marklund 20 ponttal vezeti a bajnokságot, a 16 pontos Enzo Ide és a 13 pontos Linnemann előtt. A legjobb magyar Kárai Tamás lett, a nyolcadik helyért 8 pontot kapott. Mózer Márk 12. lett amiért 4 pont járt.
foto: @WORLD
Az EURO RX3 első elődöntőjében Cerny jött el elsőnek. Szíjj Zsolt jól rajtolt, de óvatos volt elvette a gázt és megpróbálta meglepni a lengyelt, de az figyelt, így Szíjj harmadikként fordult. Répási és Senegacnik a negyedik és az ötödik helyen az első körben jokerezett, Szíjj a másodikban követte őket és megtartotta a harmadik helyét. Fura mód a harmadik körben Cerny is jokerre ment és Litwinowicz követte őt. Szíjj ettől kezdve védekezett Senegacnik előtt, nagyszerűen csinálta és a győztes Cerny, a második Litwinowicz mögött bejött harmadiknak.
A másik ágon nem volt magyar versenyző. Pauwels rajtolt a poleból, mellette Susta és Ribeiro, ebben a sorrendben fordultak az első kanyarban. A második körben Susta Skodájáról leesett a jobb első kerék, így véget ért a versenye. Pauwels remek idővel nyert és a harmadik Svardal ideje is jobb volt mint a másik ágon Szíjj Zsolté, így a magyar versenyző 9 tized másodperccel lemaradt a döntőről.
A döntőben Cerny, Pauwels és Litwinowicz indult az első három helyről. Cerny nagyot rajtolt, mögötte szinte mindenki koccant mindenkivel de végül az első kör közepén a rajtsorrend állt vissza. Ribeiro és Egebo-Svardal korán jokerezett, Pauwels viszont közben keményen támadta Cernyt. Svardal a harmadik körben kiállt, Litwinowicz pedig már 3 másodperc hátrányban volt. Pauwels a negyedik körben jokerezett, Litwinowicz elveszítette a harmadik helyet, amit Ribeiro szerzett meg. A belga hatalmasat ment az utolsó körben és amikor Cerny a jokere végére ért már csak pár méterről nézhette az Audi hátulját, a versenyt Pauwels nyerte. A fiatal Pauwels az első körös koccanás után remek teljesítményt nyújtott, megérdemelten állhatott a dobogó tetejére és szerzett 20 pontot a szezonnyitón. A legjobb magyar Szíjj Zsolt lett, a hatodik helyen végzett és 10 pontot kapott érte.
Sébastien Ogier hozzá szokatlan módon hibát követett el a Portugál Rally szombati napján, amikor árokba esett a Toyota GR Yaris Rally1-gyel. Az ok meglepően egyszerű volt, elvonta a figyelmét egy hibaüzenet.
Sébastien Ogier a Portugál Rallyn visszatért a WRC mezőnyébe, hogy a Monte-Carlo Rallyt követően ismét összecsapjon Sébastien Loebbel.
A csata azonban Portugáliában nem sokáig tartott, mivel a kilencszeres rally világbajnok a verseny élén állva az ötödik szakaszon betonszegélynek csapta a Ford Puma jobb hátulját, ami után kitört autójának kereke és kiállni kényszerült.
Azonban a nyolcszoros világbajnok, Ogier pénteki versenye sem tartott sokáig, miután a délutánra teljesen leromlott murvás szakaszokon két defektet kapott és csak egy pótkerék volt nála, ami miatt kiállni kényszerült.
A rallysport két legeredményesebb versenyzője szombaton visszatért, azonban Sébastien Loeb motorhiba miatt gyorsan kiállni kényszerült.
Sébastien Ogier pedig a verseny 10. szakaszán szenvedett balesetet, ami után csak nehezen tudott ismét visszatérni a pályára, majd a következő szakaszon fékhiba okozott kisebb tüzet, amit eloltva befejezte a szakaszt, de a szervízelés után már nem folytatta a napot.
