back to top
2025. augusztus 04. 05:56
Többi
    Kezdőlap Blog Oldal 1235

    Loubet a Fordban értette meg miért volt lassú a Hyundai WRC-vel

    0

    Pierre-Louis Loubet annak ellenére, hogy a Horvát Rallyn nem tudott pontot szerezni, úgy érzi, hogy végre beindult karrierje. A francia versenyző megértette azt is, hogy miért nem tudott elég gyors lenni a Hyundaijal. 

    A 2019-es WRC2-es világbajnok Pierre-Louis Loubet 2020-ban a 2C Competition csapatában egy Hyundaijal lépett a WRC legerősebb kategóriájába, azonban két év alatt nem sok sikert tudott felmutatni vezetői és műszaki hibák következtében.  

    Miután a francia versenyző tavalyi szezonja idő előtt ért véget egy párizsi autóbaleset következtében, az idei évre az M-Sporthoz igazolt, ahol hét versenyt fog teljesíteni. 

    A Ford Puma Rally1-gyel a Horvát Rallyn debütált, ami nem jól indult, hiszen két szakaszon három defektet szedett össze az esőben. Loubet ennek ellenére úgy érzi, végre megfelelő helyre és autóba került. 

    “Boldog vagyok annak ellenére, hogy Horvátországban nem sikerült pontot szerezni – mondta Pierre-Louis Loubet a Dirtfishnek. – Végre jól érzem magam az autóban és a csapatban. A korábbi Hyundai autóm nem gyári volt, és most már tudom, hogy így lehetetlen volt megfelelően szerepelni vele.

    Tavaly olykor két másodperces hátrányban voltam kilométerenként, és nem értettem, hogy ez miként lehetséges. Próbáltam a Hyundaijal is sietni, de egyszerűen nem jöttek az eredmények. Most azonban jó helyen és autóban vagyok, és emiatt nagyon szerencsésnek érzem magam. Már értem, hogy a Hyundaijal miért nem voltam elég gyors. Végre eltudom kezdeni a WRC karrierem a legerősebb kategóriában.” 

    A francia versenyző bízik benne, hogy Portugáliában javítani tud. 

    “Horvátország előtt nem sokat vezettem az autót, de azt mondta mindenki, hogy hamar ráérzek, hogy miként lehet vele gyorsnak lenni, és ez így is volt. Portugáliában a 11. rajthely jó lesz számunkra az első napon, és mindig kedveltem az ottani szakaszokat, így bízom benne, hogy sikerülni fog a pontszerzés.” 

    Loubet a Horvát Rally második napjától visszaállt a versenybe és három alkalommal is Top 5-ös időt tudott elérni, legjobb szakasz eredménye a harmadik idő volt. 

    Két magyar Fordnak szurkolhatunk a historic Eb-n

    0

    Két magyar párosnak is szurkolhatunk a historic rally Európa-bajnokság második futamán, a csehországi Vltava Rallyn. ifj. Érdi Tibor és Csökő Zoltán itt debütálnak az Eb-n a Ford Sierra RS Cosworth 4×4-gyel, míg Wirtmann Ferenc és Kerekes József négy év után neveztek újra a historic Eb-re a Ford Escort Mk II-essel. 

    Igen komoly, 92 fős mezőny gyűlt össze a Vltava Rallyra, amely az a historic Európa-bajnokság mellett a historic CEZ és a historic cseh bajnokság része is. 

    Az Eb-re összesen 37-en neveztek, köztük a két magyar páros is, akiknek nem lesz könnyű dolguk. 

    Ifj. Érdi Tibor és Csökő Zoltán a Vltava Rallyn debütálnak az Eb-n, ahol az igen előkelő 5-ös rajtszámot kapták. A Sierrát a 4-es korcsoportban, közismertebb nevén E csoportba sorolták, ahol 13 ellenfelük lesz. 