Mint később kiderült, Ogier figyelmét a műszerfalon megjelenő hibaüzenet vonta el a baleset előtt.
“200 méterrel a baleset előtt elvesztettük a hibridhajtást és megjelent egy hibaüzenet a műszerfalon – mondta Sébastien Ogier. – A baleset az én hibámból következett be, miután a műszerfalon megjelenő hibaüzenet elterelte a figyelmem és nem figyeltem Benjamin Veillas által mondott és a következő kanyarra vonatkozó információt. Kicsit túl gyorsan mentem a kanyarba, ami miatt a partoldalnak csúsztunk, majd megforogtunk. Az útról lecsúszva pedig elakadtunk.”
A baleset helyszínén nem voltak nézők, ezért a visszatérés az útra elhúzódott.
“Nézők hiánya miatt nehezen tudtunk az útra visszatérni, de aztán folytattuk a szakaszt. A következő szakasz ellenőrzőpontjában a fék beesett és a kipufogóhoz fékfolyadék szivárog, ami ki is gyulladt. Végül sikerült a problémát megjavítani, de a csapat nem szeretett volna kockáztatni, ezért délután már nem folytattuk a versenyt.”
A nyolcszoros világbajnok végül vasárnap visszatért, hogy ha a győzelemért csatázó Kalle Rovanpera és Elfyn Evans közül valaki bajba került volna, pontot szerezzen a Toyota számára.
A probléma végül elkerülte a finn és walesi versenyzőt, Ogier azonban korán indulva a Power Stage-en már nem tudott pontot szerezni saját maga számára, így a szombaton kiálló Sébastien Loebhöz hasonlóan pont nélkül zárt.
Az Ogier-Loeb csata pedig a meg nem erősített hírek szerint Kenyában, egy hónap múlva folytatódhat.
A rallycross történetének első progression race versenyei zajlottak Nyirádon vasárnap kora délután. Sajnos két magyar nem jutott az elődöntőkbe.
Az idei szabályzat egyik új eleme a Progression Race, amelyről valljuk be, hogy a hétvége elején még a szakértők sem tudták egészen pontosan, hogyan is zajlik ez a verseny. A három előfutam összetett eredménye alapján sorolták be a versenyzőket, a legjobbak kapták az első rajthelyeket, majd a következők a második rajtkockát és így tovább. Érdekes futamok alakultak ki, néha meglepő végeredménnyel.
Arra is kevesen tettek volna, hogy az EURO RX1-ben Patrick O’Donovan nyeri az egyik versenyt. A brit 3:55.175-ös idővel nyert. Ez sajnos annak is köszönhető, hogy mellette Kárai Tamás előbb bemozdult, majd befulladt a rajtba. Rengeteg időt veszített, ennek ellenére hősies küzdelembe kezdett és be is fogta a két lengyelt, Topolewskit és Gagackit. Topolewskit a pályán megelőzte és a végén majdnem elcsípte Gagackit is, végül negyedik lett. A közönség csalódottságára Mózer Márk második helye jelentett gyógyírt ebben a futamban, ami az utolsó volt a progression versenyek sorában.
foto: @WORLD
A másik három verseny viszonylag sima volt. Marklund, Ide és Baumanis is nyert a pole pozícióból. Kiss László Baumanis mögött második lett, Jean Baptiste Dubourg pedig úgy lett második Marklund mögött, hogy okos jokerrel és gyors körökkel megelőzte Svardalt. Mózer Attila ötödik lett ugyanebben a futamban.
Sajnos Koncseg Zoltán nem ért be időben a rajtba, így tőle búcsúztunk.
Az EURO RX3-ban a három pole pozíciós nyerte a három futamot. Cerny, Litwinowicz és Pauwels is megnyerte a saját versenyét, a belga volt a leggyorsabb. Litwinowicz futamában indult Répási és Ferjáncz is, de csak Répási ért célba a harmadik helyen. „Elrontottam a célkanyarban, sajnos elment a futómű. Köszönök mindent!” – mondta szomorúan Ferjáncz András a depóban, a köszönet pedig a szurkolóknak is szólt, akik megint remek hangulatot varázsoltak a Vörös Katlanba.
A rajongók hangja az EURO RX3 harmadik versenyén is megjött, amikor Szíjj Zsolt nagyon okosan elengedte Pauwelst, Araujot és Svardalt, majd ravaszul beszúrt az első kanyar belső ívére és másodikként jött ki. A negyedik rajthelyről ez parádés manőver volt! (Az idősebb O’Donovan le is másolta gyorsan a futamában…). Szíjj második lett, ezzel az első elődöntőben megszerezte a harmadik rajthelyet.
Az elődöntők elé pedig egy jó hír: az FIA és a promóter már most nagyon elégedett a nyirádi versennyel, ami fontos a jövő évi folytatás szempontjából!
Portugál Rally: Történelmi győzelmet aratott Kalle Rovanperä és Jonne Halttunen Toyota GR Yaris Rally1-gyel a rally világbajnokság 50. szezonját ünneplő versenyen. A finn az idén zsinórban harmadszorra nyert, és szintén harmadszorra szerezte meg az erőgyorsasági győzelmet is, amivel igen nagy lépést tett a világbajnoki cím felé.
Elfyn Evans hatalmas csatában szerezte meg a második helyet, így kettős Toyota győzelem született. Még szorosabb volt a csata a dobogó alsó fokáért, amelyet az utolsó gyorsaságin lopott el Takamoto Katsutától az idei első vb-futamát teljesítő Dani Sordo Hyundai i20 N Rally1-gyel. Katsuta lett a negyedik, míg a hajtáshibával küzdő Thierry Neuville az ötödik. A Monte-Carlo Rally után visszatérő mind a két Sébastien kiesett. Loeb miután pénteken az élre állt betonnak vágta a Ford Puma Rally1-et, Ogier pedig két defekt után búcsúzott a Yaris GR Rally1-gyel.
Rengeteg dráma és fordulat tarkította a Portugál Rallyt, azonban akadt egy versenyző, aki ezúttal is érinthetetlen volt: Újabb komoly teljesítmény és újabb hatalmas győzelem került Kalle Rovanperä neve mellé a rally világbajnokság hibrid érájának első murvás versenyén.
Sokan nem bíztak benne, hogy a Svéd és a Horvát Rallyt megnyerő fiatal finn Portugáliában is meg tudja szerezni az első helyet. A világbajnokságot vezetőként ugyanis pénteken elsőnek kellett rajtolnia, ami az igen finom porral fedett portugál gyorsaságikon hatalmas hátrány.
Így volt, a tizedik idővel kezdett az első murvás szakaszon, de már az első körben nagyon jó időket autózott, a második körben pedig a némiképpen letisztult pályákon egyenesen szárnyalt, két szakaszt is nyert és a második helyen 13,6 másodpercre közelítette élen álló csapattársát Elfyn Evanst.
Fotó: Toyota Gazoo Racing WRT
A szombati nap jókora adok-kapokkal telt Rovanperä és Evans között. A Toyota nem alkalmazott csapatutasítást, így szabadon versenyezhettek egymás ellen. A szombati utolsó murvás szakasz döntött kettejük között, ahol eleredt az eső. Rovanperä megint csak megvillantotta tudását és nem kevesebb, mint 13,9 másodpercet vert a közvetlenül mögötte rajtoló Evansre és átvette a vezetést.
Vasárnap Rovanperäé volt, aki az erőgyorsaságira már 9 másodpercre növelte előnyét, ahol tovább szárnyalt, megnyerte a bónusz pontokat érő szakaszt, és végül 15,2 másodperc előnnyel nyert. Ezzel az idei négy rally-vb-futamból a harmadik győzelmét aratta, a világbajnokságon pedig gigász, 46 pontra növelte előnyét.
Két kiesés és egy ötödik hely után akár a győzelemmel is felért Elfyn Evans második helye, amivel idei legjobb eredményét érte el.