    A legerősebb a svájci Pascal Perroud lehet, aki BMW M3 E30-cal megnyerte a szezonnyitó Costa Brava Rallyt. Hazai pályán biztosan erős lesz Vojtech Stajf is, akit tavaly még egy Opel Kadett GT/E volánja mögött láthattunk a Mecsek Rallyn, most azonban egy ST165-ös Toyota Celicával indul. 

    Érdiéken kívül még két Sierra lesz a mezőnyben, mind a kettő svéd sofőrrel Mads Myrsell-lel és a Anders Johnsennel. 

    A mezőny egyik sztár autója lesz Ville Silvasti Lancia 037-ese. A finn versenyző egyedül indul Lanciaval, miután Mekler László kihagyja a cseh futamot. Az esélyesek közé tartozik Carlos Sainz testvére, Antonio Sainz is egy Subaru Legacy volánja mögött. De lesz még a mezőnyben két BMW M3-as, még egy 165-ös Toyota, egy Opel Manta 400-as, de két Skoda Favorit is. 

    Fotó: Wirtmann Ferenc

    Wirtmann Ferenc és Kerekes József valamivel szerényebb mezőnyben küzdhet a Ford Escort Mk II-essel, hiszen a 3-as (D) csoportban nyolc Eb-résztvevő lesz. 

    A kategória két sztárja Zippo az Audi quattróval és Karl Wagner a Porsche 911 SC-vel. Utóbbiból összesen négy lesz, hiszen Pentti Veikkanen, Michael Putz és Fernando Dameteo is Porschéval nevezett. 

    A historic Eb második futama pénteken és szombaton, összesen 146 kilométer gyorsasági távon zajlik. 

    Az eredményeket itt lehet követni. 

    Hihetetlen sok magyar induló az Opatija Rallyn 

    0

    Gyakorlatilag megszállják a magyar versenyzők Opatija környékét a hétvégén, ahol a Mitropa Kupa harmadik és a Horvát Rally Bajnokság második futamát rendezik. 

    Hétvégén rendezik az Opatija Rallyt, melyen nyolc szakasz és 102,42 km versenytáv vár a 67 nevezőre, köztük 13 magyar párosra, akik közül sokan a Mitropa Kupában és sokan a dél szomszédjaink bajnokságában is érdekeltek. 

    Rally2-es autóval induló magyar páros három lesz, Kovács Antal és Istovics Gergő a vadonatúj Hyundai-t először fogja bajnoki értékelésben bevetni, míg az ifj. Fekete László-Begala Tamás, valamint az Osváth Péter-Papp Tamás kettős Skoda Fabia R5-tel áll rajthoz. 

    Ugyancsak indul Horvátországban László Zoltán és Balázs Zsolt a Rally3-as Forddal, míg a Rafael Tamás-Szabó Balázs kettős a Porschéval, Matics Mihály és Németh “16V” Péter, valamint Gyarmati Ariel és Kocsis György a Mitsubishivel áll rajthoz. 

    Komoly magyar mezőny lesz a 2WD mezőnyben is, itt Szilágyi János és Váradi Alexandra (Ford Fiesta Rally4), Merencsics Árpád és Kondella-Fülep Edina (Peugeot 208 Rally4), Locher János és Krampek Viktória (Peugeot 106 S16), Trexler Zoltán és Barthos Gábor (VW Golf), Belső Lajos és Belső Kristóf (Suzuki Swift), valamint Gács Gábor és Majer Ferenc Dávid (Lada 2107) áll rajthoz. 

    A Boldogkő Rallyn balesetet szenvedő Klausz Kristóf és Csányi Botond kettős ugyanakkor kihagyni kényszerül a versenyt.