Fotó: Hyundai Motorsport GmbH
Szintén pályafutása egyik legjobb teljesítményével büszkélkedhetett Takamoto Katsuta, aki minden bajból kimaradt és tizedekre menő csatát vívott Dani Sordóval, aki csak az utolsó gyorsaságin tudta elvenni tőle 2,1 másodperc előnnyel a dobogós helyezést.
Az erőgyorsaságit tehát Rovanperä nyerte, a harmadik helyért az utolsó szakaszon küzdő Sordo és a másik két hyundaios, Neuville és Tänak előtt, akik között mindössze 0,018 másodperc döntött, az utolsó pontot pedig Evans szerezte meg.
A világbajnokságot négy futam után Kalle Rovanperä 106 ponttal vezeti, Neuville 60-nal a második, és nem találnák ki, ki a harmadik: Katsuta 38 ponttal.
A gyártók világbajnokságán kettős győzelmével jókora előnyre tett szert a Toyota, amely 176 pontjával vezet a 116 pontos Hyundai és a 94 pontos M-Sport előtt.
Fotó: M-Sport
Mind a két Sébastien kiesett
Sokan várták a két Sébastien visszatérését, akik a Monte-Carlo Rally után idén másodszorra csapathattak össze. Loeb kezdett jobban közülük, aki a megnyerte a negyedik szakaszt és átvette a vezetést.
A pénteki második kör első gyorsaságiján azonban meglepő hibát láthattunk tőle: a legelső kanyarban úgy nekivágta a Pumát az út szélére állított betontömbnek, hogy kiszakította a futóművet. Másnap szuperrallyval ugyan visszaállt, de motorhiba miatt fel kellett adnia a versenyt.
Fotó: Red Bull Contentpool
Ogier az ötödik gyorsaságit nyerte meg a Toyotával, ám a pénteki második körben két defektet is kapott, és mivel csak egy pótkereket vitt magával, ez a versenye végét jelentette.
Szombaton ő is visszaállt a versenybe, de tőle is szokatlan hibát láthattunk: árokba csúszott, így másodszorra is kiesett. A két szuperrallyval összességében 51. lett, ami pályafutása legrosszabb helyezése.
Dráma pénteken
A pénteki második kör nem csak Ogier-nek okozott problémát. Ott Tänak két defektet kapott, neki két pótkereke volt, így legalább folytatni tudta. Breen szintén defektet kapott, de a hibrid rendszer hibájával és az ajtón beszivárgó porral is küzdött.
Fotó: Hyundai Motorsport GmbH
A Portugál Rally pénteki utolsó murvás szakaszáig jól állt a szénája Thierry Neuville-nek, aki úgy tűnt, hogy végre tiszta versenyt fut. Azonban etapon kiszakadt a Hyundai i20 N Rally1 bal első kereke. Ezt ugyan megjavította, de a féltengely annyira megsérült, hogy háromkerék-hajtással teljesítette a szakaszt és a másodikról a hetedik helyre esett vissza.
Nem adta azonban fel, a szombati esős utolsó gyorsaságin fél percet faragott a hátrányából, de ennél nagyobb csodát nem tudott tenni és az ötödik helyen ért célba.
Fotó: M-Sport
Breen drámája vasárnap, öt Pumából négy a célban
Vasárnapra is jutott a drámából. Craig Breen az utolsó előtti gyorsaságin fékhiba miatt csak végigvánszorogni tudott a szakaszon és két pozíciót is veszített. A hatodik helyet így Ott Tänak szerezte meg Hyudaijal.
A legjobb fordos, Pierre-Louis Loubet lett, aki talán pályafutása legjobb formáját hozta pénteken, de két megforgás után ő is visszavett. Végül a hetedik helyen futott be, megelőzve két csapattársát, a fék hibával küzdő Breent és az ezúttal nagyon visszafogottan versenyző Adrien Fourmaux-t.
A verseny előtt még dobogóról álmodozó Gus Greensmith egy defekttel alaposan elintézte a Fordot és szuperrallyval csak 19. lett. A Portugál Rallyn rajthoz állt öt Puma Rally1-ből így négy ért célba, egyedül Loeb esett ki.
Fotó: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool
Suninen az utolsó gyorson esett ki
A WRC2-t az utolsó előtti gyorsaságiig az idei első versenyét teljesítő Teemu Suninen vezette Hyundai i20 N Rally2-vel, ám az erőgyorsaságin kicsúszott és kiesett. A győzelem így a Citroen C3 Rally2-vel versenyző Yohan Rossel ölébe hullott, akit Kajetan Kajetanowicz és Kris Ingram követett a dobogón.
Rossel így a Horvát Rally után zsinórban második győzelmét aratta WRC2-ben, amivel átvette a vezetést a bajnokságban a másik idei kétszeres győztes Andreas Mikkelsen előtt. A norvég versenyző pénteken esett ki a Portugál Rallyn, a Skoda Fabia Rally2 evo műszaki hibája miatt.
A rally-világbajnokság két hét múlva ugyancsak murván, a Szardínia Rallyval folytatódik.
A harmadik előfutamot is megnyerte Anton Marklund a nyirádi Rallycross Eb-n. Az EURO RX3-ban a portugál Ribeiro volt a leggyorsabb.
Anton Marklund egyik legnagyobb ellenfele Janis Baumanis mellől rajtolt a harmadik előfutam utolsó versenyén. A két rutinos pilóta a rajtnál eldöntötte a csatát, Marklund jobban indult, elsőként fordult, Baumanis pedig némi üldözés után belátta, hogy felesleges küzdeni, így párban mentek a futam végéig. Kiss László velük versenyzett, és ő is tudta, hogy itt most az idő lesz a fontos, így harmadik, összetettben pedig hatodik lett a vasárnapi első éles versenyen.
„Ilyenkor mindig eszembe jut az első rajtja” – mondta Kárai Tamás édesapja, aki már az EURO RX3 versenyek alatt elkezdett izgulni. Szükség is volt a drukkra, mert Kárai a legrosszabb pozícióból rajtolt a futamában. Remekül tette a dolgát, Enzo Idével együtt lelépték a mezőnyt – köztük Koncseget is, aki középről indult. Azonban jött az első kanyar, ahol Kárai okosan Ide mögé fordult volna, ha nem jön Patrick O’Donovan, aki nagyon keményen elkezdte lökdösni Kárai Audiját. Legalább háromszor nekiment mire sikerült bepréselnie a Fiestát a második helyre, ezzel a manőverrel rögtön veszített vagy 4000 magyar szimpatizánst a pálya szélén. (csak azért nem többet, mert rengeteg a külföldi szurkoló…) Innentől már nem változott a sorrend, Ide tisztán autózva nyert, és harmadik lett az összetettben Marklund és Baumanis mögött. Patrick O’Donovan lett a második, igaz az első kanyaros ütközést még vizsgálják. Kárai nagyot küzdött és végül összetettben 10. időt autózott. Koncseg viszont az idősebb O’Donovannel ütközött, megsérült az autójának eleje, és nem fejezte be a versenyt.
foto: rallycafe.hu
Összetettben a negyedik helyre volt jó Jean Baptiste Dubourg ideje, aki az első előfutamban nagyon magabiztosan nyert. Ebben a versenyben Mózer Attila volt az áldozat. A lengyel Marcin Gagacki valami rosszat vacsorázhatott szombat este, mert nagy ámokfutásba kezdett. Az első áldozata épp a második helyen levő Mózer volt, akinek kétszer ment neki hátulról mikor kijöttek az első kanyarból és indultak volna az aszfalton a dombra. Mózer kiforgott, rengeteg időt veszített.
Sajnos Mózer Márk sem járt jobban, az ő Peugeot-jából elszállt az erő, és bár célba ért, az ideje csak 18. volt.
Az EURO RX3-ban a portugál Ribeiro kihasználta, hogy az első futamban csak hárman voltak és Susta rosszul rajtolt. Végigszáguldott a pályán és 4:13.335-tel nyert. Susta ideje is elég volt a második helyre.