    Az Opatija Rallyn induló magyar párosok 
    #2 Kovács Antal / Istovics Gergő Hyundai i20 N Rally2
    #6 László Zoltán / Balázs Zsolt Ford Fiesta Rally3
    #7 ifj. Fekete László / Begala Tamás Skoda Fabia R5
    #8 Osváth Péter / Papp Tamás Skoda Fabia R5
    #10 Rafael Tamás / Szabó Balázs Porsche GT3
    #18 Matics Mihály / Németh “16V” Péter Mitsubishi Lancer Evo IX
    #19 Gyarmati Ariel / Kocsis György Mitsubishi Lancer Evo IX
    #25 Szilágyi János / Váradi Alexandra Ford Fiesta Rally4
    #28 Merencsics Árpád / Kondella-Fülep Edina Peugeot 208 Rally4
    #48 Locher János / Krampek Viktória Peugeot 106 S16
    #54 Trexler Zoltán / Barthos Gábor VW Golf
    #62 Belső Lajos / Belső Kristóf Suzuki Swift
    #69 Gács Gábor / Majer Ferenc Dávid Lada 2107 

    Teljes nevezési lista

    Wirtmann régi tettestársával tér vissza a historic Eb-re

    0

    Négy év után tér vissza Wirtmann Ferenc és Kerekes József a historic rally Európa-bajnokságra a Ford Escort Mk II-essel, amellyel 2018-ban a 3-as (D) csoportban az év végi második helyen végeztek. Most nem a bajnoki pontok lesznek a legfontosabbak – hiszen a tervek szerint csak három Eb-futamon indulnak –, de minden versenyen jó eredményt szeretnének elérni.

    Az első megmérettetésük a csehországi Vltava Rally lesz a hétvégén, ahol visszatér Wirtmann régi tettestársa, Kerekes József, akit az idei első két historic ob-futamra kölcsön adott Schneer Lászlónak, a csapat gruppe 2-es Zsigulijába, de az Eb-futamon már újra együtt versenyeznek.

    „Azt már az év elején eldöntöttük, hogy a magyar bajnokság mellett szeretnénk külföldön is jó versenyeken indulni – mondta Wirtmann. – Nagyon sok jó versenyt rendeznek a környező országokban, de az egyik legjobb a Vltava Rally. Mivel ez a CEZ mellett Eb-futam is, úgy gondoltuk, benevezünk az Eb-re. Itt és a Mecsek Rallyn biztosan indulunk, ami mellett még egy verseny jöhet szóba, de azt majd később választjuk ki. 

    Mivel csak három versenyen indulunk, a bajnoki pontokkal nem is lesz érdemes foglalkozni, de mindenhol szeretnénk megállni a helyünket. A Vltava Rallyn nagyon erős a mezőny, az E csoportba tartozó autókkal nem tudjuk felvenni a versenyt. Abszolútban az első tíz már nagyon jó eredmény lenne.

    Fotó: Wirtmann Ferenc

    D (hivatalos nevén a 3-as) csoportba nyolcan neveztünk az Eb-értékelésbe. Zippo az Audival és Karl Wagner a Porschéval lesznek a legnagyobb ellenfelek, de a másik porschés, Pentti Veikkanen is jól szokott menni. A kategóriában egy harmadik helyezéssel már több mint elégedett lennék. 

    A Boldogkő Rally után volt egy kis dolgunk az Escorttal. Ott a helyszínen futóművet cseréltek a srácok, de otthon szétszedtük az autót újra. Volt egy kis karosszéria munka is, én volt a fényező mester, ecsettel nagyon szépen kijavítottam mindent.

    Fotó: Wirtmann Ferenc

    Egy pár alkatrészt kellett rendelnünk Angliából, amik gyorsan meg is érkeztek, de a vámról még nem tudtuk elhozni őket, ezért a másik autóból kellett kiszerelni. 

    Két verseny után régi tettestársam, Kerekes Joti visszaül mellém. Mi már úton vagyunk Klatovyba, a csapat később jön utánuk. Sajnos betegség miatt két csapattagunkat is nélkülöznünk kell, köztük Bodony Béla szakácsunkat is. Az egyetlen vigaszunk, hogy a szervizparkban nagyon finom kolbászokat árulnak, így nem kell majd egész héten diétáznunk.“

    Az eredményeket itt lehet követni.

    Ifj. Ficza Ferenc visszatér a rallycrosshoz – a legnehezebb ellenfelet nézte ki magának

    0

    2018 után újra a hazai rallycross bajnokságban versenyez ifj. Ficza Ferenc, aki ezúttal az STC-2000 kategóriában indul az EAK M-Sport csapattal. A cél most a győzelem, még úgy is, hogy az egyik legkeményebb ellenféllel kell megküzdenie.

    Szimulátoros és pályaautós sikerek után újra rallycrossban indul ifj. Ficza Ferenc. A 2018-as szezonban az MX-5 Kupában második helyen végzett a pilóta, akkor Benyó Mátéval vívott nagy csatát és végül 3 pont különbséggel lett második. Utána kihagyott egy évet, szimulátor bajnokságot nyert, majd az ESET V4 Kupában indult egy BMW-vel. A rallycrosstól azonban nem szakadt el, idén is ott volt a szezonnyitón, és mint utóbb kiderült, érdemes volt elutaznia a Rabócsirngre, mert ott dőlt el, hogy ebben az évben is versenyezni fog.

    „Máriapócson találkoztam Kovács Emillel, akivel régi az ismeretségünk. Ott kezdtünk beszélgetni, és Emil mondta, hogy jó lenne egy közös év a rallycrossban. Utána már minden nagyon gyorsan történt, a versenyt követő héten gyakorlatilag meg is állapodunk. Nagyon örültem, mert másképp nem lett volna lehetőségem versenyezni ebben a szezonban” – mondta ifj. Ficza Ferenc.

    A történet hátteréhez tartozik, hogy Fecó egyik tanítványa a Máriapócson győztes Vámosi Tibor, akinek régi ellenfele az a Nagy Biggy Róbert, aki az EAK M-Sport színeiben indul. Ellenfélből így lesz csapattárs, de ez nem szokatlan, hiszen a hazai rallycrossban általában remek a hangulat, és mint a példa is mutatja, az ellenfelek tisztelik, becsülik egymást.

    „A kategória kiválasztásánál szinte minden szóba jött a Magyar Kupa 1600 felett. A legfontosabb szempont az volt, hogy az autó ütőképes legyen a mezőnyben. Végül erre az STC-2000-res Peugeot 208-ra esett a választás. Tavaly Held Zoli ment az autóval, aztán Csucsuhoz került, és tőle kaptuk meg ilyen rövid idő alatt” – részletezte Fecó az autó és kategória választást.

    Arra a felvetésre, pedig, hogy ezzel a mezőny egyik legnagyobb ellenfelét is megkapta, meglepően reagált.

    Kirázott a hideg, ahogy ezt kimondtad” – vallotta be őszintén. „Nekem nagyon régi vágyam, főleg amióta aktívan részt veszek a rallycross hétvégéken, hogy Castorallal megmérkőzzek. Nyilván az elsőkerekes múltam miatt olyan kategóriában van esélyem, ami elöl hajt. Ez szempont is volt a választásnál. Castoral régóta megy a magyar bajnokságban, és ugyan hosszú ideje figyeltem, de mióta tanítok, jobban benne vagyok a rallycrossaban és most látom igazán, hogy mennyire kemény ellenfél. Az motivál, hogy a bajnokságban még nem verte meg senki. Egy-egy futamon legyőzték már, de év végén mindig övé volt a cím. Szerintem nagy esélyünk van, még úgy is, hogy elsőkerekes autóval 2017-ben mentem utoljára. Biztos, hogy vissza kell szokni, tesztelni sem tudok Monor előtt, de új pályára megyünk, ami segíthet. Az autóismeret viszont mellette szól” – mondja nevetve Ficza Feri, majd a kicsit tovább árnyalja a képet. „De nem csak Castoral lesz nagy ellenfél, hanem mindenki a kategóriában. Idén nagyon erős a mezőny, jó versenyzők, jó autókkal mennek. Ismersz pár éve, tudod, hogy nyerni akarok már az első hétvégén, de reálisan nézem a dolgokat, így az első hétvégén a dobogónak is örülnék ebben a nagyon erős STC-2000-ben.”