A harmadik időt Damian Litwinowicz futotta, ő Araujoval küzdött meg az elsőségért. A hős ezen a versenyen Szíjj Zsolt volt, aki az első körben még a negyedik helyről fordult a jokerre, de végig nagyon gyors volt és Araujot is megelőzve második helyen intette le a kockás zászló.
A kicsiknél is lehetett még fokozni a hangulatot. Az utolsó versenyen a két nagy vetélytárs, Cerny és Pauwels mellett két magyar Ferjáncz és Répási állt a rajtrácsra. Cerny annyira el volt foglalva a fiatal belgával, hogy az első kanyarban elkezdte terelni a fal felé, és ebbéli igyekezete egészen a falig tartott. Mindketten ott kötöttek ki, Ferjáncz és Répási pedig köszönte és nagy egyetértésben elment versenyezni. Cerny és Pauwels persze nagy üldözésbe fogott, a nézők viszont a magyarokért szorítottak. Eredményesen, Répási nyert, Ferjáncz második lett, a közönség pedig hálásan tapsolt.
Összesítésben a három előfutam után az EURO RX3-ban Cerny, Litwinowicz, Pauwels a sorrend, a legjobb magyar Répási, aki nyolcadik.
Elképesztően brutális, izgalmas csata zajlik a Portugál Rallyn, melyen két szakasszal a vége előtt Kalle Rovanpera tartja az első helyet Elfyn Evans előtt, míg Takamoto Katsuta a harmadik helyet Dani Sordo előtt.
Kalle Rovanpera az esős szombati hatodik szakaszon vette át a vezetésta Portugál Rallyn Elfyn Evans-től, és vasárnap az első két szakaszon növelni tudta 8,5 másodpercre előnyét.
A Power Stage szakasz első teljesítésénél azonban az addig szemerkélő eső felerősödött mire a verseny élén állók következtek, és így Elfyn Evans 6,6 másodpercre tudta csökkenteni hátrányát, így az utolsó két szakaszon még bármi előfordulhat.
A harmadik helyért ugyancsak nagy csata dúl Takamoto Katsuta és Dani Sordo között. A japán versenyző bár a tegnapi utolsó előtti szakaszon 14,6 másodpercre növelte előnyét spanyol riválisa előtt, a száradó szuperspeciálon 5,7 másodpercre csökkent a különbség.
A vasárnapi első három szakaszt követően pedig a gyorsabb Dani Sordo 8 tizedre megközelítette Katsutát, így itt még nagyobb csata várható a záró szakaszokon.
A folytatásban gyengüli esőt jeleznek a meteorológusok, így az utolsó két szakaszon meghatározó lehet a gumiválasztás.
Portugál Rally, állás 19 szakaszt követően 1 #69 Kalle Rovanpera / Jonne Halttunen (FIN) Toyota GR Yaris Rally1 3:31:56,3 2 #33 Elfyn Evans / Scott Martin (GBR) Toyota GR Yaris Rally1 +6,6 3 #18 Takamoto Katsuta / Aaron Johnston (JPN / IRL) Toyota GR Yaris Rally1 +2:06,2 4 #6 Dani Sordo / Cándido Carrera (ESP) Hyundai i20 N Rally1 +2:07,0 5 #11 Thierry Neuville / Martijn Wydaeghe (BEL) Hyundai i20 N Rally1 +2:28,1 6 #42 Craig Breen / Paul Nagle (IRL) Ford Puma Rally1 +4:19,3 7 #8 Ott Tanak / Martin Jarveoja (EST) Hyundai i20 N Rally1 +4:39,8 8 #7 Pierre-Louis Loubet / Vincent Landais (FRA) Ford Puma Rally1 +5:01,1 9 #16 Adrien Fourmaux / Alexandre Coria (FRA) Ford Puma Rally1 +7:41,1 10 #21 Teemu Suninen / Mikko Markkula (FIN) Hyundai i20 N Rally2 (WRC2) +11:36,2
Sébastien Loeb a pénteki baleset után szombaton motorhiba miatt esett ki, és már nem is tér vissza a hétvégén. A következő versenyre azonban ez még előnyökkel is járhat az M-Sport számára.