    A cél tehát világos, meg kell próbálni itthon tartani az STC-2000 bajnoki címét, azt, ami évek óta cseh kézben van. A nemes célhoz persze minden segítség jól jön. Arra a kérdésre is gyorsan jön a válasz, hogy van e még hely az autón újabb támogatóknak.

    „Igen, persze, hogy van. Mindent szívesen fogadunk. A mai gazdasági környezetben nem könnyű versenyezni, nem egyszerű összerakni a hátteret, így minden támogató duplán számít. Ezért is vagyok nagyon hálás Emilnek, hogy megadta a lehetőséget, hogy versenyezhessek.”

    Ficza RX
    foto: EAK M-Sport

    Végül szó esik az autóról is, amit Feri ugyan még nem tudott kipróbálni, de elméletben már elég jól felkészült belőle.

    Ha a gyengébbik motor van benne, akkor az is 240 lóerős. Becker hat sebességes szekvenciális váltó van benne. Két áttételünk lesz hozzá, egy rövidebb és egy hosszabb. Komoly gátlók vannak alatta, és az első futómű is nagyon magas színvonalú. Sokat várok az autótól, és próbálok minél jobban készülni fejben, addig is, amíg elindulhatok az első körre.”

    „Mióta kiderült, hogy mehetek, nem igazán tudok aludni. Újra visszajött az az adrenalin, ami kimondhatatlanul jó érzés. Nincsenek rá szavak, hogy mennyire várom már ezt a hétvégét” – árulja el Ficza Feri.

    Várjuk már mi is, hogy a hétvégén Monorierdőn, az M-Ringen visszatérjen a magyar autósport egyik legnagyobb tehetsége.

    Ficza RX
    foto: EAK M-Sport

    Rovanpera saját meteorológust szeretne

    0

    Kalle Rovanpera felszólította csapatát, hogy javítsa információit az időjárással kapcsolatban, miután Horvátországban csaknem elvesztette biztosnak tűnő győzelmét a rossz meteorológiai információk miatt. 

    Kalle Rovanpera 28,4 másodperc előnnyel vezetett a Horvát Rally utolsó két szakasza előtt Ott Tanak előtt, azonban ez is kevésnek bizonyult az esős utolsó előtti szakaszon, melyen a 2019-es világbajnok versenyző 1,4 másodperc előnyre tett szert finn riválisával szemben. 

    A fiatal toyotás végül a Power Stage-n csodát végrehajtva visszaszerezte a vezetést és nyert, ez azonban csak Rovanpera döntésén múlt, miután két vizes gumit is vitt magával az utolsó két szakaszra, annak ellenére, hogy a Toyota száraz körülményeket jósolt. 

    “Nem tudom, hogy tudott vizes gumik mellett is dönteni Kalle, miután a csapat teljesen száraz körülményeket prognosztizált az utolsó két szakaszra – mondta Esapekka Lappi a Dirtfishnek. – Szerencsére vitt magával vizes gumit is, amivel maradt esélye a győzelemre.” 

    Rovanpera szerint javítani kell csapatának az időjárással kapcsolatos információkat. 

    “Azt hiszem, pontosabb információkra lesz szükségünk a későbbiekben az időjárással kapcsolatban – mondta Kalle Rovanpera. – Egyértelmű, hogy a Hyundai információi pontosabbak voltak, mert Ott Tanak mellett Thierry Neuville is nagyon jó gumikkal ment az esőben. Szóval javítanunk kell e téren.” 

    Ott Tanak szerint valóban jó döntés volt a vizes gumik választása, ugyanakkor felhívta a figyelmet arra, hogy motorerő tekintetében még a Toyota mögött áll a Hyundai. 

    “Határozottan jó gumikat használtunk az utolsó két szakaszon, de korábban is sikerült jól választanunk – mondta az észt pilóta. – Úgy tűnt, hogy Kalle Rovanpera csak minket próbált lesni a választás során, és motorerejüknek köszönhetően végül sikerült nyerniük.” 

    Brutálisan erős mezőny a Portugál Rallyn 

    0

    Rekord számú Rally1-es autó indul a Portugál Rallyn, miután a Rally Világbajnokság negyedik versenyén 12 lesz belőlük, a legtöbbet az M-Sport indítja. 

    Nagyon komoly mezőny áll rajthoz a Rally Világbajnoki szezon első idei murvás versenyén, ahol 12 Rally1-es és egy WRC autó is indul. 

    A Rally1-es autók között a Ford Pumából lesz a legtöbb, összesen öt, miután a Craig Breen-Paul Nagle, a kilencszeres rally világbajnok Sébastien Loeb és navigátora, Isabelle Galmiche, a Gus Greensmith-Jonas Andersson, az Adrien Fourmaux-Alexandre Coria, valamint a Pierre-Louis Loubet-Vincent Landais párosok is ilyen autóval indulnak. 

    A Toyota négy autót állít rajthoz, köztük a nyolcszoros világbajnok Sébastien Ogier-t és navigátorát, Benjamin Veillast, a világbajnokságot nagy előnnyel vezető Kalle Rovanperát és Jonne Halttunent, Takamoto Katsutát és Aaron Johnstont, valamint Elfyn Evanst és Scott Martint. 

    A Hyundai a Thierry Neuville-Martijn Wydaeghe, a 2019-es világbajnok Ott Tanak-Martin Jarveoja, valamint az idei szezonját kezdő Dani Sordo-Cándido Carrera kettőst indítja. 

    A mezőnyben rajthoz áll egy Citroen DS3 WRC-vel a 2021-es francia murva bajnok, Círille Féraud-Fabien Craen kettős is. 

    Hatalmas mezőny gyűlik össze a Rally2-es autókat vezetők között is, közülük 41-en a WRC2 Open kategóriában, 12-en a WRc2 junior mezőnyben, heten pedig a WRC2 Masters kategóriában lesznek érintettek. 

    A WRC3 Open mezőnyében négyen állnak rajthoz. 

    A május 19-22. közötti portugál versenyen összesen 100 páros áll rajthoz, de ezúttal magyar induló nem lesz. 

    Jönnek a két napos Rally1-es versenyek?

    0

    A Salgó Rally és a Boldogkő Rally után a Dunakanyar Rally alkalmával elérkezünk az első 2022-es, két napos Rally1-es versenyhez. 

    Az ugyancsak egy napos Salgó Rallyt és Boldogkő Rallyt követően a Rally1 Bajnokság harmadik futamát már két nap alatt fogják lebonyolítani a Dunakanyar Rallyn május 27-29. között. 

    Az időtartam bár tehát nagyobb lesz az idei két versenynél, ugyanakkor a 113,8 km-es versenytáv csupán a Salgó Rally 104,1 km-es távjánál nagyobb, a Boldogkői 122,19 km-től azonban elmarad. 

    A Dunakanyar Rally május 28-án, szombaton délután kezdődik és az első napon egy 11,75 km-es és egy 6,8 km-es szakaszt kell kétszer teljesíteni a mezőnynek. A második napon egy 8,25, egy 8,35 és egy 11,75 km-es pálya szerepel ugyancsak kétszer a programban, így összesen 10 szakasz vár a verseny mezőnyére. 

    Érdekesség, hogy a bajnokság eddigi két futamán ugyanaz az eredmény született, ami az abszolút első három helyezettet illeti, Mads Ostberg és Patrik Barth az első, Vincze Ferenc és Németh Gergely a második, míg Velenczei Ádám és Vánsza Zsolt pedig a harmadik helyen zárt. 

    Lehet, éppen a Dunakanyar Rallyn fog borulni az eddigi papírforma?

    A Rally1-es bajnokság negyedik futama, a Mecsek Rally, mely egyben Mitropa Kupa és Historic Eb-futam is lesz, ugyancsak két napos rendezvény lesz júniusban.

    Zsírpapa celeb lett és díjat kapott a Rallye Rádiótól

    0

    Akik látták a Rally Rádió élő közvetítését, az Eger Rallyról, azok már értesülhettek a hírről, hogy Zsírpapa különdíjat kapott a szerkesztő csapattól egy szivacs VFTS formájában. Nekünk azt is elárulta, hogy hová tette. 