Sébastien Loeb négy szakasz után még vezette a Portugál Rallyt, azonban a következőn egy betonszegélynek ütközött, ami kiszakította a Ford Puma Rally1 kerekét, így kiállni kényszerült.
Szombaton a kilencszeres rally világbajnok visszatért a mezőnybe és az első két szakaszon még takarítania kellett, azonban a második szakaszon kénytelen volt motorhiba miatt megállni, majd újra indulva több percet vesztett a szakaszon.
Richard Millener a Dirfish-nek elmondta, hogy Sébastien Loeb vasárnap már nem tér vissza, hiszen kiállása előnyökkel járthat csapatának.
“Amennyiben Sébastien kiáll a versenyből, úgy a következő versenyre az autóba lehet szerelni új sebességváltót, ami lehet új vagy fel lehet használni egy jokert nagyobb fejlesztéshez a motort és az erőátvitelt illetően” – mondta az M-Sport csapatfőnöke.
Sébastien Loeb a Monte-Carlo Rallyn győzelemre vezette a debütáló Rally1-es Ford Pumát és a Portugál Rallyn is nagyszerűen teljesített még péntek délelőtt, később azonban jöttek a problémák..
A kilencszeres rally világbajnok következő versenyére még nem derült fény, de a pletykák szerint a kenyai Szafari rallyn tér vissza.
Felemásan sikerült az első két előfutam a magyar versenyzőknek Nyirádon a Rallycross Eb szezonnyitón. Abban egyetértenek, hogy a pálya fantasztikus, a versenyek viszont volt akinek jobban, volt akinek kevésbé jól sikerültek. Az első napi nyilatkozatok.
Koncseg Zoltán a 2. előfutamon elért második helye után: „Az első Eb-futamunk, tetszik. Úgy érzem, hogy jól is tudunk menni. Az első előfutam nem sikerült, nem mindig tudtam, hová érkezek, így az idő sem lett olyan jó. A pálya minősége viszont kiváló, és a második előfutam is jól sikerült, második lettem. Volt előttem egy pörgés, a Joker-körömet ez keresztbe húzta, de jó volt összességében. Az autó tökéletes.”
Kiss László az 1. előfutam után: „Az első szabadedzésen eltört a váltóban egy alkatrész, a második szabadedzésen nyolcadik időt mentem. Az előfutamban egész jól elkaptam a rajtot, de nem akartam összeakadni, gondoltam, hogy majd a Joker-körben, de annyira nagy por volt, hogy semmit nem láttam. Féltem attól, hogy nekimegyek a falnak.”
Kiss László a 2. előfutamon szerzett első helye után: „Végre mosolyra áll a szám, ez jó volt. Kicsit zavaró volt, hogy Dubourg a tempós részen keresztbe állt., de korrekt volt, mert nem ütköztünk. Jót helyezkedtünk, jó csata volt. Direkt új abroncsokat tettünk fel a futamra, tudtam, hogy menni kell. Csak jó kell elkapnom a rajtot, és persze szerencse is szükségeltetik. Imádom ezt a pályát, mindig is szerettem a környezet, a nézők miatt, fantasztikus itt versenyezni.”
Kárai Tamás az 1. előfutam után: „Összességében jó volt, a beállításokat még finomítják a mérnökök. Az autó az jó, kisebb dolgok hiányoznak. Úgy érzem, a tempó meglenne az elsőkhöz képest is, de még egy pici hiányzik ehhez. Azt gondolom, a holnapi nap végére áll össze teljes mértékben minden. Az autónak a rajtja az jó, azt sikerült beállítani, nagyon jól eltaláltuk, a többit pedig meglátjuk.”
Kárai Tamás a második előfutamos ütközése után: „A rajt szerintem jó volt, ott voltam az első helyen, és külső íven voltam, a jobb pozíció többet számított. Egy kis kontakt után a falban kötöttem ki, poros volt a külső ív, és nem fogta meg az autót. Szerintem a Baumanis volt mellettem. A kár nem jelentős, holnapra megcsináljuk.”
Mózer Attila a második előfutam után: „Tavaly október óta nem ültem ebben az autóban, és most 3 héttel a Covid után nem a legjobb erőállapotban vagyok. Ez az autó viszont kívánja, nagyon jó, élvezetes, nagyon tetszik. Viszonylag még beletalálunk a körökbe is. A második előfutamban váltóproblémám volt, azt most kicseréljük. Fiammal harcolunk egy jót, és ez nekem óriási élmény, hogy a gyerekemmel mehetek együtt. Inkább érte szorítok, mint magamért.”
Mózer Márk az 1. előfutam után: „A rajtot elrontottam, utána pedig muszáj volt mennem utánuk, de akkora por volt, hogy igazából semmit nem láttunk. Az autó hibátlan, tudok és fogok is még gyorsulni.”
Répási Róbert az 1. előfutam után: „Nagyon jól érzem magam, most hogy a mérnökkel éppen egyeztettünk, hogy üzemel a váltó gázelvétel nélkül is. Bízunk benne, hogy a technika az rendben lesz. Nagyon erős ellenfelek vannak, nagyon örülök, hogy ilyen csapatban mehetek, ilyen topversenyzők között. Nagy reményeket fűzünk hozzá, de az első előfutamban negyedik lettem, a kategóriában a vége felé vagyunk. Bízom benne, hogy a nap végéig kibírja az autó, és az a taktika, hogy holnap leszünk egy kicsit agresszívabbak.”
Répási Róbert a 2. előfutam után: „Jó volt a második előfutam, harcosabb volt. Most is csak a negyedik hely sikerült, de időben jóval jobbak voltunk. Kicsit körbeverés volt a többi futamban, úgyhogy abszolút hatodik időnk van, ami bíztató a holnapi napra. Egy kicsit puhítottunk az autó hátulján, meglátjuk, hogy viselkedik, most kezelhetőnek érzem. Az aszfaltos kigyorsításokkal vannak problémáim, kis nyomatékhiányban szenvedünk”
Szíjj Zsolt (nyerte az 1. előfutamot, a 2. előfutamban kizárták): „Az edzéseken lassan melegedtem be, de jó volt. A pályát nagyon szeretem, ez egy klasszikus ralikrossz pálya, amiből már kevés van. Az első előfutam jól sikerült, jól rajtoltam, első helyen el tudtam rajtolni, és képes voltam növelni az előnyömet. Magabiztosan nyertem azt a futamot, összesítésben így a negyedik helyen álltam. A második előfutamban a mezőny legjobbjaival kerültem össze. Szerintem ott is jó volt a rajtom, hiába taszigáltak, akkor is el tudtam menni elsőnek. Az első kör végén azonban kicsit kívülre kerültem a kanyarban, beszúrt mellém az osztrák Senegacnik, keresztbe tolt, megérkezett a cseh Susta, ő pedig nekiment az első kerekemnek. Így elment a kormányművem, a balos kanyarokban alig tudtam befordulni, szinte két kézzel csüngtem a kormányon, hogy sikerüljön. A Felügyelő Testület szerint én voltam a hibás, amivel nem értek egyet. Holnap össze kell kapni magunkat!”
Ferjáncz András az első előfutam után: „Egy éve nem ültem az autóban, úgyhogy a futóművet be kellett állítani gyakorlatilag az első menet után. A második szabadedzés volt a legkomfortosabb, utána még állítottunk rajta, és rossz irányba mentünk. Nem tagadom, hogy lefelé menetben félek, annyira nem vagyok biztos abban, hogy mit fog csinálni az autó. Este összedugjuk a fejünket, meglátjuk, mit tudunk kitalálni reggel. Ettől függetlenül nagyon élvezem, a pálya bizonyos szakaszain gyors vagyok, ott, ahol picit lassabb a tempó. Óriási a hangulat, lehet hallani benn a kocsiban, ahogy szurkolnak a magyaroknak.”