    „Hallod, olyan meglepetés ért… – kezdte Zsírpapa. – Megyünk fel a gyorsaságira, mert meg akartam nézni Husiékat (Erdélyi Lászlót, Zsírpapa állandóan visszatérő navigátorát, barátját és harcostársát), mert most Tiszákkal ment (egy Kereklámpás Zsigulival).

    Meg akartam nézni őket, hogyha nem jól fordulnak, akkor majd tudja szívni a vérüket. 

    Megyek fel a gyorsara, jön (Hámor) Iván (a Rallye Rádió szerkesztője), hogy papa, meg tudod várni az első éles autót? Há’ mér várjam meg, majd fent, megnézem. Ddddeeee várd meg, mert (Bögös) Sanyi feltenne pár kérdést és akkor kezdődik a Sport 1-en az élő adás. 

    Jó. Megvártam. Közben megmutatták a közvetítőkocsit, bakker, hogy ott milyen felszereltség van, mintha egy tévé stúdióba léptem volna. Gyorsan megkínáltak kávéval. Tisztára úgy éreztem magam, mint egy celeb, pedig még a szót is utálom. Mondom, mi a bánat van itt?

    Mondják, hogy most mehetek, megy az élő adás. Sanyi kérdezi, hogy mit csinálok? Jöttem versenyt nézni, majd elővesz valamit, hogy ezt szeretné átadni. Egy szivacs VFTS-t kaptam. Hát hallod, úgy meglepődtem. Meg is hatódtam egy pillanata alatt. De tényleg. Nagyon aranyosak voltak. 

    Kérdeztem, hogy miért kaptam? Azt mondják, azért papa, mert te vagy a legnépszerűbb. Azt nem mondom meg, hogy mit válaszoltam, mert tudom, hogy te mindent leírsz, amit mondok, de ezt te sem írnád le. 

    Ezúton is szeretném megköszönni az ajándékot és hogy gondoltak rám, tényleg nagyon jól esett. Otthon ki is raktam a tévé alá, ha nincs jó műsor, akkor azt nézem, de ha jó műsor van, szerintem akkor is. 

    Figyelj, ilyen ajándékot nem kap akárki, és ilyen műsort sem csinál akárki, csak a Rallye Rádió, aminek egyébként nagyon sok köszönettel tartozunk, hogy így népszerűsítik a rallyt.“

    Ha tetszett a Rallye Rádió ötlete, akkor nyomjatok egy like-ot az ő Facebook oldalukon is itt. Szerintünk megérdemlik. 

    Újabb technikai részleteket mutatott a Skoda az új Rally2-es Fabiáról

    0

    A mérnököknek nem gyakran van lehetőségük a semmiből kifejleszteni egy új versenyautót. Az új generációs Skoda Fabia Rally2-vel lehetőségük adódott, hogy a nulláról kezdve új biztonsági struktúrát építsenek az új versenyautónak.

    Az új generációs Skoda Fabia Rally2 a jelenlegi raliautótól eltérő alapokra, az utcai modell padlólemezére épül.  „A sorozatgyártású Skoda Fabia új platformja nagy szilárdságú és ultranagy szilárdságú acélból készül az utasbiztonság szempontjából kritikus területeken. Ez az új generációs Skoda Fabia Rally2 számára is előnyös.

    A karosszéria jobb torziós szilárdságában és a rallyautó karosszériájának jobb tartósságában jelentkezik” – magyarázza Tomáš Karniš, a Skoda Motorsport biztonságért felelős mérnöke. „2015-ös debütálása óta a jelenlegi Skoda Fabia Rally2 is bizonyította már ellenállóképességét a balesetekben.

    Ezeknek a baleseteknek adatai a való életből származnak, ami segített nekünk, hogy az új autó biztonsági paramétereit tovább javítsuk. Összehasonlítottuk ezeket az adatokat a jelenlegi raliautóról szerzett egyéb tapasztalatokkal, és újradefiniáltuk az új generációs Skoda Fabia Rally2 karosszériájának terhelési értékeit.”

    A mérnökök csapata számos számítógépes szimulációt készített a végeselem-módszer (FEM) segítségével. Ez a megközelítés, leegyszerűsítve, lehetővé teszi összetett rendszerek viselkedésének szimulálását nagyszámú, ismert tulajdonságokkal rendelkező egyszerű elemre való felbontással. „A számításokat kiterjedt tesztelés követte aszfaltos és murvás utakon, hogy igazoljuk a szimuláció eredményét” – teszi hozzá Karniš.

    Az új generációs Skoda Fabia Rally2 biztonsága meghaladja az FIA által támasztott követelményeket, például az oldalsó ütközés szempontjából releváns betétek jelentősen túlméretezettek az FIA szabályaihoz képest. Természetesen ebben az esetben is a bukóketrec alkotja a versenyzők biztonságát célzó stratégia gerincét, amelynek méreteit és anyagát a szabályok határozzák meg. Az új autó bukóketrece 35 méter nagy szilárdságú króm-molibdén csőből áll.

    Skoda Fabia Rally2
    foto: Skoda Motorsport

    „Szerelőink innovatív módszert alkalmaznak az autó ezen részének megépítésére: a biztonsági cellát minősített hegesztő szakemberek kézzel hegesztik a csupasz platformra, még mielőtt az oldalsó részeket és a tetőt hozzáadnák. Ez a módszer nagyobb pontosságot, valamint jobb csőcsatlakozásokat és méretpontosságot garantál” – mondja Tomáš Karniš.

    Noha az új generációs Skoda Fabia Rally2 biztonsági szerkezetének minden területét továbbfejlesztették, a fő cél az oldalsó ütközésbiztonság jelentős növelése volt. Ennek érdekében a mérnökök három területre koncentráltak: az ülésrögzítéseken, a bukókeret ajtókban található részein, és az ajtópaneleken.

    Az autó bal és jobb oldalát az ülések tartószerkezete és egy kiegészítő sín köti össze. Így az oldalütközés erői jobban átadódnak az autó egyik oldaláról a másikra. „Ez csökkenti a karosszéria és a bukóketrec deformációját. Ezen a téren is túlszárnyaljuk az FIA követelményeit” – magyarázta Karniš. Ezenkívül az új generációs Fabia Rally2 további megerősítéseket kapott a bukóketrec ajtókeresztjein, amelyek további védelmet nyújtanak az oldalirányú erők ellen.

    A Rally2 autók belső ajtóburkolatait energiaelnyelő habbal kell feltölteni. „Az új generációs Fabia Rally2 párnázottsága ezen a területen is meghaladja az FIA által előírt mennyiséget” – mondja a mérnök. Ezenkívül hat réteg szénszál és kevlár zárja le a habot a pilótafülke irányába, hogy megvédje a személyzetet az éles szilánkoktól.

    Skoda Fabia Rally2
    foto: Skoda Motorsport

    A biztonsági övek rögzítési rendszerét is továbbfejlesztették. A vállhevederek rögzítési pontjainak szilárdságának és merevségének további javítása érdekében az autó mindkét oldalán egy plusz bukócső darabot helyeztek el. A védelem utolsó eleme a bevált tűzoltórendszer, amely a pilótafülkében és a motortérben habszóró fúvókákkal felszerelt automata egységet és kézi tűzoltó készülékeket tartalmaz.

    A továbbfejlesztett biztonsági szerkezet egyik hozadéka a karosszéria fokozott tartóssága, ami a üzemeltetési költségeinek csökkenését jelenti.

    Az új karosszéria tartóssága szintet lép a mostani autóhoz képest” – fejezte be Tomáš Karniš.

    Az új Skoda Fabia Rally2 várhatóan az év végén kerül a pályákra, kérdés, hogy a jelenlegi helyzetben a Skoda Motorsport milyen ütemben tudja majd teljesíteni a rendeléseket.